Tér és Társadalom 22. évf. 2008/3. 185-188. p.

 Tér és Társadalom                                     XXII. évf. 2008   s 3: 185-188


                                   BESZÁMOLÓ
    A HATÁRON ÁTÍVELŐ EGYÜTTMŰKÖDÉST
  SZOLGÁLÓ SZLOVÁK—MAGYAR KORMÁNYKÖZI
       VEGYES BIZOTTSÁG BEMUTATÁSA'
   (Introduction of the Slovak—Hungarian Intergovernmental Am-
         bivalent Committee for Cross-Border Cooperation)

                                TILINGER ATTILA

   Az 1995-ben született szlovák—magyar alapszerz ődés alapján és annak végrehajtá-
 sának elősegítésére egy, 11 ún. vegyes bizottságból álló mechanizmus létrehozására
 került sor. A mechanizmus fennállását egy Jegyz őkönyv hitelesítette, melyet 1998.
 november 24-én a magyar és a szlovák külügyminiszter írt alá. Így a szlovák—magyar
 együttműködést elősegítő vegyes bizottságok 1999-t ől egymás után alakulhattak és
 kezdték meg a működésüket2. A 2001. április 23-án aláírt szlovák—magyar — a
 200/2001 (X.20.) Korm. rendelet által kihirdetett — Egyezmény alapján a mechaniz-
 mus kibővült a helyi önkormányzatok és közigazgatási szervek határon átnyúló
 együttműködését segíteni hivatott — immáron 12. — Vegyes Bizottsággal.
   A Bizottság létrehozásának els ődleges célja az Európai Unió teljes jogú tagállamai —
 a Szlovák Köztársaság és a Magyar Köztársaság — közötti határon átnyúló együttm ű-
 ködések lehetőségeinek maximális kihasználása, mivel a két ország közötti kooperá-
 ció gazdasági és társadalmi szinten egyaránt hasznos lehet a részt vev ő felek számá-
 ra. A szervezet hatékonyságának mér őszáma nemcsak a Vegyes Bizottság munká-
 jának tevékenységgel való megtöltése, hanem a m űködés során keletkezett sikeres
 projektek száma is.
    A Bizottság megalakulása a magyarországi és a szlovákiai belpolitikai események
 és a társelnökök személyében bekövetkezett változások miatt jócskán elhúzódott.
 A Vegyes Bizottság magyar tagozatának elnöke Bujdosó Sándor, a Magyar Köztár-
 saság Belügyminisztériumának önkormányzati helyettes államtitkára, míg a szerve-
 zet szlovák társelnöke LukáZ Zsolt, a Szlovák Köztársaság Építésügyi és
 Régiófejlesztési Minisztérium államtitkára lett (a szlovák elnök személyében
 később változás történt, új elnöknek Úee'ot Vladimír-t, a Szlovák Köztársaság Bel-
 ügyminisztériumának közigazgatási államtitkárát választották). A szlovák fél kéré-
  sére a magyar tagozatban helyet kaptak magyarországi szlovák nemzetiség ű pol-
 gármesterek is. A bizottsági üléseken részt vev ő, tanácskozási joggal rendelkez ő
 állandó meghívottak között a BM Nemzetközi Jogi Önálló osztály, a BM EU Integ-
 rációs Hivatal és a Nemzetközi F őosztály képviselője, valamint a bejegyzett és jól
                             Tilinger Attila : Beszámoló
                   Tér és Társadalom 22. évf. 2008/3. 185-188. p.

