Tér és Társadalom 3. évf. 1989/2. 92-103. p. NYÍLT TÉR ENYEDI GYÖRGY: VAN-E SZOCIALISTA URBANIZÁCIÓ? Hogyan merült fel a kérdés? „Van-e szocialista város?" — ez a címe egy ma is alapvet ő nek tekinthet ő gy űj- teményes kötet bevezet ő fejezetének. (F RENCH és HAMILTON, 1979). Ez a kérdés az elmúlt b ő évtizedben gyakran felmerült. Kimondatlanul ez volt a vitakérdés Lackó László és közöttem is a „Tér és társadalom" els ő évfolyamában publikált eszmecse- rénkben. (ENYEDI 1987, LACKÓ 1987.) Korábban ez nem volt kérdés: keleten és nyugaton egyaránt az volt a véle- mény az urbanisták, városszociológusok és geográfusok körében, hogy az Októberi Forradalom a városfejl ődésben is új, minden korábbitól különböz ő korszakot nyitott. A szovjet urbanisztika új elveket dolgozott ki. Az elvek gyakorlati alkalmazása ugyan távol volt az ideálistól, de új településformákat, új típusú városi társadalomfejl ő dést eredményezett. Ezeket az új elveket a második világháború után a kelet-közép-európai szocialista országokban is bevezették. A szocialista urbanisztikai elvek alkalmazásának már csaknem háromnegyed évszázados a története. Az európai szocialista országok ipari országokká váltak, s e vál- tozás ténye a városi infrastruktúra fejl ődésében, a lakosság növekv ő s szerkezetében változó fogyasztásában, a városi társadalom többrét űvé válásában is kifejez ődött. A szocialista országok urbanizációja egyre több hasonló vonást mutatott a nyugati (t ő- kés) ipari országok urbanizációjával. E hasonlóságok alapján merülhetett fel egyesek- ben a kérdés, hogy vajon nem közeledik-e egymáshoz a két rendszer urbanizációja? Vagy éppenséggel nem egy egységes urbanizációs folyamat két változatát jelenti-e a nyugati és „keleti" urbanizáció? A címben feltett kérdésre adható válasz attól függ, hogy a válaszadó hogyan ítéli meg a különbségeket és hasonlóságokat. Aki a különbségeket alapvet ő nek ítéli, az a szocialista urbanizációt, mint a világ urbanizációs történetének új, minden el ő ző- tő l független korszakát fogja fel. Aki a hasonlóságokra helyezi a hangsúlyt, az úgy véli, hogy az európai (vagy az iparosodott) országok urbanizációját alapvet ően hasonló tár- sadalmi folyamatok formálják; feltételezi egy globális urbanizáció létét, amelyben a szocialista országok is részt vesznek. A hasonlóságok és különbségek megítélése az urbanizáció értelmezését ő l, szakmai megközelítését ő l is függ. Más hasonlóságok és különbségek figyelhet őek meg az épített környezetben, a településfejlesztés irányításában, a várostervezésben, az ur- banizáció társadalmi szerepl ő iben és társadalmi hatásaiban, az urbanizáció térbeli for- máiban stb. Magam az urbanizációt térbeli folyamatként vizsgálom, feltételezéseimet Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 93 csak ebbő l a szempontból fogalmazom meg. 1 A térbeli megjelenés az urbanizációnak nem valamilyen kuriózuma. Az urbanizáció, mint az ember és környezete közötti hosz- szú távú kölcsönhatás-folyamat eleve térbeli kifejl ődéssel bír. Az épített környezet a te- lepülés társadalmi fejl ődésének és a természeti környezettel való kapcsolatának törté- nelmi folyamatosságát is kifejezi. A hasonlóságok és különbségek megítélése persze nem ízlés kérdése. Nagyon lényeges, hogy hogyan kezeljük az urbanizációs elméletek és az urbanizáció gyakorla- tának eltéréseit, vagy hogyan ítéljük meg a településmorfológiai különbségek társadal- mi hátterét. A f ő kérdés tehát: a szocialista urbanizáció azon elvei, amelyek lényegi kü- lönbségeket ígérnek a t ő kés urbanizációhoz képest, a gyakorlatban megvalósultak-e? S ha nem, miért nem? Itt csak el ő rebocsátom — kés őbb vitatjuk meg részletesebben —, hogy nézetem szerint a szocialista urbanizációs elveken alapuló célok eleve megvalósít- hatatlanok voltak, mivel e célok nem feleltek meg a termel őerő k fejlettségének. Az urbanizáció kutatói többségükben a különbségeket tartják alapvet ő nek, tehát feltételezik a szocialista urbanizáció létezését. Az alapvet ő különbségeknek négy forrását szokták felsorolni: 1. a települések földterületének alapvet ően kollektív (f ő leg állami) tulajdona; 2. a településfejlesztés forrásainak központi allokációja; 3. a telepü- léshálózat egészére kiterjed ő , átfogó fejlesztési stratégiák léte; és 4. átfogó (nemzeti) településpolitika szocialista elveket érvényesít ő megfogalmazása, míg a nyugati urbani- zációt piaci verseny, az épített környezet javarészének magántulajdona, helyi döntés- hozatal és a települések egyenkénti rendezési tervezése jellemzi. Nem szükséges bizonyítani, hogy a szocialista országok szakirodalma a szocia- lista és t ő kés urbanizáció alapvet ő különállását evidenciaként kezeli. A nyugati neo- marxista városszociológia az urbanizációs folyamat társadalmi problémáit az osztály- társadalmak ellentmondásaival és a t ő kés termelési móddal magyarázza (CASTELLS, 1983, HARVEY, 1973, 1985, PEET 1977). Ez implicite azt sugallja, hogy a szocialista urbanizáció gyógyírt fog nyújtani olyan urbanizációs betegségekre, mint a túlzott vá- rosnövekedés, lakóhelyi szegregáció, növekv ő b ű nözés és környezetszennyezés stb. és hogy egészen új utakat fog követni. Senki nem tagadhatja persze a