Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 105-124. p.


Tér és Társadalom                                                 XV. évf. 2001 s 3-4: 105-124



                AZ OKTATÁS ÉS A KÉPZÉS HELYE
                  A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN 1
                Mintaterület: az Ózd—putnoki kistérség
 (The Role of Education and Training in Regional Development
         — The Case Study of Ózd—Putnok Small Region)

       BOGNÁR MÁRIA — IMRE ANNA — MEZEI ISTVÁN
Kulcsszavak:
humánerőforrás humánerőforrás-fejlesztés oktatás képzés válságtérség

A tanulmány az Ózd—putnoki kistérség, mint válságtérség példáján mutatja be a humáner őforrás-
fejlesztés szükségességét, fontosságát. Az emberi erőforrások átgondolt rendszerbe foglalt fejlesztése egy
 hátrányos helyzet ű térség számára igen fontos. A tanulmány rámutat arra, hogy a vizsgált kistérség
 rendelkezik azokkal az intézményekkel, szervezeti formákkal, amelyek alkalmassá tennék összehangolt
fejlesztési stratégia megvalósítására, azonban ehhez az oktatás-képzés és a munkaer őpiac szereplői
 közötti szorosabb együttm űködésre lenne szükség.


                                              Bevezetés
                     A humánerőforrás fejlesztés alapkoncepciója

  A humánerőforrás (az emberi er őforrás) fogalma az oktatásnak és a képzésnek a
gazdaság szemszögéb ől való értelmezéséb ől fakad. Ez a szemlélet az oktatást a
gazdaságfejlesztés részének tekinti. Az oktatással kapcsolatos kérdések többsége a
humánerőforrás-fejlesztés nagy témakörébe tartozik az Európai Unió dokumentu-
maiban. Az Európai Unió kiemelt jelent őséget tulajdonít az oktatásnak és a képzés-
nek, de ezeket a gazdaságfejlesztés részének tekinti, tehát a foglalkoztatás, ill. a
társadalmi-gazdasági fejl ődéshez való hozzájárulás oldaláról közelíti meg a képzés
és az oktatás helyzetét. Az Európai Unió oktatáspolitikájában nem az oktatás és
képzés mint ágazat fejlesztése a f ő cél, hanem a sikeres gazdaságpolitika, melynek
egyik feltétele az oktatás.
  Az Európai Unió s az uniós alapok, köztük az Európai Szociális Alap 2 (ESF) fel-
adatai között központi helyet foglal el az emberi er őforrás fejlesztése: támogatja a
társadalmi és a szakmai beilleszkedést, amelynek f ő eszköze a szakképzés és az
átképzés, a megfelel ő képzési, foglalkoztatási és támogatási rendszerek fejlesztése.

                                             Az ír példa

  Egy válságterület fejlesztésekor érdemes sikeres példákat tanulmányozni. Ilyen az
írországi program, mert ebben az országban fordították a legtöbbet — a strukturális
alapok 30%-át — az emberi erőforrások fejlesztésére, aminek egy részét az alapellá-
táshoz közvetlenül köt ődő oktatásfejlesztés kapta. Egy olyan programot valósítottak
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
  106 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                    TÉT XV. évf. 2001      s 3-4
  meg, amely az oktatási rendszer egészének fejlesztését tette lehet ővé, kiterjesztve
  azt a közoktatásra is. Jellemz ő eleme az ír megoldásnak, hogy az Európai Unió
  prioritásait beemelték az oktatási rendszerbe, a társadalmi-gazdasági föllendülést
  összekapcsolták a közoktatással is, ilyenformán egy olyan programot dolgoztak ki
  az emberi erő forrás-fejlesztés keretében, amely tulajdonképpen lefedi az oktatási
  rendszer egészét (Halász 1998). Írországban az emberi er őforrás fejlesztésekor a
  strukturális alapokat öt területre koncentrálták:
    1)   Alapozó oktatás és képzés.
    2)   A képzés min őségének javítását szolgáló program.
    3)   A gazdasági változásokhoz való alkalmazkodás programja.
    4)   A munkanélküliek képzése.
    5)   A társadalmi kirekesztés elleni program.
     Az ír program dönt ően két, látszólag ellentmondó célt szolgál: egyfel ől azt, hogy
  a munkaerő jobban alkalmazkodjon a gazdasági átalakuláshoz, s a gazdasági növe-
  kedés és versenyképesség motorjává váljék, másfel ől azt, hogy növekedjék az ír
  társadalom bels ő kohéziója, és meggátolják egy tartósan leszakadó társadalmi réteg
  kialakulását.
     A hazai területfejlesztésre irányuló politikákban nem jelenik meg az emberi er ő-
  forrás-fejlesztés olyan hangsúlyosan, mint az európai törekvésekben és különösen
  az ír példában. A hazai területi politika számára ez nagy kihívást jelent. Egy hátrá-
  nyos helyzetű térség számára a konkrét példa megismerése is hasznos lehet, amire
  az ír megközelítés alkalmas. Az ózdi térségben föllelhet ő helyzet és a már megin-
  dult kezdeményezések azért vethet ők össze az ír tapasztalatokkal, mert hasonló
  célkitű zéseket fogalmaznak meg: az oktatási rendszer egészét átfogó komplex fej-
  lesztési törekvésekr ő l van szó. Hasonlóság van abban is, hogy itt is egyszerre fo-
  galmazódik meg a társadalmi kohézió és a gazdasági versenyképesség megtartásá-
  nak-visszaszerzésének igénye. A magyar emberi er őforrás-fejlesztésben még nem
  tudunk ilyen átgondolt kezdeményezésr ől, sem központi programokról, sem helyi
  és intézményi innovációkról. Az ózdi kezdeményezés számos tapasztalattal szol-
  gálhat más térségek számára is. Jelen írás a térség bemutatását követ ően az ír embe-
  ri erő forrás-fejlesztés szempontjait (annak els ő négy szempontját) követve tárgyalja
  a térség helyzetét oktatási és képzési szempontból.

                                Az Ózd—putnoki kistérség
                                A térség általános jellemz ői

    Az Ózd—putnoki kistérség a nehézipar válságba kerülése miatt számos problémá-
  val került szembe, emiatt az Országos Területfejlesztési Koncepció az ipari szerke-
  zetváltás által érintett térségek csoportjába sorolta. A szerkezetátalakítást nehezíti a
  magas munkanélküliség, a t őkeszegénység. A körzet két városa, Ózd és Putnok
  kiesik a fő forgalmú utakból, közvetlenül egy zárt, alig átjárható határ mentén fek-
  szenek, környékük aprófalvas jelleg ű, ami a munkalehetőségek hiánya miatt csak
  Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                            Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                        Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001    s 3-4                      Az oktatás és a képzés helye a ...     107

növeli a felel ősségüket. Nehezíti a kilábalást a lakosság egyoldalú, els ősorban ne-
hézipari jellegű képzettsége, a magasan képzett munkaer ő elvándorlása, a cigány
lakosság magas aránya stb. Ózd városában a tanulók 52%-a hátrányos helyzet ű
vagy veszélyeztetett, az általános iskolások 35%-a cigány.
  A következő kedvezmények vonatkoznak a térségre:
 — Társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térség,
   Ipari szerkezetátalakítás térsége,
 — Tartós munkanélküliséggel sújtott térség,
 — Határ menti térség,
 — Védendő felszín alatti és felszíni vízbázissal rendelkez ő térség,
 — Rekultiváció, tájrehabilitáció térsége,
 — Vállalkozói övezet (2002-ig).
  A térség helyzetének sajátosságai els ősorban a gazdasági szerkezet átalakítását
követelik meg: munkahelyteremt ő beruházásokat, a gazdaság m űködő szektoraiban
a külföldi tőke idevonzását stb. Az oktatás számára érkez ő kihívások egy ilyen tér-
ségben mindenekel őtt a munkapiaci szektorra hárulnak, s a munkanélküli népesség
képzését, átképzését jelentik. A feln őttképzés mellett azonban a közoktatás számára
is körvonalazódnak kihívások a hosszabb távú kibontakozás érdekében: a térség
egészét érinti, hogy vissza kell fogni az elvándorlás folyamatát, meg kell tartani a
fiatalokat, erősíteni a térség népességmegtartó erejét. A társadalmi problémák, a
leszakadó rétegek újratermel ődésének fékezése érdekében egyes hátrányos helyzet ű
(köztük cigány) tanulócsoportokat kell segíteni. A kistelepülési iskolák ellátási
színvonalának, működési feltételeinek és szakmai színvonalának javítása szintén a
közoktatásra háruló feladat.
  A nehézségek ellenére a kistérség legjelent ősebb települését, Ózdot egyre inkább
az újrakezdés városának tekinthetjük. A város magára találását jelzi a szaporodó
kisebb és nagyobb üzemek talpra állása, a kissé csökken ő munkanélküliség. A saját,
térségi szintű kezdeményezésekre jó példát adhat az oktatás: az ózdi kistérségben
már a rendszerváltást követ ően újjászervezték az oktatási intézmények közötti
szakmai társulást, majd 1998-tól közoktatási ellátási társulást hoztak létre, ami
azóta is jól működik. A társulás nemcsak ebben a kistérségben sikeres, hanem egész
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében.

