Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.


Tér és Társadalom                                                         XX. évf. 2006        s 2: 23-45


       A TERÜLETI EGYENSÚLYOK VÁLTOZÁSA
               1997 ÉS 2002 KÖZÖTT
                  (Changing States of the Regional Equilibria
                          between 1997 and 2002)

                                      BARTKE ISTVÁN
Kulcsszavak:

horizontális egyensúly vertikális egyensúly korreláció- és regresszió analízis

A területi arányok (különbségek) és egyensúlyok vizsgálatához általában az ún. horizontális területi modellt
alkalmazzák, amelynek révén az egymás mellett elhelyezked ő területi egységek azonos tartalmú elemeik (pl.
a munkaerő stb.) közötti különbségek számszer űsíthetők. Emellett fontos szerepet kaphat az ún. vertikális
modell is, amely területi egységeken (régiókon stb.) belül a különböz ő tartalmú elemek egymás közötti
mennyiségi kapcsolatát tárja fel (pl. munkahely — munkaer ő — lakás stb.). A horizontális modell számításai —
egyszerű esetben — hagyományos eszközökkel is megoldhatók, a vertikális modellhez igénybe kell venni a
korreláció- és regresszió-analízis eszköztárát. Ez utóbbival viszont számszer űsíthetők a tényezőpáronkénti
vertikális egyensúlyi állapotok, valamint meghatározhatók a hozzájuk tartozó megyei értékek.
Fokozottan kísérleti jelleggel regionális szinten is végeztünk számítást, és lehetséges volt néhány tényez őre
korrelációs mátrix kidolgozása is. A megyei szint ű vizsgálat keretében 35 tényezőpár korrelációs együttha-
tóját számítottuk két vetületben (Budapesttel, illetve anélkül). A számítási eredmények elemzésekor csak a
legfontosabbnak tartott kapcsolatok szóbeli bemutatására tértünk ki. Úgy gondoltuk ugyanis, hogy a korre-
lációs együtthatók, azok id őbeni és térbeni változásai eléggé „beszédesek", továbbá a tanulmány egy
tudományos hipotézist kíván igazolni. Nem a terjedelem b ővítésétől függ, hogy ez sikerül-e?

  A társadalom és a gazdaság területi elhelyezkedése, térbeli arányainak folyamatos
átalakulása, ezen belül a települések létrejötte, állandó — nagyságrendet, szerkezetet
stb-t érintő — változása, mint spontán irányzat összefoglalóan a területi (regionális)
fejlődés fogalmával jelölhet ő meg. A nagy összefüggésrendszerb ől esetenként ki
szokták emelni a településfejl ődést, mint önálló folyamatrendszert; ez azonban csak
annyiban indokolt, amennyiben a településfejl ődésnek, mint a területi fejl ődés sajá-
tos megnyilvánulásának, az általánostól eltér ő vonásait kívánják vizsgálni. E megál-
lapítás annak aláhúzása miatt célszer ű, hogy leszögezhessük, a területi fejl ődés
általános törvényszerűségei a településre, mint térségi rendszerre is érvényesek.
  Induljunk ki abból a tételezésb ől, hogy a regionális fejl ődés — kvázi piacgazdasági
feltételek mellett — spontán folyamat. Ez azt jelenti, hogy a térbeni arányok, struktú-
rák egyedi szerepl ők, állampolgárok, vállalkozók össztevékenységi vállalatok lete-
lepítése, lakások, szolgáltatások stb. térbeni elhelyezése eredményeként alakulnak
ki. Vajon igaz-e az el őző feltételezés? Csak részben; a társadalmi tevékenységek
meghatározott részére és bizonyos térbeli korlátok mellett igaz. Éppen a kiemelt
településfejl ődés egyik sajátossága, hogy a piacgazdasági hatások csak sz űrőkön
keresztül érvényesülhetnek.
        Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                    Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

24     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2
   A település, mint társadalmi-gazdasági képz ődmény kiegyensúlyozott m űködésé-
nek fontos feltétele, hogy a viszonylag kis területen koncentráltan települt nagy
tömegű gazdasági létesítmény (szervezet) és ember mindegyikének érdekei érvénye-
síthetők legyenek. Ehhez szabályozott kereteket kell létrehozni, amelyek lehet ővé
teszik a gazdaság szerepl őinek egymás közti zavartalan kapcsolatát, az emberek
mobilitását, a munka- és szolgáltató helyek elérését, a kultúrált környezet megte-
remtését stb., általánosságban szólva a települési infrastruktúra kiépítését. Mindez
tervek és szabályok megalkotásával érhet ő el, amelyek kijelölik a társadalmi és gaz-
dasági szerepl ők számára az igénybe vehet ő területeket, a közlekedési pályák vonal-
vezetését, a hálózati elemek elhelyezését, a rekreációs és zöldterületeket stb. Telepü-
 lési szinten tehát elengedhetetlen rendezési tervek és hozzájuk tartozó szabályok
kidolgozása (függetlenül azok megjelenési formájától). A településrendezési tervek,
szabályok korlátokat állítanak a spontán fejl ődés elé, amely szükséges az élhet ő
 belső környezet és a küls ő kapcsolatok szempontjából. A spontán fejl ődésből tele-
pülésszinten így, bizonyos mértékig, társadalmilag szabályozott fejl ődés lesz. A
piacgazdaság ezen a szinten abban tér el pl. a tervgazdaságtól, hogy a rendezési
tervek által felállított keretek szabadabban tölthet ők ki, nagyobb szerep jut az egyéni
 vállalkozói döntésnek; az el őző esetben viszont az elhelyezhet ő beruházásokat is
központilag jelölhetik ki.
   A településrendezés elméletét, tartalmát, a spontán folyamatokba való beavatko-
zás határait stb.-t illet ően is léteznek eltér ő álláspontok, azonban aligha tagadható,
hogy a legliberálisabb felfogás is elengedhetetlennek tekinti rendezési tervek és
szabályok alkalmazását a gyakorlati életben, és így a spontán települési stb. folya-
 matok korlátozását. Ismét hangsúlyozzuk, hogy mindez a településben él ő emberek,
 működő vállalkozások, intézmények stb. érdekében történik. A településrendezési
tervek és szabályok min ősége (hatásfoka) lényegében azon mérhet ő, hogy azok
milyen kereteket adnak a rendkívül sokféle és gyakran egymásnak ellentmondó
egyéni és közösségi érdekek érvényesítéséhez, az eltér ő érdekek optimális össze-
 hangolásához, végs ő soron az életmin őség javításához. A szabályozás hatósági
jellege ezen a szinten és szférában er ősen kidomborodik.
   Nem kívánjuk most abban az irányban folytatni a gondolatmenetet, hogy vajon a
területnagyság növekedésével, illetve a gazdasági és népességi koncentráció csök-
kenésével hogyan változik a (spontán) területi fejl ődés tartománya, miként alakul át
az el őbbit korlátozó tényez ők jellege. Valószín űnek tetszik azonban, hogy a terület
növekedésével (kistérség, megye, régió, ország stb.) növekszik az autonóm, kevésbé
szabályozott térségi folyamatok köre, a szabályozásban n ő a gazdasági eszközök
szerepe a hatóságiakhoz képest. A néps űrűség, a gazdasági szerepl ők területegységre
jutó számának csökkenésével, a térnek, mint er őforrásnak a mérsékl ődő kihasználása
ugyanis gyengíti, nem élezi ki az azt igénybe vev ők közötti érdekkonfliktusokat. Ez
az összefüggés természetesen akkor logikus, ha a területnagyság (illetve a vizsgált
területi egységek) növekedésével párhuzamosan a tér igénybevétele (pl. a néps űrűség)
csökken. A kérdés mélyebb vizsgálata mindenesetre új kutatási eredményeket ígér.
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.


TÉT XX. évf. 2006     s2                  A területi egyensúlyok változása ...          25

  Eddigi gondolatmenetünkben (a településfejl ődésről mondottak révén) eljutottunk
a területi (regionális) fejl ődés határmezsgyéjéig. Ett ől kezdve új fogalom lép életbe,
a szűken értelmezett, a több település területére kiterjed ő terület (regionális) fejlesz-
tésé. Mibenlétét a településfejl ődés spontán folyamatainak szükséges korlátozásáról
elmondottak kapcsán már érintettük. Itt hangsúlyoznunk kell, hogy a település-
(rendezési) tervezés és szabályozás nemcsak korlátozást, hanem a terület-felhasználás
— mindenkori értékrendet követ ő — kijelölését is szolgálja. Természetesen a település-
nél nagyobb térségeket illető területfejlesztési politikában is el őfordulhatnak korláto-
zások, ezek azonban nem rendszeres elemei az el őbbinek. A területfejlesztés aktív
befolyásoló szerepe mindenekel őtt a fejlesztési célok és eszközök meghatározásában,
illetve az eszközök, továbbá az intézményi keretek kijelölésében fejez ődik ki.
   A településnél nagyobb térségekre kiterjed ő területfejlesztés főként a 20. század
közepe óta az országok növekv ő körében vált az állami (regionális) irányítás ele-
mévé. Mindenkori céljainak kit űzéséhez behatóan elemezni kell a területi folyama-
tokat, a spontán megnyilvánultakat éppúgy, mint a korábbi szabályozásból levezet-
hetőket. Ennek eredményeire kell (kellene) építeni, a rendelkezésre álló anyagi
eszközökkel kombináltan az országos területfejlesztési politikát. A területi elemzé-
sek mennyiségi és módszertani apparátusa az 1990. évi rendszerváltás óta ugrásszer ű
fejlődést mutat; a kutatások elmélyítése azonban további feladat (Rechnitzer 2005).
Tanulmányunkban kísérletet teszünk arra, hogy újszer ű közelítéssel elemezzük a
területi egyensúlyoknak, mint a területi struktúra, fejl ődés, politika fontos tényez őinek
alakulását az 1997 és 2002 közötti fél évtized során hazánkban. A jelen munka csak a
településnél nagyobb térségek egyensúlyi problémáit taglalja. Településszinten a
szabályozott tartalmú rendezési és fejlesztési tervek az egyensúlyi fejl ődést is elő-
mozdítják, más oldalról pedig a nagyobb térségre jellemz ő egyensúlyi összefüggések
gyakran a helyi irányítás által közvetetten a településre is érvényesülnek.

