Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

Tér és Társadalom                                                      XXIII. évf. 2009       s   1: 67-131



                                    GYORS TÉNYKÉP
 A REGIONÁLIS VERSENYKÉPESSÉG NÖVELÉSÉ-
  NEK LEHETŐ SÉGEIT VIZSGÁLÓ KUTATÁSOK
        AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓBAN
         (A Research into the Possibilities of Raising Regional
           Competitiveness in the North Great Plain Region)

     RŐ FI MÓNIKA — HAJDÚ ZITA — MOHÁCSI MÁRTA —
                     NAGY JÁNOS

Kulcsszavak:
regionalitás, versenyképesség, fels őoktatás
A „régiók Európájaként" önmagát meghatározó Unióhoz csatlakozó Magyarországon is létrejöttek a
regionális támogatások alapegységei, a tervezési statisztikai nagyrégiók (NUTS2). A fejlesztési források
hatékony allokációjának és felhasználásának igénye magával hozta a régiófejlesztés tudományos megkö-
zelítését is. Szellemi m űhelyek keresik a válaszokat a régió fejlesztésére, a fejl ődést befolyásoló tényez ők
és szereplők meghatározására. Az Észak-alföldi régió versenyképessége növelésének lehet őségeit elemzik
a Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskolájának fiatal kutatói az eredményeiket bemutató
tanulmányban.



                             Formálódó Tudományos Műhely

  A Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja és a Debreceni
Egyetem Agrár- és M ű szaki Tudományok Centruma közötti sokoldalú tudományos
együttműködés egyik eredménye a Kerpely Kálmán (jogel őd Interdiszciplináris
Agrár- és Természettudományok) Doktori Iskola keretei között formálódó, a
regionalitás kérdéseivel foglalkozó kutatócsoport. Az elmúlt négy évben született
doktori értekezések témája az Észak-alföldi régió szerepének, versenyképességének
vizsgálata, a régió fejl ő dését biztosító hatások elemzése volt. A kutatások alapja az
a felvetés, hogy a régiók versenyképességének megteremtésében a tudásközpontok
megléte, szerepe nélkülözhetetlen. Az Észak-alföldi régiót az EU legelmaradottabb
régiói között tartják számon, annak ellenére, hogy európai színvonalú fels őoktatási
intézmény, kutatóegyetem m űködik a központjában. A társadalmi és gazdasági fej-
lődés számára nélkülözhetetlen emberi t őkét a szervezett oktatás, a fels őoktatás
állítja elő (Majó 2000). A felsőoktatási intézmények megítélésében egyre növekv ő
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

        68      Gyors ténykép                                          TÉT XXIII. évf. 2009      s   1

        mértékben és hangsúllyal kapnak figyelmet a pályakövetési vizsgálatok eredmé-
        nyei, az intézményeket körülvev ő térség vállalataival kialakított kapcsolat.
          A Doktori Iskolában végzett kutatások kiterjednek a munkaer őpiac mindkét olda-
        lának megkeresésére, a fels őoktatásból kibocsátott munkavállalók elhelyezkedési
        vizsgálataira, valamint a munkáltatók elvárásainak, tapasztalatainak elemzésére.
        Jelen tanulmány keretei között a Debreceni Egyetem Agrár- és M űszaki Tudomá-
        nyok Centrumában végzett diplomások elhelyezkedési visszajelzéseihez kapcsolódó
        eredményeket, valamint a centrummal együttm űködő vállalatok, szervezetek köré-
        ben végzett kutatások eredményeit ismertetjük.


                          Néhány gondolat az Észak-alföldi régióról

          Az Észak-alföldi régió (melyet Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar és Szabolcs-
        Szatmár—Bereg megye hármasa alkot) Magyarország egyik halmozottan hátrányos
        helyzetű régiója. Országos viszonylatban mérsékelt gazdasági aktivitás jellemzi,
        amely alapvetően a gazdaság alacsony teljesít őképességében rejlik. Ez mutatkozik
        meg abban is, hogy az egy főre jutó GDP tekintetében a régió az utolsó helyek
        egyikét foglalja el Magyarország régióinak sorában. Egy térség versenyképességét
        nagymértékben befolyásolja a régióban él ők gazdasági aktivitása, melynek megítélé-
        séhez nemcsak a foglalkoztatottság mértéke és aránya, hanem szerkezete, valamint a
        munkanélküliségi helyzet elemzése biztosíthat támpontokat (Vincze—R ő 2005).  fi
        A kilencvenes években, az észak-alföldi térségben is tömegesen sz űntek meg a mun-
        kahelyek, a népesség gazdaságilag inaktív hányada n őtt. Az elmúlt 10 évben Magyar-
        országon folyamatosan csökkent a munkanélküliség, azonban regionális szinten mu-
        tatkoznak eltérések. A gazdasági átalakulás térségenként rendkívül egyenl őtlen mó-
        don ment végbe, így a régiók között jelentős munkaerő-piaci különbségek alakultak
        ki, melyek az utóbbi években folyamatosan n őttek (Laky 2004). Sajnos, a legalacso-
        nyabb szintű foglalkoztatottsági adatok az Észak-alföldi és az Észak-magyarországi
        régiókat jellemzik. A foglalkoztatottak képzettségi struktúrájának alakulása világosan
        jelzi, hogy a modernizálódó gazdaságnak min őségi munkaerőre van szüksége.
          Az oktatás nyújtotta lehet őségek mellett egyre nagyobb jelent őséggel bír a kuta-
        tás-fejlesztés, ami els ősorban a felsőoktatási intézményekhez kapcsolódik, de egyre
        nagyobb hangsúlyt kap a vállalatokkal kialakított együttm űködés is. A régióban a
        kutató-fejlesztő helyek száma, a kutatásokra fordított összegek nagysága országos
        viszonylatban is jelentős. Az oktatási, képzési rendszer és a gazdaság közötti meg-
        felelő kapcsolatok hiánya miatt az oktatási, képzési rendszerb ől kilépők képzettségé-
        nek szintje és jellege (a képzés struktúrája) nem felel meg a munkaer ő-piaci elvárá-
        soknak. Hiányoznak a rendszerb ől a gazdasági környezethez alkalmazkodó, fejl ődő-
        képes szakképz ő intézmények. Ezért minden régiónak és a benne található fels őokta-
        tási intézménynek foglalkoznia kell az oktatásból a munka világába történ ő átmenet
        hatékonyabbá tételével és a munkaer őpiac szereplőinek véleményével, igényeivel
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

