Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1 NYÍLT TÉR BELUSZKY PÁL: TELEPÜLÉSPOLITIKAI VITÁK UTAN - CSELEKVÉS KÖZBEN - ÚJ VIZSGÁLÓDÁSOK EL Ő TT 1. Egy évtizede, hogy településpolitikai vitát településpolitikai vita követ; na- pilapokban, szakfolyóiratokban, rádióban-tévében a településfejl ődésrő l, tanyáról-falu- ról-városról mond véleményt, vitázik, kér számon és ajánl közíró és gyakorlati szakem- ber, kutató és az eszmecsere tárgyát képez ő települések „egyszer ű " lakója (írhatnám, s ez esetben nem lenne csupán sztereotipia; az „utca embere"). A településpolitikai vita- áradathoz hasonlót talán csak a gazdasági reform kérdése váltott ki, s hellyel-közzel a szociálpolitika. Természetesen nem véletlen, hogy a településr ő l támadt kedvünk vi- tázni. Erre ösztönöztek a településformáló folyamatokban bekövetkez ő változások. A II. világháború után a településhálózat fejl ődését, az egyes települések formálódását az ország átfogó társadalmi-gazdasági változásai s központi döntések, célok irányítot- ták. A településállományt ért hatások példátlanul gyors, mélyreható, id őben egymásra torlódó változásokat indítottak el. E változások egyaránt táplálkoztak (illetve kiterjed- tek ► a társadalmi viszonyok, tulajdonviszonyok gyökeres átalakulásából, a termel ő - erő k, -eszközök korszer űsödéséb ő l, a korszer űsítést korábban gátló intézményrendszer felszámolásából, társadalom- és gazdaságpolitikai döntösekb ő l. Az ország agrártársadal- ma ipari társadalommá (?) válásának bonyolult folyamata, mely Nyugat- vagy Észak- Európában évszázadnyi id ő alatt zajlott le, nálunk másfél-két évtizedre s ű r űsödött. A változások el ő idéző okai igen sokrét ű ek, „forradalmi jelleg ű ek" (a feudális jelleg ű földbirtok-struktúra radikális felszámolása, az államosítások, a termel őeszközök társa- dalmi tulajdonba vétele után a gazdaságirányítás mer őben új lehet ősége és eszközei stb. ► , s nem ritkán ellentétes hatásúak voltak (pl. földosztás kontra kollektivizálás ► . Az ország településállományának, településhálózatának, a helyi társadalmaknak átformá- lódásában a radikális földreform s következményei (pl. az agrártérségek lakossága tár- sadalmi rétegezettségének gyökeres átrendez ődése, a társadalmi mobilitás — politikai színezet ű hatásokból is táplálkozó — korábban szinte elképzelhetetlen mérv ű növeke- dése stb.) éppúgy szerepet játszottak, mint a kollektivizálás a maga ugyancsak bonyo- lult, s id őben is változó kihatásaival (az agrártermelés technikájának, technológiájának gyors modernizációja, amely felszínre dobta a mez őgazdaság milliós nagyságrend ű munkaer őfeleslegét; ez — párosulva érzelmi indítékokkal — átmenetileg meneküléssze- r űvé duzzasztotta a faluból való elvándorlást; az értékrend változása, a „paraszti mun- ka" jellegének változása, a paraszti életforma forrásainak elapadása stb.) Vagy a gazda- ságfejlesztési politika, az ország — er ő ltetett? — iparosítása (ami megteremti a mez ő - Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 77 gazdaságot elhagyók „fogadásának" feltételeit, feler ősíti tehát a vándormozgalmat, rendkívül gyors foglalkozási átrétegz ődést vált ki — generáción belül —, létrehívja a tö- meges ingázást, elindítja a „fekete vonatokat" — s mindazt, ami vele jár —, máról-hol- napra felhúzza a „szocialista városokat"; az ötvenes években kikényszeríti a falvak, a mezőgazdaság, az infrastruktúra „kiélését" — ez utóbbiét tulajdonképp mindmáig —, és így tovább ► . Fokozódik az ágazatok, területek, települések produktumainak újraelosztása; a gazdaság és társadalom irányítása, szabályozása, a 60-as évek végén kialakuló terület- és településfejlesztési politika egyaránt messzemen ően megszabja a települések fejl ő- désének lehető ségeit, feltételeit. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a település- formáló folyamatok viharos gyorsaságú lefolyása megváltoztatta e folyamatok kihatá- sait, jellegét, esetenként kivonta azokat a társadalmi vagy egyéni, kisközösségi ellen ő r- zés, befolyásolás alól. A vándormozgalom felgyorsulása, egyes falusi térségek lélekszá- mának látványosan gyors csökkenése nemcsak azt eredményezte, hogy helyreállt a fal- vak eltartóképessége és a lakosság száma közötti egyensúly, hanem eltorzította a hely- ben maradó lakosság társadalmi, demográfiai szerkezetét is, bomlasztotta a helyi kö- zösségeket, mikroközösségeket (család, szomszédság), er ősen csökkentve a beavatkozás lehető ségét, hatékonyságát — mint pl. akciók a „népességmegtartó képesség" foko- zására. Mindezen folyamatok s következményeik alapvető jellemvonása tehát — ismé- teljük — „felülről", „kívülről" való irányítottságuk, az a szándékolt vagy akaratlan