              Társadalmi, demográfiai, foglalkoztatottsági helyzet

  Az Ózd—putnoki KSH-körzet 28 településével Borsod-Abaúj-Zemplén megye ur-
banizáltabb területeihez tartozik, mert a körzet lakosságának száma 1998-ban
81 098 fő volt, ebből a két városban összesen 52 122 f ő lakott, azaz 64,52%. A
körzet aprófalvas jellegét mutatja, hogy a 28 településb ől hét 500 fő alatti lakosú
(1. táblázat).
  A körzet demográfiai állapotára a fogyás jellemz ő, ami elsősorban az elvándorlás
nagyobb arányából következik. A korösszetétel viszont fiatalos, mert a lakosoknak
majdnem a negyede (24,41%) 17 éves vagy annál fiatalabb. Az aktív korúak ala-
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   108 Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István                        TÉT XV. évf. 2001      s 3-4
  csonyabb aránya (53,28%) azt jelzi, hogy kevesebb feln őttnek több gyermeke van.
  Első sorban a falvak az elöregedettebbek, de az egész körzetben magas az id ősek
  aránya (22,3%).
                                         1. TÁBLÁZAT
                                 A népesség korcsoportjai, 1998
                                 (The Population by Age-groups)
   Városok,                                                   0-17      Aktív      Nyugdí- Gyermek
               Állandó      0-17       Aktív     Nyugdíjas
  községek,                                                    éves     korú       jas korú,  idős
               lakosok      éves       korú        korú
    körzet                                                      %         %            %     arány
  Ózd           44 163     10 289     25 489       8 385      23,30     57,72        18,99    1,23
  Putnok         7 959     2 142      4 556         1 261     26,91     57,24        15,84     1,70
  26 község     28 976     6 912      15 821       6 243      23,85     54,60        21,55    1,11
  Körzet        81 098     19 343     45 866       15 889     23,85     56,56        19,59    1,22
  BAZ
               770 641    178 303 447 831         144 507     23,14     58,11       18,75    1,23
  megye
  Forrás: KSH TSTAR adatok alapján saját számítás.
                -




    A térség etnikai összetételére vonatkozó hiteles adattal nem rendelkezünk, csak
  azt tudjuk, hogy a magyar nemzetiség ű lakosokon kívül cigány nemzetiség űek is
  élnek itt. Számukra vonatkozóan eltér ő becslésekkel találkozunk, de a becslések
  közül még a cigány tanulókra vonatkozóak a legpontosabbak (2. táblázat).
                                           2. TÁBLÁZAT
                       Cigány lakosok és tanulók néhány településen
                    (Gypsy Population and Students in some Settlement)
                                    Cigány lakosok                         Cigány tanulók
        Település             1987*               1998**              1991***           1999****
                           fő        %           fő     %          fő       %          fő      %
  Ózd                    8 575      17,3       9 000    22       1210      23,8       1502    35,0
  Putnok                 1 683      16,8         -                 -          -       275     26,7
  Arló                   1 350      31,2       1 750    44       397       59,9       361     71,5
  Hangony                  367      20,6        620     35        73       48,7        -       -
  Borsodszentgyörgy         25       1,5        110      8        20        9,8        -       -
  Járdánháza               254      12,7        770     40        83       39,7        71     46,1
  Borsodnádasd             284       6,0        470     13        120      23,0        -       -
  Domaháza                 272      24,0        320     30        79       42,5        77     57,5
  Összesen            11 127 17,4 13 040               23,6      1982       25,8        -      -
  Forrás: *BAZ megyei Tanács felmérése 1987.
          **Polgármesteri hivatalok becslése 1998.
          ***Oktatási intézmények becslése 1991.
          ****Ózd és környéke. Területi oktatási kiadvány 1998.
   A munkanélküliség Borsod-Abaúj-Zemplén megyében már a rendszerváltás el őtt
  megjelent, de a kohászat válságával párhuzamosan lett egyre súlyosabb jelent őségű.
  Semmit sem javít a helyzeten, de a tárgyszer űség miatt meg kell jegyezni, hogy
  Ózd és a körzet településeinek súlyos helyzete nem egyedüli, és mértéke sem kirí-
  Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                            Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                        Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001         s 3-4                     Az oktatás és a képzés helye a ...         109

vó, mindkét tekintetben inkább a megyei középs ő harmadba sorolható, viszont a
falvak helyzete mindenképpen rosszabb, mint a két városé.
                                  3. TÁBLÁZAT
                     A munkanélküliség f őbb jellemz ői 1998-ban
                   (Main Characteristics of Unemployment in 1998)
                        Munkavállaló                 Regisztrált               Tartós mun-
                 Lakos                                                  %
                        korú népesség               munkanélküli                kanélküli
Ózd             44 163     25 845           58,52      3547            13,72     2170         61,18
Putnok            7 959      4 720          59,30        654           13,86       429        65,60
Ózdi 26 község 28 976       16 023          55,30      2475            15,45      1556        62,87
Megye összesen 770 641     455 676          59,13     54 647           11,99    32 403        59,29
Forrás: KSH-adatok alapján saját számítás.
  A munkavállalási korú népesség tekintetében a két város a megyei átlaghoz ha-
sonló arányban rendelkezik feln őtt lakossággal, de a falvak elöregedettségét jól
jelzi, hogy a 26 településen csak 55,30%-os ez a réteg (3. táblázat).
  A regisztrált munkanélküliek aránya a megyei átlagnál magasabb az egész körzet-
ben, de ebben a tekintetben is a falvak helyzete a rosszabb, mert a kevesebb mun-
kavállalási korúból nagyobb arányban vannak munkanélküliek. Az arányok csak a
nagyságrendeket mutatják, de tudjuk, hogy különféle okokból ennél magasabb a
munkanélküliség, mert nagy a már regisztrációban sem szerepl ők száma. Ugyanak-
kor a regisztráltakon belül igen magas a tartósan munkanélküliek aránya. Három
település kivételével mindenütt 50% fölötti, s őt 19 településen 60% fölötti ez az
arány.
  A körzet településein a munkanélküliek iskolai végzettsége összességében igen
alacsony (4. táblázat). Ha a vizsgált körzetet tekintjük, akkor Ózd jobb helyzetben
van, mert Putnokon is és a 26 községben is sokkal több az alacsony iskolai végzett-
ségű , tehát a 8 osztályt, vagy az annyit sem végzett munkanélküli. Ózdon szakmun-
kás végzettséggel, középfokú és fels őfokú végzettséggel is nagyobb arányban ren-
delkeznek.
                                 4. TÁBLÁZAT
                  A munkanélküliek iskolázottsági adatai 1998-ban
               (Unemployed Persons by Highest Qualification in 1998)
              Ált. isk.     %      Szakm.     %     Középisk.      %     Felsőf.    %     Összesen
Ózd             1485       41,87   1361     38,37      653      18,41       48     1,35      3547
Putnok           360       55,05    173     26,45      113      17,28        8     1,22       654
26 község       1303       52,65    848     34,26      303      12,24       21     0,85      2475
Összesen        3148       47,15   2382     35,68      1069     16,01       77     1,15      6676
Megyei         24 103      42,59   21 000   37,10     10 612    18,75       883    1,56   56 598
összesen
Forrás: KSH- adatok alapján saját számítás.
 Az átlagokat nézve Ózd a megyei átlaghoz közeli, s őt némely mutatót tekintve
még jobb helyzetben is van, viszont Putnok és a falvak jelent ősen rosszabb ará-
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   110 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                       TÉT XV. évf. 2001        s 3-4
   nyokkal rendelkeznek. Különösen a bányászfalvakban magas a szakmunkás vég-
   zettségűek aránya, ami még n ő tt is ebben az évben a bányabezárások miatt. A kö-
   zépfokú végzettség ű munkanélküliek 19 településen vannak 10% fölötti arányban,
   ezen belül hat településen 20% fölött. A fels őfokú végzettség űeken belül a főiskolát
   végzettek vannak többen. Ebb ő l arra is következtethetünk, hogy a 0-17 év közötti
   fiatal korosztály igen veszélyeztetett helyzetben van, mert iskolázatlan vagy ala-
   csony iskolai végzettségű aktív korú munkanélküliek nagyobb arányban veszik őket
   körül, nagyobb arányban adnak nekik viselkedési mintát. A fiatalok szocializációja
   szempontjából ez azt jelenti, hogy inkább arra van esély, hogy ők maguk is az isko-
   lázatlanabbak életmintáját követik saját életük során.
     A magas arányú munkanélküliség és a magas arányú inaktív lakosok velejárója a
   rossz szociális helyzet. A megyének ezen a területén is kimutatható, hogy különö-
   sen a jövedelempótló támogatások jelentenek (jelentettek) nagy terhet az önkor-
   mányzati költségvetéseknek. Ózd terhe akkora, hogy a KSH-körzet jövedelempót-
   lósainak 59,57%-át kell ellátnia, a falvaknak 34,23%-ot, Putnoknak a maradék
   6,20%-ot.

