Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 128-130. p. 128 ségképpen összehasonlító volt. A szekció munkája a lehetségesnél, az igényeltnél és a téma által megkívántnál kevésbé volt intenzív, amiben szerepet játszhatott az is, hogy a kevés számú részt- vevő közül többen ismerték egymás munkáját, s ő t közös kutatásokat is végeztek, tehát nem ez volt az első dleges terep a reflekciókra, továbbá az is, hogy a munkacsoportok szimultán m ű ködtek, és az is, hogy a vitacsoport moderatora K. Zapotoczky professzor, a linzi egyetemr ő l mintha fonto- sabbnak tartotta volna az id ő kereteket e keretek gazdagabb kitöltésénél. A centralizált településpolitika, s az egy sémára igazított igazgatási rendszer azonosságai révén természetesen adódott, hogy saját kutatási tapaztalataimmal a lengyel kolléga beszámolójá- hoz kapcsolódjak. Mondanivalómmal egyben cáfolni is szándékoztam a bevezet ő elméleti el ő adás naív, idealista következtetéseit, miszerint az ipari társadalmak környezetromboló expanzivitásával szemben a lokális közösségek saját tradícióikból fakadó értéket helyezhetik szembe. Az ipari tár- sadalom fogalmának általánossága mögött a konkrét összefüggésben is er őteljesebb érvényesség ű a politikai-igazgatási rendszer, amelynek keretei között az iparosodás zajlik. Az egyes települések ugyanis természet- és hagyomány ő rző küldetésüket csak annyiban tudják ellátni, amennyiben az ehhez szükséges minimális autonómiával rendelkeznek. A centralizált politikai-igazgatási rendszer azonban egyidej ű leg sorvasztotta el a természeti környzetet és a helyi autonómiát. HAJDÚ ZOLTÁN: BESZÁMOLÓ A NEMZETKÖZI FÖLDRAJZI UNIO „FÖLDRAJZ ÉS KÖZIGAZGATÁS - MUNKABIZOTTSÁGÁNAK PÉCSI ÜLÉSÉR Ő L A munkabizottság 1987. augusztus 31.—szeptember 4. között az MTA Regionális Kuta- tások Központjával közösen rendezte meg nemzetközi konferenciáját „Közigazgatási reformok Európában — földrajzi néz ő pontból" címmel. Az 1960-as évekt ő l kezdve a földrajztudományon belül ismét elő térbe került a közigaz- gatási területszervezés földrajzi összetev ő inek kutatása. Ennek oka egyrészt az, hogy jónéhány európai ország radikális közigazgatási területi reformot hajtott végre, s ennek térbeli hatásai nagyon rövid id ő n belül a felszínre kerültek, másrészt pedig a földrajztudomány elméleti fejl ő dése, a köz- igazgatásföldrajz formálódása. A NFU Földrajz és Közigazgatás munkabizottságát az 1984-es párizsi kongresszus hívta életre, s azóta rendszeresen áttekinti a közigazgatás és a közigazgatási területszervezés földrajzi problematikáját. A szimpózium keretében kísérletet tettek a közigazgatási reformok politikai és gazdasági hátterének, összetev ő inek feltárására, a helyi — területi igazgatás reformjainak tudományelméleti megközelítésére, az új területi struktúra összetev ő inek és hatásainak elemzésére, a közgigazgatás és a területfejlesztés kölcsönhatásának értékelésére, a nemzeti és a nemzetközi folyamatok viszo- nyának bemutatására. Megnyitójában ENYEDI GYÖRGY akadémikus, a Nemzetközi Földrajzi Unio alelnöke, az MTA Regionális Kutatások Központjának f ő igazgatója kiemelte a vitatott témakör jelent ő ségét és felhívta a figyelmet a szerteágazó kapcsolódási pontokra. Kifejezve meggy ő z ő dését, hogy a föld- rajztudomány érdemi segítséget tud nyújtani a közigazgatási térszervezésben, s hangsúlyozta a szim- pózium kapcsán az összehasonlítás jelent ő ségét. BENNETT, R. J. professzor, a munkabizottság elnöke felhívta a figyelmet a kérdéskör id őszer ű ségére és kiemelked ő fontosságára. Az egyes országok közigazgatása a végrehajtott közigaz- gatási reformok megismerésének jelent ő ségén túl hasznos lehet a szimpózium a tekintetben is, HAJDÚ ZOLTÁN: Beszámoló a Nemzetközi Földrajzi Unio „Földrajz és Közigazgatás - munkabizottságának pécsi üléséről Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 128-130. p. 129 hogy hozzájárul a munkabizottság