Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.

Tér és Társadalom                                              XVII. évf. 2003      s 4: 117-155


                                      KITEKINT Ő

   REGIONALIZÁLÓDÁS SZERBIÁBAN, KÜLÖNÖS
    TEKINTETTEL A VAJDASÁG HELYZETÉRE'
         (Regionalisation in Serbia, emphasising the situation
                             of Voivodina)
                                 MILAN TRIPKOVIÚ
Kulcsszavak:
Regionalizálódás Szerbia Vajdaság multikulturális

Az alábbi tanulmány arra tesz kísérletet, hogy viszonylag általános szociológiai szempontú megközelí-
tésben határozza meg a regionalizmus időszerű és bizonyos értelemben ellentmondásos problematikáját.
Mindezt a Vajdaság jelenlegi helyzetén, Szerbia demokratizálódása, decentralizációja és alkotmányozá-
sa szükségességén keresztül szemléli.


                A regionalizálódás kutatásának elméleti háttere

  Kutatásunk abból a hipotézisb ől indul ki, hogy a regionalizálódás és a multi-
kulturalizálódás önmagukban semmit sem oldanak meg, amennyiben ezek a folya-
matok nem ágyazódnak be egy széle'sebb modernizációs folyamatba, amely lehet ő-
vé teszi egy demokratikus plurális társadalom kialakulását. Szerbiában a regio-
nalizálódás egyik eleme lehetne az új plurális társadalom kialakulásának, amely
alkalmas lenne arra, hogy megszüntesse a régi ellentéteket, a centralizmus káros
követelményeit, illetve megakadályozza az új ellentétek létrejöttét. Olyan
regionalizálódásra lenne szükség, amely bátorítaná a részek önállósodását, miköz-
ben nem veszélyeztetné a társadalom egészét és a szolidaritást, továbbá maximálisan
tiszteletben tartaná a különbségeket, de nem veszélyeztetné a társadalom egységét.
   Véleményünk szerint a regionalizálódást és a multikulturalizálódást szociológiai
szempontból akkor tudjuk megmagyarázni, ha válaszolunk arra a kérdésre, hogy
hogyan lehet összeegyeztetni a modern társadalomnak a homogenitásra való törek-
vését és a heterogenitás iránti egy idej ű igényét.
   Abból a feltevésb ől indulunk ki, hogy a régió „természetes" és „nem mestersé-
ges" képződmény. Ez azt jelenti, hogy a régió egy sajátos, szerves fejl ődés útján
létrejött, viszonylag homogén földrajzi, történelmi, gazdasági, szociokulturális
egység, amely az ott él ő lakosság számára lehet ővé teszi, hogy szükségleteiket,
értékeiket és érdekeiket min őségi szempontból jobban megvalósítsák, azaz, hogy
eredményesebben és sokrétűbben kimutassák jellegzetes regionális identitásukat, s
                                 Milan Tripkovic :
       Regionalizálódás Szerbiában, különös tekintettel a Vajdaság helyzetére.
                   Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.
118    Kitekint ő                                             TÉT XVII. évf. 2003   s4

