Tér és Társadalom 17. évf. 2003/2. 67-77. p.

Tér és Társadalom                                                   XVII. évf. 2003     s 2: 67-77


                                GYORS TÉNYKÉP

     PEOPLES GEOGRAPHY („NÉPFÖLDRAJZ") —
      A KRITIKAI GEOGRÁFIA ÚJ IRÁNYZATA
      (Peoples Geography — New Trend of Critical Geography)

                                     G.FEKETE ÉVA
Kulcsszavak:
„népföldrajz"— peoples geography kritikai geográfia helyi fejlesztés

A 3. Nemzetközi Kritikai Geográfiai Konferencia kapcsán új fogalom jelent meg a hazai geográfiában. A
magyarra talán a „népföldrajz" kifejezéssel fordítható peoples geography irányzat lényegének ismerte-
tése, a leghíresebb, az amerikai Syracuse Egyetemen folyó projekt összefoglalása jelenik meg a tanul-
mány egyik célkit űzéseként. A békéscsabai konferencián a földrajzi ismeretek helyi fejlesztésben való
konkrét gyakorlati alkalmazásáról elhangzott előadás nyomán pedig a „népföldrajz" hazai meghonoso-
dásának esélyeit és egy lehet őségét tekintjük át.


                       Az új irányzat megjelenése és lényege

  A radikális, majd kritikai geográfia feler ősödését nagyrészt a nagyt őke társada-
lom- és térformáló tevékenységének elutasítása, az ezzel való szembenállás hozta
magával. A „hatalom szolgálólányaként" is emlegetett földrajztudomány addigi
kereteit szétfeszítve geográfusok egy csoportja a multinacionális cégek döntéseit
vagy az államok és világszervezetek területpolitikáját megalapozó földrajzi kutatá-
sokkal szemben a hatalmon kívüli, az említett politikák tárgyaként igen, de alanya-
ként már nem megjelen ő, elnyomott vagy háttérbe szorított, kisebbségi társadalmi
csoportok szemszögéb ől vizsgálja a térben játszódó természeti, gazdasági és társa-
dalmi folyamatokat.
  Az évek során könyvtárnyi tanulmány gy űlt fel, amely a globalizáció egyének,
közösségek térhasználatára, területi er őforrásokhoz való hozzájutására gyakorolt
hatását (p1. a közösségi terek privatizációját), a területi különbségek lényegét elem-
zi. Mitchell szerint, miközben az egyértelm űen baloldali értékeket valló, a marxiz-
mus eszmerendszerére és strukturalista szemléletére jelent ős mértékben épít ő kriti-
kai geográfia mint tudományos szemlélet akadémiai berkekben egyre népszer űbb és
elismertebb lett, a politikai baloldal „tétlenül nézi a jóléti társadalmak végét, a neo-
liberális kapitalizmus globális győzelmét" (Mitchell 2000, 31). Az akadémiai és az
„alulról szervez ődő" (grass roots) baloldal közötti szakadék egyre mélyült. Holott a
kritikai geográfia el ődjének tekintett radikális geográfia kezdetben még cselekv ő
volt abban az értelemben, hogy a marxi tanításnak megfelel ően a világot nem csu-
     G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                       Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
68       Gyors ténykép                                              TÉT XVII. évf. 2003     s2
pán megismerni, de megváltoztatni akarta (Mitchell 2000). Ettől a gondolattól
azonban időközben eltávolodott, illetve „cselekv őképességét" az egyetemi
kampuszokon belülre korlátozta. A földrajz újra radikalizálása és a mindennapi
életben való megjelenítése közötti összefüggés felismerése fogalmazódott meg
Taegu-ban, a 2. Nemzetközi Kritikai Geográfiai Konferencián.
   Az akadémiai földrajz és a baloldali mozgalmak közötti mélyül ő szakadék áthida-
lásaként a taegu-i konferencia résztvev ő i David Harvey (1984) korábbi érvelését
megfogadva nemzetközi szinten is életre hívták a baloldali mozgalmakat, valamint
az elnyomott, kitaszított, hátrányosan megkülönböztetett közösségeket közvetlenül
segítő , a számukra a saját sorsuk alakításához, „küzdelmükhöz" szükséges földrajzi
tudást közérthet ően átadó „népföldrajzi" irányzatot. F ő küldetéseként — a kritikai
geográfia szemléletének megfelel ő en — a társadalmi és gazdasági igazságosság
el ő segítése érdekében a hatalmi viszonyok geográfiai gyökereinek jelent őségére
való figyelemfelkeltést jelölték meg. Amiben azonban túl kívántak lépni a kritikai
geográfia általános keretein az, az így felgy ű lt földrajzi ismeretanyag széles kör ű
terjesztése és mindennapi használatra való alkalmassá tétele.
   A kezdeményezés, mint ahogyan az els ő jól dokumentált projekt megvalósítása is,
a Syracuse Egyetemen tanító Don Mitchell és kollegái nevéhez köt ődik.
   Az 1999-ben New York államban elindult projekt keretében a kritikai geográfiai
kutatások eredményeinek a közemberekhez és aktivistákhoz a mindennapi életben
hasznosítható tudásként való eljuttatását, ezáltal a közösségi kezdeményezések
közvetlen segítését t ű zték ki célul. Mindeközben a téma és a felhasználó közötti
kölcsönhatás eredményeként a földrajz radikalizálódására is számítanak.
   A „Peoples Geography Project" az alábbi feladatokat foglalja magába:
   - A „Földrajz kezdőknek" című könyv megjelentetése. A könyv fontos, hala-
        dónak számító témákba, mozgalmakba, többek között a marxizmus, a femi-
        nizmus, Foucault, a Világbank eszmerendszerébe, ezek földrajzi szemlélet ű
        értékelésébe vezet be.
   - A „Népföldrajz az Egyesült Államokban" sorozat megjelentetése. A sorozat
        elemei az USA társadalomföldrajzát foglalják össze — alulnézetb ől. A soro-
        zat kívánja bemutatni, hogy az emberek a gyakorlatban hogyan alkotják meg
        saját világaikat, még ha a feltételeket nem is maguk választják meg. Emellett
        a kritikai geográfia vizsgálati módszereibe is bepillantást akarnak nyújtani,
        sőt lehető séget teremtenek a kb. 30 év alatt kifejlesztett technikák értékelésé-
        re, köznapi adaptációjuk lehető ségeinek bemutatására is.
   - Szóróanyagok, rövid ismertet ő k tucatjainak kiadását tervezik, melyekben az
        embereket szembesítik azzal, hogy az általuk használt terek és helyek mily
        erő sen kapcsolódnak — gyakran igazságtalan térfolyamatokon és struktúrákon
        keresztül — más közeli vagy távoli terekhez és helyekhez. Ily módon a meg-
        szólított embereket radikalizálni, cselekvésre bírni próbálják.
   - Peoples Geography kurzusokat indítanak középiskolások, egyetemisták,
        szakszervezetek, közösségi csoportok, haladó mozgalmak stb. számára.
       G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                         Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.

