Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. NYÍLT TÉR BELUSZKY PÁL: ER ŐS VAR A MI VARMEGYÉNK? (Hozzászólás Tóth József meditációjához) Erős a csábítás, hogy csatlakozzunk TÓTH JÓZSEF meditációjának alap- gondolatához, nevezetesen: „A termel őerő k fejl ő dése során, objektív folyamatok eredményeként kialakuló területi egységek a termel őerő k fejl ő dése jövőjének befo- lyásolásakor mint adekvát térbeli egységek felhasználhatók, fígyelembevételükkel a termel őerő k fejl ődése meggyorsítható." Ha ugyanis „így áll(na) a helyzet", akkor a társadalmi földrajz legsajátabb feladatán, a társadalmi tér felosztásán munkálkodva egyúttal közvetlenül szolgálhatjuk a közjót is („a tudomány váljék termel őerő vé!"). Másrészt jónev ű tudományos iskola s „középszint ű elmélet" képvisel őjének is érez- hetjük magunkat, hisz a földrajzi és igazgatási térfelosztás közelítése régi óhaja a hazai geográfiának is. MARKOS GYÖRGY már 1952-ben úgy vélte: „Elvileg kimond- hatjuk, hogy a közigazgatási és a gazdasági egységeknek egybe kell vágniuk, a gazda- sági és közigazgatási egységek határai nem keresztezhetik egymást". 1 K RAJKÓ GYU- LA elutasította ugyan azt az álláspontot, miszerint .... a gazdasági rajon mint alap, meghatározza a közigazgatási beosztást, mely vitathatatlan felépítmény", de fel- fogása szerint a gazdasági körzetek és a közigazgatási egységek között „... a szocia- lista társadalomban törvénnyé válik az egység, az azonosság" 2 . K Ő SZEGI LÁSZLÓ 1964-es megfogalmazása talán még közelebb áll a meditáció szerz őjéhez: .... a gaz- dasági körzetek és az igazgatási beosztás egysége egyik sarkalatos elve a szocialista rajon-elméletnek, éppen a gazdasági körzetesítés aktív szerepét, a gazdasági fejlesz- tés realizálását tartva szem el ő tt".3 Az idézetek sorát hosszan folytathatnánk; legyen elég befejezésül magát TÓTH JÓZSEFET citálni: „Elméletileg vitathatatlanul éssze- r ű követelmény, hogy a tágabb értelemben vett termelés és az államigazgatási szer- vezet területi egységeinek határa egybeessék, és ezt oly módon kell megvalósítani, hogy az államigazgatási területi struktúra a gazdaság térbeli egységeihez alkalmaz- kodjék."4 (A pontosság kedvéért megemlítjük, hogy az idézett szerz ő k többnyire utalnak a kétféle térfelosztás összehangolásának gyakorlati nehézségeire; K Ő SZEGI L. is felveti: „Ellentmondás jelentkezik ... nálunk abban, hogy ezt az elvet csak a gaz- dasági körzetesítés egyéb alapvet ő elveinek mell őzése esetén tudnánk kielégíteni." TÓTH JÓZSEF pedig rámutat, hogy a termelés területi egységei folytonosan változ- nak, a közigazgatási beosztás viszont viszonylagos állandóságot igényel. Ezért „... a kett ő pontos területi azonossága ... csak id ő leges lehet ...") Ráadásul a „másik oldal", a közigazgatástudomány szakemberei „engedtek" BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. 89 a rábeszélésnek, s hosszú évek óta közülük sokan hasonló nézeteket vallanak, mint a rajonírozás geográfus hívei. Legyen elég e helyütt csak HENCZ AURÉL vélemé- nyét idézni — „A fejl ő dés a különböz ő szint ű gazdaságí régió és igazgatási egység ha- tárainak megfelel ő összehangolását kívánja meg." 5 — s egy fels őoktatási tankönyvre hivatkozni, melyben a BERÉNYI SÁNDOR, MADARÁSZ TIBOR, TOLDI FERENC szerz ő hármas úgy vélte, hogy „... az ország legnagyobb természetes tájegységei az egyre inkább kifejl ődő gazdaságí körzetek, az ún. régiók... A régiók — kifejl ő désük esetén — az állami területi beosztást befolyásoló természetes egységek lesznek". 