Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. Tér és Társadalom 1998 s 1-2: 127-162 GYORS TÉNYKÉP VÁROSFEJLESZTÉSI DILEMMÁK SZEGEDEN TÖRTÉNELMI HÁTTÉRREL (Dilemmas of Planning Urban Development: a Historical Review of Spatial Change in Szeged) MÉSZÁROS REZS Ő Úgy tűnik, hogy az ezredvég a regionalizmus értelmezésével, területfejlesztésével, a területfejlesztés tartalmának, struktúrájának, koncepciójának meghatározásával, a megvalósítás programrendszerének kialakításával telik el. Ötletek, vélemények, elemzések, kívánságok tömege kapcsolódik ide. A jelen írás is ezek közé sorolandó. Nem több, mint gondolatkísérlet egy magyar nagyváros sorsának néhány tényezőjéről. A várostest A 13. századtól követhet ők azok a folyamatok, amelyek a térkitöltés, a térbeli terjedés igen változatos konfigurációját eredményezték. Ebben a hétszáz évben kiemelkedő volt a 19. századi lendület, amely Szegedet a századfordulóra a második legnépesebb magyar várossá emelte, miközben az árvíz csaknem teljesen elpusztította a várost. Ám az akkori modern városépítési elvek szerint megformált városszerkezet a térfejl ődés újabb lehetőségeit (és részben korlátait) teremtette meg. Az elképzelés a körtöltésen belül mintegy 200 ezer ember számára látott elhelyezési lehetőséget. A reálfolyamatok azonban ezt kevéssé vették figyelembe. Már a 20. század elején elkezd ődött a körtöltésen kívüli területek parcellázása és beépítése szegényes falusi házakkal. Ez máig feloldatlan funkcionális morfológiai kontrasztot teremtett. Az I. világháború utáni új földrajzi helyzetben, az új térbeli kapcsolatrendszer kialakításának id őszakában ismét az érdekl ődés előterébe került az 1909-ben felvetett Nagy-Szeged gondolat, ami végül is 1974-ig, a környez ő falvak Szegedhez csatolásig jelen volt a várospolitikai szemléletben. A II. világháború után a várostest fejlődése a '60-as években vett nagyobb lendületet. Érdemes megvizsgálni, hogy a város fejl ődésének folyamata, hogyan jelenik meg a várostest alakulását alapvet ően meghatározó városfejlesztési-rendezési tervekben. Nem az a fő kérdés, hogy a tervezés (és a megvalósítás) kényszerei adott esetben miféle torzót eredményeztek, hanem az, hogy a tervezés a maga konkrét produktumával akart-e szemléletet alakítani? Törekedett-e arra, hogy felismerje a város hosszú távú életképességét adó f ő funkciók térbeli és morfológiai összefüggéseit? Vállalkozott-e arra, hogy a "napi" városrendezési feladatok ezt ne homályosítsák el? Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. 128 Gyors ténykép TÉT 1998 s 1-2 Kissé ambivalens érzés alakul ki az emberben, ha az elmúlt 100 év fontosabb városfejlesztési-rendezési terveit áttekinti. Az árvíz utáni újjáépítést megálmodó Lechner Lajostól napjainkig sokféle hangsúly, szemlélet érzékelhet ő, de úgy tűnik, hogy a szükségesnél kevesebbszer merészkedett a gondolat a fantázia világába, illetve a távolabbi jöv őbe, bár kétségtelenül végig jelen van a belvárost meg őrizni szándékozó akarat. Takács Máté építész alapos összegzést készített a város árvíz utáni fejlesztési-rendezési terveir ől. Nagyon tanulságos végigkövetni a folyamatot, a város mai térproblematikájának számos eleme ismerhet ő fel. Lehetséges, hogy a korábbi tervek elemzésére nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a településfejlesztési koncepció kidolgozásakor. Az 1879-es Lechner-féle újjáépítési terv után 194I-ig nem készült újabb átfogó városfejlesztési terv. 1911-ben azonban megszületett a város külterületükre is kiterjed ő Építési Szabványrendelete, amely igen részletesen szabályozta a telkek, földterületek beépítését. Az első világháború után a város intézmény-hálózata b ővült, elkészült a Dóm-téri együttes, a klinikai negyed, fejl ődött a tömegközlekedés. Az 1920-as, 30-as években jöttek létre a körtöltésen kívüli családiházas lakótelepek a szakemberek tiltakozása ellenére. Az 1941. évi városfejlesztési program a fejlesztési célokat két emberölt őre (60 évre) tűzte ki. A város belterületi lakosságszámát 2000-re 150 ezer f őre becsülték. Legfontosabb célkit űzés a lakós űrűség növelése volt: a városiasság alacsony szintjének okát a szétszórt, laza településmódban látták. A város fejlesztésére a terv által alkalmasnak tartott területek napjainkig nagyrészt beépültek. A fejlesztési program igen alaposan foglalkozik a közlekedés valamennyi ágával. Nem javasolja azonban újabb Tisza-hidak építését, csupán a vasúti híd áthelyezését irányozza el ő . A második világháború miatt azonban a fejlesztési elgondolások csupán tervek maradtak. A második világháború utáni els ő városfejlesztési tervet 1947-ben hagyta jóvá a város közgyűlése. A terv célja az volt, hogy a történelmi-m űszaki-gazdasági-társadalmi adottságok alapján kijelölje a fejl ődés útját. Gondosan elemezte a súlyos lakáshelyzetet, elsődleges célja ennek és a kommunális ellátásnak a javítása volt. A