Tér és Társadalom 4. évf. 1990/1. 107-119. p.


                                                       Tér és Társadalom 4.       1990.1: 77   -   119



                                    KITEKINTŐ


                               PARIS LA DÉFENSE
                                    DARÓCZI ETELKA

       rizs örök, mert folyton újjászületik. Nem a múlt ma is bámulatba ejt ő emlékeinek gondos
      se teszi a városok városává, hanem a szüntelen lüktet ő, nyughatatlan élet. Az évszázados
     kség megannyi látványos értéke ehhez „mindössze" el őjáték és kútfő, vagy éppen csak dísz-
le '1 szolgál. A város mérete sem több, mint egy a temérdek, megfoghatatlan teremtő közül,
    ely a „hely szellemét" alakítja. Párizs hétköznapjain (vagyis amikor lakói többen vannak,
m nt látogatói) megállíthatatlanul áramlik, türelmetlenül nyüzsög, és folyton berzenkedik. Az
u ai rohanást még hajlamos lenne a szemlél ő a nappali népesség számával összefüggésbe hoz-
ni de azt kellett tapasztalnom, hogy a párizsi tempót az általam ismert világ nagyvárosai (sze-
re csőre?) nem tudják felülmúlni. A legnagyobb meglepetés New Yorkban ért, ahol a járm űvek
és gyalogosok viszonyát — legalábbis a budapestihez vagy a párizsihoz képest — kisvárosian
k élyesnek, sőt szívélyesnek találtam. Igen, ha Budapest architektúrájában Bécsre hasonlít
is hangulatában több a párizsi vonás. Talán közös izgágaságunk, örökös elégedetlenségünk
ne oka, meg hogy hamar fölcsattanunk és szívesen kioktatunk másokat. Ezek persze nem a
    lényegibb néplélektani vonások. A mélyebb rétegekben valószín űleg a különbségek kerülné-
      elő; a rég- és a közelmúltban bejárt eltér ő utakból, az ég és föld viszonyával jellemezhet ő
je enlegi helyzetünkből fakadó különbségek. A franciák nemcsak büszkék és újító szándékúak
    'nt talán mi is vagyunk), hanem bátrak, bíznak önmagukban, teremt ő fantáziájukban, a sza-
b. szellem és a szabad lélek erejében (még mi legfeljebb merünk szabadon gondolkodni),
a ajtuk (is) múló megismerhet őségben, megváltoztathatóságban és jobbításban. Az a benyo-
m som, hogy a jó és a szép bels ő ragyogását a franciák szemében nem homályosította el a
        talmi fénye, a szerzés mámora. Hisznek, és nemcsak a tulajdonban és a t őkében (vagy
      korábbi ellentéttel élve: nemcsak az ideológiában és az értéktermel ő munkában), hanem
    általánosabb, s ezért maradandó értékekben — a szellemben, a m űvészetben — azaz nemcsak
a iacban, hanem — uram bocsá' — a használati (legtágabb értelmében a humán) értékben.
T rmészetesen tudatában vannak kiválóságuknak, hogy ma is ők az európai kultúra fellegvára
 (•n a kultúra letéteményeseinek is gondolják magukat, ahogy Amerika a szabadságénak), s
e akarva-akaratlan éreztetik, és világgá kürtölik.
      leegyszerűsítő és szubjektív általánosítások, kell ően fel nem róható előítéletek húsz év alatt
    nem sűrű, de többszöri párizsi utazásaim hatására — halmozódtak fől bennem. Mindaddig
n- fogalmazódtak azonban meg, míg nem „észlelhettem" a francia forradalom 200 éves év-
 fo dulóját ünnepelni készül ő, magát méginkább kitárni vágyó, lázas állapotában még jellegzete-
se i b (vonzóbb és taszítóbb), rendkívüli asszony-várost. A szoknyája szélén kapaszkodó város-
cs mete, a La Défense többek között egy moder diadalív (a térképen a 7-es szektorban látható
     Grande Arche, azaz A Nagy Ív) felavatásával ünnepelt.
                               Daróczi Eta: Paris la défense.
                        Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

