Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1 EGY TANÁCSKOZÁS MARGÓJÁRA (Bihari emlékülés, Pécs) Hataloin — állam — államhatalom. Politika — hatalom. Állampolgár — hata- lom. Politika. Állam. Állampolgár. Hatalom. Visszaköszön ő , egymást átfed ő n erősítő- gyöngítő , mégis csak együtt értelmezhet ő fogalmak, amelyek köré f űzve lehet boncol- gatni hazánk társadalmi berendezkedésének, a magyar politikai mechanizmus m ű ködé- sének alapvet ő törvényszer űségeit, ellentmondásait, anomáliáit. Hol van, s van-e egyál- talán hatalmi központ, s van-e helyi hatalom? Mely intézményeké a tényleges hata- lom és hogyan gyakorolják azt, öntörvényeik szerint, vagy megosztva másokkal, más szervekkel — netán néha velünk, polgárokkal? S tartoznak-e, és kinek felel ősséggel azok, kiknek a „hatalma sok"? Mit jelent a párt vezet ő szerepe a szuverenitást megtes- tesítő parlamentünkkel, avagy tanácsainkkal szemben, mellett vagy fölött. S mit jelent az, hogy egy rendszer, fennállásának lassan fél évszázada felé közeledvén — az alkot- mány bet űjének és szellemének megfelel ően — demokratikusan akar (!?) m ű ködni, amikor is mindenki teszi a dolgát, minden „intézmény" végzi feladatát úgy és ott, ahogy azt számára a legszélesebb bázison nyugvó társadalmi konszenzus, az állampolgá- rok akarata, a köz megegyezése legitimálta. E politikai alapfogalmak között bizonytalankodom, amikor igyekszem meg- fogni annak az emlékülésnek a vezérfonalát, amelyet 1986. áprilisában rendezett a Ma- gyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja, a Janus Pannonius Tu- dományegyetem és a Pécsi Akadémiai Bizottság, Baranya megye és Pécs Megyei Város Tanácsainak támogatásával Bihari Ottó akadémikus, egyetemi tanár, a Dunántúli Tudo- mányos Intézet volt igazgatója születésének 65. évfordulója tiszteletére. Emlékülést írtam — a meghívó tanúsága szerint, de ahogy az a rövid zárszóban elhangzott, jóval több volt ez egy „szokványos" emlékülésnél — így tisztelegve egy nagy tudós sokunkban frissen él ő emléke el őtt. A tanácskozás során akként adóztunk az iskolát is teremt ő professzornak, az állam, az alkotmány, a jog tudorának, a magyar- országi területi és regionális kutatások egyik kezdeményez őjének, hogy életm űvét átte- kintettük, munkáit, eredményeit kritikai elemzés alá véve foglalkoztunk kutatásaival, azok hatásával kora társadalomtudományainak, gyakorlati államépítésének alakulásá- ra, másrészt vizsgáltuk máig is érvényes, vagy éppen meghaladott téziseit. A megnyitóban elhangzott, hogy szerencsés ember volt Bihari Ottó, mert az államtudomány szinte valamennyi alapvető kérdésében elmondhatta véleményét, ki- fejthette nézeteit. Hozzá kell tennem, hogy nem csak azért volt „szerencsés", mert köz- rem ű ködhetett (több mint 30 esztend ő n keresztül) a társadalmi praxis alakítására ható programok, avagy éppen konkrét gyakorlati lépések megalapozásában. Ennél is fonto- sabb, hogy — egyúttal, túl az alkotmányjog terrénumán — nemcsak „belekóstolt" más tudományokba (politológia, közgazdaságtudomány, szociológia stb.),de képes volt Egy tanácskozás margójára (Bihari emlékülés, Pécs) Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1. 