Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.

 TÉT XVIII. évf. 2004        s2                                          Gyors ténykép              107



        MAGYAR REGIONÁLIS BANKKÖZPONTOK
           FELKUTATÁSA ÉS AZONOSÍTÁSA
                 (Exploring and Identifying of the Hungarian
                           Regional Bank Centres)

                                     WÁGNER ILDIKÓ
  Kulcsszavak:
  bankközpont bankrendszer fiókhálózat

 A szerz ő többféle adat és mutató segítségével próbálta feltérképezni és beazonosítani a Budapesten kívüli
 magyar regionális bank- és pénzügyi központokat. Ennek eredményeként megállapítható, hogy a legna-
 gyobb gyakorisággal az öt vidéki — magyarországi léptékben gondolkodva — nagyvárosban fordulnak el ő
 olyan központi funkciók, amelyek a többi város közül mintegy kiemelik ezen nagyvárosokat. Összességé-
 ben megállapítható, hogy nemcsak a fejlett piacgazdaságokban, hanem hazánkban is bizonyos alapvet ő
 pénzügyi funkciók és intézményi formák (például bankok) földrajzilag s űrűbb eloszlásban vannak jelen a
  gazdasági térben.


                                               Bevezetés

     A fejlett piacgazdaságokban bizonyos alapvet ő pénzügyi funkciók és intézményi
  formák (például bankok) földrajzilag s űrűbb eloszlásban vannak jelen a gazdasági
  térben, mint az egyéb, specializáltabb pénzpiaci funkciók és intézmények (például
  tőzsdék, kockázati t ő ketársaságok), amelyekre inkább az er ősebb térbeli koncentrá-
  lódás a jellemző . Ugyanúgy, mint más gazdasági ágazatokban, a pénzügyekben is
  jellemző az agglomerálódás, a fejl ő dési tradíciók és a helyi meghatározottság, illet-
  ve az egyes városi centrumokban, régiókban megfigyelhet ő a történetileg kialakult
  klaszterképződés. Ebből következő en a település/városhierarchia nagymértékben
  pénzügyi hierarchia is egyúttal, így a legtöbb országnak számos regionális és egy-
   egy kiemelkedő nemzeti bank- és pénzügyi centruma van.
     A magyar fiókhálózat elmúlt id őszaki bő vülését áttekintve megállapítható, hogy a
   kétszintű magyar bankrendszer kiteljesedésének „nyertesei" a településhierarchia
   magasabb fokán álló városok, azaz a f ő város mellett a megyeszékhelyek. Jelen
   tanulmányban a továbbiakban ezen települési szintre (megyeszékhelyek) vonatko-
   zóan végzünk összehasonlító felmérést az alábbi mennyiségi és min őségi ismérvek
   alapján a lehetséges magyar bank- és pénzügyi központok azonosítása céljából:
       —   banki hitelintézetek száma;
       —   külföldi bankok és egyéb magyarországi képviseletek száma;
       —   banki hitelintézetek székhelyeinek száma;
       —   áru/értékt őzsde működik-e a vizsgált városban;
       —   bankfiókok száma;
      Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                     Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
108    Gyors ténykép                                        TÉT XVIII. évf. 2004    s2

   — a bankok szervezeti felépítése, különös tekintettel a bankközpontok, illetve
     adott területen központi funkciót ellátó fiókok elhelyezkedésére és azok f ő
     funkcióinak tartalmára;
   — a pénzügyi szektorban foglalkoztatottak száma, aránya és változása az elmúlt
     időszakban (Wágner 2004).
 Pénzügyi központok alatt a továbbiakban olyan földrajzilag jól meghatározható
helyeket értünk, ahol magas szintü bank- és pénzügyi szolgáltatások koncentrálód-
nak (Wágner 2004). A pénzügyi aktivitást pedig a fentiekben meghatározott jellem-
zőkön keresztül írjuk körül.

