Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

                                              Tér és Társadalom            1996 s 2-3: 69-76



KÖZPONTI FUNKCIÓK FELTÁRÁSA VAS MEGYÉBEN
                    (Exploring central functions in Vas county)

                                    LENNER TIBOR


                            Vas megye településhierarchiája

  A településeknek a településhálózatban elfoglalt helyük és funkcióik alapján kialakul
térbeli rendjük, hierarchiájuk. Viszont maga a településhierarchia soha nem jelent egy
stabil állapotot, a politikai, a társadalmi, gazdasági változások, folyamatok hatással vannak
rá, alakítják. Tehát amikor egy térség településhálózatát, annak térbeli rendjét elemezzük
soha nem feledkezhetünk meg arról, hogy ez a folyamatnak egy állapota az adott
időmetszetben.
  Az államszocializmus id őszakában a centralizációra törekv ő politika a hiérarchia
erőltetett szintjeit állította fel. Bár az 1971. évi Országos Településfejlesztési Koncepciót
(OTK) számos vonzáskörzetekre és a települések központi szerepkörére vonatkozó
vizsgálat el ő zte meg, mégis bevezetésének sikertelenségére utal, hogy hamarosan
megindult a vita a módosításának szükségességér ől, s 1981-ben ez meg is történt.
  A rendszerváltás után az önkormányzati törvény a településhálózat atomizációjának
irányába hatott, széttörte a korábbi adminisztratív szervez ődéseket. Így alakulhatott meg
országosan a 3200 települési önkormányzat, (Vas megyében 216), azaz ahány település,
annyi önkormányzat.
  Ésszerű, alulról építkező, a partnerkapcsolatokat keres ő újraszerveződés elkerülhetetlen,
de hogy ez ne erő szakolt legyen, ahhoz ismerni kell a településhálózatban lezajló
folyamatokat. A csupán vázlatos, egymásnak ellentmondó hipotéziseken alapuló er őltetett
településhierarchia kialakítása tévesnek bizonyuló döntésekhez vezetett (Beluszky 1973), s
vezethet ma is.
  Ezért fontos a településhierarchia dinamikáját folyamatában feltárni, részletesen
elemezni, hogy megszülethessen a településhierarchia objektív feltárása és értékelése,
mely a fejlesztési stratégiákat megalapozhatja.
  A településhálózat kialakulásának hosszú folyamatát az ország más területeihez képest
kevésbé zavarta meg a trianoni döntés Vas megyében. A második világháború után
„felhúzott" vasfüggöny hatása er ő sebb volt, hiszen a határon túl nyúló kapcsolatok
évtizedekig nem létezhettek, a régebbiek megsz űntek, újak nem születhettek. Ez egy
határmenti megye térszerkezetében, településhálózatában maradandó sebeket
eredményezett.
  E sebhelyekkel együtt a megye településhálózata az évszázados fejl ődés eredménye,
melyet az utolsó 50 év - az utolsó 5 év különösen - és a jelen is folyamatosan formál.
  Vas megye településszerkezete alapvet ően aprófalvas szerkezetű. A megye
településeinek 92,6%-a 2000 f ő nél kevesebbet számlál, és ezekben él az összlakosság
36,9%-a. Az átlagnépesség városokkal együtt is csak 1295 f ő, míg ugyanez az adat az
országban 3485 fő . A legkisebb faluban, Nemesmedvesen 23-an élnek, a legnagyobb
népessége a megyeszékhelynek, Szombathelynek van: 85932 f ő (1993).
                                   Lenner Tibor :
                     Központi funkciók feltárása Vas megyében
                    Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

