Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 125-129. p. Tér és Társadalom XIII. évf. 1999 s 3: 125-129 KONFERENCIA BESZÁMOLÓ A RÉGIÓK SZEREPE A B ŐVÜLŐ EURÓPAI UNIÓBAN MTA RKK DTI, Pécs, 1999. május 27-28. Európai kihívások, magyar válaszok a regionális politikában (European Challenges and Hungarian Responses in Regional Policy) címmel 1993-ban rende- zett a MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézete nemzetközi konferenciát, amely- nek előadásai tanulmánykötetként 1994-ben jelentek meg a DTI gondozásában. A tanulmánykötet az átmenet id őszakában kísérelte meg a magyar regionális politika irányait, fejlődési lehetőségeit, az ország fejl ődésének, európai integrációjának le- hetséges szcenárióit meghatározni. Az 1990-es évek elején még több volt a bizony- talansági tényez ő, kevesebb idő, és ennek megfelel ően kevesebb tapasztalat állt a konferenciát megrendez ő és azon részt vev ő szakemberek rendelkezésre. A konfe- rencia akkor azzal a kívánalommal zárult, hogy rendszeres id őközönként — öt évente — találkozzanak a téma hazai és nemzetközi képvisel ői, hogy megvitassák az adott időszakban, a regionális politikában bekövetkezett változásokat, és megpróbálják előre jelezni az elkövetkező évek várható fej leményeit, illetve útmutatással szolgál- janak a regionális politikai döntéshozók számára. Ennek jegyében rendezte meg 1999. május 27-28-án Pécsett a Magyar Tudomá- nyos Akadémia Regionális Kutatások Központja a Dunántúli Tudományos Intézet valamint a tübingeni Föderalizmus Kutatók Európai Központja a „Régiók szerepe a bővülő Európai Unióban" című konferenciát a Friedrich Ebert Alapítvány támo- gatásával. A konferencia három konkrét, aktuális céllal került megrendezésre: — helyzetképet adni a kelet-közép-európai országok regionális átalakulásáról, te- rületfejlesztési céljairól, eszközeir ől és intézményrendszerér ől; — bemutatni az európai reformtörekvéseket, azok várható hatását Kelet-Közép- Európára; — információval szolgálni a Dunántúli Tudományos Intézet kutatásairól, tudomá- nyos eredményeiről és a magyar regionális politika eredményeir ől. A konferencia el őadói között „mindkét oldal" jelent ős számban képviseltette ma- gát. Ez közelebbr ől azt jelenti, hogy a tudományos élet képvisel őin túl a gyakorlati problémákat megfogalmazó szakemberek illetve politikusok is kifejthették a témá- val kapcsolatos álláspontjukat. A szervez ők és más magyar intézmények (Földm ű- velésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, Miniszterelnöki Hivatal) el őadói mellett szinte az összes kelet-közép-európai országból (ukrán, cseh, román, bolgár, horvát, KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 125-129. p. 126 Konferencia beszámoló TÉT XIII. évf. 1999 s3 lengyel, szlovén és orosz szakemberekt ől) hallhattak a résztvev ők színvonalas elő- adásokat, míg az Európai Unió regionális politikájának fejleményeir ől neves hol- land, német, svéd és dán el őadók számoltak be. A korábbi konferenciákhoz képest a kelet-európai régiókra irányuló fokozottabb figyelem alapjaiban jelez szemléleti változást. Az egyik leggyakrabban elhangzott fogalom, központi kérdés a decentralizáció volt. A nyugat-európai tudósok (Fischler, Thomas, Scott, James W.) tapasztalatai egyértelm űen a régióépítés fontosságát tá- masztották alá. Az elmúlt évtizedekben, azokban az országokban, amelyek decent- ralizált és regionalizált berendezkedés űek, a régiók közötti fejlettségbeli különbsé- gek lassan, de biztosan csökkentek, míg az unitárius országokban ezek a különbsé- gek növekv ő tendenciát mutatnak. Ezen túl különbséget kell tenni a Nyugat- Európában szerves fejl ődés eredményeként kialakult regionalizmus és a kelet- közép-európai, formalizált regionalizmus között. Kulcskérdés, hogy végig kell-e járnia Magyarországnak a centralizációtól a dekoncentráción keresztül a decentrali- zációhoz vezető utat, vagy a külföldi tapasztalatok átvételével korábban megindul- hat a régiók kialakításának folyamata. A regionális kormányzás és tervezés témaköre — melyet els ősorban Henk Voogd dolgozott fel — szintén a konferencia fontosabb kérdései közé tartozott. A kormány- zást ez esetben, mint a közös ügyek kezelését, míg a tervezést új megközelítésben, mint a fejlődés szándékos irányítását definiálták, a regionális tervezés a tevékenysé- gek regionális koordinálását jelentette. A regionális tervezés szükségességére az alábbi okok hívják fel a figyelmet: — a népesség mobilitásának és a közlekedés fokozódó zsúfoltságának kezelése; — a környezeti minőség megőrzése vagy javítása; — a vízgazdálkodás