                       Vidéki bankközpontok azonosítása

  A vizsgált mennyiségi és min őségi ismérvek alapján megállapítható, hogy a két-
szintű bankrendszer elmúlt id őszakban bekövetkezett „kiteljesedése" ellenére a
bank- és pénzügyi rendszer er őteljesen főváros-centrikus maradt. Ennek ellenére a
fővároson kívül néhány város meger ősödése és szerepének növekedése tapasztalható.
Hazánk esetében ez az öt vidéki nagyváros (Debrecen, Gy őr, Miskolc, Pécs, Szeged)
bank- és pénzügyi szektorban játszott szerepének felértékel ődését jelenti (Wágner
2004). Ezért a továbbiakban ezen városok kiemelt vizsgálatával foglalkozunk.

                              Szervezetek száma, típusa

  Elsőként a banki hitelintézetek székhelyválasztását vizsgáljuk meg. A soproni
székhellyel alapított SOPRON BANK Rt.-t leszámítva valamennyi banki hitelinté-
zet székhelye a fővárosban található. A szövetkezeti formában m űködő takarékszö-
vetkezetek székhelyei Budapesten kívül helyezkednek el. Önmagában a takarék-
szövetkezetek' székhelyéül választott települések azonban nem válnak bank- és
pénzügyi központtá, mivel ezen települések gazdaságban betöltött szerepe csekély-
nek tekinthet ő olyan főbb mutatók alapján, mint például az 1 lakosra jutó GDP,
működő vállalkozások száma, népesség, más banki és pénzügyi szerepl ők jelenléte,
foglalkoztatottak száma stb. Mindez pedig a takarékszövetkezetek általános straté-
giai célkitűzéseivel is összefügg. Ugyancsak nem fordulnak el ő a városi rangú tele-
pülések között külföldi banki székhelyek, illetve nemzetközi szervezetek székhe-
lyei. Tőzsdék sem működnek itt.
  2002. végén a banki szerepl ők száma 28. Ebből 13-nak van országos kiterjedés ű
fiókhálózata, amelyek mindegyike az öt vidéki nagyváros (Debrecen, Gy őr, Mis-
kolc, Pécs, Szeged) mellett további négyben (Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza,
Székesfehérvár) fordul csak el ő a leggyakrabban, akár több fiókkal is. A 10 egyéb
banki hitelintézet közül a lakossági ügyfelek kiszolgálása céljából létrehozott föld-
hitel- és jelzálogbankok (3 db) mellett a lakás-takarékpénztáraknak (2 db) van 1-1
területi koordinációs vagy tanácsadó irodája szinte kizárólagosan az öt vidéki nagy-
város valamelyikében. A bankcsoportokhoz tartozó szerepl ők a bankok fiókhálózatát,
        Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                       Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
TÉT XVIII. évf. 2004   s2                                     Gyors ténykép           109

üzletkötőket, vagy más értékesítési partnereket vesznek igénybe konkrét üzleti
tevékenységük gyakorlása során, így érthet ő módon a szervezet területi kiépítésére
sem került, illetve kerül sor.

