Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.

Tér és Társadalom                                                         XXI. évf. 2007 • 2: 85-126



                                    GYORS TÉNYKÉP
        VÁLTOZÓ TELEPÜLÉSRENDSZER ÉS
    A KÖZFORGALMÚ KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS
          FENNTARTÁSÁNAK KÉRDÉSEI
             BARANYA MEGYÉBEN
          (Changing Settlement Network and the Issues of the
          Maintenance of Public Transport in Baranya County)

      KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT — TÓTSIMON PÉTER

Kulcsszavak:
közforgalmú közlekedés településrendszer Baranya megye

 A tanulmány Baranya megye esetében a településrendszer változása és a közforgalmú közösségi közlekedés
fenntarthatósága közötti kapcsolatot tárgyalja. Szó esik az aprófalvas vidéki térségek lakosságának alacsony
 mobilitásáról, az egyéni közlekedés szerepér ől, az elővárosi jellegű közlekedés jelent őségének várható növeke-
 déséről, illetve ezekkel összefiggésben a közösségi közlekedés jöv őbeni kihívásairól.


                                                 Bevezetés

  Országunk településrendszere természeténél fogva folyamatos változásban van. E
változások irányának nyomon követése, az azokat meghatározó körülmények és
hatások felismerése biztosít lehet őséget számunkra, hogy a jöv őbe tekintve felké-
szüljünk a térszerkezet alakulásából ered ő lcihívásokra. Ilyen kihívásnak tekinthet ő
a helyközi közösségi közlekedési szolgáltatás fenntartása, különösen azon ritkán
lakott, kedvezőtlen helyzetű vidélci térségekben, melyek pozitív jöv ője e nélkül
nehezen képzelhet ő el. A szolgáltatás fenntartása a vidéki lakosság alacsony mobili-
tása, az utazási igények — id őben és térben — elszórt jelentkezése az elaprózott tele-
pülésrendszerű Baranya jelent ős részén gazdaságosan (a fogyasztói ár költségvetési
forrásból való kiegészítése nélkül) jelenleg is megoldhatatlan feladat. A rendszer-
váltást követő években a vidéken él ő, városokba ingázó foglalkoztatottak ezrei
veszítették el munkahelyüket, így a közösségi közlekedés iránti keresletben jelent-
kező drasztikus csökkenést a kínálat visszafogásának kellett követnie. A falvak és
városok közötti, nem munlcával (hanem bizonyos városi szolgáltatásokkal) kapcso-
latos közlekedési igények is összességében csökkentek a rendszerváltás óta (Erdősi
2000). Az ezt követ ő évtizedben a vidéki lakosság munkához jutási lehet őségeiben,
illetve ennek hatására a falvak fejl ődőképességében korábban is megmutatkozó
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.
      86     Gyors ténykép                                          TÉT XXI. évf. 2007 • 2

