Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-85. p. Tér és Társadalom 4. 1990.3-4: 79-95. KULTÚRA ÉS ÉPÍTÉSZET: ESZTÉTIKAI FESZÜLTSÉGEK NEW YORK BELVÁROSÁNAK KIALAKÍTÁSA SORÁN THOMAS BENDER - WILLIAM. R. TAYLOR 1981. májusában New York állam Városfejlesztési Társasága javaslatokat kért a 42. utca felújí- tási koncepciójához. A javaslatkéréshez az Eckstut Associates építészeti és tervez ő cég által készített leny űgöző kétkötetes összefoglaló kapcsolódott, mely részletes tervezési útmutatást tartalmazott (Cooper 1981). S őt mi több, a 42. utcára vonatkozó tervek csak néhány hónappal követték Cesar Pellinek a Battery Park Cityre kidolgozott javaslatának elfogadását, mely ugyan- azon cégnek egy másik, hasonlóképp ambíciózus tervezési irányelveire támaszkodott. Igen szembetűnő az irányelvekben — legalábbis a történész számára — a város múltjának felidézése. Feltételezik, hogy úgy él a régi New York a közös emlékezetben, mint valami keret egy képzeletbeli freskón. A legszembet űnőbb talán az, hogy az irányelvek hallgatólagos feltéte- lezésekkel élnek a város „m űködéséről" a múlt meghatározott időszakaiban, és ezzel együtt jár a vágy, hogy itt és most megragadják kialakulásának és perspektíváinak néhány felhasznál- ható mágiáját, valamint legfontosabb főútvonalainak és azoknak a közintézményeknek a drama- turgiáját, ahol a főútvonalak összefutnak. Az irányelvekben feltételezett múltat a „korai modern" New Yorknak nevezhetnénk, olyan városnak, amely drámai változások között vajúdott, az emigránsok ezreit fogadta be, az ameri- kai kapitalizmus irányítási központjává és az ország értelmiségi és kulturális centrumává vált. Talán mindezek közül a legfontosabb, hogy a haladó városi reformok városa volt, amely mint- egy alapvető célként magába foglalta az öndefiníciót a politika és építészet világában, a modern közéletben és kultúrában. 1890-1930 között New York felépítette híres felh őkarcolóit, valamint monumentális klasszi- kus struktúráit, melyek ma is meghatározzák a közszféra térbeliségét. Ez volt az az id őszak, amikor New York saját esztétikája kiformálódott. A tervezési irányelvek szerz ői érzik ezt a múltat, de képtelenek arra, hogy megfogalmazzák. Ennek oka könnyen érthető, hiszen olyan alapvető kulturális premisszákra építenek, melyek a dolog természetéből adódóan feltételezések és nem állítások. A történelemnek, s különösen az intellektuális történelemnek egyik alapvet ő célja — mint ezt Arthur O. Lovejoy sok évvel ezel őtt kijelentette —, hogy egy kultúra megnevezetlen, elhallgatott premisszáit feltárja és tisz- tázza, s így bírálatukat lehet ővé tegye (Lovejoy 1948). A 42. utca esetében Cooper és az Eckstut Associates által feltételezett feladat az volt, hogy építészetileg fejezzék ki az utca fontosságát: az utcát mint a közszféra terét akarták monumentá- lissá tenni. New York elhallgatott történelméb ől merítettek, majdnem ösztönszer űen feltételez- ve, hogy a horizontális hangsúlyozása monumentálisabbá teheti a közszférát, és nagyobb jelen- tőséget adhat számára a városi térben, mint a vertikálisé. Úgy t űnik, felismerték, hogy New York városi formáinak történetében, a horizontális monumentalizmus polgári vagy közcélokat jelenít meg, míg a torony a részvénytársasági kapitalizmus hatalmát reprezentálja. Irányelveik- ben az utcafronton egységesen ötszintes beépítést javasoltak, hogy a 42. utca polgári vagy Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 80 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990 s 3-4 közszféra jellegét hangsúlyozzák. A tornyokat az utcafronttól jóval beljebb kívánták elhelyezni. Így fejezték ki határozott elkötelezettségüket a közszféra értékei iránt, és a város történelméhez mint valami döntőbíróhoz fellebbeztek. Ezt a történelmet azonban nem írták meg, és kritikusan nem értékelték. E tanulmány az els ő kísérlet arra, hogy megírja ezt a történelmet, és feltárja ennek az egyedi esztétikai kornak a kulturális .forrásait. Az építészettörténet m űvelői valószínűleg egyetlen modern várost — s bizonyos, hogy egyet- len ilyen elismert fontosságú várost — sem kezeltek, illetve mell őztek olyan kíméletlenül, mint New Yorkot. Ironikus módon New Yorkot, ,a világ els ő modern városát" a modern építészettel és tervezéssel foglalkozó történeti munkák csak ritkán, s akkor is elítél ően említik. Csak a város parkjait és parkosított főútjait tartják dícséretre méltónak. A városra egyébként úgy tekintenek, melyet monoton és lélektelen hálózata, a neoklasszikus vagy reneszánsz homlokzatok, a mer- kantilista értékek iránti hódolat és a Beaux-Arts esztétikája határoz meg. Sehol sem találni uta- lást arra, milyen érdekes küzdelem folyt a magán- és közértékek között, a vertikális