Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 90 rumok továbber ősítik pozícióikat a döntéshozás centralizációjával, amely az új ter- meter ő extenzív koncentrációját hozza itt létre. Fordította: Barta Györgyi PÉTERI GÁBOR: VAROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG (Egy költségvetés-szociológiai kutatás ismertetése) A helyi önkormányzatok és különösen a városok gazdálkodásában a hetve- nes évek második felét ő l új korszak kezd ődött. A világon mindenhol átértékel ődött a városi növekedés szerepe, megváltoztak a közszolgáltatásokka I szembeni társadalmi elvárások. Néhány amerikai nagyváros pénzügyi cs ődbe jutott és Európában is egyre sz ű külő költségvetési feltételek között m ű ködnek a helyi önkormányzatok. Mind- ezek alakították a városfejlesztési politika céljait és eszközeit, mert a költségvetési válságot már nem lehetett a hagyományos módszerekkel kezelni. A bemutatásra kerül ő „Költségvetési takarékosság és városi innováció" el- nevezés ű kutatás témája is a közszolgáltatások pénzügyeinek és a helyi költségvetési politika alakulásának vizsgálata. 1 Mivel a válság el őször az USA-ban jelentkezett a project is onnan indult, de ma már számos európai országban is alkalmazzák a kutatás módszereit, megközelítési módját. A kutatás el őzményének a különböz ő helyi poli- tikai, döntési mechanizmussal foglalkozó vizsgálatok tekinthet ő k. Részben a városnö- vekedés költségeit elemz ő összehasonlító vizsgálat is az el ő zmények közé sorolható, mert ott is a társadalmi alkalmazkodás igényét fogalmazták meg, amikor a városi növekedés szakaszait elhatárolva, az urbanizációs korszakokhoz illeszked ő település- fejlesztési politikákat írtak le. 2 I. A város költségvetési rendszer Korábban a helyi önkormányzatok és a városok költségvetési politikájának vizsgálatakor általában abból a feltételezésb ő l indultak ki, hogy a restrikciós intéz- kedéseknek van egy tipikus és kívánatos sorrendje, amely mentén haladva a „köny- nyebb" döntésekt ő l a „nehezebbek" felé haladva választanak a vezet ő k. Elfogadták azt a tényt, hogy a városok különböz ő költségvetési eszközöket alkalmaznak, de eze- ket rendszerezve nem tudatosult a felhasznált módszerek mögött rejl ő eltér ő költ- ségvetési stratégia, illetve egy országon belül is a költségvetési politikát alakító társa- dalmi és gazdasági feltételek különböz ősége. PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 91 A „Költségvetési takarékosság és városi innováció" elnevezés ű project fel- tételezése azonban éppen az, hogy a városok különböznek egymástól, az egyes váro- sokban alkalmazott politikai stratégiákhoz pedig hozzárendelhet ő k meghatározott társadalmi csoportok. A városi költségvetési politika alakulását a helyi társadalmi és gazdasági rendszerben elemezték, amelyben szoros kölcsönhatás van a költségve- tési döntések, a helyi feltételek (igazgatási, pénzügyi megoldások, szabályozórend- szer), valamint a helyi politikai tényez ő k (csoportok, vezet ő k) között. A zárt városi rendszer alapelemei a különböz ő társadalmi csoportok, amelyek a hasonló helyzet űeket tömörítik, a szervezeti csoportok politikai tevékenysége, ami a vezet ő k preferenciáin keresztül alakítja a költségvetéspolitikai döntéseket és így a város költségvetési korlátját. A városi politikát befolyásoló fontos feltételként kezelik a központi és a helyi költségvetés kapcsolatát, az igazgatási szervezetet, a ma- gánszektorból származó forrásokat, amelyek kölcsönhatásban vannak mind a városi vezet ő k céljaival, mind a költségvetéssel. A migráción keresztül visszacsatolás van a költségvetési politika eredményei és a város társadalmi összetétele között is. Általá- ban az így meghatározott városi rendszer annál stabilabbnak tekinthet ő , minél kö- zelebb vannak a helyi költségvetési döntések a közös érdekek alapján szervez őd ő csoportok céljaihoz. Ebben az értelmezésben a költségvetési válság tehát nem azt