Tér és Társadalom 23. évf. 2009/2. 25-43. p.

 Tér és Társadalom                                                  XXIII. évf. 2009      s 2: 25-43


      PARADIGMAVÁLTÁS A HATÁRON ÁTNYÚLÓ
               KAPCSOLATOKBAN
                 (A Paradigm Shift in Cross-border Relations)

                                      BARANYI BÉLA
 Kulcsszavak:
 európai integráció    határon átnyúló kapcsolatok euroregionális szervezetek paradigmaváltás
 együttm űködés határok nélkül
 Az európai integráció erősödésével — benne a Schengen-folyamat kiteljesedésével — gyökeres változás,
 ha tetszik paradigmaváltás várható a határon átnyúló kapcsolatok jellegét, tartalmát és formáit illet en.
                                                                                                       ő
 A határmentiség új dimenziói els ősorban a kisebb, konkrét bi- és trilaterális intézményesült
 interregionális együttműködések el őtérbe kerülését jelentik, mindenekel őtt a schengeni belső határok
 mentén. A nagyív ű határközi szervezeti rendszerek (eurorégiók) keretében és/vagy mellett felértékel ődik
 a kisebb lépték ű határ menti együttm űködések, kistérség—kistérség, kistérség—város, város—város kapcso-
 latok, város- és településszövetségek — kvázi „mini-eurorégiók" —, valamint a nagy- és középvárosok
 „kapuvárosi" (gateway) tranzitfunkcióinak és az egyéb településközi kapcsolatoknak a szerepe. Ma-
 gyarország és a belső határok mellett elhelyezked ő szomszédai esetében a határrégiók és a határon
 átnyúló együttm űködések el ősegíthetik a határtérségek közötti összeköt ő (hid-) szerep erősödését, a
 hajdan volt integrációs kapcsolatok újjászervez ődését, a Trianonban széttöredezett térszerkezeti egysé-
 gek „újraegyesítését", optimális esetben pedig egy új Kárpát-medencei transznacionális makro-
 regionális gazdasági térség létrejöttét.


                     A határmentiség európai területi dimenziói

   A globalizáció, az európai integráció és regionalizáció adott körülményei között
 az elmúlt századvég kihívásainak Európa a nemzetközi együttm űködés és integráció
 különböző formáival igyekezett megfelelni. Az 1980-as és 1990-es évek fordulóján
 Kelet-Közép-Európában bekövetkezett politikai rendszerváltás a Kárpát-medencében
 is új lehető ségeket teremtett, amelyek az államhatárok merev elválasztó szerepének
 enyhülését és a határon átnyúló kapcsolatok kiszélesítését ígérték ebben a súlyos tör-
 ténelmi-politikai, gazdasági-társadalmi és etnikai problémákkal terhelt térségben.
 A határrégiók, a határmentiség és a határon átnyúló együttm űködések növekvő szere-
pét mi sem bizonyítja jobban a „b ővülő Európában", minthogy jelenleg az EU terüle-
tének több mint 40%-át a határrégiók vagy államhatárok által ilyen-olyan módon érin-
tett térségek alkotják, a tagországok lakosságának pedig mintegy harmada él határré-
giókban. Európában az átlagosnál is több az államhatárok érintkezése, az ún. határ-
sűrűsödési metszéspontok száma.
   Különösen igaz ez Magyarország esetében, amelyet találóan „határ menti ország"
jelző vel is szoktak illetni, miután — centrális fekvése miatt is — hét országgal szom-
szédos, s a hét nagyrégió mindegyike érintkezik államhatárral, területének és népes-
           Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                      Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

26     Baranyi Béla                                         TÉT XXIII. évf. 2009   s2
ségének pedig több mint egyharmada esik a határrégiókba. Azon túl, hogy a határ-
régiók általában a tagországok közötti történeti, regionális, gazdasági, társadalmi,
etnikai, kulturális és környezeti problémák és konfliktusok területei, Európában is
meglehetősen általános sajátosság a határmentiség és a periférikus jelleg egybeesése.
Régtől fogva nyilvánvaló tény a nyugat- és a kelet-európai határrégiók közötti
centrum—periféria viszony kontinentális jelenléte, ami természetesen úgy mutatko-
zik meg, hogy míg Nyugat-Európában a határrégiók perifériaszerepe enyhébb, fej-
lettségi szintje kedvezőbb, addig Kelet-Közép-Európában a hátrányos helyzet ak-
kumulációja erős, többnyire perifériák találkoznak perifériákkal — p1. Kárpáti Régió
(Illés 2002; Baranyi 2004a; 2007).
   A határ menti együttm űködések kell ő összefogással — és az Európai Unió támoga-
tásával — látványos fejl ődést produkálhatnak, amennyiben a fejlesztési forrásokat
képesek lesznek előteremteni, megfelel ően hasznosítani és a kölcsönös el őnyökkel
járó fejlesztésekre fordítani. Az elkövetkez ő évek és évtizedek gazdasági-társadalmi
eredményei fogják bizonyítani, hogy a különféle intézményesült interregionális
szervezetek és szervez ődések mennyire életképes formái a határon átnyúló együtt-
működéseknek. Akárhogyan is alakul sorsuk, szerepükkel — a tevékenységüket érint ő
kritikák ellenére — a jöv őben is számolni kell. Az eurorégiós együttműködések
ugyanis Európa jelenleg folyó egyesítésének a szerves részét képezik.
   A határon átnyúló együttműködések szerepe és jelent ősége, az államhatárok funk-
 cióinak újraértelmezése az elmúlt évek során nemcsak a területi tudományok m űvelői
 körében értékel ődött fel, hanem az európai regionális politika formálói számára is,
 különös tekintettel a jelenben zajló európai integrációs folyamatok új kihívásaira. Mára
 minden, a határon átnyúló kapcsolatok helyzetét, fejlesztésének lehet őségeit és esé-
 lyeit érintő kérdésnek megn őtt a jelentősége, különösen a keleti b ővítés után, melynek
 eredményeként 2004. május 1 -jét ől Magyarország is az Európai Unió teljes jogú tag-
ja. Az európai integráció kiteljesedése nyomán az államhatárok merev elválasztó sze-
 repének enyhülése a határon átível ő kapcsolatok kiszélesítésének a lehet őségeivel
 kecsegtet a Kárpát-medencében, azon belül Magyarország államhatárai mentén is,
 ahol a határrégiók számottev ő része ma is gazdaságilag-társadalmilag elmaradott,
 halmozottan hátrányos helyzetű, periférikus terület (Baranyi 2004a).
   A részben történeti, részben pedig kedvez őtlen makro- és mikrogazdasági ténye-
 zők és hatások következményei miatt a kelet-közép-európai rendszerváltó országok
 — köztük Magyarország és szomszédjai — számára alapvet ő nemzeti érdek tehát az
 államhatárok merev elválasztó szerepének oldódása, a határok spiritualizálódása.
 Annál is inkább, mert az érintkez ő határrégiókban válnak leginkább nyilvánvalóvá
 azok az Európai Unió részér ől prioritást élvez ő közösségi célkitűzések, amelyek a
 fejlettségbeli különbségek mérséklésére, az elmaradott régiók felzárkóztatására és
 fejlesztésére, valamint a kohézió és az európai integráció er ősítésére irányulnak.
 Az Európai Unió regionális politikájának stratégiai célkit űzéseit pedig az országha-
 tárok találkozása mentén els ősorban az intézményesült határközi struktúrák, az
 eurorégiók és a különböz ő euroregionális, interregionális szervezetek, szervez ődé-
              Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                         Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s2                           Paradigmaváltás a ...          27