kézenfekv ő hasonlóságokat sem. French és Hamilton felszínesnek nevezi ezeket (FRENCH és HAMI LTON, 1979, p. 17.). Szelényi a hasonlóságokat banálisnak, a különbségeket alapvetőnek nevezi (SZELÉNYI, 1983). Szelényi úgy érvel, hogy bár hasonló jelenségek bukkanhatnak fel a kapitalista és az államszocialista urbanizációban, ezeknek különböz ő az oka. Például, hasonló lakás- egyenl őtlenségeket teremthet a piac a kapitalizmusban és a bürokratikus elosztás a szo- cializmusban. Pickvance is azt erősíti, hogy „ugyanaz a jelenség eltér ő okok következ- tében is létrejöhet" (PICKVANCE, 1977, p. 43.). A szocialista országok településter- vez ő i gyakran úgy vélik, hogy a hasonlóságok (legalábbis a kellemetlenek) fokozatosan el fognak t ű nni; a kapitalista múltból örökölt híányosságokat a jöv ő gazdasági fejl ődés felszámolja. A „másik táborba" neo-weberianus városszociológusok, néhány városföldraj- zos s pragmatikus várostervez ő k tartoznak. A neo-weberianus városszociológusok fel- fogása szerint az urbanizáció természetét nem a termelési mód, hanem a termelés szín- vonala határozza meg. A modern nagyiparnak (s az általa generált szolgáltató szektor- nak s munkapiacnak) megvan a maga települési logikája, amely mindegyik ipari társa- Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? 94 Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. dalomban érvényes, függetlenül az adott ország hivatalos ideológiájától. Eszerint a nyugat- és kelet-európai urbanizáció csak annyíban különbözik egymástól, hogy az utóbbi megkésett és kevésbé fejlett. (PAH L, 1971 ► . A városföldrajzosokat a település- morfológiai hasonlóságok gy őzik meg az európai városfejl ődés kelet-nyugati egységér ő l. A különböző konkrét problémákkal szembenéz ő várostervez ő k nem sokat töprengenek a konvergencia elméletek ideológiai csapdáin; követend ő példát a fejlettebb (tehát fej- lett tőkés) városokban keresnek. Az én fölfogásom a következő: nem fogadom el a szocialista urbanizációnak önálló, a világ nem szocialista országaiban végbemen ő urbanizációtól gyökeresen kü- • lönböző jellegét. A modern urbanizáció alapvet ően globális folyamat, s ebben vesznek részt a szocialista országok is. A kelet-közép-európai szocialista országok a modern ur- banizáció különböző szakaszaira jutottak el, amelyeken a nyugat-európai országok is átjutottak. Az egyes szakaszok reprodukálása nem egyszer ű másolat, jelent ősek a kelet- közép-európai sajátosságok. E sajátosságoknak két forrása van: a) a megkésettség (amelyb ő l részben bizonyos elmaradottság következik, meg az a tény, hogy egy adott szakasz más világgazdasági és világpolitikai konstellációkban bontakozik ki, mint a ko- rábban fejlett országok esetében) és b) a szocialista politikai rendszer. Így hát sem a neo-marxista, sem a neo-weberiánus álláspontot nem osztom: a Kelet- és Nyugat-Euró- pa urbanizációja közötti különbségek nem egészen rendszerfügg őek, és nem kizárólag a fejl ődési színvonal eltérés következményei. (ENYEDI, 1984, 1988.) Hasonlóságok és különbségek „Nyugat" és „Kelet" urbanizációjában Végeredményben tehát a hasonlóságokat fontosabbnak tartom, mint a kü- lönbségeket. Kétlem, hogy különböz ő társadalmi folyamatok azonos térbeli formákat hoznának létre. Az urbanizáció térbeli formáit társadalmi folyamatok alakítják, tehát a térbeli hasonlóságok a társadalmi hatóer ő k hasonlóságát tükrözik. Az is feltételez- hető persze, hogy az urbanizáció független a társadalmi er ő ktő l, s más er ő k — pl. a technológiai változás — irányítja, de nem hiszem, hogy ez így lenne — végül is a techno- lógia is társadalmi viszonyokat fejez ki. Az empírikus vizsgálatok arra utalnak, hogy a gazdasági, technológiai és településhálózati változások — kétségtelen összefüggésük el- lenére — más id ő -dimenzióban zajlanak. Nincs annyiféle urbanisztikai pálya, ahány technológiai változat vagy termelési színvonal. A hasonlóságok akkor válhatnak alapvet ő ekké, ha: a) a két társadalmi rend- szer rendelkezik közös, az urbanizációt meghatározó folyamattal, vagy b) ha a két tár- sadalmi rendszer nem különbözik annyira egymástól, mint ahogyan eddig feltételez- tük, akár azért, mert közelednek egymáshoz, akár azért, mert nem távolodtak el na- gyon egymástól. Mindkét eset lehetséges. Európa keleti és nyugati fele ugyan sokban különbö- zik egymástól, de mindkét részen ipari és városiasodott országokat találunk. Feltételez- het ő , hogy a t ő kés és a szocialista urbanizáció különbségei és hasonlóságai mögött egy közös alapvet ő folyamat húzódik: a modern urbanizáció folyamata. Ez esetben a folya- mat maga fontosabb, mint a folyamatot hordozó társadalmi szervezet. Másfel ő l az is le- hetséges, hogy a „létez ő szocializmus - korántsem távolodott el annyira a t ő kés modell- tő l, mint feltételeztük (jól ismertek államkapitalista vonásai és nagy eltérése a szocializ- Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 95 mus ideálállapotától), s ez is forrása lehet a hasonlóságoknak. Fontos összeköt ő kapocs a közös történelem. A településfelfogás: kultúrtörténeti kategória, az európai városfel- fogás sok közös vonással rendelkezik. Marx feltételezésével ellentétben, a szocialista társadalmi rendszereket nem a termel őerő k fejl ődése, nem a t ő kés termelési mód elavulttá válása hozta létre. A kapi- talizmus utáni termelési módnak és társadalmi felépítménynek a gyengén fejlett kapi- talista — vagy sok esetben pre-kapitalista — termel őer ő kkel való kombinációja a szocia- lista rendszereket létrejöttükt ő i kezdve permanens válságban tartja. 