                               Az önkormányzatok gazdálkodása 3

     Az önkormányzatok tevékenységének értékelése rendkívül nehéz, mert törvény
   szerinti önállóságuk, tevékenységük sokszín ű sége miatt összehasonlításuk igen
   nagy nehézségekbe ütközik. Ezért azt az utat választottuk, hogy az önkormányzatok
   pénzügyi politikáján keresztül keresünk kapcsolatot az önkormányzatok tevékeny-
   sége és az oktatás világa között.
     Három tevékenység egymáshoz való viszonyát tartottuk alkalmasnak arra, hogy
   ha egy pillanatkép erejéig is, de a költségvetési politika különbségeire rámutassunk.
   Kiemeltük a teljes költségvetésb ő l a fejlesztésre, az oktatásra és a szociálpolitikára
   adott összegeket.
                                       5. TÁBLÁZAT
           A fejlesztési és felhalmozási kiadások az összes kiadáson belül, 1999
              (Rate of Development and Accumulation in Total Expenditure)
                             Községek      Községek    Községek Községek Községek Önkor-
       %         Városok
                              5000—x       1000-4999   500-999 200-499    x-199 mányzat
   0                                            1          1       15       10      27
   0,01-19,99       14            3           107         63       52       16     255
   20-39,99          1                         10         12       18       12      53
   40-59,99                       1            2           6        1       2       12
   60—x                                        2                   4        2        8
  Összesen         15          4            122           82          90           42           355
  Átlag           9,55       13,43         10,06         13,14       13,66       15,87
  Megjegyzés: Létszámadatok hiánya miatt nem szerepel a megyei önkormányzat, valamint a két frissen
  különvált település, Berente és Farkaslyuk.
  Forrás: A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei önkormányzatok adatai alapján saját számítás.
   Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                             Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                         Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001         s 3-4                       Az oktatás és a képzés helye a ...       111

  A fejlesztés annak a jele, hogy az illet ő önkormányzat dinamikus pályán halad.
Az 5. táblázat tanúsága szerint 27 település kivételével a megye többi települése
érintett volt 1999-ben valamilyen fejlesztésben, többségükben 10-15%-os arány-
ban. 53 település 20%-nál magasabb aránya jelzi, hogy nagyarányú beruházások is
zajlanak a megyében. A kiugróan magas (40% fölötti) fejlesztési arányok a közös
fejlesztések gesztor-településeit jelölik. A néhány százalékos fejlesztési kiadások
sok esetben korábbi évek fejlesztései utáni csendesebb id őszakok jelei, de több
esetben a napról napra élés, a verg ődés jelei. Mindenesetre a fejlesztési kiadásokról
elmondhatjuk, hogy különösen a szegény települések esetében lázgörbeszer ű ez a
kiadási tétel. Néha van, többször nincs. Ha van, jelent ős mértékű költségvetési át-
csoportosításokat is maga után von. Emellett az is évtizedes tapasztalat, hogy a
fejlesztések összehangolatlansága miatt fölös beruházások sora valósult már meg,
sokszor csak a presztízs-szempontok miatt. A települések közötti társulási forma
nem bír elég szabályozó er ővel.
  A fejlesztési kiadások hektikus természetével szemben sokkal szigorúbb a másik
két vizsgált kiadási tétel. Mindkett őre jellemz ő, hogy folyamatosan létez ő kiadások,
másrészt az önkormányzatok arra törekednek, hogy lehet őleg minél kisebb szintre
szorítsák le ezeket a kiadásokat, ennek érdekében szigorú korlátokat állítanak a
kifizetések elé (6. táblázat).
                                      6. TÁBLÁZAT
                 Szociálpolitikai kiadások az összes kiadáson belül, 1999
                         (Rate of Welfare in Total Expenditure)
                            Községek      Községek    Községek Községek Községek Önkor-
      %         Városok
                             5000—x       1000-4999   500-999 200-499    x-199 mányzat
0                                                                  1                1
0,01-19,99          15           3             80       58        44       29      229
20-39,99                         1             42       23        42       13      121
40-59,99                                                 1         3                4
60-79,99                                                                            0
80-100                                                                                        0
Összesen           15           4              122        82         90           42         355
Adag              10,08       16,49           17,04    17,94        20,42        15,19
Megjegyzés: Létszámadatok hiánya miatt nem szerepel a megyei önkormányzat, valamint a két frissen
különvált település, Berente és Farkaslyuk.
Forrás: A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei önkormányzatok adatai alapján saját számítás.

  A fejlesztési tevékenységet, amely gazdasági, gazdálkodási aktivitással kapcsoló-
dik össze, szembe szoktuk állítani a szociális kiadásokkal, mert a fejlesztés munkát,
tevékenységet jelent, a szociálpolitika pedig (kényszer ű) passzivitást. Ez nem csök-
kenti a szociálpolitikai kiadások fontosságát, mert nagymértékben járul hozzá a
társadalmi békéhez. Segítségével sok társadalmi feszültséget tudnak az önkormány-
zatok oldani. Mégis megfigyelhető , hogy — különösen a fejlesztések id őszakában —
a szociálpolitikai kiadások jelent ősen háttérbe szorulnak. Más önkormányzatoknál
viszont azt tapasztalhatjuk, hogy a fejlesztések helyett inkább a jelen szociális ter-
hein enyhítenek. Kialakult emiatt a segélyb ől élők körében a bevándorlóktól való
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   112 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                      TÉT XV. évf. 2001      s 3-4
  félelem (több embernek kell ugyanabból a segélyre fordítható pénzmennyiségb ől
  megélnie), illetve annak ismerete, hogy hol vannak b őkezűbb, segítőkészebb ön-
  kormányzatok. Ez a zilált helyzet a lehetséges munkaer ő mobilitásának gátját jelenti.
    Az igazgatási ellentmondások — a felel ősséggel bíró kistérségi (közös?) önkor-
  mányzati szint és a demokratikus rendez őelvek alapján működő, döntési jogosult-
  sággal bíró középszint hiánya — társadalmi ellentmondásokat vonnak maguk után. A
  települési önkormányzatok atomizáltságából fakadó társadalmi ellentmondásokat
  egy táblázattal tehetjük szemléletesebbé (7. táblázat).
                                        7. TÁBLÁZAT
               A fejlesztési és a szociálpolitikai kiadások társadalmi hatása
                (The Social Effect of Development and Welfare Spending)
                                                                 A fejlesztési kiadás
                                                        jelentős mérték ű           csekély
                                            sok                 a)                     b)
    A szociálpolitikai kiadás
                                           kevés               c)                     d)
    Az a) megoldást választó önkormányzat (egyaránt jelent ős mértékű szociálpoliti-
  kai és fejlesztési kiadás feltételezése esetén) meglehet ősen jó módú lehet, ha min-
  den kiadása ilyen bőkezű, ha mind a két nagy feladatra ilyen sokat tud költeni.
    A b) megoldás szerint cselekv ő önkormányzat alig fordít figyelmet a fejlesztésre,
  mert a település szegény, a lakosok szegények, munkalehet őség nincs. Az a fő cél-
  juk, hogy megőrizzék a település békéjét, nyugalmát, biztosítsák a legszegényebb-
  nek is a megmaradás lehetőségét.
    A c) típusba tartozó önkormányzat szinte csak a fejlesztésre koncentrál, kidolgo-
  zott jöv őképe van, az el őremenekülés stratégiáját választotta. Szerencsés esetben
  gazdasági, települési föllendülés is bekövetkezhet, vagy már folyamatban is van.
    A d) típusba valószín űleg sok önkormányzat, talán a többség tartozik. A kevés
  bevételből alig futja fejlesztésre, szociális támogatásra, de mindent megtesznek a
  település intézményeinek működtetéséért.
    A „végletekbe" tartozó két típusnak (c és b) társadalmi veszélyei is vannak.
    A c) típus esetében: Az az önkormányzat, amelyik túlzott mértékben von el min-
  den lehetséges bevételt a fejlesztések javára, veszélyezteti a település m űködőké-
  pességét. Kockázatos az el őremenekülés stratégiája, mert nincs biztosíték arra, hogy
  a társadalmi folyamatok az elképzelt kedvez ő forgatókönyv alapján fognak módo-
  sulni. Bekövetkezhet ugyanis kedvez őtlen változás is, pl. az elvándorlás megnöve-
  kedésével, a lakosság kicserél ődésével stb. Területi kiegyensúlyozatlanság jöhet
  létre a túlfejlesztett és a szegény önkormányzatok között.
    A b) típus esetében: A jelent ős szociálpolitikai kiadás gátja lehet a jöv őt építő te-
  vékenységnek. Kialakulhat egy torz egymásrautaltság, az összekacsintás az önkor-
  mányzat és a lakosság között: Segélyezzetek jobban és mi titeket választunk meg!
   Válasszatok meg és t őlünk több segélyt kaptok! Ez a közállapotok romlását jelenti, a
  szegény, a gazdasági dinamika nélküli települések provincializmusát. Példának csak
  a felsőfokú végzettségű intézményvezető k és a sokszor igen alacsony iskolai vég-
   Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                             Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                         Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001       s 3-4                      Az oktatás és a képzés helye a ...       113

