Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. Tér és Társadalom 6. 1992.3-4: 75-88 GONDOLATOK A KÖZÉPSŐ-JÓZSEFVÁROS REHABILITÁCIÓJÁNAK TÁRSADALMI ÖSSZEFÜGGÉSEIR ŐL (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) LADÁNYI JÁNOS A Középső -Józsefváros (a VIII. kerületnek a József körút és Fiumei út közötti része) a f őváros gyik legrégibb, egyre er ősebben leromló állapotú és egyre alacsonyabb státusú népességet mörítő területe. A részletes rendezési tervhez* készült várostörténeti vizsgálatok igen alapo- an tártják fel e városrész és a városrészen belüli különböz ő területi egységek kialakulásának örülményeit. E vizsgálódások azonban lényegében csak a városegyesítés koráig követik nyo- on a Középső-Józsefváros történetét. Való igaz egyfel ől, hogy egy-egy városrész kialakulásá- ak körülményei jelentő s hatással vannak annak út-, telek- és tömbhálózatára, beépítettségi vi- zonyaira. Másfelől azonban az is elmondható, hogy Budapest, de a Középs ő-Józsefváros árosfejlődésének zöme is a városegyesítés utáni id őszakra esik. A városegyesítés után épült itt található lakások túlnyomó többsége, és még a korábbról itt maradt házak esetében is ndokolt feltenni a kérdést: mi magyarázza azt, hogy ebben a városrészben ilyen szokatlan ma- ias arányban maradtak fenn korábban épült, többnyire földszintes épületek? Könnyen belátha- ó, hogy a Középső -Józsefváros kialakulásának mikéntje valóban nagy jelent őséggel bír annak ésőbbi fejlődése szempontjából, de ett ől a Középső-Józsefváros a városegyesítés után még igen okféle irányba fejlődhetett volna. Ezért érdemesnek t űnik röviden összefoglalnunk a városrész ésőbbi társadalmi fejlődésére jelentős befolyást gyakorló városépítési szabályozásra vonatko- ó korábbi kutatásainkat. Véleményünk szerint, a városegyesítés utáni építési szabályozás történetének ismeretében egállapítható, hogy a budapesti övezetek nem a szó klasszikus értelmében vett „természetes vezetek", hanem alapvet ően várostervezési produktumnak tekinthet ők. Nem utolsó sorban onban éppen az övezetes szabályozás idézett el ő, vagy erősített fel egy sor, az övezetek fizikai s társadalmi értelemben vett heterogenitásának irányába mutató folyamatot. Látnunk kell gyanis, hogy a városegyesítés utáni id őszakra jellemző övezetes szabályozás, amelyik a város gész területét építési területnek tekinti, amelyik a város szerkezetét lényegében a város köz- ontjából kifelé haladva csökken ő beépítési intenzitású, homogén övezetek rendszereként kép- en el, jelentős mértékben önmaga megvalósulása ellen hatott. Az „extenzív városfejl ődés" elkerülése érdekében a Közmunkatanács ugyanis egy sor intéz- edést hozott. Ezek az intézkedések a küls ő területeken igen magas telekminimumot, a város első övezeteiben pedig nagy telekszélességet és telekmélységet írtak el ő, amelyek szinte lehe- etlenné tették, hogy családi házak épüljenek a város akkori területén belül. Ez rendkívül magas *A területre a Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából a VÁTI munkatársai, Perezel Anna vezetésével, részletes ren- ezési tervet dolgoztak ki. Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 76 Ladányi János TÉT 1992 .3 4 - laksűrű séget és egy házra jutó lakásszámot eredményezett. Jelent ős mértékben hozzájárult ah- hoz is, hogy a város főútvonalai és az ezekhez közeli telkek viszonylag gyorsan és viszonylag egységes stílusban épüljenek be. Mindez azonban az egyes övezetek heterogenitásának irá- nyába hatott. Mivel az építési szabályzat Budapest akkori, a mainak csak mintegy harmadát kitevő területén 5-6 millió lakos elhelyezését tette volna lehet ővé, még a kor igen gyors lakásé- pítési üteme sem eredményezhette, hogy a bels ő területek mellékutcáinak túlnyomó többsége, valamint a bérházasnak nyilvánított küls ő építési övezetek bérházakkal épüljenek be. A fentiek eredményeként létrejött területeken hézagos beépítés vált jellemz ővé, ami Budapestet a „tűzfa- lak városává" tette. Sokkal fontosabb azonban számunkra az, hogy mindez az övezetek város- szerkezeti mintaként való érvényesülésének ellenében hatott, amennyiben fokozta az egy-egy övezeten belüli főútvonalak és egyéb utcák ház- és lakásállományának különbségét. Ezt a hatást erő sítették azok a rendelkezések is, amelyek egy-egy f őútvonal, ritkábban tér gyorsabb és egy- ségesebb stílusban való kiépülése érdekében rövidebb-hosszabb távra adómentességet biztosí- tottak az itt építkez őknek. A Nagykörút esetében példái ez az új házak 15 évi teljes és 15 évi részleges adómentességét jelentette. Ugyanebbe az irányba — az övezetek városszerkezeti mintaként való érvényesülése ellen — hatott az is, hogy mivel az építési szabályzatok az egész várost építési területként kezelték, a nagyváros expanziója nem „klasszikus módon" zajlott le. Többemeletes bérházak mellett földszintes, esetenként falusias házak, üres, kés őbb raktározás, garázsok, vagy ipar céljaira igénybe vett telkek maradtak meg. A Közmunkatanács kisházellenes intézkedéseivel kapcsolatban igen valószín űnek tűnik, hogy ebben nemcsak az „extenzív városfejl ődés" elleni harc igen magasztos — egyébként ma is időről-időre felmerülő és korántsem csak várostervez ő ideológiák által motivált — szempont- jai játszhattak szerepet. Ez a politika odavezetett, hogy Budapesten a családiház-építés aránya az első világháborúig igen alacsony és csökken ő tendenciájú volt, továbbá, hogy sorházak és kislakásos bérházak szinte egyáltalán nem épültek. Ez minden bizonnyal mindenekel