tö- rekvés, hogy az ország településhálózata homogenizálódjék (pl. a tanyák „falvasítása", átfedésmentes vonzáskörzetek kialakításának igénye, az optimális településméret álma stb. ► . A következmény a helyi tényez ő k, sajátosságok, tradíciók háttérbeszorítása, elfe- dése, a településnek, a lakóhelynek, mint közösség-, életmód, életkörülmény alakító tényezőnek másodlagossága, s mindezek logikus folyományaként az önkormányzati jelleg mell őzése, a „direktutasításos" irányítási rendszer kiterjesztése a településfejlesz- tés területére. (Nem változtatják meg az elmondottak igazát, csak árnyalják azok a ku- tatási eredmények, amelyek kimutatták, hogy a statisztikailag hasonlónak t ű n ő folya- matok mögött — mint pl. foglalkozási átrétegz ődés, vándormozgalom stb. — fellelhet ő - ek voltak a helyi társadalomnak, ill. egyes csoportok, rétegek eltér ő céljai, straté- giái is. 1 Elöljáróban arra is csak utalunk, hogy a településformáló folyamatok „makro- tényez ő k" által való irányítottságát, „kívülr ő l" való szabályozását-irányítottságát, a lo- kalitás háttérbe vonulását-szorítottságát „képezte le" a településhálózat tervezése, a te- rület- és településfejlesztési politika, amely mintegy másfél évtizedes (1958-1971) tu- dományos-elvi el ő készítés és számos gyakorlati el őzmény után 1971-ben vált egységes rendszerré formált, jogszabályilag szentesített településhálózat-fejlesztési koncepcióvá. Továbbmenve: a településfejl ődés és fejlesztés e sajátosságainak felelt meg a települé- sekkel, a helyi társadalmakkal foglalkozó tudományágak témaválasztása, módszertani apparátusa is az '50-es—'70-es években, amikor az empirikus, helyi vizsgálatokkal szemben el ő nyben részesítette az ágazati megközelítés ű , országos lépték ű , deduktív jel- leg ű vizsgálatokat. A 70-es évek derekán azonban olyan helyzet állt el ő , amely ismét kedvez a települések, helyi társadalmak, közösségek tradíciói, törekvései, individuális értékei, Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – 78 új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. belső erőforrásai érvényesülnek. Ez a változás abban summázható, hogy sz ű n ő ben van a társadalom és gazdasága extenzív fejl ődése. 2 Ez — térbeliségét tekintve — abban nyil- vánul meg, hogy kialakult és állandósult az ország térszerkezete, a termelés elhelyezke- dése. Stabilizálódott a foglalkozási szerkezet, er ősen lanyhult a foglalkozási szerkezetváltás, különösen a generáción belüli és a kényszer-jelleg ű foglalko- zásváltás. Megszilárdult az egyének „társadalmi helyzete" is (ami olykor tár- sadalmilag kedvezőtlen jelenségekhez, mint pl. a társadalmi el ő nyök és hátrá- nyok rögzüléséhez is vezet ► , illetve a mobilitás lehet őségei jobbára a másodgazdaság te- rületére tev ődtek át (vagyoni el őretörés a másodgazdaságra alapozva). Lanyhult a ván- dormozgalom, ezáltal is mérsékl ődik a helyi társadalmak felbomlása a ki- ill. beköltö- zés nyomán. Csökkent az egyes tevékenységi köröknek, népgazdasági ágaknak a tele- püléseket is differenciáló szerepe (jövedelemkiegyenlít ődés, a munka jellegének — pl. ipari és mez őgazdasági munka — közelítése stb.). Kialakultak, jól felismerhet ő kké, „bir- tokbavehető kké" váltak bizonyos gazdaságpolitikai, társadalompolitikai célkit ű zések, szándékok — tartós fennmaradásuk is várható —, mint pl. a háztáji termelés tartós fennmaradása, kapcsolódása (kapcsolhatósága) a nagyüzemi termeléshez, a lakáshoz ju- tás módozatai, a „helyek" presztízse (ami pl. motiválja a lakásépítés — elköltözés — munkavállalás lokalizációját). Mindez hozzájárult ahhoz, hogy növekedett az egyének, családok döntéseinek lehetősége, alternativitása, szerepe az egyes települések fejl ődésé- ben, növekedett e döntések súlya, a rétegek, helyi közösségek hosszútávú stratégiái- nak következményei (választás a helybenmaradás, a költözés vagy a felnövekv ő gene- ráció városbaküldése között, az iskoláztatás, pályaválasztás alternatívái, a jövedelem- felhasználás alternatívái — a „telken belüli urbanizáció" folytatása, beruházás a kister- melésbe, a felnövekv ő generációba stb.). Természetszerű, hogy ilyen körülmények között növekedett az érdekl ődés a település és a településpolitika iránt, fokozódott a helyi érdekérvényesítés igénye; e he- lyi erőforrások fokozott igénybevétele kikényszeríti a részvétel jogát is, többek között a településpolitika alakításában. A vázoltak másik vetülete, hogy — amint erre ENYEDI GYÖRGY is rámuta- tottá — a társadalom számos „nagy kérdése", így vagy úgy megoldódott (kollektivizá- lás, a mező gazdaság igen alacsony jövedelmező sége az 50-es, 60-as években, a n ő k mun- kavállalásának szüksége és lehet ősége, munkaalkalmak