Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

  Tér és Társadalom                                                   XVIII. évf. 2004 s 2: 73-116



                                    GYORS TÉNYKÉP
        VIDÉKFEJLESZTÉSI INTÉZKEDÉSEK,
     TÁMOGATÁSOK ÉS KILÁTÁSOK AZ EURÓPAI
             UNIÓ BŐVÍTÉSE UTÁN'
     (Measures, Supports and Perspectives in Rural Development
           after the Enlargement of the European Union)
                                        S ARUDI CSABA
  Kulcsszavak:
  vidékfejlesztés támogatási rendszer támogatási dokumentumok

  Az Európai Unió tagországaiban, így Magyarországon is, a vidékfejlesztést szolgáló feladatok rendsze-
   rét vidékfejlesztési intézkedéseknek vagy támogatási jogcímeknek nevezik. Vidékfejlesztési támogatások-
   hoz általában pályázatok révén lehet hozzájutni. A támogatások igénybevételének feltétele nemzeti
  fejlesztési terv és közösségi támogatási keretterv kidolgozása, illetve tagországi és EU bizottsági elfoga-
   dása. A vidékfejlesztési támogatások legfontosabb forrása az Európai Mez őgazdasági Orientációs és
   Garancia Alap, bár a finanszírozásban más Strukturális Alapok is részt vesznek.


                                                Bevezet ő

    Az Európai Tanács 1999. évi berlini ülésén elfogadott Agenda 2000 reformcso-
  mag és a vidékfejlesztési rendelet i alapján, az EU vidékfejlesztési politikája beépült
  a közös agrárpolitikába (KAP). Ett ől kezdve a vidékfejlesztés hivatalosan is a KAP
  második pillérévé vált. A közös agrárpolitikában és költségvetésben külön megje-
  lennek azok az intézkedések, amelyek a vidékfejlesztést szolgálják. A vidékfejlesz-
  tési intézkedések ugyanakkor a Strukturális Alapok alapvet ő célkitűzésének, a tár-
  sadalmi gazdasági kohézió megteremtésének is fontos részét képezik. Az EU-ban a
  vidékfejlesztés a vidékfejlesztési rendelet, valamint a Leader+ program i alapján
  folyik. Magyarországon a 2004-2006 közötti vidékfejlesztési intézkedéseket a
  nemzeti fejlesztési terv agrár- és vidékfejlesztési operatív programja, a nemzeti
  vidékfejlesztési terv, a kizárólag nemzeti forrásból támogatott vidékfejlesztés és a
  SAPARD program4 végrehajtásának „áthúzódó" tételei határozzák meg.

                           A közösségi támogatások célterületei

    Az EU-ban a közösségi támogatások forrásait a Strukturális Alapok 5 és a Kohéziós
  Alap biztosítják. A Strukturális Alapok a szerkezetjavító intézkedésekhez nyújtanak
  pénzügyi segítséget, a Kohéziós Alap pedig a legkevésbé fejlett tagországok felzár-
  kóztatását szolgálja a környezetvédelem és a határokon átnyúló közlekedési hálózatok
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
     74      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004     s2

     támogatása révén. Az EMOGA Garancia Részlege 6 nem tartozik a Strukturális
     Alapokhoz. Alapvet ő en a közös agrárpolitikát finanszírozza, de emellett részt vesz
     a mezőgazdasághoz kötődő vidékfejlesztés támogatásában. Az EMOGA orientációs
     része — a HOPE-vel együtt — kizárólag a vidékfejlesztést segíti.
       A 2000-2006-os költségvetési id őszakban a Strukturális Alapok három f ő célt
     (célterületet) támogatnak:
          1. cél: a legelmaradottabb régiók (NUTS 2 szint) felzárkóztatása és strukturális
                 fejlesztése. Ide azok a régiók tartoznak, ahol az egy f őre jutó GDP nem
                 éri el a Közösség átlagának 75%-át.
          2. cél: a strukturális nehézségekkel küzd ő térségek gazdasági és társadalmi át-
                 alakulásának el ősegítése. Ebben a csoportban a következ ő négy, különbö-
                 ző típusú NUTS 3 szintű terület jogosult támogatásra:
                 - iparilag hanyatló területek (az össznépesség 10%-a),
                 - városi területek (az össznépesség 5%-a),
                 - vidéki (rurális) területek (az össznépesség 2%-a),
                 — zömében halászatból él ő területek (az össznépesség 1%-a).
          3. cél: az oktatás, képzés, továbbképzés stb. rendszerének és politikáinak mo-
                dernizációja, amit összefoglaló néven humáner őforrás-fejlesztésnek neve-
                zünk. Ez a célkitűzés a második és a harmadik célterületre vonatkozik. Az
                első célterületen a humáner őforrás-fejlesztést ugyanezen célhoz rendelt
                forrásokból valósítják meg.
       Az 1. célkitűzést a 2000-2006 közötti id őszakban a Strukturális Alapok 69,7%-a, a
     2. célkitűzést 11,5%-a, a 3. célkit űzést 12,3%-a szolgálja. Minden régió csak egy
     célkitűzés alapján kaphat támogatást. Az egyes célkit űzések megvalósításában közre-
     működő alapok:
          1. cél: ERFA, ESZA, EMOGA-O, HOPE.
          2. cél: ERFA, ESZA.
          3. cél: ESZA.
       A Strukturális Alapok 5,3%-át közösségi kezdeményezésekre fordítják. A közös-
     ségi kezdeményezések lényegében ugyanazon társadalmi és gazdasági kohéziós
     célok érdekében működnek, mint a Strukturális Alapok programjai. Lényegük az
     alulról jöv ő olyan kezdeményezések felkarolása, amelyek révén egy-egy helyi kö-
     zösség új típusú innovatív céljai, ötletei valósíthatók meg. Az ezekhez nyújtott
     támogatások mindhárom célterületen igénybe vehet ők.

                         A vidékfejlesztési beavatkozások típusai

       A vidékfejlesztési beavatkozásoknak két típusa van. Az egyiket a már említett vi-
     dékfejlesztési rendelet intézkedései, a másikat pedig a Leader+ programok képezik.
     A beavatkozások célja az agrárgazdaságok és az agrártermékeket feldolgozó és
     értékesítő ágazatok szerkezetének javítása, átalakítása és a vidék fejlesztése.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

    TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép           75

    a) Vidékfejlesztés a vidékfejlesztési rendelet alapján
      A vidékfejlesztési rendelet (1257/1999/EK Rendelet) összesen 22 vidékfejlesztési
    intézkedést tartalmaz:

           1)    Mezőgazdasági vállalkozások befektetései
           2)    Fiatal gazdálkodók induló támogatása
           3)    Képzés
           4)    Korai nyugdíjazás
           5)    Kedvező tlen adottságú és környezetvédelmi megszorítások alá tartozó
                 térségek
            6)   Agrárkörnyezet
            7)   Mező gazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése
            8)   Erdőgazdálkodás
            9)   A vidéki térségek alkalmazkodásának és fejl ődésének elősegítése

    Ezen belül támogatható tevékenységek:

            -     talajjavítás,
            -     újraparcellázás,
            -     a gazdálkodó helyettesítésére vonatkozó és gazdaságvezetési szolgálta-
                  tások beindítása,
            -     minőségi mezőgazdasági termékek értékesítése,
            -     alapszolgáltatások nyújtása a vidéki gazdaság és lakosság számára,
            -     falvak felújítása és fejlesztése, a vidéki örökség megóvása és fenntartása,
            -     a mezőgazdasági és a mező gazdasághoz közeli tevékenységek diverzi-
                  fikációja többféle tevékenység és alternatív jövedelemforrások biztosí-
                  tására,
            -     mezőgazdasági vízkészlet-gazdálkodás,
            -     a mezőgazdaság fejlesztéséhez kapcsolódó infrastruktúra b ővítése és
                  javítása,
             -     idegenforgalmi és kézm űipari tevékenységek ösztönzése,
             -     a környezet védelme a mez őgazdasággal, az erdészettel, a tájkép meg-
                   óvásával, valamint az állatjóléttel kapcsolatosan,
             -     természeti katasztrófák által károsított mez őgazdasági termelési poten-
                   ciál helyreállítása, és a megfelel ő megel őző intézkedések bevezetése,
             -     pénzügyi tervezés.

