Tér és Társadalom 21. évf. 2007/4. 155-178. p.


  TÉT XXI. évf. 2007       s4                                                Kitekint ő            155



        DUALITÁSOK AZ EURÓPAI UNIÓ
   NAGYVÁROSHÁLÓZATÁNAK FEJLETTSÉGÉBEN
            AZ EZREDFORDULÓN
            (Dualities in State of Development of City Network
              in European Union at the Turn of Millennium)

                                       JENEY LÁSZLÓ

  Kulcsszavak:
  nagyváros NUTS3 fekvés városnagyság fejlettségi különbségek Európai Unió
  Az Európai Unió regionális tagoltságában kimutatott térbeli és társadalmi szabályszer         űségek a
  nagyvároshálózaton belül is hagyományosan szerepet játszanak. A tágabban értelmezett ezredforduló
  időszakában a rendszerváltozás, az integrálódás és a globalizáció nem hagyta érintetlenül a
  nagyvároshálózatot sem. A nagyvárosok fejlettségi különbségein belül egy igen látványos kiegyenlít ődési
 folyamat zajlik, amelyben nem csupán a volt szocialista országok, hanem a nyugati perifériák centrumai-
  nak gyors felzárkózása is szerepet játszik. Mindezek némiképp átrajzolják a korábban jellemz ő modelle-
  ket. Az 1990-es évek közepén még meghatározó centrum—periféria kett ősség halványodásával, az átlag
 feletti és az alatti térségek választóvonalának nyugatabbra tolódásával egy határozottabb nyugat—keleti
  lejtő látszik kibontakozni, miközben a legmarkánsabb fejlettségi lépcs ő továbbra is az egykori vasftig-
  göny vonala marad. Bár a városméret továbbra sem meghatározó a gazdasági fejlettségben, enyhe
  mértékben erősödik a milliós metropoliszok el őnye. Jelen tanulmány ezek számszer ű igazolására tesz
  kísérletet többféle területi elemzési módszer felhasználásával.


                                              Bevezetés

    A 20. század végén az európai nagyvárosok fejl ődésére ható tényez ők alapvetően
  átalakultak. A globalizációval, a kelet-közép-európai országokban lezajló rendszer-
  változással, illetve az egyre mélyebb és területileg egyre b ővebb integrációs folya-
  mattal az európai nagyvárosok eltér ő fejlődési impulzusokat kapnak, ami differen-
  ciáló hatást gyakorol a Közösség városhálózatán belüli fejlettségi különbségek
  alakulására. Megélénkült a nagyvárosok közötti verseny, amelyben egyre több
  nagyváros vesz részt, az informatika korában akár egymástól nagyobb földrajzi
  távolságra fekvő városok is kölcsönhatásba kerülhetnek egymással, közülük a „si-
  keres várost a tudás-alapú termelés jellemzi" (Enyedi 1997, 3). Így a jövő Európai
  Uniójának egyik legfontosabb kihívása éppen a tudástársadalmat magukhoz vonzó,
  majd onnan továbbsugározni képes nagyvárosok helyzetének alakítása.
    A nyugati piacgazdaságokban már korábban megkezd ődő, a globalizáció által fel-
  élénkített gazdasági átrendez ődés után az európai városversenyt az 1990-es években
  a volt szocialista térség városainak bekapcsolódása tovább színesítette. A korábban
  még izoláló államhatárok megnyílása, a globális hatások gyors elterjedése, a transz-
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

156     Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007       s4
nacionális cégek megtelepedése, valamint az integrációs folyamat következtében az
egykori Keleti Blokk nagyvárosai a világgazdaság részeivé váltak. A rendszerváltás
előtt elszigetelt Kelet-Közép-Európa szoros kölcsönhatásba került az addig a vas-
függöny által elkülönített nyugat-európai városfejl ődéssel, amely alapvet ő változá-
sokhoz vezetett az összeurópai városhálózat fejl ődésében is, hiszen a kelet-közép-
európai nagyvárosoknak is esélyük teremt ődött az európai urbanizációs tengelyek-
hez való csatlakozásra.
  Az integráció hatására egységesül ő európai gazdasági térben a szegényebb térsé-
gek (és azok nagyvárosai) számára megnyílik a lehet őség a gazdasági felzárkózásra,
ezt részben a spontán piaci folyamatok (például az olcsó munkaer ő vonzása miatt a
multik telephelyválasztása), kisebb részben pedig egy tudatos, a kiegyenlítést célzó
közösségi regionális politika segítik el ő. Ráadásul a policentrikusan fejl ődő Közös-
ségen belül a kisebb gazdasági er ővel rendelkez ő nagyvárosok számára is lehet őség
nyílik új nemzetközi funkciók betöltésére a városversenyben (például Budapest
esetében a határok „elt űnéséből" adódóan erősödő jelenlét a Kárpát-medencében,
kapuváros szerep a Balkán felé, élez ődő versengés a kelet-közép-európai vezet ő
helyért Prágával és Varsóval szemben) (Enyedi 1996; 1998; 1999; Cséfalvay 1999;
Lengyel 1999; Kovács 2002). A Közösség „Az Európai Unió területi helyzete és
távlatai" (TSP) című dokumentumában megfogalmazza: „Az európai magtérsége-
ken kívül számos olyan nagyvárosi térséget találunk, amelyeket meg kell er ősíteni
annak érdekében, hogy jobban kiaknázhassák a térségi potenciálokat és csökkent-
hessék a meglév ő egyenlőtlenségeket, amely végs ő soron az európai térség harmo-
nikusabb és policentrikusabb fejl ődését segíti el ő ." (idézi Faragó 2006, 93)
  Persze az integrálódás, kiegészülve a globalizáció folyamatával nemcsak lehet ő-
ségként jelenik meg, hanem kihívást is támaszt. Számos tanulmány rávilágít arra,
hogy a felerősödött versenyben kedvez őbb helyzetben vannak a hagyományosan is
gazdagabb, agglomerációs el őnyökkel, fejlett infrastruktúrával, a közlekedési és az
információs hálózatokban kitűnő pozícióval, képzettebb társadalommal rendelkez ő
legnagyobb metropoliszok (London vagy Párizs). Bernek Ágnes a transznacionális
vállalatok központjainak helyválasztásával kapcsolatban kiemeli a globális városok
előnyét: „A vállalati és regionális központok területi agglomerálódási folyamatokat
eredményeznek. Adott területi agglomeráció megléte, illetve az ezt el ősegítő ténye-
zők önmagukban véve is meghatározó telepítési tényez őket jelentenek." (Bernek
2000, 98) Mindez a nagyvároshálózaton belüli polarizációs tendenciák elmélyülé-
séhez vezethet a legnagyobb városok javára. „Ez a fejl ődés egyelőre törést okoz a
városhierarchia szerkezetében. Nemcsak arról van szó, hogy csak néhány város
képes a globalizálódás által megújulni, gyors fejl ődésnek indulni, hanem arról is,
hogy a városhierarchiában ezeket a városokat követ ő szintek mélyen leszakadnak,
visszaesnek. Egyel őre tehát a növekedés diffúziója a városhierarchián belül nem
működik." (Barta—Beluszky 1999, 22)
  Láthatjuk, hogy egyszerre jelennek meg konvergáló és divergáló folyamatok a
nagyvároshálózaton belül, kérdés azonban, hogy ezek az egymással szemben ható
folyamatok együttesen hogyan formálják át az 21. század küszöbén az Európai
                                     Jeney László :
    Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                         Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
TÉT )0(I. évf. 2007   s4                                         Kitekintő             157

Unióban megnyilvánuló nyugat—keleti, észak—déli fejlettségi lejt őt, vagy a korábban
— sokszor épp a nagyvárosokra alapozva — felállított, a centrumtérségek gazdasági
előnyét hangsúlyozó térszerkezeti modelleket (például Brunet által az 1980-as évek
végén bevezetett Kék Banánt). Mennyire számít a város nagysága a fejl ődésben,
eltűnőben vannak-e az évtizedekig tartó politikai megosztottság nyomát visel ő
hagyományos törésvonalak a régi és az új tagállamok nagyvárosai között?
  Részben a városokra vonatkozó harmonizált összeurópai statisztikák eddigi hiá-
nyával magyarázható, hogy az európai városhálózat, városhierarchia és városver-
seny különböz ő aspektusait elemz ő vizsgálatok között kevés terjed ki a kelet-közép-
európai térség elemzésére is. Amelyek pedig igen (Engedi 1996; 1997), azok e
térséggel kapcsolatban többnyire általánosabb megállapításokat fogalmaztak meg,
melyek közül az egyik legalapvetőbb az volt, hogy a rendszerváltás hatására az
egykori szocialista országok nagyvárosai, de legalábbis a fővárosai is bekapcsolód-
tak az európai városok versenyébe, igaz a liberalizáció els ősorban a kereskedelemre
és kevésbé a személyek migrációjára terjedt ki.
  Jelen elemzés az Európai Unió nagyvárosai közötti gazdasági fejlettségi különb-
ségek statisztikai vizsgálatára, illetve az azok hátterében rejl ő összefüggések, sza-
bályszerűségek kimutatására irányul. Néhány alapvet ő földrajzi és társadalmi válto-
zó segítségével megpróbálunk választ adni arra, hogy a földrajzi fekvés, a történel-
mi múlt vagy a méretgazdaságosság, mint független tényez ők hogyan magyarázzák
a nagyvárosok fejlettségi, fejl ődési eltéréseit. Mutat-e a nagyvárosok fejlettségi
térszerkezete bizonyos szabályszer űségeket egyes térparaméterek (pl. nyugat—
keleti, észak—déli vagy központ—periféria) viszonylatban? Az 1990-es évek végét ől
a gazdaságilag nekilendül ő Kelet-Közép-Európán belül a nagyvárosok különösen
gyors fejlődési impulzust kaptak, de vajon képesek-e az integrációs folyamattal
párhuzamosan felzárkózni az egykori Nyugati Blokkhoz? Végül arra is igyekszünk
választ adni, hogy függ-e a mérett ől a dinamika, azaz mely városméret-kategóriák
esetében mutatható ki gyorsabb fejl ődés?

