Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

 Tér és Társadalom                                              1997 s 2: 55-66



                                  KITEKINT Ő

              AZ EU REGIONÁLIS POLITIKÁJA
                    A GYAKORLATBAN
    (Regional Policy in practice: an example from the the European
                                 Union)

                              FARKAS BEÁTA
                   Integrált Fejlesztési Program — Bradford i

                                        Bevezetés

  Az európai integráció mélyülése és b ő vülése egyaránt jár olyan hatásokkal,
amelyek kiélezik a régiók eltér ő fejlettségi szintjéb ől adódó feszültségeket. A
bő vülésekkel az Európai Unió egyre heterogénebb gazdasági térséggé válik, ami a
kelet-közép-európai országok majdani csatlakozásával csak fokozódni fog. Nem
tudhatjuk, hogy akkor a regionális politika milyen nagyságrend ű pénzügyi
eszközökkel rendelkezik majd, mennyiben változik meg a regionális politika
koncepciója. Ennek ellenére tanulságos megismerni egy olyan angliai önkormányzat
példáját, amely sikeres az EU regionális politikája kínálta lehet őségek
kihasználásában, mert leszűrhető ek olyan tapasztalatok, amelyek hosszabb távon is
érvényesek maradnak.

         Az EU regionális politikája és a hanyatló ipari körzetek
  Ismeretes, hogy regionális politika a 70-es évek elejéig a nemzetállamok szintjén
folyt. A Werner-terv a gazdasági és pénzügyi unió mélyítését célozta meg, ami
felvetette a közösségi szint ű regionális politika szükségességét. Az olajárrobbanás
és az azt követ ő világgazdasági események ugyan elsöpörték a Werner-tervet, de a
regionális politika iránti igény főként Írország és Észak-Írország belépése miatt,
fennmaradt. Több éves huzavona után 1975-ben jött létre az Európai Regionális
Fejlesztési Alap (European Regional Development Fund). Még két másik alap
működésének is vannak strukturális hatásai, és ez a helyzet a koordináció kérdését
vetette fel. Az egyik az Európai Szociális Alap (European Social Fund, ESF), a
másik az Európai Mez ő gazdasági Orientációs és Garancia Alap (European
Agricultural Guidance and Guarantee Fund, EAGGF) Orientációs része. Az alapok
mellett strukturális célokat is szolgál az Európai Beruházási Bank (European
Investment Bank, EIB). Az alapok összehangolására tett els ő kísérletnek
tekinthetjük az 1985-tő l induló Integrált Mediterrán Programokat. 1988-ban a 3
alap, amelyeket Strukturális Alapoknak neveznek, együttes reformjára került sor. Az
átfedéseket, párhuzamosságokat úgy akarták megszüntetni, hogy 5 prioritást
állapítottak meg2.
                                   Farkas Beáta :
                      Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                     Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

56      Kitekint ő                                                   TÉT 1997   s2

  A második célterület olyan régiókra vonatkozik, amelyek valaha szebb napokat
láttak, de a nehézipar háttérbe szorulásával hanyatlásnak indultak. F őképp
Északnyugat- és Közép-Európában vannak ezek a régiók, és a Közösség
lakosságának 16%-a élt itt a 88-as állapotok szerint, tehát a 95-ös b ővülés előtt.
  Az egyedi projektek finanszírozásáról áttértek a többéves programok
támogatására. A Brüsszelbe benyújtott regionális fejlesztési elképzelések alapján
kidolgozzák a Közösségi Támogatási Kereteket (Community Support Framework),
amelyekben meghatározzák minden érintett területre a támogatások alapelveit. A
Tanács a 2052/88. sz. rendeletével szabályozta a Strukturális Alapok feladatait, a
tevékenységeik közötti koordinációt. Ennek végrehajtását részletezte a Tanács
4253/88. sz. rendelete. A 13. cikkely leírta, hogy milyen feltételek mellett
valósítható meg egy cselekvési program integrált megközelítés formában:
(a) a programot egynél több alapból finanszírozzák vagy egy alapból és egy nem
    hitel jellegű pénzügyi eszközzel;
(b) azok az intézkedések, amelyeket a különböz ő alapokból vagy pénzügyi
     eszközökkel fmanszíroznalc kölcsönösen er ősítsék egymást, és valószín űség
     szerint jelentős haszon származzon a résztvevő felek közötti szoros
     koordinációból;
(c) megfelelő adminisztratív struktúrák álljanak rendelkezésre mind nemzeti,
     regionális és helyi szinten a program integrált végrehajtásához.
  Akkor kell eldönteni, hogy az intézkedések megvalósítása integrált megközelítés
alapján történjen-e, amikor egy Közösségi Támogatási Keretet felállítanak vagy
felülvizsgálnak.
  A Tanács 2052/88. sz. rendelet 9(9). cikkelyének megfelel ően a Bizottság az
Egyesült Királysággal egyetértésben 1989. jan. 1-t ől három évre Közösségi
Támogatási Keretet állított fel Kelet-Anglia, mint 2. típusú célterület számára.
Ebben vették figyelembe a két, már működő többéves integrált programot. District
of Bradford integrált programjáról a Bizottság 1988. december 14-én döntött
(Commission Decision C(88) 2406), a Yorkshire és Humberside célterület integrált
programjáról 1988. december 21-én (Commission Decision C(88) 2507).
  A Közösségi Támogatási Keret a programok számára a következ ő kritériumokat
állította fel:
• a program járuljon hozzá állandó munkahelyek teremtéséhez és fenntartásához;
• pozitív hatása legyen a gazdasági struktúra diverzifikálására és az önfenntartó
     növekedésre;
 • javítsa az üzleti környezetet, különösen a kis - és középvállalatok számára;
• járuljon hozzá a környezet és a régió képének javításához;
• legyen járulékos gazdaságfejleszt ő hatása;
• ösztönözze a magánberuházásokat;
• mozdítsa elő a régióban a strukturális programok közötti együttm űködést.

