Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.

TÉT XX. évf. 2006         s4                                               Gyors ténykép              145



      A TUDÁSKÖZVETÍTÉS ÉS -FELHASZNÁLÁS
     HELYI HÁLÓZATAI A KÖZÉP-DUNÁNTÚLON'
               (Networks of Knowledge Diffusion and Usage —
                    Case Study of Central Transdanubia)

                                   SZÉPVÖLGYI ÁKOS

Kulcsszavak:
Tripla csavar innovációs hálózat Közép-Dunántúl

 A tanulmány a Triple Helix innovációs spirál modell segítségével, a Közép-Dunántúl pédáján keresztül
 igyekszik feltárni az érintett szektorok közötti tudásintenzív fejlesztési kezdeményezéseket, illetve azt,
 hogy ezek mennyire járulnak hozzá a tudásalapú gazdaság formálódásához. A jelenlegi adottságok
feltárása mellett fontosnak tartjuk, hogy az innovációs spirál m űködését pozitívan és negatívan befolyá-
 soló tényez őket összegezzük, ezzel rávilágítva az el őrelépés lehetőségeire.


                                              Bevezetés

   A nemzetközi szakirodalomban elterjedt a hálózati elven m űködő, tudás vezérelt
gazdaság megfelel ő szervezeti háttérrel és együttm űködési hajlandósággal bíró lokális
közösséginek jellemz őit leíró tanuló régió (learning region) koncepció (Florida 1995;
Morgan 1997; Lambooy 2000), amelyet a magyarországi szakirodalom összefoglaló
fogalomként használ. Ennek f ő oka, hogy az egyes tanuló régiók jellemz ői között
alapvető különbség fedezhet ő fel. A beruházás vezérelt fejl ődési szakaszban lév ő
régiók tudásalkalmazónak tekinthet ők, ezekben a tudás els ősorban a termelés haté-
konyabbá tételét szolgálja, és a gazdasági szempontból hasznosítható tudás más-
honnan érkezik (Lengyel 2003; Lengyel 2004). Felfogásuk szerint e régiótípus te-
kinthető tanuló régiónak. Az innováció alapú fejl ődési fázisban lév ő régiókban már
olyan tudástermelés is folyik, amely helyben kerül felhasználásra. Ezek sokkal
inkább tudásalapú régióknak (knowledge based region) tekinthet ők.
   A tudásalkalmazó és termel ő régiók közötti fő különbség, hogy az előbbinél a si-
kerességet a hatékony tudástranszfer segíti el ő, míg utóbbinál az új tudások el őállí-
tása tekinthet ő központi elemnek. Felfogásunk szerint a hosszú távú gazdasági és
társadalmi versenyképesség lehet őségét a tudástermel ő régiók hordozzák. Ezek
fejlődési lehető ségeinek megismeréséhez ismerni kell a tudás termelés és -transzfer
folyamatainak sajátosságait. Ehhez nyújt elméleti keretet a Triple Helix modell,
amely az egyetemi (tudományos), gazdasági és kormányzati szervezetek (university
— industry — government) hármas kapcsolatán keresztül értelmezi az innováció
sajátosságait (Etkowitz—Leydesdorff 1997). A modell fő eleme, illetve a jelenlegi
tanulmány egyik kiindulópontja, hogy a három szektor folyamatos kommunikációja,
illetve együttműködése biztosítja mindhárom szektor fejl ődését, és ezzel alapot
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
   146    Gyors ténykép                                            TÉT XX. évf. 2006       s4

  teremthet a tudásalapú régiók kialakulásához. A modellnek a tanulmány szempont-
  jából a másik fontos eleme, hogy az egyes szektorok szerepei a tudásalapú gazda-
  ságban és társadalomban megváltozhatnak, a rendkívül intenzív együttm űködések a
  szervezeti határok részleges elmosódásához vezethetnek.
    A tanulmány másik kiindulópontja, hogy a tudásalapú régiók sikerességét a régiót
  alkotó magterületek, nagyvárosi terek tudásalapú fejl ődése (illetve az itt kialakított
  tudományos-gazdasági-kormányzati együttm űködések sikeressége) határozza meg.
  Felfogásunk szerint Magyarországon a funkcionális értelemben vett nagyvárosok
  csekély száma, illetve a nagyváros hiányos területek jelent ős kiterjedése miatt ezek
  szerepét a középváros hálózat veszi át. Ezen belül is els ősorban azok a középvárosok
  válnak az innováció magterületeivé, amelyek jelent ős felsőoktatási háttérrel, diver-
  zifikált iparszerkezettel és fejlett szolgáltatásokkal rendelkeznek (Nagy 2002).

                                    Célok és módszerek

     A leírtak alapján a tanulmány célja, hogy egy magyarországi régióban végzett,
   középvárosokra (innovációs magterületekre) kiterjed ő empirikus vizsgálat alapján
   feltárja a tudományos-gazdasági-kormányzati szektor közötti tudásintenzív fejlesz-
   tési kezdeményezések jellegzetességeit, illetve azt, hogy ezek a helyi tudástermelé-
   sen és kölcsönös megosztáson keresztül mennyire járulnak hozzá a tudásalapú régió
   formálódásához.
     A leírt célokat két fő módszertani eszköz segítségével kívántuk megvalósítani.
   Egyrészt megtörtént a magyarországi és nemzetközi szakirodalom feldolgozása,
   amely kiterjedt a fő kutatási irányok összegzésére. A második módszer egy
   empírikus, kérd őíves vizsgálat volt. Az empírkius vizsgálat során önkitölt ős kérdő-
   íveket küldtünk ki a mintaterület önkormányzatai, vállalkozásai és K+F szervezetei
   számára. Összesen 100 kérd őív került kiküldésre 2005 júniusában, illetve augusztusá-
   ban. A kérdőív három kérdéskörre koncentrált: (i) a hálózatok megléte, jellemz ői,
   típusai; (ii) az IKT szerepe és alkalmazása; illetve (iii) hálózatok továbbfejlesztésé-
   nek lehetőségei. A kérd őívek 47%-a érkezett vissza, amely alapján az egyes térsé-
   gek, illetve szerepel őcsoportok bels ő különbségei nem mutathatók be, de elegend ő
   a kutatás fő kérdéseinek megválaszolásához. Az empirikus vizsgálat négy várost,
   illetve térségüket érintett, ezek a Közép-Dunántúl funkiconális középvárosai
   (Dunaújváros, Székesfehérvár, Tatabánya, Veszprém) voltak.