108     Daróczi Etelka                                                                            TÉT 1990.1




                           A La Defense üzleti negyedének 11 szektora
  Nagy Béla rajza (az EPAD eredeti térképe alapján és szíves hozzájárulásával, amelyet ezúton is köszönünk)
                    Daróczi Eta: Paris la défense.
             Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


T T 1990.1                                         Paris La Défense                        109
                                                                        1. KÉP
                                                  A „szédületesen hallgatag" su-
                                                  gárút a HAT felh őkarcolójának
                                                  46 emeletéről, az EPAD kiállító-
                                                  termének ablakából. Előtérben
                                                  az ESSO székháza, a legelső a La
                                                  Défense területén. Első generá-
                                                  ciós épület, jóval a gyalogosfor-
                                                  galmat tartó dobogó elkészülte
                                                  előtt, 1963-ban adták át. Vele
                                                  szemben a 36 emeletes, második
                                                  generációs Generale (1975).
                                                  Háttérben a Bois de Boulogne, a
                                                  bal fölső sarokban az Eiffel to-
                                                  rony és a Montparnasse felhő-
                                                  karcoló.

                                                                    2. KÉP
                                                  Második és harmadik generációs
                                                  toronyházak balról jobbra:
                                                  Franklin (1972), SCOR (1983),
                                                  Winterthur (1974), mögötte a Re-
                                                  sidence de La Défense (bels ő
                                                  udvarral) és a Défense 2000 fel-
                                                  hőkarcoló. Mellettük még látha-
                                                  tó a dobogó alá merülő autófor-
                                                  galom. Előtérben a Négy Évszak
                                                  bevásárlóközpont felülnézetb ől.
                                                  A szerző felvételei




                                                                             ,, , ......
                              Daróczi Eta: Paris la défense.
                       Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


