Tér és Társadalom 11. évf. 1997/3. 17-56. p.


    Tér és Társadalom                                                 1997   s 3: 17- 56


  EURÓPAI INTEGRÁCIÓ, KELETI B ŐVÍTÉS ÉS A
       MAGYAR REGIONÁLIS POLITIKA
      (Enlargement of the European Union and the Hungarian
                         Regional Policy)

                               HORVÁTH GYULA

            Az Európai Unió kohéziós és strukturális politikája

A reformfolyamatok
  A makrogazdaságok összehangolására létrejött Európai Közös Piac politikájában -
az európai gazdaság fejl ődésében bekövetkezett gyökeres változások és az
integráció bővülésével párhuzamosan - a tagállamok és az egyes országokon belüli
téregységek közötti kohézió er ősítése fokozatosan került el őre._ a. prioritási
rangsorban. A regionális polif         tr égiai jelent őségét utatja, hogy az e célra
fordított közösségi kiadáso 97 • en a költségvet                     1988-ban 8,1%-át
tették ki, a strukturális m       et kre fordított     nzes    e 1994-ben 31,3%-os
részarányt képviseltek, 99': évben pe• ot tesznek majd ki (1. ábra). A
strukturális politika fin.i szírozása az 1990-es évtized végéig az Unió második
legjelentősebb tételét jelenti. Az agrártámogatások és a regionális politikai források
közti különbsé ek jelent ősen mérsékl ődtek, a két feladatcsoport között húsz
esztendő a ,3:1-re csökkent a költségvetési támogatás volumene.
                                          1. ÁBRA
            A regionális célú kiadások aránya az EU költségvetésben (%)
                     (Share fo regional funds in the EU budget)

      35

      30

      25

      20

      15

      10

       5

       0
            1975-79       1980-84       1985-89     1990-93      1994-99


Forrás: Az Annual Report of the CEC (különböző évek) alapján szerkesztette: Horváth Gy.
                                         Horváth Gyula:
                Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                           Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

     18     Horváth Gyula                                                            TÉT 1997   s3
       A re ionális fel ztések társadalo~cai szerepét az húzza alá, hogy míg az
     agrártámogatásom 10 milli )mez őgazdasági -lh-glallc    -őztatott jövedelmi viszonyait,
     közvetve még kb. 50 rnifii fő életkörülményeit befolyás6lják, addig a strukturális
     eszközökcözvetlen - vágy közvetett hatásaitnillió közösségi lakos, az
     össznépesség fele érzékeli. E lényeges népessegszám-különbség okozza az Unió
     költségvetésére nehezed ő nagy nyomást, ami részben a globális fmanszírozás
     folyamatos reformját, illetve az egyes feladatcsoportok bels ő működésének
     hatékonyabbá tételét tartja folyamatosan napirenden.
       A regionális politika századfordulóig érvényes mai eszközrendszere két
4    reformsorozat eredményeit tükrözi. Az első reformcsomagod a két nyugat-
     mediterrán ország belépése kényszerítette ki, a b ővítés ugzanis 56%-kal növelte a
     gyenge struktúrájú területeken él ő népesség számát. AZ,J987"Svi Egységes Európai
     Okmány a regionális politikai eszközök hatékorifább összehangolásának
     követelményét fogalmazta meg. A közösségi alapok 1988. évi reformjának lényege
     az 'erő foriásókhak a legsúlyosabb szerkezeti problémákra való összpontosítása volt.
       A Strukturális Alapoic működésének átalakítása három siapcélt követett:
          • a strukturális politikát tényleges gazdasági hatásokat kivárt~ökkel
              valósítsák meg,
          • a tagállamok támogatását hosszú          programokhoz kössék,
          • a strukturális politika megvalósításában résztvev ő szerepl ők között szoros
              partnerkapcsolatok épüljenek ki, különös figyelemmel a regionális 1 6Sá----k--é-sgo
                                                                               ---
              önkormányzatok koordinációs szerepére és a magánszféra pénzeszközeinek a
              bevonására.
         A reform során az alábbi alapelvek érvényesültek:
          • rSZubszidiaritás és Jie--Wartla
                                     e              önálló mozgástér, döntési kompetencia és
              fmanszirozási er őforrások a különböz ő méretű és jogállású területi
              közösségeknek bels ő erő forrásaik és a nemzeti stratégia összehangolásában;
         • Tartnerséia különböző ágazati, tulajdonosi és eltér ő tevékenységű
              szervezetek és intézmények területi fejl ődésre hatást gyakorló d~     nek
              intézetén es koordinálása;
         •       ogramozás: lulról építkező stratégiai és operatív tervezés a legitimált
                                                                                     ,


              stratégiákkal konform fejlesztési prioritások és támogatások, az egyedi
               rojektfmanszírozást a komplex programok támogatása váltotta fel;
                          io es a iceona fit jól elhatárolt fejlesztési térkategóriák,
              kombinált költségvetési és nem közöSSégi er ő forrás-hasznosítás a gazdasági
              növekedést és a szerkezetátalakítást szolgáló ágazati prioritásokhoz rendelve.
      A Strukturális Alapok második reformját az Európai Bizottság 199F. decemberi
    ülésén elfogadott II. Delors-reformcsomag indította el. A tagállamoknak az a
    felismerése, hogy a Közösségnek a szorosabb gazdasági és politikai egység irányába
    kell fej lő dnie, azzal a megállapítással párosult, hogy a gazdasági konvergencia
    veszélybe kerülhet a gazdajgi .és a társadalmi kohézió erő sítse_ndkül. --
                                 s
      A reformcsomag részeként 41%-kal megemelték a strukturális kiadásokat, a
    154elmaradottabb országok (Spanyolország, Portugália, Görögország és Írország)
    támogatására -létrehozták a Koh s Ala ot, egyszerű sítették a döntési
    mechanizmust, a támogatáso                 1Faszna asán          ellenőrzésére szigoLa
                                          Horváth Gyula:
                 Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                            Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997 • 3                                                Európai integráció...     19

szabályrendszert dolgoztak ki, és kisebb változtatásokat hajtottak végre a
kedvezményezett ágazatok körét illet ően (az elmaradott célcsoportba tartozó régiók
egészségügyi és oktatási fejlesztési programjai is támogatásban részesíthet ők).
Jelentős - a koncentráció elvével nem összeegyeztethet ő - változás volt viszont a
kedvezményezett térségek kör ne b ővítése. A nemzeti kormányok és az egyes
régiók nyomására a kedvezményezett területen él ő népesség száma 27%-kal nőtt.
Kelet-l•1éLsz elmaradott területté nyilvánításán kívül ~m, az Egyesült
            netor ág
Királys4ggs Franciaország növelte az elmaradott kategóriába sorolt területeit, Dánia
és OlaszországiTagyobb részesedésre tett szert a depressziós térségeknek
juttatott támogatásokból. Némiképp csökkent viszont az egyéb országok iparilag
hanyatló ténsé einek száma.
   A zftsé i terve                                        lt,        ztési tervek' és a
megvalósítási                   egységes programozási dokumentumb                (Single
Prógramming Document jelennek meg.
       reg n is ejlesztési programok elfogadásának reljárási mechanizmusát)
egyértelmű szabályok rendezték:
    • a tagállamok összeállítják a támogatandó térségek fejlesztési
        progra~vaslatait;
    • a programtervezetet gytec az országos, a regionális és a helyi
                                    ez
        hatóságokkal;
    • meghatározzák a Közösségt ől igénylendő kiegészítő források nagyságát;
    • a programokat egyeztetik a közösség egyéb (versenypolitikai,
        környezetvédelmi, stb.) követelményeivel;
    • részletes terv készül a közösségi alapok közti feladatmegosztásról és
        finanszíroz,4sról;
    • az egységes programmási                     elfogadásáról az Európai Közösség
        Bizoifi‘ga dönt (a döntésel őkészítésbe bevonja az állandó bizottságokat,
        meghatározó jelentősé et tulajdonítva a Régiók Bizottságának).                   cb ,
   A k ncentráci           e érvényesülését jelzi, hogy az'1989-91(özötti id őszak
         rogramjával szemben a jelenlegi hatéves tervezési periódus már csal(
programott
 ~
                      Iván. Arányváltozások tapasztalhatók a támogatások ágazati
feasmálásában is. Míg korábban az elmaradott térségekben az infrastrulctúra-
-fejlesztés' ráfordítások domináltak, a humán er őforrások és a termel~e
cse yebb súllyal szerepelt, ma iparfejleszt S. fordított források aránya a
                                                     si
 legmagasabb. Hasonlóképpen alakul a epressziós térségekben felhasznált
fejles~rőforrások megoszlása is (2. ábra).
   Az95:)éyi 12. 1és.1 az újonnan tagállamokká lett országok viszonylag kis
                            -


mérete, fejlett piacgazdasága miatt - nem igényelte a közösségi re ionális politika
jeFeriir
       5iebb módo 'tását, csupán a ritkán lako _skandináviai térsége ' ára
hozták létre          ....ogatálgssNriot. Ausztria, Finnország és Svédország
területfejlesztési támogatásai összesen 4,1 milliárd ECU-t tesznek ki, 8,1 milliós
népességet érintenek. A területfejlesztési támogatásban részesül ő népességszám
csak 4,5%-kal emelked tt. A b ővülés eredmén eképpen _az U.niJá_elmaradtt
térsé         s                                        tt, a 270 ezer lakosú tartomány
öt esztendőre 162 millió          i t• ogatásban (a özösség összes elmaradott
térségére jutó támogatás 0,17%-ával) részesül.
                                     Horváth Gyula:
            Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                       Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

20      Horváth Gyula                                                            TÉT 1997 1/1 3



                                             2. ÁBRA
              A támogatások felhasználása főbb tevékenységek szerint
                 (Utilisation of EUfunds by the fields of activities)
a) Elmaradott térségek
                   1989-93                                          1994-99




                        s Infrastruktúra

Forrás: First Report on Economic and Social Cohesion. p. 92.


b) Iparilag hanyatló térségek
                  1989-93                                           1994-96
                                                   roox

                                                    sox
                                                    eex
                                                    wx




                       s "f 041/anonim!»