mindez a társadalom, de f őleg a multikulturális társadalom számára nagyon fontos
jelenség.
  Az el őzőek alapján kiemelhető, az általunk kívánatosnak tartott régió az alábbi
sajátos kritériumokat tartalmazza:
 1) Jellegzetes közös tulajdonsággal bír, amely többé-kevésbé a szerves fejl ődés
    útján, az id ők hosszú során jött létre.
 2) Hozzájárul ahhoz, hogy a régió és az egész társadalom ne zárt, hanem nyitott
    legyen.
 3) A társadalom fejl ődését és az emberi élet min őségének javítását szolgálja a
    régióban él ők és az egész társadalom javára.
 4) A meglév ő társadalmi ellentéteket csökkenti, mérsékli.
 5) Decentralizációhoz vezet, ami a regionális területi egységeknek hatalmat köl-
    csönöz, de ugyanakkor megnövekszik a felel ősség a saját sorsuk formálása és
    a társadalom egésze iránt (Tripkovie 2001).
  A régiók kialakulása során a hatalom kiegyensúlyozott megosztására kerül sor.
Mindez a vertikális dimenzió (központi, regionális, helyi hatalom) és a horizontális
dimenzió (törvényhozói, bírói, végrehajtói hatalom) mentén játszódik le. A harmo-
nikus hatalommegosztás természetesen csak abban az esetben valósul meg, ha ez a
folyamat demokratikus társadalomba ágyazódik be. Viszont, ha nem egy demokra-
tikus, vagy nem eléggé demokratikus társadalomról van szó, mint pl. Szerbia eseté-
ben, akkor a folyamatok egészen más irányt vehetnek fel. Ennek során csak látszat-
decentralizációra kerül sor, és a régiók képzése a helyi elit számára csupán a hata-
lom megszerzésének eszköze lesz.
  Ami a multikulturalitást illeti, kiemelhet ő, hogy e jelenség Szerbiában szorosan
kötődik az állam—nemzet kapcsolatának a válságához, melynek során felmerül a
különböz őségek együttélésének problémája. Szerbia kulturális szempontból igen
heterogén ország. A meglév ő kulturális csoportok különböz ő fejlettségi szinten
vannak. E tekintetben megfigyelhet ő egy nagyszabású észak—déli fejlettségi lejt ő.
Vajdaság p1. sok szempontból európai, de a Délkelet-Szerbiában lév ő, mohamedán
vallásúak által lakott Szandzsákban sok szempontból még napjainkban is a törzsi
viszonyok uralkodnak. Ez a probléma akkor jelenik meg igazából, amikor a külön-
böző kulturális sajátosságok megjelenítése a privát szférából kikerül a nyilvánosság
szférájába, vagyis a politikai életbe és a közintézményekbe. A tapasztalatok azt
bizonyítják, hogy a sokszín űség egysége az, amely kellene, hogy jellemezze a mo-
dern társadalmat. Ennek a gyakorlati megvalósítása a polgári és demokratikus ha-
gyományok hiánya miatt nem jön létre, és egy „politikai ellentmondásos, multi-
kulturalitás" (Wieviorka 1997) megjelenésének lehetünk szemtanúi.
  Mindenesetre a kultúrák sokszín űsége napjainkban számtalan érdekes kérdést vet
fel, mint p1. a valamennyi polgárt érint ő alapvető jogok kifejezése és továbbfejlesz-
tése, a különbségek messzemen ő tiszteletben tartása mellett, amelyben egyrészt a
meglév ő és a leend ő különbségek megismerése, másrészt a kulturális értékeket
                                     Milan Tripkovic :
           Regionalizálódás Szerbiában, különös tekintettel a Vajdaság helyzetére.
                       Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.
TÉT XVII. évf. 2003   s4                                          Kitekint ő         119

képviselő közintézmények bármilyen nyomásának vagy manipulációjának a hiánya,
illetve minden kisebbségi jog megfelel ő védelme, és a kisebbség részvétele a több-
ségi testületekben érvényesül. A multikulturalitás lényegét egy komplex, dinamikus
rendszerként lehet megfogalmazni, melynek egyik oldalát az általános emberi jogok
teszik ki, a másikat pedig a jellegzetes szociokulturális közösségek, amelyek a
legkülönfélébb alapon jöttek létre.