  sek valósítják meg. Egyaránt érvényesül ez a funkció Magyarországon a ma még
  részben sz űrő, részben elválasztó funkcióval rendelkez ő külső, akárcsak a már in-
  kább összekapcsoló funkcióval bíró bels ő államhatárok esetében is (Horváth 2001;
  2004; Baranyi 2002; 2004b; 2007; Balcsók et al. 2005).
    Az interregionális határon átnyúló együttm űködések tekintetében az Európai Unió
 tagországai, közelebbről Magyarország határrégióinak jöv őjét tekintve kitörési
 pontként értelmezhet őek az eurorégiók, amelyek optimális esetben sokat tehetnek a
 periférikus helyzet felszámolásáért, a határ menti fejlettségbeli különbségek mérsék-
 léséért, az érintett régiók integrációs törekvéseinek erősítéséért. A különféle intéz-
 ményesült interregionális szervezetek és szervez ődések a jövőben is életképes for-
 mái lehetnek a határon átnyúló kapcsolatoknak. Az eurorégiós együttm űködések
 ugyanis Európa jelenleg folyó egyesítésének egyik fontos el őfeltételeit jelentik.
    Az intézményesült határon átnyúló interregionális — régiók közötti — együttm űkö-
 déseknek Európában már mintegy ötvenéves hagyománya van. Nyugat-Európában
 az első intézményesült formák az Európai Gazdasági Közösség (1957) létrejötte
 után kezdtek szervez ődni. Tömeges és legkoncentráltabb elterjedésük pedig a
 hetvenes—nyolcvanas évekt ől a francia, német, belga, holland, luxemburgi, dán,
 svájci és osztrák határvidékek térségében következett be. Kelet-Közép-Európában a
 határ menti együttm űködést szolgáló intézményi modellek csak az 1989/90-es poli-
 tikai fordulat után jöttek létre, legszámosabb el őfordulásukra mindenekel őtt a német,
 a lengyel, a cseh, a szlovák és a magyar határtérségekben került sor. Az 1950-es évek
 első kísérletei után az eurorégiók „ ősképletének", kvázi archetípusának, a máig m ű-
 ködő Regio Basiliensis Egyesület tekinthető, amely formálisan 1963-ban, a német-
francia—svájci hármashatár térségében alakult meg, melynek nyomán a német—
 francia és a német—holland határon több régió jött létre.
    Az eurorégiók els ő klasszikus, úgymond névadó, egyszersmind a kés őbbi
 eurorégiós szervezetek számára is modellként szolgáló szervezeti formája, az
 Enschede—Gronau székhellyel 1965-ben a német—holland határon létrejött
 EUROREGIO volt. Jóllehet el őzményként szomszédos tartományi járások, városok,
 kistelepülések vezető i hivatalosan már 1958-ban kinyilvánították készségüket a
 határon átnyúló együttm űködés iránt, s kvázi megalakult az EUROREGIO, a „ke-
 resztelő" egy 1965. évi kiállításig váratott magára — az elnevezés is el őször egy re-
 gionális vásár neve volt. Magát az eurégió és/vagy eurorégió kifejezést is a holland-
 német határon használták el őször Nyugat-Európában, s aligha véletlen, hogy a bel-
 ga—holland—luxemburgi—francia—német határvidékek térségében találhatók meg
 legnagyobb számban ezek az interregionális szervezetek.
   Az eurorégiós szervez ődési formában a helyi és a regionális hatóságok képvisel ői,
 a gazdasági és a társadalmi élet szerepl ői vesznek részt, s miután az önkormányzatok
 is számottevő mértékben képviseltetik magukat az euroregionális szervezetekben,
jelentő s politikai és operatív szereppel bírnak, ami eleve komoly kapcsolódási pontot
biztosít számukra az európai és a nemzeti döntésel őkészítő és döntéshozó szervekkel.
Az eurorégiók súlyát önmagában is jelzi, hogy 1971-ben közrem űködésükkel jött
           Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                      Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

28     Baranyi Béla                                         TÉT XXIII. évf. 2009    s2
létre az Európai Határrégiók Szövetsége (AEBR), amely ma már mintegy hatvan tag-
szervezettel, közel másfélszáz határ menti régió képviseletében az Európa Tanács és
az Európai Unió határ menti együttműködés politikájának kialakítására is nagy befo-
lyást gyakorol, miközben megteremtették a nemzetközi jogi kereteket, s kialakították
a pénzügyi támogatási politikájukat is (Interreg, Phare CBC stb.).
  Az intézményesülési folyamat fontos állomása volt a Madridban 1980. május 21-én
aláírt Területi Önkormányzatok és Közigazgatási Szervek Határmenti Együttm űködé-
séről szóló Európai Keretegyezmény, az ún. 106-os sz. Madridi Konvenció, melyet
1999-ig 33 ország írt alá (Magyarországon 1997-ben iktatták törvénybe). A Madridi
Konvenció és a hozzá kapcsolódó jelentős dokumentumok tették lehet ővé a közjogi
keretek között m űködő határon átnyúló együttm űködési formák kialakítását, hozzájá-
rulva ahhoz, hogy a Konvenció modellérték ű szerződéseit mind a tagállamok, mind
pedig az együttműködő határrégiók a gyakorlatba is átültessék. A jogi szabályozás
révén az intézményesült határközi struktúrák létrejötte újabb lendületet kapott, lehet ővé
téve, hogy a határon átnyúló együttm űködés intézményesült formái — ezen belül a
legelterjedtebbek és a legfontosabbak az eurorégiók— nemcsak mint földrajzi keretek,
hanem mint intézményépítő szervezetek különösképpen befolyásolják a helyi (lokális)
és a regionális önkormányzati rendszereket. Ebben a megközelítésben tehát az
eurorégiók „kétarcú" jelenségek, amelyek egyrészt egy sajátos földrajzi térbeli egysé-
get jelölnek, másfelől pedig intézményi formaként értelmezhet ők (Baranyi 2007).
  A határközi intézményi struktúrák közül Nyugat-Európában és Kelet-Közép-
Európában a kötött és szigorúbban szabályozott eurorégiós szervezeti forma az el-
terjedt, míg a skandináv és mediterrán térségekben inkább a „lazább" és nyitottabb
munkaközösségi forma előfordulása a gyakoribb. A különféle munkaközösségek,
eurorégiók, euroregionális szervezetek és interregionális együttm űködések száma
az Európai Unióban jelenleg már mintegy kétszáz (1. ábra).
  Részben az interregionális együttm űködéseket szolgáló különböz ő intézményesült
határközi struktúrák, mindenekel őtt az eurorégiók egyre növekv ő fontosságával ma-
gyarázható, hogy ma már se szeri, se száma az eurorégiók különböz ő szempontok
szerinti megközelítésének, definíció-jelleg ű értelmezésének, amelyek létrejöttében
mindenekelőtt az Európai Unió állásfoglalása tekinthet ő mérvadónak, mely szerint
az „Eurorégiók: olyan szervezett, konkrét formába öntött határon átnyúló struktú-
rák, amelyek magukban foglalják a helyi és a regionális szint képvisel őit és ha
szükséges, a gazdasági és társadalmi partnereket. Az eurorégióknak saját(os) szer-
vezeti felépítésük van, amelynek része egy választott tanács (a legfels ő szint), bi-
zottság, számos tematikus munkacsoport és egy határon átnyúló titkárság."
(European Commission 1997, 3)
              Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                         Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s2                           Paradigmaváltás a ...          29

                                      1. ÁBRA
                             Európa határrégiói, 2000
                          (Border Regions in Europe, 2000)




Forrás: European Comission (1997).