Forrás: First Report on Economic and Social Cohesion. p. 93.
                                            Horváth Gyula:
                   Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                              Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

TÉT 1997 NI 3                                                 Európai integráció...     21


   Rurális térségek
                                               1989-93




                                   B DK DE F I L Ni_ UK EUR

                                               1994-99




                           B DK DE F I                 L NL A FIN UK EUR




    s   infrastruktúra       s   Környezetvédelem D Emberi er ő források D Termelési környezet




Forrás: First Report on Economic and Social Cohesion. p. 94.
                                          Horváth Gyula:
                 Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                            Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

22        Horváth Gyula                                                                                        TÉT 1997             s3

A régiók közötti kohézió
  A tagállamok között megmutatkozó jelent ős különbségekkel párhuzamosan
lényeges eltérések figyelhet ők meg a Közösség centrum- és pefférilcus régiói között
is. --A Földközi-tenger és az Atlanti-óceán menti régiók, a kelet-németországi, az
észak- és kelet-fmnországi területek gazdasági teljesít őképessége a közösségi
ét alatt marad._
át        alatt
  A legfejlettebb és a legfejletlenebb régiók között jövedelmi különbségek a 80-as
évtizedben csak csekély mértékben mérsékl ődtek. Az Unió leggazdagabb (a német
Hamburg Land) és a légszegényeb (a portuál Azoriszigetek , ' *ójának egy f őre
jű tó GDP-je között 1983-ban 4,7 teres,,; 1993-ban ped . -18-s volt a
különbség (3. ábra). A legfejlette és á legfejletlenebb 25— gió jövedelmi
differenciái egy évtized alatt nem csökkentek, és a két csoportot alkotó régiók sem
változtak. A kohéziós politika szükségességét indokolja, hogy az Európai Unióban
tapasztalható regionális különbségek átlagai kétszer magasabbalc,...mint az Egyesült
Allamokban. A kelet-e-OidiSai bővülés a differenciákat tovább mélyíti.
                                                              3. ÁBRA
           Az egy f őre jutó GDP regionális különbségei a tagállamokban, 1993
           (Regional differences of GDP/capita in the EU-member states, 1993)

                                                                                                                         Fejlett régió
 200 —
                     Hamburg
          Brüsszel
                                                                                                                        Országos átlag
                                                                                                                  i
 180                                                                                                              I
                                                     France
                                                                                                                             ejletlen régió
 160


                                                                        Groningi
                                                                Lom-                                 Ahvenanmaa/
 140                                                           hardia                                   Aland


 120

                                        Baleári-
                                          sz.
 100
                                                                                                                        _.
                               Közép-                                                                                 Kelet-
  80 —                                                                                                                közép
      Hainaut
                                                                         Fevoland
                                                                                                                               Merseyside
                                                                                    Burgen-              ySuomi
  60 —                                                                               land
                                                              Calabria                                                                   Központi
                   Mecklen-            Extra-
                    burg       peiros madura
  40 —               Elő-
                                                   Guadeloupe                                 Azon-sz.
                  pomeránia

  20 —                                                                                                                                      Észak-
                                                                                                                                            Alföld




             B          D       GR         E           F          I         NL        A          P        SF            S         UK         HU*

       Forrás: First Report on Economic and Social Cohesion. p. 24.; KSH Gyorstájékoztató,
       1997. április, május adatai alapján Horváth Gy. szerkesztése.         (Megjegyzés:
       Magyarország: 1995. évi adat)
                                        Horváth Gyula:
               Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                          Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

TÉT 1997 • 3                                              Európai integráció...     23

    A régiók teljesítőképességének alakulását els ősorban az lágazati_ szerkezet
 befolyásolja. A fő leg a négy kohéziós országban (Irorzág, Portugá ia,
 Sprrőlőfs-Zág, Görögország) és a Finnországban található "ígjárrégiók              P-
 1-M1W-ŐT-Vannak jelent ősen-- az EU-átlag alatt, ezekben a jöveáZ          növekedési
 üteme is alacsonyabb. Az„ipa    ri régiók - Németországban, Észak-Spanyolországban,
 Észak-Franciaországban, Észak-Olaszországban, Közép-Angliában és Ausztriában -
 teljesítő képessége meghaladja az Unió átlagait, növekedési rátái azonban csak
 mérsékelt előnyt jeleznek. Az er ő s~azdasággal rendelkez ő térségek -
 Lisszabon kivételével valamennyi f ővárosi_régió, észak német, holland és belga
 területek - GDP-mutatói a legmagasabbak, a növekedési ütérn
   A gazdasági tevékenység túl                 -           el ntrálódik a magasan
urbaniz. o rs ge •en. Az 500 fő/lcm2 feletti néps űrűségű régiók az ETT-
 öszterriletene-R csupán 4% át, az össznépességnek viszont 50%-át adják. E területek
                            -



 fajlagos GDP-je a közösségi átlagot 14%-kal meghaladja. A nagyvárosok dinamikus
növekedése a kohéziós országok többségében tovább mélyítette a területi jövedelmi
különbségeket.
   A regionális egyenl őtlenségek másik megnyilvánulási formájában, a
Munkanélküliségi rátában mind a tagállamok mind pedig a régiók között-markáns
különbségek mutathatók ki. Az 1983-1995 közötti id őszakban az Európai Unióban a
munkanélküliségi ráta 8,7%-ról(10,74/o-ra emelkedett. 1983-ban a 25 legmagasabb
rátájú régió (12 spanyol, 8 brit, 3 belga, 1 olasz régió és Írország egésze) mutatója
 17,2%, 1995-ben (14 spanyol, 6 olasz, 4 finn és 1 német régió) pedig 22,4% volt. A
legalacsonyabb és legmagasabb rátájú 25 régió különbsége az 1983. évi
3,6-szeresrő l 1995-re 4,9-szeresre emelkedett.
   A területi e enlőtlenségek alakulásában - gazdaságszerkezete okokon kívül -
terme enységi éls foglalkoztatási tényezől játszanak szerepet. Minelinagasabb 3
egy régió termelékenységiala (az egy foglalkoztatottra jutó GDP) és
         oztatottsáei        annál kedvező bb az egy lakosra jutó GDP éteke.
tényező hatása azonban a tagállamokban eltér ő módon érvényesül. A duális
gazdaságú Németországban és-Olász őrszágban a két komponens és azok
kombinációja regionálisari nagy széls ő ségeket Mutat. A kohéziós országok is
különbözőek. Spanyol-országban és Írországban a termelékenység az EU-átlaghoz
közelít, a foglalkoztatotti ráta azonban alacsony, Görögországban és_Poilugáliában
az alacsony munkanélküliségi mutatók gyenge termelékenységgel párosulnak.
   A termelékenységi különbségek mérséklését az Unió egyes részein lényegesen
eltérő termelési feltételek közepette kell megvalósítani. A gazdagabb régiókban
szinte összehasonlíthatatlanul kedvez ő bbek a modern távközlési adottságok,
képzettebb és műveltebb a munkaer ő , kiépült a kutatási-fejlesztési infrastruktúra.
Érzékelhet ő különbségek tapasztalhatók az út- és vasúthálózatban, a déli perifériák
autópálya-sűrűsége nem éri el az EU-átlag 50%-át.
Változások 2000 után
  . , I, , 4. r- •rmcsoma fő bb alapelveit az EU Bizottságának 1992ben-kászült 1 I /
„Agendait a , I' c.o
         '
                    _      entuma körvonalazza. A 2000 után érvényesítend ő
kaéziós politika Célja változatlan marad. A keleti b ővítés azonban jelent ősen
megnöveli _a tagállamok közötti és az országokon belüli különbségeket, ezért a
                                     Horváth Gyula:
            Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                       Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