és a hori- zontális struktúra között, a laissez-faire értékek és a tudatos, kidolgozott törekvések között, amelyek formát és egységet kívántak adni a város heterogén és gyakran ellentmondásos funk- cióinak. Giedion szerint New York a neoklasszikus építészeti és tervezési sémákat reprezentálta, tá- gabb értelemben gyakran a „Beaux-Arts" vagy eklektikus szerepel utalásaiban. Ez utóbbit megvetően „trubadúr-szellemnek nevezte, mely énekkel akarja megállítani a modern ipar za- ját" (Giedion 1965, 854.). A Beaux-Arts eklektikus neoklasszicizmusát kett ős váddal illette: nem volt fogékony sem a technológia, sem a funkció iránt. Hasonlóképpen elmarasztalta azokat is, akik a várostervezés neoklasszikus szemléletével próbálkoztak. „(Ezek) az urbanisták a nép- szerű festőhöz hasonlóan belegabalyodtak az idillek kompozíciójába" (Giedion 1965, 780.). Visszatekintve világosnak t űnik, hogy az egyes épületekre koncentráló modernizmus nincs tekintettel a környező struktúrák építészeti stílusára, és az új kísérleti építészeti kifejezésmód elemeinek történetileg önkényes kiválasztása mell őzi a Beaux-Arts tradíció progresszív szár- nyából levonható esztétikai tanulságokat. A Beaux-Arts klasszicizmusának ez a vonása nem Párizsban, hanem Amerikában, a New York-i építészek által er ősen befolyásolt tervekben reali- zálódott a legteljesebben. Legfontosabb közülük a chicagói világkiállítás épületegyüttese, Washington (1901) és Chicago (1903) terve. A progresszív neoklasszicizmus arra törekedett, hogy monumentalizálja és egységesítse a 19. század végi várost. Az épületek építészetét ől az urbanizáció átfogó tervezése felé fordult. A 19. századi tradíció alapján az utcakép fontosságát, az egységes, ötszintes beépítési szintet hangsúlyozták, tükrözve a városi szállítás új technológiá- it is. A neoklasszicisták „díszítették" az épületeket, a forma nem fejezte ki a funkciót, s nem jelezte az építési technológiát sem. Giedion — belegabalyodva a stílusba — nem érzékelte a Chicago Fair (világkiállítás) neoklasszicizmusának fontos urbanisztikai eredményeit. Az urba- nisztikai dimenziók efféle leértékelését aligha lehet várostörténeti fogalmakkal indokolni, hi- szen az ipari város válsága az egész együttes válsága volt, nem a stílusé. Egyetlen városban sem kellett az építészeknek és a tervez őknek olyan látványos esztétikai kérdésekkel szembenézniük, mint New Yorkban, ahol az óriási népességnövekedés, a kereske- delmi és ipari expanzió és az újszer ű nagyvárosi státusz egy meglehet ősen kicsiny szigeten kon- centrálódott. Az összeütközéseknek ez a sajátossága, és az ebb ől adódó esztétikai egyezkedések 'egyedi jellege az, ami New Yorkot építészeti szempontból érdekessé teszi. Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990.3 4 - Kultúra és építészet 81 New York nevezetessége vertikalitása, s valóban, eget eltakaró magas épületei modernizmu- sának régóta látványos szimbólumai. Mégis, ha bizonyos horizontális impulzusokat elfogadunk legitim modernitásnak, és New York vertikalitását a horizontalitással dialektikus viszonyban helyezzük el, akkor az építészeti újítások sokkal gazdagabb örökségét tárhatjuk fel, mintha csak egyoldalúan a magasságok által sugallt dimenzióra figyelnénk. Amikor 1904-ben Henry James visszatért az Egyesült Államokba, felbosszantotta a felh őkar- colók látványa, amelyek az általa 25 évvel korábban elhagyott ötszintes város fölé magasodtak. James — mint már néhányszor korábban is — felvetette, hogy az amerikai kultúra er őtlensége miatt nem képes ellenállni a korlátlan kereskedelem szimbólumainak. New York felh őkarcoló- kat épít — mondta —, mivel hiányzik a kultúrának az a szükséges intenzitása, amely a növeke- dést elfordítaná a tisztán gazdasági és technikai szempontoktól, mivel — szavai szerint — hiány- zik „a régi báj". Más nézőpontból New York fejl ődését teljesen másképp is értelmezhetjük. Láthatjuk, a tech- nológia, a gazdaság és különösen egy sajátos kulturális beállítottság kedvez ően hatott arra, hogy az egymással kölcsönhatásban álló horizontális városi rend jellegzetes városformát te- remtsen New York Cityben. Idevágó eset New York egyik legnevezetesebb épülete, az 1857-ben épített, és még ma is álló Haughwout Building, a Brome Street és a Broadway sarkán. Ez volt az első épület, melyben Otis lift volt, s az épülethez Ade Louise Huxtable nyújtott hitelt, mege- lőlegezve a felhőkarcoló minden lényeges kellékét, mindössze ötszintes magassága kivételével. Ez a kivétel fontos, mert az alapvetően horizontális, 19. századi városforma érzékelését mutatja. Az épületről készült két illusztráció bámulatos bizonyítéka ennek: az egyiken az épületet újko- rában láthatjuk, egy metszeten, díszítéssel (1. kép). A