  A rendelkezésre álló definíció-kísérletek és értelmezések sokasága alapján is könnyen
megállapítható, hogy az eurorégió értelmezései ma még problematikusak, nehezen ta-
lálható közöttük jól megfogalmazott, pontos, széles szakmai körben közmegegyezéssel
elfogadott definíció. Meglehető sen gyakori, hogy a kutatók saját definíciót alkotnak.
Számos alkalommal pedig a szakirodalomban az eurorégióval kapcsolatban nem definí-
cióra törekszenek, hanem annak jellemz őit és kritériumait sorolják fel, mint ahogy a
           Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                      Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

30     Baranyi Béla                                         TÉT XXIII. évf. 2009   s2

leggyakrabban idézett M Sucha tette, aki az alábbi hat pontban foglalta össze az
eurorégiók főbb jellemzőit:
      a) A határ menti együttm űködés legeredményesebb formái.
      b) Segítenek leépíteni a határ menti területek fejl ődésbeli különbségeit.
      c) Erősítik az emberek bizalmát és együttm űködését.
      d) A jószomszédság és az integráció gyakorlóterepei.
      e) Segítik a múlt negatív örökségeinek meghaladását.
      f) Fontos elemei a közép-európai államok betagolódásának az Európai Unióba
           (Sucha 1995).
   A különböző definíciók értelmezésekor nem hagyható figyelmen kívül az a kö-
rülmény sem, hogy a határvidékek közötti együttm űködés intézményesített formáját
megtestesítő eurorégiók Nyugat-Európában már hosszabb múltra tekintenek vissza,
Kelet-Közép-Európában csak a rendszerváltások, illetve az euroatlanti folyamatok
kiteljesedése nyomán jött létre a határon átível ő kapcsolatoknak ez a modellje. Az
egységesül ő kontinens irányítását ugyanis jelent ősen megkönnyíti a legtöbbször
egységes gazdasági térként funkcionáló területi egységek létrejötte, miután az
eurorégiók a határon átívelő kapcsolatok sajátos földrajzi keretei. Az eurorégiók
egyszersmind a legmagasabb szintű, államhatárokat áthidaló, többnyire határvidé-
kek közötti intézményesített együttm űködési struktúrák, a legfejlettebb és legszéle-
sebb hatáskörű, illetve a legtöbb funkcióval rendelkez ő szervezetek, amelyek fő
célja, hogy elismerjék őket az adott régió gazdasági, környezetvédelmi, szociális,
kulturális és egyéb intézményi problémáival foglalkozó nemzetközi szervez ődés-
ként. Az ilyen tevékenységeknek eurorégiók szintjén történ ő koncentrálásától azt
remélik, hogy olyan kritikus tömeget érhetnek el (gazdasági értelemben), amely
erősíti a határ menti térségek kohézióját, illetve felkelti a magánbefektet ők és in-
tézmények érdeklődését (Scott 1997; Horváth 2000).
   Az eurorégióknak a határon átnyúló együttm űködések rendszerében, illetve
hierarchiájában elfoglalt helyüket tekintve, tapasztalatok alapján mindenekel őtt két
 területi-térségi szint, a regionális közép- vagy mezoszint, illetve a helyi vagy
makroszint említhető meg, attól függően, hogy a területi szerepl ők közül a közép-
 szintűek vagy inkább a helyiek dominálnak. Az eurorégiók sorában különbséget
 lehet tehát tenni makro- és mikroszint ű eurorégiók között, ami annyit jelent, hogy
 vannak olyan eurorégiók, amelyeket túlnyomórészt és/vagy kizárólagosan régiók,
 megyék, tehát középszint ű közigazgatási egységek alkotnak, és vannak olyanok,
 amelyekben inkább a helyi szerepl ők (települések, városok, kistérségek, kamarák
 stb.) játsszák a vezet ő szerepet. A területi kiterjedés és szerepl ők nem élesen elvá-
 lasztható kategóriák, bár éppen Magyarország esetében a Kárpátok Eurorégió és a
 Duna—Körös—Maros—Tisza Eurorégió olyan kivételek, amelyek keretei között jöttek
 létre „ mikroszint ű ", ún. minieurorégiók (Interregio, Hajdú-Bihar—Bihor Eurorégió,
 Bihar—Bihor Eurorégió, Kassa—Miskolc Eurorégió, Zemplén Eurorégió stb.), és
 amelyek igazából felülr ől „lógnak ki" a makrotípusból, ami egyszersmind annyit
jelent, hogy a makro- (nemzetállami) szint messze nem garantálja az eurorégiók
 hatékony együttműködését (Novotny 2003; Baranyi 2007).
                               Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                                          Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009                     s2                           Paradigmaváltás a ...      31

                Euroregionális és egyéb interregionális együttm űködések
                                    Magyarországon

  Magyarországnak alapvető nemzeti érdeke történelmi okokból is az 1920. évi Tria-
noni békeszerzödés által szétszabdalt és széttöredezett, korábban viszonylag egységes
gazdasági térszerkezet és vonzáskapcsolatok helyreállítása, a Kárpát-medencét végle-
gesen megosztó politikai államhatárok elválasztó jellegének a mérséklése, a megfelel ő
módon átjárható államhatárokmegteremtése, a határon átível ő kapcsolatok fejlesz-
tése (2. ábra). A folyamat kiteljesedése természetesen nem nélkülözheti a szomszé-
dos országok együttm űködését sem, különösképp, hogy azok hivatalos politikai
körei gyakorta érzékelnek még ma is veszélyt a határok két oldalán él ő magyarság
szorosabb együttm űködésében. Mindez pedig kedvez őtlen hatást gyakorolhat a
szomszédsági, s nem utolsó sorban a magyar—magyar és az interetnikus kapcsolatok
alakulására. Ezért a határon átnyúló kapcsolatokban is olyan feltételek és körülmé-
nyek megteremtésére kell törekedni, amelyek a lehet őségek szerinti minimumra
csökkentik az anyaország határain kívül él ő magyarságra nehezed ő negatív hatáso-
kat (Tóth 1996).
                                      2. ÁBRA
   Az 1920. évi Trianoni békeszerz ődés következtében vonzásközpontjukat vesztett
                       határ menti területek Magyarországon
   (Border Areas in Hungary Deprived of Their Centre of Attraction by the Peace
                             Treaty of Trianon in 1920)




     Megyeromég leeteIrs 1900-ben
 u Magyal...1g heti. 2000-ben
     vélenegyék 1900-ban
 QQ megyeszékhelyek 1900.ben
 • toviebicentmedeleptikek
 Mg ez elemek vémeakvoraártereletei
     jeletetőe veriteneradek



Forrás: Szerkesztette Dancs L. Koncz G. (2004).
                                              —
           Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                      Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

32     Baranyi Béla                                        TÉT XXIII. évf. 2009   s2

  A Magyar Köztársaság vélhet ően távlatosan küls ő, ún. schengeni határain, minde-
nekelőtt a 137 km hosszú magyar—ukrán, a 174 km-nyi magyar—szerb és a 345 km
hosszú magyar—horvát határszakaszokon — de több határtérségben is — a történelmileg
is motivált hátrányos következmények minimalizálásában, a határon átível ő kapcsola-
tok erő sítésében játszhatnak megkülönböztetett szerepet azok a nagy eurorégiós szer-
vezetek és egyéb interregionális szervez ődések, amelyeknek a határon átnyúló
együttműködésben meglév ő valós vagy potenciális funkciói akkor sem lebecsülen-
dők, ha tevékenységük formális keretei esetenként még er ősebbek, mint működésük
tényleges tartalmi jellemz ői. Az államhatárokon átível ő határközi struktúrák intézmé-
nyi keretei Magyarországon gyakorlatilag minden határszakaszon kiépültek, ami egy-
ben azt is jelzi, hogy a határon átnyúló együttm űködések erősítését követelik meg a
hasonló természet- és településföldrajzi pozíciók és adottságok, a hajdan volt törté-
nelmi alapok és a határ túloldalán él ő magyarsággal ápolandó kapcsolatok is, amelyek
fenntartásában és erősítésében fontos szerepet játszanak az intézményesült határközi
interregionális szervezetek, ún. eurorégió típusú határközi struktúrák, melyek száma
az Európai Unióban jelenleg mintegy kétszáz, Magyarország államhatárai mentén
pedig tizennyolc (1., 3. ábra, I. táblázat).
  Az interregionális szervezetek magas száma természetesen önmagában még nem
garancia a tartalmas tevékenységre, inkább csak lehet őség, olyan intézményi keret,
amely optimális esetben hatékony szerepet játszhat a határrégiók együttm űködésében.
A határközi struktúrák intézményi modelljei közül funkciójuk, méretük, területiségük,
térszerkezeti elhelyezkedésük és kapcsolataik alapján három f őbb típus emelhető ki:
 1) Munkaközösség — az eurorégiónál egyszer űbb szervezeti felépítés ű vagy kevésbé
     integrált, országokat és tartományokat magában foglaló laza, alacsonyabb
     kompetencia-szint ű, transznacionális jellegű országhatárokon átível ő együtt-
     működés, érdekközösség. A nagy kiterjedés ű szervezeti formát tekintve Ma-
     gyarország két esetben — Alpok—Adria Munkaközösség (1978) és a Duna Menti
     Tartományok Munkaközössége (1990) — érintett.
2) Eurorégió — államhatárokat áthidaló, legmagasabb szint ű, legtöbb hatáskörrel és
     funkcióval rendelkező , legfejlettebb együttműködési forma, határközi struktúra,
     amely területiség és térszerkezeti kapcsolatok alapján két nagy csoportra osztható:
          Nagyrégiós modell — nagyívű határon átnyúló középszint ű, tartományi és/vagy
           megyei, ún. trans-border típusú együttműködések. Magyarországot három
           ilyen határközi struktúra érinti: Kárpátok Eurorégió (1993), Duna—Körös-
           Maros—Tisza Eurorégió (1997), West/Nyugat-Pannónia Eurorégió (1998).
          Kisrégiós modell — megyék, kistérségek és/vagy városok, városi vonzáskörze-
           tek közötti, ún. cross-border típusú intézményesült együttm űködéseket foglal
           magában. Számuk Magyarországon tizenhárom. Létrejöttük sorrendjében a
           következők: Duna—Dráva—Száva Euroregionális Együttm űködés (1998), Vág-
           Duna—Ipoly Eurorégió (1999), Ipoly Eurorégió (1999), Neogradiensis
           Eurorégió (1999), Sajó—Rima Eurorégió Határon Átnyúló Együttm űködés
           (2000), INTERREGIO (2000), Kassa—Miskolc Eurorégió (2000 és 2004),
              Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                         Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009   s2                            Paradigmaváltás a ...        33