                                       Elméleti háttér

     A tanulmány elméleti megalapozását három irányból közelítettük meg. Egyrészt
   áttekintettük azokat az innovációs modelleket, amelyek a tudásalapú térségfejl ődés
   szempontjait kiemelten kezelik. Másrészt röviden összegeztük a téma területi szem-
   pontjait. Végül áttekintettük, hogy a tudás termelését és terjedését az információs-
   és kommunikációs technológiák fejl ődése hogyan befolyásolja.
     Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                          Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006    s4                                         Gyors ténykép         147

  Az egyetemek, gazdasági szervezetek, valamint a kormányzati szervek közötti
kommunikációra koncentráló Triple Helix modell (Etkowitz—Leydesdorff 1997) az
innovációt a tudástranszfer irányából írja le. A modell szerint az innováció dinami-
káját, a tudás hasznosulását három szerepl ői csoport és ezek interakciói határozzák
meg. Ezek a kormányzat, az alap- és alkalmazott kutatást végz ő kutatóintézetek és
egyetemek, valamint az innovatív vállalkozások. Az innovációs folyamat, a tudás
hatékony felhasználása akkor következhet be, ha a három szerepl őcsoport együtt-
működése folyamatos és összehangolt célok mentén történik. A modell, könny ű
adaptálhatósággal kiegészül ő komplexitása miatt véleményünk szerint alkalmas
arra, hogy a tudásalapú fejl ődés lehetőségeit, illetve hiányosságait értékelje.
  A modell a három szektor harmonikus, kölcsönös el őnyöket hordozó kapcsolatá-
ból indul ki. Az elő zményeit tekintve megállapítható, hogy korábbi gazdaságirányí-
tási rendszerekben az ilyen típusú viszony nem volt jellemz ő . A szocialista gazda-
ságirányítási rendszerben például az ipari és a tudományos szektor is a kormányzati
szektor alegységeként m űködött. Ebben a modellben az alulról jöv ő kezdeményezé-
sek szűk teret kaptak (Etkowitz—Leydesdorff 2000). Szintén meghaladottnak tekint-
hető a politika, amely a hármas szerepl őcsoport éles elhatárolódásán alapul. A TH
modell éppen azzal kínál többet, hogy benne a három szektor egyenrangú, és köl-
csönös el őnyökön alapuló együttműködésük hordozza a fejl ődés lehetőségét.
  A Triple Helix modell lineáris innovációs elméletekt ől eltérő, spirális jellege a
szektorok közötti kommunikáció jellegéb ől adódik. Vagyis a kommunikációs folya-
matok folyamatosan újraformálják a szektorok közötti kapcsolatokat és együttm űkö-
déseket. Nagyon lényeges, hogy a fejl ődési folyamat minden szektorban zajlik, vi-
szont a rendszer fejl ődését a közöttük lév ő folyamatos interakciók dinamizálják.
  Fontos, hogy a modell nem új innovációs szerepl őkkel kalkulál, hanem az intéz-
ményi kapacitások újradefiniálását és együttm űködéseken keresztüli kihasználását
irányozza el ő, ez pedig a magyarországi helyi szerepl ők számára is reális alternatíva
lehet. A modell szerint a tudástermelés, -közvetítés, és -felhasználáshoz kapcsolódóan
hat fontos folyamat figyelhet ő meg:
  1) a spirálok között bels ő transzformáció jellemz ő; (p1.: vállalkozó egyetemek)
  2) az intézményi szférák átalakulása egyre er őteljesebb;
  3) trilaterális, intézményesült kapcsolatok és hálózatok jönnek létre, amelyek
       növelik a helyi kohéziót;
  4) az intézményközi kapcsolatok b ővülése kedvez ő hatással van a helyi társada-
       lom alakulására is;
  5) egy állandó változást jelöl, vagyis nem más, mint az intézményi kapcsolati
       hálózatok folyamatos újradefiniálása;
  6) az első pont kiteljesedéseként mindegyik intézményi szerepl ő képes átvenni —
       legalább részben — a másik funkcióit.
  A leírt folyamatok közül hipotézisünk szerint Magyarországon a spirálok közötti
belső transzformációk még nem elég intenzívek, illetve a kialakuló intézményközi
kapcsolatok helyi társadalomfejleszt ő hatásai gyengék. Vagyis a szektorok közötti
tudás áramlását lehet ővé tev ő hálózatok, intézmények létrehozása, illetve közös
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
  148     Gyors ténykép                                           TÉT XX. évf. 2006        s4