  A 2. típusú célterületek (hanyatló ipari körzetek) számára konkrét prioritásokat is
megfogalmaztak: ingatlanfejlesztés, úthálózat és tömegközlekedés fejlesztése, üzleti
tevékenység támogatása, a régió küls ő képe vonzerejének növelése, a turizmus
fejlesztése, a kutatás-fejlesztés támogatása.
                                      Farkas Beáta :
                         Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                        Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

  TÉT 1997 s 2                                                         Kitekint ő   57

           A hanyatló ipari körzetek klasszikus esete: Bradford

  Bradford West Yorkshire egyik közigazgatási körzete, amely 468 ezer lakosával
és 370 négyzetkilométernyi területével Nagy-Britannia 8. legnagyobb körzete.
Bradford a XIX. sz .-ban a gyapjúipar központja volt, virágzó üzleti központ,
kiterjedt kapcsolatokkal szerte a világban. A kísér ő iparágak, a gépgyártás, a
pénzügyi szolgáltatások is kifejl ődtek. Ez alapot nyújtott más iparágak
telepítéséhez.
  A terület sorsának válságosra fordulása 1979-t ől datálható, amikor a textilipar
hanyatlani kezdett. A közvetlenül kapcsolódó ipari tevékenységek nyomán egy
olyan ipari infrastruktúra maradt hátra, amely nem felelt meg a modern
szükségleteknek. A körzet gazdasága nehezen igazodott a változásokhoz. A
munkaerő dinamikus, jól képzett csoportjai másutt kerestek megélhetést. Az '50-es,
'60-as .ívekben ellenkező előjelű mozgás volt, Pakisztánból és Bangladesb ől
érkeztek bevándorlók, akik a körzet a lakosságának 16%-át teszik ki (2000-re
feltehetően a 20%-át). A helyi gazdaságot er ősítette ez a fiatal, eleven közösség, de
a 80-as évekre a népesség többi részével együtt osztozott a munkanélküliség
problémájában. A munkaerő-piacra lépők száma folyamatosan n ő. A belvárosi
iskolákban a gyerekek 50-70%-a ázsiai származású.
  Az ipari kapacitások csökkenése kifejez ődött a feleslegessé vált üzemi
helyiségekben és használatlan ipari területekben, épületekben is. 1985-ben 300000
négyzetméter üres helyiséget kínáltak kiadásra, többnyire elavult textilüzemekét. A
kishasználatlan ingatlanok 326 hektárt tettek ki ugyanakkor. Ezentúl 200 hektárnyi
ingatlan környezeti kezelésre szorult. Mindez a térség nyújtotta látványra is
rendkívül rossz hatással volt.
  1961-ben Bradfordban minden 3 munkahelyb ől 1 a textiliparban volt. 1981-re már
9 munkahelyb ől csak 1-et adott a textilipar. A kapcsolódó iparágak visszaesése
folytán az ipari foglalkoztatás 1961 és 1981 között 55%-kal csökkent, szemben a
brit 33%-os átlaggal. A szolgáltatások növekedése lassú volt, így az összes
foglalkoztatás csökkenés 21%-os volt, a nagy-britanniai átlag csak 11%-os volt.
  A térségben jelenleg a következ ő szektorok jelentősek: textilipar, gépipar,
vegyipar, papír- és nyomdaipar, bankok, pénzügyek, üzleti szolgáltatások, turizmus.
1988 februárjában, a pályázat készítésének idején a munkanélküliségi ráta 11,6%,
míg a brit átlag 9,4% volt. A foglalkoztatottak 14,5%-a 20 év alatti volt, 45%-a
tartós munkanélküli (a megfelel ő országos adatok 12,8%, ill. 39,9%). A fentiekb ől
kitűnik, hogy Bradford District az ország 6 legrosszabb helyzet ű körzete közé
tartozik, amelyek többszörösen hátrányos helyzet űek. Ezért Bradford több
közösségi és országos regionális program részese volt már.
                                    Farkas Beáta :
                       Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                      Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

