Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák alapján

Kulcsszavak: bevásárlóturizmus, kiskereskedelem, termékbemutató, utazás, tartalomelemzés

Absztrakt

A magyar társadalom a nemzetközi és a belföldi bevásárlóturizmusban egyaránt érintett. A határainkon belül zajló és az azokon túlra irányuló egynapos forgalomban a vásárlás hosszú ideje vezető utazási motiváció. A kiskereskedelmi szféra azonban a diszkontáruházak, a hipermarketek és a bevásárlóközpontok költésre csábító világán kívüli értékesítési formákkal is igyekszik az utazással párosuló keresletet élénkíteni és szélesíteni. A tv-shopok stílusában zajló, leginkább vendéglátó-ipari egységekben vagy különféle közösségi terekben lebonyolított termékbemutató a számos nem bolti kiskereskedelmi értékesítési eljárás egyike. A termékbemutatókat szervező cégek a forgalom növelése érdekében egynapos, belföldi vagy a határhoz közel fekvő településeket megcélzó utazással házasították az alapvetően adásvételre fókuszáló rendezvényt. A tanulmány a postaládákba dobott reklámcédulák tartalomelemzésével az utazással párosuló termékbemutatók világát tárja fel. A munka 2006 és 2011 között gyűjtött 339 cédula vizsgálatával kívánja igazolni, hogy a vonzó utazási ajánlatként feltüntetett, főleg az idősebb korosztályt érintő kirándulások valójában a termékértékesítést ösztönző promóciós eszközök, amelyek Magyarország láthatatlan turizmusának letéteményesei.

Szerzői adatok

Gábor Michalkó, MTA CSFK Földrajztudományi Intézet

tudományos tanácsadó

Tamara Rátz, Kodolányi János Főiskola, Gazdaságtudományi Képzési Központ

igazgató

Tamás Régi, Keimyung University, Sociology Department, Daegu
egyetemi adjunktus
Megjelent
2013-11-19
Hogyan idézzem?
Michalkó, G., Rátz, T. és Régi, T. (2013) Turizmusnak látszó kiskereskedelem: az utazással párosuló termékbemutatók anatómiája a reklámcédulák alapján, Tér és Társadalom, 27(4), o. 135-153. doi: 10.17649/TET.27.4.2560.
Rovat
Kitekintés

A szerző(k) legtöbbet olvasott cikkei