Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 105-126. p.



    Tér és Társadalom                                   XII. évf. 1998   s 3: 105-151


                             GYORS TÉNYKÉP

          TUDOMÁNY ÉS REGIONALITÁS
        MAGYARORSZÁGON A 90-ES ÉVEKBEN'
                 DŐRY TIBOR - MÉSZÁROS REZS Ő -
                      RECHNITZER JÁNOS
                                     Előzmények
   Az Országgyűlés határozata szerint e Magyarországon a tudománynak kiemelt je-
lentő sége van és ezért a testület szükségesnek látta a magyar tudomány helyzetét,
lehető ségeit feltáró, átfogó elemzés elkészítését. Ezen munkálatok elvégzésére a
Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kapott felkérést. Az MTA Vezet ői Kollégi-
uma döntése értelmében kezd ődtek meg azok az el őkészítő munkálatok, amelyek
tematikus résztanulmányok megírásával, azok m űhelyvitáival, majd a Tudománypo-
litika az ezredforduló Magyarországán c. dokumentum kidolgozásával zárulnak
(Glatz 1998).
  A "Tudomány és regionalitás" munkabizottság feladata a tudományos aktivitás és
a kutatás-fejlesztés területi szerkezetének bemutatása, az elemzésből következtetések
levonása, valamint fejlesztési javaslatokat, ajánlásokat megfogalmazó résztanul-
mány elkészítése. A jelen helyzetfeltáró elemzés szolgál a munkabizottság által
rendezendő mű helyviták alapjául, ill. az ott elhangzó módosításokkal, észrevételek-
kel kiegészítve bekerül a Tudománypolitika az ezredforduló Magyarországán c.
dokumentumba.
                 Az átmenet térszerkezete, az átmeneti terek
   Az átmenet a térszerkezetet újraformálja, területi különbségek alakulnak ki, vagy
erősödnek fel, amik egyben a fejlő dési pályák különféle irányait képviselik. A ko-
rábbi vizsgálatainkban foglaltakat meger ősítve (Rechnitzer 1993) kimondhatjuk a
tételt, miszerint az ország térszerkezete még megosztottabbá vált, miközben a két
ellentétes pólus között a szakadék növekedett, a térségek egy jelent ős csoportja
átmeneti helyzetbe került, a jöv őbeli elmozdulásuk még bizonytalan, vagy nem
egyértelmű.
  A megállapítás bizonyításához azonos mutatószámok és módszerek 3 alapján ha-
sonlítjuk össze a területi gazdaságot - megyék szerint - 1991-ben, az átmenet kez-
detén és 1995-ben, annak befejez ődéséhez közeledve (1. ábra).
  Az átmenet induló évében a térszerkezetben hét jól elhatárolható csoportot figyel-
hettünk meg. A főváros elkülönült, önálló csoportot képzett, a többit ől távol, maga-
san koncentrálva a vizsgált területi tényez őket, s őt azok nagysága össze sem volt
vethető, még a legjobb helyzetben lév ő megyével sem. Budapest távolsága a területi
gazdaságban a megyékt ől szembeötlően nagy, egy más, a hazai területi szerkezett ől
alapvetően eltérő , azzal össze nem hasonlítható fejl ődési pálya jellemzi, ami az
elemzésekben, az összehasonlításokban, s egyáltalán a stratégiai meghatározásában
is más elveket, megoldásokat kíván.
                   Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
               Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                     Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


  106      Gyors ténykép                                                 TÉT XII. évf. 1998        s3
                                                    1. ÁBRA
                                   A térszerkezet és változása (1991, 1995)
                             (The spatial structure and its changing , 1991,1995)




                                             1991




                                                                                    Hasonlóság nagysága
                                                                                    ae~ 1,00-1,24
                                                                                            1,25-1,49
                                                                                            1,50-1,74
                                                                                             1,75-1,99




                                            1995




                                                                                     Hasonlóság nagysága
                                                                                    4.1~ 1,00-1,24
                                                                                             1,25-1,49
                                                                                             1,50-1,74
                                                                                              1,75-1,99




Forrás: saját számítás
                        Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                    Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                          Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


 TÉT XII. évf. 1998   s3                                    Gyors ténykép           107

     A nyugat magyarországi csoport (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala) összetartozá-
                -


   sát a külföldi működő tőke, a beruházások nagysága, az akkor is még mérsékeltnek
  tekinthető munkanélküliség, telefon ellátottság és a vállalkozások közel azonos
  jelenléte határozta meg. A csoporton belül Zala megye gyenge hasonlóságot mutat a
  másik két megyével, s őt több tényezőben látható azonosságot jelzett a negyedik,
  déli csoporttal.
     A közép magyarországi csoport (Fejér és Pest megye) szervez ődését még a beru-
            -



  házások, a személyi jövedelemadó nagysága és a személygépkocsi ellátottság ala-
  kítja. Önálló egységet alkot Komárom Esztergom megye, ahol ekkor még működik
                                         -


  a nagyipar, annak beruházási mutatói kedvez őek, s a személyi jövedelemadó is
  hozzájárult a különálló típus alakításához. Egyedül Fejér megye mutat hasonlóságot
  a dél-magyarországi csoportba tartozó Veszprém megyével (nagyipar, magas mun-
  kanélküliség).
     A dél magyarországi csoport összetartozását a mérsékelt külföldi t őke jelenléte,
        -



  az országos átlag körüli munkanélküliség, a mérsékelt vállalkozási aktivitás és a
  kedvező személygépkocsi ellátottság jellemzi. A hasonlósági kapcsolatok érdeke-
  sek, hiszen egy Csongrád-Baranya és egy Veszprém-Somogy (Balaton parti me-
  gyék) - Tolna alcsoport formálódott ki.
    Kelet-Magyarország er ősen megosztott 1991-ben. Az egyik csoportot (Északkelet-
  Magyarország) Borsod, Szabolcs-Szatmár és Jász-Nagykun-Szolnok megye alkotja.
  A szervező dést az alacsony szolgáltatási ellátottság (banks űrűség) és a nagyiparból
  következő magasabb (országos átlaghoz jobban közeled ő) helyi adó képezte. A
  másik kelet magyarországi csoport egybetartozását a magasabb vállalkozási aktivi-
                -


  tás (nem jogi személyiség ű vállalkozások), a mérsékeltebb munkanélküliség és a
  magas személygépkocsi ellátottság jellemezte. A két keleti csoport még elkülönül
  egymástól, az értelmezhet ő hasonlóság inkább a csoporton belül figyelhet ő meg,
  egyedül Heves megyénél regisztrálható három kapcsolódási irány, ami vélhet ően a
 területi gazdaság lehetséges jöv őbeli irányait, vagy éppen bizonytalan helyzetét
 jelzi. A két csoport területi gazdasági szerkezetében vannak hasonlóságok, de a
 keleti csoportnál az összevont érték a déli megyékhez közelít, míg az északkeleti
 megyék együttesen a közép-magyarországi csoporthoz állnak közelebb.
    Az átmenet els ő éveiben tehát a területi gazdaság megosztott térszerkezetet mutat,
 abban már felismerhet ők az azonos fejl ődést mutató csoportok, a fejl ődési pályák
 bizonytalanságait éppen a csoportok elemeinek átfedései, hasonlóságai jelzik. A
 térszerkezet még képlékeny, de már vannak stabil pontok, elhatárolható, egyben
 karakteres fejl ődési és leszakadási irányok.
    A területi gazdaság 1995 re megváltozott, a tömbösödés határozottabbá vált, a ko-
                            -


 rábbi hét csoport helyett hat formálódott ki, a fejl ő dési pályák egymástól elkülönül-
 tek, a korábbi tömörülések közötti kapcsolatok megsz űntek, inkább a klasztereken
 belül alakultak ki jobban összetartozó altömbök.
    A főváros elő nyét nem lehet behozni, változatlanul elkülönül az ország többi ré-
 szétől. A legkedvezőbb értékkel rendelkez ő nyugati csoportvezet ő megyéje (Győr-
 Moson-Sopron) hátrányából valamit leküzdött (6%-kal közelebb lépett), jelentékte-
 lenül, de távolabbra került Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (2%). Budapest tartós
 elkülönülése a területi szerkezetben magyar sajátosság. Stratégiai cél a f       őváros
fejlesztésénél az lehet, hogy kedvez ő befolyása a területi gazdaságra minél több
 szinten és irányban szétterjedjen.
               Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
           Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                 Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