2 Évtizedeken ke- resztül a termel őerő k erő ltetetten gyors fejlesztése volt erre a válasz, remélve, hogy a gyors növekedés történelmileg rövid id ő alatt megteremti majd a termel őerő k és a ter- melési mód megbomlott összhangját. Ezért volt alapvet ő program a fejlett tő kés gazda- ságok miel ő bbi utolérése. Az is közismert, hogy a közelítés hosszú ideig tartó folya- mata megtorpant, s már több mint egy évtizede ismét a lemaradás fokozódik. Nos, e szempontból ismét két eset lehetséges. Amennyiben Marx tévedett, s a szocializmus nem kapitalizmus utáni korszak, hanem azzal párhuzamos, a modernizáció alternatív változata, akkor a szocialista társadalom paradigmáját is ehhez kellene igazítani. Amennyiben Marxnak igaza van, akkor a termelési módot és a társadalmi felépítményt kell visszaigazítani a termel őerő k színvonalához — lényegében, be nem vallottan ez a „reform" folyik az országokban — s akkor az a nagy kérdés, hogy ebb ő l az állami/t ő kés vegyesgazdaságból hogyan lehet eljutni a poszt-kapítalista szocialista társadalomhoz. Sajnos, nem rendelkezem kell ő társadalomfejl ődési elméleti ismerettel ahhoz, hogy a feltett kérdésekre választ tudjak adni, de talán érzékelhet ő , hogy a fentiek miatt is ha- sonlónak ítélem a t ő kés és a szocialista urbanizációt. Ezek a hasonlóságok a térbeli folyamatokban is jelentkeznek. Ilyenek: — a népesség átrendez ődése a településhálózaton belül, a falusi és városi né- pesség arányának változása; — a munka- és lakóhelyek térbeli elkülönülése; — funkcionális és társadalom-ökológiai övezetek elkülönülése a városokon be- lül: — az el ővárosi fejl ődés, településegyüttesek kialakulása; — a városnövekedés lelassulása (Kelet-Közép-Európa fejlettebb északi felében), a kis- és középvárosi hálózat meger ősödése; — a tercier és kvaterner foglalkozások jelent őségének növekedése, amelyek a városi foglalkozások települési (elhelyezkedési) tulajdonságait változtatják meg stb. E jelenségeket eltér ő mechanizmusok szabályozzák a két társadalmi rendszer- ben, ám a jelenségeket létrehozó alapvető folyamatok hasonlóak vagy azonosak. Az el- térő mechanizmusok a folyamat különböz ő kifejezési formáit jelentik. Ez a feltételezés csak akkor fogadható el, ha magyarázatot tudok adni arra: hogyan közvetíthetnek hasonló urbanizációs folyamatokat olyan eltér ő mechanizmu- sok, mint a piac és a tervezés, és olyan eltér ő elvek, mint a szocialista urbanizáció ega- litarianizmusa és a tókés urbanizáció piaci egyenl őtlensége? A válaszom a következ ő : 1. A tervezés és a piaci mechanizmus eléggé hasonló urbanizációs formákat produkál. A tervezés a piaci mechanizmushoz hasonló szabályozó szerepet kíván betöl- teni; a két forma valamennyi európai országban különböz ő arányokban jelen van; a ter- vezés lehet ő ségeit túlértékelik, ezért a terveknek a meg nem valósulás természetes sorsa. Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? 96 Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 2. A szocialista urbanizációnak nincs összefügg ő elméleti rendszere: elvei nem eredetiek, eklektikusak és téves feltételezéseken alapulnak. Egyszer ű példával szeretném illusztrálni az els ő állításomat. A tervezés és a piaci mechanizmus szembeállítására gyakori példa, hogy a nyugati városfejl ődést az in- gatlanpiac, a városi földterület árának mikrogeográfiája irányítja. Valójában nem a földár, hanem a földterület te/epítési értéke szabja meg a funkcionális övek térbeli szabályosságát. A telepítési érték a földterület ésszer ű funkcionális használatát fejezi ki. 3 Piacgazdaságban a telepítési érték monetárisan határozható meg. Tervgazdaságban ugyanaz a telepítési érték tervezési el ő írásokban építési szabályokban, területrendezési tervben, er őforrás allokációban jelenik meg. A telepítési érték hasonló a keleti és nyu- gati városokban: kormányhivatalok, bevásárló központok, lakó- és pihen őövezetek op t(mális funkcionálásukhoz hasonló telepítési követelményeket támasztanak. A szolgál- tató funkciók telepítésének az elérhet ő ség a f ő tényez ője mindenütt. A telepítési értéket semmin ő tervezés sem tudja pontosan megjeleníteni. (Mel- lesleg az ingatlanpiac sem.) A piac hiányát érezve, már hosszú ideje kísérleteznek a szocialista országokban, hogy valami módon értékeljék a városi használatú (állami) földterületet. Hazánkban — a telek-használatbavételi és telekhasználati díjjal — vagy húsz esztendeje bevezettek egy imitált ingatlanpiacot (ami úgy m ű ködik, mint minden imitáció ► . Több szocialista országban — ahol nem nacionalizálták az ország egész föld- területét — „szabályos" ingatlanpiac létezik a magántulajdon lakó- és üdül ő öveze- tekben. Példánkban a tervezés egy spontán folyamatot — a telepítési érték földrajzi differenciálódását — próbál közvetíteni. Többre nem is vállalkozhat. Olyan bonyolult társadalmi rendszer, mint