Tér és Társadalom 1. évf. 1987/4. 72-80. p. FÓRUM FARAGÓ LÁSZLÓ — HRUB I LÁSZLÓ: AZ ELMARADOTT FALUSIAS TÉRSÉGEK FELZÁRKÓZTATÁSÁNAK LEHET ŐSÉGEI A jelenkor technikai kihívása különböz ő képpen érinti az eltér ő adottságú térségeket. Egyrészt eltérés mutatkozik a fogadóképesség oldaláról, másrészt a bekö- vetkez ő változások — többszörös áttételeken keresztül — különböz ő módon és mér- tékben megváltoztatják a települések, egyes régiók arculatát. El ő ször azt vizsgáljuk, milyen általános változások várhatóak, azaz reálisan hol számolhatunk az új techno- lógiák bevezetésével, majd egy sajátos településkört, a többszörösen hátrányos terü- letek helyzetét elemezzük. A fő bb gazdasági ágak természetszer űen különböz ő képpen és mértékben játszanak közre az egyes települések fejl ő désében. Az 1970-es években a vállalati szint ű íparfejlesztési politikát leginkább a központi telephelyek létszámhiánya ha- tározta meg. Az új telephelyek kijelölésekor kevesebb figyelmet kaptak az infra- struktúra mennyiségi és min ő ségi tényez ő i, valamint más fontos — a telephelyválasz- tást meghatározó — tényez ő k. Ez az extenzív terjeszkedési folyamat megnövelte a vidéki telephelyek számát és súlyát, jelent ő sen átalakította a falusi települések gaz- dasági szerkezetét, bizonyos mértékben javította — az érintett településeken — a lakosság jövedelmi színvonalát, életkörülményeit. A magyar ipar el őtt álló alapvet ő feladat jelenleg a szükséges struktúraváltás véghezvitele, amely változásokhoz, vezet- het a települések, régíók gazdasági makroszerkezetében is. Ez a települések többsé- gében a tercier szektor arányának növekedését vonhatja maga után, és általában a városokban kevésbé drasztikus változásokat hoz, mint az érintett kisebb települé- sekben. Emellett persze lehetnek olyan települések, térségek is, ahol például a nyers- anyagkitermelés megindulása vagy új ipari objektum létesítése változtatja meg alap- vető en a termelés makroszerkezetét, az ebb ő l adódó lényegi változások láncolata pedig kihat nemcsak az adott településre, de a környékére is. Ez lesz azonban a kevés- bé jellemz ő mozgáspálya. A struktúraátalakítás másik — szempontunkból lényegi — velejárója a vesz- teséges tevékenységek felszámolása. Mivel a vidéki telephelyek hatékonysága gyak- ran alacsonyabb a városiakénál, a munkaer ő kevésbé konvertálható, az infrastuktú- ra színvonala viszonylag alacsony, így a szükséges termékszerkezet-változás, az új technológiák meghonosítása els ő sorban a központi (városi) telephelyeken történhet meg. Kérdésessé válhat tehát számos vidéki (falusi) telephely léte. A veszteséges te- vékenységek visszafejlesztése átmenetileg biztosan kedvez őtlenül hat a helyi kör- nyezetre, egyaránt megviseli a vállalatok és a települések gazdasági helyzetét. Mivel Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. 73 a szerkezeti változások általában az él ő munka-igények csökkenésével járnak, így a k rábbi foglalkoztatási szint csak új munkahelyek létesítésével vagy a munkaer ő át- t lepítésével, ingáztatásával tartható, bizonyos térségekben pedig átmeneti foglal- oztatási feszültségek is keletkezhetnek. Az állami támogatás eredményeként az át- képzési id ő alatt a munkások jövedelme ugyan nem csökken, de nem is n ő , ami ese- tenként további hátrányt jelent. Hosszabb távon azonban mind a vállalatok, mind a t Iepülések érdekeltek a struktúraátalakításban akkor, ha az valóban