őtt azzal magyarázható, hogy a magyarországi polgári fejl ődés megkésett és ellentmondásos jellege mi- att nem voltak elég er ő sek azok a rétegek, amelyek a bérházépít ő földbirtokos- és pénzarisztok- rácia érdekeivel szemben sikeresen tudták volna képviselni saját érdekeiket. A családiház-épí- tésnek a városból való kiszorításában a földbirtokos arisztokrácia egyes csoportjai azért is érdekeltek voltak, mert ilymódon a várost körülvev ő területeken megemelkedett a telekár, és emelkedtek a parcellázások révén megszerezhet ő összegek. A családiház-építés jelent ős része tehát ebben az időszakban a város akkori területén kívülre szorult, a budapesti kisegzisztenciák pedig szűk, körfolyosós bérházak szoba-konyhás lakásaiba kényszerültek. A Budapesten a városegyesítés táján kialakult építési szabályozás persze az id ők során, rész- ben az övezetek lehatárolása, részben az el őírások szigorúsága tekintetében, elég gyakran és sokat változott, a normatív városépítési szabályozás ezen módszere azonban még sokáig lénye- ges hatást gyakorolt a város szerkezetére. Hosszú harcok után tehát végülis csak az I. világháború el ő estéjén született meg a gyökere- sen új építési szabályzat. Ez annyiban mindenképpen el őrelépést jelentett, hogy míg a korábbi szabályozások elsősorban a városkép esztétikai megjelenésére, a mindenáron való nagyvárosias jellegre koncentráltak, az 1914-es szabályzatban már a korábbiaknál sokkal határozottabb szo- ciális és egészségügyi intézkedések is felfedezhet ők voltak. A bérházak esetében csökkent a Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. TÉT 1992 • 3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 77 telek beépíthetősége és növekedett az udvar minimális alapterülete, egyszersmind megjelent a hátsó építési vonal fogalma, ami a keretes beépítés el őfutárának tekinthető. Javultak a kötelező utcai légtérarányok is, ami valamivel kevésbé zsúfolt beépítést tett lehet ővé. Témánk szempont- jából legfontosabb következménye a szabályzatnak azonban az, hogy létrehozott egy új, csalá- diházas övezetet. Alig néhány hónappal kés őbb azonban kitört az I. világháború, aminek következtében a lakásépítési tevékenység szinte teljesen megsz űnt. A vesztes háború után a Monarchia felbom- lott. Magyarország területe egyharmadára csökkent. Az elcsatolt területekr ől hatalmas töme- gek érkeztek a fővárosba, lakás híján sokan szükség-táborokba, vagy vagonokba kényszerültek költözni. Ez, valamint a két világháború közötti igen alacsony magyarországi gazdasági növe- kedési ütem, nagy szegénység és minimális lakásépítési kedv, az építési hatóságokat különféle engedményekre kényszerítette. A helyzet sem a budapesti kertvárosias városrészek kialakulásá- nak, sem olyan, korábban már beépült városrészek átépülésének nem kedvezett, mint amilyen a Középső-Józsefváros is volt. Viszonylag keveset változtatott a Középs ő-Józsefváros arculatán a két világháború közötti időszak legerősebb építési konjunktúrája, ami a 30-as évek második felére, a 40-es évek legele- jére esett. E területen várostervezési szempontból a legjelent ősebb változást az jelentette, hogy a két világháború között még mindig alkalmazott körülépített udvaros beépítést lassan újfajta, kedvezőbb beépítési mód váltotta fel. Már az 1914-es építési szabályzatban megjelent a hátsó építési vonal fogalma, aminek továbbfejlesztése az ún. csatlakozó-udvaros beépítés, amelyr ől rövidesen az ún. keretes beépítésre tértek át. Mindez a korábbinál jóval kedvez őbb légtérará- nyok kialakulását tette lehet ővé. Szociológiai szempontból azonban sokkal lényegesebb ennél, hogy az ilymódon épült bérházakban praktikusan megsz űnt a lakók ugyanazon épületen belüli szegregációjának kiváltó oka, az a hatalmas különbség, ami a korábban épült körfolyosós bér- házak utcai és udvari lakásainak mérete, komfortja, stb. között mutatkozott. A 30-as évek közepét ől érvényesülő építési konjunktúra azonban mindenekel őtt a „telepítés- politikai" irányelvek és az azok érvényesítését el ősegítő adómentességi rendeletek által prefe- rált területeken jelentkezett. Túl kés őn indult be, és túlságosan rövid volt ahhoz, hogy számotte- vően megváltoztassa a Középs ő-Józsefváros jellegét. Inkább csak néhány jól sikerült épületet vagy épületegyüttest hozott létre, például a Népszínház utcában, vagy a Köztársaság-téren. A beindult, de nem városfejl ődési okok miatt megrekedt konjunktúrális folyamat azonban máig szembetűnő bizonyítéka annak, hogy a Középs ő-Józsefváros és az ezt körülvev ő terület napja- inkban tetőző, fokozatos leromlása nem a nagyvárosi expanzió egyedül lehetséges eredménye, csak a városfejlődés egyik lehetséges alternativája volt. A világháború kitörése, majd a város- és lakásgazdálkodás rendszerének 1945 utáni radikális megváltozása tulajdonképpen egy meg- lehetősen későn, de mégiscsak beindult városrehabilitációs folyamatot szakított meg. A Középső-Józsefváros térbeni-társadalmi szerkezetér ől összegzésként tehát elmondható, hogy e terület uralkodó háztípusát a többemeletes, körfolyosós bérházak különféle típusai je- lentik. Azonban — mivel ez a városrész nem körfolyosós bérházakkal épült be els ő ízben, ha- nem különböző mértékben ugyan, de már a múlt század els ő évtizedeiben is beépült, zömében földszintes vagy egyemeletes épületekkel, és e területen sohasem volt elég konjunktúra ahhoz, hogy a városrész teljesen átépüljön, de a városrész átépülése mégiscsak megindult — a domi- náns többemeletes, körfolyosós bérház itt