Tér és Társadalom 11. évf. 1997/4. 105-117. p.

   Tér és Társadalom                                           1997   s 4: 105-130


                     • GYORS TÉNYKÉP

   MŰ SZAKI VERSENYKÉPESSÉG AZ ÁTMENETI
      GAZDASÁGBAN: KÜLFÖLDI ÉS HAZAI
       VÁLLALATOK A MAGYAR IPARBAN
    (Technological Competitiveness in the Transition Period:
    Foreign and Domestic Industrial Investments in Hungary)

                               BARTA GYÖRGYI
  Az államszocializmus egyik öröksége a kelet-európai országok jelent ős műszaki
lemaradása a fejlett országoktól. A technikai lemaradás oka jól ismert: a verseny
hiánya, a nagyvállalatok monopol-helyzete, a hiánygazdaság egyaránt hozzájárult
ahhoz, hogy nem alakult ki az állandó késztetés a termékek, technológiák
megújítására, az innovációra.
  Mivel az erő források ára alacsony volt és egyáltalán nem felelt meg a világpiaci
arányoknak, nem alakult ki az energiával, a nyersanyagokkal, és a humán
erő forrásokkal való takarékoskodás kényszere. 1979-ben, például, 1.000 dollárnyi
GDP elő állításához Kelet-Európa hat országában átlagosan 1.362 szénegységre,
Nagy-Britanniában 820, Nyugat-Németországban 565 szénegységre volt szükség.
(Korpai 1993)
  Az említett okok arra is választ adnak, hogy a technológiai transzfer miért volt
olyan gyenge az államszocialista országokban. Ez jóformán hiányzott a fejlettebb és
elmaradottabb szektorok között (pl. a hadiipar és a civil gazdaság ágazatai között),
de igen gyenge maradt a termel ő ágazatok és a K+F tevékenység között is. De sem a
KGST tagországai, sem a hazai vállalatok között nem alakult ki számottev ő
technológiai transzfer, mivel a kapcsolatokat inkább a munkamegosztás és kevésbé
a verseny formálta. Mindemellett a KGST-tagországok mindvégig meg őrizték
gazdaságaik önellátó jellegét. A KGST-n belül a kereskedelem jobbára bilateriális
jellegű maradt, főként a Szovjetunióból származó energia- és nyersanyagimportra,
és a feldolgozott ipari és mez őgazdasági termékek exportjára épült, valamint
korlátozott mértékű és hasonló struktúrájú külkereskedelemre a többi tagország
között.
   A KGST összeomlásával és a nagyvállalatok dezintegrációjával a kialakult küls ő
 és belső kapcsolatok teljesen szétestek. A piacgazdaság kibontakozása azonban nem
 vezetett automatikusan a K+F tevékenység megújulására, illetve az innováció-
 orientált vállalati magatartás azonnali megjelenésére. Egyel őre az újonnan alapított,
 vagy az átszervezett vállalatok rugalmas alkalmazkodó képessége utal a vállalati
 mentalitás megváltozására.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
      106    Gyors ténykép                                                      TÉT 1997    s4

       E tanulmány egyrészt a külföldi m űködőtőke-befektetések szerepét és hatásait
     vizsgálja a magyar gazdaság m űszaki fejlődésének felgyorsulásában, másrészt a
     hazai és a külföldi vállalatok között formálódó kapcsolat-hálózatok kialakulásáról
     ad számot. Bemutatjuk, hogy a magyar vállalatoknak milyen típusai alakultak ki
     aszerint, hogy hogyan képesek integrálódni a világgazdaságba. A hazai gazdaság
     integrációs folyamatai részben az államszocialista gazdaságban létrejött szervezeti,
     kooperációs és személyi kapcsolatok fennmaradására, vagy megújulására, részben
     új kapcsolatokra épülnek, egyre szélesebb csatornákat nyitva a technológiai
     transzfer számára. Az utolsó fejezetben röviden foglalkozunk a K+F tevékenység
     visszaesésével, és kedvezőtlen következményeivel.

               Külföldi és hazai iparvállalatok technológiai stratégiái

        Elfogadjuk egyrészt azt a nézetet (Tamás 1995), hogy "az ágazati környezet és az
      adott technológiák mellett az eltér ő vállalati stratégiai felfogások azok, amelyek az
      adott szervezet innovációs profilját leginkább meg fogják határozni". Véleményünk
      szerint a külföldi és hazai tulajdonú vállalatok stratégiái élesen elkülönülnek
      egymástól.
     A külföldi tulajdonú vállalatok stratégiái
        A befektető számára talán az új piac megszerzése a legfontosabb motiváció. Ez
      történhet úgy, hogy a beruházó m űködő vállalatokat vásárol, vagy új vállalatokat
      alapít a fogadó országban, vagy új, korábban nem m űvelt ágazatot honosít meg
      (tipikus példa Magyarországon a személygépkocsi gyártás). Romboló hatású lehet a
      fogadó ország gazdasága számára, ha az új tulajdonos hamarosan bezárja a
      privatizáció révén létesített vállalkozását, és/vagy saját, külfóldön gyártott
      termékeivel látja el a fogadó ország piacát. (Ilyen példákat is lehet találni a magyar
      gyakorlatban, például a növényolaj iparban, vagy a cukoriparban. S őt, a jól kiépített
      kiskereskedelmi hálózatok eladása külföldi tulajdonosnak sem volt a
      legszerencsésebb üzletnek nevezhet ő.)
        A külföldi beruházó gyakran a kedvez őbb termelési feltételeket keresi a fogadó
      országokban. Ilyen el őnyöket jelentenek például:
        •    A viszonylag olcsó és képzett munkaerőforrás (bár vannak Magyarországon
              is hiányszakmák, például a menedzsment, a logisztika és a marketing
             területén);
        •     A magyar munkaerő tanulékonysága és hajlandósága képzettségi szintjének
              emelésére;
        •     A tönkrement magyar tulajdonú vállalatok viszonylag alacsony eladási ára;
        •     Az elfogadhatóan kiépített infrastruktúra az ország egyes részein (különösen
              a fővárosban és az Északnyugat-Dunántúlon);
         •    Az átlátható jogi környezet, az üzletbarát atmoszféra;
        •     A stabil politikai helyzet, stb.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
TÉT 1997    s4                                                  Gyors ténykép        107

