Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.


   Tér és Társadalom                                XIII. évf. 1999   s   1-2: 161-184



                             GYORS TÉNYKÉP

  PHARE CBC: PRO ÉS KONTRA. ÁTFEDÉSEK A
PHARE CBC PROGRAM ÉS GYŐR-MOSON-SOPRON
 MEGYE TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓJA
                 KÖZÖTT'
(PHARE CBC: the pro and contra. Overlaps between the PHARE
  CBC Program and the Regional Development Conception of
               Győr-Moson-Sopron Coiinty)

                              SZÖRÉNYI ZSÓFIA
  A dolgozat témája a PHARE CBC Ausztria—Magyarország program megvalósulá-
sa a határ innens ő oldalán, melyen belül is főként azt vizsgáltuk, hogy a támogatott
programok mennyire illeszkednek a Gy őr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési
koncepcióhoz.
  Az első. kérdés, hogy miért alakult ki egyáltalán határmenti együttm űködés, és
miért van rá szükség napjainkban. Majd megvizsgáljuk, hogyan is kapcsolódik
mindehhez a PHARE CBC program, egyáltalán milyen területeken m űködik, és
miben is áll maga a PHARE CBC HU/AU program. Röviden felvázoljuk az intéz-
ményrendszerét, majd részletesen bemutatjuk az egyes prioritásokat, hogy az
összehasonlításnál majd tisztán lássuk a főbb hasonlóságokat és különböz őségeket.
Ezek után a Győr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési koncepció ismertetése
következik. Azt vizsgáljuk, hogy a két program milyen mértékben fedi egymást,
támogatják-e egymás elképzeléseit, megfelelnek-e egymásnak, illetve a PHARE
CBC program beleillik-e a megye területfejlesztési koncepciójának keretei közé. Az
állításokat minden egyes prioritás vizsgálatánál konkrét példák támasztják alá.
  Végül arra a kérdésre keressük a választ, hogy sikeresnek mondható-e ez a prog-
ram, és ha igen, melyek a siker okai. Befejezésként pedig felvázolunk néhány buk-
tatót és ellentmondást a programmal, és annak jöv őjével kapcsolatban.

     Az INTERREG és komplementer programja, a PHARE CBC
  A határterületek regionális kooperációjának érdekében hozták létre 1990-ben az
ún. INTERREG programot, amely négy pontban foglalta össze ennek az új tervnek
a legfontosabb célkitűzéseit (Klau 1997):
  — segítse a Közösség küls ő és belső határai mentén fekv ő régiókat abban, hogy
      legyőzzék fejlődési problémáikat, melyek abból erednek, hogy ezek a régiók
      messze vannak az országos gazdasági tevékenység központjától,
  — támogassa a határközi együttm űködési hálózatok fejl ődését,
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

       162    Gyors ténykép                                       TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

         — segítse a Közösség azon területeit, amelyek a nem-tagországokkal határosak,
         — működjön együtt az EU küls ő határaival szomszédos nem-tagállamokkal.
         Minthogy ez a program igen sikeresnek bizonyult, felmerült az az ötlet, hogy egy
       ennek megfelel ő programot a PHARE-országok keretein belül is létrehozzanak,
       amely lehetővé tenné Közép-Európa és a balti-térség államaival való együttm űkö-
       dést is.
         Az Európai Unió 1994-ben az Európai Parlament kezdeményezésére a PHARE
       program teljes keretén belül 150 millió ECU-t különített el az Európai Közösség
       tagországai és a közép-kelet-európai országok határon átnyúló együttm űködését
       támogató PHARE CBC program (Cross Border Cooperation) számára. A támogatás
       az utóbbi időben az érintett országok csatlakozásának el őkészítését célzó stratégia
       részévé vált. A határ menti együttm űködés támogatására kidolgozott program leg-
       főbb céljának azt tartják, hogy a korábban az egyes országok peremvidékére szorult
       térségek számára megnyissák a fejl ődés útját. További cél az, hogy csökkentsék az
       EU külső határainak két oldalán megnyilvánuló jelentős életszínvonal—különbsége-
       ket, mert ezáltal a térség társadalmi feszültségeit is mérsékelni lehet.
         Míg a PHARE CBC program az EU határterületei és a szomszédos közép-európai
       területek közötti kölcsönhatást segíti el ő, az INTERREG kezdeményezi az együtt-
       működés fejl ődését az EU külső és nemzeti bels ő határai között. Általános céljaikat
       tekintve azonban a hasonlóság nagyon is szembet űnő, hiszen a PHARE CBC prog-
       ram kidolgozásakor valójában a már m űködő INTERREG-mechanizmusokat vették
       alapul. Így elfogadott tevékenységi köre és intézményi feltételei megfelelnek az
       INTERREG uralkodó szabályainak.
         Magyarországon jelenleg öt CBC program m űködik, illetve áll szervezés alatt. Kö-
       zülük a PHARE CBC Magyarország Ausztria program és a PHARE CBC Magyar-
                                             —



       ország Ausztria Szlovákia program érinti Győr-Moson-Sopron megye területi fejl ő-
              —        —



       dését.

                    PHARE CBC Magyarország Ausztria Szlovákia
                                                       —            —




         1996 nyarán felgyorsult a trilaterális CBC program el őkészítése, így 1996. szep-
       tember 26-án Pozsonyban döntés született a „Partnerség 2000" program céljairól és
       sarokpontjairól. Ennek eredményeként Magyarország és Szlovákia 3-3 millió ECU
       értékű hármas-határ menti fejlesztést hajthat végre a PHARE CBC program 1995.
       és 1996. évi kereteib ől. Ausztria az EU Területfejlesztési Alapjaiban részére koráb-
       ban jóváhagyott forrásokat használja fel a programban való részvételre. A program
       Magyarországon hivatalosan 1998. január 28-án indult el, és 14 fejlesztést (projek-
       tet) határoz meg az együttes térségfejlesztési stratégia jegyében.
         A program magját egy komplex területfejlesztési program és a határ menti kom-
       munikáció fejlesztése cím ű projekt képezi, melyeket magyar oldalon még a követ-
       kező, jóváhagyott, környezetvédelemhez kapcsolódó fejlesztések egészítenek ki:
         — a Fert ő—Hanság Nemzeti Park és a Szigetköz Tájvédelmi Körzet térinformati-
             kai rendszerének kialakítása,
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2                               Gyors ténykép         163

 — térségi, települési szilárd hulladéktároló kiépítése Jánossomorja térségében,
 — Győr-Moson-Sopron megye talajvíz-gazdálkodási koncepciójának kidolgozása,
 — agrárgazdasági és biotechnológiai továbbképz ő és konferencia központ kiépí-
   tése Mosonmagyaróváron.
  Az 1995. évi PHARE keretprogramnak 1999 decemberéig, az 1996. évi keret-
programnak pedig 2000 decemberéig kell sikeresen befejez ődnie.