108    Gyors ténykép                                          TÉT XII. évf. 1998   s3

  A nyugat-magyarországi csoportból Zala megye kiszakadt, s érdekes, hogy a
megmaradt két tag között értelmezhet ő hasonlósági szint nem alakult ki, azaz még
együtt vannak, még együtt különülnek el a többi csoporttól, de Gy őr-Moson-Sopron
megye egy más, új fejl ődési pályát kezd alakítani, aminek az iránya, jellege vélhet ő-
en a nagyobb dinamika.
  A dél-magyarországi csoport határozottan tömbösödött, bekerült a leszakadó Zala
megye és a felzárkózó Bács-Kiskun, er ős baranyai hasonlósággal. A területi szerke-
zet több tényez őben azonosságot mutat a közép- és kelet-magyarországi csoporttal,
ami azt jelzi, hogy egy id ő leges tömbösödést látunk, annak felbomlása bármikor
megtörténhet, a szerkezetek még nem stabilak. Az átrendez ődést a vállalkozások
(külföldi tőke) növekvő terjedése és a szolgáltatások kedvez ő fogadási feltételei
generálhatják a jöv őben.
  A közép-magyarországi csoporthoz csatlakozott Komárom-Esztergom megye, s a
belső hasonlóság a tagok között már felismerhet ő . A csoport szintjén az el őző idő-
szakhoz képest a beruházások növekszenek, ezen belül a külföldi t őke szerepe egyre
meghatározóbbá vált, azonban a vállalkozási aktivitás még gyenge, és jelent ősen az
országos átlag alatt van a telefon ellátottság és a pénzügyi szolgáltatások (banks űrű-
ség) színvonala. A dél-magyarországi csoporthoz áll a legközelebb ez a klaszter, de
érdekes, hogy a nyugati csoporttól viszont 1991-hez képest, már távolodott.
  Az északkeleti csoportból kivált Szabolcs-Szatmár megye, viszont bekerült Heves
megye, ami arra utal, hogy folyamatos átrendez ődés történik az ország keleti térsé-
geiben. A csoport így közelebb került a kelet-magyarországi klaszterhez, miközben
növekedett távolsága a nyugati megyékt ől, továbbra is megmaradt a "közelsége" a
déli térséghez, ami egy lehetséges jöv őbeli átrendeződési irányt sejtet. (Ezt er ősíti,
hogy Heves megtartotta értékelhet ő hasonlóságát egy déli - ugyan gyenge adottsá-
gokkal rendelkező - megyével.).
  A keleti tengelyt Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar, Békés és a távoli Nógrád megye
alkotja kimondottan gyenge mutatókkal, s egyre távolabb a többi csoporttól. A bels ő
kohézió erő s, különösen a keleti országhatár menti megyéknél, míg Nógrád inkább
Békéshez és Szabolcs-Szatmárhoz áll közelebb, Hajdú-Bihar kiszakadása prog-
nosztizálható. A keleti tömbösödés veszélye abban is kifejezhet ő, hogy 1991-hez
képest a déli fejlő dési pályához mért távolság növekedett, azaz a térség leszakadása
még látványosabb.
  Az átmenet térszerkezetét a határozott megosztottság jellemzi, amiben a területi
különbségek nemcsak megjelennek, hanem azok átrendez ődnek, részben térségek
közelednek, vagy távolodnak egymástól, részben pedig a térségeken belül tömbök,
azonos fejlődési pályákat mutató struktúrák alakulnak ki.
  A reagálás az átmenetre a térségekben tehát különböz ő. A területi gazdaság sze-
replőinek felkészültsége, er őforrásainak állapota, ill. térbeli helyzete dönt ően for-
málják a sajátos fejl ődési, vagy pontosabban alkalmazkodási pályákat. A térszerke-
zetben a főváros tartósan elkülönült, az ottani gazdaságot nem lehet összehasonlíta-
ni az ország többi részével, viszont a hatása a területi gazdaságra dönt ő. Vélhetően
az átmenet a budapesti gazdaságban befejez ődött, az új struktúra elemei már m ű-
ködnek, az ország térgazdasága szempontjából az a fontos, hogy ennek terjedése
milyen mechanizmusok és rendszerek alapján történik. Az ország két nyugati me-
gyéje az átmenet végéhez ért, ebben Győr-Moson-Sopron megye el őbbre jár Vasnál,
a területi gazdaságok elkülönülése az ország többi részét ől egyre határozottabbá
                     Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                 Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                       Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998   s3                                   Gyors ténykép           109

válik. Közép- és Dél-Magyarország területi gazdasága képlékeny állapotot tükröz,
vannak stabilizálódásra utaló jegyek, de a struktúrarendez ő elemek még gyengék
(térségektől függően a külföldi tőke, vagy a szolgáltatások), így számos bizonyta-
lanság, előre ki nem számítható irány lehetséges a térségek jöv őbeli helyzetében. A
keleti országrészben két típusát határozhattuk meg az átmenet térszerkezetének. Az
első közelebb áll a közép- és dél-magyarországi csoporthoz, így kedvez ő elmozdu-
lásokat hordozhat, míg a második, a délkeleti országhatár menti megyék és Nógrád
leszakadása változatlanul tovább tart, azok er ősen tömbösödnek, ebből talán a jövő-
ben Hajdú-Bihar megye lesz képes egyedül kiszakadni.

        A kutatás-fejlesztés területi szerkezete Magyarországon
  A rendszerváltozást követ ően kettős hatás érvényesült a tudományos életben és a
kutatás-fejlesztésben (K+F). Egyrészt a sz űkülő források (pl. KMŰFA) és a hazai
kutatások iránti csökken ő kereslet a vállalatokat, kutatóintézeteket létszámcsökken-
tésre kényszerítették (Dőry 1997). Másrészt tömegével alakultak új gazdasági szer-
vezetek, amelyek - közülük is leginkább a vonzóbb fizetést nyújtó külföldi tulajdonú
vállalkozások - er ős szívó hatást gyakoroltak a jól képzett kutatókra, fejleszt őkre.
Ha a tudományos aktivitás mutatóit (létszámadatok, ráfordítások, szabadalmak
száma stb.) tekintjük, azok alakulásában is visszatükröz ődnek az elmúlt évek ezen
szektort érintő gazdasági folyamatai (Inzelt 1996). A fejlesztési eredmények csök-
kenésében közrejátszik, hogy a felhalmozott és potenciálisan elérhet ő szakmai-
fejlesztői tudást a gazdasági társaságoknak csak töredéke hasznosítja, hiszen azok
maguk is csak kis mértékben végeznek kutatási tevékenységet, folytatnak kísérleti
fejlesztést (Farkas 1996, Nyíri 1996, Kiss-Pandurics-Lapid 1997).
Kutatóhelyek száma
  1997-ben a K+F statisztika 1679 kutatóhelyet tartott nyilván, amelyek meghatáro-
zó részét a fels őoktatási kutatóhelyek alkotják. Az intézményrendszer viszonylagos
stabilitásával összefüggésben, a fels őfokú oktatáshoz köt ődő kutatóhelyek száma
évek óta szinte állandó, 1100 körüli. A vállalkozási kutatóhelyek száma érzékenyen
követte a gazdasági változásokat (pl. 1992-ben csak 98 adatszolgáltató került ki
ebből a körből), azonban a kutatóintézetek, állami vállalatok megsz űnése után lét-
rejött fejleszt ő vállalkozások - zömében mikrovállalkozások - figyelembevételével
1997-ben már meghaladta a kétszázat. A K+F helyek regionális elhelyezkedésénél
meghatározó a főváros részesedése (43,8%), ami azonban lényegesen alacsonyabb
hányad, mint a K+F létszám és a ráfordítások tekintetében. A Dél-Alföld (196) és
kiemelten Csongrád megye (151), élén Szegeddel ad otthont a f ővárost követően a
legtöbb kutatóhelynek. Néhány hellyel lemaradva következik Hajdú-Bihar jóvoltá-
ból az Észak-Alföld (187), majd a Dél-Dunántúl (154), ahol ennek az értéknek
közel nyolcvan százalékát Baranya megye adja. Legkevesebb a kutatóhely a Közép-
Dunántúlon (80), holott csak Veszprém megyében 44 tudományos m űhely működik.
Kutatói létszám
  A kutató-fejlesztő helyek létszáma az országban az 1988. évi értéknek a felére
csökkent: teljes munkaidej ű dolgozóra átszámított egyenértékben 1997 adatai
alapján mindössze 20.758 fő volt. Közülük tudományos kutató-fejleszt ő csupán
                  Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
              Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                    Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


 110 Gyors ténykép                                                        TÉT XII. évf. 1998   s3
 11.154 fő. Országos szinten a K+F-ben foglalkoztatottak aktív keres őkhöz viszo-
 nyított aránya az 1988. évi 0,94%-ról 1996-ra 0,55%-ra süllyedt.
                                       2. ÁBRA
    A kutatás-fejlesztésben dolgozók létszáma és aránya az összes alkalmazotthoz
                                   viszonyítva, 1997
  (Number of Employed Persons in R & D and in Comparison and as Percentage of
                                Total Empolyees, 1997)



                                                 MEM K+F létszám(szánított)
                                                      összes alkalm-ból K+F-ben




  Megj.: Az adatok a KSH el ő zetes adatközlésén alapulnak. * 1996 év adata alapján   .



