Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 105-126. p. Tér és Társadalom XII. évf. 1998 s 3: 105-151 GYORS TÉNYKÉP TUDOMÁNY ÉS REGIONALITÁS MAGYARORSZÁGON A 90-ES ÉVEKBEN' DŐRY TIBOR - MÉSZÁROS REZS Ő - RECHNITZER JÁNOS Előzmények Az Országgyűlés határozata szerint e Magyarországon a tudománynak kiemelt je- lentő sége van és ezért a testület szükségesnek látta a magyar tudomány helyzetét, lehető ségeit feltáró, átfogó elemzés elkészítését. Ezen munkálatok elvégzésére a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kapott felkérést. Az MTA Vezet ői Kollégi- uma döntése értelmében kezd ődtek meg azok az el őkészítő munkálatok, amelyek tematikus résztanulmányok megírásával, azok m űhelyvitáival, majd a Tudománypo- litika az ezredforduló Magyarországán c. dokumentum kidolgozásával zárulnak (Glatz 1998). A "Tudomány és regionalitás" munkabizottság feladata a tudományos aktivitás és a kutatás-fejlesztés területi szerkezetének bemutatása, az elemzésből következtetések levonása, valamint fejlesztési javaslatokat, ajánlásokat megfogalmazó résztanul- mány elkészítése. A jelen helyzetfeltáró elemzés szolgál a munkabizottság által rendezendő mű helyviták alapjául, ill. az ott elhangzó módosításokkal, észrevételek- kel kiegészítve bekerül a Tudománypolitika az ezredforduló Magyarországán c. dokumentumba. Az átmenet térszerkezete, az átmeneti terek Az átmenet a térszerkezetet újraformálja, területi különbségek alakulnak ki, vagy erősödnek fel, amik egyben a fejlő dési pályák különféle irányait képviselik. A ko- rábbi vizsgálatainkban foglaltakat meger ősítve (Rechnitzer 1993) kimondhatjuk a tételt, miszerint az ország térszerkezete még megosztottabbá vált, miközben a két ellentétes pólus között a szakadék növekedett, a térségek egy jelent ős csoportja átmeneti helyzetbe került, a jöv őbeli elmozdulásuk még bizonytalan, vagy nem egyértelmű. A megállapítás bizonyításához azonos mutatószámok és módszerek 3 alapján ha- sonlítjuk össze a területi gazdaságot - megyék szerint - 1991-ben, az átmenet kez- detén és 1995-ben, annak befejez ődéséhez közeledve (1. ábra). Az átmenet induló évében a térszerkezetben hét jól elhatárolható csoportot figyel- hettünk meg. A főváros elkülönült, önálló csoportot képzett, a többit ől távol, maga- san koncentrálva a vizsgált területi tényez őket, s őt azok nagysága össze sem volt vethető, még a legjobb helyzetben lév ő megyével sem. Budapest távolsága a területi gazdaságban a megyékt ől szembeötlően nagy, egy más, a hazai területi szerkezett ől alapvetően eltérő , azzal össze nem hasonlítható fejl ődési pálya jellemzi, ami az elemzésekben, az összehasonlításokban, s egyáltalán a stratégiai meghatározásában is más elveket, megoldásokat kíván. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 106 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 1. ÁBRA A térszerkezet és változása (1991, 1995) (The spatial structure and its changing , 1991,1995) 1991 Hasonlóság nagysága ae~ 1,00-1,24 1,25-1,49 1,50-1,74 1,75-1,99 1995 Hasonlóság nagysága 4.1~ 1,00-1,24 1,25-1,49 1,50-1,74 1,75-1,99 Forrás: saját számítás Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 107 A nyugat magyarországi csoport (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala) összetartozá- - sát a külföldi működő tőke, a beruházások nagysága, az akkor is még mérsékeltnek tekinthető munkanélküliség, telefon ellátottság és a vállalkozások közel azonos jelenléte határozta meg. A csoporton belül Zala megye gyenge hasonlóságot mutat a másik két megyével, s őt több tényezőben látható azonosságot jelzett a negyedik, déli csoporttal. A közép magyarországi csoport (Fejér és Pest megye) szervez ődését még a beru- - házások, a személyi jövedelemadó nagysága és a személygépkocsi ellátottság ala- kítja. Önálló egységet alkot Komárom Esztergom megye, ahol ekkor még működik - a nagyipar, annak beruházási mutatói kedvez őek, s a személyi jövedelemadó is hozzájárult a különálló típus alakításához. Egyedül Fejér megye mutat hasonlóságot a dél-magyarországi csoportba tartozó Veszprém megyével (nagyipar, magas mun- kanélküliség). A dél magyarországi csoport összetartozását a mérsékelt külföldi t őke jelenléte, - az országos átlag körüli munkanélküliség, a mérsékelt vállalkozási aktivitás és a kedvező személygépkocsi ellátottság jellemzi. A hasonlósági kapcsolatok érdeke- sek, hiszen egy Csongrád-Baranya és egy Veszprém-Somogy (Balaton parti me- gyék) - Tolna alcsoport formálódott ki. Kelet-Magyarország er ősen megosztott 1991-ben. Az egyik csoportot (Északkelet- Magyarország) Borsod, Szabolcs-Szatmár és Jász-Nagykun-Szolnok megye alkotja. A szervező dést az alacsony szolgáltatási ellátottság (banks űrűség) és a nagyiparból következő magasabb (országos átlaghoz jobban közeled ő) helyi adó képezte. A másik kelet magyarországi csoport egybetartozását a magasabb vállalkozási aktivi- - tás (nem jogi személyiség ű vállalkozások), a mérsékeltebb munkanélküliség és a magas személygépkocsi ellátottság jellemezte. A két keleti csoport még elkülönül egymástól, az értelmezhet ő hasonlóság inkább a csoporton belül figyelhet ő meg, egyedül Heves megyénél regisztrálható három kapcsolódási irány, ami vélhet ően a területi gazdaság lehetséges jöv őbeli irányait, vagy éppen bizonytalan helyzetét jelzi. A két csoport területi gazdasági szerkezetében vannak hasonlóságok, de a keleti csoportnál az összevont érték a déli megyékhez közelít, míg az északkeleti megyék együttesen a közép-magyarországi csoporthoz állnak közelebb. Az átmenet els ő éveiben tehát a területi gazdaság megosztott térszerkezetet mutat, abban már felismerhet ők az azonos fejl ődést mutató csoportok, a fejl ődési pályák bizonytalanságait éppen a csoportok elemeinek átfedései, hasonlóságai jelzik. A térszerkezet még képlékeny, de már vannak stabil pontok, elhatárolható, egyben karakteres fejl ődési és leszakadási irányok. A területi gazdaság 1995 re megváltozott, a tömbösödés határozottabbá vált, a ko- - rábbi hét csoport helyett hat formálódott ki, a fejl ő dési pályák egymástól elkülönül- tek, a korábbi tömörülések közötti kapcsolatok megsz űntek, inkább a klasztereken belül alakultak ki jobban összetartozó altömbök. A főváros elő nyét nem lehet behozni, változatlanul elkülönül az ország többi ré- szétől. A legkedvezőbb értékkel rendelkez ő nyugati csoportvezet ő megyéje (Győr- Moson-Sopron) hátrányából valamit leküzdött (6%-kal közelebb lépett), jelentékte- lenül, de távolabbra került Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (2%). Budapest tartós elkülönülése a területi szerkezetben magyar sajátosság. Stratégiai cél a f őváros fejlesztésénél az lehet, hogy kedvez ő befolyása a területi gazdaságra minél több szinten és irányban szétterjedjen. