Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 121-124. p. Tér és Társadalom XIII. évf. 1999 s 3: 121-124 KÖNYVJELZ Ő BUDAPEST — NEMZETKÖZI VÁROS (Magyarország az ezredfordulón. Stratégiai kutatások a Magyar Tudományos Akadémián. Sorozatszérkeszt ő: Glatz Ferenc A kötetet összeállította: Barta Györgyi, MTA, Budapest, 1998 — 251 o.) HORVÁTH GYULA I. A stratégiai kutatások programjában a magyar térszerkezet átalakulásával és jöv ő- jével foglalkozó vizsgálatok eredményeit ismertet ő kötetek sorát nyitotta meg a Bu- dapest európai pozícióit tárgyaló tanulmánygyűjtemény. Méltán nevezhetjük hiány- pótló munkának is, hiszen annak ellenére, hogy a f őváros fejlődésének globális fo- lyamatait, az azokat befolyásoló tényez őket számtalan történeti, geográfiai és urba- nisztikai szakmunka taglalta már, a tágabb környezet hatásai, az európai területi munkamegosztásba való illeszkedés szempontjai eddig a kutatók érdekl ődésén kívül maradtak. Ennek oka azzal magyarázható, hogy az államszocializmus id őszakában a településfejl ődés hajtóerő it szinte kizárólag a nemzetállami határokon belül lehetett megtalálni, a kelet-európai „nemzetközi munkamegosztás" legfeljebb az egyes ága- zatok fejlesztésén keresztül közvetett módon befolyásolta a magyar térségek és vá- rosok teljesítő képességét. A nemzetközi kapcsolatokat leginkább reprezentáló t őke-, munkaerő - és információáramlás nagyon sz űk keretek között és szigorú politikai ellenőrzés alatt zajlott. E közben Európa másik felében a gazdasági fejl ődés újabb és újabb kihívásaira a nagyvárosok saját vonzásterületüket messze átlépve keres- hették a válaszokat, b ő víthették piacaikat, és tág keretek között érvényesíthették versenyel őnyeiket. Kelet-Európa nagyvárosainak — fő városainak és regionális központjainak — a tör- ténelemben nem el őször, a kényszer ű megkésettség helyzetéb ől kell kilábalniuk, és bekapcsolódniuk az európai városhálózatba. Bár az utóbbi ötven évben a magyar urbanizáción er ő s nyomokat hagyott a tervgazdaság, a városhierarchia elosztási és fejlesztési alapelvvé is merevedett, ám mégis sok jelét fedezhetjük fel a nyugati tí- pusú városfejlő désnek is. Az évszázados urbanizációs trendet azonban sem a „terv- szerű", sem a piaci alapokon működő gazdasági fejl ő dés nem volt képes megvál- toztatni: a városhierarchia csúcsán Budapest meg őrizte hegemóniáját, s őt bizonyos pontokon még növelte is súlyát az országban. Minden valószín űség szerint Európa néhány más domináns központjával ellentétben e kiemelked ő szerepkör átörökl ődé- se azzal magyarázható, hogy a nemzetközi szintéren való terjeszkedés lehet őségé- nek hiányát fejlő dése fenntartása érdekében a magyar f őváros országos befolyásá- KÖNYVJELZŐ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 121-124. p. 122 Könyvjelz ő TÉT XIII. évf. 1999 s3 nak érvényesítésével ellensúlyozta, politikai erejét mindig is latba vetette a decent- ralizációs politika ellen. Hiszen mi másra gondolhatunk, ha azt látjuk például, hogy Bécs, Koppenhága, Dublin vagy akár London és Párizs folyamatosan veszített fel- sőoktatási és K-FF súlyából, új nemzetközi tevékenységekkel pótolván azokat, Bu- dapest viszont évtizedek óta képes tartani 55, illetve 70%-os részesedését. Budapest jövőbeli fejlődésének nemzetközi beágyazódása az egész ország érdekét szolgálja majd: új növekedési impulzusok keletkezhetnek, és terjedhetnek tovább, de a regionális központok is decentralizált fejl ődési pályára léphetnek a régiókon belüli funkcionális munkamegosztás következtében. II. Budapest nemzetközi jellegét a szerz ők az európai standardok alapján vizsgálják. A nyolcvanas—kilencvenes évtized széleskör ű városhierarchia-kutatásai jól körül- határolták a különböző hatósugarú városok megkülönböztetésének szempontjait. Az áruk, az információk és a t őke világforgalmából való részesedés alapján kidolgozott városkategóriákat ismerteti Barta Györgyi bevezető tanulmánya. A szigorú lehatá- rolási kritériumoknak Európában csupán Párizs, London és részben Berlin felel meg, a kontinens magas presztízsérték ű fővárosai — Róma, Madrid, Brüsszel, Bécs — az interkontinentális funkciók hiánya miatt csak európai hatókörrel rendelkeznek, mint ahogy egyes funkciók (pénzügyek, közlekedési, technológiai, diplomáciai