58       Kitekint ő                                                    TÉT 1997 s 2

                           Megvalósíthatósági tanulmány

  Az ERDF megbízásából a Városi Tanács és más szervezetek megvalósíthatósági
tanulmányokat készítettek, amelyeket azután 1984-ben, 1985-ben és 1987-ben
publikáltak. A tanulmányok igyekeztek feltérképezni a térség er ős és gyenge
pontjait, a veszélyeket és a lehet őségeket. A főbb megállapításaik a következ ők:
  Erős pontok: Bradfordnak szerteágazó ipari bázisa van. A legtöbb helyi cég kis
méretű és alkalmazkodóképes. A sikeres Tudományos Park fontos hátteret biztosít.
A kereskedelmi vállalkozások és az úttör ő szellem hosszú hagyománya szintén a
megújulás tartaléka. A Bradford név még most is a min őséget jelenti külföldön. Az
ipart fokozódó mértékben támogatja a mű szaki egyetem.
  Gyenge pontok: Az infrastruktúra rossz állapotban van, ami az esztétikai
benyomásokat is meghatározza. A szakképzetlen munkaer ő aránya túlságosan
magas. A vízvezeték és csatornarendszer elavult, az áradások rendszeresen károkat
okoznak. Az ipari ingatlanokból nagy hiány van, a meglev ők felújítása rengetegbe
kerül. Az ipar az egyetem adta lehet őséget nem használja ki kell ően.
  Veszélyek: Különösen nagy kihívás, hogy a növekv ő népességben nő a fiatal
munkanélküliek aránya, ezen belül fokozott mértékben az etnikai csoportoké.
  Lehet őségek: Az erős pontokból következnek a lehető ségek. Növekszik a kereslet
a minő ségi textíliák és újfajta szálak iránt. Az országos szinten jelent ős
Tudományos Park segítségével a cégek új technológiákat honosíthatnak meg.
Vannak értékes, jó fekvés ű ingatlanok, amelyek ismét használhatók ipari célokra.
Az egyetem és a cégek kutatóbázist adnak. A turizmushoz kapcsolódó iparágak
fejlesztésében is sok tartalék rejlik.
  A veszélyek kivédésére és a lehet őségek kiaknázására átfogó stratégia
kidolgozását tartják szükségesnek.

                         Az integrált m űködés stratégiája

  A fent ismertetett megvalósíthatósági tanulmányból fejlesztették ki a "Bradfordi
Integrált Megközelítés"-t. Az átfogó stratégiát öt akcióprogramban részletezték. Az
akcióprogramokat azután alprogramokra bontották. A stratégia 5 általános
célkitűzést fogalmazott meg:
• kedvező bb ipari és kereskedelmi környezet megteremtése gazdasági és új
    technológiai fejlődés érdekében,
• bővíteni a foglalkoztatási lehet ő ségeket, és emelni az életszínvonalat új
    képzettségek megszerzése és a termelékenység növelése útján, valamint
    minimalizálni a strukturális változásokkal szembeni sebezhet őséget,
• gondoskodni a modern iparnak megfelel ő infrastruktúráról és ingatlanokról,
• javítani Bradford bels ő kommunikációs hálózatát és kapcsolatát a regionális és
    nemzeti hálózatokhoz,
• kihasználni Bradford környezetének vonzerejéb ől adódó lehet őségeket, hogy a
    terület nyújtotta látványt radikálisan javítsák.
  A négy akcióprogram, amely a regionális politikához tartozik, szektorális
megközelítésben készült (gazdasági fejl ő dés, infrastruktúra, közlekedés, környezet).
                                      Farkas Beáta :
                         Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                        Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.


 TÉT 1997 2                                                            Kitekint ő             59

Ehhez kapcsolódik az ötödik, amely már a szociálpolitika területe, az emberi
erőforrások fejlesztése.
  A program számos kedvez ő hatást von maga után a munkaer őpiaci vonatkozásban.
Számszerűsítve a várható munkahely-gyarapodás 3/4 része, (kb. 10 000) közvetlen
hatás, a közvetett és indukált hatás 2-4000 fó számára teremthet munkát, az
építőipar 1-2000 munkahelyet tud fenntartani 5 éven keresztül. Az emberi er őforrás
program 11350 fő képzését tervezte. Ez részben szakmunkásképzést, részben
menedzserképzést foglalna magában, f őként kisvállalkozóknak. 3400 új vállalkozás
indulásának támogatásával számoltak.
  A program hatásosan járulhat hozzá, hogy a gazdasági fejl ődés korlátai
elháruljanak a magánszektor el ől. A turizmus fejlesztésében Bradford komoly
sikereket mutathat fel. Az árvizek ellen őrzés alatt tartása, a csatornarendszer, az
úthálózat-program, a földhelyreállítás a gazdasági fejlesztésen túl a környezetre
szintén előnyös hatással jár.

