Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 1-4. p. Tér és Társadalom 8. 1994E1-2: 1-4 A DÉL-DUNÁNTÚL MINT A MAGYAR MAKROREGIONÁLIS SZERKEZET EGYIK ELEME (South Transdanubia as an Element of the Hungarian Macro-regional Structure) Előszó Az elmúlt évtizedben az Európai Közösségben a területfejlesztésnek és tervezésnek egy többszint ű területi struktúrája épült ki, melynek tényleges m űködését megfelel ő in- tézményhálózat és jelentő s pénzügyi alapok is biztosítják. E rendszeren belül — a mi fogalmaink szerinti — makroregionális szint egyre komolyabb hatalmi, gazdasági és mind határozottabban külpolitikai szerepet is játszik. A közvetlen regionális részvétel a nemzetközi területi munkamegosztásban jelent ős gazdasági el őnyökkel járt mind regio- nális, mind nemzeti, mind szupranacionális szinteken. A Magyarország és az Európai Unió közötti társulási szerz ődésnek célja — többek között —, hogy: — „új szabályokat, politikát és gyakorlatot létesítsen, amelyek Magyarországnak a Közösségbe történő integrációja alapját képezik"; — „a társulás ténylegessé tételét szolgáló, megfelel ő intézményeket hozzon létre" (1994. évi I. tv. 1. cikk). A társulási szerződésben külön cikk (87.) foglalkozik a regionális fejlesztéssel. Több intézkedést irányoz el ő a regionális fejlesztés és a földhasználat tervezése i területén. Az Unió tagállamai a nemzetközi összehasonlíthatóság érdekében minden országban a régiók három szintű hierarchikus rendszerét hozták létre (NUTS). E struktúrának a Dél- Dunántúl bizonyosan egyik eleme lesz, viták legföljebb a kiterjedését tekintve lehetnek. Általában és tradicionálisan Baranyát, Somogyot, Tolnát és Zalát sorolják a Dél-Dunán- túlhoz. Az önkormányzatok vezet ő it megkérdezve önálló regionális identitásként jelenik meg a balatoni (közép-dunántúli) régió és egy nyugat-dunántúli régió is. Amennyiben valóban létrejönne egy nyugat-dunántúli/magyarországi régió, akkor Zala bizonyára oda tartozna. A társulási szerződésnek megfelel ően a csatlakozáshoz való felkészülés során: 1) Megnyugtatóan rendezni kell a területfejlesztés törvényi szabályozása körül kiala- kult vitás kérdéseket. 2 2) Az európai alapelvekre építve, a magyar sajátosságoknak megfelel ően ki kell dol- gozni a hosszú távra érvényes — több parlamenti ciklust kiszolgáló — területfejlesztési stratégiát és a kormányzat négy évre vonatkozó területi politikáját; A DÉL-DUNÁNTÚL MINT A MAGYAR MAKROREGIONÁLIS SZERKEZET EGYIK ELEME Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 1-4. p. 2 Előszó TÉT 1994 .1 —2 3) Végre kell hajtani a területi statisztika reformját, új, többszint ű területi információs rendszert kell kialakítani. A regionális centrumokban meg kell teremteni az EU doku- mentációs bázisokat és információs rendszereihez illeszked ő központokat. 3 4) Mindez azt is jelenti, hogy el ő kell készíteni a hatalom területi decentralizálását, azaz ki kell alakítani a makroregionális rendszereket, meg kell találni a hazai intéz- ményrendszernek megfelel ő formát és meg kell kezdeni ezen a szinten (is) a fejlesztési koncepciók, a területi tervek készítését. Az európai integrációtól függetlenül a nemzetközi területi munkamegosztásba való mind eredményesebb bekapcsolódás érdekében is sürg ős feladat, hogy a regionális szint kikristályosodjék és a magyar régiókra hosszú távú programok készüljenek. A kérdés az, hogy milyen típusú tervet, és ki készítsen? A területi tervezésr ől vallott nézetek — Kelet- és Nyugat-Európában egyaránt — szo- rosan kapcsolódtak az állam szerepér ől kialakult képhez. A II. világháború után az ál- lamtól és helyi szervezeteit ől várták el a szociális/jóléti folyamatok ellen őrzését, aminek középpontjában a közösségi intézmények, a lakáskérdés, a hálózati infrastruktúra stb. tervezése állt. Átfogó hosszú távú „blue-print" típusú tervek álltak a végrehajtás szol- gálatába. A hetvenes évekt ől kezdve egyre nőtt az elégedetlenség e tervezési módszerek- kel és dokumentumaikkal szemben. A megújult (?) tervezési folyamat sokkal inkább „döntés-orientált" volt, a területi tervek kevésbé törekedtek az „ésszer ű " területfel- használásra, inkább a közösségi döntéshozatal koordinálását segítették. Jelenleg piac- orientált területi tervekre van szükség, amely legfeljebb csak eszközeiben hasonlít a hatvanas-hetvenes évek terveihez, és annak ellenére, hogy sokat merít a „döntés- orientált" tervezési gyakorlatból, mégsem az érdekcsoportokra és koordinációra koncentrál els ősorban, hanem a versenyre és a sajátos célcsoportokra. A lassan változó területi struktúrákkal a magánt őke mint adottságokkal számol és a saját parciális célja elérése során, nem tudatosítva módosítja csak azokat. Ha e másodla- gos következmények esetleges kedvez őtlen hatásait mérsékelni akarjuk, akkor más szin- ten kell számba venni e döntések területi következményeit, szükség esetén hatni kell rájuk, mert egyrészt ezeknek negatív társadalmi hatásai is lehetnek, másrészt e trendek pozitív befolyásolása a magántőkének is érdeke, hiszen ezek a magánt őke megtérülésére hatnak. E feltételrendszer alakítja a beruházási döntéseket, ami megváltoztatja a térbeli struktúrákat. Tehát, mivel az egyes vállalatok nem veszik számba döntéseik területi konzekvenciáit, a gazdaság szempontjából pedig nem mindegy a gazdálkodás regionális háttere, ezért a kormánynak és az önkormányzatoknak kell rendelkezniük hosszú távú stratégiával a térbeli folyamatok és struktúrák alakítására.4 E felismerések következtében több szálon futnak a dél-dunántúli regionális vizsgála- tok. Elsőként a régió megyéinek és néhány településének vezet ői, valamint a térség más döntéshozói kezdeményezték egy átfogó regionális program készítését. Regionális középszint hiányában (a programnak nem volt gazdája: megrendel ő, végrehajtó stb.) létrehozták a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Alapítványt. Ez jelentheti — a jelen- A DÉL-DUNÁNTÚL MINT A MAGYAR MAKROREGIONÁLIS SZERKEZET EGYIK ELEME Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 1-4. p. TÉT 1994.1-2 A Dél-Dunántúl mint a magyar makroregionális 3 legi jogi keretek közötti kényszermegoldásként — a majdani dél-dunántúli intézmény (pl. regionális tanács) csíráját. A kormány, miután a legsúlyosabb helyzetben lév ő megyékre készíttetett területfej- lesztési koncepciókat, majd az Alföld egészének területfejlesztési gondjait is áttekintet- te, ugyancsak készített egy dél-dunántúli területfejlesztési koncepciót, amelynek segítsé- gével elsősorban az állami szervek számára kíván feladatokat meghatározni. A régióra vonatkozó el őzetes vizsgálatok azt mutatták, hogy a dél-dunántúli koncep- ció vezérfonala — legyen az alulról építkez ő vagy a kormányzati munkát segít ő — ma a versenyképes gazdasági szerkezet területi feltételrendszerének a meghatározása kell, hogy legyen. Ehhez nélkülözhetetlen elemzési módszer az európai régiókkal való össze- vetés. A hazai regionális elemzésekben eddig ritkán alkalmazott európai összehasonlítás több szempontból is hasznos lehet. Egyrészt megadja a régió helyét az európai gazdasá- gi erő térben. Az európai régiók adatainak ismeretében meghatározhatók azok a térsé- gek, amelyeknek a strukturális és ellátottsági mutatói a leginkább hasonlítanak a dél-du- nántúliéhoz, és ezek fejl ődési pályái, regionális fejlesztési stratégiáik és azok megvaló- sítási tapasztalatai fontos segítséget adhatnak a dél-dunántúli stratégia kialakításához. Másrészt az összehasonlítás eredményei hasznosíthatóak a nemzetközi együttm űködés- ben. A TÉT-nek ebben a tematikus számban — többek között — e munkákban közrem űkö- dők tanulmányaiból