Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

Tér és Társadalom                                                      XVI. évf. 2002      s   1: 1-16



                        A „KÁROS" URBANIZÁCIÓ
                           (The „Harmful" Urbanisation)
                                     TÓZSA ISTVÁN
Kulcsszavak:
budapesti agglomeráció területrendezési terv urbanizáció területhasznosítás környezeti tudatos-
ság zöld területek

A budapesti agglomeráció 2000-2001 során elkészült rendezési terve — az emberek egészségét véd ő
ökológiai megfontolásból — központilag kívánja szabályozni a területhasznosítást, a zöld és a beépített
területek arányát. Az agglomerációt alkotó települések oldaláról általában elégedetlenség kísérte az
építési övezetek terjedését meggátoló elképzeléseket, hiszen a települések érdeke ezzel ellentétes. A
települések versenyében azok lesznek gy őztesek, amelyek a Budapestr ől kiáramló embereknek és t őkének
letelepedésre alkalmas helyet tudnak ajánlani, így a helyi érdek a földingatlannal való szabad rendelke-
zés jogát kívánja meg.
Jelen tanulmány a helyi építési szabályzatban manifesztálódó területrendezési eszközöket ajánl az ilyen
ellentétb ől származó feszültségek feloldására.


                                            Bevezetés

  A budapesti agglomeráció rendezési terve 2000-2001 során elkészült. Jóllehet a
tervez ők ökológiai megfontolásai érvényesültek benne, az agglomeráció helyi ön-
kormányzatainak egy része ellene foglalt állást, s így a rendezési terv parlamenti
elfogadását 2002-re halasztották, a választások utáni id őszakra. Milyen tények és
folyamatok állnak ennek hátterében? A kérdés megválaszolása során azt a - közfel-
fogástól eltérő - tételt fejtjük ki, hogy az ökológia kedvez ő állapotát nem az urbani-
záció fejl ődése fenyegeti, hanem ellenkez őleg: a település lesüllyedése. Az alábbi
tanulmány ennek indoklását célozza meg a budapesti agglomeráció rendezési tervé-
nek sorsával kapcsolatban.

 Egy közép-európai nagyváros környékének területrendezési tervezése

  Idézhetnénk több szerz őt is, akik a területi tervezés természetét magyarázzák, de
történetesen hallottunk egy anekdotát, ami nagyon találóan jellemzi ezt a folyama-
tot, s nem tudtuk megállni, hogy közzé ne tegyük: « Réges régen, őszidőben, az
indián főnök összehívta népét. „Ideje készülnünk a télre" - mondta - „menjetek és
gyűjtsetek tűzifát az erd őben!" Az indiánok elindultak, és amikor már egy óriási
halom fát gyűjtöttek össze, megkérdezték: „F őnök! Elég lesz?" A főnök magához
intett egy fiatal indiánt és azt mondta neki: „Fiam. Ülj lóra, vágtass fel a hegytet őre,
keresd meg a Bölcs Öreget, és kérdezd meg t őle, hogy hosszú, kemény telünk lesz-e
az idén, vagy nem." A fiú ment, megtalálta a Bölcset és tolmácsolta a f őnök kérését.
A Bölcs Öreg felnézett az égre, lenézett a völgybe, azután így szólt: „Meglehet ősen
kemény és hosszú telünk lesz." A fiú visszalovagolt a válasszal a f őnökhöz, s az
                      Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                   Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

2       Tózsa István                                             TÉT XVI. évf. 2002   s   1


indiánok folytatták a tűzifa begy űjtését. A főnök ismét elküldte a fiút, hogy kérdez-
ze meg az öregt ő l, hogy milyen lesz a tél. Ezúttal a válasz az volt, hogy nagyon
hideg és nagyon hosszú lesz a tél. Így, amikor az indiánok már annyi t űzifát gy űj-
töttek, hogy a sátrak ki sem látszottak a nagy farakások közül, maga a f őnök ült
lóra, s kereste meg a Bölcs Öreget a hegytet ő n. Amikor harmadszor is megkérdez-
ték, az öreg ember így válaszolt: „Ez lesz az eddigi leghidegebb és leghosszabb
telünk." A fő nök megdöbbent: „De hát mégis, mib ő l gondolod?" kérdezte. „Tekints
le a völgybe" — mutatott a Bölcs az indián falu felé — „amikor az indiánok ilyen
kora ő sszel, ilyen sok t űzifát gy űjtenek, az egy igen hosszú és igen hideg télnek az
el őjele." »
  Ez az anekdota a regionális tervezés sajátosságára tapint rá, amikor is a tervez ők-
nek az éppen végbemen ő folyamatokból kell következtetniük a jöv őre, s következ-
tetésük (értsd: az elkészül ő terv) befolyásolja a területfejl ődés folyamatát.
  A 78 települést érint ő , új, agglomerációs területrendezési tervre adott települési
reakciókat a Pest Megyei Önkormányzat gy űjtötte össze, s általában elégedetlensé-
get regisztrált, ami az építési övezetek további terjedését meggátoló zónákat illeti.
A probléma gyökerét az az érdekellentét jelenti, amelyet az ökológiai szemlélet
jegyében tervez ő szakemberek és a földterületb ől a maximális bevételt „kihozni"
igyekv ő helyi településirányítók között feszül. (A szuburbanizációs folyamat által
felszínre hozott, ehhez hasonló és egyéb társadalmi problémákat számos szerz ő
vizsgálta az utóbbi években, így pl. Jámbor 1994; Draskóczy 1995; Thirkell 1996;
Beliczay 1998; Sági—Trócsányi 1998; Barta—Beluszky 1999; Dövényi—Kovács 1999;
Kovács K. 1999; Kovács R. 1999; Kovács Z. 1999; Lukovich 1999; Tasan—Kok
1999; Váradi 1999; Bajmóczy 1999; 2000; Kovács T. 2000; Tímár—Váradi 2000)
 Budapest a városfejl ő dés szuburbanizációs szakaszában van, s lakosságot és t őkét
bocsát ki az agglomerációjába (Ashworth 1985). Egyféle városverseny zajlik, ami-
kor is a magyar és a többi posztkommunista ország települései 1990-t ő l kezdve
egyre inkább piaci körülmények között találják magukat (Enyedi 1995). Népesség-
növekedés és t őke csak a nemzetközi t ő kebeáramlás útvonalában, ill. a kelet-közép-
európai nagyvárosok agglomerációjában tapasztalható, ill. található. Ezért az ilyen
nagyvárosok környezetére készül ő területrendezési tervek mindig szembe fogják
találni magukat azzal a helyi érdekkel, amely a még beépítetlen és a szekunder,
tercier gazdasági szektor által hasznosítatlan erd ő- vagy mez őgazdasági földterüle-
tet lakás, vagy ipari, kereskedelmi célú beruházások céljára szeretné inkább fordíta-
ni, mintsem arra, hogy a tervez ő k szándéka szerint a nagyváros „tüdejeként" szol-
gáló véd őerd őt, zöldzónát alakítsanak ki rajtuk.
 Ez a tanulmány a helyi építési szabályzatban manifesztálódó területrendezési esz-
közöket fog ajánlani az ilyen ellentétb ő l származó feszültségek feloldására, ame-
lyekkel az ökológiai rendszerek is biztosíthatók, de az is, hogy a helyi önkormány-
zat képes legyen szolgáltatásainak fenntartására, javítására a földingatlanjából
származó jövedelem hasznosításával. Az eljárás más kelet-közép-európai nagyváros
agglomerációjában is alkalmazható, ahol az állam kivonuló félben van a települési
szolgáltatás finanszírozásából, úgy, hogy egyre több feladat ellátását utalja helyi
                                 Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                              Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002    s   1                             A „káros" urbanizáció          3

szintre a szükséges pénzeszközök rendelkezésre bocsátása nélkül. Ezzel a kormány-
zat részben a helyi saját bevételek növelésére sarkallja a helyhatóságot, aminek
decentralizációs hatása is van, részben pedig településfejlesztési pályázatokon való
indulásra ösztönzi az önkormányzatot, aminek szintén decentralizációs hatása van.
A nagyvárosok közvetlen környezetében így elszabaduló urbanizációnak, ponto-
sabban az ezzel járó nagyon s űrű és intenzív beépítésnek, a fejletlen úthálózatra
hirtelen rázúduló gépjárm űforgalomnak és az iparosításnak a nagyváros természeti
környezete látja kárát (Kerekes 1996; 1999a; 1999b).
  Budapest és környéke a példa. A magyar f ővárost fekvése már régen a nemzetközi
nagyváros szerepére predesztinálta. Jelenleg fogyó népessége 1,8 millió körüli, míg
agglomerációjában növekv ő a népesség. A budapesti városirányítás és az agglome-
ráció közötti együttm űködést nehezíti a politikai pártok, a városvezet ő SZDSZ és az
agglomerációt uraló FIDESZ érdekellentéte is.

