Van-e jövője a belvízi közlekedésnek Kelet-Európában? A technológiai, gazdasági, környezeti kihívások és a lehetséges válaszok

Kulcsszavak: belvízi közlekedés, gazdaságtörténeti kategória, éghajlatváltozás, hajózási módok

Absztrakt

A folyóvízi közlekedés természeti feltételei Kelet-Európában rosszabbak, mint Nyugat-Európában, de jelentősége az áruszállítás terén a Duna-völgyben és Oroszországban az 1980/1990-es évekig nagy volt. Az utóbbi két évtizedben viszont összeomlott a vízi áruszállítás. Kérdés, hogy a hajózás dekonjunktúrájában mi a szerepe a technológiaváltásnak és mi a gazdasági szerkezetváltásnak? Az európaizáció (az EU bővülése) hatása a nemzetközi szállítások arányának növekedésében nyilvánul meg. A belvízi hajózás jövőjét alapvetően két tényező befolyásolja. Az egyik, hogy mennyiben sikerül beilleszteni a kombinált közlekedésbe (a folyam/tengerjáró hajózás a legideálisabb), és hogy a klímaváltozás milyen mértékű változásokat idéz elő a már ma is nehezen járható vízi utakon.

Szerzői adatok

Ferenc Erdősi, MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézet, Pécs

tudományos tanácsadó

Megjelent
2007-12-01
Hogyan idézzem?
Erdősi, F. (2007) „Van-e jövője a belvízi közlekedésnek Kelet-Európában? A technológiai, gazdasági, környezeti kihívások és a lehetséges válaszo”k, Tér és Társadalom, 21(4), o. 39-56. doi: 10.17649/TET.21.4.1138.
Rovat
Tanulmányok