24      Horváth Gyula                                                            TÉT 1997   s3
('‘ulctin-ális és        áziós                    össze é
                                                       _g_t_nővehii, a felhasználás
 koncentráció'át fokozni cél,s,zezil,-- A 2000-2006 közötti id őszala tervezett 2'15
 milli               97. évi árakon) kohéziós jellegű kiadások az EU költségvetésének
           át adják majd. A strukturális intézkedések egyszer űsítése, a hatékonyság
         ése érdekében a kedvezmén                                   számát mérsékelni
 kívánja az Európai Unió. Q ma érvényekedvezményezett térségformát háromra
 kell csökkenteni. AzÍélifiaradott téri éék kategóriája megmarad, lehatárolásának
                                          -
 iZempontjársein                                 lcsoportba azok a térségek kerülnek,
 amelyek gazdasága szerkezeti probl miatt hanyatlik, illetve ide sorolandók a
 de~ -Srijtotta városi térségek. Az új(3'.c csoportba pedig az el őző két
 kategóriába be nem került, de a munkaer ő nii e miatt problematikus térségek
 kerülnek, ahol az oktatás, a képzés és a szakképzés fejlesztését külön eszközökkel
 kell támogatni. A kedvezményezett térségek számát sz űkíteni kívánják, a besorolási
 kritériumok szigorú betartása esetén a támogatott területekén él ő népesség aránya
 2006-ban 35-40% lehet (ennek kétharmada él majd elmaradott térségekben).
   Az új elképzelések szerint a K őh-- zi • s ; • 'elenlegi
 fennmaradna, továbbra is a transze • . • özlekedési hál zatok felesztését és
 környezetvédelmi programokat támogatna. A jelenleg érvényes 13 Közösségi
 1Ceinényezés (amely kb. 400 programot támogat párhuzamosan a strukturális
 műveletekkel) száma csökkenne, csak három tevékenységi körre (a határmenti
 együttműködések fejlesztésére és tervezésére, vidékfejlesztésre és
 ese
   - 'Iyégyenioséget növelő humán erőforrás fejlesztésre) terjedne ki.
   A gazdasági és a szociális különbségek mérséklésében a támogatási források és a
 megalapozott regionális fejlesztési programok mellett az Unió a jöv őben nagy
jelentő séget tulajdonít a decentralizált partneri kapcsolatok fejlesztésének. A tovább
 egyszerűsítendő döntési mechanizmusban a fejlesztés szerepl ői között egyértelmű
 munkamegosztást kell kialakítani, a döntéseket er őteljesen decentralizálni kell.

                               A kelet-európai b ővítés

A bővítés teljesítménycsökkent ő hatása
   A keleti bő vítés hatásai - a népességszámot és a gazdasági elmaradottságot
tekintve - még a mediterrán szárny csatlakozásánál is komolyabb nehézségek elé
állítják a Közösséget. Az els ő szakaszban várhatóan taggá váló Csehország,
Lengyelország, Magyarország, Észtország és Szlovénia±ilt r •5 s népessége
                                                                .--dni---S5
40%--kariiöVelné az elmaradott térségek népességszámát, ami azt jelenti, hogy az
 1.:--
    támogatási célcsoportba besorolt régiókban él ő népesség aránya a mai 25%-ról
36%-ra emelkedne. Nem is szólva arról, hogy a kele~ópai régiók
fejlettségi mutatói lényegesen rosszabbak, mint a nyugat-mópaimaradott
tétségeké: é-g5-5effén régióbDP-je sem haladja meg az EU-átlag 75%-át. A kelet-
-eut (5pai--társult tagországok majdani csatlakozása egyébként jelent ősen mérsékli az
   '-
Unióte~e~t. Az alapítás óta bekövetkezett és a tervezett b ővítés az egy
f re jutó GDP-t 30%-kal mérsékelte, eredeti önmagához képest az új évezred
  ő
közössége az elmaradottságot jelent ő 75%-os GDP-határon áll majd (1. táblázat).
                                             Horváth Gyula:
                    Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                               Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

TÉT 1997     s3                                               Európai integráció...       25

                                   1. TÁBLÁZAT
          Az egymást követ ő bővítések nyomán változó EU-alapadatok
     (Changes in basic indeces of the EU as result of subsequent enlargements)
                              Terület- Népesség-   GDP     Az egy fóre Változás
         B ővítés            növekedés növekedés növekedés jutó GDP EUR6=100
                                                     %     változása %
EUR 6 —> EUR 9                   31             32            29              -3         97
EUR 9 —> EUR 12                  48             22            15              -6         91
EUR 12 -+ EUR 15*                43             11             8              -3         89
EUR 15 —> EUR 26                 34             29             9             -16         75
Megjegyzés: * A keletnémet tartományokkal együtt.
Forrás: Agenda 2000. p. 110.

  Az Európai Unió reformcsomagja számol a társult keleti országok támogatásával.
2000-2006 között a struktulásolL egyhatod. részét kívánják az új
tagállamoknak folyósítani, a programid őszak végén támogatásuk a kiadásol(30,t
éri majd el. Lévén, hogy az új tagállamok az elmaradott térségi célcsoportba
tartoznak majd, és többségük viszonylag kis méret ű, az Unió nem tervezi az
országokon belüli megkülönböztetett támogatási térségek kialakítását a közösségi
finanszírozás céljaira. A bels ő különbségek mérséklésének feladatait a tagország
általános teljesítőképességének_ a javításával kívánja megoldani. Az országok
többségében tapasztalható jelent ős és növekvő területi különbségeket a nemzeti
kormán oknak kell mérsékelniük saját intézményrendszerükön keresztül. Az EU
s turális támo atásait a kormányok által kidolgozott, a re i azati
szervekké és a szociális partnerekkel egyeztetett'', nemzeti területfejlesztési
programok afapján folyósít
  A Strukturális Alapokhoz való majdani hozzáférést azonban jelenleg - az EU
Bizottságának értékelése szerint - több tényez ő akadályozza:
    • egyáltalán nincsenek vagy nagyon gyengék a regionális politikai eszközök .
    • fejletlen az intézményrendszer, er őtlen az ágazatközi koordináció a
        regionális fejlesztési programok társfinanszírozásában, a területi
        önkományzateknalc nincsenek eszközeik, hiányos a szakértelmilk;.
    • a költségvetési szféra is gyökeres átalakít ásom                u : mennyiségi
        szempo ma niégiliezen - oliTizálhatók az állami pénzalapok a
             fi                   ie        m
        strukturális támogatások kiegészítésére, tisztázatlan a társfinanszírozáshoz
        szükséges források mennyisége, min őségi szempontból megoldatlan a
        felhasználás hatékonyságának garantálása, hiányzik az EU-konform
        monitoring.
A társult tagállamok területi szerkezete
  A tervgazdaságban folytatott látszólagos kiegyenlít ő politika szinte egyetlen
eredménye az volt, hogy a nagyrégiók között az európai helyze~ltér ő,-kiugró
különbségek nem regisztrálhatók. Az általánosan gyenge gazdasági
teljesítőképesség miatt az elmaradottság területi eloszlása egyenletesnek t űnik.
                                   Horváth Gyula:
          Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                     Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

26      Horváth Gyula                                                          TÉT 1997    s3

  E megállapításunk a nagy területi egységekre vonatkozóan igaz, a kisebb térségek
teljesítőképességében - mint Európa más országaiban - a különbségek sokkal
nagyobbak. Az egy főre jutó GDP alapján Kelet-Európában a regionális
különbségek mértéke nem tér el lényegesen az Európai Unió adataitól (2. táblázat).
  Az általános elmaradottság bizonyítja, hogy nincs Kelet-Európában az uniós
átlagot meghaladó régió, és csupán három f őyáros(a_prágai, aJap_e_sti_és a
szófiai) régió közelíti meg az ádáz 75%-át (3. táblázat). A régiók döntő többsége az
európai regionális rangsor legvégén helyezkedik el, csupán néhány cseh, lengyel és
magyar régió teljesít őképessége jobb, mint a legelmaradottabb portugál, görög és
spanyol régióké.
                                     2. TÁBLÁZAT
A legfejlettebb és a legfejletlenebb régió közti különbség az európai országokban az
               egy főre jutó GDP alapján, 1993 (vásárlóer -paritáson)
                                                            ő
   (Derences between the most and the least advanced regions in the EU by the
                               value of GDP/capita, 1993)

                                                                               Az e gyDP jutó
                                                                                       főre
                            Legfejlettebb             Legfejletlenebb
        Ország                                                                       G
                                            régió                                különbsége
Németország           Hamburg                        hüringia                         ..1 _2.
Bulgária              Szófia                     I ontana                            5,00
Magyarország*         Budapest                       szak-Alföld                     2,4
Olaszország           Lombardia                      alabria                          ,3
Portugália            Lisszabon                       lentejo                         ,0
Belgium               Brüsszel                   I ainaut                            2,12
Lengyelország         Varsó                           arsói régió                    2,11
Spanyolország         Valencia                   I xtremadura                        1,99
Franciaország         he-de-France               I anguedoc-Roussillon               1,96
Szlovákia             Ny-Szlovákia               I -Szlovákia                        1,90
Görögország           Közép-Görögország              szak-Égei régió                 1,66
Csehország            Prága                      Izél-Morvaország                    1,61
Egyesült Királyság    Délkeleti régió                szak-Írország                   1,58
Hollandia             Groningen                   I riesland                         1,52
Dánia                 Fővárosi                    I elet-Dánia                       1,41
Románia               Bukarest                    II, él-Moldova                     1,37
'1995
Forrás: Eurostat, Brüssels, 1994; The Impact on Cohesion of EU Enlargement alapján
Horváth Gy. számításai.
                                           Horváth Gyula:
                  Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                             Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997    s3                                                   Európai integráció...               27