6 ű nhet tehát, hogy a Szerz ő javaslatára — a 19 megye helyett 4 régió — meg-Úgyist érett az id ő , legalább is a tudomány „szintjén". (S itt ki kell térnünk a közigazgatás hagyományos területi beosztásában a közelmúltban bekövetkezett változásokra, a járások megszüntetésére, a városkör- nyékek kialakítására. Hisz ez az aktus egyrészt a közigazgatási beosztás „sérthet ő- ségét" bizonyítja, másrészt a geografikum diadalaként is értékelhet ő , amennyiben deklaráltan is egy valós térszerkezeti elemre, a város-falu közötti kapcsolatokra — a középfokú vonzáskörzetekre — kívánta alapozni a középszint ű igazgatási beosztást. E változásokat a geográfia eleddig kevés figyelemre méltatta; vélhet ően közrejátszik e közömbösségben a városkörnyékek tartalmában bekövetkezett változás is. Az ere- detileg tervezési, fejlesztési, pénzügyi, ellátási, igazgatási, önkormányzati egységnek elképzelt — s így fontos gazdasági-társadalmi térszerkezeti egységgé, földrajzi egység- gé váló — városkörnyék általánossá tételekor alapvet ő tartalmi módosuláson esett át, tulajdonképp „fél-szintté" szerényedett, miután egyetlen kötelez ő funkciója a hatósági ügyintézés maradt. Minden egyéb társulás önkéntes, s a városkörnyékek határaitól, központjaitól független (is lehet). Ez az igazgatási beosztás és a térszer- kezeti egységek megfelelésének jelent őségét alaposan csökkenti, mint ahogy csök- kenti az így kialakított egységek „igazgatási" kohézióját is. Mindebb ő l fontos ta- nulság, hogy az igazgatási téregységek feladatai, m ű ködése, tartalma messzemenően befolyásolja a közigazgatási egységek s a térszerkezet viszonyát.) Az elmondottak ellenére jelen sorok írójában számos kétely támadt a regio- nális közigazgatás megvalósíthatósága kapcsán. Elviccelném a dolgot, ha most azt írnám: e kételyek sorában az els ő , hogy az ország térszerkezete nem osztható régiókra; a többi ennek folyománya. A hely- zet — általában is, meg a vitacikkben írtakhoz képest is — sokkal bonyolultabb. Min- denesetre e sorok írója számára egyértelm ű : mint ahogy a társadalmi munkamegosz- tás is igen bonyolult rendszer, annak „területi vetülete", a földrajzi munkamegosz- tás is az. (A fenti megfogalmazás is megengedhetetlenül szimplifikál persze, mert a földrajzi munkamegosztás nem egyszer űen vetülete a társadalmi munkamegosztásnak, hanem számos elemével része is annak; így pl. a város-falu közötti munkamegosztás jellegzetesen földrajzi, ám a város-falu közötti különbségeket kialakító intézményi hierarchia a társadalmi munkamegosztás része is.) Az ágazatokon belüli munkameg- osztás, az ágazatok közötti munkamegosztás épp úgy létrehozza területi egységeit (pl. a mez őgazdaság egyes termelvényeinek term őtájai, az agrártermelés „komplex" körzetei, körzet-típusai, üdül ő körzetek stb. ► , mint a lakó- és munkahelyek közötti, a városok és falvak közötti differenciálódás (ingavándorlási körzetek, vonzáskörzetek ► , újabban a falvak és falvak közötti „hierarchizálódás". Se szeri, se száma a speciális BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? 