  TÉT XXIII. évf. 2009 s 1                                         Gyors ténykép            69

  (R őfi 2006). Az Észak-alföldi régió mindhárom megyéjében található fels őoktatási
  intézmény: Szolnokon és Nyíregyházán főiskola, ez utóbbi megyeszékhelyen kett ő
  is (Nyíregyházi Főiskola, Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi F őiskola),
  Debrecenben pedig egy állami egyetem (Debreceni Egyetem, melynek karai m ű-
  ködnek Nyíregyházán és Hajdúböszörményben is), valamint egy egyházi fenntartású
  egyetem (Debreceni Református Hittudományi Egyetem) és egy főiskola (Kölcsey
  Ferenc Református Tanítóképz ő Főiskola). A Szolnoki Főiskola egyik kara Mező-
  túron folytatja tevékenységét.
    A Debreceni Egyetem hazánk egyik legrégebben, folyamatosan m űködő felsőokta-
  tási intézménye, stabil gazdálkodása megteremti a biztos hátteret a kimagasló szakmai
  munkához, az oktatás, kutatás területén elért eredményekhez. Az egyetem — benne az
  Agrár és Műszaki Tudományok Centruma — a régió kutatás-fejlesztési potenciáljának
  is meghatározó bázisa. Az Észak-alföldi régió a magyar agrárgazdaság és vidékfej-
  lesztés szempontjából stratégiai területet képez, melyben a 140 éves múltra visszate-
  kintő agrár felsőoktatás és kutatás szerepe kiemelked ő (Baranyi—Nagy 2008).


                  Diplomások elhelyezkedési esélyei a régióban

    Kérdőíves kutatás segítségével elemeztük a Debreceni Egyetemen 2000-2005 kö-
  zött végzett hallgatók elhelyezkedési tapasztalatait, véleményét. A vizsgálatba a
  Debreceni Egyetem azon karainak a hallgatóit vontuk be, akik olyan karokon vé-
  gezték tanulmányaikat, amelyek illeszkednek a Bolognai-folyamat rendszerébe, így
  az egyetem 15 karából 11-re terjedt ki a vizsgálat. A 2005. december — 2006. febru-
  ár között készült felmérésben 4731 db kérd őívet küldtünk ki, amelyből 1314 érté-
  kelhető érkezett vissza. Az eredmények megbízhatósága érdekében azokat a karokat
  vizsgáltuk, amelyek esetén a beérkezett kérd őívek aránya meghaladta a 20%-ot. A
  minta elemszáma N=1172 lett. Jelen tanulmány keretei között a Debreceni Egyetem
  Agrár- és Műszaki Tudományok Centrumához tartozó két kar, az Agrárgazdasági és
  Vidékfejlesztési Kar (AVK) és a Mez őgazdaság-tudományi Kar (MTK) eredményeit
  ismertetjük. Az AVK-n els ősorban a gazdasági élet szélesebb területén is alkalmaz-
  ható ökonómiai jellegű képzés folyik. A Kar a pénzügy, számvitel, kereskedelem,
  marketing, turizmus, vendéglátás, gazdálkodás, vidékfejlesztés, informatika és
  szakigazgatás tudományterületein folyó szakemberképzéssel a jelenkor kihívásai-
  nak igyekszik megfelelni.
    Az MTK-n a klasszikus agrártudományok, a környezetgazdálkodás, élelmiszer-
  feldolgozás, a kertészet, a természetvédelem, a vadgazdálkodás, hulladékgazdálkodás,
  a gyógy- és fűszernövény-termesztés, ménesgazda, logisztikai m űszaki menedzser-
  asszisztens, nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéz ő szakon tanul-
  hatnak a diákok.
    A régiók fejlesztésének el ősegítését szolgáló regionális tudásközpontok alapját
  képező felsőoktatási intézmények feladata nemcsak a jelentkez ők igényeinek kielégí-
  tése, és a számukra kedvez ő képzési kínálat biztosítása, hanem a végzett hallgatók
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