70   Lenner Tibor                                                          TÉT 1996 s 2-3

   Hazánkban a településnagyság szoros összefüggésben van a fej lettséggel, az aprófalvak
komoly gondokkal küszködnek. Nem vagy csak nehezen tudnak megfelelni alapellátási -
közszolgálati funkcióiknak, és elmaradottságuk még inkább szembeötl ő, ha centrum-
hiányos térségben fekszenek.
   A települések területének nagyság szerinti megoszlását figyelve a falvak közül
szigetszerűen emelkednek ki a városok területei (min.: 293 ha, max.: 9752 ha). Az átlagos
területnagyság 1595,64 ha, ez azt jelenti, hogy a megyében magas a településs űrűség
értéke: 100 km2-re 62,7 település jut.
   A városok nagyság szerinti hierarchiájában megyeszékhely után a kisvárosok
következnek. Általánosan elfogadott nézet, hogy az abszolút méret alapján a 10 ezer és 30
ezer közötti lakosságszámú, városi jogállással bíró településeket tekintik kisvárosoknak.
Sárvár lakossága 15626 fő, Körmendé 12528 fő, Kőszegé 12137, Celldömölké 11851,
Szentgotthárdé 8662, míg Vasvárnak csak 4773, Csepregnek 3949 lakosa van.
   Ezek az adatok ráirányítják a figyelmet a várossá válás folyamatára a megyében. Vas
megye urbanizációs fejl ődésére helyi és országos folyamatok egyaránt hatással voltak. A
II. világháború után nyugati határmenti fekvése miatt hátrányos helyzetbe került,
periférikus helyzete feler ősödött. Nem történtek komolyabb ipari beruházások,
hagyományos kereskedelmi kapcsolatai elsorvadtak, aminek következtében a
népességszám csökkent, megindult az elvándorlás, és stagnált a városok fejl ődése is.
   Szombathely és K őszeg mellett 1970-ig csak Sárvár nyerte vissza városi rangját. A
változó politikai megítélés, óvatos gazdasági nyitás miatt aztán a megye kedvez őbb
helyzetbe került a területi munkamegosztásban, amelynek hasznát els ősorban a városok
kamatoztatták: 1970 és 1985 között újabb három település, Celldömölk, Körmend,
Szentgotthárd kapta vissza városi címét az OTK tudatos kisváros-fejlesztési programjának
megfelelően. A sort 1986-ban a funkcióhiányos központként várossá vált Vasvár zárta.
Jórészt viszont az is az OTK-nak köszönhet ő, hogy a falvak többsége nem tudta meg őrizni
meglévő funkcióit, felgyorsult az aprófalvak népesség-eróziója, tovább er ősítve ezzel a
már meglévő regionális különbségeket.
  A városok vonzáskörzete meglehet ősen kiterjedt, ugyanakkor a vonzáskörzeti határok
mentén elhelyezkedő települések érzik periférikus helyzetüket. A városok vonzása
lecsökken, mert ellátási körzetük kiterjedéséhez képest központi funkcióik fejletlenek, ez
alól csak Szombathely kivétel. Így a városok funkcióinak er ősítése mellett más települések
centrumként való fejlesztése is felmerült: Bük, Csepreg, Jánosháza, Őriszentpéter és
Répcelak térbeli helyzete a legkedvez őbb a várossá válásra. A felsoroltak közül Csepreg
1995. július 1-jén kapta meg a városi címet. (Csapó 1994.)
  Vas megye településeinek száma ma 216. Az utóbbi 5 évben 3 szétválás történt, részben
a várossá nyilvánítások következményeként. 1993. január 1-jén vált ki Alsóújlak község
Vasvárból. Az 1986-os egyesítésig társközsége volt a vasvári közös tanácsnak, azaz önálló
község volt. A várossá nyilvánításkor két lehet őség kínálkozott: vagy önálló falu, vagy
Vasvár város része lesz. Az addigi várossá nyilvánítási gyakorlatot követve az utóbbi
elképzelés valósult meg. A település polgárai az egyesítés után azonban kisemmizve
érezték magukat, ezért végig harcoltak az önállóságért, ez a folyamat 1989-90-ben
gyorsult fel.
   Csepregbő l Tormásliget 1993. július 1-jén vált ki. Utóbbi korábban külterületi lakóhely,
uradalom volt, azaz soha sem volt önálló község. Bár formailag megfelel községi
funkcióinak, racionálisan, államigazgatási szempontból megkérd őjelezhető önállósága.
                                          Lenner Tibor :
                            Központi funkciók feltárása Vas megyében
                           Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

TÉT 1996 s 2-3                                 Központi funkciókfeltárása...           71