                                 3. TÁBLÁZAT
   A kelet-közép-európai régiók megoszlása fejlettségi kategóriák szerint, 1993
     (Distribution East Central European regions by GDP-capita categories)
                    Az egy főre jutó GDP az Európai Unió átlagának
   Ország                               %-ában                                                Összesen
                 -20,0     20,1-        30,1-       40,1-           50,1-         60,1-
                            30,0        40,0         50,0            60,0          75,0
Bulgária            6              2            —           —               —         1              9
Csehország          —              —            —           —               6         1              7
Lengyelország       1              8            —           1               —         —             10
Magyarország*       —              2            2           1               —         1              6
Románia             2              7            —           —               —         —              9
Szlovákia           —              —            3           —               —         —              3
Összesen             9         19               S           2               6         3             44
Forrás: The Impact on Cohesion of the EU Enlargement. Különböz ő oldalak alapján
összeállította: Horváth Gy. (Megjegyzés: * 1995.)
  Ugyan valamennyi országban a fővárosi régiók GDP mutatója a legmagasabb (az
országos átlagot 100-nak véve a f ővárosi adatok a következ ők: Prága: 153, Varsó:
170, Budapest: 181, Bukarest: 125, Szófia: 250, Pozsony: 175), a hazai
össztermékb ő l való részesedés koncentrációja nem nagyobb, mint a nyugat-európai
országokban.
  A változások regionális hatásait vizsgálva ugyanis azt érzékelhetjük, hogy a
fővárosi régiók mindenországban az _átalakulás nyertesei lettek, míg a többi
 -:-S4Tielc---a korábbi szocialista rendszerben eifOgraltiiöZTe -iójá megváltozott, az
téi
átalakulás különböz ő pályákon zajlik (4. táblázat).
                                   4. TÁBLÁZAT
                   A rendszerváltozás hatása a régiók helyzetére
      (Impact of transition process on the position of distinct types of regions)

                                                            Az   átalakulás hatása

                                           Kedvező                              Kedvezőtlen

                                       Pozitív folyamatosság                Negatív megszakítottság
                             Jó        (Multifunkcionális                   (Nehézipari központok)
  A tervgazdaságban                      nagyvárosok)
   elfoglalt pozíció
                                       Pozitív megszakítottság              Negatív folyamatosság
                            Rossz
                                       (Nyugati határmenti              (Elmaradott agrártér-
                                            régiók)                            ségek)
                                     Horváth Gyula:
            Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                       Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

28      Horváth Gyula                                                            TÉT 1997 E 3

    Bár a szerkezet átalakítás a hagyományos fejl ődési pólusokat is hátrányosan
 érintette, a korábban diverzifikált gazdasággal és viszonylag összettebb
 társadalmi-gazdac grjfi- dcciókkal rendelkez ő nagyvárosi régiók csel~
                            n
 veszteséggel juthatnak az átalakulási folyamat végére, mmt a monokultúrás
 iparvidékek és a rurális térségek. A piaCosodás térnyerése és a modern gazdasági
 szerkezet kiálakulása érzékelhet ő Varsó, Krakkó, Poznan, Wroclaw vajdaságokban
 Lengyelországban, a budapesti agglomerációban, az észak-dunántúli régióban
 Magyarországon, Prága, Karlovy Vary és Pozsony környékén. Ezekben a régiókban
 az országos átlagot jelent ő sen meghaladja a magánvállalkolc száma, a külföldi
 tő ke részarán a, a szolgáltató szektor (különösen az üzl'eti- és a pé -~i
 szolgá tatások növekedése nyomán) lassan a gazdaság domináns ágazatávLy.álik.
 Ezekátérségelc a fontosabb innovációk hordozói, új termékek kibocsátói, a
 nemzetközi gazdasági együttm űködések szereplői.
   A szerkezeti_ átalalculásegyértelmű vesztesei viszont a munkásosztály korábban
 erősen preferált fellegvárai. A kitermelő-, nehéz- es könny űipari központok -és
 agglomerációik a depresszió tipikus mutat                       a niu~Iktiliség, a
 csődbe jutott vállalatok aránya, nehéz a munkaer ő szakképzettségét konvertálni,
 gyenge a vállalkozói szellem, a progresszív munkaer ő elvándorol, a környezet
  rő sen károsodott. Lengyelországban a legnagyobb transzformációs veszély-
  ziléziát fenyegeti. A szénbányászat, a nehéz- és vegyipar mély válságba került. A
 négymilliós térség aktív kereső inek közel felek800 e fő dolgozik a depresszió
 sújtotta ágazatokban. Méreteiben kisebb, de hasonló következményekkel járó
problémákkal küszködik az észak-morva és a nyugat-cseh régió Csehországban,
Plovdiv, Várna és Rusze térsége Bulgáriában, a román Vajdahunyacl és Braila, a
szlovák. KasSa városok és környékük, a borS -C- i:L és ...a_ nógrádi )parvidék
                                                       K
Magyarországon. Ma még nem lehet egyértelm űen megrajzolni a nágyilári----
                őjét. Vannak olyan térségek (pl. Fels ő-Szilézia UtQwicei vajdasága), központjv
amelyek könnyen adaptálták a piacgazdaság új elemeit, a hanyatló ágazatok
terfféléiicieséSét-iiriVariikiÓ és külföldi tő kebéVonás révén részben pótolni tudták,
viszonylag kedvező a demográfiai szerkezetük, jó az infrastruktúrájuk, kiépült
kutatási-fejlesztési hálózatuk van. A monokultúrás vállalatvárosok jöv ője azonban
teljesen bizonytalan, sorsuk megpecsétel ődni látszik.
  Az átalakulás a korábban elmaradott térségek helyzetét még_k_ilátástalanabbá tette.
A rurális területek mezőgazdasági vállalatai szétzilálódtak, a keleti piacokra termel ő
élelmiszeripar kibocsátása a tizedére csökkent. A fejletlen infrastruktúra, a népesség
kedvezőtlen korösszetétele és alacsony képzettsége miatt e területek tovább
erodálódnak.
  Az átmenet regionális következményei Kelet-Európában a népesség jóval nagyobb
hányadát érintették kedvn7őtlenül, mint a siétiézetátalakulás két-három évtizeddel
korábbi hatásai Nyugat-Európa népességét (5. táblázat). A változásokra sem a
kormányok, sem a területi szerepl ők nem voltak felkészülve. A területfejlesztési
politika jelentős késéssel - a 90-es évtized közepén - és többnyire az Európai Unió
fejlesztési támogatása igénybevételének feltételeként keltette fel a kelet-európai
gazdaságpolitikusok figyelmét.
                                           Horváth Gyula:
                  Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                             Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997 • 3                                                  Európai integráció...              29


                                    5. TÁBLÁZAT
             különböz ő fejlettség ű régiókban él ő népesség becsült adatai
                            Kelet-Közép-Európában, 1995
  (Estimated size ofpopulation in distinct types ofregions in East Central Europe,
                                         1995)

                      Elmaradott         Depressziós             Fejlődő              Fejlett
     °rszá g         Millió             Millió    %           Millió     %        Millió
                              %                                                               %
                       fő                 fő                    fő                  fő
Bulgária             2,68    34,0        1,07    12,7         2,44     29,0       2,05 24,3
Csehország           2,81    27,3        1,55    15,0         2,73     26,6       3,20 31,1
Lengyelország        13,78 36,4         8,30    21,9          8,36     22,0       7,46      19,7
Magyarország         3,41    34,0       0,44     4,4          2,95     29,0       3,33 32,6
Románia              12,21   53,6        1,87    8,2          2,98      13,1      5,69 25,1
Szlovákia             1,89   35,8        1,06    20,1          1,07    20,3        1,25 23,8
Forrás: A szerző becslése nemzeti területfejlesztési forrásmunkák alapján. Az elmaradott, a
fejlődő és a fejlett térségek adatait a középszint ű területi egységek alapján számítottuk ki.