egyéb típusokkal is kiegészül. Így tehát napjainkban Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 78 Ladányi János TÉT 1992 s 3-4 megragadható városszerkezetei egységek éppen azáltal válnak el egymástól, hogy a domináns típus mennyire egyeduralkodója az egyes területeknek. A vizsgált területen kétféle szegregáci- ós minta figyelhető meg: részben a körfolyosós bérházak utcai és udvari frontjainak lakásai közötti státuskülönbségek, részben a különböz ő háztípusok adott területen belüli keveredésé- nek arányai szabályozzák a különböz ő társadalmi, demográfiai és etnikai csoportok térbeni el- különülését. A Középső-Józsefvárosra is oly jellemz ő többemeletes körfolyosós bérházak uralkodóvá válását szociológiai értelemben az tette lehet ővé, hogy az egyes társadalmi osztályok közötti politikai és egzisztenciális különbségek Budapesten nem voltak olyan óriásiak, mint a kelet- európai nagyvárosokban — amelyekre ezért, a nagy létszámú szolgahad állandó jelenlétét ől eltekintve, a magas státusúak lakóhelyeinek éles térbeni elkülönülése volt jellemz ő —, de a nyugat-európai állapotokhoz képest elég nagyok és elég merevek voltak ahhoz, hogy a társadal- mi jellegű különbségeket ne kelljen éles térbeni elkülönüléssel is szimbolizálni. A körfolyosós bérházak lakóinak heterogenitása valószín űleg már az I. világháború után csökkenni kezdett. A tömegközlekedés elterjedése, majd a motorizáció térhódítása mellett ez valószín űleg minde- nekelőtt azzal magyarázható, hogy csökkentek a szociális távolságok és valamelyest enyhült a társadalmi hierarchia egyértelmű sége, ugyanakkor fokozódott a társadalmi konfliktusok éles- sége. Mindezek következtében a magasabb státusú csoportok számára egyre növekedett annak fontossága, hogy „másságukat" térbeni elkülönüléssel is szimbolizálják, hogy e „másság" jelentő sségét más városrészbe való elkülönüléssel fokozzák. A városrész hanyatlása tehát már az I. világháború táján megindult, de — mint ezt korábban már említettük — a 30-as évek máso- dik felében újabb, sajnos elég hamar elvetélt lehet őség adódott a hanyatlás megállítására. Az I. világháború után beindult folyamat azonban lényegesen felgyorsult a város- és lakásgaz- dálkodás szocialista rendszerére való átállás következtében. Míg ugyanis az államosítások többnyire nem érintették a város peremterületeinek kisebb családi házait, a bérházakat államo- sították. A 40-es évek végén, az 50-es évek elején az e házakban lév ő nagyobb lakások tekinté- lyes részébe még legalább egy családot költöztettek, és a lakást „társbérletesítették", illetve a régi lakókat különböz ő módszerekkel lakásuk leválasztására kényszerítették. A házak karban- tartását és felújítását elhanyagolták, így azok állapota fokozatosan leromlott. Ezzel párhuzamo- san fokozódott a magas státusú népesség eláramlása err ől a területről. Ez előbb főleg a budai hegyvidék szintén államosított villalakásai felé történt. Az ezen a területen fekv ő villák többnyi- re a korábbi rendszer leggazdagabb családjainak tulajdonát képezték, most pedig a magát els ő- sorban szociális érvekkel legitimáló állami lakáselosztási szisztéma — burkolt elosztási csator- náin keresztül — az új rendszerben leginkább privilegizáltakat juttatta itt lakáshoz. Aki viszont tehette, elköltözött a slumosodó bérházas területekr ől, hiszen itt új lakások nem épültek, még a régi épületek állapotának meg ő rzésére sem törekedtek. Jószerivel csak a korábban létrehozott értékek felélése folyt — és folyik ma is. A bürokratikus elosztási rendszerben kisebb privilégiu- mokkal rendelkező családok első sorban új lakótelepeken jutottak lakáshoz, míg az ilyen privi- légiumokat nem élvezők, de szerény saját ház építéséhez szükséges anyagiakkal és igyekezettel bírók, főleg szakmunkások, felismerve, hogy a bürokratikus elosztási rendszer által belát- ható idő n belül nem juthatnak lakáshoz, valamelyik küls ő kerületben családi ház építésébe kezdtek. A pesti bérházakban lakó értelmiségiek többsége — korábban már ismertetett okok Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. ÉT 1992 • 3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 79 'att — szintén az állami lakáselosztás keretein kívül próbált szerencsét. Ők a 70-es évek köze- től kezdve egyre gyorsuló ütemben „vonultak ki" a többnyire a budai hegyvidéken épül ő, rsasházi lakásokba. A fentiek következtében a bel :;,5 pesti városrészek társadalmi összetételének heterogenitása ehát nagymértékben csökkent. Ezt a folyamatot er ősítette fel, hogy az elköltözöttek helyére gyre alacsonyabb státusú családok költöztek be. Az er ősen centralizált, bürokratikus elosztási endszer ugyanis főleg itt juttatta lakáshoz azokat a családokat, akiknek telepi vagy leromlott lvárosi területeken fekvő lakásait megszüntette, de akiket új lakáshoz nem tudott vagy nem juttatni. Itt jutott lakáshoz azon nagy létszámú, sokgyerekes családok egy része is, akik számára a hatóságok nem tudtak az új lakótelepek többnyire kisméret ű , nem elégséges szoba- számú lakásaiban megfelel ő elhelyezést biztosítani. De itt jutottak lakáshoz például azok az acsony jövedelmű családok vagy egyedülálló öregek is, akik nem lettek volna képesek az új akással járó költségeket fedezni. Egy leromló városrész életében a magasabb státusúak elköltözése és az alacsonyabb státusúak beáramlása mindig egymást kiegészítő, sőt egymást kölcsönösen felerősítő folyamatokat jelen- tenek. Az általunk most tárgyalt bérházas városrész slumosodásának folyamatában min