   Vas megyében történt egy harmadik szétválás is, ez azonban az el őző kettőtől eltérő
típust képvisel. Sömjénmihályfa esetében ugyanis két falu, Kemenessömjén és
Kemenesmihályfa vált ketté 1993. január 1-jén. A történelmi el őzményekhez tartozik,
hogy 1938 és 1946. január 1. között már egyszer egységes volt Sömjénmihályfa. Utána
azonban mesterségesen szétválasztották, mert az önálló tanácsok élére olyan kádereket
neveztek ki, akiket könnyebben tudtak felülr ől ellenőrizni, irányítani. A két község 1982.
január I-jén egyesült újra, majd 1993-ban újra szétváltak. Emögött az a politikai akarat
 állt, hogy a régi tanácsi vezetést mindenképpen meg akarták buktatni a faluban, ha kell,
 szétválással is. Az osztozkodáskor Kemenesmihályfára került az iskola, az óvoda, a régi -
„közös" - polgármesteri hivatal, míg Kemenessömjén kapta az orvosi rendel őt és a
kultúrházat. A következmény az lett, hogy aprófalvas települések lettek, így kevesebb
pénzbő l gazdálkodhatnak, ráadásul többe kerül az államigazgatás, gazdaságilag tehát
egyértelműen veszített mindkét falu.
   Kemenessömjén 13 millió forintos éves költségvetéséb ől p1. 4 millió forint megy
 Kemenesmihályfára, az ott tanuló sömjéni gyerekek normatív támogatására.
 Kemenesmihályfa viszont az orvosi rendel ő fenntartásához járul hozzá. Beruházásaikat,
programjaikat is csak közös összefogással tudják végrehajtani: most pl. együtt vezetik a
 gázt, mindkét falu használja a kultúrházat, közösek az iskolai ünnepségek.
   Összefoglalva a szétválások okait, azok közül kett ő mindenképpen kiemelendő:
     - rövid távú politikai érdekek, okok (a 2 millió forintos kvóta megszerzése, a „régi"
        tanácselnök-polgármester megbuktatása)
     - „sérelmek" orvoslása: a kisemmizettség érzésének politikai megnyilvánulása.

          Központi szerepkörök a nem városi jogkör ű településekben

  Egy aprófalvas textúrájú, elmaradott településekb ől, kistérségekb ől álló régióban
különösen fontos azt megvizsgálni, hogy a megye térszerkezetében a sokszor hiányos
intézményi ellátottságú városok mellett mely települések rendelkeznek központi
funkciókkal. E települések szerepkörükkel képesek-e a más városok által le nem fedett
térben a keletkezett űrt pótolni, bizonyos szerepköröket átvállalni?
  A központi funkciók feltárásához a következ ő intézmények, társulások meglétét vagy
hiányát vizsgáltuk: körjegyz ő ségi központokat, az építésügyi hatósági központokat, a
csatornamű társulatokat.'
  Figyelembe vettük továbbá a feln őtt háziorvosi körzetek központjai, az általános iskolai
központokat, a hatósági állatorvosi központokat és a gazdajegyz ői körzetek központjait.
  Az adatokat egyrészt a megyei igazgatási szervekt ő l sikerült beszerezni (Köztársasági
Hivatal, Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, Pedagógiai Intézet, ÁNTSZ,
Agrárkamara), másrészt e meglév ő adatbázist b ővítették azok a kérd őívek, amelyeket az
egyes önkormányzatok vezet ői töltöttek ki.
A központi funkciók vizsgálatához 4 csoportot alakítottunk ki:
          I. csoport: központképz ő funkcióval nem rendelkez ő települések;
          II. csoport: 1-2 központképz ő funkcióval rendelkez ők csoportja;
          III. csoport: 3-4 központképz ő funkcióval rendelkez ők csoportja;
          IV. csoport: 5, vagy ennél több központképz ő szereppel rendelkező települések
          csoportja.
                                    Lenner Tibor :
                      Központi funkciók feltárása Vas megyében
                     Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