90 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. téregységeknek (pl. a búcsújáróhelyek vonzáskörzetei). S mindezen területi egység- fajták taxonómiailag, hierarchikusan tagoltak. Nem beszélhetünk tehát általában a területi munkamegosztás téregységeiről — ilyenek nincsenek. Megkísérelhetünk gon- dolati úton, gondolati sémákkal rendet teremteni e kuszaságban — mely kuszaság különösen akkor válik majd áttekinthetetlenné, ha „egyetlen síkba" préseljük a sok- féle térszerkezeti elemet —, különböző szempontok alapján, mint pl. a hasonlóság elve, a belső kohézió maximálása, a kapcsolat-háló metszéseinek minimalizálása a ha- tármegvonáskor, a taxonómiai síkok kitüntetett kezelése stb. így több-kevesebb sikerrel megállapíthatók a városok „vonzásterületei" (noha egy-egy terület vonzáskörzet-rendszere maga is igen bonyolult; gondoljunk arra, hogy egy város különböz ő intézményeinek vonzásköre eltér ő kiterjedés ű, in- tenzitású, hogy egy-egy falu többfelé vonzódhat egy funkción belül is, hogy a maga- sabb hierarchikus szint ű városok vonzáskörzete rátelepszik az alacsonyabb szint ű re, és így tovább); egy-egy ágazat, a/ágazat termelési körzetei (szénbányászati körzetek, történeti borvidékek stb. ► , kisebb-nagyobb „homogén" — a hasonlóság alapján ki- alakítható — térségek, melyeket esetenként a közvetlen kölcsönhatások és közös okok következtében több „ágazat" homogén téregysége alkot, más szóval több szem- pontból is hasonlóság tapasztalható (pl. a Cserehát sovány erd őtalajain, irtványain kis lélekszámú falvak alakultak ki, maradtak fenn; az alacsony színvonalú mez őgazda- ság, az életkörülmények alacsony szintje, az egyoldalú agrárjelleg, a forgalmi elzárt- ság következtében nagyarányú az elvándorlás, hasonlóan alakulnak a demográfiai folyamatok stb. ► . Kétely merül fel viszont az ún. komplex gazdasági körzetek (rajonok) lété- vel kapcsolatban. „A körzetkutatás a definitív termeléssel foglalkozik, és ennek terü- leti egységeit közvetlenül, a termelés specializációján, a termelési vertikumok térbeli megjelenésén, a kooperációs kapcsolatokon keresztül közelíti meg" 7 — fogalmazta meg jó tíz évvel ezel ő tt a gazdasági körzetek lényegét TÓTH JÓZSEF szerz őtársaival. Csakhogy a gazdaságban — s nemcsak az iparban! — olyan technológiai-szervezeti változások zajlottak le, melynek nyomán épp a termelési vertikumok, a termelési kapcsolatok lokalizálása lehetetlen, illetve nem szorítható valamely területi egység keretébe, hisz minden termék útja más és más, s jellegzetes s űr űsödési gócokat nem alkotnak, nincs mód a kohézió „maximálására" bizonyos körzet-rendszerekben. Az imént elfogyasztott tejszínes krémsajtot — nem túl bonyolult termék! — például a Csongrád megyei Tejiparí Vállalat kisteleki üzemében gyártották, a Zala megyei Tej- ipari Vállalat (!) csomagolta, s — többek között — Budapesten árusították. „Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányba haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára" — mondhatjuk erre ÖRKÉNNYEL. Vagyis a társadalmi munkamegosztás százféleképp „vetül" a térre (most ne térjünk ki rá, melyik térre ► , s a közigazgatási célra leginkább használhatónak t űnő területegység, a komplex gazdasági körzet feltehet ő en nem létezik, de legalábbis nem határolható el. Ez lenne alapvet ő ellenérvünk a szerz ő meditációinak eredményére. 