                              A Közösség döntése

 A Közösség 1988. december 14-én döntést hozott a „Bradfordi Integrált
Megközelítés" ügyében. A határozat elfogadta mind a pályázat helyzetelemzését,
mind a cselekvési programját. A költségvetésben történt némi módosítás. A
Közösségtő l kért hozzájárulást nem csökkentették lényegesen, viszont a
magánszektorét nagyságrendekkel magasabbra becsülték. A határozat szövegében
ECU-ben adták meg a költségvetési összegeket. Az Integrált Fejlesztési Program
várható összköltségéb ől közkiadások terhére mintegy 153,1 millió ECU jut,
amelyből a 73,4 milliót a Közösség költségvetéséb ől fedeznek. Az els ő 4
akcióprogramot az ERDF-b ől, az ötödiket az ESF-ből fmanszírozzák.

                                   1. TÁBLÁZAT
                                Költségvetési adatok
                                 (Budget resources)
                                    Pénzügyi terv (ezer GBP)
       Összköltség         Összes              Nemzeti           Magán               EK
                         közkiadás            közkiadás        hozzájárulás    hozzájárulás
        200.868            106248               55321            94620              50927

       EIB kölcsön                                                                  5000

Forrás: Commission Decision C(88) 2406 final
                                     Farkas Beáta :
                        Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                       Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

60        Kitekint ő                                                             TÉT 1997 s 2

                                       2. TÁBLÁZAT
     A közösségi támogatás Strukturális Alapok szerinti megoszlásban (ezer GBP)
      (Financial support provided by the EU, by the shares of Structural Funds)
                                 A pályázatban kért összeg            A Bizottság döntése
             ERDF                         44.036                            42.991
              ESF                         11.334                             7.936

Forrás: Commission Decision C(88) 2406 fmal
  A határozat el őírta azokat a feltételeket, amelyek mellett a pénzügyi támogatás
igénybe vehető.
• Ugyanaz a kiadás nem fedezhet ő egyszerre két vagy több közösségi Strukturális
    Alapból.
• Az Egyesült Királyság köteles biztosítani a publicitást arról, hogy mely
    létesítmények származnak közösségi támogatásból.
• A program megvalósulása nem sértheti a közösségi versenyszabályozást.
• A program végrehajtására tett intézkedéseknek összhangban kell lenniük a
    közösségi környezetvédelmi szabályozással.
• Az Egyesült Királyság hatóságai a Bizottsággal egyetértésben kialakított
    módszerekkel fogják elemezni a program hatásait.
• A program megvalósítása során kötött szerz ődéseknek meg kell felelniük a
    Közösség közbeszerzési szabályainak.

                       A program igazgatása és ellenőrzése

  Az Egyesült Királyság hatóságainak minden szinten együttm űködést kellett
kialakítani a program megvalósítására. Ennek érdekében Koordináló Bizottságot
állítottak fel helyi szinten a pénzügyi intézkedések igazgatási teend őiért felel ős
országos, regionális és helyi szervek képvisel őiből, valamint az EK Bizottság
képviselőjéből. A Koordináló Bizottság megbízatása a program megvalósításának
ellenőrzésére és értékelésére szólt.

                              A program megvalósulása
  Amint már említettük, a bradfordival együtt más programok is indultak Közösségi
Támogatási Kereten belül Kelet-Angliában. A bradfordi volt az egyetlen, amely
stratégiai megközelítést alkalmazott, amely számolt a különböz ő projektek
egymásra hatásával. Feltehet ően azért, mert időben kissé megelőzte a többit és így
több idő volt az előkészítésre.
  A stratégiai el őkészítés természetesen nem tudta meggátolni, hogy a megvalósítás
időszakában ne következzenek be lényeges változások. 1991-ben az ERDF-b ől
származó összeget egy új megállapodással 5 millió fonttal csökkentették, mert a víz-
és áramszolgáltató vállalatokat az angol kormány döntése nyomán privatizálták,
ezért a továbbiakban nem részesülhettek az Alapból.
                                        Farkas Beáta :
                           Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                          Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

 TÉT 1997 • 2                                                        Kitekint ő            61

  A másik, ennél lényegesebb eltérés, hogy a gazdasági recesszió miatt a
magánszektor a várt összegnek nem sokkal több, mint a felét fektette be. A tervezett
95 millió font helyett a program lezárulásakor a közvetlenül a programhoz
kapcsolódó beruházások összege 54 millió fontot tett ki.
                                     3. TÁBLÁZAT
       A program keretében történt beruházások források szerint (ezer GBP)
      (Resources of the investments contributing the program, thousand GBP)
  Magánszektor                          35%                              53.952
  ESF                                   4%                               6.891
  ERDF                                  26%                              40.153
  Nemzeti közkiadás                     35%                              54.634
  Összesen:                            100%                          155.630

Forrás: City of Bradford Metropolitan Council: Bradford District Shaping the Future1994.
11.0.