          Vizsgálatba bevont nagyvárosok körének lehatárolása

  A köznyelvben és a szakirodalomban is viszonylag gyakran találkozunk a nagyvá-
ros fogalmával, azonban e szó pontos meghatározására nincs általánosan elfogadott
definíció. Ez nem véletlen, hiszen már magának a város fogalmának is sokféle vál-
tozata létezik az Európai Unió országaiban' attól függ ően, hogy az adott országok
milyen kritériumok alapján ítélik oda egy településnek a városi címet.
  Nyilvánvaló, hogy a nagyvárosokat a nagyságuk különbözteti meg a többi város-
tól. Ez a nagyság azonban nem annyira a település területi kiterjedésére, sokkal in-
kább a lakóinak számára utal, illetve átvitt értelemben-Még a település városhierarchiá-
ban betöltött helyzetére is. A különböz ő tudományos publikációk (cikkek, statisztikák,
atlaszok, enciklopédiák) általában egy konkrét népességszám-küszöbhöz kötik a nagy-
város fogalmát. Jelen vizsgálatban is a nagyvárosok körének lehatárolását a népesség-
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
158     Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007       s4
 szám alapján végeztük el, amely nem feltétlenül azonos a településhálózatban betöltött
 funkciókkal. Így el ő fordulhat, hogy az európai városhierarchia egyes magasabb szint-
jén lévő település nem került be az elemzésbe (például kisebb népesség ű fővárosok,
mint Pozsony, Ljubljana vagy Tallin), ugyanakkor egy—két, alacsonyabb funkciókkal
rendelkező, legfeljebb regionális jelentőségű központ (például Göteborg, Lipcse vagy
Málaga) szerepel a vizsgált nagyvárosok között.
   Ezek után további kérdésként merül fel, hogy mekkora népességszámot érdemes a
nagyvárosok kijelölésénél figyelembe venni. A 20. század folyamán világszerte lezaj-
lott, és máig tartó, kiugróan gyors ütemű urbanizáció hatására a nagyváros fogalmához
kötődő népességszám napjainkra jelent ősen megnőtt. „A századfordulón a 100 000
lakosú városokat már nagyvárosoknak tekintették, ma a nagyvárosi jelz ő csak a fél-
millió vagy annál népesebb településeket illeti meg." (Hegedűs 1973, 8)
   A nagyvárosok fogalmához kötődő népességszám-kritérium nem csak időben, ha-
nem térben is változik. Mivel az egyes térségek eltér ő méretű városokkal, településhá-
lózati sajátosságokkal rendelkeznek, a nagyváros fogalmához kapcsolódó lélekszám,
mint küszöbérték is országonként változó z, relatív fogalom, igazodván az adott ország
településhálózati képéhez. 3 A kelet-közép-európai szakirodalom osztályozásai a 100-
500 ezer fő s városokat tekintik nagyvárosoknak (gyakran lehet találkozni Magyaror-
szágra vonatkozóan a "Budapest és a nagyvárosaink" kifejezéssel), a félmillió és
egymillió fás városokat regionális a központoknak, a tízmillió fős lakosságot el nem
érő milliós városokat világvárosoknak (metropolisz), míg a legnagyobb, több mint 10
milliós településeket óriásvárosoknak (Beluszky—Kovács—Olessák 2001, 67).
   Európai léptékben azonban a félmillió lakos alatti magyar „nagyvárosok" legfel-
jebb középvárosnak számítanak. C. A. Doxiadis egy olyan 12 szint ű (ekisztikai)
településrendszert vázolt fel, amelynek kezd ő szintje, elemi egysége maga az ember.
Doxiadis besorolásában a kisváros („small polis") lélekszáma legalább 10 ezer fó, e
feletti szint a város („polis"), mely alatt a 70 és 500 ezer fó közötti településeket
érti, és a településrendszer 9. szintjén lév ő nagyvárosok („small metropolis") kate-
góriájába legalább félmilliós városok tartoznak (idézi Nemes Nagy 1998, 112).
   Doxiadishoz igazodva jelen vizsgálatban is félmillió fó a nagyvárosok kijelölésénél
figyelembe vett kritikus népességszám. A nagyvárosok népességszámára kétféle statisz-
tika létezik: elővárosokkal együtt vagy azok nélkül. Mivel az el ővárosi övezet kijelölé-
sére az egyes európai országokban szintén eltér ő a gyakorlat, jelen esetben az el őváros-
ok nélküli népességszámot vettük figyelembe. Az Európai Unióban jelenleg 52 város
népességszáma haladja meg a félmillió f őt (World Gazetter 2007-re vonatkozó adatai).
   Az utóbbi évek, évtizedek tendenciája, hogy több, korábban még félmillió f őnél
népesebb nagyváros fogyó lélekszáma e küszöbérték alá süllyedt. E városokat még-
is indokoltnak tartjuk bevonni a vizsgálatba, mert esetükben nem egyszer űen egy
népességfogyásról van szó, hanem a sz űk adminisztratív határain túlterjed ő, funkci-
onálisan kompakt városon belüli népességátrendez ődésről. A népességfogyás
ugyanis esetükben általában a szuburbanizáció folyamatával függ össze, amikor a
városnövekedés súlypontja áttev ődik a város közigazgatási határán kívül es ő, de
ahhoz fizikailag is szorosan kapcsolódó el ővárosi övezetbe. Az elvándorló népesség
                                      Jeney László :
     Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                          Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007   s4                                          Kitekint ő         159

jelentős része tehát nem távolodik el a várostól, hanem annak agglomerációs öveze-
tében marad. Bár a közigazgatási értelemben vett város népességszáma fogyni kezd,
a nagyvárosi agglomeráció népességszáma valójában nem csökken. Az urbanizációs
folyamatokat ilyenkor egyébként gyakran követi — igaz id őben késleltetve — a köz-
igazgatás is a nagyvárosok területének kib ővítésével.
   Ez utóbbi szempontot figyelembe véve az elemzésben tehát valamennyi olyan vá-
rost nagyvárosnak tekintünk, amelynek lélekszáma valaha meghaladta a félmillió
 fót5. Ezzel a kib ővítéssel 59-re módosult a vizsgált nagyvárosok köre. A vizsgálatba
bevont nagyvárosokat az 1. táblázat mutatja be.
                                 1. TÁBLÁZAT
    Az Európai Unió 59 nagyvárosa és a vizsgálatban hozzájuk rendelt régióik
   (59 Cities of European Union and Their Regions Assigned to Them in Study)
                                  Nagyvárosi régió (zárójelben, ha magasabb
   A nagyváros népessége és
                                   NUTS-szinten is megjelenik önálló egység-
 népességaránya régióján belül
                                                     ként)
    Név         fő, 2007    % NUTS-kód                      Név
 Amszterdam        741 636      64    NL326      Groot-Amsterdam
 Athén             729 137      19    GR300      Attiki (NUTS1, NUTS2 szinten is)
 Barcelona       1 581 595      30    ES511      Barcelona
 Bécs            1 569 316     100    AT130      Wien (NUTS2 szinten is)
 Berlin          3 383 782     100    DE300      Berlin (NUTS1, NUTS2 szinten is)
 Birmingham        984 333     100    UKG31      Birmingham
 Bréma             546 501     100    DE501      Bremen, Kreisfreie Stadt
                                                 Arr. de Bruxelles-Capitale (NUTS1,
 Brüsszel        1 019 022     100    BE100
                                                 NUTS2 szinten is)
 Budapest        1 708 087     100    HU101      Budapest
 Bukarest        1 877 155     100    R0321      Bucuresti
 Dortmund          588 462     100    DEA52      Dortmund, Kreisfreie Stadt
 Drezda            486 854     100    DED21      Dresden, Kreisfreie Stadt
 Dublin          1 024 027      89     1E021     Dublin
 Duisburg          504 358     100    DEAl2      Duisburg, Kreisfreie Stadt
 Düsseldorf        573 057     100    DEAll      Düsseldorf, Kreisfreie Stadt
 Essen             593 085     100    DEA13      Essen, Kreisfreie Stadt
 Frankfurt         643 128     100    DE712      Frankfurt am Main, Kreisfreie Stadt
 Genova            601 951      70     ITC33     Genova
 Glasgow           610 268     100    UKM34      Glasgow City
 Göteborg          515 252      34    SE0A2      Vastra Götalands lan
 Hága              474 292      59    NL332      Agglomeratie 's-Gravenhage
 Hamburg         1 739 117     100    DE600      Hamburg (NUTS1, NUTS2 szinten is)
 Hannover          515 140      46    DE929      Region Hannover
 Helsinki          558 457      41     FI181     Uusimaa
                                                 Kobenhavn og Frederiksberg
 Koppenhága      1 089 957     180    DK001
                                                 kommuner
 Köln              963 395     100    DEA23      Köln, Kreisfreie Stadt
 Krakkó            755 050     100    PL213      Miasto Kraków
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
160        Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007        s4

   A nagyváros népessége és                Nagyvárosi régió (zárójelben, ha magasabb
                                           NUTS-szinten is megjelenik önálló egység-
 népességaránya régióján belül
                                                             ként)
        Név         fő, 2007        %     NUTS-kód                  Név
 Leeds                   455 123     63    UKE42     Leeds
 Lipcse                   500 093   100    DED31     Leipzig, Kreisfreie Stadt
 Lisszabon                517 802    20     PT171    Grande Lisboa
 Liverpool               468 945    100    UKD52     Liverpool
 Lódz                    768 755    100     PL113    Miasto Lódí
 London                 7 421 209   100    UKI00     Greater London (csak NUTS 1 szinten)
 Lyon                    472 317     29     FR716    Rhőne
 Madrid                 3 117 977    53     ES300    Madrid (NUTS1, NUTS2 szinten is)
 Málaga                  550 058     39     ES617    Málaga
 Manchester              395 515     29    UKD31     Greater Manchester South
 Marseille               794 811     42     FR824    Bouches-du-Rhőne
 Milánó                 1 306 661    34     ITC45    Milano
 München                1 260 391   100    DE212     München, Kreisfreie Stadt
 Nápoly                  988 972     32     ITF33    Napoli
 Palermo                 672 175     53     ITG12    Palermo
 Párizs                 6 281 470                    „Paris et petite couronne" (több
                                    100     FR1?
                                                     NUTS3-as egysége)
 Poznan                   570 352   100    PL415     Miasto Poznan
 Prága                  1 167 050   100    CZ010     Hlavní mesto Praha (NUTS2 szinten is)
 Riga                    742 572    100    LV006     Riga
 Róma                   2 563 241    65     ITE43    Roma
 Rotterdam               598 199    42     NL335     Groot-Rijnmond
 Sevilla                 701 894     39    ES618     Sevilla
 Sheffield               447 047     86    UKE32     Sheffield
 Stockholm              1 253 309   67     SE010     Stockholms len (NUTS2 szinten is)
 Stuttgart               589 793    100    DE111     Stuttgart, Stadtkreis
 Szófia                 1 152 556   94     BG411     Sofia (stolitsa)
Torino                   872 881    39     ITC11     Torino
Valencia                 793 332    33     ES523     Valéncia
Varsó                   1 651 676   100    PL127     Miasto Warszawa
Vilnius                  542 366    64     LTOOA     Vilniaus (Apskritis)
Wroclaw                  634 893    100    PL514     Miasto Wroclaw
Zaragoza                 649 404    71     ES243    Zaragoza
Forrás: World Gazetteer (2007) adatai alapján saját szerkesztés.
                                      Jeney László :
     Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                          Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007    s4                                          Kitekint ő            161