                    A területi egyensúly tartalma és irányai

  A területfejlesztési politikák által megfogalmazott egyik legfontosabb (ha nem a
legfontosabb) cél kezdetekt ől az azonos nagyságrend ű térségek közötti gazdasági
fejlettségi különbségek kiegyenlítése (vagy inkább mérséklése). A „Williamson
hipotézis" szerint a régióközi fejl ődési folyamatban a jövedelmi különbségek kez-
deti növekedését, a fejl ődés második szakaszában azok csökkenése követi, ennek
eredményeként a hátrányos helyzet ű térségek felzárkóznak a fejlettekhez. Ez az
egyensúlyi modell szemben áll a komparatív költségek elméletével. Más nézetek
szerint, ha a többrégiós gazdaságot küls ő hatás éri, akkor a gazdagabb régiók profi-
tálnak többet. (Területi egyensúlytalansági modell) (Nijkamp 1990). A magyar
gyakorlat mindkét modell érvényesülésére tartalmaz példát, azzal, hogy a területi
egyensúlyi fejlődés főként a tervgazdaságban, állami beavatkozás révén valósult
meg; 1990 (illetve még korábbi évek) óta, a kvázi piacgazdasági feltételek között a
területi jövedelmi szintekben főként távolodás (differenciálódás) tapasztalható. Az
utóbbi tendencia azért nem meglep ő, mert a magyar gazdaság a rendszerváltozásig
       Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                   Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

26     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2

koránt sem érte el azt a fejlettségi szintet, amely után automatikusan kibontakozha-
tott volna a fejl ődés második szakaszára jellemz ő nivejlálódási folyamat.
   A differenciálódás ellen az állami területfejlesztési politika — részben a gazdaság
gyengesége miatt — nem rendelkezett megfelel ő eszközökkel; azok csak a területi
gazdasági különbségek még nagyobb elmélyülésének megakadályozására voltak
elégségesek. Esetleg fordulatot hozhat az Európai Uniótól nyerhet ő jövőbeni na-
gyobb támogatás; ennek kapcsán is meggondolandó azonban, hogy a támogatási
eszközöket, még ha az formális eredményeket hozhatna is, szabad-e és milyen mérté-
kig a törvényszer ű folyamatok semlegesítésére felhasználni. Ez a kérdés, mint a terü-
letfejlesztési politika egyik dilemmája aligha ítélhet ő meg csupán a régiók közötti
gazdasági közelítés (a horizontális egyensúly) oldaláról, mérlegelésbe kell vonni a
vertikális egyensúly követelményeit is, amelyekr ől később részletesen lesz szó.
   Visszatérve azonban a régiók (területi egységek) közötti közelítés kérdésére, a
rövidebb távlatú dilemmák nem mondanak ellent annak, hogy általánosságban a
regionális tudomány legels ő kérdésfeltevése (paradigmája) a térbeni társadalmi
egyenl őtlenségek köre és azok kezelési módja (Nemes Nagy 2003) legyen. A
Williamson-hipotézis tartalma azonban jelent ősen bővült; az eredeti formájában a
területi jövedelmi különbségeket foglalta magában. A térbeni társadalmi egyenlőt-
lenségek kezelése, mint a területfejlesztési politika talán legfontosabb feladata
rendkívül bonyolult, tekintettel arra, hogy azok számos elemének területi eltérései —
természetüknél fogva — nem küszöbölhet ők ki, illetve mérséklésük társadalmilag nem
kívánatos. A területfejlesztési politika végső céljának karakteres megfogalmazása
miszerint: „Az nevezhet ő korrekciót igényl ő társadalmi-területi egyenl őtlenségnek,
ami egy adott társadalmi státusú egyén számára csupán lakóhelye miatt lényegesen
rosszabb életfeltételeket vagy társadalmi mobilitású esélyeket nyújt, mint amilyennel
egy hasonló társadalmi státusú egyén egy másik régióban rendelkezik." (Enyedi 1996,
 121) Természetes, hogy a jelzett cél eléréséhez a területfejlesztési politikának számos
feladatot kell vállalnia, amelyek jelent ős részben ugyan nivellációs jelleg űek; komplex
megítélésükhöz azonban a vertikális egyensúlyi modellt is alkalmazni célszer ű.
   A társadalom és a gazdaság horizontális térbeni rendez ődésén, a térelemek, mint
település, vonzáskörzet, régió stb. (Nemes Nagy 1998, 87) egymásmellettiségén,
 vagyis a horizontális egyensúlyi szférán túl a vertikális irány és szféra is definiálható.
Ez a társadalmi emberi lét feltételeinek, egyes sajátosságainak, megnyilvánulásai-
 nak egymásra épülését modellezi, mint természeti, m űvi és társadalmi környezet,
gazdaság, életmód, értékrend, ideológia (Bartke 2001). A jelzett tényez ők között
 kölcsönhatás-jelleg ű kapcsolatok vannak, azok mennyiségileg és min őségileg meg-
 határozzák egymást. A modell és az általa involvált viszonyok különböz ő térségi
 szinteken, földrajzi pontonként, térelemenként stb. vizsgálhatók. A központban az
 ember, illetve a társadalom áll, reá irányulnak a létfeltételek és bel őle indulnak ki a
 korszerűsítési törekvések, mind az anyagi, mind pedig a szellemi szférára hatóan.
 Egyensúlyról — ebben a közelítésben — akkor beszélhetünk, ha a tényez ők mennyiségi
 és minőségi összetétele az érintett emberek, társadalmi csoportok számára, a vizsgált
 térségi kereten belül kedvez ő életminőséget alapoz meg, valamint, az el őzőtől nem
                 Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                             Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.


TÉT XX. évf. 2006.2                        A területi egyensúlyok változása ...          27

  függetlenül, hatékony gazdálkodást tesz lehet ővé. Egy-egy lokalizáltan megjelen ő
  és felhasználható tényez ő mennyiségileg és/vagy min őségileg nem megfelel ő volta
  felborítja a mindenkori (id őben és térben változó) vertikális egyensúlyt.
    Ha az egyén (társadalmi csoport) szempontjából (1. fentebb Enyedi megfogalma-
  zását) vezetjük le a területfejlesztés végs ő célját, akkor a kiinduló helyzet vizsgálata-
  kor a horizontális és a vertikális modell a valóság különböz ő oldalait tárja fel. Ezért
 együttes alkalmazásuk indokolt. Tekintsük át logikailag, hogy az érdekviszonyok-
  nak milyen szerep jut a kétféle modellben. Könnyen belátható, hogy maguk ama
 különbségek, amelyek az egyes régiók, vagy más területi egységek (települések, kis-
 térségek, megyék stb.) között fennállnak, a reálszférát, tehát a jövedelem szintjét, az
 ellátottságot stb., általában az életmin ő séget tekintve aligha befolyásolják az egy adott
 településben, kistérségben, régióban települt ember és családjának megélhetési viszo-
 nyait. Az a tény, hogy valamely más, alacsonyabb vagy magasabb fejlettség ű régió-
 ban élő hasonló státusú ember, társadalmi csoport életmin ősége jobb vagy rosszabb az
 övéknél, nincs közvetlen hatással a saját viszonyokra. A vizsgálat alanyai tehát köz-
 vetlenül nem érdekeltek a régiók közötti különbségek mérséklésében.
    Némileg más a helyzet — az anyagihoz képest — a szellemi szférát tekintve. Az
 életkörülmények területi különbségeinek tudatosulása ronthatja a hátrányos helyzet ű
 területeken él ő állampolgárok közérzetét, és elégedetlenségi mozgalmak kialakulá-
 sához vezethet. Mindenekel ő tt a területileg immobilis társadalmi csoportokban,
 mivel az elmozdulásra képes és kész, a helyi viszonyaival elégedetlen népesség
 elvándorolhat, és elvileg ott telepedhet meg, ahol életigényei jobban kielégíthet ők
 (v.ö.: Enyedi 1996, 121). A dolgok dinamikáját, jelen esetben a területi egységek
 között gazdasági közelítést tekintve változhat a kép, er ősödhet az egyének, társadalmi
 csoportok (másodlagos) érintettsége a folyamat által, mégpedig aszerint differen-
 ciáltan, hogy az érdekeltek viszonylag fejlettebb vagy elmaradottabb régióban él-
 nek-e. Nyilvánvaló a gazdaságilag kedvez ő helyzetben lév ő területeken él ők ellen-
 érdekeltsége a regionális közelítéssel szemben; ezzel ellentétes a hátrányos helyzet ű
 területek társadalmának viszonya a folyamathoz.
    Ismét hangsúlyozzuk, hogy megállapításaink demokratikus, (kvázi) piacgazdasági
 mechanizmust működtető társadalomra vonatkoznak. Tehát a területi fejl ődés az
 egyes emberek, társadalmi csoportok elhelyezkedésében, helyi tevékenységben
 gyökerezik. A társadalom és a gazdaság, azok különbféle elemeinek, tényez őinek
területi arányai „spontán" módon, társadalmi beavatkozás nélkül alakulnak ki. A
 különböző térségek közötti gazdasági stb. különbségek — els ő közelítésben — a helyi
erőforrások mennyiségi, min őségi eltéréseire (b őségére vagy sz űkösségére), továbbá
azok felhasználásának hatékonyságára vezethet ők vissza. Ez utóbbi másodlagos
folyamatot táplál, nevezetesen a mobilis er őforrások koncentrálódását az azokkal
hatékonyan gazdálkodó térségekre, amely tovább növelheti a gazdasági és más
különbségeket. A gazdasági szerepl ő tehát a rendelkezésére álló er őforrások minél
jobb hasznosításában érdekelt. Ezek, valamint az egyes emberek, társadalmi csopor-
tok életviszonyait meghatározó tényez ők a vertikális egyensúlyi modell segítségé-
vel tarthatók fel és elemezhet ők. A fejl ődés, illetve a területi irányítás korai fázisá-
      Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                  Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

