Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


 TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                                         Kitekint ő            197



            A KÖRNYEZETVÉDELEM INTÉZMÉNY-
                RENDSZERE SZLOVÁKIÁBAN1
           (The Institutional System of Environment Protection
                                in Slovakia)

                                        MEZEI ISTVÁN

 Kulcsszavak:
 Szlovákia környezetvédelem intézményrendszer
 A Szlovák Köztársaság környezetvédelmi intézményrendszere a ftiggetlenség kikiáltása után gyors tem-
 póban kezdett kiépülni. A legf őbb kényszerít ő tényez őt az Európai Unióhoz való csatlakozás jelentette. A
 legtöbb figyelmet a jogszabályok nemzetközi gyakorlatban elfogadott rendszerének átvétele, illetve a
 helyi viszonyokhoz való alkalmazása igényelte. A munka során be kellett kapcsolódniuk a környezetvéde-
 lem nemzetközi rendszerébe is. A környezetvédelem intézményi rendszerének kialakítása párhuzamosan
 zajlott az ország közigazgatási reformjával. Ennek során különítették el az államigazgatás és a helyi-
 területi önkormányzati szintet Az államigazgatás szintjén különféle intézmények jöttek létre az egyes
 környezetvédelmi szakfeladatok ellátására. Szabályozták a környezetvédelmi adatok nyilvánosságra
 kerülésének kérdését is.


                                               Bevezetés

   Földrajzilag Szlovákia úgy tekinti magát, mint Közép-Európa közepén lév ő álla-
 mot. Számításaik szerint a szlovákiai Jánoshegy (Kremnické Bane) az a földrajzi
 pont, ami Közép-Európa közepét jelenti. Az ország 49 ezer km2 terület ű, legna-
 gyobb hossza 429 km, legnagyobb szélessége 197 km. A 2001-es népszámlálás
 szerint lakosainak száma 5 379 455 fó. Területének nagy része hegyvidék. A Kárpá-
 tok északi hegyvonulata jelenti az „ ősi" szlovák földet, mert évszázadokon keresz-
 tül szláv, illetve idővel szlovák többségű volt itt a lalcosság. Délnyugati sávja alföld,
 ami tulajdonképpen a Kisalföld része, illetve folytatása, amit az Alpok és a Kárpá-
 tok közül előtörő Duna szel ketté. Ennek a tipikusan alföldi tájnak legismertebb
 része a Csallóköz. Meghatározó jelent őségű földrajzi jellemzője Szloválciának,
 hogy a hegyekb ől folyó vizek döntő többsége dél felé, azaz a Kárpát-medence két
 legnagyobb folyója, a Duna, illetve a Tisza felé folynak, völgyeik jelentilc a közle-
 kedési folyósokat, sőt — Frisnyák Sándor szavaival — ezek a folyóvölgyek az emberi
 megélhetést biztosító „életkamrálc" (Frisnyák 1996).
   A magas hegyekből álló kárpáti hegykoszorú éghajlatbefolyásoló hatása, valamint
 a vízfolyások délre tartó iránya miatt mondhatjulc, hogy ez a földrajzi táj a legköz-
 vetlenebb módon befolyásolja a hegykoszorú által körülölelt medence természeti
 életét. Tulajdonképpen a két állam osztozik egy földrajzilag összefiigg ő területen. A
 földrajzi értelemben vett Kárpát-medence északi hegyvidéki karéjáról és az általa
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


198    Kitekint ő                                            TÉT XXI. évf. 2007 • 3

észala-ól határolt medencér ől van szó, amelyek pont e miatt a szerves egység miatt
vannak szorosan egymásra utalva. Ennek különösen a környezetvédelemben és a
környezeti egymásrautaltságban van kiemelt jelent ősége, azzal a megjegyzéssel, hogy
minden szempontból, így környezeti szempontból is a hegyvidéki ország van el őny-
ben, és a medence-ország van hátrányban. Ezt legjobban a vizekkel lehet bizonyítani,
mert a jelenkori Magyarország vizeinek 90%-a az 1920-as területi rendezés óta hatá-
rain kívül ered, tehát nincs érdemleges befolyása, illetve közvetett (els ősorban politi-
kai) befolyása van csak az érkez ő vizek minőségére és mennyiségére.

                    A környezetvédelem 1993-1998 között

                       A környezet javításának stratégiája

   A Szlovák Köztársaság 49 034 km2-éb ől 49,86% mezőgazdasági terület, 40,71%
 erdő , 1,9% víz. A beépített terület aránya 7,53%.
   A környezet állapota jellemezhet ő a természet min ősége és a társadalmi és gazda-
 sági aktivitás által okozott hosszú távú romlás alapján. Ennek megfelel ően a kör-
 nyezeti igénybevétel öt kategóriáját állították fel Szlovákiában a természeti, a városi
 és a higiéniai feltételekre vonatkozóan. Az adatok alapján 9 területet jelöltek ki az
 országban (itt a népesség 39%-a lakik), ahol a besorolás szerint károsodott és/vagy
 erősen károsodott min ősítést kapott a környezet (4. és 5. fokozat). Emellett a lakos-
 ság 44%-a magas és/vagy kielégít ő minőségű környezetben (1. és 2. fokozat), míg
 17% mérsékelten károsodott környezetben él (3. fokozat). Ezeket a kategóriákat
bizonyos engedélyek megadásánál, illetve tiltásoknál veszik figyelembe.
   A Szlovák Köztársaság Nemzeti Tanácsa 1993-ban hagyta jóvá a Nemzeti környe-
zetvédelmi politika stratégiája, elvei és prioritásai című dokumentumot. Az ebben
jóváhagyott kritériumok szerint a nemzeti környezetvédelmi politika a következ ő
fontossági sorrendet állította fel:
    - Globális környezeti biztonság és a légkör védelme a szennyez ődés ellen.
    - Megfelelő ivóvízrendszer létrehozása, a vízszennyezés csökkentése egy el-
         fogadható/tűrhető szintre.
    - Talajvédelem, az élelmiszerek és más termékek tisztaságának biztosítása.
    - A hulladék megfelelő elhelyezése vagy hasznosítása, valamint termelésének
         minimalizálása.
    - Az élővilág sokféleségének védelme, meg őrzése, a természeti er őforrások
         ésszerű használata, a földhasználat megfelel ő mértékének kialakítása.
   Az első Nemzeti környezetvédelmi cselekvési programot (amely a fent említett
környezetvédelmi politikai stratégiából következik) a Szlovák Köztársaság kormá-
nya 1996 májusában fogadta el. F ő feladata az volt, hogy határozza meg a konkrét
koncepcionális, törvényi, szervezeti, oktatási és befektetési intézkedéseket. A stra-
tégia támogatása az egyes állami hivatalokon múlott. A cselekvési program 10
témára bontódott és 1 356 intézkedést tartalmazott.
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                          Kitekint ő         199

  1997-ben a szlovák kormány elfogadta az Agenda 21 végrehajtási koncepcióját és
a fenntartható fejl ődés értékelését segítő mutatókat. Ez a koncepció csak az állami
hivatalokra összpontosított, mivel az Agenda 21 végrehajtásában a települések nem
kaptak szerepet.
  A Szlovák Köztársaság az igazgatás és a környezetvédelem 15 különböz ő területén
fejlesztette ki a környezetvédelmi törvények átfogó rendszerét. Ez 51 törvényt és kb.
800 végrehajtási utasítást tartalmazott. Számos nemzetközi környezetvédelmi megál-
lapodást alkalmaztak, átvették például a biológiai sokszín űségről (CITES) szóló
egyezményt, a Ramsar Egyezményt, a vándorló állatfajok védelmér ől szóló egyez-
ményt, az ENSZ keretegyezményét a Idímaváltozással kapcsolatban, a határon átme-
nő levegőszennyeződéssel kapcsolatos egyezményt, és az ESPOO Egyezményt.