vidéken stb.); így a település, a lakóhely szerepe az élet alakításában viszonylag is felértékel ődött, de felértékel ődött abszolút értelemben is. Ha túlzónak is t ű nik a megállapítás, miszerint „...a társadalmi egyenl őtlenségek forrását nem a foglalkozás vagy az iskolázottság, hanem a lakóhely jelenti"4 , kétségtelen, hogy az egyén életkörülményei, életútja, lehet őségei, társadalmi helyzete nemcsak jövedelmét ő l, iskolázottságától, foglalkozásától, hanem lakóhelyét ő l is függ. Egyre jobban, s a települések nyújtotta feltételek egyre inkább differenciálód- tak az elmúlt évtizedekben. Erre a differenciálódó településállományra majd minden társadalmi, gazdasági kérdésünk rávetül; a hátrányos helyzet ű rétegekkel analóg hátrá- nyos helyzet ű települések is léteznek; a társadalmi egyenl őtlenségek települési egyen- l őtlenségekként is jelentkeznek; a gazdasági hatékonyság a területi hatékonyság kérdé- sét is felveti (pl. er őforrásainkat a „hatékony" területre koncentráljuk-é, amivel népgaz- dasági szinten javulhatnak a hatékonysági mutatók, de fokozódnak a területek közötti különbségek ► . Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 79 Feltehető en az is táplálta a jelzett vitákat, hogy az Országos Településháló- za-fejlesztési Koncepció jóváhagyása (1971) óta kézzelfoghatóvá vált e vita tárgya, másrészt a települések, a helyi társadalmak társadalmi életünk id őszer ű kérdéseinek megoldására tett kísérletek terepéül is szolgálhatnak (demokratizálódás, a hierarchikus irányítás oldása, „önigazgatás" stb.). 2. A vitaáradat tehát érthet ő volt. Kérdés, szükség van-é további eszmecserére e tárgykörben? Szükség van-é, amikor — megkockáztatható a feltevés — minden lénye- ges kérdés felmerült, gyakran ismétl ődött is a vitában. Újat mondani nehéz e kérdések- rő l, egyébként is az OTK — híveit ő l és ellenségeit ő l meglehet ősen elhagyatva, megta- gadva — kiszenvedett 5 , a viták tehát — mondhatjuk — elérték céljukat. Magam is haj- lok arra a véleményre, hogy abban a formában, ahogy a hetvenes évek végén, a nyolc- vanas évek kezdetén zajlottak a településpolitikai viták, valóban nincs vagy alig van rá- juk szükség a jöv őben. A településpolitika, a településhálózat-fejlesztés, az OTK körül kialakult diszkusszió társadalmi életünk egyre jelent ősebbé váló kérdéskörét, annak gondjait tette széles körben ismertté, s elindította a településfejlesztés — számos kedve- z ő elemet is tartalmazó — reformját. Ha a vitával kapcsolatos megfogalmazásaimból mégis azt érzékeli az olvasó, hogy jelen sorok írójának fenntartásai voltak ezen eszme- cserékkel kapcsolatban, olvasata helyes. E fenntartások sokféle forrásból táplálkoztak. Talán szakmai ártalom — hiva- talból feladatom lévén az ország településhálózatának vizsgálata —, hogy els ő ként az eszmecsere érzelmi, indulati alapokra, vélekedésekre, sejtésekre, olykor lomtárból el ő - bányászott elméletek, eszmetöredékek („b ű nös város", „hegyvidéken szaporodik a ma- gyar", „az életer ő forrása a falu", „faluhalál—nemzethalál" és így tovább) újbóli áruba- bocsátására alapozódását említem. Számos vélet, kevés tényismeret. Félreértés ne es- sék: az érzelem, a jóra tör ő indulat csak javára válhat egy vitának, mint ahogy az is, hogy ha nemcsak szakemberek, kutatók magánügye a településpolitika; beható szak- ismeretek nélkül is hasznosan vehet bárki részt az eszmecserében. Ám a vitában felve- tőd ő kérdéseket a „tudomány" is ritkán kontrollálta; már több éve forgott közkézen az „önfinanszírozás", a „helyi források helyben való felhasználása" jószándékú javas- lata, míg akadtak néhányan, akik adatszer ű en kimutatták: egy tiszta önfinanszírozó rendszerben a hátrányos helyzet ű települések még hátrányosabb helyzetbe, a kedvez ő helyzet ű ek még el ő nyösebb pozícióba kerülnének, a már kialakult társadalmi-gazdasá- gi fejlettség (fejletlenség) következtében. Még az olyan, többé-kevésbé egységesen megítélt folyamatot, mint a megye- székhelyek „túlfejlesztése", érdemes lett volna érdemben, mélyrehatóan elemezni, s nem közhelyszer űen megtenni a településhálózat-fejlesztés botránykövének. Nyil- vánvaló, hogy itt nem vállalkozhatunk a kérdés vizsgálatára, csak állításom illusztrálá- sa céljából említem a következ ő ket: kétségtelen, hogy az egyes megyék fejlesztési esz- közeinek látványos hányada, olykor fele-kétharmada jutott a megyék egy részében a székhelyekre; kétségtelen, hogy egyes megyeszékhelyek, felhasználván privilegizált helyzetüket, jónéhány „mélyütést" helyeztek el régi vetélytársaikon, potenciális el- lenlábasaikon (Zalaegerszeg—Nagykanizsa, Veszprém—Pápa, Tatabánya—Esztergom, Békéscsaba—Gyula stb.). Ám egy valamennyire is rendszeres és