                   PHARE CBC Magyarország—Ausztria

  A program Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye fejl ődését támogatja 1995 és
1999 között — az eredeti tervek szerint — 35 millió ECU (mintegy 7 milliárd Ft)
összeggel. A program prioritásai, szervezeti és döntéshozatali rendszere nagymér-
tékben illeszkedik az ausztriai határtérséget támogató, mintegy a PHARE CBC
komplementer programjának tekinthet ő INTERREG IIA programhoz. Mivel Bur-
genland és Bécs tartományát érint ő INTERREG IIA program része az EU Struktu-
rális Alapjainak, ezáltal a PHARE CBC programban résztvev ő megyék a progra-
mon keresztül megismerkedhetnek az EU-ban szokásos eljárásrenddel és terület-
fejlesztési gyakorlattal, és számukra ez az európai integrációra való felkészülés
egyik legfontosabb eleme lehet.
  A PHARE CBC programon belül kétféle projektet különböztetünk meg:
  — Nagyprojektek, melyek támogatása öt különböz ő prioritás figyelembevételével
      évente elfogadott, konkrét pályázatok alapján történik. A pályázható támoga-
      tás minimális összege pályázatonként legalább 10 ezer ECU. Az igénybe ve-
      hető támogatás legnagyobb összege nem meghatározott. Támogatásként leg-
      feljebb a pályázat összköltségvetésének 75%-a igényelhet ő, azaz a pályázó
      köteles a pályázata összköltségvetésének 25%-át saját hozzájárulásként bizto-
      sítani. Ezen 25% legalább felét készpénzben kell biztosítani. A saját hozzájá-
      rulás származhat a pályázótól, a központi költségvetés decentralizált alapjaiból
      és célel őirányzataiból, a pályázó partnerszervezetét ől, külföldi partnerét ől,
      vagy más forrásból. Saját hozzájárulásként ugyanakkor nem vehet ő figyelem-
      be bármely PHARE vagy Európai Közösségi támogatásból származó forrás.
  — Kisprojektek, melyek a kis közösségek, a helyi kezdeményezések és az egyedi
      rendezvények támogatását vállalják. A támogatás minimális összege 1000
      ECU, a fels ő határ 10 ezer ECU. A támogatás mértéke legfeljebb 90%-a lehet
      a projekt összköltségének, a fennmaradó 10%-ot a projekt kezdeményez őjének
      kell biztosítania, amely lehet anyagi és/vagy természetbeni. Nem vonható be
      viszont — hasonlóan, mint a nagyprojekteknél — más PHARE vagy EU forrás.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

        164    Gyors ténykép                                      TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

                       A PHARE CBC HU/AU program prioritásai
         A pályázatok elbírálása során az egyik legfontosabb kérdés, hogy melyek azok a
       fő szempontok, amelyek alapján egy-egy pályázat részesedhet a PHARE CBC
       program támogatásában. El őször is a pályázó szervezet felkészültségét vizsgálják,
       és azt, hogy mennyire illeszkedik a pályázat a PHARE CBC program prioritásaiL
       hoz, illetve a térségi fejlesztési prioritásokhoz. Ebb ől is látható, hogy ez a program
       igenis figyel arra, hogy az általa támogatott projektek a lehet ő legnagyobb mérték-
       ben illeszkedjenek a megye, kistérség stb. területfejlesztési terveihez, koncepciói-
       hoz, és így a lehető legkisebb mértékben torzítsák az adott térség kit űzött fejlesztési
       pályáját.
         Egy másik nagyon fontos kritérium a projektek elbírálásakor — minthogy határon
       átnyúló együttm űködésrő l (Cross Border Cooperation) van szó, ahogy azt a program
       neve is mutatja —, hogy kimutatható legyen a pályázat határon átnyúló hatása, illetve
       annak közvetlen vagy közvetett kapcsolódása az osztrák oldalon folyó projektek-
       hez, különösen az INTERREG HA program által támogatott fejlesztésekhez.
         Ezenkívül vizsgálják azt, hogy mik a pályázat várható eredményei, és ezek, illetve
       hatásaik mennyire fenntarthatóak. Döntési kritériumot jelenthet még a pályázat
       innovatív jellege, a saját hozzájárulás mértéke és a pályázati költségvetés megala-
       pozottsága.
         A pályázatnak azonban legel ő ször is a megfogalmazott PHARE CBC prioritások-
       hoz kell illeszkednie, és csakis ebben az esetben van értelme megvizsgálni a többi
       szempontot is. Így tehát vegyük sorra azt, hogy melyek lehetnek azok a programok,
       amelyek az egyes prioritásokhoz szorosan illeszkednek.
       I. Regionális tervezés és fejlesztés
         Az osztrák—magyar Területfejlesztési és Tervezési Vegyesbizottság 1985-ben
       történt megalakulása óta a szakmai együttm űködés hagyományosan jónak tekint-
       hető . A támogatás célja, hogy közös stratégiát készítsen el ő, interregionális fejlesz-
       tési koncepciót alakítson ki, és létrehozza annak szervezeti és technikai alapjait.
       Fej lessze a szervezeti, technikai és emberi feltételeket a program hatékony végre-
       hajtása érdekében (pl. a határon átnyúló intézményrendszer, illetve a tanácsadói és
       képzési hálózat kiépítésével), valamint hozzon létre és tartson fenn egy határ menti
       információs és ellen őrző rendszert.
         Ennek megfelelően a program els ősorban a következ őkre koncentrál:
         — a határon átnyúló régiótanulmányokra és programokra, mint pl. a határ menti
             átfogó területi és gazdasági fejlesztési koncepciók,
         — speciális végrehajtás-orientált tanulmányokra, mint p1. kiemelt jelent őségű
             naturpark, vagy turizmus-fejlesztési koncepciók,
         — alapképzésre a hatékony programirányítás és szervezés érdekében.
         Ehhez a prioritáshoz tartozik a program hatékony végrehajtását és koordinációját
       biztosító technikai támogatás kerete, amely els ő sorban a Programirányító Iroda és
       Regionális Irodája, illetve szakért ő k tevékenységén keresztül érvényesülhet.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2                                    Gyors ténykép           165