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 108 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 A nyugat-magyarországi csoportból Zala megye kiszakadt, s érdekes, hogy a megmaradt két tag között értelmezhet ő hasonlósági szint nem alakult ki, azaz még együtt vannak, még együtt különülnek el a többi csoporttól, de Gy őr-Moson-Sopron megye egy más, új fejl ődési pályát kezd alakítani, aminek az iránya, jellege vélhet ő- en a nagyobb dinamika. A dél-magyarországi csoport határozottan tömbösödött, bekerült a leszakadó Zala megye és a felzárkózó Bács-Kiskun, er ős baranyai hasonlósággal. A területi szerke- zet több tényez őben azonosságot mutat a közép- és kelet-magyarországi csoporttal, ami azt jelzi, hogy egy id ő leges tömbösödést látunk, annak felbomlása bármikor megtörténhet, a szerkezetek még nem stabilak. Az átrendez ődést a vállalkozások (külföldi tőke) növekvő terjedése és a szolgáltatások kedvez ő fogadási feltételei generálhatják a jöv őben. A közép-magyarországi csoporthoz csatlakozott Komárom-Esztergom megye, s a belső hasonlóság a tagok között már felismerhet ő . A csoport szintjén az el őző idő- szakhoz képest a beruházások növekszenek, ezen belül a külföldi t őke szerepe egyre meghatározóbbá vált, azonban a vállalkozási aktivitás még gyenge, és jelent ősen az országos átlag alatt van a telefon ellátottság és a pénzügyi szolgáltatások (banks űrű- ség) színvonala. A dél-magyarországi csoporthoz áll a legközelebb ez a klaszter, de érdekes, hogy a nyugati csoporttól viszont 1991-hez képest, már távolodott. Az északkeleti csoportból kivált Szabolcs-Szatmár megye, viszont bekerült Heves megye, ami arra utal, hogy folyamatos átrendez ődés történik az ország keleti térsé- geiben. A csoport így közelebb került a kelet-magyarországi klaszterhez, miközben növekedett távolsága a nyugati megyékt ől, továbbra is megmaradt a "közelsége" a déli térséghez, ami egy lehetséges jöv őbeli átrendeződési irányt sejtet. (Ezt er ősíti, hogy Heves megtartotta értékelhet ő hasonlóságát egy déli - ugyan gyenge adottsá- gokkal rendelkező - megyével.). A keleti tengelyt Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar, Békés és a távoli Nógrád megye alkotja kimondottan gyenge mutatókkal, s egyre távolabb a többi csoporttól. A bels ő kohézió erő s, különösen a keleti országhatár menti megyéknél, míg Nógrád inkább Békéshez és Szabolcs-Szatmárhoz áll közelebb, Hajdú-Bihar kiszakadása prog- nosztizálható. A keleti tömbösödés veszélye abban is kifejezhet ő, hogy 1991-hez képest a déli fejlő dési pályához mért távolság növekedett, azaz a térség leszakadása még látványosabb. Az átmenet térszerkezetét a határozott megosztottság jellemzi, amiben a területi különbségek nemcsak megjelennek, hanem azok átrendez ődnek, részben térségek közelednek, vagy távolodnak egymástól, részben pedig a térségeken belül tömbök, azonos fejlődési pályákat mutató struktúrák alakulnak ki. A reagálás az átmenetre a térségekben tehát különböz ő. A területi gazdaság sze- replőinek felkészültsége, er őforrásainak állapota, ill. térbeli helyzete dönt ően for- málják a sajátos fejl ődési, vagy pontosabban alkalmazkodási pályákat. A térszerke- zetben a főváros tartósan elkülönült, az ottani gazdaságot nem lehet összehasonlíta- ni az ország többi részével, viszont a hatása a területi gazdaságra dönt ő. Vélhetően az átmenet a budapesti gazdaságban befejez ődött, az új struktúra elemei már m ű- ködnek, az ország térgazdasága szempontjából az a fontos, hogy ennek terjedése milyen mechanizmusok és rendszerek alapján történik. Az ország két nyugati me- gyéje az átmenet végéhez ért, ebben Győr-Moson-Sopron megye el őbbre jár Vasnál, a területi gazdaságok elkülönülése az ország többi részét ől egyre határozottabbá Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 109 válik. Közép- és Dél-Magyarország területi gazdasága képlékeny állapotot tükröz, vannak stabilizálódásra utaló jegyek, de a struktúrarendez ő elemek még gyengék (térségektől függően a külföldi tőke, vagy a szolgáltatások), így számos bizonyta- lanság, előre ki nem számítható irány lehetséges a térségek jöv őbeli helyzetében. A keleti országrészben két típusát határozhattuk meg az átmenet térszerkezetének. Az első közelebb áll a közép- és dél-magyarországi csoporthoz, így kedvez ő elmozdu- lásokat hordozhat, míg a második, a délkeleti országhatár menti megyék és Nógrád leszakadása változatlanul tovább tart, azok er ősen tömbösödnek, ebből talán a jövő- ben Hajdú-Bihar megye lesz képes egyedül kiszakadni. A kutatás-fejlesztés területi szerkezete Magyarországon A rendszerváltozást követ ően kettős hatás érvényesült a tudományos életben és a kutatás-fejlesztésben (K+F). Egyrészt a sz űkülő források (pl. KMŰFA) és a hazai kutatások iránti csökken ő kereslet a vállalatokat, kutatóintézeteket létszámcsökken- tésre kényszerítették (Dőry 1997). Másrészt tömegével alakultak új gazdasági szer- vezetek, amelyek - közülük is leginkább a vonzóbb fizetést nyújtó külföldi tulajdonú vállalkozások - er ős szívó hatást gyakoroltak a jól képzett kutatókra, fejleszt őkre. Ha a tudományos aktivitás mutatóit (létszámadatok, ráfordítások, szabadalmak száma stb.) tekintjük, azok alakulásában is visszatükröz ődnek az elmúlt évek ezen szektort érintő gazdasági folyamatai (Inzelt 1996). A fejlesztési eredmények csök- kenésében közrejátszik, hogy a felhalmozott és potenciálisan elérhet ő szakmai- fejlesztői tudást a gazdasági társaságoknak csak töredéke hasznosítja, hiszen azok maguk is csak kis mértékben végeznek kutatási tevékenységet, folytatnak kísérleti fejlesztést (Farkas 1996, Nyíri 1996, Kiss-Pandurics-Lapid 1997). Kutatóhelyek száma 1997-ben a K+F statisztika 1679 kutatóhelyet tartott nyilván, amelyek meghatáro- zó részét a fels őoktatási kutatóhelyek alkotják. Az intézményrendszer viszonylagos stabilitásával összefüggésben, a fels őfokú oktatáshoz köt ődő kutatóhelyek száma évek óta szinte állandó, 1100 körüli. A vállalkozási kutatóhelyek száma érzékenyen követte a gazdasági változásokat (pl. 1992-ben csak 98 adatszolgáltató került ki ebből a körből), azonban a kutatóintézetek, állami vállalatok megsz űnése után lét- rejött fejleszt ő vállalkozások - zömében mikrovállalkozások - figyelembevételével 1997-ben már meghaladta a kétszázat. A K+F helyek regionális elhelyezkedésénél meghatározó a főváros részesedése (43,8%), ami azonban lényegesen alacsonyabb hányad, mint a K+F létszám és a ráfordítások tekintetében. A Dél-Alföld (196) és kiemelten Csongrád megye (151), élén Szegeddel ad otthont a f ővárost követően a legtöbb kutatóhelynek. Néhány hellyel lemaradva következik Hajdú-Bihar jóvoltá- ból az Észak-Alföld (187), majd a Dél-Dunántúl (154), ahol ennek az értéknek közel nyolcvan százalékát Baranya megye adja. Legkevesebb a kutatóhely a Közép- Dunántúlon (80), holott csak Veszprém megyében 44 tudományos m űhely működik. Kutatói létszám A kutató-fejlesztő helyek létszáma az országban az 1988. évi értéknek a felére csökkent: teljes munkaidej ű dolgozóra átszámított egyenértékben 1997 adatai alapján mindössze 20.758 fő volt. Közülük tudományos kutató-fejleszt ő csupán Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 110 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 11.154 fő. Országos szinten a K+F-ben foglalkoztatottak aktív keres őkhöz viszo- nyított aránya az 1988. évi 0,94%-ról 1996-ra 0,55%-ra süllyedt. 2. ÁBRA A kutatás-fejlesztésben dolgozók létszáma és aránya az összes alkalmazotthoz viszonyítva, 1997 (Number of Employed Persons in R & D and in Comparison and as Percentage of Total Empolyees, 1997) MEM K+F létszám(szánított) összes alkalm-ból K+F-ben Megj.: Az adatok a KSH el ő zetes adatközlésén alapulnak. * 1996 év adata alapján . Forrás: KSH, 1998 A létszámcsökkenés és ezen belül a kutatók, fejleszt ő k számának drasztikus csök- kenése mindenekel őtt a vállalati kutatóhelyeket, illetve a kutató-fejleszt ő intézeteket érintette. Ezen szervezetek korábbi megrendel ő ik elvesztésére, a rövid távú gondol- kodás miatt, sajnálatos módon el ő ször a termelésben közvetlenül nem érintett kuta- tók-fejleszt ők számának csökkentésével, majd a kutató-fejleszt ő részlegek felszámo- lásával reagáltak. A K+F-ben foglalkoztatottak területi létszámadatait tekintve jelent ős, nagyságren- di különbségek figyelhetők meg megyénként. Mind a létszámadatok, mind az aktív keresőkbő l való részesedés tekintetében kiugró Budapestet az egyetemi központok- nak (Szeged, Debrecen, Pécs, Veszprém) otthont adó megyék követik. Budapesten koncentrálódik a KSH által nyilvántartott kutató-fejleszt ői létszám 59,1%-a. A má- sodik helyen álló Csongrád megye (7,5%) mellett kiemelkednek a rangsorból Haj- dú-Bihar (6,9%), Baranya (3,3%) és Veszprém megyék (2,6%). A fennmaradó 15 megyében az ország K+F létszámának mindössze 20,6%-a található, azaz az összes kapacitás csupán egyötöde. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 111 Ha régiók szerint elemezzük a létszám megoszlását, úgy a Budapest és Pest megye alkotta Közép-Magyarországon összpontosul a K+F-ben foglalkoztatottak 63%-a (teljes munkaidej ű dolgozóra számított egyenértékben). A központtól jelent ősen leszakadva következik az Észak- ill. a Dél-Alföld (10,5%, ill. 9,8%). Baranya me- gye jelentősen javít a Dél-Dunántúl értékén, de a régió ezzel együtt is csak 5,0%-ot birtokol az országos létszámból. Hasonló mondható el a Közép-Dunántúl (4,5%) vonatkozásában is, ahol Veszprém megye meghatározóan er ősíti a térség pozícióját. A gazdaság fejlődésében élenjáró Nyugat-Dunántúl megyéi meglehet ősen hátul kullognak a sorban, így a régió csak a válsággal sújtott Észak-Magyarországot tudta megelőzni (3,9%, ill. 3,5%). Kutatás fejlesztési ráfordítások - A kutatás-fejlesztési ráfordítások esetében a létszámadatokhoz hasonló tendencia figyelhető meg (Kovács 1996). Az adatok ismeretében azonban bizonyos hangsúly- eltolódás érezhet ő Budapest javára, míg a fels őoktatási központok részesedése ki- egyenlítettebb egyrészt a főváros, másrészt a többi megye viszonylatában. Ennek az lehet az egyik lehetséges magyarázata, hogy a K+F létszám nagyobbik és egyúttal meghatározó része a fels őoktatáshoz kötődik, azonban a ráfordítások mértékében tapasztalható területi különbségek a vállalkozói szféra kiadásaival mérsékl ődnek. 3. ÁBRA A kutatás-fejlesztési ráfordítások összege és aránya a GDP-b ől, 1997 (Expenditure of R & D and as Percentage of GDP, 1997) 5000 0,50% 36583 millió Ft 4500 — 111ffl K+F ráfordítás 0,45% 4000 — ráf aránya a GDP-bőli — 0,40% K+F ráfordítás, millióF K+F aránya a GDP-bí 3500 — — 0,35% 3000 — — 0,30% 2500 — — 0,25% 2000 — — 0,20% 1500 — — 0,15% 1000 -- — 0,10% 500 — — 0,05% h — A h ..411 A A me 0,00% t.. 5 N n Szabolcs-Sz-B p -7 N C4 os 2F á4 ) Megj.: Az adatok a KSH el őzetes adatközlésén alapulnak. * 1996 év adata alapján. Forrás: KSH, 1998 Míg a fővárosban költik el az ország K+F ráfordításainak szinte kétharmadát (64,0%), addig a vidéki tudományos centrumok közül vezet ő helyen található Csongrád is csak 5,6%-kal, Hajdú-Bihar 4,8%-kal és Veszprém megye 4,1%-kal Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 112 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 részesedik. A sereghajtó Nógrádban szinte elhanyagolhatók a kutatási célú kiadá- sok, de éves szinten az ország megyéinek többségében sem haladják meg a 100-200 millió Ft-ot a K+F-re fordított összegek. Ebb ől már egyenesen következik az is, hogy a szektor részesedése a GDP-b ől rendkívül alacsony, az 1997. évi el őzetes adatok szerint (igazodva a 90-es évek mélyrepüléséhez) nem éri el a nemzeti jöve- delem 0,7%-át. Nem szeretnénk ezen adat elemzését nemzetközi és nemzetgazdasá- gi összefüggésében vizsgálni, hiszen az nem kapcsolódik szorosan a témához, de arra felhívjuk a figyelmet, hogy a nevezett ráfordítások 57 milliárd Ft-os éves szintje az országon belül meglehet ősen centralizáltan, Budapest központúan kerül felhasz- nálásra. A központi térséget (Budapest és Pest megye) követ ően, - attól egy nagy- ságrenddel leszakadva, a létszámadatokhoz hasonlóan - kiemelkedik az egyes régiók közül az Észak- és a Dél-Alföld. Az utolsó helyezett Észak-Magyarország el őtt áll a Dél- és a Nyugat-Dunántúl, valamint a Közép-Dunántúl térsége. A vidéki régiók közül legelőkelőbb helyen álló Észak-Alföldön például a ráfordítások mértéke közel négyszerese a leggyengébb Észak-Magyarország mutatójának. Innovációs aktivitás Az MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet adatbázisára támasz- kodva rangsoroltuk az ország megyéit az innovációs aktivitás tekintetében. Olyan mutatókat vettünk figyelembe, mint az 1000 gazdasági társaságra jutó K+F vállal- kozások száma, a 10.000 lakosra jutó fels őoktatásban dolgozók száma, a 10.000 lakosra jutó tudományos min ősítettek száma, a 10.000 lakosra jutó szabadalmak száma, az egy főre jutó KMŰFA támogatás, valamint az 1000 foglalkoztatottra jutó K+F helyen dolgozók létszáma és az 1000 foglalkoztatottra jutó K+F hely ráfordí- tás. A klaszterelemzés eredményeit tekintve (4. ábra) látható, hogy önálló csoportot alkot Budapest, ill. Csongrád megye, majd ezt követ ően Baranya és Hajdú-Bihar. Az aktivitás intenzitását tekintve - Komárom-Esztergomot nem számítva - összefüg- gő klasztert képez Gy őr-Moson-Sopron, Veszprém és Pest megye. Tolna, Heves, Borsod és Komárom-Esztergom alkotta csoport még elkülönül a legkevésbé inno- vatív térségekt ől, de "távolságuk" jelent ős az élenjáró megyékt ől és kicsi a hátul maradóktól. Összegzésképpen azt lehet megállapítani, - ami az elemzés kiinduló hipotézise is volt -, hogy az egyetemi, fels őoktatási centrumok (Szeged, Debrecen, Miskolc, Pécs, Veszprém) jelentik az innovációs aktivitás f ő színtereit, a többi megye (azok városai) csak jelent ősen leszakadva képesek bekapcsolódni a fejlesztési tevékenysé- gekbe. A helyzet paradoxona pedig az, hogy a gazdasági fejl ődésben, a jövedelemterme- lésben és a külföldi tőke vonzásában élenjáró nyugat- és közép-dunántúli megyék- ben kevésbé adottak a fejlesztések bázisát, a tömegtermelést ől és bérmunkától a tudásigényes fejlesztési tevékenységek irányába való elmozdulás potenciálját nyújtó intézményi és financiális eszközök, ami pedig hosszabb távon jelenlegi versenyelő- nyüket is veszélyezteti. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 113 ' >, .7 pj) -0 ... .9, a -', 2. : ., '-' ' 6'. ,, !'' 6>, g= 3, 15 u). h> T ss .5 E Forrás: KSHévkönyvek, 1 997 Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 114 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 A tudomány finanszírozása, a kutatás-fejlesztés forrásai A hazai K+F főbb mutatószámainak elemzése, területi összefüggéseinek vizsgá- lata után fontos kérdés a tudomány finanszírozási csatornáinak analízise is. Az átlát- ható, nyílt pályázati rendszerben a kutatott témáknak versenyezniük kell egymással a források elnyeréséért, ami jótékony hatással van a támogatásra kiválasztott pro- jektek minőségére, a kutatómunka hatékonyságára, ill. megtérülésére. Hangsúlyoz- zuk, hogy egyetértünk a bemutatott helyzetnek megfelel ően azzal, hogy rendkívül alacsonyak a K+F-re és általában a tudományra rendelkezésre álló összegek, azon- ban éppen ezért van szükség további megpályázható forrásokra, amelyek a normatív támogatás (fels őoktatás, kutatóintézetek) mellett a min őségi kiválasztódást segítik. Ezen gondolatok tükrében igyekeztük felmérni a kutatás-fejlesztési projektek finan- szírozására felhasználható, jelent ősebb támogatásokkal rendelkez ő forrásokat, amelyek közül itt a korábbi M űvelődési és Közoktatási Minisztérium fels őoktatás- fejlesztési pályázatainak, ill. a Központi M űszaki Fejlesztési Alapprogram támoga- tásainak területi megoszlását vizsgáltuk meg. MKMfels őoktatási pályázatok A Művelő dési és Közoktatási Minisztérium (MKM) - ma Oktatási Minisztérium - tudománytámogató- és