                              Felhasznált adatbázis

   A vizsgálat nemzetközi jellegéb ől következik, hogy a legegyszer űbb alapfogalmak
 is gyakran teljesen más jelentést kapnak az egyes tagállamokban. Ez pedig meglehe-
 tősen nehezíti az elemzendő adatok összeállítását. Az integrációs folyamatoknak,
 azon belül is a nemzetközi statisztikai adatgy űjtés harmonizációjának köszönhet ően
 azonban ezek a nehézségek egyre könnyebben áthidalhatók az Európai Unió vagy
 egyéb nemzetközi szervezetek (pl. az ENSZ) adatbázisai segítségével. Ráadásul az
 EU bővülésével a Közösség statisztikai hivatalának (EuroStat) adatai között már
 szerepelnek a bővítési folyamatban részt vev ő kelet-közép-európai országok is. Jelen
 elemzések is az EuroStat weboldaláról nyilvánosan hozzáférhet ő adatokon alapulnak.
   Bár a gazdasági fejlettség sokféle mutatóval mérhet ő, jelen esetben a nagyvárosok
 közötti egyenlő tlenségeket a piaci, folyóáron mért egy fő re jutó GDP segítségével
 vizsgáltuk meg. Munkánk szempontjából el őnyt jelent, hogy az utóbbi években az
 Európai Unióban felértékel ő dött a városok kérdése, mellyel párhuzamosan a har-
 monizált közösségi adatbázisokból ma már egyre több, a nemzetközi összehasonlí-
 tásokat megkönnyítő nagyvárosi statisztika jelenik meg. Bár az utóbbi id őben az
 EuroStat egyre b ővülő adatbázist bocsát rendelkezésre a városokra vonatkozóan is,
 a GDP települési szinten általában nem érhet ő el, csak magasabb, regionális szinten.
 Ezért a továbbiakban valójában nem nagyvárosokra, hanem az azokat magukban
 foglaló régiókra vonatkozó adatokra támaszkodik a tanulmány.
   A különböző regionális szintek közül a NUTS3-as szint t űnt az elemzések számá-
 ra a legalkalmasabbnak, ugyanis ez az a legalacsonyabb területi szint, amelyre még
 viszonylag sok információ érhet ő el. Az ennél magasabb területi szinteken már
 „eltű nnek" a nagyvárosok, amelyek nem külön egységként jelennek meg a területi
 felosztásokban, hanem nagyobb régiók részeként. NUTS3-as területi szinten viszont
 a nagyváros többnyire megegyezik az azt magában foglaló régióval.
   Bizonyos esetekben (különösen a spanyol, a francia és az olasz nagyvárosok eseté-
ben) a nagyvárosnál nagyobb területet fed le a hozzá rendelt nagyvárosi régió. Azon-
ban a régió adatainak elemzése esetükben is alkalmas a benne lév ő nagyváros helyze-
tének bemutatására, ugyanis a NUTS3-as nagyvárosi régióra vonatkozó értékeket
jelentő s mértékben meghatározza a központi nagyváros. Az 1. táblázatban nyomon
követhető , hogy az egyes nagyvárosoknál mely régió értéke szerepel az elemzések-
ben, illetve, hogy mekkora a nagyvárosok adott régión belüli népességaránya.
   Olyan esetre is láthatunk példát, amikor a nagyváros nem sorolható be egyetlen
NUTS3-as egységbe sem. Ilyenkor több NUTS3-as régió aggregálásával egy na-
gyobb területi egység adatait érdemes figyelembe venni. Erre csupán a két európai
megapolisznál (London és Párizs) volt szükség. London esetében a Greater London
nevű NUTS1-es egységet, Párizsnál pedig az ún. „Paris et petite couronne" térségét
vettük figyelembe. Ez utóbbi terület Paris nev ű NUTS3-as egység mellett magában
foglalja a vele szomszédos három NUTS3-as régiót is (Hauts-de-Seine, Seine-Saint-
Denis és Val-de-Marne). Mindkét megapolisz esetében a számításba vett terület
nagyjából lefedi a brit, illetve francia fő város kompakt területét.
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

162      Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007      s4
  Az EuroStat honlapjáról elérhet ő NUTS3-as adatbázisban a GDP-adatok 1995 és
2004 között állnak rendelkezésre, ami egyben megszabta a vizsgálódás id őbeli
keretét° . Ez az időszak egyébként azért izgalmas, mert mind a kezd ő, mind pedig a
záró évszám egybeesik egy-egy b ővítéssel. 1995-ben az ún. „északi b ővítés" során
az Európai Unió térsége majdnem egybeesett a fejlett Európáéval, a gazdag orszá-
gok közül gyakorlatilag minden jelentősebb csatlakozni szándékozó állam az integ-
ráció részévé vált. A 2004-es ún. „keleti b ővítés" során pedig első ízben7 csatlakoz-
hattak az egykori Keleti Blokk jóval alacsonyabb társadalmi-gazdasági fejlettségi
szintű államai az egykor velük ellentétes politikai oldalhoz tartozó integrációhoz, amit
gyakran aposztrofálnak Európa újraegyesítéseként. A 2004-ig tartó korszakot felölel ő
vizsgálatok ily módon arra nem adhatnak választ, hogy az integráció 2004-es admi-
nisztratív kibővítése milyen hatást gyakorol az európai nagyvároshálózatra. Az integ-
rálódás azonban nem egyik pillanatról a másikra következett be, hanem már az ezred-
forduló előtt elkezdődött folyamatról van szó. A vizsgált id őszakot áthatja az európai
integráció fokozatos elmélyülése (pl. Amszterdami Szerz ődés, Nizzai Reformok, euró
bevezetése), illetve a keleti b ővítés előkészítése (el őcsatlakozási alapok, harmonizá-
ció), mely folyamatok már 2004 el őtt kihatottak a nagyvárosok gazdasági fejl ődésére.
Kérdés azonban, hogy Európa politikai megosztottságának elt űnését követően társa-
dalmi-gazdasági téren is bekövetkezik-e az egységesülés.
  Az EuroStat mellett a nagyvárosok 2007-es népességszámához, és a régiók föld-
rajzi koordinátáihoz felhasználtuk a World Gazetteer nev ű internetes weboldalt,
ahol valamennyi nagyváros esetében az elmúlt népszámlálások alapján becsült,
2007-es népességszámadatok vannak.
  A vizsgált terület az Európai Unió é, amelynek fogalma a fokozatos b ővítések kö-
vetkeztében id őben eltérő földrajzi tartalommal bír. Igaz, az EU a vizsgált évek
többségében csupán a 15-ök területére terjedt ki, és csak a záróévben egészült ki 25
tagúvá, majd 2007-től 27 tagúvá, ebben a tanulmányban az egyszer űség kedvéért az
Európai Unió elnevezés alatt a jelenlegi 27-ek közösségét értjük olyan id őszakban
is, amikor az integráció maihoz képest még sz űkebb országcsoportot érintett.

               A nagyvárosok gazdasági fejlettségi különbségei

  Általánosságban megállapítható, hogy a nagyvárosi régiók Európa fejlett területei
közé tartoznak. Ezt támasztja alá, hogy 2004-ben az Európai Unió tíz legfejlettebb
NUTS2-es régiója között nyolc 9 nagyváros szerepelt (Brüsszel, Hamburg, London,
Stockholm, Párizs, Bécs, Dublin és München). Az összesen 1267 10 db egységből
álló NUTS3-as szinten már ritkábban találunk nagyvárosokat a legfejlettebb területi
egységek között. Ennek oka, hogy a legfejlettebb nem nagyvárosi régiók kis népes-
séggel rendelkeznek" (a 10 legfejlettebb NUTS3-as egység között egyik népesség-
száma sem éri el a 200 ezer főt), e gazdag vidéki NUTS3-as régiók fejlettsége kis
népességsúlyuk folytán „elt űnik" a nagyobb NUTS2-es régió átlagán belül, ugyan-
akkor a nagyvárosi régiók nagy népességükkel meghatározóak maradnak a nagyobb
NUTS2-es szintű régiókon belül is.
                                      Jeney László :
     Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                          Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007    s4                                         Kitekint ő         163

  Az EuroStat adatai szerint 2004-ben az Európai Unió 59 nagyvárosának átlagos egy
f re jutó GDP-je több mint 30 ezer euró volt. Ezen átlagérték mögött azonban jelentős
 ő
különbségek húzódnak meg a nagyvároshálózaton belül. Hét nagyváros értéke messze
kimagaslik a mezőnybő l, esetükben a fenti érték meghaladja az 50 ezer eurót. Ezek
között többségben vannak a német nagyvárosok (Frankfurt, Düsseldorf, Stuttgart,
Koppenhága, Brüsszel, Párizs és München). A legfejlettebb nagyváros 12, Frankfurt
(74 ezer euró) közel 2,5-szeresen, Düsseldorf pedig 2-szeresen múlja felül a nagyvá-
rosi régiók átlagát.
  A másik végletet pedig Kelet-Közép-Európa nagyvárosai jelentik (Riga, Krakkó,
Wroclaw, Vilnius, Lódz, Bukarest és Szófia), melyek egy főre jutó GDP-je a 10 ezer
eurót sem éri el. Bukarest gazdasági fejlettsége a Közösség nagyvárosi átlagának 18,
Szófia (4800 euró) pedig 16%-án áll! Frankfurt am Main 15-ször fejlettebb, mint Szófia.
                                   1. ÁBRA
          Az Európai Unió nagyvárosainak egy főre jutó GDP-je, 2004
                          (a nagyvárosi átlag = 100%)
 (Per Capita GDP in Cities of European Union, 2004, Average of Cities = 100 %)