       Ezek közül nyolc a hagyományos agrárstruktúra fejlesztéséhez kapcsolódik. A
     kilencedik pedig tulajdonképpen egy „gy űjtőkosár", ami tizenhárom különböz ő célt
     foglal magában. Ebbő l csupán négy olyan van, amelynek közvetlenül nincs agrár-
     vonatkozása. Ezek: a vidék lakosságát és gazdaságát szolgáló alapvet ő szolgáltatások
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
     76       Gyors ténykép                                        TÉT XVIII. évf. 2004     s2

     javítása; a falvak felújítása és fejlesztése, a vidéki kulturális és építészeti örökség
     megóvása és fenntartása; az idegenforgalmi és kézm űipari tevékenységek fejleszté-
      se; a mez őgazdasági és mez őgazdasághoz közeli tevékenységek diverzifikálása,
      valamint az alternatív jövedelemszerzés. A tagországok a szóban forgó rendelet
      intézkedései által nyújtott kínálatból választhatják ki azokat, amelyek a legjobban
      megfelelnek vidéki térségeik szükségleteinek. A tagországok a vidékfejlesztési
      intézkedéseiket nemzeti és regionális programokban foglalják össze
        Az uniós vidékfejlesztést 1992 el őtt kizárólag a strukturális alapokhoz tartozó
      EMOGA Orientációs Részlegéb ől támogatták. Az 1992. évi KAP-reform négy
      kísérő intézkedést vezetett be (1. ábra). Ezek támogatása az EMOGA Garancia
      Részéből történik. Az Agenda 2000 keretében a kedvez őtlen adottságú és a környe-
      zeti korlátozások alá es ő területek támogatása kísér ő intézkedés kiegészült a Natura
      2000 elnevezés ű környezetgazdálkodási programmal. A Natura 2000 közösségi
     jelentőségű fajok és él őhely-típusok területi védelmét írja el ő valamennyi tag-
      országban.
        A vidékfejlesztés támogatása a különböző intézkedések (kísérő vagy strukturális)
      és az adott régiók (1. célterület, kedvez őtlen adottságú, illetve egyéb területek)
      célterületi besorolása alapján történik. Ennek megfelel ően a vidékfejlesztési intéz-
      kedések finanszírozása a következ ők szerint történik:
          1. kísérő intézkedések:                        EMOGA Garancia Részlegéb ől
          2. strukturális intézkedések
           — az 1. célterületen kívüli régiókban:        EMOGA Garancia Részlegéb ől,
           — az 1. célterülethez tartozó régiókban:      EMOGA Orientációs Részlegéb ől.
          3. Leader+ program (az unió egész területén): EMOGA Orientációs Részlegéb ől.
       A Garancia Részlegből biztosítják a KAP első pilléréhez tartozó közvetlen kifize-
     téseket és a különböz ő piaci rendtartások (intervenciós-, bel- és külpiaci intézkedé-
     sek) támogatását. A Garancia Részleg azonban nemcsak az els ő (agrárpolitikai)
     pillérhez, hanem a — kísér ő intézkedések révén — a második (vidékfejlesztési) pil-
     lérhez is nyújt pénzügyi segítséget'. Ezek a támogatások — az agrárpiaci támogatá-
     sokhoz hasonlóan — horizontális jellegűek, vagyis célterülettől függetlenül az unió
     egész területén megszerezhet ők. Az EMOGA orientációs részének elsődleges célja
     a mezőgazdasági és a vidéki struktúrák javítása.
       Az EMOGA két részlegéb ől finanszírozott vidékfejlesztési intézkedéseket és azok
     támogatását az 1. ábra és az 1. táblázat mutatja.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
   TÉT XVIII. évf. 2004 s 2                                                 Gyors ténykép               77

                                        1. ÁBRA
    Az EMOGA két részlegéb ől finanszírozott vidékfejlesztési intézkedések az EU-15-ben,
                                       2000-2006
    (Rural Development Measures Financed by the Two Funds of EAGGF in the EU-15,
                                       2000-2006)



                                                       EMOGA




               EMOGA Garancia                                                EMOGA Orientációs
                  Részlege                                                      Részlege




            Az Unió                     Az 1.                      Csak az 1.                Az Unió
              egész                  célkitűzés                    célkitűzés                  egész
            területén                 területén                     területén                területén
                                        kíviil



        A KAP 4 kísérő intézke-                 • Mezőgazdasági beruhá-
        dése:                                     zások finanszírozása*                   LEADER +
        • Előnyugdíjazás                        • Fiatal farmerek támoga-                  kezdemé-
        • Jövedelempótló (kom-                    tása                                      nyezés
           penzációs) kifizetések a             • Képzési támogatás
           kedvezőtlen adottságú                • Erdőgazdálkodás**
           és a környezeti hátrá-               • Feldolgozás és értékesí-
           nyok által sújtott terüle-             tés támogatása
           teken                                • A vidéki területek al-
        • Mezőgazdasági területek                 kalmazkodásának és fej-
           erdősítése
                                                  lesztésének      támoga-
        • Agrár-környezetvédelem
                                                  tása***

    * A halászattal kapcsolatos intézkedések a HOPE támogatásával valósíthatók meg az 1263/1999 EK
      Rendelet alapján.
    ** A mezőgazdasági területek erdősítésén kívüli egyéb erdészeti intézkedések (pl. els ődleges fafeldolgo-
      zás, erdőbirtokosok társulásainak létrehozása stb.).
    ***Az Európai Regionális Fejlesztési Alap is számításba vehet ő az 1257/1999 EK Rendelet 9. pontjában
       szereplő három intézkedésnél. Ezek: A falvak felújítása és fejlesztése, a vidéki Örökség megóvása; az
       agrártevékenységek és mez őgazdasághoz közeli tevékenységek diverzifikációja; a mez őgazdaság fej-
       lesztéséhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése és felújítása.
    Forrás: EC. Directorate General of Agriculture (1999).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
     78       Gyors ténykép                                                 TÉT XVIII. évf. 2004         s2
       A 2000-2006 közötti id ő szakban az EU az EMOGA Garancia és Orientációs
     Részlegébő l összesen 52,5 milliárd, éves átlagban 7,5 milliárd eurót fordít a vidék-
     fejlesztés támogatására. Az 1. célterület programjaira a Garancia Részleg keretében
     32,9, az Orientációs Részleg keretében 17,5, a Leader+ projektekre pedig további
     2,1 milliárd eurót irányoztak el ő (1. táblázat).
                                        1. TÁBLÁZAT
            Vidékfejlesztési programok az EU-15-ben, 2000-2006 (1999. évi árakon)
          (Rural Development Programs in the EU-15, 2000-2006 [at prices of 1999])
                                     Programok             Társfinanszírozás            EU támogatás
           Megnevezés
                                       száma                  (EMOGA)                    (Mrd EUR)
       Vidékfejlesztési
                                           68                Garancia Alap
       programok
                                                                                              32,9
       2. célterület prog-              20
       ramjai*                                               Garancia Alap
                                  (Franciaország)
       1. célterület prog-
                                           69              Orientációs Alap                   17,5
       ramjai
       Leader+ program                     73              Orientációs Alap                    2,1
       Összesen                           230                                                 52,5
     *Franciaország technikai és politikai okok miatt a 2. célterület 20 programját a Garancia Alap alá tartozó
     vidékfejlesztési programokhoz sorolhatja
     Forrás: http://europa.eu.int/comm/agriculture/rudeval/index_en.htm.
                                                2. TÁBLÁZAT
       A főbb vidékfejlesztési intézkedések támogatásának és társfinanszírozásának fels ő
                                határai az EU-15-ben, 2000-2006
        (Upper Limits of the Support and Co-Financing of the Main Rural Development
                               Measures in the EU-15, 2000-2006)
      A központi támogatás (EU és nemzeti együtt) maximuma a teljes kiadás %-ában
     Támogatási jogcímek                  Arány (%) Támogatásra jogosult régiók
     Mezőgazdasági                                        50 1        Kedvezőtlen adottságú térségek
     Beruházások
                                             40 1       Minden egyéb régió
     Feldolgozás és értékesítés               50        1. célterület
                                              40        Minden egyéb régió
     Az EU társfinanszírozás maximuma a központi (EU és nemzeti együtt) támogatás
     %-ában
     Jövedelemtermel ő beruházások                         35         1. célterület
                                                           15         Minden egyéb régió
     Egyéb                                                 75         1. célterület
     Támogatások 2'3                                       50         Minden egyéb régió
     Megjegyzés: 1. Fiatal gazdák esetében a lehetséges maximum 5%-kal magasabb.
                 2. Az agrár-környezetvédelmi intézkedések esetében a támogatási arány rögzített: 75%
                    az 1. célterületen belül, 50% azon kívül.
                 3. A társfinanszírozás maximuma elérheti a 80%-ot a Kohéziós Alap által is támogatott
                    térségekben, illetve az ultraperiferikus régiókban.
     Forrás: Európai Bizottság — idézi: Halmai (2002, 197).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

    TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép           79

       Az EU támogatások részaránya az 1. célterületeken a teljes fejlesztési költség
    maximum 75%-a, az egyéb területeken (más célok esetében) pedig 50%-a lehet s. A
    jövedelemtermel ő beruházások esetében — beleértve a mez őgazdasági termékek
    feldolgozásával foglalkozó mez őgazdasági és erdészeti vállalkozásokat is — a támo-
    gatás 15% (egyéb régiók) és 35% (1. célterület) között mozog (2. táblázat).
       A vidék fejlesztése szempontjából mind a négy alap fontos 9, bár látszólag csak kett ő, a
    HOPE és az EMOGA kötődik a vidékhez, illetve a mez őgazdasághoz (Dorgai 2002).
       A vidékfejlesztési rendeletben szerepl ő horizontális intézkedésekre a tagországok-
    nak vidékfejlesztési tervet kell készíteniük. A többi intézkedést a Strukturális Ala-
    pokból támogatott Nemzeti Fejlesztési Terv tartalmazza. Ez utóbbiba lehet őség van
    az elmaradott vidéki térségek számára szükséges intézkedéseket is belefoglalni.
       A KAP 2003 januárjában nyilvánosságra hozott reformtervezetét l° a tagállamok
     2003. június 26-án fogadták el. Az új KAP-ban kulcsfontosságú elemként jelenik
     meg a vidékfejlesztési politika er ősítésére. E célt újabb kísérő intézkedések beveze-
     tésével, valamint a degresszió, a moduláció és a keresztmegfeleltetés módszerével
     kívánják elérni:
     — A vidékfejlesztési rendelet négy kísér ő intézkedése (korai nyugdíjazás, kedve-
         zőtlen adottságú területek támogatása, agrár-környezetvédelem, erd ősítés) to-
         vábbi négy új intézkedés bevezetésével b ővül» Ezek célja:
             - az élelmiszermin őség javítása,
             - az élelmiszermin őségi program keretében el őállított termékek értékesíté-
                 sének (promóciójának) el ősegítése,
             - olyan környezetvédelmi, közegészségügyi, állat- és növényegészségügyi,
                 állatjóléti és munkavédelmi uniós szabványok bevezetése, amelyek még
                 nem szerepelnek az egyes országok nemzeti jogszabályaíban, valamint
             - a mezőgazdasági tanácsadói szolgáltatások igénybevételének ösztönzése.
             Az új intézkedések 2003-ban léptek hatályba.
     — A degresszió révén az évi 5000 eurónál nagyobb közvetlen jövedelemtámoga-
         tást élvez ő gazdaságok közvetlen jövedelemtámogatását fokozatosan csökken-
         tik. A csökkentés mértéke 2005-ben 3%, 2006-ban 4%, 2007-2013-ban évente
         5-5%. A csökkentés sem az 5000 eurónál kevesebb támogatásban részesül ő,
         sem pedig a kedvez őtlen adottságú területen gazdálkodókat nem érinti. A
         degresszivitás következtében felszabaduló összeg évi 1,2 milliárd euróra tehet ő.
         Ezt az összeget a tagországok az els ő pillérből (mezőgazdaság) a második pil-
         lérbe (vidékfejlesztésbe) csoportosíthatják át, amit modulációnak nevezünk. Az
         Agenda 2000 program már lehet őséget biztosított önkéntes modulációra, a
         2003-as reform viszont az átcsoportosítást 2005-t ől kötelezővé teszi 12. Az átcso-
         portosított összegek új vidékfejlesztési programok beindítására, vagy a meglé-
         vők megerősítésére fordíthatók. A források elosztásánál az a szabály érvényesül,
         hogy a támogatáscsökkentés 20%-a abban a tagállamban marad, ahol a megta-
         karítás keletkezett, 71%-át pedig 3 kritérium — a mez őgazdasági terület, a mez ő-
         gazdasági foglalkoztatottak létszáma és az egy f őre jutó GDP — alapján osztják
         el az egyes tagállamok között. A fennmaradó 9% pedig a közös alapba kerül.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
     80      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004     s2
       Mindent összevetve ez azt jelenti, hogy 2007-t ől a modulációból származó
       pénzösszeg legalább 80, illetve 90%-át a tagországok visszakapják.
     — A piaci rendtartás alapján azoktól a gazdálkodóktól, akik nem veszik figyelembe
       a környezetvédelmi el ő írásokat, a közvetlen támogatás megvonható. Ezt a sza-
       bályt nevezik keresztmegfeleltetésnek A megvonásból származó összeget szin-
       tén vidékfejlesztésre lehet fordítani. Az így keletkez ő plusz bevételek alkotják a
       tagállamok ún. nemzeti borítékait.
       Az Agenda 2000-ben a 2000-2006 közötti id ő szakra meghatározták a Garancia
     Alapból vidékfejlesztésre maximálisan felhasználható összeget (30,4 millió euró),
     ami éves átlagban nem haladhatja meg a 4,4 milliárd eurót (beleértve a kísér ő intéz-
     kedéseket is). Az Orientációs Alapból felhasználható vidékfejlesztési támogatás
     összege a Leader+ programokkal együtt összesen 19,6 euró, éves átlagban pedig
     2,8 milliárd euró lehet (3. táblázat).

                                      3. TÁBLÁZAT
    A mez őgazdasági költségvetésen belüli vidékfejlesztési támogatások az EU-1 5-ben, *
                                        2000-2006
    (Rural Development Supports within the Agricultural Budget in the EU-15; 2000-2006)
                            Megnevezés                                        millió €
      1.   Közvetlen + piaci támogatások                                      267 370
      2.   Vidékfejlesztés (Garancia Alap)                                     30 370
      3.   Mezőgazdaság összesen (1+2)                                        297 740
      4.   Vidékfejlesztés (Orientációs Alap)                                  19 600
      5.   Mező gazdaság + vidékfejlesztés összesen (3+4)                     317 340
      6.   Vidékfejlesztés összesen (2+4)                                      49 970
      7.   Vidékfejlesztés aránya, % (6:5)                                         15,7
    * 1999. évi árakon.
    Forrás: http://europa.eu.int/scadplus/leg/eu.

      A mező gazdasági költségvetés el ő irányzatai alapján a vidékfejlesztési támogatá-
    sok (Garancia és Orientációs Részleg) aránya 2000-2006 között az EU-15-ben tehát
    15-16%-ot tesz ki.

    b) Vidékfejlesztés a Leader+ program alapján
      A KAP 1999. évi reformjának fontos részét képezte, hogy a Közösségi Kezdemé-
    nyezések 13 számát a korábbi 13-ról 4-re csökkentették. Ezek közül a vidékfejlesztés
    szempontjából legfontosabb a Leader+ program, ami a 2000-2006-os programozási
    idő szakban már évi 2,02 milliárd euróval gazdálkodik.
      A Leader+ vidékfejlesztési kezdeményezés célja, hogy a gazdasági élet helyi sze-
    replőinek kezdeményez ő és együttműködési képességét er ősítse a helyi lehet őségek
    jobb kihasználása érdekében. Ez azt jelenti, hogy a Leader olyan konkrét helyi
    problémák megoldására irányuló projekteket támogat, amelyek ötlete a területen él ő
    személyek, csoportok, kollektívák, vállalkozások között fogalmazódott meg. A
    kezdeményezéseknek integrált stratégiát kell magukban foglalniuk, és illeszkedniük
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

   TÉT XVIII. évf. 2004 s 2                                        Gyors ténykép           81