                                     Arccal a piac felé

  A területrendezés kérdése igen jelent ős a volt szocialista országokban, mert az
egy évtizeddel ezel őtti politikai változások következtében az állam fokozatosan
kivonul a települési közszolgáltatások ellátásából. A legtöbb fiatal demokráciában
az állam kényszerintézkedéseit az ellátás területén, er őforrások híján erős decentra-
lizáció kíséri, s így a helyi önkormányzatokra marad a települések m űszaki és hu-
mán infrastruktúrájának fenntartása és fejlesztése. Az EU országok egyik legfonto-
sabb területfejlesztési alapelvének, a szubszidiaritásnak a jegyében ez felhatalma-
zást ad a helyi önkormányzatoknak, hogy maguk döntsenek fejlesztési kérdésekben.
Jóllehet erre az „önkormányzati" törvény (Ötv. 1990) felhatalmazza őket, a volt
szocialista országokban az állampolgároknak nincsen olyan mennyiség ű felhalmo-
zott tőkéjük, amivel a helyi fejlesztésekben úgy tudnának részt venni, mint a nyu-
gat-európai polgárok az 1970-es években, amikor az államhatalom decentralizációja
ott is kiteljesedett. A fiatal és szegény kelet-közép-európai települési önkormány-
zatok az 1990-es évek kezdetét ől így egyedül maradtak egy kiteljesed ő piaci kör-
nyezetben. Az elégtelen mérték ű és egyre csökken ő központi támogatás mellett az
önkormányzatok képtelenek megfelel ő szinten fenntartani és fejleszteni települési
szolgáltatásaikat. Arra kényszerülnek, hogy feléljék vagyonukat, ami legnagyobb
részt földingatlanokban manifesztálódott. Gyakran esik meg, hogy természetvédel-
mi területek puffer-zónájaként szolgáló zöldövezeteket (erd őt, szántót és legel őt)
kénytelenek építési övezetbe vonni és eladni. Eladni, ha van kinek. A vev ők vagy
ipari parkot, logisztikai létesítményt, vagy lakóparkot építenek az így megszerzett,
ökológiailag hasznos zöldövezetben. Az érett piacgazdaságban ugyanis a földtulaj-
don-piac igen jelent ős, és öt szerepet tölt be: (1) a föld rendelkezésre állása alapvet ő
feltétele az árutermelésnek; (2) a földterület hasznosítása további kereslet növeke-
dést eredményez; (3) a földingatlan befektetési és er őforrás-lekötési eszköz is; (4) a
földingatlan-piac következésképpen er ősíti a gazdasági fejl ődést és a jólétet;
                      Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                   Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

4      Tózsa István                                              TÉT XVI. évf. 2002   s   1

(5) mivel a föld mindig pénzzé tehet ő, a beruházási t őke kibocsátója is lehet
(Brezski—Valletta 2001).
   De hol vannak a régiók, ahol a települési önkormányzatoknak van egyáltalán le-
hető ségük — megélhetésük reményében — áruba bocsátani földingatlanaikat? Sajnos,
a közép- és kelet-európai országokban a privatizált és az önkormányzatokra testált
földterület a bel- és külföldi spekulációs t őke olcsó zsákmányává válik (Wollmann
 1997; Horváth 2000). Csak nagyon kevés olyan régió van (nagyvárosok körüli
település-gy űrű k, vagy autópályák menti település sávok), ahol valóban olyan piaci
kereslet jelentkezik a földingatlanokra, ami er őforrást jelent a területi fejl ődés szá-
mára. Az ilyen régiók a nemzetközi t őkeáramlás útvonalai, a regionális kapu-
szerepet betöltő nagyvárosok szomszédságai, vagy a nemzetközi hírnévnek örvend ő
üdülő- vagy gyógyfürd ő helyek. A magyar térszerkezetben ezek: a Bécs—Budapest
tengely, a budapesti agglomeráció, a f ővárosból kiágazó autópályák menti sávok és
a legismertebb fürd ő helyek, mint a Balaton, Hévíz, Hajdúszoboszló stb. (Enyedi
 1996a; Hrubi 2000).
   A központi kormányzat Európának ezen a részén a hosszú hagyományokra vissza-
tekintő , központilag motivált, poroszos területfejlesztés és területrendezés b űvköré-
bő l még mindig nem lépett ki. Egy évtizednyi demokratikus berendezkedés nem
tudja eltörölni a régi reflexeket. Így a területrendezés megtartotta központi, felülr ől
irányított mítoszát, miközben a végrehajtás eszközei a regionális szinteken meg-
gyengültek (mint nálunk a megyék 1990 óta), vagy elvesztek (mint nálunk a járások
1985-ben). Az történik tehát, hogy a központi tervezés jegyében szület ő tervek
direkt módon konfrontálódnak a helyi (végrehajtó) akarattal, s ez feszültségeket
okoz. (A mai területrendezés, ill. területi politika egyéb id őszerű kérdéseit vizsgálja,
ill. rendszerezi: Enyedi 1996b; Szegvári 1996; Rechnitzer 1998; Forman 2000;
Szigeti 2000).

                                Lehetséges stratégiák

  Az új demokratikus országok településeiket tehát a piacra küldték, hogy ott bol-
doguljanak, ahogy tudnak. Valódi keresleten alapuló, valódi földingatlan-piac csak
nagyon kevés helyen alakult ki. Azokon a helyeken, amelyek a nyugati t őkebeáram-
lás tengelyében fekszenek. Ezek a keleti nagyvárosok (Moszkva, Kijev, Prága,
Varsó, Budapest, Szófia, Bukarest) és agglomerációjuk. A földingatlanokért folyó
piaci harc ezeken a helyeken megy végbe. Ezek a keleti nagyvárosok mind elérték
urbanizációs fejl ő désük során a szuburbanizációs fázist, amikor is a városközpont
elviselhetetlen gépjárm ű forgalma, az azzal járó er ős leveg őszennyeződés, a nagy-
arányú bűnözés és az emberek növeked ő környezeti tudatossága megindítja a
nagyvárosi lakosság és a beruházói t ő ke kiáramlását a központból az agglomeráció-
ba. Az agglomeráció azon települései, amelyek elég szerencsés fekvéssel rendel-
keznek ahhoz, hogy a nagyváros központjából kiáramló embereknek és a t őkének
letelepedésre alkalmas helyet ajánlhassanak, a települések versenyében gy őztesek
lesznek, s él ő települések maradnak. Azok a települések pedig, amelyek nem tudnak
                                 Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                              Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002    s   1                             A „káros" urbanizáció         5

