Tengeri közlekedés és globális gazdasági kapcsolatok – A tengerhajózás fejletlenségének következményei Kelet-Európa világpiaci kapcsolataira

Kulcsszavak: tengeri közlekedés, globális gazdaság, világpiac, Kelet-Európa, földrajzi helyzet, kereskedelmi flották, tengeri kikötők

Absztrakt

A globális gazdaságba integrálódás, a világpiacon való megjelenés szempontjából még az infokommunikációs/posztindusztriálisnak titulált társadalom kibontakozásakor is meghatározó szerepe van a nagyteljesítményű tengeri szállításnak. Kelet-Európa kereskedelmi kapcsolataiban egyre nagyobb arányt képviselnek a távoli világrészek beszerzési és értékesítési piacai, azonban mind az export, mind az import áruk tengeri szállításában a hazai flották összeroppanása óta a volt szocialista országok kiszolgáltatottak az idegen hajózási társaságoknak. Kelet-Közép-Európa tengeri kereskedelmének feltűnően nagy hányada a viszonylag távoli északi-tengeri megakikötőkön és csak kisebb részben a jóval közelebbi kelet-európai beltengeri kikötőkön keresztül áramlik. A cikk a régiónkbeli tengerhajózásban kialakult aránytalanságokkal és kedvezőtlen következményeikkel foglalkozik.

Szerzői adatok

Ferenc Erdősi, MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézet, Pécs

tudományos tanácsadó

Megjelent
2008-12-01
Hogyan idézzem?
Erdősi, F. (2008) Tengeri közlekedés és globális gazdasági kapcsolatok – A tengerhajózás fejletlenségének következményei Kelet-Európa világpiaci kapcsolataira, Tér és Társadalom, 22(4), o. 21-42. doi: 10.17649/TET.22.4.1197.
Rovat
Tanulmányok

A szerző(k) legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>