        70       Gyors ténykép                                         TÉT XXIII. évf. 2009       s   1

        munkaerő -piaci elhelyezkedésének segítése, a sikeres karrierhez szükséges szakmai
        tudás és gyakorlati ismeret elsajátíttatása. A munkaer őpiacon kialakult erős területi
        különbségek továbbra is fennmaradtak. Míg Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön
        a foglalkoztatottsági ráta 2001-ben nem érte el az 50%-ot, és a munkanélküliségi ráta
        8% körüli volt (egyes kistérségekben megközelítette a 20%-ot), addig Közép-
        Magyarország, valamint Közép- és Nyugat-Dunántúl foglalkoztatottsági rátája 60%
        körül alakult, munkanélküliségi rátája pedig alig haladta meg a 4%-ot (Regionális... 2003).
          Megvizsgáltuk, hogy a végzett hallgatók melyik megyében helyezkednek el a leg-
        nagyobb arányban (1. ábra). Az AVK végzettjei közel 60%-ban tudtak Hajdú-Bihar
        megyében munkát találni, az MTK diplomásainál ez az érték 40% körüli.
                                                 1. ÁBRA
                        A végzett hallgatók elhelyezkedési aránya megyék szerint
                        (Rate of Employment of Graduate According to Counties)
             Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar                  Mez őgazdaságtudományi Kar




       Forrás: Rőfi (2006).

         Karonként elemezve az eredményeket, megállapíthatjuk, hogy az AVK-sok több
       mint 50%-a Hajdú-Bihar megyében helyezkedik el, míg közel azonos arányban
       találnak munkát Budapesten és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (12-12%). Az MTK
       hallgatói Hajdú-Bihar megyén kívül Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-
       Zemplén megyében helyezkedtek el, az arányokat tekintve különböz ő mértékben,
       amely egyértelműen igazolja a régió választását.
         A végzettek egyetemi tanulmányaik alatt állandó lakcímként megjelölt lakhelyre
       vonatkozó adatait összehasonlítottuk a munkahelyre vonatkozó válaszokkal (2. ábra).
       A két kategóriában a megyék sorrendje azonos, csak Budapesten n ő (13,7%) az
       állást talált végzett hallgatók aránya. A megkérdezett diplomások több mint fele
       (54,5%) az Észak-alföldi régióban talált munkát.
         Megvizsgáltuk, hogyan alakul a diplomások elhelyezkedési ideje. Azonnal vagy
       fél éven belül munkába állt az AVK-s hallgatók 82,8%-a. Az MTK-s hallgatók
       70%-ának sikerült azonnal vagy fél éven belül elhelyezkednie. Az elhelyezkedés
       gyorsaságát illető en nehezebb helyzetben az MTK hallgatói vannak, hiszen végzett-
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

  TÉT XXIII. évf. 2009     s   1                                   Gyors ténykép            71

  jeik több mint fele nem tud azonnal elhelyezkedni, és 18,52% az egy év múltán is
  állást keres ők aránya. Az AVK hallgatóinak csak egytizede nem talált munkahelyet.
  Ha a kapott eredményeket összevetjük az elhelyezkedés helyére vonatkozó eredmé-
  nyekkel, megállapíthatjuk, hogy azok a hallgatók helyezkednek el lassabban, akik
   az Észak-alföldi, Észak-magyarországi térségben keresnek megélhetést. A végzet-
  tek több mint fele talál munkát diplomáj ának megfelel ő területen az MTK hallgatói
   közül. A két agráros kar közül az MTK-n végzettek helyezkednek el a legtöbben
   (30,25%) nem a végzettségüknek megfelel ően, míg az AVK-s diplomások 31,7%-a
  talál munkahelyet részben az alapdiplomáj ának megfelel ő területen.
                                        2. ÁBRA
    A végzett hallgatók megoszlása lakhely és munkahely szerint, megyei bontásban
     (Rate of Students According to Residence and Workplace in Various Counties)
                           Lakhely                                       Munkahely




                          SZSZB
                           18%

  Forrás: Rőfi (2006).
    A felsőoktatási intézménybe jelentkez ő diákok pályaválasztásuk során a „mi sze-
  retnék lenni", míg diplomaszerzést követ ően a „mi lehetek" kérdésre keresik a
  választ. Fontos, hogy az elhelyezkedni akarók képzettségi szintje és a munkáltatók
  erre irányuló elvárásai mennyire állnak összhangban egymással. A kereslet és a
  kínálat között „elcsúszás" tapasztalható, amely részben a felek közötti jobb infor-
  máció-áramlással, részben a képzettségi struktúra korrekciójával — a gazdaságfej-
  lesztés céljaihoz és irányaihoz igazításával — javítható (Kakukné 2002).