28     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2

ban tehát, amíg nem bontakozik ki a területi nivellálódás automatizmusa, er ős ma-
rad a társadalmi szolidaritás szerepe a hátrányos helyzet ű térségeket illet ően.
  A vertikális egyensúly vizsgálata, szemben a horizontáliséval, nem térségközi,
hanem térségeken belüli m űvelet. Ez utóbbinak nincs térbeni korlátja, elméletileg a
különböző (ilyen szempontból számításba vehet ő) földrajzi pontoktól kezdve, a
szórványtelepüléseken, községeken, nagyvárosokon, régiókon, országokon keresz-
tül országcsoportokig alkalmazható. A horizontális egyensúlyi modellnek, ameny-
nyiben azt — alapértelmezés szerint — a jövedelmi viszonyok elemzésére használják,
alsó térbeni határa a megye vagy a régió, illetve, a modell elemeit tekintve a kistér-
ség. Ennek nemcsak statisztikai, hanem a területi folyamatok jellegében gyökerez ő
okai is vannak, nevezetesen kistérségen belül nincsenek olyan, tartalmilag homogén
egységek, amelyekre a területi közelítés fogalma értelmezhet ő lenne. Ugyanez a
helyzet a társadalmi funkciókat térben megosztó települések esetében is.
  A vertikális egyensúly elemzésekor egy adott lakóhelyen, telephelyen él ő ember,
társadalmi csoport, m űködő vállalat tágan értelmezett környezeti viszonyaiból indu-
lunk ki, feltárjuk, hogy melyek azok a feltételek amelyek az adott vállalat hatékony
működéséhez, az emberek kedvez ő életviszonyaihoz stb. szükségesek. A környezeti
feltételek döntően helyi jelleg űek, azaz a vállalatok illetve a lakóhelyek közvetlen
közelségében helyezkednek el, kisebb részük szélesebb körben jelenik meg, (térbe-
ni) hatásuk azonban a telephelyeken stb. koncentrálódik. A termelésben, szolgálta-
tásban, az életmin őség alakításában — dönt ően kistérségi szintig — szétszórtan el-
helyezked ő tényezők, amennyiben azok telephelyi, települési pontokra összponto-
sulva hatnak, helyi tényez őknek min ősülnek. A telephelyen, a lakóhelyen stb. érvé-
nyesülő impulzusok természetesen nagyobb térség ű körökből is származhatnak,
ezek azonban számszer űen elenyészőek, jóllehet hatásuk igen er őteljes lehet, pl.
valamely fejlesztési támogatás allokálása egy vállalatra vagy térségi pontra.
   Konkrétabban: a vállalkozás telephelyén összpontosulva, egymást er ősítve jelenik
meg a természeti tényez őknek az infrastruktúra kiépítettségének, a foglalkoztatott
emberek szakképzettségének, innovációs készségének és munkamoráljának stb.
hatása a gazdasági, szolgáltató tevékenység eredményességére. Az emberek lakó-
helyi környezetének min őségét dönt ően a leveg ő, a víz, a talaj tisztaságának foka,
illetve szennyezettsége, a foglalkoztatási lehet őségek mennyisége és struktúrája
(úgy is, mint a jövedelemszerzés forrásai), az épített környezet kapacitásai és min ő-
sége, a szolgáltatásokhoz való hozzájutás lehet ősége stb. határozzák meg. Mindez
újból aláhúzza a telephely szerepét a hagyományos (helyi és regionális) gazdaságban,
és kiemeli a központi telephely jelent őségét a globális szférában (v .ö.: Lengyel-
Rechnitzer 2004, 57). A vertikális irányú, mikroszférára kiterjed ő vizsgálat mezo- (és
makro-) szintű megfelel ője a gazdálkodás feltételeinek, az életmin őség tényezőinek
stb. feltárása települési, kistérségi, megyei, regionális stb. szinteken belül. A „helyi
szint" kiterjedése tehát változik; a megnevezés itt azt jelenti, hogy az adott terület
„belső", vertikális összefüggéseit vizsgáljuk, más térségekt ől függetlenül.
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006     s2                  A területi egyensúlyok változása ...          29

                            Az alkalmazott módszerek

   Vizsgálatunk kiterjed a horizontális és a vertikális egyensúly alakulására is, a
 súlyt azonban az utóbbira helyezzük. A területközi (horizontális) elemzés természe-
 tesen azonos tartalmú társadalmi tényez őkre vonatkozhat, azt lehet vizsgálni, hogy
 a különböző területi egységekben mekkora a jövedelem szintje, az egyes szolgálta-
 tási kapacitások abszolút és viszonylagos nagysága stb., és a területileg eltér ő adatok
elemzésével vonhatók le következtetések, az adott homogén elemekre vonatkozóan.
 Ez a módszer alkalmatlan a min őségileg eltérő tényezők területi kapcsolatának
 vizsgálatára. Így van ez akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy rendkívül gazdag
 módszertani apparátus áll rendelkezésre a heterogén elemek egyes csoportjainak
 összevonására és az e mutatók által keltett új min őségek elemzésére. Az egyes
 terülteken megvalósult, egy-egy tényez őt illető változást kifejezhetjük a hagyomá-
 nyos dinamikus mutatóval. Amennyiben egy-egy tényez ő területi egységek szerinti
 dinamikáját, illetve azok eltéréseit vizsgáljuk, az eredmény közvetlenül értelmezhet ő
és értékelhet ő, mivel áttételek nélkül világossá válik, mely térség lett relatíve
gazdagabb vagy szegényebb az adott tényez őben.
   Bonyolult a helyzet a (változó) „helyi" szintekre épül ő vertikális vizsgálat eseté-
ben. Itt ugyanis eltérő minőségek statikus mennyiségi kapcsolatát kívánjuk feltárni és
értékelni. Ez utóbbihoz azonban hiányzik az a — „helyi" szintt ől függően is változó —
mérce, amely az értékelés alapja lehetne. Ráadásul a keresett, tényez ők közötti
mennyiségi viszony önmaguk min őségétő l függően is változik. A hiány úgy hidalható
át, hogy valamely tényez őt (pl. a népességszámot, gazdasági fejlettséget stb.) függet-
len, mást függ ő változónak tekintünk, és viszont, illetve mérjük a közöttük lev ő kap-
csolat szorosságát. Viszonylag teljes áttekintést a jelzett szférában korrelációs mátrix
kidolgozásával nyerhetünk, amely táblázatba foglalja a tényez ők (változók) páronként
számszerűsített kapcsolatait, Hipotézisünk szerint a tényez ők közötti kapcsolat
szorossága kifejezi a vertikális egyensúly elemeit (pl. a népességszám és a fajlagos
jövedelmek területi kapcsolata a vertikális gazdasági egyensúly egyik f ő mutatója
lehet). Ezt azért is tehetjük, mert a területi szerkezet — különböz ő aggregáltsági fokon
megjelenő tényező i között logikai (és tapasztalati) egymásra hatás van, amelynek
mértékét és irányait a korrelációs együttható számértéke kifejezheti. Mikroökonómiai
szinten, amikor egy vállalat vagy egy ember (embercsoport) megtelepedésének „he-
lyi" feltételeit vizsgáljuk akkor a „vertikális" kapcsolatok naturális mutatókkal is
kifejezhető k. Pl. a vállalkozó számára az üzemtelepítéshez rendelkezésre áll-e a szük-
séges nagyságú és min őségű terület, beszerezhet ők-e racionális feltételek mellett a
termelési eszközök, van-e mozgósítható, szakképzett munkaer ő, az értékesítési lehe-
tőségek (a terméket vagy szolgáltatást felvev ő piac) megfelel őek-e. Mezo- és makro-
szinten azonban az ilyen típusú mérlegeléshez korlátozottak a lehet őségek.
   Vizsgálatainkat regionális és megyei szinten végeztük. Az els ő — mint látni fogjuk
— fokozottan kísérleti jellegű ; azért végeztük el, mert a területi egységek kis száma
többoldalú közelítést tesz lehet ővé, és a lehetséges fenntartások ellenére bizonyos
      Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                  Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

30     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2
módszertani tanulságul szolgálhat. Számításainkban általánosságban a KSH-tól
közvetlenül megszerezhet ő adatokra támaszkodtunk (Területi Statisztikai Évkönyv
1997. és 2003. évi köteteiben foglalt adatok). Egy esetben tértünk el: a jövedelem-
termelés és -felhasználás regionális szint ű számításakor. A felhasználás becsléséhez
a KSH különkiadványából („Bruttó hazai termék 2002") indultunk ki, amely orszá-
gos összesítésben, de tételek szerint részletezve közli a GDP felhasználásának ada-
tait. Ezt kombináltuk a 2003. évi évkönyvben megyékre, illetve régiókra bontott
beruházási és háztartási jövedelmekkel, valamint kiegészítettük a becsült kormány-
zati és önkormányzati kiadásokkal, illetve társadalmi juttatásokkal.

                                A vizsgálatok szintjei

  A mikro-szintű vertikális vizsgálat, amelyre tulajdonképpen a telephelyválasztás
módszere is épül — a megközelítés logikáját tekintve — kiterjeszthet ő mezoszintre is.
Ez esetben viszont sérül a pontosság. Ha pl. egy települést vizsgálunk, akkor
aggregált elemzés tárgya lehet — a népesség számából, kormegoszlásából és egyéb
ismérvekbő l kiindulva — a szükséges szolgáltatási kapacitások nagysága, mint a
lakások, osztálytermek, háziorvosi rendel ők stb. száma. Ilyen vizsgálathoz általában
népességszámra vagy népességcsoportra (1 f őre, 1000 főre stb.) jutó normákat
szoktak alkalmazni. Kis vagy közepes nagyságú településben az így kapott szükség-
leti számok — feltételezve a módszer korrekt használatát — jól tükrözik a valóságot,
elsősorban akkor, ha az intézmények megközelíthet ősége nem kíván túlzott id őrá-
fordítást az igénybe vev őktő l. Nagylétszámú és nagy térbeni kiterjedés ű település
esetén a település egészére számított szolgáltatási (kapacitás-)igény kielégítése
torzulhat, pl. azért, mert több, azonos rendeltetés ű intézményt eltér ő megközelítési
feltételek mellett lehet igénybe venni, így egyesek kapacitása kihasználatlan marad,
mások túlzsúfolttá válnak. A vizsgálati térség növekedésével a torzulás fokozódik.
Vegyünk p1. egy kistérséget, amely 20 közigazgatási településb ől áll. A kistérségre
számított átlagos lakásellátottsági mutató például szakmai célra használhatatlan, mivel
a települések egy részében lakáshiány, másutt pedig felesleg lehet; a különböz ő elője-
lű adatok az átlagban egymást kiolthatják. A sort folytatva, az egyre nagyobb térsé-
gekre kiszámított átlagok egyre megbízhatatlanabbá válnak a tervezés számára.
  A naturális, vagy normatív ellátottsági mutatók alkalmazásából adódó másik hiba-
forrás a lehetséges horizontális összehasonlításból adódik. Ha pl. megyei szinten
egybevetjük a fajlagos kiskereskedelmi kapacitásokat, illetve forgalmat és viszo-
nyítjuk azokat a normatív értékekhez, majd közvetlenül következtetünk a fejlesztési
támogatások területi megosztására, figyelmen kívül marad, vagy a szóban forgó
gazdasági jelenség megyei értékei semmilyen logikai vagy gyakorlati kapcsolatban
sincsenek egymással; azok alakulása sokkal inkább térségen belüli tényez őktől,
mint a népesség jövedelem termelése, szerkezete stb. függ. Mindez természetesen
nem jelenti azt, hogy a kifogásolt módszereket haszontalanoknak tekinthetjük, vi-
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006     s2                   A területi egyensúlyok változása ...         31