városfejlesztési terv szerkezete, hangvétele lényegében megegyezett a háború alatt készített tervvel, néhány vonatkozásában azonban alapvet ő eltérést mutat: elhatározta a személypályaudvar kitelepítését és új főpályaudvar kialakítását az Öthalmi és a Kálvária út között 200 m széles sávban, ahová az összes vonat befutna. Nagyobb távlatban új közúti Tisza-hidak építését vetette fel, a Bécsi körutat meg kívánta hosszabbítani a Tisza-partig. A Boszorkány-sziget térségbe tervezett vasúti hidat közúti közlekedésre is alkalmas módon javasolta megépíteni, nagyméret ű ipari területeket jelölt ki a Tisza jobb- és bal partján, a Dorozsmai út mindkét oldalán és a Francia-hegy (ma Újrókus) területén. A fürdő negyed számára kijelölte a Torontál tér és a Temesvári körút közötti Tisza szakaszt Újszegeden. Építési tevékenység a kisebb háborús károk megszüntetésén túl azonban nem volt, így a szép elhatározások tervek maradtak. 1952-ben a megváltozott bel- és külpolitikai viszonyokhoz illeszked ő újabb fejlesztési programot hagyott jóvá a városi tanács. Szembet űnő a gigantikus méret ű ipartelepítés javaslata: a szegedi oldalon 550 ha, Dél-Újszegeden 100 ha ipari területet jelölt ki (820 ha összes lakóterület mellett). Az ipari területek munkáslétszámát 85 ezer f őre, a város lakosságszámát 1972-re, mindössze 105 ezer f őre becsülte, Újszegedet egészen a Marostő Töltés utcáig nagy térigény ű közintézmények számára tartotta fenn. Napjainkig visszatérő javaslat az E5-ös út Maty-fehértói csatorna melletti kitérítése. Az új közúti hidat a Római körút-Temesvári körút között tervezi. Építési-városfejlesztési tevékenység azonban ebben az id őben alig folyt a város területén. Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. TÉT 1998 s 1-2 Gyors ténykép 129 A város legújabb-kori nagyobb arányú fejl ődése 1957-ben indul új városfejlesztési program alapján, mely 1970-ig — a város általános rendezési tervének kormány általi jóváhagyásáig — többször módosult. A terv jellemz ője a küls ő, központ-fejleszt ő energiára való alapozás (Budapest ellenpólusainak létrehozása, koncepció alapján). A város közelében Domaszék térségében mintegy 40 ha területet jelölt ki petrolkémiai kombinát építésére és további 200 ha-t tartalékolt a kiegészít ő ipari létesítmények számára. A teljes körtöltésen belüli területet és Újszeged egy részét többszintes átépítésre javasolta Dél-Újszegedre 80 ezer f ő s, új városrészt javasolt, új Tisza-híddal. Ebben a tervben jelent meg a Harmadik körút a Fels ő-Tiszaparttól a Tisza-pályaudvarig, valamint az új főgyűjtő csatorna. Figyelemre méltó a tervben, hogy a város fejlesztését együtt tervezi Kiskundorozsma, Tápé, Sz őreg és Gyálarét községekkel, de megtartja önálló közigazgatási egységüket. A város belterületén is feltárt olajmez ők és az alacsonyabb költséggel beépíthet ő lakóterületek hiánya 1975-ben szükségessé tette a kormány által jóváhagyott általános rendezési terv felülvizsgálatát. A felülvizsgálat és módosítás során többségében megmaradt az eredeti terv városszerkezeti koncepciója, de a fejlesztést már els ősorban a helyi-helyzeti energiákra alapozta és részletesebben feltárta a környezeti ártalmakat. Megjelent a tervben az olajipar területigénye, de elmaradt a domaszéki, repül őtéri, dorozsmai, újszegedi korábban tervezett iparkörzet. Megállapította, hogy a város bels ő területe — visszafogott átépítés mellett is — nagyobb távlatban is kielégítik a fejlesztési igényeket, ezért elhagyta Dél-Újszeged lakóterületi célú felhasználását, ugyanakkor a repül őteret tartalék lakóterületként jelölte ki, számolva az M5-ös autópálya szívóhatására. A terv hangsúlyozta a történelmi városrészek — Belváros, Fels ő - és Alsóváros, valamint az ekkor már a várossal egyesült községek bels ő magjainak — fokozott védelmét. A közép- és fels őfokú intézményhálózatot a vonzáskörzetre, a közlekedést és a kommunális ellátást a nappali népességre méretezte. A városszerkezetet is befolyásoló közlekedési módosítása a tervnek, a Déli Tisza- hídnak a harmadik körút vonalába helyezése volt. Új forgalmi kapcsolatként jelentkezett a tervben a 47-es sz. út összekötése az M5-ös autópályával a várostól északra, a Debrecen-Szeged-Pécs autóút részeként. Az általános rendezési terv alapvet ő céljának megfelelt: a városfejlesztés-rendezés-építés során biztosította a térbeli keretek összhangját. Az 1980-as évek elején (1982-83) a társadalomban, majd az urbanisztika különböz ő szakterületein is olyan mértékű fejlő dés indult, amely néhány sarkalatos ponton rövid idő alatt túlhaladottá tette a 70-es évek metodikája szerint készített tervet (építési tilalmak feloldásának kikényszerítése, lakótelep-ellenesség, egyre romló gazdasági lehetőségek, stb.). Az átmenetinek vélt nehéz gazdasági helyzet és a hiányzó anyagi feltételek miatt azonban csak a szabályozási terv "naprakésszé" tételére került sor 1986-ban. 1989-ben elkészült a