Forrás: KSH, 1998

  A létszámcsökkenés és ezen belül a kutatók, fejleszt ő k számának drasztikus csök-
kenése mindenekel őtt a vállalati kutatóhelyeket, illetve a kutató-fejleszt ő intézeteket
érintette. Ezen szervezetek korábbi megrendel ő ik elvesztésére, a rövid távú gondol-
kodás miatt, sajnálatos módon el ő ször a termelésben közvetlenül nem érintett kuta-
tók-fejleszt ők számának csökkentésével, majd a kutató-fejleszt ő részlegek felszámo-
lásával reagáltak.
  A K+F-ben foglalkoztatottak területi létszámadatait tekintve jelent ős, nagyságren-
di különbségek figyelhetők meg megyénként. Mind a létszámadatok, mind az aktív
keresőkbő l való részesedés tekintetében kiugró Budapestet az egyetemi központok-
nak (Szeged, Debrecen, Pécs, Veszprém) otthont adó megyék követik. Budapesten
koncentrálódik a KSH által nyilvántartott kutató-fejleszt ői létszám 59,1%-a. A má-
sodik helyen álló Csongrád megye (7,5%) mellett kiemelkednek a rangsorból Haj-
dú-Bihar (6,9%), Baranya (3,3%) és Veszprém megyék (2,6%). A fennmaradó 15
megyében az ország K+F létszámának mindössze 20,6%-a található, azaz az összes
kapacitás csupán egyötöde.
                                                Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                                            Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                                                  Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998                             s3                                                Gyors ténykép                                              111

  Ha régiók szerint elemezzük a létszám megoszlását, úgy a Budapest és Pest megye
alkotta Közép-Magyarországon összpontosul a K+F-ben foglalkoztatottak 63%-a
(teljes munkaidej ű dolgozóra számított egyenértékben). A központtól jelent ősen
leszakadva következik az Észak- ill. a Dél-Alföld (10,5%, ill. 9,8%). Baranya me-
gye jelentősen javít a Dél-Dunántúl értékén, de a régió ezzel együtt is csak 5,0%-ot
birtokol az országos létszámból. Hasonló mondható el a Közép-Dunántúl (4,5%)
vonatkozásában is, ahol Veszprém megye meghatározóan er ősíti a térség pozícióját.
A gazdaság fejlődésében élenjáró Nyugat-Dunántúl megyéi meglehet ősen hátul
kullognak a sorban, így a régió csak a válsággal sújtott Észak-Magyarországot tudta
megelőzni (3,9%, ill. 3,5%).
Kutatás fejlesztési ráfordítások
                               -




  A kutatás-fejlesztési ráfordítások esetében a létszámadatokhoz hasonló tendencia
figyelhető meg (Kovács 1996). Az adatok ismeretében azonban bizonyos hangsúly-
eltolódás érezhet ő Budapest javára, míg a fels őoktatási központok részesedése ki-
egyenlítettebb egyrészt a főváros, másrészt a többi megye viszonylatában. Ennek az
lehet az egyik lehetséges magyarázata, hogy a K+F létszám nagyobbik és egyúttal
meghatározó része a fels őoktatáshoz kötődik, azonban a ráfordítások mértékében
tapasztalható területi különbségek a vállalkozói szféra kiadásaival mérsékl ődnek.
                                                             3. ÁBRA
                             A kutatás-fejlesztési ráfordítások összege és aránya a GDP-b ől, 1997
                                   (Expenditure of R & D and as Percentage of GDP, 1997)

                            5000                                                                                              0,50%
                                      36583 millió Ft
                            4500 —                                          111ffl K+F ráfordítás                             0,45%
                            4000 —                                                     ráf aránya a GDP-bőli — 0,40%
  K+F ráfordítás, millióF




                                                                                                                                      K+F aránya a GDP-bí
                            3500 —                                                                                          — 0,35%
                            3000 —                                                                                          — 0,30%
                            2500 —                                                                                          — 0,25%
                            2000 —                                                                                          — 0,20%
                            1500 —                                                                                          — 0,15%
                            1000 --                                                                                     — 0,10%
                             500 —                                                                                          — 0,05%
                                        h     —        A   h   ..411                  A      A    me
                                                                                                                              0,00%
                                      t.. 5                                 N           n
                                                                                                       Szabolcs-Sz-B




                                                           p                            -7
                                                                                              N
                                                                                             C4                        os
                                                                       2F
                                                  á4
                                                   )

 Megj.: Az adatok a KSH el őzetes adatközlésén alapulnak. * 1996 év adata alapján.
 Forrás: KSH, 1998
  Míg a fővárosban költik el az ország K+F ráfordításainak szinte kétharmadát
(64,0%), addig a vidéki tudományos centrumok közül vezet ő helyen található
Csongrád is csak 5,6%-kal, Hajdú-Bihar 4,8%-kal és Veszprém megye 4,1%-kal
               Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
           Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                 Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


112    Gyors ténykép                                         TÉT XII. évf. 1998   s3

részesedik. A sereghajtó Nógrádban szinte elhanyagolhatók a kutatási célú kiadá-
sok, de éves szinten az ország megyéinek többségében sem haladják meg a 100-200
millió Ft-ot a K+F-re fordított összegek. Ebb ől már egyenesen következik az is,
hogy a szektor részesedése a GDP-b ől rendkívül alacsony, az 1997. évi el őzetes
adatok szerint (igazodva a 90-es évek mélyrepüléséhez) nem éri el a nemzeti jöve-
delem 0,7%-át. Nem szeretnénk ezen adat elemzését nemzetközi és nemzetgazdasá-
gi összefüggésében vizsgálni, hiszen az nem kapcsolódik szorosan a témához, de
arra felhívjuk a figyelmet, hogy a nevezett ráfordítások 57 milliárd Ft-os éves szintje
az országon belül meglehet ősen centralizáltan, Budapest központúan kerül felhasz-
nálásra. A központi térséget (Budapest és Pest megye) követ ően, - attól egy nagy-
ságrenddel leszakadva, a létszámadatokhoz hasonlóan - kiemelkedik az egyes régiók
közül az Észak- és a Dél-Alföld. Az utolsó helyezett Észak-Magyarország el őtt áll a
Dél- és a Nyugat-Dunántúl, valamint a Közép-Dunántúl térsége. A vidéki régiók
közül legelőkelőbb helyen álló Észak-Alföldön például a ráfordítások mértéke közel
négyszerese a leggyengébb Észak-Magyarország mutatójának.
Innovációs aktivitás
 Az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet adatbázisára támasz-
kodva rangsoroltuk az ország megyéit az innovációs aktivitás tekintetében. Olyan
mutatókat vettünk figyelembe, mint az 1000 gazdasági társaságra jutó K+F vállal-
kozások száma, a 10.000 lakosra jutó fels őoktatásban dolgozók száma, a 10.000
lakosra jutó tudományos min ősítettek száma, a 10.000 lakosra jutó szabadalmak
száma, az egy főre jutó KMŰFA támogatás, valamint az 1000 foglalkoztatottra jutó
K+F helyen dolgozók létszáma és az 1000 foglalkoztatottra jutó K+F hely ráfordí-
tás.
  A klaszterelemzés eredményeit tekintve (4. ábra) látható, hogy önálló csoportot
alkot Budapest, ill. Csongrád megye, majd ezt követ ően Baranya és Hajdú-Bihar.
Az aktivitás intenzitását tekintve - Komárom-Esztergomot nem számítva - összefüg-
gő klasztert képez Gy őr-Moson-Sopron, Veszprém és Pest megye. Tolna, Heves,
Borsod és Komárom-Esztergom alkotta csoport még elkülönül a legkevésbé inno-
vatív térségekt ől, de "távolságuk" jelent ős az élenjáró megyékt ől és kicsi a hátul
maradóktól.
  Összegzésképpen azt lehet megállapítani, - ami az elemzés kiinduló hipotézise is
volt -, hogy az egyetemi, fels őoktatási centrumok (Szeged, Debrecen, Miskolc,
Pécs, Veszprém) jelentik az innovációs aktivitás f ő színtereit, a többi megye (azok
városai) csak jelent ősen leszakadva képesek bekapcsolódni a fejlesztési tevékenysé-
gekbe.
  A helyzet paradoxona pedig az, hogy a gazdasági fejl ődésben, a jövedelemterme-
lésben és a külföldi tőke vonzásában élenjáró nyugat- és közép-dunántúli megyék-
ben kevésbé adottak a fejlesztések bázisát, a tömegtermelést ől és bérmunkától a
tudásigényes fejlesztési tevékenységek irányába való elmozdulás potenciálját nyújtó
intézményi és financiális eszközök, ami pedig hosszabb távon jelenlegi versenyelő-
nyüket is veszélyezteti.
                   Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
               Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                     Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998   s3                                 Gyors ténykép                      113


                                                  '
                                                  >,
                                                                             .7      pj)
                                                 -0                    ...           .9,

                                                 a          -',        2.
                                                        :              .,    '-'
                                                                              '      6'.
                                                                                     ,,
                                                 !''



