Tér és Társadalom 9. évf. 1995/1-2. 33-35. p. Tér és Társadalom 9. 1995 s 1-2: 33-35 HELYI HATALOM ÉS MARKETING (Local power and marketing) TÓTH ANTAL A helyi hatalom és a marketing kapcsolatrendszerében mai felfogásunk szerint kétségte- lenül vannak olyan mez ők, amelyek értelmezésére viszonylag tág tudományos apparátus áll a rendelkezésünkre. Ugyanakkor egyáltalában nem nélkülözhetünk olyasfajta gyakor- lati megközelítéseket, amelyek nélkül e sajátos módszertan, helyesebben „világlátás" sem- mit sem érne, alkalmazhatósága rövid távon „lenullázódna". Valójában mir ől is van szó? A térségi marketing létjogosultságát, társadalmi hasznosságát ma már senki sem vitatja: a terület- és településfejlesztési szakmai közvélemény szerte a világon nemcsak elfogadja, hanem a konkrét elemz őmunka mindennapjaiban is széles körben alkalmazza a diszcip- lína bevált empirikus módszereit. Ebb ől a szempontból az „ezoterizációs folyamat" ki- emelkedő állomása volt az 1983-ban elfogadott Torremolinosi Charta, amely minden vo- natkozásban új perspektívába helyezte a szóban forgó metodika fontosságát a terület- és településfejlesztésben. Ami a hazai vonatkozásokat illeti, itt mindenképpen az 1989-es rendszerváltás volt az, amely lehet ővé tette az alkalmazhatóság konkrét kérdéseinek a felvetését, mivel az önkor- mányzatiság immár „életközeli" megjelenése és mindennapi társadalmi megélése mind nagyobb esélyt adott a lokális szükségletek tudományos, operacionalizált elemzésének, azok „agypolitikai" és helyi politikai dimenzióinak kialakításához. Ugyanakkor a „prózai praxis" nagyon is konkrét korlátokat állít a térségi marketing kutatási módszereinek széles körű alkalmazása elé, pedig az irányukban megjelen ő döntéshozói, döntéselőkészítői szükségletek nem csupán megérettek, hanem túlérettek is bizonyos vonatkozásban. A továbbiakban érdemes lenne áttekinteni azokat a politikai-gazdasági tényez őcsoportokat, amelyek napjainkban determinálják e mozgásfolyamatok kibontakozását. E sorok írójának tapasztalatai szerint a térségi marketing módszerek gyakorlati alkalma- zását, lokális döntési folyamatokba való beépítését els ősorban azok az önkormányzatok igénylik, amelyeknek az átlagosnál lényegesen fejlettebb döntési kultúrájuk van, s ame- lyek felismerték azt, hogy a lakossági igények „piacosodása" nem más, mint az önkor- mányzatiság lényegének gyakorlati kifejez ődése. Ebben a kontextusban viszont a lakossági szükségletek, a lakosság érdekstruktúráinak döntésekben való megjelenése akkor is alapvet ő kérdés, amikor — tekintettel az igencsak korlátos pénzügyi mozgástérre — látszólag nincs esély ezen szükségletek figyelembevételére. A helyi településfejlesztési tervezetek, koncepciók participációs és szükségletkommuni- kációs jellegű lakossági „megmerítése" csakis akkor lehet hatékony, ha világos és egy- Tóth Antal : Helyi hatalom és marketing Tér és Társadalom 9. évf. 1995/1-2. 33-35. p. 34 Tóth Antal TÉT 1995 s 1-2 értelmű, a térség „értékesítési szcenárióit" is magában foglaló marketing koncepció áll a döntéshozók rendelkezésére. Ennek kidolgozása is csupán akkor lehetséges, ha az önkor- mányzati testület, a polgármester és a kutatást-elemzést végrehajtó kutatási m űhely között minimális összhang van a fejlesztés céljait illet ő en. Ez a konszenzus álláspontunk szerint akkor alakul ki a leggyorsabban, ha a projektum konkrét gazdasági, illet őleg gazdaság- fejlesztési elemeket is tartalmaz, azaz célrendszerében a profit és non-profit jelleg ű elemek egyaránt (és meglehet ő sen pregnáns formában) jelen vannak. Mindazonáltal, tapasztalataink szerint a participációs és szükségletkommunikációs