TÉT XVII. évf. 2003 s 2                                        Gyors ténykép                  69

  — Közvetlen szakért ő i segítséget nyújtanak olyan haladó és radikális csoportok
    számára, akik szeretnék ezt a szakértelmet saját tevékenységeik geográfiájá-
    nak elemzéséhez igénybe venni.
  — Nemzetközi szinten átadják tudásukat, elveiket a hasonló projekt indításában
    gondolkodók számára.
  — Intézményes keretet, pre- és postdoktori programokat, ösztöndíjakat nyújta-
    nak fiatal kutatók számára. Rámutatva ezzel arra, hogy a földrajz nem csupán
    a gazdasági társaságok és az állam szolgálatában álló vagy a legújabb tech-
    nológiai csodák bűvöletében él ő geográfusok monopóliuma, hanem a radiká-
    lis földrajz, így a „népföldrajz" is gyakorta relevánsabb és a társadalmi igaz-
    ságosságot jobban szolgálja.
  Amerika után az Egyesült Királyságban jelentek meg a „népföldrajzot" oktató
kurzusok (Appleton 2002).
  A 3. Nemzetközi Kritikai Geográfiai Konferencián, Békéscsabán a projekt eddigi
eredményeiről és a megvalósítás során felmerül ő akadályokról hallhattak a szekció
résztvev ői tájékoztatást.