      eltérések tovább mélyültek, e folyamatok településhálózatot alakító hatása feler ősö-
      dött. A kedvez őtlen demográfiai változások, illetve a munkaer ő-piaci helyzet alaku-
      lása gyakorolta és gyakorolja a legnagyobb hatást a mobilitás mértékére, jelentkezé-
      sének területi alakulására, így leginkább ez határozza meg (a felgyorsult motorizá-
      ció mellett) a közlekedési szolgáltatások iránti kereslet mértékét.
        írásunlcban a megye településrendszerének változását a rendelkezésre álló statisz-
      tikai adatok alapján tekintjük át. E rövid értékelésre hagyatkozva következtetéseket
      fogalmazunk meg a településrendszer jöv őbeni (várható) alakulásának hatásairól,
      első sorban a városkömyékek, illetve a periférikus vidéki térségek közösségi közle-
      kedésének fenntarthatóságával való összefüggéseit keresve.
        A vizsgálati szempontjainlmak leginkább megfelel ő statisztikai adatok Iciválasztá-
      sához át kell tekinteni, mely tényez ők határozzák meg leginlcább a lakosság mobili-
      tását, helyváltoztatás iránti igényét. A személyközlekedés iránti kereslet túlnyomó-
      részt a hivatásforgalomból, tehát a napi ingázók és a naponta utazó diákok helyvál-
      toztatási igényéb ől származik. A foglalkoztatási lehet őségek változása mellett át
      kell tekinteni a települések népmozgalmi mutatóit, els ősorban a lakosság korössze-
      tételének változását, a migrációt, illetve ezzel összefüggésben a (fiatalabb, tehát
      nagyobb mobilitással rendelkező ) népesség területi koncentrációját. A rendelkezés-
      re álló adatok közül célszer ű tehát megvizsgálni a lakásépítések számának települé-
      si szintű alakulását, továbbá a települések lakosságszámának és korstruktúrájának
      változását (amit az öregedési index használatával tartottunk célszer űnek).
        Meg kell jegyeznünk, hogy a közösségi közlekedés iránti kereslet alakulásában
      fontos szerepe van az egyéni közlekedési eszközökkel való ellátottság változásának.
      Ennek értékelésére ugyanakkor e rövid dolgozatban nem vállalkozhatunk, hiszen a
      személygépkocsi ellátottság települési szint ű adatainak (változásának) ismerete
      önmagában nem adhat alapot pontos becslésre arra vonatkozóan, hogy a jöv őben a
      lakosság egyes rétegei milyen mértékben lesznek képesek és hajlandók az általuk
      birtokolt személygépkocsikat a napi ingázás eszközévé tenni.

                    Baranya megye településrendszerének változása

        Az aprófalvak (értelmezésünkben az 500 fó alatti települések) közé tartozik az or-
      szág településállományának közel egyharmada (32,7%), az e falvakban él ő lakosok
     száma 278 ezer fő (2003). A folyamatos elvándorlás és népességvesztés nyomán az
     aprófalvak száma egyre növekszik, hiszen mind több lcisfalu veszít népességéb ől, és
     kerül át e településkategóriába. A kistelepülésekre az átlagosnál lényegesen öregebb
     korstuktúra jellemző , ennek következtében a népmozgalmi mutatók rosszabbak, ala-
     csony a munkaképes korúak aránya, magas az id ős népesség eltartottsági rátája, kiugró-
     an magas az öregedési index értéke (Kovács 2004). Baranya megyében a település-
     rendszer formálódását meghatározó tendenciák megegyeznek az ország más, hasonló
     jellegű térségeiben megfigyelhet őkkel, ugyanalckor megfelel ő részletességű Ocistérsé-
     gek, illetve települések szintjén végzett) vizsgálatok a sajátosságolcra is rávilágítanak.
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.

 TÉT XXI. évf. 2007 • 2                                          Gyors ténykép          87

   Településrendszerének mai képe (/. ábra) alapján Baranya az ország leginkább
 elaprózott, legsűrűbb textúrájú térségei közé sorolható. Mai, 4429 km2-es területén
 a 12 város mellett 289 — jogi értelemben vett — falu osztozik. (E szám ugyanakkor
 nem tükrözi hűen a megye településrendszerének elaprózottságát, hiszen — és ez a
 közlekedési szolgáltatás szervezése szempontjából fontos tényez ő — a különálló,
 lakott belterületek száma lényegesen magasabb.)
   A 2004-as adatok szerint a falvak átlagos lélekszáma kevéssel haladja meg az 500
 főt, 204 falu lakosságszáma ugyanakkor nem éri el ezt az értéket, 67 település lélek-
 száma pedig a 200 főt sem. (A 200-nál kevesebb lakóval rendelkez ő települések
 száma 1970-ben 32, 1990-ben 60 volt.) Hazánkban a falvak átlagos lélekszáma
 Baranyában a legalacsonyabb, és e megyében található a legtöbb, 500 f őnél keve-
 sebb lakóval rendelkez ő település, e szempontból megel őzve Vas, Zala és a jóval
 nagyobb területíí Borsod-Abaúj Zemplén megyét.
                                       1. ÁBRA
                  Baranya megye falvai, a lakók száma szerint (2003)
                (Villages of Baranya County, by the Population in 2003)




