Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. Tér és Társadalom 1996 s 2-3: 111-121 HAJDÚBÖSZÖRMÉNY TELEPÜLÉSMORFOLÓGIAI KÉPZŐDMÉNYEINEK VÁLTOZÁSAI A XIX-XX. SZÁZADBAN (Morphological changes in the 19-20th centuries in Hajdúböszörmény) TÓTH ANTAL Jelen tanulmány azokat a településmorfológiai képz ődményeket (alaprajz, utcahálózat, telekrend, beépítési mód) vizsgálja, amelyek között a város élete folyik. Hiánypótlásra törekszik, hiszen az urbanizáció morfológiai vonatkozásai még napjainkban sincsenek kellően feltárva (Csapó 1990). Dolgozatomban elsősorban a település alaprajzának és arculatának fejl ődéstörténetét elemeztem. Választásomat Hajdúböszörmény településföldrajzi sajátosságai indokolják. A város megjelenésében ma is hordozza történetiségét; legértékesebb m űemléke maga a város, illetve annak településszerkezete. A településstruktúrák egyik jellemz ője a szerkezet (városalaprajz, utcahálózat rendszere). Egy település alaprajzának kialakulása hosszú és bonyolult folyamat eredménye, a természeti és társadalmi adottságok függvénye. Dinamikus struktúra ez, amely állandó változásban van. Hajdúböszörmény alaprajzát a maga falukorabeli állapotából örökölte. A város az ún. kétbeltelkes vagy ólaskertes települések legklasszikusabb példája. Nem tudjuk mikor alakult ki ez a településforma (egyes kutatások - p1.: GyőrfB, - a honfoglalás korabeli magyar társadalom téli szállásrendjéb ő l eredeztetik), a hajdúk már örökölték ezt a településszerkezetet. A sík térszínen fejl ődő települések a kerek formára törekszenek. A városközpontnak mindig vonzó ereje van, így ha nincs más tényez ő, ami ezt akadályozná, a város a központtól kifelé gy űrű sen növekszik. A központ a várostest geometriai központjában fekszik, és azt a perem fel ől a központ felé haladva különböz ő övezetek veszik körül. A település legbelső magja a várakhoz hasonló jellegzetes er ődítmény (templomerőd) volt. A templomot fal- vagy kőkerítés vette körül (maradványa ma is látható a református templom mellett, a Böcskai téren). A bels ő ségben a lakóházak rendszertelenül épültek, közel álltak egymáshoz, kezdetben telek vagy kerítés, igazi utcák nélkül. Árokrendszer, palánk (hajdúpalánk) vette körül ezt az elliptikus, majdnem kör alakú bels ő magot, amelyen 4 kapu biztosította az átjárást. Az Árokalj átmenetet képzett a belváros és a kertségi övezet között. A kertségi övezet gazdasági (ólaskertek) és védelmi funkciót látott el. Tölcsérszerűen kiszélesedő sugaras utcák, és ugyancsak körkörös forma jellemezte. Minden beltelekhez tartozott egy-egy kert, innen kapta nevét ("kétbeltelkes") ez a település alaprájzi típusa (Győrjft) (1. ábra). A kettőstelek-birtoklás a hajdúk félkatonai jellegű településrendszerének legékesebb bizonyítéka. Ez a településstruktúra a hajdúvárosok mindegyikére jellemz ő volt, de legtisztábban Hajdúböszörmény képviselte a rendszer jellegzetességeit (Kathy 1979.). Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. 112 Tóth Antal TÉT 1996 s 2-3 É .... _" • •F m szo .... . .11 • 11› igi *'S allaz,l,j•?, •s=izr o bY 4....z7iri t:iF, 11:1; 1•1 *11:9,71,,PQW s .110 . • -,•• 5_, ilt *f,n1 1,1 1 '="1111". 4: 0:1#11 ;1 7‚br. 11, 44 lie e a 1. ÁBRA Hajdúböszörmény alaprajza I782-ben (Györfft István után) ik. (The sematic map of Hajdúböszörmény in 1782, after Györffi, I.) ••,., pa ste, 0 ,w, A. 1::::x:fil ri :11: 1. : iI,! :. ;! 1 1' .? :7,90110es s v•-4.1 rt s :::i: •,:..- .,,t,k !1a 4,':-.11i1:91•1101‘10; ,'.,,. . • ; .,. 4 1 .:;;;,;,%,.".,._ 4almt,;,/ s• ik-i...„, ,,,,.., -..---- ag...me!..k-.- ,-.,_. ":11:;?.., 9:" 2. ÁBRA .'-'!!!!•40,0>,,C.