ezzel a lehető séggel élni (vagyis nem tudják vagy nem akarják azt, hogy a nagyvá-
rosból kiáramló népesség és t őke, valamint a nagyvárosban megfelel ő helyet nem
találó külföldi tő ke náluk letelepedjen) a települések versenyében a vesztesek közé
sorolódnak, s településüket halálra ítélik. Az „életet" választó településeknek
ugyanis megmarad a népesség-megtartó képességük, míg azok, amelyek kényszer ű-
ségbő l vagy tudatlanságból a „halált" választják, elveszítik ezen képességüket. A
települések ugyanis él ő rendszerek, s ha nem tudnak folyamatosan egyre jobb és
több lakást, egyre jobb és több munkahelyet és egyre jobb és több szolgáltatást
biztosítani lakosságuknak, elveszítik népesség-megtartó képességüket. A lakosság
erő s fogyása tehát a település betegségének a jele, a növekv ő népesség pedig az
egészségé, függetlenül attól, hogy ezért a természetes szaporodás, vagy a vándorlási
egyenleg pozitívuma felel ős. A fentiekre való tekintettel kijelenthet ő, hogy a helyi
érdek a földingatlannal való szabad rendelkezés jogát kívánja. Eközben a terület-
 rendezés — az emberek egészségét véd ő ökológiai megfontolásból — korlátozni kí-
 vánja a területhasznosítást és zöld gy űrűt kíván építeni a nagyváros köré. Ez a
 konfliktus forrása.
    A fenti ökológiai megfontolások értelmében az agglomerációs területrendezési
 terv központilag kívánja szabályozni a zöld és a beépített (ún. urbanizált) területek
 arányát. Teszi ezt a fő városban és az agglomerációban él ő emberek egészségének
 védelmében. A nagyváros közeli földingatlanra piaci igény van, és a piacra került
 településeken az ökológiai érv minden bizonnyal veszítene, ha a területrendezés
 jogi eszközökkel meg nem mentené a zöldet. Az agglomerációs települések na-
 gyobbik része és az ott él ők földtulajdonosi rétege ebbe nehezen nyugszik bele,
 hiszen a földek mez ő- és erd őgazdasági mű velése, esetleg legeltetésre való haszná-
  lata ráfizetéses, miközben a piaci kereslet kielégítésének elmaradása nagy bevételi
  lehetőségtő l való elesést jelent mind a földtulajdonos önkormányzatok, mind a
  földtulajdonos állampolgárok számára. Mit tehetnek azon kívül, hogy szomszédjaik
  földjét ajánlgatják természetvédelmi célra a maguké helyett? Három választásuk
  van:
   1) Elfogadhatják a rendezési terv ajánlását, s ezzel a vesztesek közé kerülnek a
       települési versenyben. Elfogadják, hogy egy csendes, szennyezetlen zöldöveze-
       ti település legyenek, ahol a települési szolgáltatások viszonylag alacsony szin-
        ten maradnak és fejlesztésekre sem lesz er ő forrásuk. A településük urbaniszti-
        kai szempontból beteg település lesz, ahol nem n ő a lakosságszám, a munkahe-
        lyek és a szolgáltató helyek száma és nem javul azok min ősége. Az ilyen tele-
        pülés nem önálló településként él és funkcionál, hanem, mint a központi nagy-
        város zöldövezeti lakótelepe, vagyis integritását el őbb-utóbb elveszíti. Ha jó a
        közlekedési kapcsolata a nagyvárossal, ett ől eltekintve a meg őrzött véderd őivel
        kellemes lakóhely az ilyen, de szolgáltatási fejlesztésekre nem csak pénzük,
        szabad helyük sem lesz.
   2) Elfogadják a beépítési tilalmakat megfogalmazó területrendezési tervet, s
        ugyanakkor önkormányzati intézmény- és szolgáltatás-m űködtetési kompenzá-
        ciót kérnek a központi kormányzattól azokért a földingatlanokért cserébe, ami-
                         Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                      Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.
6      Tózsa István                                             TÉT XVI. évf. 2002   s   1

    ket eladhattak volna lakó, logisztikai, ipari vagy kereskedelmi célokra. Ez vé-
    get nem érő vita tárgyát képezi majd.
3) A harmadik út és úgy tűnik 2001 végén, hogy az agglomerációs települési
                      —



    lobbi ezt érte el — az, hogy a budapesti agglomeráció településrendezési tervé-
    nek országgy űlési elfogadása el őtt a települések elkészítik és elfogadják saját
    településrendezési terveiket, amelyekben annyi jelenlegi legel ő, mezőgazdasági
    és természetvédelem alatt nem álló erd őterületet jelölnek ki kés őbbi, beépítésre
    szánt területként, amennyir ől úgy gondolják, hogy megfelel ő hasznot hoz a
    piaci értékesítés során, legyen szó az önkormányzatról, mint tulajdonosról,
    vagy a helyi érdekérvényesítésre képes privát földtulajdonosok körér ől. Így, az
    agglomerációs rendezési terv véglegesítése során szegény tervez ők mindig új,
    helyi földhasználati tényekkel szembesülnek, s az elképzelt zöldövezet végül is
    nem, vagy nagyon hiányosan tud majd megvalósulni.
  A budapesti agglomeráció 78 települése között mindhárom stratégia megtalálható.
Az első kettő esetében a rendezési terv nem ütközik problémákba, annál inkább a
harmadiknál. Magyarországon volt már egy „agglomerációs" területrendezési terv,
amelyet az Országgy űlés is jóváhagyott: a balatoni agglomerációé. Annak elkészí-
tése során építési moratóriumot vezettek be a parlamenti elfogadásig. Azokon a
helyeken, régiókban tehát, ahol a központi kormányzat a helyiekkel szemben elég
erős ahhoz, hogy a területhasznosításra moratóriumot vezessen be a rendezési terv
elfogadásáig, ott a harmadik stratégiát nem lehet követni. A moratórium ugyanis
nem teszi lehetővé, hogy a települések gyakorolják a földtulajdonukkal való önren-
delkezést, s mint ilyen tulajdonképpen ellentétes az 1990. évi Ötv.-vel. Ennek meg-
változtatása viszont kétharmados többséget igényel, így ez a kérdés a politikai er ő-
viszonyok függvénye.
  A budapesti agglomeráció esetében nem volt lehetséges a moratórium bevezetése
és ez várható a többi keleti nagyváros esetében is. Az itteni földingatlanok egyrészt
nagyobb értékűek, mint pl. a balatoniak, és a nemzetközi t őke is nagyobb érdekl ő-
dést mutat irántuk, vagyis jóval nagyobb a kereslet. Az agglomerációban igen sok
politikus is él, vagy ingatlant tart birtokában, tehát a személyes érdekeltségük is
erős motívum.
  Van egy másik er ő is, ami az ellen dolgozik, hogy az agglomerációs települések
újabb és újabb lakóparkoknak és zöldmez ős ipari vagy tercier beruházásoknak ad-
janak területet. Ez pedig maga a nagyváros önkormányzata. Szerintük az agglome-
rációs településekre évente több tízezer budapesti kivándorló személyi jövedelem-
adójának helyben maradó százalékát átviszi új lakóhelyére, de budapesti munka-
helyét megtartja, a gyerekét Budapesten iskoláztatja, a f ővárosban vásárol és az
orvosi ellátást is ott veszi igénybe. Más szóval a kitelepül ő réteg a nagyváros közle-
kedési infrastruktúráját és települési szolgáltatásait használja, s ezzel túlterheli azt.
Figyelembe kell azonban venni, hogy ezeknek a kitelepül őknek mindig is budapesti
munkahelyük volt és mindig is a fővárosi infrastruktúrát használták, extra terhelés-
ről tehát nem beszélhetünk. Az SZJA részarány elvész ugyan, de a nagyvárosi
                                 Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                              Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002    s   1                              A „káros" urbanizáció      7

