Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
Tér és Társadalom                                                        XXIII. évf. 2009       s 4: 1-26


           KREATÍV FOGLALKOZÁSOK ÉS
             REGIONÁLIS TUDÁSBÁZIS:
       FOGALMAK, FOLYAMATOK ÉS TERÜLETI
                ÖSSZEFÜGGÉSEK
         (Creative Occupations and Regional Knowledge Base:
          Concepts, Trends and Territorial Correspondences)

                 LENGYEL BALÁZS — SÁGVÁRI BENCE

Kulcsszavak:
innovációs rendszer tudásbázis kreatív munkaerő regionális fejlődés 3T modell
A tudásalapú gazdaság területi vizsgálataiban egyre nagyobb jelentőséget kap az a kérdés, hogy a munka-
erő képzettségi szintje vagy a foglalkozások jellege eredményezi-e a régiók kiemelkedését. Tanulmányunk-
ban bemutatjuk a regionális innovációs rendszerek tudásbázisának foglalkozási oldalú megközelítését, és
saját kategóriákat vezetünk be a kreatív munkaer ő és tudásbázis számbavételére.
Ezekre a kategóriákra alapozva tekintjük át a kreatív munkaer ő és a regionális tudásbázis volumenét
1996, 2001 és 2005 években. Ezt követ ően egy Svédországban tesztelt regressziós modell alapján a kis-
térségek fejlettségét a kreatív munkaer ő volumenével, gazdaságának technológiai színvonalával,
tolerancia-szintjével, az egyetemi képzés volumenével és az igénybe vehet ő szolgáltatások sokszín űségé-
vel magyarázzuk. A skandináv modellt tovább fejlesztjük, és az egyetemi képzések és a foglalkozási
tudásbázis területi összefüggéseit kutatjuk.
Eredményeink szerint a tudás teremtésében aktív kreatív foglalkozások magyarázzák leginkább a regio-
nális fejlettséget, ezt a tudást alkalmazó foglalkozások követik, míg a vezet ő pozíciók foglalkozásai bírnak a
leggyengébb magyarázóerővel. Magyarországon a felsőfokú végzettség ű munkaerő eredményesebben
magyarázza a régiók fejlettségi különbségeit, mint a kreatív foglalkoztatottak Az egyetemi képzés hatása a
lokális tudásbázisra erősebb a természet-, élet- és m űszaki tudományok esetében, mint a jog- és társadalom-
tudományok terén. Kísérleteink eredményei azt jelzik, hogy a globalizáció els ő számú nyertese a főváros és
agglomerációja, a külkapcsolatok helyi m űködtetéséhez szükséges gazdasági-, jogi- és egyéb társada-
lomtudományi tudás egyre nagyobb mértékben koncentrálódik Budapesten.


                                               Bevezetés

  A gazdaság tudásalapú szervez ődése nagyban összefügg azzal az átmenettel,
melyben a nagyüzemi termelés helyébe a rugalmas, személyre szabott termelési
módok kerültek, s a szolgáltatások szerepe megn őtt (Lengyel I. 2003; Lengyel I.—
Rechnitzer 2004; Papanek 2006). Az új típusú szolgáltatásokat fels őfokú végzett-
séggel rendelkez ő munkavállalók végzik, akik a városok egyetemein szerzik meg
képzettségüket (Rechnitzer—Csizmadia—Grosz 2004; Varga 2004). Az egyes térsé-
gek felemelkedésének kulcseleme, hogy milyen a foglalkoztatottak képzettségi
színvonala (Glaeser et al. 1992), a képzett munkaer ő milyen foglalkozásokban
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
  2       Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009     s4
  kamatoztatja tudását, s kreativitását tudja-e hasznosítani, döntéseit mennyire önállóan
  hozza meg (Cooke—Schwartz 2007).
    A kreatív munkavégzést vizsgáló tanulmányok az önkifejezésen, önálló döntésho-
  zatalon alapuló foglalkozások értékteremtésére fókuszálnak (Rimler 2000). Ugyan-
  akkor a gazdaságföldrajzi szemlélet egyik központi kérdése, hogy a kreatív foglal-
  koztatottak milyen mértékben járulnak hozzá egy város vagy régió gazdasági telje-
  sítményéhez (Florida 2002a). A kreatív munka során jön létre az új tudás, amely a
  gazdasági cseremechanizmusok során hasznosul. Ha a kreatív munka írásban nehe-
  zen kommunikálható, hallgatólagos tudáson alapul (Lengyel B. 2004; Asheim-
  Coenen 2006), akkor a gazdaság tudásalapú szervez ődését inkább lokális módon
  vezérli; ez a tudás a helyi környezetre vonatkozik. Amennyiben a kreatív munka
  könnyen leírható, explicit tudáson alapul, és szigorú szabályok korlátozzák a létre-
  hozását, úgy a tudásalapú szervez ődés globális szinten megy végbe, ez a tudás
  megérthető a Föld másik felén is.
    A területi vizsgálat módszeréül Richard Florida és szerz őtársainak (2008) modelljét
  választottunk. Ennek alapján a hazai kistérségek fejlettségét a kreatív munkaer ő
  volumenével, gazdaságának technológiai színvonalával, tolerancia-szintjével, az egye-
  temi képzés volumenével és az igénybe vehet ő szolgáltatások sokszínűségével magya-
  rázzuk. A modell együtthatóit a kés őbb részletesen bemutatott regressziós egyenletekb ől
  kapjuk. A modellt tovább fejlesztjük, megkülönböztetjük benne a globális szinten hasz-
  nosulni képes természet- és élettudományi, illetve mérnöki tudásbázist, a lokális kör-
  nyezetbe ágyazódó gazdasági-, jogi- és társadalmi tudásbázist, valamint a m űvészeti és
  kulturális munkavégzéshez kapcsolódó tudásbázist. E kategóriák alapján kutatjuk az
  egyetemi képzések és a foglalkozási tudásbázis területi összefüggéseit.
    Az első fejezetben áttekintjük a kreatív osztály, kreatív munkavégzés és tudás-
  bázis nemzetközi irodalomban használt fogalmait. Ugyanitt ismerhet ő meg a ma-
  gyar vizsgálatban használt foglalkozási kategóriákra épül ő tudásbázis fogalomrend-
  szerünk is. Ezt követő en a második fejezetben bemutatjuk a kreatív munkavégzés
  1996 és 2005 közötti alakulását, megyei adatokra támaszkodva. A területi vizsgálat
  3T modelljét és annak hazai alkalmazhatóságát a harmadik fejezetben tekintjük át.
  A negyedik fejezetben az útmodellben használt indikátorokat, a modell
  dekompozícióját és az eredményeket mutatjuk be. Az ötödik, záró fejezet a kutatás
  konklúzióját és a további kutatási irányokat tartalmazza.


             A kreatív munkavégzés területi fogalmai és kategóriái

    A kreatív munkavégzés és területi fejl ődés összefüggéseit a kreatív osztály és a
  regionális innovációs rendszerek tudásbázisa segítségével közelítjük meg. Ebben a
  fejezetben a két irányzat f őbb fogalmait vesszük sorra. Ezt követ ően az irányzatok
  ötvözésének céljával részletesen bemutatjuk a foglalkozások újszer ű tipizálására tett
  kísérletünket.
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                             Kreatív foglalkozások és ...      3

            Kreatív munka, kreatív foglalkozások és kreatív osztály

  A kreativitás fogalmának közgazdasági gyökerei egészen Schumpeterig (1961)
nyúlnak vissza. A kreatív rombolás (creative destruction) azt a folyamatot jelenti,
amikor egy már létez ő termék, munkavégzési forma, szervezeti vagy intézményi
berendezkedés kiszorul az új megjelenésével; s őt, akár egy új termék egészen más
utakat nyithat a verseny számára, így rombolva a korábbi berendezkedés struktúráit.
A kreatív munkavégzés tehát els ősorban az innovációhoz, az új értékek, új min ősé-
gek, új tudás létrehozásához köt ődik.
  A kreatív munkaer ő területi fejl ődésre való hatását legf őképpen az urbanizációs
előnyökre vezetik vissza (Jacobs 1969). A kreatív iparágak jellemz ően nagyvárosok-
ban jelentek meg, ahol a tudásáramlás és tudás-túlcsordulás a személyközi hálóza-
tok sűrűsége miatt könnyen megvalósul iparágak között is. A nagyvárosi sokszín ű-
ség a közege a kreatív munkavégzésnek, hiszen ezekben a másoktól való megkü-
lönböztetés az értékteremtés f ő jellemzője (Scott 2007).
  Florida (2002a) szerint a tudásalapú gazdaság el őtérbe kerülésével a munka-
körülmények megváltoztak, a hierarchikus alá-fölé rendeltséget a lapos szervezetek,
a formális szabályokat a puha-ellen őrzés (soft-control), az önmenedzselés, egymás
kölcsönös elismerése és motiválása váltja fel. A kreatív foglalkozásokban a munka-
végzés saját ritmus alapján történik, a f ő jellemzői pedig a tanulás és fejl ődés, a
munka tartalmának szabad alakítása, az identitás kifejezése. Ezen változások egy új
„kreatív osztály" felemelkedését eredményezték. Ebbe az új osztályba tartoznak a
tudományok művelői, a mérnökök, az építészek, a dizájnerek, az oktatás, a m űvé-
szetek és a szórakoztatóipar területén foglalkoztatottak. Szintén ide sorolhatjuk -
bár nem a „bels ő körbe" tartoznak - az üzleti élet, a pénzügyek, a jog és az egész-
ségügy területén dolgozó képzett szakembereket is. Florida arra mutat rá, hogy az
amerikai metropolita régiók fejl ődése els ősorban a kreatív osztály jelenlétét ől, nem
pedig a munkaer ő képzettségét ől függ. Ebben a tanulmányban a kreatív munkának
azt a tevékenységet tekintjük, amely fels őfokú végzettséget igényl ő foglalkozások-
ban valósul meg, viszonylag magas önálló döntéshozatalt és felel ősségi kört köve-
tel, illetve valamilyen új minőség, új tudás teremtésére irányul.