110     Daróczi Etelka                                                                  TÉT 1990.1

   A tercierváros La Défense tulajdonképpen kívül esik Párizs közigazgatási területén', Cour-
bevoie, Nanterre és Puteaux határában fekszik, de ennek semmi jelent ősége. S ha mégis, min-
denféle rafinériával igyekeznek azt csökkenteni: például a központi épületek tulajdonosai/bér-
lői használhatják a „Paris La Défense" postacímet. Végtére ez nem csalás, nem ámítás, hiszen
a La Défense Párizs legősibb, legnevezetesebb tengelyének (Notre Dame — Louvre — Champs-
Elysées — Diadalív) északnyugati meghosszabbításában jött létre. 2
   Nevét az 1870-es porosz megszállás párizsi h őseinek tiszteletére emelt emlékm űről3 kapta,
amely egykori (Etoile-méret ű) köröndjének közepén állt. E két hatalmas körtér (az Etoile és
a Rond-point de la Défense) közötti útvonal építészeti, funkcionális és egyben emlékm ű célját
is szolgáló rendezésére Párizs városa 1931-ben tervpályázatot írt ki. A 35 építészeti megoldás
egyike sem elégítette ki a zs űrit; a monumentalizmus dominált, az esztétikus funkcionalizmus
háttérbe szorult. A Citibank ekkortájt fogant ötlete egy világkereskedelmi központ létrehozásá-
ra és Le Corbusier pályázati elképzelése a járm ű- és gyalogosforgalom szétválasztására minden-
esetre meghatározónak bizonyult a városrész 20-50 év múlva bekövetkez ő jövőjére. Mérföldkő
volt — ha nem is valósult meg — a nemzetgy űlés 1946 (!)-ban el őterjesztett javaslata: rendezze-
nek világkiállítást a Défense-ban. Az elképzelést a háború utáni újjáépítés sürg őssége és nehéz-
ségei miatt egy állandó kiállítási palota tervére egyszer űsítették. A Nemzeti Ipari és M űszaki
Központ (Centre National des Industries et des Techniques, cmT) építési engedélyét 1954-ben
adják ki, és a világszerte bámulatot kiváltó hatalmas csarnokot 1958-ban avatják fel. (A térké-
pen a 4-es szektorban található.) Ugyanebben az évben alakul az EPAD (Közintézmény a La
Défense Régió Területrendezésére) 11 fővel. (1989-ben 255 munkatársa volt.) Nevében foglalt
feladata a javaslatok kidolgozásától vagy véleményezését ől az irányításon és összehangoláson,
a program valamennyi részvev őjével — a bádogházakban lakókkal, a kistulajdonosokkal, a ter-
vezőkkel vagy a világcégekkel — folytatott tárgyalásokon át a kivitelezésig terjed. Igazgatója,
André Prothin az államtól 30 évre szóló megbízást és 30 millió frank megel őlegezett indulótő-
két kap a városrész létrehozására az ekkor kijelölt 760 hektárnyi területen.
   A városrész első rendezési tervét — amelyet a CNIT tervezői 1950-ben készítettek, és amelyet
átdolgozás után 1956-ban hagytak jóvá — az EPAD elvetette. Több menetben (1959, 1964, 1969)
folyt a tervezés—elfogadás—elvetés—újratervezés, a La Défense nagy szerencséjére. Így sike-
rült elkerülni az egyszerre véglegesre tervezésb ől szinte szükségszerűen adódó monotóniát. (Az
1956-ban elfogadott terv például a moszkvai Kalinyin Sugárút képére formálta volna a város-
részt.) A járm űvek és a gyalogosok teljes szétválasztását egy 40 hektárnyi „dobogó" megépíté-
sével oldották meg; ez köti össze az épületeket, dobogón járnak az emberek, n őnek a fák, és
zuhognak a szökőkutak, s alattuk hat szinten zajlik a közúti közlekedés, áramlik a f űtés és min-
denféle vonalas létesítmény (1-2. kép).
   A kereslet növekedése és a magasépítés technológiájának korszer űsödése lehetővé tette, hogy
a bevételek növelése céljából 1969-ben 100 m-r ől 200-ra emeljék a megengedett épületmagassá-
got. A gyorsvasút (RER) (4-es szektor) állomásának megnyitása 1970-ben ugrásszer űen megnö-
velte az érdekl ődést. Megkezdődött a toronyházak második (amerikai típusú) generációjának,
a GAN (biztosító, 2-es szektor), az UAP (viszontbiztosító az ASSUR felhőkarcolóban, 1-es szek-
tor), a FIAT (6-os szektor) stb. székházának építése.'Itt jegyzend ő meg, hogy az EPAD a szolgál-
tatások után fizetett járandóságból és az építési jog eladásából fedezi a városrendezés, az infrast-
ruktúra, a parkosítás, a m űalkotások stb. költségeit. Az építési engedély nem földterületre
                                         Daróczi Eta: Paris la défense.
                                  Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


T ÉT 1990•1                                                                Paris La Défense         111

    unatkozik (hiszen a talaj felszínén, az alatt és fölött már az építkezés megkezdése el őtt több
      tegben zajlik az élet), hanem a beépíthet ő légköbméterre .
      A mélyreható változásokat jellemzi, hogy 32 ezer lakost kellett — minden esetet külön tár-
      alva — kártalanítani, illetve elhelyezni, 415 hektárnyi, ezernyi telekre osztott területet kisajá-
 t tani, 500 műhelyt és 570 kereskedést sürg ősen áthelyezni. (Sőt, a CNIT lábánál 1959-ben még
     tálló is volt, nyolc fej őstehénnel...) Nem tudom, készült-e legalább utólagos közvéleményku-
     tás a lakosság körében arról, hogyan élték meg ezt a nagy föld-fordulást. (A pánik és az ellen-
     lás elkerülése, s nyilván a költségek csökkentése végett el őzetesen biztos nem szell őztették
     terveket. A felmérést végz ő gyakran a gázművek ellenőrének adva ki magát járta a házakat.)
I y a másik fél szemszögéb ől nem lehet megítélni az akkori eseményeket. A tervez ők mindene-
 s tre igen fontosnak tartják hangsúlyozni és dokumentálni, hogy az ott él ők lakáskörülményei
 s gényesek vagy kifejezetten rosszak voltak (hétezren éltek faládákból tákolt viskókban), hogy
       egyéni szempontokat messzemenően figyelembe vették, s a gyökérvesztettség és a megráz-
   lile tatások elkerülése végett az új otthonokat a régiekt ől nem messze építették. A kisajátított
     gatlanok bérlői (9500 család) részére Him (kedvezményes tanácsi) lakásokat adtak át, f őleg
     anterre-ben. A lakosság részvétele a tervezésben, a környezet alakításában majd csak a La
     éfense válsága után, a nyolcvanas években aktivizálódik.
      A válság 1972-ben, a GAN 44 emeletes székházát ért kemény bírálatokkal kezd ődik: az épület
     egszentségtelenítette az addig érintetlen panorámát, a sugárút zavartalan perspektíváját (2-es
s ktor). De nemcsak err ől volt szó. Az irodaházépítés jövedelmez ősége túltermelést eredmé-
      ezett Párizsban. Az energiaválság, a környezet- és természetbarát megoldások el őtérbe kerü-
1 se megpecsételte a nyithatatlan ablakú, drága pénzen légkondícionált, tudományos és esztéti-
      i szempontból megalapozottan, de mégiscsak mesterséges fénnyel megvilágított toronyházak
s •rsát.
      A Manhattan nevet visel ő felhőkarcoló (2-es szektor) hónapokig üresen kesereg, 1973 és 1978
   l• zött az EPAD szinte semmit sem értékesít, adóssága 680 millió frankra (indulót őkéjének több