másikon a már 100 éves épületet láthatjuk. Mi, akik már elfogadtuk a vertikális város esztétikáját, nyilvánvalóan más szemmel nézzük az épületet, mint azok a New York-iak, akik el őször találták szembe magukat vele (2. kép). - lf 1 ,,iirjslf slr, y ' » gjv j kiLt IL,111 A 51 11! '' . L, 'i Jh * s I. KÉP A Haughwout Building I859-ben (rézmetszet) Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 82 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990.3-4 2. KÉP A Haughwout Building 1952-ben Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 19903-4 Kultúra és építészet 83 A metszeten az épület laposabbnak és szélesebbnek t űnik, mint a fényképen. Meg kell jegyez- nünk, hogy a vésnök az utca szintjén néz szembe az épülettel, míg a fényképész, hozzászokva a vertikális perspektívához, jóval az utca feletti szintr ő l készítette a fotót. Mivel a New York-iak az 1850-es években nem voltak hozzászokva a magas épületekhez, az ember azt gondolná, hogy a korabelieket meglepte a Haughwout épületének magassága. Nem az volna inkább a természetes, hogy a metszet eltúlozza az épület magasságát, s a fény- képre hagyja a feladatot, hogy a valódi arányai szerint kicsinyítse? Nyilvánvaló, hogy a metszet készítője ahhoz szokott, hogy a várost inkább horizontális, mint vertikális vonalakkal érzékel- tesse. Az épületnek ez a fajta érzékelése akkoriban tipikus volt. A város horizontális érzékelését sugalmazza az a New York épületeir ől készült rajzsorozat (különböz ő szerzőktől), melyeket 1853-ban közölt a Putnam magazin. E sorozat egyik névtelen szerz ője — valószín űleg Clarence Cook — A. T. Stewart híres áruházával kapcsolatban foglalta szavakba a 19. század közepi város horizontalizmussal szembeni elfogultságát. Az 1846-ban épült, itáliai struktúrát idéz ő épület ma is áll a Broadway és a Chambers Street sarkán. Miközben csodálta az épületet, aggasztotta, hogy túl magas, vagyis azt a benyomást kelti, hogy túl magas. „Ezt orvosolhatták volna — írta — a függőlegeseknél szembetűnőbbé téve az épület horizontális vonalait" (Putnam's Magazine I. 1853, 13.). Ez az érzékelési, vagy úgy is mondhatjuk, kulturális ellenállás a vertikálissal szemben alap- vető mozzanat. Montgomery Schuyler 1909-ben a „Felh őkarcolók terjedése" cím ű cikkében azt hangsúlyozza, hogy a szükséges technológia és a gazdasági ösztönzés már azel őtt létezett, hogy hozzáfogtak volna a magas épületek építéséhez. Érvelése felfedi, hogyan illeszkedett a Haughwout épület technológiája ahhoz a kulturális vagy építészeti felfogáshoz, amely nem annyira a vertikális új lehet ő ségeit, mint inkább a tradicionális ötszintes város folytatását hang- súlyozza. A lift — jegyzi meg Schuyler — nem sugalmazott korlátlan emeletszámot. Egyszer ű- en az volt a szerepe, hogy „kiegyenlítse a szobák iránti igényt az ötödik és a második szinten" (Schuyler 1916, 424.). Ez volt jellemz ő közel egy évtizedig. Az ember annyira a szokások rabja, hogy egy évtizeden át senkinek sem jutott eszébe, hogy az új eszköz magasabb épületek építését is lehetővé tenné. Az els ő épület, amely a lift segítségével túllépte az ötszintes határt, az Equi- table Building volt. Az 1870-ben épített épület hétemeletes volt. „A két emelet hozzáadása ma lég bátortalannak t ű nik, akkor azonban kétségtelenül merész vállalkozásnak t űnt." Az 1870-es 'vek közepéig a Tribune és a Western Union Buildings nemcsak magasabbra emelkedett, ha- em építészeti megoldásában, különösen Richard Morris Hunt tornyos Tribune Building- e, már ki is fejezte a tradicionális város fölé emelkedés lehet őségét. A felh őkarcolók mégis sak lassan terjedtek New Yorkban. Schuyler szerint semmi m űszaki oka nem volt annak, hogy vekig késlekedjenek a teherhordó fal meghaladásával, az acélkeretes szerkezetre való áttérés- el. „A szükségszerű ség — jegyzi meg —, úgy t űnik, sokáig késleltetődött" (Schuyler 1916, 28.). A New York-iaknak a magas épületekkel való szembenállása önmagában is érdekes, mert emcsak esztétikai dimenziói voltak; olyan építészeti ideák iránt vonzódtak már a New York- ak, melyek a horizontális, a masszív formákat hangsúlyozták, érzéketlenné téve őket arra, ogy a monumentalitást vertikális szemléletben érzékeljék. Úgy gondolták, hogy a megfelel ő árosi középületet, az ehhez kapcsolódó monumentalitást, legjobban tradicionális horizontális zerkezetben lehet elérni. Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 84 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990.3-4 A városi monumentalitás 19. századi formája legteljesebb kifejez ődését a pennsylvaniai vasútállomásban érte el (1906-1913). Ez a McKim, Mead és White által tervezett masszív és csodálatos vasútállomás, őrizve a 19. századi utcakép ideált, két egész telekre terjed ki. Egy másik városi középülettel, az új postaépülettel szemben áll, amely egy szomszédos tömb fényét emeli. A tervez ők, ahelyett, hogy az állomást egy ferdén betorkolló sugárút végére helyezték volna, így biztosítva neki a monumentalitást — ahogy Párizsban a 19. század végén tették —, ezt a célt úgy érik el, hogy magát az épülettömböt teszik monumentálissá. A majdnem ugyanabban az időben épült Grand Central Terminal (1903-1913) folytatja a New York-i köztér horizontális jelleg ű monumentalizálását, de nem a tömbön belüli épületet monu- mentalizálja, hanem óriási épülettömböt létesít, s így bizonyos értelemben a Rockefeller Center előfutárának tekinthető. Bár óvatosan, de jelent ősen túllép a blokkjellegen. A Park Avenue elá- gazásánál helyezve el az állomást, a tervez ők az állomás mindkét oldalán hatásos perspektívát teremtettek, így monumentalizálva a sugárutat és hangsúlyozva a városon keresztülhaladó észak-déli forgalmat. A széls ő kocsifeljáró követi a Park Avenue forgalmának irányát, ugyanak- kor lehetővé teszi, hogy a Grand Central Terminal monumentális perspektívát nyújtson. Telje- sen hasonló hatást ért el Mckim, Mead és White a korabeli városháza épületénél, mely 1911-ben egy útelágazásnál állt, világos kelet-nyugati perspektívát biztosítva a Chambers Street mentén, szintén hangsúlyozva a környezet szerepét, még akkor is, ha ez bizonyos neoklasszikus külön- cséget eredményezett. A Grand Central struktúrája meg sem kísérli az ötszintes homlokzatma- gasság fenntartását, de az általános elvet meg őrzi úgy, hogy növeli a magasságot, és a Park Avenue mentén végig betartja az egységes homlokzatmagasságot. Manhattan ezen negyedében a New York Central és telekgazdái mikrométerekben azt a fajta urbanizmust valósították meg, amelyet Garnier Burnham javaslataiban találhatunk. Mindketten vasúti és közforgalmi csomó- pontokat választottak a monumentalitás helyszínéül. A modern technológia lehet ővé teszi, hogy a város a vasutat a föld alá helyezze, és az egységes horizontális perspektívát a felszín felett monumentalizálja. A Haughwout Store-tól a Grand Centralig húzódó fejl ődésmenet legeredetibb formájában mutatja a horizontális szemlélet térhódítását New Yorkban az els ő világháború el őtt. A neo- klasszikus középület-építészet más példáit is idézhetnénk. Így a Richard Morris Hunt tervezte Lenox könyvtárat (1870-75), melyet 1895-ben Schuyler „monumentális méltósága" miatt épí- tése idején egyedülállónak tekintett. Természetesen meg kell emlékeznünk a Metropolitan Museum of Art keleti szárnyáról, amelyet Hunt tervezett. Míg a masszív New York-i közkönyv- tár (1911) szintén a horizontális monumentalizmus nyilvánvaló példája, finom érzékkel biztosít- va a tágasságot és kötetlenséget, ezt a kisebb méret ű épületet Schuyler „modern klasszikusnak" nevezte, amely azt hangsúlyozza, hogy nemcsak a méret számít. A szintén McKim, Mead és White által tervezett Knickerbocker Bank (1904) az ötödik sugárúton a 34. utcánál csak három- szintes volt, de Schuyler szerint ereje éppen abban rejlik, hogy magassága nagyon visszafogott. Schuyler szerint a négyoszlopos homlokzatú épület „mérete elegend ő a hatásossághoz. Mivel sajátját a többszintes Astoria óriási tömegével szemben hordozza, nem valószín ű , hogy tekinté- lyét bármely későbbi építkezés megfosztaná" (Schuyler 1916. 595.). Végül, a monumentaliz- mus további példájaként kell megemlítenünk a szintén McKim, Mead és White által tervezett egyetemi épületeket, nevezetesen az 1890-es években épített New York University és a Columbia University épületeit. Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990.3-4 Kultúra és építészet 85 A Madison Square esetében bonyolult fejl ődésmenetet és szemléletet érhetünk tetten, mely New York egyedi városesztétikájának fejl ődésében közelebb hoz a horizontális és a vertikális látószög közötti ellentéthez. Amikor 1859-ben a Madison Square-en megnyílt a Fifth Avenue Hotel, ez a város első, szállodavendégeket szolgáló liftjével büszkélkedett. Ám építészetileg és urbanisztikailag hasonló volt a régi belvárosi Astor House-hoz (1836), ahhoz a szállodához, amely mindezideig New York legdivatosabb, kívül-belül leglátogatottabb helye volt. Őrizte az 5-6 emeletes beépítési szint hagyományát, homlokzata az utcára nézett. Mindkét hotel a Broadway-en fekszik, s egy háromszöglet ű parkra néz. A Fifth Avenue Hotelnél már kezdjük észrevenni azt a komplexitást, amit a horizontális rend er őltetett New York szerkezetére. Nem csupán a homlokzat törik meg, a Broadway, a Fifth Avenue és a Park elágazó útpályái és a villamoskocsik nem csupán a fotókon és metszeteken teremtenek esztétikai feszültséget, hanem személyes problémát