••:. , ,;3. ,",. rr.re.,...0N,!2‹..1!... ..... %011.1 s d111111111111{111151111111I s \ • ''‘‘‘ Hajdúböszörmény alaprajza 1842-ben (Györfft István után) 11111 , 111110111r0113% Ma. (The sematic map of Hajdúböszörmény in 1842, after Györffy I.) l r 3. ÁBRA Hajdúböszörmény alaprajza 1926-ben (Györffy István után) (71w sematic map of Hajdúböszörmény in 1926, after Györfft 1.) Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. TÉT 1996 s 2-3 Hajdúböszörmény... 113 Bár a kutatás ezúttal nem terjedt ki a település külterületére, azt feltétlenül meg kell 'egyezni, hogy a várost három részre osztott határ övezte. A bels ő legelőt a szántóterület követte, azon kívül pedig a nagy kiterjedés ű legelők, vagy puszták öve (küls ő legelő) húzódott. A városmagot 5 sugárszer ű út (Debrecen-Nánás, Hadház-Újváros, Dorogi út) keresztezte. Ez a tradicionális törzsúthálózat ma is alapvet ően meghatározó eleme Hajdúböszörmény alaprajzának. A város térbeli középpontja körül fokozatosan íves vonalvezetésű utcák, egymással többé-kevésbé párhuzamosan haladó körutak alakultak ki, amelyek a város térbeli növekedésének bizonyítékai. A bels ő városmagot egyre inkább sűrű beépítettség, apró telkek, sz űk utcák kezdték el jellemezni. A XVIII. sz. második felétől a telkek aprózódása, a beépítetlen területsáv beépítése előrehaladt. A városi lakosság lélekszámának növekedése (1718: kb. 1700 f ő; 1780: 5610 fő; 1828: 14660 ró a természetes szaporodás, de még inkább a nagyarányú beköltözés révén) (Szendrey 1973.), az intenzív földhasznosítás, a tovább már nem osztható bels ő háztelkek vezettek a nagy kiterjedés ű kertek és az Árokalja területének benépesüléséhez, amely a XVIII. sz . végétől (1797) már szabályozott formában zajlott. A XIX. sz . első felében a kertövezet teljesen beépült lakóházakkal (1782-ben még csak a kertek 1/4-én volt lakóház, 1842-ben szinte 100%-án) (1., 2. ábra). 1810-ben a régi belsőségen 633 ház állt, míg az árokalji részen 324, a kertségi területen pedig már 1098 (Rácz 1973). A régi kertségek beépülésével felbomlott a kétbeltelkes elrendez ődés, a beltelkek és a kert függetlenedett egymástól, a XIX. sz . második felében a város szerves részévé vált az egykori ólaskert és az Árokalja területe. Az 1926-os alaprajzot (3. ábra) tanulmányozva megállapítható, hogy az egykori mag és a kertségi öv beépítettségének mértékében és a teleknagyságban a különbségek már jóval kisebbekké váltak. Az óriási kerteket sokan felparcellázták, de az úthálózat és a kertségi tömbök körvonala megmaradt. A nagyméret ű kertek építészeti feltárását zsákutcákkal, zugokkal oldották meg, amelyek a településszerkezet egyik jellegzetességét adják. A zugok, zsákutcák elágazásával az ősi telektömbök belsejében valóságos labirintusok alakultak ki (3. ábra). Hajdúböszörmény alaprajzának sajátossága, a szabályos (körutak, sugárutak) és a szabálytalan (zegzugos utcahálózat) jelleg. A város alaprajzának alakulását a kés őbbi évtizedekben nagyban befolyásolta a különböző szőlőskertek létrehozása. A sz őlőskerteket a város bels ő legelőjének területéb ől alakították ki gazdasági okok (kerti kultúra elterjedése) miatt és a sivár, homokos terület művelésbe vétele céljából. 1715-ben a Vénkert, 1791-ben a Nadrágoskert, 1794-ben a Zaboskert, 1797-ben a Középkert nevű szőlőskerteket hozták létre. Az 1840-es évektől kezdődött el a küls ő szőlőskertek kialakítása. A kedvező talajadottságok és a város belterületeinek állandó és nagyarányú népességnövekedése (1890: 21238, 1910: 28159 fő) (Szendrey 1973) miatt engedélyezték 1895-től a Középkertben a lakóházépítést. Hivatalosan is megindulhatott a telekosztás, a régi szőlőskertek egy része fokozatosan benépesült, s a Középkert, Vénkert területe már az 1930-as népszámlálásnál sem számított külterületnek (4. ábra). Ugyancsak a XX. század els ő évtizedeiben kezdtek kialakulni az ún. Kisböszörményben a napszámosok, nincstelen agrárproletárok szegényes otthonai, amelyek kés őbb ugyancsak belterület részévé váltak (4. ábra). Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. 114 Tóth Antal TÉT 1996 2-3 -1 . , a. • (q 1 1A Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. TÉT 1996 s 2-3 Hajdúböszörménv... 115 Az 1930-as években a város északi és déli részein az ún. Északi- és Déli-Lucernás területén volt telekosztás (4. ábra). Ezek csak 1945 után épültek be. A rendezett utcavonalak az egyenes, derékszögben keresztez ődő utcák már a tervszer űség bizonyítékai. A cigánytelep felszámolása után a cigánycsaládokat a Déli-Lucernás újonnan kialakított utcáiban (Bolyai J. u., Liszt F. u.) telepítették le (4. ábra). A külső körúton túl is új lakótömbök jöttek létre, és az egykori hajdútelepülés legküls ő vonalát is túllépve újabb körút van kialakulóban (Kölcsey F. u. - Vásár tér - Bánság tér - Temető tér - Muraköz tér - Petneházi D. u. - Kurucz u. - Városkert u.) (4. ábra). A XX. sz. későbbi évtizedeiben nemcsak az egykori bels ő mag, Árokalja, kertség területén törekedtek a zártabb, a területet jobban kihasználó építkezésekkel nagyobb fokú horizontális zártság megvalósítására, hanem az egykori sz őlőskertek benépesülése, beépülése is egyre nagyobb méreteket öltött. Például a Vénkertben 1959-1996. között 147%-kal, 371-ről 544-re nőtt meg a lakások száma, ami a beépítettség növekedésének egyik bizonyítéka. A településhálózat struktúrája a fejl ődés ellenére elavult volt, Hajdúböszörmény még az 1950-es évek elején is falusias benyomást keltett. Ezért 1957461 megkezdték a város hosszú távú rendezési tervének elkészítését. A három-, majd ötéves tervek keretében állami és szövetkezeti többszintes bérlakások építését határozták el. Sajnos egyes építkezések az utcahálózatok törésvonalait, a településszerkezetet nagyon megbontották, pótolhatatlan károkat okoztak a város építészeti emlékeiben. A település alaprajzában nagy változásokat okozott az '50-es, '60-as évek ipartelepítése is. Az '50-es években indult meg az els ő iparvállalatok megalakítása, letelepítése Hajdúböszörményben (Textilipari Vállalat, Tejüzem, Faipari Vállalat, Gépjavító Állomás, Műszaki KTSZ), amelyet a '60-as évek második felében újabb üzemek, gyáregységek létrehozása, a városba vonzása követett (Szalag- és Zsinórgyár, Rico Kötszerm űvek, Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt. alkatrészgyára, L őrinci Vattagyár gyáregysége). Az ipari övezetet ott alakították ki, ahol rendelkezésre állt nagyobb szabad terület, és a talajadottságok is megfelel őek voltak. A nagy helyigény ű üzemek, gyáregységek, így az egykori szőlőskertek és a régi bels őségi perem közötti egykori bels ő legelő területén épültek fel. A keleti ipari övezet a Vénkert és Középkert közötti szabad területen a Keleti köztemetőtől É-ra a Kinizsi P. utca, illetve K-re a Külső Hadházi út mentén jött létre (4. ábra). A nyugati iparövezet (a Köztemet őtől D-re, DK-re - Kórház tér, Küls ő Újvárosi u.) kialakítása inkább csak papíron valósult meg, a valóságban itt csak néhány telephely (pl.: Mezőgép) alakult ki (4. ábra). Az elmúlt évtizedek során tehát a földrajzi értelemben vett város térbelileg jelentősen kitágult. A belterület nagyarányú népességnövekedése magával hozta újabb területek beépítését és új házhelyek osztását, aminek következményeként a belső lakóöv jelentősen kiterjedt, és kialakult egy küls ő lakóöv is (Csapó 1990). Az Alföld iparosítási programjának keretében végrehajtott ipartelepítés pedig egy jelentékeny iparövet hozott létre Hajdúböszörmény keleti részén, amely szintén hozzájárult a város belterületének növekedéséhez. Bár a településszerkezet az elmúlt évszázadok során jelent ős mértékben átalakult, ma is őrzi a kétbeltelkűség emlékét, ugyanis a település övezetekre tagolódik. Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. 116 Tóth Antal TÉT 1996 .2-3 Ezek az övezetek a következ ők: I. Bels ő mag Viszonylag sűrű beépítés ű, és nagyjából elliptikus formájú (az elliptikus forma nagytengelye K-Ny-i, kistengelye É-D-i irányú). Utcái a bels ő mag kontúrját követik, vagyis közel körkörös alakúak. A gy űrűsen növekvő elliptikus alakzatok a város területi növekedését mutatják. Az É-D-i, illetve a K-Ny-i irányba kirajzolódó utcák megközelít őleg azonos területekre osztva metszik át, de még van egy É-i sugárirányú átvezetés is. A későbbi telekmegosztások ellenére is mindmáig érzékelhet ő az eredetileg szabályosan kialakított telekrendszer, vagyis megközelít őleg szabályos alakúak az általában kisméretű telkek. 2. Árokalja Az óriás telkek felparcellázása érdekes utcahálózatot, a nagyméret ű tömbök felszámolására szolgáló zsákutcák, zugok rendszerét alakította ki. A nagy kertek feldarabolódása után a telkek általában szabálytalan alakúakká váltak. A telekméretek kisebbek, nagyfokú szóródást mutatnak. 3. Kertség A régi külső árok helyén egy átlagosan 2 km átmér őj ű körút keletkezett. Számos sugárút szeli át, de ezeknek nagyobb része nem kapcsolódik a belváros hasonló útjaihoz, az utak csak az egykori ólaskert öv bels ő peremén kezdődnek (pl.: Debreceni u., Batthyány L. u.). A szabálytalan alakú telkek mai állapotukban is szépen mutatják a rendezést sok helyen nélkülöz ő, zugokkal kuszált korábbi településképet. A telekméretek általában nagyobbak, és többé-kevésbé táblaszer űek. 4. Újosztás Hasonlóan a bels ő mag területéhez, az egyes telkek itt is koncentrikusan elhelyezked ő utak között, szabályos elrendez ődésben sorakoznak. A körútra történ ő kijárás ugyanis lehetővé tette a szétdarabolódó kertek szabályos felparcellázását (Novák 1975). 5. Egykori sz őlőskertek (Vénkert, Középkert, Zaboskert), Kisböszörmény, Északi- és Déli Lucernás Az utcavonalak rendezettek, jellemz őek az egyenes, derékszögben keresztez ődő utcák. A telkek általában nagyobbak, bár a méretek szóródása itt is jellemz ő. Az elmúlt évtizedek beépülése ellenére még napjainkban is ezek a területek a legkevésbé beépítettek. A tanulmány második részében összehasonlító morfológiai vizsgálat eredményeit dolgoztam fel. A korábbi morfológiai kép elemzését, az összehasonlítás lehet őségét Mendöl Tibor hatvan évvel ezel őtt készült településföldrajzi kutatásai tették lehet ővé. Elsősorban a városmag alakjának, helyének, szerkezetének és nagyságának változását vizsgáltam a morfológiai formaelemek, beépítési módok feltárásával, azok térbeli elrendeződésének térképre vitelével. Mendöl Tibor módszerét alkalmazva bizonyos körzeten belül minden utcát bejártam, s a térképen minden egyes lakóházat, intézmény épületét el őre meghatározott kulcs szerint számmal, illetve bet űvel jelöltem. Külön jelet alkalmaztam az üzletek jelölésére. Az összehasonlíthatóság érdekében az 1936-ban használt formaelemeket használtam a mai állapot leírásánál; kiegészítve a II. világháború után új típusként megjelen ő családi házakkal, a '80-as évek modern, azonos terv alapján épített, földszintes, tet őtér-beépítéses, Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. TÉT 1996 s 2-3 Hajdúböszörmény... 