                                                                    Falvak lakossága:
         Városok számmal jelölve:
                                                                             4000 ró
         1 - Pécs     5 - Mohács     9 - Sildós                            1000 fő
         2 - Bóly     6 - Pécsvárad 10 - Szentl őrinc                       500 fő
         3 - Harkány 7 - Sásd        11 - Szigetvár                     0 200 fő
         4 - Komló    8 - Sellye     12 - Villány                       o 100 fő
       Forrás: Saját szerkesztés.
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.
      88       Gyors ténykép                                                         TÉT XXI. évf. 2007 • 2

        Baranya településrendszerének változása a múlt század utolsó harmadában volt a
      legradikálisabb (ebben a lakosság megyén túlra, illetve a megyeszékhelyre történ ő
      vándorlásának volt első dleges szerepe), de a rendszerváltás óta is jelent ős népes-
      ségváltozás, és települések közötti átrendez ődés figyelhető meg (2. ábra). A rend-
      szerváltás óta a bels ő vándorlás mértéke csökkent, jelent ősége elsősorban a megye-
      székhely és annak agglomerációjába tartozó települések között jelent ős (elsősorban
      ez utóbbiak javára).
                                              2. ÁBRA
              Baranya megye településeinek népességváltozása 1992 és 2002 között —
                       a 10 fő, illetve e feletti eltérést mutató települések
                (Changes in the Population of the Settlements in Baranya County)
                                                                    •
                                                             •
                                                               •\
                                                    #.J. •o
                                                    00 •      •
                                                         .•
                                                      N   •
                                                           o.
                                           o
                                      •• •           •
                         •           • • • .0. 0.
                             0
                                           • .•     ••.
                                          •     • 0     •
                                                      •   ••
                                                                 e • 00 o. •                           •
                                     0.0                                             •       •     •
                                     . 0•°Q) 0           0       o°°° ° °P •
                                                                           ia                    C. •
                                 o 0                               °o.    ler
                                       . 6 o ° • °
                                         0 o                     •0    00
                                                                                                 0 0

                                            •    0 .•            •1111                   • •
                                                   0         •      0        .0 °        •
                                               0
                                       0                                 •       .
                                                     "
                                                   0..0
                                                             0'.                     •

                                                   Jelmagyarázat:
                                 0 népesség növekedés                        2500 fö
                                                                             1000 fő
                                 •     népesség fogyás                        500 fő
                                                                              100 fő
                                                                               10 fő
           Forrás: Saját szerkesztés.
       Az országos tendenciáknak megfelel ő folyamatok, a népesség fogyása, a korösz-
     szetétel romlása (öregedése) a Dél-Dunántúlon az országosnál is kedvez őtlenebb
     (KSH 2005b). A települések népességének korösszetétel szerinti változása terüle-
     tenIcént jelentős eltéréseket mutat. A jelent ősebb népességszám-változás, és a lakos-
     ság korszerkezetében történ ő (és várható) változások — melyet az öregedési index
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.

 TÉT XXI. évf. 2007 • 2                                          Gyors ténykép          89

 települési szinten ábrázolt értékeivel szemléltetünk (3. ábra) — alapján következtet-
 hetünk a megye legfontosabb demográfiai folyamataira.
                                        3. ÁBRA
   Az öregedési index értékei (60 év felettiek lélekszáma / 14 év alatti korosztályba
                    tartozók száma) településenként, Baranyában
    (Ageing Index in Settlements — Inhabitants Older than 60 Years / Inhabitants
                                Younger than 14 Years)

                                                                       1111111 142% felett
                                                                            100-142%
                                                                       1W 78-100%
                                                                            7 8 % alatt