  működtetése még nem jellemz ő. Ennek pedig eredménye lehetne, hogy az egyes
  szektorok intézményei képessé válnak egymás feladatainak átvételére, amely a
  tudásalapú régió alkalmazkodóképességét javítaná. Erre a Triple Helixben jó példa
  a közös projektek létrehozása és megvalósítása. Ezekben a szektorok (els ősorban a
  gazdaság és a tudomány) közötti tudások úgy cserél ődnek ki, hogy közben a régió
  fejlődése szempontjából új tudás jön létre. Ezt egészítheti ki a kormányzati szektor
  a lehető legszélesebb körű társadalmi tudás integrálásával.
     Ki kell emelnünk, hogy a Triple Helixben alkalmazott kormányzati szektor felfo-
  gásunk szerint sok esetben nem a központi kormányzati (illetve dekoncentrált)
  szerveket jelenti, illetve túlmutat azon. Ezt támasztja alá Laredo (2002) értelmezése,
  amely szerint csak a lokális kormányzati szervek tudnak hatékony irányító és orien-
  táló tevékenységet folytatni. Vizsgálatunkban ezt a megközelítést alkalmaztuk,
  vagyis az innovációs folyamatok szerepl őinek a helyi önkormányzatokat tekintet-
  tük. Azaz felfogásunk szerint a kormányzati szféra nem csak az innovációs politi-
  kán, az innováció barát vállalkozói környezet kialakításán, a technológiatranszfer
  ösztönzésén, illetve a nemzetközi kapcsolatok ösztönzésén keresztül kapcsolódik be
  a folyamatba. Hanem helyi szinten is képes katalizálni a folyamatokat és hatékony
  részévé válni a hármas csavarnak, különösen azzal, hogy integrálja, összeköti a
  különböző funkcionális hálózatokat. Ez persze felveti azt a kérdést, hogy a települé-
  si önkormányzatok milyen tevékenységeikkel kapcsolódnak ehhez a folyamathoz,
  illetve mennyire tudatos az ilyen irányú szerepvállalásuk.
     A leírtak szerint a modell egyik sarkalatos eleme a szektorok közötti együttm űkö-
  dések megvalósulása. Éppen ezért fontosnak tartjuk azon együttm űködés típusok
  kiemelését (és vizsgálatát), amelyek a folyamatos tanulás és a tudás felhalmozás
  színterei, ezzel a fejl ődés mozgatói. Ezek Capellin (2002) alapján a következ ők:
    1) technológiai integráció: a technológiai jelleg ű együttműködések mellett know
         how, tudás és értékek megosztását jelenti, valamint kiterjed a munkavállalók
         folyamatos képzésére és a fiatalok szakmai képzésére is; emellett egy folya-
         matos, időről időre megújuló hálózatfejlesztést (csomópontok összekapcsolá-
         sát) jelent, amelynek célja a csomópontok közötti (intézményi) távolság mi-
         nimalizálása
    2) munkaerőpiaci integráció: lehet ővé teszi (el ősegíti) a munkavállalók mobilitá-
         sát az adott térségen belül, illetve növeli a térség (kvalifikált) munkaer ő vonzó
         képességét;
    3) vállalatok közötti termelési integráció
    4) termelő és szolgáltató vállalkozások közötti integráció: els ősorban közleke-
         dés, logisztika és a magas szint ű szolgáltatásokon keresztül;
    5) pénzügyi együttm űködés: bank-vállalat együttm űködések, kooperációs kuta-
         tóközpontok kialakítása;
    6) területi együttm űködés: infrastrukturális rendszerek fejlesztése és a közös
         területi tervezés;
    7) társadalmi és kulturális együttműködés: helyi identitás növelése, illetve a
         helyi közösség részvétele a fejlesztési stratégiák kidolgozásában;
      Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                           Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006    s4                                        Gyors ténykép          149

 8) helyi intézményi együttműködés: a helyi adminisztratív kapacitások növelésére;
 9) interregionális és nemzetközi integráció: a helyi külpolitika meghatározásával,
    illetve területmarketing eszközök alkalmazásával segíti el ő a fejl ődést.
   A tudás termel ői és felhasználói közötti kapcsolatokat, kialakuló hálózatokat vizs-
gáló egyéb innovációs modellek is több olyan szempontot tartalmaznak, amely a
jelenlegi tanulmány szempontjából kiemelend ők. Az egyik ilyen elmélet a Gibbons
és szerz őtársai (Gibbons et al. 1994) által kidolgozott „2. típusú tudástermelés",
amely kiemeli a szervezeti komplexitás és az egyes szervezet típusok közötti fo-
 lyamatos interakciók fontosságát. Szintén érdekes a vállalkozó egyetem modell
 (Etkowitz 2000). Ebben, akárcsak a Krücken és szerz őtársai által (Krücken et al.
2004) kidolgozott, a kutatási szféra és a gazdaság közötti tudástranszfert modellez ő
elméletben a szervezeti határok elmosódása (blurring of boundaries) a legfontosabb
elem. Ezt, a triple helix modellhez hasonlóan a szerz ők a tudásalapú fejl ődés fontos
 fázisának tekintik. Felfogásuk szerint ez két módon valósulhat meg. Az egyik, hogy
 az egyetemek vállalkozási tevékenysége felélénkül (pl.: spin-off vállalkozások
 létrehozása), és ezzel gazdasági szerepl ővé válnak. A másik lehet őség, hogy komp-
 lex innovációs folyamat valósul meg, hálózatokon keresztül.
    Szintén tartalmaz számunkra hasznosítható elemeket a komplex tér, az agora
 meglétén alapuló megközelítés (Nowotny 2001). Az agora nem egy fizikai teret
jelent, hanem összefoglaló fogalom, amely mindazon helyeket, hálózatokat, intéz-
 ményeket tartalmazza, amelyek hatással vannak a tudásra (pl.: konferenciák, folyó-
 iratok, minisztériumok, média, társadalmi mozgalmak). Vizsgálatunkban e modell
 komplex megközelítésmódját alkalmaztuk, mivel minden olyan tevékenységet fon-
 tosnak tartunk, amelyek a tudásalapú térségfejl ődést el ősegítik. Végül vizsgálatunk
 szempontjából fontos, hogy a fejlesztési hálózatok m űködését pozitívan befolyásolja a
 részt vev ő szervezetek körének állandósága, a részt vev ő egyének elkötelezettsége
 és a kölcsönös bizalom (Akgün et al. 2005). Ezt a szempontot is felhasználtuk a
 helyi folyamatok értékelésénél.
    Fontosnak tartjuk, hogy a leírt folyamatok területi hatásai dominánsak. Vagyis az
 egyes térségek fejl ődését, innovációs képességét befolyásolják, amely — különösen
  a helyi fejl ődés magterületeit — arra készteti, hogy bels ő együttműködéseiket újra-
 definiálják. Az együttműködések újraformálásának igénye abból ered, hogy a ha-
  gyományos versenyel őnyök háttérbeszorulásával a legáltalánosabban elfogadott új
  versenyel őny a tudásbázis hatékonyabb kihasználása lehet (akár nemzeti, akár helyi
  szinten). Ennek oka, hogy a hatékonyan felhasznált tudás el ősegíti a termék-, szol-
  gáltatás-, illetve tevékenység innovációk terjedését. Vagyis a tudást egyre inkább a
  gazdasági növekedés legfőbb forrásának tekinthetjük (Lambooy 2000).
    A mobilizálható tudás jellege is befolyásolja az adott térség fejl ődését. A kódolt
  tudás széles körben elérhet ő a kommunikációs hálózatokon keresztül, segíti a piacok
  elérését, a szolgáltatások elérését és az információszerzést. Hátránya viszont, hogy
  mivel korlátlanul, alacsony költséggel érhet ő el, nem jelent versenyel őnyt (Feldman
  2000). A hallgatólagos (tacit) tudás viszont csak korlátozottan érhet ő el, a legtöbb-
  ször személyes kontaktust kíván (a tudás „elvesztésének" kockázata miatt), viszont
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
  150     Gyors ténykép                                           TÉT XX. évf. 2006        s4
  versenyel ő nyt jelent. Ez, éppen a személyes kontaktus igénye miatt a térben kon-
  centráltan jelenik meg, els ősorban a nagyvárosokban (Lever 2002). Ezt erősíti az a
  felfogás, amely szerint a távolsági akadályok összeomlása nem jelenti a tér szerepé-
  nek csökkenését, s ő t minél kisebbek a térbeli akadályok, annál fontosabbak az
  egyes helyek egyéb adottságai, tehát a komparatív el őnyök újraértékel ődnek
  (Rechnitzer 2003). Felfogásunk szerint Magyarországon a koncentrációt el ősegítő
  társadalmi többletet, új típusú komparatív el őnyöket regionális szinten a funkcioná-
  lis középvárosok képesek biztosítani.
    Végül ki kell emelnünk, hogy a tudástranszfer hatékonysága nagymértékben függ
  az információs- és kommunikációs technológiák alkalmazási hatékonyságától. Bár
  ezek terjedése nem csökkentette az anyagi er őforrások koncentrációját, de újraér-
  telmezte a t ő ke kötöttsége és hipermobilitása közötti kapcsolatot, ezzel egyes város
  számára új versenyel ő nyöket teremtett. Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy az új
  (elektronikus hálózatok által átrajzolt) gazdasági tér csak egy elem egy kiterjedt
  gazdasági láncban, amely jól beágyazódik a nem elektronikus térbe (Sassen 2001).
  Lényeges az is, hogy az IKT jelent ős hatással van a gazdasági tevékenységek terü-
  leti szervez ő désére, de a helyi sajátosságok e hatásokat nagyon differenciálják.