                              Területi és helyi politika

  A Szlovák Köztársaságban a közigazgatást a területi és a helyi közigazgatás rend-
szere határozza meg (Mezei 2004). 1998-ig az állami hivatalok voltak felel ősek
területi és körzeti szinten az állami stratégia végrehajtásáért. A helyi önigazgatást ez
a folyamat vagy mint testületet, vagy mint önkéntes partnert érintette.
  A helyi önkormányzat két úton tudott kidolgozni stratégiát és intézkedéseket:
         Követte a létez ő környezetvédelmi törvényt vagy az állami környezetvédel-
         mi stratégiát, ami alapján kidolgozta a maga dokumentumait.
         Követte a 369/1990-es közösségi jogról szóló törvényt.
  Az első megoldási mód szerint ilyen a hulladékgazdálkodás programjának beve-
zetése, amit az állami szintr ől a helyi szintre helyeztek. A hulladékgazdálkodást
részben a helyi szint hozhatja létre, vagy szervezheti. Ez a dokumentum képezi a
hulladékgazdálkodás alapját és egyik meghatározó pontja a területi tervezés össze-
állításának.
  A második megközelítés szerint a településeknek kellett létrehozniuk és támogat-
niuk a területükre és a körzetükre vonatkozó területrendezési tervet. A terv mint fó
irányadó dolcumentum szerepelt a település szintjén, amely meghatározza a jöv őbeli
fejlődést, annak kereteit, érinti a környezetvédelem helyzetét, a jöv őbeli beruházá-
sokat. A települések kidolgozhatnak stratégiákat, koncepciókat környezetükre, mint
amilyen a zöld területek gondozása, a környezeti stabilitás helyi rendszere, energia-
takarékossági koncepció stb. Ugyanezen törvény szerint alkothattak a települések
saját rendeleteket, szabályokat pl. a települési hulladék, a hulladékelhelyezés,
hulladékelkülönítés vonatkozásában, átvállalhatták az állami hivatalok végrehajtási
jogát területükön a kis mérték ű levegőszennyezés, a zöld területek, a természet
védelme és a tömegközlekedés esetében.
  A 369/1992-es törvény szerint a települések lettek a felel ősek az ivóvízhálózatért
és a szennyvízcsatorna rendszer kiépítéséért, beleértve a vízm űveket is. A folyóvíz
és a szennyvízkezel ő társaságok felel őssége megosztott. Aldcor már tervezték, hogy
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.

200     Kitekint ő                                          TÉT XXI. évf. 2007 • 3

a privatizációs folyamat oldja meg ezt a problémát azzal, hogy a felel ősséget átru-
házza az államról a településekhez.

                     A természeti környezet ellen őrző rendszere

  A környezetvédelmi ellen ő rzési rendszert már az 1993-as létrehozáskor úgy ter-
vezték, hogy nemzeti, területi/regionális és helyi ellen őrzésre legyen képes. A nem-
zeti környezetvédelmi ellenő rzés 12 komponensb ől áll:

        1) levegő,                           8) lakókömyezet,
        2) víz,                              9) talajhasználat/földhasználat,
        3) talaj,                            10) élelmiszer- és takarmányszennye-
        4) erdő,                                 ződés,
        5) geológiai tényez ők,              11) a környezeti tényez ők hatása a
        6) sugárzás és más fizikai               népességre,
           tényezők,                         12) időjárás és éghajlat.
        7) hulladék,
  Ennek a rendszernek az a feladata, hogy gondoskodjon a környezet állapotát érint ő
friss adatokról. Bizonyos ellen ő rzési tevékenységeket önálló intézmények látnak el:
     -    Szlovák Vízügyi és Id őjárási (Hidrometeorológiai) Intézet,
        Szlovák Környezetvédelmi Felügyel őség,
      - Talajvédelmi Kutatóintézet,
      - Állami Egészségügyi Intézet,
      - Geológiai Intézet,
      — Erdőkutató Intézet.
  Ezen ellenőrző rendszer fejlettsége különböz ő színvonalú. Néhány intézmény kö-
zülük hosszú idő tartamra vonatkozó mérési eredményekr ől és adatokról tud gon-
doskodni, amelyek nagy területrő l állnak rendelkezésre, másrészt vannak olyan
ellenő rzési módok, amelyek még csak terv szintjén léteznek, mint például a teljes
élővilág ellenőrzésének megvalósítása.
  A Szlovák Vízügyi és Id őjárási (Hidrometeorológiai) Intézet igazgatja a Nemzeti
Vízügyi Ellenőrző Rendszert. 1996-ban a talajvíz min őségét 1874 ellenőrző állo-
más, a felszíni vizeket 482 állomás segítségével mérték. Regionális/területi szinten
a rendszer fő célja, hogy ellenő rizze a kiválasztott környezetvédelmi eredményeket
és az emberi tevékenység hatását a területi környezetre (pl. b ősi gát esetében).

                      A kockázati és a vészhelyzeti igazgatás

  A környezetvédelmi minisztérium 112/1993. évi rendelete a légkör különleges
védelmet igényl ő területeit érinti, a szmogriadóra és a szmog ellen őrzésére vonat-
kozik. A rendelet szerint a körzeti hivataloknak kell a lakosságot tájékoztatni a
levegő minőségérő l, és amennyiben az adatok indokolttá teszik, riasztó vagy ellen-
           Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                      Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                         Kitekint ő       201

őrző jeleket kell adni. A rendelet gondoskodilc a szmog ellen őrzési rendszerének
részleteiről is. Ezeket a jelzőrendszereket a nagy költségigény miatt csak korlátolt
számban valósították meg. Néhány ipari üzem (pl. a kassai Kelet-szlovákiai Vasm ű)
saját riasztó rendszert telepített.

                          A nyilvánosság szabályozása

  A szlovák alkotmány VI. fejezetében van szó az információhoz való jogról:
„Minden személynek joga van a környezet állapotáról teljeskör űen tájékozódni és
ennek az állapotnak az okairól és következményeir ől tudni."
  Ennek a törvénynek a végrehajtási feltételeit a Szlovák Nemzeti Tanács
171/1998-as törvénye alapozta meg. A környezetvédelmi információhoz jutásról
szóló törvény gondoskodik a környezetvédelmi információk formájáról és tartalmá-
ról. Környezetvédelmi információkat köteles szolgáltatni az állami és a települési
adminisztráció, a környezetvédelmi jelleg ű tevékenységet folytató vállalkozások és
azok a magáncégek, amelyek valamilyen környezetvédelmi tevékenységet illet ően
szerződéses viszonyban állnak velük.
  1992 óta a környezetvédelmi minisztérium nyilvánosságra hozza jelentéseit a kör-
nyezet állapotáról. Ezek a jelentések rendelkezésre állnak nyomtatott és elektroni-
kus formában is a Szlovák Környezetvédelmi Ügynökség honlapján (www.sazp.sk).
A szlovák statisztikai hivatal évente kiad jelentéseket a szlovák környezet állapotá-
ról, és részletes elemzésekkel szolgál egyes kiválasztott környezeti eseményelcr ől.
Ezek szintén rendelkezésre állnak a honlapjukon (www.statistics.sk ). A statisztikai
hivatal támogat egy ELIS nevű elektronikus információs szolgáltatást, amely re-
gisztrált felhasználók számára ad közvetlen hozzáférést statisztikai adatokhoz. A
felhasználók egész évben használhatják a BBS (Bulletin Board) szolgáltatást és
engedélyük van a statisztikai kiadványok elektronikus könyvtárába belépniök és
onnan bármit letölteniük.