finanszírozó tevékenysége során, a minisztérium költségve- tésén belül, fels őoktatási kutatási előirányzatot különített el. Ennek összege a kez- deti 1997. évivel azonos, 1600 millió Ft-ot jelentett 1998-ban. A kutatási el őirány- zat 2002-ig szóló prognózisa a tudományos fokozattal rendelkez ő teljes munkaidej ű felső oktatási oktatók-kutatók számának emelkedésével, ill. a minimális képzési normatíva reálértékének megtartása mellett, a minisztérium becslése szerint (1997- es árakon) 2,6-3 milliárd Ft-ra n őhet. Az MKM tudománytámogató- és finanszírozó tevékenysége között összegét és célját tekintve is kiemelkedtek a "Felsőoktatási Programfinanszírozási Pályázatok", valamint a "Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázatok". A pályázatokon eredményesen szerepl ő intézmények regionális megoszlásának bemutatásával cé- lunk - a korábbi alfejezetekhez hasonlóan - a tudományos aktivitás területi különb- ségeinek számszerűsíthető adatok alapján való megfigyelése. Míg 1997-ben a Felsőoktatási Programfinanszírozási Pályázatokra elkülönített forrásokból összesen 1381 sikeres projektet támogatott összességében 1439 millió Ft-tal az MKM, addig 1998-ban már csak 1185 pályázat volt eredményes, és a mi- nisztériumi keretb ől az előző évi összegnek csupán a felével b ővíthették a kutatásfi- nanszírozásra szánt költségvetésüket a kiválasztott fels őoktatási intézmények. Mind a nyertes pályázatok számát (1997-ben 43,3%, 1998-ban 41,1%), mind azok összegét (1997-ben 48,8%, 1998-ban 46,7%) tekintve is a budapesti intézmények részesedése a legmagasabb, bár a két év adatait tekintve a f őváros részesedése enyhe csökkenést mutat. Régiók szerint értékelve a pályázati aktivitást, mindkét vizsgált évben a Dél-Alföld (Szeged) követi Budapestet (részesedése a támogatásokból 13,3%, ill. 14,1%). A többi térség meglehet ősen kiegyenlítetten szerepelt, csupán a Miskolc központú Észak-Magyarország mutatói maradtak el a vidéki átlagtól (10- 11%). Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 115 5. ÁBRA Az 1997. évi Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázatok regionális megoszlása (R & D Application in Third Level Education by Region, 1997) 100% 90% 80%, 70% s Nyugat-Ma. és Közép- 60% Dunántúl 50% D Észak-Alföld 40% 30% 20% 10% 0% 1997 1998 1999 2000 Forrás: Oktatásügyi Minisztérium adatai alapján saját számítás, 1998 Az 1997. évi Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázati fordulóban 503 prog- ram kapott 710 millió Ft támogatást (5. ábra). Az 1998-ban meghirdetett kutatástá- mogatási elő irányzatból 673,5 millió Ft-ra a kuratórium már el őzetes kötelezettséget vállalt. A helyzet pontos megítéléséhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a korábbi egyéves futamidej ű tárcakutatások helyébe, a nagyobb stabilitást nyújtó átlagosan hároméves futamidej ű projekttámogatás lépett. Az 1997-es pályázati forduló nyerteseinek regionális megoszlása azt mutatja, hogy a fővárosi intézmények a programfinanszírozási pályázatoknál jelent ősebb (évente 55%-ot meghaladó) részesedést birtokolnak. A vidéki térségek közül Dél- Magyarország (Szegednek köszönhet ően 15-17%-os részaránnyal), ill. az Észak- Alföld (Debrecen hatására 11,1-11,7%-kal) szakad el, majd következik Nyugat- Magyarország, Észak-Magyarország és végül a Dél-Dunántúl. Az 1998-as költségvetési évben szabad rendelkezésben fennmaradó 86,5 millió Ft-ra nem hirdetett meg új pályázatot a minisztérium. A kuratórium 1999-re vállalt kötelezettségei figyelembevételével megállapított pályázati összeg el őzetes értéké- nek (340 millió Ft) megfelel ő en a beérkezett pályázatok száma az 1997. évinek felére esett vissza, azonban az 56 intézményb ő l benyújtott pályázatok 1999-re vo- natkozó támogatási igénye meghaladta a 2 milliárd Ft-ot, a teljes futamid őre vonat- kozóan pedig a 4,3 milliárd Ft-ot (Forrás: Kutatás és fejlesztés a felsőoktatásban, 1998). Központi M űszaki Fejlesztési Alapprogram területi felhasználása A m űszaki fejlesztést szolgáló források (KM ŰFA) a versenyképesség fokozását szolgáló támogatások a kutatócsoportok kezdeményezéseib ől (fejlesztési eredmé- nyeibő l) kiindulva, a reális piaci igényekre alapozva alakítják a megyék szerinti Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 116 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 arányokat. A korábbi évekhez képest, 1997-ben mintegy 10%-kal csökkent a buda- pesti szervezetek által elnyert támogatások aránya, azonban az összes rendelkezésre álló forrásból (9,836 milliárd Ft) a fóváros még mindig 60,4%-kal részesedett. Ez szintén jól mutatja, hogy az országon belül a fejlesztési, kutatási infrastruktúra és a fejlesztési kapacitások mennyire Budapest központúak, ill. a K+F er őforrások egyenlőtlenül oszlanak el a megyék között. Budapesten kívül els ősorban azok a térségek voltak képesek nagyobb összeg ű támogatásokat elnyerni, amelyek a nagy egyetemi központok (Szeged, Debrecen, Gödöll ő, Veszprém) jelenléte miatt jelen- tős K+F kapacitással rendelkeznek. 1997-ben az el őző időszakhoz képest Nyugat- Magyarország súlya néhány százalékkal, Kelet-Magyarországé ennél kisebb mér- tékben növekedett. A központi térség meghatározó részesedése (65,3%) után a Dél- Alföld (8,0%), majd a Közép-Dunántúl (7,2%) alkotják az élbolyt, azonban része- sedésük az országos KM ŰFA forrásokból alacsony. Ki kell emelni ugyanakkor azt, hogy a gyorsan fejl ődő dunántúli megyék még a főváros rovására is növelni tudták részesedésüket, az elmaradottabb térségek pozíciója tovább romlott, amelynek okai természetszerű leg túlmutatnak a KMUFA támogatásokon. A kutatás-fejlesztési pályázatok ugyanis nem korrigálhatják a regionális egyenlőtlenségeket, mert egy- részt azok nagyságrendje sem teszi ezt lehet ővé, másrészt pedig a teljesítményt és a minőséget mérő objektív bírálat során elvi akadálya van annak, hogy a kevésbé fejlett térségb ől beadott pályázatokat el őnybe részesítsék. Végül megállapíthatjuk, hogy azokban a megyékben, régiókban, ahol magasabb a GDP egy főre jutó értéke, a nemzeti jövedelem, ott sikeresebben nyertek el a gazdasági szervezetek m űszaki fejlesztési forrásokat. 6. ÁBRA Az I alkalmazottra jutó KM Ű FA támogatások régiónkénti értéke (1996-97 átlaga, Ft/f ) ő (Per Employee KM Ű FA Supports by Region, Avarage of 1996-97, Ft/Capita) Nyugat-Dunántúl 6000 Közép-Magyarország Közép-Dunántúl Észak-Magyarország \ \ \ Dél-Dunántúl \ \ \ Észak-Alföld Dél-Alföld Forrás: OMFB, 1998. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 117 A fels őoktatás területi' szerkezete, az integráció irányai Egy térség fels őoktatása jelenti azt a bázist, amely a szellemi er őforrások után- pótlásáért felel ős, az intézményekben folyó kutatómunka pedig a tudományos kapa- citások egyik meghatározó tényez ője. Ebből a szempontból örvendetes, hogy az elmúlt tíz évben megnövekedett a fels őoktatásban részt vev ő hallgatók száma, je- lentősen bővült az intézmények és az általuk indított szakok választéka. Az 1997/98-as tanévben a fels őoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatóinak létszáma országos szinten meghaladta a 146 ezer főt, ami 210%-kal magasabb az egy évtizeddel korábbi értéknél. A szül ők lakóhelye szerint, arányát tekintve a leg- több hallgató (23,0%) Budapestr ől kerül a felsőfokú képzésbe, a fővárost követi Borsod, Pest, Hajdú majd Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. Ez nem is meglep ő, hiszen ezen térségek a legnagyobb népesség számúak az országban, míg a kisebb megyék (Nógrád, Komárom-Esztergom, Tolna, Vas, Zala) hátrább helyezkednek el a rangsorban. A hallgatók abszolút száma alapján, a régiónkénti sorrendet Közép- Magyarország (30,1%) vezeti, majd következik a többi térséget megel őzve az Észak-Alföld (15,3%). A hallgatói létszám a Dél-Dunántúlon a legalacsonyabb, az országosból való részesedése csupán 8,8%. A figyelmet a 20-24 éves korcsoport fels őoktatásban való részvételére fordítva, már kissé árnyaltabb kép rajzolódik elénk: ekkor Budapest (a 20-24 éves korosztály %-ában, 21%) vezet ő szerepét már csak néhány százalék erejéig tartja a sorban utána következő Csongrád (19,3%), Borsod (19,0%), Heves (19,0%), Hajdú (18,4%) és Jász-Nagykun-Szolnok (18,3%) megyék el őtt. Az egyes régiók között csak árnyalatnyi különbségeket lehet felfedezni, amit úgy értékelhetünk, hogy a jelenlegi 20-24 éves korosztály mintegy 15-21%-a részt vesz valamifajta felsőfokú képzésben. Meg kell azonban vallani, hogy nem szabad a relatív magas (megjegyez- zük a jelenlegi szint a nyugati országokhoz képest még mindig alacsonyabb!) beis- kolázási arányokkal, azok növekedési ütemével büszkélkedni, mert köztudomású, hogy az OECD országokban nagy, ill. egyre n ő a diplomás munkanélküliek aránya a tartós munkanélküliek között. A fels őoktatás "felhígulása", a gyorstalpalók terjedése és az egyetemek színvonalvesztése miatt ez Magyarországon is reális veszély lehet. Holott a regionális gazdaság- és vállalkozásfejlesztés (a megszerzett ismeretek bővítése, aktualizálása és új szakterületek elsajátítása révén) egyik fontos területe lehet a képzés (Csaba 1998). Hallgató létszámok, fels őoktatási profil A felsőfokú intézmények hallgatói létszámát, ill. oktatási profilját meglehet ősen nehéz pontosan meghatározni, ugyanis a statisztikák csak késve közölnek erre vo- natkozó információkat. További problémát okoz a számbavételnél, hogy a több településen is jelen lévő intézmények karjainak településenkénti létszámadataihoz nehéz hozzájutni, azok általában összevontan szerepelnek, s így a kisebb települések életében jelent ős súllyal bíró kar(ok), szak(ok) kimaradnak a megfigyelésb ől. Mindezen torzító tényezők ellenére megkíséreltük ábrázolni az ország térképén (7. ábra) az egyes intézmények súlyát, hallgatói létszámuk figyelembevételével, és a karok, szakok tudományterületi besorolása alapján pedig meghatároztuk az egyes települések képzési profilját. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 118 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s 3 Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s 3 Gyors ténykép 119 A hallgatói létszámok alapján az ország fels őoktatási profiljában meghatározó szerepe van a társadalomtudományi (közgazdasági, jogi, pénzügyi és bölcsész) valamint a m űszaki képzésnek. Azt mondhatjuk, hogy a gazdasági változások egy- értelmű haszonélvezője a társadalomtudományi képzés volt, amely egyre nagyobb teret hódít az egyes térségek fels őoktatásában is, igazodva az országban megfigyel- hető tendenciához és a gazdálkodó szervezetek fokozott igényeihez. Nem célunk a felső oktatás egyes tudományterületeit értékelni, ezért inkább annak területi specia- litásaival foglalkozunk a továbbiakban. A 7. ábrán jól láthatók azok a fels őoktatási központok (Szeged, Debrecen, Pécs, Miskolc), amelyek Budapestet követ ően meghatározói az ország fels őoktatási bázi- sának. Ezen központoknál jóval kisebb a mérete a második vonalas, speciális kép- zést nyújtó képzési centrumoknak (Veszprém, Gödöll ő, Győr, Sopron, Nyíregyháza, Eger, Szombathely). Szembet űnő az oktatási profil tanulmányozása során, hogy ezekben az intézményekben csak néhány tudományterület oktatása a meghatározó, sokszínű ségük, képzési palettájuk nem hasonlítható a "campus-jelleg ű" felsőoktatási központokhoz. A regionális szemléletmód alkalmazása esetén kit űnik, hogy az or- szág nyugati részén (sem a Nyugat- sem a Közép-Dunántúlon) nincsen kimondott felső oktatási központ: az intézmények mérete kicsi, az oktatás profilja meglehet ősen egysíkú. Természetesen ezt felismerve történtek bizonyos kezdeményezések p1. a Nyugat-Dunántúli Egyetem létrehozására, azonban az Oktatási Minisztérium még nem nyilvánított egyértelm ű véleményt ezen integrációra. Minősítettek A felső oktatás színvonalát az oktatás m űködésének hatékonyságát dönt ően befo- lyásolja az oktatók képzettsége, szakmai felkészültsége (Tóth 1992, Bartke - Nemes Nagy 1992). Ezen a téren az utóbbi években pozitív tendencia követhet ő nyomon. Az új intézményeknek és az újonnan beindított szakoknak köszönhet ően nőtt az oktatók (és óraadók) száma. A minő sítettek munkahelye és lakóhelye közötti összehasonlítás meglep ő eredmé- nyekkel szolgála . A 268 akadémikus közül 208 rendelkezett budapesti lakóhellyel, azonban csak 171-en dolgoztak a f ővárosban. A vidéki egyetemi városok közül a legtöbb akadémikus Szegeden (18), Debrecenben (12), Pécsen (8) ill. Miskolcon (6) dolgozott. Az akadémiai doktorok (összesen 2115 fő) tekintetében szintén a neve- zett városok a meghatározók, Budapest súlya azonban munkahelyük tekintetében nem éri az 50%-ot. Lakóhelyük szerinti abszolút számuk meghaladja ugyan az 1500 főt, de csak mintegy 1000-en dolgoznak a f ővárosban. A nagyszámú (9499 fő) tu- domány kandidátusa (PhD.) címmel rendelkez ő esetén hasonló a tendencia. Lakó- hely szerint 64,5%-uk lakik Budapesten, ugyanakkor munkahely szerinti arányuk már alig haladja meg az 50%-ot. Szegeden lakik 6,5%-uk, Debrecenben 6,1%-uk, Pécsen 3,6%-uk, Miskolcon 2,1%-uk, ill. a Veszprémben él ő kandidátusok száma haladja még meg az összes létszám 1 százalékát (1,4%). Csak felsorolásszer űen a további sorrend: Gödöllő , Sopron, Keszthely, Kecskemét, Szombathely, Eger, Gy őr, Nyíregyháza. A vidéki városok esetében a kategóriához tartozó min ősítettek mun- kahely szerinti aránya nem tér el jelent ő sen a lakóhelynél már vázolt tendenciához képest. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 120 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 A bemutatott adatok ismeretében azt mondhatjuk, hogy a magyar fels őoktatás in- tézményi szerkezete és térbeli elhelyezkedése nem optimális. A néhány fontos fel- sőoktatási centrum (Budapest, Szeged, Debrecen, Pécs) mellett rendkívül szétforgá- csolt struktúra van jelen. A közel 100 fels őoktatási intézmény és még a tucatnyi ún. "kihelyezett kar" túlságosan sok. Ennek következtében elodázhatatlan valamiféle intézményi és térbeli koncentráció megvalósítása. Ezt már felvetette az 1993-ban született Fels őoktatási Törvény és határozottabban annak 1996-os korrekciója. Az integrációnak nevezett koncentrációs folyamat célja, hogy nagyobb hatékony- sággal működjön az oktatás és a kutatás, ne akadályozza szervezeti különállás az oktatási, kutatási és szervezési lehet őségeket. A rendszer legyen ezáltal rugalma- sabb, a hallgatók számára nagyobb választékot kínáló és majd legyen pénzügyileg is racionálisabb (gazdaságilag is hatékonyabb). Az integrációhoz (akadémiai kérdésekben) a kutatóintézet-hálózat is kapcsolódik, ami segít feloldani a vélt ellentéteket. Ekkor az oktatásban is jobban hasznosulhat a kutatóintézeti szellemi kapacitás (a kutatási együttm űködés már korábban rendsze- res és teljes értékű volt). Vagyis a témánk szempontjából a fels őoktatási integráció els ősorban a hatékony- ság-növekedési és szélesebb együttm űködési lehetőségek szempontjából fontos. Általa létrejöhetnek a regionális kisugárzás er ősebb tudásszolgáltató központjai, miáltal mindkét szféra társadalmi elismertsége növekedhet. A kutatás-fejlesztés és a