           A régióban m űködő vállalatok által elvárt kompetenciák

    Az állandó változások mindenkitől gyors reakciót igényelnek és felértékelik az
  információ, a tudás szerepét. Az a szervezet, munkavállaló vagy régió lesz ver-
  senyképes, amely az adott terület legfontosabb, vagy számára leghasznosabb infor-
  mációit alkalmazza. Ma ez fokozottabban indokolt, mivel a közép- és fels őfokú
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

        72      Gyors ténykép                                          TÉT XXIII. évf. 2009 s 1

        oktatás huszadik század végén tapasztalható expanziójának eredményeképpen nap-
        jaink munkaeröpiacára a korábbinál nagyobb mennyiség ű, magasabban képzett
        munkaerő kerül, ami a mennyiségi el őrejelzéseken kívül felértékeli a min őségre és
        a konkrét elvárásokra vonatkozó, minél korábbi prognózisokat is. Az el őrejelzések
        eredményei a munkaerőpiac minden szereplője számára kulcsfontosságúak.
          Kutatásunk a régióban agrárképzést folytató két intézmény (Debreceni Egyetem,
        Nyíregyházi Fő iskola) közül a Debreceni Egyetem Agrár és M űszaki Tudományok
        Centruma vállalati kapcsolatainak és a régióban m űködő cégeknek, a kutatás és
        alkalmazás kapcsolatának elemzésére terjedt ki, különös tekintettel az Észak-alföldi
        régió gazdasági-társadalmi életében ma is nagy jelent őséggel bíró agrárgazdaságra
        és annak vidékfejleszt ő hatásaira. Az Agrár- és M űszaki Tudományok Centruma
        régióban betöltött szerepköreit a Centrum regionális kapcsolataira fókuszálva vizs-
        gáltuk. A régió legnagyobb agrár-fels őoktatási intézménye több mint 300 hazai és
        200 külföldi céggel, vállalattal áll kapcsolatban (Mohácsi 2008a). Egy saját szer-
        kesztésű kérdő ív segítségével kérdeztünk több mint 200 agráriumban dolgozó válla-
        latvezető t az egyetemen végzett hallgatók tudásáról és annak gyakorlati használha-
        tóságáról, az agrárfels őoktatás helyzetér ől, valamint az intézményr ől alkotott véle-
        ményükről. A kérdő íves adatfelvétel mellett a gazdasági, társadalmi élet kiemelked ő
        szereplő ivel, menedzserekkel, vállalkozókkal, gazdasági kamarák vezet őivel, nagy-
        vállalatok tulajdonosaival mélyinterjúkat készítettünk. Az Észak-alföldi régió há-
        rom megyéjében összesen 206 értékelhet ő kérdőívet dolgoztunk fel. A kérd őívet
        dimenziókra bontottuk: humán er ő forrás, kulcskompetencia, AMTC regionális
        funkció, elvárás, innováció, továbbképzés. A kérd őíves vizsgálatokból kiderült,
        hogy az Agrár- és M ű szaki Tudományok Centrumában szerzett tudást a vállalatve-
       zető k hasznosnak és értékesnek ítélik. A Centrummal szemben támasztott szakmai
        elvárások és szakmai vélemények szorosan összefüggenek egymással. A Centrum
       karai olyan kompetenciával rendelkez ő hallgatókat bocsátanak ki, akiknek egyenl ő
       esélyük van az elhelyezkedésre a különböz ő méretű és tulajdonviszonyú agrárvál-
       lalkozásoknál. A munkaerő toborzás módszere és a vállalkozások nagysága között
       összefüggés van. Az Agrár- és M ű szaki Tudományok Centrumánál szerzett innova-
       tív tudás más-más területei kerülnek el ő térbe a vállalkozások nagysága, tulajdon
       formája és tevékenységi köre szerint.
          A vállalkozások véleménye hét fokozatú skálán egy tényez ő kivételével öt feletti
       átlagot kapott, az értékek rendre 4,81-6,26 között alakultak (3. ábra). A legkedve-
       ző bb megítélést a szakmai ismeretek (6,26), a szakmai szemlélet (6,00) és a gyakor-
       lati ismeretek (5,6) kapta. Öt alatti átlagértéket egyedül az emberekkel való bánás-
       mód (4,81) kapott. A hallgatók is a szakmai ismereteket emelték ki a legpozitívabban
       (5,16), körükben viszont az összes többi készség öt alatti átlagot kapott. A munkálta-
       tók és a diákok is a szakmai ismereteket, szakmai szemléletet és a kommunikációs
       ismereteket tartják az egyetem által kialakított három legfontosabb készségnek, míg
       a hallgatók szerint a nyelvtudást (3,42), a vállalatok, cégek véleménye szerint pedig
       az emberekkel való bánásmódot fejleszti legkevésbé eredményesen az intézmény. A
       munkaadói oldalról a gyakorlati ismeretek megítélése sokkal kedvez őbb (harmadik
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

  TÉT XXIII. évf. 2009                  s    1                                                            Gyors ténykép                      73

  hely), mint amelyet a hallgatók véleményében kaptunk (nyolcadik hely). A vállal-
  kozók a nyelvtudást és a gyakorlati ismereteket sokkal kedvez őbben értékelték,
  mint a hallgatók.
                                       3. ÁBRA
   A vállalkozások és a hallgatók oktatásról alkotott véleményének összehasonlítása
         (Comparison 's Vocational Opinions is Compared about the Teaching)
                                                               u   Vállalkozások II Hall<dc




           szálará ismeret& »inni amriélet   gyakcalati    fellokátés a   tájamaSiís a    welmdás   kcamrikációs p~urtgrid ő bánisnixl .
                                             israretek       snIgnni         világban                 iffreretek   kémég       embeteld,e1
                                                          preblémikra