     int 22-szeresére) rúg. Az állam (személy szerint R. Barre miniszterelnök) további irodaépítés
(    öztük egy minisztérium) engedélyezésével, a földalatti autópálya folytatásával, parképítéssel,
      rnyezetszépítéssel, egy dinamikus vállalkozó pedig (a 34 éves Ch. Pellerin) az ún. harmadik
 !.s nerációs irodaházak kifejlesztésével (humanizált környezet, egyedi kivitel, nyíló ablakok,

     csóbb üzemeltetés) húzza ki a La Défense-t a bajból. A bizalom helyreáll, újra fellendül a
f rgalom. Az EPAD pénzügyei rendeződnek, s ma már egy fillérrel sem tartozik az államnak.
 1 89-ig összesen több mint 21 ezer lakás, több száz céget elhelyez ő 2 millió m2 iroda, 200 ezer
       kereskedelmi terület és temérdek infrastruktúra épült (3. kép). Az EPAD befektetése 16 mil-
1 rd frank (az indulótőke több mint 500-szorosa).
      S vajon milyen élményt nyújt ez a jellegzetesen huszadik századi, tudatosan formált, ám a
  l• rülmények és az igények szerint rugalmasan változó városrész? Mindenekel őtt lenyűgözőt:
f ancia és idegen ámul és bámul; az épületek nemcsak gazdagok és magabiztosak, hanem szé-
      k, változatosak, merészen ötletesek. Muzeálisan m űvészi környezet, nem olyan, amilyet a
s ját képére formál az ember. A La Défense els ősorban a munkahely, a cég, az üzlet presztizsét
é kiválóságát hivatott hangsúlyozni, nem az ott lakókét. Részadatokból következtetett becslé-
s m szerint 2-2,5-szer annyian dolgoznak itt, mint ahányan laknak. (Párizs közigazgatási terü-
1 tén egyelőre (?) többen laknak, mint ahányan ott dolgoznak.) A La Défense népessége
                                 Daróczi Eta: Paris la défense.
                          Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


112      Daróczi Etelka                                                                            TÉT 1990 • 1




                                                     3.   KÉP

"Benzinkutasok" vetélkedése: az ESSO mögött az ELF. A 48 emeletes, 1985-ben átadott ELF palota a La Defense büsz-
                                                    kesége.
                                                                                                   A szerző felvétele
                                             Daróczi Eta: Paris la défense.
                                      Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

TÉT 1990.1                                                                           Paris La Défense                113




                                                       4.   KÉP

 lán a legkedveltebb ez az elektronikusan vezérelt szök őkút, lbacov Agamnak, a kinetikus m űvészet egyik úttör őjének
 kotása. A 26x86 m-es medencéb ől kiemelked ő vízoszlopok fényre és zenére ugrálnak vagy perdülnek-fordulnak, zú-
         dulnak, csobognak vagy zuhognak. Háttérben az Atlantique (1970) és a Credit Lyonnais (1973).