a nemzetközi t ndenciákkal egyirányban és legalább azt megközelít ő színvonalon történik (infra- s rukturális kapacitás szabadulhat fel, javulhat a környezetre gyakorolt hatás, a jöve- d Imi viszonyok kedvez ő bbek stb.). Tehát a korábbi gyakorlattal szemben például a g zdaságilag elmaradott területeken sem szabad az elavult termelést állami szubven- c ókkal, rövidtávú intézkedésekkel konzerválni, hanem az átmenetileg esetleg kelet- ző vagy feler ő söd ő nehézségeket vállalva a korszer ű technológiák meghonosítását II el ő mozdítani. Még foglalkoztatáspolitikai szempontból sem szabad támogatni a kevésbé hatékony munkahelyeket, hanem a munkaer ő -átképzést vagy a mobilizá- c ót kell segítení. A korszer űtlen, kevésbé hatékony vidéki telephelyek szervezeti ön- á lósítása nem mindig járható út. A jól m ű köd ő üzemegységek leválását pedig a köz- ntok nehezítik, jóllehet a területi érdekek ezt kívánnák meg. Az agrárfejl ődés, a mez ő gazdaság modernizálása (a nagyüzemi gazdálkodás it vezetése, az élelmiszeripari vertikum kiépülése stb.) jelent ős hatással volt és van a f lusias térségek fejl ő désére. Amikor az állami gazdaságokat megalakították, központ- jaikat a régi uradalmi majorokban hozták létre, nem ritkán távol a községekt ő l. Fej- l ődésük során itt épültek fel a központi gazdasági létesítmények, a szolgálati lakások, elyek az infrastruktúra kiépülésével esetenként új településeket is létrehoztak (pl. torhely). A termel ő szövetkezeteket a helybeliek vagyonából hozták létre, központ- ik többnyire a központi településekben vannak, és fejl ő désük szorosan összefonó- t a területEik településeinek fejlesztésével, a tagok (a lakosság) boldogulásával. elmúlt években kapott „profilszabadság" jelent ő s szerkezetváltásra adott lehet ő - get. A városokhoz közeli települések esetében jellemz ővé vált a városi ipart kiszol- ó ipari tevékenység is, míg a távolabbi települések többnyire önálló ipari mellék- emágakat hoztak létre, viszonylag önálló árutermelésre. A városoktól messze es ő Ivak termel őszövetkezetei éltek legkevésbé az ipari tevékenység engedélyezése által ryújtott lehet őségekkel. Új lehet ő ségeket jelenthet a falusias térségek gazdasági fejl ő - Césében a biotechnológia alkalmazása, amely már részben ma is a jelent ősebb, fejlet- te bb mez őgazdasági termel ő központokhoz köt ődik. A gazdasági szerkezet átalakítása során sajátos irányt jelenthet falusias tér- gekben is az idegenforgalom és a rekreáció. Hazánkban az idegenforgalomnak a lepülésekre gyakorolt hatása ma még nem mindenütt kedvez ő , de általában segíti jl ő désüket, növeli társadalmi presztizsüket. A falusi üdülés elterjesztését éppen zokban a falvakban nehezíti a megfelel ő lakásállomány, az infrastruktúra hiánya, hol a foglalkoztatás fokozására, a kiegészít ő jövedelemre a legnagyobb szükség I nne. Az alapfeltételek megteremtésével mintegy háromszáz 1500 f ő alatti népes- g ű település lenne alkalmas a falusi üdültetésre. Összességében megállapítható, hogy az új technológiák bevezetése a terme- be önmagában a területi, települési viszonyok további differenciálódásához vezet, Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. 