        Hármas Duna-Vidék Eurorégió (2001), Dráva—Mura Eurorégió (2001),
        Bihar—Bihor Eurorégió (2002), Hajdú-Bihar—Bihor Eurorégió (2002), Ister-
        Granum Eurorégió (2003), Zemplén Eurorégió (2004).
3) Rövid távú, projektszint ű és egyéb településközi, ritkán kistérségi együttm űködé-
   sek — eseti, „ad hoc" jelleg ű alkalmi kooperációk, valamint egyéb jogi alapokon
   vagy anélkül működő (testvértelepülési) kooperációk, regionális méret ű térben
   szervez ődő, de alacsony integritással bíró, formális szerepkör ű „névleg
   eurorégiók", amelyek konkrét, gyakran átmeneti jelleggel jönnek létre, számuk
   igen magas, s állandóan változik (Rechnitzer 1999).
   Mindent együttvéve az eu- vagy eurorégiók pragmatikus, definitív megfogalma-
zásban Magyarországra vonatkoztatva sem jelentenek mást, mint európai kitekin-
tésben, azaz, hogy a határ menti együttm űködés hagyományos és legeredményesebb
formái, amelyek földrajzilag két vagy több ország érintkez ő területeit foglalják ma-
gukban, és két vagy több állam kormányai és/vagy helyi (regionális) önkormányza-
tai megállapodást kötnek abból a célból, hogy összehangolják tevékenységüket a
határ menti térségek eredményesebb fejlesztése érdekében (Éger 2000).
  A határkutatók a rendszerváltást követ ően helyesen ismerték fel, hogy a hatékony
és eredményes határon átnyúló struktúrák felállítása Kelet-Közép-Európa országai-
ban is szükséges. A létrejöv ő interregionális struktúrák jelent ősége — egyikük igen
találó megfogalmazása szerint — mindenekel őtt abban rejlik, hogy a határ menti
együttműködés interregionális szervezeteinek a létrejötte és gyors fejl ődése a „tér-
ségeknek politikai tartalmat és szerepet biztosított, továbbá új európai területi di-
menziók kialakítását eredményezte" (Scott 1997, 119). Ez az új területi dimenzió
már azokat az együtt él ő határrégiókat jeleníti meg, ahol széles körű kapcsolatok
alakulnak ki a gazdasági-társadalmi-kulturális élet legkülönböz őbb területein.
  A Magyar Köztársaság küls ő határai mentén keletkez ő hátrányos helyzet minima-
lizálásában, a határon átível ő kapcsolatok erősítésében játszhatnak megkülönbözte-
tett szerepet többek között azok az eurorégiók és egyéb interregionális szerveződé-
sek, amelyek már eddig is szép számmal jöttek létre az ország határrégióiban. A hatá-
ron átnyúló együttműködésben meglév ő valós vagy potenciális funkcióik akkor sem
lebecsülhető k, ha tevékenységük formális keretei olykor még er ősebbek, mint mű-
ködésük tényleges tartalmi összetev ői. Ebben a kapcsolatépítésben rendelkeznek
ígéretes kilátásokkal a különféle intézményesült együttm űködési formák, az
eurorégió típusú határközi struktúrák, amelyek jelenleg már lefedik Magyarország
minden határszakaszát (3. ábra).
               Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                          Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

34       Baranyi Béla                                                               TÉT XXIII. évf. 2009                      s2
                                    3. ÁBRA
     Eurorégiók és határon átnyúló regionális együttműködések Magyarország
részvételével 2004-ben(Euroregions and Cross-border Regional Co-operations with
                                   Hungarian
                              Participation in 2004)



                                  LENGYELORSZÁG




                                                                                           JELMAGYARÁZAT
                                                                           Duna-Körös-Maros-tara        Sajó-Rima

                                                                           Duna-Dráva-Szá.              Kárpátok

                                                                           Dráva-Mura                   Kassa-Miskole

                                                                           Nyugat-Pannónia              Zernplés


                                                                       a   Hármas Ouna-vitlák
                                                                                                   D    Intetregio


            BOSZNIA
                                                                           Vág-Duna-Ipoly          Ej   Hajdú-Bihar — Bihor

                                                                           ster-Granaan                 Bihar-Bihor
        és HERCEGOVINA
                                                                           Ipoly                        államhatárok

                                                                           Neogradiensis           IV magyar megyék határai



  Forrás: Szerkesztette Dancs L.
  A számtalan euroregionális szervezet, eurorégió (nagyrégió) és egyéb kisrégió
vagy kvázi eurorégiós jellegű szervez ődés, ún. eurorégió típusú struktúrák közül
Magyarország országhatárai mentén is szép számmal jöttek létre integrációs tömö-
rülések. A határ menti együttműködés legmagasabb szintjét jelent ő nagy eurorégiós
kooperációk száma Magyarországon ma már három, de több eurorégió, s még több
eurorégió típusú együttműködés szervez ődése van folyamatban. A már meglév ő
három magyarországi (nagyrégiós jellegű) eurorégiós együttm űködés közül kett ő
működési területe — a térségben els őként 1993. február 14-én létrejött Kárpátok
Eurorégió Interregionális Szövetség (Kárpátok Eurorégió), illetve az 1997. novem-
ber 21-én Szegeden alakult Duna—Körös—Maros—Tisza Regionális Együttm űködés —
a kelet-magyarországi határvidék, az ország északkeleti, keleti és délkeleti határ-
régióit, míg a harmadik az 1998. október 7-én létrejött West/Nyugat-Pannónia
Eurorégió a nyugati kapcsolódási pontnak számító magyar—osztrák határ menti
területeket foglalja magában. A két munkaközösségi típusú együttm űködést
                                                                               nem—AlpokdriaMunözség,DmetiTaroánykMuözsége—
                Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                           Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009        s2                                Paradigmaváltás a ...                 35