   Magyarországon összeszerel ő és végtermék gyártó vállalatokat létesített jónéhány
befektető (az Opel és a Suzuki a személygépkocsi gyártásban, a General Electric a
fényforrásgyártásban, az Elektrolux a h űtő gépgyártásban stb.). Az alvállalkozói
lehetőségek nem elég b őségesek, de növekvő számúak (például a Ford, vagy az
Audi esetében). A bérmunka is jelent ős maradt, els ősorban a cip őgyártásban, a
textiliparban és a az elektronikai iparban. A beruházások gyakran a fogyasztói piac
alsó, bővülő szegmensét célozzák meg az olcsóbb, egyszer ű termékek gyártásával.
(Nem ritkán a fejlett országok termelésében már az életciklusuk végén járó
termékek termelését szervezik meg Magyarországon. Például az itt összeszerelt
autók többsége az olcsóbb, kisautó kategóriába tartozik, amelyeket az
anyaországokban már nem gyártanak). De az is el őfordul, hogy a befektető a saját
országának kedvezőtlenre forduló gazdasági környezetéb ől "menekül előre", amikor
külföldön próbálkozik. Ez jellemzi például a dél-koreai befektetéseket külföldön.
(The Economist, May 17, July 12, August 23 1997).
    Általában elmondható, hogy egyrészt a külföldi beruházás legf őbb ösztönzője
Magyarországon a piacszerzés, és a kedvez őbb termelési körülmények. Másrészt,
 igen nehéz élesen szétválasztani e két motiváló okot egymástól, igen gyakran együtt
j elentkeznek.
    A külföldi befektetések motivációira utal a megtermelt profit felhasználásának
módja, vagyis, hogy a profitot újra beruházzák-e a fogadó országban, vagy kivonják
 onnan. Bár a külföldi működőtőke-befektetésekről elég bőségesen állnak
rendelkezésre információk, arra nehéz választ kapni, hogy mi történik a profittal.
 Egy 1995 évi Nemzeti Bank jelentésre hivatkozunk, amely azt mutatta, hogy
 viszonylag alacsony volt a profit repatriálása eddig. "1994 végéig körülbelül
 100 M Ft profitot utaltak haza évente, ez 142 M Ft-ra rúgott 1995 szeptemberéig.
 Nehéz megbecsülni a t őke áthelyezése (transzfer, t őkefolyamatok, menedzseri
 szerz ődések, marketing szerz ődések, stb.) révén történ ő tőkekivonás értékét. Mivel a
 makrogazdasági körülmények, illetve a beruházási klíma egyre kedvez őbben alakul,
jelenleg nem kell számottev ő tőkekivonástól tartani." (Csáki- Sas-Szalavet 1996)
    A külföldi t őkének a m űszaki haladásra, a technológiai színvonal emelésére
 gyakorolt hatása eléggé ellentmondásos, de többnyire pozitív. A külföldi
 működőtőke alapvetően hozzájárul a mű szaki színvonal javulásához, de ez ritkán
jelenti a high-tech meghonosítását, sokkal inkább a korábbi magyarországi
 technológiai színvonalnál valamelyest korszer űbb technika bevezetését.
    Jellegzetes különbség rajzolódik ki a zöldmez ős és a barnamezős (lásd alább)
 befektetések technológiai színvonalában és fejlesztésében. A nagybefektetők közül
  azok, amelyek zöldmez ő s beruházásokat valósítottak meg általában élenjáró
 technológiát alkalmaztak, szigorú min őségi és termelékenységi követelményeket
  támasztottak.'


    A barnamezős (brownfield) beruházások keretében - amelyek az állami vállalatok
 privatizációja folyamán kerültek külföldi tulajdonba - már jellemz ően nem az
  élvonalbeli, de a korábbinál többnyire korszer űbb technológiát honosítottak meg.
  Több élelmiszeripari vállalat, de különösen a h űtőipar erre a példa, bár akad pozitív
  ellenpélda is, mint az osztrák-magyar vegyes tulajdonba került Graboplast, amely
  világszínvonalú termékeket gyárt. (Grayson Bodily 1996)
                                                -
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
     108    Gyors ténykép                                                      TÉT 1997    s4

