Tér és Társadalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. KITEKINTÉS G. J. R. LINGE * : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS** A periferizálódás értelmezésének és elméleti, ill. gyakorlati alkalmazásának széles skálája alakult ki. E tanulmány megkísérli bemutatni, hogy a centrum-perifé- ria, a növekedési pólusok, a növekedési központok, a városi-ipari növekedés straté- giái, a gazdasági tevékenység szuburbanizálódása stb. hogyan illeszkedik az egyenl őt- lenséggel, a térbeli és polarizált növekedéssel foglalkozó szakirodalom széles áramának fejl ődésébe. 1. Centrum periféria nézetek világméretekben - El őször 1949-ben PREBISCH — aki ekkor az ENSZ Latin-Amerikával fog- lalkozó gazdasági bizottságának volt ügyvezet ő igazgatója — dolgozta ki a centrum- periféria világméret ű elméletét. Hangsúlyozta, hogy a centrum-periféria a világot át- fogó gazdasági ciklusokban alakul ki. Míg a világkereskedelem tradicionális elméletei feltételezik a kölcsönös el ő nyöket, amelyeket a nyersanyag exportálók és az iparcik- kek termelő i egyaránt élveznek, PREBISCH ezzel szemben úgy érvel, hogy a világpiaci árak egyre inkább az ipari központoknak kedveznek a periférián lev ő nyersanyagter- melő k rovására. Az egyik f ő érve az volt, hogy a munkásságnak a centrumokban sok- kal több befolyása van arra, hogy a konjunkturális id őszakban bérnövekedést érjen el, és ellenálljon a bércsökkentésnek a visszaes ő periódusokban. Egy másik érve az volt, hogy amikor a jövedelmek a centrumokban növekednek, az élelmiszerekre köl- tött részarány csökken (a nyersanyagok keresletének alacsony jövedelmi elaszticitása következtében). Ekkor a fejlett országok általában konzervatív kormányai a hazai mezőgazdaság védelmében csökkentik a periféria termékei iránti keresletet. S őt, míg a centrum képes megtartani iparának technikai fejlettségéb ő l származó összes nyere- ségét, addig a periférikus országok kénytelenek átadni saját technikai fejl ődésük rész- eredményeit is a fejlett országoknak (PREBISCH, 1962). A PREBISCH nézeteivel foglalkozó viták els ősorban a nemzetközi csereár- folyamok hosszútávú folyamataira vonatkoztak (HARBER LER, 1959; KINDELBER- *Az Ausztrál Nemzeti Egyetem Földrajzi Tanszékének professzora (Canberra) és a Nemzetközi Földrajzi Unió Ipari változásokkal foglalkozó bizottságának elnöke. **Az el ő adás a Nemzetközi Földrajzi 'Unió Ipari változásokkal foglalkozó bizottságának konfe- renciáján hangzott el, 1986 augusztusában, a spanyolországi Chinchonban. (A szerz ő erdélyével az el ő adást nérnilrg B. (.3v.) G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 83 GER, 1958; SINGER, 1950; BAER, 1962; OHLIN, 1977; MABOGUNJE, 1977; M ICHAE LY, 1977). M ICHAE LY megállapította például, hogy nemcsak a termékek csereértékváltozásáról van szó. A pesszimizmust csak növeli, hogy az elmaradott országok legf ő bb export termékei — szemben a f ő importot jelent ő ipari termékekkel — jelenleg egyre kisebb keresletnek örvendenek. A nyersanyagárak instabilak, jobban ki vannak téve a rövidtávú ingadozásoknak, és néhány éves, rövid id őszakra terjed ő vizsgálatok valóban a nyersanyagárak általánosan romló csereértékeit mutatják. De a hosszabb időszakot felölel ő vizsgálatok — legyen ez akár az elmúlt 10 év, vagy az egész háború utáni id őszak, vagy akár a XX. század — nem tudták kimutatni a kedvez őtlen trendek kialakulását a nyersanyagok áraiban. EMMANUEL (1972 ► — neo ricardianus, marxista felhanggal — és EDWARDS (1985) ezzel ellentétes nézeteket