Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 110-113. p. KRÓNIKA BESZÁMOLÓ A VI. LENGYEL-MAGYAR FÖLDRAJZI SZEMINÁRIUM MUNKÁJÁRÓL A Lengyel Tudományos Akadémia Földrajzi és Térszervezési Intézete és a Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja folytatja a korábban kialakult együttm ű ködést. Ennek keretében 1986. szeptember 15-20 között „Térszer- vezés és regionális fejl ődés" címmel rendezték meg Varsóban és Stare Poleban a szemi- náriumot. Az elhangzott el őadások els ő sorban a „nemzeti problematika" fel ő l közelítet- ték meg a közigazgatási területszervezés elméleti, történeti, gyakorlati kérdéseit, átala- kulásának és átalakításának földrajzi összetev ő it, a településhálózat országos és re- gionális rendszerének, az ellátási központok szerepének kérdéseit, a mez ő gazdasági innovációk térbeli terjedésének és a mez ő gazdasági népesség képzettségének és kép- zésének összefüggéseit, a gazdasági növekedés és a térbeli struktúra változásainak kölcsönhatását, az ipari centralizáció és dekoncentráció hatásait. Az el őadások után elhangzó kérdések, ill. az egyes témablokkok vitája els ő sor- ban az összehasonlító elemzéseket szolgálták. Csak a lengyel el őadásokat és a vitatott kérdéseket ismertetem részletesebben, a magyar el őadások magyarországi publikációk- ban is megjelentek már. ANDRZEJ STASIAK professzor „A közigazgatási felosztás és a településháló zat Lengyelországban" c. el őadásában részletesen elemezte az 1975-ös közigazgatási reform térszerkezeti és településhálózati hatásait. A háromfokozatú (gmina-powiat- województwo) közigazgatási területbeosztásról a kétfokozatúra (gmina-województwo) való áttérés alapvet ő települési és településhálózati összefüggéseket és kérdéseket vetett fel. A járások felszámolása együtt járt a vajdaságok számának nagyarányú növelésével. (A korábbi 17 vajdaság és 5 vajdasági jogú város helyett 49 vajdaságot hoztak létre.) A községek száma és helyzete nem változott lényegesen. Az 1980-as évek elejét ő l kezdve hevesen vitatják az 1975-ös közigazgatási te- rületi reform eredményeit és hibáit. A Lengyel Tudományos Akadémia Térgazdasági és Regionális Tervezési Bizottsága megbízást kapott a kormánytól a reform sokoldalú áttekintésére. A bizottság két kötetben tette közzé a viták és az állásfoglalások ered- ményeit. STASIAK professzor részletesen elemezte a lengyel településhálózat adottsá- gait és igazgatásának lehetséges megoldási változatait. A falvak száma 43 000 körül van, 15 millió ember lakik bennük. A legnagyobb gond, hogy a falvak átlagos népesség- száma nagyon alacsony (360 f ő ). A sajátos természeti, gazdasági, társadalmi, politikai és történeti fejl ődés következtében lényewn regionális különbségek vannak a falvak kö- zött az ország egyes területein. 1984-ben i 439 falu volt gminaszékhely, ebb ő l 242 la- kossága nem érte el az 500 f őt. A városhálózat is differenciált. A 812 város közül BESZÁMOLÓ A VI. LENGYEL-MAGYAR FÖLDRAJZI SZEMINÁRIUM MUNKÁJÁRÓL Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 110-113. p. 111 440 kisváros, melyek lakossága 10 ezer alatt van. A legnagyobb gond az, hogy fejletlen a középvárosok hálózata. A nagyvárosokat tekintve Lengyelország policentrikus jelleg ű . 