infrastruktúra terhelése, amelybe a sokféle térítéses szolgáltatás, mint pl. a kereske-
delmi és banki szektor is beletartozik, hozzájárul azok folyamatos b ővüléséhez,
javulásához. A térítéses városi szolgáltatások igénybevétele nagyobb forgalmat,
ergo nagyobb helyi adókivetési lehet őséget is biztosít a nagyváros számára.
   Etikai szempontból is vitatható, hogy az állam, amikor a piacra küldi a települése-
it, hogy éljenek meg ott, korlátozza árukínálatukat. Amikor a központi kormány
nem tudja finanszírozni a települési funkciók ellátását és ezért azok nagyobb részét
a településekre hárítja a decentralizáció (demokratikus) égisze alatt, van-e joga
területrendezési tervekben rögzített zónákkal, vagy moratóriumokkal korlátozni a
települések területhasznosítását? Ez a kérdés, aminek van egy másik oldala is: ha a
területhasznosítás egy régióban tervszer ű kontrol nélkül, pusztán a piaci mechaniz-
musokra alapozva alakul, az nem vezet-e zsúfoltsághoz, környezetszennyezéshez,
az emberi egészség veszélyeztetéséhez, a természetes él őhelyek eltűnéséhez, az
eredeti tájkép megváltozásához? A kérdés els ő oldalára „nem", a másikra „igen"
lehet a válasz.
   Kelet-Közép-Európában és f őleg Kelet-Európában a helyi önkormányzatok nem
eléggé érettek ahhoz, hogy a fenntartható fejl ődést a természeti környezetükben
biztosíthassák — tervszerű központi ellen őrzés híján.

                                      A zöld szempont

  A környezeti tudatosság szinte vezérelve a budapesti agglomeráció területrende-
zési tervének. Új területhasznosítási kategóriaként a dokumentum bevezeti a „zöld
zónát", melybe beletartozik a Duna—Ipoly Nemzeti Park részein — ezen belül a
Budai és a Pilisi Tájvédelmi Körzetek, valamint más országos vagy helyi jelent ősé-
gű természetvédelmi területeken — kívül az összes, eddig még be nem épített erd ő,
rét, legel ő és szántó. A rendezési terv azt javasolja, hogy a 2000., ill. 2001. évi
állapotnak megfelel ően ezeket a területeket zöld zónaként tartsák meg. A zöld zóna
eddig természetvédelem alatt nem álló részei egyrészt puffer-zónaként funkcionál-
hatnának a már védett területek körül, másrészt hozzájárulnának a légszennyez ő
hatások megsz űréséhez, semlegesítéséhez, harmadsorban pedig, egyfajta választó-
vonalként megakadályoznák, hogy a települések összeépüljenek. A zöld zóna a
főváros „tüdejét" is jelenti, amennyiben semlegesíti az ott keletkez ő intenzív lég-
szennyezést. Lehet-e kiegyezés az ökológiai és a helyi gazdaság-orientált területfej-
lesztési elképzelések között úgy, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megma-
radjon?
  Ha Európa nyugati részén és Észak-Amerikában a nagyvárosokat tekintjük,
mindenütt széles agglomerációs övezetet találunk körülöttük, mint pl. az angliai, a
német, vagy az USA keleti-parti nagyvárosai esetében. Ezek a helyek a világ legs ű-
rűbben beépített területei, mégsem mondhatnánk, hogy zsúfoltságuk, szennyezett-
ségük miatt alkalmatlan emberi lakóhelyek. Ellenkez őleg: az afrikai, ázsiai és a
latin-amerikai világvárosok valóban zsúfolt és szennyezett, rendezetlen és egész-
                         Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                      Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

8      Tózsa István                                             TÉT XVI. évf. 2002   s   1

ségtelen agglomerációihoz képest a nyugat- és észak-európai vagy észak-amerikai
metropoliszok településgy űrűi a maguk fejlett infrastruktúrájával, lakosságuk ma-
gas környezeti tudatával a legkívánatosabb emberi (tömeg) lakhelyei a világnak, s
ezek a sűrűn beépített területek teljes ökológiai láncoknak nyújtanak otthont. Gon-
doljunk a zsúfolásig beépített Kentre, „Anglia virágos kertjére", vagy a londoni
városi rókákra, amikor pl. egy csúcsragadozó is alkalmazkodni képes a nagyvárosi
körülményekhez. Vannak olyan angliai és holland ökológiai felmérési eredmények,
amelyek szerint a nagyvárosok kertvárosi övezetei mind faj, mind egyedszámot
tekintve felülmúlják a távolabbi szántóföldi, mezei és erdei, ún. természetes él őhe-
lyeket (Forman—Gordon 1986; Islington 1994; Oliver 1994), hiszen a fejlett kör-
nyezeti tudatú lakosság a legtöbbször er ősíti az ökológiai lánc gyengébb láncsze-
meinek fennmaradási esélyeit a városi környezetben („természetes" él őhelyek mes-
terséges kialakítása a kertekben, az állatok védelme, etetése). Ez er ős érvnek látszik
azzal az állítással szemben, hogy az urbanizáció a természetes él ővilágot elpusztítja.
Bár, ha a többi kontinenst és Kelet-Európát tekintjük, ez — a társadalmi jóléthez
kötődő —, az ökológiai láncot fenntartó környezeti tudatosság csak a „nyugati civili-
záció" nagyvárosaiban és agglomerációiban jelenik meg.
  Azok a régiók, ahol Kelet-Közép-Európában els őként jelenik meg a környezeti
tudatosság, a nagyvárosok agglomerációi. Ezek egyúttal a leggyorsabban urbanizá-
lódó (beépül ő) térségek is. Az ide kiáramló emberek éppen a szennyezés, a zsúfolt-
ság el ől menekülnek, megvan tehát a magukhoz való eszük, hogy ne akarjanak
rendezetlen, szemetes, gondozatlan és nem zöld környezetben élni. Ez manapság is
manifesztálódik, amikor p1. a budapesti agglomeráció településein a kertvárosi
beépítésű részeket mérjük fel. Megállapítható, hogy a zöldfelületek az uralkodóak a
kertvárosban, s ez akkor különösen nyilvánvaló, ha repül őgépről, netán a világűrből
tekintünk alá — m űholdfelvételek segítségével (Tózsa 1995). A zöld az uralkodó
szín, nemcsak az agglomerációkban, hanem mindenütt, Közép-Európában. A leve-
lek zöld színét adó klorofill fényvisszaver ő képességének maximumát nem igazán a
szabad szemmel is látható zöld hullámhossz tartományában nyújtja, hanem a
szemmel már nem érzékelhető, ún. közeli infravörös sávon, a 700 nanométer feletti
hullámhosszakon. A műholdak több színtartományban érzékelik a földfelszínr ől
visszaverődő sugárzást, többek között a szabad szemmel már nem látható, közeli
infravörösben is. Tradicionálisan, az ún. hamis színes m űholdképeken az infravörös
tartományban rögzített jelekhez a vörös színt szokták rendelni. Nos, a klorofill
effektusnak köszönhetően a vegetációs időszakban készült műholdképeken minél
zöldebb a felszín, annál vörösebb a kép. A Kárpát-medencében pl. egy augusztus-
ban készült kép olyan vörös, hogy minden más információt elnyom. Településszer-
kezeti felmérésekhez például csak kora tavaszi, vagy kés ő őszi felvételeket lehet
használni, hogy az utak vonalvezetése, a települések szerkezete egyáltalán látható
legyen. Egy olyan m űholdképen, ami a vegetációs id őszakban készült és a budapes-
ti agglomerációt is ábrázolja, egyszer űen lehetetlen megtalálni és azonosítani olyan
agglomerációs településeket, mint Nagykovácsi, Budakalász, Pilisborosjen ő,
                                 Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                              Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002    s   1                              A „káros" urbanizáció      9