jelenti, hogy néhány feltételben egy város eléri a költségvetési korlátját, mert az al- kalmazott mutatószámok (pl. költségvetési hiány, rövid távú eladósodás) nem min- den esetben tükrözik a város valóságos pénzügyi helyzetét. A költségvetési válság lényege ezek szerint nem a formálisan jelentkez ő problémák halmozódása, hanem a városi rendszer tartós m ű ködésképtelensége. Vagyis amikor a városi vezetés nem tud alkalmazkodni a környezeti változásokhoz. A költségvetési válság megítélése szempontjából a tendenciák, a folyamatok és nem önmagában egyes mutatók mértéke a meghatározó tényez ő . A kiadáscsökkent ő stratégia nem feltétlenül vezet egy város hanyatlásához, de a formális növekedés is takarhat válsághelyzetet, ha nem éri el a növekv ő igényeket. A válság ilyen módon történ ő értelmezésének helyességét bizo- nyítja az is, hogy az USA-ban a vizsgálat során nem találtak magyarázó kapcsolatot semmilyen városi, költségvetési mutatószám és a költségvetési korlát mérésére ki- alakított jelz őszám között, illetve minden hagyományos nézet, amelyik a válságterü- leteket (pl. északkeleti nagyvárosok, Sunbelt övezet) határolta le, cáfolható volt az adott régióban talált kivételekkel. (pl. Pittsburgh, Houston). Az így kialakított elméleti modellben tehát a kutatás három kérdésre keresett választ: 1. Mi a költségvetési politika tartalma, pontosabban a költségvetési takarékosság id ő szakában milyen módszereket alkalmaznak és milyen stratégiákat követnek a váro- sok (függ ő -változó)? 2. Milyen tényező k határozzák meg az alkalmazott költségvetési politikát (független változók: költségvetési korlát, pártviszonyok, politikai kultúra, társadalmi-politikai jellemző k, helyi szervezeti feltételek? 3. Milyen a magyarázó változók és a következmények viszonya, kapcsolódása? PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 92 II. A kutatás eredményei Ez a problémafelvetés lehet ő vé tette egyrészt a városi politikát formáló té- nyez ő k időbeli változásának vizsgálatát, másrészt a mai alapvet ő helyi politikai irány- zatok, kultúrák elkülönítését. A vizsgált három korszak a 60-as évek, 1970-74 közötti id őszak, valamint az 1977-ig eltelt további három év. Ezek szerint a 60 as évek költségvetési kiadásaira - a folyamatos, állandó növekedés volt jellemz ő a vizsgált városokban. A városok átla- gától csak azok az esetek tértek el, ahol nagyobb volt a feketék létszáma, mert ott általában magasabb volt a költségvetési fajlagos kiadás, illetve ahol a középosztály volt nagyobb, ott fordítva, kisebb volt a kiadás. Ez az id ő szak a nagy társadalmi programok, a demokrata hagyományokra épül ő politizálás korszaka volt. A hatvanas évek végét ő l a 70 es évek közepéig terjed ő id ő szakban már meg- - változott a helyzet. Továbbra is fontosak a támogatások, de költségvetési kiadások nagyságát már a polgárjogi mozgalmak, a különböz ő csoportok élén álló politikai vezet ő k alakítják. Az „utcai pluralizmus" id őszakában a költségvetési politikát nem az egyes csoportok létszáma, igényei, hanem a szervezett csoportok és vezet ő ik hatá- rozzák meg. A hetvenes évek második felében jóval a reageani gazdaságpolitika ked- — vezőtlen helyi hatásai el őtt — már egyértelm ű en a költségvetési válság jellemz ő a városokra: csökkennek a támogatások, átalakulnak a jóléti szolgáltatások, cs ődbe jut- nak az észak-keleti nagyvárosok, adófizetést megtagadó mozgalmak alakulnak stb. Ekkor a vizsgált változók közül a középosztály mérete határozza meg leginkább a költségvetési kiadások különbségeit úgy, hogy ahol nagyobb a létszám, ott kisebb a kiadás. A költségvetési politikák id ő beni változása is jelzi, hogy mára különböz ő jelleg ű városi politikai kultúrák alakultak ki. A kutatás négy nagy típust különített el; demokraták, az etnikumók politikusai, republikánusok és az új népszer ű költ- ségvetési politikusok (New Fiscal Populists). Mivel a városok különböz ő ségét tekintik a legfontosabb