tényszer ű vizsgálat is kimutatja, hogy a túlfejlesztés egyértelm ű en legfeljebb 6-7 megyeszékhelyünk eseté- ben mutatható ki, ugyanakkor némelyikük nem hogy aránytalan ütemben növekedett Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – 80 új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. volna, részesült volna fejlesztési javakban, hanem ezirányú mutatóik a városi átlagérté- keket sem érik el, helyzetük nemcsak a megyeszékhelyek között, hanem az egész vá- roshálózatunkon belül hátrányos (pl. Kaposvár, Kecskemét, de még Békéscsaba is ► . Továbbmenve: a településtudományok egyetlen szakembere sem adott eddig (tudomásom szerint) meggy ő ző , vizsgálatokon, összehasonlító elemzésen, gondolatkí- sérleteken alapuló választ arra, hogy a településhálózat-fejlesztésnek melyek a kívána- tos arányai. Arra például, hogy egy hátrányos helyzet ű , fejletlen településhálózattal rendelkez ő térségnek, megyének (mint pl. Szabolcs-Szatmár, Tolna, Zala megyék) „mi- re van nagyobb, illető leg mire van el ő bb szüksége": dinamikusan fejl őd ő , népességfel- vev ő , önfejl ő désre képes megyei központra, jól kiépült közép- és kisvároshálózatra, ne- tán fejlesztett — fejlesztgetett? — falvakra? Ha a fejlesztés eszközei korlátozottak — márpedig azok voltak és maradtak —, mi a legcélszer ű bb súlyozás, a legcélravezet őbb id ő beli ütemezés? Célravezet ő -e az „arányos" fejlesztés? A megyeszékhelyekre vissza- térve: néhány megyeszékhely gyorsütem ű növekedése egyértelműen a kívánatos arányú településfejlesztés rovására történt? E városok er ő ltetett fejlesztése a településhálózat- ban történ ő „eredeti felhalmozásnak" is tekinthet ő . Törvényszer űség, hogy a társadal- mi-gazdasági fejl ődés egyes új szakaszai kezdetén (jelen esetben az agrártársadalom fel- váltása az ipari társadalommal, illetve az azzal adekvát településhálózattal) a fejl ődés területileg koncentrált formában történik, egy fejl ő dési periódus kezdeti szakasza a területi különbségek fokozódásával jár. Az elmondottakból az is következik, hogy a társadalmi-gazdasági fejl ő désben viszonylag elmaradt területeken másként ítélhet ő meg a városodás üteme, a megyeszékhelyek fejlesztése, mint másutt. 6 E példával csak jelezni kívántam a felmerült kérdések összetettségét, s e pél- dák hosszasan sorolhatók. Ám ez az összetettség a legtöbb kérdés kapcsán nem merült fel, csak sommás szentenciák, illetve a „ki a hibás" kérdése (az OTK, a végrehajtás gya- korlata, a nem megfelel ő eszközrendszer, a közigazgatás?). Tulajdonképp az a kérdés is feltehet ő lenne, hogy egy hosszútávú koncepció eredményessége, jósága megítélhet ő -e 6-7 év gyakorlata alapján? Annál is inkább, mert a településhálózat nagy tehetetlensé- gi erő kkel jellemezhet ő , viszonylag lassan változó rendszer, s egyes hatások „átvezeté- se" évtizedekbe kerülhet (faluállományunk legf őbb alapjellemz ő i még az agrártársa- dalom hatásait mutatják ma is). E kérdés legfeljebb azért maradna „költ ő i", mert az OTK nem rendelkezett valós id őbeli ütemezéssel, a feladatok id ő beli sorolásával; a stratégia nem bomlott taktikákra, így az sem állítható, hogy a koncentrált fejlesztés csak a stratégia kezd ő lépése lett volna. Az is kétségtelen, hogy a településekkel foglal- kozó tudományok nem voltak felkészülve a településpolitikai viták során felmerül ő kérdések megválaszolására. Mint említettem, e tudományágak vizsgálatai — legfel- jebb! — a településfejl ő dés korábbi, makrofolyamatok irányította szakaszára jellemz ő ismérveket tárták fel, többnyire azokat sem kell ő mélységben. Azt viszont talán igazságtalanság volna a vitázók szemére vetni, hogy az esz- mecserében a „meglev ő " rossz taglalása, mint a javaslattétel, s a javaslatokból nem- igen volt összeállítható egy következetes településhálózat-fejlesztési elképzelés. Az új koncepció kidolgozása nem volt a településpolitikai viták feladata. Viszont — még mindig a településpolitikai vita kritikájánál maradva — egy oly vélekedést kell opponálnom, amely vélekedést pedig a vita majd minden résztvev ője és csoportja — lásd VÁGI GÁBOR csoportosítását a Kritikában! — vallott. Tudniillik, Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 81 hogy a településhálózat formálása, állapota az OTK, a településpolitika, a megyei tele- pülésfejlesztési gyakorlat függvénye. 