Budajen ő, Telki, Tinnye, Zsámbék, Solymár stb., annyira belevesznek a zöldbe. A
sokat emlegetett zöld gy űrű sem azonosítható Budapest körül, s őt maga Budapest
sem rendelkezik jól körvonalazható határokkal a m űholdképen, csak a pesti Belvá-
ros egyes részei azok, ahol az infravörös sáv alacsonyabb visszaver ődése jól kimu-
tathatóan csökken és ez egy szürkés-kékes színárnyalatot eredményez.
  Még a belvárosi betonsivatag is meglepetést okoz, ha a leveg őből van alkalmunk
megtekinteni. Helikopteres, városökológiai légi fényképezéseink során az 1990-es
évek elején azt tapasztaltuk, hogy azokon a helyeken, ahol Józsefváros, utcáin járva
esetleg 100 méteren keresztül egyetlen fát, bokrot vagy zöld foltot sem látunk, a
légi fényképeken az uralkodó szín: a zöld. A régi, zárt udvaros, bérházas beépítés ű
házak belső udvarain álló fák lombkoronái kárpótolják az utcákról teljesen hiányzó
zöldet. Végül egy érdekes információ: vajon a világ legs űrűbben beépített országa,
Hollandia, a világűrből szemlélve milyen szín ű? A válasz ezek után talán nem meg-
lepő : zöld.

                                    "Káros" urbanizáció

   Az országgy űlési beszédek alatt és a médiában gyakran elhangzik a „káros urba-
nizáció" kifejezés, amely „veszélyezteti a Budapest körüli zöld gy űrűt, ill. a főváros
tüdejét". A területi fejl ődés agglomerációs korlátozását kívánó politikusok, ill. a
környezetvédő „zöldek" mobilizálják a civil szervezeteket is, hogy látványos ak-
ciókkal akadályozzák a zöld gy űrű további beépítését. Azt halljuk, hogy az agglo-
 merációban egyre terjed ő urbanizáció felel ős azért, hogy Budapest leveg ője ennyire
szennyezett, ill. nem képes tisztulni. Azt is hallani, hogy az egyre sz űkülő agglome-
rációs zöld gy űrű a felel ős azért, hogy a helyi és a budapesti lakosság körében ilyen
 magas a rákos megbetegedések aránya. Ez a két állítás azonban hamis. Budapest
 leveg ő minőségét se nem javítja, se nem rontja az, hogy az agglomerációban milyen
 a felszínborítottság. A több száz méter magasságban ható légáramlást csak a több
 száz méter magas domborzat befolyásolja és nem a 10-20 méter magas erd ő, vagy
az ugyanilyen magas épületek. Valóban létezik egy légköri ventilláció, amely képes
felhígítani és a belső városrészekb ől az agglomeráció keleti oldala felé kisöpörni a
 budapesti — helyben keletkez ő — kipufogó gáz tömeget. Az, hogy ez milyen irány-
ban és hol történik, az uralkodó széliránytól és a Budai-hegyek morfológiájától
függ. Az így azonosítható budapesti szélcsatornák els ősorban a nyugat—keleti és
északnyugat—délkeleti irányú völgyek. A legnagyobbak közülük a Pilisvörösvá-
ri-árok, ill. a Tétényi-fennsík és a Budai-hegyek közötti mélyedés. Ezek beépítése
 vagy be nem építése nem befolyásolja a légtömeg hígító, tisztító hatását, hacsak
jelentős füstöt, szennyez ő anyagot kibocsátó ipari létesítményt, esetleg egy (dorogi)
szemétéget ő művet nem telepítenek a szélcsatornákba. A szennyez ő anyagok forrá-
sa sem az agglomeráció. A nagyváros önmagát akarja elpusztítani a közparkok
hiányával, az uralkodó szélirányra mer őlegesen tervezett, magas sorházakkal szegé-
lyezett és gépjárműforgalommal zsúfolt utcáin a kipufogó gázok által. Ezért az
                         Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                      Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

10     Tózsa István                                                 TÉT XVI. évf. 2002   s   1

agglomeráció nem tehet ő felel ő ssé, akár van ott zöld övezet, akár nincs. A f őváros-
ban, az agglomerációban, egész Magyarországon, vagy egész Kelet-Közép-
Európában a rákos megbetegedések — Nyugat-Európához viszonyított — igen magas
számát illetően a felel ősséget nem háríthatjuk a településeket vagy a nagyvárosokat
övező zöld gyűrűk hiányára. A szocialista nehézipar összeomlása után még csak azt
sem mondhatjuk, hogy nálunk a légszennyezés jóval nagyobb, mint Nyugat-
Európában, ahol jóval alacsonyabb a rákos megbetegedések és halálozások száma.
Hollandiában, Dániában, Németországban és Angliában a nagyvárosok éppen olyan
erős, ha nem erősebb gépjárm űforgalommal küszködnek, mint a közép-európai
városok. Ráadásul ezeknek a nyugati nagyvárosoknak az agglomerációs övezete
sokkal sűrűbben van beépítve, mint nálunk, s ezekben az országokban mégis ala-
csonyabb a daganatos és légúti (ún. környezetfügg ő) megbetegedések aránya, mint
nálunk. A talányra a válasz megint csak a nyugati civilizáció magasabb környezeti
tudatában adódik: az EU és az amerikai állampolgárok sokkal fegyelmezettebben,
rendszeresebben és készségesebben vesznek részt a sz űrővizsgálatokon, mint ná-
lunk, és a szakorvosi ellátás körülményei is sokkal hatékonyabban, magasabb szín-
vonalon működnek.
  A települések egymással versenyben állnak azért, hogy minél több beruházást,
tőkét vonzhassanak magukhoz, hogy minél több és egyre színvonalasabb települési
szolgáltatást biztosíthassanak, hogy minél több földtulajdont ajánljanak ki lakóhely
építésre, és hogy minél több munkahelyet vonzhassanak a településre. A nyugati
világ területi tervez ői is felismerték ezt, és megpróbálták a városiasodás folyamatát
összeegyeztetni a természeti környezet védelmével, ill. fenntartásával (Bull 1989;
Braun 1999). A fentebb említett verseny gy őztesei egészséges települések lesznek —
mind társadalmi, mind természeti környezetüket tekintve. A veszteseknek viszont
csökken a népességük, romlik a szolgáltatásuk, és leromlik a települési környezetük
is. Érthet ő módon a győztes települések lakossága lesz az, amelynek lesz energiája,
tehetsége és affinitása ahhoz, hogy (természeti) környezetével is tör ődjék. Kertjeik
szépen gondozottak lesznek, amelyek az él ővilág széles láncának szolgálnak lakhe-
lyül, ökológiai folyosóként, vagy ökológiai „stepping stone"-ként (mozaikos, ill.
feldarabolt ökológiai folyosóként). A vesztes települések lakosságának nem lesz
energiája, tehetsége és affinitása ahhoz, hogy természeti környezetével tör ődjön: a
megélhetési harc hevében a település természeti környezetét gátlástalanul kihasz-
nálják és szennyezik.
  Politikai érdekb ől vagy a kell ő tájékozottsággal nem rendelkez ő természetvéde-
lem oldaláról felhergelt civil zöld szervezetek készek arra, hogy tiltakozzanak az
ellen, ha egy-egy cég akar településükön letelepedni (mint pl. Pilisjászfalun, Buda-
kalászon), vagy új lakóparkot akarnak létesíteni (mint pl. Piliscsabán). S bár az
ilyen megmozdulások népszer űek a sajtó és a közvélemény el őtt — hiszen a zöldek a
fákért, az egészégért harcolnak —, a természetvéd ők hosszabb távon az eredeti (jó)
szándékukkal ellentétes hatást érnek el. Megvédhetnek ugyan egy-egy ligetet, fasort
vagy erdőt, de ugyanakkor gátolják a t őkét abban, hogy a településükre jöjjön (ott
                                Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                             Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002   s   1                             A „káros" urbanizáció      11