       A nagyobbrészt tőkeemelés révén megvalósuló közepes nagyságú külföldi
     vállalatok technológiai színvonala is inkább követ ő jellegű, de még ezek is
     segítenek csökkenteni a magyar ipar jelent ős technológiai lemaradását. 2
    A hazai vállalatok technológiai stratégiái
       Empirikus vizsgálataink tapasztalatai szerint (amelyekre hivatkozni fogunk a
     későbbiekben) mind a hazai, mind a külföldi tulajdonú vállalatokon belül is
     különböző vállalati alosztályokat lehet elkülöníteni. Tanulmányunk korlátozott
     terjedelme miatt itt csak a hazai vállalatokat igyekszünk típusokba sorolni, amelyek
     a következők:
       • A helyi piacra összpontosító vállalatok;
       • A regionális hálózatokba kapcsolódott vállalatok: ipari körzetek;
       • A high-tech hálózatokba kapcsolódott cégek: technológiai övezetek;
       • Az új munkamegosztás els ő vonalába bekapcsolódott magyar cégek.
     A helyi piacra összpontosító vállalatok
       1990 és 1996 között több mint kétszeresére növekedett a gazdasági szervezetek
    száma. (1996-ban 750 ezer egyéni vállalkozást, 158 ezer jogi személyiség nélküli és
     126 ezer jogi személyiség ű társas vállalkozást tartottak számon Magyarországon.)
    Az első két vállalkozási forma esetében nincs szükség jelent ős induló tőkére. A
    jelentősebb vállalkozások, köztük a külföldi alapítású vállalatok a jogi személyiség ű
    kategóriába tartoznak. A szervezetek többsége többnyire kényszerb ől vállalta az
    önálló egzisztencia megteremtését. Az e körbe tartozó vállalkozások kisméret űek, a
    jogi személyiség nélküli társas vállalkozások 99%-ában a foglalkoztatottak száma
    nem haladja meg a 10 főt. E vállalkozók többsége önfoglalkoztatónak tekinthet ő,
    akik nem képesek tőkefelhalmozásra, a termelés, ill. a vállalkozásuk növelésére. Ők
    inkább túlél ők, akik jobbára felélik jövedelmeiket és vagyonukat. Ez a kategória
    elsősorban a munkahely-hiányos, fejletlen gazdaságokban képvisel jelent ős
    arányokat, Magyarországon az aktív keres ők 22%-a sorolható ide. Hasonló
     adatokkal jellemezhet ő Írország, Olaszország, Spanyolország és Portugália.
    Görögországban még ezeket az országokat is meghaladó ez az arány, eléri a 35%-ot.
    (Laky 1995).
       Vannak természetesen jobb helyzetben lév ő vállalkozások is, amelyek kizárólag a
    helyi piacra termelnek, de ezek többsége is kisvállalkozás. Nem is foglalkoznak az
     exportálás gondolatával. E vállalkozások körében nem alakul ki a t őkekoncentráció
     folyamata, nem fejlődnek közép-, vagy nagyvállalatokká. Budapesten végzett
     vizsgálataink azt az érdekes eredményt hozták, hogy e "kisvállalatiságot" nemcsak a
    kényszer szüli, de a vállalkozók egy része tudatosan nem is törekszik többre. E
     szervezetek körében jelent ős a fluktuáció.
       Az adott helyzet és a vállalkozók mentalitása következtében negatív viszonyulás
     alakul ki a technológiai értékeket illet ően. Más empirikus vizsgálatok azt jelezték
     (Makó-Ellingstad-Kuczi 1997), hogy a többségében kis-és középméret ű magyar
     zöldmezős vállalatokban igen lassan változik a technológia, a termékskála és a
    termelési folyamat. Részben a periférikus fejl ődés modelljéből következően,
     részben sajátos visszahatásként a korábbi id őszak ipari szervezeti
     túlközpontosítására, ma e szervezettípus a leggyakoribb a hazai cégek között.
     (Tamás 1995).
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
TÉT 1997   s4                                                   Gyors ténykép        109