zettségű önkormányzati vezetők közötti állandó feszültségforrást említjük, mint a
mindennapi ellentétek egyik jelent ős forrását.
  A másik erősen korlátok között tartott kiadás az oktatáshoz kapcsolódik
(8. táblázat).
                                    8. TÁBLÁZAT
                  Az oktatási kiadások az összes kiadáson belül, 1999
                       (Rate of Education in Total Expenditure)
                         Községek     Községek Községek         Községek Községek Önkor-
     %        Városok
                          5000—x      1000-4999 500-999         200-499   x-199 mányzat
0,01-19,99        5          1           27       42               42       3       120
20-39,99          10           2         88       37                9               146
40-59,99                     1            7        1                1                10
60-79,99                                                                             0
80-100                                                                               0
Összesen          15         4            122          80          52       3      276
Átlag           22,01      26,77         25,6         20,93       12,74   33,99
Megjegyzés: Létszámadatok hiánya miatt nem szerepel a megyei önkormányzat, valamint a két frissen
különvált település, Berente és Farkaslyuk.
Forrás: A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei önkormányzatok adatai alapján saját számítás.
  Az oktatási kiadások er ősen függenek egyrészt a tanulókorú fiatalok bizonyos
számától, másrészt a településen meglév ő oktatási intézmények létét ől. Az oktatás
tipikusan intézményhez kötött tevékenység. Azokon a településeken, ahol 30%
fölötti az oktatási kiadás, a szociális kiadások és a fejlesztések rovására vállalhatnak
ekkora kiadási terhet. Megoldatlan azoknak az iskolafenntartó településeknek a
gondja, amelyek több környez ő település gyerekeinek iskoláztatását biztosítják. A
többi önkormányzat ugyanis csak a normatívát adja át a tanulók után, de nem járul
hozzá a többletköltségekhez. A bejárók után kapott támogatás viszont nem fedezi a
felmerül ő oktatási költségeket. Sok településen azonban a szociális terhek gátolják
az oktatás és a fejlesztés er őteljesebb támogatását.
                                   9. TÁBLÁZAT
                      Az Ózd—putnoki kistérség iskolai mutatói
                 (Educational Indicators of Ózd-Putnok Small Region)
                                      100        100-200  400-500           1000
         A tanulólétszám                                                              Összesen
                                      alatt       között   között          fölött
A települések száma                     8           11        2               2           23
A tanulólétszám átlaga                45,6        148,5     999,5          2800,5       372,14
Az összes tanuló száma                365          1634      1999           5601         8560
Az összes tanuló aránya               4,26        19,08     23,35          65,43          100
Forrás: Ózd és környéke Közoktatási Feladatellátási Társulás.
  Szintén megoldatlan az iskolafenntartás gazdaságosságának és politikai-
társadalmi fontosságának mérlegelése. Mivel egy-egy település önmaga dönt ezek-
ben a fontos kérdésekben, ésszer űtlen iskolabezárásokról és iskolanyitásokról is
hallhatunk. Nincs olyan felel ősséggel bíró fórum, amely demokratikus viták, meg-
oldási javaslatok mérlegelése után politikai döntés meghozatalára lenne jogosult
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
    114 Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István                      TÉT XV. évf. 2001   s 3-4

   ezekben az érzékeny kérdésekben. Az elemzett kistérségi iskolák méretbeli különb-
   ségeinek ellentmondásait érzékelteti a 9. táblázat.
     Az ózdi kistérség településeinek részletes költségvetési adatai jól mutatják azt a
   jelentősen (végletesen?) szórt kiadási szerkezetet (10. táblázat), amely egyik okozó-
   jának a települési szint szétaprózottságát, a felel ősségi rendszer teljes hiányát tartjuk.
     Ózd, a kistérség legnagyobb városa, a megye többi városához képest átlagosan
   költ fejlesztésekre, az átlagnál azonban többet szociálpolitikára, de jóval az átlag
   alatt oktatásra. Középiskoláit - egy kivételével - át is adta a megyei önkormányzat-
   nak. Putnok kiadásai kiegyensúlyozottabbnak tűnnek, - de a fejlesztés rovására.
     A fejlesztési kiadások átlaga csak a számok matematikája alapján éri el a 12%-os
   szintet, de ez csak a három gesztortelepülés miatt van így, ahol 30% fölötti fejlesz-
   tési kiadásokat találunk. Nélkülük csak 7,27%-os fejlesztési arányt találnánk
    1999-re vonatkozóan. A fejlesztések elaprózottsága olvasható ki az adatokból.
                                       10. TÁBLÁZAT
                       Az Ózd-putnoki kistérség egyes kiadásai 1999-ben
                       (Some Expenses in the Ózd-Putnok Small Region)
                   Fejlesz-                                                     Lakosok Szociális
     Település                  Település     Tanuló   Oktatási     Település
                      tési                                                       száma, kiadás %
                   kiadás %                     fő     kiadás %                   1998
   Dubicsány         64,83    Zádorfalva       156      38,85     Hét              597    29,44
   Kelemér           54,52    Királd            80      37,61     Arló            4256    28,53
   Lénárddaróc       36,48    Nekézseny        112      37,52     Domaháza        1056    25,88
   Uppony            19,67    Bánréve          176      33,76     Sajónémeti       642    25,40
   Nekézseny         19,38    Csokvaomány       88      31,79     Hangony         1842    24,92
   Borsodbóta        18,20    Sajóvelezd       119      28,64     Járdánháza      2009    23,85
   Sáta              16,14    Járdánháza       192      25,48     Sajópüspöki      579    20,59
   Serényfalva       15,04    Arló             528      25,21     B.mogyorósd      229    20,43
   Kissikátor        13,53    Hangony          198      24,41     Kissikátor       374    18,04
   Sajómercse        13,40    Sáta             148      23,57     Serényfalva     1089     17,72
   Csokvaomány        9,31    Sajópüspöki       38      22,77     Sajóvelezd       932    17,34
   Ózd                9,14    Csernely         109      22,40     Gömörszőlős      105    17,03
   Bo.szt.györgy      7,39    Bo.szt.györgy    154      22,25     Sajómercse       304    16,51
   Sajópüspöki        7,16    Borsodnádasd     432      22,06     Borsodnádasd    3849    16,44
   Hangony            5,47    Domaháza         140      21,63     Zádorfalva       541     16,41
   Putnok             5,31    Borsodbóta       130      20,88     Csernely        1041    15,72
   Járdánháza         5,29    Putnok          1088      20,57     Putnok          7959    15,21
   Sajóvelezd         4,86    Serényfalva       44      17,47     Kelemér          559    13,56
   Arló               3,90    Sajónémeti        30      16,54     Bánréve         1506    13,06
   Domaháza           3,85    Ózd             4513      15,26     Sáta            1470    12,44
   Sajónémeti         3,45    Hét               30      10,85     Bo.szt.györgy   1422    12,09
   Csernely           3,21    Kissikátor        16      10,37     Királd          1007    11,81
   Borsodnádasd       1,91    Kelemér           39       7,94     Nekézseny        953    11,53
   Királd             1,57    Uppony           n.a.      7,32     Dubicsány        325    10,79
   Zádorfalva         0,65    Lénárddaróc      n.a.      6,66     Ózd            44 163   10,53
   Bánréve            0,62    B.mogyorósd                         Csokvaomány     1031    10,17
   Gömörszőlős        0,39    Dubicsány                           Lénárddaróc      381     9,95
   Hét                0,11    Gömörszőlős                         Borsodbóta       970     8,94
   B.mogyorósd        0,00    Sajómercse                          Uppony           448     8,84
   Átlag             12,31    Adag             372   22,07        Atlag                    16,1
    Forrás: Önkormányzat' beszámolók alapján saját számítás.
   Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                             Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                         Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001 s 3 4   -                     Az oktatás és a képzés helye a ...      115