3. A településpolitikai vitában tehát mindkét tábor — leegyszer űsítve nevez- hetjük OTK-elleneseknek és OTK-apologétáknak — a településfejlesztés elméletéb ő l (koncepció) és gyakorlatából eredeztette a településhálózat formálódását. Ez — meg- ítélésünk szerint — a településfejlesztés lehet őségeinek túlértékelése. A vitákban el- hangzott példák látványosak voltak, de számunkra nem meggy őző ek. Az aprófalvak sorvadása, elnéptelenedése, elszegényedése, Gy ű rűfű exodusza nem vezethet ő vissza ki- zárólag vagy f ő ként az OTK kategóriarendszerére, a megyei településfejlesztési elképze- lésekre, még a „körzetesítés" kihatáSaira, a pénzelosztásra, a tanácsok megszüntére vagy általánosan elterjedt elnevezésükre, a „szerepkör nélküli településre" sem (amely elnevezés eredetileg „központi szerepkör nélküli település" volt, s ez többnyire helyt- álló is). A településállomány, a településhálózat térbeli rendje, e rend átformálódása, egyes településkategóriák eltér ő ütem ű fejl ődése, növekedése vagy sorvadása alapvető- en a termelőerők, a termelési eszközök fejlődésének, a termelés térbeli rendjének a kö- vetkezménye. Nehéz tagadni, hogy egy agrártermelést folytató kézm ű iparral rendelke- z ő gazdaság településrendje alapvet ő en más kell hogy legyen, mint egy ipari gazdaságé. A mez őgazdasági keres ő k arányának 50-52%-ról (1949!) 17-18%-ra való csökkenése (napjaink) alapvet ő en más helyzetbe hozta a falusi térségeket, csak más, ugyancsak ob- jektívnek tekinthet ő tényez ő k — pl. a közlekedési lehet ő ségek változása —hatására áll- hatott el ő az a helyzet, hogy a gazdaság ezen átalakulását, a termelés koncentrálódá- sát, a foglalkozási átrétegz ődést nem követte a falusi térségek még er őteljesebb megráz- kódása, a még nagyobb arányú elvándorlás, a gazdaságilag fejlettebb országokra jellem- z ő város-falu arány kialakulása. Az volna csoda, ha ez a változás nem tükröz ődne a falusi településállományon. A mez őgazdálkodásnál maradva: a modern technológia- technika hatása nemcsak abban nyilvánul meg, hogy csökkenti az él őmunkaigényt, ha- nem alapvet ő en megváltoztatta a praszti munka jellegét, a képzettség iránti igényt, megváltoztatta az üzem központok és a term őföld munkaer ő-igénye közötti arányt (aminek közvetlen településformáló kihatása a több falura kiterjed ő nagyüzemek eseté- ben kézzelfogható, mivel ez is hozzájárul a tsz-székhelyek kedvezményezett helyzeté- hez ► . Messzemen ő és sokrét ű hatást gyakorolt a településhálózat formálódására a közlekedési lehet ő ségek megváltozása az utóbbi évszázadban. A modern (gépi) közle- kedés teszi egyáltalán lehet ővé az agglomerálódást, a napi munkábajárást (s ezáltal nem kényszerül feltétlen elköltözésre a mez ő gazdaságból kiszorulók tömege, ez teszi lehet ő - vé, hogy 17-18%-nyi agrárkeres ő-arány mellett a lakosság kétötöde falvakban éljen, ezért lehet a falusi családok tetemes része kétlaki ...), ez tette lehet ővé a „körzetesí- tést" is, tehát végs ő soron a falusi településállomány hierarchizálódását, az ellátási kü- lönbségek fennmaradását és így tovább. Ezek az objektívnek tekinthet ő tényez ő k for- málják els ő renden a településhálózatot, engednek meg bizonyos megoldásokat (pl. intézménykoncentráció-körzetesítés), illetve kemény korlátait képezhetik a település- fejlesztési elképzeléseknek. Ezen „objektív" folyamatokat gyorsíthatja vagy fékezheti a településpolitika, kiküszöbölheti a nemkívánatos mellékhatások egy részét, megóv- hat felesleges kitér ő ktő l, de a folyamatok ellenére legfeljebb durva adminisztratív ha- Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – 82 új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. talmi eszközökkel lehet „településfejlesztést" folytatni — ideig-óráig. Csak ilyen eszkö- zökkel sikerülhetett a vörös khmernek „reurbanizációs ciklust" elindítani Kambodzsá- ban, az áttelepedés hatósági engedélyhez kötése fékezi a városbaáramlást Kínában stb. (A viharos gyorssággal népszer űvé vált jelszó, a falvak népességmegtartó képességének fokozása is ilyen korlátokba ütközvén szelidült meg, s változott a „kistérségek" népes- ségmegtartó képessége fokozásának igényévé, hallgatólagosan elfogadván az aprófal- vakból történ ő további elvándorlást.) A településformáló tényez ő k másik csoportja nem nevezhet ő „objektívnek", nem fakad közvetlenül a termel ő er ő k fejl ődéséb ő l, ill. területi elterjedéséb ő l, ám a te- lepüléspolitika, a településfejlesztés szempontjából külső adottság, feltétel. Az 50-es évek er ő ltetett iparosítása, az ipari érdek feltétlen els őbbsége kikényszerítette a falu „kiélését"; a mez őgazdasági árviszonyok folyamatosan kedvez őtlen helyzetbe kény- szerítették a közepesnél rosszabb természeti feltételek között gazdálkodó mez ő gazda- sági nagyüzemeket, s ennek.hatása ezen nagyüzemek települési hátterére egyértelm ű . A háztáji termeléssel kapcsolatos — korábban többször változó — politika közvetlenül kihatott a falvak stabilizálódására, „urbanizálódására" (legalább is a „telken belüli" ur- banizációra) és így tovább. De a