őségileg új fejezet kezdődött a cigány népesség tömeges beáramlásával. Cigányok ugyanis mindig laktak ezen a területen, de viszonylag kevesen és viszonylag lokalizáltan. Ezek a családok is a cigány- ság legfelső rétegeit képezték, többnyire zenész cigányok voltak. A cigányok tömeges beáramlá- sa csak valamikor az 1970-es évek közepén, a cigány- és szegénytelepek felszámolásával, majd a külső kerületekben folyó „buldózeres" városfelújításokkal párhuzamosan indult meg és vált egy idő után öngerjesztő folyamattá. Korábbi kutatásaink során különböz ő módszerekkel igyekeztünk bebizonyítani, hogy a sze- gény népesség és a hátrányos helyzet ű etnikai kisebbségek nagyvárosokon belüli lakóhelyi szegregációjának mintája alapvet ően eltér egymástól. A különböző társadalmi csoportok szeg- regációjának esetében olyan tendencia érvényesült, hogy a magas státusúak inkább kevés, rend- szerint nagy kiterjedés ű és térben is összefügg ő területre vagy területekre különülnek el, míg az alacsony státusúak rendszerint inkább több, kisebb terület ű és térben össze nem függ ő „ mik- roszegregátumban" tömörülnek. Ezzel szemben a hátrányos helyzet ű etnikai kisebbségek ese- tében inkább az a tendencia érvényesül, hogy az ilyen kisebbségek által szinte egyáltalán nem, illetve igen magas arányban lakott városrészek egyaránt igen nagy kiterjedés ű, térben összefüg- gő területeket alkotnak. A fenti összefüggés kimutatható Budapesten is az egyetlen nagy létszámú hátrányos helyzet ű kisebbség, a cigány népesség térbeni elkülönülésének esetében. Míg a bels ő pesti kerületek egyre jobban slumosodó, zömében régi állami bérlakásokkal beépített területein a budapesti cigány népességnek csaknem a fele él, és ez az arány igen dinamikusan növekszik, a budai hegyvidék magas státusú, zömében új, magántulajdonú társasházakkal beépített részein szinte egyetlen cigány család sem lakik. A budapesti cigány népesség térbeni elhelyezkedésének változásait — jobb adatok hiányában — az általános iskolák alsó tagozatos osztályaiba járó cigány gyerekekr ől összegyűjtött adata- inkkal vagyunk kénytelenek bemutatni. Ezek szerint az 1971. és 1986. között eltelt 15 év alatt Budapesten pontosan megduplázódott, 1,2 % -ról 2,4%-ra emelkedett a cigány tanulók aránya. Ezzel szemben a bels ő pesti kerületekben (VI.—IX. ker.), ahol ez az arány már a 70-es évek Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 80 Ladányi János TÉT 1992 s 3-4 legelején is 2,7 % volt, 1986-ra több mint megháromszorozódott, 8,3 %-ra emelkedett a cigány tanulók aránya. Ezek persze csak nagy területekre vonatkozó átlagadatok. Már a 80-as évek közepén, és éppen az általunk vizsgált Középs ő -Józsefvárosban, voltak olyan kisebb lakóhelyi körzetek, ahol a cigány tanulók aránya 25 %-nál is magasabb volt, és mivel az iskolai szegregá- ció a lakóhelyi szegregáció er ő sségének mértékét is felülmúlta, már akkor volt a városrésznek olyan általános iskolája (Erdélyi utcai általános iskola), ahol a cigány tanulók aránya megközelí- tette az 50 % -ot. Az 1991/92-es tanévben megismételtük a budapesti általános- és kisegít ő iskolák alsó tagoza- taiba járó cigány gyerekek összeírását. Ezúttal azonban a pedagógusok által szegénynek, lega- lább egy munkanélküli gondvisel ős családból származónak, mondott, továbbá azon gyerekek adatait is összeírtuk, akik nem Budapesten születtek vagy nem f ővárosi iskolába is jártak. 1. TÁBLÁZAT A szegény, a cigány, a vidékr ől frissen felköltözött, valamint a legalább egy munkanélküli gondvisel ő tanulók aránya az jű általános és kisegítő iskolások körében (%) (77w proportion of those pupils in the primary schools and special schools for mentally retarded children whose parents are poor, Roma, have recently moved to Budapest from the countryside, or have at least one unemployed parents, %) 1. Budapest 2. VIII. ker. 3. Középső- Józsefváros 4. Szegény 10,2 18,4 24,5 5. Cigány 4,9 24,3 31,2 6. Vidéki 5,2 11,2 13,4 7. Munkanélküli 5,1 9,7 11,8 1. Budapest 5. Roma 2. District VIII. 6. Of rural origin 3. Inner-Josephstadt 7. Unemployed 4. Poor Adataink tanúsága szerint a különböz ő városrészek státusát és stabilitását igen jól mér ő muta- tóink mindegyike jóval magasabb értéket mutat a Józsefvárosban, mint a f őváros egészére. Fi- gyelemre méltó azonban, hogy míg a szegények, a vidékiek (értsd: vidéken született és/vagy vidéki általános iskolába is járt alsó tagozatos gyermekek) és a munkanélküliek józsefvárosi arányai csak mintegy kétszer olyan magasak, mint a f ővárosi átlag, a cigány tanulók aránya esetében az eltérés már ötszörös. Mindez annak az általunk korábban már részletesen leírt tény- Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. TÉT 1992.3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 81 nek tulajdonítható, hogy Budapesten a cigányok lakóhelyi szegregációja jóval er ősebb és alap- vetően más mintát követ, mint az alacsony státusú népességé. Hasonló tendencia mutatható ki, ha a Józsefváros egészének adatait a vizsgálodásunk sz űkebb területét képez ő Belső-József- város adatainak alakulásával is összevetjük. Megemlítend ő azonban, hogy a cigányok aránya a kerületi átlagnál minden szempontból jóval kedvez őtlenebb helyzetű Középső-Józsefvárosban már lényegesen meghaladja a szegények arányát. Korábban már bemutattuk, hogy milyen erősen felülprezentált a cigány népesség a Józsefvá- rosban és különösen annak középs ő területén. Meglepő állandóságot mutatnak viszont a szegé- nyek, a vidékiek és a munkanélküliek cigány népességen belüli arányai az általunk vizsgált különböző területeken. 