                   A környezetvédelem 1999-2005 között

           Az európai uniós csatlakozás körrzyezetvédelmi feltételei

  Az Európai Bizottság 1998. május 20-án küldte el az Európa Tanácsnak, az Euró-
pai Parlamentnek, a Gazdasági és Társadalmi (Szociális) Bizottságnak, a Régiók
Bizottságának és a tagjelölt országoknak a csatlakozás környezetvédelmi stratégiá-
ját (Enlargement 2004). Ebben lefektették azokat az el őzetes feltételeket, amelyek
teljesülése esetén a közép- és kelet-európai országok tagok lehetnek.
  A cél az volt, hogy az egyes országok felkészültségét biztosítsák. Az els őrendű
feladat az volt, hogy segítsék a tagjelölt országokat abban, hogy nemzeti programja-
ikat hozzá tudják igazítani az európai törvényekhez. A b ővülésnek ez a szakasza
azért igényelte ezt a különleges törődést, mert az európai tagállamok és az új tagje-
lölt országok környezetvédelmi viszonyai, a környezetvédelem szintjei között széles
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.

202    Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007 • 3

 szakadékot tapasztaltak. Azt valószín űsítették, hogy hosszú id ő elteltével tudják
 majd csak ezek az országok teljesíteni a közösség országaiban kimunkált szintet. A
 mérleg másik serpenyőjében is volt azonban valami, mert ezeknek az országoknak a
 csatlakozása jelentő sen növelte Európa biológiai sokféleségét hatalmas érintetlen
területeik révén.
   Az Európai Bizottság a fentiek miatt kidolgozta Agenda 2000 című stratégiáját. E
dokumentum segítségével kellett a tagjelölt országoknak meghatározniuk nemzeti
 stratégiájukat, és már a csatlakozás el őtt hozzá kellett kezdeniük az abban foglaltak
megvalósításához. A stratégiának tartalmazni kellett a f őbb cselekvési területeket,
azokat a témákat, amelyek a csatlakozás idejére valósulnak meg és azokat is, ame-
lyek később teljesülnek. Mindez tervszer űséget, menetrend elkészítésének igényét
jelentette. Részletezték azt is, mikor kell a nemzeti politikáknak elkészülniük.
   A törvényhozásnak figyelemmel kellett lennie a nemzetközi folyamatolcra is.
Ezekben az években a legnagyobb hatása a fenntartható fejl ődés feltételeit kidolgo-
zó konferenciáknak volt, melyek sorában kiemelked ő jelentőségű volt 1992-ben az
ENSZ által szervezett Rio de Janeiro" Környezetvédelmi Világkonferencia. Ezen
három fontos dokumentumot fogadtak el. Ezek közül az els ő egy nyilatkozat volt,
Riói Nyilatkozat a Környezetr ől és a Fejlődésről címmel. Ez a dokumentum az
ózonréteget pusztító anyagok tilalmát kiterjesztette a klímavédelem szempontjából
fontos gázokra is. A második dokumentum az Agenda 21, amely először foglalta
rendszerbe a fenntartható fejl ődéssel kapcsolatos elveket. Ekkor született meg mint
harmadik fontos dokumentum az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezménye. Ez
utóbbi eredménye lett az ún. Kyotói egyezmény az üvegházhatást okozó gázok
kibocsátásának korlátozására.
   A fentiek hatására Szlovákiában 2002-ben fogadta el több éves el őkészület után a
parlament a Fenntartható Fejl dés Nemzeti Stratégiáját, melynek fő érdeme, hogy
                                  ő
ettől a törvénytő l kezdve minden ágazat, beleértve a szociális, a kulturális, a gazda-
sági és a környezetvédelmi ágazatot is, köteles figyelembe venni saját stratégiájának
kidolgozásakor az említett törvényt. A környezetvédelem ezzel mind az ágazati
stratégiák kidolgozásában, mind a döntések el őkészítésében és megvalósításában,
mind az intézmények fejlesztésében meghatározó jelent őségű szemléletmóddá vált.

                          A szlovák teljesítés értékelése

                                „A környezetvédelem csakis fizikai és természeti tör-
                                vényszer űségeken alapul, én ehhez tartom magam."
                                 Miklós László szlovák környezetvédelmi miniszter
                                                        (Új Szó, 2002. március 21.)

  Szlovákia, mivel 2004 óta tagja az Európai Uniónak, teljesítette a belépés felté-
teleit. Ehhez az általános megállapításhoz azonban több megjegyzést kell f űzni. A
legfontosabb, hogy Szlovákia nem a feltételek maximális teljesítése miatt lett tagja
az Uniónak, hanem abból az egyszer ű megfontolásból, hogy ha érdemei alapján
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                         Kitekint ő         203

bírálják el a tagjelölteket, akkor Szlovákia kimarad, aminek komoly következményei
lettek volna. Ugyanis Szlovákia nélkül Lengyelország és Magyarország között egy
hosszú, 1573,5 km-es határszalcaszon kellett volna megszervezni az Unió védelmét,
Szlovákia csatlakozásával viszont csak a 89,5 km-es szlovák—ukrán határon.
  Szlovákia elégtelen felkészültsége nem minden tárgyalási fejezetre érvényes. A
környezetvédelemben Szlovákia felkészült volt. Ez több körülménynek köszönhet ő.
A legfontosabb egy személyi jellegű tény. Miklós László professzor 1998-tól kezd-
ve 2006-ig volt szlovák környezetvédelmi miniszter. Szakmai tudása, tekintélye volt
az egyik legfontosabb tényező a sikeres teljesítésben. A másik az, hogy a környezet-
védelem kelet-európai értelemben „politilcamentes" terepnek számít. Ebben a térség-
ben úgy tekintünk a környezetvédelemre, mint olyan társadalmi cselekvésre, amely a
vizekkel, a levegővel, a növény- és állatvilággal foglalkozik, és a vizek, a leveg ő, a
növények és állatok nem ismerik a határokat. Kelet-Európában a politika ugyanis még
mindig elsősorban az államhatárok léte-nem léte körül forog, nemzetiségi ellentétek
adják a viták fó témáit. Itt a környezetvédelem egyéb dimenziói még alig kerültek
felszínre, pedig a globalizált világ gazdasági és pénzügyi versenyében a környezetvé-
delem az egyik nagy politikai ellenfél, vagyis komoly politikai er őt képvisel.
  A szlovák közgondolkodásra jellemz ő volt, hogy a fent említett közép-európai
sajátosságok ellenére megvádolták a minisztert, hogy els ősorban magyar lakta terü-
letek víztisztítására fordít figyelmet. El kellett magyaráznia, hogy a geológia, nem
pedig az etnikai hovatartozás a felel ős azért, hogy Szlovákia és egyben Közép-
Európa legnagyobb felszín alatti édesvízkészlete épp a Csallóköz alatt van2.
  Ugyanilyen ferde politikai környezetbe került a B ős—nagymarosi gát ügye is. Az
önállóság mámorában cselekv ő szlovák nacionalizmus elérte azt, hogy környezet-
védelmi probléma helyett nemzeti problémaként kezelje a közvélemény ezt az
ügyet. Aki támogatja a gátrendszer kiépítését, az hazafi, aki viszont ellenzi, bármi-
lyen okból is, az a nemzet ellensége, s őt ami még rosszabb, az ősellenség magya-
rokkal összejátszó kollaboráns. Ebben a légkörben nem lehetett környezetvédelmi
érvekkel megszólalni a gátépítés ellen. Ez a f ő oka, hogy a kierőszakolt Duna-
csatorna ötlete nemzeti h őstettként él mindmáig a szlovák lakosság tudatában.
Ugyanez érvényes a mohi atomer őműre, amely szintén a kis ország nagy hatalmát
van hivatva igazolni.
  A miniszter két ciklusban volt a környezetvédelmi tárca, mint a kisebbik koalíciós
partnernek juttatott minisztérium élén. Ennek az volt a politikai üzenete, hogy a
környezetvédelem nem olyan fontos minisztérium, és valóban, az eltelt évek bizo-
nyítják, hogy mennyit kellett részben a tárca vezet őjének, részben a civil szerveze-
teknek azért Icüzdeniük, hogy ne pusztán a maradék-elv alapján kezeljék az er ős
ágazati minisztériumok a környezetvédelmet. A minisztérium tekintélyének mutató-
ja lehet, hogy a 2000. évi parlamenti költségvetésben 0,49%-kal szerepelt.
   Szlovákiát illet ően az Európai Bizottság véleménye is élesen különbözött az
 1998-as kormányváltást megel őzően és azt követően. 1997-ben még „csak a jöv ő-
ben, a nagyon távoli jövőben" látta megvalósíthatónak Szlovákiában a környezet-
védelmi szabályozás európai szintíí teljesítését. 1998-ban „szerény" haladást véltek
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