1. Csakhogy a „meditáció" itt „csúszhat": a Szerz ő által ajánlott négy régió — Központi körzet, Észak-Magyarország, Dunántúl, Alföld — elkülönítése ugyan kézenfekvő , ezek azonban nem „klasszikus" gazdasági körzetek, nem felelnek meg a BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. 91 hagyományos követelményeknek, definícióknak. Nem véletlen, hogy a meditáns is Csak azt hangsúlyozza, hogy „A régiók lényege a 'másság', a többi régiótól való lénye- gi eltérés." Ilyen értelemben létez ő térszerkezeti elemnek kell elfogadnunk a régió- kat — I. el ő bb —, illetve pontosabban a homogén (hasonlósági alapon kijelölt) térsé- gek egész taxonómiai rendszerét (az al- és felvégt ő l kezdve Göcsejen, a Dunántúli d ombságon át a Dunántúlig, majd tovább legalábbis Európáig ► . Csakhogy ezen tér- Ggységeknek nem szükségszer ű velejárója, jellemzője pl. a kohézió (s a kohézió forrá- ai, a termelési vertikumok régión belül maradó zárt kapcsolatrendszere, kiépült bel- ő közlekedési hálózat stb.). Nincs ez másként Észak-Magyarországgal vagy az Al- . ölddel sem, noha kétségtelen, hogy mennél nagyobb egy térség, annál több bels ő kap- bsolatrendszer kialakulására van lehet őség. Nincs e régióknak egyértelm ű központjuk em, vagy több is, de ezek közigazgatási székhelynek aligha alkalmasak; lehet-é a iDunántúlt Pécsr ő l igazgatni, különösen ha már nem lennének megyék? Másodrend ű kérdésnek t ű nik, de egyrészt, ha a közigazgatást akarjuk elcsábítani, olyasmit kell ajánlanunk, ami ízlésének megfelel, másrészt az egyértelm ű központ hiánya tovább g yengíti a „régió" kohézióját. (Megjegyezzük, hogy egy község-középfokú város- (környék)-régió(központ) igazgatási tagolás nem felel meg a településhálózat „termé- szetes" hierarchiájának, amelyben a megyeszékhelyek s egy-két középváros a köz- igazgatási szerepkört ő l függetlenül is kiemelkednek a középfokú központok sorából, s ezt a hierarchikus szintet, az ahhoz tartozó vonzáskörzetet regionális igazgatás ese- tén is megtartanák.) Vagyis: a javaslatba hozott régiók a termelésnek, a társadalmi folyamatoknak nem kitüntetett téregységei, kohéziójuk csekély, központjuk nincs, bels ő közlekedési hálózatuk kiépítetlen — mivel csavarjuk hát el a közigazgatás fejét? 2. Az érdekképviselettel — válaszol a szerz ő . A területi érdek ma nem tud „manifesztálódni", felaprózódva, megyei érdekként jelentkezik s így „lényegesen meg- gyengülve tudnak érvényesülni". A régiók viszont „... a megfelel ő intézményrend- szer birtokában artikulálni tudnák érdekeiket, amelyek a fejlesztési eszközök elosz- tásában, az egységes területfejlesztési szemlélet és gyakorlat meghonosításában, az ágazati allokációk befolyásolásában ragadhatók meg els ő sorban." De vajon léte- zik-e „dunántúli érdek" meg „alföldi érdek"? Van e közös érdeke a balatonparti üdül ő telepnek, a zselici kisfalvaknak, a tatabányai iparvidéknek, a nyugatmagyar- országi m űemlékvárosoknak? Aligha. Az persze igaz, hogy bizonyos gazdasági, gazdaságpolitikai vagy akár társa- dalompolitikai döntések hordereje egyik régióban nagyobb lehet, mint a másikban. A vaskohászat veszteségeinek sorozatos annullálása (mely döntés nagyobb összege- ket juttatott évente egy-egy területnek, mint a halmozottan hátrányos helyzet ű te- rületek támogatására létrehozott alapra jutó 5 éves összeg!) például els ő sorban „Észak- magyarországi érdek", semmiképp alföldi. Észak-magyarországi érdek lenne persze pl. a kisfalvak rendbetétele vagy a Hegyalja rekonstrukciója, rehabilitációja