Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p.

Tér és Társadalom                                     XVII. évf. 2003   s 4: 191-193


                  KONFERENCIA BESZÁMOLÓ

         „KAPACITÁSÉPÍTÉS A FENNTARTHATÓ
              VIDÉKFEJLESZTÉSÉRT" —
            Euracademy projekt-záró konferencia
                             CSIZMADIA ZOLTÁN
   Az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet szervezésében 2003.
november 6-8. között Gy őrben került megrendezésre a Leonardo da Vinci
(Community Vocational Training Action Programme) Pan-European Summer
Academy for Sustainable Rural Development (EURACADEMY) — Páneurópai
nyári egyetem a fenntartható vidékfejlesztésért Projekt (No. S/00/B/PP-127033)
záró konferenciája. A három éves nemzetközi programban hat országból svéd, finn,
görög, spanyol, lengyel és magyar partnerek között folyt az együttm űködés a pro-
jekt sikeres megvalósításáért. A fenntartható vidékfejlesztés témaköre a kilencvenes
évektől egyre nagyobb figyelmet kapott. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a helyi
fejlődésnek a „fenntartható fejl ődés" elve szerinti ösztönzése és menedzsmentje a
 vidéki térségekben nehéz feladat, melyhez még nem halmozódott fel elég tapasztalat,
 és a jelenlegi oktatási rendszer sem kínál minden esetben megfelel ő szakképesítést. A
 három éves projekt célja tehát, hogy a készségek kínálata és kereslete között fennálló
 szakadékot csökkentse, különös tekintettel a kis- és középvállalkozások létrehozására
 és fenntartására, valamint az őket segítő szakemberek felk6zítésében.
   Az EURACADEMY projekt keretében két sikeres nyári egyetem megszervezésé-
 re (2002 Gotland, Svédország: a fenntartható vidéki turizmus fejlesztése; 2003
 Ioannina, Görögország: információs társadalom és fenntartható vidékfejlesztés),
 illetve a képzési programok specifikus tárgyköréhez köt ődő távoktatási anyagok
 kidolgozására, majd a nyári akadémiákat követ ő nyolchetes távoktatási kurzusok
 megszervezésére és lebonyolítására került sor. A multinacionális és interdiszcipliná-
 ris szakértői gárda, mely egyetemi oktatókból, kutatókból és a vidékfejlesztésben
 érdekelt tanácsadókból án, els ődlegesen azt a célt tűzte ki maga elé, hogy világos,
 gyakorlatorientált formában közelítse meg a vidéki térségek fenntartható fejlesztésé-
 nek lehetőségét.
    A projekt-záró konferencián a közel tizenöt országból érkez ő több mint kilencven
 résztvev ő megismerkedhetett a projekt eredményeivel, a megrendezésre került
 nyári egyetemek, távoktatási programok tapasztalataival. A regisztrált résztvev ők a
 projekt időtartama alatt készült két angol nyelv ű tankönyvet ajándékba kapták. A
 nemzetközi konferencia szakmai programjának vázát az a gondolat alapozta meg,
 mely szerint minél több alkalmat kell biztosítani a vidéki térségek fejlesztésében
 érintett európai szakembereknek arra, hogy megosszák, kicseréljék egymással sike-
                           KONFERENCIA BESZÁMOLÓ
                   Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p.