  Forrás: Saját szerkesztés.
    A megye településeinek 58%-án az öregedési index 100% feletti értéket mutat, 63
  településen pedig a 150%-ot, további 21 esetében pedig a 200%-ot is meghaladja
  (Péesdevecser esetén 286%, Hásságyon 300%, a legrosszabb mutató — 595% — pedig
  Feked esetében adódott). Az ábrán látható, hogy a megye északkeleti- és észalci terü-
  letein, els ő sorban a Pécsváradi és Mohácsi kistérségekben, ott is leginkább a jelent ő-
  sebb arányú német kisebbség által lakott településeken okoz az átlagosnál is súlyo-
  sabb problémát a népesség korösszetételének változása (öregedése). E területek ellen-
  téteként, a megye délnyugati területein (els ősorban a Sellyei kistérség keleti felén) a
  települések fiatalodó korstruktúrát mutatnak, ami összeffigg az e településeken na-
  gyobb számban élő roma lakosság magasabb természetes szaporulatával.
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.
      90     Gyors ténykép                                          TÉT XXI. évf. 2007 • 2

       Az új építésű lakások számának vizsgálata (4. ábra) kitűnő lehetőséget nyújt arra,
     hogy az egyes térségek, illetve települések prosperitását, fejl ődőképességét össze-
     hasonlítsuk. Ebben a KSH Pécsi Igazgatósága által készített kimutatás (KSH 2005a)
     főbb megállapításaira is hagyatkozhatunk. Ebb ő l megtudjuk, hogy az elmúlt másfél
     évtizedben az új lakások építése a dinamikusan fejl ődő térségekben volt jelent ős,
     mely szorosan összefügg a népesség koncentrációjával. Baranyában els ősorban a
     Pécsi és a Siklósi kistérség emelkedett ki a lakásépítések tekintetében. E két kistér-
     ségben a meglévő lakásállomány tizede épült ebben az id ő szakban, szemben a Sellyei,
     Komlói és Sásdi kistérségekkel, melyekben az 5%-ot sem éri el ez az arány. Az ada-
     tok jellemzik a térségekben él ők lakásfogyasztását, mely összefiiggésben van a beru-
     házási képességekkel, illetve az utóbb említett térségek eliminálódó vonzerejével
     (KSH 2005a). A lakásépítések koncentrációja Baranyában igen er ős, főleg Pécs köz-
     vetlen térségére összpontosul. A megyeszékhely közigazgatási határain belüli jelent ős
     lakásépítés mellett az agglomerációs folyamatok er ősödése mutatkozik meg ebben. A
     települések szintjén megmutatkozó jelent ős eltéréseket a 2. ábra szemlélteti.
                                           4. ÁBRA
                 Az 1000 főre jutó 1990-2004 között épített lakások évi átlaga
       (Yearly Average of Flats Built between 1990 and 2004 per Thousand Inhabitants)




                                                                        Jelmagyarázat :
                                                                              0,00 - 0,75
                                                                              0,76 - 1,75
                                                                              1,76 - 3,62
                                                                        MI    3,63 - 9,27
                                                                              9,28 - 18,51


     Forrás: KSH 2005a.
       Az ábrán a pécsi agglomerációba tartozó települések népességvonzó hatása mel-
     lett láthatóvá válnak a népességet leginlcább kibocsátó, illetve legkevésbé vonzó
     térségek és települések. (Az épül ő lakások alacsony száma természetesen jelzi a
     települések lakosságának jövedelmi helyzetét is, így ez olyan településeken is ala-
     csony marad, ahol a népesség száma ugyan növekszik, ám ezzel párhuzamosan
     csökken a jobb anyagi helyzetű lakók aránya.)
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.