 Az elmúlt három év alatt Gy őr-Moson-Sopron megyében ezen prioritás alatt tá-
mogatott projektek részletes listája az I. táblázatban található.
                                    1. TÁBLÁZAT
  Az 1. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECU)
     (Supported Projects by Priority 1 in Győr-Moson-Sopron County — ECU)
                                                          1995          1996       1997
 1.1 Határ menti regionális tervek, tanulmányok
     Regionális rendezési és fejlesztési program         38 000                 100 000
     Sopron fejlesztési terv                                          58 500
 1.2 A PHARE CBC PMU m űködési költségei                688 500      350 000    194 000
Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron.

2. Műszaki infrastruktúra fejlesztése
  Ez szintén egy fontos prioritás, hiszen fejlett infrastruktúra nélkül nem lehet haté-
kony együttm űködés a két ország között. A „határátlépéshez" — mint említettem —
korszerű úthálózat, vasútvonalak, kerékpárutak stb. szükségesek.
 Így a CBC Program céljai itt a következ ők:
 — a közlekedési infrastruktúra fejlesztése, ideértve a határátkelés megkönnyítését
     a térségfejlődés érdekében,
 — a közművesítés és energiaellátás megteremtése,
 — a környezetbarát energiaellátás megteremtése,
 — a határ menti kommunikációs hálózat fejlesztése,
 — közművesített területek kialakítása a nagyobb gazdasági kooperációs projektek
     számára,
 — a know-how és fejlesztési ötlet áramlás biztosítása.
  Győr-Moson-Sopron megyében ezen célok közül leginkább a közlekedési infrast-
ruktúra fejlesztése valósult meg, egy Ro-Ro kiköt ő, egy repülőtér és a 84.-85. sz.
főút Sopron—Kapuvár-i elkerül ő szakaszának megépítésével (2. táblázat).
                                   2. TÁBLÁZAT
  A 2. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECLO
     (Supported Projects by Priority 2 in Győr-Moson-Sopron County - ECU)
                                               I    1995      I     1996         1997
 2.1 Közlekedési infrastruktúra fejlesztése
 Ro-Ro kikötő, Győr—Gönyű                        558 000          1 267 000
 Repülőtér fejlesztés Gy őr—Pér                  225 000
 84.-85. sz. út korszerűsítése, Sopron—Kapuvár     73 000         713 000      1 200 000
Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

        166    Gyors ténykép                                      TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

        3. Gazdaságfejlesztés és együttm űködés
          Mindkét ország érdeke, hogy újra megteremtsék azt a gazdasági együttm űködési
        kapcsolatot, amely a hidegháborús korszak el őtt jellemezte a térséget.
          A CBC program ezért az alábbiakra törekszik:
           — a cégek teljesítményének és versenyképességének fokozása a határ mindkét
              oldalán, amit gazdasági felmérések elkészítése, innovációs központok kiala-
              kítása is segít,
           — a Kutatás és Fejlesztés (K+F) aktivitás, a know-how és technológia-
              transzfer, az innováció, az információs és koma iunikációs rendszerek, háló-
              zatok fejlesztése határtérségi technológiai parkok kialakításával,
           — közös marketing tevékenység el őkészítése,
           — kétoldalú együttm űködés és koordináció a turizmus területén,
           — regionális határ menti turisztikai fejlesztések.
          Ezen prioritás alatt az elmúlt három évben Gy őr-Moson-Sopron megyében össze-
        sen tíz pályázat került be a PHARE CBC által támogatott projektek közé (3. táblá-
        zat), több mint 6 millió ECU értékben. Minthogy ezen projektek saját része mini-
        málisan 25% kell, hogy legyen, így — ha megvalósulnak ezek a beruházások — kb. 5
        millió ECU (1,15 milliárd Ft) kerül felhasználásra ipari parkok, innovációs centru-
        mok építésére, és velük kapcsolatban különböz ő gazdasági felmérések készítésére.
        Különböző turizmus-fejlesztési projektekre pedig kb. 3 millió ECU (nem egész 700
        millió Ft) nagyságú összeget fordítanak.
                                           3. TÁBLÁZAT
          A 3. prioritás alatt támogatott projektek Győr-Moson-Sopron megyében (ECU)
             (Supported Projects by Priority 3 in Gy őr-Moson-Sopron County - ECU)
                                                                 1995        1996       1997
        3.1 Ipari parkok, üzleti kapcsolatok
            Innovációs és technológiai központ ,Gy őr            65 000               870 000
            Bécsi Ablak Marketing és Információs Köz-            40 000
            pont
            Határ menti foglalkoztatás-politikai fejlesztés      49 500
            Regionális piacelemzés                                          71 000
            Sopron vállalkozási zóna                                        75 000    1 554 000
            Győr — Kereskedelmi központ (Trade Center)                      30 000     990 000
        3.2 Turizmus 7fejlesztés
             Duna-menti kerékpárút                              630 000    700 000
             Fertő-menti kerékpárút                             330 000    298 000    277 000
             Zsira határátkel őhely fejlesztés                               8 000
             Határ menti kulturális turizmus-fejlesztési                    73 000
             akcióterv
       Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2                                 Gyors ténykép       167