számítva, összesen még további 16 különféle nagyrégiós és kisrégiós euro-
regionális szervezet található Magyarországon (1. táblázat).
                                    1. TÁBLÁZAT
          A határ menti együttm űködési szervez ődések fontosabb adatai, 2004
          (Major Data of the Cross-border Cooperation Organisations, 2004)
                                                      Terület              Az együtt-
                                                          ebből: a         m űködés-
            Interregionális               Az alapí-       magyar Népesség ben részt
              szervez ődés                 tás éve  km2 területek ezer fő vev ő terü-
                                                          aránya,          leti egysé-
                                                              %            gek száma
Kárpátok Eurorégió                          1993 161 192 16,2 16 051           20
Duna—Körös—Maros—Tisza
                                             1997      71 636       25,0      5 600            9
Eurorégió
West/Nyugat-Pannónia Eurorégió              1998       15 148       78,0      1 265            4
Duna—Dráva—Száva Eurorégió                  1998       28 284       37,3      2 454          11 4
Neogradiensis Eurorégió                     1999        4 668       54,3        364            4
Ipoly Eurorégió                             1999        6 325       45,1        543           45
Vág—Duna—Ipoly Eurorégió                    1999       14 283       65,5      2 082            6
Kassa—Miskolc Eurorégió                     2000       14 000       51,8      1 512            2
Sajó—Rima Eurorégió                         2000       10 621       68,2        930            4
Interregio                                  2000       23 221       25,6      2 229            3
Hármas Duna-vidék Eurorégió                 2001        6 162       68,3        697            4
Dráva—Mura Eurorégió                        2001        n. r. 2     62,4        157            9
Haj dú-Bihar—Bihor                          2002       13 755       45,1      1 176            2
Bihar—Bihor                                 2002        1 760       33,3        109           23
Ister—Granum Eurorégió                      2003       2 000        60,4        200           96
Zemplén Eurorégió                           2004       6 282        28,2        200           41
Megjegyzés: 1) A szerveződést kistérségek (szlovák formula szerint mikrorégiók) alkotják; 2) A szerve-
ződés tagjai egymással nem szomszédos települési önkormányzatok, a terület ezért nem releváns;
3) A tagszervezetek önszervez ődő kistérségek, amelyek magyar oldalon 19 település, román oldalon
 17 (társközségekkel együtt 40) települést tömörítenek; 4) A közigazgatási területi egységeken (megyé-
ken) kívül a szervezet tagjai városok, község és különféle kamarák; 5) Továbbá hat civil szervezet is
tagja; 6) Kilenc kistérség (mikrotérség) területén összesen 100 települési önkormányzat.
Forrás: Horváth (2005) alapján részben saját korrigált számítás.

  A különféle intézményesült határközi struktúrák, eurorégiók és egyéb inter-
regionális szervezetek magas száma is jelzi, hogy az 1989/90-t ől kibontakozó kelet-
közép-európai rendszerváltó folyamat és az európai integrációs folyamatok kiterje-
désének egyik következménye volt az új államok létrejötte, az államhatárok elvá-
lasztó jellegének a mérsékl ő dése, egyszersmind a határrégiók szerepkörének a
bővülése. A határon átnyúló új különféle interregionális szervez ődések létrejöttének
egyik nagy el ő nye ugyanis, hogy azokat ma már nem korlátozzák sem az egykori,
sem a meglévő államhatárok, és így akár több ország területeit magukban foglaló
régiók is létrejöhettek. Miután pedig az EU-ban kiemelt prioritást élvez az elmara-
dott határ menti régiók fejlesztésének és felzárkózásának el ősegítése, ezért a hatá-
           Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                      Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

36     Baranyi Béla                                        TÉT XXIII. évf. 2009   s2
rokon átível ő regionális szervez ődéseknek a közös fellépés lehet ősége miatt még
inkább létérdeke az együttm űködés, mivel maguk is komolyan befolyásolhatják a
kapcsolatok alakulásának irányát, és szervez ő tevékenységükkel jelent ősen erősít-
hetik a szerz ődő felek határterületeinek kohézióját.
  Az euroregionális szervezetek mind a nyugat-európai, mind pedig a kelet-közép-
európai országok határrégióiban többé-kevésbé hasonló indíttatásból jöttek létre és
terjedtek el, törekvéseik, feladataik, s egyáltalán a tevékenységüket meghatározó
motivációk nagyon hasonlóak, mondhatni azonosak a b ővülő Európában. A kelet-
közép-európai változások és az európai integrációs folyamatok mintegy szerves
velejárójaként a határon átnyúló együttm űködések motivációja Magyarország ese-
tében is els ősorban a bels ő és külső erőforrások közös hasznosítása, az uniós regio-
nális támogatások megszerzése, az integráció er ősítése, a határ menti fej lettségbeli
különbségek csökkentése, a perifériák felzárkóztatása, a történeti-etnikai feszültsé-
gek és problémák enyhítése, a korábban összetartozó térszerkezeti funkciók „egye-
sítése", az új regionális gazdasági tér létrehozása és kohéziója, az ún. euroregionális
szemlélet és a regionális identitás er ősítése, mely szerint a jöv ő Európája nemcsak a
nemzetállamok, hanem az azonos gazdasági érdekeltség ű (határ menti) területekb ől
kialakított „régiók Európájaként" is értelmezhet ő. A határok meghaladásából, az
euroregionális együttm űködésből számos előnye származhat nemcsak a határ menti
térségeknek, de a nemzetállamoknak is (Horváth 2001; Baranyi 2004b).
  Magyarország keleti államhatárai mentén tevékenyked ő két hatalmas kiterjedés ű
eurorégió, a Kárpátok Eurorégió (161 ezer km2, 16 millió lakos) és a Duna—Körös-
Maros—Tisza Eurorégió (71,5 ezer km2, 5,6 milliós népesség) eddigi m űködésének
eredményességével kapcsolatos megítélés ellentmondásos (4. ábra). Mindkét nagy-
régiós euroregionális szervezet esetében közös jellemz őként mondható el ugyanis,
hogy különböző múltbeli és újkeletű politikai, gazdasági-társadalmi, etnikai okok — s
nem csak a területiség, a túlméretezettség — miatt ma még nem képesek azokat a
funkciókat ellátni, amelyeknek a fejlettebb nyugat-európai térségek nagy inter-
regionális szervezetei már sokkal sikeresebben felelnek meg. Különösen problemati-
kusnak tekinthető a Kárpátok Eurorégió tevékenysége. Az öt ország (Magyarország,
Lengyelország, Ukrajna, Szlovákia, Románia) amúgy is periférikus, öröklött és
újkeletű problémákkal terhelt és elmaradott területeket magában foglaló, perifériák
találkozásában fekv ő ún. Kárpáti Régió (Illés 2002) térségében tevékenyked ő Kárpá-
tok Eurorégió mintegy kéttucat, olykor nem is szomszédos országokkal érintkez ő
közigazgatási egységére kiterjed ően, pusztán túlméretezettsége miatt is már-már a
működésképtelenség felé sodródik. Az egyre inkább formális jelleg ű, ún. bizottsági,
nem pedig projekt típusú interregionális szervezet m űködési zavaraihoz hovatovább
nyilvánvalóan hozzájárult azoknak a külpolitikai — főként biztonságpolitikai — ténye-
zőknek a háttérbe szorulása, amelyek az eurorégió alapításakor, a kilencvenes évek
első felében még meghatározó szerepet játszottak a szervezet életre hívásában.
  A nagyrégiós modellek közül egyedül a West/Nyugat Pannónia Eurorégió tűnik a
legéletképesebb szervezetnek. Az Eurorégió viszonylag optimális területével
(15,2 ezer km2) és lakosságával (1,3 millió fő) kiválóan tölti be a nyugati irányú
               Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                          Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009     s2                            Paradigmaváltás a ...                              37