tudomány szerepe a területfejlesztésben Ha egy térség innovációs kapacitását szeretnénk növelni, nyilvánvalóan a legfej- lettebb tudományos és technológiai eredményeket kell alkalmazni. Az Európai Uni- óban számtalan példát találhatunk arra, hogyan kell a regionális fejlesztéseket szoros összhangban tervezni és szervezni a m űszaki és technológiai átalakulással. Pozitív példaként lehet utalni Baden-Württemberg és az észak-olasz tartományok által sike- resen alkalmazott innováció-orientált regionális fejlesztési stratégiára. Ezen példák arra hívják fel a figyelmet, hogy a gazdasági fejl ődésben fokozatosan er ősödik a regionális tényez ők szerepe. A regionális innovációs rendszer mélyrehatóbb válto- zásokat képes el őidézni, mint az elszigetelten m űködő vállalati technológiai átala- kulások (Rechnitzer 1993, Török 1996, Rába 1997). A regionális tényez ők sorában fontos szerepet tölthetnek be az országban m űködő területi akadémiai bizottságok, amelyek regionális elv alapján jöttek létre a térségek tudományos tevékenységének figyelemmel kísérése és segítése céljából. Ennek megfelelő en minden bizottság évente néhány nagyobb, átfogó témájú nagyrendez- vényt szervez, azonban az érdemi munka a szakbizottságok és munkabizottságok keretében történik. A bizottságok messzemen ően támogatnak minden helyi, regio- nális kezdeményezést, amely a lokális, térségi szellemi-tudományos élet alakítását és szorosabbra fű zését szolgálja. A székházak fontos helyszínei tudományos és szakmai fórumoknak, konferenciáknak, ill. módot nyújtanak arra, hogy a szervez ők és a résztvevők közelebbi kapcsolatot létesíthessenek az MTA-val, és hatékony közreműködésükkel segítséget nyújtsanak régiójuk fejl ődésének. Sajnos azt kell mondani, hogy Magyarország még nem fedezte fel a regionális stratégiaépítés fontos szerepét. Sem az Országos Területfejlesztési Koncepció s, sem a minisztériumok ágazati programjai nem tulajdonítanak megfelel ő figyelmet annak, Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 121 hogy a vállalkozásfejlesztéssel és az intézményi rendszer m űködtetésével összehan- golt technológiafejlesztési stratégia megsokszorozhatja egy térség növekedési po- tenciálját. Fontos üzenet tehát a hazai területi politika és a tudományos élet formálói számára, hogy az ország sikeres európai uniós integrációja nem képzelhet ő el helyi és regionális innovációs hálózatok megteremtése és sikeres m űködtetése nélkül. Az ország megyéiben, régióiban már elkészültek, vagy éppen most készülnek a területfejlesztési koncepciók. Az azokban megtestesül ő programok - az innovációk terjedését és a technológiai fejl ődés elősegítését szolgáló programok - sikere egyér- telműen a területi szereplők együttm űködésén múlik. Azonban tapasztalataink sze- rint alig vagy egyáltalán nem érzékelhet ő annak jele, hogy a területi szerepl ők saját településük, megyéjük, vagy a térség jöv őbeni fejlődésének zálogát az innovációtól és a technológiai átalakulástól tennék függ ővé. Igaz, azt is be kell vallani, hogy országosan sincs elfogadott technológia politikai koncepció, s az Országos Műsza- - ki Fejlesztési Bizottság (OMFB) is csak technológia-politikai prioritásokat fogalma- zott meg. Végezetül meg kell állapítani, ahhoz, hogy egy térség gazdasági potenciálját nö- velni tudja, az Európai Unió régióiban az elmúlt években sikeresen alkalmazott regionális innovációs stratégiák (RIS/RITTS) kidolgozására és következetes meg- valósítására van szükség. Ennek els ő lépése a térség gazdasági szerkezetének ala- pos elemzése, különös tekintettel a kiemelt ágazatokra, majd fel kell mérni a tech- nológiai kapacitásokat, a kutatási ráfordítások felhasználását, értékelni kell az európai kutatási támogatási rendszerekhez való csatlakozás lehetőségeit, módjait, a regionális fejlesztésben játszott szerepüket, továbbá javaslatokat tenni a térség innovációs erejének fokozására. A tudományos kutatás, fels őoktatás regionális jellemzői az átmenetben A területi erőforrások fővárosi koncentrációja nem csökkent, s őt növekedett, az újdonságokat megjelenítő tevékenységek, szervezetek és egyben informáci- ók változatlanul Budapesten összpontosulnak. A kutatás-fejlesztésben bekö- vetkező jelentős átrendeződés a fővárost is sújtotta, azonban vezet ő szerepét változatlanul megtartotta, valamelyest növelte több vidéki tudományos intézet megszüntetésével, ugyanezt tapasztalhattuk a kutatás-fejlesztést szolgáló forrá- sok vonatkozásában is. Budapest viszont veszített szerepéb ől a felsőoktatás- ban, hiszen a vidéki egyetemi központokban és több újonnan alakult fels őok- tatási centrumban látványosan n őtt a hallgatói létszám, miközben mindezt ugyanolyan arányban nem követette a tudományos fokozottal rendelkez ők ará- nyosabb területi eloszlása. Míg a gazdasági szerkezet megújítása az ország nyugati és északnyugati térsé- geiben gyorsabban és sikeresebben történt meg, addig ezek a térségek rendkí- vül kedvezőtlen helyzetben voltak, vannak a kutatás-fejlesztés, de a fels őokta- tás vonatkozásában is. Egyedül a főváros gazdaságának átrendez ődése és az ottani kutatás-fejlesztés, illetve fels őoktatási bázis között lehet valamiféle el ő- remutató kapcsolatot fellelni a nagyfokú koncentráció következtében, de a nem-fővárosi centrumokban ugyanezt egyáltalán nem mutathatjuk ki, s őt, ki- mondottan annak ellenkezője tapasztalható. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 122 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 - A magyar területi szerkezet megújítása az átmenetben nincs kapcsolatban a kutatás-fej lesztéssel és a fels őoktatással. Egyértelm ű, hogy nem ezek a kapa- citások generálják a telephelyválasztást, a külföldi és a hazai m űködő tőke le- telepedését, vagy éppen a gazdasági szerkezetek megújítását. Vélhet ően a pi- acgazdaság kialakulását jelentő első mennyiségi és szerkezet átalakító fázist követi majd egy következ ő szakasz, amikor megkezd ődik a gazdasági egysé- gek és a tudományos, fels őoktatási erő források fokozatos egymásra találása. Ennek néhány jegye már felismerhet ő Budapest vonatkozásában (pl. kutató- fejlesztő centrumok telepítése, a K+F megrendelések növekedése). A nem- ffivárosi tudományos és fels őoktatási centrumokban a rendelkezésre álló kapa- citások gyorsabb területi fejl ődést eredményezhetnek, s egyben a lokális és re- gionális gazdaság átrendez ődéséhez szintén kedvezőbb feltételeket kínálhat- nak. - A fels őoktatás látványos mennyiségi növekedése hozzájárult, hogy a regioná- lis egyetemi és főiskolai centrumok megerősödjenek, sőt több újabb szerve- ződjön. Számos új tudományterület oktatása kezd ődött meg azokban a fels ő- oktatási centrumokban, ahol korábban csak egy-két tudományterület ismeretei- nek képzése történt. A hallgatói létszám látványos növekedése több centrum- ban hozzájárult azok gazdasági bázisainak kiszélesedéséhez, újabb szolgáltatá- sok megjelenéséhez, a helyi gazdaság élénkítéséhez. Nem járt viszont együtt a létszám növekedése a tudományos humánkapacitás egyenletesebb területi el- oszlásával, főleg az új tudományterületek vezet ő oktatói a fővárosból, vagy más egyetemi központokból járnak át tanítani, így csak lassan alakulhatnak ki további szakmai műhelyek, nem beszélve a helyi társadalmak alakításáról. Mindezt alátámasztja, hogy a tudományos folyóiratok száma nem növekedett, sőt csökkent, azokból nagyon keveset jelentetnek meg a fővároson kívül. Az egyetemek létrehozták saját könyvkiadóikat, azonban a zavaros hazai tudomá- nyos szakkönyvkiadásban nem voltak képesek