        Forrás: Mohácsi (2008a).
    Azoknak a hallgatóknak van esélyük a munkaer őpiacon elhelyezkedni, akik meg-
  felelő önismerettel rendelkez ő nyitott személyiségek, kreatívak, problémamegoldó
  készséggel bírnak, érdekl ődőek, kommunikatívak, megfelel ő szakmai felkészültsé-
  gük van. A megfelelő szakmai és informatikai ismeretek és a kommunikációs kész-
  ség (idegen nyelven is) együttese a szakmai felkészültséget jellemzi, mellyel össze-
  függ a jó szervez őkészséggel rendelkező, menedzsment szemléletű, társadalmi és
  gazdasági ismeretekkel rendelkez ő személyiség. Ez utóbbi képességekkel bíró sze-
  mélyek alkalmasak különböző szintű vezető pozíciók betöltésére. A vállalkozások
  által elvárt ideális munkaerő megfelelő szintű gyakorlati tapasztalattal is rendelke-
  zik (Mohácsi 2008b).


                 A nyelvi kompetencia szerepe az elhelyezkedésben

    A felsőoktatási intézmények számára egyre fontosabb, hogy hallgatóikat olyan
  végzettséggel, tudással és készségekkel lássák el, amelyek hiányoznak a munkaer ő-
  piacról, napjainkban pedig szükségessé vagy elengedhetetlenné válnak. A munka-
  erőpiac telítődésével, különösen a diplomás kínálati oldal növekedésével, egyre
  értékesebbé válnak az alapvégzettségen, szakmai tudáson kívüli munkahelyi kom-
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

        74      Gyors ténykép                                          TÉT XXIII. évf. 2009      s   1

       petenciák, amelyek álláspályázatokon versenyel őnyt biztosíthatnak. A kompetenciák
       sorában kitüntetett szereppel bír az idegennyelv-tudás, az idegen nyelvek ismeretével
       megalapozott kommunikációs készség. Az Észak-alföldi régió vállalatai, szervezetei
       idegennyelv-tudásra vonatkozó elvárásainak elemzését végz ő kutatás legfontosabb
       célja annak elősegítése volt, hogy a felsőfokú képzésben folyó idegen nyelvi, ezen
       belül szaknyelvi oktatás rugalmasan alkalmazkodjon a felhasználói oldal igényeihez.
       Az idegen nyelvek tanulása ma már első sorban szakmai célból történik, ezért az okta-
       tásnak is a szakmai célokhoz kell igazodnia (Eurobarometer 2006).
          A foglalkoztatási gondokkal küzdő régiók számára különösen fontos a munkaer ő-
       re vonatkozó igények ismerete. A munkahelyteremt ő külföldi beruházások el őny-
       ben részesítik azokat a régiókat, ahol a munkaer ő magas képzettséggel és korszer ű
       ismeretekkel rendelkezik. Külföldi beruházások esetében természetes elvárás az
       idegennyelv-tudás. A munkaadói oldal igényeinek alapos megismerése és a képzés
       foglalkoztatói igényekkel történ ő harmonizálása a helyi vállalatok számára is fon-
       tos. Egy régió versenyképességét er őteljesen befolyásolja az adott terület vállalati
       szektorának teljesítménye (Hajdú 2007b). Az elméleti, szakirodalmi elemzéseket
       kiegészítő és alátámasztó, empirikus vizsgálatok segítségével arra kerestük a vá-
       laszt, hogy az észak-alföldi munkaadók, a munkahelyi nyelvhasználat alapján az
       idegen nyelvi készségek és feladatok közül melyeket érzik fontosnak, milyen mun-
       kahelyi feladatok esetén szükséges idegennyelv-tudás, valamint, hogy melyek azok
       az idegen nyelvek, amelyeket a diplomásokat foglalkoztató szervezetek jelenlegi,
       illetve jövőbeli tevékenysége igényel.
         Az elemzés célja a munkaer ő-piaci igények témaspecifikus feltérképezése, a
       szükségletek kielégítését szolgáló gyakorlati szempontú elemzések elvégzése, és az
       eredmények beépítése a régió fels őoktatásának idegen nyelvi, illetve szaknyelvi
       tanterveibe. A téma feldolgozását szolgáló kutatómunka megalapozását jelentette
       egy, a munkaadóknak szóló kérd őív célirányos összeállítása, amely a diplomás al-
       kalmazottakkal szemben támasztott elvárásokat méri fel az Észak-alföldi régióban.
       A kérdések els ő sorban az iskolai végzettségen kívüli munkahelyi kompetenciákra,
       azon belül pedig az idegermyelv-ismeretre vonatkoztak, ezért irányított mintavétellel,
       csak az idegennyelv-tudást igényl ő feladatokkal bíró munkaadókat kérdeztünk meg.
       A mintában lévő 112 foglalkoztató 21%-a mező gazdasági, 14%-a feldolgozóipari,
        12-12%-a közigazgatási, illetve ingatlan vagy egyéb gazdasági szolgáltató, 10%-a
       kereskedelmi, ugyancsak 10%-a oktatás, képzés, 6%-a logisztikai, postai vagy távköz-
       lési, 4-4%-a pénzügyi, vendéglátó, illetve épít őipari, 3%-a pedig energia ellátással
       kapcsolatos területen tevékenykedik. Tulajdonosi viszonyok alapján 71%-uk magán-
       tulajdonban lévő cég — ebből 50% magyar, 16% külföldi és 5% részben külföldi tulaj-
       donú —, 22%-uk költségvetési, 7%-uk pedig nonprofit szervezet. A szervezeti méretet
       tekintve 14% alkalmaz 1-9 főt, egyharmaduk—egyharmaduk 10-49, illetve 50-249 főt,
       21% pedig 250 vagy annál több fő t. A válaszokat összesítve, illetve a gazdasági
       ágak, a létszám-kategóriák és a tulajdonosi forma alapján elemeztük.
         A kérdések egyik csoportja az idegen nyelv oktatásának tananyagába is beépíthet ő
       készségeket vizsgálta. A foglalkoztatók összesített eredménye alapján megállapítot-
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