A regionális politika gyenge pozíciója
  Amiikor a 80-as évtized végén érzékelhet ők voltak a tervgazdaság összeomlásának
első jelei, a malcroszabályozás átalakításának prioritásai között szinte egyetlen
országban sem jelent még meg a regionális politika eszközrendszere kialakításának
az igénye.voltak is •róbálko k r _io, . ' bevezetésére, a
javaslatok az ágazati minisztériumok érdekellentétei miatt hamar lekerültek a
napirendről. A helyi-területi önkormátlyzaten szer erejét saját szervezeti
formáinak a kialakítása és finanszírozási bázisának a megteremtése kötötte le, a
szűkös állami erőforrások sem kedveztek annak, hogy az újraelosztás rendszere egy
újabb elemmel, a területfejlesztési támogatással b ővüljön.
  A re~ politika 1rinlakolását tehát három tényező akadályozt51 az átmenet
időszakó an: az önálló regionális politika megjelenésének koi -iáTcWft
támogatottsága kormányzati körökben, a területi fejlesztési intézménys
gyengesége és , a területi közigazgatás meaktatiagsága, Elvétve készültek ugyan
Icon~k és fejlesztési tervek, ezek azonb. 'eIlegfiek voltak, módszertani
megalapozottságuk gyenge volt, alkalmi célok megoldását kívánták el ősegíteni jól
körülhatárolt szervezeti rendszer és eszközök nélkül. M_Itarország volt az
                                                                 ag
egyetlen, amely legalább a központi kormányzati struktúrában megjelenítette a
területfejlesztést, mint államilag támogatott tevékenyeget. Az 1990 1994 közötti  -


idősralr teriiletfejlesztése nem lépte túl az eseti beavatások politikáját,
az~vezetk-tertirelfejli                  csekély voluméal7ar
                                                           , elkülönült, szétaprózott
finanszírozás miatt a ráfordítások gyenge hatást-éjtettek                 sehorszá a
kis~lsok támogatásában próbálkozott regionális                             vezmények
alkalmazásával,        zlov t. készített területfejlesztési támogatási ro       ot az
instabil népességu          d gek revitalizá~ -                országban az ágazati
minisztériumok a regionáffl hanyatlás tüneti kezelésére eszközeik elosztásában
                                        Horváth Gyula:
               Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                          Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

    30      Horváth Gyula                                                           TÉT 1997   s3
    alkalmaztak területi szempontokat, ezek azonban nem nevezhet ők struktúrapolitikai
    intézkedéseknek.
      Látnunk kell azt is, hogy,,a kelét-euróPai országok politikai döntéshozóinakAülh
    dilemi
     r~cell szembenézniük, ezek értelemszerűen nehezítik a konzisztens
    regionális politika kialakulását. Az els ő, mindeddig válasz nélkül maradt kérdés,
7, hogy a regionálispolitika egyáltalán hatékony eszköz-e az átmenet feladatainak a
    meg,oldásában.„ Mivel a válság az egyes nemzetgazdaságok valamennyi térbeli
    pontján érezteti a hatását, nem lehet-e a sz űkös erőforrások időszakában, például a
    korszerű iparpolitikával kedvező bb változásokat elérni, mint a redisztribúción
    alapuló regionális politikával.
      A másik általános hiányosság, hogy az országok dönt ő többségében a regionális
   politika ioni keretei, alkotmányos alal~ iai hiányoznak. Nincsenek sem központi, sem
   pedig a szubnacionális intézményeLa fejlesztés tervezésének
   szervezésére, a közösségi és a magánszektof -    égYtíttműködésének az ösztönzésére. A
    még mindig erő sen centralizált fejlesztési forráSOkk66ttnriC-S megfelelő
   koordináció, az ágazati érdekek harmonizálására néhány helyen létrehozott központi
    intézmény működése formális. A minisztériumok és az ágazati_politikusok között
   éles verseny tapasztalható a fejlesztési politika és forrásai feletti rendelkezési
   jogokért. Hasönló jelenségek figyelhetők meg az államigazgatás alsóbb szintjein is.
   A regionális fejlesztési jelleg ű feladatokat rendszerint a központi minisztériumok
   dekoncentrált szerveihez telepítik, mint ahogy a külföldi támogatással létrehozott
   fejlesztési ügynökségek is centrális alárendeltségben m űködnek.
      S végül, a regionális fejlesztési politikát befolyásoló harmadik tényez ő - amelyet
   már kedvező hatásnak tekinthetünk - az Eul.ópaLLJniElhoz_való--csatlakozás
   követelmén~d. A potenciális tagjelölteknek ugyanis politikájukat és
   intézményrendszerüket fokozatosan_ hozz4 kell „,azítápiuk..._az--integrác.iós
   szabályokhoz, kiváltképpen a strukturális és a kohézió profi am•knak való
   megfeleltség érdekében. Az európai módszerek elSajátitiSát azonban akadályozza,
   hogy mind a phare_támagatások, mind pedig a bilaterális finanszírozású programok
   irányítása kizárólag a központi minisztériumok kéz- 'en van, felhasználásuk nem
   tervszert es edik országos fejlesztési oi RIZba;a regionális aktorok
                                                  ---"--ria-
   csupán egyszerű recipiensei és nem aktív formálói e programoknak.
    Az új tagok támogatása
      A Strukturális Alapok átalakítását általában szükségszer űnek tekintik, de annak
    érdemi módozatairól folytatandó vita valójában még csak most kezd ődött. Ezért a
    továbbiakban, számos feltételezéssel, absztrakcióval kell élnünk:
       • Az első feltételezés az, hogy az ~cs őben a CFIAotszágok
           csatlakozásával - mégpedig egyidej ű csatlakozásával - számoltunk, azaz
           Csehország, Let_welország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia belépését
           feltételeztük, a többi társult ország belépésének hatásait nem kalkuláltuk.
           Nem számoltunk külön Ciprus és Málta belépésével sem, de tekintve, hogy a
           két ország együttes lakossága sem éri el az 1 milliót, ennek közösségi hatása
           nem számottevő . Nem jelent számottevő változást Szlovákia kimaradása
           sem, hiszen népessége az így kib ővült Unió lakosságánalc 1 -2%-át tenné ki.
                                                                         ,
                                          Horváth Gyula:
                 Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                            Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997   s3                                              Európai integráció...      31

       Természetesen jóval nagyobb - sok tekintetben meghatározó - hatása van
       Lengyelország belépésének vagy kívül maradásának;
   •   Feltételeztük, hogy az eddig támogatott EU régiók továbbra is támogatásban
       részesülnek, csak a támogatott régiók köre kib ővülne az újonnan csatlakozott
       országokkal. A kisebb ellenállás irányában haladva, tehát nem a
       támogatottak köre, hanem az egy-egy régiónak jutó támogatás szintje
       változna_á különböz ő alternatívák függvényében;
   •   Végül feltételeztük, hogy a pénzeszközök forrásszabályozása, továbbá a
       felosztás szabályai, módszerei alapvet ően megegyeznek_ az 1994-99-es
       hatéves költségvetési tervezési periódus elveivel.
  A támogatás alapkritériuma az, hogy az ac9. ILNUTS_2 régió egy főre .utó hazai
                                                1
összterméke kevesebb, mint 75%-a legyen az Unió átlagának. Ezt a szabályt azonban
valójában ma sem értelmezik mereven. Az -1-9 .)évi bővítés előtti EU 181: régiója
közliy:pészesült az 1. cél alapján támogatásban, és ebb ől 12 fejlettségi szintje már
 1990- en meghaladta az EU átlagának 75%-át.
  Az öt CEFTA-ország fejlettsége - vásárlóer ő-paritáson - ma összességében az
EU-átlag 32%-át teszi ki; ásátfákb-íásuk az EU-átlag 10,4 százalékos csökkenését
ókoZná. A szabályok következetes alkalmazása esetén a támogatástól elesnének
mindazok a régiók, amelyek a mai uniós átlag 67%-a felett vannak. Ez a meglév ő;
már 75% feletti- 12 EIJ régieLnlellett további kikncet_diszkvalifikálna az 1. cél
alapi ogatásra_
  Az Európai Unió jelenlegi lakosságának 25%-a, 92,2 millió fő él elmaradottnak
minősített és az 1. cél alapján támogatott területen. Ha a kritériumot szigorúan
értelmeznék, a 92,2 millió fó 77,9 millióra csökken. Dánia, Finnország és Svédország
kivételével minden tagországban van az 1. célcsoportban támogatott terület. Görög-
ország, Porhigga és_irország 10-61%-aii az, de Spanyolország közel 60%-a,
Olaszország 36,6%-a és Németország 20,7%-a is e kategóriába tartozik.
  A --CEFTA-örszágok felvétele esetén egész területük az 1. cél alapján
támogatottnak minősül. Ha az új körülmények között a 75%-os határt mereven
értelmeznénk, akkor a jelenlegi Unió 92,2 millió 1. cél alapján támogatott népességéb ől
csak 52,6 millió maradna, és az 1. cél alapián~tott népességnek 56%-a, az új,
CEFTA-ból felvett tagországok területére kerülne. Ez olyan mérték ű eltolódás,
amely az érintett országok többsége számára elfogadhatatlan. Ugyanakkor az is igaz,
hogy az e cél alapján támogatott népesség aránya 25%-ról csak 27,6%-ra n őne.
  Az Objective 1. teljes el őirányzatának 38,9%-a Lengyelországnak járna, és a teljes
összeg 57,4%-át az öt CEFTA-országban kell felhasználni. Magyarországon az 1.
cél által támogatott területek lakosságának 6,6°70 ,:e élne és GDP szintje, valamint
munkanélküliségi rátája alapján a támogátások 7,8%-át lenne indokolt itt
felhasználni.
  Érdemes összevetni, hogy mennyi lenne a jelenlegi 1. cél által támogatott EU
tagországok részesedésének csökkenése e változás nyomán (összevetve az 1994-99.
évi tényleges arányokkal) (6. táblázat).
                                   Horváth Gyula:
          Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                     Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