szont felhívja a figyelmet azok körültekint ő használatára. Azt is jelzi továbbá, hogy
különböző területi szinteken álló egységek vertikális elemzése változó módszereket
kíván; a területi skálán felfelé haladva csökken a naturális mutatók alkalmazásának
hatásfoka, és magasabb szinteken min ő ségileg más típusú, összevont módszerek
alkalmazása célszer ű , olyanoké amelyek összhangban vannak a döntési kompeten-
ciákkal is. A nagyobb térségek (országok) középszint ű elemekre (megyékre, régiók-
ra) osztott vertikális vizsgálatának hagyományos módszerei helyett, vagy mellett is
újabb eljárások alkalmazása célszer ű , amelyek közül egyet e tanulmány mutat be.

                                    Regionális szint

   Ha elemzésünket a területi szerkezet tényez őinek kapcsolatára, a kapcsolatok szo-
 rosságára helyezzük, akkor egy-egy jellemz ő számot kapunk (korrelációs együttha-
 tó), amelyek a vizsgálatba vont nagyobb térség (jelen esetben az ország) strukturális
 viszonyait jellemzik, és nem adnak közvetlen választ a vizsgálati elemek (a régiók
és a megyék) bels ő összefüggésére. Az így „elt űnt" információ később magasabb
 szinten pótolható, s ő t a hiányért a nagyobb térség területi szerkezetének a korábbiak-
nál mélyebb feltárása ad kárpótlást. Az ország területi szerkezetének regionális
szintű vizsgálatát hét tényez ő re alapoztuk, amelyek megfelelnek a vertikális egyen-
súlyi modell (Bartke 2001) fő tényez ő inek; igaz ugyan, hogy az értékrend és az
ideológia tartalmi azonosítására nem találtunk statisztikai mutatót. (Ezek számsze-
rű sítéséhez mélyebb vizsgálatok, szociológiai felvételek szükségesek.) Az alkalmazott
változók a területi szerkezeti tényez ő knek csak tört részét és egysíkúan ragadják meg.
A tanulmány módszertani jellege azonban ilyen korlátok mellett is lehet ővé teszi az
alkalmazás lehetséges eredményeinek érzékeltetését. Figyelembe kell venni, hogy a
szerkezeti tényez ők száma tetsz ő legesen szaporítható (itt a statisztikai felmérés korlá-
tai szabnak határt), és a mélyebb információt nyújtó szerkezeti résztényez ők egy—egy
főtényező köré csoportosíthatók, gazdagítva annak tartalmát. (Így p1. a gazdasági
tényezőhöz sorolható a GDP, mint fő mutató, továbbá az alkalmazásban állók száma,
az egy alkalmazottra jutó GDP, a m űködő vállalkozások száma stb.).
   Tanulmányunkban a terület nagyságával reprezentáljuk a természeti tényez őt, a
lakásállománnyal a m ű vi környezetet, a népességszámmal a társadalmat, az alkal-
mazásban állókkal és a GDP-vel a gazdaságot, a mez őgazdasági alkalmazottak,
illetve a fizikai foglalkozásúak számával az életmódot. Ez utóbbi els ősorban a mez ő-
gazdasági alkalmazottak számával, mint közvetett mutatóval jellemezhet ő, tekintet-
tel a mez ő gazdasági termelés területhez, éghajlathoz, biológiai ciklusokhoz való
kötöttségére és más feltételekre, amelyek sajátos arculatot adnak a munkának, az
idő felhasználásnak, a fogyasztásnak, a szokásoknak stb. (1. táblázat). A jelzett
szerkezeti változók alapján korrelációs mátrixot állítottunk össze, amely számszer ű-
síti a tényez ők páronkénti szorosságát (2. táblázat).
       Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                   Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

32      Bartke István                                             TÉT XX. évf. 2006    s2

                                       1. TÁBLÁZAT
                        A területi szerkezet néhány tényez ője 2003
                         (Some Factors of Spatial Structure 2003)
                                                   Alk.-
                                                                                    Fizikai
                Terület                             ban      GDP     Mez őg.-i
                           Lakásáll. Népesség                                        fogl.
    Régió        (ezer                             állók    (2002)      alk.
                 km 2)     (ezer db) (ezer fő)                                       (ezer
                                                   (ezer (Mrd Ft) (eze r .fő)
                                                                                      fő)
                                                    fől
 K.Magy.-o        6,92        1244        2825       947      7636          10         388
 K.Dun.túl       11,12         427        1114       292      1631        14,4         171
 Ny.Dun.túl      11,33         396        1004       301      1713        13,5         178
 D.Dun.túl       14,17         389         989       229      1194        17,3         120
 É.Magy.-o       13,43         501        1289       274      1357         9,3         146
 É.-Alföld       17,73         595        1554       341      1653       20,2          182
 D.-Alföld       18,33         582        1367       313      1556       21,9          169
 Orsz.össz.      93,03        4134      10142      2697      16740      106,6         1354
Forrás: Saját számítás.
                                       2. TÁBLÁZAT
                                     Korrelációs mátrix
                                    (Correlation Matrix)
                                                 Alk. -                               Fizikai
                Terület Lakásáll. Népesség        ban     GDP      Mez őg.alk.
                                                                                      fogl.
Terület                   -0,50789   -0,493290   -0,65711   -0,70610     0,826135   -0,66531277
 Lakásáll.                           0,996651    0,978372 0,962699        -0,32994 0,960530933
 Népesség                                        0,970898 0,951780        -0,33334 0,954281774
 Alk.-ban                                                   0,996577      -0,42544 0,992023838
  GDP                                                                     -0,46474 0,985611985
 Mezőg.alk.                                                                        -0,414942353
 Fizikai fogl.
Forrás: Saját számítás.
  Első rátekintésre szembet űnő a területi szerkezet egyik alapsajátossága, nevezete-
sen, hogy a terület nagysága és a többi mutató között, a mez őgazdasági alkalmazot-
tak számát kivéve negatív a kapcsolat, er őssége pedig általában közepesnél
nagyobb. Ez els ősorban a nem mez őgazdasági tevékenységek térbenileg koncentrált
megjelenésére utal, másodsorban arra, hogy a területnek, mint gazdasági er őforrás-
nak a kihasználása alacsony fokú. A mez őgazdasági alkalmazottakkal jelzett, köze-
pesnél szorosabb pozitív kapcsolat (0,8 felett) is további tartalékokat jelez. A mez ő-
gazdasági termelés viszonylag alacsony jövedelemtermel ő képessége is ludas
abban, hogy a GDP és a terület nagysága között közepesnél er ősebb a negatív kap-
csolat, jóllehet ebben más tényez ők is szerepet játszanak (az egyes területek relatív
alkalmassága a mez őgazdasági termelésre). A korrelációs mátrix - a területtel és a
mezőgazdasági alkalmazottakkal összefügg ő negatív kapcsolatokon túl - pozitív és
szoros értékeket mutat. Bizonyos fokig eltér a többit ől a népességszám és a GDP
közötti 0,95-ös szorosság, amely a területi szerkezet egyik f ő egyensúlyi mutatója.
Ezért ezzel a 3. táblázatban részletesebben foglalkozunk.
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006      s2                   A területi egyensúlyok változása ...        33

                                     3. TÁBLÁZAT
                           A népesség és a jövedelem változása
                           (Change in Population and lncome)
                 Népesség 1000 fő          Dinamika        GDP milliárd Ft      Dinamika
    Régió
                  1997      2003           2003/1997       1997      2002       2002/1997
 K.Magy.-o        2867      2825               98,0        3603      7636          211,9
 K.Dun.túl        1113 1114                   100,1         899      1631          181,4
 Ny.Dun.túl        992      1004              101,2         879      1713          194,9
 D.Dun.túl         986       989              100,3         646      1194          184,8
 É.Magy.-o        1284      1289              100,4         729      1357          186,1
 É.-Alföld        1535      1554              101,2         894      1653          184,9
 D.-Alföld        1358      1367              100,7         892      1556          174,4
 Orsz.össz.      10135     10142             100,1         8542     16740          195,9
  Korreláció-szorosság:népesség/GDP 1997         0,9595
  Korreláció-szorosság:népesség/GDP 2003         0,9518
  A dinamikák korreláció-szorossága              -0,7092
  Korreláció-szorosság: Term./Felh.              0,9933
 Forrás: Saját számítás.