204    Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007 • 3

 felfedezni, de az udvarias gesztus mögött ott volt a valós értékelés: „A környezet-
 védelmi szabályozás teljes megvalósítása hosszabb id őt fog igénybe venni, mint az
 1997-ben látszott." Az 1999-ben íródott jelentésben is még csak „korlátozott" hala-
 dásról volt szó, de 2000-ben már elismerték, hogy Szlovákia meggyorsította a tör-
 vények és a teljes környezetvédelmi stratégia átigazítását. Ekkor már azt szorgal-
 mazták, hogy meg kell valósítani a környezetvédelem elveinek más ágazatok szem-
 léletébe való átvitelét is. A 2001-es jelentés elismerte, hogy Szlovákiában tisztázták
 az átalalculás menetrendjét, és a tervek teljesítésének dátumait, de ezzel ellentétben
 kis mértékű haladást találtak a vízszabályozásban, a genetikailag módosított szerve-
 zetekre vonatkozó szabályozásban, az ipari szennyez ődés és a katasztrófavédelem
 szabályozásában. 2002-ben fontos törvényeket vettek át, különösen a leveg ő, a víz
 és a természet védelme érdekében, a közigazgatás teljesít őképességét is fokozták. A
 2003-ban kelt jelentés pedig már azt írta, hogy Szlovákia jelent ős mértékben figye-
 lembe vette a csatlakozási tárgyalásokon megbeszélt környezetvédelmi kötelezett-
 ségeket, amelyeket 2004 májusáig kell teljesítenie (Partnership... 2004).
   Az egyes környezetvédelmi fejezetek alapos ellen őrzése után állapította meg az
 Európai Bizottság: „a környezetvédelmi fejezet tárgyalása befejez ődött".
   Ez alatt az idő alatt meghatározó lépések történtek a szlovák környezetvédelmi
törvények európai harmonizációja érdekében. A legfontosabb lépés a 245/2003-as
törvény alkalmazása volt, amely a környezeti szennyezés megel őzésére és ellenőr-
zésére vonatkozott. Ennek a törvénynek az volt a célja, hogy a környezet magas
 színvonalú védelmét biztosítsa a közigazgatás révén úgy, hogy támogassa a környe-
zet minden elemének kiegyensúlyozott, integrált szemlélet ű ellenőrzését. Ebben
lciemelt feladata lett a Szlovák Környezetvédelmi Felügyel őségnek.
   Az új vízvédelmi törvényt a Szlovák Nemzeti Tanács 364/2004-es számmal fo-
gadta el. Ezt követte az árvízvédelemr ő l szóló törvény, valamint a 442/2002-es
törvény módosítása, amely az ivóvízellátásról és a szennyvízelvezet ő rendszerekről
szólt. Napról napra tapasztalni lehetett, hogy a megel őző intézkedések megvalósítá-
sa és azok a beruházások, amelyek a múlt hibáit voltak hivatva kiigazítani, beleért-
ve a környezeti terheket is, meglehet ősen nagy összegeket igényelnek. Ezeket a
beruházásokat az EU támogatásával valósították meg. Be kellett látni, hogy a kör-
nyezet károsodásának megel ő zése még mindig olcsóbb, mint a bekövetkezett károk
helyreállítása.
   A környezetvédelem legfontosabb lépése az 525/2003-as számú törvény bevezetése
volt, amely a környezetvédelem közigazgatását szabályozta. A törvény helyreállította
a helyi környezetvédelmi igazgatás függetlenségét, amit 1996-ban szüntettek meg.
   A környezeti információk megismertetésének egyik formája, amely az említett
törvények következtében került nyilvánosságra, az a sorozat, amely Jelentés a Szlo-
vák Köztársaság környezeti állapotáról címmel jelenik meg 1992 óta. Ez a hagyo-
mány lehető vé teszi mindenki számára, hogy hozzájusson vagy elektronikus, vagy
nyomtatott formában azokhoz az adatokhoz, amelyek bemutatják az ország környe-
zeti állapotát. Ez a Jelentés szól a gazdaság környezetre gyakorolt hatásáról, és
törekszilc kifejezni a társadalmi, gazdasági és környezeti problémák kölcsönösségét.
           Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                      Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                        Kitekint ő       205

Ez megfelel az EU cardiffr kezdeményezésének és a rákövetkez ő etu-ópai tanácsi
csúcstalálkozó véleményének. A Jelentés egésze meger ősíti, hogy a fenntartható
fejlődés mindhárom pillére szétválaszthatatlanul összefügg egymással.
  Szlovákia csatlakozott a környezetvédelmi jelleg ű nemzetközi egyezmények
többségéhez, helyet foglal a főbb intézményekben, illetve az ENSZ kormányf ői
testületében. 2000-ben Szlovákia tagja lett az OECD-nek, amely teljesen megnyitot-
ta a lehetőségeket az általa szervezett környezetvédelmi tevékenységek el őtt Szlo-
vákia számára.
  2000-ben a szlovák környezetvédelmi miniszter kezdeményezésére ültek össze a
négy visegrádi ország miniszterei. 2003-ban két találkozó is létrejött közöttük. A
környezetvédelmi miniszterek ezeken a találkozókon els ősorban a csatlakozás utáni
közös teendőlcről tárgyaltak.

             A magyar szlovák környezetvédelmi együttm űködés
                         —




  A magyar—szlovák kapcsolatrendszer keretében a két kormány között 1995. már-
cius 19-én Párizsban Alapszerz ődést írtak alá, melynek része volt a környezetvé-
delmi és természetvédelmi kapcsolatok fejlesztése is. Ennek érdekében jelent ős
előrelépést hozott a két kormány között a környezetvédelem és természetvédelem
terén való együttműködésről szóló egyezmény megkötése, melyet 1999. február
12-én Pozsonyban írták alá. Az egyezmény 1999. május 27-én lépett hatályba. Az
egyezmény végrehajtásának koordinálására létrejött a Magyar—Szlovák Környezet-
védelmi- és Természetvédelmi Együttm űködési Vegyes Bizottság, amely els ő ülé-
sét 1999. május 31-én, Budapesten tartotta.
  A vegyes bizottság munkáját társelnökök irányítják. A vegyes bizottságban és an-
nak egyes munlcacsoportjaiban a környezetvédelmi tárcák mellett mindkét oldalon
képviseltetik magukat a tevékenységben érintett más tárcák is. Jelenleg kilenc mun-
kacsoport és egy szakért ői konzultációs fórum működik az alábbi területeken:
     1) Környezeti Elemek Védelme és Informatika Munkacsoport,
     2) Környezeti Hatásvizsgálati Munkacsoport,
     3) Környezetbiztonsági Munlcacsoport,
     4) Természet- és Tájvédelmi Munkacsoport,
     5) Területi Tervezési/Integrált Regionális Környezetpolitika Munkacsoport,
     6) Hulladékgazdálkodási Munkacsoport,
     7) Környezet-egészségügyi Munkacsoport,
     8) Meteorológiai Munlcacsoport,
     9) Geológiai Munkacsoport,
     10)Környezeti oktatás és szemléletformálási szakért ői konzultációs fórum.
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.

206    Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007 • 3

                A környezetvédelmi igazgatás szabályozása

  Az alábbi fejezet a környezetvédelem szervezeteit mutatja be. Az egyes intézmé-
nyek bemutatásánál felhasználtuk a környezetvédelmi törvény szövegét, az egyes
intézmények honlapjait és a Magyar—szlovák határ menti környezetvédelmi hatósá-
gok konferenciája (Koleszár 2005) című kötetet.