32      Horváth Gyula                                                          TÉT 1997 S 3

                                 6. TÁBLÁZAT
             Az EU-tagországok elmaradott térségei támogatásának
                         csökkenése a keleti b ővítés után
 (Prospective decrease offinancial support of backwarded region in the EU after
                            the eastern enlargement)
                              1994-99 tény,        Keleti bővítés után
          Ország                                                               Csökkenés
                                   %                  számított, %
 Ausztria                         0,2                     0,1                    -0,1
 Belgium                          0,8                     0,5                    -0,3
 Franciaország                    2,3                     I 1
                                                            ,                    -1,2
 Görögország                     14,8                     4,6                   -10,2
 Hollandia                        0,1                     0,05                    -0,05
 Írország                         6,0                     1,5                    -4,5
 Nagy Britannia                   2,5                     1,4                    -1,1
 Németország                     14,5                     9,3                    -5,2
 Olaszország                     15,8                     8,7                    -7,1
 Portugália                      14,9                     3,8                   -11,1
 Spanyolország                   28,0                   11,8                    -36,2
Forrás: Horváth Gy.-Illés I. 1997. p. 102.
  Kétségtelenül legnagyobbak Spanyolország, Portugália, írorc7Ag 6~rszág,
az eddigi fő kedvezményezettek viszonylagos veszteségei. Összességében a
legtöbl
  __29tSpayorszárt ol g, arányaiban Portugália éLkország veszít. Megjegyzend ő,
hogy az utóbbi két veszteség nemcsak a keleti b ővítés következménye, hanem azé
is, hogy maga az EU is következetlen volt módszerei alkalmazásában: Írország és
Portugália többet kapott, mint amennyi objektív számítás alapján járt volna nekik, és
némileg hasonló a helyzet Olaszország arányvesztésével. A többi országban pedig a
korábbi arány sem volt jelentékeny, a veszteség ezért sem igazán fájdalmas, nem
beszélve arról, hogy ezek az országok nem els ősorban az 1. cél alapján jutnak
támogatáshoz. Spanyolország vezet ő helyét az ugyanolyan népességszámú, de jóval
alacsonyabb GDP-vel rendelkező Lengyelország foglalná el a támogatások
tekintetében.
  Az abszolút összegekre vonatkozó számításunkat az 1999. évre végeztük el.
Jóllehet tisztában vagyunk vele, hogy 1999-ben a csatlakozás még nem következik
be, mégis több érv szól ezen év választása mellett.
    • 1999-re az EU Strukturális Alapjairól részletes számítások állnak
        rendelkezésre, és a változásokkal összevetve következtetések levonását
        teszik lehetővé;
    • 1999. az utolsó év, amelyre nézve az Európai Unió a Strukturális Alapokból
        kötelezettségeket vállalt. Valószín ű, hogy minden további vitánál és
        érdekegyeztetésnél az ez évi arányok fogják a kiinduló pontot jelenteni.
   Miközben a befizetési kötelez t.•,étlenki számára n őne, beleértve az új_
ta        c Li az is világos, hogy a bővítés terhe így elsősorban és döntően a
            's,
g ag,--elmaradott területekkel nem rendelkez ő tagállamokat érintené, hiszen a
                                           Horváth Gyula:
                  Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                             Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997     s3                                               Európai integráció...            33

befizetett többletösszegb ől ők vajmi keveset, vagy semmit nem kapnának vissza. A
CEFTA-országok fejlettségi, illetve elmaradottsági szintje pedig olyan, hogy a
jelenlegi módszerek alkalmazásának folytatásával soha nem látott és remélt
támogatásban részesülnének (7. táblázat).
                                      7. TÁBLÁZAT
                1999. évi részesedés a Strukturális és Kohéziós Alapokból
                  (Share of distinct states of Cohesion Funds in 1999)

                        Az 1. cél        A többi    Közösségi Kohéziós
      Ország          előirányzata         cél     kezdeménye- Alap                    Összesen
                                      előirányzata    zések
Ausztria                 127              202          21          -                     350
Belgium                 126               101          44          -                     271
Dánia                      -               76          16          -                      92
Finnország                 -             239           23          -                     262
Franciaország           291             1032          242          -                    1565
Görögország            1258                  -        174       265                     1697
Hollandia                 14              191          64          -                     269
Írország                409                  -         73       109                      591
Luxemburg                  -                9           3          -                      12
Nagy Britannia          377              766          238          -                    1381
Németország            2550              570          332          -                    3452
Olaszország            2393              464          286          -                    3143
Portugália             1030                  -        160       217                     1407
Spanyolország          3228              461          412       956                     5057
Svédország                 -              160          19          -                     179
Csehország             1439                 -         164       234                     1837
Lengyelország         10680                  -        666      1143                    12489
Magyarország           2143                 -         164       279                     2586
Szlovákia              1193                 -          92       149                     1434
Szlovénia               304                 -          36        47                      387
Összesen              27480             4271         3227      3400                    38378
Forrás: Illés I. 1997. p. 32.
    • Az 1999. évi eredeti el ő irányzat nem meríti ki az Európai Tanács által a
       GDP 1,27%-ában meghatározott fels ő értéket sem. Ha figyelembe vesszük,
       hogy a jelenlegi tagországok évente átlagosan 2,5%-kal növekednek, hogy az
       EU idő köZben három, viszonylag gazdag országgal (Ausztria, Svédország,
       Finnország)                    a CEFTA-beli űjtaggrvágok GDF1e is a
       hátra               an dinamikusan, éylmintegy,4_clwkaLnő, akkor az 1999.
                                                           '
       évi                                         ge az eredetileg el őirányzott 30
       milliárd ECU helyett egál                   tka_tiőhet;,
                                     Horváth Gyula:
            Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                       Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


34     Horváth Gyula                                                              TÉT 1997   s3

    • Eddig a bővítés forrásszűkítő hatásait kizárólag az Objective 1.
        céltámogatásaiból részesül ő, viszonylag kevésbé fejlett országokra terheltük
        rá. Ha az egyenl őbb teherelosztás érdekében a 2-6. célok kereteit is -
        mintegy egyharmadával - csökkentjük, és az így felszabaduló fotrásokat az
        célra, továbbá a Kohéziós Alapra csoportosítjuk át, akkor e források
        szűkössé válása bizonyos fokig enyhíthet ő..
  Ez a variáns nem változtat - nem változtathat - azon a tényen, hogy - ha a
hozzájárulás 1,27%-os plafonja nem lé het s .t — a keleti l) ővítés jű—vesztosi
Po IL • ;I • Irorsz. g, Görögorsz g s S any olország lesznek. Görögország az 1999-
re előirányzott 3,4 Mrd ECU helyett 1,7 Mrd-ot, Írország 1,4 Mrd helyett
0,6 Mrd-ot, Portugália 3,4 Mrd helyett 1,4 Mrd-ot kapna. Még egyszer hozzá kell
tenni, hogy ez a csökkenés csak részben a keleti b ővítés következménye, részben az
EU saját szabályaié, amelyekt ől e támogatások megállapításakor egyszer űen
eltekintettek. Portugália és Görögország pl. az EU legalacsonyabb
munkanélküliséggel rendelkező tagállamai közé tartozik, Írország pedig -
egységesen kezelve - már túllépte a 75%-os küszöböt.
  Magyarország 2586 millió ECU támogatásban részesülne. Ez az összeg igen
jelentős, de lényegesen alacsonyabb, mint az ugyanolyan terület ű és lakosságú, de
lényegesen kedvezőbb fejlettségi szint ű és munkanélküliségű Portugália 1999-re
ténylegesen el őirányzott támogatása (8. táblázat).
                                  8. TÁBLÁZAT
    Portugália és Magyarország el irányzott, illetve hipotetikus támogatása 1999-re,
                                 ő
                                      millió ECU
  (Proposed and hypothetical support for Portugal and Hungary in 1999, million

                                              Portugália                   Magyarország
                                        (tényleges el őirányzat)       (hipotézis a fejlettség
                                                                              alapján)
Strukturális Alapokból
                                                 2706                            2143
(országalapok)
Közösségi Kezdeményezések                         239                             164
Kohéziós Alap                                     468                             279
Összesen                                         3413                            2586
Forrás: Illés I. 1997. p. 33.