a településrendszer, nem tervezhet ő és irányítható normatív módon. A tervezés arra vállal kozhat, hogy el ő nyös korrekciókat hajtson végre az urba- nizáció spontán folyamatában. Önkényesen nem indítható el egy olyan urbanizációs folyamat, amelynek nincsenek meg a társadalmi feltételei; ha meg megvannak, akkor a folyamat úgyis megindul. Az önkényes tervezés — viszonylag hosszú id ő re is — eltor- zíthatja a spontán folyamatokat, de nem szüntetheti meg azokat, nem válthatja fel más folyamatokkal. Régi álma a várostervezésnek, hogy építéssel formálja a társadalmat, a várostervezés is a szocialista ember kialakítását szolgálja. (KOPP, 1967; SZIRMAI, 1988.) Ez azonban a tervezés hatalmának túlbecsülése. A kollektív lakások (magyarán társbérletek) inkább lakóik neurózisát er ősítik, mintsem kollektív érzékületét; a mono- ton házgyári lakótelepek nem teszik a társadalmat homogénné. A tervező k nehezen fogadják el lefokozásukat. A „spontán" kifejezésnek pe- joratív jelentést tulajdonítanak. A tervekt ő l való állandó eltérést a végrehajtás fegyel- mezetlenségével, vagy az elégtelen tervezési technikákkal magyarázzák. Oly nehéz ma- gunkról elhinni, hogy nem vagyunk mindenhatóak. Még a pragmatikus tervez ő k is többnyire a célok megfogalmazásával kezdik a tervezési folyamatot, amely célok több- nyire rövid távú válaszokat adnak érzékelhet ő problémákra vagy jelenségekre, anélkül, hogy tudnák: e válaszok hogyan illeszkednek a — fel nem tárt, nem ismert — hosszú távú folyamatoKhoz, amelyek a jelenségeket produkálták. Maga a tervezés is tulajdon- képpen spontán folyamat, a végrehajtás még inkább. Ez eléggé meglep ő nek hangzik, de gondoljuk csak végig a tervalku egész folyamatát, mennyi spontán elemet tartalmaz a különböz ő hatalmi és érdekcsoportok egyeztetési menete? A településfejlesztésben Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 97 szerepel ő vállalati, tanácsi, kormányzati s különböz ő szint ű pártszervezetek különböz ő érdekpályáinak ütközésével alakul ki a terv is, méginkább pedig a végrehajtása. A klasszikus centralizált sztálini gazdasági-politikai modellben sem kizárólagos az „állami" urbanizáció. El ő ször is, az állami lakásépítés és az infrastruktúra-fejlesztés forrásainak központi allokációja csupán az épített környezetet teremti meg a városok- ban vagy a városok egy részében. A tervezett urbanizáció korlátozottan érvényesül a falusi térségekben — ahol a közeli múltban még a lakosság többsége élt! 4 Ám a váro- sokban is, az épített környezet a városi társadalom m ű ködésének csupán keretét nyújt- ja. (KANSKY, 1976.) E keretet társadalmi funkciókkal az egyének töltik meg, amikor eldöntik, hogy hol, milyen munkát vállaljanak, elvándoroljanak-e vagy sem, hol kísérel- jenek meg lakáshoz jutni, milyen iskolázást nyújtsanak gyermekeiknek. Az egyéni célok egyszer űen megfogalmazhatóak: a) megfelel ő lakás, b) a munkahely és szolgál- tatások (esetleg még családtagok és barátok) elérhet ősége, c) a társadalmi státus: a la- kóhely igény szerinti kiválasztása. Ugy vélem, az átlagpolgár a világ minden részén ha- sonlóan fogalmazza meg céljait (ha a „megfelel ő " lakás mérete, fekvése, felszereltsége nagyon változó is lehet), különösen pedig hasonlóan Európában. A fenti célok a városi térrő l alkotott értékítéleteket is kifejezik, ebben pedig az európai kultúra alapjában közös. A kormányzatok cél-megfogalmazása az egyénekét ő l eltér ő : a célok regionális vagy társadalmi kiegyenlítődést, gazdaságfejlesztést vagy stratégiai szempontokat támo- gathatnak. A kormányzati és egyéni célok az eltér ő megfogalmazás ellenére is harmo- nizálhatnak, de konfliktusba is kerülhetnek. Ez utóbbi esetben a kormányzati urbani- záció megakadályozhatja az egyéni érdekek érvényesülését, de nem tünteti el ezeket az érdekeket. Az egyének rejtett mechanizmusokat építhetnek ki érdekeik védelmére; az állami lakáselosztással szinte egyid őben született meg a rejtett lakáspiac, lakáscserék formájában. Még a helyi kormányzati szervek is gyakran igyekeznek a központi urba- nizációs elképzeléseket a helyi egyéni célokhoz adaptálni. Az elmondottak azt próbálták bizonyítani, hogy a tervezés nem teremtett tel- jesen új típusú urbanizációt a szocialista országokban. Ez azonban még nem cáfolja a szocialista urbanizáció létét. Lehet, hogy a tervezés eddig nem alkalmazta megfelel ően a szocialista urbanizáció elveit. Az is természetes, hogy a szocialista társadalom nem fe- lel meg elképzelt ideálállapotának; a kapitalizmus gyakorlata is messze van az ideálálla- potától. A szocialista urbanizáció egalitáriánus elvei alapvet ően új urbanizációt ígér- tek. 5 Az az álláspontom azonban, hogy a szocialista urbanizáció elveinek nincs össze- függő elméleti rendszere, és az elvek részben téves feltételezéseken alapulnak. A szocialista urbanizáció elvei A szocialista urbanizáció elveit részleteiben vizsgálva, három lazán összefügg ő forrását különböztethetjük meg. Ezek a következ őek: a) a klasszikus marxi elmélet, b) különböz ő ideológiai hátter ű utópisztikus urbanisztikai elképzelések és c) a városter- vezés pragmatikus intézkedései, amelyeket kés őbb az elmélet rangjára emeltek. 