      A regionalizálódás története Szerbiában és Jugoszláviában

   A regionalizációnak ebben a térségben hagyományai vannak. Szerbia, illetve ko-
rábban Jugoszlávia a múlt század közepét ől, vagyis a második világháború végét ől
a mai napig a regionalizációnak néhány jellegzetes fázisán ment keresztül. Igaz
ugyan, hogy a regionalizáció különböz ő fázisai nem „önmagukban" és nem is ilyen
néven történtek. Ezeket a folyamatokat a társadalmi rendszer változtatása során
közigazgatási reformoknak vagy az ún. önigazgatás átszervezésének és decentrali-
zációnak hívták.
   Ebben a térségben az elmúlt fél évszázad során a regionalizálódás alábbi fázisait
különböztethetjük meg:
   Az els ő és legrégebbi fázis a Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság 1946-ban
meghozott alkotmányával kezd ődött. Az alkotmány el őírta, hogy Jugoszlávia 6
köztársaságból áll, és Szerbián belül, éppen a kulturális sokszín űségéből, többek
között nemzeti sokszín űségéből kifolyólag, további két autonóm tartomány szerve-
ződik. Ezek: a Vajdaság Szocialista Autonóm Tartomány (Vajdaság SzAT) és a
Koszovó Szocialista Autonóm Tartomány (Koszovó SzAT) (1. ábra).
   Bár ezt a folyamatot akkor nem regionalizációnak hívták, de mai szemmel nézve
felfogható a régióképz ődés kezdeti szakaszának is, és mint ilyen, abban a korban, a
kelet-közép-európai térségben haladó lépés volt.
   A regionalizálódás második fázisa 1955-ben kezd ődött. Ekkor megszületett a já-
rások és megyék igazgatásáról szóló általános törvény, amely a sajátos jugoszláv
helyi önigazgatásnak két területi egységét határozta meg, a járásokat és a megyéket.
A köztársaságok hatáskörébe tartozott a megyék és a járások nevének és területé-
nek meghatározása. A megyék azonban nem voltak hosszú élet űek. A Jugoszláv
 Szocialista Szövetségi Köztársaság (JSzSzK) az 1963-as alkotmányban megszün-
tette a megyéket.
   A regionalizálódás harmadik fázisa a JSzSzK 1974-es alkotmányának meghozata-
 lával kezdődött. Ebben az alkotmányban meghatározták a járások együttm űködését
 és a tartományok — Vajdaság SzAT és a Koszovó SzAT — státuszát.
                                     Milan Tripkovic :
           Regionalizálódás Szerbiában, különös tekintettel a Vajdaság helyzetére.
                       Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.
 120       Kitekint ő                                                                   TÉT XVII. évf. 2003               s4

                                                         1. ÁBRA
                           Jugoszlávia köztársaságai és tartományai, 1946
                            (Republics and provinces of Yugoslavia, 1996)




           Jelmagyarázat: 1 — Jugoszlávia szövetségi határa, 2 — köztársasági határ, 3 — tartományi határ,
                           4 — szövetségi főváros, 5 — köztársasági fő város, 6 — tartományi székhely
           Forrás: ATLAS. Ueila—Mladost, Zagreb 1962.

  A Vajdaság SzAT alkotmánya pl. többek között el őirányozta azt is, hogy a járá-
sok regionális társulásokat alkothatnak abból a célból, hogy összehangolják, meg-
tervezzék és megvalósítsák a közös érdekeltség alapján megfogalmazódó gazdasági
és társadalmi fejl ő dést. A Vajdaság Szocialista Autonóm Tartomány Alkotmányá-
nak 281. paragrafusában a vajdasági járások nemzetközi kapcsolatai kiépítésének
lehetősége is megfogalmazódott (Popovié 1983).
  A tartományok alkotmányában rögzítették a nemzetek és nemzeti kisebbségek
egyenjogúságát. A Vajdaság SzAT területére vonatkozólag mindez a magyar, a
szlovák, a román és a ruszin, Koszovó SzAT esetében pedig az albán nemzeti ki-
sebbségre vonatkozott. Emellett sor került a gazdasági, politikai és kulturális auto-
nómia megfogalmazására is. A tartományok alkotmányos jogainak ez a meghatáro-
zása jó kiindulópontja lehetett volna a további regionalizációnak Szerbia területén. 2
                                                                                       Aregionalzáódsykfirlcaetésnhbzli.Atakor-
szakot helyesebb lenne ellenregionalizációnak nevezni. Ugyanis a Szerb Szocialista
Köztársaság 1990. évi alkotmánya a demokratizálódás folyamatát teljesen meg-
                                    Milan Tripkovic :
          Regionalizálódás Szerbiában, különös tekintettel a Vajdaság helyzetére.
                      Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.
TÉT XVII. évf. 2003   s4                                          Kitekint ő        121