közlekedési tarifák megváltoztatása, a szociálpolitika módosulása, az ágazatok közti jövedelemarányok alakulása, a gazdaság egyes ágazatai- nak felfuttatása vagy háttérbeszorulása — mint pl. a szénbányászat változó szerepe — mind-mind közvetlenül is hatnak a települések, a településhálózat helyzetére, formá- lódására, noha nyilvánvalóan nem a településpolitika eszközei, változásaikat nem a te- lepüléspolitikai érdekei szabják meg, s őt többnyire az ilyen s hasonló, a településekre is kiható intézkedések térbeli, települési hatását fel sem mérik, nem mérlegelik. (Példa- ként említik e vonatkozásban egyes vasútvonalak felszámolását, ami az ágazat — a vasút — szempontjából indokolt lehetett, a „vasút" egészének gazdaságosságát növelte, ám az érintett területre, településekre igen kedvez ő tlenül hatott, s elképzelhet ő , hogy a gyakran emlegetett népgazdasági szinten ráfizetéses intézkedés volt. ► Csak a három tényez ő csoport — „objektív" folyamatok, a településfejlesztés hatáskörén kívül es ő szférák intézkedései, döntései, szabályozása és a tulajdonképpeni településpolitika — településfejlesztés — hatásainak mérlegelése, kölcsönkapcsolataik feltárása után, arányainak ismeretében lehet a településpolitikát értékelni, hatékonysá- gát, káros vagy hasznos kihatásait felmérni, reális fejlesztési célkit űzéseket kidolgozni. Csak az el ő bbiek ismeretében ítélhetjük meg helyesen a helyi önállóság, az önkormány- zat lehet őségeit, válaszolhatunk a kérdésre: milyen mértékben „rendelkezik" egy helyi közösség lakóhelyével? Tehát a történtekért kizárólag a településfejlesztésben, a tele- püléspolitikában keresni a felel ő st — helytelen következtetésekre vezet, nehezíti a reá- lis célkit űzések megfogalmazását. (Csak a teljesség kedvéért: a sikerek sem kizárólag — els ő sorban! — a terület- fejlesztés sikerei. A vidék iparosítását sikeres akcióként könyvelhetné el a területfej- lesztés; csakhogy ebben az id őszakban a vállalati érdek is ezeket a lépéseket diktálta a gazdaságnak. Az extenzív növekedés érdeke volt a vállalatoknak, s miután a hagyomá- nyos ipari központokban a növekedés feltételei már korlátozottak voltak — munkaer ő , infrastruktúra —, a vállalatok megindultak a munkaer ő , az olcsó infrastruktúra után — vidékre. E vállalati érdek híján aligha következik be a látványos siker; gondoljunk a f ő - városból kitelepítésre ítélt ipartelepek körüli évtizedes hercehurcára.) Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 83 4. Kétségtelen, hogy a települések, a településhálózat modernizációja értékek pusztulásával is járt (a tájba, a településbe, a m űvi környezetbe fektetett munka épp úgy pusztulhatott — elhagyott házak, tanyák, pusztuló kertek —, mint a falusi munka- kultúra egyes elemei, a közösségi élet megnyilvánulásai, spirituális értékek, a népi épí- tészet, a tárgyi kultúra alkotásai és így tovább ► . Az is kétségtelen, hogy a modernizá- ció, az „új rend" oltárán válogatás nélkül, kímélet nélkül áldoztuk fel a régit, nem- egyszer a készen kapott, de „régi" értékeket is. Ennek a régi értékek megbecsülését nem ismerő , gyanakvó, olykor dühödt, olykor naiv pusztításnak a következményei alig(ha) orvosolhatók. (Más kérdés, hogy a készen kapott értékek legtöbbje ugyancsak rövid id ő n belül megkopott. Más kérdés? Egy szervesebb fejl ődés talán az „új értékek" meger ő södését is segítette volna?) S az is kétségtelen, hogy a régi közösségek felbomlá- sa, az újak kialakulatlansága, a felülr ő l osztogatott közösség-minták hatástalansága százezreket (milliókat?) fosztott meg a „szocializáció" lehet őségétő l, a követhető élet- mintáktól, erkölcsi támaszuktól. A következmények vitathatatlanok (marginalizálódás, individualizmus, deviancia, pszichés ártalmak stb. ► . Ám ezen tényeket — vitathatatlan tényeket! — érzékelve a megoldást a korábbi állapotok visszaállításától remélni, a „kon- zerválástól" s szinte csak attól remélni: a folyamatok félreértése, elhibázott törekvés, olykor naivitás. Az el ő relépés során keletkez ő gondokra adandó tipikus gondolkodási válasz: a régi még mindig jobb volt, tehát: vissza a régihez. Ez a reakció a településpol i- tikai viták során is bekövetkezett, benne jelent ős teret nyertek a retrográd elemek. Megszületett a jelszó: „vissza a régi közösségekhez!"; „vissza a faluba!". A helyes jelszó — vélhető leg — pedig az lenne: „el ő re az új közösségekhez!". Mely új közösségek ma- gukba zárhatják a régiek értékes elemeit is, természetesen. (A „pávakörös" mozgalom, a kabolás kemencék begyújtása a Hegyközben, a téltemetés lehet idegenforgalmi látvá- nyosság, játék, muzeális értékek ő rző je, egyének önmegvalósítása, de a falu életét oly közösségek formálhatják, amelyek