                                                             6>,
                                                       g=                    3, 15
                                                                   u). h>
                                                                   T




                                                 ss
                                                                                     .5


                                                                   E




                                                                                             Forrás: KSHévkönyvek, 1 997
                Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
            Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                  Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


114    Gyors ténykép                                         TÉT XII. évf. 1998   s3

        A tudomány finanszírozása, a kutatás-fejlesztés forrásai

   A hazai K+F főbb mutatószámainak elemzése, területi összefüggéseinek vizsgá-
 lata után fontos kérdés a tudomány finanszírozási csatornáinak analízise is. Az átlát-
ható, nyílt pályázati rendszerben a kutatott témáknak versenyezniük kell egymással
a források elnyeréséért, ami jótékony hatással van a támogatásra kiválasztott pro-
jektek minőségére, a kutatómunka hatékonyságára, ill. megtérülésére. Hangsúlyoz-
zuk, hogy egyetértünk a bemutatott helyzetnek megfelel ően azzal, hogy rendkívül
 alacsonyak a K+F-re és általában a tudományra rendelkezésre álló összegek, azon-
ban éppen ezért van szükség további megpályázható forrásokra, amelyek a normatív
támogatás (fels őoktatás, kutatóintézetek) mellett a min őségi kiválasztódást segítik.
Ezen gondolatok tükrében igyekeztük felmérni a kutatás-fejlesztési projektek finan-
 szírozására felhasználható, jelent ősebb támogatásokkal rendelkez ő forrásokat,
 amelyek közül itt a korábbi M űvelődési és Közoktatási Minisztérium fels őoktatás-
 fejlesztési pályázatainak, ill. a Központi M űszaki Fejlesztési Alapprogram támoga-
tásainak területi megoszlását vizsgáltuk meg.
MKMfels őoktatási pályázatok
  A Művelő dési és Közoktatási Minisztérium (MKM) - ma Oktatási Minisztérium -
tudománytámogató- és finanszírozó tevékenysége során, a minisztérium költségve-
tésén belül, fels őoktatási kutatási előirányzatot különített el. Ennek összege a kez-
deti 1997. évivel azonos, 1600 millió Ft-ot jelentett 1998-ban. A kutatási el őirány-
zat 2002-ig szóló prognózisa a tudományos fokozattal rendelkez ő teljes munkaidej ű
felső oktatási oktatók-kutatók számának emelkedésével, ill. a minimális képzési
normatíva reálértékének megtartása mellett, a minisztérium becslése szerint (1997-
es árakon) 2,6-3 milliárd Ft-ra n őhet.
  Az MKM tudománytámogató- és finanszírozó tevékenysége között összegét és
célját tekintve is kiemelkedtek a "Felsőoktatási Programfinanszírozási Pályázatok",
valamint a "Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázatok". A pályázatokon
eredményesen szerepl ő intézmények regionális megoszlásának bemutatásával cé-
lunk - a korábbi alfejezetekhez hasonlóan - a tudományos aktivitás területi különb-
ségeinek számszerűsíthető adatok alapján való megfigyelése.
  Míg 1997-ben a Felsőoktatási Programfinanszírozási Pályázatokra elkülönített
forrásokból összesen 1381 sikeres projektet támogatott összességében 1439 millió
Ft-tal az MKM, addig 1998-ban már csak 1185 pályázat volt eredményes, és a mi-
nisztériumi keretb ől az előző évi összegnek csupán a felével b ővíthették a kutatásfi-
nanszírozásra szánt költségvetésüket a kiválasztott fels őoktatási intézmények.
  Mind a nyertes pályázatok számát (1997-ben 43,3%, 1998-ban 41,1%), mind azok
összegét (1997-ben 48,8%, 1998-ban 46,7%) tekintve is a budapesti intézmények
részesedése a legmagasabb, bár a két év adatait tekintve a f őváros részesedése enyhe
csökkenést mutat. Régiók szerint értékelve a pályázati aktivitást, mindkét vizsgált
évben a Dél-Alföld (Szeged) követi Budapestet (részesedése a támogatásokból
13,3%, ill. 14,1%). A többi térség meglehet ősen kiegyenlítetten szerepelt, csupán a
Miskolc központú Észak-Magyarország mutatói maradtak el a vidéki átlagtól (10-
11%).
                       Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                   Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                         Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998    s3                                      Gyors ténykép               115

                                          5. ÁBRA
Az 1997. évi Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázatok regionális megoszlása
           (R & D Application in Third Level Education by Region, 1997)


         100%
         90%
         80%,
         70%
                                                                         s Nyugat-Ma. és Közép-
         60%                                                               Dunántúl

         50%                                                             D Észak-Alföld


         40%
         30%
         20%
         10%
          0%
                    1997           1998           1999           2000
Forrás: Oktatásügyi Minisztérium adatai alapján saját számítás, 1998
  Az 1997. évi Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázati fordulóban 503 prog-
ram kapott 710 millió Ft támogatást (5. ábra). Az 1998-ban meghirdetett kutatástá-
mogatási elő irányzatból 673,5 millió Ft-ra a kuratórium már el őzetes kötelezettséget
vállalt. A helyzet pontos megítéléséhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a
korábbi egyéves futamidej ű tárcakutatások helyébe, a nagyobb stabilitást nyújtó
átlagosan hároméves futamidej ű projekttámogatás lépett.
  Az 1997-es pályázati forduló nyerteseinek regionális megoszlása azt mutatja, hogy
a fővárosi intézmények a programfinanszírozási pályázatoknál jelent ősebb (évente
55%-ot meghaladó) részesedést birtokolnak. A vidéki térségek közül Dél-
Magyarország (Szegednek köszönhet ően 15-17%-os részaránnyal), ill. az Észak-
Alföld (Debrecen hatására 11,1-11,7%-kal) szakad el, majd következik Nyugat-
Magyarország, Észak-Magyarország és végül a Dél-Dunántúl.
  Az 1998-as költségvetési évben szabad rendelkezésben fennmaradó 86,5 millió
Ft-ra nem hirdetett meg új pályázatot a minisztérium. A kuratórium 1999-re vállalt
kötelezettségei figyelembevételével megállapított pályázati összeg el őzetes értéké-
nek (340 millió Ft) megfelel ő en a beérkezett pályázatok száma az 1997. évinek
felére esett vissza, azonban az 56 intézményb ő l benyújtott pályázatok 1999-re vo-
natkozó támogatási igénye meghaladta a 2 milliárd Ft-ot, a teljes futamid őre vonat-
kozóan pedig a 4,3 milliárd Ft-ot (Forrás: Kutatás és fejlesztés a felsőoktatásban,
1998).
Központi M űszaki Fejlesztési Alapprogram területi felhasználása
  A m űszaki fejlesztést szolgáló források (KM ŰFA) a versenyképesség fokozását
szolgáló támogatások a kutatócsoportok kezdeményezéseib ől (fejlesztési eredmé-
nyeibő l) kiindulva, a reális piaci igényekre alapozva alakítják a megyék szerinti
                Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
            Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                  Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


116    Gyors ténykép                                         TÉT XII. évf. 1998   s3

arányokat. A korábbi évekhez képest, 1997-ben mintegy 10%-kal csökkent a buda-
pesti szervezetek által elnyert támogatások aránya, azonban az összes rendelkezésre
álló forrásból (9,836 milliárd Ft) a fóváros még mindig 60,4%-kal részesedett. Ez
szintén jól mutatja, hogy az országon belül a fejlesztési, kutatási infrastruktúra és a
fejlesztési kapacitások mennyire Budapest központúak, ill. a K+F er őforrások
egyenlőtlenül oszlanak el a megyék között. Budapesten kívül els ősorban azok a
térségek voltak képesek nagyobb összeg ű támogatásokat elnyerni, amelyek a nagy
egyetemi központok (Szeged, Debrecen, Gödöll ő, Veszprém) jelenléte miatt jelen-
tős K+F kapacitással rendelkeznek. 1997-ben az el őző időszakhoz képest Nyugat-
Magyarország súlya néhány százalékkal, Kelet-Magyarországé ennél kisebb mér-
tékben növekedett. A központi térség meghatározó részesedése (65,3%) után a Dél-
Alföld (8,0%), majd a Közép-Dunántúl (7,2%) alkotják az élbolyt, azonban része-
 sedésük az országos KM ŰFA forrásokból alacsony. Ki kell emelni ugyanakkor azt,
hogy a gyorsan fejl ődő dunántúli megyék még a főváros rovására is növelni tudták
 részesedésüket, az elmaradottabb térségek pozíciója tovább romlott, amelynek okai
természetszerű leg túlmutatnak a KMUFA támogatásokon. A kutatás-fejlesztési
 pályázatok ugyanis nem korrigálhatják a regionális egyenlőtlenségeket, mert egy-
 részt azok nagyságrendje sem teszi ezt lehet ővé, másrészt pedig a teljesítményt és a
 minőséget mérő objektív bírálat során elvi akadálya van annak, hogy a kevésbé
 fejlett térségb ől beadott pályázatokat el őnybe részesítsék. Végül megállapíthatjuk,
 hogy azokban a megyékben, régiókban, ahol magasabb a GDP egy főre jutó értéke,
 a nemzeti jövedelem, ott sikeresebben nyertek el a gazdasági szervezetek m űszaki
fejlesztési forrásokat.
                                        6. ÁBRA
             Az I alkalmazottra jutó KM Ű FA támogatások régiónkénti értéke
                                  (1996-97 átlaga, Ft/f )
                                                      ő
     (Per Employee KM Ű FA Supports by Region, Avarage of 1996-97, Ft/Capita)


                                        Nyugat-Dunántúl
                                         6000



       Közép-Magyarország                                         Közép-Dunántúl




   Észak-Magyarország \             \ \                                Dél-Dunántúl
                           \        \

                                \


                         Észak-Alföld                     Dél-Alföld



Forrás: OMFB, 1998.
                     Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                 Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                       Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998   s3                                   Gyors ténykép           117