                           Empirikus kutatási eredmények

    Empirikus vizsgálatunk során, a leírt megközelítéseket felhasználva próbáltuk fel-
  térképezni a tudás termelésének, közvetítésének és felhasználásának sajátosságait, a
  Triple Helix modellben leírt folyamatok helyi megvalósulását. Ennek megértése
  számunkra azért lényeges, mert hatékony alkalmazása jelenti a lokális innovációs
  folyamatok alapját, így a tudásalapú régiófejl ődés lehetőségét. A következ őkben — a
  területi és szerepl őcsoportonkénti különbségeket kiemelve — áttekintjük az általunk
  készített kérd őíves vizsgálat legfontosabb eredményeit.
    A nemzetközi tendenciákkal megegyez ően, a helyi fejl ődés elősegítésében Magyar-
  országon is komoly szerepet vállalnak az innovációs együttm űködések. Lényeges,
  hogy ezek jelent ősége a kilencvenes években er ősödött fel. Fontos azonban kiemel-
  nünk, hogy Magyarországon a fels őoktatási intézmények és kutatóintézetek az
  innovációs hálózatok hagyományos résztvev ői, vagyis e szervezetek már a rend-
  szerváltozás el ő tt is kialakítottak innovációs hálózatokat. Feltételezésünk szerint a
  rendszerváltás el ő tt a közvetlenül hasznosuló ipari kutatások révén vettek részt
  ilyen együttm ű ködésekben. A szektorok közötti interakciók fontosságának felisme-
  rését jelzi, hogy kialakításuk — különösen a K+F szervezetek és a vállalkozások
  körében — folyamatosan, az utóbbi öt évben is zajlik, vagyis e szervezetek felismer-
  ték a működő tudásközvetítő és termelő hálózatok jelentőségét.
    A rendszerváltás el őtt Székesfehérváron és Veszprémben m űködtek legnagyobb
  számban innovációs hálózatok (1. ábra). Az első esetben feltételezésünk szerint a
  Videoton, a Köfém és az Ikarus ittlétének köszönhet ően, Veszprémben pedig az
  egyetem K+F bázisa és a jelent ős kutatóintézeti kapacitások (NEVIKI, MÁFKI,
  MÜKKI) miatt. Az eredmények alapján Dunaújváros reagált a leggyorsabban az
                       •
      Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                           Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006        s4                                                                                       Gyors ténykép           151

átmenet új folyamataira, itt a hálózatok 60%-a kilencvenes években jött létre (els ő-
sorban a Dunaferr és a F ő iskola — önkormányzat által támogatott — újradefiniált
kapcsolatainak köszönhet ő en), azóta viszont csökkenés tapasztalható. A többi tér-
ségben az elmúlt öt év is jelentős fejlő dést hozott, amely feltételezésünk szerint
egyrészt a növekv ő — erre a célra fordítható — regionális támogatások felhasználásá-
nak köszönhető . Másrészt — különösen Tatabánya és Székesfehérvár esetében — a
külföldi tőkebeáramlás is kedvez ően hatott az együttm űködésekre, amelyet mindkét
önkormányzat támogat.
                                            1. ÁBRA
                            Első innovációs együttm űködés időpontja
                                (Dates of the First Co-operation)


       Összes térség                 ' 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11 1 1 1 "
          Veszprém                                 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 11111%
                                                                                                                            611990 előtt
          Tatabánya    1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 r'                                       01990-2000
                                                                                                                            0 2000 után

     Székesfehérvár     •                 .111111111111111111111111111111111111117
        Dunaújváros     •             .111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111v
                       0%                20%                    40%                     60%                 80%     100%


  Forrás: Kérdőívek adatai.
   A tanulmány elméleti megalapozása során utaltunk rá, hogy a tudás hatékony al-
 kalmazásában lokális szinten a hallgatólagos tudás terjedésének is nagy szerepe
 van. Ezt a feltevést eredményeink igazolták, hiszen az együttm űködések kialakítása
 során, minden vizsgált szektor esetében a személyes kapcsolatok egyértelm ű domi-
 nanciája jellemz ő . Feltevésünk szerint ennek oka a korábbi egyéni tanulási-, mun-
 ka- és lakóhelyi kapcsolatokban keresend ő, amely helyi, regionális szinten a leger ő-
 sebb. Ennek köszönhető az is, hogy a korábbi sikeres együttm űködések szerepe a
 szektorok közötti kapcsolatok alakulásában mindenhol jelent ős.
   A szektorok képvisel ő inek válaszai alapján az is megállapítható, hogy tevékeny-
 ségük jellege egyértelműen meghatározza motivációjukat, vagyis azt, hogy milyen
 céllal kapcsolódnak be a szektorok közötti együttm űködésekbe (2. ábra).
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
  152     Gyors ténykép                                                                                                          TÉT XX. évf. 2006            s4

                                                 2. ÁBRA
                                    Hálózatok kialakításának motivációi
                                     (Motivation of Network Building)


                                                                                                                                egyéb
                                                                                                                              El helyi elkötelezettség
        K+F szervezetek
                                                                                                                                forrásszerzés
                                                                                                                                versenyhelyzet jav.
                                                                                                                              El helyi erőforrások hihaszn.