117 vagy egyemeletes társasházaival és a '60-as évek elejét ől Hajdúböszörményben új elemként megjelenő többszintes sorházakkal, lakótömbökkel. Amíg a város alapvet ő szerkezeti rendjében az elmúlt két évszázad során lényeges változás nem történt, addig megjelenésében, arculatában kétszer, háromszor is átformálódott. Hajdúböszörményben a XIX. sz . közepétől indult el a fejlődés a város térbeli megjelenésében. A bels ő részeken a falusias, fés űs beépítés helyett városias, helyenként teljesen zártsorú építkezés kezd ődött. A XIX. század második felét ől tudatos városrendezés keretében alakítják ki a főtér, a Bocskai tér képét. A régi, földszintes köz- és magánépületeket lebontották, városias jelleg ű, közcélú épületeket építettek a helyükre. A gimnázium, a városháza, az elemi iskola felépítésével, a régi református templom átalakításával, a kerületház kib ővítésével az ország egyik legszebb tere alakult ki. A XIX. sz . végére a legrégibb 4 utca zártsorú beépítést kapott, a megemelt földszintes, eklektikus házak párkánymagassága elérte az átlagos, egyemeletes házakét. A vertikális tagoltság alacsony szint ű volt. Az emeletes házak nem alkottak összefügg ő sort, legfeljebb szétszórtan bár, de egymás közelében helyezkedtek el (1935-ben a bels ő mag épületeinek csak kb. 6%-a volt emeletes). A városmag igen élesen kirajzolódó, a településnek szinte a geometriai középpontjában alakult ki. Hatalmas, szépen parkozott a f őtér, melyet az igen nagy, egyemeletes középületek csaknem körülzártak. Az er ősen hézagos üzletnegyed, mint egy ötágú csillag, az innen sugarasan szétágazó fő útvonalak elejét foglalta el - nagyjából az ólaskertek övéig. A fő útvonalak által határolt körcikkek belsejében azonban nagy volt a morfológiai zűrzavar, a falusias formacsoport reliktumai a f őtér szomszédságában is felbukkantak (pl.: a mai Hajdúkerület u., Iskola u., Újvárosi u.) (Mendöl 1936). Hajdúböszörmény a magjában kisvárosias, óriásfaluszer ű település volt - a kicsi városmagból például még a XIX. sz . végén is egészen falusias jellegű utcán lehetett csak kijutni a vasútállomáshoz. Az 1885-ben átadott vasútvonal (Debrecen-Hajdúnánás között) a későbbiekben természetesen pozitív változásokat eredményezett a morfológiai képben, hiszen a kedvező forgalmi fekvés a Rákóczi utca, Kálvin tér környékére vonzotta a lakosság módosabb kispolgári rétegét. Hajdúböszörményben ekkor morfológiai szempontból 3 domináns övezetet lehetett elkülöníteni: Városközpont Kisvárosi formacsoport, azaz a kisvárosi zárt lakónegyed és az er ősen hézagos kisvárosi üzletnegyed jellemezték. A kisvárosi zárt lakónegyedben a házak hossztengelye párhuzamos volt az utcával. Attól függ ően, hogy összeépültek, vagy elkülönülten álltak, különböztethet ő ek meg a zártsorú és a félig zárt kispolgári sorházak. Udvar, kert csak a telektömbök belsejében volt. A kisvárosi üzletnegyedre a szakboltok, az áruház és a piac jelenléte volt jellemz ő . A városközpontban voltak megtalálhatók a legjelent ő sebb középületek is. Itt is kevés volt a többszintes épület (egyemeletesnél magasabb nem is volt). A négy domináns övezet közül ennek volt a legkisebb a területe. Félagrár öv Ahogyan a neve is mutatja, kevert forma, azaz hézagos kispolgári sorházak, és - első sorban - falusias típusú épületek jellemezték. Falusias öv Ez volt a legnagyobb területű , s területe egyre növekedett a népesség számának gyarapodásával. Falusias formájú, hézagos sorú, földszintes házak jellemezték. Az Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. 118 Tóth Antal TÉT 1996 s 2-3 épületek hossztengelye az utcára mer őleges volt. A teleklábas típusú telektömbökön belül nagy telkek, azokon pedig laza, fés űs falusias beépítés, és az agrártevékenységhez szükséges nagy udvarok voltak megtalálhatók. Gyakorlatilag ez a falusias öv az óriásfalu megmaradt övezete volt. Negyedik övként lehet megemlíteni a legküls ő övet , az egykori sz őlőskerteket, az ún. "laza agglomerációt", amely többnyire nem érintkezett közvetlenül a régi zárt településsel, tő le vagy egy lakatlan öv, vagy pedig a kialakulóban lév ő, nagy helyigényű gyárakat, raktárakat és a pályaudvart magába foglaló iparforgalmi öv választotta el. Legfontosabb morfológiai jellemz ője, hogy nem alkotott egységes formacsoportot, rendkívüli sokszín űség