         A fels őoktatás területi' szerkezete, az integráció irányai
   Egy térség fels őoktatása jelenti azt a bázist, amely a szellemi er őforrások után-
 pótlásáért felel ős, az intézményekben folyó kutatómunka pedig a tudományos kapa-
 citások egyik meghatározó tényez ője. Ebből a szempontból örvendetes, hogy az
 elmúlt tíz évben megnövekedett a fels őoktatásban részt vev ő hallgatók száma, je-
 lentősen bővült az intézmények és az általuk indított szakok választéka. Az
 1997/98-as tanévben a fels őoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatóinak
 létszáma országos szinten meghaladta a 146 ezer főt, ami 210%-kal magasabb az
 egy évtizeddel korábbi értéknél. A szül ők lakóhelye szerint, arányát tekintve a leg-
több hallgató (23,0%) Budapestr ől kerül a felsőfokú képzésbe, a fővárost követi
 Borsod, Pest, Hajdú majd Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. Ez nem is meglep ő,
hiszen ezen térségek a legnagyobb népesség számúak az országban, míg a kisebb
megyék (Nógrád, Komárom-Esztergom, Tolna, Vas, Zala) hátrább helyezkednek el
 a rangsorban. A hallgatók abszolút száma alapján, a régiónkénti sorrendet Közép-
Magyarország (30,1%) vezeti, majd következik a többi térséget megel őzve az
Észak-Alföld (15,3%). A hallgatói létszám a Dél-Dunántúlon a legalacsonyabb, az
országosból való részesedése csupán 8,8%.
   A figyelmet a 20-24 éves korcsoport fels őoktatásban való részvételére fordítva,
már kissé árnyaltabb kép rajzolódik elénk: ekkor Budapest (a 20-24 éves korosztály
%-ában, 21%) vezet ő szerepét már csak néhány százalék erejéig tartja a sorban
utána következő Csongrád (19,3%), Borsod (19,0%), Heves (19,0%), Hajdú
(18,4%) és Jász-Nagykun-Szolnok (18,3%) megyék el őtt. Az egyes régiók között
csak árnyalatnyi különbségeket lehet felfedezni, amit úgy értékelhetünk, hogy a
jelenlegi 20-24 éves korosztály mintegy 15-21%-a részt vesz valamifajta felsőfokú
képzésben. Meg kell azonban vallani, hogy nem szabad a relatív magas (megjegyez-
zük a jelenlegi szint a nyugati országokhoz képest még mindig alacsonyabb!) beis-
kolázási arányokkal, azok növekedési ütemével büszkélkedni, mert köztudomású,
hogy az OECD országokban nagy, ill. egyre n ő a diplomás munkanélküliek aránya a
tartós munkanélküliek között. A fels őoktatás "felhígulása", a gyorstalpalók terjedése
és az egyetemek színvonalvesztése miatt ez Magyarországon is reális veszély lehet.
Holott a regionális gazdaság- és vállalkozásfejlesztés (a megszerzett ismeretek
bővítése, aktualizálása és új szakterületek elsajátítása révén) egyik fontos területe
lehet a képzés (Csaba 1998).
Hallgató létszámok, fels őoktatási profil
  A felsőfokú intézmények hallgatói létszámát, ill. oktatási profilját meglehet ősen
nehéz pontosan meghatározni, ugyanis a statisztikák csak késve közölnek erre vo-
natkozó információkat. További problémát okoz a számbavételnél, hogy a több
településen is jelen lévő intézmények karjainak településenkénti létszámadataihoz
nehéz hozzájutni, azok általában összevontan szerepelnek, s így a kisebb települések
életében jelent ős súllyal bíró kar(ok), szak(ok) kimaradnak a megfigyelésb ől.
  Mindezen torzító tényezők ellenére megkíséreltük ábrázolni az ország térképén
(7. ábra) az egyes intézmények súlyát, hallgatói létszámuk figyelembevételével, és a
karok, szakok tudományterületi besorolása alapján pedig meghatároztuk az egyes
települések képzési profilját.
             Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
         Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
               Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


118   Gyors ténykép                                       TÉT XII. évf. 1998 s 3
                     Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                 Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                       Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998 s 3                                    Gyors ténykép           119

   A hallgatói létszámok alapján az ország fels őoktatási profiljában meghatározó
szerepe van a társadalomtudományi (közgazdasági, jogi, pénzügyi és bölcsész)
valamint a m űszaki képzésnek. Azt mondhatjuk, hogy a gazdasági változások egy-
értelmű haszonélvezője a társadalomtudományi képzés volt, amely egyre nagyobb
teret hódít az egyes térségek fels őoktatásában is, igazodva az országban megfigyel-
hető tendenciához és a gazdálkodó szervezetek fokozott igényeihez. Nem célunk a
felső oktatás egyes tudományterületeit értékelni, ezért inkább annak területi specia-
litásaival foglalkozunk a továbbiakban.
  A 7. ábrán jól láthatók azok a fels őoktatási központok (Szeged, Debrecen, Pécs,
Miskolc), amelyek Budapestet követ ően meghatározói az ország fels őoktatási bázi-
sának. Ezen központoknál jóval kisebb a mérete a második vonalas, speciális kép-
zést nyújtó képzési centrumoknak (Veszprém, Gödöll ő, Győr, Sopron, Nyíregyháza,
Eger, Szombathely). Szembet űnő az oktatási profil tanulmányozása során, hogy
ezekben az intézményekben csak néhány tudományterület oktatása a meghatározó,
sokszínű ségük, képzési palettájuk nem hasonlítható a "campus-jelleg ű" felsőoktatási
központokhoz. A regionális szemléletmód alkalmazása esetén kit űnik, hogy az or-
szág nyugati részén (sem a Nyugat- sem a Közép-Dunántúlon) nincsen kimondott
felső oktatási központ: az intézmények mérete kicsi, az oktatás profilja meglehet ősen
egysíkú. Természetesen ezt felismerve történtek bizonyos kezdeményezések p1. a
Nyugat-Dunántúli Egyetem létrehozására, azonban az Oktatási Minisztérium még
nem nyilvánított egyértelm ű véleményt ezen integrációra.
Minősítettek
   A felső oktatás színvonalát az oktatás m űködésének hatékonyságát dönt ően befo-
 lyásolja az oktatók képzettsége, szakmai felkészültsége (Tóth 1992, Bartke - Nemes
Nagy 1992). Ezen a téren az utóbbi években pozitív tendencia követhet ő nyomon.
 Az új intézményeknek és az újonnan beindított szakoknak köszönhet ően nőtt az
 oktatók (és óraadók) száma.
   A minő sítettek munkahelye és lakóhelye közötti összehasonlítás meglep ő eredmé-
nyekkel szolgála . A 268 akadémikus közül 208 rendelkezett budapesti lakóhellyel,
azonban csak 171-en dolgoztak a f ővárosban. A vidéki egyetemi városok közül a
legtöbb akadémikus Szegeden (18), Debrecenben (12), Pécsen (8) ill. Miskolcon (6)
dolgozott. Az akadémiai doktorok (összesen 2115 fő) tekintetében szintén a neve-
zett városok a meghatározók, Budapest súlya azonban munkahelyük tekintetében
nem éri az 50%-ot. Lakóhelyük szerinti abszolút számuk meghaladja ugyan az 1500
főt, de csak mintegy 1000-en dolgoznak a f ővárosban. A nagyszámú (9499 fő) tu-
domány kandidátusa (PhD.) címmel rendelkez ő esetén hasonló a tendencia. Lakó-
hely szerint 64,5%-uk lakik Budapesten, ugyanakkor munkahely szerinti arányuk
már alig haladja meg az 50%-ot. Szegeden lakik 6,5%-uk, Debrecenben 6,1%-uk,
Pécsen 3,6%-uk, Miskolcon 2,1%-uk, ill. a Veszprémben él ő kandidátusok száma
haladja még meg az összes létszám 1 százalékát (1,4%). Csak felsorolásszer űen a
további sorrend: Gödöllő , Sopron, Keszthely, Kecskemét, Szombathely, Eger, Gy őr,
Nyíregyháza. A vidéki városok esetében a kategóriához tartozó min ősítettek mun-
kahely szerinti aránya nem tér el jelent ő sen a lakóhelynél már vázolt tendenciához
képest.
                 Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
             Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                   Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


120     Gyors ténykép                                        TÉT XII. évf. 1998   s3

  A bemutatott adatok ismeretében azt mondhatjuk, hogy a magyar fels őoktatás in-
tézményi szerkezete és térbeli elhelyezkedése nem optimális. A néhány fontos fel-
sőoktatási centrum (Budapest, Szeged, Debrecen, Pécs) mellett rendkívül szétforgá-
csolt struktúra van jelen. A közel 100 fels őoktatási intézmény és még a tucatnyi ún.
"kihelyezett kar" túlságosan sok. Ennek következtében elodázhatatlan valamiféle
intézményi és térbeli koncentráció megvalósítása. Ezt már felvetette az 1993-ban
született Fels őoktatási Törvény és határozottabban annak 1996-os korrekciója.
  Az integrációnak nevezett koncentrációs folyamat célja, hogy nagyobb hatékony-
sággal működjön az oktatás és a kutatás, ne akadályozza szervezeti különállás az
oktatási, kutatási és szervezési lehet őségeket. A rendszer legyen ezáltal rugalma-
sabb, a hallgatók számára nagyobb választékot kínáló és majd legyen pénzügyileg is
racionálisabb (gazdaságilag is hatékonyabb).
  Az integrációhoz (akadémiai kérdésekben) a kutatóintézet-hálózat is kapcsolódik,
ami segít feloldani a vélt ellentéteket. Ekkor az oktatásban is jobban hasznosulhat a
kutatóintézeti szellemi kapacitás (a kutatási együttm űködés már korábban rendsze-
res és teljes értékű volt).
  Vagyis a témánk szempontjából a fels őoktatási integráció els ősorban a hatékony-
ság-növekedési és szélesebb együttm űködési lehetőségek szempontjából fontos.
Általa létrejöhetnek a regionális kisugárzás er ősebb tudásszolgáltató központjai,
miáltal mindkét szféra társadalmi elismertsége növekedhet.