186    Tilinger Attila                                        TÉT XXII. évf. 2008   s3
működő magyar—szlovák eurorégiók egy-egy képvisel ője szerepel. A szervezet te-
vékenysége több, a Bizottságban nem képviselt tárcát is érint, ezért a témától füg-
gően meghívottként lehet őség van más minisztériumok szakért őinek bevonására is.
A Bizottságban tehát olyan személyek dolgoznak, akik a határokon átível ő témák-
ban nagy jártassággal rendelkeznek.
  A Bizottság 2004. november 22-én Rév-Komáromban tartotta meg alakuló ülését,
ahol a társelnökökön, elnökhelyetteseken, valamint a tagokon túl Magyarország
szlovákiai nagykövete, illetve Szlovákia magyar nagykövete is képviseltette magát.
Az ülés legfontosabb napirendi pontjaként a Határon Átível ő Együttműködést Szol-
gáló Szlovák—Magyar Kormányközi Vegyes Bizottság Alapszabályának megtárgya-
lása és elfogadása szerepelt. A konszenzussal elfogadott Alapszabály aláírására egy
héttel kés őbb, 2004. november 29-én, Budapesten, a Belügyminisztérium épületé-
ben került sor. A szervezet munkájának eredményességét azonban nem az Alapsza-
bály, hanem a folyamatos tevékenység adja. A Bizottság megalakulása mindkét
ország polgárai számára az együttm űködés új lehetőségeit nyitotta meg.
  Az alakuló ülésen döntés született egy 3-3 fő s, ún. Interreg munkacsoport felállí-
tásáról is, az Interreg Közösségi Kezdeményezések adta lehet őségek megismerésére
és a források minél jobb kihasználásának el ősegítése céljából. A Bizottság magyar
tagozatán belül létrejött Interreg munkacsoport vezet ője dr. Répássy Helga, a Ma-
gyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal a elnökhelyettese, a Vegyes Bizottság
magyar tagozatának alelnöke lett. Miután a tagok kijelölése 2005. május 15-ig meg-
történt, a munkacsoport megkezdte tevékenységét.
  A Szlovák—Magyar Kormányközi Vegyes Bizottság évente kétszer ülésezik. Az
alakuló üléssel együtt a felek eddig nyolc alkalommal tárgyaltak egymással. Az
eddig megvitatott legfőbb témakörök a következ ők:
   1) Programok:
          — A Magyar Köztársaság II. Nemzeti Fejlesztési Terve, magyar operatív
               programok;
          - A Szlovák Köztársaság Nemzeti Stratégiai Referencia Keretterve,
                szlovák operatív programok;
                Magyarország—Szlovákia Határon Átnyúló Együttm űködés Operatív
                Program 2007-2013;
                Szülő föld Program — a határon túli magyarság számára esély teremté-
                se arra, hogy a szül őföldjén maradva őrizhesse meg többes identitását.
  2) Gazdaság:
          — A pénzügyi mehanizmusok régiófejlesztésben való felhasználhatósága;
          — Szolgáltatásnyújtás a kis- és középvállalkozók számára a határmentén.
  3) Infrastruktúra:
          — Az önkormányzatok infrastrukturális fejlesztései;
          — A Győr—Hegyeshalom gyorsforgalmi út hiányzó szakaszának megépítése;
          — Az Ipoly-hidak újjáépítése:
               — hidak építésének sorrendje,
               — adminisztratív akadályok a hidak építésének folyamatában,
                                Tilinger Attila : Beszámoló
                      Tér és Társadalom 22. évf. 2008/3. 185-188. p.

TÉT XXII. évf. 2008   s3                                       Beszámoló       187