                          sss9
          Vállalkozások   E~E
                                                                                                                                          40




        Önkrományzatok                MM=
                          IIIIIIIIII I IIIIIIIIIIIIIIIIIII I IIIIIIIIIIIIIIIIIII I IIIIIIIIIIIIIIIIIII I IIIIIIIIIIIIIIIIII
                          0                    10                       20                       30                      40          50          60

    Forrás: Kérdőívek adatai.
    A vállalkozások egyértelműen saját piaci pozíciójuk javítására törekednek. Ezzel
  szemben az önkormányzatok esetében fontos a helyi közösség aktivizálása, a helyi
  erőforrások jobb kihasználása is. Végül a fels őoktatási intézmények és a kutatóinté-
  zetek esetében az egyéb tényez ők szerepe is jelentő s, ezek közül a leggyakoribbak a
  szakmai haszon, illetve a kapacitásb ővítés.
    A kérdő ívben azt is megvizsgáltuk, hogy milyen szervezet kezdeményezte az
 együttmű ködés kialakítását. A válaszokból kiderült, hogy a kutatóintézetek dönt ően
 közös kezdeményezés ű hálózatokban vesznek részt. Ennek feltételezhet ő oka, hogy
 munkájukat a más szerepl őcsoportoktól érkez ő K+F igények határozzák meg,
 vagyis piaci beágyazottságuk nagy. A vállalkozások ezzel szemben maguk kezde-
 ményezik az együttműködések kialakítását, ennek oka, hogy így tudnak leggyor-
 sabban alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci igényekhez. Ki kell emelnünk,
 hogy az önkormányzatok kezdeményez ő készsége alacsony, a részvételükkel létre-
 jövő együttműködéseket a fels ő oktatási és kutatási szervezetek kezdeményezik. A
 válaszok alapján jellemz ő az is, hogy a vállalkozásokkal együttm űködéseik esetle-
 gesek. Ez számunkra azt jelzi, hogy az innovációs spirál szerepl ői is eltérő aktivitá-
 súak, a helyi kormányzati szektor szinte kizárólag közvetít ő szerepet lát el.
    Fontosnak tartottuk annak vizsgálatát is, hogy milyen az együttm űködés formája.
 Három fő formát különítettünk el, az egyik az egyének közötti, a másik az egyén és
 intézmény közötti, a harmadik pedig az intézmények közötti. Egyének közötti
 együttmű ködést a vizsgálat során nem találtunk, a válaszok 30%-ában egyén és
 intézmény közötti (p1.: kutatók alkalmazása szakért őként), 70%-ában intézmények
     Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                          Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006    s4                                        Gyors ténykép           153

közötti (pl.: közös projektek) együttm űködés jellemző. Kedvező, hogy az olyan
horizontális kapcsolatok dominálnak, amelyek magas intenzitásúak és ezzel el őse-
gíthetik azoknak az intézményi-strukturális változásoknak a kiteljesedését, amelyek
a tudásalapú gazdaság felé mutatnak.
  Az elméleti megalapozás során kitértünk az együttm űködés lehetséges típusaira.
Ezeket, vagyis a folyamatos tudás felhalmozás színtereit is vizsgáltuk a kérd őívben
(1. táblázat). Ki kell emelnünk, hogy az egyes típusok általában nem kizárólagosak,
ezért csak az egyes típusok dominanciájáról beszélhetünk.
                                    1. TÁBLÁZAT
                               Az integráció típusai (%)
                                (Types óf lntegration)
                Ösz-                                                                Egyete-
                      Dunaúj- Székes- Tata-         Vesz-     Önkor-    Válllal-
                szes                                                                 mek/
                       város fehérvár bánya         prém     mányzatok kozások
               válasz                                                               kut. int.
Technológiai     19      14     26      22            13          8         27         13
Munkaerőpiaci     5      7       7      11            0           8          5         4
Termelési         8      7       11      0            9               0     11          9
Termelés és                                                                 35         13
                 25     29       19     33            26         15
szolgáltatás
Pénzügyi         12      14      7       0            22         0          8          26
Területi          7      7       4      11             9         15         0          13
Társadalmi és                                                                          13
                 11      14      11     11            9          23         5
kulturális
Adminisztratív   10       7       7     11            13         31         3           9
Egyéb             3       0       7      0             0          0         5           0
Forrás: Kérdőívek adatai.
  A válaszok alapján a termelési és szolgáltatási, valamint a technológiai integráció
dominanciája jellemző. Kiemelhető még a pénzügyi együttm űködés, amely például
kooperációs kutatóközpontok létrehozását jelenti. A társadalmi és kulturális integ-
ráció els ősorban a helyi közösség bevonására irányul, ennek megfelel ően az ön-
kormányzatoknál jellemz ő. Szintén e szerepl őcsoportra jellemz ő az adminisztratív
együttműködés, amely az önkormányzati outsoursing el őtérbe kerülésével er ősödött
fel. Végül a megkérdezettek között kevésbé jellemz ő a területi együttm űködés,
amely az infrastrukturális rendszerek fejlesztésére és a területi tervezésre terjed ki.
  Bár az innovációs folyamatok sikerességét vagy a társadalmi kohéziót az infor-
mációs technológiák fejl ődése önmagában nem képes alapvet ően befolyásolni —
hiszen az függ a térségek társadalmi és gazdasági fejlettségi hátterét ől is — feltétele-
zésünk szerint e technológiák hatékony alkalmazása az innovációs spirál m űködését
is kedvezően befolyásolja.
  Éppen ezért tartottuk fontosnak annak elemzését is, hogy az információs- és kom-
munikációs technológiák milyen szereppel bírnak az innovációs hálózatok m űködé-
sében. A válaszadók szerint az IKT szerepe egyértelm űen domináns (3. ábra).
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
 154      Gyors ténykép                                              TÉT XX. évf. 2006 s 4

                                                 3. ÁBRA
                               Az IKT szerepe a hálózatok m űködésében (%)
                              (The Role of ICT in the Operation of Networks)
                                                                         El domináns
                  K+F
                                                                         O felh. ismeretek hiánya miatt
                                                                           kieg.
         Váll lakozások                                                  O biztonsági okokból kieg.