teljes kör ű felülvizsgálathoz szükséges el őzmények feltárása és ezzel elkezdő dött az új távlati fejlesztési koncepció kialakítása. Az új terv legfontosabb szemléleti újdonsága az, hogy a korábbiaknál nagyobb mértékben hangsúlyozza a funkcionális tereket, a funkciók térigényét (pl.: el őször jelenik meg önálló városfejlesztési-rendezési elemként a fels ő oktatás), de hangsúlyosabb lehetne a város nemzetközi szerepkörének városfejlesztési megjelenítése. A város elmúlt száz évi funkcionális és térbeli fejl ődése azt eredményezte, hogy: • egyközpontú maradt, így a belváros funkcionális szerepe ma is meghatározó, • a külterület-belterület viszonya a városon belüli, illetve a város közvetlen környezetét érintő területi fejlő dés nagyon fontos eleme volt. De a község alakítások, valamint az 1974-es település összevonás óta a külterület városfejlesztési értelmezése háttérbe szorult, Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. 130 Gyors ténykép TÉT 1998 s 1-2 • a hidak hiánya miatt a folyó két oldalán lév ő településrészek egymáshoz kapcsolódó fejlő dése hosszú ideig korlátozott volt (területfejl ődési szegregáció alakult ki), • a funkciók kialakulása, városon belüli lokalizációjuk és a város térbeli kiterjedése időben nem volt szinkronban, ezért kedvez őtlen funkcionális keveredés jött létre, főként a bels ő gazdasági (ipari) tér és a lakosság térbeli elhelyezkedése vonatkozásában, • egy-egy funkció fejlesztése nem volt folyamatos, így az adott funkció elhelyezkedésében térbeli széttagolódás alakult ki. Jól érzékelhet ő ez elsősorban a fels őoktatás és kutatás épületeinek elhelyezkedésében, • nem épült ki megfelelő mértékben és időbeni megfelelésben a regionális és nemzetközi szerepkör objektumrendszere, és ezzel együtt, jórészt figyelmen kívül maradt e funkciórendszer bels ő tér-alkalmassági és térfelhasználási összefüggéseinek a feltárása, konkretizálása, • miközben az új gazdasági szerepl ők városon belüli elhelyezkedése, térbeli terjedése, az új intézményi struktúra b ővülése, illetve egyes funkciók területi kiterjedése következtében a tradicionális városszerkezet funkcionális tartalma (és az ehhez kapcsolódott társadalmi szerkezet, életvitel és értékrend) véglegesen átalakul. De a tudati pályákon, a napi szóhasználatban a régi szerkezet és elnevezés nem halványul. Tulajdonképpen ez konfliktus- helyzet, amit el őbb-utóbb kezelni kell. Érdekes és jellemző, hogy a várost bemutató írások, de még a tervek is, a tradicionális városrészek taglalásakor többnyire csak a "régi életképet" részletezik. Talán érdemes lenne a bels ő területfejlődési elmozdulásokat is elhelyezni a városképben és a város értékeként min ősíteni új, életképességet növel ő folyamatokat. Az egyközpontúság és az ebb ől adódó zsúfoltság állandósulni látszik, ezért koncepcionális kérdésként merül fel a belváros sorsa. A nemzetközi gyakorlatban alapvetően két nézet él. Az egyik szorgalmazza az ingatlan-beruházások és a magas szintű szolgáltatások belvárosba való telepítését; a másik pedig igyekszik ezeket a tevékenységeket a belvárostól kifelé, de még a bels ő várostestben, lehet őleg csaknem egyenletesen elhelyezni. Az első megoldás els ősorban az ingatlanforgalmazás érdekeit fejezi ki (a belvárosi befektetések minimalizálják a kockázatot, növelik a beépítési s űrűséget és az ingatlanhasznosítás módosításával, úgymond funkcióváltásokkal növelik a bevételt). Rendkívül fontos ebben az esetben az ingatlantulajdonos szerepe. De e megoldás sikere nemcsak gazdasági okokkal magyarázható. Mindenütt a világon a városközpontba való visszatérés annak az értékváltásnak a következménye, ami a városi tér felosztásában a funkcionális és szimbolikus fogyasztási formákban végbement. E modellnek azonban sok problémája van. Els ősorban rugalmatlan, a belváros és a többi városrész elkülönülését idézi el ő, irracionálisan magassá növeli az ingatlan árakat (bérleti díjakat), közlekedési eldugulást eredményez, stb. Bár a városfejlődésnek azon szakaszában, amikor a városfejlesztéshez bels ő pénzforrásokat is teremteni kell, kell ő kontrollal, mértéktartással el őnyös is lehet. Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. TÉT 1998 s 1-2 Gyors ténykép 131 A másik megoldás a belvárost szeretné tágítani, azért, hogy hosszabb távon a város értékes bels ő területei növekedjenek és egyben a fenti feszültségek is elkerülhet ők legyenek. Ám ez a megoldás a város pénzügyi beavatkozását igényli (a kívánt területeket infrastrukturálisan fel kell javítani). Ez a dilemma Szeged fejlesztése kapcsán sem kerülhet ő meg, de hosszú távon a második megoldás kínál nagyobb el őnyöket. Szegeden a városon belüli területi kapcsolatrendszerek leginkább sajátos megjelenési formáit a csatolt települések adják. Ez a településegyüttes-állapot több mint "egyszerű" igazgatási kérdés, bár létrejötte az agglomerációs fejlődés egy pillanatára adott közigazgatási