  Szociális kiadásokkal minden település rendelkezik. A 16%-os átlag jelent ős
arány, 8 település tartozik a szociálpolitikára 20%-nál többet költ ő önkormányzatok
sorába, de a legkevesebbet költ ők aránya is közel van a 10%-hoz. Tehát nem né-
hány jelentős kiadású település aránya emeli az összes arányát, hanem egymáshoz
közeli magas értékek adják a magas átlagot.
  Ózd és Putnok oktatásra fordított aránya nem csak amiatt alacsony, mert nagyobb
volumenű költségvetésükben kisebb arányt jelent az oktatás, hanem megyei vi-
szonylatban is keveset költenek erre az önkormányzati feladatra. Azt állítjuk, hogy
nagy a városokat ér ő szociális terhelés, emellett igyekeznek városias feltételeket
biztosítani a fejlesztések révén lakosaiknak, emiatt a harmadik kiadási tétel, az ok-
tatás háttérbe szorul.
  A kistérségre általánosságban is nagy aránytalanság jellemz ő. Ózd kiemelkedik
lakosságszámával, túlsúlya óriási, mert 44 ezres népessége után Putnok következik,
de az is csak alig 8 ezer lakossal. Az aránytalanság tovább folytatódik azzal, hogy
az őket követő Arlón 4256 fő, az ezt követő Borsodnádasdon 3849 fő él. De ebben
a kistérségben található például a 105 f ős Gömörszőlős is, ahol nincs iskoláskorú,
de annál fiatalabb gyermek sem.
  A fentiekből látszik, hogy sok településen jelent ősen ütközik az oktatás szakmai
érdeke a települési érdekekkel. A kisebb településeken úgy gondolkodnak, hogy ha
a kevés gyerek másutt tanul, akkor alig van esély arra, hogy visszajön iskolái befe-
jezése után a településre, ez pedig a falu jöv őjét veszélyezteti. Komoly indok az is,
hogy ha az iskolát bezárják, nem lesz értelmiségi a faluban. Az állami feladatellátás
— elsősorban az oktatás — jelent ős mértékben van helyi részérdekeknek kiszolgáltat-
va. De ugyanilyen er ős lehet a szociális terhek hatása is, különösen a falvak eseté-
ben, mert a községek viselik a nagyobb szociális terheket.

                        A térség oktatási-képzési helyzete

                              Alapozó oktatás és képzés

  Ózdon a gazdasági és demográfiai változások következtében átalakult az intéz-
ményhálózat. Bezártak 200 óvodai fér őhelyet, helyükre szociális intézmények ke-
rültek: hajléktalanok háza, gondozó ház. 1996-ban a város oktatási hálózata megért
még egy racionalizálást, iskolákat vontak össze óvodákkal, m űvelődési házakkal.
Most 26 intézmény van a városban, közülük négy ÁMK (Általános M űvelődési
Központ, azaz iskola és m űvelődési ház együtt). A középfokú oktatás helyzetét
befolyásolja, hogy az intézmények — egy kivételével — megyei fenntartásba kerültek
még a kilencvenes évek elején.
  Ózd környékén a településszerkezet adottságaiból következ ően az intézményháló-
zat elaprózottsága okoz els ősorban gondot. Az iskolák kis, mérete probléma a kisis-
koláknak, de a korábbi körzetközpont nagyobb létszámra tervezett iskolájának is: az
egy iskolára jutó tanulók átlagos száma 128 fő (a városi iskolákban 373 fő).
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
    116 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                    TÉT XV. évf. 2001     s 3-4
     Az ózdi térségben a tanulólétszám csökkenése összességében kis mérték ű, ezért
   alapfokon a jöv őben sem származik ebb ől gond. Az általános iskolában tanulók
   száma öt év alatt 3,3%-os csökkenést mutatott, ugyanezen id ő alatt az országos
   átlag 4,3%-os volt. A községekben a csökkenés még ennél is kisebb mérték ű (1%),
   a két városban azonban nagyobb (4,5%).
     Megváltozott a tanulók összetétele: nagy a hátrányos helyzet ű és a roma tanulók
   aránya. Mivel a cigány lakosság körében a születések száma magasabb, ez megold-
   ja a létszámgondokat, de növeli a szociális terheket: a tanulók több mint 50%-a
   hátrányos vagy veszélyeztetett helyzet ű. A cigány gyerekek számának emelkedése
   mind az óvodákban, mind az iskolákban megfigyelhet ő: az óvodákban négy év alatt
   30%-ról 37%-ra, az általános iskolákban 32%-ról 35%-ra n őtt arányuk. Megoldat-
   lan az óvodába járásuk.
     Középfokon a létszámcsökkenés a szakmunkásképzésben jelent ős volt, mert
   csökkent az ide beiratkozó vidéki tanulók száma. A helyiek túlsúlya jellemz ő min-
   den iskolatípusban és képzési formában (a szakmunkásképzésben 80%, a m űszaki
   szakközépiskolában 50%, a közgazdasági szakközépiskolában 70% az ózdiak ará-
   nya). Ez többek között abból a tényb ől is fakadhat, hogy a szakképzésben — területi
   koordináció híján — igen elaprózott a képzés: minden nagyobb városban található
   közgazdasági profillal működő szakközépiskola.
     Az oktatás eredményességét a bukások, lemorzsolódások és a középfokú tovább-
   tanulás arányával mérjük. Az évismétlésre bukott tanulók aránya 40%-kal n őtt öt év
   alatt, a javítóvizsgára bukottaké viszont csökkent. Az évfolyamismétlésekhez jelen-
   tő s mértékben járulnak hozzá a hiányzások. A kimaradás inkább a nagyobb lányok
   esetében fordul el ő. A 8. osztályt követ ő középfokú továbbtanulás valamelyest ja-
   vult. A községekben a továbbtanulók aránya jellemz ően 4-10%-kal elmarad a váro-
   si arányoktól. A községi tanulók 8-12%-a (20-30 f ő) nem tanul tovább egy-egy
   tanévben.
     Középfokú beiskolázási szerkezet terén térségi sajátosságnak t űnik, hogy az or-
   szágos tendenciákkal szemben a szakmunkásképzés továbbra is tartja jelent ős ará-
   nyát (42%), s őt idő szakosan növekedni is látszik. Ezen belül képzési áganként je-
   lentős átstrukturálódás figyelhet ő meg: a fémipari képzésekr ől az építőipari és szol-
   gáltatóipari képzések felé tolódott a hangsúly. A vonzó szakmák nem feltétlenül
   kötő dnek szorosan a helyi elhelyezkedési esélyekhez. A szakmunkásképz őben a
   kereskedelmi szakmák mellett népszerű építőipari szakmák az elhelyezkedést nem
   biztosítják, de a megélhetést már igen, az idénymunkák és a fekete munkák révén.
     A végzettek esélyei nem túlságosan kedvez ő ek. A gimnázium (emelt szintű) osz-
   tályaiból 50-60%-os a továbbtanulás, a 6 osztályosból a többség tovább tanul. Je-
   lentős mértékű az érettségit vagy az els ő szakma megszerzését követ ő továbbtanu-
   lás a fels őfokú szakképzésben. Távlatilag feltehet ően javít a helyzeten az a tény is,
   hogy a 2001/02-es tanévt ől akkreditált iskolarendszer ű felsőfokú szakképzés indul a
   közgazdasági szakközépiskolában (számviteli szakügyintéz ői képzés).
   Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                             Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                         Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001    s 3-4                      Az oktatás és a képzés helye a ...     117