                         Az alprogramok megvalósulása

Az alprogamok megvalósulása átfogóan a következ őképp jellemezhető:
Gazdasági fejlesztés
Az alprogram két területen volt sikeres. Lényegesen sikerült fejleszteni az üzleti
szférát, mindenekel őtt a kisvállalkozásokat támogató szolgáltatásokat.
üzlethelyiségeket állítottak helyre induló új vállalkozások számára. A turizmus
olyan fő célpontjaiban mint az Ipari Múzeum és a Nemzeti Fényképészeti, Film- és
Televíziómúzeum új látványosságokkal gyarapodott. A gazdasági recesszió miatt az
ipari célú ingatlanok helyreállításába a váltnál kevesebb befektetés történt.
Infrastruktúra
A program legnagyobb sikere a bradfordi árvíz-elhárítási rendszer, amelynek
megvalósítása megszüntette a legfontosabb akadályt a belvárosi ingatlanok
fejlesztése előtt. A víz- és áramszolgáltatás privatizálása ezt az alprogramot
érintette.
Közlekedés
Az ipari bekötő utak programját megvalósították a tervezettnél alacsonyabb
költségek mellett, amelynek az iparfejleszt ő hatása azonnal érzékelhet ő volt. A
belvárosi körút felújításának két szakasza készült el. A Leeds Bradford vasútvonal
villamosítása kés őbb lépett be a programba, a más területeken el nem költött pénzt
használják fel rá.
Környezet
Sok környezetjavító intézkedés más pályázatokba került be, de ennek ellenére ennek
az alprogramnak a keretében is hajtottak végre fontos környezetrendezést,
tisztítottak meg utak, vasutak környékét.
                                    Farkas Beáta :
                       Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                      Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

62       Kitekint ő                                                  TÉT 1997 s 2

Emberi erő források fejlesztése
A képzési programok a következ ő területeken mentek végbe: új technológiák,
menedzserképzés, kisvállalkozók képzése, képzés az idegenforgalom számára,
mű szaki szakmákban, a textil- és épít őiparban. Az els ő két évben nem tudták a
program lehető ségeit kihasználni. Azóta inkább túlköltekezés figyelhet ő meg, de az
előző évi maradványokat nem lehetett tovább vinni.

                                 A program értékelése
  1994 januárjában a Pieda nevű cég kapott megbízást, hogy értékelje a kelet-
angliai regionális programokat, amelyek az EK Közösségi Támogatási Keretben
valósultak meg.
A program értékelésének szempontjai:
• a program céljainak megvalósításában elért haladás;
• az erő források felhasználásának hatékonysága;
• a szinergikus hatás és a kapcsolódások azonosítása;
• a program szerepének és hatásának kezdeti értékelése.
Az értékelés módszerei:
• 74 egyedi projektet vizsgáltak meg,
• interjúkat készítettek programmenedzserekkel és partnereikkel,
• elemezték a kiadásokat és ellen őrizték az információkat,
• értékelték a megvalósítás egyes gazdasági mutatóit.
  A program értékelésében részben a Pieda tanulmány megállapításaira, részben a
Bradford Metropolitan Council munkatársaival a helyszínen készített interjúkra
támaszkodom.
A program tervezése, menedzselése
  Mint már utaltunk rá, a bradfordi program kiemelkedett a többi közül azzal, hogy
volt stratégiai megközelítés a program mögött. Ez nemcsak a korábbi kezdésnek, a
megel őző tapasztalatoknak volt köszönhet ő , hanem annak is, hogy volt egy
meghatározó menedzsel ő partner, a Bradford Metropolitan Council. Ezzel
függhetett össze az is, hogy míg a többi program általánosságban akart megfelelni
az EK prioritásainak, addig a bradfordinak volt a legtöbb helyi "íze".
  A programot, mint az összes többit a "kemény" infrastrukturális projektek (pl.
közlekedési és ingatlanprojektek, stb.) határozták meg, míg a "puha" projektek
(kutatás-fejlesztés, üzleti képzés, stb.) kisebb hangsúlyt kaptak. Ez utóbbiak
megszervezése kétségtelenül nehezebb feladat.
  A program titkársága kiválóan végezte a munkáját. A Koordináló Bizottság
mű ködésére az önkormányzat túlsúlya nyomta rá a bélyegét, m űködése
meglehető sen formális volt. A nem köztestületi képvisel ők a Bizottság
tevékenységét id ő rablónak tartották, és benne a saját szerepüket jelentéktelennek
érezték.


A program járulékos fejleszt ő hatása
                                       Farkas Beáta :
                          Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                         Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.