1985-ben a vajdasági központok közül 7 lakossága nem érte el az 50 ezret. (1975-ben még 16 lakossága volt 50 ezer alatt.) STASIAK professzor személy szerint elfogadja a kétfokozatú modellt, de né- hány jelentő s térbeli korrekciót lát szükségesnek. A vajdaságok számát 40-re javasolja lecsökkenteni, figyelembe véve a településhálózat, a gazdaság, a közlekedés, az ellátás, a természeti feltételek stb. összességét. Megítélése szerint a településhálózat és a közigazgatási területszervezés össze- ütközése a legélesebb az agglomerációk vonatkozásában. A nagyvárosi agglomerációk, mint településegyüttesek, nem igazgathatók egységesen sem a két-, sem pedig a három- szintű modellben. HAJDÚ ZOLTÁN a magyar közigazgatási területbeosztás 1949-1984 közötti reformtendenciáit és folyamatait tekintette át. KRZYSZTOF M IROS a községek feletti szolgáltató központok lengyelországi problémáit elemezte. Szinte már 1975-ben megkezd ődött a középszint ű térszervezési és igazgatási központok újbóli kiépülése, részben a reform hibáinak korrigálására. A „speciális" feladatokat ellátó hivatalok, intézmények „községfeletti" és „vajdaság- feletti" rendszerben jöttek létre. (Számuk az 1975 körüli 20-ról mintegy 200-ra növe- kedett.) Ezek a „speciális ágazatok" meglehet ősen sajátosan osztják fel az országot. A területi egységek száma 198 és 359 között változik. Nagy eltérések vannak így a köz- pontokat és az ellátott, igazgatott területeket tekintve egyaránt. Összességében megállapította, hogy az 1975-ös reform nem várt és nem kívánt hatásokat is kiváltott. Felveti, hogy ki kellene építeni a járási szint ű ellátó központok hálózatát. Mintegy 300 ilyen központra lenne szükség. A közigazgatási területszervezés földrajzi kérdéseivel kapcsolatosan kibonta- kozott igen élénk vita jelezte, hogy n ő a közigazgatás és a közigazgatási térszervezés folyamatformáló szerepe. Bebizonyosodott, hogy. a Lengyel Tudományos Akadémia Földrajzi és Tér- szervezési Intézetének munkatársai eltér ő módon értékelik az 1975-ös reformot, kü- lönböző alapállásból közelítik meg a közigazgatási fokozatok kérdését. (Az intézetben készült reformtervek kifüggesztett térképsorozatai jelezték az alapvet ően eltér ő meg- közelítési módokat.) Sor került a magyar és a lengyel közigazgatási területbeosztás összehasonlítására, s megállapítottuk, hogy nincs általánosan alkalmazható modell a közigazgatási területszervezésre. LUDWIK MAZURKIEWICZ a lengyel egészségügyi ellátás területi szervezésé- nek földrajzi összefüggéseit elemezte. Rámutatott arra, hogy az egészségügyi ellátás területi és központrendszere er ő sen köt ődött az 1975 el őtti közigazgatási területbeosz- táshoz. Az egészségügyi ellátás meg ő rizte hármas hierarchikus tagolódását, s ez most komoly gondokat okoz a területi szervezésben és a közigazgatáshoz való viszonyában. OROSZ ÉVA a magyarországi egészségügyi ellátás területi struktúráját és fej- l ődésének f ő tendenciáit ismertette. A vitában felvet ődött az „orvosföldrajz" értelme- zésének többféle megközelítési módja és lehet ő sége. A mező gazdasági népesség oktatásának és képzettségének térbeli differenciáit elemezte BOZENA GALCZYNSKA. Az egész országra kiterjed ően feltárta a mez őgaz- BESZÁMOLÓ A VI. LENGYEL-MAGYAR FÖLDRAJZI SZEMINÁRIUM MUNKÁJÁRÓL Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 110-113. p. 112 dasági népesség és a mez őgazdasági aktív kereső k képzettségének területi eltéréseit. Az 1978-as népszámlálás idején a szakképzetlen munkaer ő 65%-a a mezőgazdaságban dol- gozott. Az 5,3 millió mez őgazdasági aktív keres ő 31%-a nem fejezte be az általános iskolát sem. A képzettség szintje térbelileg er ősen differenciált, sok vonatkozásban mind a