sze- repkör) révén néhány nem fő város (Frankfurt, Zürich, Rotterdam, München, Genf, Strasbourg) is ebbe a kategóriába sorolható. Budapest, mutatói alapján legfeljebb a városhierarchia harmadik szintjével, az európai centrumországok fejlett regionális központjaival (Lyonnal, Milánóval, Barcelonával) hasonlítható össze. Nem kétsé- ges, hogy Magyarország modernizációjában a f őváros játssza a vezet ő szerepet, ám a mind ez ideig megszerzett irányító posztok továbbra is csupán az országra és nem az országhatárokon túlra terjednek. Beluszky Pál évszázadokat felölelő tanulmánya bizonyítja — s egyben a nem ritkán megjelenő illúziót is eloszlatja —, hogy bár Budapest szerepe az európai fejl ődésben sokszor változott meg gyökeresen, befolyása még a legkedvez őbb időszakokban is első sorban Közép-Európára volt, a kapcsolatok intenzitása e hatókörön kívül folya- matosan csökkent. A dualizmus korszakában az infrastrukturális fejl ődést tekintve a világ élvonalába tartozó Budapest lényegében befogadó, kis hatósugarú világváros volt. Trianon után a fő város nemzetközi háttere lesz űkült, meggyengült gazdasági és szellemi központ szerepe. E hanyatlás a második világháború után tet őzött, majd a hatvanas évek politikai enyhülése némi lendületet adott a nemzetközi tevékenységek fejlő désének, ám a néhány területen megmutatkozó élénkülés nem terjedhetett tova a gazdaságban. Mivel Európában a centrumrégiók vezet ő városai képesek csak globális funkciók gyakorlására, a félperifériák nagyvárosainak mindössze a fejlett térségekkel való kapcsolattartás, az onnan érkez ő innovációk befogadásának, feldolgozásának és továbbításának a szerepe juthat. Enyedi György tanulmánya ennek a kapuváros KÖNYVJELZŐ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 121-124. p. TÉT XIII. évf. 1999 s3 Könyvjelz ő 123 funkciónak a feltételeit elemzi. Budapesten lényegében e szerepkör gyakorlásához szükséges adottságok — ha különböz ő mértékben is — jelen vannak: a város közvet- len környékével együtt Közép-Európa legnagyobb népességtömörülése, fejlett az országon belüli kapcsolatrendszere, nemzetközi kapcsolatai b ővültek, tőkevonzó képessége egyedülálló Kelet-Közép-Európában (a volt szocialista országokba irá- nyuló külföldi tő ke 30%-a Budapesten telepedett meg), fejlett infrastruktúrával ren- delkezik, a képzett munkaer ő bő forrása, jelent ős kapacitásai vannak az innovációk feldolgozására, kiterjedt üzleti szolgáltatási hálózat épült ki, a főváros társadalmá- ban erő s hagyományai vannak a multietnikus együttélésnek, és végül a várospolitika is fontos célként tartja számon a főváros közvetítő szerepkörének erősítését. E fel- tételek elemzéséb ő l azonban egyenetlen kép rajzolódik ki. Budapest nemzetközi kapcsolatai egyoldalúak, Délkelet-Európa irányába igen fejletlenek, pedig a kapuvá- rosi funkciók éppen ebben a térségben érvényesülhetnének, a sokszor túlértékelt és ambiciózus programot sejtet ő pénzügyi központ szerep a nemzetközi kritériumok alapján gyengének tekinthet ő, a várospolitikából is hiányzik még számtalan, vonzó és biztonságos környezetet garantáló elem. A kötet további tanulmányai a fő város nemzetközi jellegének gazdasági, infrast- rukturális és humán tényezőit elemzik részletesen. Bellon Erika, JJW. van Hastenberg és Nagy Sándor György vizsgálatai egyér- telmű en igazolják, hogy Budapest — hazai és kelet-közép-európai összevetésben — internacionális városnak tekinthet ő. Ez a relatív el őny azonban nem sokáig őrizhető meg, hiszen a térség más fővárosai is jelentős lépéseket tettek az európai munka- megosztásba való bekapcsolódás érdekében, s nem hagyhatók figyelmen kívül a magyar területi politika decentralizáló jellegének várható hatásai sem. Kedvez ő je- lenségnek értékelhet ő viszont, hogy a vizsgált multinacionális nagyvállalatok fele Budapestre településében fontos motívumnak tekintette a kapuváros funkciót, a ke- let-európai piacok b ővítését a magyar fő városból irányítják. Kérdéses ugyanakkor, hogy a külföldi beruházások növekedési ütemének mérsékl ődésével párhuzamosan megerő södnek-e a városban azok a funkciók, amelyek a nemzetközi feldolgozóipari szervező—irányító részlegeket hosszabb távon a f ővárosban tarthatják. Fontos straté- giai kérdés