113-117 p. 114 azok eredményeit, vizsgálatait integrálni, s őt váltani témát, témaköröket, kutatási irá- nyokat — ha kellett. A rendezvény jó alkalom volt arra is, hogy találkozzunk egymással, sokszor azonos, vagy egymáshoz szorosan kapcsolódó témákat m űvel ő k, de még inkább megfe- lel ő keretéül szolgált annak, hogy fölvázolják a magyar társadalomtudomány néhány fontos, jöv ő t formálni akaró irányát, rávilágítsunk olyan problémákra, amelyek nem- csak a napi politika útveszt ő iben jelennek meg, hanem a kutatók nehéz munkával vég- zett tevékenysége közben is, megsejtetni igyekezvén az ezredfordulón túli világ magyar társadalmának lehetséges mozgástörvényeit a vizsgált témakörökben. Bihari Ottó, a jogász, hallatlanul nagy nemzetközi és történeti apparátussal dolgozott. Empirikus vizsgálatokkal alátámasztott, a gyakorlat ért ő ismeretének föl- használásával megírott több száz publikációjában, úgy vélem, évtizedekig érvényes alaptételeket állított föl a szocialista állam, alkotmány, a szocialista társadalom néhány fontos m űködési törvényszer űségér ő l. „Az államhatalmi képviseleti szervek elmélete", „A szocialista államszervezet alkotmányos modelljei", a „Korszer ű tendenciák a szo- cialista államszervezetben" c. munkák, „A hatalom és egyetértés" címmel tartott aka- démiai székfoglalója nemcsak az államjog m űvel ő inek adnak nélkülözhetetlen forrást, de az ezekben (és sok más munkájában) írtak épp úgy hasznosíthatóak a történész, a közgazdász, a szociológus és mindenképpen a politológus munkájában, mint ahogy a tervezéssel vagy a területfejlesztés problémáival foglalkozók tevékenységében. Témá- jukat tekintve pedig, azok, akik akár az állami szervek m ű ködésével, politikai rendsze- rünkkel, a gazdaság legalapvet ő bb viszonyainak sajátosságaival, avagy éppen a regiona- lizmussal foglalkoznak, figyelmen kívül hagyhatják ugyan Bihari eredményeit, ám legalábbis oktalanság lenne részükr ő l, ha nem lapoznák át e témák kutatása kapcsán az ő munkáit is; amennyiben a tér és társadalom törvényszer ű ségeit igyekeznek föl- tárn i. Az Emlékülés tucatnyi tudományágat képvisel ő résztvev ő i úgy álltak a Bi- hari-hagyatékhoz, hogy abból a tanácskozás során — els ősorban a plenáris ülésen — valamennyi fontos eredmény megjelenítésre került. A szekcióüléseken a kutatók olyan eredményekrő l számoltak be, amelyek részben visszanyúlnak vagy kapcsolódnak az munkásságához is, de nagyobb erényük ennél az, hogy a legaktuálisabb (akut) problé- makörre koncentráltak. (És sok ilyen probléma van.) E rövid ismertet őben csupán arra nyílik lehet őség, hogy a három szekcióban folytatott munka egy-egy csomópontját kiemeljem, kedvet csinálva egyben ahhoz is, hogy a közeljövőben a rendez ő szervek által megjelentetend ő könyv leend ő olvasói megfelel ő ismeretek birtokában vehessék kezükbe az e sorok írója által szerkesztett „Állam — Térkapcsolatok — Demokrácia" c. munkát. Az első szekció a „Hatalom — Önkormányzat — Demokrácia" címet kapta. Ez volt az a csoport, ahol a „legtisztább" államjogi, alkotmányjogi, politológiai és részben politikai-szociológiai megközelítés dominált. Mit jelent a hatalommegosztás elve, s mi- lyen aktualitása van ennek a szocialista államszervezet m ű ködésére? Tudunk-e, aka- runk-e (és milyen) tényleges hatalmat adni a parlamentnek? Mit jelent a párt — parla- ment — NET — kormány viszony a társadalom irányításában? Nemcsak kérdésként fo- galmazódtak meg mindezek a napjainkban másutt is sokszor felvet ődött problémák, de több javaslat is született e szervek egymás közötti kapcsolatrendszere alkotmányos sza- Egy tanácskozás margójára (Bihari emlékülés, Pécs) Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1. 