 TÉT 1997 s 2                                                       Kitekint ő        63

  A regionális programok legkritikusabb pontja, hogy valóságosan mennyivel
bővítette a régió fejlesztési forrásait. Ennek megítélése távolról sem egyszer ű. Az
ERDF programok a helyi önkormányzatok t őkeerejét nem növelték lényegesen,
mert egyszerre követelték meg az önkormányzatok hozzájárulását és t őkefedezetet a
támogatásokhoz. Egyéb partnerek számára ezek a korlátok nem álltak fenn.
  Az értékelő jelentés a projekteket az ERDF esetében 4 csoportba sorolta:
     1. a támogatás nélkül a projekt nem jött volna létre,
    2. a támogatás a projektet id őben hozta előbbre,
    3. a támogatás projekt nagyságát vagy min őségét javította,
    4. a támogatás nagysága jelentéktelen volt, de pl. segített más fmanszírozást
    találni.
  Az ESF projektek megítélése egyszer űbb volt. Kevés új kurzus indult be. A
támogatás jobb minőségű képzések szervezését, ill. több résztvev ő bekapcsolódását
tette lehet ővé. Az interjúk meger ősítették azt a szakirodalomból jól ismert
problémát, hogy a bradfordi esetben is megtapasztalták, a nemzeti kormány
előszeretettel használja az EK forrást a saját költségvetési forrásának kiváltására.
Az egyes projektek kiválasztása
  Az ERDF programban hármas nyomás érvényesült: a támogatás elköltésére rövid
idő állt rendelkezésre; megfelel ő projekteket kellett találni; kiegészít ő finanszírozást
kellett találni. Ennek következményeként nem volt érdemleges versengés az EK
forrásért, ezért a kiválasztás sem okozott nehézséget, ha a projekt megfelelt a
követelményeknek. Az ESF forrásért már er őteljesebb verseny volt.
  A megfelelő projektek kiválasztását nehezítette, hogy az el őkészítés időszakában
nem volt világos EK irányvonal, ill. közben az EK maga is változtatta a súlypontjait
(pl. a közlekedési infrastruktúrával kapcsolatban).
A projektek megvalósítása
  Az értékelések mindvégig nyomatékosan hangsúlyozzák, hogy a program els ő
szakaszának a lezárásáról van szó, tehát igazán alapos, a hosszú távú hatásokat
felmérő értékelést még nem lehet készíteni. Néhány megállapítást azért
természetesen lehet tenní.
  Nagyon kevés rosszul menedzselt projekttel találkoztak az értékel ők, nemcsak a
bradfordi, hanem az összes programban. Néhány típusú projekt kifejezetten sikeres
 volt, így:
 • A bekötő utak építése hatékonyan segítette új ipari területek bekapcsolódását a
      gazdasági élet vérkeringésébe, egyúttal más finanszírozási forrásokat is
      megnyitott, gyakran pozitív környezeti hatásokkal járt.
 • A kisvállalkozások számára készített üzlethelyiségek kihasználtsági foka
       általában magas.
 • Az üzleti életet támogató központok a helyi üzletembereknek nyújtanak
       szolgáltatást, amely Bradford esetében is sikertörténet, és önmagukban is
      munkahelyeket teremtettek.
 • A turizmust fejleszt ő projektek és a történelmi helyek helyreállítása
       sokszorosan el őnyös hatású volt. Az értékel ők tapasztalatai szerint ezek a
       projektek csak akkor sikeresek, ha elérnek egy kritikus méretet, hogy olyan
       egyedi létesítményt hozzanak létre, amely más régiókból is vonzanak
       látogatókat. A belváros kisléptékű restaurálása csak a környez ő városokból
       vonja el a befektetéseket, a kereskedelmet, noha a látvány, a városkép
      javításának önmagában is van jótékony kumulatív hatása.
                                    Farkas Beáta :
                       Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                      Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