                  A 125 % felett
                  ® 100.125 %
                  0 75-100
                  s 75 % alatt




          Forrás: EuroStat adatai alapján saját szerkesztés.
  A fentiekbő l tehát kiderül, hogy az Európai Unió nagyvárosai között meglehet ő-
sen nagy gazdasági fejlettségi különbségek húzódnak. A széls ő értékek fenti egy-
szerű felsorolása alapján is sejthet ő, hogy a nagyvárosok fejlettségi sorrendje er ős
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

164      Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007      s4
regionalitást mutat (1. ábra). „Az elmúlt évtizedekben integrált, egységes nagyvá-
rosi rendszer alakult ki Nyugat-Európában. E rendszernek a központi zónája Lon-
dontól kiindulva Párizst, a holland nagyvárosokat, Brüsszelt, Frankfurtot, Zürichet
magában foglalva húzódik Milánóig. E zóna — melyet egy francia szakmunka nyo-
mán gyakran neveznek 'kék banánnak' (Brunet 1989) — tömöríti az Európai Unió
legfontosabb gazdasági parancsnoki posztjait, a transznacionális vállalatok globális
vagy regionális székhelyeit, az Unió pénzügyi, politikai, kereskedelmi, technikai
fejlesztési központjait. E nagyvárosi zóna a világ három döntési központjainak
egyike." (Enyedi 1996, 70) A másik végletet az egykori szocialista országok és Dél-
Európa nagyvárosi átlagfejlettségi szint 75%-át el nem ér ő centrumai alkotják,
amelyek szintén egy tömböt alkotnak.
  1995 és 2004 között az Európai Unió nagyvárosainak egy főre jutó GDP-je átlago-
san 1,5-szeresére növekedett. Csakúgy, mint a 2004-es gazdasági fejlettségi szint
esetében, a gazdasági fejl ődésük vizsgálatakor is jelentős eltéréseket tapasztalhatunk.
  A leggyorsabban fejl ődő nagyvárosok szinte kivétel nélkül az egykori szocialista
országok közül kerültek ki (Vilnius, Riga, Bukarest, Budapest, Prága és Varsó),
Nyugat-Európát egyedül Dublin képviselte az élmez őnyben. A leggyorsabban fej-
lődő nagyváros, Vilnius közel 4,7-szeres gazdasági fejl ődést ért el, de az imént
felsorolt nagyvárosok közül valamennyi esetében legalább 2,5-szer nagyobb a
2004-es érték a bázisévhez (1995) képest.
  A leglassabb fejl ődés ugyanakkor az egyébként a fejlettségi rangsor élmez ő-
nyéhez tartozó német nagyvárosok esetében mutatható ki. A fejl ődés üteme tekinte-
tében leghátrányosabb helyzet ű 13 nagyváros 13 mindegyike német volt, egyikük
esetében sem volt 1,2-szeresnél gyorsabb gazdasági növekedés.
  A fentiek alapján megállapítható, hogy a statikus, illetve a dinamikus vizsgálódás
ellentétes térszerkezetet mutat. Ez az ellentét nyilvánvalóan hatást gyakorol a vizs-
gált régiók közötti fejlettségi különbségek alakulására, méghozzá a fejlettségi kü-
lönbségek csökkenése irányába. A kiegyenlít ődési folyamatot igazolja a statikus
(1995-ös állapot) és a dinamikus (1995-2004 közötti állapotváltozás) értékek kö-
zötti sztochasztikus vizsgálat. A 2. ábrán szépen kirajzolódik, hogy általában minél
fejlettebb egy régió, annál lassabb a gazdasági fejl ődése, és minél elmaradottabb,
annál gyorsabb. A két adatsor között a korreláció (r --0,7) fordított irányú és szoros
összefüggésről árulkodik. A három leggyorsabban fejl ődő nagyváros (Vilnius, Riga
és Bukarest) azonban még viszonylagos elmaradottságához képest is „túl gyorsan"
fejlődik, amellyel némiképp rontja a lineáris regressziós trendvonal esetében a de-
terminációs együttható magyarázóerejét (R 2=0,43), ezért egy hatványkitev ős trend-
vonal jobban illeszkedik a pontalakzatra (R2=0,68) (2. ábra).
                                         Jeney László :
        Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                             Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007                       s4                                                              Kitekint ő             165

                                      2. ÁBRA
 A nagyvárosok fejlettségi szintje (1995) és a gazdasági növekedése (1995-2004)
                     közötti összefüggés az Európai Unióban
 (Correlation between the State of Economic Development [1995] and Economic
               Growth [1995-2004] of Cities in European Union)
       500 -
                . Vilnius
  E. 450 -
   ;


  ; 5 400
  ,'
                 • Riga
  vr
       350 -

                  Bukarest
  '6-19 300 -
                            • Budapest
  j
  ri
                                               • Dublin
  o 250                     •
                                           Manchester
                                          • ♦ Glasgow                       y = 3307.2x."
                                                                                                •
                                                      • London
       200                                • •
                                                                                 ° = 0.6838         Ft




                                                                                                                  Dü '"Id°4 • Frankfurt



        50
                                 10000          20000             30000              40000               50000        60000               70000
                                                                 egy fő re jutó GDP, eurótf ő



 Forrás: EuroStat adatai alapján saját számítás.
  A regressziós ábra által sugallt kiegyenlít ődési tendenciát néhány területi egyen-
lőtlenségi mutató (súlyozott relatív szórás, relatív terjedelem, Duál mutató, Gini-
együttható és Hoover-index) segítségével igyekeztünk alátámasztani. Az öt egyen-
lőtlenségi mutató 1995 és 2004 közötti bázisindexei a nagyvárosok közötti gazda-
sági fejlettségi különbségek csökkenését empirikusan is látványosan bizonyítják
(3. ábra). Bár egyenletességében és mértékében eltér ő tendenciával, de a vizsgált
időszakban valamennyi mutató értékében jelent ős csökkenés állapítható meg, a
vizsgált időszak alatt a bázis év értékének 70-80%-ára. Az egyenl őtlenségek legna-
gyobb mértékű csökkenését a relatív terjedelem esetében láthatjuk (itt a 2004-es
érték a kezd őévinek csupán 73%-a), a legkisebb csökkenést pedig a duál mutató
esetében (82%).
  Az Európai Unió térszerkezetében már kimutatták (Szabó 2006), hogy a fejlettségi
tagoltság bizonyos szabályszer űségeket mutat a térségek földrajzi és társadalmi té-
nyezőivel. Kérdés, hogy ezek az összefüggések milyen er ősek, ha nem a Közösség
teljes területének többé-kevésbé összefügg ő területalakzatát, hanem a nagyvárosok
szórt, elkülönülő pontalakzatát vizsgáljuk. A nagyvárosok (különösen a fővárosok)
ugyanis általában országaik legfejlettebb részei, így egyes területeken (különösen
Kelet-Közép-Európában) értékeik nagymértékben eltérhetnek vidéki hinterlandjaiktól.
                                                            Jeney László :
                           Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                                                Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

166                              Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007                s4
                                                         3. ÁBRA
                       A nagyvárosok közötti gazdasági fejlettségi különbségek változásai különböz ő
                                   területi egyenlőtlenségi mutatók alapján, 1995-2004
                       (Changes of Inequalities of Economic Development among Cities by Different
                                              Inequality Indices, 1995-2004)
                           100




                            95
  száza lék ( 1995 = 100




                                                                                                  - - - dual mutató
                                                                                                  — Hoover-index
                            85                                                                    — - Gini-együtlható
                                                                                                         súlyozott relattv szórás
                                                                                                  — relativ terjedelem
                            80




                            75




                            70
                             1995     1996    1997   1998      2000   2001   2002   2003   2004



  Forrás: EuroStat adatai alapján saját számítás.
  A fentiekben felvázolt, nagyvárosok közötti nagymérték ű kiegyenlítődési tenden-
ciát még drámaibbá teszi, hogy ez egy viszonylag rövid id őszak, alig egy évtized
alatt ment végbe. Egy ilyen jelent ő s változás nyilvánvalóan nyomot hagy az egyen-
lő tlenségekkel összefüggésben álló hatótényez ők szerepében, egyes tényez ők sze-
repe felerő södhet, másoké pedig jelentéktelenebbé válhat.
  A következőkben öt különböző, az egyenlőtlenségek szabályszer űségeinek hátte-
rében húzódó tényez ő magyarázóerejének változását kísérjük végig 1995 és 2004
között. A vizsgált öt tényez ő az alábbi:
  — nyugat—keleti fekvés,
       észak—déli fekvés,
       középponttól való távolság,
  — történelmi megosztottság,
  — városnagyság.

                                    Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatában

  A fent felsorolt öt tényez ő esetében természetesen nem azonos mérték ű a nagyvá-
rosok közötti megosztottság. Ezek számszer űleg is mérhető k, ha a nagyvárosokat
tényező nként két-két csoportba soroljuk, majd a létrehozott csoportpárokat egymás-
hoz viszonyítjuk minden tényező esetében.
                                      Jeney László :
     Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                          Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007     s4                                         Kitekint ő            167

 A nagyvárosok többféle módon feloszthatók két csoportra. A 2. táblázat foglalja
össze a nagyvárosok vizsgálatában alkalmazott csoportba sorolási szempontokat az
egyes tényez ők esetében.
                                   2. TÁBLÁZAT
  A nagyvárosok csoportokba sorolásának módjai az öt vizsgált tényez ő esetében
 (Methods of Division of Cities into Groups in Case of the Five Examined Factors)

                                      Két nagyvároscsoport lehatárolásának alap-
     Tényez ő (széls ő esetek)
                                                  ja14 (elemszám)
 Nyugat—kelet megosztottság          Az Európai Unió geometriai középpontjához
 (Lisszabontól Bukarestig)           képest nyugatabbi vagy keletebbi
                                     (nyugat 34, kelet 25)
 Észak—dél megosztottság             Az Európai Unió geometriai középpontjához
 (Helsinkitől Málagáig)              képest északabbi vagy délebbi
                                     (észak 36, dél 23)
 Centrum—periféria                   Az Európai Unió geometriai középpontjához
 megosztottság                       képest 550 km-nél közelebbi vagy távolabbi
 (Stuttgarttól Lisszabonig)          (centrum 25, periféria 34)

 Történelmi megosztottság            A tagállam csatlakozása az EU-hoz az ezred-
 (1958-tól 2007-ig)                  forduló előtti" vagy utáni (régi 48, új 11)