jelleg csak abban az esetben nyer gyakorlati tartalmat, ha a helyi lakosság a projekt minden fázisát nemcsak követi, hanem aktívan be is kapcsolódik annak lebonyolításába. A jelek szerint ugyanis maga a marketing stratégiai folyamat is fontos etápja a helyi po- litikai legitimáció, a döntéshozói célokkal való azonosulás kialakulásának. Márpedig ebben a vonatkozásban a helyi döntéshozónak egyszer ű en nincs jobb eszköze céljai meg- ismertetésére, elképzelései köztudatba való beültetésére. Természetesen egy olyan történelmi helyzetben, amikor „se hajó, se víz" nincsen, a települési-térségi marketing sincsen könny ű helyzetben akármennyire is kristálytiszta me- todikával, eszköz- és célrendszerrel operál. Ugyanakkor eléggé világosan felrajzolhatók azok a kondíciók, amelyek mentén a projekt lezárásaként kialakult marketing-stratégia sikeres végrehajtása az önkormányzat, illetve a település lakossága vonatkozásában köve- telményként megfogalmazható. Ezek a feltételek a következ ők: a) Adaptációs képesség Mind az önkormányzatnak, mind a település lakóinak gyorsan és hatékonyan el kell sa- játítaniuk, majd a gyakorlatban is alkalmazniuk kell azokat a marketing eszközöket és fogásokat, amelyeket számukra a stratégia megfogalmaz. Ennek megfelel ően — a belső kommunikáció megszervezésén túl — a település teljes küls ő kapcsolatrendszerét úgy kell kialakítani, illetve átalakítani, hogy az megfeleljen az alapvet ő marketing céloknak. Adott esetben el kell felejteni azokat a testvérvárosi, testvérközségi, kistérségi stb. kapcsolato- kat, amelyek nem viszik el őre a település ügyét, ám ezzel párhuzamosan olyan új partne- reket kell keresni, amelyekkel való együttm ű ködés a célrendszerben megfogalmazottak irányába mutatnak. b) Rugalmasság A települési önkormányzatnak rendkívül rugalmasnak kell lennie a bels ő erőforrások felkutatásában és hasznosításában. Ezzel párhuzamosan egyfajta bels ő „erőforrásmonito- ringot" kell kiépítenie és m űködtetnie annak érdekében, hogy a település gazdasági és hu- mán erő forrásai bármikor bevethet ő ek legyenek a marketing célok végrehajtására. c) Komplexitás Az operációs szakaszban is meghatározó jelent ő sége van a települési marketing egyes elemei (PR, reklám, direct mail, szükségletkommunikáció stb.) összehangolt és komplex alkalmazásának. Legjobb, ha ezekre a részterületekre önálló forgatókönyvek és intézke- dési tervezetek születnek, amelyek következetes végrehajtása érdekében lehet őleg egysze- mélyi felel ősöket kell kijelölni. Tóth Antal : Helyi hatalom és marketing Tér és Társadalom 9. évf. 1995/1-2. 33-35. p. TÉT 1995 s 1-2 Helyi hatalom és marketing 35 d) Célirányosság E kritérium jegyében els ősorban az alapprioritások végrehajtására és nem „mellékösvé- nyek" felkutatására és kitaposására kell koncentrálni az operációs periódusban. Ez Vi- szonylag könnyen kalibrálható feladat, hiszen a jó marketing-stratégia egyértelm ű fontos- sági sorrendet állít fel a végrehajtandó feladatok vonatkozásában. e) Erőforrásallokációs-képesség Ennek a követelménynek a figyelembevétele és következetes betartása az egyik legopti- málisabb eszköze a marketing-startégia és a gazdasági alapú fejlesztési stratégia haté- konysági mutatói összevetésének. Ugyanis bármennyire is fejlett az önkormányzat bels ő és külső lobbizási technikája, „alkultúrája", csak azokat az er őforrásokat lehet optimálisan felhasználni, amelyekre ténylegesen szüksége van a településnek, amelyeket a helyi társa- dalom és gazdaság hatékonyan képes felhasználni. Tér és Társadalom 9. évf. 1995/1-2. 36. p. , ;~ZeleNSE 2 af A modern Párizs — a Défense negyed (Fényképezte: Kraftné Somogyi G)