is, s a vas- kohászatnak juttatott adományokból ez megoldható is lenne. Mi is akkor igazán Észak-Magyarország érdeke? Az is igaz, hogy egy-egy „ügy" — pl. a Balaton környezetvédelme — regioná- lis felvállalása eredményesebb lehetne, mint ha 2-3 megye képviseli azt. Aztán persze az is igaz, hogy ha egy országban a megtermelt javak jórésze újraelosztásra kerül (nem- ritkán szubjektív döntések, ágazatok, területek tradicionális preferálása, „bázisszem- BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. 92 'élet", „tervalkú", lobbizás, „maradványelv" alapján), akkor területi érdekké lehet az elosztás során a sikeres érdekérvényesítés — a konkurrensek rovására természete- sen. Regionális érdek tehát, hogy az Alföld vagy a Dunántúl többet „kapjon" a kö- zösbő l, mint a vetélytárs. A Szerz ő — kinek rokonszenves alföld-pártisága közismert — talán azt reméli, hogy egy A/földi Régió eredményesebben vívhatná meg csatáját — ne ragadtassuk el magunkat: tervalkúját — a „központtal", mint Szolnok, Békés, Csong- rád, Hajdú s a többiek külön-külön. Csakhogy akkor „ellenfele" sem Komárom vagy Somogy lenne, hanem a Dunántúli Régió. Cseber helyett veder? Vagyis: nehéz általában régió-érdeket találni; a legnyilvánvalóbb régió-érdek — regionális harc a központi javakért — sem biztos, hogy jobb érdekérvényesít őt nyer a régióban mint a megyében, ha az ellenfél is régió. Nem az elosztás gyakorlatán kellene é inkább változtatni? A szubjektivizmust, a bázisszemléletet, a ködbe vesz ő - eredet ű preferenciákat, a lobbikat stb. háttérbe szorítani? Egyáltalán: a paternalista adás-kapást, az újraelosztás mértékét csökkenteni? Végül még egy kérdés e ponthoz: ha mégis úgy találtatik, hogy van régió-érdek, ennek érvényesítése érdekében a terü- leti beosztás (többek között a közigazgatás) egészét hozzá kell rendelni? Nem old- ható ez meg valamely más intézményrendszerrel („Alföldi Kamara")? 3. El kell ismerni, hogy az államigazgatás „saját logikával" (is) rendelkezik, saját céljai, szemlélete, feladata, fejlődési útja van. A közigazgatás álma nem az (eny- hébben: nem csak az ► , hogy „megfeleljen" az ország térszerkezetének. A közigazga- tás tendencíáit — legalábbis rövid távú javaslat esetében — nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Márpedig az államigazgatás jelenlegi elképzelései, rövid távú célkit űzései egye- nesen tagadják a regionális igazgatást. Az államigazgatás jelenlegi elképzeléseinek központjában a helyi tanácsok — városi, községi tanácsok — önállóságának, önkor- mányzati jellegének további er ősítése áll. Ezért lett olyan a városkörnyék tartalma, amilyen. Ezért nem túl távoli cél a kétszintű igazgatás bevezetése. Viszont másfélezer tanács és négy régió — ez az igazgatási modell ma elképzelhetetlen. A meditáns ugyan nem bíbel ődött a javaslat igazgatási, irányítási tartalmával, annyi azonban vélhet ő , hogy háromszint ű igazgatásra gondol: a helyi igazgatásra, a (korrigált) városkörnyé- kekre és a 4 régióra. A korrekcióval egyetérthetünk (a „helyi érdek" által kikénysze- rített mesterséges városkörnyékek — mórahalmi, tiszakécskei, sarkadi, dunakeszi stb. — felszámolása ► , de tisztán kell látnunk: a megyék esetleges megszüntetése ese- tén a városkörnyékek funkciói, hatásköre gyökeresen megváltozna, át KELLENE venniök a megyék számos funkcióját, e feladatokhoz feltehet ően