      A kutatás-fejlesztés és a tudomány szerepe a területfejlesztésben
  Ha egy térség innovációs kapacitását szeretnénk növelni, nyilvánvalóan a legfej-
lettebb tudományos és technológiai eredményeket kell alkalmazni. Az Európai Uni-
óban számtalan példát találhatunk arra, hogyan kell a regionális fejlesztéseket szoros
összhangban tervezni és szervezni a m űszaki és technológiai átalakulással. Pozitív
példaként lehet utalni Baden-Württemberg és az észak-olasz tartományok által sike-
resen alkalmazott innováció-orientált regionális fejlesztési stratégiára. Ezen példák
arra hívják fel a figyelmet, hogy a gazdasági fejl ődésben fokozatosan er ősödik a
regionális tényez ők szerepe. A regionális innovációs rendszer mélyrehatóbb válto-
zásokat képes el őidézni, mint az elszigetelten m űködő vállalati technológiai átala-
kulások (Rechnitzer 1993, Török 1996, Rába 1997).
  A regionális tényez ők sorában fontos szerepet tölthetnek be az országban m űködő
területi akadémiai bizottságok, amelyek regionális elv alapján jöttek létre a térségek
tudományos tevékenységének figyelemmel kísérése és segítése céljából. Ennek
megfelelő en minden bizottság évente néhány nagyobb, átfogó témájú nagyrendez-
vényt szervez, azonban az érdemi munka a szakbizottságok és munkabizottságok
keretében történik. A bizottságok messzemen ően támogatnak minden helyi, regio-
nális kezdeményezést, amely a lokális, térségi szellemi-tudományos élet alakítását
és szorosabbra fű zését szolgálja. A székházak fontos helyszínei tudományos és
szakmai fórumoknak, konferenciáknak, ill. módot nyújtanak arra, hogy a szervez ők
és a résztvevők közelebbi kapcsolatot létesíthessenek az MTA-val, és hatékony
közreműködésükkel segítséget nyújtsanak régiójuk fejl ődésének.
  Sajnos azt kell mondani, hogy Magyarország még nem fedezte fel a regionális
stratégiaépítés fontos szerepét. Sem az Országos Területfejlesztési Koncepció s, sem
a minisztériumok ágazati programjai nem tulajdonítanak megfelel ő figyelmet annak,
                      Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                  Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                        Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998   s3                                     Gyors ténykép             121

hogy a vállalkozásfejlesztéssel és az intézményi rendszer m űködtetésével összehan-
golt technológiafejlesztési stratégia megsokszorozhatja egy térség növekedési po-
tenciálját. Fontos üzenet tehát a hazai területi politika és a tudományos élet formálói
számára, hogy az ország sikeres európai uniós integrációja nem képzelhet ő el helyi
és regionális innovációs hálózatok megteremtése és sikeres m űködtetése nélkül.
  Az ország megyéiben, régióiban már elkészültek, vagy éppen most készülnek a
területfejlesztési koncepciók. Az azokban megtestesül ő programok - az innovációk
terjedését és a technológiai fejl ődés elősegítését szolgáló programok - sikere egyér-
telműen a területi szereplők együttm űködésén múlik. Azonban tapasztalataink sze-
rint alig vagy egyáltalán nem érzékelhet ő annak jele, hogy a területi szerepl ők saját
településük, megyéjük, vagy a térség jöv őbeni fejlődésének zálogát az innovációtól
és a technológiai átalakulástól tennék függ ővé. Igaz, azt is be kell vallani, hogy
országosan sincs elfogadott technológia politikai koncepció, s az Országos Műsza-
                                           -


ki Fejlesztési Bizottság (OMFB) is csak technológia-politikai prioritásokat fogalma-
zott meg.
  Végezetül meg kell állapítani, ahhoz, hogy egy térség gazdasági potenciálját nö-
velni tudja, az Európai Unió régióiban az elmúlt években sikeresen alkalmazott
regionális innovációs stratégiák (RIS/RITTS) kidolgozására és következetes meg-
valósítására van szükség. Ennek els ő lépése a térség gazdasági szerkezetének ala-
pos elemzése, különös tekintettel a kiemelt ágazatokra, majd fel kell mérni a tech-
nológiai kapacitásokat, a kutatási ráfordítások felhasználását, értékelni kell az
európai kutatási támogatási rendszerekhez való csatlakozás lehetőségeit, módjait, a
regionális fejlesztésben játszott szerepüket, továbbá javaslatokat tenni a térség
innovációs erejének fokozására.
         A tudományos kutatás, fels őoktatás regionális jellemzői
                            az átmenetben
     A területi erőforrások fővárosi koncentrációja nem csökkent, s őt növekedett,
     az újdonságokat megjelenítő tevékenységek, szervezetek és egyben informáci-
     ók változatlanul Budapesten összpontosulnak. A kutatás-fejlesztésben bekö-
     vetkező jelentős átrendeződés a fővárost is sújtotta, azonban vezet ő szerepét
     változatlanul megtartotta, valamelyest növelte több vidéki tudományos intézet
     megszüntetésével, ugyanezt tapasztalhattuk a kutatás-fejlesztést szolgáló forrá-
     sok vonatkozásában is. Budapest viszont veszített szerepéb ől a felsőoktatás-
     ban, hiszen a vidéki egyetemi központokban és több újonnan alakult fels őok-
     tatási centrumban látványosan n őtt a hallgatói létszám, miközben mindezt
     ugyanolyan arányban nem követette a tudományos fokozottal rendelkez ők ará-
     nyosabb területi eloszlása.
     Míg a gazdasági szerkezet megújítása az ország nyugati és északnyugati térsé-
     geiben gyorsabban és sikeresebben történt meg, addig ezek a térségek rendkí-
     vül kedvezőtlen helyzetben voltak, vannak a kutatás-fejlesztés, de a fels őokta-
     tás vonatkozásában is. Egyedül a főváros gazdaságának átrendez ődése és az
     ottani kutatás-fejlesztés, illetve fels őoktatási bázis között lehet valamiféle el ő-
     remutató kapcsolatot fellelni a nagyfokú koncentráció következtében, de a
     nem-fővárosi centrumokban ugyanezt egyáltalán nem mutathatjuk ki, s őt, ki-
     mondottan annak ellenkezője tapasztalható.
              Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
          Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.