válasz volt. A településhálózat adminisztratív alakítása eme eljárásának ez az esete 1974-ben történt, amikor Szegedhez csatoltak ót közeli községet. Ezek a - városhatáron belüli - települések többnyire hosszú történelmi múlttal rendelkeznek, a jelenben (még) léteznek, de települési státusuktól már megfosztottak, önálló jöv őjük pedig valószínűleg nincs. Kétségkívül, jelenleg a város részeit. De vajon részei-e valójában? A városodás folyamatában léteznek, vagy falvak maradtak a városon belül? Úgy vélem, hogy a város távlati sorsának ezek alapvet ő kérdései. (A probléma lényegét Algy ő kiválása nem érinti.) Lehetséges, hogy a település-összevonás óta eltelt id ő viszonylagos rövidsége miatt, de a csatolt települések nem váltak a város szerves részeivé. Ezt leginkább a kapcsolatrendszerek mutatják igen kifejez ően. Az individuális, valamint a gazdasági, társadalmi igazgatási kapcsolatrendszerek rendkívül s űrűk és tartósak, ám nagyon szegényes és esetleges a csatolt települések egymás közötti direkt kapcsolatrendszere - természetesen nemcsak közlekedési értelemben. Ha ugyanis a kapcsolatok útját végig követjük, az a meglep ő felismerés adódik, hogy számos közülük a városmagon keresztül haladva tart a másik csatolt településhez. Ebben az értelemben tehát ezen térszerkezet legáltalánosabb megnyilvánulása a centrum- periféria viszony. Ugyanakkor a teret elhagyó kapcsolatrendszerekben jól érzékelhet ők a csatolt falvak önálló küls ő kapcsolatai más településekhez, vagyis a belső integráció centralizált, míg a küls ő, a kifelé irányuló decentralizált. A csatolt falvak "különállásának" számos funkcionális és morfológia jele is van: • ma is tartják régi m űködési és formai jegyeiket. Az épül ő új lakásokhoz kert kapcsolódik, általános a főmunkaidőn kívüli kertgazdálkodás, • az " őslakók" nem tartják magukat városi polgárnak, s őt észrevehető, hogy erősödik a (volt) települési névhez való, gyakran látványosan megnyilvánuló kötődés (például monográfiákat készíttetnek a településr ől), • Algyőn néhány éve faluházat avattak, • az aktív keres ők túlnyomó többsége (közel háromnegyede) a városban dolgozik, utazik naponta 10-15 km-t, de nem ingázó. Másutt fele ilyen távolsággal hátrányos helyzetű ingázónak minősülne, • a város tehet ősebb polgárai (a legkülönbözőbb társadalmi rétegekb ől) szívesen költöznek különösen Sz őregre, Tápéra, ebbe a szerintük szuburbán zónába, ám gyorsan átveszik az itteni falusias életmódot, életritmust, • ám városi intézmények nem települnek ki, egyik csatolt település sem lett városi minőségű decentrum, • a város lakói sem tekintik a város részének e településeket, inkább annak tartják az új lakótelepet, mert azt ők, a korábban is városlakók lakják, Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. 132 Gyors ténykép TÉT 1998 s 1-2 • ugyanakkor a népesség foglalkozási szerkezete közelít a városihoz, • ennek ellenére azonban változatlanul fontos a mez őgazdaság szerepe, • a jelentős bevándorlás miatt a csatolt településekben az új házak aránya látványosan növekedett - új területen van a régi házak helyén és dönt ően a 70-es évtizedben. A 80-as években azonban csökkent az ütem (ebben feltehetően szerepet játszott a telekhiány is), de a lakásállomány modernizálódása folyamatosnak min ősíthető. Az összevonás óta eltelt közel két és fél évtized azt bizonyította, hogy e településeknek a városhoz tartozása következtében kifejezettebbekké váltak a városon belüli területi különbségek az életkörülményekben és a települési fejl ődés jellegében. Úgy tűnik, hogy a város szinte falként körülvette magát lakótelepekkel, közvetve kijelölte a város határát is a közszemléletben. Mintha kifejezett volna egyfajta elzárkózást! Az a véleményem tehát, hogy még mindig több a falusi vonás Tápén, Sz őregen, Kiskundorozsmán és Gyálaréten, mint a városi jelleg. Azt lehet mondani, hogy a szuburbán min őségű területek nem kell ő mértékben gyarapodtak ezekben a városrészekben. Nem került sor a városi színvonalhoz felzárkóztató infrastruktúra fejlesztésére sem. Ez nemcsak a város mutatóit rontja, hanem a város kívánatos térszerkezeti fejlődését is akadályozza. De ez a megállapítás kissé félrevezet ő. A területi fejlettségbeli különböz őség bizony a tradicionális városon belül is jelen van. S őt, esetenként a bels ő városrészek még rosszabb paraméterekkel rendelkeznek. Ezért, nézetem szerint, alapvet ően innen vezethet ő le a város és a csatolt települések konfliktusa. Ellenérdekeltségek sorozata épült be a szakmai- és a közvéleménybe, és ez táplálja az önállóvá válási igényeket is. Településfejl ődési szempontból azonban aligha vitatható, hogy itt olyan település-együttesr ől van szó, amely speciális megközelítést igényel mind részeit, mind egészét tekintve. Azt gondolom, nem az lesz a meghatározó, hogy e települések elválnak-e egymástól közigazgatásilag vagy nem, hanem az, hogy milyen új m