jelentenek a városon belüli tájékozódás és mozgás szempontjából is (3. kép). Ez a feszültség csak fokozódik, ha az ember tekintete szélesebb horizontot fog át, ideértve a Madison Square görbe vonalú gyalogos útjait is. A Penn Station és a Grand Central Terminal sikere részben azzal függött össze, hogy alkal- mazkodtak a szállítási technológia fejl ődéséhez (a villamosításhoz), mely lehet ővé tette a vasúti közlekedés felszín alá helyezését, ahol az nem töri meg az utcaszerkezetet. A felszíni hálózat győzelme New York horizontális meghatározottságában a metróállomások nevében is megmu- tatkozik. A földalatti vonalak nem követik az utcaszerkezetet, de a felszínnel való érintkezés mindig utcáknál van. A párizsi metróval szemben, amely például „hely'--orientált (nagyon ke- vés állomást neveztek el utcák után, a legtöbbet helyekr ől nevezték el, így pl. L'Opera, L'Odeon), majdnem minden metrómegálló neve utcákra utal. Azt, amit nyugodtan nevezhetné- nek Madison-téri állomásnak, 23. utcai állomásnak hívják. Amikor a Fifth Avenue megnyílt, a Madison tér fő közlekedési csomópont volt. A New York & Harlem raktárai, a New York, New Haven & Harford vasutak a tér északkeleti sarka mögött helyezkedtek el. 1873-ban, miután a 42. utcánál megnyílt a Grand Central Terminal, Barnum szabadtéri koncertszínpaddá alakította az ingatlant. A tér 1879-ben kapta a Madison Square Garden nevet, és tíz évvel kés őbb itt épült a híres Madison Square Garden, amelyet Stanford White tervezett (4. kép.) White épülete alapvetően horizontális, de utal New York egyedi felh ő- karcoló esztétikájára is. Az olasz városállamok tornyait idézi, és a Richard Morris Hunt által tervezett Tribun Buildinget (1873-75) követi. White a blokkszer ű épületre igen kifejez ő tornyot helyezett. Ezek a fejlemények — aZa7 vertikális tornyok tervezése azért, hogy meger ősítsék az épületek hori- zontális monumentalitását csírájukban magukban hordozzák a 20 évvel kés őbbi New York-i felhőkarcolók esztétikáját. A modern felh őkarcolók esztétikai logikájához ironikus módon a teljesen különálló torony ugyanúgy hozzátartozott, mint az acélszerkezet. De most egy kicsit előreszaladtunk. Az események a valóságban sokkal lassabban haladtak. A Madison Square Gardent akkor nem tekintették a felh őkarcolók el őfutárának. A horizontális vonalakat hangsú- lyozó szórakoztató központ volt, mivelhogy tradicionálisan ezt tekintették megfelel őnek a mo- numentális középületek építészetében. Tíz évvel később, a tértől délre egy másik épületet emeltek. A Fuller vagy Flat Iron Buildinget (1901) Daniel Burnham chicagói cége tervezte. Az épületet, magassága és acélkeretes szerkezete miatt, fontos láncszemnek tekintik a modern felh őkarcoló fejlődésében. Nekünk mégis fel kell Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 86 T. Bender — W. R, Taylor TÉT 1990.3-4 3. KÉP A Broadway és a Fifth Avenue Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990.3-4 Kultúra és építészet 87 4. KÉP A Madison Square Garden (1899) Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 88 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990.3-4 tennünk a kérdést, hogyan érzékelték ezt az építészeti innovációt az általunk felvázolt tradicio- nális horizontális városi szemlélet keretében. Err ől Stieglitz-et érdemes idézni: „1903 elején egy nagy hóviharban megbabonázva álltam a Flat Iron Building el őtt. Nemrég építették a 23. utcán, az ötödik sugárút és a Broadway csomópontjánál. Építkezés közben figyelve a felfelé haladó szerkezetet, nem éreztem vágyat az egyes szaka- szok megörökítésére. De a Madison Square friss hóval fedett fáival együtt, a Flat Iron olyan nagy hatást tett rám, mint még soha. Úgy t űnt, mintha haladna felém, mint egy óriási tengeri gőzös orra — a még alakuló új Amerika képe. Felidézve ezeket a napokat, eszembe jut, hogy a Fifth Avenue közepén fényképezve összeta- lálkoztam apámmal. „Alfréd — mondta ő — hogyan érdekelhet téged ez a ronda épület?" „Mi- ért Apám?" — válaszoltam. „Ez nem ronda, ez az új Amerika. A Flat Iron ugyanazt jelenti Amerikának, mint Görögországnak a Parthenon." Apám rémülten nézett ... Később a Flat Iron kevésbé t űnt vonzónak számomra. Évekkel azután, hogy még magasabb, még rendkívülibb felh őkarcolókat láttam ... nem tartottam sem elegánsnak, sem az eljövend ő kor tipikus épületének, s arra sem éreztem kísértést, hogy lefényképezzem." (Idézi: Norman 1973, 45.). A fentebbi idézetben több minden figyelemreméltó: Stieglitz apjának borzadása a vertikális esztétikától; ahogy Stieglitz szinte misztikusan azono- sítja a városi struktúrát a sorssal; de számunkra az óceánjáró g őzös említése különösen érdekes. A hajótest felidézése az ameriaki város és általában a