   kell a helyi fejlesztési tervekhez. El ő kell segíteniük a helyi lehet őségek teljes ki-
   használását, a helyi és térségi kapcsolatok er ősítését, valamint a helyi szerepl ők
   (lakosság, vállalkozások és egyéb szervez ődések) közti együttműködések javítását.
     A prioritást élvez ő támogatott tevékenységek az alábbiak:
       — az információs technológiák használata a vidéki térségekben,
       — az életmin őség javítása,
       — a helyi termékek hozzáadott értékének (feldolgozottságának) növelése,
       — a természeti és kulturális források hatékonyabb kihasználása,
       — a nők és fiatalok számára egyenl ő esélyek megteremtése.
     A Leader típusú projektek a fentieknek megfelel ően igen sokrétűek. A képzéstől a
  közösségfejlesztésen és a termelést, gazdálkodást segít ő projekteken át a falusi
  turizmusig terjednek. Jóformán mindenfajta témára, ötletre lehet támogatást szerez-
  ni, amelyek el ő segítik a gazdasági aktivitás növelését, és az adott település vagy
  kistérség érdekét szolgálják. Ilyenek lehetnek például: a munkahelyválaszték b őví-
  tése, a természeti értékek megóvása, a vidéki közösség összetartozásának er ősítése,
  építészeti emlékek megóvása, a népi hagyományok meg őrzése, vagy a régi mester-
  ségek feltámasztása (Kovács 2003).
     A Leader működésére jellemz ő a nagyfokú decentralizáció. Bár az irányítás els ő-
  sorban a tagállamok hatáskörében az illetékes minisztériumok feladata, de ez a
  feladat hangsúlyozottan a programok koordinációjára irányul, hiszen a programok
  autonóm módon működnek.
     A Leader+ program finanszírozását az EMOGA Orientációs Részlege biztosítja. A
  támogatások mértéke a tevékenységt ő l függ. A gazdaság diverzifikálására és a
  falusi turizmus fejlesztésére szánt közösségi támogatások mértéke 30-60% között
  alakul. Teljes összeg ű támogatás csak igen ritkán fordul el ő . Az uniótól nemcsak
  projektekre, hanem az egyébként kötelez ő Leader hálózat kialakítására is lehet
  támogatást kapni, els ősorban a műszaki-technikai feltételek megteremtésére. A
  Leader+ az összes olyan vidéki területen alkalmazható, ahol a népesség 10 és
  100 000 fő között van, a néps űrűség pedig kisebb, mint 120 fő/km 2. A Leader+
  programban állami, privát és vegyes összetétel ű helyi akciócsoportok egyaránt
  támogathatók (Kovács 2003).

                   Vidékfejlesztés az új tagországokban (EU-10)

     2004-2006 között az új tagországok számára az EMOGA Garancia Részlegéb ől
  5,76 milliárd euró áll rendelkezésre vidékfejlesztési célokra. Ehhez az összeghez
  még kb. 2 milliárd euró társul az EMOGA Orientációs Részlegéb ől. A Garancia
  Részleg 10, az Orientációs Részleg pedig 9 vidékfejlesztési programot finanszíroz
  (kivételt képez Ciprus, ahol valamennyi vidékfejlesztési intézkedés igénybe vehe-
  tő ). Összesen tehát mintegy 7,8 milliárd euró vidékfejlesztési támogatással lehet
  számolni (4. táblázat).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

      82       Gyors ténykép                                             TÉT XVIII. évf. 2004   s2

                                              4. TÁBLÁZAT
                    Az új tagországok vidékfejlesztési támogatása, 2004-2006
             (Rural Development Support for the New Member Countries, 2004-2006)

                                    Programok                                EU társfinanszírozás
            Megnevezés                                    EMOGA
                                      száma                                     milliárd euró
        Vidékfejlesztési
                                         10            Garancia Alap                 5,8
        programok
        1. célterület                                    Orientációs
                                         9                                           2,0
                                                            Alap*
        Összesen                         19                                          7,8
       * becslés
       Forrás: http.//europa.eu.int/agriculture/rur/eval/index en htm.

         Az új tagországok felzárkóztatása mellett problémát jelent, hogy a jelenlegi
       48 régióból 18 kiesik, mert az egy f őre jutó GDP-jük meghaladja az EU-25 átlagá-
       nak 75%-át (az EU-25-ben csökken az átlag az EU-15-höz viszonyítva). Egyes
       vélemények szerint a jöv őben csak az új tagországok felzárkóztatására szabad köl-
       teni a közös forrásokból, mások szerint inkább az életképes és nem a fejletlen
       régiók versenyképességének er ősítésére kell összpontosítani (Csáki 2003).
         Az 1. és a 2. pillér (mez őgazdaság és vidékfejlesztés) támogatási aránya az új tag-
       országok belépésével javul, mert az EMOGA Garancia Részlegének jelenlegi
       90:10%-os részesedése 2006-ra 86:14%-ra változik (5. táblázat).
                                               5. TÁBLÁZAT
                A mez őgazdaság és vidékfejlesztés pénzügyi el őirányzatai, 2004-2006
           (The Budget Estimates of the Agricultural and Rural Development in the EU-15,
                                             2004-2006)
         Megnevezés                                   2004               2005          2006
         Közvetlen és piaci támogatás                42 769              43 724       43 735
         Vidékfejlesztés (Garancia alap)              6 536              6 707         6 840
         Összesen                                    49 305              50 431       50 575
       Forrás: Agra Focus, December 2003 — No. 94. Internal paper prepared by DG BUDGET.
         Ha az Orientációs Részleg vidékfejlesztési kiadásainak el őirányzatát is hozzáad-
       juk a Garancia Alap támogatásaihoz, akkor 2006-ban a vidékfejlesztés költségvetési
       támogatása (10,5 millió euró) a mez őgazdaság költségvetésében (54,3 millió) meg-
       közelíti a 20%-ot (11. táblázat).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
   TÉT XVIII. évf. 2004        s2                                       Gyors ténykép             83

                    Vidékfejlesztési intézkedések Magyarországon

                           Az intézkedések dokumentumai és típusai
    Magyarország 2004 májusától jogosulttá vált az EU Strukturális Alapjainak tá-
  mogatására. Tekintettel arra, hogy Magyarország 2004-2006 között teljes területé-
  vel az 1. célterületbe tartozik, vidékfejlesztési támogatásokat az EMOGA Garancia
  és Orientációs Részlegéb ől egyaránt igényelhet.
    Azokat az intézkedéseket (jogcímeket), amelyek alapján a vidéki térségek az EU
  belépést követ ő 2004-2006 közötti időszakban vidékfejlesztési támogatásokhoz
  juthatnak
      - a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív
          Programja (AVOP),
      - a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT),
      - a SAPARD program 2004. május. 1. utáni időszakra áthúzódó, és 2006
          végéig befejez ődő része, valamint
      - a tisztán nemzeti forrásból megvalósuló vidékfejlesztési célok tartalmazzák.
    Az NFT (2. ábra) olyan dokumentum, amely a Magyarország számára megnyíló
  Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap forrásainak felhasználására vonatkozó
  szándékait foglalja össze. Az NFT képezte az Európai Bizottsággal folytatott tár-
  gyalások alapját, amelyek eredményeként a támogatások jogi keretét adó Közösségi
  Támogatási Keretterv (KTK) elkészült. Ez rögzíti az EU, illetve Magyarország
  pénzügyi kötelezettségvállalását a 2004-2006 közötti id őszakra a közösen finanszí-
  rozott fejlesztések vonatkozásában (6. táblázat).
                                       6. TÁBLÁZAT
    A 2004 és 2006 közötti források megoszlása a közösségi támogatási kerettervben
     (The Share of the Sources between 2004 and 2006 within the Frame Plan of the
                                      Common Support)
                                                                       (milliárd forint)
                                                 Operatív programok
                                                                 Környezet-            Regioná-
                                                                  védelem,    Agrár-        lis
                                            Gazdasági Humán
                                                                 energetika és vidék- (térségi, Össze-
                Források                    verseny- erőfonó-
                                                                 és közleke-  fejlesz-   helyi)   sen
                                            képesség    sok
                                                                  dési infra-  tések   fejleszté-
                                                                   struktúra               sek
 Strukturális Alapok (OP-k) uniós
 forrás (1)                                    109,4    143,5          83,4      80,8     91,7    508,9
 Hazai közösségi (központi vagy
 helyi) társfinanszírozás (2)                   45,2     47,8          28,9      26,9     29,7     178,6
 Uniós+nemzeti közösségi összesen
 (3)=(1)1(2)                                   154,6    191,3         112,4     107,8     121,4   687,5
 Magánforrás (4)                               135,9      0,0           9,7     115,4      19,5   280,5
 Összes beruházás az OP-kben
 (5)=(3)+(4)                                   290,6     191,4        122,1    223,2      140,8   967,9
 Kohéziós Alap uniós rész (6)                    0,0       0,0        283,7      0,0        0,0   283,7
 Kohéziós Alap hazai (közösségi) rész (7)        0,0       0,0        113,5      0,0        0,0   113,5
 Összes fejlesztés a KTK-ban
 (8)=(5)+(6)+(7)                               290,6     191,4        519,3    223,2      140,8   1365,1
 Forrás: Baráth 2004.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
      84            Gyors ténykép                                                                TÉT XVIII. évf. 2004                  s2

                                                                    2. ÁBRA
                               Magyarország Nemzeti Fejlesztési Tervének szerkezete
                            (The Structure of the National Development Plan of Hungary)

                                                                                FEJLESZTÉSI CÉLOK
                                                                           Versenyképesebb gazdaság
                                                                         — Humán erőforrások jobb kihasználása
                                                                         — Jobb minőségű környezet, kiegyensúlyozottabb
                         NEMZETI FEJLESZTÉSI                             — Regionális fejl ődés
                             TERV (NFT)
                                                                                   PRIORITÁSOK
                                                                         —       Termel őszektor versenyképességének javítása
                                                                         — Foglalkoztatás növelése, emberi er őforrások fejlesztése
                                                                         — Jobb infrastruktúra, tisztább környezet
                             OPERATÍV
                                                                         — Helyi és regionális potenciál er ősítése
                            PROGRAMOK
                                                                         — Technikai segítségnyújtás