           Az adaptációs közeg sajátosságai Magyarországon

  A korábbi évek „kincstári baloldalisága" és a „népnevelés" rosszíz ű emlékei után
a „népföldrajz" magyarországi megfelel őjének felkutatása, mű velése, illetve az
amerikai projekt adaptálása nem t űnik könnyű feladatnak. Az is felvet ődhet, hogy
van-e értelme egyáltalán nálunk kritikai geográfiáról, illetve annak eme irányzatáról
beszélni. A kritikai geográfia magyarországi megjelenésének, illetve éppen, hogy
hiányának körülményeit Timár Judit (2003) a 3. Nemzetközi Kritikai Geográfiai
Konferencián részletesen elemezte. Ami a „népföldrajzot" illeti, a válasz kulcsa a
cél és a módszer relevanciájában rejlik. A kérdés tehát az, hogy van-e, elterjedhet-e
Magyarországon olyan földrajzi irányzat, amely:
  -   azt célozza, hogy a valamilyen szempontból hátrányos helyzetben lév ő, a ha-
      talmon kívül álló embercsoportok képesek legyenek változtatni saját hely-
      zetükön,
  -   ezt úgy teszi, hogy a cselekvéshez szükséges földrajzi tudást közérthet ő for-
      mában számukra átadja. Ami a hátrányos helyzetben lév ő csoportokat illeti,
      ilyenek kétségkívül léteznek Magyarországon. Gondoljunk a hajléktalanokra,
      a munkanélkülíekre, a n őkre, a romákra, a fogyatékkal él őkre, az elmaradott
      térségekben lakókra, a börtönb ő l szabadultakra, bevándorlókra vagy a veszé-
      lyes munkahelyeken dolgozókra, netán a mez őgazdasági kistermel őkre és
      még számos csoportra. A civil társadalom szervez ődésének élénkülésével
      ezek a csoportok érdekeik és szükségleteik megfogalmazásában, az önszer-
      veződésben is nagyot léptek el ő re, de ez a „mozgolódás" többnyire még er őt-
      len, kormányzati támogatástól függ ő.
     G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                       Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
70      Gyors ténykép                                               TÉT XVII. évf. 2003     s2

   Az még érdekesebb kérdés, hogy a magyar geográfia mit tud e csoportok térbeni
megjelenéséről, a térhez való viszonyáról és a területi folyamatok rájuk irányuló
hatásairól. Meg kell vallanunk, nem sokat. Amiben jelent ős szerep jut a hazai föld-
rajztudomány piacfüggőségének. A kutatási piacon pedig ezek a csoportok nem
jelennek meg megrendel őként. Így aztán nem meglep ő , hogy a magyar geográfia
korántsem büszkélkedhet az említett csoportok tevékenységét segít ő háttérkutatások
tucatjaival. S őt, valójában azt sem tudjuk, hogy milyen geográfiai tudásra lenne
szükségük a „mindennapi életükhöz". Ebben korábbi, a piactól még független kuta-
tási eredményeink sem tudnak kisegíteni, hiszen a piac helyett akkor a kötelez ő
ideológia irányította a téma és a megközelítési mód megválasztását. Napjainkban a
„népföldrajzban" hasznosítható földrajzi ismeretek szinte csak az állami és más
közpénzekből finanszírozott, a problémák és a megoldások kormányzati szempon-
tok mentén történő feltárását célzó kutatások „melléktermékei". Ez már önmagában
erősen behatárolja a mozgásteret.
   Nem véletlen, hogy a leginkább kiterjedt földrajzi tudás az említett hátrányos hely-
 zetű csoportok közül els ősorban a munkanélküliekhez és az elmaradott, illetve vidéki
 térségekben él őkhöz kapcsolódik, hiszen a kormányzati érdekl ődés középpontjában is
 ők álltak. Ez a tudás — kisebb transzformációkkal —a vizsgált csoportok számára is
 hasznosítható cselekedeteik tervezéséhez, saját stratégiáik és módszereik megválasz-
 tásához. Azaz hasznosíthatók lennének, ha valóban az ő szemszögükb ől vizsgálnák a
 problémákat és megoldásuk lehetséges módjait, illetve, ha eljutnának hozzájuk.
   A földrajzi kutatás puszta tárgyából annak alanyává, az eredmények alkalmazójá-
 vá válásra jószerivel csak ott találunk példát, ahol a geográfus és a közösség között
 tartós, a mindennapokat át és átszöv ő együttműködés alakult ki. A kölcsönhatással
jellemezhető együttműködésben fejl ődhet ki a geográfus adott csoport érdekeivel
 azonosulni tudó szemlélete, és tudnak megfogalmazódni a csoport számára fontos, a
 geográfia tárgykörébe tartozó kérdések. A kritikai geográfia számára is fontos kuta-
 tási eredmények felhasználóit alkotó csoporttal való „együttélés", a közösség min-
 dennapi cselekedeteinek tanult emberek általi segítése nem idegen a magyar szak-
 mai mentalitástól. Gyökerei a Kelet-Közép-Európában elterjedt értelmiségi szerep-
 értelmezésb ől adódnak. Az elesettekkel, gyengékkel, hátrányos helyzet űekkel való
 foglalkozás, az írástudók felel őségének átérzése a 19. és a 20. században a bal- és
jobboldali értelmiségiekben egyaránt megjelent. Krémer Balázs (2002) azt is tagad-
ja, hogy mai világunkban létezne még értelmiség, és ebb ől következően különösen
 értelmezhetetlennek tartja az értelmiség felel ősségét a hátrányos helyzet ű csoportok
 sorsa, jelesül a szegénység alakulásában. Ezzel szemben Szalai Erzsébet azt állítja,
 hogy „a továbbható történelmi tradíciók bázisán a mai újkapitalizmus kihívásai
 ugyanakkor megszülik azt a kritikai értelmiséget, mely tudatosan vállalja a
 kívülreked őkkel, a lecsúszókkal, alávetettekkel való szolidaritást. Ez az értelmiség
 tudatosan szakít az értéksemlegesség ideájával, f ő feladatának ezzel összefüggésben
 sem nem a médiumok, sem nem a szaktudományok piacaira való „termelést", ha-
 nem a kívülrekesztettek hangjának megszólaltatását tekintik. ... A kritikai értelmi-
 ség köre ma Magyarországon még sz űk — de már feltűnik a horizonton egy új, fiatal
 nemzedék ..." (Szalai 2002, 205).
       G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                         Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.