testületet kellene rendelni (tanács!), önálló szakigazgatási szervet létrehozni (ma a városi, nagyközségi tanácsok látják el a városkörnyéki feladatokat is), és így tovább. S akkor kérdés: nem támadna-é a 19 megye helyén 110-120 „kis megye"? Volna-é ebben a mo- dellben érdekintegráló-közvetít ő-érvényesít ő szerepe a városkörnyéknek? Negyven érdek, negyven érdek kontra régió-érdek? Mindenesetre átgondolandó. S noha nyilvánvaló, hogy egy esetleges „átala- kítás" irányítási, igazgatási modelljének, az egységek hatásköreinek stb. kidolgozása az illetékes szakemberek feladata, de egy ily tárgyú meditáció során legalább körvo- nalazni kellene az ajánlott modellt; ez némiképp próbáját is jelenthetné (I. fenn a helyi-városkörnyéki-régió-érdek tisztázatlan kapcsolatát). Mivel ez a körvonalazás nem történt meg, további kérdéseink indokolatlanok. (Csak hogy érzékeltessük a prob- BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. 93 émák sokrét űségét: a jelenleg is „regionális" lépték ű szakigazgatás — postaigazgató- gok, MÁV-üzletvezet ő ségek, áramszolgáltatás hatósági ügyei stb. — betagolódna az I1, ‚ új" régiókba vagy sem?) 4. Akkor maradjon a vármegye? (Mellesleg az a tény, hogy a királyi várme- gye el ő bb nemesi vármegyévé alakult, majd a polgári közigazgatás része lett s 40 éve együtt él a ma politikai-gazdasági rendszerével — életképességre vall!) Az el ő z őekbő l alán kitetszik: jelen sorok írója kételkedik abban (véli: alapos indokkal), hogy a tár- adalmi-gazdasági tér egyértelm űen tagolható olyan egységekre, amelyek „adekvát" rányítási, igazgatási egységeket kívánnának meg. A megye sem ilyen egység; a me- yék, a megyerendszer korrekciója sem hozhatna sokkal jobb megfelelést, ilyen in- okkal tehát feleslegesnek tartok valamiféle átszervezést (ami nem jelenti bizonyos erületátcsatolások jogosulatlanságát! ► . De nem valódi egység a régió sem. Igy tehát alamin ő területi-tartalmi átszervezés indoka és rendez ő elve nem földrajzi lenne, anem irányítási, igazgatási, politikai stb. Addig maradjon a megye? Maradjon, a „földrajz" nem tagadja létét. Jómagam inkább tartalmi, szervezési változásokat tartok szükségesnek, s e változások a geografikum szerepét is befolyásolják. Példa erre a városkörnyékek tartalmának módosulása s ennek következményeként a városkörnyék és a térszerke- Zet viszonyában bekövetkezett változás. E tartalmi változásokat itt módszeresen sor- avenni nincs módunk. Néhány példa, illetve alapelv: A közigazgatás ma túldimenzionált; a megye része a túlcentralizáltságnak. közigazgatás a gazdaságirányítás, fejlesztés stb. számos feladatát felvállalja. A piaci echanizmusok általánosabbá válása számos kérdést megoldana. Ma egy megyehatáron lév ő kenyérgyár fejlesztése gondot okozhat a megyei zdának, ha a kenyérgyár székhelyén más megyében lakó, de mindenre képes ve- ő k is megjelennek. „Én fizessek, más megye egye meg?!" — mondja — a jelen rend- zerben talán jogosan — az illetékes. S esetleg a megye közepén „fejleszt", ahol na- yobb biztonságban van a megtermelt zsemle, kifli. Vagy szorgalmazni kezdik az ‚együttm ű ködést": ha a szomszéd megye hozzájárul a fejlesztéshez X forinttal, ne- kik is jut a kenyérb ő l. Csakhogy a szomszéd kifejti: a határ másik szakaszán viszont ölük szivárog ki a hurka és a töpörty ű , tehát ő k is elvárják a kompenzációt. Nehéz kérdések ezek, nem