Regionális hálózatokba kapcsolódott vállalatok: ipari körzetek
  A többnyire kézm űves gyökerű kisméretű, gyakran családi vállalkozások hálózatai
szinte teljesen hiányoznak a magyar iparban. Mindemellett már itt is megjelentek az
ipari körzetek el őképei, csírái. (Ilyen tapasztalatokról számol be például, egy
Budapest környéki faluban végzett vizsgálat, ahol azonos szakmájú helyi lakosok,
közel húsz ácsmester, ahelyett, hogy versenyeznének egymással, inkább
együttműködve, együtt vállalnak rendszeresen munkát a fővárosban. (Kuczi 1993).
A high-tech hálózatokba kapcsolódott cégek: technológiai övezetek
   Ilyen szerveződésre néhány példa akad a magyar iparban, leginkább a
gazdaságilag dinamikus budapesti agglomerációba, illetve az osztrák határ és a
főváros közötti térségben. Igen szemléletes példa erre a Székesfehérváron fejl ődő
ipar. Magyarországon, Budapest után ide áramlik a legtöbb külföldi m űködőtőke. Itt
nyitott gyárakat, telephelyeket az ALCOA, az IBM, a Bericap, az Emerson Electric,
a Fisher Rosemount, a Texas Instruments, a Kenwood, a Ford, a Nokia, a Philips, a
Parmalat, a Stollwerck, a Lorangera Shell Gas, és a Denso.
   Több kutatás foglalkozott (Barta-Poszmik-Králik 1997; Ellingstad-Kuczi 1997), a
Székesfehérváron m űködő vállalatok kapcsolati rendszereivel, részvételükkel a
térbeli munkamegosztásban. Az esettanulmányok néhány tapasztalatát összegezzük
az alábbiakban.
   A régebben működő vállalatok sokkal inkább igyekeztek meg őrizni a
nyersanyagot, energiát, félkész-termékeket szállítók körét, pontosabban azok
származási helyét (hiszen a környez ő országok, vagy más magyar térségek
beszállítói is átmentek a rendszerváltozás okozta vállalati átalakuláson), mint a
termékeik, szolgáltatásaik értékesítésének térségét, településeit. Ez a térség -
vállalattól, ágazattól függ ően - igen kiterjedt, a nyersanyagok nagy része Kelet-
Európából és a FÁK országaiból származik. A magyar beszállítók telephelyei is
többnyire Székesfehérvár, illetve régiója határain túl találhatók, bár a szállítási
költségek ma már a telephelyválasztás meghatározó elemeként jönnek számításba.
   Jelentős a különbség a külföldi és a hazai vállalatok beszállítói térségeit
A magyar cégek sokkal nagyobb arányban használnak a régióból, illetve
Magyarországról származó inputokat, mint a külföldi vállalatok. Ezen kívül
jellegzetes különbségek mutatkoztak a zöldmez ős és a privatizált vállalatok között
is. (1. táblázat)
   A felmérés egyértelműen azt bizonyította, hogy a hosszú ideje működő privatizált
cégek inputjaik nagyobb részét szerzik be a régióból, és főként Magyarországról,
mint az új zöldmezős cégek. Az is érthető, hogy a külföldi vállalkozások inputjainak
nagyobb része származik külföldr ől (főként az EU országaiból), mint a hazai
vállalatoké. Mindez azt bizonyítja, hogy a vállalatok közötti kapcsolatok
kiépüléséhez hosszú id őre van szükség, a partnerek kiválasztása a helyismerett ől, és
 a kialakult bizalomtól, ismertségt ől is függ.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
     110     Gyors ténykép                                                        TÉT 1997   s4
                                        1. TÁBLÁZAT
                   Termelési inputok megoszlása származási hely szerint (%)
                                           1997-ben
       (Spatial Sructure of Inputs oflndustrial Enterprises in Székesfehérvár, 1997, %)
                                          Régió        Magyarország        EU        EU-n kívül
      Hazai zöldmezős cégek               30,3            29,2             13,8         4,4
      Hazai privatizált cégek             27,2            50,3             15,1         4,9
      Összesen                            27,8            46,4             14,8         4,8
      Külföldi zöldmezős cégek             7,1             15,1            63,5        14,5
      Külföldi privatizált cégek          22,5            54,3             20,8         2,5
      Összesen                             9,3            21,8             54,9        14,0
     Forrás: Makó-Ellingstad-Kuczi: REGIS Székesfehérvár Region, Survey Results and Inter-
     pretation, MTA Társadalmi Konfliktuskutató Központ, 1997. 8. o.
       A különbség itt is szembeszökő (2. táblázat). A magyar cégek sokkal nagyobb
     arányban értékesítenek a régión belül, illetve Magyarországon, mint a külföldi
     vállalatok. Ugyanez a különbség megjelenik a külföldi tulajdonú zöldmez ős és
     privatizált vállalatok között is. A magyarázat hasonló a termék inputok térségi
     megoszlásához, vagyis a vállalatközi kapcsolatok kialakulása és változása
     idő igényes. A külföldi, és fő leg a. jogelő d nélküli külföldi vállalatok még lazán
     kapcsolódnak a térség gazdaságához.
                                        2. TÁBLÁZAT
                Termék kibocsátás megoszlásának területi irányai 1997-ben (%)
                          (Spatial Distribution of Outputs, 1997, %)
                                        Régió        Magyarország       EU          EU-n kívül
      Hazai zöldmezős cégek              58,1           37,5             3,8           0,6
      Hazai privatizált cégek           43,4            38,9            11,0           6,8
      Összesen                          45,8            38,7             9,8           5,8
      Külföldi zöldmezős cégek           15,7           22,8            49,6          12,0
      Külföldi privatizált cégek        30,0            47,3            16,3           6,5
      Összesen                           16,7           25,0            43,7          10,8
     Forrás: Makó.-Ellingstad M.-Kuczi: REGIS Székesfehérvár Region, Survey Results and
     Interpretation, MTA Társadalmi Konfliktuskutató Központ, 1997. 8. o.
      A vállalati kapcsolati rendszernek, a vállalatok között kiépül ő és sokasodó
    kapcsolatolajak nagy jelent ő sége van a térség gazdasági fejl ődésében. A
    kapcsolatok révén szervesülnek a betelepült külföldi vállalkozások a hazai
    gazdaságba, e kapcsolatok révén találkoznak a különböz ő termelési kultúrák, ez
    jelent húzóerő t az alacsonyabb technológiai szinten lév ő vállalatok felzárkózásához.
    Mondhatjuk, hogy a külföldi m űködő tő ke egyik fontos szerepe éppen ez lenne a
    fogadó ország gazdaságában.
      A székesfehérvári ipari körzet közel sem zárt terület, els ő sorban Budapesthez és a
    budapesti agglomerációhoz fű ződő kapcsolatai szorosak. Budapest közelsége -
    minden valószínű ség szerint - több el ő nyt jelent a székesfehérvári régiónak, mint
    hátrányt. Budapest nem szívja el e térség er ő forrásait, viszont az idetelepül ő
    külföldi tőke számára fontos Budapest közelsége. Budapest és agglomerációja sok
                                       Barta Györgyi:
 Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                         Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.

TÉT 1997   s4                                                    Gyors ténykép       111

esetben piacot jelent a székesfehérvári vállalatoknak. Hozzá kell tenni, hogy a
térbeli munkamegosztás most sem kiegyenlített, Székesfehérvárott még nincsenek
meg a termelés bizonyos min őségi elemei, például kívánni valókat hagy a helyi
felső fokú oktatás hiányos szerkezete és színvonala, hiányoznak a kutatás-fejlesztés
intézményei, a legképzettebb munkaer ő, a döntéshozók egy része még Budapestr ől
ingázik e térségbe.
Az új munkamegosztás els ő vonalába bekapcsolódott magyar cégek
  A munkamegosztásban eltér ő szerepeket töltenek be a magyar cégek, e szerepek
közül a talán négy legjellemz őbbet mutatjuk be példáinkban:
  •     A gyengébb minőségű magyar termékek termelése a fejlett országok piacaira,
        ahol e termékek el őállítása különböző okok miatt csökkent, vagy megszűnt;
  •     A kelet-európai - a volt KGST - piac visszahódítása;
  •     Alvállalkozás-beszállítás a Magyarországon m űködő, főleg nagyobb külföldi
        vállalatok számára;
  •     A külföldi vállalatok számára végzett bérmunka elterjedése.
  Az első szerepre talán a magyar acélipar a legjobb példa. Magyarországon
(mindez jellmző a kelet-európai volt szocialista országokra is) az acélipar m űszaki
fejlesztése rr egkésett és csak részleges volt. Az olcsó munkaer ő, a csökkenő, de
még mindig jelentős állami támogatás miatt a magyar acéltermékek ára ma is
alacsonyabb a világpiaci szintnél, így a költséges el őállítás, és az elavult technológia
ellenére is jelentős exportot bonyolítanak le a magyar acélm űvek. (A technológiai
elavulás jellemzője, hogy Magyarországon jelenleg a konverteres eljárás aránya a
legmagasabb: 1992-ben 87%, 1996-ban 95% fölötti volt az aránya. Míg a fejlett
európai országokban már az 1980-as évtizedben megszüntették ezt a technológiát,
nálunk 1990-ben 42% volt az így el őállított acéltermékek aránya.) (Barta-Poszmik
 1997) Mindemellett tartós tendenciának látszik, hogy a fejlett országok váltak a
magyar acélkivitel fó piacaivá, az EU-n belül Németország és Olaszország.
(3. táblázat) Egyre nagyobb erő feszítés nyilvánul meg a magyar iparvállalatok
körében, hogy visszaszerezzék a rendszerváltozás során elvesztett volt kelet-európai
piacaikat.
                                     3. TÁBLÁZAT
             A magyar vas- és acélkivitel megoszlása a célországok között
                                      1992-1995 (%)
      (Spatial Distribution of the Hungarian Iron and Steel Export, 1992-1995)
                 Országok                    1992        1993        1994         1995
Átalakuló és nem piacgazdaságú országok      17,0        23,8         7,6         10,6
     Ebből: a kelet-európai országok         14,0         7,1         5,0           8,0
Piacgazdaságot folytató országok             83,0        74,9        90,3         87,2
Fejlett országok                             62,9        50,1        75,9         76,3
     Ebből: EU                               44,8        31,4        57,9         69,4
            EFTA                              9,1         6,5         5,8          0,5
            Európán kívüli országok           5,5         8,3         11,6         4,0
Fejlődő országok                             20,0        24,8         14,4         10,9
Egyéb                                         0,0         1,3         2,1          2,2
Összesen                                     100,0       100,0       100,0        100,0
Forrás: Külkereskedelmi Statisztikai Évkönyv, 1992, 1993, 1994, 1995
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
     112     Gyors ténykép                                                      TÉT 1997    s4