költségvetési po- litikát alakító tényez őnek, ebbő l az is következik, hogy nem min ősítik a felismert négy politikai irányt. Az egyes politikák megítélése csak azon múlik, hogy az adott városban alkalmazható, elfogadható volt-e a választott költségvetési stratégia vagy sem. A New Deal hagyományokra épít ő demokraták a szövetségi költségvetés szintjén kor- mányzati programokat hirdettek meg, támogatták a hátrányos helyzet űeket és a fe- ketéket. A kormány aktív költségvetési politikát követ, jelent ős összeg ű szociális és jóléti programokat hirdet meg. A demokrata városi politikusok sikeresek a támogatá- sok megszerzésében, speciális oktatási és szociális programokat indítanak el. Magas a kiadások szintje és ugyanakkor nagy az adóteher is. A több kiadást automatikusan jobb min őség ű szolgáltatásnak vélik, a költségvetési visszafogást pedig az ellátás csök- kentésével oldják meg. Általában a szervezett csoportokra, mozgalmakra támasz- kodnak, a „közérdeket" képviselik. (Tipikus képvisel ő ik: L.B. Johnson, J.K. Galbraith) Az etnikumok politikusai sokban hasonlítanak a demokratákra, csak ugyan- azokat a módszereket az ő ket megválasztó kisebbség javára használják fel. Különösen PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 93 délen mosódik egybe a faji alapon folyó érvelés a demokrata párti célokkal. (Váro- saik pl.: Atlanta, Detroit, Newark) A republikánus ideológia a New Deal elveivel ellentétes célokat fogalmaz meg, tehát az állami beavatkozást alacsony szinten kívánják tartani, a piaci döntések hatékonyságát hangoztatják és az állampolgár, az adófizet ő jogait támogatják a szer- vezett csoportokkal, szövetségekkel szemben. A hátrányos helyzet űek támogatásában kevésbé képmutatóak, mint a demokraták, a teljesítményt többre értékelik az egyen- lőségnél, az egyént a közösségnél. Szervezeteik viszonylag gyengék, legjelent ősebbek a Kereskedelmi Kamara és az Adózók Szövetsége típusú szervezetek. Az általuk követett városi költségvetési politika az egész várost szolgálja, bevételeik a hagyományosan kevés adóból és az alacsony állami, szövetségi támogatás- ból származnak. Növelik azokat a szolgáltatási díjakat, amelyeket korábban nem a teljes költségén adtak el. Javítják a költségvetési irányítás hatékonyságát, az informált- ságot. Gyakori a közszolgáltatások bérbeadása, vagy magánkézbe adása. A közösségi szolgáltatásokat helyezik el őtérbe a megosztható, irányítottan felhasználható szolgál- tatásokkal szemben. A költségvetési népszerűségre törekvő politikusok (NEP) általában a de- mokrata pártra jellemz ő társadalmi elveket vallanak, de republikánus gazdaságpoli- tikát követnek. Igyekeznek a hátrányos helyzet ű rétegeket támogatni, ugyanakkor a konzervatív politikára jellemz ő gazdasági eszközöket alkalmaznak. Csökkentik az adóterhet, támogatják bizonyos szolgáltatások bérbe- és magánkézbe adását, nö- velik egyes szolgáltatások díját, általában az egyösszeg ű állami és szövetségi támoga- tásokat tekintik eredményesnek. Ezt a politikailag köztes helyzetüket úgy tudják fenntartani, hogy hangsúlyozottan „termelékenység" növel ő intézkedéseket hoznak, legitimitásukat a közvetlen állampolgári kapcsolatokon keresztül tartják fönn, jelen- tős mértékben építenek a közvéleménykutatásokra és a lakossági találkozókra. El- lenzik a korporativizmust és közvetlenül az állampolgárra figyelnek. (Politikusok: Jimmy Carter, E.Koch New York-i polgármester) Az egyes politikai irányzatokhoz részletes történelmi elemzések és a mai politikusok tevékenységének vizsgálata alapján hozzárendelték a különböz ő nagyobb társadalmi rétegeket is. Így hagyományosan a demokraták az alacsony jövedelm űek- re építenek, az etnikumok politikusai a saját csoportjukra alapoznak, a republikánu- sok a magas jövedelm űek közül kerülnek ki, a negyedik csoportba pedig általában a felső fokú végzettség űek, középjövedelm űek tartoznak. A négy politikai nézetrendszer