74 Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. elmélyül a polarizáció. Ugyanakkor a korszer ű infrastruktúra kiépülése ezt mérsékel- heti, és közelebb hozza a településeket, az ott él ő ket egymáshoz, nemcsak azáltal, hogy növeli a korszer ű technikák alkalmazhatóságának esélyegyenl ő ségét, de köz- vetlen módon csökkenti a térbeli elkülönülés, a távolságok jelent őségét is. Véleményünk szerint — az egyes speciális természeti kincsekkel rendelkez ő k mellett — azok a települések lesznek els ő sorban alkalmasak a korszer ű technológia befogadására, ahol: — már ma is viszonylag kvalifikált munkaer ő lakik, vagy vonzó lehet ezek letelepítésére, megfelel ő színvonalú a munkakultúra; — a szükséges alapvet ő ellátási-szolgáltatási feltételek helybeli megléte mel- lett viszonylag kedvez ő az egyéb, a körzetközpontokban, városokban lév ő objektu- mok elérhet ősége, korszer ű kommunikációs (közlekedési és távközlési) kapcsolatok vannak, vagy a kiépítés lehet ő ségei adottak; — a település valamilyen módon kapcsolódhat fejlett kutató-fejleszt ő hát- térhez; — a település egyéb tényez ő k terén is kedvez ő lehet ő ségeket kínálhat (pél- dául szélesebb az energiaválasztási lehet őség, kedvez őek az ökológiai feltételek stb. ► . A vázolt folyamatok, feladatok tükrében különös hangsúlyt kaphat azon falusias térségek helyzete, fejl ő dése, amelyek már a mai átlagos fejlettségi színvonalat sem érik el. Sajátos és elodázhatatlan feladatot jelent ma hazánkban e térségek in- tenzív fejlesztése, amelyekhez óvatos becslések alapján is a településeknek mintegy a hatoda tartozik. Ezeket a mai magyar területi szakirodalom halmozottan hátrá- nyos helyzet ű településeknek nevezi. Egy területi egység (település, települések csoportja stb.) többszörösen hát- rányos helyzete olyan tartós állapot, amelyre a társadalmi-gazdasági lét és fejl ő dés egyedi hátrányainak egymással összefügg ő , egymást általában er ősítő halmozódása jellemz ő . A többszörösen hátrányos helyzet alapvet ő en három folyamat eredménye, illetve három mozzanatban juthat kifejez ő désre: — a gazdasági bázis relatív fejletlenségében, esetleg teljes hiányában, — a demográfiai jellemz ő k kedvez ő tlen alakulásában, — az életkörülmények relatív elmaradottságában, ezen belül els ődlegesen az infrastruktúra fejletlenségében, a hiányosságaiban. Mindezek mellett további konkré- tabb jelenségek, ha úgy tetszik, létezési hátrányok is kimutathatók, amelyeket ösz- szefoglalóan peremhelyzetnek szokás nevezni. Ezek: — a közlekedési és hírközlési kapcsolatok alacsony foka, — a településeknek a tágan értelmezett irányítás hierarchikus rendszerében el- foglalt alacsonyabb szint ű helyzete, ezen belül els ő sorban a kisebb jelent őség ű köz- igazgatási szerepkör, és ehhez rendelten a fejlesztési források relatíve sz ű kösebb vol- ta, a döntési központoktól való nagyobb távolság; — a határmentiség, ezen belül nemcsak az országhatár, hanem a megyehatár közelsége is. És végül ma a hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy létezik még egy általános jellemz ő , ez pedig az aprófalu-jelleg, jóllehet elvileg — nemzetközi példák- kal bizonyítottan — nem szükségszer ű , hogy az aprófalu mindig hátrányos helyzet ű legyen. A többszörösen hátrányos helyzet történelmi kialakulásában az okok között Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. 