                                     Fiókhálózat

   Jelenleg a bankfiókok közel egyharmada található a f ővárosban. A megyeszékhe-
 lyen található fiókok teszik ki a hálózat másik közel egyharmadát. A megyeszékhelyi
 átlagos fiókszám 18, ami csak az öt vidéki nagyváros (ahol 23-27 között szóródik a
fiókszám), a főváros közelsége, illetve a magasabb arányú külföldi t őkebeáramlás
miatt Székesfehérvár (20), továbbá Nyíregyháza (20) esetében magasabb.
   A fiókok számában mutatkozó különbség önmagában még nem jelenti a pénzügyi
 szolgáltatások közötti min őségi különbséget. Hiszen a különböz ő településszinten
lévő egységekben is ugyanazon szolgáltatásokkal várják a bankok ügyfeleiket. A
pénzügyi szolgáltatások értékesítése, a bankok sikeres m űködése, piaci részesedé-
 sük megtartása/növelése nagymértékben függ attól, hogy mennyire tudják felmérni
ügyfeleik preferenciáit, és ehhez milyen mértékben képesek alkalmazkodni. Éppen
ezért a bankoknak tisztában kell lenniük a kiszolgálandó piacot alkotó ügyfeleik f őbb
jellemző ivel, piaci szegmenseket kell kialakítaniuk, és az egyes szegmensekben al-
kalmazandó értékesítési stratégiájukat ennek figyelembevételével kell kidolgozniuk.
   A piac szegmentálható a termékek/üzletágak alapján. A széles banki termékpalet-
tából adódóan megkülönböztethet ő betét-, értékpapír-, lízing-, jelzáloghitel stb.
üzletág. A lakossági ügyfelek növekv ő igényei miatt azonban eltolódás következett
be a termék/üzletágcentrikus szolgáltatásnyújtástól a hosszú távú, ügyfélcentrikus
szemléletmód felé, amelynek központi kérdése, hogy adott ügyfél mennyi profitot
hoz a banknak. Az IT fejl ődése pedig már lehet ővé teszi a rendelkezésre álló adatok
ügyfélközpontú, ill. kisebb ügyfélcsoportok szerinti feldolgozását, így jellemz őik
főbb megállapítását. Ennek alapján általában az alábbi szegmenseket különböztetik
meg a bankok: lakossági (retail), vállalati (corporate), illetve önkormányzati ügyfe-
lek. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek számára — az IT fejl ődése
által lehető vé vált e-banking ellenére — fontos maradt a gyorsaság és a bank-ügyfél
közötti személyes kapcsolat megléte, tekintettel az ügyletek bizalmi jellegére.
Utóbbiak kiemelten fontosak a bankhitellel is gazdálkodó vállalatok számára. Ép-
pen ezért érthet ő módon, a helyi szinten lévő, megfelel ő döntési hatáskörrel felru-
házott fiókok versenyel őnyre tesznek szert a fő városi központtal és a többi egység-
gel szemben, az információs aszimmetria csökkenésén keresztül megfelel ő bankkö-
zi koordináció és egységes területi információszolgáltatás alakul ki a bankon belül,
továbbá a fiókok mind aktívabban kapcsolódhatnak be m űködési területükön a
források újraelosztásába. Ezen kívül a vállalatok testre szabottabb, ügyfélközpontú
kiszolgálása is megvalósulhat.
   Mindezt a bankok szervezeti-irányítási felépítésének az 1990-es évek közepét ől
tapasztalható átalakulása (a centralizálttól a decentralizált modell felé történ ő el-
mozdulás) is támogatta, s egy magasabb szervezeti-irányítási koncentráció valósult
     Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                    Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
110 Gyors ténykép                                           TÉT XVIII. évf. 2004   s2

meg, kialakultak a területi bankközpontok. Hangsúlyozni szükséges azonban, hogy
a régióközpontok kivétel nélkül a vállalati ügyfeleket kiszolgáló fiókok közül kerül-
tek ki, ami figyelembe véve a hazai bankok vállalatfinanszírozásban játszott megha-
tározó szerepét nem tekinthet ő meglepőnek2.