űködési mechanizmusok alakulnak ki, hogyan formálódik tovább ez a speciális térkombináció. Vagyis nemcsak azt kell ismerni, hogy a jelen új tényez ői milyen gazdasági funkciót hordoznak, hanem azt is, hogy azok térbeli terjedése milyen sajátossággal bír, és milyen konfigurációt alakít ki. Az viszont valószín űsíthető, hogy nemzetközi jelent őségű funkciót hordozó térfelhasználás legfeljebb Sz őregen lehetséges. A város fejl ődésének ma még talán nem eléggé érzékelhet ően, térben elkülönülten megjelen ő eleme a szuburbanizáció, a szuburbán fejl ődés. Értelmezése, az idevágó mutatórendszer tartalma, sem a hazai, sem a nemzetközi szakkörökben nem egységes. A szuburbanizáció els ő meghatározása el ővárosi fejlődést létrehozó folyamatra utalt. A definíciók egy csoportja mindmáig kizárólag a földrajzi fekvést veszi alapul (a szó eredeti jelentése is tulajdonképpen geográfiai volt: a városhoz viszonyított elhelyezkedést fejezte ki). Más megközelítések a fekvésen túl az adminisztratív függetlenséget tekintik a szuburbia legfontosabb sajátosságának (azért, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az el ővárosiasodó települések közigazgatási hovatartozása sokkal inkább politikai, esetleg gazdasági érdek következménye, mint a város tényleges fizikai terjeszkedéséé). Nem teljesen helytállóak a statisztikai Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. TÉT 1998 s 1-2 Gyors ténykép 133 alapú definíciók sem, hiszen többnyire egy adott városi népességszám fölött tartanak lehetségesnek a környezetben szuburbán fejl ődést. A műszaki megközelítés hívei a szuburbiát településtervezési, építészeti típusnak tekintik (de vajon melyik építészet az igazi szuburbán, a különálló amerikai szuper-családiház, vagy az 50-es évek holland sorháza, netán a francia vagy a svéd többemeletes el ővárosi tömbház?). Meglehető sen gyakran határozzák meg a szuburbiát humánökológiai alapon, amelyben az ökológiai helyzetet vetik össze a demográfiai, illetve társadalmi, gazdasági tényez ő kkel. Sokan a szuburbiát kizárólag lakóhelynek tekintik, amely kizárja a termelést, a kereskedelmi tevékenységet, csak a speciálisan a lakóterület ellátására szakosodó vállalkozásokat t űri el. Ugyanakkor a fejlett világ szuburbiáiban éppen a nem-lakófunkciójú fejl ődés felé való elmozdulás érzékelhet ő, ami egy teljesen új városfejl ő dési jelenség, általában a technourb-nak nevezett típust reprezentálja. Eléggé általános viszont a szuburbia társadalmi alapú leírása, amely azt a középosztálybeliek lokalizációjának tekinti. Bár ennek számos ellenpéldája lelhető meg, mégis kétségkívül érzékelhet ő egyfajta társadalmi szegregáció a nyugati polgári társadalmak szuburbiáiban. Továbbá egyre inkább fontossá válik egyfajta szociálpszichológiai aspektus, amely több megközelítésben is megfigyelhet ő . Vagyis az, hogy a szuburbia egy jellemz ő életmóddal, viselkedési tulajdonságokkal azonosítható. De sokan ezt is elvetik és nem tartják indokoltnak a különbségtételt a városi és a szuburbán életmód között. Ez a sokszínű ség arra enged következtetni, hogy nem szerencsés azt a gondolkodási pályát választani, amelynek az a végcélja, hogy azonosítsa a hazai szuburbán jellegeket valamelyik külföldi modellel, és nem indokolt az el őváros valamiféle ideáltípusáról sem beszélni. Az előváros térben és id őben változó település- és életforma. Az el őváros végső soron egy térfolyamat terméke, amelyben meghatározó irány a város, ezért ennek minden jelenségét, rezdülését érdemes figyelni. Az a véleményem, hogy Szeged esetében, éppen a csatolt települések jelenléte miatt, a településen belüli körben is szükséges értelmezni a szuburbanizációt, abban a megközelítésben, hogy a családiházas-kertes beépítettség magasabb színvonalú infrastrukturális ellátottsággal a városi minő ség egy magasabb szintjét jelentheti. A regionális szerepkör A város létrejöttét és létét helyi és helyzeti energiák (folyók, országhatár-menti helyzet) határozták meg. Ezért feltételezem, hogy a jöv őben is szerepe lesz a város földrajzi, politikai földrajzi helyzetének, természeti környezeti adottságainak, valamint a város központi szerepkörének. Ezt a feltételezést meger ősíti a város története, amelyen végig vonul a regionális szerepkör fejl ődése. Szegedet már a 12. században a regionális szerepkört megjelenít ő kereskedelmi funkció (sólerakóhely) emelte ki a többi település közül. De földrajzi helyzete révén, a déli határvidéken, védelmi szerepet is betöltött. Korán, 1246-ban városi rangot kapott, majd 1498-ban elérte a magasabb hierarchiai szintet, a szabad királyi városi rangot, miközben az európai szellemi áramlat részévé vált és országos közéleti események színhelye volt (királyi hadak gyülekez ő helye, nemzetközi tárgyalások, országgyű lés színhelye) és tartósan őrizte nemzetközi kereskedelmi központ szerepét (Itáliába induló marhakereskedelem, bor export Bécsbe, Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. 