összehasonlító tevékenységének elmélyítéséhez. BENNETT professzor külön kiemelte, hogy a munkabizottság nagy érdekl ő déssel figyeli a Magyarországon le- játszódó reformfolyamatokat és ennek a közigazgatásra gyakorolt hatását. Az első ülésen az Egyesült Államokból érkezett KU LKARN I, G. S. professzor elnökölt. Ezen az ülésen a közigazgatás és a közigazgatásföldrajz általános problematikája került napirendre. BOURS, A. professzor Amszterdamból személyes élményeinek ismertetésével kezdte el ő - adását. Geográfusként dolgozik az egyetem közigazgatási intézetében és naponként szembetalálja magát azzal, hogy jogászok, közgazdászok, geográfusok mennyire eltér ő módon közelítik meg a közigazgatást mint ellenséget, ezért nagy jelent ő séget tulajdonít a közigazgatás interdiszcipli- náris kutatásának. El ő adásában áttekintette a közigazgatási területszervezés földrajzelméleti kérdéseit, vizsgálta a közigazgatásföldrajz alapkategóriái kialakításának lehet ő ségeit, részletesen foglalkozott a „közigazgatásföldrajzi távolság" fogalmi, tartalmi, módszertani kérdéseivel. Kiemelte: ahhoz, hogy a közigazgatás hatékonyan, gazdaságosan és demokratikusan m ű ködhessék, megfelel ő , racionális térbeli keretekre van szükség. E munkában elengedhetetlen a geográfia ismeretanyagá- nak és a geográfusok tapasztalatainak hasznosítása. (Az el ő adás és a vita mélységére jellemz ő , hogy az etimológiai értelmezések is el ő térbe kerültek. A szimpoziumon meghatározták a spatial és a territoriai kifejezések használatának kérdé- seit a közigazgatásföldrajzon belül, !s elfogadták, hogy az els ő az általánosabb térszemlélethez, az utóbbi a konkrét, eseti földrajzi szemlélethez kapcsolódóan használható.) BENNETT professzor Londonból el ő adásában a központi és a helyi igazgatás adózási és felel ő sségi kérdéseit tekintette át. Mint az adózás, a pénzügyi er ő források területi elosztását vizs- gáló szakember kifejtette, hogy a területi keretek vizsgálata mellett a geográfiának érdemben ku- tatnia kell a közigazgatás bels ő döntési, m ű ködési mechanizmusát, er ő forráselosztó és újraelosztó tevékenységét, föl kell tárni e tekintetben is a jellemz ő és típusos folyamatokat. El ő adásában pél- dát mutatott az összehasonlító kutatásokra. A második ülésen Nyugat-Európa országainak közigazgatási problémái, illetve reformjai kerültek napirendre. SEVRIN, R. professzor a belga közigazgatás történeti sajátosságaival, reform- jaival és jelenlegi problémáival foglalkozott el ő adásában. Részletesen elemezte a regionalizált Bel- giummal kapcsolatos vitákat. Politikai, gazdasági, társadalmi stb. er ő k állnak mind az egységes, mind pedig a föderatív alapon való berendezkedés igénye mögött. El ő adásában külön foglalkozott az 1977-es községegyesítési folyamattal, s ennek hatásaival. BLAAS, H.—DOSTÁL, P.—THOMAS, R. közös el ő adásukban a Hollandiában hiányzó regionális láncszem kérdését elemezték. Úgy ítélték meg, hogy a községközi kapcsolatok alakulása, a községek közötti kooperáció, ennek intézményesülése sok nehézséggel terhelt, s ezek csoporto- sítása is nehéz. Nagyon sok regionalizációs törekvést dolgoztak fel, mindegyiknek van racionális földrajzi alapja is, de nehezen sikerül a gyakorlati megválósítás. Az el ő adók megállapításait több tekintetben vitatta BOURS professzor. A hollandok „házi vitájában" a többi résztvev ő nem tudott érdemben állást foglalni, de a vita jelezte, hogy azo- nos szakmai alapról (ez esetben földrajzi) indulva is egymásnak homlokegyenest ellentmondó következtetésre, értékelésre lehet jutni. NURMINEN, E. Tamperébő l a finn közigazgatás decentralizációs tendenciáit mutatta be az 1960-as évekt ő l kezdve. Megállapította, hogy a finn közigazgatás sajátossága, hogy er ő s a központi igazgatás, gyenge és önkormányzatiság nélküli a középszint, és er ő s a helyi igazgatás. A helyi igazgatás meghatározó jelent ő ség ű , a községek nagy