1. A klasszikus marxi elmélet nem sok útbaigazítást ad az urbanizáció, f őleg nem a szocialista urbanizáció megítéléséhez. Marx és Engels nem fejlesztett ki urbani- Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? 98 Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. zációs elméletet. Néhány szétszórt utalást lelhetünk munkáikban az urbanizációval kapcsolatos elképzeléseikr ő l. A Kommunista Kiáltványban írnak a „falusi élet idiótiz- musáról", valamint a falu/város különbségek fokozatos felszámolásáról. Marx a „Né- met ideológiá"-ban kifejti, hogy a szellemi és a fizikai munka legnagyobb szétválása a falu és a város különbségeiben testesül meg. Továbbá, hogy a falu és a város antagoniz- musának a magántulajdon a forrása. Engels pedig úgy fogalmazott, hogy csak a népes- ség lehet ő legegyenletesebb földrajzi eloszlása, a mez őgazdasági és ipari termelés össze- kapcsolódása lesz képes a kapitalizmus felszámolása után kitépni a falusi lakosságot abból az elszigeteltségb ő l és elmaradottságból, amelyben évezredek óta sínyl ődik. (DEMKO—REGULSKA, 1987, FUCKS, 1987. ► A városfejl ődés problémáit érintette a városi földre vonatkozó földjáradék-elmélet. Marxnak és Engelsnek, két városi nagy- polgárnak nem sok fogalma lehetett sem a falusi életr ől, sem a mez őgazdaságról. Nem vették figyelembe, hogy a változatlannak hitt nyugat-európai mez őgazdaságban mi- lyen alapvet ő m ű szaki-genetikai forradalom játszódott le a XVIII. században, ami a későbbi ipari forradalomnak is el őfeltétele volt: munkaer ő t szabadított fel az iparosítás számára és elegend ő élelmiszert termelt piacra. Marx és Engels a szocialista társadalomnak két olyan alapvet ő vonását téte- lezte fel, amelyek eddíg — mint ezt már röviden érintettük — tévesnek bizonyultak. Az egyik, hogy a szocializmus kapitalizmus utáni, azt túlszárnyaló társadalom; valamint hogy homogén társadalom. Amíg a legtöbb szocialista országban elismerik, hogy a ka- pitalizmus túlszárnyalása távoli cél, addig makacsul tartja magát az a hivatalos véle- mény, hogy a szocialista országok társadalma egyre homogénebbé válik. Ez az urbani- záció szabályozásában azzal jár, hogy a várostervez ő k átlagos (országos) normákat al- kalmaznak, s nem vesznek tudomást az igények differenciálódásáról. A nyugati neo-marxisták gyakran foglalkoznak az urbanizáció problémáival, hiszen a társadalmi egyenl őtlenségeknek a nagyvárosi szegregáció az egyik legélesebb kifejez ődése, és a társadalmi devianciák is er ő sen településtípushoz kötöttek. Konzisz- tens marxista urbanizációs elméletet tulajdonképpen a neo-marxisták dolgozták ki az elmúlt két évtizedben, amelyre támaszkodva a jelenlegi t ő késországok urbanizációs je- lenségeit elemzik. Ehhez a marxi újratermelési elmélet és osztályelmélet eszközeit hasz- nálták fel. (HARVEY, 1985.) A szocialista országokban végbemen ő urbanizációs folya- mattal ritkán foglalkoznak; ez esetben nem titkolják elégedetlenségüket, hogy az ke- véssé felel meg a marxi szocializmus-képnek. Megértjük csalódottságukat. 2. Az utópisztikus elméleteknek többnyire volt egy egalitáriánus városképe is. (MUMFORD, 1959.) A modern id ő kben az utópisztikus urbanízmus talán Ebenezer Howard „Garden City"-jével kezd ődött. Howard új városokat kívánt építeni, mintegy 30 000 lakossal, amelyek képesek a falu és a város el ő nyeit egyesíteni. E városokban a helyi ipar és mez ő gazdaság foglalkoztatta és jórészt ellátta volna a lakosokat. A lakó- övezetek nagykertes családi házakból állottak volna. E kis-közepes városok fogadták volna be a falusi régiók elnéptelenedését, és a túlzott nagyvárosi növekedést is. Szerény méretük megengedte volna egységes településközösség m ű ködését. (VIDOR, 1979.) Egy másik nagy álmodozót, Le Corbusier-t a nagyvárosok és az új vasbeton fémszer- kezet technológia által kínált új lehet ő ségek vonzották. A munkásosztály rossz élet- körülményeit tömegesen épített, de jól felszerelt és tervezett lakótelepek javították volna meg; a lakótömbök egyúttal a helyi társadalom szervez ő dési színterei is lehettek. Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 99 1928-ban, nyugat-európai avantgarde urbanisták, mint Le Corbusier, a német Gropius és May, nemzetközi szervezetet alapítottak: a CIAM csoportot. (Le CORBUSIER, 1981, GÁBOR, 1972, GROPIUS, 1956, PREISICH, 1983.) Tevékenységük az iroda- lomból jól ismert; én itt két következtetést szeretnék levonni: 1. Ezeket az urbanistákat utópisztikusnak nevezem, annak ellenére, hogy ter- veik jelent ős része megépült. Utópisták voltak, mivel a városok társadalmi problémáit normatív tervezéssel, az épített környezet átalakításával kívánták megoldani — anélkül, hogy a tényleges társadalmi folyamatokat számításba vették volna. Igy hát az építészeti terveket kivitelezték, de a társadalmi célokat nem érték el. Európa-szerte épültek „garden city-k", de ezek a középosztály el ővárosaivá váltak, mivel a munkások számára drágának bizonyultak. A munkás-lakótelepek társadalmilag szegregáltak és rosszul el- látottak maradtak. 