   A gazdaság térbeni elhelyezkedésének, a megoszlás viszonylag koncentrált vagy
 decentralizált jellegének egyik f ő mutatója, vertikális egyensúlyi komponense lehet
 a jövedelemtermelés (GDP) népességhez viszonyított területi elhelyezkedése és annak
 változása. A két szerkezeti tényez ő térbenileg döntően párhuzamos alakulását mutatja
a szoros korrelációs kapcsolat, 1997-ben és 2002-2003-ban egyaránt, miközben a
népesség térbeni megoszlását bizonyos stabilitás, a jövedelem termelését pedig er őteljes
dinamika jellemezte. Itt meg kell jegyeznünk, mint olyan körülményt, amely hozzá-
járult ez utóbbi dinamikához, hogy a GDP értéktípusú mutató, amelyben az árváltozá-
sok hatása is megjelenik, továbbá kézenfekv őbb volna volumenindex alkalmazása; e
keretekben azonban nem volt mód az árváltozások hatásainak kisz űrésére. Továbbá a
mennyiségi teljesítményeket a (tisztajövedelem) elvonási technikák változásai is
torzíthatják. A számítások ilyen típusú korrigálása pontosíthatja az eredményeket.
   Mindezekkel együtt értelmezhet ő a két szerkezeti tényez ő (a népesség és a GDP)
kapcsolatának változása; 2003-ra 1997-hez képest a korreláció szorosság — bár alig
érzékelhető en — csökkent, amely itt a gazdaság viszonylag koncentrált fejl ődésére
utal. Ezt a következtetést er ő síti meg a népességi és GDP dinamikák közötti negatív
előjelű és közepesnél erő sebb korreláció-szorosság. A népesség alig változott ará-
nyai mellett a GDP a vizsgált id őszak alatt 196%-ra n őtt országosan. Régiók szerint
viszont úgy differenciálódott a kép, hogy a gazdaságilag legfejlettebb régiók az
országos átlagnak megfelel ő vagy annál magasabb ütemben fejl ődtek (Nyugat-
Dunántúl, Közép-Magyarország), ugyanakkor a kevésbé fejlettek országos átlag alatti
dinamikát mutattak. A jelzett ütemkülönbségek egyértelm űen a jövedelemtermelés-
nek a népesség elhelyezkedéséhez viszonyított koncentrálódásához vezettek.
   Kísérletet tettünk — és erre csak regionális szinten volt mód a publikus statisztikai
adatok alapján — a jövedelemtermelés és -felhasználás becslésére, illetve össze-
       Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                   Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

34      Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2
hasonlítására (itt ismét fel kell hívni a figyelmet az el őző bekezdésben jelzett hiba-
források esetleges torzító hatására). A felhasznált adatokat tekintve a GDP megyei
és régiószint ű bontásban rendelkezésre állt, a régió-szint ű felhasználási adatokat
pedig a már jelzett forrásmunkák adatainak kombinálásával becsültük. Ami az
eredményeket illeti: Közép-Magyarország tetemes jövedelemtermelési többletet
realizált; Nyugat-Dunántúlon a jövedelemtermelés és -felhasználás kiegyenlített
volt (némi termelési többlettel), a többi régióban azonban a felhasználás — eseten-
ként igen nagy mértékben — meghaladta a termelést. Ilyen szempontból különösen
kedvezőtlen Észak-Alföld helyzete (4. táblázat).
                                   4. TÁBLÁZAT
                   Jövedelemtermelés és felhasználás (2002, Mrd Ft)
                  (Production and Usage of Income 2002, Mrd HUF)
                 GDP       Beruhá-      Házt.      Korm.       Társ.      Felh.   Term.
     Régió
                 term.       zás       jöved.      felh.      juttat.     össz.   .felh.
K.Magy.-o        7636       1473        2928        950         671       6022    1614
K.Dun.túl        1631        516         958         125        265       1864    -233
Ny.Dun.túl       1713        487         846         122        241       1696        17
D.Dun.túl        1194        359          800        121        233       1513    -319
É.Magy.-o        1357        441         914         159        305       1819     -462
É.Alföld         1653        472        1218         183        368       2241     -588
D.Alföld         1556        395         1102        153        322       1972     -416
Orsz.össz.      16740       4143        8766       1813        2405      17127     -387
Forrás: Saját számítás.

                                       Megyei szint

  E vizsgálatokba bevontuk a régiószintűnél szerepeltett vertikális szerkezeti ténye-
zőket, részben azért, hogy összehasonlíthassuk a kétféle eredményeket, ezen túl azon-
ban szaporítottuk is a tényez ők számát a kapcsolatok mélyebb elemzése végett. Ezt a
célt szolgálja az is, hogy a vizsgált id őszak kezdő és befejező évére is számítottunk
korreláció-szorosságot; ez a periódus alatti folyamatokba is ad bizonyos betekintést.
  Elemzésünkben a társadalmat, illetve a gazdaságot helyezve a központba, e két f ő
tényező kapcsolatának vizsgálata mellett további kiegészít ő változókat és fajlagos
mutatókat vonunk be abba (az alkalmazásban állók, a regisztrált munkanélküliek
mellett a gazdasági fejlettség, valamint az él őmunka-termelékenység mutatóját). Ezt
követően elemezzük a lakásállomány, a közm űvi felszereltség, a közm űolló kapcso-
latának alakulását, amelyek munkánkban a m űvi környezetet (infrastruktúra) jelenítik
meg (illetve következtetést engednek meg bizonyos értékrendi kérdéseket illet ően).
Ugyancsak az infrastruktúra körébe tartozónak tekintjük a m űködő kórházi, egye-
temi-főiskolai, kutató-fejleszt ő kapacitásokat, részben az azokat kitölt ő létszámok
alapján. Az életmódot, mint szerkezeti tényez őt részben a fizikai foglalkozásúak,
főként azonban a mez őgazdasági alkalmazottak képviselik. Végül a természeti
környezet egy oldalát a terület nagysága jelöli.
                 Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                             Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006         s2               A területi egyensúlyok változása ...            35

A társadalom és a gazdaság területi kapcsolatai

   A népességgel leegyszer ű sítve reprezentált társadalom és a gazdaság a területi
 szerkezet központi tényez ő i, kapcsolatukat ezért is fokozott figyelem kíséri. Ha
 minő síteni kívánjuk a gazdaság területi elhelyezkedését, pl. hogy az viszonylag
koncentráltnak vagy decentralizáltnak stb. tekinthet ő e, akkor egyik, ha nem a leg-
jobb viszonyítási alap a társadalom területi megoszlása. Lehet természetesen más
elveket is alkalmazni, pl. a fizikai térhez viszonyítani a gazdaság területi elhelyez-
kedését; az ilyen vizsgálatból adódó következtetési lehet őségek azonban meglehe-
tősen szűkkörűek vagy áttételeken keresztül hasznosíthatók. A társadalom és a
gazdaság viszonya sokoldalú és gazdag tartalmú azért is, mert a társadalmi lét
anyagi feltételeinek dönt ő többségét a gazdaság hozza létre, de az az anyagin túl
kisugárzik a társadalom szellemi szféráira is. A mindennapi kapcsolat - bizonyos
határok között - az együttes települést is kikényszeríti, jóllehet az említett korlátok
bizonyos szempontokból tágulóban vannak.
                                      5. TÁBLÁZAT
                               Megyei egyensúlyi mutatók
                              (Indexes of County Balance)
                      Népességszám
    Megye                                   Dinam.       GDP Mrd Ft                Dinam.
                         (ezer fő)
                     1997          2002        (%)     1997     2002                 (%)
Budapest              1861       1740         93,5   2950      6043                204,8
Győr-M.-S.             425         435       102,6     391       851               217,6
Vas                    269         269       100,0     259       436               168,3
Fejér                  427         429      100,5      420       665               158,3
Kom.-E.                310         317      102,3      225       482               214,2
Pest                 1006        1089       108,3      653      1593               244,0
Zala                   298         299      100,3      229      426                186,0
Veszprém               376         375        99,7     254      484                190,6
Tolna                  247         250      101,2      175       322               184,0
Csongrád               422         428      101,4      320      542                169,4
Baranya                405         406      100,2      273      497                182,1
Heves                  326         327      100,3      198      394                199,0
Hajdú-B.               546         552      101,1      351      666                189,7
Bács-K.                537         546      101,7     331       608                183,7
Somogy                 334         337      100,9      198      375                189,4
Jász-N.-Sz.            417        419       100,5     264       464                175,8
BAZ.                   739         749      101,4     433       766                176,9
Békés                  399        399       100,0     241       406                168,5
Nógrád                 219        221       100,9       98       197               201,0
Szabolcs-Sz.           572        588       102,8     279       523                187,5
Összesen            10135      10175        100,4    8541     16740                196,0
Forrás: Saját számítás.
      Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                  Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

36     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2
  A társadalom (népesség) és a gazdaság els ődleges viszonyát számszer űsítő korre-
lációs együttható (a népesség és a GDP között) szoros kapcsolatot mutat (5. és 10.
táblázat). Az együttható értéke 1997 és 2002 között csökkent (0,937-r ől 0,920-ra).
Ez országos viszonylatban, egyebek mellett a gazdaságnak a népesség területi elhe-
lyezkedését ől, kis mértékben bár, de kimutatható függetlenedését, itt koncentráló-
dását jelzi. Ha megvizsgáljuk a horizontális egyensúly alakulását is (5. táblázat),
akkor ez a következtetés, a régiószint ű vizsgálat eredményeihez hasonlóan meger ő-
síthető. A népesség száma 1997 és 2002 között országosan szinten maradt, ez alatt a
GDP nagysága közel megduplázódott. A területi arányok a népesség esetén alig
változtak, ugyanakkor a gazdaság az országos átlagnál gyorsabban fejl ődött a gaz-
daságilag fejlettebb megyékben, illetve Budapesten (els ősorban Pest, Gy őr-Moson-
Sopron, Komárom-Esztergom megyék és a f őváros fejlődési üteme emelkedett ki),
a kevésbé fejlett területek dinamikája egy-két kivételt ől eltekintve az átlagos szint
alatt maradt. Mindez meger ősíti azt a korábbi feltételezést, hogy a gazdaság a vizs-
gált időszak alatt területileg tovább koncentrálódott. A számítások egyértelm űen
mutatják az ilyen szempontból „nyertes", illetve „vesztes" területi egységeket. Ha
Budapest nélkül vizsgáljuk a társadalom és a gazdaság területi kapcsolatának szo-
rosságát (10. táblázat, 11-12. sorszám), a korrelációs együttható lazább viszony
mellett kis mértékű növekedést mutat, ami annak a jele, hogy a f őváros nélküli
térben a két tényez ő közötti vertikális egyensúly javult. Más oldalról viszont a
Budapesttel együtt számított szorosabb kapcsolat arra utal, hogy a f őváros és vidék
gazdasága kölcsönhatásban van, a két tér külön-külön kezelése hibaforrásokat rejt
magában. További gazdasági mutatókat tartalmaz a 6. táblázat.
  Az el őbbiektől gyökeresen eltér ő eredményeket kapunk, ha a társadalom és a gaz-
daság térbeni elhelyezkedését nem egymáshoz, hanem külön-külön a területhez
(„fizikai térhez") viszonyítjuk. A területnagyság és a népességszám között csökke-
nő intenzitású, negatív el őjelű gyenge kapcsolat mutatkozott a vizsgált id őszakban,
ugyanakkor sajátos, hogy a Budapest nélküli országterületen ez a viszony közepes-
nél erősebb, és pozitív el őjel ű volt, és ugyancsak érzékelhet ő csökkenést jelzett.
(10. táblázat, 3-4. sorszám). E sajátos vonások arra utalnak, hogy Budapest elhagyá-
sával az ország területi struktúrája, mint vizsgálati tárgy alapjaiban megváltozik. Fi-
gyelemre méltó az is, hogy a regionális szinten kimutatott korrelációs együttható
értéke (-0,49) sokkal alacsonyabb volt a megyei szint ű értéknél (2. táblázat). Vagyis
ebben az összefüggésben kifejezésre jut, hogy a népesség a térségi szint növekedésé-
vel a rendelkezésre álló terület relatíve csökken ő részét veszi igénybe, illetve az
igénybevétel csökkenése lassuló mérték ű. A terület és a gazdaság kapcsolatát vizsgál-
va is hasonló következtetésre juthatunk. Ez esetben is sajátos, hogy a lényegileg kö-
zepes erősségű korrelációs együttható, amely az ország teljes területére számítva
negatív el őjel ű, Budapest elhagyásával pozitívra vált. (10. táblázat, 5-6. sorszám).
                 Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                             Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006       s2                     A területi egyensúlyok változása ...            37