  TÉT XXIII. évf. 2009     s   1                                   Gyors ténykép            75

  tuk, hogy legfontosabb készségként kiemelkedik a problémamegoldás: ezt a mun-
  kaadók ötös skálán átlagosan 4,3-ra értékelték. A kompetenciák munkahelyi súlya
  és a velük való elégedettség között legnagyobb különbséget szintén a problémameg-
  oldó készség esetében tapasztaltunk. A munkavállalók képességeire, készségeire vo-
  natkozó elvárások főképpen a mikro és nagy szervezeteknél tértek el az átlagérték-
  től. A kommunikációs készségek blokkján belül pedig szignifikáns különbség mu-
  tatkozott a gazdasági ágak között; kiemelked ően fontosnak bizonyult a pénzügy, ezt
  követően pedig az oktatás területén.
    Az idegen nyelvi készségeket (magas szint ű általános idegennyelt'-tudás, magas
  szintű szaknyelvtudás, jó tárgyalási készség, interkulturális kommunikációs készség,
  magabiztosság és kezdeményez őkészség az idegen nyelv használatában) hozzávet őleg
  azonos jelentőségűnek ítélték, ami a képzés szempontjából alapvet ő fontosságú
  információ. Az Észak-alföldi régió munkaadóinál a szaknyelv iránti szükségletet
  vizsgálva a nemzetgazdasági területeknek két csoportját különíthetjük el: szakmai
  idegennyelv-ismeretre legkevésbé az oktatásban és a vendéglátásban van szükség,
  ezeken a területeken els ősorban az általános kommunikációs készség az elvárt. A
  magas szintű szakmai nyelvtudásra legnagyobb szükség a kereskedelemben van: a
  kereskedelemben, különösen a külkereskedelemben a speciális kereskedelmi kifeje-
  zések, klauzulák ismerete nélkül szinte értéktelennek mondható a nyelvismeret. Az
  idegennyelv-tudást igénylő munkahelyi feladatok közül a levelezés és a telefonálás
  bizonyult a leggyakoribbnak.
    A jelenleg használt nyelveket tekintve az Észak-Alföldön, minden nemzetgazda-
  sági ágban az angol a domináns idegen nyelv (81%), a német és az orosz nyelv ará-
  nya viszont gazdasági áganként eltér ő. A nyelvhasználatra vonatkozó, összesített
  adatok alapján a német nyelv a második (51%), az orosz pedig a harmadik (37%)
  leggyakrabban használt idegen nyelv a régióban. A német nyelvet az átlagostól
  gyakrabban használják a vendéglátásban és az oktatásban, az oroszt pedig a keres-
  kedelemben és a vendéglátásban. A jöv ő szempontjából hasznosnak vélt idegen
  nyelvek közé azokat sorolták a munkáltatók, amelyeket jelenleg nem használnak, de
  a jövőre nézve — új üzleti, együttműködési lehetőségeknél — hasznosnak vagy szük-
  ségesnek ítélnek meg. E tekintetben els ősorban az orosz nyelv iránti igényt prog-
  nosztizálták a munkaadók (4. ábra).
     A jelenlegi munkahelyi nyelvhasználatra építve, a foglalkoztatók 87,9%-a — els ő
  helyen — angol nyelvtudást követel meg új alkalmazott felvételekor. A leggyakoribb
  idegen nyelvi elvárás az angol középfokú nyelvtudás. Ennek alapján kijelenthet ő,
  hogy az angol nyelv kulcskompetenciának min ősül az Észak-alföldi régió diplomás
  munkaerőpiacán.
     Az idegennyelt'-tudás ellen őrzésének arányait létszám-kategória és tulajdonosi vi-
  szonyok alapján vizsgáltuk meg. Az ellen őrzéshez az alábbi kategóriák közül választ-
  hattak a válaszadók: nyelvvizsga-bizonyítványt kérnek; nem ellen őrzik a nyelvtudást;
  illetve a kiválasztási folyamat során ellen őrzik azt. Ez utóbbi választása esetén további
  öt kategória segítségével pontosíthatták a vállalatok a választ: a felvételi beszélgetés
  idegen nyelven zajlik, fordítást kell végezni, szakmai levelezésben való jártasságot kell
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