szüntette. Ez a „Milosevity-korszaknak" nevezett fázis nemcsak hogy a szövetségi
Jugoszlávia széteséséhez és a köztársaságok kiválásához vezetett, hanem Szerbiá-
ban intézményesítette az egyszemélyi és tekintélyelv ű hatalmat, a kvázi többpárt-
rendszert, elsöpörte a jogállamot és a bírói hatalmat, kiépítette a média és a gazda-
ság teljes körű ellenőrzését, elkövette a szabálytalanságok végeláthatatlan sorát, a
parlamentet és a törvényhozók teljes kiiktatását, az emberi jogokat pedig megalázta.
Így Szerbiában a hatalom „az élet és a halál" teljes ura lett. Ennek során megszün-
tették a tartományok autonómiáját, és felszámolták vagy Belgrádba vitték a Vajda-
ság teljes intézményrendszerét. Az 1990-es alkotmány az autonóm tartományokra
csak egy lábjegyzetben emlékeztetett, a regionalizálódás és a decentralizáció fo-
lyamatai megszakadtak, és egy er ősen centralizált állam jött létre.
  A regionalizálódás ötödik fázisa Szerbiában 2000. október 5. után, a kedvez őbb
politikai légkörnek köszönve kezd ődött el, de a centralizált és tekintélyelv ű rend-
szerb ől a liberális és demokratikus rendszerbe való áttérés nemcsak hogy bonyolult
folyamat, hanem lassan zajlik. Ezt a nagy rendszerváltást intézményi, jogi és emberi
tényezők egyaránt hátráltatják. Ez utóbbiak közül megemlíthet ő, hogy pl. miközben
folyik a Vajdaság alkotmányának törvény-el őkészítése, 3 egyes nacionalista pártok
erre a munkára úgy tekintenek, mint Vajdaságnak a „Szerb állam testéb ől" való
elszakadási törekvésére. Éppen ezért nem véletlen, hogy a politikai elemz ők szerint
is Szerbia új alkotmánya megszületésének a legellentmondásosabb kérdése Vajda-
ság státuszának a meghatározása lesz (Vujaéie 2003).
  Mindemellett már a Milosevié-korban folytak a regionalizációról és a decentrali-
zációról viták, de azok igazából csak az „októberi változások" után er ősödtek fel. A
regionalizálódással kapcsolatos viták felélénkülésének két oka van: bels ő és küls ő.
A belső okok abban találhatók, hogy megérett a felismerés arra, hogy csak a regio-
nalizálódással lehet a centralizáció káros következményét felszámolni. A
regionalizációt serkent ő külső okok abban foglalhatók össze, hogy Szerbia, de
mindenekelőtt a Vajdaság az Európai Unió szomszédja lesz, és ebb ől a helyzetéből
kiindulva szeretne bekapcsolódni az európai regionalizációs folyamatokba is.

           A regionalizáció és a multikulturalitás napjainkban

  A demokratikus intézmények kialakulásával és egy szabadabb politikai légkör
megteremtésével a legfejlettebb társadalmakban a multikulturális törekvések jó
táptalajra találnak: a kisebbség egyre szabadabban és nyitottabban kifejezi saját
értékeit, egyre meggy őzőbben hívja fel magára a figyelmet, és egyre jobban megta-
nulja azt, hogyan lehet demokratikus módon megvalósítani saját jogait; ez alatt a
többség egyre kisebb ellenállást és meg nem értést vagy félreértést tanúsít, és meg-
érti azt, hogy a kulturális sokszín űség nemcsak egy objektíve adott, tehát „normá-
lis" dolog, hanem a társadalom demokratikus adottságai szempontjából kívánatos,
hiszen az a társadalmi életet gazdagítja, és biztosítja a társadalom kiegyensúlyozott
és gyors fejl ődését.
                                   Milan Tripkovic :
         Regionalizálódás Szerbiában, különös tekintettel a Vajdaság helyzetére.
                     Tér és Társadalom 17. évf. 2003/4. 117-126. p.
122    Kitekint ő                                                                                               TÉT XVII. évf. 2003                   s4

