Magyarország kommunikációs tengelyeinek alakulása
Absztrakt
The analysis of the more than thousand-year-long history of traffic in the Carpathian basin (the historical Hungary) has proved that in spite of the significant changes that have taken place in our relative economic geographical situation within the continent, in the development of the main axes of transportation both the signs of continuity and discontinuity, working against one another, can be shown. This means that there was – regardless of the ages – a certain visible continuity, stableness, in fact, the "conservative" elements of the network are still present and functioning, but following the change of orientation in foreign policy and foreign economy (and only to small extent due to the rearrangement of the regional division of labour within the "inner economy") many an axis of communication changed considerably in importance, in which process the development of transportation technology and the appearance of new means of transportation only played a subordinate role. The basic direction of the main axes and channels of transportation was injluenced by the transcontinental transit traffic and the already long existing mono-central structure of Hungary, while natural endowments (relief, river system) only played a secondary role, diverting and modifying the basic direction in some places. The axes and channels are "tied up" complexes of the tracks and cables of more and more subsectors and means of communications (rail, road, in some places inland navigation, pipelines, transmission lines, telecommunication lines). The dominant elements of there "bunches" are usually the main rail lines that were the first to be built and later attracted the other means of communication to themselves. This attraction, however, is declining in significance, thus the latest means of communication (pipelines, transmission lines, telecommunication lines) do not "cling" to them closely and parallel but only follow their rough direction, mainly it is only vectoral similarity that can be seen. In the formation of the dominant track complexes of our communication macro-structure, in the beginning spontaneity played some role in the creation of natural roads, paths, as did later intuition based exclusively on experiences. From the "artificial" track constructions starting with the Enlightenment (in the era – made up by several periods – of the capital intensive transportational infrastructural investments) approaching the present days, the high level of consciousness appearíng in stricter and stricter planning is typical. of course it was always ex post practice, the experiences of the application that decided whether the direction of the created main axes were actually suitable for the vectors of the actual flows of material, persons and information and for their generating lines, and if so, how long?
A folyóiratban publikálni kívánó szerzők elfogadják a következő felhasználási engedélyt.
FELHASZNÁLÁSI ENGEDÉLY
A felhasználási engedély célja a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (továbbiakban KRTK) által létrehozott Tér és Társadalom című folyóiratban megjelenő, szerzői jogi oltalom alatt álló publikációk felhasználásának szabályozása.
A felhasználási engedélyben nem érintett kérdésekben a szerző által a jelen engedéllyel együtt elfogadott Creative Commons Nevezd meg! 4.0 licenc feltételei az irányadók.
A felhasználási engedély tartalma
- A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) rendelkezései alapján szerzői jogi védelem alá tartozó, a Tér és Társadalom folyóiratban közlésre szánt publikáció tekintetében a jelen engedély szerinti jogok gyakorlását biztosítja a szerző a KRTK számára.
A felhasználási jog terjedelme
- A KRTK részére átadott művel kapcsolatban a 3. pont szerinti felhasználási jogot enged a szerző
- területi korlátozás nélkül,
- ingyenesen,
- határozatlan időtartamra, azaz a mű teljes védelmi idejére.
- A felhasználási jog kiterjed az Szjt.-ben meghatározott valamennyi felhasználási típusra, különösen:
- a szerzői mű első közlésének jogára,
- tetszőleges példányban, analóg vagy digitális hordozón, így számítógépen, vagy elektronikus adathordozón történő tetszőleges alkalommal történő többszörözésre,
- terjesztésre,
- felhasználási jog engedélyezésére harmadik személyek számára,
- nyilvánossághoz való közvetítésére,
- kereskedelmi forgalomba hozásra.
Open Access
A Tér és Társadalom kiadói késleltetett nyílt hozzáférésű folyóirat; a lapszámok megjelenés után három hónappal válnak mindenki számára elérhetővé. Szerző vállalja, hogy a szerzői művet a Tér és Társadalom folyóiratban való megjelenéstől számított három hónap elteltével teszi nyilvánosan elérhetővé saját és intézeti oldalakon, repozitóriumokban.
A mű további licencbe adása
- Szerző engedélyezi, hogy a KRTK ingyenesen a 2. és 3. pont szerinti felhasználási jogot adjon harmadik személyek számára a műre vonatkozóan, amely biztosítja különösen e harmadik személyek számára a mű kereskedelmi forgalomba hozását, repozitóriumban történő elhelyezését, nyilvánosságra hozatalát és népszerűsítését.
- A harmadik felek a mű további felhasználásának engedélyezése során jogosultak saját felhasználási szabályokat meghatározni.
Változtatás
- A KRTK a művön – az átdolgozás keretei között – bármely, a mű egységéhez fűződő jogot nem sértő változtatást csak a szerző egyetértésével hajthat végre.
Szavatosság
- A szerző a nyilatkozatával jogszavatosságot vállal arra vonatkozóan, hogy a mű felett nem áll fenn másnak olyan joga, amely a KRTK jogszerzését korlátozná vagy kizárná.
- Szerzőtársak esetén jelen nyilatkozat hatálya kiterjed a szerzőtársakra is, a nyilatkozat tartalmának megismertetése a szerzőtársakkal a művet a KRTK számára átadó szerző felelőssége.
Személyhez fűződő jogok
- A szerző(k) nevét a művön vagy az arra vonatkozó közleményeken a mű átadásakor feltüntetett módon kell megadni.