Regionális- és vidékfejlesztés Lengyelországban az Európai Unió vonatkozásában

  • Elżbieta Strzelecka Műszaki Egyetem, Lengyelország, Lódz
  • Irén Szörényiné Kukorelli
Kulcsszavak: Lengyelország, fenntartható fejlesztés, rurális területek, Európai Unió

Absztrakt

Lengyelország EU-s csatlakozása megköveteli a rurális területek fejlesztéséhez szükséges legfőbb feladatok és feltételek újbóli meghatározását. Továbbá szükségesek a rurális területek fejlesztésére vonatkozó kérdésekre adott válaszok. Fenntartható regionális/lokális fejlődés – a régiók közötti túlzott és igazolatlan különbségek kialakulásának megelőzése, a régiók kiegyenlítésével és a források felhasználásának optimalizálásával. 1997-ben a fenntartható fejlődés Lengyelországban alkotmányos alapelvvé vált. A legfőbb lengyel alaptörvények koherensek a fenntartható fejlődéssel, például a földhasználati törvény, a természetvédelmi törvény és maga az Alkotmány is. A lengyel rurális területek multifunkcionális fejlődésének korlátai a következők: a mezőgazdasági termelésbe bevont munkaerő-felesleg (rejtett és nyílt munkanélküliség), fejletlen technikai infrastruktúra, egészségügyi feltételek; az utak sűrűsége és minősége, a társadalmi infrastruktúra. A közigazgatásra olyan feladatokat terhelnek, amelyek elvégzéséhez ismerni és megérteni kellene a területi marketing és a fenntartható fejlődés fogalmát. A lokális/regionális stratégiák minőségét befolyásoló külső és belső tényezők kapcsolatban állnak a módszertani, politikai és szervezeti aspektusokkal. A lengyel önkormányzatok többsége nem rendelkezik helyi építési tervekkel. A következmények a helyi fejlesztés számára fontosak; a vidéki területeken folytatott fejlesztés nem tud olyan hatékony lenni a jogi, adminisztrációs szabályozás és a pénzügyi szempontok miatt.

Szerzői adatok

Elżbieta Strzelecka, Műszaki Egyetem, Lengyelország, Lódz

oktató

Megjelent
2007-12-01
Hogyan idézzem?
Strzelecka, E. és Szörényiné Kukorelli, I. (2007) Regionális- és vidékfejlesztés Lengyelországban az Európai Unió vonatkozásában, Tér és Társadalom, 21(4), o. 179-202. doi: 10.17649/TET.21.4.1145.
Rovat
Kitekintő