                        7                                                                            Gazdasági              Környezetvédelmi és
                                                                              Humán
             Agrár- és vidékfejlesztési             Regionális                                    Versenyképesség              Infrastruktúra
                                                                            Eréforrás-
                   OP (AVOP)                       Fejlesztési OP                                       OP                    Fejlesztési OP
                                                                          fejlesztés OP




        FEJLESZTÉSI CÉLOK
        I.       Mezőgazdasági termelés és élelmiszer-                        NEMZETI VIDÉKFEJLESZTÉSI TERV az EMOGA
                 feldolgozás versenyképességének javítása                        Garancia Részleg intézkedéseire (NVT)
        2.       Mezőgazdaság környezetbarát fejlesztése,            Célja:
                 term ő helyi adottságokra alapozott földhasz-       Egységes keretbe foglalja az EMOGA Garancia Részlegéb ő l finanszírozott
                 nálat                                               vidékfejlesztési intézkedések hazai végrehajtásának rendszerét. Kijelöli a
        3.       Vidék felzárkóztatásának el ősegítése               vidéki területek fenntartható fejl ődését szolgáló célokat, prioritásokat,
                                                                     tartalmazza az egységes intézkedések végrehajtásának részletes szabályait



        PRIORITÁSOK                                                  PRIORITÁSOK
        1.  Versenyképes alapanyag-termelés megalapo-                —    Környezetbarát mez őgazdaság, racionális földhasználat
            zása a mezőgazdaságban
                                                                          Magasabb jövedelmez őség a mezőgazdaságban
        2.  Élelmiszer-feldolgozás modernizálása
        3.  Vidéki területek fejlesztése




      Forrás: Saját szerkesztés.
        Az NFT fejlesztési célokat és prioritásokat fogalmaz meg. Az ezek végrehajtásá-
      hoz szükséges intézkedéseket és alintézkedéseket operatív programok konkretizál-
      ják. Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terve öt operatív programot tartalmaz. Kö-
      zülük az egyik az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (a SAPARD utóda),
      amely az agrár- és vidékfejlesztési célkit űzések megvalósítására irányul. Az AVOP
      és az NVT lényegében véve a korábban már részletezett 1257/1999 EK Tanácsi
      rendelet hazai adaptációjának is tekinthet ő (3. ábra).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

   TÉT XVIII. évf. 2004       s2                                   Gyors ténykép              85


                                        3. ÁBRA
    Az EMOGA-ból támogatott vidékfejlesztési intézkedések Magyarországon, 2004-2006 *
                                                                                                   (RuralDevopmntMsSuredbythEAGFinHugar,204-6)

                                   Vidékfejlesztési intézkedések




            EMOGA Orientációs részleg                        EMOGA Garancia részleg
             (Strukturális intézkedések)                      (Kísérő intézkedések)

                                                                            Tif



               Agrár- és Vidékfejlesztési                     Nemzeti Vidékfejlesztési
                  Operatív Program                                     Terv


          1.  Mezőgazdasági beruházások                   1. Agrár-környezetgazdálkodás
          2.  Fiatal gazdálkodók támoga-                  2. Kedvezőtlen adottságú és
              tása                                           környezetvédelmi korlátozá-
          3. Szakmai továbbképzés és                         sok alá eső területek
              átképzés                                    3. Az EU környezetvédelmi
          4. Halászat támogatása                             állatjóléti és higiéniai köve-
          5. A mezőgazdasági termékek                        telményeinek való megfele-
              feldolgozásának és értékesí-                   lés el ősegítése
              tésének fejlesztése                         4. Mezőgazdasági területek
          6. A vidéki jövedelemszerzési                      erdősítése
              lehetőségek bővítése                        5. Korai nyugdíjazás*
          7. A mezőgazdasághoz kötődő                     6. Szerkezetátalakítás alatt álló
              infrastruktúra fejlesztése                     félig önellátó gazdaságok
          8. Falufejlesztés és falufelújí-                7. Termel ői csoportok létreho-
              tás, a vidék tárgyi és szelle-                 zása és működtetése
              mi örökségének védelme és                   8. Technikai segítségnyújtás
              megőrzése
          9. Leader+ támogatások
          10. Technikai segítségnyújtás



   *Az intézkedés 2006 ra kerül bevezetésre.
                       -



   Forrás: 6/2004. (I. 22.) kormányrendelet 2. és 3. melléklete.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

      86      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004         s2

      a) Vidékfejlesztés az agrár- és vidékfejlesztési operatív program alapján
        Az AVOP egységes keretbe foglalja a mez őgazdasági termelés és élelmiszer-
      feldolgozás versenyképességének javítását célzó strukturális jelleg ű intézkedéseket
      és végrehajtásuk rendszerét. Az AVOP-hoz - mint minden más operatív program-
      hoz - egy úgynevezett programkiegészít ő dokumentum kapcsolódik, amely tartal-
      mazza a pályázati lehet őségek legfontosabb feltételeit, nevezetesen: a támogatható
      tevékenységeket, a kedvezményezettek körét, a végrehajtás részleteit, a pályázatok
      jogosultságának és kiválasztásának szempontjait, valamint a támogatás összegét és
      arányait (Mohácsi 2003). Az AVOP az öt közül az egyetlen olyan operatív prog-
      ram, amely horizontális jellegű, tehát pénzeszközeihez pályázatok útján, az egész
      ország területén regionális megkötöttség nélkül lehet hozzájutni.
                                              7. TÁBLÁZAT
                Az agrár- és vidékfejlesztési operatív program forrásai, 2004-2006
      (The Sources of the Agricultural and Rural Development Operative Program, 2004-2006)
                                                                            (milliárd forint)
                                                  Hazai      Összes Magán- Összes
               Megnevezés                 EU
                                                 közösségi közösségi forrás fejlesztés
      Mezőgazdasági beruházások
      támogatása                              41,5    13,8        55,3        82,7       138,0
      Fiatal gazdálkodók induló
      támogatása                              2,3     0,8          3,1         0,0        3,1
      A szakmai továbbképzés és
      átképzés támogatása                     1,2     0,4          1,6         0,2         1,8
      A halászati ágazat strukturális
      támogatása                              1,1     0,3          1,5         1,4        2,9
      Versenyképes alapanyag-termelés
      megalapozása a mezőgazdaságban          46,1    15,3        61,5        84,3       145,8
      A mezőgazdasági termékek fel-
      dolgozásának és értékesítésének         11,3    3,8          15,1       22,6        37,7
      fejlesztése
      Az élelmiszer-feldolgozás moder-
      nizálása                                11,3    3,8         15,1        22,6        37, 7
      A vidéki jövedelemszerzési lehe-
      tőségek bővítése                        4,8      1,6         6,4         0,7        7,1
      A mezőgazdasághoz köt ődő
      infrastruktúra fejlesztése              10,1    3,4          13,5        5,7        19,2
      Falufejlesztés és -felújítás, a vidék
      tárgyi és szellemi örökségének
      megőrzése                               2,8     0,9          3,7         0,4        4,1
      A LEADER+ közösségi kezde-
      ményezés                                 3,7     1,2         4,9         1,2        6,1
      Vidéki térségek fejlesztése             21,4     7,1        28,6         8,0       36,6
      Technikai segítségnyújtás                2,0    0,7          2,7         0,0        2,7
      Mindösszesen                            80,9    26,9        107,8       115,4      223,2
      Forrás: Program Kiegészít ő Dokumentum, AVOP, 10. változat (2004).
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
   TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép           87