                                        6. TÁBLÁZAT
                                      Gazdasági mutatók
                                    (Economical Indicators)
                  Alkalm.-ban            GDP/alkalm.            Műk. vállaik.         GDP/fő
    Megye            1000 fő               millió Ft              1000 db             millió Ft
                  1997    2003          1997      2002          1997     2003          2002
 Budapest         650         736       4,54          8,21       215      250           3,49
 Győr-M-S.        110         133       3,55           6,4        31       40           1,94
 Vas               76          85       3,41          5,13        16       20           1,63
 Fejér            103         117       4,08          5,68        27       34           1,55
 Kom.-E.           66          82       3,41          5,88        21       26           1,53
 Pest             139         212       4,69          7,51        73       97           1,45
 Zala              74          83       3,14          5,13        23       26           1,43
 Veszprém          87          93       2,92           5,2        25       31           1,31
Tolna              54          56       3,24          5,75        15       19           1,29
 Csongrád          92         105       3,48         5,16         32       35           1,27
 Baranya           84          97       3,25          5,12        29       33           1,23
 Heves             64          74       3,09          5,32        18       23           1,21
 Hajdú-B.         112         126       3,13          5,29        32       39           1,21
 Bács-K.          103         121       3,21          5,02        35       40           1,11
 Somogy            68          76       2,91          4,93        23       25           1,11
 Jász-N.-Sz.       86          96       3,07         4,83         22       26           1,1I
 BAZ              151         158       2,87          4,85        34       43           1,03
 Békés             79          88       3,05          4,61        22       25           1,02
 Nógrád            40         42        2,45          4,69        10       13           0,9
 Szab.-Sz.         96         118       2,88         4,43         29       38           0,9
 Összesen        2334        2698       3,17           6,2       734      883           1,65
Forrás: Saját számítás.


A területi versenyképesség vizsgálata ( I I. táblázat)

  Az utóbbi másfél évtizedben fokozott szakmai figyelem irányul az egyes terüle-
tek, települések versenyképességére. A témakör korábban sem volt ismeretlen,
kísérletek is történtek egyes oldalainak kifejezésére. Egyebek mellett új ösztönzést
adott, a témakör m űvelésére az Európai Unió ama törekvése, hogy az integráció a
világ legversenyképesebb térsége legyen. Az irányítók a területi versenyképesség
sajátos mutatóját dolgozták ki, amely az él őmunka-termelékenység mellett magába
ötvözi a foglalkoztatottság fokát is. Ezt a felfogást a kutatók számottev ő csoportja
osztja (Lengyel 2003; Barna-Molnár-Juhász 2005 stb.). Kétdimenziós jellege (és
bizonyos elvi fenntartások) miatt e munkában nem tudjuk az egyébként tetszet ős
konstrukciót felhasználni. Számításunkban így csak az él őmunka-termelékenység
(GDP/alkalmazásban állók) meglehet ősen egysíkú mutatóját alkalmazhatjuk. Hozzá
       Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                   Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

38     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2
kell tenni ehhez, a területi versenyképesség-számítások általános hiányossága, hogy
lényegileg csak egy er őforrást (a munkaer őt) számszer űsítenek, a többitől el kell
tekinteniük. A számítások főként a tőkeforrások megjelenítésének hiánya miatt
torzulnak; ennek közvetlen oka, hogy a vonatkozó adatok a statisztikákban nem
jelennek meg. A területi versenyképesség központjában is az er őforrásokkal való
gazdálkodás hatékonysága áll; az a térség, amely az el őbbiek magas szintű kihasz-
nálását teszi lehet ővé és valósítja meg a vállalatok gazdálkodásán keresztül, további
erőforrásokat vonz magához és fenntartja a folyamatos fejl ődést. Ez pedig a térsé-
gek versenyképességének legfőbb megnyilvánulása, így mércéje is lehet.
   Visszatérve elemzésünkhöz a gazdasági fejlettség (GDP/f ő) és az él őmunka-
termelékenység (GDP/alkalmazásban állók) közötti kapcsolat a vártnál gyengébb
(2002-ben országosan: 0,83; Budapest nélkül 0,68). (10. táblázat 26. sorszám). Az
utóbbi színvonala lényegesen kisebb mértékben differenciált, mint az el őbbié. (Az
élőmunka-termelékenység megyei széls ő értékek közötti különbsége 2002-ben
 1,8-szeres volt, a gazdasági fejlettségé pedig 3,9-szeres). A termelékenység ilyen
 megyeközi alakulása kétarcú jelenség; kedvez ő, hogy a munkaerőforrások haszno-
sulása relatíve kiegyenlített, amely pozitív módon hat a jövedelmek térbeni közelí-
tésére, ugyanakkor az alacsonyabb termelékenység ű és helyi szükségletet kielégít ő
profilok bizonyos szűkösségére utal, amelyek pedig lényegesen nagyobb szerepet
játszhatnának a munkanélküliség mérséklésében.
   Kísérletképpen számítást végeztünk a 2002. évi adatok alapján az él őmunka-
 termelékenység modellszer ű alakulására a gazdasági fejlettség függvényében. Ez
 számítástechnikailag azt jelenti, hogy meghatároztuk a tényadatokhoz illeszked ő
 lineáris regressziófüggvényt (y=1,38x+3,54), amelyet a független változó (GDP/f ő)
 2002. évi adataira megoldva megkaptuk a függ ő változó (GDP/alkalmazásban ál-
 lók) regresszió szerinti értékeit. (11. táblázat). Ezek, valamint az él őmunka-
 termelékenység 2002. évi tényadatainak különbségei mutatják az ország területi
 egységeinek versenyképességi tartalékait (és hiányait) — a számítás adott korlátai
 mellett — a magyar gazdaság feltételei által generált térben. A kapott eredmények,
 az előzetes elképzelésekhez képest részben váratlanok. Mindenekel őtt a fővárost
jellemző regressziós értéknek (mint termelékenységi követelménynek) a ténylegest
 kis mértékben meghaladó szintje. Ez f őként azzal függhet össze, hogy a számítás-
 ban elszakítottuk egymástól a két, szervesen együttm űködő térséget, Budapestet és
 Pest megyét. Az utóbbi terület termelékenységi tényadata viszont messze megha-
 ladja a követelményértéket (7,51 kontra 5,54). A „normatív" termelékenységi szin-
 tet főként néhány, a fejlettségi rangsor els ő felében található megye „teljesíti túl"
 (Győ r-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, a már említett Pest és Tolna); ezeken
 kívül figyelemre méltó Heves és Hajdú-Bihar megyék relatíve magas termelékeny-
 ségi mutatója. Nem éri el a normatív színvonalat Vas, Zala és Veszprém megye,
 valamint a fejlettségi rangsor második felében elhelyezked ő megyék többsége.
   A bemutatott regresszió-analízisben a horizontális és a vertikális (egyensúlyi
 vizsgálat) összekapcsolása megvalósul, mivel a vizsgálati egységek mint két-két
 (területi) tényez ő elemei egyaránt rendelkeznek a két tényez ő tulajdonságaival. Ez a
 kettős minőség úgy jelenik meg, hogy a megyék az analízis által keltett lineáris
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006     s2                  A területi egyensúlyok változása ...          39

térben két-két koordinátával rendelkez ő elemként helyezkednek el. A koordináták
hossza a tulajdonságok egymáshoz való (mennyiségi) viszonyát fejezi ki az adott
elemekben. Az utóbbiak csoportosíthatók úgy, hogy a bennük lév ő két tulajdonság
mennyiségi viszonya szabályszerű maradjon, amely normatívának tekinthet ő, mi-
közben a koordináták hossza változik. E térbeli csoportosításból, amely lineáris stb.
függvényként formalizálható, le lehet olvasni, hogy az egyik tulajdonságot hordozó
mennyiséghez az elemek szabályszer űen mekkora másik tulajdonsága tartozik.