                A regionális innovációs rendszerek tudásbázisa

  A tudásteremtés, a gazdasági cserekapcsolatok és a lokalitás közötti összefüggé-
seket az is meghatározza, hogy milyen típusú tudás jön létre. Asheim az egyetemek
és a vállalkozások közös tudásteremtése szempontjából megkülönbözteti az analiti-
kus, szintetikus és szimbolikus tudást (Asheim-Isaksen 2002; Asheim-Gertler 2005;
Asheim-Coenen 2006), ezekre épül az innovációs rendszerek tudásbázisa. A tudás-
alapú gazdaság területi dimenziójában a három tudásfajta eltér ő szervezőerővel bír:
  - A szintetikus tudás a már meglévő ismeretek újszerű kombinációját, gyakorla-
      tias tevékenységek elsajátítását jelenti; f őleg alkalmazott kutatás (műszaki tu-
      dományok), kísérleti fejlesztés, induktív eljárások eredménye. A szintetikus
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

   4        Lengyel Balázs — Ságvári Bence                        TÉT XXIII. évf. 2009     s4
           tudás hallgatólagos jellege miatt fontos, hogy a gazdasági szerepl ők között
           kölcsönös megértés alakuljon ki, amit a fizikai közelség és gyakori személyes
           érintkezések nagymértékben el ősegítenek. A szintetikus tudást használó válla-
           latok lokális iparági körzetekben szervez ődnek, egymás közelségéb ől előnyt
           kovácsolnak a globális piacon.
       -   Az analitikus tudás formális modellek, tudományos elvek, racionális eljárások
           segítségével jön létre, főleg az alapkutatás (természettudományok) projektjei
           révén. A tudományos munka ugyanazokat a szabályokat követeli meg a világ
           minden pontján. A racionális és szigorú szabályokkal korlátozott analitikus
           tudásteremtés globális szinten szervez ődik, hiszen jellegéb ől fakadóan nagy
           távolságokba is könnyen transzferálható.
       -   A szimbolikus tudás nem a tudományos tudásteremtéshez köt ődik, sokkal in-
           kább a művészi alkotáshoz, s így az ún. kreatív iparágakhoz. A szimbolikus
           tudásteremtés termékei (film, zenei album, színházi el őadás stb.) legtöbbször
           olyan projektek során jönnek létre, ahol hasonló mentalitású emberek nagyon
           intenzíven dolgoznak együtt. Ezek a tudáselemek leginkább az alkalmazás során
           (learning-by-doing) sajátíthatók el. A szimbolikus tudásteremtés így dönt ően
           lokális módon szerveződik, a teremtett tudás nagy része lokális szinten is
           hasznosul, ugyanakkor a domináns kultúra termékei a globális piacon verse-
           nyeznek egymással.
     A fenti szerz ők esettanulmányok segítségével arra világítanak rá, hogy az egye-
   temek a szintetikus tudásbázis terén nagyobb hatást gyakorolnak a lokális innová-
   ciós rendszerre, mint az analitikus tudásbázis terén. Egy vállalat szintetikus, mérnöki
   tevékenysége ugyanis magasabb szinten hasznosítja egy térség hallgatólagos tudá-
   sát (helyi kultúra, gyakorlati tapasztalatok), mint a természettudósok szabályozott
   tudásteremtése. Ugyanakkor nem található a szakirodalomban az állítások szám-
   szerűsített bizonyítása, amire jelen tanulmányunkban kísérletet teszünk. Ehhez
   azonban le kell szűkítenünk a vizsgálat tárgyát a foglalkozási kategóriák és az egye-
   temi képzés lokális kapcsolatára, amit a következ őkben mutatunk be.

                  Tudásbázis: kreatív foglalkozások és egyetemi képzés

     A kreatív osztályt — Florida kategóriáit továbbontva — három alosztályra osztottuk:
   kreatív irányítókra, a kreatív magra és a kreatív szakemberekre. A hármas tagolás-
   sal új szempontokat kívántunk bevezetni a kreatív vizsgálatokba. Kísérletünkkel
   arra kívánjuk felhívni a figyelmet, hogy a hozzáadott érték teremtése lényegesen
   különbözik például a vezet ő pozíciókat betölt ő foglalkozások és a tudományos-,
   műszaki-, művészi tevékenység között. Florida (2002a) ugyanakkor megelégedett
   azzal, hogy a kreatív osztályt szuperkreatívokra (ami nálunk a kreatív mag) és krea-
   tív szakemberekre bontsa, az eddigi hazai vizsgálatok pedig vagy nem bontották
   részekre a kreatív osztályt, vagy együtt kezelték a vezet ő beosztású és a valóban
   kreatív munkát végz ő kreatív munkaerőt.
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009       s4                                 Kreatív foglalkozások és ...          5

                                        1. TÁBLÁZAT
                                  A kreatív osztály felépítése
                               (Structure of the Creative Class)
    Kreatív
                           Foglalkozások                  Tudás-bázis             FEOR kódok
  alosztályok
                                                                               111-113;
                    Törvényhozók, képvise-
                                                       Politikus tudás         121-123;
 Kreatív irá-       lők és felsővezetők
                                                                               131
 nyítók
                                                       Menedzsment v.
                    Középvezet ők                                              132-134
                                                       Szcenikus tudás
                    Élet-, természet- és mér-
                                                                               211-214;219;
                    nöki tudományokkal                 Analitikus tudás
                                                                               221-222; 224
                    foglalkozók
                    Jogászok, közgazdászok,            Szintetikus
                                                                               231; 251-254
                    társadalomtudósok                  tudás
 Kreatív mag        Művészek, sportolók,
                                                       Szimbolikus             261-264;
                    vallási- és kulturális
                                                       tudás                   371-373
                    foglalkozásúak
                                                       Integrált tudás
                    Egyetemi oktatók                   v. Esszenciális         241
                                                       tudás
                                                                               135; 141-142;
                    Termelésirányítók, kis-            Alkalmazó v.
                                                                               223; 232-233;
 Kreatív            szervezeti vezet ők, tech-         adaptív v.
                                                                               243-244; 249;
 szakemberek        nikusok, pedagógusok               Operacionális
                                                                               291; 311-364;
                    stb.                               tudás
                                                                               391; 534
Megjegyzés: A szcenikus színházi műszaki vezető, akinek feladata az intézmény műszaki ügyeinek
intézése, a teljes m űszaki személyzet és a gondnokság dolgozóinak irányítása, valamint a hozzá tartozó
létesítmény vagy létesítmények biztonságos üzemeltetése.
Forrás: Saját szerkesztés Ságvári—Lengyel B. (2008) alapján.

  Ebben a tanulmányban amellett érvelünk, hogy teljesen más feladata van a kreatív
irányítóknak és a kreatív magba tartozó munkaer őnek, és más a kreatív szakembe-
reknek, másképpen hatnak egy térség innovációs teljesítményére (1. táblázat).
  A kreatív irányítók képvisel ői és felsővezet ői közé tartoznak a törvényhozók, or-
szágos igazgatási és érdekképviseleti vezet ők, önkormányzati képvisel ők, közigaz-
gatási vezetők és a gazdasági, költségvetési szervek vezet ői. Bár egészen más moti-
vációk hajtják a kormányzatí képvisel őket, a költségvetési és gazdasági szervek
vezetőit, célszerű őket együtt kezelni a tudásbázis modellezésénél. Ezek a szerepl ők
az innováció és innovációs rendszer fejl ődésének fő irányait adják meg, az alájuk
tartozók érdekképviseletét látják el, egyformán véleményt nyilvánítanak gazdaság-
politikai kérdésekben stb. (Ezen túl a foglalkozások 3-as FEOR kódú besorolása
nem teszi lehetővé, hogy a 131-es osztályon belül megkülönböztessük a költség-
vetési és a gazdasági szervek vezet őit. Az 1311-es gazdasági szervezetek vezet ői-
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
    6      Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009      s4
    nek és a 1312-es költségvetési szervek vezet őinek száma megközelít őleg azonos.)
    Az ő kreativitásuk legfőképpen arra irányul, hogy a városok, régiók, országok inno-
    vációs rendszereinek er őviszonyait átlássák, és a fő célokat kijelöljék. A képviselők
    és felsővezetők körei zártak, a kreatív irányítók tudásukat ezekben a hálózatokban
    osztják meg egymással. Jellemz ően erős elkötelezettség szükséges ahhoz, hogy
    ezekbe a hálózatokba be lehessen kerülni.
      A kreatív irányítók középvezet ői közé tartoznak a gazdasági és költségvetési szer-
    vek szakmai részegységeinek és funkcionális tevékenységet folytató részegységei-
    nek vezetői. Nekik nem a célok kijelölésében, hanem azok elérésében kell kreatív-
    nak lenniük. Azt kell elérniük, hogy az egységük hatékonyan m űködjön, tudásuk
    tehát az egységek vezetésében, menedzsmentjében nyilvánul meg. A kreatív mag
    teremti egy város, régió, ország tudásbázisát, az innováció folyamatához ez a cso-
   port adja a fő inputot. Kreativitásuk abban testesül meg, hogy új összefüggéseket,
    ismereteket tárjanak fel, az új ismereteket másokkal megosszák, s ezzel új társadal-
    mi és gazdasági viszonyokat teremtsenek. A kreatív mag összetett felépítése és
   működése miatt a kés őbbiekben részletesebben is foglalkozunk velük. A kreatív
   szakemberek a saját elvégzett munkájukért felelnek, ezért kreativitásuk a konkrét
   munkavégzésben, a feladatok ellátásában kristályosodik ki. A kreatív szakembere-
   ket az különbözteti meg a szolgáltatásokban, az iparban és mez őgazdaságban dol-
   gozó többi munkavállalótól, hogy magasabb képzettséget igényelnek. (Florida az
    amerikai nagyvárosok kreatív osztályának vizsgálatánál a jogászokat és közgazdá-
    szokat is a kreatív szakemberek közé sorolta.) A kreatív szakemberek a munkavég-
   zésre vonatkozó operacionális tudásukat a szervezeten belül osztják meg egymással.
      Az innovációs rendszerek tudásbázisát a foglalkoztatottak statisztikai besorolása
   alapján jellemezzük; a kreatív mag további elemzéséhez négy kategóriát különítet-
   tünk el• analitikus tudást, szintetikus tudást, szimbolikus tudást és esszenciális
   tudást. Az analitikus tudásbázisba mi a természettudósokat, orvosokat és mérnököket
   értjük, bár az eredeti definíció szerint a mérnökök a szintetikus tudásbázist alakítják.
   Viszont ők azok, akik tudásukat leginkább képesek globális szinten hasznosítani, azt
   más országokban is tudják kamatoztatni. A szintetikus tudásbázis helyhez kötött, arra
   véleményünk szerint a jogászok, közgazdászok és társadalomtudósok is alkotó módon
   hatnak. A szimbolikus tudásbázist a m űvészek és sportolók teremtik, a kulturális
   szervezők és könyvtárosok pedig munkájukkal az e tudáshoz való helyi hozzáférést
   segítik. Az esszenciális tudás az egyetemekhez köthet ő, az egyetemi oktatók speciális
   helyet töltenek be az innovációs rendszerben és a kreatív mag tudásteremtésében:
   kutatómunkájukkal új tudást állítanak el ő, ugyanakkor az egész kreatív osztály számá-
   ra a fels őfokú képzés során átadják az esszenciává s űrített tudást.
      Számos probléma felvet ődik a foglalkozások fenti kategóriákba való besorolásá-
   nál, ezekre itt nem térünk ki. Úgy véljük azonban, hogy a tudásbázis fenti kategóriái
   jól megragadják az innováció helyi és globális jellegét, hasznosak a gazdaságpolitika
   számára is, hiszen ezek teremtését eltér ő elvek alapján kell támogatni. A kategóriák
   egymást kölcsönösen nem zárják ki, szerencsésebb azokat átfed ő Venn-diagrammal
   ábrázolni (1. ábra).
       Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
 Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                                 Kreatív foglalkozások és ...   7

                                        1. ÁBRA
                               A kreatív mag tudásbázisai
                       (Knowledge Bases of the Creative Core)
                         Analitikus
                           tudás

                 Természettudósok




                                       Könyvtárosok
                            Kulturális szervez ők Előadó és alkotó
                                                     művészek
                                  Sportolók

                                        Szimbolikus
                                           tudás

              Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).
  A magyar területi vizsgálatban a fent kifejtett foglalkozási kategóriákat az egye-
temi képzési szerkezettel együtt elemezzük. A foglalkozási osztályok az innovációs
rendszer tudásbázisát, az egyetemi kategóriák a rendszer tudásbázis-teremt ő képessé-
gét mérik. A két indikátort hasonló szerkezetben vettük számba: a 2001-2002-es tan-
év felsőoktatási alapszakjainak tudományterületi besorolásait alkalmaztuk. Gondo-
latmenetünk alapján a természettudományi szakok analitikus, az élettudományi sza-
kok egyaránt analitikus és szintetikus, a m űszaki tudományi és agrártudományi
szakok szintetikus, a társadalomtudományi szakok kvázi-szintetikus, a bölcsészet-
tudományi, hittudományi és művészeti szakok szimbolikus tudásbázis létrehozásá-
ban bírnak vezető szereppel. A kés őbbiekben részletesen bemutatjuk az egyetemi
képzési szerkezet területi jellemz őit is, a következ ő fejezetben azonban a hazai
regionális innovációs rendszerek 1996 és 2005 közötti fejl ődését összegezzük a
foglalkozási kategóriák alapján.