     Az AVOP pénzügyi alapját képez ő EMOGA Orientációs Részleg" és a Halászati
   Pénzügyi Eszköz összesen 81 milliárd Ft EU forrást jelent 2004-2006 között. Ehhez
   járul 27 milliárd Ft nemzeti (költségvetési) támogatás, ami együtt 108 milliárd Ft-ot
   tesz ki. A támogatási összeg 75:25 arányban oszlik meg az EU és a hazai költségve-
   tés között. Ez az összeg még kiegészítend ő a kedvezményezettek „saját er ő" (ma-
   gán forrás) elnevezés ű pénzeszközeivel, így az AVOP három év alatt összesen
   223,2 milliárd forint érték ű fejlesztést tesz lehet ővé. A pályázaton elnyerhet ő ösz-
   szeg 1-500 millió forint, a szükséges öner ő mértéke pedig — jogcímekt ől függően —
    10-60% között változik. Magyarországon a Strukturális Alapokból származó EU
   támogatások 16%-a jut az AVOP-ra. A támogatások forrásainak mintegy 90%-a a
   mezőgazdasághoz és az élelmiszer-feldolgozáshoz köt ődik, így viszonylag kevés
   összeg marad a szűkebben értelmezett vidékfejlesztésre (7. táblázat).
   b) Vidékfejlesztés a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv alapján
     A nemzeti vidékfejlesztési terv az EMOGA Garancia Részlegéb ől 15 finanszíroz-
   ható intézkedéseket szedi csokorba. Az NVT 80% EU és 20% nemzeti (költségve-
   tési) támogatással számol (8. táblázat). Az NVT intézkedései közül kiemelend ő,
   hogy
       — közvetetten hozzájárul a vidéki területek népességmegtartó képességének ja-
           vításához,
       —   támogatja a hagyományosan intenzív, esetenként alacsony jövedelemtermel ő
           képességű és alacsony munkaintenzitású gazdálkodási szerkezet gazdasági-
           lag és környezetileg fenntarthatóbb termelésre való átállását,
       — javítja a gazdaságok pénzügyi helyzetét valamennyi olyan intézkedés által,
           amely kompenzációs kifizetést nyújt a gazdálkodóknak, beleértve a kedve-
           zőtlen adottságú területek támogatását és a környezetileg érzékeny területe-
           ken jelentkező jövedelem-kiesés ellensúlyozását,
       —   jól szolgálja a Magyarországon fellelhet ő relatív tiszta talaj és tiszta környe-
           zet jelentette erősségek kihasználását. Ez lehet az alapja a termelési szerkezet
            megváltoztatásának a piacképesebb „egészséges élelmiszer" el őállításának
           irányába, valamint az „egészséges környezet" támogatása a vidéki turizmus
           és színvonalasabb életkörülmények megteremtése érdekében.

      A nemzeti fejlesztési terv operatív programjai — különösen az AVOP — nem vá-
    laszthatók el a nemzeti vidékfejlesztési tervt ől. Nehéz lenne elképzelni ugyanis,
    hogy pl. az NFT Gazdasági Versenyképesség, vagy Humán Er őforrás-fejlesztés
    Operatív Programjai, de különösen a Regionális Fejlesztés Operatív Program csak a
    városokban érezteti majd a hatását, és elkerüli a vidéki térségeket.
      Az NFT operatív programjai tehát egymással és az NVT-vel is szoros egységben,
    hatásukat tekintve komplexen kezelend ők. A programok között érvényesül a
    szinergia hatás. Ez a tény önmagában természetesen nem jelent garanciát arra, hogy
    a magyar vidék relatív elmaradottsága a 2007-ig tartó tervezési periódusban érzé-
    kelhetően csökkenni fog.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
      88      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004      s2
                                         8. TÁBLÁZAT
      A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv támogatási forrásai intézkedések szerint, 2004-2006
       (The Support Sources of the National Rural Development Plan by its Measures,
                                           2004-2006)
                                                                               (milliárd forint*)
                                                         EU          Nemzeti         Összes
                        Intézkedés
                                                                     támogatás
        Agrár-környezetgazdálkodás                       62,7          15,7            78,4
        Kedvezőtlen adottságú és környezet-
        védelmi korlátozások alá es ő területek          16,6           4,2            20,8
        támogatása
        Korai nyugdíjazás                                 4,0           1,0             5,0
        Mezőgazdasági területek erd ősítése              16,3           4,1            20,4
        EU környezetvédelmi, állatjóléti és
        higiéniai követelményei                          34,6           8,6            43,2
        Félig önellátó gazdaságok                         4,9           1,2             6,1
        Termel ői csoportok létrehozása                   6,9           1,7             8,6
        Technikai segítségnyújtás                         7,6           1,9             9,5
        Összesen                                        153,6          38,4           192,0
      *255 Ft/€ árfolyammal számolva
     Forrás: Nemzeti Vidékfejlesztési Terv az EMOGA Garanciarészleg Intézkedéseire.
     13. változat. (2004).

       Magyarország 2004 és 2006 között a vidékfejlesztési intézkedéseinek finanszíro-
     zására (az EMOGA Garancia és Orientációs Részlegéb ől) összesen 234,4 milliárd
     forint EU támogatásra számíthat. Ebb ő l az AVOP intézkedésekre 80,9 milliárd forint,
     az NVT intézkedéseire pedig 153,6 milliárd forint jut. Ugyanebben az id őszakban a
     közvetlen kifizetésekre és piaci támogatásokra 289,7 milliárd forint vehet ő igénybe.
     Az összes mez ő gazdasági támogatások összege tehát 524 milliárd forint. Ebb ől a
     vidékfejlesztési támogatások aránya közel 45%-ot tesz ki (9. táblázat).
                                       9. TÁBLÁZAT
        Az EU Magyarország számára előirányzott mez őgazdasági és vidékfejlesztési
                                  támogatásai, 2004-2006*
       (Allocated Agricultural and Rural Development Support for Hungary in the EU,
                                         2004-2006)
                   Megnevezés                   2004 2005 2006            Összesen
                                                       milliárd forint
     Közvetlen támogatás                         78,0   89,5 104,2 271,7         51,8
     Piaci intézkedések                           4,6    6,4      6,9   17,8       3,4
     Vidékfejlesztési támogatások (AVOP)         18,9   27,0     35,0   80,9      15,5
     Vidékfejlesztési támogatások (NVT)          46,2   51,5     55,9 153,6      29,3
     Összesen                                   147,7 174,3 202,0 524,0          100,0
     *255Ft/€ árfolyammal számolva
     Forrás: 583/2004/EK Bizottsági Rendelet.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
   TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép            89

     Összességében megállapítható, hogy az NVT intézkedései teljes egészében, az
   AVOP intézkedései pedig dönt ő hányadukban mez őgazdaság-centrikusak, közöttük
   kevés nem mez őgazdasági célú vidékfejlesztési intézkedés fordul el ő (falvak fej-
   lesztése és felújítása, a vidék szellemi örökségének védelme, a vidéki jövedelem-
   szerzési lehetőségek bővítése, valamint a Leader+ program). Ezek a vidékfejleszté-
   sen belül rendkívül alacsony (a nemzeti támogatásokat is figyelembe véve mindösz-
   sze 3,8%-os) arányt képviselnek. Nem vitatható, hogy a mez őgazdaság megkülön-
   böztetett támogatására — az ágazat másfél évtizedes „leépülése" miatt — szükség
   van. Mindez azonban nem elegend ő érv ahhoz, hogy a rurális térségekben él ő, nem
   mezőgazdasággal foglalkozó lakosság problémáinak enyhítését ől (munkanélküli-
   ség, szegénység, szegregáció, elöregedés, elvándorlás stb.) eltekinthessünk.
     A rurális térségek zöme a strukturális támogatásokból (AVOP) is nagyrészt kima-
   rad. Ennek oka az, hogy ezek a térségek a sz űkös „saját er ő" okán eleve esélytele-
   nebbek a támogatások elnyerésére a t őkeerösebb körzetekhez képest, és/vagy a
   támogatások felhasználása kevésbé hatékony, mint a nagyvárosi térségekben. Fon-
   tos lenne ezért — legalább a következ ő 2007-2013-as programozási periódusban —,
   hogy a vidékfejlesztési támogatások aránya — f őleg a megközelíthet őség, a kistérsé-
   gi foglalkoztatási lehet őségek, valamint a szolgáltatások b ővítése és diverzifikálása
   érdekében — növekedjen. A vidékfejlesztést ugyanis semmiképpen nem szabad a
   mezőgazdaság fejlesztésére leszűkíteni, különösen pedig a kett ő közé egyenl őség-
   jelet tenni. A vidék gondjait ugyanis a kétpilléressé vált agrárpolitikával sem lehet —
   a fentiekhez hasonló támogatási arányok mellett — orvosolni, illetve enyhíteni.
    c) Vidékfejlesztés kizárólag nemzeti forrásból
      A vidékfejlesztési intézkedések köre a Brüsszellel való tárgyalások során sz űkült.
    Nem véletlen, hogy az egyes konzultációkat követ ően újabb és újabb tervváltozatok
    születtek. Végül pontosodott az a három intézkedés, amelyekhez az EU nem bizto-
    sít társfinanszírozási forrásokat, így ezek teljes egészében nemzeti (költségvetési)
    támogatásból valósíthatók meg. A három intézkedés a következ ő:
         — erdőgazdálkodás korszerűsítése,
         — alapvető szolgáltatások a vidéki vállalkozók és a lakosság számára,
         — szőlő- és gyümölcsültetvények telepítése és rekonstrukciója.
    d) Vidékfejlesztés a SAPARD terv alapján
      A SAPARD programnak, mint az el őcsatlakozási segély-programok egyikének a
    legfontosabb célja az volt, hogy segítséget nyújtson a közösségi jogszabályok átvé-
    telében és begyakorlásában, különös tekintettel az EMOGA Garancia Részlegéb ől
    finanszírozott agrár- és vidékfejlesztési intézkedésekre. A program 2000-t ől a belé-
    pésig számított időszakban Magyarország számára évente 38 millió eurót biztosí-
    tott, ami megközelítőleg 10 milliárd forintnyi támogatást jelent. Mivel a SAPARD
    forrásai — a társfinanszírozás elve szerint — hazai forrásokkal is kiegészülnek (75%
    EU támogatás, 25% nemzeti támogatás), a kormánynak körülbelül 3 milliárd forintot
    kellett biztosítani társfinanszírozás formájában. Magyarország négyéves pénzügyi
    kerete a társfinanszírozással együtt 52 milliárd forint, évente tehát hozzávet őlegesen
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
      90      Gyors ténykép                                         TÉT XVIII. évf. 2004     s2
      13 milliárd forint költhet ő el a SAPARD keretében. Az elfogadott terv kilenc intéz-
      kedést tartalmazott (10. táblázat).
                                       10. TÁBLÁZAT
                   Magyarország vidékfejlesztési terve, SAPARD, 2000-2006
                  (Rural Development Plan of Hungary, SAPARD, 2000-2006)