122   Gyors ténykép                                        TÉT XII. évf. 1998   s3

 - A magyar területi szerkezet megújítása az átmenetben nincs kapcsolatban a
   kutatás-fej lesztéssel és a fels őoktatással. Egyértelm ű, hogy nem ezek a kapa-
   citások generálják a telephelyválasztást, a külföldi és a hazai m űködő tőke le-
   telepedését, vagy éppen a gazdasági szerkezetek megújítását. Vélhet ően a pi-
   acgazdaság kialakulását jelentő első mennyiségi és szerkezet átalakító fázist
   követi majd egy következ ő szakasz, amikor megkezd ődik a gazdasági egysé-
   gek és a tudományos, fels őoktatási erő     források fokozatos egymásra találása.
   Ennek néhány jegye már felismerhet ő Budapest vonatkozásában (pl. kutató-
   fejlesztő centrumok telepítése, a K+F megrendelések növekedése). A nem-
   ffivárosi tudományos és fels őoktatási centrumokban a rendelkezésre álló kapa-
   citások gyorsabb területi fejl ődést eredményezhetnek, s egyben a lokális és re-
   gionális gazdaság átrendez ődéséhez szintén kedvezőbb feltételeket kínálhat-
   nak.
 - A fels őoktatás látványos mennyiségi növekedése hozzájárult, hogy a regioná-
   lis egyetemi és főiskolai centrumok megerősödjenek, sőt több újabb szerve-
   ződjön. Számos új tudományterület oktatása kezd ődött meg azokban a fels ő-
   oktatási centrumokban, ahol korábban csak egy-két tudományterület ismeretei-
   nek képzése történt. A hallgatói létszám látványos növekedése több centrum-
   ban hozzájárult azok gazdasági bázisainak kiszélesedéséhez, újabb szolgáltatá-
   sok megjelenéséhez, a helyi gazdaság élénkítéséhez. Nem járt viszont együtt a
   létszám növekedése a tudományos humánkapacitás egyenletesebb területi el-
   oszlásával, főleg az új tudományterületek vezet ő oktatói a fővárosból, vagy
   más egyetemi központokból járnak át tanítani, így csak lassan alakulhatnak ki
   további szakmai műhelyek, nem beszélve a helyi társadalmak alakításáról.
   Mindezt alátámasztja, hogy a tudományos folyóiratok száma nem növekedett,
   sőt csökkent, azokból nagyon keveset jelentetnek meg a fővároson kívül. Az
    egyetemek létrehozták saját könyvkiadóikat, azonban a zavaros hazai tudomá-
   nyos szakkönyvkiadásban nem voltak képesek rendet teremteni.
 - A fels őoktatás tervezett szervezeti reformja vontatottan halad, több centrumban
   megkezdődött a szervezeti integráció, azonban még mindig er őteljesen meg-
   osztott a felsőoktatás szervezeti rendszere, abban akár a lokális, akár a regio-
   nális együttműködések kezdetlegesek, vagy egyáltalán nincsenek. Mindezek
   kedvezőtlenül hatnak a tudományos kapacitásokra, illetve a tudományos infra-
    struktúrára. Megfigyelhet ő, hogy a tudományos kutatóintézetek (többségében
   néhány, nem-fővárosi akadémiai intézet) aktívan bekapcsolódott a lokális és
   regionális fels őoktatási együttműködésekbe, így segítették az integrációt, vagy
    annak megindítását.
 - A helyi önkormányzatok változó intenzitással ismerték fel a fels őoktatásban és
    kisebb részt a tudományos kutatásban rejl ő település- és térségfejlesztési le-
   hetőségeket. Általános megállapítások a helyi önkormányzatok magatartására
    nem tehetők. Az elmondható, hogy azokban a centrumokban segítették határo-
    zottabban e szektor fejlesztését (dönt ően létesítmények átadásával, kisebb
    mértékben anyagi eszközök biztosításával), ahol korábban nem, vagy egyol-
    dalú volt a felsőoktatás, illetve a jelent ős tradíciókat (néhány egyetemi város)
    képes volt a személyes kapcsolatok varázsa er ősíteni. Lassan ismerik fel a na-
    gyobb centrumok is, hogy a tudományos és fels őoktatási kapacitások fejleszté-
    se meghatározó lehet a település jövő szempontjából. A mérsékelt felismerést
                                            je
                     Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                 Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                       Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998   s3                                    Gyors ténykép            123

     még mérsékeltebben követi ennek a fejlesztési célnak az anyagi forrásokkal
     történő támogatása.
 -   A területi politika és a tudománypolitika nem talált egymásra az elmúlt tíz
     esztendőben. Mindkét politika önmaga megalkotásával volt elfoglalva, így sem
     a területi politikának nem voltak kézzel fogható üzenetei a tudomány és a fel-
     sőoktatás felé, sem pedig a formálódó tudománypolitika nem tudott mit kezde-
     ni a területi szerkezettel, folyamatokkal. Az Országos Területfejlesztési Kon-
     cepció foglalkozik a kutatás-fejlesztés és a fels őoktatás kívánatos területi szer-
     kezetével, de az abban megjelölt fejlesztési irányok mögött átfogó kutatások
     nem álltak, illetve a szakmai egyeztetések hiányában inkább elutasítást, mint
     támogatást kapott. Néhány gyenge jelét tapasztalhattuk a területi sajátosságok
     érvényesítésének a tudománypolitikában (pl. Bay Zoltán Intézetek telepítése,
     OTKA műszerközpontok), de például a fels őoktatás fejlesztési koncepcióinál a
     regionális szempontok (pl. tudományterületek hiánya, elérhet őség, kapacitások
     koncentrációja) nem jelentek meg határozottan, azok nem épültek a területi
     gazdaságok fejlődési és megújítási irányaira. A területfejlesztés intézmény- és
     eszközrendszerének átalakításánál (pl. decentralizált források) nem vették fi-
     gyelembe a kutató-fejleszt ő és felsőoktatási kapacitásokat, illetve ha igen, úgy
     azokhoz nem voltak képesek forrásokat rendelni. A kutatás-fejlesztés és a fel-
     sőoktatás fejlesztési forrásainak területi decentralizációjára még kísérletek
     sem történtek.

                  Ajánlások a tudomány regionalizálására
  A régiók versenyképességét a tudományos kapacitásaik célirányos fejlesztésével
érhetjük el, így a jövőben sem a területi, sem a tudomány politika nem nélkülözheti
a kölcsönös egymásra épülést, illetve annak érvényesítését szolgáló eszköz- és in-
tézményrendszer működtetését. A következ őkben vázlatos ajánlásokat kínálunk a
regionális szintű tudományos aktivitás élénkítésére, ezeket a felvetéseket — elfoga-
dásuk esetén — részletesen ki kell dolgozni, és egyben integrálni szükséges mind a
területi, mind a tudománypolitika megújítására tett kezdeményezésekkel.
  - A készülő regionális fejlesztési stratégiák6 térjenek ki a tudományos és fels ő-
      oktatási kapacitások elemzésére, az intézményrendszer lehetséges fejlesztési
      irányaira, a gazdasági szerkezet megújításában betölthet ő szerepükre. A fej-
      lesztési célok között hangsúlyozottan jelenjen meg ezen megújítást hordozó
      szektor sajátossága és jöv őbeli alakításának irányai.
  - A területfejlesztés eszközrendszerében' a régió specifikus tudományos kutatási
      programok támogatottságának lehet ősége egyenrangú legyen a gazdaságfej-
      lesztési programokkal, s azok a projektek kapjanak támogatást, amelyek a ré-
      gión belüli tudományos intézmények együttm űködésére, hálózati jellegének
      erősítésére szolgálnak.
  - A különféle állami tudományos és kutatás-fejlesztési alapokban jelenjen meg a
      területi szemlélets. Első lépésként az egyes régiók képvisel ői kapjanak helyet a
      bíráló bizottságokban (zsűrikben), majd második lépésként történjen meg az
      alapok bizonyos hányadának decentralizációja, aminek térségen belüli felhasz-
      nálását az MTA területi bizottságai koordinálják.
                  Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
              Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                    Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.

124     Gyors ténykép                                                    TÉT XII. évf. 1998        s3

 -    Kísérleti jelleggel egy régióban 9 kerüljön kidolgozásra a Regionális Innováci-
      ós Stratégia (RIS), amely felméri és elemzi az adott térség tudományos és ku-
      tatás-fejlesztési kapacitásait, meghatározza azok lehetséges fejlesztési irányait,
      kidolgozza a területi szintű gazdaság-tudomány együttm űködési rendszerének
      intézményi és fmanszírozási kereteit, s annak m űködtetését a kísérleti időszak
      alatt elvégzi. A Regionális Innovációs Stratégia m űködtetésének tapasztalatai
      nemcsak a területfejlesztésnek, hanem a tudományos kutatásnak is új lendüle-
      tet adhatnak.
  -   Az MTA területi bizottságai m ma azok az egyedüli szervezetek, amelyek össze-
      fogják egy-egy régióban a tudományos kutatással foglalkozó személyeket,
      szervezeteket, s azoknak szakmai együttm űködési teret biztosítanak. A területi
      bizottságok szervezeti és m űködési megerősítése nemcsak az MTA oldaláról,
      hanem a kormányzati és a szervez ődő regionális fejlesztési tanácsok vonatko-
      zásában is kedvez ő megoldást nyújthat. Növelni kell a területi bizottságok tu-
      dományszervezési szerepét (pl. pályázati források decentralizációjával, tudo-
      mányszervezési szakemberek foglalkoztatásával, regionális tudományos in-
      formációs központ és eszközök m űködtetésével), szerepet kell kapniuk a régiót
      érintő jelentősebb fejlesztési irányok véleményezésében és képviselettel kell
      rendelkezniük a térséget érint ő döntési centrumokban. A területi akadémiai bi-
      zottságok működésének megújítása lehet az egyik szakmai és szervezeti záloga
      a regionális tudományos potenciálok fejlesztésének.
  -   A fels őoktatás integrációjában a regionális együttműködések erősítése kívá-
      natos, ebben a meglév ő profilok mellett az újabb tudományterületek megtele-
      pítését célszerű szorgalmazni. Nem támogatandó viszont, hogy egy-egy régió-
      ban több azonos tudományterületen történjen meg a képzés fejlesztése, hiszen
      tartósan nem biztosítható a megfelel ő színvonalú oktatáshoz a szakember el-
      látottság. A helyi és területi önkormányzatok, a gazdasági szerepl ők és a kü-
      lönféle nonprofit (érdekképviseleti) szervezetek, valamint a fels őoktatási és
      tudományos intézmények bevonásával célszer ű lenne olyan (köz)ala-
      pítványokat"1 létesíteni, amelyek kanalizálják a regionális és részben az állami
      forrásokat a szektor fejlesztésére.
  -   A területfejlesztés és tudományos kutatás, fels őoktatás kapcsolatának kutatása
      Magyarországon egyáltalán nem szervezett, az kimondottan véletlenszer ű.
      Kapjanak támogatást ennek a témakörnek a vizsgálatai, mind az MTA kutatási
      célkitűzéseiben, mind az állami kutatási alapoknál. Szükségesnek tartjuk, hogy
       1999-ben országos konferencia kerüljön megrendezésre a témában, hogy egy-
      részt feltérképezzük a folyó és tervezett kutatásokat, másrészt megkezdhessük
      egy átfogó fejlesztési stratégia kidolgozását.