          A kreatív munkavégzés és tudásbázis térben és id őben

  A kreatív munkavégzés elmúlt évtizedben végbement területi koncentráció-
változásának elemzéséhez megyei adatok álltak rendelkezésünkre Az 1996-os és
2005-ös mikrocenzus adatfelvételei csak ezen a területi szinten reprezentatívak,
ugyanakkor a 2001-es népszámlálás adatait a kistérségek szintjén is fel tudtuk dol-
gozni. A kistérségi adatokat használtuk a kés őbb kifejtésre kerül ő regressziós
modellünkben, a modell eredményeit pedig a megyei szint ű, évtizednyi változást
követő adatokkal magyarázzuk.
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
  8         Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009       s4
                                        2. TÁBLÁZAT
   A kreatív osztály megyei mérete, összes foglalkoztatotthoz mért aránya, 1996, 2001, 2005
              (Creative Class in the Hungarian Counties, 1996, 2001, 2005)
                            1996                        2001                       2005
   Megyék
                 Kreatív      Összes    %     Kreatív    Összes    %    Kreatív      Összes   %
   Budapest      33 3045     708 893    47    383 123    746 018   51   415 359     754 957   55
   Baranya       42 589      131 894    32    47 276     136 390   35   51 936      143 957   36
   Borsod-
   Abaúj-         38 248     150 406    25    73 051     209 307   35    74 763     220 316   34
   Zemplén
   Bács-
                  47 486     188 138    25    51 419     191 550   27   58 413      199 218   29
   Kiskun
   Békés          33 801     125 570    27    36 770     125 151   29   42 266      129 863   33
   Csongrád       44 288     152 961    29    50 545     154 174   33   55 883      156 735   36
   Fej ér         41 678     155 791    27    52 633     175 433   30   60 053      177 024   34
   Győr-
   Moson-         50 472     170 064    30    56 433     184 389   31   61 115      184 494   33
   Sopron
   Hajdú-
                  51 376     165 925    31    58 018     174 794   33   66 074      190 490   35
   Bihar
   Heves          31 101     105 975    29    34 548     110 041   31   41 081      115 026   36
   Jász-
   Nagykun-       36 556     131 926    28    40 945     133 519   31   47 380      141 249   34
   Szolnok
   Komárom-
                  29 536     107 422    27    37 230     123 971   30   41 735      131 162   32
   Esztergom
   Nógrád         18 483     65 215     28    21 153     72 672    29   23 492      76 067    31
   Pest           99 489    357 917     28    141 208   416 624    34   171 458    471 669    36
   Somogy         29 491    108 758     27    34 457    112 498    31   33 725     112 066    30
   Szabolcs-
   Szatmár-       40 248     151 302    27    49 544     157 445   31   58 349      173 576   34
   Bereg
   Tolna          24 179     84 723     29    26 039     87 908    30   28 801      90 044    32
   Vas            28 090     110 377    25    32 103     114 846   28   34 684      109 097   32
   Veszprém       36 745     137 245    27    42 654     145 925   29   48 068      147 671   33
   Zala           31 043     115 754    27    34 623     117 614   29   38 034      121 705   31
     Ország
                1 087 944   3 426 256   32    1303 772 36519269    35   1452 669   3846 386   38
    összesen
  Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).

    Magyarországon Budapest súlya a kreatív osztály koncentrációjában kiemelked ően
  magas, 1996-ban a kreatívok 31, 2001-ben és 2005-ben 29%-a élt a f ővárosban, Pest
  megyében 9, 11 és 12%-a. A kreatív osztály növekedése 1996 és 2005 között területi-
  leg differenciáltan zajlott. Borsod-Abaúj-Zemplén megye növekedési rátája a leg-
  magasabb, itt majdnem megduplázódott a kreatív munkaer ő, Budapesten 72%-kal
  nő tt. Szabolcs-Szatmár-Bereg, Komárom-Esztergom és Fejér megye növekedése
  emelkedik ki az országban. A növekedés Észak-Magyarországon, az Észak-
  Alföldön és Közép-Dunántúlon dinamikusabb, a Dél-Alföldön, Nyugat- és Dél-
  Dunántúlon lassabb volt (2. táblázat).
    A kreatív osztálynak az egyes megyék teljes munkaer őn belüli arányait tekintve
  az 1996-tól 2005-ig tartó id ő szakban, az egész országban általános a növekedés:
  Budapesten például ez az arány 47%-ról 55%-ra n őtt (miközben az országos érték is
         Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
   Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009       s4                                    Kreatív foglalkozások és ...   9

32%-ról 38%-ra emelkedett). A növeked ő tendenciákból csak néhányat emelünk ki:
Borsod-Abaúj-Zemplénben (Miskolc szerepének köszönhet ően) az 1996-2001 kö-
zötti időszakban közel 10 százalékponttal n őtt a kreatívok aránya, a foglalkoztatot-
tak száma pedig mintegy 70 ezerrel, s ezen belül a kreatív osztály tagjainak száma
36,5 ezerrel. Az 1996-tól 2005-ig terjed ő időszakban, szinte az összes megyében
átlépte a kreatív osztályban foglalkoztatottak aránya az egyharmadot, és Borsod-
Abaúj-Zemplén mellett jó néhány megyében (pl. Csongrád, Fejér, Heves, Szabolcs-
Szatmár-Bereg) szintén igen magas, akár 7 százalékpontos is volt a kreatív osztály
arányának növekedése a vizsgált évtized alatt.
  A kreatív osztály id őbeli változásával kapcsolatban sajátos észak—dél megosztott-
ságot láthatunk az ország területén. A kreatív osztály domináns f ővárosi koncentrá-
ciója és dinamikus növekedése mellett a kreatív osztály egy képzeletbeli észak-
keleti tengely mellett n őtt: Borsod-Abaúj-Zemplén megyében kiugró mértékben
nőtt, amely dinamikát csak a komáromi és székesfehérvári fejl ődés közelíti meg
(2. ábra). A kreatív osztály fő kategóriái ugyanakkor hasonló megoszlásokat mutat-
nak a megyékben: a kreatív szakért ők alkotják a megyei kreatív munkaer ő kéthar-
madát, a maradék egyharmadot a kreatív irányítók és kreatív mag fele-fele arányban
teszik ki az összes megyében.
                                       2. ÁBRA
       A kreatív osztály összetétele 2005-ben és növekedése 1996-tól 2005-ig
                    (Growth and Structure of the Creative Class)
             A kreatív osztály összetétele megyénként A kreatív osztály növekedése 1996-2005
                                        420 000             •    95   %        (1)
                                                             s   72   %        (1)
                                        210 000              s   36   - 46 %   (3)
                                                                 26   - 36 %   (6)
                                                            Fi   14   - 26 %   (9)
                                         42 000


                     ▪   Kreatív irányítók
                     ▪   Kreatív mag
                     ▪   Kreatív szakemberek




              Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).
  A kreatív mag az önálló tudásteremt ő képessége miatt az innovációs rendszer meg-
újuló-képességének bázisát jelenti. A kreatív mag analitikus, szintetikus, szimbolikus és
integrált tudásbázisainak megoszlása és változásuk tendenciái térség-specifikusak.
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
     10     Lengyel Balázs — Ságvári Bence                                         TÉT XXIII. évf. 2009   s4
                                           3. ÁBRA
              A kreatív mag összetétele és kreatív osztályon belüli aránya, 2005
          (Structure of the Creative Core and its Share in the Creative Class, 2005)
                 A tudásbázist alkotó munkavállalók, fő A kreatív mag aránya a kreatív osztályon belül,
                                                130 000
                                                                       •    31        (1)
                                                                       •    18 - 22 (7)
                                                85 000                 E    14 - 18 (10)
                                                                       u    10 - 14 (2)

                                                 13 000



                            ▪    Analitikus
                             •   Szintetikus
                            1:1 integrált
                            •    Szimbolikus




               Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).
      A kreatív mag Budapesten és agglomerációjában koncentrálódik, és felt űnő, hogy
    az ország keleti megyéiben nagyobb méretben van jelen, mint a gazdaságilag fejlet-
    tebb nyugati megyékben (3. ábra). Az analitikus tudásbázis a kreatív mag 40-50%-a,
    a szintetikus tudásbázis ennél kisebb arányú, mintegy 25-30%, a szimbolikus
    tudásbázis a kreatív mag 10-15%-a, az integrált tudásbázis pedig érdemben csak a
    nagyobb egyetemmel, főiskolával rendelkez ő térségekben jelenik meg, a kreatív
    magnak értelemszer űen csak kisebb részét adja. A fentiekhez képest Budapest és
    Pest megye értékei más megoszlást mutatnak: az agglomerációban a szintetikus
    tudásbázis nagyon erő s, az analitikus tudásbázissal hasonló méret ű, a szimbolikus
    tudásbázis pedig jóval nagyobb arányú, mint az ország többi részében.
      A kreatív mag összetétele mellett az analitikus és szintetikus tudásbázis növeke-
    désének eltérő irányai figyelhető k meg az országban, melyeket alább részleteiben is
    bemutatunk.