                                                                         al infrastruktúra hiány miatt
       Önkormányzatok                                                      kieg.


             Veszprém



            Tatabánya



        Székesfehérvár



          Dunaújváros



          Összes térség



                          0         20         40        60         80              100

   Forrás: Kérdőívek adatai.
  Különösen magas értéket regisztráltunk a K+F szervezeteknél. Az önkormányzatok
esetében az IKT terjedését gátolja a felhasználói ismeretek hiánya. Az IKT alkal-
mazások gyors terjedését és fejl ődését jelzi, hogy az infrastruktúra és a biztonság
(fizikai, logikai, személyi és adminisztratív) hiánya átlagosan már csak a válasz-
adók kevesebb mint 30%-ánál jelenthet gátat.
  Lényeges, hogy az IKT alkalmazási területei a megkérdezettek szerint igen széles-
körűek, a válaszok a kommunikáció (p1.: e-mail) kizárólagosságától egészen a teljes
körű projektmenedzsmentig terjednek. E tekintetben a legfontosabb eredmény, hogy
az IKT dominanciája nem csak mennyiségi növekedést, hanem min őségi változást is
eredményezett a szektorok közötti tudástranszferben. Ezt jelzi, hogy bár még ma is a
legtöbben csak kommunikációra használják (32%), a megkérdezettek közel %-e ese-
tében (23%) a teljes projektmenedzsment e csatornákon keresztül bonyolódik. Az
egyes szerepl őcsoportok közül az önkormányzatok esetében is ez jellemz ő, amely
mellett az IKT (elsősorban az internet miatt) információforrásként szolgál. A vállalko-
zásoknál és a K+F szervezeteknél viszont a teljes kör ű projektmenedzsment szerepe
jelentős, amely a K+F szervezeteknél kiegészül az információszerzéssel és a tartalom-
szolgáltatással (pl.: közös honlap, hírlevél).
  A jelenlegi helyzet feltárása mellett törekedtünk arra is, hogy eredményeinket a
továbblépés szempontjából értékeljük, vagyis kiemeljük azokat a szempontokat,
amelyek a tudásalapú térségfejl ődés lehetőségét hordozzák vagy gátolják. E tekin-
tetben az egyik legfontosabb kérdés, hogy a megkérdezettek sikeresnek értékelik-e
a szektorok közötti eddigi együttm űködéseket (4. ábra).
     Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                          Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006           s4                                         Gyors ténykép                   155

                                                       4. ÁBRA
                                 Az együttm űködések sikeressége (%)
                                          (Success of Co-operation)

                                                        ,
               K+F                            I                                  s sikertelen, i em
                                                                                   generál heh
                      m
     vám ázások                  1                                                 fejlődést
                      "Pg                                                   l    u sikertelen, i (térő
                                                                                   érdekek mi< tt
   önler anyzatok                                                                                  1

                                                                                 f:i sikeres, he lyi
           eszprém                                                                   fejlesztése ket
                                                                                     generál
                                                                                 iff sikeres, sz akmai
         T atabánya                       1                                          haszonnal


   sz      fehárvár
                                                                                     u sikeres,
                                                                                       gazdasági
                                                                                       haszonnal
        D iaújyáros

                      M
   Össz s térség
                             i                     1
                      0     10       20           30    40   50   60   70       80       90    100

Forrás: Kérdőívek adatai.
   A válaszadók mindössze 4% gondolta úgy, hogy az együttm űködések sikertelenek
voltak. Az ő esetükben a sikertelenség oka, hogy a hálózat nem generált helyi fejl ő-
dést, vagyis nem feltétlenül az együttm űködés keretében megvalósult termék-,
tevékenység- vagy szolgáltatás innováció volt sikertelen, hanem annak lokális hatá-
sai minimálisak.
   Az egyes szektorok válaszaiból kiemelhet ő, hogy az önkormányzatok mindegyike
szerint helyi fejlesztéseket segített el ő az innovációs spirál szerepl ői közötti tudás-
transzfer. Ezzel szemben a vállalkozók nagy arányban (73%) a gazdasági hasznot
jelölték meg eredményként, míg a K+F szervezetek közel fele a saját szakmai hasz-
not emelte ki.
   Ahogy az elméleti áttekint ő fejezetben utaltunk rá — a szektorok közötti tudás-
transzfer kiteljesedéseként — az innovációs elméletek egy része (a Triple Helix
 modell is) feltételezi a szervezet típusok közötti határok elmosódását. A kérd őívben
 vizsgáltuk azt is, hogy ez az átjárhatóság regionális szinten mennyire jellemz ő. Az
 összes választ összegezve ma ez még kevésbé jellemz ő, a válaszadók 18%-a érzi
 ezt valós lehetőségnek. A szerepl őcsoportonkénti bontás alapján érdekes, hogy az
 összes önkormányzat, illetve a kutatási szervezetek közel fele is jellemz őnek tartja a
 folyamatot. Ez a spin-off és spin-out vállalkozások terjedésére, illetve az önkor-
 mányzatok vállalkozási jelleg ű tevékenységének b ővülésére utal. A nemzetközi
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
 156      Gyors ténykép                                              TÉT XX. évf. 2006                   s4

 tendenciáktól eltérően a folyamat itt egyirányú, hiszen a vállalkozások mindössze
 7%-a válaszolt igennel a határok elmosódására.
   Fontos eredménynek tartjuk annak feltárását, hogy az együttm űködéseknek mi-
 lyen külső, a befogadó térséget, illetve annak lakosságát érint ő hatásai vannak,
 hiszen ez biztosíthatja a széles kör ű társadalmi kohéziót (5. ábra).
                                                  5. ÁBRA
                                    A hálózatok helyi társadalmi hatásai
                                        (Social Effects of Networks)




       Válllakozások




           Veszprém            25 /
                                                                           GI teljesen elszigeteltek
           Tatabánya                        50     j   f e                 0 egyes rétegek számára el őnyök

                                                                           D széles körű előnyök
       Székesfehérvár
                         6",   25                                     \ 25M2!