                                                                                                        A szerző felvétele
                               Daróczi Eta: Paris la défense.
                        Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

114     Daróczi Etelka                                                                 TÉT 1990.1

1983-ban hallatja el őször a hangját, de akkor teljes er ővel. 14 ezren vesznek részt az épületfog-
lalásokban. A parknegyed övezeteinek kialakításáról van szó, arról, mit hova szabad építeni
és mit hova nem. A beterjesztett tervet elvetik, majd Nanterre városának és a lakossági egyesü-
letek javaslatainak figyelembe vételével átdolgozzák. A véglegesített változatot két év múlva
fogadják el. „Harmadik generációs" HLM lakóházak épülnek: ezeknek a felh őkarcolóknak
nincs egyetlen egyenes oldaluk, mindegyik görbül valamerre. Az ablakok szabálytalan alakúak
és szanaszét szóródnak a fal domború felületén, amelyet kék bárányfelh ők vagy zöld növényi
elemek díszítenek. Az utca is girbe- gurba és csupa hepe-hupa, természetesen nem véletlenül,
hanem Emile Ailland alkotó fantáziája szerint. Azt nem tudtam meg, jól érzik-e magukat „Bo-
lond Istók tornyai"-nak lakói, de úgy t űnik, beletörődtek sorsukba.
   A szigorú architektúrájú üzleti negyed hangulatának javítására — különös tekintettel a telje-
sen jármű nélküli, „szédületesen hallgatag" széles sugárútra — több állandó és ideiglenes meg-
oldás (?) született. Az utóbbiakhoz a kiállítások, vásárok, hangversenyek, jazz-fesztiválok stb.
tartoznak. Parkosítással, hatalmas vízfelület ű modern szökőkutakkal — amelyeket sose szór-
nak tele klórral, mégsem algásodik bennük a víz (4. kép) — és egyéb jelent ős művészi alkotással
igyekeznek nemcsak az üzleti élet, hanem a túristák és a járókel ők vonzalmát is megnyerni,
a felhőkarcoló-múzeumba életet lehelni. Jelent ősen hozzájárult ehhez A Négy Évszak (Les
Quatre Temps, 4-es szektor) hatalmas bevásárlóközpontjának megnyitása 1981-ben. Bár az épü-
letek közti terek művészi kialakítása fokozza a muzeális jelleget, mégis kezd már a La Défense
birtokba vehető, mindennapos használatra való várossá formálódni. A több mint harminc, álta-
lában méretével is kiemelked ő esztétikai térelem — amelyek között a névadó allegórikus szo-
borcsoport nemigen találja helyét (5. kép) — csaknem mindegyike valamilyen módon kerek,
hengeres vagy gömböly ű , és gyakori a légies megjelenés. Az 1953-ban született Henri de Miller
feltehetően a legifjabb a La Défense számára alkotó m űvészek között. Bronzgömbön egyensú-
lyozó, nádszálkarcsú n őalakja ("A holdkóros") tipikus példa a hasábokból és kockákból formá-
zott városrész szögleteinek tompítására. A harsány színek, például a már elhunyt nagy öregek,
Juan Miro (6. kép) vagy Alexander Calder (7. kép) m űvei, illetve az 1931-ben Budapesten szüle-
tett Atila (sic!) "A felh őszobrász" cím ű tűzzománc freskója szintén az'egyhangúság ellenponto-
zását szolgálja.
   A parkosítás a francia hagyományokat követi. A széles sugárút mentén nyírt platánsor, a pá-
zsit és a virág szigorúan ágyásokba rendezve, bokrokat nemigen látni. Az üzleti negyedben
ritkán kerül az ember közvetlen érintkezésbe a növényekkel, pedig vannak, mégpedig óriási
erőfeszítés árán, méregdrága mesterséges talajban n őnek a betondobogó tetején. Így aztán az
utcán nemigen találni egy meghitt szögletet. (Az épületek belsejére ez nem áll, ott a pálmaháztól
a leglakályosabb lakosztályig szinte minden megtalálható.) Persze igazi utca sincs, kivéve a
főutcát, a széles, széljárta sugárutat, amely túl széles;túl üres, és bizony még többnyire unalmas
sétány. Egyelőre. Talán. Hiszen még nem volt végig készen, amikor láttam. Még hátra volt
a nagy szenzáció, a város szívéb ől a Champs-Elyséen átvezet ő perspektívát szellemesen le-is-
meg-nem-is-lezáró emlékmű-épület, a Nagy Ív (7-es szektor) átadása. Épül őfélben, els ő pillan-
tásra főleg monumentalitását, rossz emlékeket idéz ő, félelmet keltő hatását éreztem (7. kép).
A hatalom, a tudás és az er ő diadalívét láttam benne, nyomasztott nagysága és szigorúsága.
A modern művészet olvasatában járatlan szemlél őként az érzékeimre hagyatkoztam. Közelít-
 sünk most intellektuálisan. Otto von Spreckelsen dán építész, aki sajnos neni élhette meg a
mű elkészültét, így vallott tervéről (Demeyer 1988):
                                            Daróczi Eta: Paris la défense.
                                     Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