                                               Az analitikus tudásbázis

      Az analitikus tudásbázisba a mérnökök, orvosok és a természettudományokkal
    foglalkozók tartoznak. Az ő tudásuk kevéssé köt ődik a helyi viszonyokhoz, köny-
    nyen konvertálható az egész világon, ezért bárhol tudnak munkát vállalni. Így a
    magyar orvosok, mérnökök, kémikusok, biológusok stb. tudásukat akár nemzetközi
    szinten is képesek mobilizálni, erre az analitikus tudásbázis fejlesztésekor figye-
    lemmel kell lenni. Az analitikus tudásbázis képezi a leginkább mobil, a környezeti
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009        s4                           Kreatív foglalkozások és ...   11

feltételekre legérzékenyebb munkaer őt. Nem véletlen, hogy az innovációs politika
és a tudásalapú gazdaságfejlesztés els ősorban erre a tudásbázisra koncentrál.
  Az analitikus tudásbázis csökken ő mértékben, persze így is meghatározó módon
koncentrálódik Budapesten, az agglomeráció szerepe egyre n ő . Meg kell azonban
említenünk, hogy csalóka az itt kapott kép: a népszámlálás és a mikrocenzusok
adatfelvételei a lakóhelyre vonatkoztak, így valószín űleg jóval többen dolgoznak az
analitikusok közül Budapesten, akiknek lakhelye másik település. A megyék anali-
tikus tudásbázisa többféle módon változott a vizsgálatunk 10 éves id őtartama alatt,
a növekedés korántsem általános tendencia.
                                    3. TÁBLÁZAT
                        Az analitikus tudásbázis területi értékei
            (Volume of Analytic Knowledge Base in the Hungarian Counties)
                                                                         Az analitikus bázis
                    A tudásbázist alkotók        A helyi bázis aránya
                                                                         helyi kreatív magon
    Megye                száma (fő)               az országban (%)
                                                                          belüli aránya (%)
                  1996       2001      2005      1996   2001    2005    1996 2001 2005
Budapest          42 549     50 318    47 657     38      37     35     40      41      37
Baranya           4 151      4 759      4 109     4       4       3     46      46      43
Borsod-Abaúj-
                  2 378      6 472     5 776      2       5       4      52     51      45
Zemplén
Bács-Kiskun       3 205      4 355     4 756      3       3       4     44      48      47
Békés             2 169      2 895     3 051      2       2       2     40      49      51
Csongrád          4 522      5 514     6 060      4       4       4     44      47      51
Fejér             4 591      4 999     5 681      4       4       4     59      54      56
Győr-Moson-
                  5 122      5 598     5 189      5       4       4      55     51      49
Sopron
Hajdú-Bihar       6 159      5 806     5 450      5       4       4      51     48      45
Heves             2 733      2 997     3 904      2       2       3      50     49      57
Jász-Nagykun-
                  3 146      3 397     2 808      3       3       2      54     49      47
Szolnok
Komárom-
                  2 347      3 262     4 466      2       2       3      45     51      65
Esztergom
Nógrád             1 114     1 551      949        1       1       1    42      49      40
Pest              10 905     13 674    15 388     10      10      11    54      46      43
Somogy            2 190      2 836     3 349      2       2       2     35      48      51
Szabolcs-
                  3 803      3 947     3 487      3       3       3      52     49      42
Szatmár-Bereg
Tolna              2 753      2 427     2 793     2       2       2     67      57      52
Vas                2 349      2 721     3 674     2       2       3     58      50      55
Veszprém           3 527      3 860     3 375     3       3       2     55      51      47
Zala               2 750      3 194     3 240     2       2       2     57      52      51
Ország összesen   112 463    134 582   135 162   100     100     100    46      46      44
Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).
  Az analitikus tudásbázis növekedése a tudásbázis helyi, kreatív magon belüli ará-
nyát Bács-Kiskun, Békés, Csongrád, Komárom-Esztergom és Somogy megyékben
növelte. Az analitikus tudásbázis abszolút érték ű növekedése lassabb volt a többi
tudásbázis helyi növekedésénél Budapesten, Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Gy őr-
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
    12     Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009     s4
   Moson-Sopron, Heves, Pest, Vas és Zala megyékben (3. táblázat). Ezekben a
   megyékben az analitikus tudásbázis szerepe gyengült a helyi innovációs rendszer
   belső viszonyait tekintve. Még rosszabb a helyzet Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-
   Szolnok, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna- és Veszprém megyékben, ahol
   az analitikus tudásbázis abszolút értékben is csökkent.
     Az analitikus tudásbázis csökkenése esetén kisebb annak a valószín űsége, hogy a
   térségből olyan innovációk kerüljenek ki, amelyek a globális piac értékláncába tud-
   nának illeszkedni. Amennyiben a térségben az analitikus tudásbázis arányai csök-
   kennek, akkor a tudásbázis helyi érdekérvényesít ő képessége is csökken, így a fej-
   lesztési célok és források valószín űleg más tudásbázisokat er ősítenek. Az analitikus
   tudásbázis méretének és arányainak egyidej ű növekedésével ugyanakkor az innová-
   ciók megjelenésének valószínűsége növekszik, amit a helyi innovációs rendszer is
   növekvő mértékben támogat.

                                     Szintetikus tudásbázis

     A szintetikus tudásbázis fundamentumát azok a jogászok, közgazdászok és társa-
   dalomtudósok alkotják, akik tudása főleg helyi, lokális viszonyok között értelmezhe-
   tő . Az ő tudásuk az innovációk gazdasági és társadalmi hasznosítására irányul, nélkü-
   lözhetetlenek abban, hogy akár a helyi, akár a globális szinten el őállított javakat és a
   szolgáltatásokat piacra lehessen juttatni. Ők az innovációs rendszert nem m űszaki és
   tudományos újítások létrehozásán keresztül alakítják, hanem els ősorban a gazdasági
   cserefolyamatok lebonyolításán, a jogi-szabályozási környezet m űködtetésén és a
   társadalmi valóság, a jelen és a múlt, az emberi viszonyok megismerésén keresztül.
   Ezért koncentrációjuk változása többnyire arról ad információt, hogy az adott térségek
   erő södnek vagy gyengülnek a nemzeti innovációs rendszer gazdasági és társadalmi
   alrendszereiben. Másrészt helyi arányuk növekedéséb ől arra is következtethetünk,
   hogy a térségben a tudás gazdasági hasznosítása gyorsabban fejl ődik, mint a klasszi-
   kus értelemben vett tudományos és műszaki tudás- és értékteremtés.
     A szintetikus tudásbázis egyre növekv ő mértékben koncentrálódik Budapesten és
   az agglomerációjában (4. táblázat). 1996-tól 2005-ig minden megyében növekedett
   az ebben a tudásbázisban foglalkoztatottak száma, azonban a f ővárosi agglomeráció
   dinamikája mögött ezek a változások messze elmaradnak. Érdemes még megemlí-
   teni, hogy Békés, Nógrád és Somogy megyében ugyanekkor csökkent a szintetikus
   tudásbázis koncentrációja. A szintetikus tudásbázis helyi arányai Budapesten és
   Pest megyében, illetve Gy őr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok,
   Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna és Vas megyékben n őttek. Ezekben a megyékben
   egyértelmű igazán, hogy a tudás gazdasági hasznosítása gyorsabban fejl ődött, mint
   az a tudásteremtés, amely az újdonságokat szállítja.
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                             Kreatív foglalkozások és ...      13

                                  4. TÁBLÁZAT
                      A szintetikus tudásbázis megyei értékei
         (Volume of Synthetic Knowledge Base in the Hungarian Counties)
                        A tudásbázist alkotó          A helyi bázis      A szintetikus bázis
                         foglalkoztatottak         aránya az ország-       aránya a helyi
      Megye
                             száma (fő)                 ban (%)              magban (%)
                       1996     2001      2005    1996 2001 2005         1996 2001 2005
 Budapest            31 388      41 043 47 454     43      45       45    30      33     37
 Baranya              2 812     2 980     3 044     4       3        3    31      29     31
 Borsod-Abaúj-
                      1 539    3 622     3 786     2      4       4      34     28      30
 Zemplén
 Bács-Kiskun          2 623    2 851     3 460     4      3       3      36     31      34
 Békés                2 200    1 813     1 926     3      2       2      41     31      32
 Csongrád             3 244    3 174     3 556     4      3       3      32     27      30
 Fejér                1 956    2 494     2 458     3      3       2      25     27      24
 Győr-Moson-
                      2 404    3 081     3 403     3      3       3      26     28      32
 Sopron
 Hajdu-Bihar          2 946    3 234     3 918     4      4       4      24     27      32
 Heves                1 646    1 853     1 654     2      2       2      30     30      24
 Jász-Nagykun-
                      1 468    2 251     2 204     2      2       2      25     32      37
 Szolnok
 Komárom-
                      1 848    2 078     1 886     3      2       2      35     33      27
 Esztergom
 Nógrád                 956    1 031       850     1       1       1     36     33      36
 Pest                 6 014    9 460     12 685    8      10      12     30     32      36
 Somogy               2 388    1 651     2 199     3      2       2      38     28      34
 Szabolcs-
                      1 976    2 327     2 738     3      3       3      27     29      33
 Szatmár-Bereg
 Tolna                  922    1 073     1 689    1       1       2      22     25      31
 Vas                    886    1 437     1 867    1       2       2      22     27      28
 Veszprém             1 920    2 130     2 201    3       2       2      30     28      31
 Zala                 1 456    1 733     1 578    2       2       2      30     28      25
 Ország összesen     72 592     91 316   104 556 100     100     100     30     31      34
Forrás: Ságvári—Lengyel B. (2008).
  Értelmezésünkben a budapesti szintetikus tudásbázis kiugró er ősödése összefüg-
gésben áll a nagyvárosi agglomeráció nemzetközi szerepének növekedésével. A külföldi
nagyvállalatok megjelenése és a nemzetközi tranzakciók feler ősödése serkentően hatott
a sokszínű fővárosi agglomerációra. Budapest, mint az „ország kapuja" kinyílt, része
lett a globális hálózatoknak, így a főváros innovációs rendszerében organikus
folyamatként ment végbe a helyi beágyazottságot növel ő , lokális gazdasági és tár-
sadalmi tudást integráló szintetikus tudásbázis növekedése.