                                        Agrárintézkedések
      1) Mező gazdasági vállalkozásokkal kapcsolatos beruházások
      2) Mező gazdasági és halászati termékek feldolgozottságának és értékesítésének
         fejlesztése
      3) Termel ői csoportok felállítása
      4) Agrár-környezetvédelmet és tájfenntartást szolgáló termelési módszerek
      5) Szakképzés
                                 Vidékfejlesztési intézkedések

      6) A tevékenységek diverzifikálása alternatív jövedelemszerzések érdekében
      8) Vidéki infrastruktúra fejlesztése és javítása
      9) A program lebonyolításának szakmai segítése
      Forrás: 2349/1999. (XII. 21.) kormányhatározat.

       A magyar SAPARD tervben megfogalmazódott az is, hogy az agrárintézkedések-
     re az ország egész területér ő l, a vidékfejlesztési támogatásokra pedig csak az ún.
     vidéki településekről, azaz a 120 fő/km2 népsűrű ség alatti településeken lakóknak
     lehet pályázni.
       A magyar SAPARD program — az el őkészületek, fő leg az intézményrendszer ki-
     építésének és akkreditációjának elhúzódása miatt — az eredetileg tervezett 2000
     helyett csak 2002 második felében kezd ő dött meg, és 2004. április 30-ig lehetett a
     meghirdetett jogcímekre pályázatot benyújtani 16. Az EU tagsággal ugyanis a
     SAPARD támogatás megsz űnt. Ettő l függetlenül — az n+2 szabály értelmében — a
     kifizetések végső határideje 2006 vége.
       A támogatási lehető ségek mind teljesebb kihasználása érdekében — a brüsszeli jóvá-
     hagyás alapján — az eredeti SAPARD tervet úgy módosították, hogy 2004-ben az
     előző időszakhoz képest könnyebben érhet őek el a támogatások, és a pályázók
     szélesebb köre juthat támogatáshoz. A támogatási összeg maximuma a korábbi
     50-rő l 250 millió forintra, a támogatási szint pedig 30-40%-ról 40-75%-ra n őtt. Az
     EU belépés utáni id őszakban, a 2004. május 1-t ől 2006 végéig áthúzódó kötelezett-
     ségvállalás összege meghaladja a 30 milliárd forintot.

                              Vidékfejlesztési politika 2006 után

       Az Unióban a 2006 utáni költségvetési terv f ő irányait illetően egyetértés van abban,
     hogy a vidékfejlesztés igen fontos szerepet játszik az EU gazdasági és kohéziós poli-
     tikájában, amely a különböző adottságú térségek fejl ődésének kiegyensúlyozását
     szolgálja.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

   TÉT XVIII. évf. 2004     s2                                     Gyors ténykép           91

     A KAP első pillérének, a termelési támogatásoknak a plafonját az Európai Tanács
   már 2002-ben megállapította. Ennek értelmében 2007 és 2013 között a piaci támogatá-
   sok és a közvetlen kifizetések összege a 2006-os szinten marad, illetve csak a reálérték
   tartása a cél. Ez a korlátozás azonban nem vonatkozik a vidékfejlesztési kifizetésekre.
     A vidéki területeket jellemz ő problémák, a népességfogyás, a szolgáltatások ala-
   csony szintje, a mező gazdasági szerkezetváltás és a környezetvédelem újabb kihí-
   vásai nyilvánvalóan még hosszú ideig fennmaradnak. Egyes területeken ugyanak-
   kor más típusú gondok is fellépnek: a városi népesség kiáramlása a vidéki lakóöveze-
   tekbe, vagy a mezőgazdasági művelés alól kivett területek felügyelete olyan szem-
   pontból, hogy figyelembe vegyék a vidéki közösségek és a tájfenntartás szempontjait.
     A 2007-től kezdődő pénzügyi ciklusban tehát ezekre a problémákra kell reagálni,
   nem megfeledkezve az új tagországok új igényeir ől, továbbá az 1. célterületek és az
   egyéb régiók közötti egyensúly fenntartásáról a vidékfejlesztés tekintetében. A
   KAP költségvetése szerint 2013-ban 13,2 milliárd euró jut vidékfejlesztési támoga-
   tásokra (11. táblázat).
                                        11. TÁBLÁZAT
                              Az EU-25 költségvetése, 2007-2013
                             (The Budget of the EU-25, 2007-2013)
                                                                            (milliárd euró)
                              2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
    1. Fenntartható gaz-
      dasági növekedés         47,6 59,7 62,8 65,8 68,2 70,7 73,7 76,7
    la. Versenyképesség,               12,1    14,4     16,7    19,0    21,2     23,5    25,8
                              80,8
       foglalkoztatás
    lb. Kohézió               38,8     47,6    48,4    49,1     49,3    49,4     50,2    51,0
    2. Természeti erőfor-
       rások megőrzése és     56,0     57,2    57,9     58,1    58,0    57,8     57,8    57,8
       kezelése
    - KAP                      54,3    55,3    55,9     56,0    55,9    55,7     55,8    55,5
    - piaci és közvetlen               43,5    43,7     43,4    43,0    42,7     42,5    42,3
                               43,7
       támogatás
    - vidékfejlesztés          10,5    11,8     12,2    12,7    12,8     12,9    13,1     13,2
    3. Állampolgári             1,4     1,6     2,0     2,3      2,6     3,0     3,3      3,6
       biztonság, jog
    4. Nemzetközi                      11,4     12,2    12,9    13,7     14,5    15,1     15,7
                               11,2
       kapcsolatok
    5. Igazgatás               3,4      3,7     3,8      3,9     4,1     4,2      4,4     4,5
    Kompenzáció az új
                                 1,0                              -       -
    tagoknak
    Előirányzat összesen      120,7    133,6   138,7    143,1   146,7   150,2    154,3   158,4
    Tényleges kifizetés       114,7    124,6   136,5    127,7   126,0   132,4    138,4   143,1
    Kifizetés a GNI                     1,1      1,2     1,1     1,1      1,1      1,1    1,1
                                 1,1
    százalékában
    Forrás: http://europa.eu.int/comm/agriculture.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.
      92       Gyors ténykép                                                 TÉT XVIII. évf. 2004        s2
        A fokozatosan emelked ő vidékfejlesztési el ő irányzat 2006-ra 10,54 milliárd euró-
      ra nő , 2013-ban pedig eléri a 13,2 milliárd eurót (Garancia és Orientációs Részleg
      együtt, ami a tervek szerint összevonásra kerül). Ez az összeg nem tartalmazza a
      modulációból átcsoportosított pénzeket (2007-t ől évi 1,2 milliárd eurót), mert vita
      van arról, hogy azt az 1. vagy a 2. pillérbe sorolják-e. Az EU-25-ben a közös agrár-
      politika költségvetéséb ő l 2006-ban legfeljebb 20% (az EU-15-ben ez 16%),
      2013-ban pedig 24% jut majd vidékfejlesztésre (Popp—Potori—Udovecz 2004).
        2000-2006 során a vidékfejlesztési források 56%-a esik az 1. célterületre. A b őví-
      tés után ez az arány mintegy 66%-ra n ő , tekintve, hogy az új tagországokban a
      vidékfejlesztési eszközök 95%-a az 1. célterületen koncentrálódik (Maácz 2003).
        A legújabb, az EU mező gazdasági minisztereinek 2004. július 16-án nyilvános-
      ságra hozott elképzelése szerint 2007-2013 között a közvetlen termelési és terület-
      alapú támogatások helyett fokozatosan az „átfogóan értelmezett, konkrét progra-
      mokra célzott" vidékfejlesztés kerül el ő térbe. Ennek érdekében az eddig különféle
      neveken futó programokat egységes Európai Vidékfejlesztési Programba fogják
      össze. A program „fő tengelyei", vagyis leginkább támogatott területei a következ ők
      lesznek: a vidéki területek szerkezeti reformja; a termelés és szolgáltatás diverzifi-
      kálása; helyi területfejlesztési stratégiák szorgalmazása.
        A pályázatokon az kerül el ő nybe, aki nem több, hanem jobb árut és szolgáltatást
      ígér, valamint olyan fejlesztéseket, amelyek hosszabb távon javítják a foglalkozta-
      tást. Brüsszel azt szorgalmazza, hogy a támogatások érdemi infrastrukturális, szociális
      és környezetvédelmi javulást hozzanak a falusi-kisvárosi tájegységeknek. Nagyobb
      önállóságot kívánnak adni a tagállamoknak és a kistérségeknek a pályázatok elbírá-
      lásában. A jelenlegi finanszírozási rendszer túl bonyolult volta miatt azt tervezik,
      hogy a vidékfejlesztési eszközöket önálló vidékfejlesztési alapba vonják össze, így
      egységes és hatékonyabb lehet a végrehajtás és az ellen őrzés.