75 első dleges szerepet játszik a gazdasági elmaradás, amely közvetlenül a foglalkoztatási lehető ségek hiányában is jelentkezik. A települések léte, fejl ődése szempontjából e gazdasági alap ma már nem pusztán fizikai jelenléte (közelsége), hanem dönt ően és egyre kizárólagosabban jövedelemtermel ő képessége révén funkcionálhat. A jö- vedelemtermel ő képesség a településfejl ődés szempontjából kett ő s irányban lénye- ges: egyfel ő l a szabályozás (vagy egyéb módon végbemen ő elosztás és újraelosztás) mechanizmusán keresztül a fejlesztés és m ű ködtetés forrásaként, másfel ő l pedig a foglalkoztatott népesség munkából származó jövedelme miatt. A halmozottan hátrányos helyzet ű térségekben az ipar közvetlen település- formáló er ő t a városokon kívül csak a községek egy igen sz ű k körénél jelent. Lé- nyegében ezért azt mondhatjuk, hogy a falvak hátrányos helyzetének jelenlegi meg- ítélésekor a helyben (vagy a mikrokörzetben) települt ipari potenciál hiánya vagy fej- letlensége alapvet ő . Sokrét ű bb és ma differenciáltabb hatótényez ő a mezőgazdasági alap- és kiegészít ő tevékenység jövedelemtermel ő képessége. A települések életében alapvet ő szerepet játszó gazdasági bázis elégtelensége, jövedelemtermel ő képességének alacsony szintje az infrastrukturális fejl ő dés egyre nagyobb elmaradását és ezzel összefüggésben a l a kónépesség gyorsuló erózíóját idézi lelő . Ahol e három folyamat kifejlett módon már az elmúlt évtizedekben találkozott, ott gyakorlatilag — a társadalmi-gazdasági feltételek ismeretében — a települések ha- nyatlása nagy valószín ű séggel már visszafordíthatatlan folyamat. A terület- és tele- pülésfejlesztési politika számára a reális intervenciós területet azon települések vagy településcsoportok jelentik, ahol e folyamatláncolat még nem jött létre, vagy csak kiinduló stádiumánál tart. A feladatok azonban itt is jelent ősek, és mindenképpen komplex társadalmi-gazdasági beavatkozásokra van szükség. A stratégia megfogalmazásakor kiindulási pont egyfel ő l a hátrányos helyzet kialakulásának folyamata, természetrajza, másfel ő l pedig az érintett térségek jelen- leg rendelkezésre álló adottságai, a létrejött feltételrendszer. E térségek mai gazda- sági potenciálja, a fejlettségéb ő l és a szerkezetéb ő l adódó jövedelemtermel ő képes- sége hosszú távon nem alkalmas a fejl ő dési források gazdagítására, kiváltképp azért, mert már a közeli múlt és a jelen számára is elégtelennek bizonyult. Az ipar — ha van — általában szerkezetileg egyoldalú, kevésbé dinamikus, gyenge termelékenység ű és jövedelemtermel ő képesség ű , területileg aránytalan elhelyezkedés ű , összességében hosszú távra fejletlen. A mez őgazdasági üzemek jövedelemtermel ő képessége, ter- melékenysége, potenciálja ma általában fejlettebb, sok helyütt azonban a gyengébb term ő helyi adottságok és ezzel összefüggésben a kedvez ő tlen gazdálkodási feltéte- lek miatt a fejl ő dés nem kielégít ő . A mez ő gazdasági termékek nemzetközi piacának ismeretében, a túlzott elvonások eredményeként a korábbiakhoz képest kisebb ütem ű fejl ő dést prognosztizáltunk, így nem remélhetünk több forrást a településfejlesztés számára sem. A foglalkoztatás tekintetében hosszabb távon — egy átmeneti megtor- panás után — a mez ő gazdaság szerepe valószín ű leg csökken, ezért településfejleszt ő hatása ebbő l a szempontból feltétlenül mérsékl ődik. Ezért a mez ő gazdaság hosszú távon nem lehet a falusias — és ezen belül különösen a többszörösen hátrányos — te- rületek els ő dleges vagy egyedüli gazdasági bázisa, még akkor sem, ha a kiegészít ő (pl. ipari) tevékenység meger ő södése folytán a termelési szerkezet átalakulna. A tercier szféra fejletlen, nem fedezhet ő fel olyan tendencia, hogy — miként azt más országok Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. 