elkülönítése tulajdonképpen azt is bizonyít- ja, hogy a hagyományos jobb és baloldali, republikánus és demokrata ellenpólus vi- szonya felbomlott. Ennek okát a középosztály helyzetének és szemléletének változá- sában látják, amely a 60-as évek „új osztályától" a 70-es évek „adófizet ő i lázadásán" át vezetett egy vegyes formához, amelyben a költségvetési konzervativizmus és a tár- sadalmi kérdésekben a hagyományos demokrata értékrend együttesen létezik. Tehát a városi költségvetési politika alakításában a két irányzat ötvözhet ő , megtalálhatók azok a költségvetési eszközök, amelyek a korábban egymásnak ellentmondó politi- kákat közös alapra helyezik. Ha figyelembe vesszük azt, hogy a városok költségve- tési válsága id ő ben megel ő zte a reagani gazdaságpolitikát, akkor feltételezhet ő az is, PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 94 hogy a mára kialakult köztes helyzet ű városi költségvetési politika (a NFP) el őfutára lehet a gazdaság egészét érint ő új pénzügypolitikának is. A kutatás során ezen kívül még vizsgálták a városi alkalmazottak költségve- tési politikában betöltött szerepét, valamint a migráció és a költségvetési válság kap- csolatát. Mindkét kérdés csak a sajátos amerikai közegben értelmezhet ő , ezért a ma- gyar viszonyok között kisebb jelent ő ség űek ezek a problémák. A hasznosítás szempontjából azonban a vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy összegy ű jtötték azokat a költségvetési módszereket, politikai eszközöket, ame- lyek a városok esetében eredménytelennek bizonyultak, illetve amelyeket sikerrel alkalmaztak. 1. Elő ször azokat a módszereket ismertetem, amelyek az amerikai városok esetében nem jelentettek hathatós segítséget a költségvetési hiány megszüntetésé- hez. (Abban a közegben természetesen a helyi önkormányzatok autonómiája, a támo- gatások, az adózás jellege, a helyben ellátott állami feladatok (transzferek) súlya tel- jesen eltér az európai városokétól és így ezek a módszerek is más feltételek között bizonyultak eredménytelennek! ► Az állami és szövetségi kormányzat által folyósított támogatások általában a városi költségvetés negyedét-harmadát teszik ki és a költségvetési elosztás módsze- rébő l következ ő en ötszáz féle állami és szövetségi támogatási program közül választ- hatnak a városok. A vizsgált városok esetében arra a következtetésre jutottak, hogy a központi támogatások a pillanatnyi hiányt mérsékelték, de a költségvetési korlá- tot tartósan nem változtatták meg. Európai példákra hivatkozva is éppen az látható, hogy a leginkább támogatott városok vannak a legrosszabb helyzetben. A kutatás értelmezése szerint, a zárt városi modellt feltételezve a kérdés az, hogy a támogatások hatnak-e a vezet ő k döntési preferenciáira, vagy csak a pénz- elköltő magatartást er ő sítik. Általában úgy találták, hogy a horizontális egyenl őség elvének — az egyenl ő k azonos módon történ ő kezelésének — megsértése kétségessé teszi az újraelosztás eredményességét, mert az „adományozás", a pénzügyi szelekti- vitás és az információhiány egyenl őtlen feltételeket teremt. Természetesen a támc,ga- tások folyósításának módszere dönt ően meghatározza azt, hogy mennyire eredmé- nyes az újraelosztás. A különböző irányítási reformok, adminisztratív intézkedések, (pl. egyedi bevételi és kiadási korlátozások, az eladósodás mértékének rögzítése), az állami uta- sítások (pl. bérstop, sztrájkkorlátozás) sem vezetnek eredményre akkor, ha nem találkoznak a helyi politikai célokkal. Mindig találnak kibúvót a városok (pl. 70 %- ban kötvényekkel fedezik az eladósodást, a szakigazgatás átszervezésén túl a politi- kai feltételek nem változnak meg, az adókorlátozást a szolgáltatási díjak emelésével ellentételezik) és így ezek az intézkedések a költségvetési válságot nem mérséklik. 