2. TÁBLÁZAT A szegények, vidékr ől frissen felköltözöttek és a munkanélküliek cigány népességen belüli arányai (%) (Proportion of poor, of rural origin and unemployed in the Roma population, %) 3. Középső- 1. Budapest 2. VIII. ker. Józsefváros 4. Cigány összesen (fő) 3948 670 100,0 5. Ebből szegény 50,7 41,3 43,0 6. vidéki 25,9 25,8 26,0 7. szegény és vidéki 14,5 11,2 11,3 8. munkanélküli 24,7 22,5 22,8 1. Budapest 2. District VIII. 3. Inner-Josephstadt 4. Roma total (head) 5. Of them poor 6. of rural origin 7. poor and of rural origin 8. unemployed A fenti táblázat látszik bizonyítani, hogy a Józsefvárosban, s őt ennek általunk vizsgált közép- ső részén is, a budapesti átlaghoz nagyon hasonló bels ő összetételű cigány népesség él. Nem mondható ugyanez el, ha a budapesti szegény népesség (pontosabban a korábban leírt módon mintánkba került gyermekcsoport) bels ő összetételét vizsgáljuk meg. Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 82 Ladányi János TÉT 1992.3-4 3. TÁBLÁZAT A cigányok, vidékr ől frissen felköltözöttek és a munkanélküliek szegény népességen belüli arányai (%) (Proportion of Roma, of rural origin and unemployed in the poor population, %) 1. Budapest 2. VIII. ker. 3. Középső- Józsefváros 4. Szegény összesen (fő) 8237 508 100,0 5. Ebből cigány 24,3 54,5 54,8 6. vidéki 13,5 21,4 20,2 7. cigány és vidéki 7,0 14,7 14,4 8. munkanélküli 26,0 29,9 29,2 1. Budapest 2. District VIII. 3. Inner-Josephstadt 4. Poor total (head) 5. Of them Roma 6. of rural origin 7. Roma and of rural origin 8. unemployed Adataink szerint míg a budapesti szegényeknek csak kevesebb mint egynegyede, a józsefváro- si szegényeknek már több minta fele cigány származású. Jelent ős, bár kisebb mértékű az eltérés a vidékről frissen felköltözöttek arányának tekintetében is, míg a vidékt ől frissen felköltözött cigányok józsefvárosi felülreprezentáltsága a szegények körében — a korábban elmondottaknak tulajdoníthatóan — lényegében megegyezik a cigány népesség józsefvárosi felülreprezentáltsá- gának mértékével. A Középs ő-Józsefváros adatai e csoportra vonatkozóan sem térnek lényege- sen el a VIII. kerület adataiból. Újból hangsúlyoznunk kell azonban, hogy adataink nem a buda- pesti cigány és szegény népességre általában vonatkoznak, hanem csak az alsó tagozatos általános iskolás korú népességre. Ez a magasabb differenciális termékenység és az alacso- nyabb átlagos életkor miatt viszonylag jó közelítést jelent a cigány népesség egészére vonatko- zóan, a fenti okok, valamint a belső városrészek rohamos elöregedése miatt viszont semmikép- pen sem tekinthető a szegény népesség egészére elfogadható közelítésnek. Az el őbb elmondottak értelmében a legszámottev őbb eltérést az okozta, hogy felvételünkb ől kimaradtak az idős, és a gyermektelen szegény népesség csoportjai, amelyek pedig igen jelent ős kategóriáit képezik a belső pesti városrészek szegény társadalmának. Vizsgáljuk most meg részletesebb területi bontásban is az idáig felhasznált mutatók alakulá- sát a Középs ő-Józsefvárosban. Az elemzéshez el ő ször azokat a nagyobb, térben összefügg ő területi egységeket használjuk fel, amelyeket a VÁTI munkatársai alakítottak ki az ott található épületek állapota, a lakások nagysága és komfortfokozata alapján. Tájékoztatásképpen közöljük még a VIII. kerület legmagasabb státusú része, a Bels ő -Józsefváros (a VIII. kerületnek a József körúton belüli része) megfelel ő adatait is. Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. TÉT 1992.3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 83 4. TÁBLÁZAT A szegények és a vidékr ől frissen felköltözöttek cigány népességen belüli arányai a VIII. kerület egyes területein (%) (Proportion of the poor and of those who have recently came from the countryside in the Roma population in certain paris of district VIII. , %) 1. Középső-Józsefváros 2. Belső- A B C Összesen Józsefváros 3. Cigány összesen 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 4. Ebből szegény 30,9 43,5 55,3 43,0 34,0 5. vidéki 33,3 25,0 19,7 26,0 26,6 6. szegény és vidéki 11,1 13,0 9,2 11,3 11,3 1. Central-Josephstadt 2. Inner-Josephstadt 3. Roma total 4. Of them poor 5. of rural origin 6. poor and of rural origin 5. TÁBLÁZAT A szegények és a vidékr ől frissen felköltözöttek szegény népességen belüli arányai a VIII. kerület egyes területein (%) (Proportion of the poor and of those who have recently came from the countryside in the poor population in certain paris of district VIII. , %) 1. Középső-Józsefváros 2. Belső- A B C Összesen Józsefváros 3. Szegény összesen 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 4. Ebből cigány 38,5 55,3 72,4 54,8 36,0 5. vidéki 23,1 18,8 19,0 20,2 24,0 6. cigány és vidéki 13,8 16,5 12,1 14,4 12,0 1. Central-Josephstadt 2. Inner-Josephstadt 3. Poor total 4. Of them Roma 5. of rural origin 6. poor and of rural origin Az adatok tanúsága szerint a Középs ő-Józsefváros itt elemzett különböz ő területei mind a cigány, mind pedig a szegény népesség bels ő összetétele tekintetében jelentősen eltérnek egy- Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 84 Ladányi János TÉT 1992.3-4 mástól. Az épület- és lakásállomány szempontjából legmagasabb státusú területen (A), a Rá- kóczi út—Fiumei út—Népszínház utca által határolt háromszögben, a József körút valamint a Baross utca menti, Horváth Mihály tér mögötti tömbjeiben nemcsak a cigányok és szegények arányai