                 A képzés min őségét szolgáló kezdeményezések

  A térség a nehézségek ellenére igyekezett rugalmasan alkalmazkodni a változá-
sokhoz. Számos olyan példaérték ű kezdeményezés figyelhet ő meg a közoktatás
területén, amelyek végs ő soron az oktatás min őségének javítását célozzák az okta-
tás feltételeinek javításával. A helyi kezdeményezések rendelkeznek néhány olyan
sajátossággal, amit érdemes külön is kiemelni:
  — Az ózdi térségben fellelhet ő törekvések többsége társadalmi-gazdasági kör-
      nyezetével összefüggésben gondolkodik az oktatásról, annak lehet őségeiről.
  — A helyi szándékok az oktatási rendszer egészét átfogó, komplex fejlesztéseket
      céloznak meg, ill. alakítanak ki. Helyi és térségi szinten er őteljesen építenek a
      különböző szereplők közötti együttm űködésekre.
  — A közoktatáson belül megjelen ő törekvésekben egyaránt megfogalmazódik a
      társadalmi kohézió, a leszakadás mérséklése és a gazdasági versenyképesség
      megtartásának — visszaszerzésének igénye.
  A kezdeményezések legjellemz őbben az alábbi három területre összpontosítanak:
a) Az oktatás és a társadalmi-gazdasági környezet kapcsolatának er      ősítése
  A térségi népességmegtartó er ő növelése alapvető fontosságú egy problémás tér-
  ségben, mivel a hosszú távú kibontakozáshoz elengedhetetlen, hogy azon társa-
  dalmi csoportok — els ősorban a fiatalok —, akik aktív részesei lehetnek egy meg-
  újulási folyamatnak, ne hagyják el a térséget a jobb lehet őségek reményében. A
  térségi megtartó er ő növelését célozza a fels őfokú oktatásba bejutott, alacsony jö-
  vedelemmel rendelkező családokból származó valamennyi ózdi tanuló Bursa ösz-
  töndíjjal való támogatása, valamint — egy munkaügyi központos képzésre támasz-
  kodva — pályakezd ő diplomások bekapcsolása a térségfejlesztésbe.
  Jelentős lehet mind az iskola életének, mind a helyi társadalom életének a szem-
  pontjából az iskola kapcsolata a civil szférával. A társadalmi és érdekszervezetek-
  kel való kapcsolatot els ősorban cigány- és ifjúsági szervezetek jelentik. A Regio-
  nális Roma Közösségi Központ a cigányság identitásának és hagyományainak
  megőrzése mellett társadalmi integrációjukat és érdekérvényesítésüket segíti,
  emellett tanoda típusú intézményt m űködtet. Az oktatás és a munka világának kö-
  zelítését segíti, hogy létrejött a kistérségben a pályaválasztási tanácsadók munka-
  közössége. A Munkaügyi Központ Ózdi Kirendeltsége kiterjesztette pályairányító
  tevékenységét az általános iskolai tanulókra is.
b) Kapcsolatok, együttm űködés kialakítása a közoktatási feladatellátásban
  A térség oktatási intézményeinek együttm űködése nem új keletű, ez a társulás a
  jelenlegi formájában azonban elég új: 1998. január elsejével alakult meg, éspedig
  a társulások egy különleges formájában: a közoktatási ellátási társulás formában.
  A társulást részben a megyei önkormányzat kezdeményezte. A keretek kialakítá-
  sában jelentős szerepe volt a megyei közalapítványnak, m űködtetésében a helyi
  partnerek fontos szerepet játszanak. A társulás általános célja a közoktatási fel-
  adatellátás színvonalának javítása az együttm űködés révén, egyes szolgáltatások
  közelebb vitele az igényekhez, a gazdaságosság, a hatékonyság. Fejlesztési céljuk
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   118 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                    TÉT XV. évf. 2001      s 3-4
     a térség munkaer őigényének feltérképezése, a szakképzés és a munkaer ő-
     szükséglet közelítése.
     A társulás több területen szervez ődik: irányítás, szakszolgálat, iskolázás, szakmai
     szolgáltatások. Összességében átfogja a közoktatás f ő területeit, legfontosabb sze-
     replőit (intézményvezető k, pedagógusok, önkormányzatok, szakmai szolgáltatás
     képvisel ő i). A megyei fenntartású középfokú intézmények alkalomszer űen vesz-
     nek részt a társulás munkájában.
   c) Hátránykompenzálás — elitoktatás
     A térségben — bár rengeteg a gond, s az er őforrások túlnyomó részét is leköti a
     hátrányok kezelése — az oktatásügy vezet ői nagyon fontosnak tartják a tehetség-
     gondozást, mivel ez segíti el ő, hogy olyan helyi értelmiségi réteg termel ődhessen
     ki vagy termel ő dhessen újjá, amely hosszabb távon képes lesz a kibontakozási fo-
     lyamat alakításában való aktív részvételre. Az iskolák pedagógiai programjaiban a
     felzárkóztatás és tehetséggondozás egyaránt el őfordul, de az el őbbi hangsúlyo-
     sabb. A hátránykompenzálás fontos eszköze a szakszolgálat, ami a közoktatási
     társulás keretében eljut a kisebb településekre is.

                   A gazdasági változásokhoz történ ő alkalmazkodás

     A területfejlesztési szakemberek szerint a modernizáció jelenlegi fokán az innova-
   tív személyiségnek a t őkénél jelentősebb szerepe van a gazdaság fejl ődésében.
     Ózdon a KSH 1998-ban 1686 m űködő vállalkozást tartott nyilván. A legszámo-
   sabbak az egyéni vállalkozások (1173), amelyek inkább kényszervállalkozások.
   Gazdasági értelemben inkább a jogi személyiség ű gazdasági társaságok érdemelnek
   figyelmet (188). A foglalkoztatottak számát illet ően kitűnik, hogy a vállalkozások
   többsége kisméretű, 10 főt vagy annál kevesebbet foglalkoztat (11. táblázat). Ága-
   zatok szerint az ipar adja továbbra is a vezet ő szerepet. Ezen belül jelent ős a nehéz-
   ipar szerepe, de már megjelentek új ipari szerepl ők is. A szolgáltatás ehhez képest
   szerényebb, helyi jelent ő sége elmarad az országos átlagtól, mivel az ózdi és a térsé-
   gi lakosság nem tud széles szolgáltató szektort eltartani.
                                      11. TÁBLÁZAT
                    Vállalkozások a foglalkoztatottak száma szerint, 1998
                        (Number of Enterprises by Staff Categories)
                     X-10 főt      11-20 főt     21-50 főt     51-300 főt     300—x főt Összesen
                   foglalkoztató foglalkoztató foglalkoztató foglalkoztató foglalkoztató
  A KSH szerint         166            14            15            13             5        213
  A mintában             7             11            9             10             1         40
  Forrás: KSH TSTAR.
    A kérdőívekkel fölkeresett vezet ők (40 fő ) az 1993-as kohászati válság után,
  többségükben 4-5 éve kerültek vezet ői pozícióba. A n ői vezetők többsége a köny-
  nyűiparban dolgozik, ő k régebben töltik be a munkaadói szerepet. A kérdezett veze-
  tő k között több volt a férfi: a 40 megkérdezettb ől 27 (67,5%) és 13 n ő (32,5%).
  Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                            Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                        Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001      s 3-4                       Az oktatás és a képzés helye a ...       119

Ami a vezetők felkészültségét illeti (saját megítélésük szerint), leginkább kapcsolat-
teremtő készséggel, gyors döntési képességgel, üzleti ismeretekkel bírnak, de csak
ezt követően rendelkeznek vállalkozói készségekkel. A vezet ők közül a legtöbben
pénzügyi és vállalkozói ismeretekre tettek szert, de piackutatási, piackeresési tech-
nikákkal kevésbé találkoztak tanulmányaik alkalmával. Ezeket inkább mindennapi
vezetői gyakorlatuk során sajátították el. Kevésbé mondják jónak konfliktuskezel ő
képességüket. Két területen mutatkozik még hiány: a számítástechnikai ismeretek
és főleg a nyelvtudás terén. A vezet ők külföldi kapcsolatai azt mutatják, hogy Óz-
don a kapcsolatok többsége nyugati irányultságú. Sajnálatos, hogy a külföldi tanu-
lás, tanulmányutak, a külföldi munkavállalás, munkatapasztalat csekély mérték ű.
   A munkavállalók felkészültségét a vezet ők véleménye szerint szilárd alapismere-
tek, alapos szakmai felkészültség jellemzi (ezt jelzi az alacsony különbség a jelen-
legi és az elvárható szint között), ugyancsak jelen van az együttm űködési képesség
és hajlandóság is. Kevésbé jellemz ő az önálló munkavégzés, a problémamegoldó
képesség, s legkevésbé a nyitottság és a számítógép-használat. Az elvárt felkészült-
séghez képest a legnagyobb eltérést a kommunikációs képességek és a döntési ké-
pesség, valamint a problémamegoldó képesség terén jelezték (itt a legnagyobbak a
különbségek a jelenlegi és a szükséges, az elvárható szint között).
   Ha összevetjük az ipari termel őágazatokban dolgozó és a szolgáltató ágazatban
dolgozó munkavállalók felkészültségét, kit űnik, hogy jelentős különbség van a
kettő közt (12. táblázat). A szolgáltatásban az ipari munkahelyekhez viszonyítva
jóval fontosabbak az olyan készségek, mint a kommunikációs képesség, az önálló-
 ság, valamint a számítógép-használat. A szolgáltatás szektorának várható b ővülése
 a térségben is megnöveli a felkészült, önálló, jó kommunikációs és problémameg-
 oldó képességekkel rendelkez ő munkavállalók iránti igényt - ami az oktatás és
 képzés számára már ma is komoly kihívást jelent.
                                 12. TÁBLÁZAT
    Mennyire jellemzik az alábbiak alkalmazottai többségének felkészültségét,
                      ill. mennyire tartják fontosnak ezeket?
  (To what Extent Characterise the Following Features Your Staff's Preparation,
                 and what do They Think about thier Importance)
                                                             Ipari ágazat        Szolgáltatás
                                                           jelen-    elvárt   jelen-     elvárt
                                                            legi                legi
Szilárd alapismeretek, magabiztos írni-olvasni tudás        4,57      4,74     4,75       4,88
Együttműködési képesség és hajlandóság                      4,13      4,87     4,06       4.75
Alapos szakmai felkészültség                                3,91      4,61     4,25       4,94
A munkavégzéshez szükséges számítások önálló                3,57      4,00     4,19       4,81
végzése
Problémamegoldó képesség                                   3,52      4,61      3,75      4,88
Kommunikációs készség                                      3,17      4,35      3,94      5,00
Talpraesettség, gyors döntési képesség                     3,30      4,52      3,69      4,56
A tanulás és a teljesítmény fokozásának képessége          3,48      4,48      3,44      4,56
Érdeklődés az új dolgok, technikai megoldások iránt        3,22      4,13      3,63      4,44
Számítógép használatának ismerete                          2,96      3,96      3,38      4,63
Forrás: 40 vállalatvezet ővel készített kérd őív adatai.
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   120 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                    TÉT XV. évf. 2001        s 3-4
    A munkahelyi továbbképzések, képzések szükségességét firtató kérdésre a 40
  megkérdezettb ő l 23 cég jelezte (57,5%), hogy náluk volt az elmúlt egy-két évben
  valamilyen képzés, ez a 23 cég összesen 55 képzést jelölt meg. 20 cég jelezte, hogy
  legalább egy képzés volt náluk, ebb ől 17-nél kettő , 11-nél három, 5-nél négy és
  3-nál öt képzés volt az elmúlt egy-két évben.
                                    13. TÁBLÁZAT
              Szükség van-e az Önök vállalatánál képzésre, továbbképzésre?
                          (Does your Company Need Training)
                                                                                  Említések
                                                                                   száma
   Ez nem a mi dolgunk                                                               4
   Az iskolából hozott tudásuk elegend ő                                             7
   Ez a dolgozók magánügye                                                           7
   A dolgozókat arra ösztönözzük, hogy vegyenek részt önként képzési
                                                                                       3
   programokban
   Helyi képzési program útján, saját szervezésben gondoskodunk róla                  15
   Helyi képzési program útján, külső oktató szervezet bevonásával                    11
   Anyagilag is támogatjuk a vezet ők továbbképzését                                  15
   A dolgozók külső képzési programba történ ő beiskolázásával                        12
   Anyagilag is támogatjuk a dolgozók továbbképzését                                  23
  Forrás: 40 vállalatvezet ővel készített kérd őív adatai.