 TÉT XXI. évf. 2007 • 2                                          Gyors ténykép         91

              A helyközi közösségi közlekedés fenntarthatósága

   Az áttekintett folyamatok alapján képet alkothatunk Baranya jöv őbeli településhá-
 lózatáról. E jövőképnek megragadhatjulc azon részeit, amelyek a lalcosság mobilitásá-
 val leginkább összefüggésben vannak. A megfigyelt folyamatokból arra következtet-
 hetünk, hogy a Pécsi agglomeráció (mint településformáció) szerepe a továbbiakban
 is erő södni fog, a népesség koncentrációja folytatódik. Ennek forrását a vidélci lakos-
 ság mobilabb, képzettebb (így Pécsen munkát találó), jobb anyagi helyzet ű rétegeinek
 e településelcre való költözése, illetve a városból (élhet őbb környezetet keresve) ki-
 áramló családok jelentik. Egyre kevésbé elhanyagolható a lakótelepi lakások fenntar-
 tásával járó anyagi terheket vállalni nem tudó, így olcsóbb (vidéki) otthont keres ő
 kiköltözők száma is. A jövőbe tekintve arra számíthatunlc tehát, hogy az agglomeráció
 településein egyre nagyobb számban koncentrálódó, fiatalabb korszerkezet ű, képzet-
 tebb, tehát munkához nagyobb eséllyel jutó, és nagyobb mobilitással rendelkez ő la-
 kosság helyváltoztatási igényei által egyre nagyobb jelent ősége lesz az el ővárosi jel-
 legű közlekedésnek (ide értve az egyéni közlekedést is). Ez ugyanakkor veszélyt is
 hordoz magában. A jobb munkaerő-piaci lehetőségekkel bíró lakosság koncentrálódása
 (és ezzel párhuzamosan a vidéki térségek egyre romló korösszetétele) nyomán a napi
 ingázók (és az ő városi iskolákba „ingázó" gyermekeik) további er őteljes koncentrá-
 lódása is bekövetkezik. A lakóhelyek és munkahelyek közötti viszonylag kisebb tá-
 volság miatt az egyéni közlekedés által lcínált rugalmasabb és kényelmesebb helyvál-
 toztatással szemben nem minden esetben állhat a közösségi közlekedés relatív olcsó-
  sága. Kis távolságok esetén — különösen az ingázó munlcavállalók szempontjából — a
 helyközi bérletárakat figyelembe véve olcsóbb is lehet a személygépkocsival való
  közlekedés. Ezekben az esetekben az egyénileg szervezett tömegközlekedés (vállalati
  buszok) alkalmazására is több lehet őség adódhat. A közösségi közlekedés versenyké-
 pességének megőrzése (és növelése) érdekében tehát igen fontos az egységes (el ővá-
  rosi és városi viszonylatokban is használható) bérletek bevezetése, és a járatok menet-
  rendjének maximális összehangoltsága.
    A jelenlegi helyzetben a közösségi közlekedés versenyképességét csökkenti, hogy
  a Pécsi agglomeráció települései esetében is viszonylag alacsonynak tekinthet ő a
 járatgyakoriság (hétvégéken különösen), így a közleked ők sokszor kényszerb ől
  veszik igénybe a személygépkocsijukat.
    Szentlő rinc nem számít térsége foglalkoztatási központjának, a város Pécs agglo-
  merációs településének tekinthet ő. Nagyszámú ingázó (munlcavállaló és tanuló
  egyaránt) érkezik a megyeszékhelyre, az ő kiszolgálásukban döntő szerepe a közös-
  ségi közlekedésnek van. A településrendszer változásának tendenciái is arra utal-
  nak, hogy a lakosság mobilitásának térbeli jelentkezésében a (Szigetvár—)Szent-
  lőrinc—Pécs viszonylatnak a jöv őben tovább erősödő szerepe lehet. Ennek megfele-
  lően célszerű lenne az autóbusz-közlekedés és a vasút párhuzamos kínálatát jobban
  összehangolni, illetve a zökken őmentes elővárosi jellegű vasúti közlekedés infra-
  strukturális feltételeit megteremteni (másodilc vágány megépítése).
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.
     92      Gyors ténykép                                          TÉT XXI. évf. 2007 • 2