kultúra nem vertikális, hanem inkább horizontális koncepcióinak fejl ődésére utal. Az emberek sokkal könnyebben gondolnak a kon- tinenst átszel ő vasutakra, vagy a Flat Iron el őtt elhaladó villamosvonalakra, mint mondjuk az Empire State Buildingre. A hajótestek magasak voltak, különösen, mivel 1900-ban az utasok közel a vízszint magasságában sétáltak, vagy utaztak, fel egészen a hajó orráig, de mégis hori- zontálisan mozogtak. Ebből a perspektívából a Flat Iron épületének homlokzatpárkánya azt sugallta, hogy további fejlemények várhatók. Ebb ől adódik Stieglitz érvelésének hihet ő volta, hogy az épület a progresszív amerikai kultúra el őfutára. Kés őbb, a felfogásbeli—érzékelési vál- tozás után a vertikalitás került a progresszió középpontjába, és sok magasabb épület láttán a Flat Iron épülete már nem volt olyan hatásos. Amikor a világ legmagasabb épülete volt, akkor Stieglitz, s feltehetően mások is, a horizontális szemlélet alapján tekintettek rá. Amikor viszont már a vertikalitás iránti érzékenységgel, illetve elfogultsággal nézték, a Flat Iron már nem t űnt elég magasnak. Az általunk tárgyalt szemléleti változásról és a New York-i felh őkarcolók kifejl ődéséről tisz- tább képet kapunk, ha, még mindig a térnél maradva, figyelmünket — a Napoleon LeBrun & Sons által tervezett — Metropolitan Life Building és Tower felé fordítjuk (1893, illetve 1903) (5-6 kép). A Metropolitan Life épülete a tornyot egy horizontális üzlettömb tetejére illeszti. Ez a koncepció a korai olasz reneszánsz középület építészetére emlékeztet, a különálló harang- tornyot utánozza. New Yorkban 1909-ben ez már nem volt újdonság — korábban említettük a Hunt tervezte Tribune Building és a White által tervezett Madison Square Garden tornyát. A tömegnek ez a fajta kezelése — gyakran olasz vagy francia reneszánsz építészeti részletekkel párosulva — a Haughwout Building korszakáig visszanyúló New York-i hagyomány volt. Elter- jedtsége magyarázza Le Courbusier 30-as években tett megjegyzését, amikor el őször látta New York felhőkarcolóit: Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. Kultúra és építészet 89 5. KÉP Metropolitan Life Building (1909) Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 90 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990 s 3-4 5 6. KÉP Metropolitan Life Building (1915) Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990.3-4 Kultúra és építészet 91 „Különös dolog, hogy a modern felhő karcolók gyengébbek. Az olasz reneszánsz felh őkarco- lók — várakozásaimmal ellentétben — kiváló min őséget képviselnek. New York-ban aztán megtanultam értékelni az olasz reneszánszt. Olyan jól vannak megcsinálva, hogy az ember azt hinné, eredetiek" (Le Corbusier 1947, 59-60.). A Metropolitan Life épületének monumentális méretei leny űgözőek. Túllép a hagyományos ötszintes beépítési módon, mégis er ős marad a hagyományos érzékelési kategóriák szerepe. A homlokzat hat egységre tagolt, így árnyalja a hagyományos városi léptékkel való szakítást. Érdemes továbbá megemlíteni, hogy inkább igazodik az utcahálózathoz, mint a parkhoz, s f ő- homlokzata a 23. utcára néz ő horizontális jellegű üzlettömb, nem pedig a parkra néz ő tornyos oldal, mint azt kés őbbi esztétikai el őfeltételezésünk alapján várnánk. Ha ránézünk a Metropolitan Life Building-r ől itt bemutatott két fényképre Moses King: „New York-i látképek" cím ű albumából — az egyik 1909-es, a másik 1915-ös — láthatjuk a fontos szemléleti-érzékelési változást a városban — a torony végleges elfogadását. Az 1909- es felvétel a Madison Square déli oldala fel ől az üzlettömböt hangsúlyozza a torony helyett. Az 1915-ös felvételen ezzel szemben a torony uralja a képet. Mintegy fél évtizednyi id őszak alatt a monumentalitás a vertikalitással azonosult. 1961-re, amikor a tornyot felújították, vizuá- lisan elkülönítették az üzlettömbt ől, egy helyett két struktúrát sugalmazva. Akkorra a torony már „egyedül is állhatott". Amikor a torony felújításának nekifogtak, a szabadon álló torony gondolata kevés esztétikai problémát jelentett. A New Yorkban 1930 el őtt uralkodó városeszté- tika még nem tudott ilyen határozott vertikalitást elfogadni. 1909-ben New Yorkban a Metropolitan Life Building és a Singer Tower — melyet Ernest Flagg helyezett egy francia-barokk stílusban épült üzlettömb tetejére — képviselte a felh őkarco- lók alapvető formáját. Mindkettő különbözött attól a kompromisszum nélküli vertikalitástól, melyet Louis Sullivan a magas irodaépületek számára el őírt, s amelyet magas szinten meg is valósított egyetlen New York-i épülete, a Condit Building esetében. Az, amit „A magas irodaé- pület a művészet szemszögéből" c. híres esszéjében (1896) Sullivan el őírt, idegen volt a New York-i felhőkarcolók struktúrájától. Sullivan ezt írta: „Mi a magas irodaépület fő jellemzője? ... Rögtön azt kell válasiolni, hogy magas. A magas- ság adja a művészet számára izgalmas jellegét ... Benne kell lennie a magasság erejének és hatalmának, a magasztosság dics őségének és büszkeségének. Minden porcikájában benne le- gyen a büszkeség és a szárnyalás, teljes diadalmámorban emelkedjen, tet őtől talpig egységes egész legyen, egyetlen oda nem ill ő vonal nélkül" (Sullivan 1947. 