TÉT XVII. évf. 2003    s2                                      Gyors ténykép                  71

Egy „talán példa" : a helyi fejlesztést segítő földrajzi tudás közvetítése
                             a Csereháton

                          A helyi fejlesztés cselekvési tere

  A Cserehát Magyarország egyik legelmaradottabb térsége. Tipikus perifériaként
viselkedett az utóbbi évtizedek modernizációs folyamataiban, és a 20. század vesz-
tesének tekinthet ő. A területen ipar alig található, a mez őgazdaság nem volt képes
az elvándorlásokat visszafogni. 1870 óta a térség népességének 20%-át veszítette el,
de nem egy faluban ez az arány magasabb 50%-nál.
  Paradox módon e terület elmaradottsága tekinthet ő egyben legnagyobb értékének
is a 21. század elején. A térség szigetet alkot a korábban er ősen iparosodott Borsod-
Abaúj-Zemplén megyében. A természeti környezet viszonylag sértetlen, azt sikerült
a ma és a jövő generációinak más térségeknél jobb hatásfokkal meg őrizni. Így pél-
dául az erdők aránya magasabb mint 40%. A kulturális örökség és a tradicionális
társadalom bizonyos vonásai is nagyobb mértékben megmaradtak, mint az ország
vagy Európa más területein. A tiszta természeti környezet, a régi hagyományok és a
gazdag kulturális örökség jó alapot kínálnak a posztmodern fejl ődéshez. A térség
optimális feltételeket kínál az erdészet, az egészséges gyümölcs és hús termelése, a
gyógynövények gyűjtése, termesztése és feldolgozása, valamint a gyógyászati szol-
gáltatások, a rekreáció és a turizmus számára.
  Eme lehetőségek ellenére az életszínvonal csökken, a szegénység növekszik. A
helyi gazdaság a modernizációs értékek szerinti rangsorban elfoglalt helye alapján
nagyon gyenge. A helyi erőforrások, különösen a munkaerő és a magánbefektetések
kivonultak a térségb ől. (A cserehátiak egész utcákat építettek fel Miskolc környé-
kén.) Az emberek elvándoroltak, mert nem tudták a modern értékekhez igazodó
szükségleteiket a térségen belül kielégíteni.
                                     1. TÁBLÁZAT
                                   Térségi alapadatok
                                  (Main Regional Data)
     Terület                                                              600 km2
     Erdők aránya                                                           40%
     Népesség                                                             15 ezer fő
     Falvak száma                                                            70
     A falvak átlagos mérete                                               220 fő
     Idősek aránya                                                          20%
     Roma népesség aránya                                                   22%
     1000 lakosra jutó vállalkozások száma                                  15 db
     Mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya                               25%
     Helyi közszolgáltatásokban foglalkoztatottak aránya                    21%
     Ingázók aránya                                                         10%
     Munkanélküliek aránya                                                  30%
    Forrás: Saját szerkesztés.
     G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                       Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
72        Gyors ténykép                                              TÉT XVII. évf. 2003    s2
  A gazdasági kirekesztettséghez társadalmi kirekesztettség is párosult. Az elnépte-
lenedés marginalizációval és a roma népesség növekv ő számával és arányával járt
együtt. Az itt él ő k innovációképessége alacsony. Miközben a térség egyre szegé-
nyebbé vált, az innovatívabb emberek csak egyetlen túlélési stratégiát alkalmaznak
— az elköltözést. Holott náluk van a változtatás kulcsa. Ez a kulcs térségük termé-
szeti és kulturális er ő forrásainak hasznosítása. Csakhogy a térség lakói csak ritkán
értékelik ezeket valós, gazdaságilag hasznosítható er őforrásoknak, vagy túl gyors, a
fenntarthatóságot veszélyeztet ő változásokra vágynak. Másrészr ől a küls ő erőfor-
rások bevonásának szükségszer ű sége olyan szimbolika és nyelvrendszer használatát
követeli meg, amely illeszkedik a helyi valósághoz és a regionális fejlesztés fels őbb
szintjein, uralkodó irányzataiban is elfogadott.
  Mindezen problémák a földrajzi tudás iránti szükségletet jelzik.