        A nyugatinál sokkal szerényebb mértékben, de megindult a magyar m űködő tőke
     befektetetés a kelet-európai országok gazdaságába. Ez idáig mintegy 0,5 Mrd USD
     működő tőkét vittek ki Magyarországról. A magyar t őkekivitel 30-35%-a a kelet-
     európai országokba, főleg Romániába és Szlovákiába irányult, harmada a volt
     Szovjetunió területére, els ősorban Ukrajnába és Oroszországba, a fennmaradó
     harmad a fejlett ipari országokba került. A Magyar Hitelbank többségi tulajdont
     szerzett a csehországi Interbankban, amely egyelőre kivételes eset a magyar
     bankrendszerben. A külföldre irányuló magyar beruházások többsége a
     kereskedelmet célozta meg. Valószín űsíthető, hogy Magyarország vált a kelet-
     európai térség legjelent ősebb tőke exportáló országává (Matolcsy 1997).
        Az ipar területén jelent ősebb beruházás fűződik a MOL-hoz, a gyógyszeripar, a
     buszgyártás, stb. területén összeszerel ő munkák és bérmunka-kihelyezés
     formájában, általában azonban a nagyszámú, de esetenként kis beruházások
     jellemzik a magyar tőkekivitelt. A magyar gyógyszeripar az elmúlt politikai
     rendszerben a KGST legjelentősebb gyógyszerellátója volt. A rendszerváltozást
     követő gazdasági krízis miatt a FÁK országai és a többi kelet-európai ország
     radikálisan csökkenteni kényszerült gyógyszerimportját. A helyzet 1997-ben lassú
     változást mutatott, a kelet-európai országok gazdasága lassan konszolidálódik, a
     társadalombiztosítási rendszerek m űködőképesek, és van fizetőképes kereslet is. A
     régióban azonban erős verseny, ill. piacvédelem alakult ki. Úgy tűnik, hogy a
     magyar termékek számára a piacnyerés leghatékonyabb módja a Kelet-Európában
     működő termelővállalatok felvásárlása, vagy létesítése lehet.
        A szovjet utódköztársaságokban más a helyzet: nem, vagy alig m űködik a
     társadalombiztosítási rendszer, így eladni csak a helyi piacokon kifejtett kemény
      marketingmunkával lehet. Mindemellett a legnagyobb magyar export őrök - a
      Richter, a Chinoin és az Egis - már visszaszerezték korábbi pozícióikat. De az
      erősödő piacvédelmi intézkedések miatt további piacnyerést csak azok a magyar
      cégek tudnak elérni, amelyek helyi termel őüzemeket is létrehoznak. Az els ő ilyen
      üzemet a Richter nyitotta meg 1997-ben Oroszországban. (Antalóczy 1997)
        A hazai beszállítói-alvállalkozói rendszer lassan épül ki, a kapcsolatépítés
      időigényes folyamat. A letelepül ő külföldi vállalatok nehezen találnak magyar
      beszállítókat, igen sok esetben a hazai kis-és középvállalatok m űszaki felkészültsége
      nem felel meg a Magyarországon m űködő külföldi nagyvállalatok, multinacionális
      vállalatok minőségi követelményeinek.
        Sokat emlegetett példa a Suzuki esete hazánkban. A Magyar Suzuki, a legnagyobb
      külföldi beruházások egyike, érdekelt abban, hogy megpróbáljon kooperálni a
      magyar iparral. Az autóexportra vonatkozó nemzetközi megállapodások szerint
      ugyanis a japán Suzuki csak akkor b ővítheti eladásait a nyugat-európai piacon, ha
      termékében legalább 60% a Magyarországon, illetve Európában el őállított
      részarány. Mintegy 400 magyar vállalkozó jelentkezett a Suzuki felhívására, amikor
      a gyár beszállítókat keresett. A szigorú megmérettetésnek azonban csak 34-en
      feleltek meg. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy ha csikorogva is, de
      működik a japán-magyar együttműködési rendszer. S őt, azáltal, hogy a magyar
      beszállítóknak is vannak beszállítói, a japánok magas min őségi követelmény-
      rendszere továbbterjed a magyar ipar más területeire is. A hálózat kiépült, amelyet a
     japánok sem bővíteni, sem lényegesen meg változtatni nem szándékoznak.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
TÉT 1997    s4                                                      Gyors ténykép        113