stratégiai kapcsolódási szerepet a három magyarországi (Gy őr-Moson-Sopron, Vas,
Zala) megye és egy ausztriai tartomány (Burgenland) közötti sokszint ű kooperációs
kapcsolatrendszerben. A nagy eurorégiós szervezetek helyett, sokszor azok keretei
között a kisebb interregionális szervez ődések mozgékonyságuk és a közvetlenebb
egymáshoz kapcsolódás, a szorosabb köt ődés és az együvé tartozást megalapozó
identitás miatt is számos területen hatékonyabban képesek szolgálni a határon átível ő
kapcsolatok ügyét, mint a hatalmas, nagy kiterjedés ű eurorégiós szintű kooperációk.
  Számos jel mutat arra, hogy a két nagy kelet-magyarországi eurorégió helyett vagy
annak megújításával, mindenekel őtt a Kárpátok Eurorégió területén, azaz a szom-
szédos határ menti régiók különböz ő területi szinteken történ ő összefogásával, a
közös érdekek és érdekeltség felismerésével a mai határon átnyúló kapcsolatoknál
jóval működőképesebb együttműködések jöhetnek létre, különösen, ha képesek
lesznek a hagyományos bürokratikus és gyakorta formális „bizottsági típusú"
együttműködésről a konkrét, gyakorlati jelleg ű hatékony „projekt típusú" műkö-
désre átállítani tevékenységüket. Ily módon ezek a nagyív ű eurorégiók is a határon
átívelő együttműködések eredményes formái lehetnek. Az ország egészét tekintve
máris számos határrégióban rajzolódnak ki, főként a centrumvárosok közötti szoro-
sabb interregionális (kisrégiós) együttm űködés földrajzi keretei (Id. 5., 6. ábra).
                               4. ÁBRA
           A Duna—Körös—Maros—Tisza és a Kárpátok Eurorégió, 2004
     (The Danube—Körös—Maros—Tisza and the Carpathians Euroregion, 2004)
                                                                                JELMAGYARÁZAT

                               LENGYELORSZÁG                                    Al lamhatár
                                                                         -- Régió (megye, halár

                                                                         Rétfő 0.ewelasékbelyek

                                                                                              -I00 (100
            CSEHORSZÁG                                                    G 100 000 - 200 (100
                                                                          41)    200000 - 30011ü0
                                                                          •      300 000 felni




 AUSZTRIA




                                                                          Egyethaliklidések
                                                                            Kérpárok Furnré¥ió

                                                                                 Inierregio
                                                                                 1,1:jdú-Biihar Bihor
                                                                                           ,-


               BOSZNIA-                                                 <:..•    Bihar - Bihar Eurorégió

             HERCEGOVINA
                                                                           Degi nalis Eg)
                                                                           R ":i       M11"Zr
                                                                                           iikiiZés
                                   JUGOSZLÁVIA

Forrás: Hardi T. alapján szerkesztette Dancs L.
            Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                       Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

38     Baranyi Béla                                         TÉT XXIII. évf. 2009    s2

             Paradigmaváltás — együttm űködés határok nélkül

   Az európai integráció er ősödésével, a Schengen-folyamat kiteljesedésével —
 Magyarország esetében a Schengeni Végrehajtási Egyezmény 2008-tól történt teljes
 körű bevezetésével — gyökeres változás, ha tetszik paradigmaváltás várható a határon
 átnyúló kapcsolatok jellegét, tartalmát és formáit illet ően. A határmentiség új dimen-
 ziói elsősorban a kisebb, konkrét bi- és trilaterális intézményesült interregionális
 együttműködések előtérbe kerülését jelentik, mindenekel őtt a schengeni bels ő határok
 mentén. A nagyívű határközi szervezeti rendszerek (eurorégiók) keretében és/vagy
 mellett felértékel ődik a kisebb léptékű határ menti együttműködések, kistérség—
 kistérség, kistérség—város, város—város kapcsolatok, város- és településszövetségek —
 kvázi „mini-eurorégiók" —, valamint a nagy- és középvárosok „kapuvárosi" (gateway)
 tranzitfunkcióinak és az egyéb településközi kapcsolatoknak a szerepe.
   A már megvalósult határon átnyúló interregionális együttm űködésekben, illetve a
 potenciális eurorégiók szervez ődésében az ország államhatárai mentén ma már er ő-
 sebben érvényesülnek a nagyvárosi, kistérségi vagy éppen megyei érdekek, mint a
 kevésbé vagy egyáltalán nem létez ő magasabb szintű regionális akaratok. A kisebb,
 korábban már felsorolt euroregionális együttm űködések és a hozzájuk kapcsolódó
 vállalkozói övezetek, ipari parkok stb. m űködési területén, a rendszerváltás óta eltelt
 időszakban a határon átnyúló kapcsolatok fejl ődése pozitív irányt vett. Az intézményi
 keretek között zajló kulturális, oktatási kapcsolatok egyaránt b ővültek, és jelentős
 elmozdulás történt a gazdasági kooperációk terén is. A biztató jelek és perspektívák
 ellenére az újonnan formálódó kisebb euroregionális szervezetek és egyéb határ menti
 együttműködések még nem hoztak igazi áttörést a kapcsolatépítésben.
   Az interregionális együttműködés egyéb lehetséges szintjeit tekintve a magyar terü-
 leti tudományok képvisel ői közül már a kilencvenes évek derekán voltak olyanok,
 akik megkülönböztetett hangsúlyt helyeztek a határ menti nagyvárosoknak, regionális
 centrumoknak és paracentrumoknak a nemzetközi, illet őleg regionális-interregionális
 együttműködésben játszott szerepére, valamint a potenciális eurorégiók létrejöttében
 várható közreműködésére (Golobics 1996). Később az osztrák—magyar határ menti
 együttműködés, valamint a Nyugat-Dunántúl egészére vonatkozó vizsgálatok alapján
 a potenciális eurorégiók összekapcsolásának lehetséges szintjeit illet ően olyan fontos
 és újszerű megállapítások születtek, amelyek érvényessége feltétlenül kiterjeszthet ő
 az ország keleti államhatárai mentén formálódó együttm űködésekre is. A legújabb
 tudományos elemzések és tapasztalatok egyaránt amellett szólnak, hogy az országha-
 tárok mentén „ mini eurorégiók" hálózatának a létrejöttét célszer ű ösztönözni, ame-
 lyek elsődlegesen település—település, város—város, kistérség—kistérség, kistérség—
járás szintjén segítik elő az együttműködéseket (Rechnitzer 1999) (5. ábra).
   Az új típusú, kisebb kiterjedés ű, egyszersmind mozgékonyabb és konkrétabb együtt-
 működések sokkal inkább tartós alapját, szilárd pillérét teremthetik meg az eurorégiók
 megszerveződésének. Nyilvánvaló ugyanis, hogy bármilyen meglév ő vagy éppen szer-
 veződő (potenciális) eurorégió valós regionális fejleszt ő hatásokat csak akkor képes
                       Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                                  Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009 s 2                                                                                                   Paradigmaváltás a ...                                  39

kifejteni, ha a közreműködő települések és térségek az együttm űködésben megtalálják a
saját és közös érdekeiket. Az érdekérvényesítés konkrét képviseletére pedig leginkább a
határ menti települési és térségi önkormányzatok, középszint ű intézmények és szerveze-
tek az alkalmasak (Hardi 2004).
                                   5. ÁBRA
          Formálódó határrégiók és új interregionális együttműködések
     (Potential and Shaping Border Regions and Interregional Co-operations)

                                                                                                          Rimaszke Seben

                                                                        SZLOVÁKIA
                                 Wien                                                          Lur

                                (13J.).              randa..                                   (1 0.03)

                                  410                W »°"1)
                                                     ,01,
                                                                                                      Salidita0.1

               4'''' w.,         .
                                                 •
       < .0'            dlitin.d1d.)____:,*_,
                                           1                                                                                     Deb
      .?..
                       (1elsoar)l'5 '., Oidoinli eth e.
                                 ...._,___,                                                                                            0
                Nye.            í' ö\
                   *        /
                   ,---f-'',-,P                                                                           ------ i----
                                                                                                                  c
               m.ü.,,c, \ ,.,0'--,uY                                                                           Beke•eseb•