vallott: A kínálat (a termelési költség) az árakat, a kereslet f ő leg a felkínált meny- nyiséget határozza meg. A bérek — megegyezések útján — intézményesen adottak, és nem emelkedhetnek a ricardói létminimum fölé, bár a gazdag országokban erre mégis van példa, mivel ott a szakszervezetek er ősek. De a szegény, elmaradott országokban a munkások rosszul szervezettek, a szak- szervezetek gyengék, a reálbérek lassan emelkednek. Ha a t ő kések és a munká- sok közötti egyenl őtlen „alku-pozíciókat" hozzáadjuk a technológia által meghatározott nemzetközi specializálódás típusához, illetve a t ő ke mobili- tás következtében nemzetközileg is kiegyenlít őd ő profitráták tendenciájá- hoz, akkor már minden együtt van „az egyenl őtlen cseréhez". Ez az egyenl őtlenség EMMANUEL szerint növekszik, mivel a szegény országok egyre több él ő munkát tartalmazó termékeiket cserélik az egyre kevesebb él ő munkát magá- ba foglaló termékekre. A szakirodalom másik irányzata, amely Marxszal kezd ődött a XIX. század- ban, úgy érvelt, hogy a kapitalizmus fennmaradása megköveteli a külpiacok terjesz- kedését, és ez egyet jelent a gazdasági imperializmussal (HOBSON, 1902; LUXEM- BURG, 1912; LENIN, 1917). BARAN (1957) hangsúlyozta a monopolt ő ke kizsák- mányoló és él ősköd ő jellegét és a periféria abszo/ut veszteségeit, véleménye szerint a metropolisok meggazdagodása közvetlenül összefügg a Harmadik Világ elszegénye- désével. Mások, mint AMIN (1972, 1973, 1977), FRANK (1967, 1978, 1980, 1981) és WALLERSTEIN (1974) különböz ő módon fejlesztette tovább a „függ őség" (de- pendencia) elméletét. WALLERSTEIN hangsúlya a „világrendszereken" van, ami csak jelentéktelen pontokon tér el FRANK megközelítését ő l, miszerint a többlet átkerül- ve a periférikus országokból a centrumokba folytonosan növeli az utóbbiak gazda- ságát a periféria kárára. Érveik fontos része az, hogy a világ kapitalista rendszerén belül — nemcsak az országok, hanem azok régiói között is — függőségi láncolat alakult ki. Valójában, összességében egy nullára végz őd ő döntetlen játszma zajlik: a fejl ődés az egyik térségben másutt fokozódó elmaradottságot jelent. FRANK érvei (1967) összefüggenek FRIEDMANN általános elméletével, véleménye szerint a fejl őd ő országok fejletlenek maradnak, mivel ezek az országok el vannak zárva a pénzügyi, innovációs és más hajtóer ő ktő l, amelyek a t ő kés világ fejlett centrumaiból erednek. Szerinte (1967:146-7) ennek oka a világ t ő kés rend- G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 84 szerén belül kialakult kapcsolatok monopolisztikus jellegében kereshet ő . A hierarchia csúcsán a metropolisok (nézeteiben az USA) és azok uralkodó osztálya áll, az alsóbb fokozatok: a metropolisok peremtérségei (pl. az USA déli államai ► , a hozzátartozó más országok térségei (p1. Sao Paulo), ill. azok perifériái (pl. Recife vagy Belo Hori- zonte), le egészen a kiskeresked ő kig, ill. azok parasztjaikig (akiket ő szatelliteknek nevez) — és ez a profit kisajátításának iránya is, a hierarchia aljáról, a szatellitekt ő l, a csúcsig, a metropoliszokig. Ezeket az elméleteket általánosan és részleteiben is sok kritika érte, így most képtelenség lenne e változatos vitában igazságot szolgáltatni. Először is, a „centrum" és „periféria" elméletek születésekor ezeket szino- ním fogalmaknak tekintették a fejlett és fejl őd ő országok csoportjaival. A definíció szerint ugyan valamennyi ország a centrumban fejlettnek számított, néhány, több- nyire fejlett ország — mint Kanada, Ausztrália vagy