134 Gyors ténykép TÉT 1998 s 1-2 Regensburgba, Gdanskba). Feltehetően földrajzi helyzetének is köszönhet ő, hogy a török megszállás alatt fejl ődni volt képes és meger ősítette kereskedelmi központ funkcióját. Ez a szerepkör b ővült az 1700-as években egy újabb, regionális hatókör ű az egész Délvidékre kisugárzó funkcióval, az oktatással. A regionális funkciók életképességét nagymértékben segítette a város közlekedésföldrajzi helyzetének jelentős javulása a 19. században. A 19. század eleji reformkori általános fejl ődés Szegedre is hatással volt. Tovább folytatódott a betelepülés, s igen figyelemre méltó, hogy ez id őben a betelepül ők között jelentős számú kisiparos volt. Erre az időszakra esik a Tisza szabályozásának megindulása, majd az 1850-es évek közepétől a vasúti és közúti közlekedés tervszer ű fejlesztése. Vasúti híd épült, és 1857-ben megindult a forgalom Temesvár felé is. 1864-ben megnyitották az alföld- fiumei vasútvonalat, amely Szegedet Szabadka és Nagyvárad felé kötötte össze az ország távolabbi részeivel, kés őbb pedig Fiuméval (Rijeka), vagyis a tengerrel. Mindez javította a város közlekedés-földrajzi helyzetének min őségét és er ősítette központi szerepkörét. Az els ő világháborút követő államhatár-módosítás kedvez őtlenné tette Szeged helyzetét. A város elvesztette déli vonzásterületének nagy részét és közlekedés- földrajzi helyzetének min ősége is romlott. Ezek a körülmények ugyan lassították a város fejlődését, de másrészr ől a regionális szerepkört számos új impulzus erősítette, amely a város bels ő fejlődésére is nagy hatással volt: 1921-ben Szegedre költözött a Kolozsvári Egyetem, 1923-ban ide tette át székhelyét Temesvárról a csanádi püspök, 1928-ban Budapestr ől költözött a városba a polgári iskolai tanárképz ő fő iskola, 1931-ben a külföld érdekl ődését is felkeltő szabadtéri játékokat rendeztek a Dóm téren. A déli területek elvesztése új vonzáskörzet kialakítására kényszerítette a várost. Ekkor kezdett formálódni az új országterület dél-alföldi részére kiterjed ő vonzásterület. A város fejl ődése a második világháború után sem volt egyenletes. Továbbra is hátrányos helyzetben volt, mert a várost elkerülte az iparosítás els ő hulláma, a feszült politikai viszony Jugoszláviával kifejezetten fékezte a város fejlődését, térbeli hatókörében b ővülését. A fejlődés nagyobb lendületet az 1960-as években kapott. A város megyeszékhely lett, fejlődött gazdasága, feler ősödtek nemzetközi funkciói (1989-ben tagja lett az Európai Nagyvárosok Szövetségének). Elismert oktatási, kutatási, kulturális és egészségügyi központtá vált. De a nemzetközi szerepkör gyorsabb fejl ődéséhez nem volt kellően kiépített intézményrendszere, er őtlen volt a várospolitika is e tekintetben. Ebben az időben a város térben is kiterjedt. A dinamikus agglomerálódási folyamatok okán 1974-ben Szegedhez csatolták az 5 környez ő községet, új lakótelepek épültek. A városi min őség fejlődése a városon belül azonban igen nagy különbségekkel valósult meg. Az 1990-es évek folyamatai jól jelzik, hogy Szeged jöv őbeni regionális funkciórendszerében nem a hagyományos dél-alföldi központ szerepkör lesz meghatározó, hanem egy olyan regionális kapcsolatrendszerb ől adódó központi szerepkör, amelyben a kapcsolatok többsége részben a Szeged-Békéscsaba-Arad- Temesvár-Szabadka-Novi Sad térségben, részben az országon belüli speciális vonzásokban és részben egy tágabb nemzetközi térben él. Ez a térfejl ődési lehetőség a hazai magántőke és a nemzetközi t őke számára is érdekes lehet. Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. TÉT 1998 s 1-2 Gyors ténykép 135 A korábban három megyére kiterjed ő dél-alföldi körzet ugyanis megsz űnik karakteres régiónak lenni. A régió északi, északnyugati sávja leválik, központjai a főváros paracentrumai lesznek. Ezt a folyamatot er ősítik a mai közlekedési adottságok is (az autópálya Kecskemétig tart). A régió déli része nemzetközi régióvá válhat, amelyben Szeged integráló szerepet tölthet be. Számos új tényez ő (szabadpiaci, devizaelhelyezési, vállalkozásszervezési lehetőségek) működése is arra utal, hogy Szeged már a jelenlegi (többnyire szervezetlen) körülmények között is e térség természetes központjaként funkcionál. Úgy tűnik, hogy Szeged történelmi lehet ősége, aktívan részt venni egy európai régió kialakításában, vagyis érdemben bekapcsolódni az új európai regionalizációs folyamatokba. De szükséges azt is látni, hogy ebben a térszervez ődési átalakulásban Szeged "hagyományos" nagytérségi kapcsolatrendszere egyfajta versenyhelyzetbe kerül. A nagytérségi vonzásterület központjaiban fejl őd(het)nek a szegedihez hasonló funkciók, ami térbeli versenyt teremt Szeged számára (pl.: a fels őoktatás egyes területein, a gazdasági specializációs intézmények "elszívása" vagy a gazdaságélénkít ő beavatkozások vonatkozásában már