4. Humán erőforrás fejlesztése
  A határon átnyúló együttm űködés kezdeményezéseinek sikere nagymértékben
függ a felek kommunikációs készségét ől, egymás kultúrájának, problémáinak, gaz-
dasági helyzetének és igazgatási rendszerének megismerését ől. Ez szükségessé tesz
egy integrált megközelítési módot az oktatás és képzés területén, ideértve a közös
standardokat, valamint a min ősítő rendszert. Átfogó együttm űködésre van szükség
a szakmai képzés tervezése és végrehajtása során azért, hogy a határon átnyúló
munkaerő-áramlás biztosítható legyen, fő ként a kis- és középvállalkozások, a köz-
igazgatás és a turizmus területén.
  Ennek megfelel ően a CBC két dologra törekszik:
  — a határtérség kulturális integrációjának el ősegítésére a nyelvi képzést, a törté-
     nelmi és kulturális ismeretek fontosságát hangsúlyozva,
 — együttműködésre az oktatás minden szintjén közös képzések és oktató- ill. diák-
     csere formájában.
  Győr-Moson-Sopron megyében 1995-ben és 1997-ben két-két projekt nyert
PHARE CBC támogatást (4. táblázat), megvalósulásukkal hozzájárulva a megye
humán erőforrásának fejlesztéséhez.
                                   4. TÁBLÁZAT
  A 4. prioritás alatt támogatott projektek Gy őr-Moson-Sopron megyében (ECU)
     (Supported Projects by Priority 1 in Győr-Moson-Sopron County — ECU)
                                                              1995     1996    1997
 4.1 Kis- és középvállalati, idegenforgalmi továbbképzések
     Ökofarm Agfalva, I. ütem                                 21 000
 4.2 Oktatási együttm űködés
     Középfokú képzési együttm űködés — Fertőd               366 000
     Táncművészeti képzési együttm űködés — Győri Balett                      240 000
     CERNET Program                                                           165 000
Forrás: PHARE CBC Regionális Programiroda, Sopron.

5. Környezetvédelem — természetvédelem
  Az osztrák—magyar határrégió számos természeti és ökológiai értékkel rendelke-
zik, melyek a környezetvédelmi megfontolások hiánya esetén veszélybe kerülhet-
nek. Mindenképpen lépéseket kell tenni a környezetszennyez ő források számának
csökkentésére, a hulladék- és szennyvízkezelés megoldására. A természeti értékkel
bíró területek térségfejlesztéssel együttes védelmét a fenntartható fejl ődés elveire
épülő naturparkok kialakításával lehet megoldani.
  A CBC program ezért legfontosabb céljainak e tekintetben a következ őket tartja:
    — környezetbarát infrastruktúra-fejlesztést az energiatermelés és -felhasználás,
        a hulladékgyűjtés és -kezelés, a szennyvízkezelés területén, valamint az
        ezekkel kapcsolatos új eljárások és technológiák meghonosítását,
   — környezetvédelmi tanulmányok készítését a különleges projektek végrehajtá-
        sának elősegítése érdekében,
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

        168    Gyors ténykép                                       TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

           — határon átnyúló természetvédelmi övezetek kialakítását (pl. nemzeti parkok,
              naturparkok).
         Két projekt talált támogatásra a PHARE CBC keretein belül Gy őr-Moson-Sopron
       megyében, melyek nem túl jelent ős pénzösszegeket megmozgató beruházások
       (5. táblázat). Ezen prioritás keretében természetesen nagyobb összeget képvisel ő
       projektek is elfogadásra kerültek, pl. a K őszeg—Csepreg-i kommunális hulladékle-
       rakó beruházás 1,18 millió ECU támogatásban részesült 1996-ban, de ezek nem
       Győr-Moson-Sopron megyében megvalósuló beruházások, vagy nem szorosan a
       megyéhez kapcsolódnak.
                                           5. TÁBLÁZAT
         Az 5. prioritás alatt támogatott projektek Győr-Moson-Sopron megyében (ECU)
             (Supported Projects by Priority 5 in Győr-Moson-Sopron County - ECU)
                                                                       1995     1996 I 1997
        5.1 Környezetbarát beruházások
            Megújuló energiaforrások hasznosítása — tanulmány         45 500
        5.2 Nemzeti parkok, naturparkok
            Ökoturisztikai zóna, Fert ő—Hanság fogadó centrum                   24 000
       Forrás: Phare CBC Regionális Programiroda, Sopron.

       6. Kisprojektek
         A hatodik prioritást a kisprojektek jelentik, támogatásuk stratégiai célja, hogy se-
       gítse az osztrák és a magyar határ menti térség helyi és regionális szerepl ői között
       kialakuló együttműködési hálózatok, egyeztetési fórumok m űködését, hozzájáruljon
       a határtérségekben meglév ő közvetlen és emberközeli kapcsolatok, helyi együttm ű-
       ködési kezdeményezések, rendezvények megszervezéséhez és fenntartásához, nö-
       velje az érintett térségi szerepl ők projekt el őkészítésére és végrehajtására való ké-
       pességét, és segítse az ehhez szükséges tapasztalat és szaktudás megszerzését. Pá-
       lyázni a következ ő célokra lehet:
         - Területi tervezés és fejlesztés: a régió környezettudatos fejl ődését és kiegyen-
             súlyozott térségi struktúráját el ősegítő, a térségi területfejlesztési koncepciók-
             hoz illeszkedő kutatási programok, területi tervezési munkák és határon át-
             nyúló kezdeményezések.
         — Gazdasági fejlesztés és együttm űködés: a helyi gazdasági potenciált, els ősor-
             ban a kis- és középvállalkozásokat, valamint a vendégforgalom, turizmus fej-
             lő dését támogató projektek, kiadványok; üzleti tervek, megvalósíthatósági ta-
             nulmányok; közös szolgáltatások és együttes marketingfellépés kialakítása;
             legalább kistérségi jelent őségű kisebb beruházások.
         — Emberi erő    forrás fejlesztés: szaktudások, képességek, know-how és tapasztala-
             tok átadását szolgáló képzések, tréningek; oktatási intézmények között tapasz-
             talatcserék, közös kutatások, rendezvények; helyi öntevékeny közösségek, ön-
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2                                   Gyors ténykép         169

     kormányzatok tevékenységének színvonalát javító projektek; kulturális együtt-
     működés.
     Természet- és környezetvédelem: az érintett terület környezeti állapotának ja-
     vítását és a környezeti problémák enyhítését célul t űző kezdeményezések, ta-
     nulmányok, programok, rendezvények.

        Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója

  Az új területfejlesztési törvény (1996. évi XXI. törvény) megyei szintre emelte a
területfejlesztés döntési és finanszírozási kérdéskörét. Gy őr-Moson-Sopron megye
Önkormányzata még jóval a területfejlesztési törvény megszületése el őtt döntött a
megye területfejlesztési stratégiájának, ezen belül is a megyei koncepciónak az
elkészíttetésér ől, így az 1996 májusára elkészült.
  A fejlesztési stratégia megvalósítása megköveteli, hogy a megye területfejleszté-
sében érdekelt szerepl ők (így a megyei Területfejlesztési Tanács, a megyei önkor-
mányzat, a települési önkormányzatok és különböz ő nonprofit szervezetek) részt
vállaljanak a stratégia megvalósításában, annak rendszeres aktualizálásában és a
fejlesztést értékel ő monitoring rendszer m űködtetésében.
  A koncepció három forrást jelöl meg a fejlesztések finanszírozására.
     1) Saját erő (megyei erőforrások: önkormányzati, vállalkozói és egyéb).
    2) Központi forrás (területfejlesztés decentralizált alapja, központi alapok, pá-
        lyázati lehetőségek, költségvetés).
    3)  Nemzetközi források (INTERREG II. — PHARE CBC, nemzetközi pénzinté-
        zetek, külföldi segélyprogramok és hitelkeretek).
  Ebből is jól látszik, hogy a területfejlesztési koncepció épít a PHARE CBC támo-
gatására, fontos pénzforrásként jelenik meg a megye területfejlesztésében, már csak
azért is, mert — mint majd látni fogjuk — prioritásaik sok helyen fedik egymást.

       A PHARE CBC program és a Gy őr-Moson-Sopron megyei
         területfejlesztési koncepció prioritásainak egybevetése

  A két program között jelent ős átfedések vannak, több okból kifolyólag is. Mint-
hogy Győr-Moson-Sopron megye határos Ausztriával, így 1995 óta részese lehet a
PHARE CBC HU/AU programnak. Ezzel a ténnyel természetesen a fejlesztési
koncepció elkészítői is számoltak. S őt, a koncepció elkészítését az a tény is szor-
galmazta, hogy az osztrák—magyar határ menti együttm űködést segítő INTERREG
II — PHARE CBC program megköveteli, hogy az abban résztvev ő területek (jelen
esetben Győr-Moson-Sopron megye) rendelkezzenek egy hosszú távú fejlesztési
programmal. Ebben a fejlesztési koncepcióban a PHARE CBC programnak bizonyos
mértékben helyet kell kapnia, különben egy ilyen programnak nem lenne létjogosult-
sága a megyében. De mint a nyertes pályázatok tömege is mutatja, igenis van.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

       170      Gyors ténykép                                             TÉT XIII. évf. 1999    s     1-2

         A megye országhatár menti fekvésének tényét figyelembe véve a koncepció épí-
       tett az ebb ől adódó elő nyök kihasználására, így fontosnak tartotta a gazdasági koo-
       perációk kiszélesítését, a különféle tevékenységek (pl. turizmus) egybekapcsolását,
       az infrastrukturális rendszerek egybef űzését, a különféle közjavak és közszolgálta-
      tások (pl. közép- és fels ő fokú oktatás) kölcsönös igénybevételét és a civil társada-
       lom akciótereinek kiszélesítését.
         Mindemellett ne felejtsük el, hogy a megyei fejlesztések fontos pénzügyi alapja az
      Európai Uniótól a PHARE CBC keretein belül a megyében megvalósítandó pro-
      jektek számára nyújtott támogatás. Ezért is lényeges, hogy minél nagyobb legyen az
      átfedés a két program között, mert így az EU által (a CBC-n keresztül) támogatott
      projektek megvalósításával — úgymond — közelebb léphetünk a megyei területfej-
      lesztési koncepció kitűzött céljainak eléréséhez.
         A megyei területfejlesztési koncepció és a PHARE CBC program összehasonlítá-
      sának összegzéseként megpróbáltuk hozzárendelni a PHARE CBC program Gy őr-
      Moson-Sopron megyei nyertes pályázatait a megyei területfejlesztési koncepció
      prioritásaihoz (6. táblázat). Így kilenc programhoz tudtunk oda ill ő projekteket
      párosítani.
                                        6. TÁBLÁZAT
        A PHARE CBC által támogatott projektek illeszkedése a megyei területfejlesztési
                                      koncepcióhoz (ECU)
       (Relation between the Projects Supported by PHARE CBC and the Regional Deve-
                           lopment Conception of the County - ECU)
                                                              1995      1996      1997      Összesen
      1.Humán erőforrások fejlesztése                                                       771 000
      1.1. program: a térségi központok népességmeg-
           tartó képességének fokozása
      1.2. prógram: a szociális intézményrendszer
           megtartása
      1.3. program: a középfokú oktatási bázis megújítá-                                     771 000
           sa
          Fertődi vállalkozó képzés — középfokú képzési      366 000                         366 000
          együttműködés
          Táncművészeti Képzési Együttműködés                                   240 000     240 000
           (Győri Balett)
          CERNET Program                                                         165 000     165 000
      1.4. program: a fels őoktatási hálózat integrációja,
           a K+F intézmények fejlesztése
      1.5. program: át- és továbbképzési rendszer
          erősítése
      2. A gazdasági szerkezet és környezet fejlesztése                                     5 995 900
      2.1. program: a tudásigényes iparágak fogadási                                        3 584 000
           körülményeinek biztosítása
          Győ r Kereskedelmi Központ (Trade Center)                    30 000    990 000    1 020 000
          Sopron vállalkozási zóna                                     75 000   I 554 000   1 629 000
         Innovációs és technológiai központ Gy őr            65 000              870 000     935 000
     2.2. program: a kis- és középvállalkozások m űkö-                                       71 000
          dési feltételeinek javítása
          Regionális piacelemzés                                       71 000                71 000
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999 s 1-2                                              Gyors ténykép              171