pl. az agrárkistermelés közösen végezhet ő elemeinek szervezésére a laku Ina k.) A „vissza" vallói olykor szándékoltan vagy akaratlan a zavaró tényeket is fi- gyelmen kívül hagyták, idealizált képet festve a régi faluról, a melenget ő közösségek- rő l, a természetközeli, egészséges életmódról, a romlatlan erkölcsökr ő l, az óvó-segít ő családról és így tovább. Mintha meg sem íródtak volna a falukutató mozgalom köny- vei! Az örömtelenül gyarapodó, egykéz ő Kemsér ő l. A puszták népér ő l, a tardi summá- sokról, a cifra nyomorúságról, a Viharsarokról. A boldog emberr ő l, a néma forradalom- ról. Nem valószín ű , hogy a vitázók ebbe a világba szeretnék visszavezetni a falut, a ta- nyát (meg a várost is persze). E/őre kell kitörni a jelen gondok közül. Frissebb s konkrétabb, településpolitikai jelleg ű példát említve: a körzetesítés — a községi tanácsok, az iskola, a tsz megszüntetése egyes községekben, s több község- re kiterjed ő hatáskör ű intézmények szervezése — az aprófalvas régiókban számos ne- hézséget okozott, hozzájárult a településkategória sorvadásához. Anélkül, hogy az alap- ellátás bonyolult, vitatott kérdéskörébe itt elmélyülnénk — alább még visszatérünk e kérdésre —, summázva leírjuk: e körzetesítések egy része indokolt volt, más megoldás híján. (Két-három-tíz iskoláskorú gyermekkel rendelkez ő falvak!) A panaszok orvoslá- sának is csak esetenként lehet megoldása a „visszakörzetesítés". Legtöbbször a körzete- sített intézmények zavartalan m ű ködésének feltételeit kell megteremteni, amir ő l gyak- Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – 84 új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. ran megfeledkeztek a körzetesítés során (rugalmas tömegközlekedés, távközlés, mozgó szolgáltatások stb.). A példák hosszan folytathatók, a summázat rövid: a településhálózat ért ő — megért ő ! —, „szelid technikákat" is alkalmazó modernizációja is jár(hat) feszültsé- gekkel, az egyéni sorsok nehezülésével, egyensúlyzavarokkal (hát még az értetlen mo- dernizáció!), ám ezek elől előre kell menekülni. (Remélem feleslegesen, de megismét- lem, mindez nem a múlttal való szakítás igénye!) 5. Az Ötödik megjegyzés az el őző pontban mondottakra rímel, s csak ennyi: a településhálózat változó rendszer. A változás, az átformálódás szükségszer űen elha- lást is jelent; az új tagadja a régit. Pusztulhatnak, elhalhatnak, teljesen átalakulhatnak a formák (falukép, alaprajz), szervezetek (közösségek, önkormányzat, intézmények), rendszerek (a teljesen elnéptelenedett, majd üdül őtelepüléssé váló falu fennmaradt ugyan, de teljesen más rendszert képez ► , elhalhatnak a települések is (Gy ű r űf ű ). Az ál- talunk ismert — siratott — „hamisítatlan", jellegzetes falukép legtöbb helyütt 6-7 évti- zedes, a XVIII. század óta már a harmadik, esetenként negyedik(!), gyökeresen meg- újult faluképet jelenti. Gy ű r űfű elnéptelenedése sokkoló hatású volt; kiváló történé- szük, SZABÓ ISTVÁN viszont hozzávet ő leg 18 ezerre tette középkori falvaink számát. A faluközösség jellege, szerepe, feladata is más volt a jobbágyfalvakban, a XIX. század második fele paraszti falvaiban, s átalakult a polgárosodó falvakban is. A maradandóságot, a változatlanságot is számonkérni önmagában is öncélúan a „jó" településfejl ődéstő l, területfejl ődéstő l — legalábbis vitatható szempont. Nem le- het mindig és öncélúan feladat egy-egy terület népességszámának fenntartása; az elván- dorlás nem mindig istencsapása. (Csak játék: az Alföld II. világháború utáni népesség- veszteségét felemlegetve gondoljunk arra: mi lett volna, ha annak idején — a XVIII. században, egy másik felszabadulás után — a Felvidéken, Svábföldön, Bajorországban eredményes népességmegtartó politikát folytatnak?) A „csak az a jó, ami nagy" b űvö- letéb ő l mintha már kezdenének megszabadulni; meg kellene a „csak az a jó, ami nö- vekszik" gondolatától is. 6. Két rövid, de sokfelé szerteágazó megjegyzés. Az els ő kapcsolódik a 2. pontban felvetett kérdéshez is: kell-e több településpolitikai vita? Az OTK él ő halott: megszüntek a tilalmi táblák, a várossá nyilvánítás merev követelmény-rendszere, az OTK kategóriái, oldódott a túlközpontosított irányítás, változott a pénzelosztási rend- szer. Igaz. De korántsem rendelkezünk tartalmas elképzeléssel településeink, tele- püléshálózatunk fejl ődésérő l. Nincs stratégiai célunk, nincs elképzelés a szocialista tár- sadalomnak megfelel ő településr ő l, településhálózatról (kellene hogy legyen?, van egyál- talán?). Nincs „szocialista urbanisztika" sem, csak technológiai, közgazdasági, esetleg népjóléti célok. Nincs valamennyire is elfogadott „közmegegyezés" a részterületeken sem. Mi legyen a