A m űvi környezet (infrastruktúra) f őbb kapcsolatai

   A területi szerkezeti modellnek a természeti környezet utáni második alaptényez ő-
je a művi környezet, amelyet többnyire az infrastruktúra fogalmával azonosítanak.
 Kétségtelen, hogy a két fogalom jelent ő sen átfedi egymást, de nem felel meg telje-
 sen egymásnak. Az eltérés mértéke attól is függ, hogyan definiáljuk magát az
 infrastruktúrát. A terminológiai vitának itt azért sincs helye, mert a továbbiakban a
 művi környezet néhány olyan altényez őjének kapcsolatait vizsgáljuk, amelyeknek
 az infrastruktúrához tartozását kevéssé vitatják.
   A lakásállomány területi elhelyezkedése logikailag meghatározó kapcsolatban van
 a népesség és a gazdaság térbeni megjelenésével. Így a várakozásnak megfelel ően a
 terület nagyságával gyengén negatív kapcsolatot mutat, Budapesttel együtt számít-
 va, a népességszámhoz és a GDP-hez hasonlóan. Budapest nélkül viszont a köze-
 pesnél erő sebb és pozitív a kapcsolat; ebben, még ha az kismértékben gyengült is, a
 két altényező közötti egyensúlyhoz lényegesen közelebb álló állapot tükröz ődik.
 (10. táblázat, 1-2. sorszám). A lakásállomány mű szaki felszereltségének és min ő-
 ségi színvonalának rendkívül fontos mutatója a közüzemi víz- és csatornahálózatba
 való bekapcsoltság, amely az el őbbieken túl környezetvédelmi tartalommal is ren-
 delkezik. Az utóbbi évtizedekben a vízellátás, illetve -hálózat fejlesztése gyorsabb
volt a csatornázásénál, illetve a szennyvíztisztításénál; a vízhálózatba, másrészt a
csatornahálózatba bekapcsolt lakások aránya között korábban er őteljesen n őtt, a
 vizsgált időszakban pedig csökkent a különbség, de jelenleg is tetemes (7. táblázat).
 A kettő közötti differenciát nevezzük közm űollónak (8. táblázat). Ez a GDP-vel,
 1997-ben szoros, 2002-ben pedig közepes er ősségű negatív kapcsolatot jelzett az
ország egész területére számítva, ugyanakkor a Budapest nélküli térségre nem mu-
tatott kapcsolatot egyik id őpontban sem. (10. táblázat, 9-10. sorszám).
   Az összefüggések meglehet ős bonyolultsága miatt célszerű e kérdést jobban körül-
járni. A közműolló társadalmi értékelés szempontjából negatív fogalom, mivel azt
jelzi, hogy a szennyvizet a lakásingatlanok milyen hányadáról nem vezetik el és tisz-
títják meg, tehát milyen mérték ű a potenciális helyi talajszennyezés. Természetes,
hogy a szennyvíz elszállítása csak annak megtisztításával együtt oldja meg a problé-
mát. Köztudott azonban, hogy a tisztító kapacitások a csatornával összegy űjtött
szennyvizek mennyiségéhez képest is sz űkösek. Ilyen konkrét vizsgálathoz az adatok
hiányában nem volt mód. Visszatérve a közm űollóhoz, a GDP-vel mutatott (szoros
vagy közepes) negatív kapcsolat pozitív értékelést kap, ugyanis azt jelenti, hogy minél
magasabb az adott terület realizált jövedelme, annál kisebb a közm űolló. Figyelemre
       Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                   Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

40     Bartke István                                              TÉT XX. évf. 2006    s2
méltó azonban, hogy a közm űolló és a GDP (egyébként negatív irányú kapcsolata)
1997 és 2002 között gyengült. Ez azt jelenti, hogy a csatornázás valamelyest függet-
lenebbé vált a jövedelemszintt ől, tehát más értékrendi motívumok is hatni kezdtek. A
folyamat gazdasági tartalma ugyanis az, hogy a jövedelem nagyságától függ ően tö-
rekszenek a helyi talajszennyezés mérséklésére. Értékrendi tartalom pedig, hogy a
helyi társadalmak fontosnak tartják a környezet védelmét, anyagi eszközöket fordítva
arra, fő ként azért, mert a szennyvizek elvezetése, illetve tisztítása mindenekel őtt a
helyi lakosság érdekében áll.
                                      7. TÁBLÁZAT
                       (Társadalmi és infrastrukturális mutatók 1.)
                        (Social and Infrastructural Indicators I.)
                        Reg.                                                     Csatorna
                                       Lakásállo-            Vízhál.
                     munkanélk.                                                  hálózatba
     Megye                            mány 1000 db         bekapcs. %
                       1000 fő                                                  bekapcs. %
                    1997     2003      1997     2003     1997      2003        1997    2003
 Budapest            40,6       19      819      835       98,5     98.3       90,5    94,1
 Győr-M.-S.          11,5      8,1      159      171       96,7     94,7       46,9    69,0
 Vas                   8,4     6,7      102      105       95,2     96,2       47,3    58,0
 Fejér               18,0     13,2      158      163       92.6     95,7       42,8    64,0
 Komárom-E.          14,8      7,6      119      121       94,1     95,5       54,5    71,9
 Pest                29,8     16,8      369      409       82,1     91,0       22,7    47,4
 Zala                12,2      9,8      116      120       94,1     95,8       46,2    59,2
 Veszprém            15,8     12,4      143      143       96,5     99,3       45,8    67,1
 Tolna               14,7      11,4      97       97       90,9     93,8       31,1    43,3
 Csongrád            18,1     15,7      182      184       88,8     89,1       35,7    46,7
 Baranya             22,5     19,7      156      159       94,5     95,0       53,8    64,8
 Heves               16,2     13,1      132      131       89,8     93,1       31,5    45,0
 Hajdú-B.            34,7     27,9      210      215       91,4     94,0       34.0    42,8
 Bács-K.             24,7     22,1      227      233       82.7     85,4       21,8    33,5
 Somogy              17,5     17,6      132      133       90,6     94,7       35,8    49,6
 Jász-N.-Sz.         25,0     17,9      168       169      90,0     94,1       27,2    42,0
 BAZ                 58,2     53,6      281      281       80,8     85,8       38,8    53,4
 Békés               23,9     17,2      167      166       86,8     90,4       22,6    36,1
 Nógrád              14,2     13,3       88       89       87,1     86,5       28,7    44,9
 Szab.-Sz.              43    36,9      207      211       83,5     90,0       23,9    41,2
 Össz.                464    359,9     4032     4134       90,6     93,3       46,0    59,1
Forrás: Saját számítás.
   A 8. táblázat adataiból kitetszik, hogy a közm űolló minden megyében számottev ő-
en záródott 1997 és 2003 között, s őt a gazdaságilag hátrányos helyzet ű területeken
gyakran nagyobb arányban (p1. Nógrád megye), mint a gazdasági fejlettség skáláján
el őkelő bb helyet elfoglalók esetében. Ezt is tükrözi, hogy a Budapest nélküli
országterületre számítva a GDP és a közm űolló között korrelációs kapcsolat lényegi-
leg nincs. Meg kell jegyezni, amely a folyamat pozitív voltát nem befolyásolja, hogy
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006     s2                  A területi egyensúlyok ráhozása                 41

a csatornahálózat fejlesztéséhez - természetesen pályázati alapon - jelent ős arányú
állami támogatást lehetett igénybe venni.

                                     8. TÁBLÁZAT
                    (Társadalmi és infrastrukturális mutatók 11.)
                      (Social and Infrastructural Indicators II.)
                  Közm űolló Egyetem, főisk. Kutató-fejleszt ő             Működő kórházi
   Megye                          h. 1000 fő          1000 fő                ágy 1000 db
                 1997 2003 1997 2003              1997     2003             1997     2003
Budapest          8,0       4,2    61,1      87,3     7,15       9,40       24,2        22,5
Győr-M.-S.       49,8      25,7     8,4      11,3     0,31       0,47        3,7          3,4
Vas              47,9      38,2     3,0       2,9     0,08       0,10        2,0          1,9
Fejér            49,8      31,7     4,4       5,9     0,14       0,35        2,9         2,6
Kom.-E.          39,6      23,1     1,1       1,9     0,02       0,13        2,1          1,9
Pest             59,4      43,6     5,6       6,6     0,36       0,66        3,8          3,6
Zala             47,9      36,6     2,1       2,6     0,05       0,04        2,7          2.7
Veszprém         50,7      32,2     4,2       6,1     0,25       0,29        3,2          3,1
Tolna            59,8      40,5     0,8       0,8     0,05       0,01         1,7         1,6
Csongrád         53,1      42,4    13,6      16,9     0,82       0,89        3,5          3,4
Baranya          40,7      30,2     9,9      13,8     0,43       0,56        3,7          3,5
Heves            58,3      48,1     3,7       5,1     0,11       0,16        2,6          2,6
Hajdú-B.         57,4      51,2    12,2      15,5     0,62       0,95        4,2         4,4
Bács-K.          60,9      51,9     3,6       4,5      0,1       0,24         3,8         3,5
Somogy           54,8      45,1     2,0       2,5     0,03       0,13        2,4          2,4
Jász-N.-Sz.      62,8      52,1     2,8       3,3     0,14       0,13         3,0         2,7
BAZ              42,0      32,4     7,3       7,9     0,25       0,42        5,4        5,4
Békés            64,2      54,3     2,0       2,3     0,06       0,09        2,9          2,8
Nógrád           58,4      41,6     0,6       0,8     0,02       0,01         1,7         1,6
Szab.-Sz.        59,6      48,8     4,4       6,2     0,18       0,16        4,0          4,1
 Összesest        44,6     34,2   152,8     204,9    11,15      15,18       83,5        79,8
Forrás: Saját számítás.

  A művi környezet altényez ői közül vizsgáltuk még a kórházi, az egyetemi-
főiskolai, illetve a kutató-fejleszt ő kapacitások területi elhelyezkedését és azok
változását (8. táblázat). A működő kórházi ágyak kapcsolata a GDP-vel lényegesen
szorosabb, mint a népességgel (10. táblázat, 20-21., ill. 29-30. sorszám). Ez azon-
ban csak a teljes országterületre érvényes; a Budapest nélküli területen viszont
közepes erősségű a népességgel, és közepes körüli a GDP-vel való kapcsolat. A
korrelációs együtthatók egymáshoz viszonyított értékének ilyen változása feltéte-
lezhetően a GDP és a kórházi kapacitások nagyarányú f ővárosi koncentrációjára
vezethető vissza. Az egyetemi-f őiskolai kapacitások nagyságát a hallgatók számá-
val fejeztük ki (8. táblázat); a népességgel és a GDP-vel egyaránt szoros kapcsola-
tok mutatkoztak; Budapest nélkül számítva azonban értékük a közepes szintet sem
érte el. Itt ismét a „Budapest szindrómával" találkozunk, akár csak a kutatói kapaci-
tások esetében (10. táblázat, 18-19., 31-32., illetve 33-34. sorszám).
        Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                    Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

42     Bartke István                                            TÉT XX. évf. 2006   s2

Életmód és értékrend

  Az életmód, mint igen összetett kategória és szerkezeti tényez ő jellemzésére a mez ő-
gazdaságban alkalmazásban állók és a fizikai alkalmazásúak számát emeltük ki, közü-
lük az elsőnek említett társadalmi csoport jelent - foglalkozásának sajátosságai miatt -
életmódban és életformában a társadalom többségét ől elkülönül ő részt (9. táblázat).

