Tér és Társadalom 14. évf. 2000/4. 165-166. p.

Tér és Társadalom                                   XIV. évf. 2000   s 4: 165-166


         AZ MTA REGIONÁLIS TUDOMÁNYOS
                  BIZOTTSÁG HÍREI

      A „REGIONÁLIS FELS ŐOKTATÁS 2000" CÍMŰ
      KONFERENCIA F ŐBB MEGÁLLAPÍTÁSAI ÉS
                   JAVASLATAI

                        BUDAY-SÁNTHA ATTILA
1)   A regionális tudományokkal kapcsolatos ismeretek az évezred fordulóján a
     környezeti tudományok és az informatikai ismeretek mellett szinte minden
     tudományág és szakma m űvel ő i számára a szakmai intelligencia részét ké-
     pező ismereteket jelentik, miközben a regionális fejlesztéssel kapcsolatos
     feladatok ellátása új, önálló szakmai feladatot is jelent, és ennek megfelel ő
     felkészülést igényel.
2)   A regionális ismeretek oktatásának kezdetei a gazdaságföldrajz keretében az
     ötvenes évekre (Markos György professzor) nyúlnak vissza. Önálló szakképzés
     formájában az MTA Regionális Kutatások Központja és a Janus Pannonius Tu-
     dományegyetem Közgazdaságtudományi Karának együttm űködésében egye-
     temi szinten, posztgraduális képzés keretében 1989-ben kezd ődött el, és ezt
     követően 1994-ben indult be a graduális, 1995-t ől kezdve pedig a PhD képzés.
     Ezzel egyidej űleg 1991-ben a Győri Műszaki Főiskola és az MTA RKK
     együttműködésében megkezd ődött a regionális fejlesztési feladatokat ellátó
     szakemberek főiskolai képzése is. A pécsi és a gy őri képzési modellek figye-
     lembevételével jelenleg kilenc egyetemen (Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc,
     Kaposvár, Gödöll ő, Keszthely, Veszprém, BKÁE, ELTE) és öt főiskolán
     (Győr, Dunaújváros, Tatabánya, Nyíregyháza, Pécs) folyik a regionális isme-
     retek oktatása, illetve regionális szakemberek képzése. A képzés sokszín űségét
     nemcsak az azt felvállaló oktatási intézmények nagy száma okozza, de az is,
     hogy az intézmények eltér ő jellegéb ől adódóan közgazdász, geográfus, külön-
     böző mérnöki (agrár, m űszaki stb.) képzésekhez kapcsolódik, azok által nyúj-
     tott alapismeretekre épül. Az intézményenként eltér ő oktatási formák ellenére
     megállapítható, hogy a hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján kialakult a
     regionális szakemberek képzésének oktatási struktúrája, az oktatáshoz szüksé-
     ges színvonalas tananyagok is egyre nagyobb számban állnak rendelkezésre,
     és a képzési követelmények is fokozatosan közelítenek egymáshoz, egysége-
     sebbé vállnak. Fokozott gondot kell azonban fordítani a tananyagfejlesztésben
     lemaradt területek, mindenekel őtt a „Regionális gazdaságtan" korszer ű tan-
     anyagának kialakítására.
                 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság hírei
                 Tér és Társadalom 14. évf. 2000/4. 165-166. p.
166 Az MTA Regionális Tudományos Bizottság Hírei             TÉT XIV. évf. 2000    s4
3)   A több mint tíz év óta tartó képzés keretében eddig kb. 500 szakember kapott
     a regionális feladatok ellátására is jogosító f őiskolai, illetve egyetemi diplo-
     mát, és hasonló azok száma, akik a szakmai ismereteik b ővítése céljából hall-
     gatták a regionális tudományokkal (regionális gazdaságtan, regionális politika,
     regionális tervezés, vidékpolitika stb.) foglalkozó tárgyakat.
4)   Annak ellenére, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján a társadalmi-gazdasági
     élet több mint negyven területén van szükség regionális ismeretekre, az ezek iránti
     szakmai igények hazánkban csak megkésve jelentkeznek, és az új álláshelyek be-
     töltésénél sem kap a szakirányú képzettség megfelel ő figyelmet.

                                     Javaslatok
1)   Az Európai Unióval folyó csatlakozási tárgyalások hazai és külföldi résztve-
     vő ivel tudatosítani kell, hogy Magyarországon már több mint egy évtizede
     folyik a regionális szakemberek képzése egyetemi graduális, posztgraduális és
     PhD, valamint főiskolai szinten.
2)   A regionális fejlesztési feladatok társadalmi-gazdasági szerepének növe-
     kedése feltétlenül szükségessé teszi, hogy a regionális fejlesztésnek önálló
     szakmaként történ ő elismerésére és szakmai jegyzékbe történ ő felvételére
     minél előbb sor kerüljön.
3)   A regionális feladatokat ellátó, koordináló kormányzati szerveknek külön
     figyelmet kell fordítani a regionális képzés, és ezen belül a képzést eddig saját
     erőből fejlesztő intézmények támogatására.