                                 A munkanélküliek képzése

    A nappali rendszerű , a fiatalokat érint ő oktatás, képzés mellett a rendszerváltás
  óta megerősödött a feln ő ttek képzése is. Ez azonban egy rendkívüli helyzetben
  formálódott, amit a korábbi szocialista nagyüzemi gazdaság összeomlása és a foko-
  zatosan kialakuló új, kapitalista piacgazdaság kifejl ődése jellemez. Ennek a kett ős
  jelenségnek a következménye a megnövekedett munkanélküliség, aminek hatására
  első sorban a munkanélküliek képzésére, átképzésére összpontosított a feln őttkép-
  zés. A munkanélküliek képzését dönt ő en állami feladatként a munkaügyi központok
  és kirendeltségeik bonyolítják le.
    A rendszerváltást követ ően minden politikai erő nagy hangsúlyt fektetett a mun-
  kanélküliek képzésére, hogy javítsák munkába állásuk esélyeit. Ennek érdekében
  építették ki a regionális átképz ő központok rendszerét is. Úgy véljük, a rendszer
  újragondolására lenne szükség, mivel az átképz ő központok első sorban a munka
  világához kell, hogy csatlakozzanak, a munka világában felmerült képzések, átkép-
  zések feladatait kell, hogy teljesítsék els ő sorban, és csak a fennmaradó kapacitásuk
  arányában kell foglalkozniuk a munkanélküliek képzésével. Ez a helyzet már egy
  kialakult, kifejlett polgári társadalmat tételez, ahol a munkaer ő folyamatosan képezi
  magát, ahol a munkaadók folyamatosan áldoznak dolgozóik képzésére, mivel a
  munka világában folyamatosan olyan mérték ű újítások jelennek meg, amelyek a
  munkavállalók állandó tanulását teszik szükségessé, és a viszonylag kis számú
  munkanélküli képzését részben a civil szervezetek, részben a piaci szervezetek,
  részben a közoktatás látja el.
  Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                            Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                        Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001    s 3-4                      Az oktatás és a képzés helye a ...       121

  A vizsgált 4 évben (1996-1999 között) Borsod-Abaúj-Zemplén megyében össze-
sen 1420 munkaerő-piaci képzési tanfolyam indult, és ezeken összességében 18 601
fő vett részt 213-féle szakmában, munkakörben. A legtöbb tanfolyam — szám sze-
rint 99 — a számítógép-kezel ői szakmában indult. Gyakori volt még a keresked ő
(74 db), a gépkocsivezet ő (C és D kategóriában 73 ill. 72 db), a számítógépes szoft-
verüzemeltető (62 db), valamint a min ősített hegesztő (59 db) tanfolyam is (Udvar-
noki 2000).
  A Munkaügyi Központ által ajánlott (felkínált) képzések 53,6%-ot, az érintett lét-
szám tekintetében pedig 66,4%-ot tettek ki. Szerepe azonban csökken ő tendenciájú,
mert a kilencvenes évek eleji 80-90%-kal szemben 1999-ben csupán 67%-ot tett ki
az e képzési formában résztvev ők aránya. Ezzel szemben az elfogadott (a munka-
nélküliek által szabadon választott) képzések szerepe fokozatosan er ősödött. A
vizsgált 4 éves id őszakban a résztvev ők aránya kereken 10%-kal emelkedett, és
1999-ben már 29%-ot tett ki az ilyen típusú tanfolyamokon tanulók részaránya.
  1999-ben már 79%-os részarányt képviseltek azok, akik valamilyen szakképesí-
tést adó tanfolyamra jártak. Szakképzettség megszerzése esetén bizonyíthatóan
könnyebb az elhelyezkedés. A munkaviszonyban állók körében folyó képzések
szerepe egyre inkább háttérbe szorult: 1999-ben már csak 3,8%-ot tettek ki az ilyen
képzési formában résztvev ők. A szakképesítést nem adó tanfolyamok hallgatóinak
részaránya stabilan 20% körül alakult. Ebbe a körbe különböz ő gépjárművezetői
tanfolyamok, konkrét munkahelyre irányuló betanító jelleg ű tanfolyamok, valamint
az alacsony iskolai végzettség űek tanfolyamai tartoztak.
  A végzettek elhelyezkedési arányát tekintve az elhelyezkedettek aránya a megyé-
ben hullámzó, az ózdi térségben kicsit kedvez őbb, a javulási tendencia egyértel-
műbb. 1999-ben a végzettek 48,7%-a tudott elhelyezkedni, míg két évvel korábban
csak 35,6%-uk.
                                  14. TÁBLÁZAT
               A tanfolyamok száma a lebonyolító szervezetek szerint
                         Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
                 (Numer of Courses by the Type of Their Organiser
                         in Borsod-Abaúj-Zemplén County)
                                             1996   1997    1998    1999        Összes
Átképző intézet                               91     112     130     88          421
Termel ő cég                                  26     21       5       8           60
Okt. intézmény                                47     45      31      45           168
Egyéb képző szerv                             151    167     191    262           771
Összesen                                     315     345     357    403          1420
Forrás: MüK adatbázis 2000.
  A vizsgált négy év során az 1420 tanfolyamot 198 különböz ő képző szervezet bo-
nyolította le. A 198 cég közül 111 csupán egy esetben vállalt közrem űködést, 87
volt olyan, amely több (2 és 170 közötti számú) tanfolyam lebonyolítását végezte,
egy képző szerv (az ÉRÁK) viszont egymaga 421 tanfolyam lebonyolítója volt. Az
ózdi ÉRÁK-ban a képzés hatékonyságát némileg hátráltatja, hogy nincs pedagógus
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
   122 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                    TÉT XV. évf. 2001     s 3-4
    a képzők között. A különböz ő oktatásra specializálódott társaságok az indított tan-
    folyamok 54,3%-át szervezték. F ő leg olyan képzési irányokban kaptak lehet őséget,
    amelyek hiányoztak más képz ő szervek kínálatából (pl. különböz ő gépjárművezetői
    tanfolyamok). Az oktatási intézmények részesedése — az évenkénti értékek elég
    nagy ingadozása mellett — 12%-ot tett ki, a termel ő vállalatoké pedig nem egészen
   4%-ot.
      A különböző oktatási intézmények, iskolák értelemszer űen képzési profiljukba
   tartozó, vagy ahhoz közel álló képzési irányokba tartozó tanfolyamok lebonyolítását
   vállalták. A profilhoz való ragaszkodás a szakmunkásképz ő iskoláknál és a szakis-
   koláknál er ősebb volt, a közép- és fels őfokú intézmények inkább vállalkoztak
   egyéb tanfolyamok lebonyolítására is. Évente 45-50 tanfolyamot oktatási intézmé-
   nyek szerveztek, és a beiskolázott létszámnak stabilan 15-16%-a ilyen tanfolyam-
   okon tanult. Az iskolákban folyó tanfolyamokat viszonylag magas óraszám és ma-
   gas tanfolyami átlaglétszám jellemezte. Részben ezzel, részben az oktatott profilok
   gyakran magasabb fajlagos költségigényével magyarázható, hogy ebben a körben
   több volt a viszonylag drága tanfolyam, mint más képz ő szerveknél.
      A kilencvenes évek elején a növekv ő munkanélküliség támasztotta igényekre ala-
   pozva jelent ő s számban jöttek létre olyan vállalkozások (kft.-k, bt.-k) amelyek okta-
   tásszervezésre specializálódtak. Térnyerésük oka az volt, hogy az indítandó tanfo-
   lyami profilok tekintetében az oktatási intézményekkel, termel ő vállalatokkal
   szemben lényegesen nagyobb rugalmasságot mutattak — azaz a megszokott OSZJ
   tanfolyamok helyett új, eddig nem oktatott szakirányokban is bátran vállalkoztak
   tanfolyamok lebonyolítására. Mivel zömében alacsony költségigény ű tanfolyamo-
   kat szerveztek, a tanfolyami díjak tekintetében is versenyképesnek mutatkoztak.
   Ezért részarányuk mindvégig magas volt: az indított tanfolyamok 54%-a, a beisko-
   lázott létszámnak pedig 49%-a tartozott ebbe a körbe.
      Az átképző központ (Észak-magyarországi Regionális Munkaer őfejleszt ő- és Át-
  képző Központ — ÉRÁK) kezdetekt ő l (1991) fogva azt törekedett bebizonyítani,
  hogy az általa lebonyolított tanfolyamok színvonala — köszönhet ően a korszerű,
  rugalmas képzési tematikának, a kiemelked ő technikai felszereltségnek és a jól
  felkészült személyi állománynak — jobb, mint a legtöbb más képz ő szervezeté. Tan-
  folyami kínálatát a képzési irányok és szintek változatos skálája jellemezte. Az
  ÉRÁK mind a tanfolyamszám, mind az érintett létszám tekintetében 30% körüli
  részarányt képvisel.
     A tanfolyamok hossza négy év átlagában 5 és fél hónaposnak mondható. Egy-egy
  ilyen tanfolyam napi tanítási óraszükséglete átlagosan 3 és fél óra volt. A tanfo-
  lyamok fajlagos költsége nagyon szórt, mert vannak végzettséget, szakmát nem adó
  és vannak szakmát adó, tehát drágább tanfolyamok is. Három teljes évr ől van pon-
  tos adatunk, ami tehát a széls őségesen különböző tanfolyami költségek átlagát mu-
  tatja (15. táblázat). (Mivel itt piaci képzésrő l van szó, emiatt intézményeik fenntar-
  tását más bevételek is segítik, például az átképz ő központ /ÉRÁK/ esetében a köz-
  vetlen felettes szerv ad még hozzájárulást, vagy oktatási intézmények esetében a
  fenntartó. Emiatt az egy tanulóra jutó oktatási kiadásokat és az egy tanfolyamra,
  Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                            Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                        Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.