manapság is érzékelhet ő ez). A konkurencia er ősödés a nemzetközi méretű funkciórendszer tekintetében is jelen van. A város egyes hagyományos regionális funkcióinak monopol helyzete gyengül. Fennáll a regionális szerepkör er őtlenedésének veszélye. A problémakör rendkívül fontos várospolitikai tartalmat, hosszú távú koncepcionális összefüggést hordoz, hiszen éppen ezek a nagytérségi funkciók adják a város magas hierarchiai szintjét. Ezért elkerülhetetlen kijelölni azon funkciók körét, amelyek a város távlati fejl ődését a leginkább meghatározhatják, továbbá kijelölni ezen belül valamiféle prioritás rendszert. Kétség kívül, ez nagy bonyolultságú feladat. Aligha vitatható, hogy a város napi életfolyamatainak fenntartása, fejlesztése, gondjai és a jöv ő igénye között itt húzódik a legnagyobb, alapvetően pénzügyi természet ű feszültség. Eurorégió központ - Magyarország az Európai Unióhoz való csatlakozásra készül. Ez a keserves, bonyolult, de történelmileg minden bizonnyal igazolható vállalkozás nemcsak a természeti és gazdasági er őforrások felhasználásának hatékonyabbá tételét igényli, hanem számos más tényező "idomulásának" el ősegítését is. Elsősorban talán azoknak a szemléleteknek, erőfeszítéseknek és történéseknek a megértését, amelyek révén az Európai Unió létrejött, fejl ődött és jelenleg működik. Nem remélhető ugyanis, hogy az a sajátjától eltér ő szemléleteket, m űködési mechanizmust és hatalmi struktúrát képes elt űrni. Gorzelak, G. lengyel kutató érdekes könyvet jelentetett meg 1995-ben (The Regional Dimension of Transformation in Central Europe), amelyben többek között azt fejtegeti, hogy Közép-Európa jelenlegi térszerkezete általában hosszú távú településszerkezeti folyamatok során, illetve a XIX. századi iparosítás hatása eredményeként alakult ki és ezek együttesen vezettek a Kelet és a Nyugat közötti különbségek kialakulásához. Valójában az egyre gyorsuló iparosodás ellenére ez a hagyományos különbség a keleti és a nyugati régiók között ma is jelen van Közép- Európa országaiban. Ezen országok az átalakulás folyamatát er ősen polarizált, regionális struktúrával, jelent ős térbeli egyenl őtlenséggel, túliparosított városokkal, Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. 136 Gyors ténykép TÉT 1998 s 1-2 fejletlen infrastruktúrával és szennyezett környezettel élik meg. A szerz ő azt állítja a külföldi befektetések regionális megjelenésének vizsgálata alapján, hogy az tükrözi az adott régiók már korábban kialakult el őnyeit, illetve hátrányait. Vagyis csekély lehet a valószínűsége annak, hogy a külföldi befektetések helyi jellemz ői megváltoztathatók lennének, - így a periférikus régiók kedvez őtlen fekvése egy további polarizációt növel ő tényező lehet. Az a véleménye, hogy egy régió sikeres átalakulásának három meghatározó tényez ője van: a gazdasági szerkezet sokszínűsége, a társadalmi-gazdasági fejl ődés általános szintje és a t őke- és innovációs források közelsége. Mindebb ől következően egész Közép-Európát tekintve vannak olyan régiók, amelyek vezet ő szerepet játszanak az átalakulási folyamatban. Ennek a közép-európai központi térségnek a f ő központjai: Gdansk, Poznan, Wroclaw, Prága, Brno, Pozsony, Bécs, Budapest. Fontos továbbá a fejlődés szempontjából különös figyelemmel lenni a periférikus területre, amely Lengyelország észak-keleti részét ől Magyarország dél-keleti részéig tart. A periférikus helyzet "okozója", az alacsony fejlettségi szint, a viszonylag ritka népsűrűség, a falusi térségek túlsúlya, a gyengén fejlett városhálózat, valamint a külföldi befektetések alacsony szintje vagy hiánya. Ezen általános közép-európai képen belül Magyarország helyzete némileg speciális vonásokkal is rendelkezik. Fontos felidézni, hogy 1968-ban Lengyelország után hazánk is ún. "technikai megállapodást" kötött az EGK-val (ez egyfajta árkötelezettséget tartalmazott), ami azt eredményezte, hogy Magyarország az informális kapcsolatok b ővülő sorozatát alakíthatta ki az EGK országaival. Ez a szemlélet formálásában tagadhatatlan szerepet játszott, ám eközben a nyugat- európai integráció a bels ő területi fejl ődés számos olyan új elemét hozta felszínre, amelyeknek azonnali hazai "leképezésére" sem társadalmi, sem gazdasági, sem politikai lehetőség nem volt. Nagyon érdekes, hogy ebben az új bels ő területi fejlődésben Nyugat-Európában nem ugyanazok a régiók kerületek a fejl ődés élvonalába, amelyek az európai tradicionális ipari fejl ődés fő területei voltak, hanem például Bajorország, Baden Württemberg, Katalónia, Közép Olaszország. - - Fejlődésük fontos eleme volt a regionális fejlesztési program, amelyeket gyakran a regionális kormányzatok, a központi szervek ellenállásával szemben dolgoztak ki. Vagyis érzékelhet ővé vált, hogy kibővült a regionális hatalom mozgástere. Ily módon a nyugat-európai fejl ődésben két fő vonulat vált meghatározóvá, az egységes európai