                                             Jegyzetek
   "Tudománypolitika az ezredforduló Magyarországán" kutatási program 9. munkabizottsága által
   készített helyzetfeltáró elemzés.
2 Az Országgyűlés 1996. december 17-i határozata.
3 A 10 változó a következő volt: a területi GDP nagysága, a külföldi működő tőke, a beruhá7Asok mérté-
   ke, a munkanélküliség, a jogi és nem jogi személyiség ű gazdasági társaságok, az iparűzési adó nagy-
   sága, a személygépkocsik száma, a telefon ellátottság és a bankfiók s űrűség. A változókat egy lakosra
   vetítve képeztük, mindkét id őpontra azonosan, többváltozós elemzéssel dolgoztuk fel a kapcsolatok
                          Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
                      Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                            Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


TÉT XII. évf. 1998        s3                                              Gyors ténykép                  125

    szorosságát, ami többségében er ős, határozott összefüggést mutatott, s egységes elvek - az egyértelm ű
    elhatárolás - alapján alakítottuk ki a csoportokat a klaszter elemzésben.
4
   A minősítési rendszer megváltozása, az egyetemek PhD cím adományozási joga meglehet ősen bonyo-
    lulttá tette a számbavételt. Egyéb megbízható információ hiányában az MTA Doktori Tanács Titkár-
    sága 1995 évi adatközlését tekintettük vizsgálatunk alapjául.
s Az Országos Területfejlesztési Koncepció megállapítja, hogy "... a kutatás-fejlesztés területén jelent ős
    decentralizációra van szükség. A budapesti K+F szektor min őségi átalakítása a nemzetközi és a kö-
    zép-kelet-európai pozíciók erősítését szolgálja. Az ország érdeke azt kívánja, hogy az új fejlesztésekre
    elsősorban a regionális egyetemi központokban kerüljön sor." Budapest szerepét illetően az a cél,
    hogy a főváros valódi nemzetközi jelent őségű központtá válhasson. Hangsúlyozza továbbá, hogy a
    regionális egyetemi központokban (Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Veszprém) az innováció teljes
    vertikumának (alap- és alkalmazott kutatások, termék- és folyamatfejlesztés, termelési innováció, ér-
    tékesítési szolgáltatások) fejlesztése szükséges az intézményi széttagoltság csökkentésével és az egye-
    temi integrációval. A területfejlesztési szempontból els ődlegesnek tekintett regionális innovációs köz-
    pontok mellett, azokkal együttm űködésben kívánatosnak tartja az innovációs alcentrumok (Gödöllő,
    Keszthely, Sopron, Mosonmagyaróvár, Kaposvár) fejlesztését, amelyek az innovációs lánc néhány
    elemében rendelkeznek komparatív el őnyökkel, valamint a területi innovációs rendszer harmadik ele-
    meként az ipari újjáépítés területi csomópontjaiban (Győr, Dunaújváros, Székesfehérvár, Tatabánya,
    Szombathely, Zalaegerszeg, Kecskemét, Nyíregyháza, Szolnok, Eger, Pécs) a térségspecifikus terme-
    lést és szolgáltatásait közvetlenül segít ő technológiai központok, ipari parkok és fels őoktatási
    decentrumok telepítend ők.
6
    Az országban jelenleg hét ún. fejlesztési régió került lehatárolásra, ezek a szervez ődő régiók 1998-
     1999-ben készítik el fejlesztési koncepcióikat, így célszer ű minél előbb a készítők figyelmét felhívni a
    területfejlesztés és a tudomány, ill. a fels őoktatás kapcsolatára.
   Jelenleg a megyei területfejlesztési tanácsok, - a jöv őben vélhetően a regionális területfejlesztési taná-
    csok is -rendelkezni fognak decentralizált fejlesztési forrásokkal, így ezek lehetséges felhasználásánál
    célszerű a regionális kutatási programok támogatását is megjelölni.
s A regionális összefüggések, specialitások, egy-egy térségben közösen jelentkez ő pályázatok megjele-
    nése eddig nem került ösztönzésre a kutatási támogatásoknál, hasonlóan nem kaptak képviseletet a
    régiók szakmai körei a bíráló bizottságokban sem, azokban kimondottan a szaktudományí kérdések és
    érdekek jelentek meg. Egyedül a fels őoktatási integrációs pályázatoknak volt regionális dimenziója,
    azonban annak nem kell ő meghatározása következtében több tervezett térségi együttm űködés nem
    kapott támogatást, így azután ezek a kezdeményezések meghiúsultak.
9         •
    Az Ézak-Dunántúl térségére számos kutatási eredmény áll rendelkezésre, amely összegzi a régió
         s
    tudományos és fels őoktatási sajátosságait, a gazdaság igényeit, a humáner őforrások alakulását. Vi-
    szonylag rövid id ő alatt (1-1,5 év) összeállítható lenne a regionális innovációs stratégia.
 10
      Az MTA területi bizottságainak többségi m űködési tere lényegében lefedik a fejlesztési régiókat.
    Egyedül a VEAB fog át két fejlesztési régiót, de Veszprém centrális helyzete, valamint széleskör ű
    szakmai kapcsolatai következtében képes ellátni a regionális szint ű tudományszervezést.
     Több sikeres alapítvány ismert egy-egy fels őoktatási centrumban, célszer ű ezek bázisán szervezni a
    helyi és regionális kutatási és fels őoktatási támogatásokat.


                                                Irodalom
Az MTA Területi Bizottságainak (Veszprém, Pécs, Szeged, Miskolc, Debrecen) beszámolói.
Bartke I.- Nemes Nagy J. (1992) A kutató-fejleszt ő tevékenység területi megoszlása. In: A szürkeállo-
  mány fehér foltjai - A szellemi potenciál térszerkezete Magyarországon. Fels őoktatási Koordinációs
  Iroda. Budapest 57-70. o.
Csaba L. (1998) A vállalkozásfejleszt ő gazdaságpolitika lehetőségeiről. Valóság 9. 11-21. o.
Dőry T. (1997) Szellemi potenciál és a m űszaki fejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon. In: Tér és Tár-
  sadalom, 1-2. 57-72. o.
Farkas P. (1996) A külföldi m űködőtőke-beáramlás hatása a K+F-re és az innovációra Magyarországon.
  Magyar Tudomány 9. 1067-1079. o.
Glatz F. (1998) Tudomány az ezredforduló Magyarországán. In: Ezredforduló 4. 19-24. o.
Horváth Gy. (1994) A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének el őfeltétele, a technológiai meg-
  újulás. Tér és Társadalom 1-2. 37-58. o.
                   Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János :
               Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években.
                     Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p.


126      Gyors ténykép                                                   TÉT XII. évf. 1998       s3
Horváth Gy. szerk. (1997) Régiók felemelkedése és hanyatlása. Regionális átalakulás a Brit-szigeteken.
   MTA RKK Pécs
Innovációs folyamatok a magyar gazdaságban. OMFB. Budapest, 1995.
Inzelt A. (1996) A ráfordítások és eredmények a hazai K+F-szférában. Külgazdaság 1. 58-73. o.
K+F eredmények és ráfordítások 1991-1995. OMFB. Budapest, 1996. június
Kiss J.-Pandurics A.-Lapid K. (1997) Innováció és versenyképesség. OMFB, Budapest
Kocsis É.- Szabó K. (1996) Technológiai korszakhatáron. Rugalmas technológiák - regionális hálóza-
   tok. OMFB, Budapest
Kovács I. (1996) Trendek és tendenciák a kutatás-fejlesztési ráfordítások alakulásában. Ipari Szemle 5.
   44-45. o.
Kutatás és fejlesztés a fels ő oktatásban. MKM Tudományos Ügyek F őosztálya jelentése. Budapest, 1998.
  július
Nyíri L. (1996) Leszakadás vagy követés a tudásintenzív fejl ődésben. Közgazdasági Szemle 6.
   564-576. o.
Rába A. (1996) Technológiapolitikai irányzatok a fejlett ipari országokban. Külgazdaság 1. sz. 45-57. o.
Rechnitzer J. (1989) A szellemi erő források három eleme az Észak-Dunántúlon. Kutatás-Fejlesztés -
   Tudományszervezési Tájékoztató 6. 449-476. o.
Rechnitzer J. (1993) Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. MTA RKK
  Győr
Regő s Zs. (1997) Agytröszt - Innováció Magyarországon. Figyelő 1997. február 6. 13-15. o.
Statisztikai Tájékoztató - Fels őoktatás, 1984, 1992, 1994, 1996. KSH, Budapest
Területi statisztikai évkönyv 1990-1996 közötti kiadványai, KSH, Budapest
Tóth J. (1992) A tudományos min ősítéssel rendelkezők születési, lakó- és munkahelyeinek területi
  sajátosságai. In: Tér-Idő-Társadalom MTA RKK Pécs 225-271. o.
Török Á. (1996.) A K+F diffúziós rendszere Magyarországon. Külgazdaság 5. 63-72. o.
Tudományos kutatás és kísérleti fejlesztés, 1984, 1993, 1996. KSH, Budapest