2. A szocialista urbanizáció els ő megfogalmazásaira a Szovjetunióban került sor, a nyugati avantgarde urbanisták er ős hatására és személyes közrem ű ködésével. Az 1920-as években széles kör ű és érdekes vita folyt a jöv ő szocialista emberének vá- rosáról. A dezurbanisták a városokat meg akarták szüntetni, a munkahelyeket és a la- kóegységeket egyenletesen elosztva az ország — lakható és megm űvelhető — területén. Az urbanisták is elutasították a nagyvárosokat, és garden city-szer ű középvárosokat kívántak építeni — de nem családi, hanem kollektív házakkal. A kollektív ház, amely többszáz embernek ad otthont, kis egyéni (családi) lakóterekkel, de b őséges közösségi terekkel és intézményekkel, a CIAM csoport és a szovjet konstruktivisták eszméinek nyilvánvaló „keresztezése". 1931-ben Kaganovics kijelentette, hogy minden szovjet város szocialista, ennélfogva a szocialista város fölötti vita utópisztikus és polgári nyavalygás. A viták ezzel megsz ű ntek, ám az 1920-as évek nem egy elképzelése beépült, olykor eltorzított formában a kés őbbi szovjet várostervezésbe is. (FRENCH, 1987.) Kelet-Közép-Európában is jelent ős volt az avantgarde urbanisztika hatása — inkább a várostervez ő k gondolkodásában, mint a városkép átformálásában vagy a „kö- zönség" ízlésében. Az avantgarde háború utáni újjáépítési periódusban is jelentkezett, majd rövidesen a szovjet urbanisztika — az eredeti forradalmi gondolkodás maradvá- nyainak, pragmatizmusnak és a szocialista realizmus esztétikájának keveréke — jelent- kezett egyedül követend ő példaként. Említést érdemel Erdei populista utópizmusa, amely a mez ő városi fejl ődésben látta a falu-város különbségének felszámolási útját. A kisebb mez ővárosok még ma is kínálnak egy garden city-be való fokozatos átmenetet, egy falusias közösségb ő l egy szerves városi társadalomba való fejl ődés lehet őségét. (ERDEI é. n.) 3. A pragmatizmus nem csupán az ideális tervek gyakorlati megvalósításához szükséges kompromisszumokat jelenti, hanem szervesen beépült a szocialista urbaniz- mus elméletébe is. Sztálinnak különösen er ős hajlama volt gyakorlati döntéseinek el- méletté való formálására. A tervez ő k is szerettek tévedhetetlenek lenni: ha a tervek eredménye nem felelt meg az eredetí céloknak és elveknek, ezeket utólag megváltoz- tatták. Természetesen a pragmatizmus számos ellentmondó elemet vezetett be a szocia- lista urbanizációs elméletekbe. A gyakorlati döntések mindig éppen felmerül ő problé- mákra reagálnak, s keveset tör ődnek a jelenségek mély társadalmi gyökereivel. A terve- Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 100 zési beavatkozásoknak nincs összefügg ő rendszere, az urbanizáció társadalmi folyama- tára véletlenszer ű hatást gyakorolnak. Az urbanizáció problémái kétféle pragmatikus „kezelést" kaptak a szocialista országokban. Az első a tervez ő pragmatizmusa: adott problémát (pl. a falusi villamosí- tást) kíván megoldani, technokrata módszerekkel, s nem tör ődik az ideológia elveivel. Azért szükséges „megideologizálni" technokrata terveit, mert azok elfogadásáról poli- tikai döntéshozók határoznak — tehát a terveknek számukra politikailag elfogadható formát kell ölteniük. Ezek a formák id őtő l és helyt ő l függően változtak az elmúlt év- tizedek Kelet-Közép-Európájában. A második típus a politikus pragmatizmusa, amikor ideológiai magyarázatot keres a tervek vagy elvek kudarcára. Ezek az ideológiai magyarázatok be is épülnek egy adott id ő szak urbanizációs politikájának elveibe. Ezek a magyarázatok eléggé ismertek; itt csak néhányat sorolok fel: a) Jelentős eredményeket értünk el, de a múlt örökségét még nem tudtuk fel- számolni. Tehát a múlt örökségének tulajdonít a szocialista rendszer által létrehozott olyan urbanizációs problémákat, mint a lakáshiány, a növekv ő infrastrukturális elma- radottság vagy környezetszennyezés. b) Terveink jók, csak végrehajtásuk tökéletlen. Fegyelmezetlenek és lusták vagyunk a végrehajtás során, meg kellene hát minket nevelni, s addig is, míg megjavu- lunk, jobban a körmünkre kell nézni. c) Céljainkat hatékony módon kell megvalósítani. Mindenkinek joga van ál- lami lakásra, de ezeket hatékonyan kell felépíteni, tehát nagy lakótelepeken (tehát a nagyobb városokban). Mindenkinek joga van egészségügyi ellátásra, de ezt hatékonyan kell megszervezni, tehát nagy kórházakra alapozva stb. A hatékonyság alatt mindig gazdasági hatékonyságot értettek, s ezt önkényesen alkalmazták nem gazdasági tevé- kenységekre is; a hatékony a nagyméret ű nek lett a szinonímája és centralizációs törek- véseknek volt ‚szakmai' indoka — e törekvéseket a politika és a technokrácia egyaránt támogatta. d) Korlátozott erőforrásaink vannak, ésszerűen kell elosztanunk. Ez esetben is az „ésszer űség" koncentrációt jelent, s persze az ésszer ű elosztás központi ellen őr- zését. Az fel sem merül, hogy az er ő források más módon is eloszthatók lehetnének, s az urbanizáció céljaira éppen több is juthatna. Az egy-egy területre koncentrált fej- lesztési programok hatástalansága is közismert — egy rendszer nem fejleszthet ő csak egyetlen elemében. Jól jellemzi ideológia, politikai és technokrata pragmatizmus keveredését a kelet-közép-európai országok falu-politikája. A falu-ellenesség általánosan jellemz ő, bár sehol sem deklarált. A deklarált politikai cél a falu és város közötti társadalmi különb- ség felszámolása, ami klasszikus marxi