jellemezte. A XX. század második felében lényegesen megváltozott a morfológiai kép Hajdúböszörményben is. Az 1960-as évtizedben nagyszabású városépítési program indult el, s eredményeként egyre inkább kirajzolódott a település városias arculata. A cél a horizontális terjeszkedés meggátlása, a vertikális terjeszkedés támogatása volt. Ennek a célnak a több emeletes lakótömbök feleltek meg. Olyan helyeket kellett keresni a városban, ahol alacsony volt a beépítettség (a szanálási arány ne legyen nagyobb 15%- nál), de fejlett volt (vagy könnyen fejleszthet ő) a közműhálózat. Az '50-es évek végén épült az els ő többszintes lakás a Balthazár D. u. - Szoboszlói u. sarkán. 1965-ig a Kossuth L. utcán, 1965 és 1980 között a Szoboszlói - József A., Mester és Munkácsy M. utcákon épültek bérlakások, a '80-as évtizedben pedig a Györössy-kert területén (4. ábra), az Attila és Désány I. utcákon. A bels ő mag és a kertség területén kispolgári, falusias, hóstáti városrészeket szanáltak, és helyükre korszer ű emeletes lakóházakat emeltek. A '90-es évek városképe így több lakóterületen alig emlékeztet a 20- 30 évvel korábbira. Az új morfológiai elem, a többszintes tömbös beépítés jobban megváltoztatta néhány évtized alatt a város arculatát, mint az el őző évszázadok együttvéve. A lakótelepek építésével megn őtt a település vertikális szintje. Míg az 1960-as évtized el őtt még a városmagnak volt a legmagasabb vertikális szintje, addig ez napjainkban a bels ő lakóöv peremére került. A többszintes lakótelepek építése - a települési környezet min őségére gyakorolt kedvezőtlen hatásai mellett - azonban több esetben helyrehozhatatlan károkat okozott a település szerkezetében és ai városképben is. Az ilyen típusú építkezés megjelent a város belső magjában is (Kossuth L. u., Weszprémi G. u., Pet őfi S. u.), és a vertikális problémák mellett az üzletbérházak hiánya is sok, els ősorban funkcionális gondot okoz az adott területeken. (Financiális problémák miatt még a '80-as évtized végén épült Pet őfi - Weszprémi utcai többemeletes lakóházak földszintjén sem jöhetett létre üzletsor). Ma - a nehéz gazdasági viszonyok közepette - a tömblakás építés szünetel, csak magánerős építkezések folynak a településen. A lakótelepek építése idején kevesebb figyelem és pénz jutott a város egyéb belterületeire, többek között a belváros eredeti állapotban megmaradt részeire is, ahol az épültek nagy része ma rekonstrukcióra szorulna. Több településrészen a falusias viszonyok konzerválódtak (pl.: a Vénkert területén még 1959-ben sem volt emeletes ház). Kedvez ő változást jelentett a családi társasházas építkezés meger ősödése az egykori sz őlőskertek területén. Jobb telek-kihasználással, telkek megosztásával, több utca zegzugos futásának megszüntetésével, zsákutcák egy részének kinyitásával, új utcák nyitásával segítette a város vezetése a magáner ős építkezést. A Középkert és a Vénkert területén is nyitottak új utcákat (p1.: Nefelejcs u., Elek J. u., Kovács A. u., Kövi M. u.). Közm űvesítettek, Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. TÉT 1996 s 2 3- Hajdúböszörménv... 119 házhelyeket osztottak ki. Ennek eredményeként ma már a Vénkertben is találunk emeletes családi házakat, és a házaknak már többsége, 49%-a tartozik a családi házas, villás típusba, míg a korábban domináns falusias típusú házak aránya 47%-ra esett vissza. Az egykori ólaskert öv morfológiai sokszínűségével tűnik ki. Minden beépítési mód megtalálható területén, szórványként a társas- és ikerházas csoportos beépítés is (Gombos A. u.), amely a településrész modern városi arculatát er ősíti. Viszonylag új morfológiai elemet jelent az egykori sz őlőskertek és a régi bels őségi perem közötti belső legelőn kialakított nagy helyigényű gyárak, üzemek, raktárak