                             Helyi fejlesztési kezdeményezések

  A saját helyzetükön változtatni kívánók közül 80 helyi lakos, 4 helyi vállalkozás
és 54 helyi önkormányzat létrehozta 1989-ben a Csereháti Településszövetséget. Ez
a szervezet összefogja a helyi er ő ket annak érdekében, hogy fejlesztési stratégiáju-
kat megalkothassák és képesek legyenek helyi és küls ő erőforrások mozgósítására
stratégiájuk megvalósításához.
 Tevékenységük öt szálon fut:
 1) stratégiai tervezés, programozás;
 2) közösségi vállalkozás a magas munkanélküliség letörésére, követhet ő jó pél-
     dák és a helyi erő forrásokat fenntartható módon hasznosító tevékenységek
     (mező gazdasági integráció, organikus gazdálkodás, falusi turizmus, kézm ű-
     vesség) forrásközpontjának létrehozására;
 3) innovatív megoldások bevezetése a közszolgáltatások biztosítására és az élet-
     minő ség javítására (falugondnok, hulladékkezelés, lakásfelújítás);
 4) humán erő források fejlesztése és a bels ő figyelem felkeltése a helyi fejlesztés
     iránt (képzések, közösségfejlesztés, közösségi események);
 5) a külső érdeklő dés felkeltése a térség és annak értékei iránt (honlap, kiad-
     ványok, konferenciák, küls ő testületekben való képviselet, lobby, nemzetközi
    kapcsolatok).

                   A helyi akciók sikerét növel ő földrajzi kutatások

  A területfejlesztési kapcsolódás és a természeti, kulturális és emberi er őforrások
kiemelt jelentő sége miatt a Csereháti Településszövetségben örültek a fejleszt ő
munkában aktívan részt vev ő geográfusnak.
  A 13 év alatt a földrajzhoz köt ődő munkák három fő területen folytak:
  1) A területi folyamatok és értékek megértését a helyi emberek szemszögéb ől
       és érdekeik mentén segít ő vizsgálatok;
       G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                         Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.

TÉT XVII. évf. 2003     s2                                     Gyors ténykép                  73

  2)   Közösségi fejlesztési stratégiák és programok kidolgozásának szakmai irá-
       nyítása;
  3)   Oktatási és PR tevékenységek.
  A helyi akciók és a földrajzi szakmai munka között er ős kapcsolat mutatható ki
(G.Fekete 1994; 1995), amit az alábbi táblázat is személtet.
                                     2. TÁBLÁZAT
          A helyi akciókat segít ő földrajzi munkák áttekintése (1989-2002)
                 (Review of Geographical Works for Local Actions)