 Népességszám szerinti meg-          Népességszáma elővárosok nélkül egymillió
 osztottság                          fő alatti vagy feletti (nagy 19, kicsi 40)
 (Londontól Manchesterig)
Forrás: World Gazetteer adatai alapján saját számítás.
  A nagyvárosokat és azok csoportjait a 3. táblázat foglalja össze. A magasabb gaz-
dasági fejlettség a nyugati, az északi, a központi fekvés ű, a régebb idő óta EU-tag,
valamint a milliós nagyvárosok csoportjait jellemzi. Ha az egyes tényez őket
dummy-változókként fogjuk fel (ahol a gazdagabb nagyvárosok csoportja mindig 1,
az elmaradottabbaké pedig 0 értéket kap), akkor az öt változóra készített korrelációs
mátrix alapján kijelenthetjük, hogy a tényez ők között szinte minden esetben gyenge
az összefüggés. Ahogy várható volt, az egyetlen kivételt a nyugat—keleti fekvés és a
történelmi megosztottság közötti viszonylag szorosabb összefüggés jelenti, hiszen a
geometriai kőzépponton áthaladó meridiántól mintegy 250 km-re keletebbre húzódó
egykori vasfüggöny vonala tulajdonképpen maga is felfogható nyugat és kelet vá-
lasztóvonalaként (ahogy azt politikai értelemben szokás is értelmezni). A két ténye-
ző közötti szorosabb összefüggésre utal, hogy az egykori szocialista országok
mindegyike az Unió keleti felén található, igaz a nagyvárosok többségét alkotó,
szocialista múlttal nem rendelkez ő centrumok közül 14 szintén a középponttól kele-
tebbre található (4. ábra).
                                        Jeney László :
       Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                            Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

 168      Kitekint ő                                             TÉT XXI. évf. 2007       s4
                                           4. ÁBRA
                   A nagyvárosok és csoportjaik területi elhelyezkedése
                     (Territorial Location of Cities and Their Groups)




         Forrás: Saját szerkesztés.

  A 4. ábrán láthatjuk az egyes csoportok térbeli elhelyezkedését a hozzájuk tartozó
nagyvárosokkal. A térképrő l leolvasható, hogy a városméret egyik térparaméterrel
sem mutat szoros összefüggést, ugyanis az egymillió alatti (fekete körök) és az a
feletti népességszámmal rendelkez ő nagyvárosok (fehér négyzetek) az Európai
Unió különböz ő nagytájain vegyesen fordulnak el ő.
  A tényező k közötti viszonylag gyenge összefüggést támasztja alá az is, hogy ritka
az olyan nagyváros, amely mind az öt tényez ő alapján a fejlett vagy a fejletlen cso-
portba került (3. táblázat). Csupán egy olyan nagyváros van, Brüsszel, amely mind az
Öt16 tényező alapján a fejlettebb átlagú csoportba került, olyan nagyváros viszont
egyáltalán nincs', amelyik minden esetben az elmaradottabb csoportba került volna.
                                     Jeney László :
    Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                         Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007      s4                                            Kitekint ő          169

                                 3. TÁBLÁZAT
       A nagyvárosok értékei és csoportjai az öt vizsgált tényez ő esetében
        (Values and Groups of Cities in Case of Five Examined Factors)
                                     Geom.                           Fej-
              Földr.     Földr.                            Nép.             GDPfi     GDPfo"
                                       kp .    Csatl.                lett
  Nagyváros   hossz.       szél.                           (I71) ,          (euró),   (euro),
                                      táv.      éve
              (fok)*     (fok)*
                          (fok)*                          2007*             1995**    2004**
                                      (km)                           port
 Brüsszel       4,33         50,83       443    1958     1 019 022    5     43 618    55 442
 Frankfurt      8,68         50,12       152    1958     643 128      4     63 787    73 860
 Düsseldorf     6,79         51,24       332    1958     573 057      4     56 609    63 553
 Amszter-
                4,89         52,37     513      1958     741 636      4     30 552    47 789
 dam
 Köln           6,97         50,95     300       1958     963 395     4     38 918    40 401
 Bréma          8,81         53,08     464       1958     546 501     4     32 778    37 707
 Hága           4,30         52,07     520       1958    474 292      4     24 482    34 077
 Essen          7,00         51,47     343       1958     593 085     4     29 630    33 133
 Rotterdam      4,48         51,93     500       1958     598 199     4     22 459    31 665
 Hannover       9,73         52,40     383       1958     515 140     4     28 710    29 571
 Dortmund       7,48         51,51     328       1958     588 462     4     24 419    27 959
 Duisburg       6,75         51,43     350       1958     504 358     4     22 743    26 234
 Dublin        -6,25         53,33    1217       1973    I 024 027    4     18 436    47 907
 London        -0,10         51,52     758       1973    7421 209     4     21 819    44 401
 Párizs         2,34         48,86     544       1958    6281 470     4     39 575    53 201
 Milánó         9,19         45,48     389       1958    1 306 661    4     23 294    36 891
 Hamburg       10,00         53,55     512       1958    1 739 117    4     39 656    45 091
 Berlin        13,38         52,52     471     1958/90   3 383 782    4     24 033    23 371
 Glasgow       -4,27         55,87    1222       1973     610 268     3     17 908    39 283
 Manchester    -2,25         53,48     976       1973     395 515     3     15 336    34 151
 Leeds         -1,55         53,81     953       1973    455 123      3     16 896    34 035
 Birming-
                -1,91        52,48     911      1973     984 333      3     15 351    29 379
 ham
 Sheffield     -1,48         53,39     926      1973     447 047      3     13 129    25 864
 Liverpool     -2,99         53,42    1018      1973     468 945      3     13 111    25 554
 Stuttgart      9,19         48,79      47      1958     589 793      3     46 930    56 733
 Lyon           4,83         45,76     515      1958     472 317      3     24 387    33 080
 Torino         7,68         45,08     460      1958     872 881      3     18 445    27 687
 Genova         8,93         44,42     509      1958     601 951      3     15 433    24 271
 Madrid        -3,71         40,42    1425      1986     3 117977     3     15 204    25 819
 Barcelona      2,17         41,40    1030      1986     1 581 595    3     13 967    23 276
 Drezda        13,74         51,05     367      1990     486 854      3     20 909    31 179
 Lipcse        12,40         51,35     325      1990     500 093      3     20 562    23 348
 Prága         14,43         50,08     359      2004     1 167050     3      6 980    17 849
 Koppen-
               12,57         55,68     772      1973     1 089 957    3     40 278    56 196
 hága
 Stockholm     18,07         59,33    1273      1995     I 253 309    3     28 102    43 046
 München       11,58         48,14     161      1958     1 260 391    3     45 569    52 908
 Bécs          16,37         48,22     492      1995     I 569 316    3     33 169    40 281
 Marseille      5,37         43,31     714      1958     794 811      2     19 442    26 484
 Lisszabon     -9,14         38,72    1890      1986     517 802      2      13 884   22 636
 Zaragoza       -0,89        41,65    1164      1986     649 404      2     12 585    21 366
 Valencia       -0,39        39,48    1328      1986     793 332      2     11 093    18 460
 Malaga         -4,42        36,72    1782      1986     550 058      2      8 574    15 726
 Sevilla        -5,98        37,40    1807      1986     701 894      2      8 930    15 540
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

170          Kitekint ő                                                                TÉT XXI. évf. 2007                  s4
                                                Geom.                                       Fej-
                     Földr.      Földr.                                      Nép.                      GDPfő            GDP/jő
                                                  kp.      Csatt.                            lett
  Nagyváros          hossz.       szél.                                      (fŐ),                     (euró),          (euró),
                                                 táv.       éve                             cso-
                     (fok)*      (fok)*                                     2007*                      1995**           2004**
                                                 (km)                                       port
  Helsinki            24,94          60,17        1578          1995        558 457           2        25 743           39 577
  Göteborg            12,01          57,72         987          1995        515 252           2        20 654           30 359
  Varsó               21,02          52,26         874          2004       / 651 676          2         6 032           15 050
  Róma                12,50          41,89         814          1958       2 563 241          2        18 360           31 657
  Poznan              16,90          52,40         631          2004       570 352            1         4 680           10 863
  Riga                24,13          56,97        1307          2004       742 572            1         2 288            8 844
  Krakkó              19,96          50,06         745          2004       755 050            1         3 964            8 283
  Wroclaw             17,03          51,11         571          2004       634 893            1         3 953            7 588
  Vilnius             25,27          54,70        1239          2004       542 366            1         1 613            7 568
  Lódz                19,46          51,77         755          2004       768 755            1         3 191            6 427
  Athén               23,73          37,98        1657          1981       729 137            1         9 119           20 216
  Palermo             13,36          38,12        1240          1958       672 175            1         9 678           14 860
  Nápoly              14,27          40,85         969          1958       988 972            1         9 343           14 830
  Budapest            19,08          47,51         708          2004        1708087           1         5 978           16 718
  Bukarest            26,10          44,44        1340          2007        1877 155          1         1 754            5 544
  Szófia              23,31          42,69        1257          2007        1 152556          1         2 085            4 800
  határérték           9,78          48,96         550          2000        1030003                    19 899           30 428
Forrás: World Gazetteer (*) és EuroStat (**) adatai alapján saját számítás.
  Ha a csoportok átlagértékeit páronként viszonyítjuk egymáshoz, akkor megkapjuk
az egyes tényez ők esetén a dualitás er ősségét. Ezek értékeinek évenkénti alakulása
az 5. ábrán látható. Bár egyes tényez ők esetében jelentős változás következett be, a
tényezők egymáshoz viszonyított sorrendje a vizsgált id őszakban nem változott.
                                       5. ÁBRA
A dualitás mértékének különbségei és azok változása a vizsgált tényez őknél, 1995-2004
     (Differences of Rates of Duality and Their Change at Examined Factors,
                                     1995-2004)
      8.00




         1995       1998      1997       1998            1999       2000             2001           2002         2003         2004

                               1- D ••Ny•K   «. D, -E-D -0--Kö-P -M-Régi-ÚJ -0-Nagy-K leal




 Forrás: EuroStat adatai alapján saját számítás.
                                      Jeney László :
     Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                          Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007    s4                                          Kitekint ő            171