                                A magyar regionális politika

A jelenlegi regionális politika erős és gyenge elemei
  A magyar területfejlesztés komplex és magas szintű *o szabál ozás• speciális
intézményrend           úttörő je          egye        elet-Közép-Európában, s őt sok
       g. am számára is mintaérték ű lehet. Az 1996. évi XXI. törvény a
területfejlesztésr ől és területrendezésr ől, céljait tekintve megfelel a társadalmi
igazságosság, a méltamosság és a szolidaritás elveinek,_az általános kohéziós
                                           Horváth Gyula:
                  Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                             Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


 TÉT 1997    s3                                               Európai integráció...    35

   céloknak. Az Országos Területfejlesztési Koncepció szerkezete, regionális
   fejlesztési orientációja részben kielégíti a nemzeti fejlesztési pro i4 amdokumentum
  köyetelmé,~ hosszú tá                 -     •Zdra1712/8.~te
                                             4311
                                              :
                                                                         át.
     Az EU kohéziós politikájának fő irányát hosszú távra el őrevetítő dokumentum, az
  Agenda 2000 miközben általában kedvez őtlen megállapításokat fogalmaz meg a
                  -



  kelet-európai csatlakozni szándékozó országok regionális politikai felkészültségér ől
  - Magyarországot pozitív példaként említi. Az EU Magyarországról készített
  jelentése a következ őket emeli ki:
) --" • Csak Magyarországon létezik tertiletfeRmté~ény;
       • E törvény alapelvei harmonizálnak az Unió célkit űzéseivel;
       • A törvény végrehájtását kísér ő változások nyomán az ország képeslesz az
           uniós szabályok átvételére, a Strukturális Ala• 9 k haték • ; felhas     a;
 - • Avegrehajtás során             •
       • Nem kieléRít6 a minisztéritimok, a regionáli
           1c. ordináció
       • Nem érzékelhet ő pontosan, hogy a hazairegionális fejlesztési Jorzá.!<
          miként feleltethet ők meg az EU Strukturális Alapjainak pénzügyi
           eszközeivel, nehezen becsülhet ő meg Magyarország társfmanszírozási
          képessége;
       • A területfejlesztésre szánt források sz űkösek;
       • Magyarországnak a Strukturális Alapok felhas zmala£b_c_ellendrzdsdiez
                                                                         al
           szüksé e se echani 1
          Az államigazgatással szemhpni alapkömetelmény: magas szakmai színvonal
          és megkörnyékezhetetlenség.
 Decentralizáció és partnerség
   A területi decentralizáció Magyarországon több szinto érvényesül, e területi s zintek
 azonban nem egyenl ő intézményekkel és kompetenciákkal rendelkeznek. Nem
 kellően tisztázott a szintek közötti munkamegosztás, mint ahogy a jogi szabályoZás
 sziriflén az sem rendezett kell őképpen, hogy mikor és milyen területi, illetve
 funkcionális nagyságrendben indokolt és lehetséges a közvetlen központi
 beavatkozás a decentralizált szervezetek tevékenységébe az ún. kieniaf,illerVe
             gek esetében. A regionális szint lehatárolása nem történt meg,
 intézményei és funkciói kialakulatlanok.
   A területfejlesztési elosztási döntkek, a tervezés decentralizációja és a partnerségi,
 koordináció szempontjából egyaránt me ue-iszinten történt előrelépés_ a neRei
                                                 -
 területfejlesztési tanácsok létrehozásával. Az országos tapasztalatok azt mutatják,
 hogy ugyan jelentő s zavarokat okozott a tanácsok jogi természetének
 tisztázatlansága, a kell ő rugalmasság mégis lehetővé tette a szervezetek felállítását,
 az els ő elosztási döntések meghozatalát, a tervezési folyamatok felgyorsulását. A
 megyei területfejlesztési tanácsok m űködési tapasztalataiból az EU-követelmények
 tükrében az alábbiak emelend ők ki:
     • A működés során már felmerültek bizonyos gondok, amelyek el őre jelzik,
         hogy a jogi státusz bizonytalansága szerepzavarokhoz és k nfliksokhoz
         vezet. A megyei területfejlesztUrtanács kizarhátja a pályázatokból azokat a
         településeket, amelyek nem csatlakoztak egyetlen társuláshoz sem, vagy
                                    Horváth Gyula:
           Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                      Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


36     Horváth Gyula                                                            TÉT 1997   s3

       azokat a társulásokat, amelyek nem fizettek a tanács számára m űködési
       hozzájárulást. Hosszabb távon edig elkerülhetetlennek látszik, hogy a
       stratégiai tervezésNlasztott szervezet atáskörébe kerüljön;
    • A tanácsok működésének szakszeruse ét és hatékon sá • át egyelőre_szinte
       semmi nem garantálja, hiszen az esetek túlnyomó többségében (három
       megye kivételével) nincs önálló, megfelel ő szakemberrel, kapcsolat-
       rendszerrel és információval (informatikával) ellátott munkaszervezet.
       Egyértelműen látszik, hogy a tagok között az egyik legnagyo
       konfliktusforrás a költségek megosztása és a munkaszervezet elhelyezése,
       megalakítása;
    • A pénzeszközök felhasználásának folyamatba épített és utólagos pénzügyi
       ellenőrzését a kinegtár csak meger ősített területi apparátussal tudja elvégezni,
       Mert e nélkül a folyamatok rendkívül lelassulnak. A kincstár szerepvállalása
       a területfejlesztésben egyébként sokak által vitatott, a jelenlegi szervezeti
       konstrukcióban azonban már nem célszer ű a folyamatokat visszafordítani. A
       pénzügyi, törvényességi szempontú ellen őrzés mellett kell kialakítani a
       monitoring rendszert valamennyi döntéshozási, illetve forráselosztási szinten.
    Az andrótépitkező területfejlesztés ma le                kistérségekvonatkozásában
érvén            eze5:_____Eanködtetesük, aktivitásuk fenntartása kulcskérdés. E
szerveződéseket jelent ősen érintette a területfejlesztési törvény, nem kevés
konfliktust is okoz-     Va. Miközben egyértelm űen helyeselhető az a kormányzati
szándék, hogy a kistérségi szervezetek közelítsenek _a___statisztikai illetve
kedvezményezett térségek határaihoz, a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy
a kormányzati, illetve -törvényi ösZtönzés eddig alkalmazott módszerei nem elég
hatékonyak. Még mindig sok település nem tagja a társulásoknak, s a tényleges
tevékenység sok helyen nem a tárulásokhoz, tehát a tanácsi képviselethez, hanem a
korábbi egyesületekhez, szövetségekhez köt ődik, amelyek általában kisebb térséget
fognak át, a városök -több- esetben nem vesznek részt bennük. A törvény_szepzezeti
megket«déSt-éS nem integrációt eredinényezett. Megoldandó probléma az is,
különösen az EU-csatlakozás s zempontjából, hogy a megyei decentralizáció
mértéke lehetővé teszi-e azt, hogy ne csak kedvezményezett térségi beruházást
támogassanak a területfejlesztési tanácsok. A koncentráció elve ugyanis elsösorban
a kedvezményezett térségekben ösztönzi, illetve teszi lehet ővé a támogatások
felhasználását.
    A törvénybeli szabályozás alapján a területi munkamegosztás leggyengébb
szintje a régió, kialakulatlan intézménye a regromai ejlesztesi tanács, miutari két
esettől ellekirifve létréh"4:52ks- ntes, területét a törvény nem igazítja _a_NUTS 2
                                -~
szinthez, rögzftettforrásai, döntési kompetenciája nincs, csak olyan feladatokat
láthat amelyeket a Frtégyei területfejlesztési tanácsok ra saját körükb ől
hajlandóak átráházni. Az eddig létrejött -regionállí tanácsok egyel őre még a
szervezetépíté s                  vannak, s érezhetően az EU-források elérése motiválja
elsősorban a tagokat a megalakulásban.
     Részben érthet ő, hogy a törvényhozó az önkéntesség és az alulról építkezés
elvéhez ragaszkodva óvatos a megyék közötti társulások ösztönzése, illetve el őírása
kérdésében. Ugyanakkor hosszabb távon nehezen lesz finanszírozható és
működtethető egy olyan területfejlesztési intézményi rendszer, amelyben eltér a
                                         Horváth Gyula:
                Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                           Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997 El 3                                               Európai integráció...       37