közlünk néhányat. Az érdekl ődés felkeltéséért felvillantunk az eddig készült vizsgálatokból néhány megállapítást, amely segíthet a Dél-Dunántúl hite- les portréjának felvázolásában. Az európai gazdasági erőtér súlypontja Magyarország számára kedvez ően, a koráb- biakhoz képest keletebbre a dél-német és észak-olasz tartományok felé helyez ődik át. Ezzel Dél-Dunántúl geoökonómiai helyzete javul, némileg ellensúlyozva a geopolitikai helyzet — remélhet ően — átmeneti romlását. Az Európa legnagyobb forgalmi-közlekedési folyosóitól távol fekv ő régió Európa sajátos félperifériája. E helyzeten kardinálisan változtatni csak az EU-tagság elnyerése után a közösségi alapok anyagi támogatásával lehetséges. Más periférikus régiókhoz hasonlóan elmaradott a Dél-Dunántúl közlekedési és kommunikációs infrastruktúrája 4 , de az ipari és tercier szektor foglalkoztatottainak az aránya azokénál magasabb, így nem annyira az iparosítás, mint a szerkezetátalakítás a f ő tennivaló. A régió országon belüli helyzete több tekintetben átlagos: mind a teljesítménye, mind az új típusú gazdasági szervezetek és innovációk terjedése vonatkozásában elmarad a központi és észak-dunántúli régió mögött, de megel őzi Észak-Magyarországot és az Észak-Alföldet. A gazdaság- és iparszerkezet csak lassan változik — inkább a hagyományos termelés leépülése jellemezte az elmúlt éveket, mint új tevékenységek megjelenése, és csak mér- sékelt elmozdulás volt tapasztalható az aktív keres ők foglalkoztatási ágak szerinti meg- oszlásában. A gazdaság a jelenlegi bázison nem fejl ődhet tovább, hanem egy merőben új struktúrára van szükség s . Ennek kialakulását, a piac által való kitermel ődését nehezí- A DÉL-DUNÁNTÚL MINT A MAGYAR MAKROREGIONÁLIS SZERKEZET EGYIK ELEME Tér és Társadalom 8. évf. 1994/1-2. 1-4. p. 4 Előszó TÉT 1994 • 1 —2 ti, hogy fejletlenek a termel ő és üzleti szolgáltatások, gyenge a K+F tevékenység és kedvezőtlen a fels őoktatás szerkezete. Gyártás- és gyártmányfejlesztés hiányában ért- hető , hogy kicsi a nemzetközileg piacképes termékek aránya, így az országban itt a leg- mérsékeltebb az exportorientáció. Az exportált termékek arányát tekintve Baranya és Tolna megye az utolsó a megyék rangsorában. Az ÁVÜ kezelésében lev ő gazdasági társaságok privatizációja lassan halad a régió- ban. A privatizációs szint 1993 végén Baranyában 54,8%, Somogyban 44,2%, Tolná- ban 36,5%, és Zalában a legkedvez őbb pozíciójú megyében 83,4% volt. A mezőgazdaságban a földek magánosítása mikrokörzetenként jelent ősen eltérő mér- tékű . Míg Tolna nagyobb hányadán a kárpótlási árveréseken eladott földek aránya már ez év elején 33% körül alakult, addig a baranyai átlag ennek felét sem érte el, s pl. Csurgó és Marcali körzetében 9% alatt maradt. Kisebb az elmozdulás a termékszerkezet korszerűsítésében. A régió alig alkalmazkodott az EU-kereslethez. Az idegenforgalomban is csak nagyon csekély volt a min őségi javulás, és nem történt meg az önmagukban szerény vonzer őt képvisel ő kínálati elemek integrált piacosítása. A régió erő sen hierarchizált településszerkezete sajátos területfejlesztést igényel. Az egységes regionális fejlesztés sz űk körben járhat eredménnyel, inkább a hasonló adott- ságú kistérségek összefogásán alapuló fejlesztési programok javasolhatóak. Faragó László Jegyzetek Értsd: területrendezés. 2 Egy területfejlesztési törvény gyors meghozatalára megvan minden remény, mert a kormánykoalíció mindkét pártjának programjában szerepelt e törvény meghozatalának s zükségessége. 3 Ezt rá lehetne építeni az MTA Regionális Kutatások Központjának inté zményhálózatára. 4 A telekommunikációs hálózat fejlettsége hazai mércével átlag feletti, de még ez is tragikusan alacsony nemzetközi összehasonlításban. 5 Ez megnehezíti a ma oly divatos szerves fejl ődés manifesztálódását.