       A megye további városainak jöv őbeni szerepét vizsgálva Sildós—Harkány, és
     Mohács esetében figyelhető meg (az új lakások építése alapján) kisebb mérték ű né-
     pességkoncentráció. Ermek jöv őbeli alalculását természetesen nagyban meghatározza
     majd az említett városok munlcaer ő-piaci viszonyainak alakulása, munlcaerővonzó
     képességülc változása. E területeken fokozottabban fennáll a veszélye annak, hogy az
     egyéni közlekedés tovább er ősíti pozícióját a közösségi közlekedéssel szemben.
       Külön szót kell ejteni a vidéki térségekr ől, különösen a gyors változásban lévő
     külső és belső perifériálcról. E tekintetben ugyanakkor figyelembe kell venni a falu-
     sias területek jellemz ő demográfiai folyamataiban megfigyelhet ő jelentős területi
     eltéréseket. Az átlagosnál is gyorsabban öreged ő korszerkezetű falvak esetében a
     foglalkoztatottak és az iskolába közleked ő gyermekek arányának további csökkené-
     se várható. Elkerülhetetlennek látszik néhány falu esetében a demográfiai erózió
     további erősödése is. A lakosságukat ilyen okokból gyorsan veszt ő, elöregedő lakos-
     sággal rendelkez ő falvakban megfigyelhető, hogy városokban élők (föleg pécsiek),
     illetve külföldiek (németek, hollandok) vásárolnak ingatlanokat. Ők az utazási igé-
     nyeiket várhatóan a jövőben is egyéni módon fogják kielégíteni. A fiatalodó kor-
     szerkezetű, de perifériákon elhelyezkedő falvakban jellemző a több szempontból is
     hátrányos társadalmi helyzetű csoportok (főleg romák) számarányának er őteljes
     növekedése (mely folyamat a jöv őben várhatóan felgyorsul). E településeken a
     szinte kilátástalan foglalkoztatási helyzet további romlására is fel kell készülni.
     Mindkét esetben a lakosság mobilitásának további csökkenése, a helyváltoztatási
     igények még inkább elszórt jelentkezése várható.
       A városok és falvak közötti, nem munlcával kapcsolatos közlekedési igények is
     erőteljesen összefúggenek a lakosság demográfiai szerkezetének változásával. Az
     egészségügyi ellátás iránt (melynek intézményei továbbra is a városokban vannak)
     az időskorú lakosságnak fokozottabb az igénye, esetükben ugyanakkor az ingyenes
     közlekedés lehet ősége sem generál jelent ős magáncélú forgalmat (Erdősi 2000).
       A közösségi közlekedési ellátás feladása a leginlcább kedvez őtlen adottságú vidéki
     térségekben sem fogadható el, hiszen a leghátrányosabb helyzet ű társadalmi csopor-
     tok kevésbé lesznek képesek egyéni közlekedéssel kiváltani a közösségi közlekedés
     hiányzó kínálatát. E települések, településcsoportok esetében a mai, rendkívül rossz
     kihasználtsággal és egyre ritkuló járatgyakorisággal közleked ő, sok utas befogadá-
     sára alkalmas autóbuszok helyett az igényekhez rugalmasan alkalmazkodni tudó
     közösségi közlekedési szolgáltatást kell szervezni. E rendszernek képesnek kell
     lenni arra, hogy a nyári hónapok jobb foglalkoztatási lehet őségeihez kapcsolódó
     növekvő mobilitásnak is meg tudjon felelni (ami hétköznapokon a diákok csökken ő
     helyváltoztatási igényével párosul). Az ilyen módon ellátott mikrotérségek esetében
     ugyanaldcor a közlekedési igények felmérésének és a járatszervezésnek helyben
     kellene történnie. Az ilyen kistérségi, rugalmas közlekedési rendszerek kidolgozá-
     sakor azonban körültekint őnek kell lenni, maximálisan figyelembe kell venni a
     helyi adottságokat. (A fejlettebb európai országok ritkán lakott vidéki térségeit
     ellátó, sok esetben hatékonyan üzemel ő közlekedési rendszerek adaptálása nem
     minden esetben lehet indokolt az eltér ő társadalmi-gazdasági körülmények okán.)
  Keresztes László Lóránt - Tótsimon Péter : Változó településrendszer és a közforgalmú közösségi
közlekedés fenntartásának kérdései Baranya megyében. Tér és Társadalom 21. évf. 2007/2. 85-93. p.