   A többi tényezőhöz képest messze kitűnik a történelmi megosztottság tényez ője.
Az egykori vasfüggöny nyoma, amely oly markánsan kirajzolódik az Európai Unió
teljes területét (beleértve tehát a nem nagyvárosi régiókat is) ábrázoló fejlettségi
térképeken, a nagyvároshálózaton belül is megjelenik. 1995-ben az akkori tizenöt
tagállam nagyvárosai közel 6-szor voltak fejlettebbek a b ővítési folyamatban részt
vevő országokéhoz képest (5. ábra). Ez a dichotómia azóta nagyon látványosan
lecsökkent, melynek eredményeként 2004-re már „csak" több mint 3-szoros a fej-
lettségi különbség; a vizsgált tényez ők közül így is mindvégig ennél figyelhetjük
meg a legmeghatározóbb dualitást.
   A bázisévben szintén valamivel er ősebb dualitást mutatott a többi tényez őhöz ké-
pest a centrum—periféria kett ősség. Ez annyiban különbözik a történelmi megosztott-
ság tényezőtől, hogy a többé-kevésbé 18 keleti perifériának tekinthet ő, volt szocialista
államokhoz tartozó nagyvárosok kiegészülnek a Közösség északi, nyugati és déli
perifériáival. Itt már kisebb a szegényebb és a gazdagabb csoport közötti kontraszt,
amely ráadásul egyre inkább eltörpül. Ez esetben is egy er őteljes kiegyenlít ődési
tendencia figyelhető meg, hiszen 1995-ben a centrumtérségek nagyvárosai még
átlagosan 2,2-szer fejlettebbek voltak a periférikus helyzet ű társaikhoz képest, ki-
lenc évvel kés őbb a hányados már csak 1,5-szeres eltérést jelez, amely már alig
erősebb a többi tényez őhöz képest.
   A maradék három tényez őre a mindvégig közel azonos mérték ű, nagyon alacsony
fokú dualitás jellemz ő, melynek erőssége alapján a tényez ők csökkenő sorrendben:
nyugat—keleti, városnagyság szerinti, majd észak—déli megosztottság. A változás
mértéke esetükben szinte alig érzékelhet ő. Az előző tényezőknél ismertetett látvá-
nyos kiegyenlítődési tendenciákkal szemben a városnagyság tényez őjénél a két
csoport közötti különbség lassú emelkedése mutatható ki. A milliós metropoliszok
előnye 1,27-ről 1,32-szeresre nőtt.
   Ahogy arra már több, az Európai Unió teljes területére elvégzett kutatás is rámuta-
tott (Szabó 2006), a földrajzi irányok közül a nyugat—keleti bizonyult meghatáro-
zóbbnak. Mindkét térparaméter esetében megfigyelhet ő, hogy nagyjából a vizsgált
időszak közepéig (1999-ig) kis mértékben növekedett a nagyvárosok fejlettsége
közötti kontraszt, majd a periódus második felében megfordult a korábbi tendencia,
a két nagyvároscsoport átlaga között mérsékl ődött a fejlettségi különbség. A jelen-
 ség oka az északnyugaton fekv ő brit és ír nagyvárosoknak inkább a periódus elejére
jellemző dinamikus növekedése.
   Ha a nyugat—keleti dimenzió értékeit összevetjük — a szintén nyugat—keleti kett ős-
 séget képviselő, csak kissé keletebbi választóvonallal megjelen ő — történelmi meg-
osztottsággal, akkor szembeötl ő a különbség. Ennek oka, hogy a földrajzi közép-
ponthoz kötött keleti csoportba az egykori Keleti Blokk mellé bekerültek azok a
jóval fejlettebb német nagyvárosok is, amelyek vontatott fejl ődésükkel „fékezik" a
keleti csoport átlagos gazdasági fejl ődését. Ugyanakkor ily módon a szóban forgó
városok nem lassítják a kontinens nyugati perifériáinak úgyszintén gyors felzárkó-
zását, melynek eredményeként a vizsgált id őszak első felében létrejöhetett az a
 furcsa helyzet, hogy miközben a történelmi megosztottság tekintetében egy határo-
                                                             Jeney László :
                            Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                                                 Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

 172                             Kitekint ő                                                                TÉT XXI. évf. 2007           s4
zott kiegyenlít ő dés látszott, a nyugati nagyvárosok enyhe mértékben ugyan, de
tovább erősítették fejlettségi el őnyüket keleti társaikkal szemben.

 A vizsgált tényez ők szerepe a nagyvárosok közötti egyenl őtlenségekben

  A különböző tényező k alapján lehatárolt csoportok közötti egyenl őtlenség többfé-
le területi egyenl őtlenségi mutatóval is mérhet ő , ezek egyike a Hoover-index, amely
„azt adja meg, hogy az egyik vizsgálati ismérv, társadalmi-gazdasági jelenség
mennyiségének hány százalékát kell a területegységek között átcsoportosítanunk
ahhoz, hogy területi megoszlása a másik jellemz őével azonos legyen." (Nemes
Nagy 2005, 112) Jelen esetben a népesség nagyvárosok közötti eloszlásával vetet-
tük össze a GDP eloszlását, a vizsgált egységnek pedig 59 nagyvárost, illetve az
ezek összevonásából tényez őnként létrehozott 2 csoportot vettük.
                                                           6. ÁBRA
                        A tényez ők szerepének változásai a nagyvárosok közötti egyenl őtlenségekben a
                                              Hoover-index alapján, 1995-2004
                          (Changes of Role of Factors in Inequalities among Cities by Hoover-index,
                                                          1995-2004)
                            24                                                               100


                            22                                                               90


                            20                                                               80
                                                                                    o
                            18                                                               70
  Hoover-Indez, száza lék




                                                                                    o
                            16                                                               60


                            14
                                                                                4 50
                                                                                s
                                                                                Á
                                                                                        Ya



                            12                                                  :            40


                            10                                                               30


                                                                                             20


                                                                                             10
                                                                                o
                             4                                                                0
                             1995 1996 1997 1998 19992000 2001 2002 2003 2004                  1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004

                                               59 nagyváros —13—Ny-K —6—É-D —0—Kö-P —M—Régi-ÚJ —0—Nagy-Kicsi



Forrás: EuroStat adatai alapján saját számítás.
  A Hoover-index a különbségek megállapításán túl lehet őséget nyújt arra is, hogy
megvizsgáljuk az egyes tényez ők esetében megjelen ő kettősség szerepét a
nagyvároshálózaton belüli általános területi egyenl őtlenségekb ől. A tényezőnként
kiszámított Hoover-index értékei ugyanis kifejezhet ők az 59 nagyváros között szá-
mított Hoover-index értékének százalékában. Ez a százalékos érték azt jelzi, hogy a
nagyvárosok közötti jövedelem-átcsoportosítások mekkora hányada történik a két
                                     Jeney László :
    Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                         Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
TÉT XXI. évf. 2007    s4                                         Kitekint ő            173