területi kiterjedés ű ek (a 461 község közül 94 városi, 367 falusi jelleg ű ). A községek állami támogatása 10 kategória szerint történik, a községek kategóriába sorolás a fejl ő désüktő l függ ően évente változik. A Kelet-Európával foglalkozó el ő adások sorát MAUREL, M. C. Montpellier-i professzor- n ő el ő adása nyitotta meg, aki helyszíni kutatásai alapján elemezte a közigazgatási reformok és a helyi társadalmak igazgatása közötti összefüggéseket Kelet-Európában. Értékelte a közös és a az egyedi vonásokat a közigazgatásban. Részletesen foglalkozott Bulgária, Magyarország és Lengyel- ország problémáival. CIECHOCINSKA, M. professzorn ő Varsóból a lengyel közigazgatási reform földrajzi kédéseit érintette és elemezte az 1975-85 közötti folyamatokat. Az 1975-ös reformot több HAJDÚ ZOLTÁN: Beszámoló a Nemzetközi Földrajzi Unio „Földrajz és Közigazgatás - munkabizottságának pécsi üléséről Tér és Társadalom 2. évf. 1988/3. 128-130. p. 130 tekintetben elhibázottnak nyilvánította. Az elmúlt 10 év folyamatai úgy is megfogalmazhatók, mint az 1975-ös területi reform káros hatásainak korrekciói. VIDLÁKOVÁ, 0.—ZÁRECK<', P. Prágából a csehszlovák helyi közigazgatás 1980-as évekbeli reformfolyamatait viszgálták. A községek összevonását, integrációját objektív folyamat- ként fogalmazták meg, amely egybekapcsolódott bizonyos decentralizációs törekvésekkel is. Az 1983-as közigazgatási reform összekapcsolódott a gadzasági mechanizmus átformálásával is. IVAN K. professzor Poszonyból a közigazgatási területszervezés fejl ő désének alap- elveit a synergetika fényében vizsgálta. A közigazgatási területszervezés különböz ő faktorai, elemei együtt és egyid ő ben jelentkeznek, a legszerencsésebb, ha hatásaik nem gyengítik, hanem er ő sítik egymást. Az el ő adó nagy jelentő séget tulajdonított az önmozgásnak és az önszabályozásnak. A magyar közigazgatás földrajzi, igazgatási kérdéseivel 6 el ő adás foglalkozott. PERGER ÉVA, az MTA FKI tudományos munkatársa a magyarországi közigazgatási és a gazdasági reformok összefüggéseit elemezte területi szempontból. MATHEIKA MÁRCIUS, a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem docense az integrált városok és városrendszerek közigazgatási területszervezési lehet ő ségeit vizsgálta. HAJDU-MOHAROS JÓZSEF, az ELTE adjunktusa a magyar városhálózat hosszú távú fel ő dési folyamatainak közigazgatási összefüggéseit elemezte. KOVÁCS ZOLTÁN, az MTA FKI tudományos munkatársa a trianoni határváltozás ha- tásait értékelte, különös tekintettel a magyar társadalom struktúrájára. HAJDÚ ZOLTÁN, az MTA RKK tudományos fő munkatársa a magyar közigazgatási területszervezés 1949-1984 közötti változásait és azok hatásait szemléltette. IV ÁNCSICS IMRE,a Pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem docense a városkörnyéki igazgatás kialakulását és fejl ő dését mutatta be. A külföldi résztvev ő k nagy érdekl ő déssel fordultak a magyar el ő adókhoz. A magyar gazdaság és társadalom reformfolyamatai, a magyar közigazgatás helyének, szerepének változása az érdekl ő dés középpontjába került. Ugyanakkor gondot okozott, hogy az el ő adásokban pl. a városkörnyék megjelölésére 3-4 féle angol kifejezést használtak az el ő adók. (Ez nemcsak az el ő adók problémája, ill. hibája, hiszen a Magyarországon megjelent ismertetésekben valóságos káosz van a közigazgatási egységek, funkciók, megnevezések fordításában. Kigy űjtöttem az Állam és Igazgatás, a Jogtudományi Köz- löny címfordításaiban szerepl ő angol kifejezéseket és megállapítottam, hogy teljes a z ű rzavar: pl. • az elöljáróság megnevezésére az Állam és Igazgatás 4 különböz ő angol kifejezést használt stb.) A szimpózium jól szolgálta a Földrajz és Közigazgatás Munkabizottság tevékenységét és hozzájárult a magyar valóság megismertetéséhez, megértetéséhez. Reméljük, hogy a szimpózium el ő segíti a közigazgatásföldrajzi kutatások magyarországi elmélyítését is.