Új-Zéland — nem tartozott a cent- rumokhoz. Mivel a centrumnak és perifériának nincsenek statikus tulajdonságai, így a Közös Piac kibő vülésével néhány olyan ország is a centrumok közé került, amelye- ket eddig fél-perifériáknak tekintettek. Egy másik példa, Japán, amely az elmúlt 3 évtizedben vált egyértelm űen centrum-gazdasággá. Másodszor, a különböz ő centrum-periféria modellek gyengesége abban rej- lik, hogy nem tudják kielégítő en feltárni azokat a hatásokat, amelyeket a különböz ő országok és országcsoportok gyakorolnak egymásra a centrumokban és perifériákon: a kapcsolatok hálózata a valóságban sokkal komplexebbé vált, mint amit a szakiro- dalom visszatükröz (különösen a korábbi id őszakban született tanulmányok). Ennek egyik oka a gyarmati felszabadító mozgalmak folyamata volt a II. világháború után. 1946. januárjában, az ENSZ els ő közgy ű lésén, az 51 nemzetb ő l mindössze három volt ázsiai (az egyik Kína ► , és ugyancsak három afrikai (az egyik Dél-Afrika). Az 1970-es évek végére az ENSZ tagállamok száma 151-re emelkedett, ebbő l 49 afrikai és 20 D- és DK-ázsiai ország volt. Ez a változás a tradicionális centrum valamiféle meggyengüléséhez vezetett: új gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok és kötő dések alakultak ki a periférián; különböz ő világszervezetek segítették meger ő - síteni a szélesebb kör ű kooperációs kapcsolatokat a fejl ődő világ országai között is. KLEIMAN (1976) úttör ő kutatásokat folytatott a politikai függ ő ség meg- sz ű nésének hatásairól, feltételezte, hogy a centrum országainak sajátos kereskedelmi kapcsolatai a perifériával alapvet ő változásokon fog átmenni, akár egy generáción belül is már. Ezek a perifériális országok roppant érzékenyen figyelik társaikat, me- lyik képes meger ő síteni státuszát és regionális centrummá válni. Ez a féltékenység magyarázza azt az alapállást, amely a D-csendes-óceáni, karibi, DK-ázsiai és közép- amerikai országcsoportokon belüli együttm ű ködés során kialakult. Más nézetek szerint szükség lenne olyan szemlélet újraértelmezésére is, amely szerint a centrum országoknak imperialista hatalmaknak kell lenniük ahhoz, hogy meg ő rizhessék pozícióikat: az esetekben olyan hatalmakról van szó, amelyek gazda- ságilag nem gyengültek meg miután elveszítették gyarmataikat a II. világháború után. Harmadszor, a II. világháború után új dimenzióval b ővült a világgazdasági rendszer, amely megváltoztatta az el ő ző leg egyszer ű , kétpólusú megosztást az iparo- sodott tő kés világ, és a fejl őd ő , alapanyagtermel ő világ között. Bár az 1949-ben megalakult KGST-n belül, a szocialista országcsoportok G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 85 központja, centruma a Szovjetunió lett (mégha ezt úgy is nevezik, hogy els ő az egyen- lő k között), a többi ország nem nevezhet ő egyszer űen alapanyag-termel ő nek. Az el- múlt 30 év során a KGST országokban nem ment végbe centrum-periféria szerinti polarizálódás. A KGST országok és a Szovjetunió kénytelen kereskedelmet foly- tatni (ill. együttm űködési megállapodásokat kötni) a fejlett kapitalista országok- kal, annak érdekében, hogy a legfejlettebb technikához és szellemi eredményekhez hozzájuthassanak. És mivel a KGST országok exportjának nagy része nyersanyagokból és energiahordozókból áll, így bizonyos szempontból ezek az országok „klasszikus" periférikus helyzetben vannak a fejlett t ő kés országokkal szemben. Negyedszer, a multinacionális szervezet semmi esetre sem új jelenség, bár 1960-ig e fogalmat nem használták (LILIENTHAL, 1960:119 ► . Az elmúlt három év- tizedben a multinacionális szervezetek jelent ősen hozzájárultak a centrum-periféria kapcsolatok kialakulásához és meger ősödéséhez. Néhány szempontot figyelembe kell vennünk: a) E szervezetek világméret ű szétterjedése nem egyenes következménye az anyaországok (ahol a multinacionális szervezetek központja található B.Gy.) gazda- sági fejl ődésének. Ezt igazolja az a tény is, hogy ilyen szervezetek központjai a fej- lőd ő országokban is m űködnek. (LINS E, 1984) b) E szervezetek politikája és gazdasága eltérhet az anyaországok kormá- nyainak általános politikájától. c) A centrum-periféria viszonyával foglalkozó szakirodalomban a multina- cionális szervezetek közvetlen külföldi beruházásaihoz általában negatív csengés ű ,ideológia kapcsolódik. Valójában a periférikus országokban a multinacionális szervezetek szerepe lehet egyaránt pozitív és negatív. Ötödször, figyelembe kell venni azt is, hogy a külföldi tulajdon és befolyás növekedése és diverzifikációja súlyosbítja a periféria technológiai alárendeltségének problémáját. Igen terjedelmes irodalom foglalkozik a korszer ű technológia, a telep- helyek, a felszereltség, az ipari szakképzettség és a vezetés tudományának átadásával (ill. ennek hiányosságaival ► . A szakirodalom különösen sokat foglalkozik a multina- cionális szervezetek negatív szerepével. Például, amikor a centrumok vállalati szék- helyei egyre kevésbé hajlandók átadni a korszer ű technológiát az iparilag fejlettebb fejl őd ő országoknak — mint pl. a szellemi tulajdonjogokat, szokásokat, kockázatos szabadalmakat, szerz ő i jogokat és kereskedelmi titkokat tartalmazó információkat. Hatodszor, a fejl őd ő országokba irányuló támogatások, kölcsönök és hitelek is befolyásolják a centrumperiféria kapcsolatokat. A fejl őd ő országok kategorizálásakor általában nem veszik eléggé figyelembe ezen országok gazdaságpolitikájának változatosságát, a rövid és hosszútávú hatások széles skáláját. Az The Economist írta (12 April 1986:11-12): „Míg az ázsiaiak átlagos reáljövedelme 170 %-kal n őtt az elmúlt 25 évben, és a dél-amerikaiaké csak kis mértékben maradt el ett ő l, addig az átlagos af- rikai most szegényebb, mint 1960-ban. Háborúk, szárazságok, fert őz ő beteg- ségek... sújtják Afrikát, de mindezek kevesebb kárt okoznak, mint egyes kormányok politikai hibái. Az afrikai kormányok többsége másképpen po- litizált, mint az ázsiaiak: jobban támogatták az importot, mint az exportot, G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS 86 Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. nemzetközi kereskedelmükben elvesztették versenyképességüket, kitértek a külföldi beruházások el ő l, lecsökkentették a belföldi mez őgazdasági árakat, luxus kórházakat és egyetemeket építettek a tömegeket kiszolgáló egészség- ügyi fejlesztés és az általános iskolák építése helyett." Természetesen, még Afrikában is vannak kivételek: Ghana és Zambia növelte verseny- képességét, és Botswana igen magas növekedési rátát ért el els ősorban azzal a poli- tikával, hogy bátorította a külföldi beruházásokat a helyi nyersanyagok kiterme- lésére. Hetedszer, mind a centrum és periféria közötti, mind a periférián belüli kap- csolatokat nagymértékben befolyásolják a technológiai változások, f ő leg a közlekedés és a hírközlés fejl ődése. A polarizálódó fejlődés A II. világháború utáni gazdasági fejl ődés térbeli következményei eléggé közismer- tek. Err ő l az új szakirodalom három f ő makrogazdasági koncepciót tartalmaz (WEA- VER, 1981:75): a) SCHUMPETER nézeteit (1912/1934) az egyenetlen innovációs hullámok- ról, amelyeket a kockázatot visel ő vállalatok állandóan változó csoportjai indukálnak, új termékeket, új termelési és piaci módszereket hozva létre, és megtalálva mindenkor a kínálat megújuló forrásait. b) KEYNES (1936) a kormány beavatkozásának szükségességét hangsúlyoz- ta a teljes foglalkoztatás érdekében. c) CLARK (1938) és KUZNETS (1941) munkáikban a nemzeti el őnyök kihasználásának lehet őségeit vizsgálták — mint olyan eszközt, amely alkalmas a gaz- dasági átalakulás mérésére. E nézetek olvadtak össze az ENSZ jelentésben 1951-ben, amely többek kö- zött úgy érvelt, hogy az újonnan létrejöv ő államok modernizálódása csak a városi iparosodás útján mehet végbe, amely fel tudja szívni a t ő ke intenzívvé váló falusi gazdaságból felszabaduló munkaer őt. Ez a tanulmány összehozta a modernizáció gondolatát a városi — ipari elit kialakulásával, és hallgatólagosan egyetértett a térbe- lileg egyenl őtlen fejl ődéssel. Ez, sajnos, egybeesett az 1950-es és 1960-as évek id ő- szakával, amikor a fejl őd ő országokban teljesen figyelmen kívül hagyták a regionális fejlesztést. (BROOKFIELD, 1975:85). WEAVER (1981:76) jól látta, hogy a gazdasági fejl ődés és modernizáció elmélete egy városközpontú elmélet volt. A korábbi szerz ő k, jelentéktele- nebbnek mutatva be a neo-klasszikus gazdaságok tradícióit, nem dolgozták ki e város-központú fejl ődés várható következményeit. A fejl ődés helyi (térbeli) szempontjai és a gazdasági növekedés elméletének alkalmazása vezetett a regionális tervezés kialakult formáihoz. Az 1950-es, 60-as években megkísérelték kidolgozni a gazdasági fejl ődés és a gaz- dasági tevékenységek térbeli elhelyezkedésének elméleti — szintézisét. PER ROUX (1950, 1955) térben értelmezte SCHUMPETER koncepcióját az innovációs hullá- mokról, amelyeket a kockázatvisel ő vállalatok keltenek. Így érvelt (1955:182): G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 87 Nincs egyidej ű növekedés mindenütt a térben, ez már önmagában is felté- telezi a pontszer ű vagy növekedési „pólusokat", amelyek különböz ő in- tenzitással, különböz ő utakon terjednek, különféle hatásokat gyakorolva a gazdaság egészére. De igen fontos aláhúznunk, hogy PER ROUX a növekedési pólusokat csak az abszt- rakt gazdasági térben értelmezte, és nem a földrajzi térben, amelyet ő „banálisnak" nevezett. PER ROUX különbséget tett a „húzó" (propulsive) és a mások által „haj- tott" (propelled) iparágak között. A húzó ágazatok — amelyeknek PERROUX szerint dominálniuk kell a gazdaságban — növelve kibocsátásukat, a gazdasági kapcsolatok- ban, ill. a megsokszorozó (multiplier) hatásokban más tevékenységek még nagyobb expanzióját segítik el ő . A növekedési pólus (pole de croissance) elmélet kiinduló pontja lett egy igen gazdag, de annál zavarosabb szakirodalomnak (többek között: DAVIN et al, 1959; HANSEN, 1967; PAELINCK, 1968; DARWENT, 1969; LASUÉN, 1969; HANSEN, 1972; KUKLINSKI, 1972; KUKLINSKI és PETRELLA, 1972; MOSELEY, 1974; GORE, 1984), amit most itt nem lehet áttekinteni. Három f ő szempontra ér- demes felhívni a figyelmet: a) PERROUX illúziónak tartotta a politikai tér egybeesését a gazdasági és társadalmi térrel, és fikciónak tartotta azt az elképzelést, amely szerint a nemzet- gazdaságok önálló, egymástól függetlenül irányítható egységek lennének. (BROOK- FIELD, 1975:90). Bizonyos szempontból PERROUX saját kora el őtt járt, amikor azt állította, hogy sok ország határait sokkal inkább