csoport között (azaz mennyire képez markáns választóvonalat a csoporthatár a fej-
lett és elmaradott nagyvárosok között), illetve mekkora hányada a csoportokon
belül (azaz mennyire homogének a csoportok).
  A 6. ábra bal oldalán az eredeti Hoover-index értékek láthatók, a jobb oldalon pe-
dig ezeknek az 59 nagyvárososra kiszámított Hoover-index százalékában kifejezett
formája (6. ábra). Az ábra bal felén a duál mutatóhoz hasonló helyzet látszik, azaz a
történelmi megosztottság és a centrum—periféria korábban meghatározó jelent ősé-
gének halványodása, a két földrajzi irány szerinti egyenl őtlenségek hullámzása, a
városnagyság szerinti kett ősség enyhe emelkedése mutatható ki, egyébként e három
utóbbi, gyengébb tagoltságot jelz ő dimenzió egymáshoz viszonyított sorrendje is
hasonló az el őzőekben ismertetetthez.
  Jelentős különbség azonban, hogy ezúttal nem a történelmi megosztottság, hanem
a centrum—periféria kett ősség esetében jelenik meg a legmarkánsabb egyenl őtlen-
ség. Ennek matematikai, módszertani magyarázatát az adja, hogy a két csoport
között számított Hoover-index értékét a gazdasági fejlettségen túl befolyásolhatja a
csoportok népesség-, illetve GDP-aránya az Unión belül. Az új tagállamokhoz tar-
tozó nagyvárosok csupán 12%-át adják a Közösség népességének, ugyanez az arány
a szintén elmaradottabb csoporthoz tartozó periferikus helyzet ű nagyvárosok eseté-
ben 64%. Mindkét esetben — lévén szegényebbek —, a csoportok Unión belüli gaz-
dasági súlya elmarad a népességarányuktól. Az Unión belüli GDP-részesedés azon-
ban az els ő esetben semmiképp nem térhet el 12%-nál nagyobb mértékben a népes-
ségaránytól. Így a történelmi megosztottság rendkívül „aránytalan" csoportjai kö-
zött eleve korlátozottabb az esély a magasabb Hoover-index értékekre.
  A 6. ábra jobb oldalán már nem az egyes tényez ők esetében tapasztalt egyenl őt-
lenségek nagyságát láthatjuk, hanem ezek szerepét a nagyvárosok közötti általános
fejlettségi különbségekben. A centrum—periféria megosztottság nem csupán abszo-
lút mértékben mérsékl ődött, hanem a szerepe is a nagyvároshálózaton belüli általá-
nos fejlettségi különbségekben. Az id őszak elején a nagyvárosok fejlettségi rangso-
rában igen erősen érvényesült a központ—periféria megosztottság, amely az összes
nagyváros közötti egyenl őtlenség 84%-át tette ki. A geometriai középponttól számí-
tott 550 km sugarú körön belül Torino, Genova és Prága kivételével valamennyi
nagyváros átlag feletti fejlettség ű volt, a perifériákon pedig az észak-európai nagy-
városokat (Koppenhága, Göteborg, Stockholm és Helsinki), valamint Londont le-
számítva mindegyik átlag alatti fejlettség ű volt. Az eltelt időszak alatt bekövetkezett
radikális változások a centrum—periféria reláció jelent őségének mérsékl ődéséhez
vezettek, amelyben nem csupán a volt szocialista országok, hanem a nyugati perifé-
riák nagyvárosainak gyors ütem ű felzárkózása is szerepet játszott. 2004-re már egyre
több átlag alatti fejlettség ű nagyváros jelent meg a centrumban is (a korábban felso-
roltak mellett lassabban fejl ődő német nagyvárosok: Berlin, Dortmund, Duisburg,
Hannover és Lipcse), miközben egyre több centrumtól távolabbi nagyváros átlag
feletti fejlettségűvé vált (a korábban felsoroltakon kívül 19 Dublin, Glasgow, Leeds,
Manchester és Róma).
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
174      Kitekint ő                                             TÉT XXI. évf. 2007       s4
  Az előző ekben felvázolt helycserék is igazolják, hogy a központ—periféria
dichotómia súlyvesztésében nem els ősorban a volt szocialista országok sokat emle-
getett felzárkózása, hanem sokkal inkább a nyugati perifériák nagyvárosainak a
centrumtérséggel szembeni gyors ütem ű gazdasági növekedése játszott főszerepet.
Ezt szépen igazolja az egykori vasfüggöny vonala szerinti megosztottság szerepé-
nek stagnálása, enyhe hullámzása az egyenl őtlenségekben. Az 59 nagyváros eseté-
ben kimutatott kiegyenlít ő désben nem annyira az új és régi tagállamok centrumai
közötti, hanem inkább a régiekén belüli nivellálódás játszott kulcsszerepet.
  Ezzel a jelenséggel függ össze az is, hogy a nyugat—kelet kett ősség szerepe itt
szinte egyenrangúvá vált a történelmi megosztottságéval (s őt 2000 óta már er ősebb
is). Ennek a hátterében sem els ő sorban a volt szocialista nagyvárosok, hanem in-
kább a nyugati perifériák gyors felzárkózása, illetve a keleti területek szocialista
múlttal nem rendelkez ő nagyvárosainak vontatottabb gazdasági fejl ődése áll. Ezt
bizonyítják azok a nagyvárosok, amelyek a vizsgált id őszak alatt átlag felettib ől az
alatti fejlettségű vé váltak, illetve fordítva. Az átlag felettiek csoportjához átkerült
nagyvárosok Róma kivételével az Európai Unió nyugati feléhez (felsorolt angol
nagyvárosok és Dublin), míg az átlag alattiakhoz átkerültek kivétel nélkül a keleti
feléhez (felsorolt német nagyvárosok és Göteborg) tartoznak. Ezek alapján kijelent-
hető , hogy az Európai Unió nagyvároshálózatán belül bár még mindig az egykori
vasfüggöny mentén húzódik a legmarkánsabb fejlettségi szakadék, az átlag feletti és
az alatti nagyvárosokat elválasztó vonal inkább egy nyugatabbi, a Közösség geo-
metriai közepén áthaladó délkörnek felel meg.
  A népességszám szerinti megosztottság az egyetlen olyan vizsgált tényez ő, amely
 1995 óta, ha enyhe mértékben is, de többé-kevésbé folyamatos er ősödést mutatott.
Ez különösen akkor figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy az 59 nagyvá-
ros között számított egyenl őtlenségek mérsékl ődnek, ez alapján e dimenzió szerinti
megosztottság arányaiban még inkább felértékel ődik. 2004-ben már az egyenl őtlen-
ségek 36%-át tette ki a népességszám szerinti megosztottság.
  Az Európai Unió nagyvároshálózatára már korábban megfogalmazott általános
kiegyenlítő dési tendenciából következik a fejlettebb térségek lassabb, az elmaradot-
tabbaknak pedig gyorsabb gazdasági fejl ődése. Ez egyaránt igaz az egymillió alatti
és az afeletti lélekszámú nagyvárosokra. Azonban mind a szegényebb nagyvárosok
felzárkózásában, mind pedig a fejlettebbek lefelé nivellálódásában a milliósnál
kisebb nagyvárosok „húzzák a rövidebbet". A fejlett nagyvárosok közül a nagyobb
metropoliszokra kevésbé volt jellemz ő a lassú gazdasági növekedés, mint az egy-
millió lakos alattiakra. Az elmaradottabb nagyvárosok közül szintén a nagyobbak
fejlő dtek gyorsabban (ide tartoznak Dél- és Kelet-Közép-Európa metropoliszai),
míg a kisebbek között olyanok is akadtak, amelyek felzárkózás helyett rontottak
pozíciójukon (Marseille és Torino).
                                         Jeney László :
        Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                             Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007           s4                                                  Kitekint ő             175

                                             Összefoglalás

   Az Európai Unió térszerkezetének fejlett elemei közé tartozó nagyvárosok között
jelentős fejlettségi különbségek húzódnak. A legfejlettebb nagyvárosok Nyugat-
Közép-Európában (els ősorban Németország területén), a legelmaradottabbak pedig
az integráció keleti perifériáin találhatók. A tágabban értelmezett ezredfordulón
azonban igen gyors csökkenés ment végbe a nagyvárosok közötti egyenl őtlensé-
gekben. Ezt több területi egyenl őtlenségi mutató (súlyozott relatív szórás, relatív
terjedelem, duál mutató, Gini-együttható, Hoover-index) határozottan igazolja,
amennyiben értékeik alig egy évtized alatt 70-80%-ukra csökkentek.
   A látványos kiegyenlít ődési folyamattal párhuzamosan átalakulnak a nagyvárosok
közötti egyenlőtlenségekkel többé-kevésbé összefüggésben álló különböz ő földrajzi
és társadalmi tényez ők. A tanulmányban öt tényez őn keresztül vizsgáltuk meg az
Európai Unió nagyvároshálózatában megjelen ő dualitások er ősségét, ezen megosz-
tottságok szerepét a Hoover-indexszel mért egyenl őtlenségekben.
   Ezek alapján megállapítható, hogy még mindig az egykori vasfüggöny vonala a
legmarkánsabb fejlettségi törésvonal a nagyvároshálózaton belül, igaz a volt szocia-
lista országok nagyvárosainak felzárkózása nyomán ez rohamosan halványodik.
A vizsgált időszak elején még viszonylag jelent ősebb centrum—periféria kett ősség is
erősen háttérbe szorul, amelyért már nem annyira a keleti, mint inkább a nyugati
perifériák gyors felzárkózása, illetve a centrumtérségek vontatott gazdasági növe-
kedése okolható.
   A Hoover-indexszel végzett számítások a duál mutató alapján a várthoz képest
kissé eltérő módon mutatták a tényez ők befolyásoló szerepének sorrendjét a nagy-
városok közötti egyenl őtlenségek alakulásában. Ezt a Hoover-index matematikai
háttere magyarázza, melynél felértékel ődik a nagyvárosok átlaghoz viszonyított
pozíciója, amely alapján a történelmi megosztottság már kevésbé bizonyul jó vá-
lasztónak, hiszen a régi tagállamok nagyvárosai közül is számos átlag alatti fejlett-
 ségű. Itt szintén nem annyira a kelet-közép-európai nagyvárosok felzárkózása ját-
 szik kulcsszerepet. A nyugati perifériákon az angol, ír nagyvárosok gyors fejl ődé-
süknek köszönhet ően átlag feletti fejlettségűvé váltak, míg a centrumtérség keleti
oldalán fekvő német nagyvárosok lassabb gazdasági növekedésük miatt átlag alatti-
akká. Ezek a folyamatok a korábban szinte domináns centrum—periféria reláció
 szerepének oldódását eredményezték, valamint azt, hogy az átlag feletti és alatti
nagyvárosokat elválasztó vonalnak a vasfüggöny helyett inkább az attól nyugatabb-
ra húzódó geometriai középvonal felel meg. Az átalakulás kis mértékben er ősítette
a városnagyság szerepét is az egyenl őtlenségekben.