76 Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. példája mutatja — a területi és településfejl ő dés önálló hajtótényez őjévé válhatna, a szerkezetváltás, az innovatív fejl ő dés számára kedvez ő alapot nyújthatna. A termel ő és a nem termel ő infrastruktúra — a termel őerő k fejlettségével és a településszerke- zettel is összefüggésben — általában gyengén fejlett, nincs ténylegesen m ű köd ő , egy- séges területi rendszere, legfeljebb csak a koncentráció révén létrejött gócpontokban (a városok és néhány nagyközség esetében, itt is gyakorta részlegesen). Mindezek alapján úgy véljük, a halmozottan hátrányos helyzet ű térségek fejl ő dését — figyelembe véve a rendelkezésre álló forrásokat is — ma még nem lehet- séges közvetlenül az úgynevezett innovatív, intenzív pályára terelni, mert ennek ál- talában nincsenek meg a minimális térségi feltételei sem. Egy közbüls ő , átmeneti sza- kaszban a jelenlegi bázisok meger ő sítésével, átalakításával lehet létrehozni azt az ala- pot, amelyre az intenzív fejl ő dés majd ráépülhet, különben tartós fejl ődés nem kép- zelhető el. Hosszú távon ugyanis e térségek fejlesztésében nem azt a koncepciót kell gyorsítva megvalósítani, amely korábban más területeken jelent ősebb területi fejl ő- dést produkált, hanem a társadalmi-gazdasági fejl ő dés új körülményeit számbavev ő , egységes és új stratégiát. A települések gazdasági bázisának fejlesztése nem lehet csu- pán foglalkoztatási kérdés, hanem legalább ilyen mértékben gazdasági növekedési (hatékonysági) kérdés is, és ekkor a fejl ő dés szükséges alapirányát már az általános gazdaságfejlesztési stratégia is megszabja. A halmozottan hátrányos helyzet ugyanis mindig újratermel ő dik, ha csak a fejlett térségek korábbi növekedési modellje újul meg, a „levetett" koncepciót és „anyagi eszközeit" átöröklik az elmaradott térségek. A halmozottan hátrányos helyzet ű térségek hosszú távú fejlesztési koncep- cióját — szoros összefüggésben az egész ország fejl ődésével — két szakaszra osztva lát- juk szükségesnek megfogalmazni. Az els ő szakasz a 90-es évek közepéig terjed, a má- sodik az ezredforduló utánig. Az els ő szakaszban a többszörösen hátrányos helyzet ű térségek fejl ő désének els ő dleges bázisa továbbra is csak a mez őgazdaság lehet. E sze- repköre betöltéséhez azonban nélkülözhetetlen a gazdálkodó egységek jövedelemter- mel ő képességének fokozása, amely f ő bb vonalaiban az alábbiak révén jöhet létre: — az objektíve hátrányos feltételek lehetséges mérték ű felszámolása küls ő támogatással (pl.: melioráció); — a meg nem szüntethető objektíve hátrányos adottságok normatív (szabály- zórendszeren keresztüli) ellensúlyozása: a) az önköltségcsökkentés küls ő feltételei- nek megteremtése révén (elvonás-, adómérséklés stb.), b) a szubvencionálás (fejlesztés, támogatás, stb.) révén; — az üzemi formák változtatása: ahol az eredményes nagyüzemi gazdálko- dás feltételei csak aránytalanul nagy ráfordításokkal vagy azzal sem teremthet ő k meg, visszatérés látszik indokoltnak a „kisüzemi" gazdálkodáshoz (pl. integrált kisgazda- ságok, szakszövetkezeti, szakcsoporti forma stb.); — a termelésszerkezet módosítása (mind az alaptevékenységen belül, mind pedig az alap- és kiegészít ő tevékenység viszonyában); — a vállalatok közötti szakosodás és ezzel együtt az együttm ű ködés jelentő s elmélyítése a kölcsönös gazdasági érdekeltség alapján; — a mezőgazdasági technológia továbbfejlesztése, a szükséges infrastruktu- rális háttér kiépítése. Az ipar tekintetében e szakasz kétirányú feladatot tartalmaz. Egyfel ő l a köz- Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. 