           A 3T regressziós modell és nemzetközi tapasztalatai

  Richard Floridának az USA nagyvárosaira vonatkozó módszertanát nehezen lehet
alkalmazni Európában. Egészen más a kreatív munkaer ő városok közötti mobilitása
az Európai Unió szintjén, a nemzetgazdaságokon belül pedig általában néhány
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

   14      Lengyel Balázs — Ságvári Bence                              TÉT XXIII. évf. 2009        s4
   centrum, növekedési pólus vonzza a kreatív embereket. Több tanulmány is született,
   amelyben a kreatív osztályt nemzeti szinten vizsgálták (Florida—Tinagli 2004;
   Ságvári—Dessewffy 2006). Ahhoz azonban, hogy területi összefüggéseket tudjunk
   kimutatni, a munkaerő-vonzáskörzetek szintjén kell a kreatív munkavégzés jellem-
   zőit megragadnunk Munkaerő-vonzáskörzetnek az a területi egység tekinthet ő,
   amelyen belül a munkavállaló munkahelyet tud cserélni anélkül, hogy el kelljen
   költöznie lakhelyéről (Lengyel I.—Rechnitzer 2004).
     Mellander és Florida (2007) a svéd munkaer ő-vonzáskörzetek szintjén (81 svéd
   régió) vizsgálták a térségek tolerancia-szintje, a térségekben dolgozó kreatívok ará-
   nya, a térség gazdaságának technológiai fejlettsége és a térség általános fejlettsége
   közötti kapcsolatot. Modelljük érdekessége, hogy figyelembe vették azt is, hogy van-e
   a vonzáskörzetben egyetem, illetve a szolgáltatások milyen széles körét tudja a térség
   biztosítani a polgárai számára. A szerz ők legújabb, amerikai nagyvárosokra alkalma-
   zott modelljében a munkaerő-vonzáskörzetek tolerancia-szintjére és a régióban meg-
   található szolgáltatások sokszín űségére vezetik vissza a térség kreatív osztályt és
   magas technológiájú iparágakat vonzó képességét (Florida et al. 2008). A tanul-
   mányban amellett érvelnek, hogy a regionális növekedést a tolerancia-szint, a kép-
   zett munkaer ő és a térségben található iparágak technológiai színvonala határozza
   meg. A modell szerint az egyetemeknek nincs közvetlen hatásuk a térség életszín-
   vonalára és az iparágak technológiai szintjére, csak a humán t őke képzésén keresz-
   tül hatnak a regionális növekedésre.
     Mindkét modell alapján elvégeztük a vizsgálatot, és azt találtuk, hogy az egyete-
   mek jelenléte a legtöbb esetben nem magyarázza a kistérségek közötti jövedelem-
   különbségeket. Ezért itt azokat az eredményeket mutatjuk be, ahol a kistérség tole-
   rancia-szintje közvetlenül magyarázza a kreatív munkaer ő, a technológia színvonal
   és a regionális fejlettség változóit. Az általunk vizsgált modell három regressziós
   egyenlet segítségével rajzolható fel, e szerint az egyetemek a kistérség kreatív mun-
   kaerején keresztül hatnak a régió gazdaságának technológiai színvonalára és a terü-
   let lakosságánál mért életszínvonalra (Florida et al. 2008):
   Tehetség = (3 11 Egyetem + 13 12 Tolerancia + 13 13 Kulturális Szolgáltatások + E l
                    (321 Tolerancia + 1322 Tehetség + Kulturális Szolgáltatások + C2Technológia=
   Regionális Fejlődés = (331 Tolerancia + 13 32 Tehetség + 1333 Technológia + C3
     A három regressziós egyenletb ől felrajzolt modell a régiók fejl ődésének általános
   keretét alkotja (4. ábra). A modell függő változója a régióban mért életszínvonal
   szintje, melyet az egy főre es ő jövedelemmel, illetve az egy főre eső bértömeggel
   mértek. A gondolati vezérelv szerint minél nyitottabb, toleránsabb egy térség, annál
   jobban vonzza a tehetségeket („kreatívokat"), ami összességében pozitívan hat a magas
   technológiai szintet képvisel ő vállalatok letelepedésére, így magasabb jövedelemszintet
   várhatunk. A technológiai szint becslésére a high-tech iparágak lokációs hányadosát
   használták. A tehetségek számbavétele kétféleképpen történt: egyrészt a fels őfokú
   végzettséggel rendelkez ő lakosok arányát számolták, másrészt a kreatív osztályt
          Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
    Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009      s4                            Kreatív foglalkozások és ...     15

alkotó foglalkoztatottak arányát mérték. A tolerancia-szint becslése a svéd modellben
egy homoszexuális szervezet városokra vonatkozó rangsora alapján történt.
  A modellben külön vizsgálták az egyetemek jelenlétének és a térségben igénybe
vehető szolgáltatásoknak a kreatív osztályra gyakorolt hatását. A szolgáltatások
változatossága a modell szerint hat a térség toleranciájára, a tehetséges munkaválla-
lók letelepedésére, illetve a technológiai színvonalra is. A vonzáskörzetekben elér-
hető szolgáltatások változatosságát a térségben bejegyzett személyi szolgáltatások
ágazati kódjainak számával mérték. Az egyetem változót az ezer f őre eső egyetemi
karok száma jelentette.
                                         4. ÁBRA
                             A regionális fejlődés 3T modellje
                           (3T Model of Regional Development)

      Tolerancia
  mrs•s•s•••s*s••s




           •
       Egyetem                 Tehetség /           Technoló-               Regionális
                                kreatív                gia                  fejlettség
                                osztály


     Szolgáltatá-
     sok változa-
       tossága


Forrás: Florida et al. (2008, 622).
  A modell igazi érdekessége a tehetség mutató elemeire bontásában rejlik. Egy-
részt össze lehet hasonlítani a kreatívok regionális fejlettségre való hatását az okta-
tási és a foglalkoztatási oldalról közelítve. A foglalkoztatási adatokon belül a sz ű-
ken értelmezett „szuperkreatívok" (super-creatives) és a tágabban értelmezett „krea-
tív szakértők" (creative professionals) csoportjait különítették el (Florida et al.
2008). A „szuperkreatív" csoportot tovább bontották m űvészekre, természet- és
társadalomtudósokra, informatikusokra, mérnökökre. Úgy véljük azonban, hogy a
modell hazai adaptálása során többre van szükség a fenti osztályozás egyszer ű
követésénél, ezért a fejezet el őző részeiben kifejtett kategóriákra is alkalmaztuk a
gondolatmenetet.
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

     16     Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009     s4

                              A hazai vizsgálat és eredményei

      Az általunk elvégzett magyar vizsgálat a KSH-tól egyéni adatkérés során szerzett
    adatokon alapul. Elemzésünket megpróbáltuk a lehet ő legkisebb területi szinten
    végrehajtani, ami szükségképpen számos kompromisszum megkötését is jelentette.
    Kistérségi szinten voltunk kíváncsiak a lakosság foglalkoztatási összetételére, ezért
    a 2001-es népszámlálás adatait tudtuk csak felhasználni. Az adatokból általunk
    számított mutatóink a kistérségek fejlettségére, technológiai színvonalára, a kreatív
    foglalkozásúakra, a munkaer őpiac nyitottságára, a fels őfokú oktatási intézmények
    jelenlétére és az elérhet ő szolgáltatások sokszín űségére vonatkoznak.
      A térségek fejlettségének általánosan elfogadott indikátora a lakosság jövedelem-
    szerző-képessége, az egy főre eső jövedelem. Az összesített személyi jövedelemadó-
    alap összegét osztottuk az adófizet ők számával; az aktív népesség jövedelemszerz ő
    képességét becsültük ezzel. A kistérségek technikai fejlettségét az ott koncentrálódó
    high-tech és medium-tech ágazatokkal közelítettük meg, az ezen ágazatokban fog-
    lalkoztatottak számát viszonyítottuk a teljes gazdasághoz (ipar + agrárium + tercier
    szektor). Az egyetem mutatónál az adott kistérségben foglalkoztatottak számához
    viszonyítottuk az ottani fels őoktatási intézményekben nappali tanulmányokat vég-
    zők számát. A szolgáltatások sokszín űségét a szerint határoztuk meg, hogy a 92-es
    szolgáltatási TEÁOR ág 14 osztályából számszer űen mennyiből jegyeztek be leg-
    alább egy céget a kistérségben.
      A kreatív munkaerő megragadása két módon lehetséges: képzési adatok, illetve
    foglalkoztatási adatok által. A képzettség oldaláról a fels őfokú végzettséggel ren-
    delkező munkavállalókat vettük figyelembe. A foglalkoztatási oldalról a szerveze-
    ten belüli érvényesülést keres ő , az érdeklődését, önkifejezését követ ő és az önálló
    döntéshozatalában korlátozott munkaer ő archetípusait különböztettük meg. A krea-
    tív irányítók, kreatív mag és kreatív alkalmazók csoportjainak megkülönböztetése
    erre a logikára épül.
      A városok kreatív munkaer őt vonzó atmoszférája igen nehezen számszer űsíthető .
    Richard Florida (2002a; 2002b) a városokban él ő homoszexuálisok arányát számol-
    ta ki, majd használta annak illusztrálására, hogy mennyire be- és elfogadó egy tele-
    pülés, hogyan jellemezhet ő a mássághoz való általános hozzáállás, az ezzel kapcso-
    latos tolerancia. Más vizsgálatokban több példát találunk arra, hogy a toleranciával
    kapcsolatos mutatókhoz a bevándorlók, a külföldi munkavállalók arányát vizsgál-
    ják. Ennek alkalmazása szintén problémás Magyarország esetében, hiszen az ame-
    rikai, vagy akár a svéd munkaer őpiaccal összehasonlítva is igen alacsony a külföldi
    munkavállalók aránya, vagy éppen igazi kihívás elé állítja a statisztikusokat számba-
    vételük (pl. a Magyarországon él ő kínaiak esetében). A magyar városok, térségek
    munkaerőpiacát jellemző nyitottság mérésére mégis ezt a megközelítést alkalmaztuk.
    A 2001-es népszámlálás adataiból a külföldi állampolgárságú foglalkoztatottak loká-
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                             Kreatív foglalkozások és ... 17