munkahelyet és ipari adóbevételt jövedelmezve a helyi szolgáltatások fejl ődését
stimulálja). Akaratuk ellenére azon munkálkodnak végs ő soron, hogy településük a
vesztesek közé kerüljön. A vesztesek lakosságát pedig a szükség hosszú távon arra
kényszeríti, hogy saját maguk vágják ki az utolsó fákat — tűzifának. A természetvé-
dőknek rá kellene jönniük, hogy a természetvédelem f ő kérdése az, hogy gy őztes-e
(egészséges), vagy vesztes-e (beteg) a lakosságnak otthont adó település maga? A
vidéken él ő munkanélküliek nem törődnek természeti környezetük fenntartásával,
még a szigorúan védett nemzeti parki területeken is mindennapos a megélhetési
bűnözés, a természeti értékek felélése, a fák kivágása, a vadállomány megtizedelé-
se. A természetvédelmi hatóság egy-két felügyel ővel hektárok ezrein — tehetetlen.
(Ez olyankor a legnyilvánvalóbb, amikor egy-egy kamionra való levadászott védett
madár akad fenn a határon.) Az egyetlen er ő, ami a természeti környezetet, az öko-
lógiai folyosót, az ökológiai láncot meg tudja védeni, az a helyi lakosság. Az agg-
lomeráció védett erdeiben motorozó, randalírozó, vandál fiatalokra a természetvé-
delmi őr sem mer rászólni, de hatásosan rá tudna szólni a fiatalok családjának barát-
ja, a szomszéd, a haver, az ismer ős, a rokon — vagyis a helyi lakos. Nos, csak a
győztes település lakossága engedheti meg magának, hogy megvédje a környezetét,
mégpedig úgy, hogy „megvásárolja" azt.

                             A település-marketing szerepe

  Amikor a településirányítók elkötelezik magukat a gy őzelem irányába a települé-
sek versenyében, stratégiát kell kidolgozniuk, hogyan lehet t őkét vonzani a telepü-
lésre. Ennek során el kell adniuk a településüket (telephely, munkaer ő, hírnév, kul-
túra formájában) a befektet őknek, azért, hogy munkahelyhez és a települési szolgál-
tatásokat javító helyi adóbevételhez juthassanak. Ezek ismertek a település-
marketing tudományából (Ashworth—Voogd 1997). Azonban ki legyen az els ő vevő
a településre? Az els ő vev ő a helyi lakosság. Hogyan adható el a település a saját
lakosságának? Ez a marketing tevékenység három szakaszból áll. Els őként a helyi
polgároknak meg kell ismerniük a saját települési (természeti és társadalmi) kör-
nyezetük értékeit, er ősségeit, adottságait, de a környezetükben rejl ő gyengeségeket,
a védend ő, pusztuló adottságokat is. Meg kell ismerniük azokat a lehet őségeket,
amelyekkel az er ősségeiket ki tudják használni és a gyengeségeiket meg tudják
erősíteni környezetükben. Végül meg kell ismerniük a veszélyeket, amelyek kör-
nyezetükben el őfordulnak. A megismerés folyamata után várható el, hogy megked-
velik, megszeretik a saját településüket, hogy kialakul bennük a regionális, területi
identitás tudat. Amennyiben ismerik és szeretik a lakóhelyüket, elvárható t őlük,
hogy megvédjék annak környezetét, hogy ne érvényesüljön a NIMBY (not in my
back yard, vagyis „nem az én hátsó udvaromban", kertemben, tehát nem érdekel)
jelenség. Az a lakosság, amelyik védi környezetét, tiszta, rendezett, parkosított,
virágos, zöld településen él, rá mer szólni az erd őből fát lopó, vadorzó, az erd őben
motorozó és randalírozó ismerőseire, a helyi hagyományait sem hagyja kihalni, s őt
                         Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                      Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

12     Tózsa István                                             TÉT XVI. évf. 2002   s   1

feléleszti azokat. Ahol viszont a helyi lakosság nem vev ő a saját településére, az a
település arculatán is meglátszik: rendezetlen, szemetes, hagyományápoló civil
szervezeteknek híján van. Az ilyen települést kevés sikerrel lehet eladni a t őkének,
még akkor is, ha egyébként a t őkeáramlás útvonalába esik. A vesztes település
eleve nem tudja eladni magát saját lakosságának. Az ilyen helyeken teljesen hiába-
való a zöld megmozdulás a földek védelmében, a település környezete hosszabb
távon pusztulásra van ítélve (1. táblázat). Az urbanizáció nem más, mint (akár
spontán módon, akár szervezett-tervezett körülmények között) hagyni a települést
fejl ődni: új lakóhelyeket, új munkahelyeket és új szolgáltatási helyeket alakítani ki.
A település-marketingnek tehát a gy őztes településeken van a legtöbb haszna, s
csak a gy őztesek képesek, engedhetik meg maguknak a zöld, egészséges, a vadvi-
lágnak is otthont biztosító települési környezetet. Meggondolatlan dolog tehát „ká-
ros" urbanizációról beszélni. Az urbanizáció maga a fejl ődés, s ezt a t őkebeáramlás
és a lakossági „vétel" generálja. Kelet-Közép-Európa legtöbb régiójában ez a két
hatóanyag jelenleg hiányzik, jószerivel csak a nagyvárosok agglomerációjában
találhatók fel, ezeken a helyeken pedig — különféle okok miatt — ellenérzést is ki-
váltanak. Ezt az ellenérzést három tényez ő alakíthatja ki: (1) a spontán urbanizáció
megváltoztatja a település és a környez ő táj tradicionális arculatát. Ez azonban a
történelem során mindig magától értet ődően így is volt. Egy mai agglomerációs
települést, vagy környezetét jószerivel fel sem ismernénk, ha száz évente egy-egy
képet láthatnánk róla id őben visszafelé utazva. Mind az építmények, mind a kör-
nyező táj totálisan eltér ő képet mutatna mondjuk a vaskorban, a középkorban, vagy
akár a XIX. században. Az eredeti állapot fenntartása jegyében — lakóház esetében
— nem mindenki fogadná el a zsúpfedeles vagy földbe vájt kunyhót, esetleg a bar-
langot. (2) Az agglomerációba kiköltöz ő emberek — els ősorban értelmiségiek —
pontosan a zsúfoltság el ől menekülnek. Az agglomerációs települések közösségei-
ben els ősorban ők hozzák létre a természetvéd ő, zöld civil szervezeteket a további
kitelepülések megakadályozására. Ez a „Medusa tutaja l " effektus: ő már kiköltözött
(megmenekült), ide más ne jöjjön (menekülhessen). (3) A beépítés elleni ellenérzést
helyi politikai okok és a telekspekulációval szembeni jogos felháborodás, vagy
éppen az irigység is motiválhatja. Az emberek — néha talán nem is alaptalanul — azt
feltételezik, hogy az önkormányzat tagjai személyes anyagi haszon fejében juttat-
nak földterületeket egyes cégeknek.
  Látni kell azonban, hogy amennyiben a település-marketing és az urbanizáció fo-
lyamatát a fenti okok miatt egy településen gátolják, vagy leállítják, akkor a telepü-
lés fejl ődése el ől veszik el a leveg őt, s a beteg településen — hosszabb távon — nem
létezhet egészséges természeti környezet sem.
                                Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                             Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

TÉT XVI. évf. 2002   s   1                              A „káros" urbanizáció           13

                                   1. TÁBLÁZAT
   A települések megkülönböztetése a zöld környezet és az urbanizáció szerint
 (The Differentiation of the Settlements by Green Environment and Urbanisation)

           GY ŐZTES település                                VESZTES település
 Gondozott, zöld, szuburbán kertváros            Elhanyagolt, pusztuló természeti környezet
 Települési környezetét védelmez ő               Települési környezetét felhasználó
 lakosság                                        lakosság
 Települését megvásárolt lakosság                Településére nem vev ő lakosság
 Tőkének eladott település                       Tőkének nem eladott település
 Jó népesség-megtartó képesség                   Rossz népesség-megtartó képesség
 Munkalehetőségek                                Magas munkanélküliség
 Jó lakófeltételek                               Rossz lakófeltételek
 Mezfelel ő tele ülési szolváltatások            Elé telen tele • ülési szol • áltatások
Forrás: Saját szerkesztés.