206.). A Cass Gilbert tervezte Woolworth Building (1913) — az az épület, melyet Stieglitz említ, hogy felépültével már kevésbé értékelte a Flat Iron Buildinget — azt a sugárzó diadalmámor- érzést váltotta ki, melyre eddig egyetlen New York-i épület sem volt képes. Ezt a hatást azonban inkább a New York-i campanile-tradícióra építve, mintsem a Sullivan esszéjében el őírt követel- ményeket, vagy az általa tervezett Condit Buildinget követve érte el (7 kép). A mai Broadway fel ől nézve a Woolworth Building toronynak tűnik. Hacsak nem az épület hátsó bejárata fel ől közeledünk, nem látjuk az ismer ős New York-i üzleti blokkokat, amelyek az építéskor készült képeken még dominánsak voltak. Egy különbségt ől eltekintve, az épület a New York-i campanile masszív változata. Gilbert a ,kereskedelem katedrálisánál" — ahogy az avatási ceremónián nevezték az épületet — a reneszánsz helyett inkább gótikus motívumokat használt. Ha szárnyalni kell, háta gótika az egekig szárnyal. A horizontális homlokzat párkány- Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 92 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 19901.3-4 7. KÉP Woolworth Building (1913) Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990 • 3-4 Kultúra és építészet 93 magassága, csakúgy mint a toronyé, túlszárnyalt minden addigi New York-i épületet, Gilbert ragaszkodása a 19. századi városhoz mégis megdöbbent ő. Bár az üzleti blokk magasabb, mint korábban bármikor, az építészeti részletek továbbra is a tradicionális öt-hatszintes utcafrontot idézik. Terjedelmes alap és homlokzatpárkány jellemzi, és négy horizontális tagolás töri meg. Az épület díszítését tekinthetjük a funkcionális kifejezésmód kudarcának vagy a 19. századi városépítési tradíciók szándékos és megnyugtató utánzásának. Sz űken vett m űvészettörténeti szempontból az el őző magyarázat a helyénvaló. De ha urbanisztikai szemszögb ől értelmezzük Gilbert tevékenységét, az utóbbi magyarázatot kell elfogadnunk. Az 1920-as évek közepéig tartó ellenállást a vertikalitással szemben fényképek és festmények jelzik. Az 1890-es évektől egészen az 1930-as évekig a legáltalánosab és legmeghtikkent őbb perspektíva a vízfelülettel takart el őtérből a háttérben égbemered ő felhőkarcolók ábrázolása. Meg kell azonban jegyezni, hogy még ezek a nézőpontok sem használják ki a vertikalitás lehet ő- ségeit. A magas épületeket inkább horizontális tengely mentén rendezik el. A város ebb ől a perspektívából hegyszer űen kimagasló térség, az épületegyüttes érzékelhet ően sokkal fonto- sabb, mint az egyes kiemelked ő épületek. Az 1925-31 közötti néhány év hozta meg a felh őkarcoló toronyként történ ő teljes esztétikai „elismerését". Ebben jelent ős szerepe volt New York „Város építése" címen publikált regioná- lis tervének és az ebben szerepl ő első példáknak: a Radiator Buildingnek (1925), a Chrysler . Buildingnek (1930) és az Empire State Buildingnek (1931). Ez4ben az években két kivételes tehetségű , „látnoki" képesség ű' építész, Raymond Harold és Hugh Ferriss, a Regional Plan project igazgatójával, Thomas Adams-szal együtt elvetette a felh őkarcolók hegyláncszer ű felfo- gását, s ehelyett egyedi, toronyként kiemelked ő csúcsoknak ábrázolták őket. Hood és Ferriss New York egymástól tisztes távolságban álló tornyokkal benépesített vízióját vázolta fel. Hood azt javasolta, hogy a tornyokat pontosan a földalatti vonalak fölé helyezzék, s így inkább a földa- latti szállítási rendszert, mintsem az utcahálózatot használják a város horizontális szerkezetének meghatározásához. Ferriss a „A holnap metropolisza" (1929) cím ű könyvében a jövő felhőkar- colóit szembeállította a jelenkori város 50 év alatt felépült felh őkarcolóival. Elismerve Hood látnoki gondolatait, ő ezt írta a rajzban megjelenített városról: „ meglephet minket áz el őttünk levő tornyok elhelyezése. El őször is nincs két egymás közelében álló sem közöttük. ... Ugyanakkor bizonyos szabályszer űség végig megfigyelhető elhelyezésükben. Bár egymástól nem pontosan egyforma távolságra állnak — viszonyuk sem sugall abszolút négyszögletes elrendezési sémát — nyilvánvaló, hogy elrendezésük városi mére- tű tervre alapozódik." Ezeknek a 300 (vagy még több) méter magas tornyoknak az „alapzata" 4-8 telket fog át. A tornyok között „széles területeken ... — s ezek teszik ki a város területének jó részét — az épületek viszonylag alacsonyak. Az átlag hat szint ..." (Ferriss 1929, 109.). Harvey Willey Corbettnél, a One Fifth Avenue tervezdjénél a dialektika elvész, s a vertikali- tás és a szépség teljes — és szórakoztató — asszimilációját találjuk. 