alacsonyabbak, de alacsonyabb a szegények cigányokon, és a cigányok szegényeken belüli aránya is. Ezen mutatók szempontjából is középs ő helyzetet foglalnak el a Középs ő- Józsefváros belsejében lév ő tömbök (B), míg az épület-, lakásállomány, valamint a cigány és szegény népesség arányai szempontjából is legalacsonyabb státusúnak a Középs ő-Józsefváros külső , Erdélyi utca—Mátyás tér—Koszorú utca—Baross utca—Fiumei út által határolt része (C) tekinthető. A Középső -Józsefváros legmagasabb státusú térségének (A) státusa lényegében megegyezik a VIII. kerület legjobbnak tartott területével, a Bels ő-Józsefvároséval. Mint korábban már említettük, az 1986/87-es tanévben a mostanihoz hasonlóan egyszer már összeírtuk a cigány tanulók adatait. Ezért módunk van arra, hogy felmérjük a cigány tanulók arányainak elmúlt öt év alatti változását az általunk vizsgált területen. 6. TÁBLÁZAT A cigány tanulók megoszlása a Középs ő-Józsefváros különböz ő státusú területein (Distibution of Roma pupils in different parts of district A B C 1. ösue..en 1986/87 32,1 33,8 34,1 100,0 1991/92 30,6 40,7 28,7 100,0 1. Total Az adatok tanúsága szerint a cigány tanulók aránya a vizsgált id őszakban a Középs ő-József- város legmagasabb státusú területén valamelyest, a legalacsonyabb státusú területen ennél vala- mivel nagyobb arányban csökkent, ugyanakkora közepes státusú területen viszont számottev ő- en emelkedett. Ehhez hozzátehetjük, hogy míg az 1986/87-es tanévben a vizsgált három területen még lényegében megegyez ő számú cigány tanuló lakott, 1991/92-ben már egyértelm ű- en a B-vel jelölt területen volt a legmagasabb a cigány tanulók száma. Mindezek az adatok azonban egyben azt is mutatják, hogy a legszegényebb, munkanélküli népességnek az ország leginkább válság sújtotta területeir ől történő feláramlása még éppen csak elkezdődött, és hogy a felköltöz ők még többnyire család vagy legalábbis gyermekek nélkül ér- keznek. A Középső-Józsefvároson belül kialakított kisebb területek közötti mérsékelt különbsé- gek magyarázata másrészt feltehet őleg az, hogy még az általunk itt elemzett kisebb területek is viszonylag heterogénnek tekinthet ők, finomabb folyamatok megragadására ezért kevéssé al- kalmasak. De véleményünk szerint ez arra is felhívja a figyelmet, hogy a várostervez őnek eb- ben a térségben igen óvatosnak kell lennie a várostervezés szempontjából többé-kevésbé homo- génnek kezelhető területek kialakításával, hiszen e területen az épített környezet és a lakók Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. TÉT 1992.3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 85 társadalmi összetétele szempontjából leglényegesebb státuskülönbségek egyrészt a körfolyosós bérházak utcai és udvari frontjai között húzódnak, másrészt pedig a különböz ő időszakokban épített földszintes, egy- és többemeletes háztípusok adott területen való keveredési arányainak megfelelően alakulnak. Mindezek miatt véleményem szerint a várostervez őnek ezen a területen nlcább egy-egy épületben, utcaszakaszban, legfeljebb háztömbben, mint nagyobb összefügg ő erületekben érdemes gondolkodnia. Nagylépték ű beavatkozásról egyébként azért sincs értel- - ne töprengeni, mert igen nehezen képzelhet ő el, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben belátha- tó időn belül pénz lenne nagyszabású várostervez ői beavatkozásra. Inkább a még menthet ő men- ésére érdemes koncentrálni, továbbá olyan kisebb rehabilitációs projektekkel lehet ;císérletezni, amelyek következtében legalább a rehabilitáció közvetlen környezetében megin- dul a terület felértékel ődése. A Józsefváros, illetve a leromló bels ő pesti városrészek problémája egyébként véleményem szerint aligha kezelhető csupán a helyi önkormányzatok csekély mobilizálható pénzeszközei- 561. Mint láttuk, nem egyszer űen kerületi, hanem budapesti, s őt országos problémák jelennek meg ezen a területen halmozott formában. A kialakulófélben lévő, nagy kiterjedés ű, alacsony státusú etnikai gettó teljesen új jelenség Budapesten. Létrejöttének ténye különösen akkor elgondolkodtató, ha figyelembe vesszük, togy a budapesti cigányok aránya ma csak töredéke az észak-amerikai nagyvárosok többségé- )en élő etnikai kisebbségek arányának. Magyarországon ma körülbelül 400-450 ezer cigány él. Feltéve, hogy ez a népesség egyt ől-egyig a fővárosba költözne (ami a cigányok által magas Irányban lakott területek munkanélküliségét, az életkörülmények rohamos ellehetetlenülését figyelembe véve, sajnos nem teljesen képtelen feltételezés), Budapesten a cigányok aránya még mindig csak alig haladná meg a 20%-ot. Chicagoban például 40%-nál is magasabb a fekete bűrűek aránya, amihez még 35 % körüli spanyol anyanyelv ű népesség és számos más, igen né- pes etnikai kisebbség (kínaiak, vietnamiak, koreaiak, lengyelek, ukránok, stb.) adódik hozzá. Képzeljük el, ha 3,5 százalék körüli budapesti cigány népesség megjelenése ilyen el őrehaladott gettósodási folyamatot eredményez, ilyen mérték ű szociális és etnikai feszültségeket vált ki, mi várható akkor, ha a cigány népesség fővárosba áramlásának folyamata — mint ez igen való- színű — a közeljövőben nemcsak folytatódni, hanem még erősödni is fog? Mi várható akkor, ha — mint ennek kezdetei már megfigyelhet ők — a fővárosba áramló cigányok mellett még nagyszámú, nem cigány szegény népesség indul meg a főváros felé, nem is beszélve most a határainkon túlról érkez ő különböző menekülthullámok fővárosra zúdulásáról? Mi várható ak- kor, ha — mint ez igen