                    A környezetvédelmi minisztérium (MkP)

  A minisztériumot 1992-ben hozták létre, el ődje 1990-92 között a Szlovák Környe-
zetvédelmi Bizottság volt. A szlovák parlament 2003-ban újraszabályozta a környe-
zetvédelem igazgatását. A törvény szerint a környezetvédelmi igazgatás legf őbb irá-
nyító szerve a minisztérium, amely a következ ő főbb feladatokat hajtja végre:
    a) kidolgozza a környezetvédelmi koncepciót, a rendelettervezeteket, a jogi el ő-
        írások főbb alapelveit;
    b) gondoskodik a környezetvédelem államigazgatási rendszerének m űködéséről;
    c) állami felügyeletet biztosít a környezetvédelem ügyében;
    d) ellenő rzi az államigazgatási feladatok teljesítését, a kerületi hivatalok tevé-
        kenységét, ellenőrzi a döntéseiket;
    e) szakmai szervezeteket, hivatalokat, állandó és/vagy ideiglenes kerületi és
        körzeti hivatalokat, a kerület székhelyén kívüli körzeti hivatalokat hoz létre,
        engedélyt ad a kerületeknek szakmai szervezetek és jogi személyiséggel ren-
        delkező szervezetek létrehozására;
    f) más minisztériumokkal és állami szervezetekkel együtt biztosítja, hogy a hi-
        vatalok dolgozóinak meglegyen a munkájuk végzéséhez szükséges iskolai
        végzettsége;
    g) bizonyítványt ad az ott dolgozók szakmai felkészültségér ől;
    h) teljesíti a nemzetközi kötelezettségekb ől rá háruló feladatokat;
    i) biztosítja a nemzetközi, regionális és határon átnyúló együttm űködést;
   j) javaslatokat dolgoz ki a környezet védelemére.
  A törvény szerint a közigazgatásban a következ ő szervek felel ősek a környezet-
védelemért:
    — Környezetvédelmi Minisztérium
    — Szloválc Környezetvédelmi F őfelügyelőség (SÉP)
    — Kerületi Környezetvédelmi Hivatalok
    — Körzeti Környezetvédelmi Hivatalok.
  A felsorolt szervezetek hierarchikus viszonyban vannak egymással, közülük a mi-
nisztérium az, amelyik központi szervként irányítja és ellen őrzi a környezetvédelmi
tevékenységeket. A kerületi környezetvédelmi hivatalok és a f őfelügyelőség pedig
végrehajtó szervekként funlccionálnak. Fölöttük a minisztérium állami felügyeletet
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                         Kitekint ő        207

lát el, az általuk közigazgatási eljárásban kiadott határozatokat felülvizsgálja. A
minisztérium a felel ős a környezettel kapcsolatos tájékoztatásért.

              A Szlovák Környezetvédelmi F őfelügyel őség (SÉP)

  A minisztérium után a legjelent ősebb hivatal a Szlovák Környezetvédelmi Fel-
ügyelőség mint szakfelügyeletet ellátó szerv. 1991-ben jött létre két önálló szerve-
zet, az Állami Vízgazdálkodási Intézet és az Állami Leveg ővédelmi Felügyelőség
összevonásával. 1992-ben jött létre a hulladékgazdálkodási osztály, 1995-ben pedig
a másik alapvet ő osztály, a természetvédelmi felügyel őség. A csatlakozás közeled-
tével erősödött meg az intézet, mind több hatáskörrel felruházva, illetve szélesedett
a feladatköre. 2003-ban két új osztály alakult meg. Az egyik a biológiai biztonság
területén fejt ki tevékenységet, feladata a géntechnológia és a genetikailag módosí-
tott szervek használatának ellen őrzése. A másik osztály a szennyezések integrált
megelőzését és ellenőrzését végzi.
  A felügyelet központi és regionális felügyeletekre tagozódik. Tevékenységéért a
vezérigazgató a felel ős, akit a minisztérium nevez ki, illetve hív vissza. A területi
hivatalok vezet őit a vezérigazgató nevezi ki és hívja vissza. A kerületi és a körzeti
környezetvédelmi hivatalok és felügyeletek feladataik ellátása során kölcsönösen
együttműködnek egymással és más közigazgatási szervekkel, valamint a helyi ön-
kormányzatokkal és társadalmi szervezetekkel. A felügyel őség pozsonyi központja
szalcmai és módszertani támogatásban részesíti a kerületi felügyel őségeket, szervezi
a nemzeti és a nemzetközi kapcsolatokat, fellebbviteli hatósága a területi hatóságok
első fokú döntéseinek. A területi felügyel őségek legfontosabb feladata a törvényes-
ség betartásának ellen őrzése a környezetvédelemben, a büntetések lciszabása és a
javító intézkedések szorgalmazása.

                              Környezetvédelmi Alap

  A Környezetvédelmi Alapot, mint a környezetvédelmi tevékenységek legf őbb tá-
mogatóját a szlovák parlament hozta létre törvény útján 2004-ben. Az alap önálló
jogi személyiségként működik, Pozsony székhellyel, felettes szerve a környezetvé-
delmi minisztérium. Abból a meggondolásból hozták létre, hogy legyen egy szerve-
zet, amelynek kifejezetten az a feladata, hogy a környezetvédelmi politika céljai
megvalósuljanak az országban. F ő tevékenysége közé tartozik a pénzügyi alap
állami forrásainak és egyéb adományoknak a gondozása, pénzügyi kezelése, a vele
kötött szerződések karbantartása. A szervezet ellen őrzi a törvény felhatalmazása
szerint az alap felhasználását, a szerz ődések végrehajtását. Kidolgozza az alap költ-
ségvetését, amit a miniszternek nyújt be, és kidolgozza a záró költségvetési beszá-
molót, jelentést téve ezzel az alap m űködéséről. Igény szerint tanácsadó, konzultá-
ciós lehető séget biztosít a kedvezményezetteknek. Együttm űködik a törvényi nor-
mák kialakításában.
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.

208    Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007 • 3

  Az alap gondot fordít arra, hogy a kutatást, a fejlesztést támogassa a környezet
védelme érdekében, hogy támogassa a környezetvédelmi nevelést, olctatást, hogy
súlyos környezetvédelmi hiányosságok esetén segítséget nyújtson.

                     A kerületi környezetvédelmi hivatalok

  A nyolc kerületi környezetvédelmi hivatalt az 525/2003-as számú, a környezetvé-
delem államigazgatási szerveir ől szóló törvény alapján hozták létre. Költségvetési
szervek, felettes szervük pénzügyi tekintetben is a környezetvédelmi minisztérium.
Vezetőjüket a minisztérium javaslatára a kormány nevezi ki, illetve menti fel.
  A hivatalok székhelyei azonosak az államigazgatási kerületek székhelyeivel:
  1) Pozsony, 2) Nagyszombat, 3) Nyitra, 4) Besztercebánya, 5) Trencsén, 6) Zsolna,
7) Eperjes, 8) Kassa
  A hivatalok tevékenységét külön rendelet szabályozza. Feladatuk
         a környezetvédelemmel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátása,
     — a közigazgatási eljárásokban másodfokú szervként járnak el (az els ő fokot
         a körzeti hivatal döntése jelenti).
  Feladatukat rendeletek útján látják el. Ellen őrzik és irányítják a körzeti hivatalok
tevékenységét. A 205/2004-es törvény rendelkezik arról, hogy a kerületi hivatalok
hogyan teljesítsék a környezettel kapcsolatos adatok összegy űjtését, megőrzését és
terj esztését.
  A hivatalok szervezeti felépítését a Kassai Kerületi Környezetvédelmi Hivatal
példáján mutatjuk be. A hivatal tevékenységét osztályokra tagolva végzi. Van há-
rom, szorosan a környezetvédelemmel foglalkozó osztálya és további három, az
előbbieket kiszolgáló osztálya:
       — környezetvédelmi osztály,
           vízgazdálkodási osztály,
           táj- és természetvédelmi osztály,
           illetve a pénzügyi, az üzemeltetési és a személyzeti osztályok.