72   Lenner Tibor                                                            TÉT 1996 s 2-3

   A Vas megyei települések központi funkciók szerinti csoportosítását mutatja az 1. ábra.
 A legnépesebb kategória a központi funkcióval nem rendelkez őké, ide a települések 60%-
 a, szám szerint 131 település tartozik. A második csoportba sorolódott 43 község, az
 összes település 20%-a. A harmadikba 25 település, azaz 12% tartozik, a negyedik csoport
 értékeit pedig 17 település, azaz 8% érte el. Az utóbbi körbe sorolódtak természetszer űen
 a kisvárosok és a megyeszékhely is, Vasvárt kivéve, amely a harmadik kategóriában foglal
 helyet.
   Nemcsak az alapellátottság mértéke és a települések nagysága között van szoros
 összefüggés, hanem a több településre kiterjed ő központi funkciók száma és az átlagos
 lélekszám között is. A központi funkcióval nem rendelkez ő települések átlagos lélekszáma
 379, a 131 ide tartozó községb ől csak négy község lélekszáma haladja meg az 1000 főt. E
 kategóriába tehát túlnyomórészt az aprófalvak kerültek. A központi funkciók számának
 emelkedésével az átlagos lélekszám is n ő : a 2. kategóriában 751, a harmadikban 882, a
negyedikben a városokkal együtt 9928, városok nélkül pedig 1810 fő.              (
   Ha a 4. csoportot a városok nélkül vizsgáljuk, látható, hogy a 10 településb ől 5 - Torony,
Gencsapáti, Söpte, Vép, Vasszécsény - a Szombathelyt övez ő gyűrűben helyezkedik el,
 számukra tehát a megyeszékhely-közeliség jelentett el őnyt a több településre kiterjed ő
 funkciók megszerzésében és m űködtetésében, tehermentesítve ezzel a várost. Felt űnő az
 is, hogy a megye elmaradott térségének számító D-i, aprófalvas régióhoz csak Jánosháza,
Győrvár és Őriszentpéter tartozik, illetve a városok közül Szentgotthárd. Igaz viszont,
hogy a „középmez őnyhöz" tartozó, 3-4 központi szereppel rendelkez ő 25 település közül
az elmaradott térségben 11 található, azaz a csoport 44%-a, köztük a városi ranggal bíró
Vasvár. E települések valamit enyhítenek az egyetlen nagyobb centrum vonzásába sem es ő
aprófalvak gondjain, hiszen többségük körjegyz őséggel, körzeti orvossal, körzetesített
általános iskolával és állatorvossal rendelkezik. Igaz az is, hogy gazdasági, igazgatási
erejük ahhoz már nem elegend ő, hogy maradéktalanul lefedjék a városok által üresen
hagyott teret.
   Az egyaránt 5-5 központi funkcióval rendelkez ő B ő és Répcelak számára a megye É-i
határán pedig az jelent el őnyt, hogy fontos útvonalak közelében helyezkednek el,
közlekedés-földrajzi helyzetük, tehát kedvez ő.
   Az 1-2 központi funkcióval rendelkez ő községek szóródása egyenletes, bár az
elmaradott térség itt is rosszabb mutatókkal rendelkezik, míg a megye településeinek 35%-
a tartozik ide, addig a térséghez a 2. csoportból csak a megye településeinek 9%-a
sorolódik.
   Összegzésképpen megállapíthatjuk, hogy a társulások központjai ma is a 'nagyobb
településekben találhatók, de az 1-2 központi funkció jelenléte még nem jelent központi
szerepkört a település számára, ugyanakkor azok a települések, melyekben 4-5 funkció
jelen van, már rendelkeznek térségszervez ő erővel. Ezek azok a települések, melyek
alapellátottságuk alapján már elemi centrumként viselkednek, külön csoportot alkotnak.
Ezek közvetlenül a városok alatti hierarchiaszinten helyezkednek el. Centrum szereppel
fő leg azok bírnak, melyek az elmaradott térségekben a perifériákon találhatók
(Őriszentpéter, Jánosháza, Répcelak), s nem Szombathely agglomerációjában (Torony,
Vép, Söpte).
                                      Lenner Tibor :
                        Központi funkciók feltárása Vas megyében
                       Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

TÉT 1996 s 2-3                                Központi funkciók feltárása...              73


                                     L ÁBRA
                       Központképz ő funkciók Vas megyében
                 (Seetlements with central functions in Vas county)




                                                       Jelmagyarázat

                                                       Központképz ő funkcióval
                                                       nem rendelkeznek
                                                       1-2 központképz ő funkcióval
                                                        rendelkező település
                                                       3-4 központképző funkcióval
                                                        rendelkez ő település


                                                er       vagy ennél több központképz ő
                                                        szereppel rendelkez ő település
                                    Lenner Tibor :
                      Központi funkciók feltárása Vas megyében
                     Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

74   Lenner Tibor                                                            TÉT 1996 .2-3


  kisvárosok középfokú intézményi és infrastrukturális ellátottságának mérése

  A központi funkciók olyan magasabb szintű szerepkörök, melyek a nem mindennapos
szükségletek megfelel ő minőségi színvonalon történ ő kielégítésére szolgálnak. Az ezeket a
feladatköröket megszerz ő, működtető, és ezzel a környékük településeire vonzást gyakorló
településeket városoknak nevezzük. A kisvárosok pedig azok a 10000 és 30000 közötti
lakossal rendelkező városi jogállással bíró települések, amelyek társadalmuk
megítélésében emberi lépték űek, könnyen áttekinthet ők, keretét adják a helyi politika
érvényesülésének, napi érintkezésben állnak vidékükkel, a falvakkal és nagyobb
városokkal. (Lenner 1995)
  A várossal szemben támasztott igények szerint megkülönböztetünk primer, szekunder és
tercier funkciókat. E funkciók adják a kereteit az újdonságok fogadásának, a városi térbe
való beépülésének. Emellett a gazdasági - piaci tényez ők, az infrastrukturális felszereltség,
a társadalmi- történelmi-kulturális hagyományok mind-mind hozzájárulnak az újdonságok
megtelepedéséhez. A településrendszerbe való illeszkedésnél azonban súlyos válság jelei
mutatkoznak a kisvárosoknál: egyrészt sokuk gazdasága követ ő jellegű, válságágazatokat
tömörítő, másrészt sem műszaki, sem szellemi hátterük nem készült fel az újdonságok
fogadására, adaptálására.
  Az oktatási igények kielégítésére szolgáló középiskola valamennyi vasi városban van,
általában kettő, Csepreget és Vasvárt kivéve, ahol egy, és Szombathelyt, ahol tizenhárom
található. A középfokú oktatási szerepkört tekintve kimagasló a k őszegi gimnázium
szerepe, ahová a magas szintű idegennyelvi képzés miatt az egész megyéb ől iskoláznak be
fiatalokat, így Szombathely után K őszegen a legmagasabb a középiskolai tanulók száma.
Az 1000 lakosra jutó középiskolai tanulók száma Szombathelyen a legmagasabb (81,5),
utána Kőszeg következik (68,4), míg a többi kisváros ennél lényegesen kisebb értéket ért
el (26-56 között).
  Felsőfokú tanintézetei csak a megyeszékhelynek vannak, ahol a nappali tagozaton
tanulók száma közel 2500, az oktatók száma 274, és ezekkel az értékekkel Szombathely a
nyugat-dunántúli régióban Gy őr után a legnagyobb fels őoktatási centrumnak számít. Ezek
az intézmények olyan szellemi alkotó m űhelyek, ahol kutatómunkát is végeznek, és ezért
hatásuk nemcsak a megyére, régióra, hanem az országra is kisugárzik. Ezek inspiráló
hatására csak egy példa: Szombathelyen, ahol a tanárképz ő főiskola, az egészségügyi
főiskola és a megyei kórház m űködik, az 1980-as évtized végén hárman rendelkeztek a
tudomány doktora fokozattal, és 32-en voltak a tudomány kandidátusai. (Gál 1988) A
megye többi kisvárosában tudományos min ősített oktató, kutató nem él, azaz e
településkörben csaknem teljesen hiányzik a tudományos alkotótevékenység, a meglév ő
pedig nem jelent többet elszigetelt, esetlegesen jelentkez ő, egyéni kezdeményezésnél.
  A fels őfokú végzettséggel rendelkez ők aránya a 7 éves és idősebb népességb ől az
országos átlagértékhez közeli. Az átlagértékt ől jelentős eltérést Szombathely (10,78%) és
Vasvár (4,81%) mutat. E két - legmagasabb és legalacsonyabb - érték közti eltérés több,
mint kétszeres, ami kb. hasonló a régió többi megyéjének adataihoz, és fele az országos
eltérésnek (utóbbi több, mint négyszeres). Az aktív keres őkhöz viszonyítva a legtöbb
felsőfokú végzettség ű Szombathely mellett K őszegen, Körmenden, Sárváron él, ezek a
városok 10%-on felüli értékeket értek el.
                                           Lenner Tibor :
                             Központi funkciók feltárása Vas megyében
                            Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.