rendet teremteni. - A fels őoktatás tervezett szervezeti reformja vontatottan halad, több centrumban megkezdődött a szervezeti integráció, azonban még mindig er őteljesen meg- osztott a felsőoktatás szervezeti rendszere, abban akár a lokális, akár a regio- nális együttműködések kezdetlegesek, vagy egyáltalán nincsenek. Mindezek kedvezőtlenül hatnak a tudományos kapacitásokra, illetve a tudományos infra- struktúrára. Megfigyelhet ő, hogy a tudományos kutatóintézetek (többségében néhány, nem-fővárosi akadémiai intézet) aktívan bekapcsolódott a lokális és regionális fels őoktatási együttműködésekbe, így segítették az integrációt, vagy annak megindítását. - A helyi önkormányzatok változó intenzitással ismerték fel a fels őoktatásban és kisebb részt a tudományos kutatásban rejl ő település- és térségfejlesztési le- hetőségeket. Általános megállapítások a helyi önkormányzatok magatartására nem tehetők. Az elmondható, hogy azokban a centrumokban segítették határo- zottabban e szektor fejlesztését (dönt ően létesítmények átadásával, kisebb mértékben anyagi eszközök biztosításával), ahol korábban nem, vagy egyol- dalú volt a felsőoktatás, illetve a jelent ős tradíciókat (néhány egyetemi város) képes volt a személyes kapcsolatok varázsa er ősíteni. Lassan ismerik fel a na- gyobb centrumok is, hogy a tudományos és fels őoktatási kapacitások fejleszté- se meghatározó lehet a település jövő szempontjából. A mérsékelt felismerést je Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 123 még mérsékeltebben követi ennek a fejlesztési célnak az anyagi forrásokkal történő támogatása. - A területi politika és a tudománypolitika nem talált egymásra az elmúlt tíz esztendőben. Mindkét politika önmaga megalkotásával volt elfoglalva, így sem a területi politikának nem voltak kézzel fogható üzenetei a tudomány és a fel- sőoktatás felé, sem pedig a formálódó tudománypolitika nem tudott mit kezde- ni a területi szerkezettel, folyamatokkal. Az Országos Területfejlesztési Kon- cepció foglalkozik a kutatás-fejlesztés és a fels őoktatás kívánatos területi szer- kezetével, de az abban megjelölt fejlesztési irányok mögött átfogó kutatások nem álltak, illetve a szakmai egyeztetések hiányában inkább elutasítást, mint támogatást kapott. Néhány gyenge jelét tapasztalhattuk a területi sajátosságok érvényesítésének a tudománypolitikában (pl. Bay Zoltán Intézetek telepítése, OTKA műszerközpontok), de például a fels őoktatás fejlesztési koncepcióinál a regionális szempontok (pl. tudományterületek hiánya, elérhet őség, kapacitások koncentrációja) nem jelentek meg határozottan, azok nem épültek a területi gazdaságok fejlődési és megújítási irányaira. A területfejlesztés intézmény- és eszközrendszerének átalakításánál (pl. decentralizált források) nem vették fi- gyelembe a kutató-fejleszt ő és felsőoktatási kapacitásokat, illetve ha igen, úgy azokhoz nem voltak képesek forrásokat rendelni. A kutatás-fejlesztés és a fel- sőoktatás fejlesztési forrásainak területi decentralizációjára még kísérletek sem történtek. Ajánlások a tudomány regionalizálására A régiók versenyképességét a tudományos kapacitásaik célirányos fejlesztésével érhetjük el, így a jövőben sem a területi, sem a tudomány politika nem nélkülözheti a kölcsönös egymásra épülést, illetve annak érvényesítését szolgáló eszköz- és in- tézményrendszer működtetését. A következ őkben vázlatos ajánlásokat kínálunk a regionális szintű tudományos aktivitás élénkítésére, ezeket a felvetéseket — elfoga- dásuk esetén — részletesen ki kell dolgozni, és egyben integrálni szükséges mind a területi, mind a tudománypolitika megújítására tett kezdeményezésekkel. - A készülő regionális fejlesztési stratégiák6 térjenek ki a tudományos és fels ő- oktatási kapacitások elemzésére, az intézményrendszer lehetséges fejlesztési irányaira, a gazdasági szerkezet megújításában betölthet ő szerepükre. A fej- lesztési célok között hangsúlyozottan jelenjen meg ezen megújítást hordozó szektor sajátossága és jöv őbeli alakításának irányai. - A területfejlesztés eszközrendszerében' a régió specifikus tudományos kutatási programok támogatottságának lehet ősége egyenrangú legyen a gazdaságfej- lesztési programokkal, s azok a projektek kapjanak támogatást, amelyek a ré- gión belüli tudományos intézmények együttm űködésére, hálózati jellegének erősítésére szolgálnak. - A különféle állami tudományos és kutatás-fejlesztési alapokban jelenjen meg a területi szemlélets. Első lépésként az egyes régiók képvisel ői kapjanak helyet a bíráló bizottságokban (zsűrikben), majd második lépésként történjen meg az alapok bizonyos hányadának decentralizációja, aminek térségen belüli felhasz- nálását az MTA területi bizottságai koordinálják. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 124 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 - Kísérleti jelleggel egy régióban 9 kerüljön kidolgozásra a Regionális Innováci- ós Stratégia (RIS), amely felméri és elemzi az adott térség tudományos és ku- tatás-fejlesztési kapacitásait, meghatározza azok lehetséges fejlesztési irányait, kidolgozza a területi szintű gazdaság-tudomány együttm űködési rendszerének intézményi és fmanszírozási kereteit, s annak m űködtetését a kísérleti időszak alatt elvégzi. A Regionális Innovációs Stratégia m űködtetésének tapasztalatai nemcsak a területfejlesztésnek, hanem a tudományos kutatásnak is új lendüle- tet adhatnak. - Az MTA területi bizottságai m ma azok az egyedüli szervezetek, amelyek össze- fogják egy-egy régióban a tudományos kutatással foglalkozó személyeket, szervezeteket, s azoknak szakmai együttm űködési teret biztosítanak. A területi bizottságok szervezeti és m űködési megerősítése nemcsak az MTA oldaláról, hanem a kormányzati és a szervez ődő regionális fejlesztési tanácsok vonatko- zásában is kedvez ő megoldást nyújthat. Növelni kell a területi bizottságok tu- dományszervezési szerepét (pl. pályázati források decentralizációjával, tudo- mányszervezési szakemberek foglalkoztatásával, regionális tudományos in- formációs központ és eszközök m űködtetésével), szerepet kell kapniuk a régiót érintő jelentősebb fejlesztési irányok véleményezésében és képviselettel kell rendelkezniük a térséget érint ő döntési centrumokban. A területi akadémiai bi- zottságok működésének megújítása lehet az egyik szakmai és szervezeti záloga a regionális tudományos potenciálok fejlesztésének. - A fels őoktatás integrációjában a regionális együttműködések erősítése kívá- natos, ebben a meglév ő profilok mellett az újabb tudományterületek megtele- pítését célszerű szorgalmazni. Nem támogatandó viszont, hogy egy-egy régió- ban több azonos tudományterületen történjen meg a képzés fejlesztése, hiszen tartósan nem biztosítható a megfelel ő színvonalú oktatáshoz a szakember el- látottság. A helyi és területi önkormányzatok, a gazdasági szerepl ők és a kü- lönféle nonprofit (érdekképviseleti) szervezetek, valamint a fels őoktatási és tudományos intézmények bevonásával célszer ű lenne olyan (köz)ala- pítványokat"1 létesíteni, amelyek kanalizálják a regionális és részben az állami forrásokat a szektor fejlesztésére. - A területfejlesztés és tudományos kutatás, fels őoktatás kapcsolatának kutatása Magyarországon egyáltalán nem szervezett, az kimondottan véletlenszer ű. Kapjanak támogatást ennek a témakörnek a vizsgálatai, mind az MTA kutatási célkitűzéseiben, mind az állami kutatási alapoknál. Szükségesnek tartjuk, hogy 1999-ben országos konferencia kerüljön megrendezésre a témában, hogy egy- részt feltérképezzük a folyó és tervezett kutatásokat, másrészt megkezdhessük egy átfogó fejlesztési stratégia kidolgozását. Jegyzetek "Tudománypolitika az ezredforduló Magyarországán" kutatási program 9. munkabizottsága által készített helyzetfeltáró elemzés. 