64       Kitekint ő                                                      TÉT 1997 s 2

   A projektek egy része (pl. a bradfordi bels ő körutak, az árvízvédelmi rendszer) a
fejlődés szükséges, de nem elégséges feltétele. Hosszabb távon derül ki, hogy
magánszektor befektetéseihez elég vonzóak voltak-e.
   A ESF projektek szintén sikeresek voltak, segítettek, hogy a képzésben résztvev ők
állást találjanak, képességeiket fejlesszék. Különösen középfokú kurzusok voltak
népszerűek. A vállalkozásokkal kapcsolatos intézkedések eredménymutatója
 imponáló, az ESF-támogatással beindított vállalkozások 70-80%-a például túlélte az
első 18 hónapot. Azonban feltételezhet ő, hogy a projektek nettó
munkahelyteremtése kisebb, mint ami a statisztikákban megjelenik. Ugyanis az
esetek egy részében pusztán más jelölteket szorítottak ki a munkaer őpiacról. A
kiszorító hatás nem lép fel, ha a képzés hiányszakmákra irányul. Azonban semmi
jelét nem tapasztalták az értékel ők, hogy a kurzusok szervezésénél ezt a szempontot
 figyelembe vették volna. Inkább a rendelkezésre álló oktatási programok, nem a
munkapiaci hiányok voltak meghatározók.
   Létezik egy másfajta kiszorító hatás is. A támogatással indított vállalkozások egy
része olyan területen létesül, amely jól ellátott, tehát m űködésük más vállalatokat
 szorít ki a piacról. Számszer ű felmérések országosan készültek az ESF projektekr ől.
 A támogatott vállalkozások harmada kiszorító hatású, mintegy 45% nem más
 vállalkozás terhére tevékenykedik. A megkérdezett vállalkozók egyharmada
 állította, hogy a vállalkozást támogatás nélkül is megindította volna.
   A program megvalósítása lényegesen eltért az eredeti elképzelésekt ől. Ennek több
 oka volt:
 • a projektek függtek attól, hogy milyen finanszírozó partnert sikerült találni;
 • olyan projekteket alakítottak ki, amelyek korábban nem voltak jellemz őek (pl. a
       kutatás-fejlesztési programok), s ez tanulási folyamatot igényelt;
 • a keretek kihasználására, az alulköltés elkerülésére indítottak könnyen
       megvalósítható, kiegészít ő finanszírozást találó, a programba ill ő projektet, pl.
       ilyen a Leeds - Bradford vasútvonal villamosítása;
 • az EK-tól kapott irányelvek változtak, Bradfordot érintette például, hogy a f ő-
       vagy a bekötő utak korszerűsítését, építését részesítik-e el őnyben.

A program általános hatása
  A program teljes hatása egyel őre nem mérhető, mert legkevesebb 5 év kell, hogy a
jótékony hatások kibontakozzanak. Az már most is megállapítható, hogy a
magánszektor érdekl ődése megnövekedett a régió iránt, javult az üzleti szféra
bizalma. A bradfordi program állandó állásteremt ő hatása bruttó 1400 állás,
amelynek bruttó költsége állásonként 30000 font. Ebben az adatban a multiplikáló
hatást nem vették figyelembe. Az ERDF projektek átlagos értéke 930000 font volt,
9 projekt meghaladta az 1 millió fontot.
  A program egyes kiszorító hatásaira már utaltunk. Általánosságban elmondhatjuk,
hogy a legnagyobb mérték ű kiszorító hatást a kis projekteknél, a legkisebbet a
nagyszabású ingatlan-helyreállítási projekteknél tapasztalták. Ezt a hatást pontosan
mérni nem tudták, csak azt megállapítani, hogy különbséget kell tenni a program
bruttó és nettó hatásai között. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a
munkahely-teremtéseknek p1. a beszállítók foglalkoztatása révén van multiplikáló
hatása, amit szintén nem tudtak mérni.
                                       Farkas Beáta :
                          Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                         Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

 TÉT 1997 s 2                                                      Kitekint ő      65

  A szinergiát és a kapcsolódásokat vizsgálva arra a következtetésekre jutottak,
hogy:
• viszonylag kevés kapcsolat jött létre egyes programterületek között, de azért jó
   példák előfordultak;
• a legerősebb kapcsolatok azok között az ERDF-projektek között alakultak ki,
   amelyeket a program els ő szakaszában indítottak el, és a következ ő
   szakaszokban elérték a javulás kritikus tömegét.
• Az ERDF és ESF projektek közötti kapcsolatok gyengék voltak, de az id őtáv
   rövidsége miatt illuzórikus lett volna nagyobb várakozásokat támasztani.
Ellenőrzési kérdések
  Az ellenőrzés több problémát vetett fel. A rendelkezésre álló adatok a vizsgált
programok közül Bradfordban voltak a legpontosabbak, legmegbízhatóbbak.
Bradfordban volt a legkövetkezetesebb a projekt folyamatos ellen őrzése. Szintén ez
a program szolgáltatta a legpontosabb adatokat a munkahelyteremtésr ől, illetve a
munkahelyek megőrzéséről. Ez volt az adatszolgáltatások legproblematikusabb
pontja.
  Az értékelők tettek ajánlásokat a jöv őre nézve:
• reális időbeli ütemezést kell felállítani,
• nem kell meghatározni a biztosított állások számát, kivéve, ha azt akarják
     bizonyítani, hogy a program nélkül a térség jelent ős állásvesztést szenvedne el;
• meg kell próbálni különbséget tenni a bruttó és a nettó álláshely-gyarapodás
     között, megbecsülve mennyi állás ered abból, hogy a program meglev ő
     erőforrásokat csoportosít át, von el a régió más részeib ől,
• közeli vizsgálat megmutatja, hogy hasonló projekteket különböz őképpen
     valósítanak meg, ezért fontos, hogy már a projektek korai szakaszában
     tapasztalatcsere jöjjön létre a partnerek között.
  A végső értékelésben a Pieda szakértői három szempontnak kell központi
jelentőséget tulajdonítani:
• A kapcsolatrendszer a programterületek között a program 2., 3. fázisának
     lezárulása után feltehet ően sokat fog fejl ődni, ezért az összhatást akkor lehet
     látni.
 • A vizsgálatok jelentős kiszorítási hatásokat mutattak, ezért a komplex
     értékelésben nagy figyelmet kell szentelni a kérdésnek.
• A vállalkozások támogatása és a képzési programok kezdeti kibocsátása
     könnyen mérhető, de a végs ő hatás, a régió versenyképessége alakulásának
     lemérése itt is csak több év távlatában lehetséges.