program. Népszer ű program is Európa keleti részén, ahol a falvak — európai mércével — elmaradottabbak voltak a városoknál, s ha- gyományosan alárendelt szerepet játszottak a városokkal szemben. Az ideológiai cél a falvak társadalmának kulturális és életmódbeli „felemelése", vagyis a falu/város dichó- lám ia megszüntetése volt. A centralizált politikai irányítás azonban a falu/város kiegyen- lítődést csak a falusi társadalom totális átalakításával, s a falvak tömeges felszámolásá- val képzelte el. 6 A sztálini politikai modell számára — amely a társadalom teljes m ű kö- désének részletes ellen őrzését t ű zte ki célul — a „nagy" (könnyebb központi ellen őriz- Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 101 hetősége miatt) önmagában értékké emelkedett a településpolitikában éppen úgy, mint az iparpolitikában, a közigazgatás szervezésében vagy a közoktatás szervezésében. Az új, kommunista politikai hatalom társadalmi bázist sem remélhetett az iparosítás ér- dekében gazdaságilag kizsigerelt, s a kollektivizálással gyötört falvakban. A település- fejlesztési források központi redisztribúciója is kedvezett az er ősebb alkompozíciójú nagyobb városoknak — az egyes falvak érdekei a redisztribúció szintjén meg sem jelen- hettek. A centralizált — városközpontú — településpolitika az urbanisztikai szakma támogatását is elnyerte, s könnyen nyert szakmai igazolást. A településpolitika szakmai hátterét városépít ő k adták, akik számára szakmai szerepet csak a városok, illetve a fa- lusi térben csak a generális átépítések nyújtottak. Az pedig már régi játékszabály Ke- let-Közép-Európában, hogy egy szakma csak akkor remélheti — az általában nélkülöz- hetetlen — állami támogatást, ha szakmai érdekeit ideológiai köntösbe öltözteti és se- gédkezik valamilyen politikai törekvés szakszer ű alátámasztásában. Van-e hát szocialista urbanizáció? Válaszunk végeredményben negatív. A szo- cialista urbanizáció deklarált elveit nem sikerült a gyakorlatba átültetni. Kelet-Közép- Európa sajátos urbanizációs pályán jár, ami f ő leg a modern urbanizáció megkésettsé- géb ő l, sajátos történelmi körülményeib ő l származik. A térség legtöbb országában a mo- dern urbanizáció teljes kibontakozása a második világháború után következett be, te- hát a szocialista politikai rendszer is hozzájárult sajátosságaihoz. A kelet-közép-európai urbanizáció egyik alapkonfliktusa az, hogy sorsát különböz ő szint ű tervek er ősen be- folyásolják, de e tervek nem a tervezhet őt tervezik. Nem ismerik az urbanizáció alap- vető spontán folyamatait, nem is engedik szabad m ű ködését, az urbanizáció minden terhét és következményét visel ő állampolgárok nem szerepl ő i a hivatalos urbanizációs folyamatnak. A vitacikk gondolatainak a hazai településkutatás számára lehet jelent ősége. Amennyiben a kelet-közép-európai urbanizációs folyamatot nem a szocialista elveket kifejező településtervezés irányítja, akkor micsoda? Mennyiben folyamatos a település- fejl ődés a politikai rendszer gyökEires megváltozása után, azaz, mi a szerepe hosszú távú történelmi folyamatoknak jelen településfejl ődésünkben? Milyen mértékben prognosz- tizálható a nyugat-európai urbanízációs ciklusok megjelenése térségünkben? Milyen spontán társadalmi-gazdasági folyamatok egyengetik urbanizációs pályánkat — s hová vezetnek? E kérdések megválaszolása — ahogyan mondani szokták — már egy másik történet. JEGYZETEK 1. Az urbanizáció — vizsgálataim számára — kett ő s értelm ű térbeli folyamat: a) a népesség állandó átrendez ődése a településhálózaton belül és b) a „városi" technikai civilizáció, szokások, foglal- kozások, fogyasztási és kulturális formák elterjedése az egész településhálózatban. 2. A „válság" szónak itt nincs pejoratív értelme, csupán a rendszer bels ő inkonzisztenciájára utal. 3. „Ésszerű " annyit jelent, hogy a telepítés helyének kiválasztásával (az egyéb feltételek azonossága esetén) minimális (id ő , költség, fáradtság) ráfordítással vagy maximális hozammal m ű ködtethető a funkció. 4. 1980-ban a kelet-közép-európai népesség 40%-a élt falvakban — a legkevesebb az NDK-ban (22%) a legtöbb Jugoszláviában (55%). (Enyedi 1987.) Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 102 5. Az egalitarianizmus három szinten értelmezhet ő . A településen belül nem szegregált, területileg nem differenciált társadalmi térben fejez ődik ki. A településhálózaton belül a falu és a város kö- zötti társadalmi kiegyenlít ő dés a f ő egalitáriánus cél: Végül, regionális szinten a különböz ő ré- giók városai közötti (és falvai közötti) különbségek eltüntetése a cél, ezzel szolgálva az életkörül- mények területi kiegyenlít ő dését. 6. A román hosszú távú településrendezési koncepció — amelynek széls ő séges végrehajtása oly visz- szatetsz ő — megfogalmazása (1972) és törvényer ő re emelése (1974) idején sem ideológiai, sem szakmai indokolásában nem tért el a többi szocialista ország urbanizációs elképzeléseit ő l. (Bau- cher-Defour 1977, Tonnas 1984.) IRODALOM AFANASZJEV, K. N. 1977: Eszmék, tervek, épületek. Szovjet építészet 1917-1932. Budapest, Corvina. BANCH E R, I.