113-117 p. 115 bályozásának alapvet ő tételeire. Jónéhány korreferens merítette kését jogforrási rend- szerünk ellentmondásos viszonyaiba — beleértve itt az alkotmány elvi primátusát épp úgy, mint a helyi tanácsrendeletalkotás gondjait, bajait. Több hozzászóló foglalkozott a reális döntések problémájával, ezen belül: hol, hogyan, milyen látens, milyen infor- mális erő k játszanak közre egy-egy állami, politikai döntés megszületésében? Milyen tényleges lehető ségekkel rendelkeznek az önkormányzatok? — tették föl a kutatók a kérdést. Mit adhatnak a bizottságok, mit a falugy ű lések, s milyen tapasztalatot hoztak az elöjáróságok? Mi a viszonya az állampolgárnak sz űkebb-tágabb környezetéhez, s az állam döntéseihez? Van-e köze a „köz"-höz? Milyen indítékok hatására vesz, illetve nem vesz részt a közéletben és lakóhelye társadalmában, már amennyiben az adott te- lepülés helyi társadalomnak min ősíthető . S ha azt akarjuk, hogy a polgár ne csak átru- házza az őt is megillető hatalmát a különböz ő szint ű testületekre, állami szervekre, ha- nem közvetlenül is gyakorolja azt, milyen csatornákat tudunk felmutatni számára. (Címszó a demokrácia.) Van-e reális lehet ősége és értelme a népszavazásnak, s ha igen, milyen föltételek mellett (akár a helyi, akár a központi) népszavazás kiírásának? Ízelí- tő ül talán ennyi elegend ő . S mindazok, akik ezekr ől bővebben és sok egyébr ő l is szól- tak és megszívlelend ő következtetéseket tártak elibénk: Szentpéteri István, Holló And- rás, Pál László, Sükösd Ferenc, Markos György, Wiener György, B őhm Antal, Gáspár Gabriella, Rácz Attila ( ő csak írásban ► , Tóth Antal, Hazafi József, Bogdán Tibor, Kiss László, továbbá e sorok írója. A második szekció a „Térkapcsolatok, közigazgatás" címet viselte, mely cím önmagában megadja azokat a kérdéseket, melyek e témával foglalkozókban azonnal fölmerülnek. Szükséges és szükségtelen körzetesítések sokat vitatott (véleményem sze- rint, soha le nem zárható) folyamata. Van-e lehet őség a visszakörzetesítésre és milyen területeken? Miképpen alakult a közigazgatási területbeosztás egészen napjainkig? Mit jelentenek a centralizáció, decentralizáció egymást sok esetben igen ellentmondásosan erősítő , vagy éppen kizáró, gyöngítő, átfed ő törekvései? Természetesen itt is fölmerült a közigazgatási határok merevsége, vagy a közigazgatási szervezetrendszer vonzáskörze- ti m ű ködés(képtelenség)ének kérdései. Tudja-e a közigazgatás adaptálni a sajátos tér- kapcsolati viszonyokat, s a hosszas kutatások immáron több ezer (inkább tízezer) ol- dalnyi publikációkban is összefoglalt eredményei ellenére miért nem tudta értelmezni a maga számára megfelel ő racionalitással és következetességgel az agglomerációkat, a településegyütteseket? Vajon a két és fél, vagy a „valamikor" bevezetésre kerül ő két fokozatú közigazgatás megadja-e azokat a lehet őségeket, amelyek között mind a testü- letek, mind a szekció témája szempontjából rendkívül fontos: gyümölcsözni tudnak-e az évtizednyi tapasztalatok, amelyek a város és környezete tudományos kutatásában eddig megszülettek? És végre er ő teljesebbé válhatnak-e azok a kapcsolatok, amelyek a különböző típusú települések együttm ű ködésében (valljuk be) eleddig gyermekded lé- péseket hoztak csak. Miként jelentkezik tehát a területiség a közigazgatásban, a gazda- ságban, a politikában, vagy éppen az ezekkel kapcsolatos kutatásokban, tudományos vizsgálatokban, s milyen hatásfokkal realizálódnak mindezek az állami döntésekben? És itt is, mint az első szekcióban, többször föltették a kérdést, hogyan kapcsoljuk be az állami szervek m ű ködésébe államunk egyenrangú-jogú polgárait? S akik nemcsak a kérdéseket tették föl, de markáns válaszokat is adtak: Verebélyi Imre, Fonyó Gyula, Egy tanácskozás margójára (Bihari emlékülés, Pécs) 116 Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1. 