                      A körzeti környezetvédelmi hivatalok

  A 79 körzeti környezetvédelmi hivatal jelenti az els ő fokot a környezetvédelmi
igazgatásban. Vezetőjüket a kerületi hivatal vezet ője nevezi ki, a minisztérium
jóváhagyásával. Tevékenységük pénzügyi fedezetét a kerületi hivatal biztosítja mint
felettes szerv. Tevékenységük és hatáskörük a kerületekével azonos, szintén a ma-
gulc területén. Ezen kívül ellátnak olyan feladatokat is, amelyek a helyi önkormány-
zatok tevékenységét segítik.
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                          Kitekint ő         209

                         Országos hatáskörű szervezetek

   Az állami feladatok ellátására nyolc országos hatáskörrel felruházott költségvetési,
illetve közhasznú szervezet jött létre:
      1) Szlovák Környezetvédelmi Ügynökség — (SAP), Besztercebánya/Banská
          Bystrica,
     2) Állami Környezetvédelemi Hivatal — MP), Besztercebánya/Banská
          Bystrica,
      3) Szlovák Vízügyi (Hidrológiai) és Id őjárási (Meteorológiai) Intézet —
          (SHMÚ), Pozsony/Bratislava,
     4) Vízgazdálkodási Kutatóintézet — (VÚVH), Pozsony/Bratislava,
      5) Szlovák Barlangigazgatóság — (SSI), Liptószentmiklós/Liptovsk Mikulák
     6) Természetvédelmi és Barlangászati Múzeum — (SMOPaJ),
          Liptószentmiklós/ LiptovskS, Mikulák
     7) Szloválc Bányamúzeum — (SBM), Selmecbánya/Banská ›g' tavnica,
      8) Bajmóci Állatkert (Z00) — Bojnice.

Szlovák Környezetvédelmi Ügynökség (SA2P)

  A környezetvédelmi minisztérium szakmai szervezete a Szlovák Környezetvé-
delmi Ügynökség (SAZP). Létrehozásáról 1993-ban döntöttek, akkor a minisztéri-
um költségvetéséb ől tartották fenn. 2001 óta változott a gazdálkodási rendje, mert a
minisztérium csak az egyik támogatója lett a társasággá szervezett ügynökségnek.
Az ügynökség 2005-ben ISO minősítést kapott. Az ügynökség székhelye Beszter-
cebánya, ahová további hét központ tartozik:

   —Környezetvédelmi és Informatikai Központ                    — Besztercebánya
   — Környezetvédelmi Olctató és Reldám Központ                 —Besztercebánya
   —Hulladékgazdálkodás és Környezeti Igazgatás Központja       —Pozsony
   —Baseli Koncepció Központja                                  —Pozsony
   —Integrált Tájvédelmi Központ                                —Eperj es
   — Környezetvédelmi Programozás Központja                     —Selmecbánya


Á llami Környezetvédelemi Hivatal (S' OP), Besztercebánya

  A hivatal elődjét 1995-ben alapította a minisztérium. A nemzeti parkok igazgató-
ságából alakították ki a környezetvédelmi hivatalt. 2005-ben kapott új alapító okira-
tot az intézmény a minisztériumtól, amelyben rögzítették a 2002-es természetvé-
delmi törvény alapján a változásokat. A szervezet központja Besztercebánya, hozzá
tartozik 9 nemzeti park (NP), 14 tájvédelmi körzet (CHKO) és két regionális köz-
pont: Pozsony és Eperjes.
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.

210    Kitekint ő                                           TÉT XXI. évf. 2007 • 3

  A hivatal költségvetési szervezet, közvetlenül a minisztérium felügyelete alá tar-
tozik, vezetőjét a miniszter nevezi ki. Az intézmény országos hatókör ű, általa bizto-
sítja a minisztérium a környezetvédelmi feladatok szakszer ű ellátását. A hivatal
jogosult engedélyeket kiadni, ellen őrzést végezni, adatokat gy űjteni a környezet
állapotáról, elemzést készíteni. Ellen őrzi a beavatkozásokat a környezet rendjébe,
felelős az ökológiai stabilitás fenntartásáért és a biológiai sokféleség védelméért. Az
európai rendelkezések alapján megakadályozza a védett fajokkal történ ő üzletelést.
  A hivatal alá tartozó központok:
    — Állami Természetvédelmi Központ
    -    Nemzeti Parkok Igazgatósága
    -    Tájvédelmi Körzetek Igazgatási Központja
    -    Regionális Természetvédelmi és Tájvédelmi Központ.

Szlovák Vízügyi és Id őjárási Intézet (SHMÚ)

  A Szlovák Vízügyi (Hidrológiai) és Időjárási (Meteorológiai) Intézet (SHMÚ)
központja Pozsony (Koliba városrész), területi központjai: Besztercebánya, Zsolna
és Kassa.
  Az intézet mérési központokat működtet a következ ő helyeken:
  — Gánóc/Gánovce                 — levegő- és ózonmérési központ,
  — Kis-Javornyik/ MalS, Javorník — rádiólokátoros és m űholdas mérés helyszíne,
  — Pozsony/Bratislava            — repülőtér, előrejelzés a légier ő számára,
  — Kojsói tető/Koj§ovská hola    — rádiólokátoros mérés helyszíne,
  — 27 obszervatórium és meteorológiai állomás.
  2000-ben kapott új alapító okiratot ez az állami támogatással m űködő szervezet.
  Az intézmény fő feladatai közé tartozik a környezetvédelmi koncepciók, stratégi-
ái( szakmai előkészítése, amit a minisztériumnak javaslat formájában adnak át, saját
hatáskörükben rendeletek alkotása, a döntések után a stratégiák és koncepciók meg-
valósítása.
  A begyűjtött adatok alapján értékelik a légkört mennyiségi és min őségi szem-
pontok alapján, min ősítik a leveg ő szennyezettségi mutatóit.
  Feladatuk a vízkészlet mennyiségének és min őségének értékelése. Együttm űköd-
nek a vízügyi tervezés dokumentumainak el őkészítésében, a felszíni és a felszín
alatti vizek min őségének ellenőrzésében, a fogyasztás nyomon követésében.
  Hatáskörükbe tartozik a nemzetközi együttm űködés szervezése is. E telcintetben
figyelmet fordítanak a nemzetközi meteorológiai szervezettel való kapcsolatok
ápolására, részt vesznek a Duna menti országok együttm űködésében, és együtt
dolgoznak a határ menti országok vízügyi szerveivel
  Az intézet két nagy osztályra tagolódik (a harmadik részleg az igazgatási-
szervezési-gazdasági feladatokat látja el):
  Az idójárási szolgálat végzi a közvetlen méréseket a mér őhálózaton keresztül.
2005-ben 961 mérőállomás segítette munkájukat.
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                         Kitekint ő        211