                                     9. TÁBLÁZAT
                               (Foglalkoztatási szerkezet)
                                (Employement Structure)
                Mez őg.-i alkalm.-ban 1000 Fizikai foglalkozásúak 1000          Terület
     Megye                                                                       km 2
                1997      2003 2003/1997 1997 2003 2003/1997
 Budapest          3,8       3,4       98           295      271         92       525
 Győr-M.-S.        8,1       5,8       72            69       76         110     4208
 Vas               6,3       3,5       56            51       52         102     3336
 Fejér             8,6       7,1       83            67       69         103     4359
 Kom.-E.           6,3       3,7       59            41       48         117     2265
 Pest              8,3       6,7       81            81      116         143     6393
 Zala                6       4,1       68            47       50         106     3784
 Veszprém          5,6       3,6       64            55       54         98      4493
 Tolna             7,7       4,3       56            34       31         91      3703
 Csongrád          8,7       5,7       87            54       54         100     4263
 Baranya           8,4       6,8       81            48       47          98     4429
 Heves               5       3,4       68            39       40         103     3637
 Hajdú-B.         11,3       9,2       81            67       67         100     6211
 Bács-K.          12,6         9       71            65        67        103     8445
 Somogy            9,2       6,2       67            41         41       100     6036
 Jász-N.-Sz.      10,2       6,4       63            54       53          98     5582
 B AZ              8,6         5       58            94        84         89     7247
 Békés             9,4       7,2       77            50        48         96     5631
 Nógrád              2       0,9       45            24        23         96     2546
 Szab.-Sz.         5,5       4,7       85            59        62        105     5936
 Össz.           151,6     106,6       70          1338      1355        101    93030
Forrás: Saját számítás.

   A gazdaság (GDP) és a mez őgazdasági alkalmazottak között negatív irányú, de
gyenge a kapcsolat; ebben kifejezésre juthat a mez őgazdaság viszonylag alacsony
jövedelemtermel ő-képessége; más oldalról viszont a f őváros nélküli országterületen
a kapcsolat pozitív irányúra vált, de közepesnél gyengébb. Ebben nyilvánvalóan
 megmutatkozik, hogy a mezőgazdaság elsősorban a „vidéki" térségek struktúraal-
 kotó ágazata, és ott számottev ő, foglalkoztatást és jövedelmet nyújtó tényez ő. Az
 életmód és életforma mez őgazdasági keresőket, illetve a kapcsolódó társadalmi
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006 s 2                      A területi egyensúlyok változása ...         43

rétegeket jellemz ő sajátosságait fő ként a rurális térségek fejlesztési programjainak
készítésekor kell figyelembe venni.
                                    10. TÁBLÁZAT
                   A területi szerkezet tényez ői közötti kapcsolatok
                (Connections between the Factors of Spatial Structure)
                                                   Korrelációs együtthatók
          Szerkezeti tényez ők
                                                Budapesttel      Budapest nélkül
 1. Terület / lakásállomány 1997                -0,2196096              0,737506
2. Terület / lakásállomány 2003                 -0,2094789              0,702457
3. Terület / népességszám 1997                  -0,1677690              0,691092
4. Terület / népességszám 2003                  -0,1179130              0,667662
5. Terület / GDP 1997                           -0,4338826              0,511841
6. Terület / GDP 2002                           -0,4326139              0,427964
7. Lakásállomány / népesség 1997                 0,9943566              0,992061
8. Lakásállomány / népesség 2003                 0,9888696             0,993803
9. Közműolló / GDP 1997                         -0,8041766             -0,070070
 10. Közm űolló GDP 2002                        -0,6621630             -0,093800
 11. Népességszám / GDP 1997                     0,9379526             0,893981
 12. Népességszám / GDP 2002                     0,9204206             0,904542
 13. Nép. din. / GDP din. 2002/1997              0,4153848             0,757676
 14. GDP / alk.-ban állók 1997                  -0,2635962             0,435396
15. GDP / alk.-ban állók 2002                   -0,1251048             0,407776
16. GDP / vállalk.száma 1997                    0,9904649              0,914112
17. GDP / vállalk.száma 2002                    0,9920799              0,973012
18. Népesség / egyet.hallg. 1997                0,8866464              0,384978
19. Népesség / egyet.hallg. 2003                0,8455295              0,323878
20. Népesség / műk.k.ágy 1997                   0,9245550              0,761537
21. Népesség / műk.k.ágy 2003                   0,8924124              0,707052
22. GDP / alk-ban állók 1997                    0,9960087              0,903696
23. GDP / alk-ban állók 2002                    0,9965126              0,945947
24. GDP alk./népesség 1997                      0,6723948              0,520358
25. GDP alk./népesség 2002                      0,7606551              0,477556
26. GDP fő/GDP alk. 2002                        0,8360698              0,683130
27. GDP / reg. munkanélk. 1997                  0,4016975              0,440977
28. GDP / reg. munkanélk. 2002                  0,0635726              0,188088
29. GDP / műk.k.ágy 1997                        0,9872291              0,661059
30. GDP / műk.k.ágy 2002                        0,9757507              0,503574
31. GDP / egyet.stb hallg. 1997                 0,8508953              0,462522
32. GDP / egyet.stb hallg, 2002                 0,9613690              0,335873
33. GDP / kutatók 1997                          0,9834208              0,443053
34. GDP / kutatók 2002                          0,9821651              0,561761
35. GDP fő/GDP alk. 1997                        0,7074502              0,623395
Forrás: Saját számítás.
         Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                     Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

44      Bartke István                                                TÉT XX. évf. 2006        s2

                                   11. TÁBLÁZAT
             Az él őmunka-termelékenység alakulása (2002, millió Ft/alk.)
             (Change of Live-work Activity 2002 (Million HUF/enzployee)
              Megye                 Tényadat           Regr.sz.adat        Hiány/többlet
       Budapest                        8,21                 8,36                 -0,15
       Győr-M-S.                        6,4                 6,22                  0,18
       Vas                             5,13                 5,79                 -0,66
       Fejér                           5,68                 5,68                     0
       Komárom-E.                      5,88                 5,65                  0,23
       Pest                            7,51                 5,54                  1,97
       Zala                            5,13                 5,51                 -0,38
       Veszprém                         5,2                 5,35                 -0,15
       Tolna                           5,75                 5,32                  0,43
       Csongrád                        5,16                 5,29                 -0,13
       Baranya                         5,12                 5,24                 -0,12
       Heves                           5,32                 5,21                  0,11
       Hajdú-B.                        5,29                 5,21                  0,08
       Bács-K.                         5,02                 5,07                 -0,05
       Somogy                          4,93                 5,07                 -0,14
       Jász-N.-Sz.                     4,83                 5,07                 -0,24
       BAZ                             4,85                 4,96                 -0,11
       Békés                           4,61                 4,95                 -0,34
       Nógrád                          4,69                 4,78                 -0,09
       Szab.-Sz.                       4,43                 4,78                 -0,35
     Forrás: Saját számítás.


                                            Irodalom

Barna K.-dr. Molnár T.-Juhász Rózsa T. (2005) Megújuló területpolitika: el őtérben a területi verseny-
  képesség. - Területi Statisztika. 6.542-555. o.
Bartke I. (2001) Területi egyensúlyok. - Tér és Társadalom. 1. 25-38. o.
Bruttó hazai termék 2002. (2004) KSH, Budapest.
Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet id őszakában. Budapest.
Lengyel I. (2003) Verseny és területi fejl ődés. JATEPress, Szeged.
Lengyel I.-Rechnitzer J. (2004) Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs.
Nemes Nagy J. (1998) A tér a társadalomkutatásban. Bevezetés a regionális tudományba. Hilscher
  Rezsö Szociálpolitikai Egyesület, Budapest.
Nemes Nagy J. (2003) A regionális tudomány dualitása és paradigmái - hazai tükörben. - Tér és Társada-
  lom. 1.1-17. o.
Nijkamp, P. (1990) Spatial Developments in the United States of Europe: Glorious Victories or
  Ignominious Defeats? - Papers of the Regional Science Association. 69.1-10. o.
Rechnitzer J. (2005) Tükör által nem elhomályosítva. (A posztmodern, a paradigmák, a main stream és a
  csábítás ördöge a regionális tudományban) - Tér és Társadalom. 3-4. I-12. o.
Területi Statisztikai Évkönyv (1997). KSH, Budapest.
Területi Statisztikai Évkönyv (2002). KSH, Budapest.
                Bartke István : A területi egyensúlyok változása 1997 és 2002 között.
                            Tér és Társadalom 20. évf. 2006/2. 23-45. p.

TÉT XX. évf. 2006       s2                   A területi egyensúlyok változása ...             45

        CHANGING STATES OF THE REGIONAL EQUILIBRIA
                   BETWEEN 1997 AND 2002

                                     ISTVÁN BARTKE

   For the purpose of studiing regional ratios (differences) and equilibria the horizontul spatial
model is emploied, by which the equivalent elements (e.g. labour force) of the regional units
situated ciose to each other and their differences can be numerically expressed. Besides the
so-called vertical model can also be given very important role. The latter is able to reveal the
quantitative relations among the elements of different quality (e.g. work-places, labour-
forces, residences etc.) within the regional units. For calculations of the vertical model one
has to make use of correlation and regression analysis. By this vertical equilibria conditions
may be numerically expressed in pairs of factors. Values of the regional units belonging to
the equilibria states can be determined in more variants.