és a pályaudvar alkotta iparforgalmi öv, amely nemcsak a városi arculat kialakulását segítette, hanem a városi munkaer ő foglakoztatásában is óriási szerepet játszik, s így funkcionális értelemben második munkahelyövként értékelhet ő . Külön kell szólnunk a Bocskai tér morfológiai átalakulásáról. Két, építészetileg semleges épülettel lezárták a tér D-i, D-Ny-i részét. A két épületet (M űvelődési Központ, volt MSZMP-székház) a tér szerves egészébe akarták beilleszteni, ami - szubjektív véleményem szerint - els ő sorban az egykori pártháznál nem igazán volt sikeres. A település morfológiailag a múlt és a jelen keveréke, arculata igen változatos. Legfontosabb övezetei: Városközpont A szanálások ellenére megtalálhatók az egykori kisvárosi formacsoport bizonyítékai: a zárt földszintes (kispolgári) és a félig zárt földszintes (hézagos kispolgári) sorházak, néhány helyen (pl.: Pet ő fi S. u.) a többszintes, zárt beépítés is. Sok helyen a zártsorú egyemeletes házak földszintjének utcai részén üzleteket alakítottak ki. Ezek általában a nem mindennapi szükségleteket ellátó szaküzletek. A második világháború után a városközpontban is elterjedt a családi házas építkezés; szórványként társasházi, s még napjainkban is falusias beépítések is jellemzik. A '60-as évekt ől - új formai elemként - többszintes, tömbös beépítés is történt a bels ő lakóöv néhány nagyobb telektömbjének belsejében, ami a városközpont vertikális szintjét nagy mértékben megemelte. Sajnos ezeknek a lakótelepeknek a megépítése esztétikai értelemben sokat rontott a hangulatos, kisvárosias jellegű városképen. Természetesen továbbra is itt találhatók meg a legjelentő sebb közintézmények is. A városmag területe az elmúlt évtizedek morfológiai, funkcionális változásai eredményeképpen megnövekedett ÉK-i (Bethlen G. u. - üzletsor; Györössy-kerti lakótelep - amely új alközpontként funkcionál), K-i (Pető fi S. u. - piac; kisvárosi üzletnegyed kialakulása) és D-i (Szent I. tér - Kálvin tér) irányokban. A funkcionális értelemben vett városmag tehát itt már nem szabályos kör alakú, hanem csápszer ű nyúlványokkal oválisan megnyúlt. Családi házas öv Egykor az egységes falusias öv része volt - ma már morfológiailag nagyon vegyes összetételű . A falusias típusú épületek háttérbe szorultak, helyüket új típusú épületek vették át. A régebbi építés ű családi házak sátortet ősek; a legújabbak tet őtér- beépítésűek, ső t igen gyakran többszintes modern lakások. Az elmúlt három évtized során ezen az övön belül is épült néhány kisebb lakótelep (pl.: Attila u., Désány L u.). A családi házas övön belül els ősorban a kedvez ő forgalmi fekvés határozza meg a településrészek fejl ő dését. Üzletekkel viszonylag jól ellátott; a kisebb üzletek, vegyeskereskedések egy-egy kisebb körzet ellátását biztosítják. Falusias öv Egy része teljesen megszűnt, egyre kisebb részre szorul vissza, hiszen ebbe az övbe is fokozatosan behatolt az urbanizáció. Ahol még fellelhet ő, ott az utcavonalhoz Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. 120 Tóth Antal TÉT 1996 s 2-3 viszonyítva szabálytalan összevisszaságban találhatók meg az utcavonalát esetleg el sem érő, falusias jellegű lakóházak. A teleklábas típus dominál, azaz a falusias házak egy- vagy kétablakos keskeny vége néz az utcára, a házak egyik hosszanti oldala a telekhatárhoz simul, a másik pedig az udvar felé nyílik. A mindennapi szükségleteket kielégítő kisebb vegyeskereskedések, ABC üzletek még napjainkban is egészen szétszórtan találhatók a területén, ami a falusias öv viszonylagos ellátatlanságának bizonyítéka. A szerkezeti és morfológiai képz ődményekre (alaprajz, beépítési mód) vonatkozó kutatásaimat a funkcionális övek lehatárolására szeretném kiterjeszteni. Az el őzetes kutatásaim során hat