  A légszennyezettség szintjét az Id őjárási Intézet Leveg őminőségi Osztálya 1971
óta ellenőrzi. Ekkor Pozsonyban és Kassán helyeztek üzembe kézi állomásokat.
Azóta számuk jelentősen nőtt, illetve 1991 óta fokozatosan automata állomások
váltják fel a régi kézi állomásokat, valamint egyre újabb anyagok észlelésére képes
műszerekkel látják el őket. A hálózat a szennyez ők, a városok és egyéb szervezetek
kezelésében működik. A jelentő s szennyezők ugyanis a törvény értelmében kötele-
sek a határértékeket betartani, emiatt a mér őállomás építése és fenntartása köteles-
ségük. Jelenleg a következő hálózatok működnek az országban:
 — A levegőminőség nemzeti ellen őrző hálózata (SHMÚ).
 — A Slovnafl leveg őminőségi ellenőrző hálózata.
 — Trencsén város leveg őminőségi ellenőrző hálózata (Trenein).
 — A NEUSIEDLER leveg őminőségi ellenőrző hálózata (Rózsa-
   hegy/Ru2omberok).
 — A KAPPA levegőminőségi ellenőrző hálózata (Párkány/Stúrovo).
 — A turócszentmártoni hőerőmű levegőminőségi ellenőrző hálózata (Martin).
 — Az ILTER levegőminőségi ellenőrző hálózata, amely csak az ózont vizsgálja
   (Tatranská Lomnica/Tátralomnic-Ótátrafüred).
  A légszennyezési adatok a központi állomáson keresztül adatgy űjtőbe kerülnek,
és azok feldolgozása után A Szlovák Köztársaság leveg őmin őségéről és egyes
szennyezési forrásairól szóló jelentés címmel az SHMÚ évkönyvében kerülnek
nyilvánosságra. Az évkönyv és a jelentés angol nyelven is hozzáférhet ő honlapju-
kon. A magyar határszakaszok légszennyezettségét közl ő adatok HUN1 és HUN2
alcímeken szerepelnek a honlapon.
  A vízügyi szolgálat a felszín alatti vizek min őségének ellenőrzését 1982 óta végzi.
Területi egységeit négy folyó (Duna, Garam, Vág és Hernád) vízgy űjtő területe
alapján különítenek el. 2002-ben 26 vízgazdálkodási szempontból jelent ős területet
vizsgáltak. A mintákat 215 kút, 33 használt és 18 nem használt vizsgálati kút, 47
használt és 23 nem használt forrás biztosította. A vizsgálati hálózaton belül önálló
egységként szerepel a Csallóköz és a Duna bal partja, mivel ez a terület Közép-
Európa legnagyobb felszín alatti vízkészletét rejti. A szolgálat a következ ő szem-
pontok alapján ellenőrzi a vizeket:
  — A felszíni vizek mennyisége, min ősége.
  — A felszín alatti vizek mennyisége, min ősége.
  — Termál- és ásványvizek.
  — Öntözővizek.
  — Rekreációs vizek.
  A felszín alatti vizekről évente ad jelentést a Szlovák Vízügyi Intézet pozsonyi
központja A felszín alatti vizek hidrológiai évkönyve címmel. A felszín alatti vizek
elérhető forrásai és felhasználásuk mértéke közötti kapcsolatot évente értékeli a
Szlovák Vízügyi és Időjárási Intézet az állami vízgazdálkodási mérlegben.
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


212    Kitekint ő                                              TÉT XXI. évf. 2007 • 3

Vízgazdálkodási Kutatóintézet (VÚVH), Pozsony/Bratislava,

  A kutatóintézet a kormányzati költségvetésb ől gazdálkodó szervezet. A korabeli
Csehszloválciában 1951-ben önállósult a pozsonyi vízügyi központ, melyet 1973-ban
az erdészeti és vízügyi minisztérium vett át. Több alakulási fázis után az intézmény
2004-től új alapító okirat alapján működik.
  A kutatóközpont feladata a vízügyi kutatások folytatása vízgazdálkodási és öko-
lógiai témakörben, hogy ezáltal megalapozott szakmai véleményt nyújthasson a
vízzel kapcsolatos tevékenységekben. Ez a központ látja el a nemzeti kutatólabora-
tórium feladatát. Ez a laboratórium rendelkezik egyedüli jogosultsággal a vízmér ő
szerkezetek hitelesítésére.
  A kutatóközpont vezetőjét a miniszter nevezi ki, a további vízügyi vezet ők Icineve-
zése pedig az igazgató hatásköre. Az igazgató jogosult arra, hogy igény szerint alköz-
pontokat hozzon létre, amelyek speciális tevékenységet végeznek utasítása szerint.
  A kutatóintézetben osztályok, kutatási egységek vannak.
  A vízgazdálkodási osztály az összehangolója és módszertani értelemben kivitele-
zője az átfogó szlovák vízügyi stratégia elkészítésének, koncepciók és hosszú távú
fejlesztési elképzelések kidolgozásának. A vízmin őségi osztály előrejelzést készít a
felszíni vízáramlások és vízgyűjtők minőségéről, szabályozza a gazdasági vízhasz-
nálatot, kutatja a felszíni vízfolyások és vízgy űjtők öntisztuló képességét, elkészíti a
vízrendszer matematikai modelljét, tanulmányozza a biológiai jelenségek hatását a
vízkészletre, az ökológiai rendszerre, vizsgálja az üledékek hatását a vízmin őségre,
a föld és kőformációk mozgási dinamikájának jellemzőit a vízben.
  1996-ban hozták létre a kutatóintézet egységeként a nemzeti kutató laboratóriu-
mot. A fő cél az volt, hogy a vízvizsgálati gyakorlatban összhangba hozzák az euró-
pai gyakorlatot és az OECD által megfogalmazott szerepet. 1997-ben három mi-
nisztérium, a mezőgazdasági, a környezetvédelmi és az egészségügyi minisztérium
közreműködésével alakították ki a fő tevékenységi területeket. Konkrét feladata a
szlovákiai vízügyi laboratóriumok min őségellenőrzése, minőségbiztosítása, szak-
mai felügyelete.
  A vízügyi és vízm űtani (hidrológiai és hidraulikai) osztály a folyóvölgyek vízügyi
viszonyaival foglalkozik. Vizsgálják a felszín alatti víz, a talaj, a növényzet és a légtér
rendszerében a vízügyi egyensúlyt, a szennyez ődések terjedését a víz-talaj rendszer-
ben, a jég hatását a víz áramlására és munkájára, a h őmérséklet hatását az áramlások-
ra. Ezekkel ftigg össze a vízfolyások hatásának vizsgálata a vízm űvekre, gátakra.

Szlovák Barlangigazgatóság (SSJ)

  A barlangok szervezetbe vonása 1970-ben történt meg, mely igazgatóságot 1990-ben
megújították. Kezdetben a kulturális minisztérium felügyelte a barlangokat, ma a
környezetvédelmi minisztériumhoz tartoznak (költségvetésileg is), mint közvetlen
felettes szervhez. Az 1994-es törvény rendelkezése értelmében a barlangigazgató-
ság 44 szlovákiai barlang felügyeleti szerve. A barlangok a nemzeti természetvé-
            Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                       Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                          Kitekint ő        213

delmi emlékhelyek közé tartoznak, székhelyük Liptószentmildós/LiptovskY
Mikulá§. Szlovákiában 2003. szeptember 30-ig 4550 barlangot írtak össze.
  A barlangok kezelése, fenntartása, védelme mellett kutatómunka is folyik a geo-
lógia, a geomorfológia, a hydrológia, a barlangi klíma, a barlangi környezet téma-
köreiben. A barlangok népszer űségét felhasználják a környezeti nevelésre kiad-
ványok, filmek és túrák segítségével.

Természetvédelmi és Barlangászati Múzeum (SMOPaJ)

  A múzeum története 1904-ben kezd ődött Liptószentmiklóson (LiptovskY Mikulá§).
A kis helyi múzeum az évek során országos jelent őségű természettudományos mílze-
ummá vált. Történeti jelent ősége miatt lett a barlangászok és ezzel párhuzamosan a
természettudományok központi intézménye, amikor 1970-ben központosították, egy
szervezetbe vonták az addig külön álló barlangokat, természettudományi múzeumo-
kat. 1981-től a kulturális minisztériumhoz tartozott, 1990-ben kapta mai nevét.
1999-ben vette át a környezetvédelmi minisztérium a múzeum kezelését.
  A múzeum négy kiállításból áll. Demonstrálják a természetvédelem történetét, az
állatvilág és a növények bemutatásán keresztül megismertetik a nemzeti parkokat és
a védett tájakat, illetve a karsztról és a barlangokról, valamint az ásványokról készí-
tettek tárlókat.