   A beszállítói kapcsolatokról általában meglehet ősen kevés információval
rendelkezünk. A vállalatok költségszerkezetére vonatkozó adatok azt jelzik, hogy az
 anyagköltségen belül az alvállalkozói költségek emelked ő tendenciát mutatnak.
 Különböző állami és magán szervezetek foglalkoznak a beszállítók támogatásával,
minőségi fejlesztésével, partnerközvetítéssel.
   A bérmunka már megjelent a magyar vállalatokban a rendszerváltozás el őtt,
jobbára a gazdasági reformnak köszönhet ően. Kétségtelen, hogy a bérmunkában
 elő állított termékek utáni profit szerényebb, mint a márkanévvel megjelen ő
termékek esetében. A világszínvonalon termel ő multinacionális vállalatoknak, vagy
más jelentő s külföldi partnernek végzett bérmunka nemcsak elfogadható nyereséget
jelent a bérmunkát vállaló vállalatnak, de biztosítja a magas technológiai színvonal
elérését is. (A székesfehérvári Videoton például a Nokiával, Ericssonnal, az
Eltekkel, Alcatellel, Samsunggal stb. épített ki bérmunka jelleg ű kapcsolatokat).
   E szektor jelentő sége növekszik a magyar exportban: 1995-ben a teljes ipari
export 30,1%-a bérmunka volt, ezen belül a könny űipari export 64,7%-át, a
konfekcióipari export 95%-át, a cip őgyártás 97%-át adta 1995-ben. (Cseh 1997)
 (4. táblázat)
                                    4. TÁBLÁZAT
                         A bérmunka-export ágazati változásai
                 (Sectoral Changes in the Export of Commission Work)
      Ágazat            1991              1991              1995               1995
                       Összes       Bérmunka-export     Összes export    Bérmunka-export
                       export        részarány (%)        M USD           részarány (%)
                       M USD
 Bányászat                  16               0                 13               7,7
 Villamosenergia-             -              -                  5                 -
 ipar
 Kohászat                  910             5,9               1142              14,4
 Gépipar                  2566            18,1               3889              28,5
 Építőipar                  21               0                 13               7,7
 Epítőanyagipar            217               0                236               0,8
 Vegyipar                 1775            19,0               2191               9,1
 Könnyűipar               1672            52,7               2285              64,7
 Egyéb ipar                 52            13,5                 82              20,7
 Ipar Összesen            7229            24,1               9856              30,1
 Külkeresk.               9972            17,9              12861              24,1
Forrás: Ipari és Keresk. Minisztérium éves jelentései a bérmunkáról (Cseh 1997, 21 o.)
  A bérmunka mentette meg a ruházati ipart Magyarországon, és általában, a
bérmunka elfogadható túlélési stratégiának. Az a haszna máris jelentkezett - a
munkahelyek megmentésén és a jövedelmező gazdálkodáson túl - hogy egy sor
korábbi bérmunkáltató vállalatot alapított Magyarországon (például a Levi Strauss,
az angol Elit Group, vagy a német Baumler és Rosner cégek). De a bérmunkából
nagyon nehéz a ki- és továbblépés. A bérmunkát végz ő cégek elkényelmesednek,
elfelejtik az önálló fejlesztést, másrészt nem tudnak elég t őkét felhalmozni a
fejlesztéshez. Gyakran küls ő segítségre van szüksége a bérmunkát végz ő cégeknek,
hogy önálló vállalkozásba legyenek képesek kezdeni (ebben segít a PHARE
program, vagy a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Rt - ITD Hungary).
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
     114     Gyors ténykép                                                       TÉT 1997     s4

                                   Kutatás és fejlesztés (K+F)

       A tervgazdasági rendszerben viszonylag kiterjedt kutatóintézet hálózat m űködött,
     amely azonban meglehet ősen lazán kapcsolódott a gazdasághoz, és így igen
     kishatékonyságú volt. Az innováció és a K+F tevékenység részben minisztériumi
     kutatóintézetek, részben a Magyar Tudományos Akadémia intézeteinek feladata
     volt. A régi rendszer lineáris modellre épült, amely az állam innovációs
     politikájához kapcsolódott. Az állam finanszírozta a K+F tevékenységet és a
     közoktatást. És így bár a tervgazdasági rendszer ezer sebb ől vérzett, a kutatás,
     fejlesztés és más innovatív tevékenység viszonylag fejlett volt. (M van Geenhuizen,
     1997) (5. táblázat)
                                        5. TÁBLÁZAT
                 K+F rendszerek a tervgazdaságokban és a piacgazdaságokban
                (R&D Systems in the Centrally Planned and Market Economies)
                                 Tervgazdaság                          Piacgazdaság
      Műszaki    -    elkülönült intézményekben         - vállalatokban, vállalati hálózatokban,
      kínálat                                            más szervezetekben. A K+F teamek
                                                         flexibilisek.
                 - műszaki irányultságú, követ ő        - a technológia és a piac egyaránt
                  jellegű K+F                            szerepet játszik a K+F-ben
                 - költség és ár érzéketlenség          - piac-orientált szolgáltatások
                 - a technológiai transzfer hiánya      - a technológiai transzfer fontos szerepet
                                                         játszik (kölcsönös hatások)
                 - lineáris innovációs modell           - interaktív modell
      Műszaki     -a központi tervezés meghatározó      - az elérhető technológiák és a piac
      kereslet                                           határozza meg
                - kötött                                - rugalmas
                - tudományágon belüli megközelítés      - tudományágak közötti együttm űködés
     Forrás: M.Van Geenhuizen, 1997, 8. o.
       A K+F ráfordítások 1988-1993 között reálértékben a GDP csökkenésénél jóval
     nagyobb mértékben estek vissza, közel 54%-kal. A K+F ráfordítások aránya
     Magyarországon nemzetközi viszonylatban amúgy is igen alacsony: 1989-ben a
     GDP 2%-a, 1990-ben 1,7%-a, 1991-ben 1,2%-a, és 1993-ban 1%-a volt. A kutatók
     száma 17.550 főről 11.820 főre csökkent 1993-ra, de a létszámleépítés kényszere
     még nem szűnt meg (a MTA intézeteiben 1998 végéig a 4000 fós kutatóállományt
     további 25%-kal fogják csökkenteni).
       A K+F források beszűkülése differenciáltan jelentkezett a különböz ő típusú
     szervezeteknél. Az ipar kutatóintézetek egy része megsz űnt, másik része éppen
     vegetál rendelés hiányában. 1988-93 között a kutatóintézeti kör árbevétele nominál
     értékben 82%-kal csökkent. Mind a K+F tevékenység, mind az intézményi rendszer
     gyökeresen átstrukturálódik. Csökkent az önálló, cégen belül elkülönült K+F
     tevékenységek aránya, n őtt az alkalmi megbízások száma.
       Az ipari vállalatokban az 1993-94 években végzett felmérések (Tamás 1995)
     szerint csökkent az érdekl ődés az innováció iránt, a K+F tevékenységre egyre
     kevesebbet költöttek. A vállalatok csak saját er őforrásaikra támaszkodhattak ilyen
     jellegű tevékenységük költségeinek fedezésében. Az állam mozgástere egyre
                                       Barta Györgyi:
 Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                         Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.