ciós hányadosát számoltuk ki a hazai kistérségekben. Ez a koncentrációs mutató a
munkavállalók lakóhelyére vonatkozik. A speciális magyar helyzetb ől adódóan (pl.
határon túli magyarok munkavállalása) nem állíthatjuk, hogy a mutató tökéletesen
be tudja tölteni a tolerancia mérésének szerepét. Úgy véljük azonban, hogy az indi-
kátor legalább részleges képet nyújt a munkaer őpiac nyitottságáról.
  A regionális fejlettség és a modell független változói közötti kapcsolatokból a
legérdekesebbeket emeljük ki (5. táblázat). A legerősebb kapcsolat a humán t őke
(0,728), a kreatív mag (0,786), illetve a teljes kreatív osztály (0,748) esetében
figyelhető meg (5. táblázat). Egy kistérség gazdasági fejlettségét jobban magyaráz-
za a kreatív mag csoportjának nagyarányú jelenléte, mint a fels őfokú végzettségűek
vagy a kreatív alkalmazók jelenléte. A fels őfokú végzettség űek természetesen nagy
részben fedik a kreatív osztály csoportjait, hiszen a kreatív foglalkozások dönt ő
részben fels őfokú végzettséget igényelnek (lásd pl humán t őke és kreatív csoportok
közötti korrelációt). Érdemes kiemelni, hogy a területileg koncentrált fels őoktatás
(akár az oktatók, akár a nappali tagozatos hallgatók számát tekintve) igen jelent ősen
együtt mozog a fels őfokú végzettséggel rendelkez ő foglalkoztatottak és a kreatív
mag nagyságával. Más szóval, a képzett és önmegvalósításra törekv ő munkaerő
nagyrészt a fels őoktatási intézménnyel rendelkez ő kistérségekben koncentrálódik.
  Egy kistérség gazdaságának technológiai színvonala és a regionális fejlettség
közötti kapcsolat mérése a vizsgált mutatók közül az egyik leggyengébb. Ez nagy-
részt annak tudható be, hogy a high- és medium-tech iparágak foglalkoztatottainak
aránya Budapesten, illetve az agglomerációban a tercier szektor túlsúlya miatt vi-
szonylag alacsony. A térségek tolerancia szintjének becslésére az állampolgárság és
a születési hely mutatóit használtuk. Ezek hatása valószín űleg gyengébb Magyar-
ország kistérségeinek gazdasági fejlettségére, azonban szignifikáns pozitív kap-
csolat mutatható ki közöttük.
  A továbbiakban táblázatos formában mutatjuk be a 168 kistérségre alkalmazott és
a 36 fels őfokú intézménnyel bíró kistérségre sz űkített modelljeinket (6. táblázat).
A magyarországi eredmények sok szempontból eltérnek mind a svéd, mind pedig az
amerikai eredményekt ől.
  Az első kutatási kérdésünk arra irányul, hogy a foglalkoztatottak képzettségi
szintje vagy a foglalkozások jellege magyarázza-e jobban a régiók fejlettségét. Az
eredményeink szerint a 168 kistérség esetén a humán t őke és annak képzettségi
színvonala jobban magyarázza a kistérségek közötti jövedelem-különbséget, mint a
kreatív foglalkozások jelenléte (6. táblázat). Ugyanakkor a modell magasabb R2-tel,
nagyobb magyarázóerő vel bír a kreatív osztály esetén, mint a humán t őke modell-
ben. Ezen túlmenően a felső oktatási intézménnyel bíró 36 kistérségben a kreatív
osztály jobban magyarázza a fejlettséget, mint a humán t őke. A svéd (Mellander-
Florida 2007) és amerikai (Florida et al. 2008) vizsgálatokban egyértelm űen a
kreatív osztály dönt ő szerepét mutatták ki, azonban az itt talált eredmények az át-
meneti országok regionális fejl ődésére utalhatnak. Ezek szerint a kreatív foglalko-
zások az egyetemi központokban magyarázzák eredményesen a regionális fejl ődést,
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.
    18     Lengyel Balázs - Ságvári Bence                                                                                     TÉT XXIII. évf. 2009      s4
   ahol a foglalkoztatottak képzettségi szintje magasabb az átlagnál. Azonban ez nem
   igaz a teljes 168 kistérségre, ahol ellentétes trendek érvényesülnek, és a foglalkozta-
   tottak képzettségi szintje gyakorol nagyobb hatást a jövedelem-különbségekre. Ez
   azt jelenti, hogy a kistérségek nagy részében magas azoknak a fels őfokú alkalma-
   zottaknak a száma, akik nem tudnak elhelyezkedni fels őfokú végzettséget igényl ő,
   kreatív foglalkozásokban.
                                                               5. TÁBLÁZAT
                        A 3T modell változói közötti korrelációk mértéke
                        (Correlation Values among the Model Indicators)




                                                                      Kreatív alkalmazók
                                           Kreatív irányítók




                                                                                           Kreatív osz tály


                                                                                                              Felsőokta tás
                              Humán tőke




    Jövedelem           1

    Humán tőke        ,728       1
    Kreatív
                      ,575   ,781                1
    irányítók
    Kreatív mag       ,786   ,951          ,780                 1

    Kreatív
                      ,713   ,826          ,799                ,824
    alkalmazók
    Kreatív osz-
                      ,748   ,925          ,880                ,933   ,962                          1
    tály
    Egyetemi
                      ,537   ,794          ,542                ,827   ,579                 ,708                   1
    oktatók

    Hallgatók         ,443   ,729          ,462                ,734   ,537                 ,641               ,912               1

    Technológia       ,272                 193
    Állampolgár-
                      ,382   ,350          ,245                ,425   ,310                 ,351               ,345              ,274       1
    ság

    Születési hely    ,562   ,466          ,376                ,562   ,481                 ,509               ,419              ,322      ,854    1

    Szolgáltatás      ,637   ,729          ,562                ,740   ,642                 ,707               ,571              ,544     ,346    ,448    1
   Megjegyzés: a korrelációs együtthatók 1%-os szinten szignifikánsak, a *-al jelölt érték 5%-os szinten
   szignifikáns.
   Forrás: Saját számítás.
         Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
   Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009       s4                             Kreatív foglalkozások és ...         19

                                  6. TÁBLÁZAT
        A 3T útmodell eredményei a humán t őke és a kreatív osztály adataival
           (3T Path-model Results for Human Capital and Creative Class)
         Humán tőke — 168 kistérség                     Kreatív osztály — 168 kistérség
                                       Re gio-                                         Regio-
                  Te -      Tech-                                  Te-      Tech-
                                        nahs                                     .       nális
                 hetség    nológia                                        nológia
                                      fejlődés                                        fejlődés
                                                                                      fejlo„de,s
 Tolerancia      ,066      -,110      ,168**      Tolerancia     ,086      -,111      359**
 Egyetem         ,465 **              (-          Egyetem        ,355**
                                      ,192**)
 Kult.Szolg.     ,453**    ,069       (,183**)    Kult.Szolg.    ,484**    ,058       (,191**)
 Tehetség                  -,106      ,714**      Tehetség                 -,075      ,652**
 Tech-                                ,363 **     Tech-                               ,359**
 nológia                                          nológia
 R2              ,714                             R2             ,727
          Humán tőke — 36 kistérség                      Kreatív osztály — 36 kistérség
                                       Regio-                                          Regio-
                  Te-       Tech-                                  Te-      Tech-
                                        nális                                    .      nális
                 hetség    nológia                                         nológia
                                      fejl ődés                                       fejlődés
 Tolerancia      ,338**    -,063      ,261*     Tolerancia     ,299**     -,056       ,273*
 Egyetem         ,306**                         Egyetem        ,302**
 Kult.Szolg.     ,476** ,037                    Kult.Szolg.    ,496**     ,070
 Tehetség               -,255      ,673**       Tehetség                  -,310       ,729**
 Tech-                             ,285**       Tech-                                 ,306**
 nológia                                        nológia
 R2              ,777                           R2             ,806
Megjegyzés: **1%-os szignifikancia szintet, * 5%-os szignifikancia szintet jelöl.
Forrás: Saját számítás.
  A vizsgálat második lépéseként a kreatív al-osztályaink regionális fejlettségre való
hatását vizsgáltuk. Eredményeink szerint a kreatív irányítók csak kis mértékben, a
kreatív alkalmazók közepes er ősséggel magyarázzák a kistérségek fejlettségét,
a kreatív mag jelenléte ugyanakkor rendkívül er ős magyarázóerővel bír a régiók
közötti jövedelem-különbségekben (7. táblázat). A 168 kistérségre és a 36 egyetemi
kistérségre kiterjed ő eredmények e tekintetben azonosak voltak.
  A modell Technológia változója és az egyéb változók között nincs korrelációs
kapcsolat, nem vagy alig magyarázható a Tolerancia, Tehetség vagy Kulturális
Szolgáltatások változóival. Ezek ellenére az eddig felvázolt modellek mindegyiké-
ben a kistérségek technológiai színvonala mérsékelten er ősnek bizonyult. Mindeb-
bő l arra következtethetünk, hogy a magyar kistérségek technológiai színvonala fon-
tos magyarázó er ő az átmenet regionális fejl ődésében, ugyanakkor a fejlett orszá-
gokban alkalmazott módszer nem képes megragadni azokat a küls ő tényezőket,
amelyek a technológiai fejl ődést itthon meghatározzák. Korábbi tanulmányok széles
körűen rámutattak a külföldi beruházások és a külföldi tulajdonban lév ő vállalatok
szerepére a technológiai fejl ődésben (Radosevic 2002; Inzelt 2003; Papanek 2006;
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

    20      Lengyel Balázs - Ságvári Bence                                 TÉT XXIII. évf. 2009       s4
   Kállay-Lengyel L 2008; Lengyel B.-Leydesdorff 2008). Sajnos a foglalkoztatási
   adatbázis korlátai miatt nem tudtuk a tulajdonviszonyokra vonatkozó mutatókat
   bevonni a vizsgálatba.
                                     7. TÁBLÁZAT
      Az út-modell eredményei a kreatív irányítók, mag és szakért ők alosztályokkal
                (Result of Path Analyses for Creative Top, Creative Core,
                               and Creative Professionals)
           Kreatív irányítók - 168 kistérség                    Kreatív irányítók - 36 kistérség
                                           Regio-
                                                                                                 Regio-
                     Tehet-     Tech-       nális                           Tehet-      Tech-
                       ség     nológia     fejlő-                            ség       nológia
                                                                                                 fejlo
                                                                                                    . „dés
                                             dés
      Tolerancia          ,037      -,109     ,205**       Tolerancia       ,237       ,084      ,386**
      Egyetem             ,218**                           Egyetem          ,140
      Kult.Szolg.         ,430**    ,118      (,342**)     Kult.Szolg.      ,384**     ,021      (,368**)
      Tehetség                      -,225 *   ,382**       Tehetség                    -,275     ,463 **
      Technológia                             ,396**       Technológia                           ,333**
      R2                  ,649                             R2               ,806
              Kreatív mag - 168 kistérség                           Kreatív mag - 36 kistérség
                                               Regio-
                                                                                                 Regio-
                          Tehet-     Tech-      nális                       Tehet-      Tech-
                           ség      nológia    fejlő-                        ség       nológia
                                                                                                 fejlődés
                                                 dés
      Tolerancia          348**     -,121     ,081         Tolerancia       ,432**     -,062     ,103
      Egyetem             ,452**              (-,262")     Egyetem          ,295 **              (-238 *)
      Kult.Szolg.         ,443**    > 012     (316)        Kult.Szolg.      ,417**     ,000
      Tehetség                      ,022      ,883**       Tehetség                    -,201     ,891 **
      Technológia                             ,333**       Technológia                           ,281 **
      R2                  ,774                             R2               ,828
           Kreatív szakértők - 168 kistérség                     Kreatív szakértők - 36 kistérség
                                          Regio-
                                                                                                  Regio-
                     Tehet-     Tech-       nális                           Tehet-      Tech-
                                                                                                   nális
                       ség     nológia     fejlő-                            ség       nológia
                                                                                                 fejlődés
                                             dés
      Tolerancia          ,075      -,118     375"         Tolerancia       ,187       -,112     ,392**
      Egyetem             ,257 **                          Egyetem          ,280*
      Kult.Szolg.         ,476**    ,019      (,270**)     Kult.Szolg.      ,577**     ,028
      Tehetség                      ,006      ,498**       Tehetség                    -,195     ,508**
      Technológia                             ,337 **      Technológia                           ,273**
      R                   ,690                             R                ,750
    Megjegyzés: "1% os szignifikancia szintet, * 5% os szignifikancia szintet jelöl.
                      -                                -