ellen őrzése; — a városi növekedés ellen őrzése és keretek közt tartása; — regionális érdekképviselet stb. A regionális tervezés a korábbi évtizedekben felülr ől irányított, központi kor- mányzati tevékenység volt, amelynek középpontjában a regionális tervek kialakítása állt. A mai megközelítésben a tervezés, mint folyamat fontosabb, mint maga a terv, és erős súlyponteltolódás figyelhet ő meg a formális eljárásoktól az informálisak irányába. Az új paradigma a hálózat, a regionális tervezés és fejlesztés komplex szervezetének kiépítése, amely viszont szükségessé teszi a szerepl ők, illetve azok érdekeinek és céljainak definiálását, a problematikus területek pontos meghatározá- sát, hogy képes legyen kezelni az egyéni és a kollektív érdekek esetleges ütközésé- nek társadalmi dilemmáját. A konferencia alaptémáinak bemutatását követ ően szükségesnek tű nik az, hogy a nagy számú és tartalmas el őadások fő bb gondolatai közül néhányat kiragadva kísé- reljük meg érzékeltetni azt a tudományos gondolkodásrendszert, amely megvilágít- ja, és egyúttal közelebb hozza az egyes országokra jellemz ő problémák megoldási lehetőségeit. KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 125-129. p. TÉT XIII. évf. 1999 s3 Konferencia beszámoló 127 Az uniós bővítés problémakörét dolgozta fel Horváth Gyula „Az európai regio- nális politika és a kelet-közép-európai b ővítés" c. előadása. A szerző üzenetértékű megállapítása az, hogy a területfejlesztésben a jelenleginél nagyobb fontosságot szükséges tulajdonítani az önerőre is építő, a perifériákról kiinduló fejlesztési felfo- gásra. Ez a nézet utal arra is, hogy fontosabb a saját er őforrásokra történ ő koncent- rálás és ezek fejl ődési lehetőségeit bemutató marketing tevékenység, mintsem a nyugatról remélt támogatásukra épül ő passzív várakozás. Különösen fontos kiemel- ni az előadásból, hogy a decentralizáció tényének és jelent őségének megközelítési formáját a regionális fejlesztés törvényi szabályozásából fakadó decentralizációs szívó hatás némiképp ellensúlyozhatja az európai lépték ű regionális központok hiá- nyát. Magára a decentralizációs folyamatra az el őadó háromféle modellt is felvázolt. Az első szerint a regionális és a központi szervek közötti munkamegosztást világos és egyértelmű szabályok rendezik. Ebben a modellben a régiók széles tervezési jo- gosítványokkal és saját bevételekkel rendelkeznek. A második modell lényege, hogy a központból csak bizonyos — tervezési, fejlesztési stb. — funkciók települnek át a régiókhoz. A harmadik esetben a központ és a területi szervek között csak eseti jel- leggel kerülhet sor feladat- és felel ősség megosztásra. A három lehet őség közül az előadó szerint a második megvalósítására mutatkozik reális esély térségünkben. A külföldi szerzők közül elsőként a bolgár Gesho Geshevt (A neves tudós a kon- ferenciát követő néhány hónap múlva elhunyt. Ezúton is tisztelettel adózunk emlé- kének és tudományos munkásságának.) „A délkelet-európai régiók szerepe a kib ő- vülő Európai Unióban" c. előadásából emelünk ki néhány fontos gondolatot. A szerző véleménye szerint a Balkánon az integráció szintje és a geopolitikai tényez ők alapján három övezet különíthet ő el: — Szlovénia és Horvátország alkotta északnyugati övezet. — Szerbia és Montenegro által határolt jugoszláv-szerb övezet. — A politikailag legstabilabbnak tekintett Görögország, Bulgária és Románia al- kotta térség. A régió alakítás feltételeinél részletesebben és átfogóbb módon szól a szerz ő a ki- alakítás céljairól és elveir ől. Az első számú, illetve legfontosabb cél az európai uniós csatlakozás követelményeit teljesítend ő regionális tervezési egységek kialakítása. További ún hosszú távú célokként fogálm27Mták mPg 2 rPzinti2liS és 1121 -2r menti együttműködések és az európai integrációs feladatok szervezése, a fenntartható fej- lő dés feltételeinek biztosítása, valamint a régiók közötti foglalkoztatási és jövedelmi különbségek mérséklése. Meg kell jegyezni, hogy ezek a célok állami, makro- politikai célok is egyben. Éppen ezért szükséges lenne körülhatárolni azokat az esz- közöket, tartalmi elemeket, amelyek — mint a regionális szint ű célmegvalósítás dif- ferencia-specifikái — a kormányzati intézkedések mellett hatékonyan képesek hoz- zájárulni e követelmények megvalósításához. Az előadó szólt a Dél-kelet-Európára vonatkozó regionális tervekr ől, amelyek — az előadás tanúsága szerint — alapvet ően a régiók szervezeti kereteinek meghatározá- sáig terjednek. Ezt követ ően a szerző szűkebb hazájának, Bulgáriának régióépítéssel KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 125-129. p. 128 Konferencia beszámoló TÉT XIII. évf. 1999 s3 kapcsolatos problémáit elemezte. Ezek közül els ősorban a régiók lehatárolásának kritériumaival foglalkozott. A régióknak a következ ő követelményeknek kell az előadó szerint megfelelniük: — A régiók száma viszonylag kevés legyen, és legyenek képesek nagyméret ű prog- ramok fogadására. — A régió az irányíthatóság érdekében ne legyen túlzottan nagyméret ű. — A régióknak a térségen belül azonos fejlesztési problémákkal kell rendelkezniük. — A régiók kialakításánál vegyék figyelembe az alapvet ő természetföldrajzi egysé- geket. — Legyen a régiónak fejlett városhálózata. — A tervezési régióknak teljes közigazgatási egységeket kell magukba foglalniuk. A balkáni helyzethez képest sokkal szerényebb eredményekr ől számolt be Sergey Artobolevsky „Az orosz regionális politika" c. előadásában. A szerző a legelső — és egyben a témafeldolgozás korlátait is magában hordozó — megállapítása, hogy Orosz- országban hatékonyan működő regionális politikai intézményrendszer mind ez ideig nem alakult ki. Jelen pillanatban több minisztérium is foglalkozik regionális kérdé- sekkel, azonban nincs olyan szervezet, amely kizárólag regionális politikával foglal- kozhat. Több olyan program és tervezet készült, amely az ország egyes régióinak problémáival foglalkozott volna, de közülük végül egyetlen sem nyert legfels őbb szintű elfogadást. Így a regionális problémák feldolgozásának sem a jogi, sem a szervezeti keretei nem adottak az orosz föderációban. A gondok orvoslására nem normatív módon, hanem eseti, egyedi jelleggel, és a személyi kapcsolatok er őteljes felhasználásával kerül sor. A csehországi tapasztalatokról Josef Postranecry számolt be a „ Csehország regio- nális politikája" c. elő adásában. Az alaphelyzet itt bizonyos tekintetben hasonló sajátosságokat mutat az orosz viszonyokkal, legalábbis annyiban, hogy Csehország- nak jelen pillanatban sincs elfogadott területfejlesztési törvénye. E jogi hiányossá- gon túl az Európai Unió vizsgálatát tartalmazó szakért ői vélemény megállapítja, hogy az országnak nincs regionális politikája, és hiányzik a nemzeti területfejleszté- si program is. Ugyanakkor Csehországban már m űködnek regionális ügynökségek, és a tervek szerint 2001-ben az alkotmány módosítása és a szükséges törvények megalkotása során megteremtik a regionalizáció jogi alapjait is. A magyar régióépítés speciális vonatkozásait mutatta be Hajdú Zoltán határ menti régiókkal foglalkozó el ő adása. Ez a kérdés azért is különösen jelent ős a szerző vé- leménye szerint, mert az uniós csatlakozásunk után az államhatárok túlnyomó része a nem tagállamokkal fog érintkezni. Így kialakulhat a csatlakozott közép-európai országok strukturális határzónája, egy ún. másodlagos integrációs tér. Az el őadó több szempont alapján is rámutatott különleges helyzetünkre, amely abban is meg- nyilvánul, hogy a szomszédos országok határ menti lakossága túlnyomórészt ma- gyar, továbbá — gazdasági összefüggésben — a határokkal kapcsolatos schengeni normák betartása jelent ős anyagi terhet ró az országra. KONFERENCIA BESZÁMOLÓ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 125-129. p. TÉT XIII. évf. 1999 s3 Konferencia beszámoló 129 Az előadó tisztázott néhány fontos fogalmat is, mint p1. a határmentiség, a határon túlnyúló kapcsolatok, az államhatárt átfogó vagy integráló kapcsolatok. Az el őadás érdeme, hogy bizonyos fokig el őre vetíti azokat a lehet őségeket és követend ő célo- kat, amelyek a magyar határ menti együttm űködés közeljövőbeni mozgásterét hatá- rozzák meg. Pálné Kovács Ilona előadása a regionalizáció makropolitikai összefüggéseivel a területi igazgatási szintek számával, a szintek közjogi státuszával kapcsolatos prob- lémákkal és a jövőbeni szabályozási lehet őségekkel foglalkozott. Az előadásból leszűrhető konzekvencia az az, hogy csoportosítani szükséges a profit és a közösségi feladatokat ellátó szervezetek regionális szervez ődését előidé- ző indokokat. Ezt követ ően szükséges lenne meghatározni a közöttük, illetve a kö- zöttük és a közigazgatás között jelen pillanatban létez ő, vagy a jövőben létrehozható kapcsolódási pontokat. E kapcsolatok feltérképezése után, ezekre építve létesíthet ő egy regionális szintű szervezetrendszer. A konferencia anyaga hamarosan kötet formájában is megjelenik, következ ő lépé- seként annak a tudatos intézeti stratégiának, amely a kutatásokat kiterjeszti a kelet- európai országokra is, s ezáltal híd szerepet tölt be a kontinens nyugati és keleti regionalistái között. Finta István