Tér és Társadalom 3. évf. 1989/2.


                 A KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL

Kengyel Miklós: A magyar bírósági szervezet területi elhelyezkedésének ellentmondásai
Kő szegfalvi György:A települések, infrastruktúra fejlesztésének új feltételei, feladatai
Tiner Tibor: Zsákutcában (Töprengések az autó és a nagyváros egyre tragikusabban
        alakuló viszonyáról)




                                       E számunk szerz ő i

Allen, J., Prof., Faculty of Social Sciences, The Open University, Nagy-Britannia
Barta Györgyi, földrajztudomány kandidátusa, tudományos osztályvezet ő , MTA RKK, Budapest
Csatári Bálint, földrajztudomány kandidátusa, tudományos osztályvezet ő , MTA RKK, Település-
          kutató Csoport, Kecskemét
Enyedi György, akadémikus, MTA RKK fő igazgató
Gulácsi Gábor, főel őadó, Országos Tervhivatal Tervgazdasági Intézet, Budapest
Horváth Gyula, kandidátus, tudományos osztályvezet ő , MTA RKK DTI, Pécs
Hunya Gábor, egyetemi doktor, tudományos munkatárs, MTA Világgazdasági Kutató Intézet
Kiss Edit Éva, ösztöndíjas, MTA RKK RTO, Budapest
Massey, D., Prof., Faculty of Social Sciences, The Open University, Nagy-Britannia
Nemes Nagy József, földrajztudomány kandidátusa, osztályvezet ő-helyettes, Országos Tervhivatal,
          Tervgazdasági Intézet, Budapest
Orosz Éva, tudományos munkatárs, MTA RKK RTO, Budapest
Rácz Lajos, tudományos segédmunkatárs, MTA RKK Településkutató Csoport, Kecskemét
Rechnitzer János,  közgazdaságtudomány kandidátusa, tudományos osztályvezet ő , MTA RKK
         Észak-Dunántúli Osztály, Gy őr
T. Mérey Klára, történelemtudományok doktora, tudományos tanácsadó, MTA RKK DTI, Pécs
Vágvölgyi 8. András, tudományos munkatárs MTA RKK RPO, Budapest.




           E számunk lektorai: Beluszky Pál, Császi Lajos, Sikos T. Tamás, Tóth József


          A kézirat nyomdába érkezett: 1989. február 9. Terjedelem: 11 (A/5) ív




                                        ISSN 0237-7683
Tér és Társadalom 3. évf. 1989/2.
Ára: 40,— Ft




                                                                                 Tér14
                                                                                   I3
                                                                          és társadalom
A tartalomból:
Hunya Gábor: Településhálózat-fejlesztés és településrendezés Romániában


          „A leghatározottabban munkálkodni kell különösképpen azért, hogy 2000-ig befejezzük
          a városok és községek rendezésére, szervezésére és korszer ű sítésére, a beépített területek
          leszű kítésére vonatkozó programokat, aminek nyomán méginkább er ő södni fog a szövet-
          ség a munkásosztály, a parasztság, az értelmiség között, a dolgozók összes rétegei között,
          meggyorsul a román szocialista társadalom homogenizálódásának folyamata, megsz ű nnek
          a lényeges különbségek a falu és a város, a különböz ő társadalmi osztályok és rétegek kö-
          zött, kialakul a szocializmus és a kommunizmust tudatosan épít ő dolgozó nép egységes
          társadalma."


Orosz Éva: Az egészségügy területi egyenl őtlenségei — Az újraértelmezés szükségességér ő l


          „Az elmúlt egy-két évben széles kör ű reformkoncepciók fogalmazódtak meg mind a
          gazdaságban, mind a politikai szférában. Egyetértés van abban is, hogy az egészségügyi
          szférában is alapvet ő reformra van szükség, azonban lényegesen kisebb az egyetértés a
          reform f ő jellemző ire vonatkozóan."
                                                                     •

Rechnitzer János: Területi szempontok az ipar szerkezetátalakításához


          „... egyrészt a technikai-technológiai és szervezeti-irányítási-érdekeltségi rendszerek meg-
          újítása, másrészt a gazdaság térbeli elhelyezkedéséb ő l adódó meghatározottságok; a regio-
          nális innovációs potenciál (ENYED I GY. 1981) — mint új er őforrás elemek — felfedezése
          és hasznosítása."


Gulácsi Gábor—Nemes Nagy József: Regionalitás és településszerkezet


             .. aligha lesznek közelíthet ő k azok az egymástól egyre nyilvánvalóbban elváló fejl ő dési
          pályák, amelyeken már ma elindulni látszik például az északnyugati országrész vagy az
          Alföld jórésze."