         Dunaújváros                  40

        Összes térség



                        0/            20%        40%         60%    80%
   L


  Forrás: Kérdőívek adatai.
   Az összes válasz alapján mindössze 21%-ban jellemz őek széleskörű pozitív társa-
 dalmi hatások, a válaszadók közel fele szerint az együttm űködések csak egyes réte-
 gek számára nyújtanak el őnyöket. A válaszadók 30%-a szerint viszont az ilyen
 formában megvalósuló tudáscsere teljesen elszigetelt, közvetlen küls ő hatásai nin-
 csenek. Ez különösen a vállalkozásokra jellemz ő, az önkormányzatok és a kutató
 szervezetek esetében az egyes rétegekre gyakorolt hatások dominálnak. Ebb ől arra
 következtethetünk, hogy e szervezetek helyi társadalmi beágyazottsága er ősebb.
   Lényeges elemzési szempont, hogy az innovációs hálózatok m űködése történhet
 informális és formális, vagyis intézményesült (p1.: közös kutatócsoport, cégalapítás
 stb.) módon. Véleményünk szerint az utóbbi hatékonysága nagyobb. Ennek ellenére
 a kapott válaszok többsége (58%) szerint nem jellemz ő az intézményesített együtt-
 működés, azonban a képet differenciálja, hogy a megkérdezettek 27%-a szerint
 szükség lenne rá. Lényeges még, hogy 15% szerint az együttm űködések a legtöbb
 esetben intézményesült formában zajlanak. A szerepl őcsoportonkénti értékelés rámu-
 tatott, hogy az önkormányzatok a legnyitottabbak a kapcsolatok intézményesítésére
 (vagy működtetnek ilyet vagy kívánatosnak tartják), míg a vállalkozások többsége
    Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                         Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006    s4                                        Gyors ténykép          157

nem tartja azt szükségesnek. Ezzel magyarázható az a korábbi felvetés is, miszerint a
szervezeti határok elmosódása e szerepl ői kör esetében a legkevésbé jellemz ő.
  Végül ki kell emelnünk, hogy a válaszadók többsége (44%) min őségi fejlesztése-
ket tart szükségesnek, vagyis a szektorok közötti kommunikációs és tudástranszfer
hatékonyságának növelése mellett elkötelezett. Feltételezésünk szerint ez a külön-
böző jellegű — korábban leírt — együttm űködési területek kombinálását jelenti, va-
gyis például a technológiai integráció kiegészítését termelési vagy éppen adminiszt-
ratív elemekkel. A válaszadók 34%-a szerint a térségen kívüli kapcsolatok er ősítése
szükséges, és a legkevesebb perspektívát a bels ő együttműködések bővítésében
látnak. A belső kapcsolatok b ővítését egyedül az önkormányzatok tartják kiemelten
fontosnak, a kutatási szervezetek a küls ő kooperációra, míg a vállalkozások az
integráció elmélyítésére helyezik a hangsúlyt.

                                       Összegzés

  Eredményeink alapján a magyarországi gazdasági és társadalmi fejlettség jelenlegi
szakaszában a tudásalapú régió víziója akkor valósítható meg, ha a tudásintenzív
regionális fejlesztési politika kialakítása során figyelembe vesszük a következ ő
szempontokat:
 1) Eredményeink alapján a fels őoktatási intézmények és kutatóintézetek az inno-
    vációs hálózatok hagyományos résztvev ői. E szervezetek már a rendszerváltás
    el őtt a közvetlenül hasznosuló ipari kutatások révén vettek részt ilyen — els ő-
    sorban intézményközi — együttműködésekben, amely kapcsolatok a rendszer-
    változás után is tovább m űködtek vagy újra alakultak. Vagyis a felhalmozott
    jelentős tapasztalati tőkére alapozva e szektorra építve fejleszthet ő tovább a re-
    gionális tudáscsere. Ehhez elengedhetetlen a szektor finanszírozási feltételeinek
    — elsősorban regionális innovációs alapokon keresztüli — javítása.
 2) A szereplőcsoportok tevékenységének jellege egyértelm űen meghatározza
    motivációjukat. Vagyis a profitorientált vállalkozások kizárólag saját piaci
    pozíciójuk javítására törekednek. Ezzel szemben az önkormányzatok esetében
    fontos a helyi közösség aktivizálása, a helyi er őforrások jobb kihasználása is.
    A motivációk különbözőségéből adódóan a szektorok közötti együttm űködés
    akkor lehet sikeres, ha a helyi fejlesztéspolitikai irányok meghatározásánál
    mindhárom szektor érdekei érvényesülnek.
 3) Az innovációs együttműködések kialakítását el ősegítő tényezők közül a sze-
    mélyes kapcsolatok egyértelm ű dominanciája jellemz ő . Ez alátámasztja azt a
    feltevésünket, hogy a hallgatólagos tudás szerepe a lokális hálózatok esetében
    erős (a hallgatólagos tudás továbbítását segít ő földrajzi közelség lényeges).
    Vagyis figyelembe kell venni, hogy a tudás alapú tevékenységek is szorosan
    kötődnek valami olyan társadalmi többlethez, amelyet mások, máshol nem
    képesek létrehozni, ezek azonosítása és mobilizálása elengedhetetlen.
Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
  158     Gyors ténykép                                                  TÉT XX. évf. 2006        s4
   4) Eredményeink alapján tudásintenzív fejlesztések megvalósításában az IKT
      szerepe egyértelműen domináns. E technológiák szerepében viszont érdekes
      kettősséget figyeltünk meg. Egyrészt jellemz ő, hogy önmagukban nem ser-
      kentik az együttm űködések kialakítását. Másrészt azonban a már kialakult
      kapcsolatok működési hatékonysága egyértelműen függ fejlettségükt ől. Va-
      gyis annak ellenére, hogy nem els ődleges hálózatképz ő tényezők, hálózatfej-
      lesztő hatásuk egyértelm ű.
   5) A szektorok közötti tudásintenzív fejlesztések esetében az egyes szervezetek
      közötti határok elmosódása ma még kevésbé jellemz ő, a válaszadók csak keve-
      sebb, mint egyötöde érzi ezt valós lehet őségnek. Bár találtunk olyan kezdemé-
      nyezéseket, amelyek egyértelm ű feladatmegosztást jeleznek, a rendszer rugal-
      massága érdekében további tevékenységek kölcsönös megosztása szükséges.
   6) Eredményeink szerint nagyon jellemz ő a három szektor tevékenységének el-
      szigeteltsége, helyi beágyazottságának hiánya. Vagyis széleskör ű pozitív tár-
      sadalmi hatásokkal a helyi tudástermelés és transzfer együttm űködések nem
      bírnak, a válaszadók közel fele szerint az együttm űködések legfeljebb egyes ré-
      tegek számára nyújtanak el őnyöket. Ez az eredmény teljesen ellentétes a nem-
      zetközi tapasztalatokkal, ahol a szektorközi kapcsolatok alakulása általában
      kedvezően hat a helyi társadalom fejl ődésére. Feltételezésünk szerint azonban
      számos közvetett térség- és társadalomfejleszt ő hatással bírnak, amelyek közül
      kiemelhető ek a helyi adóbevételek, a gazdaság innovativitásának növekedése, a
      térségek presztízsének növekedése és a munkaer őpiaci vonatkozások.
   7) Végül a további fejlesztésekkel kapcsolatban a válaszadók többsége min őségi
      bő vülést tart szükségesnek, vagyis a korábban leírt együttm űködési típusok
      bővítését emeli ki. Feltételezésünk szerint ez a különböz ő jellegű együttmű-
      ködések kombinálását jelenti, amely az innovációs rendszer m űködési haté-
      konyságának növekedésével járhat.
    Összességében az általunk elvégzett, az innovációt a tudástermelés és -transzfer
  oldalról vizsgáló elemzés rávilágított arra, hogy a tudásalapú regionális fejl ődés
  feltételei Magyarországon adottak, az általunk vizsgált funkcionális középvárosok
  rendelkeznek ennek megvalósítási feltételeivel. Azonban hiányoznak azok a feltéte-
  lek, amelyek a kiegyensúlyozott területi és társadalmi fejl ődés lehetőségét hordoz-
  zák. Felfogásunk szerint ennek változása — vagyis az eltér ő fejlesztési érdekek ösz-
  szehangolása, a szektorok tudatos szerepvállalása, illetve az elkötelezettség növe-
  kedése — nélkül nem képzelhet ő el a komplex, gazdasági szempontokon túlmutató
  tudásalapú regionális fejl ődés.