                                                Jegyzetek
1
    A városok körét az Európai Unió országai eltér ő módon határozzák meg. A tagállamok többségében a
    népesség lélekszámától függően nyilvánítják várossá az egyes településeket, de ez a határ széls őségesen
    változó. Az országok jelent ős részénél a kritikus népességszám a várossá nyilvánítás egyetlen kritériuma.
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.
176      Kitekint ő                                                         TÉT XXI. évf. 2007          s4
     Egyes ritkábban lakott, fejlett északi országoknál (Dánia, Svédország) már 200 fó elég ahhoz, hogy
     egy települést városnak tekintsenek. Írországban az alsó határ 1500 f ő. Több tagállam esetében ez a
     szám 2000 ró (pl. Franciaország, Hollandia, Luxemburg és Németország), Ausztriában a kritikus méret
     5000, míg a dél-európai országoknál (Görögország, Olaszország, Portugália és Spanyolország) pedig
      10 ezer fő . Belgium esetében komplex mutatók alapján (pl. központi funkciók megléte, foglalkozási
     szerkezet, néps űrű ség, infrastruktúra fejlettsége stb.) funkcionális értelemben különítik el a várost a
     falutól. Hazánk és a kelet-közép-európai országok többsége is ez utóbbi kategóriába tartozik. Ráadásul
     meg kell jegyezni, hogy a városi cím megítélésének kritériumrendszere nemcsak térben, hanem id őben
     is változhat (gondoljunk csak a hazai várossá nyilvánítás szabályainak kiürülésére) (United Nations
      1993; Beluszky—Kovács—Olessák 2001). „A városi népességre vonatkozó statisztikai adatok tehát nem
     azonos tartalmat tükröznek, egyaránt magukban foglalják a 250 lakosú városkákat, illetve a sok milliós
     népességű nagyvárosokat." (Bernek—Sárfalvi 1996, 46) Nemzetközi összehasonlításoknál ezért gyak-
     ran a 10 ezer fő nél népesebb településeket tekintik városoknak.
 2
      Nem is minden nyelvben jelenik meg a nagyváros fogalma. A német nyelv például használja a
     „Grosstadt" kifejezést, az angolban azonban leginkább a „city" szó feleltethet ő meg a nagyváros fo-
     galmának, amely két értelemben használatos. Egyrészt a „city" sz űkebb értelemben csupán a nagyobb
     városok központjára, belvárosára vonatkozik, másrészt magát a város egészét jelentheti, csakúgy mint
     a „town" kifejezés. Ez utóbbival szemben a „city" fogalmát áltatában nagyobb méret ű településekre
    használják. Így a magyar nagyváros angol megfelel ője lehet „large city", de önmagában a „city" fo-
     galma is használható.
3
     Ehhez hasonlatos probléma a természetföldrajzban a hegységek és a dombságok közötti elkülönítés
    országonként eltérő módszere, amely er ő sen függ az adott ország domborzati viszonyaitól. A viszony-
     lag alacsony átlagmagasságú Magyarországon az 500 méternél magasabban fekv ő domborzati formá-
    kat a magyar természetföldrajzi szakirodalom hegyeknek (hegység, középhegység) nevezi. Ezzel
    szemben a változatosabb függ ő leges tagoltsághoz „szokott" romániai geomorfológiai szakirodalomban
    csak a tengerszintnél 800 méterrel magasabban fekv ő területeket tekintik hegységeknek.
4
    Itt a regionális jelz ő nem feltétlenül a Magyaroroszágon NUTS2-es szintet alkotó tervezési-statisztikai
    régiókra, hanem inkább nagytérségekre (esetenként országhatárokon túlra is kiterjed ő tájegységekre)
    vonatkozik.
5
    A fenti módosítás összesen hét nagyvárost érint: ebb ő l négy brit (Leeds, Liverpool, Manchester,
    Sheffield), egy holland (Hága), egy francia (Lyon) és egy német város (Drezda). Drezda esetében már
    nem annyira a szuburbanizáció folyamata, mint inkább az újraegyesítés generálta belnémet migráció
    játszik f őszerepet kiegészülve a természetes fogyással.
6
    Bár az EuroStat egységesített adatbázisa csak 2004-ig közöl GDP-adatokat, elképzelhet ő, hogy egy-egy
    tagállamra már elérhet ő késő bbi évekre is adat. Azonban, mivel ez nem teljes kör ű, nem vettük figye-
    lembe, ráadásul a közösségi statisztikai hivatal által közzétett adatbázis el őnye, hogy már eleve har-
    monizálva, euróban kifejezve állnak rendelkezésre a GDP-adatok. Néhány esetben ugyanakkor épp az
    EuroStat harmonizált adatbázisa volt hiányos, Romániára például csak 1998 óta állnak rendelkezésre
    adatok. Ez esetben a kés őbbi évek tendenciái alapján megbecsültük a hiányzó évek adatait, így végül
    1995 és 2004 között valamennyi évre és valamennyi NUTS3-as egységre elérhet ővé váltak az adatok.
    Nem számítva az egykori NDK területét, amely a német újraegyesítéssel már 1990-ben a Közösség
    részévé vált.
8
    A vizsgálati terület nem terjed ki a Közösség Európán kívüli területeire: francia tengerentúli területek,
    Kanári-, Azori-szigetek, Madeira, Ceuta és Melilla.
9
    A két nem nagyvárosi régió közül az egyik a London el ővárosi övezetéhez tartozó Berkshire,
    Buckinghamshire and Oxfordshire (Reading és Oxford régiója) volt.
to
     Valójában ennél több NUTS3-as régió található az Európai Unióban, a korábban már említett London
    és Párizs környéki régiók összevonásával, illetve a Közösség tengerentúli megyéinek elhagyásával
    azonban az elemzésben kevesebb NUTS3-as egység szerepel.
  1
     A legfejlettebb NUTS3-as egység a németországi München Landkreis (85 ezer euró GDP/fó) — amely
    a dél-német nagyváros el ővárosi övezete — például alig több mint 25 ezer f ővel rendelkezik.
12
     Megjegyzendő , hogy valójában a legmagasabb egy fő re jutó értékkel rendelkez ő NUTS3-as egység az
    EU-ban Inner Londor — West volt (több mint 120 ezer euró!), azonban ahogy arról már korábban szó
    volt, a londoni NUTS3-as egység aggregálásával a brit fóváros Greater London néven szerepel az
    adatbázisban, amelyben öt NUTS3-as régió értéke átlagolódik. Ugyanez igaz Párizsra is, ez esetben
                                          Jeney László :
         Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                              Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

TÉT XXI. évf. 2007             s4                                                        Kitekint ő                177

      Paris (3.), illetve Hauts-de-Seine (5.) NUTS3-as egységek „t űnnek el" az európai fejlettségi rangsor
      élmezőnyéből.
 13
    Ez különösen azért figyelemre méltó, mert Németországot összesen 14 nagyváros képviseli. Közöttük
    az egyetlen viszonylag gyorsabban fejl ődő Drezda, amely egykoron szintén egy volt szocialista or-
    szághoz tartozott. S őt, a többi német nagyvároshoz képest kissé gyorsabban fejl ődő Drezda sem érte el
   a Közösség nagyvárosainak átlagos gazdasági fejl ődési ütemét.
14
     A térparaméterek szerinti csoportalakításoknál felhasznált geometriai középpont kiszámítása nem
   csupán az 59 nagyvároson, hanem a teljes vizsgált teret lefed ő 1267 darab NUTS3-as egységen alapul,
   ahol a régiókhoz a legnépesebb településeik földrajzi koordinátáit rendeltük. Az ily módon kapott
   geometriai középpont koordinátái: északi szélesség 48,96 fok, keleti hosszúság 9,78 fok, a kitüntetett
   pont a nagyvárosok közül Stuttgarthoz van legközelebb, attól alig 47 km-re északkeletre.
15
    Kérdésként merülhet fel az egykori kelet-német nagyvárosok (Berlin, Drezda és Lipcse) hovatartozá-
   sa. Bár kétségtelenül ezek az egykori szocialista blokkhoz tartoztak, a vizsgálatban mégis a többi né-
   met várossal együtt a Nyugati Blokkhoz kerültek. Berlin esetében ez kevésbé problematikus, hiszen a
   város nyugati fele korábban is az akkori fejlett világhoz tartozott. A másik két német nagyvárost azért
   vettük inkább a nyugatiak közé, mert a vizsgált id őszakban már jó néhány év eltelt az újraegyesítés
   óta, gazdasági fejlettségük felülmúlja az egykori Keleti Blokk valamennyi nagyvárosáét, ráadásul von-
   tatott fejl ő dési dinamikájukban is inkább a nyugat-német nagyvárosok sorsában osztoznak. Úgy t űnik,
   esetükben tehát az országhatás er ő teljesebb, mint az egykori történelmi blokkhoz tartozás öröksége.
16
     Több nagyváros négy tényez ő alapján is a fejlettebb csoportokhoz tartozik. Az északnyugat-
   németországi és hollandiai nagyvárosok (Bréma, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt,
   Hannover, Köln, Amszterdam, Hága és Rotterdam) a kisebb népességszámuk, London és Dublin a
   magterülettő l való távolságuk, Párizs és Milánó a geometriai középponttól számított délebbi, Berlin és
   Hamburg pedig keletebbi fekvése miatt nem szerepel minden kategóriában a legfejlettebb csoportban.
17
    Több nagyváros viszont csupán egy tényez ő alapján került valamely fejlettebb csoportba. Budapest,
   Bukarest és Szófia csak a nagyobb lélekszámuk miatt, Athén, Nápoly és Palermo a régebbi EU-
   tagságuknak köszönhetően nem lettek minden tényez ő szerint az elmaradottabb csoportok tagjai.
   A lengyel és balti nagyvárosokat (Krakkó, Lódz, Poznan, Wroclaw, Riga és Vilnius) pedig csupán az
   északi fekvésük „mentette meg" attól, hogy egyik esetben se legyenek a fejlett csoportban.
18
    Prága az egyetlen olyan volt szocialista nagyváros, amely a központi területhez tartozik.
19
    A felvázolt trendnek ellentmond, hogy a periferikus helyzet ű, korábban még nagyvárosi átlag feletti
   Göteborg időközben átlag alatti fejlettség űvé vált.


                                                    Irodalom
Barta Gy.—Beluszky P. (szerk.) (1999) Társadalmi-gazdasági átalakulás a budapesti agglomerációban.
  A budapesti agglomeráció kölcsönkapcsolatai 1. Regionális Kutatási Alapítvány, Budapest,
Beluszky P.—Kovács Z.—Olessák D. (szerk.) (2001) A terület- és településfejlesztés kézikönyve. Magyar-
  ország kézikönyvtára sorozat. CEBA Kiadó, Váckisújfalu.
Bernek Á. (2000) A globális világ „új gazdaságföldrajza". — Tér és Társadalom. 4. 87-107. o.
Bernek Á.—Sárfalvi B. (1996) Általános társadalomföldrajz a középiskolák számára. Nemzeti Tan-
  könyvkiadó, Budapest.
Cséfalvay Z. (1999) Budapest mint Kelet-Közép-Európa centruma? — Csontos J.—Lukovich T. (szerk.)
  Urbanisztika 2000. Akadémiai Kiadó, Budapest. 127-144. o.
Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet id őszakában. Hilscher Rezs ő
  Szociálpolitikai Egyesület, Budapest.
Enyedi Gy. (1997) A sikeres város. — Tér és Társadalom. 4. 1-7. o.
Enyedi Gy (1998) Budapest — kapuváros? — Glatz F. (szerk.) Budapest — nemzetközi város. Magyar
  Tudományos Akadémia, Budapest. 47-55. o.
Enyedi Gy. (1999)A magyar településfejl ődés integrációs kihívásai az ezredfordulón. — Csontos J.—
  Lukovich T. (szerk.) Urbanisztika 2000. Akadémiai Kiadó, Budapest. 117-125. o.
Faragó L. (2006) A városokra alapozott területpolitika koncepcionális megalapozása. — Tér és Társada-
  lom. 2. 83-102. o.
Hegedűs M. (1973) Gazdasági fejlődés és az urbanizáció. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Kovács Z. (2002) Az urbanizáció jellemz ő i Kelet-Közép-Európában a posztszocialista átmenet idején.
                          1-4. 57-78. o.                                                             —FöldrajziKölemények.
                                       Jeney László :
      Dualitások az Európai Unió nagyvároshálózatának fejlettségében az ezredfordulón.
                           Tér és Társadalom 21. évf. 155-178. p.

178      Kitekint ő                                                   TÉT XXI. évf. 2007       s4
Lengyel L. (1999) „Budapestország" mítoszai. — Csontos J.—Lukovich T. (szerk.) Urbanisztika 2000.
  Akadémiai Kiadó, Budapest. 111-116. o.
Nemes Nagy J. (1998) A tér a társadalomkutatásban. Bevezetés a regionális tudományba. Hilscher
  Rezső Szociálpolitikai Egyesület, Budapest.
Nemes Nagy J. (szerk.) (2005) Regionális elemzési módszerek. Regionális Tudományi Tanulmányok 11.
  ELTE Regionális Földrajzi Tanszék, MTA—ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest
Szabó P. (2006) A fejlettség makroregionális különbségeinek alakulása az Európai Unióban. III. Magyar
  Földrajzi Konferencia, Budapest. CD-ROM. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, Budapest.
United Nations (1993) World Urbanization Prospects. The 1992 Revision. Department of Economic and
   Social Information and Policy Analysis. United Nations, New York.
http://www.world-gazetteer.com/
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/