                               Egy lehetséges megoldás

  Összefoglalásként annyi mondható el, hogy a területrendezési terv földhasznosítá-
si előírásainak alkalmazkodniuk kellene az agglomeráció beépítés iránti helyi igé-
nyekhez. Vagyis, az agglomerációs területrendezési tervnek a meglév ő, helyi tele-
pülésrendezési (szerkezeti) tervek, ill. igények elképzeléseit figyelembe kellene
venniük. Az agglomerációs terv ezután mint „piac szabályozó eszköz" nem tiltá-
sokkal és zónásításokkal operálna, hanem piaci ajánlásokat tenne az egyes települé-
sek vonatkozásában, hogy a földingatlan-piac az ország térszerkezetének megfele-
lően hol milyen hasznosítási célra mutatja a település és környezete számára a leg-
kedvezőbb keresletet. Az egészséges, zöld, ökológiai környezet kívánalmainak
megfelelő szabályozást a területi politika így els ősorban a helyi építési szabályza-
tokban manifesztálhatná.
  A területrendezés minden település vonatkozásában a földhasznosítási kategóriák
pontos kijelölése helyett a beépítend ő területek zöldfelületi arányainak meghatáro-
zásában, vagyis a helyi építésügyi el őírásokban nyilvánulna meg:
  — A helyi építési szabályzatnak limitálnia kell az építési telek minimális nagysá-
      gát. Ennek megfelel ően a legkisebb telekméret 700-900 m 2 (a szabadon álló
      beépítés átlagos nagysága Magyarországon), amely meglehet ősen nagy beépí-
      tetlen/zöld telekrészt hagy meg, amennyiben a beépítési arány 20% körüli.
  — Az épületmagasságot is szabályozni kell ott, ahol a tájképi vagy településesz-
      tétika ezt a régiós tervez ők szerint indokolja.
  — A beépítés a szabadon állót kellene, hogy preferálja a zártsorúval szemben, a
      leginkább környezetbarát kertvárosi szerkezet biztosításához.
  — A legfontosabb szabályozási elem végül a beültetési (fásítási, parkosítási) kö-
      telezettség, amit az építési telek beépítése után szabadon maradó telekrész mi-
      nimum 80%-ára el ő kellene íratni.
                           Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                        Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

14      Tózsa István                                                     TÉT XVI. évf. 2002         s   1

  Ahelyett, hogy központi tervezésben el őírt földhasználati övezeteket kényszerí-
tünk az agglomeráció lakosságára és önkormányzataira, településfejl ődési szem-
pontból sokkal egészségesebb megoldás a beépítési és beültetési el őírásokra való
kötelezés, amely az illet ő település fejl ődési érdekeinek leginkább megfelel ő föld-
használat engedélyezése mellett biztosítja a nagy mennyiség ű zöldfelület jelenlétet
is. A szuburbanizációs kiáramlás olyan er ős gazdasági nyomás és kényszer, ami
ellen egyébként sem lehet földhasználati övezetek központi meghúzásával védekez-
ni, ez az EU országok agglomerációiban sem sikerült az elmúlt évtizedek során.
Lehetne Rómával és Athénnal példálózni, de Budapesten is találunk él ő példát arra,
hogyan nyeli el a város a rendezési tervek ellenére, az erd őkoszorúzta dombokat.
Amikor a Vörösvári úton Budapestr ől kifelé haladunk a III. kerületben, és az utóbbi
20 évben évenként egy fényképfelvételt készítettünk volna a Mátyás-hegyr ől, a
Remetehegyről és a Testvérhegyr ől, láthatnánk, hogyan nyeli el a nagyváros az
erdőterületeit. A megállíthatatlannak bizonyuló folyamat szabályozására, a Budai-
hegyeken elhelyezked ő ingatlanok igen magas haszonlehet őségi indexe által
kikényszerített s űrű, többszintes és zsebkend őnyi telekméretekkel történ ő beépítés
elkerülésére ökológiai szempontból tehát a legkedvez őbb megoldás az építési el ő-
írások fenti szempontok szerinti szabályozása. Nem csak Budapesten, de a többi
kelet-közép-európai nagyváros agglomerációjában is. Így talán a gazdasági kény-
szer és az ökológiai érdek összeegyeztethet ővé válna.

                                               Jegyzet

 „Medusa tutaja": Gericault (1819, Louvre) sötét tónusú, életnagyságú festményének témája a Medusa
 nevű hajó tragédiája, ahol a ment őtutajra felkapaszkodni akaró 150 emberb ől végül is csak 15 maradt
 életben, s a kés őbb érkező hajótörötteket a már felkapaszkodottak letaszítani igyekeznek az életet je-
 lentő tutajról. A zöldövezeti agglomerációba kimenekült f ővárosi értelmiségi réteg, főleg a budai olda-
 lon, a helyi civil — legtöbbször természet- vagy környezetvéd ő — szervezetek égisze alatt els ősorban
 nem azzal érvel a további beépítések ellen, hogy azzal az általa (is) megkedvelt, viszonylag érintetlen
 természeti környezetet, a település zöld hegyek koszorúzta tájképét kell meg őrizni. Mivel a zöldmezős
 befektet ők az önkormányzatnak is bevételt ígérnek, a „tutajosok" f ő érve is gazdasági jelleg ű . Az,
 hogy az újonnan érkezettek közm ű vet, utat, id ővel iskolai és orvosi ellátást fognak követelni, ami
 majdan cs ődbe juttatja az önkormányzatot. (1) Ezen az alapon viszont már őket sem lett volna szabad
 befogadnia a helyi önkormányzatnak. (2) A kimenekül ők a humán infrastruktúra legtöbb települési
 szolgáltatását, jelesül a kulturálist, az egészségügyit, az oktatásit — sokszor még alapfokon is — tovább-
 ra is a fő városban veszik igénybe; (3) vagy/és teljesen új helyi szolgáltatásokat generálnak, mint pl.
 magánóvoda, lovarda, teniszpálya, autószalon, étterem; (4) ezzel újabb és újabb helyi munkahelyet és
 vállalkozást (egyben helyi adóbevételt) kreálva, ami — mint tudjuk —, a szolgáltató hellyel és a lakó-
 hellyel együtt a település egészséges fejl ődésének alapfeltétele. Sajnos szembe kell nézni azzal a tény-
 nyel, hogy a budai oldal szép fekvés ű települései egyben mind a görög mitológia szörnyalakjának, a
 Medusának, ill. a róla elnevezett hajónak a tutajai, és körük a budapesti szub- és dezurbanizáció
 el ő rehaladtával mindinkább tágul: Szentendre, a Zsámbéki-medence, a Tétényi-fennsík, az Etyeki-
 dombság irányában. Ennek a — tervezéssel — megállíthatatlan folyamatnak pedig csak az újból talpra
 álló Budapest fog véget vetni, ahogy egyre több városrésze éri el fejl ődésének reurbanizációs, újbóli
 tőke- és népességvonzó stádiumát (Berg et al 1982; Tózsa 2000). Az agglomerációs településeknek
 addig együtt kell élniük a beáramló lakossággal és t őkével. Túl kell élniük ezt a folyamatot, valahogy
 úgy, mint a kalauzhalak a cápa mellett: ne essenek áldozatul a ragadozónak, s őt, még hasznot is húz-
 zanak jelenlétéb ől.
                                         Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                                      Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.