politikai szempontok határozzák meg, soknak csökken a jelent ősége a termel őer ő k terjeszkedése, a t ő ke nemzetközivé válása kö- vetkeztében. Ezzel kés őbb több szerz ő is foglalkozott (pl. CARNEY et a., 1980; MOULAERT és SALINAS, 1983; és SMITH, 1984). b) Az iparon belüli input-output modellezés módszereinek elterjedése el- fordította a figyelmet — különösen Franciaországban — PERROUX eredeti felfogásától, amit a SCHUMPETER-i fejl ő déselméletr ő l vallott. Felfogásuk azon a ponton téve- dett, hogy a növekedési pólus nem alapvet ően olyan szektorális és földrajzi zavar, amelyet a növekedési pólust létrehozó tevékenység átlagosnál na- gyobb mérete vagy multiplikátor hatása okoz, hanem az a tény, hogy ez egy innovatív tevékenység. (LASUÉN, 1969:141). c) A növekedési pólus elmélet a priori nem nyújt magyarázatot sem a „húzó" iparágazatok elhelyezkedésére, sem ennek következményeire a földrajzi térben. (DARWENT, 1969:8). Igy, például, egy gázmez ő felfedezése nem eredményezi szükségszer űen a település növekedését: PER ROUX koncepciója egyszer űen az volt, hogy a gáz elindíthat gazda- sági növekedést, de ha a külgazdasági szempontok úgy kívánják, akkor a gázt el is lehet vezetni. MYRDAL (1957) és HIRSCHMAN (1958) egymástól függetlenül dolgozta ki a több ponton egybevágó elméletét olyan fejlett régiókról, amelyek befolyással vannak, ellen őrzik az ország területének többi részét. Ezt HIRSCHMAN polarizá- ciónak és ,leszivárgásf lk" (trickling down) nevezte, MYRDAL hullámnak (backwash; G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS 88 Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. és szétterjedésnek (spread). Elméleteik részleteivel sokan foglalkoztak (pl. DAR- WENT, 1969; SMITH, 1981), de a jelen tanulmány számára a kulcskérdés az, hogy csak MYRDAL és HIRSCHMAN után vált határozott állásfoglalássá a fejl ődési folya- mat egyenl őtlenségének ténye. (BROOKFIELD, 1975:101). Az 1960-as években FRIEDMANN munkássága keltett nagyobb figyelmet. Ő t elsősorban a való világ regionális fejlesztési problémái érdekelték a földrajzi térben (különösen Dél-Amerikában ► . Eáméletei nem a növekedési pólus koncepció újabb ki- egészítései voltak, például nem állította figyelme középpontjába az er őforrások ága- zatok közötti megoszlását, ami pedig PERROUX elméletének kiindulópontja volt. FIREDMANN elmélete bonyolultabb, mint MYRDAL vagy HIRSCHMAN leegyszer ű- sített modelljei, az el őször ROSTOW által (1958) felvetett „növekedési fokozatok" elméletének földrajzi értelmezését adta. Alapvet ő en bizonyították (FIREDMANN és ALONSO, 1964), hogy egy nemzet társadalmi és gazdasági fejl ődése visszatükröz ő- dik a település típusaiban, az ingázás és a migráció módozataiban, és a városokhoz tartozó térségek hálózatában. Ha vannak olyan térbeli típusok, amelyek megfelelnek a gazdasági fejl ődés bizonyos fokozatainak, akkor ki lehet alakítani olyan stratégiát, amely a térbeli átalakulás egyik fokáról a következ ő höz vezet. A centrum-periféria PREBISCH-i koncepciója tehát új formában újraszüle- tett, és ezt még közvetlenebbül megtalálhatjuk PER LOFF és WINGO (1961) központi térség-hátország (heartland-hinterland) elméletében. FRIEDMANN fenntartotta azt a nézetét, hogy végs ő soron létezik a regioná- lis kiegyenlít ődés folyamata, de ugyanakkor hozzátette, hogy a gyakorlatban ez nem következik be automatikusan: „összességében, a dinamikus piacgazdaság kor- látlan er ő i a centrum-periféria egymáshoz való közeledése ellen hatnak." (FRIED- MANN, 1966:18). FRIEDMANN