        76         Gyors ténykép                                       TÉT XXIII. évf. 2009      s    1

       bizonyítani, adott idegen nyelven zajlik a felvételi elbeszélgetés, egy munkacsoport
       tagjaként problémamegoldó feladatban kell részt venni. A nyelvtudás ellen őrzésének
       hiánya leginkább a mikroszervezeteknél jellemz ő (31,2%), majd a kis szervezetek-
       nél (16,6%). Az 50-249 fót alkalmazó foglalkoztatóknál ez az arány 13,6%, a nagy
       szervezeteknél 4,3%, azaz a munkahely létszám-kategóriájával fordítottan arányos.
       A nyelvvizsga-bizonyítványokkal történ ő nyelvtudás ellenőrzés gyakorlata a lét-
       szám-kategóriával arányosan növekszik: 1-9 fó közötti szervezeteknél 25%, 10-49
       fót alkalmazó munkahelyeken 30,5%, 50-249 fó esetén 43%, 250 foglalkoztatott
       felett viszont már 57%. A munkáltatók 13,5%-a egyáltalán nem ellen őrzi az
       idegennyelt'-tudást (még a nyelvvizsga-bizonyítványt sem kérik bemutatni), annak
       ellenére, hogy a vizsgálatban részt vett minden vállalatnál, illetve intézménynél
       végeznek nyelvtudást igényl ő feladatokat. A foglalkoztatók jelent ős része csak a
       nyelvvizsga-bizonyítványt tekinti meg. Ez rontja a valódi nyelvtudás és fő leg a szak-
       nyelvi tudás megszerzésének motivációját.
                                                 4. ÁBRA
                     A jöv őben hasznosnak ítélt idegen nyelvek százalékos aránya az
                                     összesített eredmények alapján
             (In the Future Useful Foreign Languages Percental Rate by Totalised Results)

               orosz                                                                        26


              német                                         13


               olasz


             francia                               S


               kínai                           7


              rornári                      7


             spanyol                   5


             lengyel                   4


                                   5                   10        15     20           25              30



             Forrás: Hajdú (2007a).                                                       N=65
         A munkahely tulajdonosi formája is meghatározza, hogy a felvételi eljárásban ellen őr-
       zik-e a valódi nyelvtudást (5. ábra). Leginkább a teljesen külföldi tulajdonú cégek
       (78%) azok, ahol a jelentkez ők nyelvtudását a felvételi eljárás során ellen őrzik. A ma-
       gyar vállalatok és a nonprofit szervezetek is meglehet ősen nagy arányban (52%, illetve
       50%) maguk mérik le a jelöltek nyelvtudásának szintjét. Valamivel kisebb ez az arány
       (40%) a részben külföldi tulajdonú cégeknél. A költségvetési intézményeknél a legala-
       csonyabb a nyelvtudás valódi szintjének felmérése (16%) és kiugróan magas (68%) a
       nyelvvizsga-bizonyítványok jelent ősége.
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.

  TÉT XXIII. évf. 2009                       s     1                                                              Gyors ténykép                77

    Összességében a munkáltatók közel 55%-a értett egyet azzal, hogy a nyelvvizsga-
  bizonyítványoknál többet ér a nyelvtudás. A tényleges nyelvtudás nyelvvizsga-
  bizonyítványokkal szembeni elméleti preferenciája kiugróan nagyra értékelt a kül-
  földi (78%) és főleg a részben külföldi tulajdonú vállalkozásoknál (100%). Ennek a
  kritériumnak a jelentősége a magyar tulajdonú vállalkozásoknál már kevésbé
  (52%), a nonprofit szervezeteknél pedig még kevésbé (38%) fontos; legkevésbé a
  költségvetési intézményeknél értettek ezzel egyet (36%).
                                       5. ÁBRA
   A nyelvtudás-ellen őrző módszerek százalékos aránya szervezeti tulajdonosi forma
                                        szerint
      (Language Knowledge Monitoring Methods Percental Rate by Owner Form)
                                                 9nemellen5tiz nyebrtudást      s nyelvvizsga bizcnymányt kér f7 a kiválasztási félyanntban

                     Átlag
                                         s             s s
                                  7474! 8518 4.18'; "`48;'-
                                                        ii8.185/iá6T4~74,7:«4 47


               Külfildi cég
                                                                                                                                         78

                                   405/4/4/41•41%
         Magyar vállalkazás
                                                                                                             52

                                     /4/4 "47412
       Ntn-profit szervezet
                                         s                                      s
                                  -4.74 8:4 74 "444'4 ›""••'11,Y4 .7•74 014 "74 -3.7.47:45,Y43 ‘1". 4 85 Of 50

                              4/4/4/4/4/4/418/4%
       Részben külföldi cég


                                                         16
    Költségvetést intézmény                                                                                                 '68
                                                         16

                              0               10              2D           30             40            50          oo       70           80




    Forrás: Hajdú (2007a).                                                                                                          N =111
    A vizsgálatok eredményei szerint a jöv őre vonatkozó munkaer ő-piaci tendenciákat
  leginkább a külföldi tulajdonú vállalatoknál lehet megfigyelni. Megállapítható, hogy az
  idegennyelv-tudás munkavállalói kulcskompetenciává vált a munkaer őpiacon, valamint
  kiemelten fontos tényez ővé egy régió humántőkéjének megítélésekor (Hajdú 2007a).
  Az idegennyelv-tudás tekintetében az Észak-alföldi régió jelenleg versenyhátrányban
  van, e tudás, kompetencia fontosságát a jöv őben prioritásként célszerű kezelni.