2. A kutatás szemléletéb ő l következ ően olyan módszert nem lehet találni, ami bármilyen körülmények között sikeres, amit minden egyes helyi vezet ő egy- formán alkalmazhat. A kutatás f ő eredménye éppen az, hogy — elfogadva a politikai kultúrák különböz őségét — megállapította: nincs a költségvetési módszereknek egy olyan csoportja, vagy az intézkedéseknek egyetlen lehetséges sorrendje, ami a „legin- kább" alkalmas lenne a válság felszámolására. Így a helyi, városi vezet ő knek aján- PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 95 lott módszerek tulajdonképpen eltérnek aszerint, hogy melyik politikai csoportba sorolják a saját városukat. Ahhoz azonban, hogy a városi politikusok a saját maguknak megfelel ő költ- ségvetési módszereket választhassák, a költségvetési gazdálkodás feltételeit is át kell alakítani. Ennek érdekében az á//ami és a szövetségi költségvetési politika helyi önkor- mányzatok felé irányuló intézkedéseíben már megfogalmazhatók azok a célok és módszerek, amelyek lehet ő vé teszik azután a helyi költségvetési politika szabad vá- lasztását. Első és legfontosabb ajánlott központi költségvetési módszer az általános támogatások növelése. (Ma az amerikai városoknak juttatott támogatások 10 %-a jövedelemmegosztó (%-os kulcsok szerint folyósított) támogatás és további 10 %-a egyösszeg ű támogatás.) A támogatások elosztásának elvét is módosítani javasolják, mert a „rászorult- ság", a „szükségletek" nem mindig esnek egybe a költségvetési korlátnak a kutatás során alkalmazott értelmezésével. A formalizált elosztási elvek nem veszik figyelem- be a többletfunkciókat (pl. oktatás), hanem egyszer ű módszerekkel osztják el a tá- mogatásokat (pl. népességszám, szegények aránya, munkanélküliség). Pedig költség- vetési problémák megoldására költségvetési jellemz ő k alapján elosztott támogatás szükséges. A központi közvetlen utasítások számának csökkentése a költségvetési hiány mérséklését eredményezheti, mert azok általában nem eléggé rugalmasak és végig- gondoltak. A bevételek, kiadások és az adósságok szintjét korlátozó előírások indoko- latlanul megkötik a városi politikusok kezét és ezzel csökkentik annak a lehet ősé- gét, hogy a helyi feltételekhez illeszked ő , elfogadható költségvetési politikát kö- vessenek. A költségvetési ügyek területén a kormányzattól elvárható a kutatási fejlesz- tési tevékenység átvállalása és a városok technikai segítése. Új könyvelési rendszer, mérő számok, hatékonyságnövel ő eszközök szükségesek a városok számára. Az ilyen jelleg ű innovációkat elő ször csak néhány városban javasolják bevezetni, de azután a bevált eredményeket el kell juttatni a többi városhoz is. Végül pedig ajánlják az egyes államokon belüli hitelezési lehetőségek folyamatos ismertetését és konkrét javaslato- kat tesznek a helyi kötvénypác biztonságának növelésére. Mindezek az eszközök tehát arra szolgálnak, hogy a városok maguk oldják meg a saját problémáikat, mivel erre ő k a legalkalmasabbak. III. Módszerek „Az állami pénzügyek vizsgálata a legjobb kiindulópont a társadalom kuta- tásához. Ez a megközelítés különösen azokon a fordulópontokon hasznos,... amikor a már régóta létez ő formák kezdenek elt űnni és felváltja ő ket valami új..." Ez a schum- peteri megállapítás a kutatás eredményeit összefoglaló könyv mottója és azt hiszem ezzel jellemezhet ő a vizsgálat módszere is. Társadalmi jelenségeket vizsgálnak úgy, hogy eközben a városi politikusok és a költségvetési szakemberek számára is igen PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 96 hasznos megállapításokra jutnak. A kutatás társadalmi alapkérdések vizsgálata mellett a napi városvezetési gyakorlatban is alkalmazható módszereket, javaslatokat fogal- maz meg. Ehhez azonban arra volt szükség, hogy széles kör ű statisztikai bázison, rész- letes társadalmi, politikai és költségvetési elemzéseket folytassanak. A kutatás a látványos nagyvárosi cső dök után viszonylag gyorsan indult meg, amire az adott le- hető séget, hogy a hatvanas évekt ő l kezd ő d ő en az USA 62 városát átfogó, részletes adatokkal