Szlovák Bányamúzeum SBM, Selmecbánya/Banská S'tavnica

  A felvidéki bányászat a középkorban Európa-szerte a legismertebb volt. A nemes-
fémek bányászata miatt sok kis bányászváros jött létre, benne német, magyar, szlo-
vák, cseh, morva munkásokkal, szakemberekkel. Selmecbánya közülük oktatási
szerepe miatt emelkedett ki, itt alapították az els ő állami irányítású bányászati aka-
démiát a 18. században. Így lett a bányászati tevékenységek, a bányász-örökség
megőrzője a múzeum.

Bajmóci Állatkert (Z00) — Bojnice.

  A bajmóci állatkertet 1954-ben alakították. Szervezetileg el őbb a nyitrai, később a
gyetvai tanácshoz tartozott. 1998-ban került közvetlen minisztériumi felügyelet alá.
Az állatkert nem csak méretével, az ott bemutatott él ővilág gazdagságával, hanem
iskolájával is messze földön híres lett. A diákok helyben tanulhatják meg az álla-
tokkal kapcsolatos ismereteket, és még gyakorlati tapasztalatot is szerezhetnek az
állatok gondozásával.

                                   Összefoglalás

  Amennyiben a Kárpát-medencét földrajzi egységnek tekintjük, úgy a politikai ha-
tárok egymással szoros kapcsolatban lév ő tájakat tagolnak szét. A Kárpátok északról
kelet felé húzódó karéja és az általa határolt medence szerves egységet alkot a tájele-
         Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                    Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


214    Kitekint ő                                            TÉT XXI. évf. 2007 • 3

mek tekintetében. A talajadottságok, a vízrendszer összefüggései, a leveg ő mozgása
mind sajátos jellemz őkkel bír. Környezeti szempontból is a hegyvidélci ország van
előnyben, és a medence-ország van hátrányban. Ezt legjobban a vizeklcel lehet bizo-
nyítani, mert a jelenkori Magyarország vizeinek 90%-a az 1920-as területi rendezés
óta határain kívül ered, tehát nincs érdemleges befolyása, illetve közvetett (els ősorban
politikai) befolyása van csak az érkez ő vizek minőségére és mennyiségére.
  Az 1993-tól önálló állammá vált Szlovákia kormányai különböz ő mértékben, de
foglalkoztak a környezetvédelemmel. Eleinte az elvi dokumentumok kiadásán volt
a hangsúly, később a szervezeti megoldásokon.
  A Szlovák Köztársaság Nemzeti Tanácsa 1993-ban hagyta jóvá a Nemzeti környe-
zetvédelmi politika stratégiája, elvei és prioritásai című dokumentumot. Az els ő
Nemzeti környezetvédelmi cselekvési programot 1996-ban fogadták el, melyben
rendszerezték a konkrét koncepcionális, törvényi, szervezeti, oktatási és befektetési
intézkedéseket. 1997-ben a szlovák kormány elfogadta az Agenda 21 végrehajtási
koncepcióját és a fenntartható fejl ődés értékelését segít ő mutatókat. Ezeknek az
éveknek a feladata volt a nemzetközi környezetvédelmi megállapodásoknak az
átvétele, az egyezményekhez, az elismert nagy szervezetekhez való csatlakozás.
Átvették például a biológiai sokszín űségről szóló egyezményt (CITES), a Ramsar
Egyezményt, a vándorló állatfajok védelmér ől szóló egyezményt, az ENSZ keret-
egyezményét a klímaváltozásról, a határon átmen ő levegőszennyez ődéssel kapcso-
latos egyezményt, az ESPOO Egyezményt.
  Fokozatosan történt meg a környezetvédelemmel kapcsolatos egyes feladatoknak
az átadása a helyi önkormányzatok számára. El őször a hulladékgazdálkodás prog-
ramját helyezték helyi szintre, ezt követte a területrendezési terv elkészítésének
joga. Ennek fontos része a környezetvédelem, a zöld területek védelme, a környezeti
beruházások tervezése. Ugyanígy törvényben határoztak arról, hogy a települések a
felelősek az ivóvízhálózatért és a szennyvízcsatorna-rendszer kiépítéséért, beleértve
a vízműveket is. Idővel az egyes települések kapták meg privatizáció útján a víz-
gazdálkodással kapcsolatos tulajdonjogokat.
  A környezetvédelmi ellen őrzési rendszert úgy tervezték, hogy nemzeti, területi/
regionális és helyi ellen őrzésre legyen képes. Az ellen őrző rendszernek az a felada-
ta, hogy gondoskodjon a környezet állapotát érint ő friss adatolcról. Bizonyos ellen-
őrzési tevékenységeket önálló intézmények látnak el. Ezeknek az intézményeknek a
fejlesztése költségvetési és egyéb, els ősorban külföldi forrásokat igényelt. Külön
törvényben foglalkoztak a demokratikus berendezkedés alapját képez ő nyilvánosság
szabályozásával. Ennek keretében döntöttek a környezetvédelmi adatok nyilvános-
sága mellett is.
  A csatlakozás lehetőségének felmerülése új lendületet adott a szlovák politikának,
hogy teljesítse azokat a feltételeket, amelyeket az Európai Bizottság az Agenda 2000
című stratégiájában megfogalmazott. Ezeket az 1998-as kormányváltás után gyorsított
tempóban sikerült teljesíteni. Felgyorsult a törvénykezés üteme, uniós támogatásokkal
nőttek a környezetvédelmi beruházások, újra szabályozták a környezetvédelmi igaz-
             Mezei István : A környezetvédelem intézményrendszere Szlovákiában
                        Tér és Társadalom 21. évf. 2007/3. 197-215. p.


TÉT XXI. évf. 2007 • 3                                                    Kitekintő            215

gatást, kiigazították, megjavították a hivatalok, a felügyel őségek hatáskörét, alapsza-
bályzatát, megszervezték a kerületi és a körzeti hivatalok új rendszerét.

                                           Jegyzetek

 A tanulmány „A környezetvédelmi politikák és a környezetvédelmi intézményrendszer változása a
 KáTát-medencében" című OTKA-kutatás keretében készült. Azonosítószám: 49067. Témavezet ő :
 dr. Nagy Imre, MTA RKK Békéscsaba.
 Uj Szo, 2001. 12. 04.


                                           Irodalom
Enlargement 2004 Accession strategies for the environment.
Frisnyák S. (1996) Magyarország kultúrgeográfiai korszakai (895-1920). — Tér és Társadalom. 1. 44. o.
Koleszár K. (szerk.) (2005) Magyar—szlovák határ menti környezetvédelmi hatóságok konferenciája.
   Kassa, 2005 08. 25-26. Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Fel-
   ügyelőség, Miskolc.
Mezei I. (2004) A közigazgatás intézményrendszere. — Horváth Gy. (szerk.) Dél-Szlovákia. Dialóg
   Campus Kiadó, Budapest—Pécs. 425-443. o.
Partnership for the accesson of Slovakia. (2004) http://europa.eu/scadplus
http://www. enviro.gov.sk        — Ministerstvo 2ivotného prostredia Slovenskej republiky (MZPS)
http://www.sazp.sk               — Slovenská agentúra 2ivotného prostredia (SAZ'P)
http://www.sizp.sk               — Slovenská inSpekcia 2ivotného prostredia (SIZP)
http://www.sguds.sk              — tátriy geologicicY ústav DionYza túra (Gir .11A)
http://www.shmu.sk               — SlovenskY hydrometeorologickY ústav
http://www.muzeumbs.sk           — Slovenské banské múzeum (SBM)
http://www.sopsr.sk              — tátna ochrana prírody SR Banská Bystrica         SR)
http://www.ssj.sk                — Správa slovenskych jaskyil (SSJ)
http://www.zoobojnice.sk         — Zoologická záhrada Bojnice (zoo)
http://www.envirofond.sk         — Environmentálny fond (EF)