identitás megteremtésére való törekvés és a regionalizmus. A régiók együttműködési hajlamait, vagy együttműködési kényszereit els ősorban a gazdasági szerkezet azonossága, a szerkezet-átalakítási elképzelések hasonlósága és a földrajzi közelség táplálja. A földrajzi közelségnek egy sajátos, de nagyon tipikus régió-formálódási és együttm űködési formája alakult ki: a határmenti régió-fejl ődés. Az európai közösségi politika preferált területe lett az az er őfeszítés, amelyben a gyakran nemzetiségileg kevert lakosságú, ám történelmi-kulturális, vagy éppen gazdasági téren hasonló vonásokkal rendelkez ő, de határok által elkülönített táj egységek, erőforrásaik jobb felhasználása érdekében az együttm űködés felé mozdultak el. Ennek eredményeképpen az elmúlt két évtizedben rendkívül széleskörű ipari, kereskedelmi kapcsolatrendszer alakult ki Nyugat-Európa határmenti térségeiben, amelyet sok ország külön jogi és politikai intézményekkel is támogatott, s őt 1980-ban az Európa Tanács madridi miniszteri értekezletén keretmegállapodás született a határokon átnyúló együttm űködések decentralizálásáról. Ezekben az új regionális téregységekben bizonyos központok új Mészáros Rezső : Városfejlesztési dilemmák Szegeden történelmi háttérrel Tér és Társadalom 12. évf. 1998/1-2. 127-137. p. TÉT 1998 s 1-2 Gyors ténykép 137 funkciórendszert voltak képesek kialakítani, minek következtében az európai nagyvárosok között egy új hierarchia látszik kibontakozni. Az elmúlt évtized végén elemzés készült a tagországok, valamint Ausztria és Svájc 200.000 f őnél népesebb városairól, azt vizsgálva, hogy milyen mértékben felelnek meg az ún. 16 kritériumnak, amellyel a városok nemzetközi tekintélyét és dinamizmusát mérték (p1.: hány nemzetközi cég és képviselet m űködik, hány kutató dolgozik az egyetemeken, kutatóintézetekben, hány vásárt, rendezvényt, nemzetközi kongresszust rendez évente a város, milyen forgalmat bonyolít le a város repülőtere?). Természetesen a rangsor elején a nagy európai f ővárosok és a fejlett gazdasági alközpontok helyezkednek el (Marseille, Barcelona, Milánó). De azt követően már azok a városok találhatók a rangsorban, amelyek az új európai fejlődés egyfajta központjaiként jelentek meg (Utrecht, Augsburg, Graz, Bologna). Vagyis manapság egy Szeged nagyságú város sikereit, sorsát többnyire az dönti el, hogy mennyire képes kapcsolódni a nemzetközi termelési és fogyasztási rendszerekhez. A városok között új hierarchia alakul ki, amelynek élén az általában pénzügyi metropoliszoknak nevezett, pénzügyi központok állnak. Ezek a városok az integráció legmagasabb fokát valósítják meg. A többi város aszerint helyezkedik el ebben a hierarchiában, ahogyan részt vesz a termelés és fogyasztás nemzetközi rendszerében. Az a tapasztalat, hogy azok a pozíciók, amelyek az egyes városoknak a gazdasági átszervezése, funkcionális b ővülése, vagy azok nemzetközivé válás során létrejönnek, meghatározóak a jöv őt illetően. Ez a körülmény jelentősen érinti a várospolitika ars poetica fának lényegét is, hiszen a várospolitika "hagyományos" értelmezésében döntően a helyi fejlődés és újraelosztás szabályozását tartalmazza. Egy "belső" politikáról van szó, a szűkebb és tágabb környezet legfeljebb a városban megtermelt áruk és szolgáltatások szempontjából fontos. Tehát a városon kívüli térségek felé irányuló politikát úgy szemléli, mint a helyi alapok egyfajta pótlólagos erőforrását (pl.: munkaer ő, fogyasztás, stb.). Az új szemlélet ű várospolitika viszont arra az alaptényez őre épül, hogy a globális rendszerekt ől való függés következtében megn ő a (város)politika szerepe, el őtérbe kerülnek a küls ő kapcsolatok szempontjai, alapvet ően azért, mert az új funkcionális hálózatok különféle rendszerei adják az új viszonyítási alapot. Ez a viszonyrendszer természetesen a régión belüli és a régiók közötti kapcsolatok tartalmára, m űködési mechanizmusára is hatással van. Ahhoz, hogy egy határmenti régió, benne egy európai mércével is mérhet ő nagyváros milyen mértékben és milyen gyorsan tud alkalmazkodni az európai folyamatokhoz, alapvetően ismernie kell erősségeit, gyengeségeit, lehet őségeit és fenyegetettségeit. Csak ezek mérlegelésével lehet képes olyan fejlesztési programok kidolgozására és megvalósítására, amelyek révén er őteljes offenzívát folytathat a nemzetközi szerepkör b ővítésére és er ősítésére, tényleges eurorégió központként az európai nagyvárosok közé való tartós integrálódásra. Szeged város fbldrajzi helyzete, fejlettségi szintje, funkcionális sajátosságai, a fentiek figyelembe vételével egyrészt arra engednek következtetni, hogy a város fejlődésének legújabb szakaszában ismét kiváltságos helyzetbe kerül, annak ellenére, hogy nagy intézményei válságos helyzeteket élnek át; másrészt arra kényszerítenek, hogy a város új típusú területi kapcsolatrendszereinek meghatározó elemi legyenek részei a várospolitikának.