    Helyi fejlesztési akciók          „Népföldrajzi" típusú                Akadémiai
                                                        földrajzi témák
Térségi érdekek megjelenítése       Az elmaradottság helyi        A területi elmaradottság
                                    megjelenésének és hatá-       jegyeinek meghatározása
                                    sainak bemutatása
Intézményi keretek                  A közös akciók földrajzi      A kisvárosok területi
megalkotása                         területének és bels ő tago- fejl ődésben játszott szere-
                                    zódásának meghatározása pének vizsgálata
Falugondnoki rendszer               Idősek igényeinek feltárá- Demográfiai trendek
bevezetése                          sa, földrajzi szempontok a felvázolása
                                    falugondnok feladatainak
                                    meghatározásához
Csereháti Gazdaságfejlesztési,      Megvalósíthatósági ta-         Az alulról szervez ődő
majd Képzési Központ                nulmány készítése              fejlesztésben a települések
létrehozása                                                        közti együttm űködések
                                                                   mozgalmainak és intéz-
                                                                   ményeinek vizsgálata
Közösségi tervezés                  Falukutató tábor szervezé- Aprófalvak fejl ődési
                                    se 100 egyetemistával 120 potenciálja elemeinek
                                    faluban                        meghatározása
                                    Integrált fejlesztési straté- A regionális stratégiai
                                    gia kidolgozása                tervezés módszereinek
                                    Közösségi tervezési mód- feltárása
                                    szerek oktatása
Turisztikai információs iroda       Turisztikai termékfejlesz-
létrehozása                         tési program kidolgozása
Franchise-rendszerű falusi ven-     Vendégfogadók képzése
dégfogadó rendszer kialakítása
Turisztikai kiadványok              Imázs-tervezés
megjelentetése                      Kiadványok szerkesztése
Kézművesházak létrehozása           Kézműves program ki-
                                    dolgozása
Belső akciócsoport szervezése       A társadalmi és gazdasági      A társadalmi és
                                    tér mikro-térségi szerke-      gazdasági tér
                                    zetének meghatározása          struktúráinak vizsgálata
Térségi információs rendszer        Térségi információs rend-
létrehozása                         szer tervezése és adatok-
                                    kal való feltöltése
     G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                       Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
74       Gyors ténykép                                                TÉT XVII. évf. 2003        s2

     Helyi fejlesztési akciók           „Népföldrajzi" típusú                 Akadémiai
                                                            földrajzi témák
Közösségi vállalkozásként             A helyi termékek és ter-
működő kereskedelmi központ           melők piackutatása
létrehozása
Helyi vezetők képzése                 Képzési program
                                      kidolgozása
Nemzetközi kapcsolatok                Külföldi helyi fejlesztési       A kistérségi fejlesztés
létesítése                            modellprogramok                  elméletének össze-
                                      bemutatása                       foglalása
                                      Határ menti együttműkö-
                                      dés motivációinak és
                                      feltételeinek feltárása
Tájgazdálkodási Központ               Tájgazdálkodási Központ          A fenntartható fejl ődés
létrehozása                           koncepciójának                   elméletének
                                      kidolgozása                      tanulmányozása
Kézműves szövetkezetek                Tartós munkanélküliek            A tartós munkanélküliség
alakítása                             foglalkoztatási program-         sajátosságainak feltárása
                                      jának kidolgozása                vidéki térségekben
Térségfejleszt ő projekt-             Képzési program                  Projekttervezés és
menedzserek képzése                   kidolgozása                      menedzsment technikái-
                                                                       nak alkalmazása a helyi
                                                                       fejlesztésben
Kistérségi innovációs közpon-          Megvalósíthatósági ta-          A helyi fejlesztés
tok létrehozása                        nulmány készítése               innovációi
Új helyi szerepl ők mozgósítása        Akciókutatás a fiatalok
                                       attitűdjeiről, a fejlesztés-
                                       ben hasznosítható
                                       kompetenciáiról
Forrás: Saját szerkesztés.


Miért gondolhatjuk, hogy példánknak van köze a „népföldrajzi" irányzathoz?

  A kérdés eldöntéséhez az egyetlen kapaszkodó pont a saját helyzetükön javítani
akaró hátrányos helyzet ű emberek egy csoportjának földrajzi tudással való közvet-
len segítése mint cél megjelenése. Ebben a tekintetben a bemutatott tevékenység
eltér a geográfia fő irányától. Az azonban már kérdéses, hogy mennyire tekinthet ő
radikálisnak vagy kritikainak ez a fajta segít ő, a földrajzi tudást a gyakorlatba átül-
tető munka. Az amerikai kezdeményezéshez hasonlóan beszélhetünk-e baloldali
szemléletről? A válaszhoz nemcsak a módszer, az elvégzett feladatok, de azok
tartalma is vizsgálandó.
  A követett alapértékek, az ezekre épül ő stratégiák tartalma alapján két markáns
stratégia-típus különböztethet ő meg a helyi fejlesztésben. Az egyik (A) alapján a
helyi közösség a globalizálódó gazdaság játékszabályaihoz alkalmazkodva, a
globalizációs verseny gy őztese kíván lenni, és ennek megfelel ően alakítja cseleke-
        G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                          Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
TÉT XVII. évf. 2003      s2                                    Gyors ténykép               75