mai napig visszatükröződik Lengyelország 1918 el őtti területi megosztottsága. A képzettség és a gazdálkodás színvonalát és eredményességét egybevetve egy- értelm űen feltárta, hogy mind országrészek között, mind pedig egy-egy országrészen belül szoros kapcsolat van a képzettség és a gazdálkodás mikéntje között. Az innová- ciók gyorsabban terjednek a magasabb képzettséggel rendelkez ők között. ENYEDI GYÖRGY az innovációk térbeli terjedését tekintette át a magyar mez őgazdaságban. CSATÁRI BÁLINT a falusi települések térbeli kapcsolatait elemezte Szolnok megye példáján. Az élénk vitában nyilvánvalóvá vált, hogy a lengyel és a magyar mez őgazdaság eltér ő jelleg ű problémákat hordoz, de épp az innovációk terjedése kapcsán közös voná- sok is felismerhet ő k voltak. TÓTH JÓZSEF az Alföld településhálózatának átalakulá- sát mutatta be. TEOFIL LIJEWSK I az idegenforgalom területi kérdéseit elemezte. Abból in- dult ki, hogy Lengyelország nemzetközi mércével mérve is jelent ős idegenforgalmi fo- gadó országgá válhat. Részletesen elemezte a tengerparti, a hegyvidéki, a tóvidéki és a városi idegenforgalmi kínálatot és idegenforgalmi infrastruktúrát. Megállapította, hogy a szállodai infrastruktúra fejletlensége az idegenforgalom gátjává vált egyes területeken. RYSZARD HORODENSK1 és MIROSLAW SERWIN a bialisztoki vajdaság keleti, országhatár menti községeinek helyzetét, fejl ődési és fejlesztési kérdéseit tekin- tette át. Részletesen ismertették a több évre tervezett kutatási program els ő ered- ményeit. ANDRZEJ WERWICK I a szolgáltatások fejlettségének különbségeit értékelte a varsói funkcionális makrorégióban. A makrorégió szolgáltatási ágazatai általában vévé fejlettebbek, mint az országos átlag, de korántsem elégítik ki az igényeket. A szolgálta- tások fejlettsége er ősen differenciált a makrorégión belül, meghatározó Varsó szerepe. ANDRZEJ WRÓBEL a gazdasági növekedés és a térbeli változások kölcsön- hatásának elméleti kérdéseit és lengyelországi konkrét megjelenési módjait tekintette át. Folytatta az V. Magyar—Lengyel Földrajzi Szemináriumon megkezdett elemzését, és megállapította, hogy nem változtak meg alapvet ően a gazdasági térbeli folyamatok. Az ország sajátos területei (pl. a fejletlen keleti területek, a fejlettebb nyugáti területek stb.) keresik a „regionális egyensúlyt". BARTA GYÖRGYI az ipari szervezetek változási tendenciáit ismertette az 1960-as évektő l napjainkig. MAR EK POTRYKOWSK I a koncentrációs és decentrációs folyamatokat érté- kelte a lengyel iparban. Megállapította, hogy az állami beavatkozás és tervezés, vala- mint a gazdaságban kibontakozó folyamatok egyes id őszakokban kölcsönösen erősítet- ték ezeket a folyamatokat, máskor egymással szemben hatottak, illetve érvényesültek. Részletesen szakaszolta a folyamatokat és területileg is értelmezte hatásukat. A szeminárium témájához kapcsolódva egynapos szakmai kirándulást tettünk. Megismerkedtünk a Deltavidék (Zulawy) történeti, természeti, gazdasági, település- hálózati, fejlesztési kérdéseivel, paraszti mintagazdaságokat látogattunk meg. Szakszer ű BESZÁMOLÓ A VI. LENGYEL-MAGYAR FÖLDRAJZI SZEMINÁRIUM MUNKÁJÁRÓL Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 110-113. p. 113 vezetés segítségével ismerkedtünk a Tengermellék és a három város (Gdansk, Gdinia, Sopot) gazdasági és településhálózati problémáival. A szeminárium hozzájárult a vizsgált kérdések elméleti, területi és gyakorlati vonatkozásainak összehasonlításához, a