    Forrás: Saját számítás.
      A Tolerancia mutató a külföldön született foglalkoztatottak aránya a kistérségben,
    tehát leginkább a kistérségekbe irányuló nemzetközi mobilitást méri. Természetesen
    ez a mutató nagyon nagymértékben függ a kistérségek foglalkoztatottainak létszámá-
    tól. Ennek megfelel ően a Tolerancia sztenderdizált koefficiensei jóval magasabbak az
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                             Kreatív foglalkozások és ...     21

egyetemi kistérségekben, mint a teljes mintában (lásd 6., 7. és 8. táblázat). Ez különö-
sen erősen nyilvánul meg a Tolerancia mutató regionális fejlettségre való hatásában,
ugyanakkor a Tolerancia a kistérségek technológiai színvonalát nem magyarázza.
   A Kulturális Szolgáltatások változó a kreatív munka regionális eloszlására még
nagyobb hatással bír. Az útmodell módszertanából következ ően a Kulturális Szol-
 gáltatások néhány alkalommal közvetlen hatásúnak bizonyultak a regionális jövede-
 lemkülönbségekre. Ezeket a hatásokat zárójelben jeleztük az eredmények között,
ugyanis nem várhatunk közvetlen kapcsolatot. Sokkal inkább veti fel ez a jelenség a
kauzalitás problémáját, hiszen inkább ellentétes a hatás, azaz a lakosság magasabb
jövedelme miatt várható a szolgáltatások sokszín űségének kialakulása.
   Az egyetemeknek a kreatív osztály regionális eloszlását közvetlenül és azon keresz-
tül a fejlettséget közvetetten magyarázó szerepe meglehet ősen csekély. Nem feltétele-
zett közvetlen hatást a regionális fejlettségre több esetben is találtunk, azonban ez a
hatás mindig negatívnak bizonyult. Azaz, minél nagyobb a nappali tagozatos hallga-
tók aránya a foglalkoztatottakhoz képest, annál alacsonyabb regionális jövedelemre
számíthatunk. Ennek a magyarázata az lehet, hogy a legnagyobb egyetemeink az
ország kevésbé fejlett régióiban találhatók (Lengyel B.—Leydesdorff 2008; Lengyel I.
2009). Ennek megfelelően az Egyetem változó jóval nagyobb hatással van a Tehetség
képzettségi oldalú, humán t őke változójára, mint a kreatív foglalkozásokra.

      A foglalkozások és egyetemi képzések tudásbázisa a 3T modellben

  Az egyetemi képzések és foglalkozások tudásbázisai az innovációs rendszerek két
külön alrendszerének részei, amelyeket itt igyekszünk közös nevez őre hozni. Az
előző vizsgálatok által feltárt összefüggések további részletezése érdekében a hazai
fels őoktatási intézményeken nappali képzésben résztvev ők számát analitikus, szin-
tetikus és szimbolikus összetev őkre bontottuk. A képzési adatok felbontásakor jelen
esetben a foglalkozási tudásbázis analógiáját használtuk, azaz az analitikus szakok
közé soroltuk a természettudományi, m űszaki tudományi- és élettudományi képzé-
seket; a szintetikus szakok a társadalomtudományi képzéseket ölelik fel; a szimbo-
likus tudásbázis gyarapítása pedig a bölcsészettudományi-, m űvészeti- és hit-
tudományi képzéseken alapul.
  A módszerünk és kategóriáink els ősorban azt a célt szolgálják, hogy egységesen
tudjuk kezelni a képzési és foglalkozási szerkezetet. Ezért itt lemondunk az analiti-
kus-szintetikus tudásbázis összehasonlításának eredeti céljáról, nem tudjuk azokat
megkülönböztetni az explicit-hallgatólagos tudás kett őse szerint. Nem tudjuk tehát
megmondani, hogy az inkább explicit tudásátadásra épül ő, így globális szinten mű-
velt természettudományi vagy a jobban gyakorlat-orientált, ezáltal helyhez köt ődő
műszaki- és élettudományi képzések felel ősek-e a lokális gazdasági fejl ődésért.
Ehelyett a kérdésfeltevésünk arra vonatkozik, hogy milyen tényez ők határozzák
meg a kreatív munkavállalók lakóhely-választási döntéseit a szerint, hogy tudásukat
földrajzi helytől függetlenül vagy ahhoz köt ődve képesek kamatoztatni. Azt feltéte-
lezzük, hogy az analitikus foglalkoztatottak a legmobilabbak, tudásukat akár külföldön
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

    22       Lengyel Balázs - Ságvári Bence                                TÉT XXIII. évf. 2009        s4
    is könnyen tudják használni. Ezzel szemben a szintetikus alkalmazottak tudása a helyi
    társadalmi, gazdasági rendszerre specializált. Ebb ől adódóan az analitikus egyetemi
    képzések és az analitikus foglalkozások között alacsonyabb kapcsolatot feltételezünk,
    mint a szintetikus képzések és szintetikus foglalkozások között. Az út-modell har-
    madik lépéseként a fenti gondolatmenetet teszteljük (8. táblázat).
                                      8. TÁBLÁZAT
     Útmodell eredmények az analitikus-, szintetikus- és szimbolikus tudásbázis alapján
        (Path-model Results of Analytic, Synthetic and Symbolic Knowledge Bases)
          Analitikus tudásbázis -168 kistérség                 Analitikus tudásbázis - 36 kistérség
                                              Re-                                                  Re-
                       Te-       Tech-           ,                          Te-       Tech-           ,
                                           gionalis                                      , .
                      hetség    nológia                                    hetség   nológia         „
                                           fejlődés                                     jlodés
                                                                                           ő    fe
    Tolerancia        ,143**    -,149        ,096**       Tolerancia        ,477*.    -,288     ,086
    Egyetem           ,334 **                (-,163 **)   Egyetem           ,243 *              (-,217*)
    Kult.Szolg.       ,536**    -,103                     Kult.Szolg.       ,417**    -,189
    Tehetség                    ,207         ,790.*       Tehetség                    ,183      ,827 **
    Techn.                                   ,279'"       Techn.                                ,203 *
    R2                ,764                                R2                ,818
         Szintetikus tudásbázis - 168 kistérség               Szintetikus tudásbázis - 36 kistérség
                                               Re-                                                 Re-
                       Te-       Tech-            ,                         Te-      Tech-        . ,
                                            giona lis                                   ,       gion ál s
                                                                                                     i
                      hetség    nológia                                   hetség nológia
                                            fejlődés                                           fejlődés
    Tolerancia       ,177**     -,142       ,086          Tolerancia       ,489**     -,176     ,186
    Egyetem          ,305 **                (-,109 **)    Egyetem          ,096
    Kult.Szolg.      ,533**     -,070                     Kult.Szolg.      ,510**     -,140
    Tehetség                    ,101        ,739**        Tehetség                    -,096     ,621**
    Techn.                                  ,307**        Techn.                                ,252**
    R2               ,733                                 R2               ,758
         Szimbolikus tudásbázis - 168 kistérség               Szimbolikus tudásbázis - 36 kistérség
                                               Re-                                                 Re-
                      Te-        Tech-                                      Te-        Tech -         ,
                                            gionális                                      ,     gionalis
                     hetség     nológia                                    hetség     nológia      .
                                            fejlődés                                            fejl ődés
    Tolerancia       ,203**     -,108       320*          Tolerancia       ,534**     -,018     ,166
    Egyetem          ,309**                               Egyetem          ,094
    Kult.Szolg.      ,390**     ,027        (,355**)      Kult.Szolg.      ,391**     -,003     (,307 **)
    Tehetség                    -,054       ,485**        Tehetség                    -,313     ,646**
    Techn.                                  ,349*         Techn.                                > 308**

    R2               ,672                                 R2               ,812
   Megjegyzés: "1%-os szignifikancia szintet, * 5%-os szignifikancia szintet jelöl.
   Forrás: Saját számítás.
     Az előző eredményekkel összhangban egyik egyetemi specializáció esetében sem
   találtunk közvetlen hatást a regionális fejlettségre. Ezen kívül a Technológia indikátor
   csak kismértékben magyarázza a jövedelemkülönbségeket. A kreatív foglalkozások
        Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
  Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s4                             Kreatív foglalkozások és ...     23

valószínűleg nem a high-tech és medium-tech szektorokon keresztül fejtik ki hatásu-
kat a jövedelem-különbségekre, sokkal inkább a szolgáltatásokban koncentrálódnak.
  A regionális jövedelemszintet legnagyobb mértékben az analitikus foglalkozások
tudásbázisa magyarázza, melyet er ősségében majdnem utolér a szintetikus tudás-
bázis, ettől viszont a szimbolikus már elmarad. Az egyetemeknek a foglalkozási
szerkezetre való lokális hatása mérsékelt mindhárom tudásbázis esetében. Azonban
várakozásainkkal ellentétben éppen a tudását tekintve legmobilabb analitikus fog-
lalkozások körében a leger ősebb a kapcsolat a helyi egyetemi képzéssel. A szinteti-
kus és szimbolikus képzések esetében még gyengébb a kapcsolat, ami valószín űleg
azt mutatja, hogy ezek a foglalkozások a nagyvárosi és egyetemi központokban
koncentrálódnak. A 36 egyetemi kistérség eredményei szintén ezt a következtetést
támasztják alá: a hatás szignifikáns maradt az analitikus tudásbázis esetében,
ugyanakkor az egyetemi központokban a szintetikus és szimbolikus képzés aránya
nem magyarázza a megfelel ő foglalkozások arányát.


                    Konklúzió és további kutatási irányok

  A tanulmányban bemutattuk a regionális innovációs rendszerek tudásbázisának
foglalkozási oldalú megközelítését és az erre irányuló hazai kutatásunkat. Nemzet-
közi viszonylatban is új kísérletnek tekinthet ő a foglalkozási adatok teljes kör ű
értelmezése a foglalkozások regionális innovációs rendszerek tudásbázisára való
hatását tekintve. Szintén újszer ű, ahogy az egyetemi képzések és a foglalkozások
tudásbázisának területi összefüggéseit kimutattuk.
  Az 1995 utáni átmenetben a tudásbázisok eltér ő növekedése volt tapasztalható a
hazai megyékben. Míg az analitikus tudásbázis (természettudósok, orvosok és mér-
nökök) területi megoszlásának alakulása a kiegyenlít ődés irányába mutat, addig a
szintetikus tudásbázis (közgazdászok, jogászok) egyre inkább a f ővárosban kon-
centrálódik. A regionális fejlettséget a fels őfokú végzettséggel rendelkez ő foglal-
koztatottak erősebben magyarázzák, mint a kreatív foglalkozásokban dolgozók. Ez
az eredményünk ellentmond a szakirodalom tapasztalatainak (Mellander—Florida
2007; Florida et al. 2008), ami arra utal, hogy a nemzeti innovációs rendszerek
valószínűleg különböznek e tekintetben, nem vonhatók le általános érvény ű megál-
lapítások a kreatív osztály lokális szerepét illet ően. A tudásbázisok regionális fej-
lettségét a kreatív mag magyarázza a leger ősebben, ezt a kreatív alkalmazottak kö-
vetik, a kreatív vezet ők viszont csekélyebb magyarázó er ővel bírnak. Azt a követ-
keztetést vonjuk le ebb ől, hogy a kreatív mag alkalmazottai nagyobb hatással van-
nak a regionális növekedésre és fejl ődésre, mint a kreatív vezet ők.
  Az egyetemek hatása a lokális tudásbázisra az analitikus képzések és foglalkozá-
sok kapcsolatában er ősebb, mint a szintetikus összehasonlítás párnál. Ez az ered-
ményünk szintén ellentmond a szakirodalom tapasztalatainak. Ezek szerint azt vár-
nánk, hogy a szintetikus tudásbázis a hallgatólagos tudáselemek nagyobb aránya
miatt jobban helyhez köt ődik, mint az explicit módon könnyebben elmondható
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