                                 Zárógondolatok

  Függetlenül attól, hogy az 1996-os kormányközi konferencia milyen hatással lesz
az EU regionális politikájára, fontos tudatosítanunk néhány tanulságot mások
tapasztalataiból akkor is, ha elméletileg a regionális közgazdaságtan számára ezek
az összefüggések ismertek.
                                    Farkas Beáta :
                       Az EU regionális politikája a gyakorlatban
                      Tér és Társadalom 11. évf. 1997/2. 55-66. p.

66       Kitekint ő                                                           TÉT 1997 s 2

   A helyi Önkormányzati szakemberek véleménye szerint a programok
elfogadtatásában a hatékony lobbyzásnak nagy szerepe van. Meg kell ismerni az EU
bürokráciájának a logikáját, stílusát, fontosak a személyes kapcsolatok. Ebb ől
következik, hogy a tagságra való felkészülésünk a hatalmas ismeretanyag
elsajátításán túlmen ő, komplex feladat.
   A bradfordi eset jól mutatja, hogy az alaposan el őkészített programok is mennyire
kiszolgáltatottak az országos gazdasági helyzetnek. Személyesen volt alkalmam
megtapasztalni, hogy egy viszonylagos fellendülés közepette született ambiciózus
tervek a magánt őke visszaeső befektetése mellett hogyan zsugorodtak össze. Az
igazán gazdag piacgazdasági hagyományokkal rendelkez ő Angliában is nehezen
tudtak jó projekteket találni, inkább a keretek kihasználása okozott gondot. Hasonló
problémák Magyarországon sem ismeretlenek. Bradford példája jelzi, hogy az
önkormányzat segítsége a projektek, ill. a program egészének elkészítésében
kulcsfontosságú lehet a siker érdekében.
   A program megvalósítása során kapcsolatok, szinergikus hatások nagyon lassan
jöttek létre. Ez egyrészt Magyarországon is türelemre inthet bennünket, másrészt
felhívja a figyelmet a tudatos építkezésre, hiszen a rendszerváltozással létrejött új
 intézményrendszerben még több lehet őség van ezen a téren, mint Angliában.
   A turizmusban elért bradfordi sikerek o hazai kutató számára megdöbbent őek
 voltak, hiszen egy valószín űtlenül kedvezőtlen látványt nyújtó városba sikerül
turisták tömegeit elcsalni, anélkül hogy történelmi hagyományokra, örökségre
támaszkodhatnának. Ennek egyik titka a modern technika egy fontos területének
 (fényképészet, televízió, film) országosan egyedülálló bemutatása. A másik egy
problematikus adottság, a nagyszámú pakisztáni közösség folklórjának
 felhasználása. Ez itthon pl. egyes cigányközösségek számára megfontolandó
 lehetőség.
   Végül a bradfordi esetb ől látni, hogy milyen nagy körültekintést igényel, ha a
 regionális politika valóban járulékos fejl ődést akar indukálni, nem pedig kiszorító
 hatásokat létrehozni. Ez a tapasztalat ráirányítja a figyelmet a stratégiai tervezés
 fontosságára.

                                          Jegyzetek
  A tanulmány az OTKA I 5 F006657 sz. projekt keretében készült. Köszönettel tartozom a Bradford
   Metropolitan Council és a Bradfrod University, European Studies Department munkatársainak a
   tanulmány megírásához nyújtott segítségükért.
2 1. A fejlődésben elmaradt területek támogatása.
  2. Hanyatló ipari területek támogatása.
  3. Küzdelem a tartós munkanélküliség ellen.
  4. A fiatalok foglalkoztatásának támogatása.
  5a. A mezőgazdasági struktúraváltás támogatása.
  5b. Mezőgazdasági területek fejlesztése.

                                          Irodalom
City of Bradford Metropolitan Council: Bradford An Integrated Approach (pályázat) 1988.
City of Bradford Metropolitan Council: Bradford District Shaping the Future, 1994.
City of Bradford Metropolitan Council: Bradford 1993 Programme Submission
Commission Decision of 14.12.1988 approving an Integrated Approach for Bradford, West Yorkshire,
  United Kingdom C(88) 2406 final
Commission of the European Communities: Community Support Framework 1989-91 for converting the
  regions affected by industrial decline United Kingdom. Document 1991. Brussels, Luxembourg
Pieda plc: Interim Evaluation of Eastern England CSF Programmes 1994.