                                                         1995      1996        1997       Összesen
2.3. program: agrárfejlesztési koncepció kidolgo-                                            0
     zása
2.4. program: turizmus fejlesztése                                                        2 340 900
     Duna menti kerékpárút                              630 000   700 000                 1 330 000
     Fertő menti kerékpárút                             330 000   298 900     277 000      905 900
     Határ menti kulturális turizmus-fejlesztési                   73 000                   73 000
     akcióterv
     Zsira határátkel őhely fejlesztés                             8 000                    8 000
     Fertő—Hansági fogadócentrum, ökoturisztikai                  24 000                   24 000
     zóna
3. A multi és interregionális kapcsolatok szélesítése                                      138 000
3.1. program: Bécs—Pozsony—Gy őr potenciális                                                  0
     euro- régió el őkészítése
3.2. program: országhatár menti térségi együttm ű-                                            0
     ködések fejlesztése
3.3. program: régióépítés                                                                  138 000
    Regionális rendezési és fejlesztési program         38 000                100 000      138 000
4. Megyeszervezés                                                                             0
4.1. program: a fejlesztés koordináló intézményé-
     nek kialakítása
4.2. program: a megyei területrendezési terv
     elkészítése
4.3. program: a térségmarketing és a megyetudat
     erősítése
     Bécsi Ablak                                        40 000                             40 000
5. Településhálózat és vidékfejlesztés                                                    4 094 500
5.1. program: a városok tercier funkcióinak                                                   0
     bővítése
5.2. program: a térségi szervez ődések és közpon-                                          58 500
     tok erősítése
     Sopron fejlesztési terv                                       58 500                   58500
5.3. program: közlekedéshálózat fejlesztése                                               4 036 000
     84.-85. sz. főút korszerűsítése, elkerül ő         73 000    713 000     1 200 000   1 986 000
     szakasz
     Ro-Ro kikötő, Győr—Gönyű                           558 000   1 267 000               1 825 000
     Repülőtér fejlesztés, Gy őr—Pér                    225 000                            225 000
5.4. program: kommunikációs rendszerek fejlesz-                                               0
     tése
5.5. program: térségi infrastruktúra fejlesztése                                              0
6. A környezet állapotának javítása                                                        66 500
6.1. program: a környezeti szabályozás érvényesí-                                             0
     tése
6.2. program: a természetvédelem akcióterületei-                                           66 500
      nek növelése
    Ökofarm Ágfalva                                     21 000                             21 000
    Megújuló energiaforrások hasznosítása —             45 500                             45 500
     tanulmány
ÖSSZESEN                                                 66 500   1 980 000   2 046 500   4 339 000

Forrás: egyéni adatgyűjtés.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

       172    Gyors ténykép                                       TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

        Ha figyelembe vesszük, hogy a koncepcióban összesen 22 program (al-prioritás)
      van, akkor ez 40,1%-os „lefedettséget" jelent. Természetesen ezt így nem lehet
      mérni. Sokkal célravezető bb elmerülni a számok világában, és azt megvizsgálni,
      hogy az egyes programokon belül milyen projektek kerültek megvalósításra, és
      azok milyen összegű beruházások voltak. A három év alatt 4,339 millió ECU nagy-
      ságú támogatásban részesültek a Gy őr-Moson-Sopron megyét érint ő PHARE CBC
      projektek. Ez — 25%-os saját részt feltételezve — 5,785 millió ECU-s beruházást
      jelent (kb. 1,3 milliárd Ft). Ha a PHARE támogatások Gy őr-Moson-Sopron megye
      területi fejlő désére gyakorolt hatását szeretnénk megvizsgálni, akkor a beruházások
      nagyságával, nem pedig a PHARE támogatás nagyságával kell számolnunk, hiszen
      ez az az összeg, amennyit a vállalkozásokba invesztáltak, hozzájárulva ezzel a me-
      gye fejlődéséhez.
        Itt és most azonban egy kimerít ő elemzéshez több dolog is hiányzik. Ez idáig még
      nagyon kevés PHARE projekt valósult meg, és a még folyamatban lév ő projektek
      eredményének kiértékelése lehetetlen. Az eddig megvalósult nyolc projekt pedig
      nem képviseli, nem is képviselheti a PHARE CBC program hatását.

          A PHARE CBC Magyarország—Ausztria program sikerének okai

        A PHARE CBC HU/AU program az eltelt nem egész öt év tapasztalatait figye-
      lembe véve sikeresnek mondható. Hiszen míg 1995-ben az elfogadott támogatások
      Összege 7 millió ECU volt, ez az összeg 1996-ra 11 millióra emelkedett, s őt 1997-ben
      már elérte a 14 millió ECU-t. Az EU egyébként kib ővíti az öt évre meghatározott
      35 millió ECU nagyságrend ű keretet, valószín ű leg azért, mert értelmét látja a prog-
      ram folytatásának, vagyis sikeresnek tekinti.
        Még egy tényező re szeretném felhívni a figyelmet, amiért is sikeresnek ítélhetjük
      meg ezt a programot. Az Európai Unió az általa támogatott programok fontos si-
      kertényezőjének tekinti legalább egy EU tagország részvételét a programban. Ennek
      ellenére aláírták a PHARE CBC Magyarország/Románia program szerz ődését.
      Ebben az esetben természetesen szó sincs arról, hogy valamely EU tagország része-
      se lenne a programnak, vagy EU tagországgal határos területen valósítanák meg a
      területfejlesztési elképzeléseket. Hiszen Magyarország és Románia határán járunk.
      Az EU mégis szorgalmazta a PHARE CBC ezen térségre való kib ővítését. Tette
      volna ugyanezt, ha nem ítélte volna sikeresnek a magyar együttm űködést? Ha nem
      bízott volna abban, hogy uniós ország nélkül is — Magyarország aktív szereplésével
      — Románia is képes sikeresen bekapcsolódni a PHARE CBC programba? Bizonyo-
      san nem.
        Megvizsgálva a regionális együttműködéseket általában a PHARE CBC program-
      nak öt sikertényez őjére bukkanhatunk:
        1) A résztvev ők gazdasági érdekeltsége az első, és talán a legfontosabb tényez ő,
            amely hozzájárul egy projekt sikeréhez. Enélkül nem lenne igazán mozgatóru-
            gója egy program végrehajtásának, és így igazából létjogosultsága sem.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2                               Gyors ténykép         173