TÉT 1997    s4                                                  Gyors ténykép         115

szűkült, a külföldi beruházók pedig nem különösen érdekeltek a K+F támogatásában
Magyarországon. A kutatás-fejlesztés következésképpen a külföldi vállalatokban
sem jelentős.
  Meg kell jegyeznünk azonban, hogy mindez nem csupán finanszírozási kérdés. A
vállalati menedzsment szívesebben fogadja el a külföldi technológiákat, mint a
"házon belüli" kutatások eredményeit. Ez magyarázza a know-how és a licencek
növekvő importját, különösen a külföldi részesedés ű vegyes vállalatokban.
  A K+F tevékenység visszaesése összefügg a vállalati méretek csökkenésével is. A
rendszerváltozás után szétesett nagyvállalatok korábban a technológiai fejlesztés
központjai voltak. A kisvállalatok kevésbé innovatívak, és anyagi lehet őségeik is
szerényebbek.
  Nyilvánvaló, hogy az állam helyét és szerepét a technológiai fejlesztésben nem
tudják átvenni a piac-orientált intézmények. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az új
állami fejlesztés-politikának ne kellene a piacgazdasághoz illeszkednie. A K+F
tevékenység megújulására, a termelés és a K+F közötti hatékony kapcsolatrendszer
kiépülésére Kelet-Európában azonban csak az átmeneti id őszak lezárulása után lehet
számítani. (Szántó 1994).

                                   Következtetések

  A magyar gazdaság szervezeti átalakulását kétpólusú ipari struktúra jellemzi
(Budapest Bank 1997). Az egyik pólust a nemzetközi hálózatokba sikeresen
integrálódott vállalatok és ágazatok képviselik. Ezek többsége multinacionális, vagy
nagyobb méretű, külföldi tulajdonú vállalat. Az ipari növekedés 60-70%-a 1997-ben
e vállalati csoporthoz köt ődött. A multinacionális vállalatokhoz kapcsolódott
alvállalkozói, bedolgozói hálózat kis-és középméret ű vállalatai szintén fejl ődésnek
indultak, főleg a személygépkocsi gyártásban, az elektronikai-, a papír- és
csomagolóiparban.
  A másik póluson tömörül a cégek többsége. Termelésük stagnál, vagy igen lassan
növekszik, technológiai megújulásuk er ősen korlátozott. Els ősorban hazai piacra
termelnek. Egy másik klasszifikáció a cégeket exporttal nem foglalkozó;
összeszerel ő-exportáló; és export-orientált hazai vállalatokra osztja. (Éltető-Sass
1997).
  Esettanulmányok sora bizonyítja, hogy a külföldi vállalatok integrálódása a
magyar gazdaságba - különösen a multinacionális vállalatoké - igen lassú folyamat.
Ugyanakkor az sem állítható, hogy e külföldi vállalatok szigeteket alkotnának a
magyar gazdaságban. De nem cáfolható, hogy a magyar gazdaság két pólusa (vagyis
a hazai piacra termel ő, hazai tulajdonú vállalatok, valamint a multinacionális
vállalatok és alvállalkozóik) között a kapcsolat igen gyenge. S őt, maguk a
multinacionális vállalatokhoz kapcsolódó alvállalkozók is gyakran külföldi
vállalatok. A hazai vállalatok egyel őre meglehetősen szerény szerepet játszanak az
új munkamegosztásban, többnyire alacsony technológiai színvonalon, képzetlen,
olcsó munkaerővel végeznek feldolgozóipari tevékenységet.
  A fent leírt, általános folyamatok határozzák meg a technológiai szintet a mai
magyar gazdaságban. Nem kétséges, hogy a külföldi vállalatok megjelenése, és
egyre jelentősebb részvételük a termelésben ösztönz ő hatású a magyar gazdaságra.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.

      116       Gyors ténykép                                                               TÉT 1997     s4

      A gazdasági növekedés és az export expanzió jobbára e vállalatcsoport
      tevékenységének köszönhet ő. Technológiai fejlettségük, ha nem is világszínvonalú,
      de mindenképpen meghaladja a magyar átlagot. Sajnos, ez a magasabb, de nem
      élvonalbelinek számító m űszaki színvonal is igen lassan terjed a magyar
      gazdaságban. Tehát a külföldi vállalatok ugyan a magyar gazdaság "motorjának"
      szerepét töltik be, fejlettebb technológiájuk diffúziója gyenge, amely a magyar
      gazdaságba való lassú integrálódásuknak tulajdonítható.