településfejl ődés alapvető szempontja: a hatékonyság vagy a társadalmi (szo- cialista? ► igazságosság? Az OTK mintha az el őbbi felé hajlott volna, a bírálatok nyo- mán átformálódó településpolitika az utóbbi felé. Mennyire engedjünk teret a „szelíd technikának" a településfejlesztésben? Az elmélet hajlana a társadalmi igazságosság el ő - térbe állítására, ennek az érvényesítése azonban roppant drága. (A gyakorlat a gazdasá- gi kényszer hatására csak végs ő esetben s a legszükségesebb mértékben hajlik a társadaL- Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 85 mi igazságosság szempontjának érvényesítésére; lásd nyugdíjasok helyzete, szociálpoli- tika, hátrányos helyzet ű területek stb.) A második gazdaság állandó térnyerése együtt- járhat-e a társadalom és gazdaság intenzív fejl ődésével? Alapkérdések várnak tisztázásra. Ezért kellhetnek a további viták ..., s f ő leg vizsgálódások. 7. A településpolitika alapkérdéseinek tisztázatlanságáért természetesen nem tehető (kizárólag) felel őssé a településtervezés és fejlesztés elmélete és gyakorlata, a te- lepüléstudományok. Átfogó társadalmi célkitüzéseinkben is elbizonytalanodtunk. A korábban lelkesítő , mozgósító erej ű célok („a szocialista társadalom felépítése") mára túl általános, túl távoli, a részletekben pedig tisztázatlan feladatokká váltak (Id. a „szo- cialista életmód" vitákat). Részletek ... A differenciálódás (jövedelmi, társadalmi, települési) hajtóer ő , cél vagy elt űrt rossz? A vagyoni differenciálódást elfogadtuk (?); igaz, a szociális (szo- cialista?) szempontok elsikkadtak; a differenciálódás dícsérgetése közben elfeledkez- tünk a létminimum alatt-határán él ő kr ő l. A társadalmi egyenl őtlenségeket hivatalos ideológiánk s a társadalom nem fogadta el, de a korábbi egyenl őtlenségek újratermel ő- désérő l, a csoporthoz, réteghez való tartozás er ősöd ő kihatásairól egyre több híradás szól. Az esélyegyenl őség gyakran emlegetett elvének megvalósítására lagymatag s er ő - sen korlátozott kísérletek történnek különösebb eredmény nélkül (Id. pl. a fels őfokú tanintézetekben való továbbtanulás esélyeit társadalmi csoportonként). S ez az elfoga- dott-elt űrt differenciálódás hogyan épül — immár „ciklikusnak" felfogott — társadalm i- gazdasági fejl ődésünk egyes szakaszaiba? Elképzelhető-e fokozódó jövedelmi, társadal- mi egyenlőtlenségek mellett kiegyenlítődés a települések között?! „Ideológiai" megfontolás vagy pénzhiány miatt vonul ki az állam egykor magára vállalt kötelezettségeib ő l, a lakásépítésb ő l, s szeretne kivonulni az infrastruktú- ra-fejlesztésb ő l? Kedvez ő -e a társadalom „kikristályosodása"? Lesz-é számottev ő ered- ménye a véget nem érő reform-vitáknak? A kérdéseket hosszan folytathatnám; bárki folytathatná. Nem könny ű tehát a településtervez ő kenyere manapság. Társadalom-el- méletünk s gyakorlatunk jelen állapotában aligha ad útmutatást munkájához. (Boldog idő, amikor a településhálózat-tervezéshez alaptérkép, körz ő s néhány fajlagos mutató kellett!) JEGYZETEK Ld. pl. ANDRÁSFALVY BERTALAN tanulmányát: Falusi m ű veltségi csoportok Baranyában, 1975. (Az agglomerációs és urbanizációs folyamatok mikéntje a mai falu társadalmi ré- tegei és m ű veltségi csoportjai szerint). — In: Vonzáskörzetek - agglomerációk I. MTA DTI. Értekezések, 1978. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982. A szerz ő meggy ő zően bizo- nyítja, hogy a társadalomtörténeti, településtörténeti múlt, a meghatározott társadalmi állásban kialakított reakciók, viselkedési formák, életvitel, közösségi normák milyen szí- vósan élnek, átalakulva is hatnak, s hatásuk milyen er ősen befolyásolta az alapfolyamato- kat (az ún. ötvenes években is!). Hasonló következtetések adódtak Varsány vizsgálata- kor is (BODROGI TIBOR /szerkJ Varsány. Tanulmányok egy északmagyarországi falu társadalomrajzához. — Akadémiai Kiadó, Budapest, 1978.), Beluszky Pál: Településpolitikai viták után – cselekvés közben – 86 új vizsgálódások előtt. – Tér és Társadalom, 1. 1987. 1. 76–86. p. 2. Noha a második gazdaság rohamos terjedése s mindaz ami vele jár (a munkában töltött id ő hosz- szabbodása, alacsony munkaintenzitás az els ő gazdaságban, olykor primitív technikák a másodgazdaságban stb.) némiképp óvatosságra int, amikor gazdasági fejl ődésünkre foly- tonosan, s eufórikusan az intenzív jelz őt használjuk. 3. ENYED I GYÖRGY: Gazdaságpolitika és területi fejl ődés. Valóság, 1978. 3. sz. 4. Uo. 5. Noha az Országgy ű lés 12/1980-195. számú határozata nem említi az OTK hatályon kívül helye- zését, megjelenése a gyakorlatban mégis az OTK teljes mell őzését jelenti. 6. Ld. még: BE LUSZKY PÁL: Margó. — Földrajzi Értesít ő , XXX. 1981. pp. 319-336.