   24      Lengyel Balázs — Ságvári Bence                         TÉT XXIII. évf. 2009     s4
   tudásra épül ő analitikus tudásbázis. Mivel hasonló vizsgálatot nem végeztek eddig,
   nemzetközi összehasonlításra itt nem tudunk támaszkodni. Azonban élünk azzal a
   megállapítással, hogy Magyarországon a globális nyitás és az átmenet egyidej ű
   kiteljesedése terén valószín űleg az EU15-ök országaitól eltér ő területi folyamatok
   mentek végbe. A gazdasági tevékenység koncentrálódásának következtében a szin-
   tetikus foglalkozások egyre er őteljesebben összpontosulnak a f ővárosban, ami azt
   jelenti, hogy a vidéki egyetemek szintetikus képzései csak kis hatással vannak a
   lokális szintetikus tudásbázisra.
     Számos további problémával szembesülünk azonban, amelyek a módszerhez és a
   modellhez kapcsolódnak, s melyeket a jöv őben igyekszünk megoldani. Adatfelvételi
   probléma például, hogy a bejelentett lakcím és a tényleges tartózkodási hely gyak-
   ran eltér, főleg a fiatal munkavállalók esetében.
     A saját kategóriáinkból adódó definíciós problémák szintén további elméleti
   munkát igényelnek. Tovább kell pontosítani a kreatív vezet ők, kreatív mag és a
   kreatív alkalmazók munkavégzése közti különbségeket. Például nem feltétlenül
   igaz, hogy aki egyetemet végez, az a nagyobb önállósággal bíró munkakörökben
   fog dolgozni, mint aki főiskolai szintű végzettséggel rendelkezik. S őt, gyakran elő-
   fordul, hogy egyetemi diplomával rendelkez ők azonos tudásbázisban helyezkednek
   el a kreatív alkalmazók körén belül (lásd középiskolai tanárok), vagy a bölcsész
   diplomával rendelkez ők töredéke tud csak elhelyezkedni szakmájában. Szintén
   további problémát okoz a fels őoktatási intézmények közötti különbségek megraga-
   dása a tudásbázis-teremtést illet ően: itt például egy osztályba kerültek a m űszaki
   főiskolák és a magasabb színvonalú egyetemek.
     További elméleti problémáink közé tartozik az is, hogy az egyetemek humán
   tőkében érvényesül ő hatásai nem feltétlenül lokálisak. F őleg igaz ez hazánkra, ahol
   a városok közötti távolságok kicsik, és egy központ vonzza magához az egyetemi
   végzetteket. Véleményünk szerint Magyarország esetében érdekes kérdés például az,
   hogy a vidéki egyetemeken végz ők milyen kondíciókkal tudnak vidéken maradni, mi
   vezérli más térségekben, illetve a f ővárosban való letelepedésüket.
     Szintén további kutatásokat igényelnek az FDI által vezérelt kreatív munkavégzés
   és a regionális növekedés lokális összefüggései (Inzelt 2008). Korábbi munkáinkban
   megmutattuk, hogy a nyugati megyék innovációs rendszerei a külföldi tulajdonú
   vállalatok által szervezettek, míg a keleti megyékben meghatározóak maradtak az
   állami struktúrák (Lengyel B.—Leydesdorff 2008). Ehhez hasonlóan láthattuk, hogy
   az állami intézményeknél és a külföldi tulajdonú vállalatokban foglalkoztatottak
   aránya a kreatív foglalkoztatottakon belül nagyon eltér ő területi képet mutatott
   2005-ben, az ország két részre osztható e tekintetben (Ságvári—Lengyel B. 2008).
   Az állami alkalmazottak aránya az ország keleti (f őleg északkeleti) és déli megyéi-
   ben átlagon felüli, a külföldi tulajdonban lév ő cégeknél dolgozó kreatívok az átla-
   gosnál jóval nagyobb arányban vannak jelen az északnyugati megyékben. E téma
   kifejtése azonban már egy következ ő tanulmány feladata.
         Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
   Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

TÉT XXIII. évf. 2009            s4                                      Kreatív foglalkozások és ...               25

                                                    Irodalom
Asheim, B.T.—Coenen, L. (2006) Tudásbázisok és regionális innovációs rendszerek: skandináviai
  klaszterek összehasonlítása. — Információs Társadalom. 3.114-141. o.
Asheim, B.T.—Gertler, M.S (2005) The Geography of Innovation. Regional Innovation Systems. —
  Faberger, J.—Mowery, D.C.—Nelson, R.R. (eds.) The Oxford Handbook of Innovation. Oxford
  University Press, Oxford. 291-317. o.
Asheim, B.T.—Isaksen, A. (2002) Regional innovation systems: the integration of local „sticky" and
  global „ubiquitous" knowledge. — Journal of Technology Transfer. 27.77-86. o.
Cooke, P.—Schwartz, D. (2007) Creative regions: technology, culture and knowledge entrepreneurship.
  Routledge, London.
Florida, R. (2002a) The Rise of the Creative Class. Basic Books, New York.
Florida, R. (2002b) The Economic Geography of Talent. — Annals of the Association of American
  Geographers. 92.743-755. o.
Florida, R.—Tinagli, I. (2004) Europe in the Creative Age. Demos, London.
Florida, R.—Mellander, Ch.—Stolarick, K. (2008) Inside the black box of regional development: human
  capital, the creative class and tolerance. — Journal of Economic Geography. 8.615-649. o.
Glaeser, E.—Kallal, H.D.—Scheinkman, J.D.—Shleifer, A. (1992) Growth in cities. — Journal of Political
  Economy. 100.1126-1152. o.
Inzelt, A. (2003) Foreign involvement in acquiring and producing new knowledge: the case of Hungary.
  — Cantwell, J.—Molero, J. (eds.) Multinational Enterprises, Innovative Strategies and Systems of Inno-
  vation. Edward Elgar, Cheltenham—Northampton. 234-268. o.
Inzelt A. (2008) The inflow of highly skilled workers into Hungary: a by-product of FDI. — Journal of
  Technology Transfer. 33.422-438. o.
Jacobs, J. (1969) The Economy of Cities. Random House, New York.
Kállay, L.—Lengyel, I. (2008) The internationalisation of Hungarian SMEs. — Dana, L.—Han, M.—Ratten, V.—
  Welpe I. (eds.) A Theory of Internationalisation for European Entrepreneurship. Edward Elgar, Chel-
  tenham—Northampton. 277-295. o.
Lengyel B. (2004) A tudásteremtés lokalitása: hallgatólagos tudás és helyi tudástranszfer. — Tér és Tár-
  sadalom. 2.51-71. o.
Lengyel B.—Leydesdorff, L. (2008) A magyar gazdaság tudásalapú szervez ődésének mérése: az innová-
  ciós rendszerek szinergiáinak térbelisége. — Közgazdasági Szemle. Június. 522-527. o.
Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés: térségek versenyképessége Magyarországon. JATEPress,
  Szeged.
Lengyel, I. (2009) Knowledge based local economic development for enhancing competitiveness in lagging
  areas of Europe: The case of the University of Szeged. —Varga A. (ed.) Universities, Knowledge Transfer
  and Regional Development: Geography, Entrepreneurship and Policy. Edward Elgar, Cheltenham-
  Northampton 322-349. o.
Lengyel I.—Rechnitzer J. (2004) Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus, Budapest—Pécs.
Mellander, Ch.—Florida, R. (2007) The Creative Class or Human Capital? Explaining regional develop-
  ment in Sweden. CESIS Electronic Working Paper Series, No. 79.
Papanek G. (2006) Tudásáramlás, jogbiztonság, együttműködés: a magyar gazdaság fejlődésének
  láthatatlan forrásai. Aula, Budapest.
Radosevic, S. (2002) Regional Innovation Systems in Central and Eastern Europe: Determinants,
  Organizers and Alignments. — Journal of Technology Transfer. 27.87-96. o.
Rechnitzer J.—Csizmadia Z.—Grosz A. (2004) A magyar városhálózat tudásalapú megújító képessége az
  ezredfordulón. — Tér és Társadalom. 2.117-156. o.
Rimler J. (2000) Munkák és munkásaik. Kreatív irányú eltolódások a magyar munkapiacon. Közgazdasági
  Szemle. 10.832-842. o.
Ságvári B.—Dessewffy T. (2006) A kreatív gazdaságról, Magyarország és Európa a kreatív korban.
  Demos Hungary, Budapest.
Ságvári, B.—Lengyel, B. (2008) Kreatív atlasz: a magyarországi kreatív munkaerő területi és időbeli
  változásáról. Demos Hungary, Budapest.
Schumpeter, J. (1961) The Theory of Economic Development. Oxford University Press, Oxford—New York.
Scott, A.J. (2007) Capitalism and urbanization in a new key? The cognitive-cultural dimension. — Social
  Forces. 85.1465-1482. o.
Varga A. (2004) Az egyetemi kutatások regionális gazdasági hatásai a nemzetközi szakirodalom tükrében.
                            Március. 259-275. o.                                                        —KözgadságiSzeml.
      Lengyel Balázs - Ságvári Bence : Kreatív foglalkozások és regionális tudásbázis:
Fogalmak, folyamatok és területi összefüggések. - Tér és Társadalom 23. évf. 2009/4. 1-26. p.

    26      Lengyel Balázs — Ságvári Bence                            TÉT XXIII. évf. 2009       s4
    CREATIVE OCCUPATIONS AND REGIONAL KNOWLEDGE BASE:
     CONCEPTS, TRENDS AND TERRITORIAL CORRESPONDENCES

                           BALÁZS LENGYEL — BENCE SÁGVÁRI

       In this paper we introduce the occupational aspects on creative work into the Hungarian
    literature. We give an overview on the evolution of spatial knowledge bases, using own categories,
    during the 1996-2005 period. After that following the 3T model developed on S wedish regions,
    we explain the regional development differences with sub-regional indicators on creative work,
    technology level of the economy, level of tolerance, volume of higher education, and diversity
    of amenities. We develop the model further, analytic-, synthetic-, and symbolic knowledge
    bases are distinguished in the new version, the local correspondences among university and
    occupational knowledge bases are analyzed according to these categories.
       Our results suggest that creative core explains regional development with a very high
    degree. Also creative professionals have a strong effect on regional development, while the
    influence of creative leaders is weaker. The graduated workforce explains regional develop-
    ment better in Hungary than the creative workforce, which contradicts to international
    experiences. This finding suggests that due to the transition state of the Hungarian economy
    graduated labour does not always occupied in creative jobs. We also found a paradox to the
    literature on knowledge bases: the effect of university education is stronger in the analytic
    knowledge base than in synthetic knowledge base. During the opening of the Hungarian
    economy the capital and its agglomeration became the gate to external markets, and the gate
    for foreign firms to the local market. This process attracted the economic-, legal-, and social
    knowledge to the capital.