                                 Szervezeti felépítés

   A fiókok mennyiségi vizsgálata mellett célszerű azok hálózaton belüli szerepének,
funkciójának az áttekintése is. Szervezeti-irányítási szempontból hierarchikus (alá-
fölérendeltségi) viszony jellemzi a több megyét felölel ő terület központi fiókjának
(ún. régióközpont) és a területen lév ő fiókoknak a kapcsolatát. Az egyes bankok
szervezeti felépítését megvizsgálva ezen nagyobb összefügg ő területekre kezdetben
általában az igazgatóság/területi igazgatóság elnevezést használták, 1995/96-tól
mindinkább elterjedt a régió/regionális igazgatóság elnevezés i. A régiók/regionális
igazgatóságok központi fiókjai pedig a régió/regionális igazgatóság központjaivá
váltak (a továbbiakban röviden: régióközpont). A régióközpontok az országos köz-
pont és a helyi fiók között elhelyezkedve a középszintet jelentik. A következ ő ábra
sematikusan és kissé leegyszer űsítve mutatja be egy hierarchikus fiókhálózat fel-
építését (1. ábra).
   A régióközpont irányítási, szervezési, tervezési feladatokat lát el területére vonat-
kozóan. Továbbá szakmai felügyeletet gyakorol a régióhoz tartozó fiókok felett.
Ezzel egyidej ű leg folyamatosan értékeli és koordinálja a fiókok tevékenységét.
Nagyobb szervezettel rendelkez ő bankok esetén adminisztratív feladatokat is ellát a
régióközpont (például a fiókoktól összegy űjtött adatok feldolgozását követ ően adat-
szolgáltatás a központ felé, portfólió min őségének figyelése stb.). Ez utóbbi a leg-
inkább centralizálható megfelel ő számítástechnikai háttér esetén. A régióközpont
döntési hatásköre termékek árazására, illetve egy ügyféllel vagy ügyfélcsoporttal
szembeni kötelezettségvállalásra vonatkozóan kerül meghatározásra konkrét régió-
vezetőre lebontva. A döntési hatáskör a legtöbb bank esetében abszolutizált, azaz
konkrét összegekhez vagy mértékekhez kötött, és bankon belül is eltérés lehet kü-
lönböző régióvezetők döntési szintjében (ami függ a szakmai tapasztalattól, kapcso-
latrendszert ő l, a régió adottságaitól, az ügyfelek elvárásaitól, a versenytársaktól
stb.). Kisebb összeg ű banki kötelezettségvállalás esetén egyszemélyi döntéshozatal
jellemző, amikor is az üzleti vezet ő (fiókvezető, régióvezető) a vonatkozó szabá-
lyok betartása mellett hozza meg a kompetenciájába tartozó döntést. Nagyobb ösz-
szeg esetén érvényesül a „négy szem" alapelv: a megfelel ő végzettséggel és tapasz-
talattal rendelkez ő , döntési kompetenciával felruházott, banki üzleti érdekeket szem
el őtt tartó üzleti vezet ő jellemzően a tőle elkülönült, független szervezeti egységhez
tartozó kockázatkezel ővel közösen, konszenzusra törekedve hozza meg döntéseit
bizonyos összeghatár felett4 . Az ügyfelek részére értékesítend ő szolgáltatások árazá-
sára vonatkozó, régióvezet ői hatáskört meghaladó, nagyobb mérték ű kedvezmé-
nyek, illetve standard mértékekt ől való eltérések döntési szintje azonban Budapest.
A régió élén álló régióvezető gyakorolja a munkáltatói jogot a régióhoz tartozó
        Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                       Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                       Gyors ténykép           111

fiókok dolgozói felett. A bankok humánpolitikai gazdálkodása ezt leszámítva azon-
ban alapvetően fővárosközpontú. A régióközpontban szakmai és szakember kon-
centráció is megvalósul azzal, hogy a vállalati hitelezéssel foglalkozó, fels őfokú
végzettséggel rendelkez ő személyeken kívül a kockázatkezelési szervezeti egység-
hez tartozó személyek mellett a hiteladminisztrációval és -ellen őrzéssel foglalkozó
személyek is ezen a szinten vannak jelen. Szervezeten belüli megjelenésük a tágabb
értelemben használt pénzügyi foglalkoztatottak számát növelheti.
                                         1. ÁBRA
                                Lehetséges fiókhierarchia
                              (A Possible Branch Hierarchy)

   Felső szint                           BANKKÖZPONT
                               (bankstratégia kidolgozása, célkit ű-
                               zések meghatározása és lebontása a
                               fiókhálózatra, banküzemi funkciók
                                működtetése SZMSZ kidolgozása
                                               stb.)
                      irányítás,                     •     •
                                                          Jelentés, vissza-
                      ellenőrzés                           csatolás
   Középső szint                        RÉG ÓKÖZPONTOK
                          (többmegyés területen teljes kör ű szolgáltatást
                       nyújtanak a vállalati és lakossági ügyfelek részére +
                       az alárendelt fiókok számára központként funkcio-
                       nálnak a ledelegált, kapott többletjogosítványokból
                                              adódóan)


                                              t1
                   je entés, vissza-                        irányítás,
                   csatolás                                 ellenőrzés
   Alsó sz int                             BANKF1ÓKOK
                               (helyi kirendeltségek, amelyek csak
                             elsődleges szolgáltatásokat nyújtanak)



                    Vállalati fiókok                          Lakossági fiókok
             (lakossági ügyfelek mellett               (kizárólag lakossági ügyfelek
             vállalati ügyfelek részére is              részére nyújtanak szolgálta-
               teljes körű szolgáltatást                   tást, de teljes körűen)
                       nyújtanak)

                                                                          Kirendeltségek
                                                                     (csak bizonyos ügyfelek
                                                                      részére nyújtanak meg-
                                                                     határozott szolgáltatást)