TÉT 1996 .2-3                                   Központi funkciók feltárása...           75
                                                              t
    A középfokú iskolázottsági szint az aktív keres ők körében Csepreget kivéve mindenhol
 50% feletti, a 7 éves és id ősebb népességre vetítve pedig 32% körüli, amit ől ismét Csepreg
 marad el (25,9%). A 20-24 éves korosztályhoz viszonyított fels őfokú hallgatók aránya
 nagyobb szóródást mutat, itt Szombathely külön kategóriába tartozik (23,18%) mellette
 Körmend, Celldömölk, Sárvár, Kőszeg alkot egy csoportot 5% körüli mutatóval, míg
 Vasvár, Szentgotthárd, Csepreg 2% alatti értékeivel leszakad a többi várostól.
    A 8 városból ötnek van kórháza, Csepregnek, K őszegnek, Vasvárnak nincs. Az
 intézmények közül a legnagyobb a szombathelyi megyei kórház 1670 ággyal, amely
 regionális feladatokat is ellát. A többi városnak kiskórháza van 120-160 ággyal -
 vonzáskörzetre kiterjed ő szereppel-, de az önkormányzatok számára súlyosan
 forráshiányos anyagi helyzetükben még ezek fenntartása is gondot jelent. Felmerült több
 kórház leépítése és/vagy megszüntetése is a megyében, amely ellen a helyi lakosság
 elkeseredetten tiltakozott. Átmeneti megoldásnak az látszott, hogy Celldömölk, Körmend
 és Sárvár önkormányzata csatlakozna a Rolicare nev ű, kórházakat működtető közhasznú
 társasághoz. A kezdeményezés mára elhalt.
    Az egészségügyben és a kulturális szférában dolgozók részesedése az összes aktív
 keres őbő l Vasvárt kivéve mindenhol 10% feletti, amely megfelel ő szellemi hátteret
 biztosít a kisvárosok fejl ődésének. Kiugróan magas K őszeg 20,4%-os adata, amellyel
 Szombathelyt (16,2%) is megel őzi, és a régió olyan városainak társaságában található,
 mint Sopron, Balatonfüred, Hévíz, Keszthely.
    A szellemi erőforrások mellett a gazdasági aktivitásnak, az új, már piaci viszonyok
 között létrejövő és működő szervezeteknek is hatása van a környez ő településekre. A
 magánvállalkozások számszer ű adatai arról vallanak, mennyire rugalmas a szervezeti
 formák szintjén a helyi gazdaság. Vas megye kisvárosai az ÉNy-Dunántúlon az utolsó
helyen állnak. Az 1000 főre jutó magánvállalkozások száma a megyében Szombathely
 után Sárváron a legmagasabb (78,77 illetve 71,55), a további sorrend Vasvár, Celldömölk,
 Körmend, Szentgotthárd, K őszeg, Csepreg, 50 körüli értékekkel. A megye tehát még
mindig nem tudta kiheverni a múlt területpolitikájának káros hatását, azt, hogy a nyugati
fekvéséből, polgári hagyományaiból fakadóan kimaradt az iparosításból, és az ezzel együtt
  áró infrastruktúra fejlesztésb ől. Ugyanakkor a nyugati országhatár menti városokban
v árható, hogy a magángazdaság er ős kapcsolatokat épít ki Ausztria és Szlovénia felé. A
(h atárok megnyíltával a gazdasági térben helyzetük kedvez ően változik, de a
magángazdaság valódi súlya, t őkeereje, hatékonysága számszer ű adatokkal még nehezen
mérhető .
   Ingatlan-ügynökség csak két városban m űködik (Szombathelyen 5, Sárváron 1), míg
összehasonlításul a szomszédos Veszprém megyében, ahol az idegenforgalom szerepe
jóval nagyobb, 5 városban összesen 12 ingatlanügynökség van.
   Kevés az ügyvédek száma is: 92 dolgozik a megyében. Ez a Gy őr-Moson-Sopron megyei
értéknek a fele, a Veszprém megyeinek kétharmada csak. Ráadásul a Vas megyei
ügyvédek 80%-a Szombathelyen m űködik, ez a koncentráltság az említett két megyében
kisebb, 60% körüli.
   A Legfels őbb Bíróság által bejegyzett egyesületek számából lehet következtetni a
t ársadalmi aktivitásra, de a megyeszékhely mögött a kisvárosok ezen a téren is
lemaradnak: amíg Szombathelyen 416 egyesület m űködik, addig a 7 városban összesen
c sak 293. Sárváron jegyezték be a legtöbb egyesületet (72), míg Csepregen a
legkevesebbet (14).
                                        Lenner Tibor :
                          Központi funkciók feltárása Vas megyében
                         Tér és Társadalom 10. évf. 1996/2-3. 69-76. p.