—D EF OU R, D. 1977: Sistematizarea localizatilor rurale Bucuresti: Ceres. BLANC, A. 1974: Europe socialiste Paris: PUF. CASTELLS, M., GODAR D, J. L.1974: Monopolville Paris: Maspero. CASTELLS, M. 1979: City, Class and Power. London: Macmillan. DEMKO, J. G.—REGULSKA, J. 1987: Socialism and its Impact on Urban Processes and the City Urban Geography vol. 8. no 4. pp. 289-293. ENYEDI GY. 1988: A városnövekedés szakaszai. Budapest: Akadémiai. ENYEDI GY. 1984: Az urbanizációs ciklus és a magyar településhálózat átalakítása. Budapest: Akadémiai. ENYEDI GY. 1987: Falu-város arányok Kelet-Közép-Európában. Földrajzi Közlemények 91. évf. 3-4. sz. pp. 122-133. ENYEDI GY. 1987: Kísértethistória. Tér és társadalom 1. évf. 2. sz. pp. 74-76. ERDEI F. é. n. Magyar város. Budapest: Atheneum. FRENCH, R. A.— HAMILTON, F. E. I. (szerk.) 1979: The Socialist City: Spatial Structure and Ur- ban Policy Chichester, New York, Brisbane, Toronto: John Wiley. FRENCH, R. A. 1987: Changing Spatial Patterns in Soviet Cities — Planning or Pragmatism? Urban Geography vol 8. no 4. pp. 309-320. FUCHS, R. J. 1987: Urban Functions in Rural Development: Ideology and Planning in the USSR Urban Geography vol 8. no 4. pp. 293-309. FRIEDRICHS, I. (szerk.) 1978: Stadtenwicklungen in kapitalistischen und Sozialistischen Undern Hamburg: Rowohlt. GÁBOR E. 1973: A CIAM magyar csoportja. Budapest: Akadémiai. GOLDZAMT, E. 1973: Stkitsbau sozialistischer Lander: Berlin: Verlag für Bauwesen. GUTKIND, E. A. 1972: Urban Development in East Central Europe: Poland, Czechoslovakia and Hungarv. New York: Free Press. GROPIUS, W. 1956: Scope of Total Architecture. London: Allen und Unwin. HARVEY, D. 1985: The Urbanization of Capital Baltimore: The Johns Hopkins University Press. HOFFMAN, C. W. (Ed.) 1971: Eastern Europe: Essays in Geographical Problems. London: Meth- uen. HOREV, B. S. 1975: Problemi gorodov: urbanizacija i gyemograficseszkie proceszszi. Moszkva: Fi- nanszi i Sztatysztyka. KAUSKY, K. 1976: Urbanization Under Socialism: The Case of Czechoslovakia. New York: Prager. KOPP, A. 1967: Ville et Revolution. Paris: Anthropos. KOSINSKI, L. A. 1974: Urbanization in East Central Europe after World War II. East European Quarterly vol 8. no 2. pp. 129-153. K Ő SZEGFALVY GY. 1985: Településfejlesztés, településpolitika. Budapest: M ű szaki. LACKÓ L. 1988: Területi fejl ő dés, tervezés. Budapest: Akadémiai Kiadó. LACKÓ L. 1987: Import avagy hazai (válasz kísértet-ügyben) Tér és társadalom 1. évf. 3. sz. PP- 61-66. LAPPO, G. M.—MAJERGOJZ, I. M.—PIVOVAROV, JU. L. 974: Urbanizacija mira. Moszkva: Miszl. Enyedi György: Van-e szocialista urbanizáció? Tér és Társadalom, 3. 1989. 2. 92–103. p. 103 LAZARESCU, C. (Ed.) 1977: Urbanismul in Romania. Bucuresti: Ed Technica. LE CORBUSIER 1981: Uj építészet felé. Budapest: Corvina. LOJK I NE, J. 1977: Le marxisme, état et la question urbaine. Paris: PUF. MEGGYESI T. 1985: A városépítés útjai és tévútjai. Budapest: M ű szaki. MUMFORD, L. 1959: The Story of Utopian Gloucester, Mass, Peter Smith. MURRAY, P.— SZELÉNY I I. 1984: The City in the Transition to Socialism. International Journal of Urban and Regional Research vol 8. no 1. pp. 90-107. MUSIL, J. 1980: Urbanisation in Socialist Countries White Plains: M. E. Sharpe. MUSIL, J.—RYSAVY, 1983: Urban and Regional Processes under Capitalism and Socialism: a Case Study from Czechoslovakia. International Journal of Urban and Regional Research vol 7. no 4. pp. 495-527. MUSIL, J. (Ed.) 1976: Otázky urbanizáca. Praha: VUVA. NEMES F.—SZELÉNYI I. 1967: A lakóhely mint közösség. Budapest: Akadémiai. NOVY, O. 1983: Town and Country Development in Czechoslovakia. Praha: Orbis. PAH L, R. E. 1971: Whose City? Harmondsworth: Penguin. PEET, R. (Ed.) 1977: Radical Geography: Alternative Viewpoints in Contemporary Issues. Chicago: Maaroufa Press. PER ÉNYI I. 1979: Korunk urbanisztikája. Budapest: M ű szaki. PICKVANCE, C. G. 1986: Comparative Urban Analysis and Assumption about Causality. Internatio- nal Journal of Urban and Regional Research 10. évf. 1. sz. 162-184. old. PREISICH, G. 1983: Ernst May. Budapest: Akadémiai. REGULSK I, J. 1980: Rozwój miast w Polsce. Warszava: PWN. RONNAS, P. 1984: Urbanization in Romania. Stockholm: E F I. ROSENBERG, F.— HRUSKA, E. 1979: Sfádtsbau in West und Ost Hannover: Niedesachsische Landeszentrale für Politische Bildung. SÁRFALVI B. (Ed.) 1975: Urbanisation in Europe. Budapest: Akadémiai. STASIAK, A. 1973: Rozwój aglomeracji miejskich w Polsce. Warszava: PWN. SZELÉNYI I. 1983: Urban Inequalities Under State Socialism. Oxford: Oxford University Press. SZELÉNYI I. 1981: Urban Development and Regional Management in Eastern Europe. Theory and Society vol 10. no 2. pp. 169-206. SZIRMAI V. 1988: „Csinál" városok. Gyorsuló id ő . Budapest: Magvet ő . VÁG I G. 1982: Versengés a fejlesztési forrásokért. Budapest: Közgazdasági és Jogi. VIDOR F. (szerk.) 1979: Urbanisztika. Válogatott tanulmányok. Budapest: Gondolat. WAL LE RSTEIN, W. 1984: Cities in Socialist Theory and Capitalist Praxis. International Journal of Urban and Regional Research. vol 8. no 1. pp. 13-37. WINNER, I.P.—WINNER, T. G. 1984: The Peasant and the City in Eastern Europe. Cambridge, Mass: Schenkman. ZEMKO, J. (Ed.) 1984: Uzemny a sociálny rozvoj sídei. Bratislava: VEDA.