77 vetlen iparfejlesztés megvalósítását a meglév ő bázis korszer űsítése és a lehetséges mér- !:ék ű bő vítése révén, másfel ő l egy új hosszú távú iparfejlesztési stratégia kialakítását, a megvalósítás el ő készítését és megkezdését. Az iparszerkezet átalakítása csak az innovatív szférák gyorsabb ütem ű fej- esztésévet képzelhet ő el, ami véleményünk szerint túln ő azon, hogy csak a meglév ő zisra alapozódjon. A hosszú táv tekintetében lényeges termelési célú kutatási-fej- , esztési potenciál a mai iparvállalatok többségénél nem áll rendelkezésre elégséges zínvonalon, a tudományos-m űszaki háttér az érintett térségekben eléggé egyoldalú, övetkezésképpen a feldolgozóipar fejlesztésorientált, innovatív típusú átalakulása els ő vagy külső kutatási importot igényel. Ebb ő l következik, hogy az iparszerkezet zükséges átalakítása, vagyis a stratégia ezekben a térségekben is csak a nagy távlatú épgazdasági ágazati programokba való aktív (offenzív) csatlakozáson alapulhat. ágazati szerkezétváltás alapirányát valószín ű leg a gépipar súlyának lényeges nö- ekedése kell, hogy adja. Az új iparfejlesztési koncepció kidolgozásakor az eddigiek- ez képest sokkal lényegesebb szemponttá kell tenni a területi szerkezet kérdését. A hosszú távú célok kit űzésekor szem el őtt kell tartani azt, hogy a progresz- Sesetleg néhány egyéb centrumközség) olyan ipari bázissá fejlessze, amelyek képesek zív ágazatok a lehetséges nagyobb térségi centrumokat (városok, nagyközségek, befogadni az innovációs fejl ő dést, és ezáltal olyan pólusokká válnak, amelyekre egy késő bbi periódusban — a hosszú táv második felében — a körzetük települései „fel- űzhet ő k" lesznek, e pólusok — intenzív kapcsolati rendszert feltételezve — a mér- ékl ő d ő erej ű helyi mez őgazdasági bázist a szükséges mértékben kiválthatják. Továb- e pólusoknak — eltér ő mértékben — alkalmasaknak kell lenniük arra is, hogy a áttéripar, a fejlett országokban már érvényesül ő új típusú bedolgozói rendszer há- ózati központjaivá is váljanak, amely hálózat potenciálisan a halmozottan hátrá- yos helyzet ű térségek életképes települési körére is különböz ő szervezeti formákban, ifferenciált módon ráépülhet. Úgy gondoljuk ugyanis, hogy a falusias területeken dönt ően a háttériparhoz rtozó kisüzemek (50-100 f ő alattiak) jöhetnek létre. A fejlett országok tapaszta- atai azt mutatják, hogy a korszer ű gazdaságban sok ilyen üzemre van szükség, de ezek jó része állandóan cserél ő dik vagy átalakul. Tehát a változékonyságuk igen nagy, így olyan települési hátteret igényelnek, amelyek megfelel ő adaptációs lehet ő - séget biztosítanak. Az új, nagyobb méret ű termel ő objektumoknak, a drága technológiáknak a isebb vagy nagyobb körzeti központokba való telepítése az elérhet őség javításával ehet ő vé teszi, hogy a gazdasági hatékonyság és a területi méltányosság hosszabb tá- von összhangba hozható legyen a rurális, gazdaságilag gyengébben fejlett vidékeken s. Ennek révén ugyanis egy olyan rugalmas, adaptív térszerkezet alakulhat ki, amely cépes a gazdasági, piaci változásokra reagálni, nem roppan össze egy-egy termékszer- cezet-váltási kényszer miatt. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a területileg koncentrál- tabb termelésfejlesztés csak az elérhet ő ség lényeges növelésével, a kommunikációs capcsolatok magasabb szintre helyezésével alkalmas az összefügg ő falusias, ezen be- ül a hátrányos helyzet ű térségek fejlesztésére. Ha ez a szoros központ és térsége kö- ötti kapcsolat a rendelkezésre álló, kialakult központok egyikénél-másikánál nem Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. 78 Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. biztosítható, vagy egy falusias körzetben nincs is ilyen központ (mondjuk, város), akkor els ő lépésben a szükséges központok kialakítására kell törekedni. Mind a mez őgazdaság, mind az ipar hosszú távú, és ezen belül az els ő szakasz- beli fejl ődése már az els ő periódusban a termel ő infrastruktúra olyan irányú fejlesz- tését teszi szükségessé, amely offenzív módon segíti el ő a vázolt irányok kibontakozá- sát. A f ő fejlesztend ő ágazat a közúti közlekedés és a hírközlés (összeköt ő utak prog- ramja, úthálózat felújítása, korszer űsítése, másfel ő l a telefon- és telexhálózat fejlesz- tése, amely alkalmas integrált információs rendszer létrehozására is), de nem kevésbé fontos az energiaellátó- és a vízhálózatnak a prognosztizálható igények szerinti kiépí- tése (kapacitásnövelése) és az egyéb m űszaki létesítmények (pl. korszer űnek tekint- hető üzemépületek) létrehozása. A rugalmas iparszerkezet és a feltételekhez gyorsan alkalmazkodni tudó termelési bázis elvileg birtokba vehet ő (esetleg bérelhet ő ) poten- ciális iparterületeket, „ipari parkokat" feltételez. Hosszú távon véleményünk sze- rint ez csak az infrastrukturális szférának a fejlesztési politikában elfoglalt — gyakran objektívként feltüntetett — másodlagos, követ ő pozíciója megszüntetésével, a fejl ő - dés hatótényez őjeként való elismerésével lehetséges. Az elképzelésünk szerinti második szakasz jelentené a tényleges — intenzív — fejl ődési pályát. A megfelel ően kiépült települési kapcsolati rendszer (kommuniká- ciós hálózat) bázisán els ősorban az ipari, másodsorban pedig a mez őgazdasági és való- szín ű leg a tercier szektorbeli fejl ő dési pólusok egy egységes és m ű köd ő képes, verti- kális és horizontális mozgáspályákkal egyaránt rendelkez ő településrendszerben lé- teznének. A települések létének, fejl ődésének, gazdasági bázisának területi rendsze- rében az új vonást az jelentené, hogy a koncentráció megfelel ő kapcsolati rendsze- rekkel együtt jönne létre, vagyis valós értelmet kapna a decentralizáció is. A közlekedésfejlesztés, illet ő leg tágabban a kommunikációs kapcsolatok fej- lesztése kapcsán is lényeges, eddig is tapasztalt ellentmondásokat kell leküzdeni. Ha megvizsgáljuk az elérhet ő séget, valamint az ellátásszervezés és a termelési kapacitások területi struktúráját, a meg nem felelés élesen kirajzolódik. A közlekedési feltételek javítása egyrészt az úthálózat korszer űsítését (a zsákutak feloldása, összeköt ő utak építése, a sugaras hálózat kiegészítése átköt ő utakkal stb.), másrészt a tömegközle- kedés rugalmasabbá tételét (mikro- és minibuszok üzemeltetésével), harmadrészt pedig általában az automobilizáció feltételeinek javítását jelenti. A közlekedési feltételek javítása mellett a korszer ű technikák elterjedésének hazánkban alapvet ő feltétele a távközlési rendszer fejlesztése. Korszer ű információs rendszer csak a