TÉT XVI. évf. 2002            s   1                                  A „káros" urbanizáció                        15

                                                   Irodalom
Ashworth, G. (1985) Urban conservation and urban renewal. Crisis in the City. Steiner Verlag,
   München.
Ashworth, G.—Voogd, H. (1997) A város értékesítése. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest.
Bajmóczy P. (1999) A szuburbanizáció sajátosságai Pécs környékén. — Földrajzi Értesítő. 1-2.127-138. o.
Bajmóczy P. (2000) Szuburbanizáció a Szeged környéki tanyás településeken. Integrált vidékfejlesztés.
   V. Falukonferencia anyaga, MTA RKK, Pécs.
Barta Gy.—Beluszky P. (szerk.) (1999) Társadalmi-gazdasági átalakulás a budapesti agglomerációban.
   Regionális Kutatási Alapítvány, Budapest.
Beliczay E. (1998) Bevásárlóközpontok telepítésének hatása a terület környezeti állapotára. — Falu Város
   Régió. 7.7-13. o.
Berg, L.—Drewett, R.—Klaassen, L.—Rossi, A.—Vijverberg, C. (1982) Study of growth and decline.
                         1. Pergamon Press.                                                             —UrbanEurope.Vol
Braun, G. (1999) The compatibility of sustainability with urban development. Problems of Megacities:
   Social Inequalities, Environmental Risk and Urban Governance. Institute of Geography UNAM,
   Mexico — IGU.
Brezski, W. J.—Valletta, W. (2001) The role of urban real property market in the transition economy.
   Urban Management Course Materials World Bank Institute — Local Government Institute, Open
   Society Institute, 2000. nov.-200I. jan. Budapest.
Bull, C.J. (1989) Nature Conservation Trust, politics and countryside planning. Land, Water, Sky:
   European Environmental Planning. Geo Pers, Groningen.
Dövényi Z.—Kovács Z. (1999) A szuburbanizáció térbeni-társadalmi jellemz ői. — Földrajzi Értesítő. 1-2.
   33-58. o.
Draskóczy A. (1995) Agglomerációs gondok és remények a fő város peremén. — Falu Város Régió. 4-5.
   61-63. o.
Enyedi Gy. (1995) Városverseny, várospolitika, városmarketing — Falu Város Régió. 3.32. o.
Enyedi Gy. (1996a) Regionális folyamatok Magyarországon. Hilscher Rezs ő Szociálpolitikai Egyesület,
   Budapest.
Enyedi Gy. (199613) Területfejlesztési törvény — területi politika. — Falu Város Régió. 2-3. XII. o.
Enyedi Gy. (2000) A területfejlesztés tudományos megalapozása. — Glatz F. (szerk.) Területfejlesztés és
   közigazgatás-szervezés. MTA, Budapest. 13-28. o.
Forman B. (2000) Regionális politika az Európai Unióban. Területfejlesztési Szakkönyvek, VÁTI,
  Budapest.
Forman, R.T.—Gordon, M. (1986) Landscape Ecology. Willey, New York.
Horváth, M.T. (ed.) (2000) Decentralization: Experiments and reforms Local Govemments in Central
   and Eastern Europe. Vol. 1. LGI Books, Open Society Institute, Budapest.
Hrubi L. (2000) A gazdasági térszerkezet változásai Magyarországon. — Horváth Gy.—Rechnitzer J. (szerk.)
  Magyarország területi szerkezete és folyamata az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs. 237-264. o.
Islington District Council (1994) Wildlife in Islington. London.
Jámbor 1. (1994) Budapest küls ő zöld gy űrűje. — Falu Város Régió. 2.29-31. o.
Kerekes S. (1996) A környezeti menedzsment közgazdasági eszközei. Közgazdasági és Jogi Kiadó,
   Budapest.
Kerekes S. (1999a) Közös t őkénk a természet: Érték őrzés új alapokon. — Természetbúvár. 3.10-12. o.
Kerekes, S. (1999b) Sustainable development and environmental security. — Lonergan, S.C. (ed.)
   Environmental Change, Adaption and Security. Kluwer Academic Publisher, The Netherlands.
Kovács K. (1999) A napos oldalon, avagy szuburbanizáció a f őváros határain innen és túl. — Falu Város
  Régió. 3.3-8. o.
Kovács R. (1999) A szuburbanizáció hatása az önkormányzatokra. — Földrajzi Értesítő. 1-2.59-82. o.
Kovács T. (2000) Migrációs folyamatok Magyarországon a rendszerváltás után. — Horváth Gy.-
  Rechnitzer J. (szerk.) Magyarország területi szerkezete és folyamata az ezredfordulón. MTA RKK,
  Pécs. 431-442. o.
Kovács Z. (szerk.) (1999) A szuburbanizáció jellemz ői a budapesti agglomerációban. — Földrajzi Értesítő.
   1-2.93-126. o.
Lukovich T. (1999) „Fogyasztok (és kommunikálok), tehát vagyok" Konzumpolisz a hálózatok társadalmában.
  — Csontos J. — Lukovich T. (szerk.) Urbanisztika 2000. Akadémiai Kiadó, Budapest. 95-110. o.
Oliver, G. (1994) Wildlife Facts: The Urban Fox. London Wildlife Trust.
Rechnitzer J. (1998) Területi stratégiák. Dialóg Campus. Budapest—Pécs.
                                  Tózsa István : A „káros" urbanizáció
                               Tér és Társadalom 16. évf. 2002/1. 1-16. p.

16         Tózsa István                                                                         TÉT XVI. évf. 2002                s    1

Sági Zs.—Trócsányi A. (1998) Szegregáció a budapesti agglomerációs övezetben. — Földrajzi Értesítő. 2.
  235-248. o.
Szegvári P. (1996) Térségi politika a lokális cselekvés — globális gondolkodás jegyében. — Falu Város
  Régió. 4-5.3-4. o.
Szigeti E. (2000) Területfejlesztés, terület- és településrendezés. — BKÁE Államigazgatási Kar, Buda-
  pest. Főiskolai jegyzet.
Tasan, T.—Kok, H. (1999) A Varsó körüli szuburbanizációs folyamat jellemz ői az 1990-es években.
                    ő. 1-2.159-172. o.                                                                 —FöldrajziÉrtesí
Thirkell, A. (1996) Players in informal urban land markets: who wins, who loses? — Environment and
  Urbanization. 2.71-90. o.
Tímár J.—Váradi M. (2000) A szuburbanizáció egyenl őtlen fejl ődése az 1990-as évek Magyarországán. —
  Horváth Gy.—Rechnitzer J. (szerk.) Magyarország területi szerkezete és folyamata az ezredfordulón.
  MTA RKK, Pécs. 153-175. o.
Tózsa I. (1995) Budapest zöldterületeinek földrajzi áttekintése. — Földrajzi Értesítő. 3-4.193-212. o.
Tózsa I. (2000) A budai agglomeráció jöv ője. — Falu Város Régió. 7.15-16. o.
Váradi M. (1999) A szuburbanizáció arcai a budai agglomerációban. — Falu Város Régió. 3.9-13. o.
Wollmann, H. (1997) An institution building and decentralization in formerly socialist countries.
                                                           4.463-480. o.                                —EnvirometandPlig:GovernmtadPolicy.


                             THE „HARMFUL" URBANISATION

                                                    ISTVÁN TÓZSA
  The physical plan of the Budapest Agglomeration area was developed in 2000-2001.
However the plan successfully contains ecological considerations some of the local
governments in the agglomeration were against it. Parliamentary approval of the physical
plan was postponed to 2002 after the elections. What kind of facts and processes can be
found in the background? To answer this question the author works out the thesis - not
according to popular apprehension — that not the urbanisation development threatens the
favourable ecological situation but the descend of the settlements. The study aims at
explaining that in connection to the life of the physical plan of the Budapest Agglomeration.