bebizonyította, hogy a fejl ődés „mindig aszinkron folyama- tokban megy végbe, amelyekben a vezet ő , innovatív er ő k vagy kiemelkednek, vagy beoltódnak a tradicionális struktúrák m ű köd ő formáiba". Az innovációk létrejöt- téhez egyénekre vagy intézményekre van szükség, amelyek szervezik a szükséges er ő- forrásokat és vállalják a kudarc kockázatát: minden innováció innovatív, cselekv ő személyt kíván (aki körülbelül azonos SCHUMPETER vállalkozójával). Történetileg, az innováció bevezetéséhez különösen alkalmas feltételek „általában a nagy és gyor- san növekvő városi rendszerekben találhatók meg; a történeti kapcsolatok a nagyváros és a gyors urbanizáció, valamint az innováció között jól nyomon követhet ő k." F R IED- MANN vitát indít az innovációról, a hatalomról és a hatalmon lév ő személyekr ő l a térbeli rendszerekben, azt hangsúlyozva, hogy a sikeres innováció mind az innovációt bevezet ő nek, mind az els ő akkalmazónak relatív el ő nyt nyújt a többi versenytárssal szemben az adott környezet irányításában és ellen őrzésében. Ha ezt a hatalmat társa- dalmilag törvényesnek fogadják el, akkor ez beépül a m ű köd ő hatalmak közé, de ha nem fogadják el, akkor ez egy elit kialakulásához vezet, amely szemben áll a fennálló hatalommal. A fejl ődést úgy lehet tekinteni, mint innovációs folyamatot, amely nem folytonos, de kummulatív, és relatíve kisszámú centrumban megy végbe. E cent- rumok között potenciális kommunikációs kölcsönkapcsolat áll fenn, az innovációk G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 89 e centrumokból terjednek szét a térségekbe, ahol viszont a potenciális kölcsönkapcso- latok valószín űsége kisebb. Az innováció legf ő bb centrumait központi, magterületeknek (core) hívjuk; és minden más térség az adott térbeli rendszerben perifériának nevezhet ő. Még pontosabban, a magterületek a társadalom területileg szervezett alrend- szerei, amelyek innovációs változásokra képesek; a periférikus régiók olyan alrendszerek, amelyeknek fejl ő dési útját nagymértékben a magterületek határozzák meg, és így ezek lényegesen függ ő ségi helyzetben vannak. A pe- riférikus körzeteket a magterületükt ő l függő helyzetükkel lehet jellemezni, azonosítani. (F RIEDMANN 1972:93). Társadalom a periférián A jelenlegi ipari változások fokozzák a társadalom megosztottságát. A legtöbb fej- lett országban nemcsak emelkedett a munkanélküliek aránya, de kedvez őtlenebbé vált a munkanélküliek kormegoszlása, és megnyúlt a munka nélkül töltött id őszak is. Sok országban valójában két társadalom létezik, és a szakadék közöttük egyre n ő . Ausztráliában például (de más országból is lehet példát citálni, LINGE, 1985, 1986) a szakszervezeti mozgalom a munkaer ő kb. 55 %-át szervezi, nem kevesebb mint 320 szervezetben, védi és támogatja azoknak a munkahelyét és privilégiumait, akik már alkalmazásban állnak, de kifejezetten ellenáll olyan törekvéseknek, hogy jövedelmek- hez juttassák a munka nélkül maradottakat. Valójában a munkanélküliek a perifériára szorultak. A másik példát a vendég- munkások helyzete kínálja, akiknek vagy haza kell menniük, vagy tovább már nem tudnak hazájukba pénzt küldeni, amely pedig ezidáig fontos tétel volt az ország fi- zetési egyenlegében (ERYADIN, 1981). A gazdasági-ipari változások kihatnak a munka társadalmi szervezetére és módszereire is, a munkafegyelemre és ellen őrzésre (ANDERSON és társa, 1983). A szervezeten belüli és a szervezetek közötti hatalmi viszonyok is változnak (HICK- SON et al., 1981), a d őntéshozás