  2) Ezen kívül nagyon fontos sikertényez ő az együttm űködő területek földrajzi
     egysége. ,Egy nagyobb, földrajzilag nem összefüggő terület fejlesztési prog-
     ramjának koordinálása igen nehézkes, és számos buktatóba ütközhet.
  3) A siker egyik garanciája legalább egy Európa Uniós tagállam részvétele, illet-
     ve jelenléte a program végrehajtása során. Ez nemcsak az EU számára fontos
     sikertényező — bár kétségtelen, hogy jelent ős szempont egy új program bein-
     dításakor —, hanem a közép- és kelet-európai térség államai is megfigyelhet ően
     szívesebben m űködnek együtt nyugati partnerekkel. Ennek sajnos nagyon pró-
     zai oka van: a térségben jelen lev ő, az országok, nemzetek közötti ellentétek.
     Ez a helyzet azonban éppen mostanában oldódni látszik, jól bizonyítja ezt a
     beinduló román—magyar PHARE CBC program is.
  4) Az egyik legfontosabb sikertényez ő azonban abban áll, hogy minél inkább
     próbálják meg bevonni a helyi szerepl őket is a programokba. Ez érvényesül a
     PHARE CBC programnál is, hiszen mára már gyakorlattá vált, hogy még a
     projektek elfogadása el őtt, a beérkezett pályázatokat továbbítják a megyei te-
     rületfejlesztési tanácsoknak, amelyek véleményezik a saját megyéjüket is
     érintő projekteket. S őt, sok esetben még a pályázat beadása el őtt a pályázók
     már egyeztetik elképzeléseiket a helyi területfejlesztésért felel ős szervekkel.
     Ezzel a program egy alsóbb szinten történ ő legalizációja, elfogadása valósul
     meg. Ez egyébként az Európai Uniónak az egyik alapelve: az alulról való épít-
     kezés, melyet magyarra leginkább programozásként fordíthatnánk.
  5) Utolsó sikertényez őként pedig azt említeném, hogy egy sikeres programnak
     mindenekelőtt menedzselhet ő mikro-programnak kell lennie, mert egy óriás-
     program megvalósítása rengeteg nehézségbe ütközik, igazából nem lehet meg-
     felelő felel ősöket találni, és senki sem tudja kezelni ezeket az ún. „Fehér Ele-
     fánt" programokat. Így az a tény, hogy a PHARE CBC HU/AU egy igazán ke-
     zelhető nagyságú programcsomag, szintén hozzájárult a program sikeréhez.

 A határ menti regionális együttm űködés buktatói és ellentmondásai
  Az INTERREG és a PHARE CBC kit űnő példa arra, hogy mi is az Európai Unió
lényege. Az említett két programot azért hozták létre, hogy segítse az együttm űkö-
dést az egymással határos régiók között, amelyek gyakran századokon át felgyü-
lemlett nacionalista ellentétek súlyát hordozzák. Így nem meglep ő, hogy e két iker-
program még ma is néha feszültséget kelt a központosított közigazgatás gépezeté-
ben, amely nagyon kényes arra, hogy meg őrizze a nemzet területe feletti ellen őr-
zést. Nincs azonban olyan kezdeményezés, amely jobban megtestesítené az EU
türelmes és a közösségépítés szempontjából kulcsfontosságú törekvését: azt, hogy
szűnjenek meg a határok, mint a mély megosztottság tényez ői, és hidalják át a
fegyveres küzdelem, a politikai er őfitogtatás és a nacionalista fellángolás keltette
szakadékokat.
  Azonban mindenfajta jó szándék ellenére is megvannak e a programoknak az el-
lentmondásai és buktatói, amelyek gátolják a partnerországok közötti súrlódás-
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