két országban megnyilvánuló sajátos jegyeinek feltárásához, egybevetéséhez. A Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja angol nyelvű kiadványsorozatában megjelenteti a szeminárium anyagát. Hajdú Zoltán BESZÁMOLÓ A MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG STATISZTIKAI SZAKOSZTALYANAK ÜLÉSÉR Ő L 1986. november 18-19-én Debrecen adott otthont a Területi Statisztikai Szekció 15. tudományos ülésének. Az ülésszak tematikája a terület- és településfejlesztésr ől szóló országgy ű- lési határozathoz kapcsolódik; célja, hogy áttekintse a fejlesztési koncepció f ő politikai, társadal- mi célkit űzéseit, a fejlesztés f ő irányait és feladatait, az ehhez kapcsolódó tudományos kutatás, illetve a területi statisztikai módszertani és elemz ő munka fő területeit. Az ülésen elhangzott el őadások előzetesen megjelentek, ezért csak az el őadók fő gondo- lataira hívjuk fel a figyelmet. Az ülésszakot VÉGVARI JEN Ő , a KSH elnökhelyettese nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta, hogy a jelenlegi tudományos ülés a kérdésfelvetések, probléma- megoldások keresésének jegyében fog eltelni, melyekhez az interdiszciplináris kutatások adnak segítséget. Az el őadások három fő téma köré csoportosultak: — a terület- és településfejlesztés elvei, stratégiái, — a terület, település helyi problémái, ezen belül több el őadás foglalkozott a hát- rányos helyzet ű térségekkel, — a környezetvédelem hatékonyabbá tétele. A következ ő kben a fenti témák szerinti csoportosításban ismertetjük az el őadásokat. SZIGETI ERNOtől hallottunk egy összefoglaló beszámolót a terület- és településfej- lesztési politika elveir ől, céljairól és eszközeir ől. „Megújult-e a településfejlesztési politika?" — teszi fel a kérdést. Válasza: „megújuló e politika". A lakosság részt akar venni az általa fontosnak vélt településfejlesztési célok elérésében, a saját anyagi eszközei segítségével. A vezetés rá is szorul erre. Követelmény egy olyan településfejlesztési politika, amely képes a f ő célok megmaradása mellett alkalmazkodni a változó körülményekhez. KŐ SZEGFALVI GYÖRGY a terület- és településfejlesztést megalapozó tudományos kutatások fejl ődésének útját tekintette át a 60-as évek elejét ől napjainkig. A bekövetkezett vál- tozások változtatást igényelnek a terület- és településfejlesztési stratégiában is. E stratégiát meg- alapozó (kutatások közül kiemelte „A Terület- és településfejl ődés Társadalmi-Gazdasági Folyamatai Magyarországon" cím ű programot. NYITRAI JOZSEF az infrastrukturális fejl ődés területi mérésének lehet őségeiről tar- totta rövid el őadását. Elemzésük során a mutatószámok különböz ő kategóriáit alakították ki. Kiszámították az egyes megyék kategóriákon belüli, illetve összesített rangsorban elfoglalt helyét. A beruházások alakulásának jellemz őinél említette, hogy egyre fokozódik a magáner ő bevonása, elsősorban a lakásberuházások terén. Végezetül Gy őr-Sopron megye infrastrukturális ellátottsá- gáról hallhattunk, RESZLER GYORGYNÉ előadásában az országgy űlési határozat egyik legfontosabb céljának, a társadalmi esélyegyenl őség javításának, a lakosság életkörülményeiben meglev ő indo- kolatlan területi különbségek mérséklésének megvalósításával foglalkozott. Ennek során Hajdú- Bihar megye jelenlegi helyzetét, feladatait és lehet őségeit tárta fel, különös figyelmet szentelve a városkörnyéki alapfokú infrastrukturális ellátottság elemzésére. A VII. ötéves tanácsi terv a fejlesz-