1928-ban Corbett a Yale Review-ben azt fejtegette, hogy a vertikális mindig vonzóbb, mint a horizontális; a karcsúság érzetét kelti, ami kellemesebb. „Ruháink függ őleges csíkozásúak, mert úgy gondoljuk, ez javít megjelenésünkön. Ezzel szemben milyen csúnyák az elítéltek egyenruhái, melyeken vastag vízszintes csíkok vannak. Ilyen undorító ruhát senki sem viselne önként. Az épületeknél is a magasságot hangsúlyozó vonalakat szereti az ember, amelyeken a szem felfelé pillant" (Corbett 1928, 692-699.). Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. 94 T. Bender — W. R. Taylor TÉT 1990.3-4 A vertikalitás beépült az új városesztétikába, s ezt a fotográfia már oly módon dics őítette, ahogy azt Stieglitz 1903-ban még nem tette, és nem is tehette. Az 1930-as években készült fotókon nyilvánvaló a vertikalitás iránti új elragadtatás, így Berenice Abbot kollekciójában, az „Exchange Place'Iben vagy Edward Steichen „Maypole'Ijában, amely az Empire State Building vertikális vonalait fedezi fel, vagy a harmincas évek filmjének, a 42. utcának a koreog- ráfiájában és fényképezésében. Mégsem szabad eltúloznunk — még a 30-as évekre vonatkozóan sem — a New York-iak eltá- volodásának mértékét Burnham századfordulói neoklasszikus víziójától. A középületek vonat- kozásában szólnunk kell a horizontális tradíció fennmaradásáról. Az Empire State Building — a tömbjellegű felhőkarcoló legfőbb példája — esetében fontos emlékeztetni arra, hogy az épület utcafrontja csak hat emeletnyi, ugyanis a 32. utcára vonatkoZó irányelvek szerz ői ezt tartották kívánatosnak. Felidézhejük azt is, hogy a Rockefeller Center sétányát alacsony francia és brit pavilonok szegélyezik, melyek hatszintes utcafronttal zárulnak. Az alacsony beépítés ű , horizontális jellegű középület ezen építészeti tradíciójára gondolt Lewis Mumford, amikor a 40-es években az ENSZ épületének agresszív vertikalitásáról panaszkodott, s sokkal kedvez őb- ben ítélte meg a New York-i közkönyvtár épületét (Mumford 1956, 20-60.). Végül, hogy egy közelebbi példát említsünk a New York-i középület-építészetb ől, a Lincoln Center további ada- lék a horizontális monumentalitás iránti tartós érdekl ődésre. A Lincoln Center mint vasúti köz- lekedési csomópont, a Broadway és a Ninth Avenue találkozásánál, tulajdonképpen felidézi a horizontális városkép mindazon feszültségeit, amelyek a Madison Square-t jellemezték a szá- zadfordulón. A középületek horizontalizmusa és a magáncégek vertikalitása között az általunk tett distink- ciót meglepő módon az 1931. évi Regionális Terv is elismerte. A New York építészeti egyedisé- gével kapcsolatos viták során a szerz ők két oldalon fényképeket mutattak be. Az egyiken közé- pületek láthatóak, a másikon magáncégek székházai. Az el őzőek mind horizontális karakterűek, az utóbbiak pedig vertikálisak. Az üzleti szféra elfogadta a tornyot mint a testületi hatalom kifejez ődését. A gyenge, de még pislákoló közéleti kifejezésmód továbbra is nehezen tör utat magának az utca szintjén. Mindenesetre remkénykedjünk, hogy a harc a városi közhatalomért és közterületért nem az utcán, hanem az utca szintmagassága körül fog folyni. Fordította: Timár Lajos A „Culture and Architecture: Some Aestetic Tensions in the Shaping of Modern New York City" című tanulmány rövidített változata. In: Visions of the Modern City (szerk.:) William Sharpe — Leonard Wallock. John Hopkins University Press, Baltimore 1987, 197-211. Thomas Bender - William R. Taylor : Kultúra és építészet: Esztétikai feszültségek New York belvárosának kialakítása során Tér és Társadalom 4. évf. 1990/3-4. 79-95. p. TÉT 1990.3-4 Kultúra és építészet 95 Irodalom Cooper (1981) Eckstut Associates, Forty-Second Street Development, Project: Design Guidelines, New York. Corbett, H. W. (1928) New Heights in American Architecture, Yale Review 17. July. Le Corbusier (1947) When Cathedrals Were White, New York. Ferriss, H. (1929) Metropolis of Tomorrow, New York. Giedion, S. (1961) Space: Time and Architecture: 77w Growth of New Tradition, Cambridge. Loverjoy, A. O. (1936) 712e Great Chain of Being, Cambridge. Mumford. L. (1956) From the Ground Up, New York. Norman, D. (1947) Alfred Stieglitz: An Americn Seer, New York. Putnam's Magazine (1953). Schuyler (1916) Architectural Record. Sullivan, L. (1947) Kindergarten Charts and Other Essays, New York.