                                                                      Összegzés

    Az Észak-alföldi régiót Magyarország és az EU legelmaradottabb régiói között
  tartják számon, melynek központjában magas színvonalú oktató-, kutatómunkát
  folytató, elismert fels őoktatási intézmény működik. Az egyetemek tevékenységüket
  közvetlen környezetükkel való kölcsönhatásban fejtik ki, így egyre komolyabb el-
  Rőfi Mónika - Hajdú Zita - Mohácsi Márta - Nagy János: A regionális versenyképesség növelésének
lehetőségeit vizsgáló kutatások az Észak-alföldi régióban. Tér és Társadalom 23. évf. 2009/1. 67-78. p.
        78      Gyors ténykép                                                  TÉT XXIII. évf. 2009         s   1

        várás a környez ő gazdasági-társadalmi környezet visszajelzéseinek fokozott figye-
        lemmel kísérése. Ennek az elvárásnak eleget téve a Kerpely Kálmán Doktori Iskola
        keretei között végzett kutatás a munkaer őpiac szerepl őinek véleményét, igényeit és
        tapasztalatait igyekezett felmérni és elemezni. A vizsgálatok célja, hogy az Észak-
        alföldi régió versenyképességét meghatározó foglalkoztatási helyzetet feltérképezve a
        helyzetelemzésen túl javaslatot fogalmazzon meg a Debreceni Egyetemen végz ő hall-
        gatók felkészítéséhez, hogy a diplomát megszerezve, a megszerzett tudást minél haté-
        konyabban tudják hasznosítani mind egyéni boldogulásuk, mind a régió társadalmi,
        gazdasági fejlesztése érdekében. A Debreceni Egyetem a megkezdett kutatások foly-
        tatásával, kiteljesítésével az új évezred kihívásaira keresi a válaszokat, melyek minden
        felső oktatási intézmény számára képesek fejl ődési alternatívát nyújtani.


                                                     Irodalom

       Baranyi B.—Nagy J. (2008) A debreceni agrár-fels őoktatás szerepe és lehet őségei a régió fejlődésében. —
          Fürjné R.K. (szerk.) 140 éves a debreceni gazdasági és agrár felsőoktatás. Debreceni Egyetem, Agrár-
          és Mű szaki Tudományok Centruma, Debrecen. 43-64. o.
       Eurobarometer (2006) http://www.ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf
       Hajdú Z. (2007a) Kompetencia elvárások vizsgálata, különös tekintettel az idegennyelv-tudásra az
         Észak-alföldi régióban. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen.
       Hajdú Z. (2007b) Az idegennyelt'-ismeret foglalkoztatás-b ővítő szerepe regionális szinten. — Comitatus. 3.
         29-39. o.
       Kakukné Katona Á. (2002) Pályakezdő diplomások elhelyezkedési lehet őségei és esélyei Szabolcs-
         Szatmár-Bereg megyében. http://www.ofakht.hu/muh/p/p216.html
       Laky T. (2004) A munkaer ő piac Magyarországon 2003-ban. — Fazekas K.—Varga J. (szerk.)
         Munkaerőpiaci Tükör 2004. MTA KTI—OFA, Budapest. 15-38. o.
       Majó Z. (2000) A fels őoktatás és a munkaer őpiac kapcsolata. — Farkas B.—Lengyel I. (szerk.) Versenyké-
         pesség—regionális versenyképesség. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei. JATEPress,
         Szeged. 169-186. o.
       Mohácsi M. (2008a) A Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum oktatási és innovációs szerepének
         értékelése az Észak-alföldi régióban. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen.
       Mohácsi M. (20086) Az Agrártudományi Centrum vállalati kapcsolatainak szerepe az innováció tükrében az
         Észak-alföldi régióban. Regionalitás, területfejlesztés és modernizáció az Észak-alföldi régióban.
         Debrecen. 219-224. o.
       Regionális fejlesztés 2004-2006. (2003) Miniszterelnöki Hivatal, Nemzeti Területfejlesztési Hivatal,
         Budapest.
       Rőfi M. (2006) A Debreceni Egyetem szerepe az Észak-alföldi régió versenyképességének er ősítésében.
         PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen.
       Vincze Sz.—Rő fi M. (2005) Az Észak-alföldi régió versenyképességének statisztikai szempontú megközelí-
         tése. — Baranyi B. (szerk.) Közelítések. MTA Regionális Kutatások Központja, Debrecen. 195-210. o.