valószín ű — ezen menekült áradatok jelent ős része éppen a cigányok által úgyis magas arányban lakott területeken települ meg átmenetileg vagy tartósan? E folyamatoknak a főváros életére gyakorolt kedvez őtlen hatása persze nyilvánvalóan nem akadályozható meg városgazdálkodási és várostervezési eszközökkel, a kedvez őtlen hatások csökkentésére és kezelhet ő keretek között való tartására azért talán lehet őség van. Véleményünk szerint a Középs ő-Józsefvárosban kialakulófélben levő gettósodási folyamat várostervezői-városigazgatási kezelésének a következ ő három alternatívája lehet: 1. A már beindult folyamatokat „spontánnak" és „megváltoztathatatlannak" tekintve, továb- bi, még szabadabb teret lehet engedni az utóbbi két-három évtizedben a területen egyre er őtelje- sebben érvényesül ő tendenciáknak. Legfeljebb arra kell törekedni, hogy a városrész leginkább látható területein megfelelő mederbe legyen terelve a gettósodási folyamat. Ezen alternatíva Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 86 Ladányi János TÉT 1992 s 3-4 megvalósulásának a legjobbak az esélyei. Ha nem sikerült megállítani a magasabb státusú né- pességnek a kerületb ől való eláramlását (a magasabb státusúak eláramlását gyorsította egyebek mellett az az intézkedés is, amely egy id őre leállította a bérlakások eladását), ha nem sikerül meggátolni a cigány népességnek a területre való beáramlását, ha rövid távú haszon reményében továbbra is engedélyezik a prostitúcióhoz kapcsolódó különböz ő üzletágaknak a területre való beáramlását (miközben az önkormányzatot ér ő veszteségek sokszorosan haladják meg az ebb ől származó adóbevételekből adódó hasznot, hiszen a környék lakásainak piaci értéke így igen gyorsan csökken), valóban igen besz űkülnek a várostervez ő lehetőségei. Igazodva a korszel- lemhez, ide is lehet tervezni egy „vigalmi negyedet", ami, ha egyáltalán megvalósul bel őle valami, leginkább a nyugat-európai vagy észak-amerikai nagyvárosok China-town-jainak vala- milyen közép-kelet-balkáni változata lesz. Gondolkodni lehet persze arról is — és ilyen törekvé- sek, sajnos, valóban léteznek —, hogy e Gipsy-town körül most már igazán gyors ütemben leromló területeken hol kellene például „autós utcát", vagy valami hasonló agyrémet létesíteni, esetleg lebontani néhány tömböt, hogy oda a leginkább rászorultaknak olcsóbér ű szociális la- kásokat lehessen építeni, ami mindenhol a legjobb módszere egy városrész teljes tönkreté- telének. A korábban beindult folyamatok folytatódásának tehát igen jók az esélyei, annak ellenére, hogy a városrész slumosodásának felgyorsulása — véleményünk szerint — egyáltalán nem spontán folyamatok miatt következett be. A városrész rohamos leromlását szerintünk az itt talál- ható lakások zömének államosítása, majd a szükséges felújításoknak egy egész emberölt őn keresztül való elmaradása okozta. Az állami tulajdonú lakások által dominált területek leromlá- sa — hasonlóan mindenfajta állami kezelésbe került tulajdon leromlásához — ugyanis a város csaknem minden pontján bekövetkezett. A város térbeni-társadalmi szerkezetét alapvet ően befolyásoló, nagy kiterjedés ű folyamatként ez azonban csak a bels ő pesti kerületekben játszó- dott le, hiszen az állami tulajdonba került bérházak túlnyomó többsége itt található meg. A nagy kiterjedés ű etnikai gettó kialakulása tehát egyáltalán nem látszik szükségszer ű és megállíthatatlan folyamatnak. A folyamatot a leginkább leromlott területek rehabilitációjával lassítani lehet, s őt, kedvező esetben lehetőség van a gettósodási trend megállítására vagy meg- fordítására is. Ez nem képzelhet ő el a fővárosi és az érintett kerületi önkormányzatok átgondolt és egymással is összehangolt tevékenysége nélkül. A legelesettebbek számára szociális lakáso- kat és szubvencionált lakbéreket kellene kialakítani, és törekedni kellene olyan antiszegregációs lakáspolitikai intézkedések kidolgozására, amelyek legalább azt céloznák, hogy a cigányság által legnagyobb arányban lakott terülteken ne növekedjék tovább a cigányok aránya. Emellett a jelenlegi slumterület legnagyobb részén már „csupán" olyan körülmények megteremtését kellene megcélozni, amelyek mellett a magánt őkének is megéri, hogy beáramoljon erre a terü- letre. A nemzetközi tapasztalatok szerint egy-egy városrész megújulása gyakran azzal jár, hogy az ott lakó legszegényebbek kiszorulnak onnan. A különböz ő cigány szervezetek képvisel őinek ezért a rehabilitációs programok legelejét ől kezdve részt kellene venniük ezek kidolgozásában, lebonyolításában és ellen őrzésében, ügyelve arra, hogy a rehabilitáció mindenekel őtt a már ott lakók érdekeit szolgálja. A Középső -Józsefváros valódi (nem vigalmi-negyed jelleg ű) rekonstrukciója a gettósodási folyamat várostervez ő i-városigazgatási kezelésének további két alternatíváját veti fel: Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. rÉT 1992.3-4 Gondolatok a Középs ő-Józsefváros rehabilitációjáról 87 2. Kiindulva abból, hogy ebben a városrészben a legmagasabb Budapesten a cigány népesség aránya, hogy viszonylag kicsiny területen itt él a legnagyobb számban a hazai cigányságnak középosztályosodás útján már elindult rétege, hogy ebben a városrészben vertek leginkább yökeret a cigányság különböz ő szervezetei, és a cigány szervezetek többségét tömörít ő Roma lament székhelye is itt található, a városrész ökologiai rehabilitációjával kapcsolatban meg ehet fogalmazni egy olyan célkitűzést, hogy a Középső-Józsefváros váljon a magyarországi igányság egyfajta oktatási, kulturális, politikai, stb. központjává. Kézenfekv ő e megoldás és iszonylag kedvezőek a feltételek is arra, hogy például cigány középiskola, cigány m űvelődési özpont, színház, stb. települjön ebbe a városrészbe, hogy ide települjenek azok a termelési s értékesítési magánvállalkozások és szövetkezetek, amelyek például a munkanélküliség által eginkább sújtott területeken maradt kihasználatlan munkaer ő és a nagyvárosi cigányság köré- n meglévő kereskedelmi tapasztalatok és a kedvez őbb értékesítési lehetőségek összehozását ósíthatnák meg. Mindez, megfelel ő iskolarendszerrel, szociális hálózattal és szociális lakás- 011 litilcával párosulva, megfelel őbb életesélyeket teremtene a városrész igen nagyszámú cigány akosságának. 