76    Lenner Tibor                                                                         TÉT 1996 .2-3
                                •
  Korlátozottak a hirdetési lehet őségek is, jószerivel csak Szombathelyen lehet válogatni a
lehetőségek közül, a régió többi kisvárosában - a Vas megyeiekkel szemben - viszont már
ezen a téren is nagyobb az aktivitás.
  Az elemzett adatok arra mutatnak, hogy Vas megye kisvárosai, mint vonzásközpontok
csak ellentmondásosan tudnak megfelelni a központi szerepkörb ől adódó
követelményeknek. Szinte azt mondhatjuk, hogy a kisvárosoknak a várossá válás
időrendjével egyenesen arányos a városi hierarchiában elfoglalt helyük, azaz minél
fiatalabbak, annál lejjebb helyezkednek el. Vasvárra és Csepregre ez teljes mértékben
igaz, funkcióik még meglehet ősen hiányosak.


                                                Jegyzetek

  A vízmű társulatok mára már megsz űntek, vagy megsz űnőben vannak, hiszen a vízellátás megyeszerte
megoldott. Mivel a társulatok meghatározott feladatra jöttek létre, a beruházás megkezdését ől számított 10 éven
belül feloszlanak.) Itt kell megjegyezni azt is, hogy a gáz társulásokról az ÉGÁZ Rt. az energiaszektor
privatizáció el ő tti állapota miatt adatokat nem szolgáltatott. A gáz vezetéskor azonban nem különböz ő
önkormányzatok társulnak, hanem minden önkormányzat maga alakít gáztársulást.



                                                Irodalom

Beluszky P. (1973) A településosztályozás néhány elvi módszertani szempontja. Földrajzi Értesítő 4.
  453-466. o.
Csapó T. (szerk.) (1994) Térségi folyamatok a Nyugat-Dunántúlon. Kézirat, MTA RKK ÉDO Vas megyei
  Kutatócsoport, Szombathely, 57. o.
Gál V. (1988) Tudományos fokozatú szakemberek Vas megyében. Vasi Szemle XLII. évf. 4. sz.
Lenner T. (1995) Az értelmiség szerepe a kisvárosok modernizációjában Celldömölk és Sárvár példáján.
  Földrajzi Értesítő, 3-4. 245-258. o.



                                                 Abstract

  The development of urbanisation in Vas county was influenced by both local and
national processes. Following World War 11, the county found itself in an unfavourable
situation because of its location along the western border, thus its peripheral situation
further worsened. Significant industrial investments neglected this county, its traditional
trading connections vanished, consequently its population decreased, outmigration started
and the development of the towns stagnated, too.
  The analysed data reveal that fact that the small towns as the attraction centres in Vas
county could only meet the criteria of the central role with contradictions. We can
practically say that there is a direct proportion in the chronology of the towns obtaining
this status and their places in the urban hierarchy, i.e. the younger they are the lower they
can be found in the hierarchy. It is absolutely the case with Vasvár and Csepreg, their
functions are still rather deficient.