192    Konferencia beszámoló                                  TÉT XVII. évf. 2003 E 4

 res és néha kudarcra ítélt programokon alapuló tapasztalataikat a lokális kapacitás-
 építés területén. A rendezvényen kiegyensúlyozottan és strukturáltan jelentek meg
 az elvontabb, elméleti indíttatású kérdésfelvetések, illetve a konkrét, problémaori-
 entált esettanulmányok, projekt-ismertetések.
   A konferenciát Kroó Norbert professzor, a Magyar Tudományos Akadémia f őtit-
 kára nyitotta meg. A kapacitásépítés fenntartható vidékfejlesztésben játszott szere-
pét tágabb környezetbe ágyazottan mutatta be a rendezvény két f őelőadója. Werner
Herrmann professzor (igazgatói tanácsadó, a CEDEFOP és az Európai Bizottság
képvisel ője) a tudástársadalom felé vezet ő út állomásait, stratégiai irányvonalait
ismertette a kib ővülő Európai Unióban. Az életen át tartó tanulás, képzés elenged-
hetetlen pillére a hatékony kapacitásépítésnek, mely értelmezésében nemcsak a
vidéki térségek, hanem az egész Unió szempontjából komoly tervezési, fejlesztési
irányvonal. A tudásállomány, a készségek, a cselekvési hajlam fejlesztését hangsú-
lyozta Malcolm Moseley professzor is (Vidékfejlesztési Fakultás, Gloucestershire
Egyetem, Cheltenham — Egyesült Királyság) megalapozó teoretikai el őadásában.
Ha a fenntartható vidékfejlesztés alappillére a „négy t őke" fejlesztése (környezeti,
megtermelt, humán és társadalmi), akkor a kapacitásépítésnek egyértelm űen a tár-
sadalmi kontaktusok kiaknázását, a humán er őforrások b ővítését kell megcéloznia.
A gondolatébresztő felvezető el ő adások után svéd, finn és magyar példákon keresz-
tül tájékozódhattak az érdekl ő dök a kapacitásépítés térségfejlesztési, információs
technológiai, illetve társadalmi aspektusairól.
   A konferencia programstruktúrájának második szegmensében a részproblémákra
fókuszáló munkacsoportok kapták a f ő szerepet. Négy szekcióban közel húsz pre-
zentációval ismerkedhettek meg a megjelentek. A résztvev ők rövid, önálló el őadá-
saik során megosztották saját tapasztalataikat (1) a kis- és középvállalkozások, a
(2) helyi kezdeményezések, (3) az információs társadalom és (4) az oktatás, képzés,
továbbképzés területén, figyelve arra, hogy az adott területen kikristályosodjanak a
kapacitásépítésben rejl ő lehető ségek. A nyitónap probléma-érzékeny vitával zárult.
A záró-konferencia el ő adásainak anyagai rövidített változatban a projekt honlapján
(www.euracademy.org ) olvashatók lesznek.
  A három napos rendezvény második napján, a konferencia zárása el őtt került sor
az EURACADEMY Társaság megalapítására is, mely szervezet intézményesült
formában viszi tovább a Leonardo program keretében most lezáruló projekt filozó-
fiáját és célkitűzéseit. A pan-európai társaság f ő titkára Szörényiné dr. Kukorelli
Irén, a projekt hazai koordinátora lett.
  A kapacitásépítés fenntartható vidékfejlesztésben játszott szerepének gyakorlati
példáit a következ ő két napon ismerhették meg a konferencián részt vev ő külföldi
és hazai oktatók, kutatók, területfejleszt ő szakértő k, egyetemi hallgatók. A tanul-
mányutak során olyan lokális kezdeményezéseket, vállalkozásokat látogattak meg a
konferencia résztvev ő i, amelyek sikeresen felismerték és kiaknázták a természeti
adottságokat, a tárgyi és szimbolikus er ő forrásokat, a megszerzett tudást, a tenni
akarást. Győ r környékén így válhatott az érdekl ődés középpontjává egy 7 főt
                              KONFERENCIA BESZÁMOLÓ
                      Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 191-193. p.

TÉT XVII. évf. 2003    s4                             Konferencia beszámoló       193

foglalkoztató dzsemüzem (Sokorópátka), egy faluvéd ő egyesület (Börcs), a kis- és
középvállalkozásokat támogató polgármesteri hivatal menedzsment tevékenysége
(Kunsziget), vagy éppen egy sikeres bortermel ő . Természetesen nem csak Gy őr-
Moson-Sopron megye közösségeinek sikeres kapacitásépítési projektjeir ől esett
szó. A rendezvénysorozat harmadik napján Vas és Zala megyében ismerkedhettek
meg az érdekl ődők az olyan helyi innovatív, fejlesztésorientált kezdeményezések-
kel, mint például a ZAla-Kar Térségi Innovációs Társulás, a Dötki Ökológiai —
Vidékfejlesztési Tájközpont, a Regionális Idegenforgalmi Bizottság tevékenysége,
az ŐrségNet projekt, vagy éppen az Őriszentpéteri Natúrpark. A tanulmányút záró
akkordjaként Bük polgármestere, a gyógyfürd ő ügyvezető igazgatója és a Büki
Idegenforgalmi Társaság (BÜKIT) képvisel ője mutatta be a fürd őcentrumban eddig
elért eredményeket, illetve a jöv őbeni fejlesztési célokat. A régióban megkezdett
sikeres kapacitásépítési folyamatok „empirikus", valóságközeli megismerése kiegészí-
tette, megerősítette és elmélyítette az el őadásokban szerepl ő gondolatokat, az egymás
közt kicserélt ötleteket.
A projekttel és a konferenciával kapcsolatos információk
Honlapok
Projekt:                               http://www.euracademy.org/welcome.asp
Partnerek:                             http://www.euracademy.org/partners.asp
On-line szakmai közösség:              http://www.euracademy.org/join.asp
Nyári egyetemek:                       http://www.euracademy.org/theme.asp
Távoktatási anyagok:                   http://euracademy.agriprim.com/
Projekt-záró konferencia:              http://www.euracademy.org/invitation_project.asp

Projekt partnerek
- Svéd Agrártudományi Egyetem Vidékfejlesztési Központja (Uppsala)
    http://www.slu.se/
-    PRISMA Fejlesztési Kutatások Központja (Görögország)
     http://www.prismanet.gr/
-    Ioanninai Egyetem (Görögország) http://www.uoi.gr/
     Helsinki Egyetem, Vidéki térségek kutatása és képzése Seinajoki Intézete
     (Finnország) http://www.sjoki.uta.fi/hymakes/english/index.htm
-    Nicolaus Kopernikus Egyetem, Szociológia tanszék (Lengyelország)
     http://www.uni.torun.p1/
-    Masurian Academy, Marketing és Menedzsment kar (Lengyelország)
     http://www.wm.olecko.p1/
-    A Fenntartható Fejl ődés Mediterrán Intézete (IMEDES) (Spanyolország)
     http://www.grupimedes.com/
-    MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet (Magyarország)
     http://www.rkk.hu/nyuti/