 Forrás: Saját szerkesztés.
       Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                      Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
112     Gyors ténykép                                                 TÉT XVIII. évf. 2004         s2

                       Konkrét szervezeti felépítések bankonként

  Az egyes bankok konkrét szervezeti felépítését áttekintve megállapítható, hogy
2002-ben a 28 bankból 13-nak (tehát kevesebb, mint felének) van országos fiókhá-
lózata. A többi jellemz ő en csak Budapesten van jelen 1-1 egységgel. A 13 bank
közül kettőnél több szintű szervezeti felépítése az alábbi hat banknak van: BB,
ERSTE, K&H, OTP, Postabank és Raiffeisen. A hat bank a teljes fiókhálózat vala-
mivel több, mint 80%-ával rendelkezik. A hat bank régióközpontjai kivétel nélkül
megyeszékhelyeken találhatók. Az öt vidéki nagyvárosban (Pécs — 5, Gy őr — 5,
Miskolc — 5, Debrecen — 4, Szeged — 4) legalább négy banknak van régióközpontja,
míg a további öt megyeszékhelyi városban (Székesfehérvár — 3, Kecskemét — 2,
Salgótarján — 2, Zalaegerszeg — 2, Szombathely — 1) 1-3 banknak van régióköz-
pontja (1. táblázat).
                                 1. TÁBLÁZAT
Néhány megyeszékhely összehasonlítása hitelintézeti ellátottság szempontjából, 2003
(The Comparison of Some County Seats by the Supply of Credit Institutions, 2003)
                     Jelenlév ő     Takarékszövetkezeti            Regionális
    Megnevezés        bankok            székhelyek            bankközponti szerep
                                száma (db)                        gyakorisága
  Debrecen               13                   0                        4
  Győr                   13                   1                        5
  Miskolc                13                   0                        5
  Pécs                   13                   0                        5
  Szeged                 13                   3                        4
  Magyarország           28                  189                       —
 Megjegyzés: Regionális bankközponti szerepkör alatt értend ő: régiós szervezeti felépítéssel rendelkez ő
 bankok közül hánynak van területi központja az adott településen.
 Forrás: Magyar Pénzügyi és Tő zsdei Almanach, valamint a Területi Statisztikai Évkönyv
 éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése.

                                        Foglalkoztatottak

  A bank- és pénzügyi szférában foglalkoztatottak 5 száma és az összes foglalkozta-
totton belüli aránya a kétszint ű bankrendszer létrejöttét ől kezdve 1996-ig folyama-
tos növekedést mutatott (2. táblázat). Ezt követő en csökkenés volt tapasztalható
számos okra visszavezethet ő en. Így a csökkenés a klasszikusan nem banki szolgál-
tatási jellegű tevékenységek (például bérszámfejtés és könyvelés, irodaszer beszer-
zések bonyolítása stb.) „kiszervezése" mellett az összeolvadások, a technológiai
fejlődés, valamint új foglalkoztatási formák megjelenésének (például a teljesít-
ményorientáltság érvényesítése céljából egyéni vállalkozók alkalmazása az áruköl-
csönök bonyolításánál, biztosítási ügyleteknél stb.) együttes hatása miatti létszám-
csökkentésekkel magyarázható.
         Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                        Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.

TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép              113

                                      2. TÁBLÁZAT
      A pénzügyi és összes foglalkoztatott számának alakulása, 1992-2002
 (The Development of the Number of Total Employments and in Financial Sector,
                                   1992-2002)

 Nemzetgazdasági ág        1992    1996 1997       1998 1999 2000 2001              2002
Pénzügyi tevékenység
és kiegészítő szolgál-  68,7 83,3 83,3 81,8 80,9 84,3 78,9 75,3
tatásai (ezer fő)
  Ebből: Budapest
                         na     30     30     30     31     31     32     36
  részesedése (%)
Foglalkoztatottak
                       4025,7 3648,1 3646,3 3697,7 3811,5 3856,2 3868,3 3870,6
összesen (ezer fő)
  Ebből: Budapest
                         na     18      18    18     18     19      19 20
  részesedése (%)
Forrás: Magyar Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése.