3. Számos érv szól azonban az el őző pontban ismertetett alternatíva ellen. Ezek közül a leg- ontosabbnak az látszik, hogy amennyiben a fent említett intézmények és szociális lehet őségek öbbsége ilyen, viszonylag kicsiny és amúgy is cigányok által magas arányban benépesített osrészben koncentrálódik, igen nagy az esélye annak, hogy tovább folytatódjon, esetleg eggyorsuljon a cigány népességnek e városrészbe való beáramlása és a gettósodási folyamat ovább folytatódjon, s őt felgyorsuljon. Erősen hátrányos helyzet ű etnikai kisebbségről lévén ó, további beáramlás és koncentrálódás nyilvánvalóan kedvez őtlen társadalmi folyamatokat ndukál, ami a „pozitív diszkrimináció" eredményeit igen rövid idő alatta visszájára fordíthat- a. De még abban a nem nagyon valószín ű esetben is, ha mindez nem következik be, fél ő, hogy sak későbbi időpontra tolódik el a gettósodási folyamat feler ősödése. A hátrányos helyzet ű tnikai kisebbségek sikeres, középosztályosodó tagjai ugyanis egy ideig úgy költöznek egyre obb lakásokba, hogy a gettón belül változtatják lakóhelyüket. Bizonyos id ő után azonban min- enhol a világon, ahol ezt a kisebbségekkel szembeni diszkrimináció egyáltalán lehet ővé teszi, lköltöznek a gettóból. Amennyiben pedig nagyon magas az etnikai kisebbség aránya a terüle- n és nagyon rossz állapotok vannak ott, nem lesz olyan társadalmi csoport, amely az így tá- adt űrt betölthetné, hanem a gettósodási trend most már egyre gyorsuló ütemben tovább fog olytatódni. Mindezek miatt véleményem szerint célszer űbb lenne a fent említett intézmények és szociális ehetőségek térben dekoncentrált megvalósítása. Az üres lakásoknak rászorulók részére történ ő 'utalásával, a legrosszabb min őségű lakások lebontásával, a leromlott lakások felújításával, ennniképpen sem alacsony komfortfokozatú, silány min őségű, hanem viszonylag jó minősé- ű, piacon kelendő új lakások építésével, stb. törekedni lehetne arra, hogy megálljon a legala- sonyabb státusú népességnek a területre való beáramlása. Utcánként, ha kell, blokkonként égiggondolt antiszegregációs lakáspolitikával lépéseket lehetne tenni a terület etnikai hetero- enitásának fokozására. Az iskolai körzethatárok átrajzolódásával (az ezen a területen lev ő is- olák igen közel vannak egymáshoz) csökkenteni lehetne az iskolai szegregációt. Mindenkép- n ügyelni kellene azonban arra, hogy a rehabilitáció semmiképpen se hozza hátrányos hely- tbe az ott lakó népességet, továbbá arra, hogy az ott él ő lakossága program egész id őtartama att részt vehessen a célkit űzések kialakításában és a lebonyolítás ellen őrzésében. Ladányi János : Gondolatok a Középső-Józsefváros rehabilitációjának társadalmi összefüggéseiről (City rehabilitation in Central-Josephstadt in Budapest) Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 75-88. p. 88 Ladányi János TÉT 1992 • 3-4 CITY REHABILITATION IN CENTRAL-JOSEPHSTADT IN BUDAPEST JÁNOS LADÁNYI The present study was written on the basis of the papers that were prepared by the author on the rehabilitation of Central-Josephstadt as contributions to a detailed urban plan. In the first part of the study, the author gives a historical overview of the urban regulations influencing the development of this part of the city. As a summary of his historical argumentat- ions, the author states that the beginning of the "slummification process" cannot be considered to be the direct consequence of the ecological position of this part of the city. In order to support the above statement he declares that speeded-up "slummification" was not caused by spontane- ous tendencies, but rather by the nationalization of the majority of flats in this district as a first step, and then by neglecting the necessary reconstruction works for more than 50 years. Though the above tendencies were typical of other parts of the capital city, they took place as widespread processes fundamentally influencing the socio-spatial structure of the city only in the districts of Inner Pest, primarily because the decisive majority of the nationalized flats can be found in this part of Budapest. After the historical overview, the author presents and analyzes his data on that part of the population in this area who are poor, gypsy, unemployed and migrated from the countryside only recently. These data are compared with those of the Central-Josephstadt as a whole, with some parts of this area, and with the averages of the whole capital city. In the last part, the study deals with the possible alternatives handling the "slummification process" by means of urban planning and urban management, with the chances of their realization, and with their expected social consequences. Translated by Júlia Mészáros