„Különlegesnek lenni.” Középiskolások tanulási célú mobilitását meghatározó attitűdök, motivációk

Szerzők

  • Dabasi-Halász Zsuzsanna Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet
  • Lipták Katalin Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet
  • Horváth Klaudia Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17649/TET.31.4.2893

Kulcsszavak:

cserediák, középiskolai mobilitás

Absztrakt

fiatalok vándorlása jelentős társadalmi és gazdasági előnyökkel és hátrányokkal jár. A folyamatok irányíthatóságával kapcsolatban számos – akár ellentétes végkövetkeztetésű – elméleti és gyakorlati kutatás foglalkozott, amelyek azonban egyetértettek abban, hogy a folyamatok mélyebb megismerése elengedhetetlen. Ebben a tanulmányban a magyarországi középiskolás diákok tanulási célú mobilitásának jellemzőit elemezzük. A kutatás keretében 17 irányított interjút készítettünk olyan diákokkal, akik legalább 3 hónapot tanultak az Európai Unió valamely tagországában, illetve szakértői mélyinterjúkat folytattunk. Bemutatjuk, hogy a középiskolás diákok mobilitási döntésében mekkora szerepet játszik például a szülői „nyomás”, a baráti kapcsolatok és a „referenciaközeg” véleménye. Azt is tanulmányoztuk, hogy akik középiskolás korukban vállalják a külföldi tanulmányokat, hamarabb válnak-e „éretté”, vagyis azt, hogy a diákok személyiségében milyen változást okoztak a külföldön töltött hónapok, milyen kapcsolatokat építettek ki, milyen utat jártak be, hogy „különlegessé váljanak” a mobilitásban részt nem vevő társaikkal szemben. Kutatásunk kiterjed a mobilitási árnyoldalak feltárására is.

Szerző életrajzok

Dabasi-Halász Zsuzsanna , Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet

egyetemi docens

Lipták Katalin , Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet

egyetemi adjunktus

Horváth Klaudia , Miskolci Egyetem, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet

PhD-hallgató

##submission.downloads##

Megjelent

2017-11-23

Hogyan kell idézni

Dabasi-Halász, Z., Lipták, K. és Horváth, K. (2017) „»Különlegesnek lenni.« Középiskolások tanulási célú mobilitását meghatározó attitűdök, motivációk”, Tér és Társadalom, 31(4), o. 53–75. doi: 10.17649/TET.31.4.2893.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei