Az 1956-os közigazgatási területbeosztási reformterv földrajzi kérdései
Absztrakt
The case of reforming the historical spatial breakdown of administration has been raised in Hungary as a scientific, as well an actual political, question from the 1870s. The post-1945 period, similarly to previous ones, produced a large number of administration reform concepts, but when the administration reform was actually introduced following the communist take-over in 1949, spatial stability, rather peculiarly, was given a high priority and the radical spatial reform was, in fact, postponed.
A radical plan of establishing a spatial structure that would meet the needs of socialist development was formulated as soon as 1953 but due to the evolving political crisis it was struck off the agenda.
A period of corrections, full of contradictions itself, started in Hungarian political development in the summer of 1954 when a critical evaluation of existing structures was begun. The whole set of problems related to administration was reviewed within this context.
Preparations for reforming the spatial breakdown of administration began in the automn of 1955. At the beginning, only the most restricted circle of the central party apparatus, then the state administration, and finally the representatives of science were involved in this job.
The author provides a detailed analysis of the historical process of the formation of the political and scientific components of the spatial reform concept and the transformation of local ideas.
Central spatial reform plans came across strong oppositions of county party- and council administrations; some counties responded with counter-concepts that was inconceivable earlier. The situation got particularly hot in Csongrád, Vas and Veszprém counties.
The intention to reduce the area of Greater-Budapest created by the 1949 reform represented a special political problem. The leaders and the population of the settlements sanctioned for being detached condemned this intention extremely bitterly, they did not wish to become again 'villagers' from 'capital-dwellers'.
As a result of the deepening internal political crisis, from the summer of 1956, the possibility and the necessity of putting the reform into practice was debated even within the party leadership. At the beginning of October 1956, following sharp debates, the party leaders decided not to introduce the reform plan elaborated for approval to the Parliament, its realization would be postponed.
The insurrection of 1956, then its suppression, created a new situation. The problems and tasks of the so-called consolidation came to the front, that needed stable administration organization and spatial breakdown.
From the beginning of the 1960s, some elements of the reform plan of 1956 were put into practice while some others got off the agenda definitely.
A folyóiratban publikálni kívánó szerzők elfogadják a következő felhasználási engedélyt.
FELHASZNÁLÁSI ENGEDÉLY
A felhasználási engedély célja a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (továbbiakban KRTK) által létrehozott Tér és Társadalom című folyóiratban megjelenő, szerzői jogi oltalom alatt álló publikációk felhasználásának szabályozása.
A felhasználási engedélyben nem érintett kérdésekben a szerző által a jelen engedéllyel együtt elfogadott Creative Commons Nevezd meg! 4.0 licenc feltételei az irányadók.
A felhasználási engedély tartalma
- A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) rendelkezései alapján szerzői jogi védelem alá tartozó, a Tér és Társadalom folyóiratban közlésre szánt publikáció tekintetében a jelen engedély szerinti jogok gyakorlását biztosítja a szerző a KRTK számára.
A felhasználási jog terjedelme
- A KRTK részére átadott művel kapcsolatban a 3. pont szerinti felhasználási jogot enged a szerző
- területi korlátozás nélkül,
- ingyenesen,
- határozatlan időtartamra, azaz a mű teljes védelmi idejére.
- A felhasználási jog kiterjed az Szjt.-ben meghatározott valamennyi felhasználási típusra, különösen:
- a szerzői mű első közlésének jogára,
- tetszőleges példányban, analóg vagy digitális hordozón, így számítógépen, vagy elektronikus adathordozón történő tetszőleges alkalommal történő többszörözésre,
- terjesztésre,
- felhasználási jog engedélyezésére harmadik személyek számára,
- nyilvánossághoz való közvetítésére,
- kereskedelmi forgalomba hozásra.
Open Access
A Tér és Társadalom kiadói késleltetett nyílt hozzáférésű folyóirat; a lapszámok megjelenés után három hónappal válnak mindenki számára elérhetővé. Szerző vállalja, hogy a szerzői művet a Tér és Társadalom folyóiratban való megjelenéstől számított három hónap elteltével teszi nyilvánosan elérhetővé saját és intézeti oldalakon, repozitóriumokban.
A mű további licencbe adása
- Szerző engedélyezi, hogy a KRTK ingyenesen a 2. és 3. pont szerinti felhasználási jogot adjon harmadik személyek számára a műre vonatkozóan, amely biztosítja különösen e harmadik személyek számára a mű kereskedelmi forgalomba hozását, repozitóriumban történő elhelyezését, nyilvánosságra hozatalát és népszerűsítését.
- A harmadik felek a mű további felhasználásának engedélyezése során jogosultak saját felhasználási szabályokat meghatározni.
Változtatás
- A KRTK a művön – az átdolgozás keretei között – bármely, a mű egységéhez fűződő jogot nem sértő változtatást csak a szerző egyetértésével hajthat végre.
Szavatosság
- A szerző a nyilatkozatával jogszavatosságot vállal arra vonatkozóan, hogy a mű felett nem áll fenn másnak olyan joga, amely a KRTK jogszerzését korlátozná vagy kizárná.
- Szerzőtársak esetén jelen nyilatkozat hatálya kiterjed a szerzőtársakra is, a nyilatkozat tartalmának megismertetése a szerzőtársakkal a művet a KRTK számára átadó szerző felelőssége.
Személyhez fűződő jogok
- A szerző(k) nevét a művön vagy az arra vonatkozó közleményeken a mű átadásakor feltüntetett módon kell megadni.