TÉT XV. évf. 2001    s 3-4                      Az oktatás és a képzés helye a ...     123

illetve egy résztvev őre jutó kiadásokat közvetlenül nehéz összehasonlítani.) Az
összehasonlítás nehézségei ellenére, ha tekintetbe vesszük, hogy a közoktatásban 12
hónapos költségekr ől van szó, és átlagosan napi 6 óráról, nem járunk messze az
igazságtól, ha hipotetikusan feltételezzük, hogy a közoktatás olcsóbb oktatási for-
ma. Emiatt állíthatjuk, hogy minden olyan képzést, ami az alapoktatásba és a szak-
képzésbe beletartozik, a közoktatási rendszer bázisán is meg lehetne szervezni, de
ezek az intézmények nem rendelkeznek megfelel ő piaci tapasztalatokkal, emiatt a
képzések piaci versenyében rendre alul maradnak.
                                   15. TÁBLÁZAT
                        Egy tanfolyam átlagos költsége (Ft/db)
                          (The Average Cost of an Course)
                   A MüK által szervezett képzések esetén          Közoktatás kiadása
              Egy tanfolyam átlagos Egy résztvev őre jutó tanfo- Egy tanulóra jutó ki-
                költsége (Ft/db)        lyami költség (Ft/fő)          adás (Ft/fő)
                                                                   Ózd       Ózdi körzet
1996                2 013 069                  140 696
1997                1 616 724                  119 744
1998                1 919 284                  152 974
1999                                                              104 278       136 645
Átlag               1 849 692                  137 804
Forrás: MüK adatbázis (2000) és az önkormányzati beszámolók alapján saját számítás.

                                       Összegzés

  Egy hátrányos helyzetű térség számára igen fontos az emberi er őforrások átgon-
dolt, rendszerbe foglalt fejlesztése. Ezt a tevékenységet ki kell terjeszteni az alapo-
zó oktatásra, mert hosszabb távon ez tesz lehet ővé megalapozott, átfogó fejlesztése-
ket, s hatással lehet a társadalmi környezet, a társadalmi kohézió alakítására is. Ez
azonban nemcsak az átgondolt, m űködőképes koncepción múlik, megvalósítása
fokozott együttműködést igényel az oktatási-képzési szféra szerepl őitől s az oktatási
és területfejlesztési terület szakembereit ől.
  A humánerőforrás-fejlesztés szempontjából tekintve az ózdi kistérség rendelkezik
azokkal az (oktatási, munkaadói, szolgáltatói, önkormányzati stb.) intézményekkel
és szervezeti formákkal (közoktatási feladatellátási társulás, Ózd és Térsége Mun-
kaadók Szakmai Szolgáltató és Érdekvédelmi Egyesülése, munkaügyi központ,
kistérségi fejleszt ő iroda, civil szervezetek), amelyek alkalmassá tennék összehan-
golt fejlesztési stratégia megvalósítására, akár az Európai Szociális Alap (ESF)
céljait segítő programok végrehajtására. Ehhez azonban a meglév ő szervezetek,
ágazatok összefogására lenne szükség. Az ír példa alapján vizsgált területek mind-
egyikében további el őrehaladás valósítható meg, ha az oktatás és a munkapiac sze-
replői között szorosabb együttm űködés alakul ki, s ha a munkaer őpiac szerepl ői
egymással is szorosabb együttműködést alakítanának ki. A munkaadók bevonása a
képzési programokba segíthetné a képzés min őségének javítását, azaz a gazdasági
változásokhoz való alkalmazkodást is.
Bognár Mária - Imre Anna - Mezei István: Az oktatás és a képzés helye a területfejlesztésben.
                          Mintaterület: az Ózd-putnoki kistérség.
                      Tér és Társadalom, 15. 2001. 3–4. 105–124. p.
  124 Bognár Mária — Imre Anna — Mezei István                          TÉT XV. évf. 2001 s 3 4      -




                                              Jegyzetek

    A kutatást támogatta az Oktatási Minisztérium. Témavezetö: Bognár Mária, Országos Közoktatási
    Intézet, Budapest.
  2
    Az Európai Szociális Alap elnevezés a magyar fordítás hibájából megtéveszt ő, mert ide a legkevésbé
    tartoznak a mi szóhasználatunkban szociális témájú támogatások, hanem kifejezetten társadalmi fel-
    adatokat kell értenünk alatta.
  3
    Az Önkormányzatok pénzügyeiben Sándor Katalin (Miskolc — TÁH) segített eligazodni.


                                              Irodalom
  Halász G. (1998) A strukturális alapok felhasználása az oktatás fejlesztésére. Írországi tapasztalatok.
   OKI, Budapest. Kézirat.
  Udvarnoki M. (2000) A munkaer őpiaci képzések 1996 1999 közötti tapasztalatai Borsod Abaúj Zemplén
                                                       -                                 -      -

   megyében. Miskolc. Kézirat.



  THE ROLE OF EDUCATION AND TRAINING IN REGIONAL
   DEVELOPMENT — THE CASE STUDY OF ÓZD—PUTNOK
                  SMALL REGION
                MÁRIA BOGNÁR — ANNA IMRE — ISTVÁN MEZEI
    The study presents the necessity and importance of human resource development in the
  case study of Ózd—Putnok small region, as a crisis region. The carefully thought-out and
  systematised development of human resources is very important for a ]agging behind region.
  The study emphasises that the examined small region has the institutions and organisational
  forms, which could make the region suitable for the implementation of a synthesised
  development strategy. However, to realise this development a closer co-operation between
  the actors of education-training and labour market is needed.