                                                   Jegyzetek

        A tanulmány az OTKA T037583 sz. kutatási program keretében készült.
      2
        1247/1999 EK tanácsi rendelet az Európai Mez ő gazdasági Garancia és Orientációs Alapból nyújtandó
         vidékfejlesztési támogatásokról, bizonyos rendeletek módosításáról és hatálytalanításáról.
      3 .
        Liason Entre Actions de Development de Economie Rurale — Kapcsolat a Vidéki Gazdaságfejlesztési
         Akciók Között.
        Special Aid Accesion Programme for Agriculture and Rural Development — Külön El őcsatlakozási
         Segélyprogram a Mez ő gazdaság és a Vidékfejlesztés Számára.
      5
        Az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA), a Halászati Orien-
        tációs Pénzügyi Eszköz (HOPE), az Európai Mez ő gazdasági Orientációs- és Garancia Alap (EMOGA)
        orientációs része,
      6
        Az alap, rész, részleg, osztály szavak egyaránt használatosak, azonos tartalommal bírnak.
        Kivételt képez az 1. melléklet 9. pontjában szerepl ő programcsomag négy olyan intézkedése, amelyek
        nem kifejezetten agrárvonatkozásúak. Ezek: alapszolgáltatások nyújtása a vidéki gazdaság és lakosság
        számára; a falvak felújítása és fejlesztése, a vidéki örökség megóvása és fenntartása; a mez őgazdasági
        és a mező gazdasághoz közeli tevékenységek diverzifikációja, többféle tevékenység és alternatív jöve-
        delemforrások biztosítására, valamint az idegenforgalmi és kézm űipari tevékenységek ösztönzése.
      8    .
         Kivételes esetben a támogatási arány a Kohéziós Alapot felhasználó tagországokban a 80, az
        ultraperiférikus területeken a 85%-ot is elérheti.
Sarudi Csaba : Vidékfejlesztési intézkedések, támogatások és kilátások az Európai Unió bővítése után.
                             Tér és Társadalom 18. évf. 2004/2. 73-93. p.

   TÉT XVIII. évf. 2004         s2                                             Gyors ténykép               93

   9
     Bizonyos vidéki térségekre a Kohéziós Alap is hatást gyakorol. Ez az alap nem tartozik a Strukturális
      Alapok közé, és az EU négy legfejletlenebb országában a környezetvédelmi és a határokon is átnyúló
      közlekedési infrastruktúra fejlesztését támogatja.
   10 A long term policy perspective for sustainable agriculture. Commission of the European
       Communities, Brussels, 21 January 2003.
   11
        A Tanács 2003. szeptember 29-i 1783/2003 fEK Rendelete a vidékfejlesztési intézkedések számát
       22-ről 26-ra növelte.
   12
        A degresszió és a moduláció alkalmazására az új tagországokban mindaddig nem kerül sor, amíg a
       közvetlen támogatások mértéke el nem éri az EU szintjét. Ennek megfelel ően a degresszió és modulá-
       ció néhány éven belül nem érinti Magyarországot. A számításnál ugyanis a közvetlen jövedelemtámo-
       gatások degresszió, illetve moduláció által (5%-kal) csökkentett szintjét kell figyelembe venni, ami azt
       jelenti, hogy így a csatlakozási szerz ődésben megjelölt id őpontnál egy évvel korábban érjük el a köz-
       vetlen támogatások uniós szintjét (a jelenlegi 100%-os szint 2007-t ől kezdve 95% lesz).
   13
        Míg a Közösségi Támogatási Keretek a nemzeti programok keretébe illeszkednek, a közösségi kez-
       deményezések nemzetek feletti programok. A kezdeményezések révén juttatott támogatásokra egyes
       kisebb régiók közvetlenül a brüsszeli bizottsághoz pályázhatnak. Ezáltal azok a kezdeményezések is
       lehető séget kapnak EU-források megszerzésére, amelyeket az érintett ország nem tekint prioritásnak, s
       így az országos programból kimaradnának.
   14
        Az Orientációs Részlegb ől történ ő kifizetések a kötelezettségvállalás (szerz ődéskötés) utáni két évben
        (n+2) is teljesíthető k. Ugyanez vonatkozik a SAPARD program alapján nyújtott támogatásokra.
    15
        A Garancia Részleg támogatására éves elszámolás vonatkozik, ami azt jelenti, hogy az adott évben fel
        nem használt támogatás elveszik.
    16
         Az első (a 2000. évi) pályázati felhívást csak 2002 szeptember 26-án tették közzé, majd ezt követ ően
        2003 februárjában és novemberében, végül 2004 januárjában jelent meg újabb pályázati felhívás. Az
        agrárintézkedések 9. táblázatban szerepl ő 2., 3. és 4. számú intézkedései eleve nem kerültek meghirde-
        tésre. Ezek „beépültek" az AVOP-ba (2. intézkedés) és az NVT-be (3. és 4. intézkedés).


                                                   Irodalom
    Agenda 2000. For a Stronger and Wider Europe. (1997) European Commission, Brussels.
    Baráth E. (2004) A magyar nemzeti fejlesztési terv. — Területi Statisztika. 3. 203-204; 212-213. o.
    Commission of the European Communities (2003) A long term policy perspective for sustainable
      agriculture. Brussels, 21 January 2003.
    Csáki Cs. (2003) Vidékfejlesztés új irányai — különös tekintettel az Európai Unióhoz csatlakozó orszá-
      gokra. AVA Konferencia. Debreceni Egyetem, 2003. ápr. 1-2. http://www.date.hu/rendez/ava .
    Dorgai L. (2002) Agrár- és vidékfejlesztési lehet őségek a Nemzeti Fejlesztési Tervben. — A falu. 3.9-18. o.
    EC. (1999) Directorate General of Agriculture. Newsletter Special Edition 11 March 1999.
    Halmai P. (szerk.) (2002) Az Európai Unió agrárrendszere. Második, átdolgozott kiadás. A Budapesti
       Agrárkamara és a Mez őgazda Kiadó közös kiadása. Budapest.
    Kovács T. (2003) Vidékfejlesztési politika. Dialóg—Campus Kiadó, Budapest—Pécs.
    Maácz M. (2003) A második pillér növekv ő szerepe. — Változó feltételek, változó lehet őségek. (Átalaku-
       lóban az EU Közös Agrárpolitika). — Halmai P. (szerk.) Agrárszakmai konferencia — el őadások össze-
      foglalói. Budapest, 2003. november. 20.
    Magyar T. (2003) A vidékfejlesztés helyzete és kilátásai az Agenda 2000 félidejekor. — Gazdálkodás. 2.
       6-15. o.
    Mohácsi G. (2003) Vidékfejlesztési támogatások az EU csatlakozás után. — Gazdálkodás. 6.
    Popp J.—Potori N.—Udovecz G. (2004) A közös agrárpolitika 2003. évi reformja. Kézirat. AKII, Budapest.
    Program Kiegészítő Dokumentum. AVOP. (2004) 10. változat. 2004. január. Budapest.
    Sarudi Cs. (2003) Térség- és vidékfejlesztés. Agroinform Kiadó, Budapest.