deteit. A másik (B) a globalizációs versenyben veszteségre ítélt, vagy más okok
miatt a globalizációs ártalmak kivédésére, illetve új játékszabályok követésére fel-
készülő közösségek tevékenységében tükröz ődik vissza. A valóban "grass roots"
kezdeményezések ez utóbbi irányba illeszkednek (G.Fekete 2001).
  A Cserehát esetében is dönt ően a B), a területfejlesztés f ő áramán kívül eső stra-
tégiai elemek dominálnak. Az ezekhez kapcsolódó mindennapi földrajzi tudás a
nagytőke által diktált globalizációs folyamatok alternatíváit keresi, így kritikainak
nevezhető. Más kérdés, hogy ez milyen fokon tudatosul, mennyire van elméleti
jellegű munkákkal alátámasztva. Példánk alapján úgy t űnik, hogy nálunk a sorrend
megfordult. Hamarabb jutottunk el a „néphez", mint ahogyan erre elméleti vonalon
felkészültünk volna.

                                    3. TÁBLÁZAT
                          Alapstratégiák a helyi fejlesztésben
                         (Key Strategies in Local Development)

                     A                                              B

           Vertikális kötődések                        Horizontális kapcsolatok
      Külső közlekedési kapcsolatok                         Belső hálózatok
     Magas vagy közepes színvonalú
                                                      Alacsonyabb technológiák
             technológiák
        Közművesített ingatlanok                     Belső piac feltárása, ellátása
           Képezhető munkaerő                          Közösségi vállalkozások
       Rugalmas képzési struktúrák                  Széles körű szemléletformálás
     Információs rendszerekhez való                Információs rendszerekhez való
              kapcsolódás                                   kapcsolódás
      Innovációs centrumokhoz való
                                                            Saját innovációk
         kapcsolódás, adaptivitás
   Pénzügyi, tanácsadó szolgáltatások              Nonprofit segítő szolgáltatások
  Vállalkozói kedvezmények küls őknek             Tájtermékek specializált exportja
          Beszállítói programok                           Helyben értékesítés
        Erős regionális marketing                    Regionális identitás erősítése
        Korszerű környezetkímél ő                   Tradicionális környezetkímél ő
                 megoldások                                  megoldások
Forrás: Saját szerkesztés.
     G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                       Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.
76       Gyors ténykép                                               TÉT XVII. évf. 2003    s2

Az akadémiai és a „népföldrajz" típusú geográfia m űvelése közötti különbségek

  Személyes tapasztalataim alapján az alulról építkez ő helyi fejlesztést támogató
földrajz és a hagyományos, Magyarországon elterjedt alkalmazott földrajz között az
alábbi különbségek rajzolhatók fel:
     1) Nincs megbízás. A felhasználók csak ritkán fogalmazzák meg kutatások
        iránti igényeiket. A földrajzosnak azt magának kell felismernie, a szükséglet-
        elemzés így egy sajátos feladatot jelent. Leginkább a helyi csoporttal való
        együttélés, együttmunkálkodás során alakul ki.
     2) A vizsgálatok nem értékmentesek. Minden a helyi közösség érdekein és
        értékein keresztül sz űrve jelenik meg. Az érdekek megfogalmazódása szintén
        szakmai segítséget kíván.
     3) A földrajz integrált megközelítési módja újraértékel ődik. Természeti és társa-
        dalmi földrajzzal, valamint ezek összekapcsolásával egyaránt kell foglalkozni.
     4) A helyi viszonyok megértéséhez és elemzéséhez a globális környezeti, gaz-
        dasági és társadalmi folyamatok ismerete elengedhetetlen.
     5) Az interaktív, közösségfejlesztési és csoport módszereket egyaránt használó
        közösségi tervezés az egyik legfontosabb feladat. Ezek a feladatok fejlett
        kommunikációs képességet igényelnek a geográfustól. A munka jelent ős ré-
        szét a képzés alkotja. A képzési kurzusok és a mindennapi munkában az atti-
        tűdök folyamatos figyelése és fejlesztése er ősíti meg az emberek gondolko-
        dását a fenntartható fejl ődésről és a helyi er őforrások hasznosíthatóságáról.
     6) A földrajzos nem csupán földrajzos, hanem olyan szakember, aki általános
        intelligenciáját is hasznosítja PR szövegek fogalmazásában, hivatalos űrlapok
        kitöltésében, vagy éppen pályázatok írásában.
  Az akadémiai és a „népföldrajz" közötti interakció mindkett ő számára gyümöl-
csöző lehet. Az akadémiai kutatás ily módon információkhoz jut a helyi közössé-
gekről és azok értékeiről, míg a „népföldrajz" felhasználja az akadémiai kutatások
eredményeit.