  Ebben az értelemben a multikulturalitásról szóló viták egy pluralista társadalom
létéről szólnak, vagyis a multikulturalitás a civilizáció egyik új kihívása (Semprini
1999). Erre a kihívásra csak az tud eredményesen válaszolni, aki kerüli a széls ősé-
geket, továbbá, aki olyan megoldásokat választ, amelyek egyaránt kielégítik az
általános és az individuális elveket, vagyis, aki méltányolja a különböz őségeket, de
nem veszélyezteti a modern társadalom homogenitását.
  Vajdaság sajátos kulturális sokszín űségének történelmi gyökerei vannak. A sok-
színűség megmutatkozik gazdasági, politikai, kulturális és nemzetiségi téren is.
  A fentiekb ől kifolyólag 2000. október 9-15. között, illetve 2002 októberében egy
longitudinális vizsgálatot folytattunk abból a célból, hogy megtudjuk, mi a lakosság
véleménye a tartomány státuszáról. A kutatás els ő időpontja az újkori Szerbia éle-
tében két fontos dátumhoz köt ődik, amit a közvélemény csak „októberi változások-
nak" nevez: 2000. október 5-én, Milosevió-et, Jugoszlávia akkori elnökét eltávolí-
tották tisztségéb ől, illetve október 8-án, a Szerb Demokratikus Ellenzék elsöpr ő
győzelmet aratott a parlamenti választásokon, pl. Vajdaságban a 120 mandátumból
 117-et e pártszövetség szerzett meg.
   A szociológiai felmérést az els ő fordulójában hét vajdasági városban, egy repre-
zentatív mintán végeztük. A megkérdezettek száma 516 f ő volt (Lazar—Markovié
2001). A kutatás második fordulójában 14 településen összesen 1253 f őt kérdez-
tünk meg (2. ábra).
                                       2. ÁBRA
                       A vajdasági felmérésbe bevont települések
                  (Settlements involved into the survey in Voivodina)
                           MAGYARORSZÁG
               o'bft
                                                     •••                                                                           2000-ben
            0'5                                                                      .\
                                           Subotica                                       .
                                           (S.almo'ka)                     ••    \                                      •          2002-ben
                                                                  Novi Knet evac •.,,.
                              7‘..-..:*                            (Torokkanksa)                •.
                                                                                                 s.....
                           r J

                           Sombor
                           (Zombor)
                                                                                                •
                                                                                          Kikinda
                       •     6-
                              0
                                                  Mali Ido§•
                                         <5=, (Kishegyes)
                                                                                     (Nagykikinda)

                                                                                               Nova Crnja
                                                                                                          •
                       i•Apatin                                   Bej ei   Q                  (Magyamsernye).           ROMÁNIA

                            ......                                              ,„                              C....
                           c- V A° J D A 'S Zrenjanin '. ..
                           )               •Á G             •
                                                                                              (Nagybecskerek)           ........
                           '1'... Ba  •                            k       a                                                        \
                                 N.....
        H ORVÁTORSZÁG                     ."•
                                                DUtI3
                                                —/                                                 8 á n á- t
                                                            NOVI SAD                                                          Vrac •              \
                                     /                     (ÚJVIDÉK)                                                         (Verseci

       „privk,                            Szerémségo                                                                         Bela Crkva
                                                 Sremska Mitrovica
                 '1
                                     \                 •   •,,,             Indija                                          (Fehértemplom)

                 tr -; ..- --I
                  '..—...i.. , ' /
                                                                                                              O PanCevo
                                                                                                                ,Pancsova)         os)