 TÉT XXI. évf. 2007 • 2                                                    Gyors ténykép            93

   A települések lakosságának munkaerő-piaci lehetőségekhez való területi alkal-
 mazkodó képessége (Keresztes 2006) és a településrendszer alakulásának összefug-
 gései közötti kapcsolat vizsgálata ismét aláhúzza a lakóhelyt ől távoli munkavégzés
 képességének a településrendszer alakulására való hatását. Az egyes foglalkoztatási
 központok (különösen a megyeszékhely) szerepének hangsúlyozása mellett ugyan-
 akkor meg kell jegyezni, hogy ezek többlet munkaer őigénye messze alatta marad a
 vidélci térségek munkaer ő feleslegének. A vidéki és városi lakóingatlanok árának
 eltérő ütemű változása egyre inkább megnehezíti az elvándorlást. A növekv ő lélek-
 számú városkörnyéki lakossággal szemben — azok lakóhelyének kedvez őbb közle-
 kedésföldrajzi pozíciója miatt — a vidéken él ők lehetőségei az e központokon való
 elhelyezkedésre tovább fognak sz űkülni. Ennek megfelel ően számukra a kistérségi
 foglalkoztatási központok jelent ősége fog növekedni (természetesen a foglalkozta-
 táspolitikának cselekedni kell annak érdekében, hogy ez bekövetkezhessen). Ha
 ennek megteremtése igen nehéz is, bíznunk kell abban, hogy a hátrányos helyzet ű
 térségekben található vidéki központok (Baranyában pl. Sellye, Vajszló) mai (ese-
 tenként gyér) foglalkoztatási képessége nem csökken tovább, illetve ideális esetben
 növekedni fog. Ez esetben arra kell felkészülni, hogy az ezek munkaer ő-piaci von-
 záskörzetében fekv ő kistelepülések ingázóinak solckal inkább e települések lesznek
 majd a célpontjai. A közösségi közlekedésnek tehát nem (csak) a periféria—centrum,
 azaz a kistelepülés—város viszonylatban jelentkez ő mobilitást kell majd kiszolgál-
 nia, hanem a mainál jobb lehetőségeket kell kínálni e mikroközpontok eléréséhez is.
 (Melynek alapja szintén egy, a helyi igényekhez rugalmasan igazodó, kistérségi
 közlekedési szolgáltatás lehet.)

                                             Irodalom
 Erdősi F. (2000) A közlekedési hálózat korszer űsítése, és a magyar vidék perspektívái. – Hahn Cs.
   (szerk.) A területfejlesztés hazai feladatai az ezredfordulón és az információs társadalom. Hazai Tér-
   ségfejlesztő KFT., Budapest. 180-189 o.
 Keresztes L.L. (2006) A munkaer őpiaci (területi) alkalmazkodás képessége Baranya megye falvaiban –
   Modern Geográfia. 1. (http://www.moderngeografia.hu )
 Kovács T. (2004) Aprófalvainkról – illúziók nélkül – Területi Statisztika. 2. 125-136. o.
 KSH (2005a) Lakásépítések a Dél-Dunántúlon 1990-2004. Központi Statisztikai Hivatal Pécsi Igazga-
   tósága, Pécs.
 KSH (2005b) A Dél-Dunántúl főbb népmozgalmi mutatói 1990-2004. Központi Statisztikai Hivatal
   Pécsi Igazgatósága, Pécs.