A Habsburg Birodalmon belüli regionális különbségek fő hatótényezői

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.36.1.3395

Kulcsszavak:

Habsburg Birodalom, iparosodás, a regionális fejlődés tényezői, vasútépítések, periferizáció

Absztrakt

A Habsburg Birodalmon belüli különbségek erős hatótényezője, a vízi energiát felváltó gőzenergiára és új technológiákra alapozott kapitalista iparosodás az Alpok helyett a szénben gazdag cseh régiókat preferálva, a fejlődés új területi mintáit hozta létre.
Azonban más tényezők is hozzájárultak a területi fejlődés súlypontjának eltolódásához a birodalmon belül. Közülük a vasútépítések bizonyultak a leghatékonyabbnak. A Monarchia szintjén egzakt összefüggés létezett a vasútsűrűség és a fajlagos GDP között az 1910-es évek elején, a vetítési alaptól függő mértékben. A szerző regionális szinten, Galícia példáján elemezte a vasút hatását. Az eredmény: a katonai/külpolitikai megfontolásból létesült korai vonalaknak alig mutatkoztak pozitív fejlesztő hatásai. Az erős késéssel létesült vonalak csak a 19–20. század fordulóján váltak előrekapcsolásukkal akcelerátorként igazi dinamizáló tényezővé, viszont a visszakapcsolásukkal, multiplikátorként csak jelentéktelen hatást gyakoroltak az elmaradott régiókra. A szerző nem igazolja azt az elméletet, hogy Galícia erős periferizálódását egyedül a vasutak okozták a centrum elszívó hatásának elősegítésével.

Információk a szerzőről

Erdősi Ferenc , Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Regionális Kutatások Intézete

kutató professzor, emeritus

##submission.downloads##

Megjelent

2022-03-03

Hogyan kell idézni

Erdősi, F. (2022) „A Habsburg Birodalmon belüli regionális különbségek fő hatótényezői”, Tér és Társadalom, 36(1), o. 3–18. doi: 10.17649/TET.36.1.3395.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

<< < 1 2 3 4