  Hosszú évek után először 2000-ben ismét n őtt a szektor foglalkoztatottjainak
száma. A növekedés — amit mindenekel őtt a dinamikusan b ővülő lakossági szolgál-
tatások tettek lehet ővé (például jelzáloghitelezés beindulása) — azonban csak átme-
netinek bizonyult, hiszen a 2002. év végén a pénzügyi foglalkoztatottak száma az
1996. év alattira csökkent. Utóbbi okaként a fúziók és létszámleépítések folytató-
dása említhető.
  Összességében az 1996-2002 között bekövetkezett csökkenés ellenére a pénzügyi
szektor foglalkoztatásban játszott szerepe lényegesen nem változott, hiszen a pénz-
ügyi szektor változatlanul 2-3%-kal részesedik az összes foglalkoztatottból. Ez az
arány az EU tagországaiban is hasonló nagyságú, 2-4% közötti. A f őváros részese-
dése a vizsgált időszakban tartósan 30% körüli, ami meghaladja az összes foglal-
koztatott esetén számított 18%-os arányt. Mindez még inkább aláhúzza a pénzügyi
szektor főváros-központúságát.
  Összességében tehát a pénzügyi foglalkoztatottak száma 1996-ról 2002-re
13,9%-kal csökkent. Budapest azonban kivételt képez, mivel ott 7%-os növekedés
tapasztalható. Mindez a főváros pénzügyi központi szerepének további er ősödésére
enged következtetni. A legnagyobb „vesztesek" a rendszerváltást követ ően kedve-
zőtlen gazdasági szerkezet ű megyék közül kerültek ki: Heves, Nógrád és Somogy
megye (2. ábra).
       Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                      Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
114      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004     s2
                                     2. ÁBRA
A pénzügyi foglalkoztatottak számának relatív változása megyénként, 1996-2002 (%)
(The Relative Change of the Number of Employments by Counties, 1996-2002, %)


      10,0%
      5,0%
      0,0%    1:1

      -5,0%
   -10,0%
   -15,0%
   -20,0%
   -25,0% ,                                                                    °Változás ( %)

   -30 0%
   -35,0%
   -40,0%
   -45,0%
   -50,0%




                          Országos átlag (-13,9%)

Megjegyzés: Az országos átlagot (13,9%-os csökkenés) egységnek tekintve. Az országos átlag az
Y-tengely nulla értékénél jelenik meg.
Forrás: Területi Statisztikai Évkönyv éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése.

                                         Összeg z és

  A választ keresend ő többféle adat és mutató segítségével próbáltuk feltérképezni
és beazonosítani a Budapesten kívüli regionális bank- és pénzügyi központokat
Magyarországon. Ennek eredményeként összességében megállapítható, hogy a leg-
nagyobb gyakorisággal az öt vidéki — magyarországi léptékben gondolkodva — nagy-
városban fordulnak el ő olyan központi funkciók, amelyek a többi város közül mintegy
kiemelik ezen nagyvárosokat. Összességében tehát a hazai regionális bank- és pénz-
ügyi központok Debrecenben, Gy őrben, Miskolcon, Pécsett és Szegeden találhatók.
  Ezek a városok a kétszintű bankrendszer 1987. évi kialakításakor már el őnnyel in-
dultak (historical determinism, path dependence), hiszen a korábbi, szocialista érában
tudatos területfejlesztési politika eredményeként Budapest ún. ellenpólus városaiként
           Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                          Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.

TÉT XVIII. évf. 2004         s2                                           Gyors ténykép              115