                a határon átvezet ő hidak üzemeltetése, fenntartása,
           - határátkelőhelyek, határőrizet koordinációja,
           - hallépcsők támogatása, együttműködés az áradásnál;
           A Komárno—Komárom Duna-híd megépítése;
       - A szlovák—magyar határszakaszt átlép ő pontok, a közúti átkelési lehe-
           tőségek sűrítése;
       — Határon átível ő infrastruktúra a vasúti közlekedésben Szlovákia és
           Magyarország között;
           Busz- és vonatmenetrendek összehangolása a szlovák—magyar határ-
           vidéken;
       - A Közép-Európai Közlekedési Korridor kérdései.
  4) Együttműködések:
       - Nemzetközi Visegrád Alap — pályázati támogatások;
           A turisztikai és idegenforgalmi együttm űködések aktuális kérdései —
           turisztikai céllal történő határátlépésr ől szóló egyezmény;
           Interreg és a határ menti együttm űködés:
           — Szlovák—Magyar—Ukrán Szomszédsági Program,
           — Szlovák—magyar területfejlesztési együttműködés;
           A V4 államok közös fellépése a Strukturális Alapokkal kapcsolatos
           2007-2013 időszakra vonatkozó tárgyalásokon;
       - Magyar—szlovák testvérvárosok együttm űködéseinek továbbfejlesztési
            irányai;
            A szlovák és a magyar önkormányzatok határon átnyúló kapcsolatai;
       - Az ifjúsági szervezetek határon átnyúló és nemzetközi kacsolatai;
       - A Szlovák Köztársaság és a Magyar Köztársaság kormányai között
            megkötött Örökségvédelmi Egyezmény;
       - A természetvédelem terén folytatott szlovák—magyar határon átível ő
            együttműködés;
       - Törvény a területi együttm űködés európai csoportosulásáról (EGTC).
            A magyarországi és szlovákiai bevezetés tapasztalata és
            alkalmazásának lehet ősége magyar—szlovák viszonylatban;
            Építésügyi együttm űködés Szlovákia és Magyarország között.
  A Bizottságnak a munkáját — a többi bizottsággal együttm űködve — hatékonyan,
kézzel fogható eredmények felmutatásával kell végeznie. A vegyes bizottságok —
beleértve a Határon Átível ő Együttműködést Szolgáló Szlovák—Magyar Kormány-
közi Vegyes Bizottságot is — teljesítették az alapításukkor megfogalmazott köve-
telményeket, azaz olyan szakmai együttm űködési fórumokká váltak, melyek nem-
csak figyelemmel kísérik az adott szakterületen folyó együttm űködéseket, hanem az
együttmű ködések elmélyítésében és a szakmai tapasztalatok cseréjében is komoly
szerepet játszanak. Ennek ellenére vannak olyan terültek is, ahol a vegyes bizottsá-
gok működése nem megfelel ő (pl. Gazdasági Együttműködési Kérdésekkel Foglal-
kozó Vegyes Bizottság), mivel az adott feladatot más együttm űködési formák haté-
konyabban képesek ellátni.
                                    Tilinger Attila : Beszámoló
                          Tér és Társadalom 22. évf. 2008/3. 185-188. p.
188        Tilinger Attila                                                      TÉT XXII. évf. 2008           s3

                                                  Jegyzetek

    A Bizottság bemutatása Benyo (2005), illetve a bizottsági ülések jegyz őkönyvei, az ülésekr ől szóló
    emlékezetet ők, tájékoztatók, valamint különböz ő előterjesztések, határozatok és háttéranyagok fel-
    használásával történt.
2
    Pl.: Egészségügyi, Társadalombiztosítási és Szociális-Ellátási Kérdésekkel Foglalkozó Vegyes Bizott-
    ság; Gazdasági Együttműködési Kérdésekkel Foglalkozó Vegyes Bizottság; Környezet és Természet-
    védelmi Kérdésekkel Foglalkozó Vegyes Bizottság stb.
3
         A hivatal neve 2005. szeptember 1-jét ő l Országos Területfejlesztési Hivatal lett, mely a 149/2006. (VII.
    21.) Korm. rendelet értelmében 2006. július 31. napjával megsz űnt. Általános jogutódja az Önkor-
    mányzati és Területfejlesztési Minisztérium.



                                                  Irodalom
Benyo P. (2005) A magyar—szlovák alapszerz ődés alapján létrehozott vegyes bizottságok tevékenysége.
 Külügyminisztérium, Budapest.