2 Az Országgyűlés 1996. december 17-i határozata. 3 A 10 változó a következő volt: a területi GDP nagysága, a külföldi működő tőke, a beruhá7Asok mérté- ke, a munkanélküliség, a jogi és nem jogi személyiség ű gazdasági társaságok, az iparűzési adó nagy- sága, a személygépkocsik száma, a telefon ellátottság és a bankfiók s űrűség. A változókat egy lakosra vetítve képeztük, mindkét id őpontra azonosan, többváltozós elemzéssel dolgoztuk fel a kapcsolatok Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Gyors ténykép 125 szorosságát, ami többségében er ős, határozott összefüggést mutatott, s egységes elvek - az egyértelm ű elhatárolás - alapján alakítottuk ki a csoportokat a klaszter elemzésben. 4 A minősítési rendszer megváltozása, az egyetemek PhD cím adományozási joga meglehet ősen bonyo- lulttá tette a számbavételt. Egyéb megbízható információ hiányában az MTA Doktori Tanács Titkár- sága 1995 évi adatközlését tekintettük vizsgálatunk alapjául. s Az Országos Területfejlesztési Koncepció megállapítja, hogy "... a kutatás-fejlesztés területén jelent ős decentralizációra van szükség. A budapesti K+F szektor min őségi átalakítása a nemzetközi és a kö- zép-kelet-európai pozíciók erősítését szolgálja. Az ország érdeke azt kívánja, hogy az új fejlesztésekre elsősorban a regionális egyetemi központokban kerüljön sor." Budapest szerepét illetően az a cél, hogy a főváros valódi nemzetközi jelent őségű központtá válhasson. Hangsúlyozza továbbá, hogy a regionális egyetemi központokban (Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Veszprém) az innováció teljes vertikumának (alap- és alkalmazott kutatások, termék- és folyamatfejlesztés, termelési innováció, ér- tékesítési szolgáltatások) fejlesztése szükséges az intézményi széttagoltság csökkentésével és az egye- temi integrációval. A területfejlesztési szempontból els ődlegesnek tekintett regionális innovációs köz- pontok mellett, azokkal együttm űködésben kívánatosnak tartja az innovációs alcentrumok (Gödöllő, Keszthely, Sopron, Mosonmagyaróvár, Kaposvár) fejlesztését, amelyek az innovációs lánc néhány elemében rendelkeznek komparatív el őnyökkel, valamint a területi innovációs rendszer harmadik ele- meként az ipari újjáépítés területi csomópontjaiban (Győr, Dunaújváros, Székesfehérvár, Tatabánya, Szombathely, Zalaegerszeg, Kecskemét, Nyíregyháza, Szolnok, Eger, Pécs) a térségspecifikus terme- lést és szolgáltatásait közvetlenül segít ő technológiai központok, ipari parkok és fels őoktatási decentrumok telepítend ők. 6 Az országban jelenleg hét ún. fejlesztési régió került lehatárolásra, ezek a szervez ődő régiók 1998- 1999-ben készítik el fejlesztési koncepcióikat, így célszer ű minél előbb a készítők figyelmét felhívni a területfejlesztés és a tudomány, ill. a fels őoktatás kapcsolatára. Jelenleg a megyei területfejlesztési tanácsok, - a jöv őben vélhetően a regionális területfejlesztési taná- csok is -rendelkezni fognak decentralizált fejlesztési forrásokkal, így ezek lehetséges felhasználásánál célszerű a regionális kutatási programok támogatását is megjelölni. s A regionális összefüggések, specialitások, egy-egy térségben közösen jelentkez ő pályázatok megjele- nése eddig nem került ösztönzésre a kutatási támogatásoknál, hasonlóan nem kaptak képviseletet a régiók szakmai körei a bíráló bizottságokban sem, azokban kimondottan a szaktudományí kérdések és érdekek jelentek meg. Egyedül a fels őoktatási integrációs pályázatoknak volt regionális dimenziója, azonban annak nem kell ő meghatározása következtében több tervezett térségi együttm űködés nem kapott támogatást, így azután ezek a kezdeményezések meghiúsultak. 9 • Az Ézak-Dunántúl térségére számos kutatási eredmény áll rendelkezésre, amely összegzi a régió s tudományos és fels őoktatási sajátosságait, a gazdaság igényeit, a humáner őforrások alakulását. Vi- szonylag rövid id ő alatt (1-1,5 év) összeállítható lenne a regionális innovációs stratégia. 10 Az MTA területi bizottságainak többségi m űködési tere lényegében lefedik a fejlesztési régiókat. Egyedül a VEAB fog át két fejlesztési régiót, de Veszprém centrális helyzete, valamint széleskör ű szakmai kapcsolatai következtében képes ellátni a regionális szint ű tudományszervezést. Több sikeres alapítvány ismert egy-egy fels őoktatási centrumban, célszer ű ezek bázisán szervezni a helyi és regionális kutatási és fels őoktatási támogatásokat. Irodalom Az MTA Területi Bizottságainak (Veszprém, Pécs, Szeged, Miskolc, Debrecen) beszámolói. Bartke I.- Nemes Nagy J. (1992) A kutató-fejleszt ő tevékenység területi megoszlása. In: A szürkeállo- mány fehér foltjai - A szellemi potenciál térszerkezete Magyarországon. Fels őoktatási Koordinációs Iroda. Budapest 57-70. o. Csaba L. (1998) A vállalkozásfejleszt ő gazdaságpolitika lehetőségeiről. Valóság 9. 11-21. o. Dőry T. (1997) Szellemi potenciál és a m űszaki fejlesztés az Északnyugat-Dunántúlon. In: Tér és Tár- sadalom, 1-2. 57-72. o. Farkas P. (1996) A külföldi m űködőtőke-beáramlás hatása a K+F-re és az innovációra Magyarországon. Magyar Tudomány 9. 1067-1079. o. Glatz F. (1998) Tudomány az ezredforduló Magyarországán. In: Ezredforduló 4. 19-24. o. Horváth Gy. (1994) A Dél-Dunántúl nemzetközi versenyképességének el őfeltétele, a technológiai meg- újulás. Tér és Társadalom 1-2. 37-58. o. Dőry Tibor - Mészáros Rezső - Rechnitzer János : Tudomány és regionalitás Magyarországon a 90-es években. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 105–126. p. 126 Gyors ténykép TÉT XII. évf. 1998 s3 Horváth Gy. szerk. (1997) Régiók felemelkedése és hanyatlása. Regionális átalakulás a Brit-szigeteken. MTA RKK Pécs Innovációs folyamatok a magyar gazdaságban. OMFB. Budapest, 1995. Inzelt A. (1996) A ráfordítások és eredmények a hazai K+F-szférában. Külgazdaság 1. 58-73. o. K+F eredmények és ráfordítások 1991-1995. OMFB. Budapest, 1996. június Kiss J.-Pandurics A.-Lapid K. (1997) Innováció és versenyképesség. OMFB, Budapest Kocsis É.- Szabó K. (1996) Technológiai korszakhatáron. Rugalmas technológiák - regionális hálóza- tok. OMFB, Budapest Kovács I. (1996) Trendek és tendenciák a kutatás-fejlesztési ráfordítások alakulásában. Ipari Szemle 5. 44-45. o. Kutatás és fejlesztés a fels ő oktatásban. MKM Tudományos Ügyek F őosztálya jelentése. Budapest, 1998. július Nyíri L. (1996) Leszakadás vagy követés a tudásintenzív fejl ődésben. Közgazdasági Szemle 6. 564-576. o. Rába A. (1996) Technológiapolitikai irányzatok a fejlett ipari országokban. Külgazdaság 1. sz. 45-57. o. Rechnitzer J. (1989) A szellemi erő források három eleme az Észak-Dunántúlon. Kutatás-Fejlesztés - Tudományszervezési Tájékoztató 6. 449-476. o. Rechnitzer J. (1993) Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. MTA RKK Győr Regő s Zs. (1997) Agytröszt - Innováció Magyarországon. Figyelő 1997. február 6. 13-15. o. Statisztikai Tájékoztató - Fels őoktatás, 1984, 1992, 1994, 1996. KSH, Budapest Területi statisztikai évkönyv 1990-1996 közötti kiadványai, KSH, Budapest Tóth J. (1992) A tudományos min ősítéssel rendelkezők születési, lakó- és munkahelyeinek területi sajátosságai. In: Tér-Idő-Társadalom MTA RKK Pécs 225-271. o. Török Á. (1996.) A K+F diffúziós rendszere Magyarországon. Külgazdaság 5. 63-72. o. Tudományos kutatás és kísérleti fejlesztés, 1984, 1993, 1996. KSH, Budapest