                                                    Jegyzetek
          A magyar ipar szempontjából fontos és kedvez ő hatása van a multinacionális vállalatok
          beruházásainak. 1995-ben a világ 50 legnagyobb iparvállalata közül 35 már megjelent a magyar
          gazdaságban, és az összes külföldi m űködőtőke közel 20%-a volt zöldmezős beruházás (a
          multinacionális, illetve nemzetközi nagyvállalatok közül 100 millió dollárnál többet invesztált a
          magyar gazdaságba a General Electric, a General Motors, az Audi, a Ford, a Philips, az Unilever, a
          Sanofi, a Suzuki, a Siemens, a Guardian Glass, a Prinzhom csoport, a Sare Lee és a Feruzzi. A
          zöldmezős beruházásokból a gépipar közel kétharmad arányban részesedett. Kiemelked ő fontosságú
          az autóiparba fektetett t őke, amely az összes FDI kb. 10%-át teszi ki. A másik jelent ős alágazat az
          elektronikai ipar, ahol a Philips beruházásai meghatározóak (Diczházi 1995).
      2
           A magyar ipar szempontjából fontos és kedvez ő hatása van a multinacionális vállalatok
          beruházásainak. 1995-ben a világ 50 legnagyobb iparvállalata közül 35 már megjelent a magyar
          gazdaságban, és az összes külföldi m űködőtőke közel 20%-a volt zöldmezős beruházás (a
          multinacionális, illetve nemzetközi nagyvállalatok közül 100 millió dollárnál többet invesztált a
          magyar gazdaságba a General Electric, a General Motors, az Audi, a Ford, a Philips, az Unilever, a
          Sanofi, a Suzuki, a Siemens, a Guardian Glass, a Prinzhom csoport, a Sare Lee és a Feruzzi. A
          zöldmezős beruházásokból a gépipar közel kétharmad arányban részesedett. Kiemelked ő fontosságú
          az autóiparba fektetett t őke, amely az összes FDI kb. 10%-át teszi ki. A másik jelent ős alágazat az
          elektronikai ipar, ahol a Philips beruházásai meghatározóak (Diczházi 1995).


                                                    Irodalom
      Antalóczy K. (1997) A magyar gyógyszeripar versenyképessége. Mühelytanulmányok, 17. Budapesti
       Közgazdaságtudományi Egyetem, Vállalatgazdaságtan Tanszék. 51. o.
      Barta Gy. (1994) Foreign investment in the Hungarian economy: the role of transnational companies pp.
        131-151. (In: P. Dicken and M. Quévit (eds.) Transnational corporations and European regional
       restructuring) Netherlands Geographical Studies 181. Utrecht.
      Barta Gy. - Králik M. - Perger É. (1997) Achievements and conflicts of modemization in Hungary.
        European Spatial Research and Policy, Vol. 4. No. 2. University of Lodz, University of Groningen,
        University of Bratislava, University of the West of England, Bristol, 61-82. o.
      Barta Gy. - Poszmik E. (1997) A vas-és acélipar versenyképességét befolyásoló tényez ők.
       Műhelytanulmányok, 15. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Vállalatgazdaságtan Tanszék.
        73. o.
      Barta Gy. (1997) Ipari nagyvállalatok Fejér megyében. MTA RKK, Budapest, 24. o.
      Csáki Gy. - Sass M. - Szalavetz A. (1996) Reinforcing the modemization role of foreign direct
        investment in Hungary Working Papers No.62. Institute for World Economics, Hungarian Academy
        of Sciences, Budapest. 37. o.
      Cseh J. (1997) A magyar textil- és textilruházati ipar helyzete, a versenyképességét meghatározó
        tényezők. Műhelytanulmányok, 13. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Vállalatgazdaságtan
        Tanszék. 76. o.
      Diczházi B. (1996) Külföldi beruházások Magyarországon 1995 végéig. Külföldi, zöldmez ős ipari
        beruházások Magyarországon. Tulajdon Alapítvány, Privatizációs Kutatóintézet, Budapest, 10 o.
                                      Barta Györgyi:
Műszaki versenyképesség az átmeneti gazdaságban: külföldi és hazai vállalatok a magyar iparban.
                        Tér és Társadalom, 11. 1997. 4. 105–117. p.
TÉT 1997     s4                                                          Gyors ténykép           117

Van Creenhuizen M. (1997) Opportunities for innovation in Central and Eastem Europe: The role of
  foreign Direct Investment. Paper for the RSA Nederland Dag 1997 "Innovatie in bedrijf en regio:
  strategie en praktijk". April 11 th 1997, Utrecht.
Grayson L. E. - Bodily S. E. (1996) Integration into the world economy: companies in transition in the
  Czech Republic, Slovakia, and Hungary (IIASA, Laxenburg).
Kuczi T. (1993) Collective Work Organization of Small Firms in Hungary. Conference on the Social
  Embeddedness of the Economic Transformation in Central and Eastem Europe. Social Science
  Research Center Berlin (WZB) Sept. 24-25, 1993. 21. o.
Laky T. (1995) A magángazdaság kialakulása és a foglalkoztatottság. Közgazdasági Szemle, 7-8.
  685-709. o.
Makó Cs. - Ellingstad M. - Kuczi T. (1997) REGIS. Székesfehérvár region -Survey results and
  interpretation. Center for Social Conflict Research, Hungarian Academy of Sciences. Budapest, 35. o.
Matolcsy Gy. (1997) A budapesti régió lehetséges szerepe a regionális együttm űködésben. Tulajdon
  Alapítvány, Privatizációs Kutatóintézet, Budapest, 111. o.
Szántó B. (1994) Innovation in crisis: Hungary before and after the watershed of 1989. Technovation,
  Vol. 14, 601-611. o.
Tamás P. (1995) Innovációs folyamatok a magyar gazdaságban. Országos M űszaki Fejlesztési Bizottság,
  Budapest
Középtávú iparpolitika az ipar versenyképességének növeléséért. Ipari és Kereskedelmi Minisztérium
  (911/795/1995) Budapest, 1995. december.
Makrogazdasági elemzések, prognózis 1997-re. Budapest Bank Rt., 1997 március
"TOP 200" A legnagyobb magyar vállalatok, 1997. Figyelő, melléklet