113-117 p. Horváth Gyula, Pálné Kovács Ilona, Berényi Sándor, lváncsics Imre, Rechnitzer János, Kara Pál, Farkas Károly, Benk őné Lodner Dorottya. A harmadik szekció a „Lakosság, terület, település" problémakörében érde- kelt el őadók munkáját foglalta össze. Akik itt fejtették ki nézeteiket kutatási eredmé- nyeikrő l, azok elsősorban térszerkezeti, térkutatási aspektusból vizsgálták a magyar társadalom m ű ködését, az állampolgár tényleges (nagyrészt földrajzilag megfogható) helyét lakóhelye térpályái között, rámutatva néhány olyan összefüggésre, amelyek fi- gyelmen kívül nem hagyható tényez ő ként kellene, hogy szerepeljenek a települések irá- nyítási rendszerében. Nem lehet történelmi folyamatok, földrajzi, területfejlesztési, közgazdasági törvényszer űségek ismerete és alkalmazása nélkül felel ősségteljes döntést hozni egy adott területszervezési kérdésben, mutattak rá többen. A közlekedéshálózat múltja, jelene s rögösnek t ű nő jövője, a városfejl ődés törvényszer ű ségei, a városok bel- ső szerkezeti problémái, és új gondok, mint a szegregáció, mind olyan kérdésként ke- rültek el ő, amelyek fontos kutatási irányokat jelenthetnek a következ ő évtizedekben is. S utoljára, de korántsem „utolsó" problémaként: jónéhány tízezer olyan állampolgá- ra van országunknak, akik ugyan házban laknak, (sz ű kebb) hazában azonban nem biz- tos, mivel településük sem nem község, sem nem város, s mi történik akkor, ha ezek a polgárok azt szeretnék, hogy hadd lehessen nekik is communitásuk, új községük, kö- zösségük. Mi legyen velük? A hivatalos szervek sokszor kínlódnak, húzódoznak e „rang" megadásától — én örülök, és akaratuk teljesüléséhez sok sikert kívánok minden ottlakónak. Akik téziseiket a vitában el őadták: Hajdú Zoltán, Tóth József, Berényi Ist- ván, Erdősi Ferenc, Fodor István, Lengyel Imre, Csatári Bálint, Kovács Teréz, Mészáros Rezső, Tímár Lajos (írásban). Hagytam-e ki fontos dolgokat? Bizonyára. A három szekcióelnök (Szotáczky Mihály, Beluszky Pál, Ormosy Viktor) a kötetben oly módon foglalja össze az adott csoport munkáját, értékeli az eredményeket, hogy abban saját kutatási témái egy-egy, az adott szekcióhoz illeszked ő problémáját is kifejti. Föltehető a kérdés, miért hagytam „utoljára" a plenárison elhangzottakat? Ennek oka csupán az Emlékülés céljának tükröztetése volt. Nevezetesen: munkánk ten- gelyébe mai államéletünk, a társadalomkutatások terítékre került kérdéseinek vitáját helyeztük. Ezzel együtt és ezen túl, joggal állapíthatjuk meg azt is, hogy a tanácskozás Bihari Ottó életpályájának szinte valamennyi területét érint ő első olyan tudományos fóruma, amely a Beér János halálát követ ő korszak legnagyobb állam- és jogtudósai egyikének pályáját így kívánta — hozzá méltó módon — áttekinteni. A plenáris ülésen elhangzott referátumok közül néhány a szekciók munkájá. nak fő irányait kívánta megadni. Bartke István „A területi egységek társadalmi-gazda- sági tartalma és az irányítási funkciója" c. referátumának középpontjába a területiség és a tervezés, a térkapcsolati rendszerek és a közigazgatási határok viszonyának össze• függéseit állította. Kilényi Géza, az elmúlt esztend ő kben született egy-egy fontos ered- mény kiemelése után vázolta azokat a f ő irányokat, amelyeket a VII. ötéves tervben folytatandó államtudományi kutatásokon belül szükségesnek tartott kiemelni. Az Em- lékülésen betegsége miatt nem tudott résztvenni Kovács István. El őadása a kötetben azonban szintén megjelenik. „Államjog vagy alkotmányjog?" címmel írott tanulmánya „évszázadnyi" visszatekintéssel ad számot a tudományág egyik fontos alapkérdésének értelmezésér ő l: mely korban és miért, milyen okokból volt használatos az „államjog" Egy tanácskozás margójára (Bihari emlékülés, Pécs) Tér és Társadalom 1. évf. 1987/1. 