centralizálódásával a munkaer ő egyre nagyobb része szorul perifériára. A szegmentált vagy kett ő s munkaer ő piacról szóló irodalom (ED- WARDS et al., 1975; LOVERIDGE és MOK, 1979; GINZBERG, 1979; McKAY, 1983) a „jó" és „rossz" munkák, munkahelyek megszerezhet őségével foglalkozik. A kutatók, fejleszt ő és irányító tevékenységgel foglalkozók kiváltságos helyzetet él- veznek a vállalatok területi átszervezési folyamatában is. A munkásoknak viszont legfeljebb egy másik településben kínálnak fel munkaalkalmat, az átszervez őd ő válla- lat azonban ehhez ritkán nyújt anyagi támogatást, és a munkásoknak még el kell szenvedniük a periférián uralkodó egyéb hátrányokat is (pl. a kedvez őtlenebb lakás- hoz jutást). Lényegében tehát a „jobb" munkát végz ő k a centrumokba vándorolhat- nak, a „rossz" munkát végz ő k a perifériára szorulnak. (SAVEY, 1983) Az ennek eredményeképpen kialakuló térbeli megoszlás egyre jobban egybeesik a primitív fel- halmozás idejéb ő l örökölt életszínvonal területi különbségeivel, a bérek és jövedel- mek térbeli hierarchikus megoszlásával. A primitív felhalmozás során kialakult cent- G. J. R. LINGE : PERIFERIZÁLÓDÁS ÉS AZ IPARI VÁLTOZÁS Tér és Táradalom 2. évf. 1988/4. 82-90. p. 90 rumok továbber ősítik pozícióikat a döntéshozás centralizációjával, amely az új ter- meter ő extenzív koncentrációját hozza itt létre. Fordította: Barta Györgyi PÉTERI GÁBOR: VAROSI INNOVÁCIÓ ÉS A KÖLTSÉGVETÉSI TAKARÉKOSSÁG (Egy költségvetés-szociológiai kutatás ismertetése) A helyi önkormányzatok és különösen a városok gazdálkodásában a hetve- nes évek második felét ő l új korszak kezd ődött. A világon mindenhol átértékel ődött a városi növekedés szerepe, megváltoztak a közszolgáltatásokka I szembeni társadalmi elvárások. Néhány amerikai nagyváros pénzügyi cs ődbe jutott és Európában is egyre sz ű külő költségvetési feltételek között m ű ködnek a helyi önkormányzatok. Mind- ezek alakították a városfejlesztési politika céljait és eszközeit, mert a költségvetési válságot már nem lehetett a hagyományos módszerekkel kezelni. A bemutatásra kerül ő „Költségvetési takarékosság és városi innováció" el- nevezés ű kutatás témája is a közszolgáltatások pénzügyeinek és a helyi költségvetési politika alakulásának vizsgálata. 1 Mivel a válság el őször az USA-ban jelentkezett a project is onnan indult, de ma már számos európai országban is alkalmazzák a kutatás módszereit, megközelítési módját. A kutatás el őzményének a különböz ő helyi poli- tikai, döntési mechanizmussal foglalkozó vizsgálatok tekinthet ő k. Részben a városnö- vekedés költségeit elemz ő összehasonlító vizsgálat is az el ő zmények közé sorolható, mert ott is a társadalmi alkalmazkodás igényét fogalmazták meg, amikor a városi növekedés szakaszait elhatárolva, az urbanizációs korszakokhoz illeszked ő település- fejlesztési politikákat írtak le. 2 I. A város költségvetési rendszer Korábban a helyi önkormányzatok és a városok költségvetési politikájának vizsgálatakor általában abból a feltételezésb ő l indultak ki, hogy a restrikciós intéz- kedéseknek van egy tipikus és kívánatos sorrendje, amely mentén haladva a „köny- nyebb" döntésekt ő l a „nehezebbek" felé haladva választanak a vezet ő k. Elfogadták azt a tényt, hogy a városok különböz ő költségvetési eszközöket alkalmaznak, de eze- ket rendszerezve nem tudatosult a felhasznált módszerek mögött rejl ő eltér ő költ- ségvetési stratégia, illetve egy országon belül is a költségvetési politikát alakító társa- dalmi és gazdasági feltételek különböz ősége.