ilyen övet tudtam elkülöníteni (Csapó 1990): Városmag Bels ő lakóöv a./ városias része b./ lakótelepek (bels ő lakóöv tömbös része) c./ falusias része Küls ő lakóöv a./ városias része b./ falusias része Ipari terület Beépítetlen, egyéb terület Külterületek - tanyák, amelyeknek már csak egy kis része lakott. Ezek részletes feltárása folyamatban van, s reményeim szerint kutatásaim sikerrel hozzájárulhatnak Hajdúböszörmény tradicionális küls ő képének megóvásához; új, jellemző jegyek bevonásával segíthetik a várostervezés, városfejlesztés munkáját. Irodalom Becsei J. (1976) Békéscsaba térbeli alkata. - In: Békéscsaba földrajza (Szerk.: Tóth J.). Békéscsaba, 415-488. o. Bencsik J. (1975) A sz őlőskertek építése Hajdúböszörményben. - In: A Hajdúsági Múzeum Évkönyve Hajdúböszörmény, 219-232. o. Csapó T. (1990) Nagykanizsa funkcionális morfológiája. - Földrajzi Értesítő, XXXIV. 1-4. 151-173. o. Dám L. (1972) A hajdúböszörményi sz őlők népi építkezése. - Közlemények a debreceni KLTE Néprajzi Intézetéb ől, 25. Den Hollander, A. N. J. (1980) Az Alföld települései és lakói. - Mg.-i Kiadó, Budapest. 112. o. Győrffy I. (1926) Hajdúböszörmény települése. Föld és Ember. Szeged, 36.14 o. Hajdúböszörmény Általános Szabályozási és Övezeti Terve 1983. - Kelet-Magyarországi Tervez ő Vállalat Hajdúböszörmény Egyszer űsített Általános Rendezési Terve 1959. - Városépítési Tervez ő Vállalat. Kathy 1. (1979) Hajdúböszörmény építészete. - In: Kathy I.-Sz. Kürti K.: Hajdúböszörmény Építészete- Képz őm űvészete. Hajdúböszörmény, 11-58. o. Mendöl T. (1936) Alföldi városaink morfológiája. - Közlemények a Debreceni Tisza István Tudományegyetem Földrajzi Intézetéb ől, Debrecen. 78. o. Mendöl T. (1963) Általános településföldrajz. - Akadémiai Kiadó, Budapest. 567. o. Novák L. (1975) Hajdúböszörmény telek- és településrendszere. - In: A Hajdúsági Múzeum Évkönyve Hajdúböszörmény,. 179-218. o. Nyakas M. (1973) Városigazgatás a felszabadulás után. In: Hajdúböszörmény története (Szerk.: Szendrey I.). Hajdúböszörmény. 162-188. o. Rácz I. (1973) A hajdúszabadság birtokában. - In: Hajdúböszörmény története (Szerk.: Szendrey I.). Hajdúböszörmény. 62-120. o. Szendrey I. (1973) A város népesedése. - In: Hajdúböszörmény története (Szerk.: Szendrey I.). Hajdúböszörmény. 256-283. o. Újlaky Z.-né (1973) Ipar és kereskedelem Hajdúböszörményben 1872-t ől napjainkig. - In: Hajdúböszörmény története (Szerk.: Szendrey I.) Hajdúböszörmény. 492-523. o. Tóth Antal : Hajdúböszörmény településmorfológiai képződményeinek változásai a XIX-XX. században Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 111-121. p. ÉT 1996 .2-3 Ha'clúböszarmé 121 Abstract The present study examines those seftlement morphological formations (base map, road etwork, arrangement of the sites, way of building up), in which the life of a town takes lace. It attempts to fill a gap in the field, as the morphological aspects of urbanisation still ave not been explored to the necessary depth. In my study I mainly analyse the evelopment history of the base map and image of the seftlement. The choice of the seftlement is explained by the seftlement geographical features of ajdúböszörmény. The town still bears its history in its appearance: Its most precious onument are the town itself and its morphology. In the second half of the survey I processed the findings of a comparative morphological xamination. The analysis of the former morphological picture and the comparisons are ade possible by Tibor Mendöl's research in seftlement geography, carried out 60 years ago. Primarily I examined the evolution of the shape, location, structure and size of the core of the town, by exploring morphological forms and ways of construction, putting their spatial arrangement onto a map.