rendelkeztek. Mára ez a kutatás lett a legnagyobb méret ű helyi döntéshozatallal foglal- kozó project, amelynek 27 USA államból van résztvev ő je és ezen kívül létrejött egy 20 európai országot összefogó csoport, illetve további 8-10 más kontinensen lév ő ország is részt vesz a munkában. A kutatás rendszerint minden országban esettanulmányokkal kezd ődött, amit követett egy közös elvek szerint, de az ország helyi sajátosságait követ ő kér- d ő ív összeállítása. Ezzel, a városi szinten a költségvetési hiány id őszakában alkal- mazott költségvetési módszereket kérdezték végig, illetve a különböz ő költségvetési eszközök közötti választás elveit, okait próbálták meg felmérni. A költségvetési stra- tégiák kialakulásának elemzéséhez és értékeléséhez általában társult a város költ- ségvetési és szociológiai jellemz ő inek adatokkal történ ő leírása. IV. Következtetések Az ismertetett kutatás értékelésekor természetesen nem lehet figyelmen kí- vül hagyni, hogy a szemléletében, céljaiban és eredményeiben els ősorban az ameri- kai városok számára hasznosítható. A költségvetési és a politikai mechanizmusok ott még az európai t ő kés országokétól is eltérnek, mert általában nagyobb a helyi ön- állóság, kisebb mérték ű az újraelosztás, er ő sebb az adóztatási autonómia. Mindezek ellenére néhány következtetés megfogalmazható az európai és a hazai városfejlesztési gyakorlat, illetve a településfejlesztési vizsgálatok számára is. A kutatás egyik leglényegesebb megállapítása, hogy akkor lehet eredményes a városi politika, ha a helyi feltételekhez igazodva, azokat kihasználva önállóan képes megújulásra. Ennek viszont az a feltétele, hogy a költségvetési politika alakításában nagyobb szabadságot kapjon, a helyi önkormányzat és a központi (állami) költség- vetés kapcsolata ne legyen túlságosan beszabályozva. Nem a városi szintre irányuló támogatások léte, hanem az alkalmazott újraelosztási gyakorlat az, ami a helyi költ- ségvetési politika innovativitását akadályozza. Ahhoz, hogy minden helyi önkor- mányzat a saját jellegének, politikai, társadalmi közegének megfelel ő fejl ődési utat járjon be, első dleges a központi függés átalakítása és mértékének csökkentése. A vázolt négy költségvetési politika között a kutatás során nem tettek min ő- ségi különbséget. Az elemzésekb ő l azonban kiderült, hogy a romló költségvetési fel- tételek között az a helyi politizálás volt eredményes, amelyik közvetlen lakossági véleménynyilvánításokra, közvéleménykutatásokra épített. A városfejlesztési döntések meghozatala során a különböz ő közvetít ő , érdekképviseleti szervek, politikai képvi- PÉTERI GÁBOR: VÁROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 90-97. p. 97 seleti szervek, politikai képvisel ő k részvétele nem elég a helyes városi, költségvetési politika kialakításához. Ehhez mindig szükség van közvetlen kapcsolatokra is. Levonható az a következtetés is, hogy a helyi költségvetési és politikai me- chanizmusok vizsgálata során finomítani kell az eddig alkalmazott módszereket és új modelleket kell felvázolni. A helyi, városi jelenségeket akkor lehet pontosan ma- gyarázni — és alakítani —, ha a városfejlesztési, költségvetési döntések id őbeli, regioná- lis eltéréseit és ennek okait is feltárjuk. Ezzel talán arra is lehet őség nyílik, hogy a mai homogénnak tekintett helyi (tanácsi) szféra m űködési különbségeinek társadalmi meghatározottságát is megismerjük. JEGYZETEK 1. A kutatás címe „Fiscal Austerity and Urban Innovation" és koordinálója a chicagói egyetem szociológiai tanszéke. Ez az ismertetés az ÉS „hírleveleik", T.N. CLARK, L.C. FERGUSON: City Money 11983. Columbia University Press) és T.N. CLARK et al.: Financial Handbook for Mayors and City Managers 11985. Van Nostrand Reinhold Co.) c. könyvei alapján készült. 2. L. van den BE RG et al.: Urban Europe: A Study of Growth and Decline, Pergamon Press 1982. Ismerteti ENYEDI GY. a Valóság 1984. évi 1. számában