a külföldi piacok szervezését el ősegítő tevékenységek (közlekedés, in- formatika, oktatás—képzés) fejl ődését elősegítő gazdaság- és várospolitikai környe- zet megteremtése. E tevékenységek sorában azonban az utóbbi id őben oly sokat hangoztatott pénzügyi hídfő szerepnek csekély jelent őséget kell tulajdonítanunk. A vizsgálatok ugyanis egyértelmű en azt mutatják, hogy sem a nemzetközi pénzügyi folyamatok fejlő dési trendjei, sem a külföldi bankok üzletpolitikája nem mutatja jelét annak, hogy ez az illúzió a távoli jöv ő ben is valósággá válhatna. Reális célként legfeljebb bizonyos pénzügyi részfeladatokat (off-shore szolgáltatásokat) ellátó központi funkciókat lehet megfogalmazni, amelyek képzett munkaer őt és jó telema- tikai hátteret igényelnek. KÖNYVJELZŐ Tér és Társadalom 13. évf. 1999/3. 121-124. p. 124 Könyvjelz ő TÉT XIII. évf. 1999 s3 A tanulmánykötet harmadik fejezetében Tiner Tibor, Fleisher Tamás és Michalkó Gábor a főváros tercier ágazatait, a nemzetközi kapcsolatokat er őteljesen befolyá- soló távközlést és közlekedést, illetve az idegenforgalom dinamikus ágát, a konfe- rencia-turizmust elemzik. E vizsgálatok végkövetkeztetése az, hogy az utóbbi évti- zed látványos fejlesztése a telematikát és a f őváros megközelíthet őségi feltételeit európai mércével mérve is versenyképessé tette. A főváros nyugat-európai elérhető- ségi feltételei (a közlekedés valamennyi ágában) kifejezetten jónak mondhatók, nem így a kívánatos célterületek irányába. Az érvényben lév ő ágazati fejlesztési koncep- ciókat érdemes alaposan felülvizsgálni, hiszen például a Budapest-centrikus autó- pálya-építési program megvalósulása esetén a f őváros túlzsúfoltsága n őne, környe- zeti állapota romlana. A nemzetközi kapcsolatok fejl ődése szempontjából — különö- sen, ha azt nézzük, hogy a majdani szerepkör irányítói—menedzseri funkciókra épül — a légi közlekedésnek és az EuroCity vasúti hálózatnak van jelent ősége. A minősé- gi fejlődésnek is ez a két ágazat a kulcsa. E közlekedési módokat preferálja a nem- zetközi idegenforgalom legdinamikusabb ágazata, a konferencia-turizmus is. A kon- ferencia idegenforgalomban azonban-Budapest — a nyolcvanas évtizedben megindult lendületes fejlődés ellenére — elveszítette kelet-európai vezet ő pozícióit. Prága és Varsó befogadó kapacitásai ma már nagyobbak, s csökken Magyarország részesedé- se az Európában megrendezett nemzetközi konferenciák számából. A kötet negyedik tematikus fej ezetének szerz ői (Ekéné Zamárdi Ilona, Keresztély Krisztina és Isabelle Ramond) tanulmányaikban a nemzetközi jelleg egyik meghatá- rozó jellemzőjének, a Budapesten él ő külföldi népességnek az összetételéb ől, a kí- nai és a nyugati szakért ői csoportok helyzetét, a városról alkotott képét vizsgálják. A rendszerváltozás után Budapesten hosszabb-rövidebb id őre megtelepedett kül- földi népesség aránya csekély, az európai nagyvárosokban gyakori 10-20%-os ré- szesedés tizednyi részét sem éri el. A betelepül ők jelentős körét az illegális munka- vállalók, a feketekereskedelemmel foglalkozó kelet-európai és távol-keleti rétegek teszik ki. A budapesti kínaiak beilleszkedési nehézségeinek egész sorát felvonultató tanulmány arra világít rá, hogy a városigazgatásnak komplex módon, gazdasági, területrendezési és jogi eszközökkel kell a multinacionális városi feladatokra felké- szülnie. A gazdag betelepül ők — vállalati menedzserek, vállalkozók, szakért ők — komfortérzetét vizsgáló tanulmány kedvez ő helyzetet regisztrált. A megkérdezett külföldiek elégedettek lakáskörülményeikkel, kedvez ően nyilatkoznak az oktatási és kulturális lehetőségekről. A tanulmánykötetben közzétett vizsgálati eredmények Budapest nemzetközi vá- rossá fejl ődéséhez szükséges feltételek er ős és gyenge elemeit tárták fel, megfogal- mazták azokat a kérdéseket is, amelyekre az e célt szolgáló stratégia kidolgozása során válaszolni kell. A kutatások nagyon fontos következtetése: ahhoz, hogy Buda- pest nemzetközi várossá válhasson, mindennél el őbbre való, hogy megfogalmazód- jon az az európai tér, amelynek vezet ő nagyvárosa lehet. Ehhez a kormányzati kül- és gazdaságpolitika, illetve a főváros és nem kis mértékben a magyar gazdasági tér vidéki szerepl őinek szoros együttm űködésére van szükség.