113-117 p. 117 vagy „alkotmányjog" megnevezés, amellyel kapcsolatban Bihari Ottó utolsó nagy munkájának megírásakor a kett ős megjelölést használta. Tigyi József előadása (amelyet fölolvastak az emlékülésen) a 70-es évekre visszatekintve ecsetelte azt a küzdelmet, amit Bihari Ottóval együtt folytattak azért, hogy (Budapesten kívül is) végre lehessen tudományos munkát szervezni, jöjjenek lét- re akadémiai centrumok és ezek méltó helyet foglaljanak el a magyar tudományos életben. (Hozzáteszem: jócskán maradt még tennivaló.) Daróczi Eta a Bécsi Központ tevékenységét mutatta be. Ennek a sokak által alig ismert intézménynek a m űködteté- sében, vezetésében meghatározó szerepet töltött be Bihari Ottó. Sokat tett azért, hogy Magyarország, a magyar kutatók (f ő ként a fiatalok) mind hatékonyabban kapcsolód- hassanak be e Társadalomtudományi Koordinációs Központ munkájába. Van-e, s ha igen, milyen határok között mozoghat a megyei politika? Mennyi- ben függ ez a központi politikai irányoktól, illetve mennyire lehet sajátos más területi egységek politikai gyakorlatától? E kérdésekr ő l fejtette ki nézeteit Nagy József, kitér- ve közben arra is, hogy Baranya megye közéletében milyen területeken és milyen „erő- vel" vett részt Bihari Ottó. Enyedi György tömör el őadása elsősorban annak az „úttö- rő " szerepnek a fölvázolására vállakozott, amelyet Bihari Ottó a regionális, illetve terü- letfejlesztési kutatások hazai meghonosításában és a Dunántúli Tudományos Intézet máig is jelentő profiljának kialakításában játszott. A f őreferátumot tartó Ádám Antal bemutatta (majd négy évtizednyi visszatekintéssel) azt a pályát, amelyet Bihari akadé- mikus „befutott" a Tolna megyei jegyz ői tiszt ellátásától az állami díjig. A kolléga ta- pasztalatait is fölhasználó el őadása Bihari professzor tudományos és oktatói tevékeny- ségének valamennyi fontos területét érintve elemz ő , értékel ő módon szintetizálta ered- ményeit, amelyek, úgy vélem, a következ ő évtizedekre nyúlóan is jó iránymutatásul szolgálhatnak a Bihari munkásságával foglalkozóknak. Végül. Tanítványa, munkatársa (kés őbb helyettese), tanszéki kollégája vol- tam, és megtisztelt azzal, hogy barátja lehettem. Ebb ő l fakad az, hogy a tanácskozáson hiányoltam az Ember megjelenítését. (Persze, ez a „hiány" csak szubjektíve értend ő , figyelemmel a tanácskozás céljára. ► Aki találkozott ugyanis Bihari Ottóval, vagy töltött néhány órát vagy néhány esztendőt vele, hatása alól nehezen tudott kikerülni. Feszültséget oldó anekdotái (de azért tegyük hozzá, feszültséget teremt ő , hirtelen kitörései), odafigyelése a világ legpa- rányibb dolgaira, hallatlan munkabírása és legendás pontossága, családszeretete, humani- tása, ritkaságszámba men ő m űveltsége, olvasottsága, fogékonysága a rajongott profesz- szorok közé emelte. És milyen volt, mint vezető ? (Erre egyébként részben Ő maga is választ ad a megjelenő kötet függelékében szerepl ő egyik rádióinterjúban.) Sokan szemére vetet- ték (f ő ként halálát követ ően) paternalizmusát. Paternalista volt-e Bihari Ottó akadémi- kus, egyetemi tanár, intézetigazgató, a PAB elnöke, s vagy 20-25 különböz ő állami, po- litikai, társadalmi, tudományos és az oktatással összefügg ő tisztség, vezet ő i feladat ma- gas szinten hozzáért ő, lelkiismeretes ellátója? Lehet. De ha igen, csak annyira, mint a kor, melyben élt —és sajnos túl korán, 62 éves korában meghalt. Csefkó Ferenc