                                                                                - Baja                       Szeged
             ,104 )!.: , . -3; d) . .2t '
                 ‘1                                                                                            0
      50),.°       .•,, (1..4                         S Barcs     ,,,       aaobá   „                                              ()Arad         JELMAGYARÁZAT
                                            Virovitica •
                                                           ,,,Q         •
                                                                        .
                                                                            -                              Sobertic.,
                                                                                              ó v..          b•dka) \ -,                              Államban.
                                                                                            (Zon.e                                                  Kialakuló baninnuie
                                                                                                                        ''''')   T' eare
                                                                                                                                                      Hat.buie
                                                                                                                                                      lelletó•ege
                  HORVÁTORSZÁG                                               - 'Osielk.+'              Novi Sad '------- .32. 1'
                                                                                                       (Újvidek)
                                                                                (1.102,                                                                  Vonnak
                                             '—                                                                                             O               - 100 000
                                                                                                                                            17)     100 000 - 200 000
                                                                                                 JUGOSZLÁVIA                                                              bika.
                                            BOSZNIA-  o                                                                                     •       200 000 - 300 000

                                          HERCEGOVINA Tom'                                                                                  •       300 000 felett




  Forrás: Szerkesztette: Hardi T.—Dancs L.
  Az elmondottak is azt támasztják alá, hogy a határon átnyúló regionális együtt-
működésben az euroregionális szervez ődések mellett — akár annak keretei között —
meghatározó szerephez jutnak a határrégiók egyes kistérségei, településegyüttesei
és -szövetségei, de leginkább a határ menti nagyvárosok, az ún. centrumvárosok.
Ezért is annyira fontos, hogy a nagy ív ű szervezeti rendszerek (eurorégiók) létreho-
zásán túl a kistérség—település, város—város érintkezések vagy városszövetségek
jöjjenek létre. Ebben a dimenzióban a kihívásoknak f őként a regionális centrumvá-
rosok és egyes paracentrumok felelnek meg, igaz ma még eltér ő színvonalon (Győr,
Komárom, Balassagyarmat, Salgótarján, Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Békés-
csaba, Szeged, Pécs, Dunaszerdahely, Pozsony, Nyitra, Komárno, Ipolyság, Lo-
sonc, Kassa, Ungvár, Szatmárnémeti, Nagyvárad, Arad, Temesvár, Szabadka, Eszék
stb.). Az északkelet-magyarországi határszakaszon — de a keleti és részben a déli
határrégiókban is — hasonló nagyságú, szerepkör ű, korábban egymást jól kiegészít ő
városgyűrűk találhatók a határ két oldalán, ezek hálózatba szervezése — els őként az
infrastrukturális rendszerek megújításával — lehetséges, ami önmagában is nagy
lendületet biztosítana a határ menti együttm űködések ügyének (6. ábra).
                   Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                                   ▪
                              Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

40          Baranyi Béla                                                                                   TÉT XXIII. évf. 2009                                    s2
                                        6. ÁBRA
        Potenciális város—város és város—falu együttm űködések Magyarország
                                     határtérségeiben
      (Potential Inter-town Co-operations and Co-operatíons between Towns and
                       Villages in the Border Regions of Hungary)
                                                                                                                       Krefice

                                                                                                                              M)                    horod
                                                                                                                                  ir
                                                                            Renevske Sebet                                                           •    Mukacevo

                                                                            Luiene
                                                                                                                                                         Berek..
                                                                     @1_
                                                           da Nom§ Zámle,
                                                                                                                                                                 "
                                                                                                                                                                 oder,.

                elem                                                                                               • egyben
                                                                                                                                       0    ,,Vg,           Li
                                                                                                                              140,                       Saul More


                                                                                                            Debrecen          'W            dee im krni
                                                                                                                                                  0 nen.

                                                                                                                                             0 Mer el.a




                                                                                                                                        Oradea

     Orra


                                                                                                    eókésceab
                                                                                             Oroshára
                                                                                                    O
                                                                                 M> Mskunbales @Wein.



                                                                                                                           Arad         JELMAGYARÁZAT

                                                                                                                ieu More                   40 000 fő felett
                                                                                                                                           1500W - 4E0[00 f

                  JELMAGYARÁZAT
                                                                                                                                       El leo Go° - iso 000 fd
                                                                                                                                       •  60 000 - 100 000 M
                                                                                                                      Tbnipara
             Stratégiai fontosságú nagyvárosi együttm ű ködés                                                                          o 250:0- 50 000 M
                                                                                                                                        O 10 COLI - 25000 ftf
       C:k Formálódó kis- és köz...mei kapcsolatok              Geljek
             Potenciális határon átnyúló Yonzasterület


 Forrás: Szerkesztette Balcsók I.—Koncz G. (2008).
                                                                7. ÁBRA
                                                   A Centrope region elhelyezkedése
                                                   (Location of the Centrope Region)




                Forrás: www.centrope.com
              Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                         Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009    s2                            Paradigmaváltás a ...         41

  Városközi és városok közötti kapcsolaton alapuló, nemcsak intézményesült, ha-
nem projektszint ű együttm űködések számos helyen kimutathatók Magyarország más
határrégióiban is, többnyire inkább ott, ahol a funkcionális együttm űködésnek erős
hagyományai, szilárd történelmi alapjai és feltételrendszere alakult ki, s a kapcsola-
tok működtetéséhez rendelkezésre állnak a megfelel ő szintű és érdekeltségű partne-
rek. Ilyen funkcionális területek kölcsönös érdekeltsége alapján formálódó konkrét
és hatékony együttm űködésre való készség mutatkozik meg újabban pl. a magyar-
osztrák—szlovák közvetlen határtérségben — az osztrák—szlovák—cseh határrégiókra
átnyúlóan —, ahol els ősorban Bécs hagyományosan kiemelked ő gazdasági, társa-
dalmi és innovációs, illetve az ugyancsak igen er ő s Pozsony és a térségre is kisu-
gárzó hatással is bíró Brno, de a súlyánál és regionális szerepkörénél fogva ide so-
rolható Győr bázisán és a közeli nagy- és középvárosok kapcsolatára építve nagyon
szilárd projektszintű együttműködés formálódik Centrope region néven (7. ábra).

                                      Összegzés

  A határmentiségben és a határon átnyúló kapcsolatokban az európai integrációs és
globalizációs folyamatok kiteljesedésével várhatóan egy kettős tendencia figyelhető
meg. Az egyik tendencia abban mutatkozik meg, hogy a különféle eurorégiós és
interregionális szervezetek — lassan csökken ő szerepkörrel — a jövőben is a határ
menti együttműködések, illetve a határon átnyúló kapcsolatok fejlesztésének ered-
ményes formái maradnak, különösen ami a szomszédos országok területi és fejlett-
ségi különbségei mérséklésének a lehet őségeit illeti. A korábban intézményesült
eurorégió típusú határközi együttm űködések — azon túl, hogy el ősegíthetik az uniós
források megszerzését és hatékonyabb felhasználását — jelent ős mértékben hozzájá-
rulhatnak Magyarország politikai és gazdasági pozícióinak átrendezéséhez is a
Kárpát-medencében.
  Az előbbivel egyidej űleg kibontakozó másik tendencia, hogy a nagyívű multina-
cionális határközi szervezeti rendszerek, a nagyrégiók (pl. Kárpátok Eurorégió)
mellett — vagy helyett — várhatóan felértékelődik a kisebb léptékű intézményi formák,
kistérségi, városközi, településszövetségi stb. kapcsolatokon alapuló kisrégiós (Hajdú-
Bihar—Bihor Eurorégió, Bihar—Bihor Eurorégió), az ún. minieurorégiós inter-
regionális együttműködések, valamint a határ menti nagy- és középvárosok kapu-
városi (gateway) és tranzitfunkcióinak, illetve egyéb település- és intézményközi kap-
csolatoknak a szerepe. A jövőt tekintve tehát a hatékonyabb határokon átnyúló kap-
csolatépítés érdekében a gyakorta formális tevékenységet folytató, hatalmas terület ű
nagyrégiós szervezetek — mindenekel őtt a Kárpátok Eurorégió, s részben a Duna-
Körös—Maros—Tisza Eurorégió — gyökeres megújulása, szervezeti struktúrájának át-
alakítása és a kisebb léptékű, határközi struktúrák, projektjelleg ű megyei és/vagy kis-
térségi együttműködések szerepének növelése a közeljöv ő nagy kihívása, különösen
hogy a Schengen-folyamat pozitív következményeként főként a belső határok mentén
             Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                        Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