emelték ki őket a településszerkezeten belül. Kezdeti el őnyüket megtartva a bank-
rendszer kiteljesedése idején, vidéki regionális bankközponttá „n őtték ki" magukat.
  A bankközpontok kivétel nélkül az adott régión belül kedvez őbb gazdasági para-
méterekkel (GDP-b ől való részesedés, 1 főre jutó GDP, TOP 200 székhelyeinek
száma, közép- és nagyvállalatok székhelyeinek száma, m űködő vállalkozások szá-
ma, lakosság nagysága, munkanélküliség stb.) jellemezhet ő megyék megyeszékhely
városai közül kerülnek ki, azaz a településhierarchia magasabb fokán álló település-
sel esnek egybe.
  A regionális igazgatóságok térbeli kiterjedése és az általuk ellen őrzött terület
nagysága csak többé-kevésbé felel meg a hatályos statisztikai-tervezési régió beosz-
tásnak. Központjaik nagyjából egybeesnek a — hivatalosan ugyan nem deklarált —
közigazgatási régióközpontokkal (Debrecen, Gy őr, Miskolc, Pécs és Szeged).
  A Budapesten kívül létez ő, magasabb pénzügyi szolgáltatások nyújtására és na-
gyobb térség kiszolgálására képes regionális bankközpontokon belül nehéz sorren-
det felállítani, mivel a hazai „mez őny" elég kiegyenlített, lényegi különbségek nin-
csenek közöttük, amint az a 3. táblázatban összefoglalt adatok alapján is jól látható.
                                    3. TÁBLÁZAT
         Regionális bank- és pénzügyi központok összehasonlítása (2001, 2002)
       (The Comparison of Regional Bank and Financial Centres, 2001 and 2002)
                         Takarék-                                         Regioná-
                Jelen -              Jelenlévő
                        szövetke-                  Bank-      Pénzügyi    lis bank-
                 lévő                nem banki
     Megne-             zeti szék-                 fiókok    foglalkoz- központi
               bankok                 pénzügyi
      vezés               helyek                   száma       tatottak     szerep
               száma                 közvetítők
                           száma                     (db)    száma (fő) gyakori-
                 (db)               száma (db)
                            (db)                                             sága
                 2002       2002        2002        2001        2002
    Debrecen      13          0          22           25        1 632          4
    Győr          13          1          36           27        2 073          5
    Miskolc       13          0          40           24        2 108          5
    Pécs          13          0          35           23        1 610          5
    Szeged        13          3          37           25        1 573          4
    Magyar-
                  28         189                    1 168      52 748          —
    ország
Megjegyzés: A pénzügyi foglalkoztatottak száma megyére vonatkozó adat.
Regionális bankközponti szerepkör alatt értend ő : régiós szervezeti felépítéssel rendelkez ő bankok közül
hánynak van területi központja az adott településen.
Forrás: Magyar Pénzügyi és Tőzsdei Almanach, valamint a Területi Statisztikai Évkönyv
éves kiadásai alapján a szerz ő szerkesztése.

                                              Jegyzetek
t
  A 189 szövetkezeti formában m űködő hitelintézet Budapestt ől eltérő székhely ű, elnevezésük általában
  utal székhelyükre és az általuk kiszolgált helyi piac (település és közvetlen térsége) elhelyezkedésére.
2
  A lakossági piacon meghatározó szerepl őket (OTP, K&H) leszámítva a lakossági szolgáltatások terén
  még ma is nagyfokú főváros-központúság van.
      Wágner Ildikó : Magyar regionális bankközpontok felkutatása és azonosítása.
                     Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 107-116. p.
116      Gyors ténykép                                                 TÉT XVIII. évf. 2004         s2
3
  A BB a régió szinonimájaként használja a Vállalati Üzletközpont (VÜK) elnevezést.
4
  Az összeghatárok bankonként, s őt bankon belül is eltérnek, azonban 1-1 területen lév ő fiókok esetében
  a fiókvezetők/régióvezet ők, illetve kockázatkezel ők döntési hatásköre hasonló, mivel nagyobb eltéré-
  sek versenyhátrányként jelentkezhetnek adott bank számára.
5
  A pénzügyi foglalkoztatottak közé a banki alkalmazottakon kívül a szakosított hitelintézetek, takarék-
  szövetkezetek, lízingtársaságok, egyéb pénzügyi vállalkozások, biztosítók alkalmazottai, valamint a
  biztosítási ügynökök és alkuszok, illetve t őzsdei szerepl ők alkalmazottai is beleértend ők. Összességé-
  ben pénzügyi foglalkoztatott alatt a „Pénzügyi tevékenység és kiegészít ő szolgáltatásai" megnevezés ű,
  J jelű nemzetgazdasági ágban foglalkoztatott értend ő.


                                              Irodalom

Gál Z. (1998) A pénzintézeti szektor területfejlesztési kérdései Magyarországon. — Tér és Társadalom. 4.
 43-68. o.
Wágner I. (2004) A magyar pénzügyi (közvetít ő) rendszer térszerkezeti elemzése nemzetközi kitekintéssel.
 PhD Kézirat.