is nagyon „megy" az együttm ű ködés. A geográfus — a geográ- fiától megfert ő zött közigazgató — viszont azt tanácsolja: vegyük figyelembe a zsem- e és a töpörty ű-vásárlók ide-oda utazását — persze, persze: mozgásterét —, igazítsuk ki a megyehatárokat, kevesbednek a gondok. Dehát oly nehezen méricskélhet ő ki, ogy annyit adjunk, amennyit kapunk, különben sem ildomos csereberélni a me- yénket ... ez a megoldás sem megy. És lesz megyehatármentiség, mint gond. Ha iszont a kereskedelmünk az lenne, aminek a kereskedelemnek lenni kell, s nem ,ellátási kötelezettség", áruk elosztója stb., a helyzet alapvet ő en megváltozna: a ékek elégedetten dörzsölnék kezeiket: „Lám, még a szomszéd megyebéliek is a mi kenyerünket veszik!" S a megyehatár-probléma — legalábbis keresedelmi téren — áris a múlté lenne. A példázat elmondható az egészségügyi ellátás állampolgári jogá- ak és a szabad orvosválasztás összekapcsolásának következményeir ő l és sok másról. Az is nyilvánvaló, hogy ha a „megye" — a megye formális és informális vezetése — BELUSZKY PÁL: ERŐS VÁR A MI VÁRMEGYÉNK? 94 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 88-94. p. pozíciója megváltozik az újraelosztásban, máshogy alakul a megyehatár-mente hely- zete is, meg a megye egész érdekképviseleti, -egyeztetési mechanizmusa is. Aztán: szükségszer ű-é, hogy a megye szolgáljon területi kereteket az ismeret- terjesztésnek éppúgy, mint a múzeumi, levéltári szervezeteknek, a közm űvelésnek, a temetkezési vállalatoknak, a hulladékgy űjtésnek, a gyógyszerelosztásnak és így to- vább? Nem kellene-é szaporítani a számát a megyéknél nagyobb területen m ű köd ő , a feladat területi vetületéhez igazodó szervezeteknek? Lásd: vízügyi igazgatás, posta, MÁV, bányam űszaki felügyel őség. Ahol a helyi önkormányzat er ős, s a közigazgatásra nem tapad rá az élet minden szférája — vagy viszont —, ott a közigazgatás területi beosztása számos fur- csaságot elvisel s m ű ködik (I. az Egyesült Királyság grófságait). Burgenland vagy Tirol sem míntapéldája az ésszer ű területszerveiésnek, mégsem gondolnak reformjára. 8 Ekérdsbenigaztloméfrköcsnhatá.Mrlometáskén jelentkezik a területi beosztás kérdése is, a közigazgatás területi egységeinek kér- dése is. JEGYZETEK 1. MARKOS GY. 1952: Magyarország gazdasági körzetbeosztása. Földrajzi Értesít ő , 1. pp. 582- 634. 2. KRAJKÓ GY. 1961: A gazdasági körzetesítés néhány elvi kérdése. Földrajzi Közlemények, 9. pp. 223-246. 3. K Ő SZEGI L. 1964: A gazdasági körzetesítés néhány problémája hazánkban. Földrajzi Közle- mények, 12. pp. 1-11. 4. TÓTH J. 1978: A Dél-Dunántúl gazdasági térszerkezete. Földrajzi Értesít ő , 27. pp. 205-222. 5. HENCZ A. 1973: Területrendezési törekvések Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyv- kiadó, Budapest. 6. BERÉNYI S. — MADARÁSZ T. — TOLDI E 1975: Államigazgatási jog. Budapest. 7. TÓTH J. — DÓVÉNY I Z. — MOSOLYGÓ L. 1975: A vonzáskörzetkutatások és a gazdasági kör- zetesítés kapcsolata. Földrajzi Közlemények, 23. pp. 347-354. 8. Megjegyezzük, hogy a hagyományos közigazgatás radikális reformja, a hagyományos egységek fölé rendelt egységek — tartomány, kerület stb. — majd mindig a centralizáló államhatalmat szolgálták, létrehozásukkal épp ez volt a cél is; I. pl. nálunk II. József kísérletét, vagy az ab- szolutizmus igazgatási intézkedéseit, a francia közigazgatási reformokat stb.