                                               Jegyzet

   A tanulmány a „Globális gazdaság területi társadalmi hatásai" cím ű OKTK kutatás keretében elvégzett
   „A globális gazdaság és a helyi tudásközvetítés hálózatai" cím ű résztéma eredményeire épül. A kutatás
   témavezetője Szirmai Viktória volt, a részkutatást Szépvölgyi Ákos készítette.
       Szépvölgyi Ákos : A tudásközvetítés és -felhasználás helyi hálózatai a Közép-Dunántúlon.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/4. 145-159. p.
TÉT XX. évf. 2006                s4                                                              Gyors ténykép                      159

                                                            Irodalom
Akgün A.E.-Byme J.-Keskin H.-Lynn G.S.- mamoglu S.Z. (2005) „Knowledge networks in new
  product development projects: A transactive memory perspective" - Information and Management. 8.
  1105-1120. o.
Capellin R. (2002) Knowledge and Innovation Networks and Territorial Knowledge Management. Royal
  Institute of Technology, Stockholm.
Etkowitz H. (2002) „Networks of Innovation: Science, Technology and Development in the Triple Helix
  Era." - International Journal of Technology Management and Sustainable Development. 1.7-20. o.
Etkowitz H.-Leydesdorff L. (1997) „A Triple Helix of University- Industry- Government Relations." -
  Etkowitz H.-Leydesdorff L. (eds.) Universities and the Global Knowledge Economy. Pinter, London.
  155-162. o.
Etkowitz H.-Leydesdorff L. (2000) „The dynamics of innovation: from National Systems and „MODE
  2" to a Triple Helix of university-industry-govemment relations." Research Policy. 29.109-123. o.
Feldman M.P. (2000) „Location and Innovation: The New Economic Geography of Innovation,
  Spillovers and Agglomeration". - Clark, G.-Feldman M.P.-Gertler S.M. (eds) The Oxford Handbook
  of Economic Geography. Oxford University Press. 373-394. o.
Florida, R. (1995) Toward the Learning Region. - Futures. 5.527-536. o.
Gibbons M.-Limoges C.-Nowotny H.-Schwartzman S- Scott P.-Trow M (1994) The New Production
  of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. SAGE
  Publications, London. 30-39. o.
Krücken G.-Meier F.-Müller A. (2004) Information, Co-operation, and the Blurring of Boundaries -
  Technology Transfer in German and American Discourses. http://wwwhomes.uni-elefeld.de/kruecken/
  importe/krueckenmeiermuellerhigheredend.pdf
Lambooy J.G. (2000) Leaming and agglomeration economies: adapting to differentiating economic
  structures. - Boekema, F.-K. Morgan, S. Bakkers & R. Rutten (eds) Knowledge, Innovation and
  Economic Growth. The theory and practice of learning regions. Edward Elgar, Cheltenham. 17-37. o.
Lambooy J. G. (2002) „Knowledge and Urban Economic Development: An Evolutionary Perspective." -
  Urban Studies. 39.1019-1035. o.
Laredo, P. (2003) „Six major challenges for public intervention in higher education, science, technology
  and innovation". - Science and Public Policy. 1.4-12. o.
Lengyel B. (2004) „A tudástermelés lokalitása: hallgatólagos tudás és helyi tudástranszfer". - Tér és
  Társadalom. 2.51-72. o.
Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés: térségek versenyképessége Magyarországon. JATE Press,
  Szeged.
Lever W.F. (2002) „Correlating the Knowledge-base of Cities with Economic Growth". - Urban
  Studies. 39.859-870. o.
Morgan, K. (1997) „The leaming region: Institutions, innovation and regional renewal". - Regional
  Studies. 5.491-503. o.
Nagy G. (2002) „Területi különbségek az információs korszak küszöbén". - Területi Statisztika. 1.3-25. o.
Nowotny H. (2000) „Re-thinking Science: From Reliable Knowledge to Socially Robust Knowledge". -
  Jahrbuch 2000 des Collegium Helveticum. Zürich. 221-244. o.
Rechnitzer J. (2003) „Az információs társadalom térformáló szerepe". - eVilág - Az információs társa-
  dalom folyóirata. 2.16-22. o.
Sassen S. (2001) „Impacts of Information Technologies on Urban Economies and Politics".
                                                             25.411-419. o.                               -InteraiolJurnaofUb ndRegioalsrch.