     A „népföldrajzi" irányzat helyi fejlesztésben való alkalmazásának
                                           lehetőségei

  A kritikai geográfia új irányzatában megfogalmazott célok és módszerek alapján a
helyi fejlesztés alkalmas mintaterep „peoples geography projektek" indítására és
megvalósítására, amennyiben a követend ő fejlesztési stratégia a területfejlesztés f ő
áramán kívül esik, és a neoliberális értékek helyett a sokszín ű emberi szükségletek
mind szélesebb körű kielégítését, a fejl ődés fenntarthatóságának biztosítását tartja
szem el őtt, valamint különös figyelmet fordít a hátrányos helyzet ű társadalmi cso-
portok esélyeinek növelésére.
          G. Fekete Éva: Peoples geography („népföldrajz”) – a kritikai földrajz új irányzata.
                            Tér és Társadalom, 17. 2003. 2. 67–77. p.

TÉT XVII. évf. 2003 s 2                                                Gyors ténykép                  77

  Az említett elméleti alapokon nyugvó fejlesztés széles kör ű földrajzi ismereteket
igényel. Így vitathatatlanul szükséges például:
  -     a helyi és helyzeti energiák,
  -     a táj- és a közösségi terek használatának története, közösségi hagyományai és
        következményei,
  -     a területi különbségek és azok okainak,
  -     a települések közötti horizontális és vertikális térkapcsolatok irányának és
        intenzitásának,
  -     a különböző érdekeket hordozó társadalmi csoportok földrajzi elhelyezkedé-
        sének, illetve ezen elhelyezkedés következményeinek,
  -     a változásokhoz való viszony, a kompetenciák térbeni megjelenésének,
  -     a más területektől való függőség mértékének és jellegének,
  -     a globális problémák helyi megjelenésének az ismerete.
  Ezek alkothatják — más témakörökkel együtt — a közösség tagjai számára szerve-
zett képzések, megjelentetett ismeretterjeszt ő kiadványok gerincét. Segítségükkel a
helyiek jobban megérthetik a körülöttük lév ő világot, jobban értékelik és védik saját
értékeiket, és képessé válnak érdekeik felismerésére és megfogalmazására, valamint
a fejlesztési beavatkozások és azok hatásainak érdekeik szerinti értékelésére.
  Mindezidáig ezen ismeretek közvetítése csak a személyes kapcsolatokon, a min-
dennapi munka, a fejlesztésr ől szóló képzések során, valamint a helyiek közrem ű-
ködésével készített tanulmányok által történt, és inkább csak a földrajzos szemlélet,
mintsem geográfiaként tudatosult, kerek egész tény- és érvanyag jött át ezekb ől. Az
említett segédanyagok megszerkesztése és terjesztése jelent ős lendületet adhatna a
helyi fejlesztési kezdeményezéseknek.

                                              Irodalom

Appleton, L. (2002) Tutoring Relevant Geography: a People's Geography Project initiative. — Journal of
  Geography in Higher Education. 3. 291-307. o.
G.Fekete E. (1994) A közösségi összefogáson alapuló térségfejlesztés mint kihívás a szociálgeográfia
  számára. Kandidátusi értekezés. JATE TTK., Szeged.
G.Fekete É. (1995) A térség mely élni akar. A Cserehát—Hernád—Bódva vidék fejlesztési stratégiája I.
  Miskolc, MTA RKK.
G.Fekete É. (2001) Együtt! De hogyan? Innovációk a kistérségi fejlesztésekben. Miskolc—Pécs,
  MTA RKK.
Harvey, D. (1984) Ön the History and Present Condition of Geography: an Historical Materialist
  Manifesto. — The Professional Geographer. 1. 1-11. o.
Krémer B. (2002) Három kérdés, 10+1 tézis — a szegénységről és a globalizációról. — Szociológiai Szemle. 4.
  190-202. o.
Mitchell, D. (2000) The Peoples Geography Project: Popularizing Radical Geography. 2" d International
  Critical Geography Conference — Taegu. For Alternative 21' Century Geographies. Taegu, Korean
  Association of Spatial Environmental Research. 31-40. o.
Szalai E. (2002) Globalizáció, rendszerváltás, szegénység — és az értelmiség felel őssége. — Szociológiai
  Szemle. 4. 203-207. o.
The People's Geography Project www.peoplesgeography.org . 10.01.2003.
Timár J. (2003) Lessons from Postsocialism: „What's Left for Emerging Critical Geography to Do in
  Hungary?"— Antipode 1. 24-33. o.