telefon, illetve általában a vezetékes összeköttetés birtokában épít- het ő ki, de ma már számos lakossági szolgáltatást is a telefonvonalakra lehet „ráépí- teni". Magyarország lemaradása ezen a téren óriási, és ezen belül is igen differenciált a kép. Az egyes nagyobb körzetek között is mutatkoznak ellátottságbeli különbsé- gek, de az eltérések még szembet űnő bbek a városias és a falusias térségek között. A fejletlen távközlés hátrányai els ő sorban a vidéket, a községet sújtják. Ugyanakkor az alacsonyabb néps űr űség és a kisebb kihasználtság miatt ma Magyaror- szágon éppen itt nem rentábilis a fejlesztés. Ezért csak az állami beavatkozástól vár- ható eredmény e téren. Minimális programnak kell tekintenünk, hogy az ország bár- mely pontja, bármely id ő pontban elérhet ő legyen. A fejlesztésekben a korszer ű megol- dásokra kell els ő sorban alapozni, mert különben egy elavult technikát konzerválunk. Faragó László – Hrubi László: Az elmaradott falusias térségek felzárkóztatásának lehetőségei. Tér és Társadalom, 1. 1987. 4. 72–80. p. 79 E zel párhuzamosan fejleszteni kell a korszer ű távközlési szolgáltatásokat is (Teletex, T ledata, Faximile stb.). A fejlett távközlési rendszer révén a falusias térségek hát- r nya csökkenne, és ezáltal, valamint a vidéki környezet nyújtotta el ő nyökkel nem- k a népesség megtartása fokozódhat, hanem el ő segíthető a magasabban kvalifikált szakképzett munkaerő visszaáramlása is a falvakba. Ez pedig a rendelkezésre álló unkaer ő oldaláról is lehet ő vé tenné a korszer ű technika decentralizálását. E gondo- okkal ismételten azt szeretnénk aláhúzni, hogy a hátrányos helyzet ű térségek el- aradásának mérséklése csak a hagyományos infrastruktúra-ágon történ ő beavatkozás- 1 már nem valósítható meg, viszont az infrastruktúra kapcsán szükséges gazdaság- p litikai váltás nélkül mindenféle hosszú távú fejlesztési koncepció e térségekre meg- valósíthatatlan. A többszörösen hátrányos helyzet ű települések fejl ődési-fejlesztési lehet őségei 1 1 inkább a hagyom"ányos, általános települési funkciókhoz köt ődnek. Ezekkel együtt a speciális települési adottságokból adódó sajátos funkciók a fejl ődés önálló forrásai- v is válhatnak, részét képezhetik a hosszú távú programnak. A többszörösen hátrá- os helyzet ű , falusias térségek tekintetében ilyen speciális funkció lehet elvileg az i egenforgalmi szerep, azon belül is a falusi turizmus. E térségek természeti adott- ai, speciális (ezen belül m űvi) feltételei több lehet őséget kínálnának, a fogadóké- pesség feltételrendszere azonban kevésbé, mert az csak jelent ős fejlesztések révén alakulhatna ki. Hosszabb távon ezért e speciális funkció csak a településeknek egy igen sz ű k körére jelentheti potenciálisan a fejl ődés forrását. Összességében azt mondhatjuk, hogy — jóllehet, a települések közötti dif- f renciálódás és szelekció objektív folyamat, különböz ő formában és élességgel a re- tív területi elmaradás mindig jelentkezni fog — a ma többszörösen hátrányos hely- z t ű , általában falusias térségek felzárkóztatásának szükségessége nemcsak tárcadal- i-politikai, de sz ű kebben véve gazdasági (hatékonysági) növekedési okokból is meg- f galmazható. Az elmaradottság mérséklése vagy esetenként megszüntetése átgon- dolt, a folyamatok befolyásolására irányuló és nem egyedi, területileg és ágazatilag címzett intézkedésekbő l álló stratégia révén lehetséges. Ennek a hosszú távú koncep- c