       174     Gyors ténykép                                      TÉT XIII. évf. 1999   s   1-2

       mentes, kiegyenlített együttm űködést, és amelyek legtöbbször magának a történel-
        mi helyzetnek a következményei.
          Először is az INTERREG II. program öt éves szakaszokra tagolódik, és a pénzt az
        egyéni projektekre adják azok benyújtásának ütemében, a PHARE CBC program
        pedig csak éves felbontásban tud m űködni.
          Másodszor az INTERREG alapokat a terveket figyelemmel kísér ő bizottságok
        ítélik oda, melyekben helyet kapnak az érintett területek országos és regionális
       képviselői is. A PHARE CBC programok finanszírozásáról viszont csak a Bizottság
        dönthet, miután a lebonyolítást végz ő, érintett testület véleményét kikérte.
          A HVG-t olvasgatva leltem rá egy magas rangú köztisztvisel ő kifakadására, éppen
        a PHARE-segélyekkel kapcsolatban: „Elkeseredettebb pillanataimban arra gondo-
        lok, talán jobb volna hagyni a csudába ezt az egész PHARE-segélyt, és Magyaror-
        szágnak egyedül készülnie a csatlakozásra. A nemzetközi pénzpiacon egyszer űbben
        felvehetnénk ugyanazt a pénzt, a mozgásterünk megn őne, aztán jelentkeznénk, ha
       kész vagyunk" (Kocsis 1997). Még ha ennyire nem is rossz a helyzet, de némi csa-
        lódottságot azonban mindenképpen jelez a PHARE programokkal kapcsolatban, és
       nem lehet csak úgy elsiklani a probléma felett. A csalódottságot els ősorban a tény-
        leges pénzfolyósítás lassúsága okozza: egy-egy támogatott projekt gondolatának
       megszületésétől az els ő finanszírozási szerz ődés aláírásáig átlagosan két év telik el.
       A segélyezés folyamata tehát mindenképpen nehézkesnek mondható, mivel
       Brüsszel csak így látott biztosítékot arra, hogy a folyósított pénzeket a megfelel ő
       helyen használják fel. Az elbírálás során az „ex ante" szemlélet érvényesül. Ez azt
       jelenti, hogy a PHARE CBC eljárásrend által el őírt tíz—tizenkét lépés (tenderdoku-
       mentáció, pályázati résztvev ők listája, az elbírálás szempontjai, a bizottság tagjai,
       döntése, szerz ő déskötés stb.) mindegyikét egyenként bírálják el az EU magyaror-
       szági képviseletén, vagy Brüsszelben.
          Az egyik legnagyobb ellentmondás azonban mégis az, hogy Burgenland Ausztria
       leginkább fejlesztésre szoruló, legelmaradottabb tartománya, így az EU 1. célterü-
       leteként egyébként is sok támogatást kap. Ehhez képest az INTERREG mondhatni
       csak hab a tortán. Magyar oldalon viszont — más forrás híján — a PHARE CBC az
       alapvető infrastrukturális és ellátási problémák megoldásának eszköze, amelyeket
       mindenképpen meg kellett volna oldani, és aminek — tisztelet a kivételnek — a határ
       menti együttműködésekhez nem sok köze van.
          Ezzel áll szoros összefüggésben az a tény is, hogy míg osztrák oldalon az
       INTERREG programnak a fejlesztési prioritásokra torzító hatása nincs, magyar
       oldalon bizonyos fokig torzítja azokat. Ennek egyik oka, hogy Magyarországon a
       keleti megyék sokkal kevésbé fejlettek, a támogatásra is sokkal inkább rászorulnak.
       Az ország nyugati határán fekv ő régiók fejlesztése ezeket a feszültségeket nem
       csökkenti, hanem növeli. Ausztriában viszont ez a határ menti térség egybeesik az
       ország egyébként is fejlesztend ő, elmaradott térségeivel. Másik ilyen probléma,
       hogy az Európai Unió által a tagországoknak nyújtott összes támogatásnak közis-
       merten döntő hányada, mintegy kétharmada a mez őgazdaság támogatását szolgálja.
       A PHARE CBC viszont egyáltalán nem engedélyezett mez őgazdasági felhasználásra.
                        Szörényi Zsófia : PHARE CBC: Pro és kontra.
Átfedések a PHARE CBC program és Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési koncepciója között
                      Tér és Társadalom 13. évf. 1999/1-2. 161-175. p.

 TÉT XIII. évf. 1999        s   1-2                                        Gyors ténykép               175

Ily módon az osztrák és a magyar határtartományok összes fejlesztése és támogatá-
sa nagyságrendekkel eltér egymástól, és azok struktúrája is gyökeresen más. Ennek
megfelelő en egyes projektek koordinációjáról talán beszélhetünk, a határ menti
körzetek összességének koordinált fejlesztésér ől — már a dimenziók eltér ő volta
miatt is — aligha (Illés 1997a).

                                                 Jegyzet
   Jelen tanulmány a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen 1998 májusában megrendezésre
   került Tudományos Diákköri Konferencián bemutatott dolgozat alapján készült.

                                               Irodalom
Agenda 2000 — Az Európai Bizottság véleménye Magyarország Európai Unióba történ ő jelentkezéséről.
    (1997) Brüsszel, Európai Közösségek Bizottság.
Az osztrák—magyar határ menti együttm űködések tapasztalatai. (1997) Közlemény. (Témavezet ő
    Rechnitzer J.) Gy őr, MTA RKK NYUTI.
Csapó T. (1996) Határon átnyúló együttm ű ködések Vas megyében, különös tekintettel a PHARE CBC —
    INTERREG II programra. Határon innen — határon túl. — Pál Á.—Szónolcyné Ancsin G. (szerk.), 367-
    377. o.
Győr-Moson-Sopron megye Területfejlesztési Stratégiája. (1996) V. kötet. Koncepció. Közlemény.
    (Témavezető: Rechnitzer J.), Gy őr, MTA RKK NYUTI.
Horváth Gy.—Illés I. (1997) Regionális fejl ődés és politika. A gazdasági és a szociális kohézió er ősítésé-
   nek feladatai Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás id őszakában. — Európai tükör.
   Műhelytanulmányok.
Illés I. (1996) Regionális politika: felzárkózás vagy lemaradás? — Európai tükör. 2. 21-33. o.
Illés I. (1997a) El őadás. „A határokat átlép ő együttműködés lehető ségei Közép- és Kelet-Európában"
   című nemzetközi konferencia. 1997. április 26-27.
Illés I. (1997b) El ő nyök és hátrányok a regionális politikában. — Európai tükör. 4. 21-40. o.
Klau, T. (1997) A Bizottság regionális programjai segítik a határközi együttm űködést és oldják a nacio-
   nalista feszültségeket. — Európai Dialógus. 1. 2-5 o.
Kocsis Gy. (1997) Orientáció expressz — új PHARE irányítás. — HVG. november 22. 128, 133-135. o.
Lázár I. (1996) Ősszel kezd ődnek a beruházási munkák. — Világgazdaság. augusztus 16.
Lehő cz R. (1997) Törekvés a végrehajtás gyorsítására. — Világgazdaság. március 12.
Magyar—osztrák PHARE-ülés a határon átnyúló programok továbbfejlesztésér ől. (1997) — Kisalföld.
   december 13.
Mi a PHARE? (1994) Európai Bizottság. PHARE Információs Iroda kiadványa.
Pályázati dokumentáció. (1997) PHARE CBC Program, Magyarország—Ausztria.
Regionális fejlesztés: el őtérben a peremvidékek. (1996) — Világgazdaság. augusztus 16.
Rongxing, G. (1996) Border-Regional Economics. Heidelberg, Physica-Verlag.
Sajtóközlemény — Magyarország, Szlovákia és Ausztria határon átnyúló együttm űködési programja
   indulásáról. 1998. január 23.
Schweitzer A. (1998) Határérték - PHARE CBC támogatások. — HVG. 18. 132-137. o.
Tájékoztatás a határon átnyúló együttműködést támogató PHARE CBC programok állásáról. (1997)
   Budapest—Sopron, PHARE CBC Programirányító Iroda.