 statisztikai, illetve a tervezési szint a ténylegesen m űködő döntéshozó szervek
 illetékességi területétől. Az sem lenne célszerű, ha szétválna, megkett őződne az
 irányítás egy uniós és egy hazai regionális politikai intézményre és tervezési
 rendszerre.
     A hazai partnerségi szervezetekben többnyire az önkormányzatok vannak
 túlsúl regimálissziLiten a partnerségi szervezetek nem m űködnek, ezért szilárd
regionális integrációjukra vagy szövetségükre feltétlenül - szükség lenne. A
partnerség követelményét egyébként nem csak a speciális partnerszervezetek
 felállítása teljesíti, hanem e szervezetek er őteljesen kooperatív, illetve a társadalmi
 nyilvánosságot bekapcsoló működési mechanizmusa is. Ez egyel őre a mi partnerségi
 intézményrendszerünkre nem jellemz ő.
     A területfejlesztés irányításával szembeni fontos követelmény a oordináció,
amelynek jeleni illetve intézmén esítése n az
Agenda 2000 különösen a minisztériumok között tartja fontosnak a források
koncentrált, hatékony felhasználása érdekében. A hazail:ksgos Területfejlesztési
 Tanács s a mellette működő Orsz,á os Területfejlesztési Központ olyan
                                              g
szervezeteknek min ősíthetők, amelyek alkalmasak az_...                                ötti
koordináciára, Ugyanakkor a jelenlegi, ogosítványok, jogállás és összetétel már
jelzi, hogy a tanács nem rendelkezik igazán_er ős koordinációs befolyással. Területi
szinten a koordináció, illetve a forráskoncentráció ugyancsak akadozik:in-íg a
vidékfejlesztési forrásokat például az FM hivatalok osztják el, a ten-WfWsztésben
érintett dekoncentrált szervek csak meghívottak a területfejlesztési tanácsokban.
Összességében; a koordináció intézményei és mechanizmusai szinte teljesen
kialakulatlanok.
Területfejlesztési eszközök
                          addici 0.1./  eltételei ma Magyarországon még hiányosak.
A terület jfelesztési támogatások föl (a Icedvezn                     "-~ett
térségtípusok EU-konform lehatárolásán) kívül - ami egyébként nemzeti
kompetenciában marad a jövőben is - sem a tevékenységi koncentráció, sem pedig
az erőforrások egyesítése nem felel meg a`irtelvéknek, illetve trendeknek.
                                                      cnek,
  Az Európai Unió vaTai—át mogatott térségében lényegesen nagyobb a
                             r
munkahelyteremt ő, vállalkozástámogató, valamint a humán infrastruktúra-
beruh~c arány_a.,és kisebb a műszaki infrastruktúráé, mint Magyarországon. Az
eltérés egy részét infrastruktúránk elmaradottságáVaT lehet magyarázni, egészét
                                                        .
azonban nem. A döntési testületekben résztvev ő önkormányzatoknak felül kell
emelkedniük saját közvetlen felel ősségük túlhangsúlyozásán, a saját politikai
népszerűségüket közvetlenül befolyásoló beruházások körén, és nagyobb hangsúlyt
kellhelyezni a vállalkozástámogatásr a vállalkozási környgotiii -egtexemtésére. Ha
nem így lesz, aldcomagaaz önkormányzati magatartás lesz az egyWró oka a
területfejlesztési döntésekbe való nem kielégít ő bevonásuknak. A gazdaságfejlesztés
súlyának növekedéséb ől következik, hogy a koncentrált munkahelyteremtés
szempontjából kedvezőbb feltételeket nyújtó térségi centrumok felértékel ődnek.
  A területi feffl'dé.stkfQlyjw21(Lftrg4Kik szétapt~ jelenleg kilenc tárca
os ozik a támogatásokon. A forráskoordináció en Elengedhetetlen, hogy a
fejlesztési es egység-e-s– _ keze sének, regionális elosztásának és
                                    Horváth Gyula:
           Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                      Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p

38     Horváth Gyula                                                            TÉT 1997   s3

felhasználásának mechanizmusa kiépüljön. A magyar önkormányzatok igen sokféle
támogatásban részesülnek, a kiegyenlít ő mechanizmusok eltérő irányultságúak,
különböző alapelvek szerint működnek.
  A magyar önkormányzati rendszer a közösségi szektoron belül tfffl,                    és
.i~fenntartó-centrilcus, ez pedig a területfejlesztési politika tekintetében
rontja a tisztánlátást, ugyaris nincs megfelel ő kép a reális pénzügyi - a feladat és
forrás összevetéséb ől származtatható - egyerilkTeri        selíycélt téveszt a
kiegyenlítési eszköz- és célrendszer (pl. pénzügyi hiányok keletkezhetnek magas
ellátottsági mutatók mellett is). A területi önlconnányg"eszint nemi:1111-4i fogó   .
térségi cél- és eszközrendszert _m űködteW A mobilizáfhaf6- (és egyre
szűkülő) önkormányzati vagyon köre csekély, az önkormányzatok hitelképessége
(garanciák hiánya miatt          ueuforráshiányos költségvetésük mellettvet ő
                                     i
intézmén f                  működtetési gondokkal küszködria -,--siába-d forrásaik
gy orlatilag alig vannak. EZ érV-éifY         -
                                              Fegicirializáció szempontjából ~ozó
nagyvárosokra és az illetékeken kívül saját bevételekkel alig rendelkez ő megyei
önkormányzatokra is.
  A közvetlenül terüle             si célú.észeszközök na ságrendje más alapokéhoz
képest             ő. A különböző alapok célmeghatározási-, e osztási-, elbírálási
rendje alig harmonizál egymással, a területi szempontoknak is eleget tev ő
összehangolás, k~s, egyeztetés és megfeleltetés kívánalma ma még csak
kormányzati igényként, semmint gyakorlatként jelenik meg, továbbra is az ágazati
szemlélet és érdekérvényesítés túlsúlya tapasztalható.
  A társfinanszírozás bi7tnqi . nemcsak me~ségi-,                           .igazgatási
követelményeket is felvet, Az EU-támogatásgedélyezésének el őfeltétele, hogy
mind a központi kormányzat, mind az önkormányzat, mind az esetleges
magánbefektetők részéről a projekt egész id őtartamára vonatkozó pénzügyi
kötelezettségvállalás a pályázat beadásakor mellékelve legyen. Ez a követelmény
Magyarorsi,      .í      ol többéves költségvetési teezés nem ,
                                                      tervezés              alig létezik,
meglehaiSinehézgégeket vet fe . . yo gy orlatilag évente ielent ősen válTő—ik,        z
így a többéves köteleiétts égYállálás aránytalanul kockázatos. Az EU-finanszírozás tehát
                           —
összekapcsolódik az egész szabályozási rendszer továbbfejlesztésével, a szabályozás
stabilabbá tételével. E nélkül érdemi támogatás elnyerése lehetetlen.

                                  Összegz ő értékelés
    Elemzésünk végs ő mérlege a hazai területfejlesztési politika pozitív egyenlegét
in~. Az eddigi változások, az el őkészületben lév ő dolcumentumok főbb
  .
megállapításai egy mer őben új, az európai trendekhez hozzásimuló politika
körvonalainak kibontakozását sejtetik. Bár az e politikára leselked ő veszélyek sem
becsülhetők le, számos gyenge elemet is felsorolhattunk, a regionális politika
erő sségei és nem utolsó sorban az európai integrációhoz való közeledéssel
párhuzamosan megszaporodó lehet ő ségei révén a területfejlesztés remélhet őleg az
ezredfordulóra a modernizálódó Magyarország egyik meghatározó részpolitikájává
válik, és modellként szolgálhat Kelet-Közép-Európa többi országa számára is. Az
átalakulás szükséges irányait összegz ő 9. táblázatból láthatják, hogy az el őttünk álló
feladatok megoldásában csak a kezdeti lépések legelején vagyunk, ahhoz, hogy az
ezredforduló után cél-, eszköz- és intézményrendszerében konzisztens regionális
                                           Horváth Gyula:
                  Európai integráció, keleti bővítés és a magyar regionális politika
                             Tér és Társadalom, 11. 1997. 3. 17–56. p


TÉT 1997     s3                                               Európai integráció...       39

politikáról beszélhessünk, az új területfejlesztési kerettörvényhez kapcsolódó
számtalan jogszabályra, gazdasági eszközre és politikai döntésre lesz szükség.
                                    9. TÁBLÁZAT
                   A magyar regionális politika EU-kompatibilitása
          (Compatibility of Hungarian regfonal policy with the EU regulations)
                                                                        Az EU-kompatibilitás
          A politika                                                           foka
C__éia_                     Szerkezetátalakítás                          ++
A any                       ~ e/kistét
                                  ----                                   +
                            A piac negatív hatásainak                    ++
                            mérséklése/innováció
              „
CéleSOportia            / Problematikus köl.zet                           +++
                            (elmara07 ,         ~
                            131/áli.1.1,
Esz4tizei )                 Területfejlesztési lelőirányzat               +
    32n-Szírozásának Módja 45-ecentralizálf5
  fi"--                                                                   +
ösztőnzsének formája Mértegel(5                                           ++
Irániitásánals centr uma, •            •,     •    .-                     +++
                       6
Vé---- iU~
     y___a
      :_:• el               kfélyerterületfejlesztési tani                +
meghatároz e eme
Pégésztésekre gyakotylt 4 'szigetelt                                      +
hatása             ---
I?iímináns kedvezme=      , Infrastruktúra;                               +
nezettAgazatai-')              _____ -----
    4010f4 .1     core      29%                                           ++
Kietlen                     A GDP 0,2V                                    +
fmanszírozásá0k                                    2
trientlyiSége/
+ + + Magas
+ + Közepes
+ Alacsony
  Az új magyar területfejlesztési politikát, a nyugat-európai nemzeti és az Európai
Unió közös regionális politikáit összevetve még mindig jelent ős különbségeket
regisztrálhatunk. A legfontosabb eltérések:
    • A regionális fejlesztés támogatására _Nyil~an - a regionális
        különbségek mértékének függvényében - sokkal jelent ősebb összegeket
        fordítanak, mint Mal...•:, arországen. Nem ritkán a támogatások volumene a
        nemzeti GDP