42      Baranyi Béla                                                TÉT XXIII. évf. 2009        s2
radikálisan csökkent az államhatárok elválasztó szerepe, kedvez őbbé vált és jelentő-
sen bővült az interregionális együttm űködések feltételrendszere.
  Az euroregionális és interregionális szervezetek optimális körülmények között az
országhatárok mentén er őteljesebben akkumulálódó területi és fejlettségi különbségek
mérséklésének, valamint a periféria-jelleg csökkentésének a hatékony eszközei lehet-
nek. Ez a kiegyenlít ő hatás különösen fontos szempont Kelet-Közép-Európában, s
nem utolsósorban a kelet-magyarországi határtérségekben, hiszen itt nagy jelent őség-
gel bír a jogos igény, hogy a rendszerint periférikus, olykor halmozottan hátrányos
helyzetű határ menti területek miel őbb felzárkózhassanak, s őt integrálódhassanak a
fejlettebb területekhez.
  A különböz ő határközi együttm űködések, struktúrák, interregionális szervezetek
 őként az újabb kisrégiós szervez ődések — minden problémájuk ellenére a határon        —f
átívelő kapcsolatok olyan új intézményesült keretei, amelyek eredményesen szol-
gálhatják az uniós források megszerzését, hatékonyabb felhasználását, mindenek-
előtt pedig a közvetlen kapcsolatok és helyi er őforrások kiaknázásában rejl ő lehető-
ségeket, amelyek mérsékelhetik Magyarország európai uniós csatlakozásával létre-
jött schengeni küls ő határok kedvez őtlen hatásait, s nem utolsósorban hozzájá-
rulhatnak a határrégiók közötti összeköt ő (híd) szerep erősödéséhez, a Trianonban
széttöredezett térszerkezeti egységek „újraegyesítéséhez", távlatosan pedig egy új
Kárpát-medencei transznacionális makroregionális gazdasági térség létrejöttéhez.
  Végül az eredményes interregionális együttm űködés egyik fontos el őfeltétele,
hogy a fejlesztésében érintett tudományos, politikai, gazdasági, társadalmi, civil és
egyéb szervek/szervezetek közrem űködésével készüljenek tartalmas és megvalósít-
ható közös fejlesztési dokumentumok a szomszédos határrégiókra vonatkozóan.
Igen fontos azonban, hogy a fejlesztési dokumentumok többek között legyenek te-
kintettel a perifériák eltér ő lehetőségeire, a kapu- és közvetít őszerepek, az ún. kapu-
város (gateway) funkciók kialakítására, a határon átnyúló térségi integrációs, a
nemzetiségi és társadalmi kapcsolatok kérdéseire is.

                                            Irodalom

Balcsók, I.—Baranyi B.—Dancs, L.—Koncz, G.—Raffay, Z.—Szabó, Gy. (2005) Hungarian—Romanian and
  Hungarian—Ukrainian border regions as areas of co-operation along the external borders of Europe.
 Discussion Papers Special. Centre for Regional Studies, Pécs.
Baranyi B. (2002) Euroregionális szervezetek és új interregionális szervez ődések Magyarország keleti
  államhatárai mentén. — Magyar Tudomány. 11.1505-1518. o.
Baranyi B. (2004a) Gondolatok a perifériaképz ődés történeti el őzményeiről és következményeiről. — Tér
 és Társadalom. 2.1-21, o.
Baranyi B. (20046) A határmentiség dimenziói. Magyarország és keleti államhatárai. Dialóg Campus
  Kiadó, Budapest—Pécs.
Baranyi B. (2007) A határmentiség dimenziói. 2. jav., bőv. kiad. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs.
European Comission (1997) Practical Guide to Cross-border Cooperation. Regional Policy and
  Cohesion. 2 nd Edition. European Comission, Gronau.
Éger Gy. (2000) Regionalizmus, határok és kisebbségek Kelet-Közép-Európában. Osiris, Budapest.
Golobics P. (1996) A határ menti térségek városainak szerepe az interregionális együttm űködésben
  Magyarországon. — Pál Á.—Szónokyné Ancsin G. (szerk.) Határon innen — határon túl. JATE Gazda-
  sági Földrajzi Tanszék, JGYFT Földrajzi Tanszék, Szeged. 224-230. o.
                 Baranyi Béla: Paradigmaváltás a határon átnyúló kapcsolatokban.
                            Tér és Társadalom, 23. 2009. 2. 25–43. p.

TÉT XXIII. évf. 2009          s2                                   Paradigmaváltás a ...                  43

Hardi T. (2004) Az államhatárokon átnyúló régiók formálódása. — Magyar Tudomány. 9.991-1001. o.
Horváth Gy. (szerk.) (2000) A régiók szerepe a b ővülő Európai Unióban. MTA Regionális Kutatások
 Központja, Pécs.
Horváth Gy. (2001)Regionális támogatások az Európai Unióban. Osiris, Budapest.
Horváth Gy. (2004) Strukturális politika és a kelet-közép-európai régiók. — Területi Statisztika. 3.236-251. o.
Horváth Gy. (2005) A Kárpát-medencei régiók közös kohéziós politikájáról. — Baranyi B. (szerk.) Köze-
   lítések. A határon átnyúló kapcsolatok kilátásai és a mezőgazdaság regionális kérdései az Európai
   Unió keleti peremén. MTA Regionális Kutatások Központja, Debrecen. 13-28. o.
Illés I. (2002) Közép- és Délkelet-Európa az ezredfordulón. Átalakulás, integráció, régiók. Dialóg
  Campus Kiadó, Budapest—Pécs.
Novotny G. (2003) Határon átnyúló regionális hálózatok Európában. PhD-értekezés, Kézirat, Pécs.
Rechnitzer J. (1999) Határ menti együttm űködések Európában és Magyarországon. Az osztrák—magyar
  határ menti együttm űködések a kilencvenes években. — Nárai M.—Rechnitzer J. (szerk.) Elválaszt és
  összeköt — a határ. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs—Gy őr. 9-128. o.
Scott, J. (1997) A határmenti együttm űködés nemzetközi rendszerei. — Tér és Társadalom. 3.117-131. o.
Sucha, M.S. (1995) Eurorégiók Németország és az Európai Unió keleti határain. — Deutschland. Június.
  28-31. o.
Tóth J. (1996) A Kárpát-medence és a nemzetközi regionális együttm űködés. — Pál A.—Szónokyné Ancsin G.
  (szerk.) Határon innen — határon túl. JATE Gazdasági Földrajzi Tanszék, JGYFT Földrajzi Tanszék,
  Szeged. 27-43. o.


         A PARADIGM SHIFT IN CROSS-BORDER RELATIONS

                                           BÉLA BARANYI

  The strengthening of the European integration — including the unfurling of the Schengen
process — will probably lead to a radical change, in other words a paradigm shift as regards
the character, content and forms of cross-border relations. The new dimensions of the border
relations mean the growing importance of smaller scale, bi- and trilateral institutionalised
interregional cooperations, primarily along the internal Schengen borders. In the framework
of the larger scale cross-border organisational structures (Euroregions), and/or besides these
the smaller scale cross-border cooperations (micro-region to micro-region, micro-region to
town, town to town, associations of towns and municipalities — quasi "miniature Eurore-
gions") are gaining importance; also, the role of the gateway functions of the middle and big
cities and the role of the other intermunicipal relations is strengthening. In the case of
Hungary and the neighbours on the other side of the internal Schengen borders, the border
regions and the cross-border cooperation may promote the strengthening of the connecting
(bridging) role, the reorganisation of the past integrations, the "reunification" of the spatial
units torn apart by the Treaty of Trianon — in the optimal case the birth of a new transnational
macro-regional economic space in the Carpathian Basin.