TÉT 1990•1                                                                         Paris La Defense               115




                                                      5. KÉP
"Párizs Védelme 1870-ben." Barrias allegórikus szobra az oszlopos talapzaton is szinte elvész a környezetben, pedig
     műanyagból készített mása sokáig vándorolt egyik helyr ől a másikra, hogy végleges helyét megtalálja.
                                                                                                      A szerző felvétele
                                    Daróczi Eta: Paris la défense.
                             Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

116       Daróczi Etelka                                                                                 TÉT 1990.1




                                                        6.   KÉP •
Intim (?) szöglet. Háttérben az alsó szinten autóbusz jár, fölötte, az oszlopok tartotta pódium a gyalogosoké. A Négy
Évszak kereskedelmi központ (1981) bejárata el őtt Juan Miro 11 és 12 méteres — sajnos a képen alig kivehet ő —, rikító
             piros-kék-sárga műanyag alakjai figurázzák ki környezetük szigorúan szögletes épületei:.
                                                                                                         A szerző felvétele
                                           Daróczi Eta: Paris la défense.
                                    Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

ÉT 1990•1                                                                          Paris La Défense              117




                                                      7.   KÉP
Nagy lv, Otto von Spreckelsen posthumus alkotása átadása el őtt egy hónappal (1989). Balra a pálmaházáról nevezetes
vegpalota, az Elysées La Défense (1982), a telefonfilke mögött jobbra (az 1976-ban elhunyt) Alexander Calder utolsó
           műve. A 15 m magas alkotás a La Défense létrehozásáért fáradozók eltökéltségét jelképezi.
                                                                                                     A szerző felvétele
                               Daróczi Eta: Paris la défense.
                        Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.

118     Daróczi Etelka                                                                  TÉT 1990.1

                         "Nyitott kocka,
                         Ablak a világra,
                         Mint ideiglenes orgonapont
                         a sugárúton,
                         Tekintete a jöv őbe vetve.

                         Modern diadaltv,
                         Az emberiség gy őzelmének dics őségére, amely
                         A reményt szimbolizálja,
                         hogy a jövőben
                         Az emberek szabadon találkozhatnak."

   Tehát Nagy Fal helyett Nagy Ív. A nemzetközi zs űri 424 jeligés pályázat közül egyhangúlag
szavazott a Nagy Ív-re, s Mitterand elnök is ezt választotta. Az épület 35 emeletes (110 m magas),
homlokzata ferdén metszett, tükröz ő üvegablakok borítják. Küls ő oldalfala carrarai márvány,
bélése rozsdamentes fém, üregében felvonók haladnak le s föl. A kocka forma a Diadalívvel,
tengelyének 6 fokos eltérése a sugárúttól a Louvre-ral köti össze. Az épület tetején nyilvános
panoráma terasz, egyik lábában a Felszerelés- és Lakásügyi Minisztérium. A fennmaradó
40.000 m2-nyi irodahelyiséget „Hírnév és kivételesség" jelszóval hírdetik bérbeadásra tercier
vállalatok számára. Világszerte ismert, a Rockefeller és a World Trade Center-ekével pillanato-
kon belül vetekedő rangot és tekintélyt jelentő címet, kivételes elhelyezkedést, tökéletes m űkö-
dést és szolgáltatásokat (pl. 3000 telefonvonalat, bels ő információs hálózatot, a bels ő tér teljes
átalakíthatóságát a vezetékek érintése nélkül, külön tanulmányozott esztétikai és hangulati ha-
tást) s végül ésszer ű költségeket ígér leendő bérlőinek a prospektus.
   Az EPAD működését — a harminc év elteltével — négy évvel meghosszabbította a kormány.
A közeljövő tervei között szerepel a lakossági és idegenforgalmi szolgáltatások színvonalának
emelése, az eddig meglehetősen elhanyagolt földalatti területek rendbe tétele, a CNIT teljes új-
jáépítése, egy Autóváros és egy Játékközpont kialakítása. A CNIT kiállítási csarnokából több
rendeltetésű épület lesz. Többek között egy kongresszusi központ, egy luxusszálloda és a pro-
fesszionista informatika „bevásárlóközpontja" kap itt helyet.
   A Nagy Ívvel új korszak kezd ődött a La Défense életében, amelynek alakításában a helyi
közösségek egyre serényebben vesznek részt. Ennek bizonyságaképp — történetében el őször
— a helybeliek választott képvisel ője (Puteaux polgármestere, egyben az Ile de France régió
tanácsának alelnöke) került az EPAD élére. Meghosszabbított mandátumának lejárta után az
EPAD nem bábáskodik tovább a férfikorba szökken ő városrész fölött. A La Défense búcsút vesz
a szakértő szülői háztól, és frigyre lép a laikusokkal. E házasság gyümölcseként a szép, de
még visszhangos, itt-ott sivár új közös otthon remélhet őleg megtelik élettel, a sok üres térség
funkcióra talál, s a spontán mozgások kitöltenek minden zegzugot. Sok szerencsét, La Défense!
                                              Daróczi Eta: Paris la défense.
                                       Tér és Társadalom, 4. 1990. 1. 107–119. p.


TÉT 1990. 1                                                                           Paris La Défense             119

                                                    Jegyzetek
' Párizs közigazgatási területe mindössze 100 km', amely 5000 blokkra, illetve 80.000 telekre oszlik, 1.280.000 lakás,
    2.176.000 lakos és 1.813.000 munkahely található rajta (az 1982-es népszámlálási adatok szerint). Az adatok forrása:
    Atelier Parisien d'Urbanisme.
  Magára a meghosszabbításra jóval Haussmann el őtt került sor. Az 1772-ben kőhídra váltott pont de Neuilly-t pontosan
    a Champs-Elysées tengelyében helyezték el, majd a folyó túlsó partján az Etoile átmér őjével azonos nagyságú kö-
    röndöt alakítottak ki. így a Tuileries széles perspektívája végre átívelhetett a kanyargó Szajnán.
'Az emlékm ű — Louis-Ernest Barrias (1841-1905) alkotása — a „La Défense de Paris en 1870", azaz „Párizs védelme
    1870-ben" nevet viseli. A városrész neve (''A Védelem") miatt a külföldi kapcsolatokban sokszor adódtak humoros
    félreértések.


                                                    Irodalom
Atelier Parisien d'Urbanisme (é.n.), Mimeo.
Patrick Demeyer (1988): La Défense. 30 ans, 30 évenements; Paris La Défense: EPAD, 71 o.
EPAD - Brigitte Hedel Samson (é.n.): Guide to Works of Art in the La Défense District, Paris La Défense:
                       -                                                                                         EPAD.
EPAD (é.n.): La Défense, Le répertoire des bureaux, Paris La Défense: EPAD, 75 O.
  EPAD (1989): La Défense pratique, Paris La Défense: EPAD (prospektus).
Le prestige et l'exception (é.n.), Paris La Défense: Les Bureaux de la Grande Arche (prospektus).
Les 4 Temps. Le plus grand centre commercial d'Europe (é.n.) (prospektus).